ضمن تبریک سال نو، به اطلاع می رساند از تاریخ 26 اسفند ماه 1402 لغایت 25 فروردین ماه 1403، تمامی کلاس های حضوری کانون بورس برگزار نخواهند شد.
لوگو کانون بورس
نوروز مبارک

فارکس یا ارز دیجیتال, یک‌بار برای همیشه بدانید

فارکس یا ارز دیجیتال
شما در حال مطالعه مقاله ۳۵ از ۴۷ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

ترید در فارکس یا ارز دیجیتال سوالی که احتمالاً ذهن همه شما را به خود مشغول کرده باشد. سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال هر کدام شرایط خاص خود را دارد اما شما کدام یک از این دو بازار را باید انتخاب کنید؟ در این مقاله با شما همراه هستیم تا مسابقه‌ای میان شرایط سرمایه گذاری در بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال ترتیب داده و نتیجه این مسابقه در آیتم‌های مختلف را در شرایط سرمایه گذاری خود اعمال کنیم. این امر باعث می‌شود تا در نهایت بهترین شرایط سرمایه گذاری را برای خود رقم بزنیم.

قبل از آن باید یادآوری کنیم که در مقاله آموزش رایگان ارز دیجیتال می‌توانید تمام نیازمندی‌های لازم برای شروع در این بازار را فرا بگیرید و در مقاله آموزش رایگان فارکس نیز شرایط سرمایه گذاری در این بازار را برای شما تشریح نمودیم. در این مقاله برای پاسخ دادن به سوال فارکس خوبه یا ارز دیجیتال سعی خواهیم کرد تا این دو بازار را از نظر شرایط مختلف سرمایه گذاری مقایسه کرده و یک نتیجه کامل از این مقایسه را ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

راهنمای مطالعه نمایش

فارکس یا ارز دیجیتال کدام بهتر است؟


ترید در فارکس یا ارز دیجیتال هر دو مزیت‌های خاص خود را دارد. برای علاقمندان به ترید در بازارهای مالی هر دو این بازارها جذابیت‌هایی دارند که نمی‌توان از این جذابیت‌ها به راحتی عبور کرد. برای اینکه درباره سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال تصمیم‌گیری کرده و در نهایت یکی از این دو بازار را انتخاب کنید، ابتدا باید فاکتورهای مهم و تاثیرگذار برای انتخاب یک بازار مالی را بررسی کنید. در غیر این صورت هر تصمیمی از روی هیجان و یا حرف و حدیث‌هایی است که در سایت ها و مقالات مختلف دیده می‌شود. در این مقاله اما سعی داریم به صورت کاملاً متفاوتی این دو بازار را برای شما تجزیه و تحلیل کنیم.

برای اینکه بدانید فارکس خوبه یا ارز دیجیتال یک مسابقه بین این دو بازار ترتیب داده‌ایم. در این مسابقه‌ آیتم‌ها و عوامل مؤثر در بازارهای مالی از نقطه نظرهای مختلف به عنوان معیار در نظر گرفته می‌شوند. سپس هر یک از این دو بازار را برای هر کدام از این عوامل به صورت مجزا ارزیابی نموده و نتیجه را اعلام می‌کنیم. در مجموع نتایج حاصل شده را با هم جمع کرده و یک جمع بندی کلی از شرایط این دو بازار و مقایسه آنها خواهید داشت. این مهم باعث می‌شود تا خودتان نیز راحت‌تر بتوانید درباره این دو بازار و ترید در آنها تصمیم‌گیری کنید.

دقت کنید که به دنبال جهت‌دهی به ذهن شما عزیزان برای انتخاب هر یک از این دو بازار نیستیم و تمایل داریم تا در نهایت تصمیم نهایی را به خود شما واگذار کنیم. اما با این حال با توجه به معیارهای مقایسه و شرایط در نظر گرفته شده، نتیجه را از دیدگاه خودمان اعلام خواهیم کرد. هم چنین رویکرد سرمایه گذاری تیم کانون بورس در این دو بازار را نیز بیان می‌کنیم تا در نهایت یک مقایسه کامل و جامع از بازار فارکس و ارز دیجیتال داشته باشیم.

بازار فارکس چیست؟


فارکس یا ارز دیجیتال

برای مقایسه سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال ابتدا لازم است تا شرایط هر یک از این دو بازار را به صورت مختصر برای شما تشریح کنیم و تعریفی از آنها بیان نماییم. با توجه به اینکه ممکن است بسیاری از کاربران تجربه فعالیت در هر دو این بازارها را نداشته و به دنبال تصمیم‌گیری  برای این انتخاب هستند، از این رو تعریف هر کدامیک از این دو بازار در ابتدای مقاله لازم است. البته شایان ذکر است که شما تا انتهای مقاله در کنار بررسی این موضوع که فارکس خوبه یا ارز دیجیتال می‌توانید درک کاملی از هر یک از این دو بازار نیز داشته باشید. برای شروع ابتدا از بازار فارکس آغاز می‌کنیم که بازار قدیمی‌تر و بزرگ‌تری است.

بازار فارکس ابتدا با هدف راحت‌تر کردن تبادل ارزهای میان کشورها از سوی بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ دنیا به وجود آمد. قرار نبود که این بازار تبدیل به یک بازار سرمایه گذاری برای کاربران خرد شود. در قدم اول بانک‌های بزرگ دنیا برای راحت‌تر کردن تبدیل پول کشورها نسبت به هم از این بازار و مزیت‌های آن استفاده می‌کردند. بازار فارکس همان طور که می‌دانید بازار تبادل ارزهای کشورهای مختلف نسبت به هم است. شما می‌توانید با چند کلیک ساده در این بازار یورو را به دلار و دلار را به پوند تبدیل کنید. گستردگی این بازار به حدی افزایش یافته که امکان تبدیل ارزهای کشورهای بسیار کوچک را نیز فراهم نموده است.

از وقتی بازار فارکس تبدیل به بازار مالی و سرمایه گذاری شده، شرایط آن به مراتب بهتر هم شده است. این بازار در حال حاضر به عنوان بزرگ‌ترین بازار مالی جهان شناخته می‌شود که حتی بازار بزرگ بورس نیویورک هم در مقابل آن مشابه یک ساختمان معمولی چند طبقه در برابر بزرگترین برج جهان است.

با ورود به بازار فارکس شما می‌توانید با دریافت اهرم چندین برابر سرمایه خود را برای سرمایه گذاری در اختیار داشته باشید. هم چنین این امکان را خواهید داشت تا در هر دو جهت خرید و فروش در این بازار ترید کنید. برای مثال در جفت ارز یورو به دلار شما می‌توانید در لحظه وارد پوزیشن فروش شوید و با افت ضریب این ارز نسبت به هم سود کسب کنید و هم وارد پوزیشن خرید شده و با افزایش نسبت این دو به هم سود کسب کنید. جفت ارزهای اصلی بازار فارکس جفت ارزهای مربوط به دلار آمریکا هستند. یورو به دلار، پوند به دلار، دلار به ین ژاپن دلار به دلار کانادا، دلار به فرانک سوئیس و … و سایر جفت ارزها نیز به عنوان جفت ارزهای فرعی در این بازار شناخته می‌شوند. یورو به دلار بزرگترین جفت ارز این بازار است که درصد قابل توجهی از حجم معاملات میان این دو ارز صورت می‌پذیرد.

بازار ارز دیجیتال چیست؟


فارکس یا ارز دیجیتال

با بازار فارکس تا حدی آشنا شدید و اکنون می‌دانید که این بازار چه شرایطی دارد. برای مقایسه سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال نیاز است تا درباره بازار ارز دیجیتال نیز صحبت کنیم. انتخاب میان فارکس یا ارز های دیجیتال به این سادگی ها هم نیست . زیرا بازار رمز ارزها نیز شرایط خاص خود را دارد.

بازار ارز دیجیتال در واقع بازاری است که در آن ارزهای دیجیتال تعریف شده در حوزه های مختلف خرید و فروش می‌شوند. این بازار خود به بازارهای مختلفی تقسیم می‌شود. در بازار اصلی تنها امکان خرید ارزهای دیجیتال را دارید اما در بازارهای فرعی مانند بازار فیوچرز ارز دیجیتال می‌توانید رفتاری مشابه با بازار فارکس در هر دو جهت خرید و فروش داشته باشید.

هزاران رمز ارز در این بازار با شرایط و کاربردهای مختلف تعریف شده است که هر کدام از آنها برای خرید و فروش باید به صورت جداگانه بررسی شود. البته سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال تنها به خرید رمز ارزها و نگهداری از آنها محدود نشده و شرایط دیگری نیز در این بازار برای رسیدن به سود تعریف شده است. شما می‌توانید با سهام گذاری، خرید زمین در متاورس، خرید و فروش NFT ها و راه‌حل‌های این چنینی نیز درآمد خوبی از این بازار داشته باشید.

بازار ارزهای دیجیتال همچنین پیش نیازهای متفاوتی نسبت به بازار فارکس نیاز دارد. در کنار نیاز به استفاده از خدمات یک صرافی که تقریباً نقش بروکر در بازار فارکس را دارد، شما نیاز به داشتن کیف پول ارز دیجیتال نیز خواهید داشت.


فارکس خوبه یا ارز دیجیتال, چگونه باید تصمیم بگیریم؟


برای اینکه بدانید فارکس خوبه یا ارز دیجیتال در کنار شناخت تعریف هر یک از این دو بازارها، باید اهداف خود را نیز با شرایط آنها مقایسه کنید. ترید در فارکس یا ارز دیجیتال در نهایت با هدف رسیدن به سود و کسب درآمد انجام می‌پذیرد. از این رو قرار است سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال را با هم مقایسه کنیم. این که کدام یک از این دو بازار بزرگ‌تر است یا طرفدار بیشتری دارد، برای ما پول و درآمد نخواهد شد. از این جهت باید عنوان کنیم که مقایسه این دو بازار باید از دو جنبه صورت پذیرد که ما هم همین روال را ادامه می‌دهیم.

در جنبه اول که به آن اشاره کردیم، شرایط هر دو این بازارها را از نظر کلیت بازارهای مالی بررسی می‌کنیم. در این بررسی سی داریم تا بیشتر به مسائل مهم مد نظر تریدرها و سرمایه‌گذاران مانند میزان نقدینگی، تنوع سرمایه گذاری و مواردی از این دست بپردازیم. با این بررسی شما می‌توانید شناخت کامل نسبت به هر دو این بازار پیدا کنید.

در جنبه دوم نیز نوبت به بررسی شرایط این دو بازار با توجه به اهداف هر یک از کاربران می‌رسد. به این معنی که ممکن است بازار فارکس شرایط بهتری داشته باشد اما برای کسانی که به دنبال یک سرمایه گذاری ۱۰ ساله هستند، بازار ارز دیجیتال ممکن است تبدیل به گزینه بهتری شود. از این رو هدف کاربر از سرمایه گذاری نیز در این امر تاثیرگذار خواهد بود.

بنابراین توصیه می‌کنیم که خیلی زود درباره این دو بازار قضاوت نکرده و تمام معیارها را تا انتها مطالعه و بررسی کنید. در نهایت بهترین گزینه را برای خود انتخاب و سرمایه‌های خود را در آن قرار دهید.

۱- شرایط قانونی سرمایه گذاری برای کاربران ایرانی

با توجه به اینکه در حال بررسی ترید در فارکس یا ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی هستیم، از این رو شرایط این دو بازار را باید برای ایران مورد ارزیابی قرار دهیم. شاید اگر در کشور دیگری حاضر بودیم، این بررسی اهمیت نداشت و نیازی به ارزیابی قانونی بودن یا نبودن این دو بازار نبود، اما با این حال با توجه به شرایط موجود برای اینکه بدانید فارکس خوبه یا ارز دیجیتال ابتدا باید شرایط آنها را از نظر قانونی بودن مورد بررسی قرار دهید.

شاید با خود این سوال را مرور کنید که قانونی بودن یا نبودن یک بازار مالی و حضور در آن چه ارتباطی به خود بازار مربوطه دارد و چگونه روی کیفیت سرمایه گذاری روی آن تأثیر دارد. در حقیقت این معیار به دلیل شرایط جغرافیایی برای سرمایه گذاری اعمال می‌شود .برای مثال اگر شما به دنبال خرید یک دستگاه خودرو بنز آخرین مدل باشید، ممکن است در بازارهای جهانی این خودرو را با قیمت های حدود ۶۳۰۰۰ در دسترس داشته باشید. اما برای خرید این خودرو در بازار داخلی در صورت داشتن مجوز واردات، احتمالاً باید دو تا سه برابر این قیمت را بپردازید.

از این رو باید شرایط هر بازار مالی را در ایران نیز بررسی کنیم. ممکن است شرایط هر کدام از این دو بازار در سایر کشورها با شرایط مختلفی در دسترس است. اما بررسی شرایط آنها در بازار ایران و برای کاربران ایرانی نتایج زیر را درباره آنها ب دست می‌دهد.

  • شرایط قانونی سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی

انتخاب فارکس یا ارز های دیجیتال بر اساس قانونی بودن یا نبودن آنها در ایران بسیار ساده است. بازار ارز دیجیتال در حال حاضر هیچ منعی در هیچ جنبه‌ای ندارد. این بازار از سوی قانون‌گذار بدون محدودیت در دسترس کاربران قرار دارد. شما می‌توانید برای جنبه‌های مختلف سرمایه گذاری در این بازار به صورت قانونی اقدام کنید. نکات زیر این شرایط را به وضوح روشن می‌نماید:

  • در حال حاضر امکان دریافت مجوزهای لازم برای استخراج ارز دیجیتال بیت کوین و سایر رمز ارزها وجود دارد و شما می‌توانید با دریافت این مجوزها به صورت رسمی این کسب و کار را دنبال کنید. هر چند دریافت این مجوزها ممکن است محدودیت ها و هزینه هایی را به دنبال داشته باشد، اما از نظر قانونی هیچ چالشی را پیش روی شما ایجاد نمی کند.
  • هم چنین صرافی های ارز دیجیتال نیز با دریافت مجوز به صورت قانونی در حال فعالیت هستند. این مهم نیز نشان می‌دهد که بازار ارز دیجیتال در ایران ممنوعیت قانونی ندارد و سرمایه گذاری بر روی آن آزاد است.

جالب است بدانید که در بسیاری از کشورها قوانین برای جلوگیری از فعالیت کاربران در بازار ارز دیجیتال وجود دارد. برای مثال کشور چین فعالیت کاربران خود ار در این بازار ممنوع اعلام کرده و کاربران نمی‌توانند به صورت قانونی وارد بازار رمز ارزها شود. کشورهای دیگری هم هستند که محدودیت هایی را برای این منظور در نظر گرفته اند. وضع قوانین درباره بازار رمز ارزها تنها محدود به کشور ایران نیست و در سایر کشورها نیز شاهد چنین محدودیت هایی هستیم.

  • شرایط قانونی سرمایه گذاری در فارکس برای کاربران ایرانی

اگر درباره تصمیم‌گیری برای انتخاب فارکس یا ارز های دیجیتال زود اقدام نمی‌کنید، باید عرض کنیم که فعالیت در بازار فارکس در کشور ما تقریباً غیرقانونی است. فارکس بازار تبادل ارزهای خارجی نسبت به هم است و با توجه به تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، هیچ یک از بانک‌های بزرگ دنیا خدماتی به کاربران ایرانی ارائه نمی‌دهند. حتی بروکرها و کارگذاری‌های فارکس هم به تحریم آمریکا اجازه ارائه خدمات به کاربران ایرانی را ندارند. از سوی دیگر فعالیت در این بازار طبق قوانین به منزله خروج ارز از کشور محسوب شده و انگ غیرقانونی بودن روی آن می‌چسبد.

بازار فارکس یک بازار مالی بسیار بزرگ است. اما با این حال با این شرایط در کشور ما روبرو است. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های خارجی سوءاستفاده‌هایی از کاربران ایرانی داشته باشند. البته شایان ذکر است که بحث تحریم‌ها به بازار ارز دیجیتال نیز سرایت کرده و بسیاری از صرافی های معتبر جهانی اجازه ارائه خدمات به کاربران ایرانی را ندارند. اما با این حال بازار رمز ارزها هنوز غیرقانونی اعلام نشده اما فعالیت در بازار فارکس در قانون تائید شده نیست.

فارکس ۰ ۱ ارز دیجیتال

۲- ریسک خارجی وارد بر سرمایه‌های کاربران ایرانی

دومین جنبه‌ای که قرار است ترید در فارکس یا ارز دیجیتال را با توجه به آن بررسی و ارزیابی کنیم، ریسک های خارجی وارد به سرمایه‌های کاربران ایرانی است. البته سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال یا هر بازار مالی دیگر با ریسک هایی همراه است. این ریسک ها را به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم کرده و به صورت جدا بررسی می‌کنیم. ریسک های خارجی آنم دسته از ریسک هایی هستند که از اختیار کاربر خارج بوده و به صورت سیستماتیک به سرمایه ها وارد می‌شود.

برای اینکه ریسک های خارجی وارد بر سرمایه‌های کاربران را بهتر درک کنید، نیاز است تا یک مثال ساده را با شما در میان بگذاریم. برای مثال تحریم کاربران ایرانی در یک بروکر در بازار فارکس در اختیار خود کاربر نیست و این امر ناخواسته ممکن است پیش بیاید. چنین روندی ممکن است حتی باعث ضبط شدن تمام سرمایه‌های کاربران گردد. به همین دلیل به نوعی یک ریسک تعریف می‌شود که باید درباره آن احتیاط لازم را انجام نمود. این نوع از ریسک ها ریسک های خارجی وارد به سرمایه‌های کاربران تلقی می‌شوند.

فارکس یا ارز دیجیتال

ریسک خارجی وارد بر سرمایه‌های کاربران در بازار فارکس

ریسک های خارجی در بازار فارکس یا ارز های دیجیتال شباهت هایی هم به هم دارند. برای بازار فارکس این ریسک خارجی را می‌توان در موارد مختلفی بررسی کرد.

  • به عنوان یک ریسک بسیار بزرگ خارجی در بازار فارکس باید به عدم ارائه خدمات بروکرهای معتبر به کاربران ایرانی اشاره کنیم. بسیاری از بروکرهای ارائه دهنده خدمات به کاربران ایرانی به هیچ وجه صلاحیت کافی برای این مورد را نداشته و استفاده از خدمات آنها می‌تواند خطرناک باشد.
  • یکی دیگر از ریسک های وارد بر سرمایه کاربران در بازار فارکس امکان بروز تحریم‌ها علیه کاربران ایرانی است که به وفور در گذشته در این بازار رخ داده است. البته اگر سرمایه های خود را در بروکرهای تقریباً معتبر قرار داده باشید، معمولاً از قبل در این باره به شما گوشزد خواهند کرد تا فرصت برداشت سرمایه های خود را داشته باشید.
  • ریسک مربوط به کلاهبرداری آی بی ها یا همان واسطه‌های میان کاربران و بروکرها را نیز باید به این ریسک ها اضافه کنیم. بسیاری از این افراد در صورت مساعد دیدن شرایط سرمایه کاربران را به آنها تحویل نمی‌دهند که باعث بروز مشکلات زیادی برای سرمایه گذاران این بازار شده است.
  • بروز چالش هایی از سوی بروکر ها مانند ترتیب دادن کندل هایی برخلاف شرایط اصلی بازار برای درو کردن حد ضررهای کاربران را نیز می‌توان یک ریسک سیستماتیک دیگر در این بازار در نظر گرفت.
  • عدم امکان واریز و برداشت با خیال راحت یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کاربران در فعالیت در این بازار محسوب می‌شود. متأسفانه اکثر کاربران به این موضوع دقت کافی ندارند و بدون توجه به شرایط به هر کسی اعتماد می‌نمایند.
ریسک خارجی وارد بر سرمایه ها در بازار ارز دیجیتال

سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال بدون چنین ریسک هایی برای کاربران ایرانی تبدیل به یک آرزو شده است. جالب است که بازارهای مالی به خودی خود بازارهای پر ریسکی محسوب می‌شوند و این ریسک ها شرایط را برای تریدرها سخت‌تر نیز می‌نماید. با این حال لازم است تا کاربران با پیدا کردن شناخت کافی نسبت به این ریسک ها تمهیدات لازم برای بهینه کردن شرایط را در نظر بگیرند. هر چه که هست نداشتن شناخت کافی نسبت به این موارد می‌تواند چالش های کار در این بازار را برای هر کسی چند برابر بیشتر نماید.

بازار ارز دیجیتال نیز از این نظر با ریسک هایی همراه است. در این بازار به عنوان ریسک بزرگ مخصوصاً برای کاربرانی که به دنبال استفاده از خدمات صرافی های خارجی هستند، باید به موضوع تحریم‌ها اشاره کنیم که ممکن است باعث ضبط شدن دارایی های کاربران شود. البته با وجود صرافی های غیرمتمرکز میزان این ریسک نسبت به بازار فارکس کمتر است. از این گذشته خطر از بین رفتن یک ارز دیجیتال را نیز باید به عنوان یک ریسک خارجی در نظر بگیریم. در بازار فارکس چنین ریسکی هرگز وجود ندارد که یک جفت ارز نابود شود، اما در بازار فارکس همیشه خطر از بین رفتن شبکه یک ارز دیجیتال وجود دارد.

هم چنین به عنوان یک ریسک بزرگ‌تر دیگر باید به خطراتی مانند موارد زیر اشاره کنیم:

  • خطر کلاهبرداری بودن شبکه یک رمز ارز
  • خطر اشتباه در نقل و انتقال دارایی ها در آدرس های خصوصی
  • خطر از دست رفتن رمز و پسورد کیف پول ارز دیجیتال
  • خطرات مربوط به کیف پول ارز دیجیتال و هک شدن آنها

شرایط نشان می‌دهد که درباره خطرات خارجی وارد بر بازار فارکس کمی بهتر است. البته خطرات این بازار هم برای کاربران ایرانی کم نیست، اما با این حال تنوع خطرات در بازار فارکس کمتر بوده و امکان مدیریت آنها راحت‌تر وجود دارد. در حالی که در بازار ارز دیجیتال شما باید در هر مرحله تمام جوانب را در نظر بگیرید و مانع از بروز چنین خطرات و ریسک های خارجی به سرمایه های خود شوید.

فارکس ۱ ۱ ارز دیجیتال

۳- ریسک داخلی وارد بر سرمایه‌های کاربران ایرانی

سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال با ریسک های داخلی نیز همراه است. در این بخش از مقاله سعی داریم تا شما را با این ریسک ها آشنا کنیم. ریسک داخلی بیشتر به شرایط هود کاربر و نحوه رفتار وی در بازار بستگی دارد. به این معنی که این ریسک ها کاملاً قابل کنترل بوده و شدت و ضعف آنها برای کاربران مختلف متفاوت است. وقتی یک فرد در بازار فارکس در حال سودهای چند ده برابری است و فرد دیگری در حال ضرر کردن است، این بدان معنی است که این بازار به خودی خود یک بازار زیان‌آور نیست و شرایط و رفتار خود کاربر است که چنین وضعیتی را برای وی رقم می‌زند.

این قبیل ریسک ها که بیشتر با توجه به استراتژی های معاملاتی تعیین شده و به دانش و تجربه خود کاربر بستگی دارد، بیشتر از اینکه به بازار مربوط باشد به خود تریدر مربوط خواهد بود. در ادامه سعی داریم تا ریسک های داخلی وارد بر سرمایه گذاری کاربران در هر دو این بازار را بررسی کنیم. دقت کنید که امکان بررسی دقیق این ریسک به صورت کلی وجود ندارد و شرایط در این وضعیت باید به صورت اختصاصی برای هر فرد مورد بررسی قرار گیرد. در غیر این صورت نتیجه بررسی چندان معقول نخواهد بود. از طرف دیگر سعی کرده‌ایم تا در این بررسی به نکات تجربی در این دو بازار نیز دقت کنیم. برای کسانی که تجربه کار در هر دو بازار را ندارند، درک این ریسک ها ممکن است کمی دشوار باشد.

ریسک داخلی وارد بر سرمایه ها در بازار فارکس

سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال تحت هیچ شرایطی بدون ریسک نیست. ریسک های داخلی بازار فارکس را می‌توان در دسته‌بندی‌های زیر در نظر گرفت:

  • در وهله اول باید به اندیکاتورهای فعال در تحلیل جفت ارزها در این بازار اشاره کنیم. در حال حاضر هزاران اندیکاتور توسط شرکت‌ها و افراد مختلف تنظیم شده و در دسترس قرار دارد. بسیاری از این اندیکاتورها به هیچ وجه کیفیت لازم برای تحلیل را نداشته و دست گذاشتن روی آنها ممکن است باعث از بین رفتن سرمایه ها شود.
  • هم چنین انتخاب ربات‌های تحلیل گرد و تریدر را نیز می‌توان ریسک دیگری در این بازار در نظر گرفت. برخی از تریدرها به دلایل مختلف مانند نداشتن دانش کافی و یا ضررهای زیاد از ربات‌ها برای ترید کمک می‌گیرند که ممکن است سرمایه های آنها را با ریسک زیادی همراه نماید.
  • عمل نکردن استراتژی معاملاتی و انتخاب استراتژی های با ضریب موفقیت کم یکی دیگر از ریسک هایی است که به صورت مستقیم به دانش خود فرد بستگی دارد. تکنیکال علم بسیار گسترده‌ای است و حق انتخاب استراتژی های بسیار زیادی پیش روی کاربران قرار دارد.
  • انتخاب نامناسب حد ضرر یکی دیگر از ریسک های وارد شده به سرمایه گذاری کاربران در این بازار است. انتخاب حد ضرر مناسب نیاز به تجربه و تخصص کافی دارد و هر کسی نمی‌تواند در این باره موفق عمل نماید. بسیاری از کاربران و تریدرها هستند که با وجود انتخاب استراتژی معاملاتی مناسب و تحلیل درست باز هم در تحلیل های خود با شکست روبرو می‌شوند. این مهم در اکثر مواقع به دلیل انتخاب حد ضرر نامناسب برای تحلیل صورت گرفته است.

فارکس یا ارز دیجیتال

ریسک داخلی وارد بر سرمایه ها در بازار ارز دیجیتال

برای انتخاب فارکس یا ارز های دیجیتال بررسی ریسک های داخلی به سرمایه گذاری یکی از مهم‌ترین موارد است؛ زیرا همه در این بازارها به دنبال رسیدن به سود هستند و در نتیجه بازاری که ریسک متری داشته و امکان رسیدن به سود در آن راحت‌تر باشد، می‌تواند گزینه بهتری برای سرمایه گذاری باشد. در بخش قبلی ریسک های وارد بر بازار فارکس را با هم مرور کردیم. پر واضح است که این ریسک ها در بازار ارز دیجیتال میز به همین ترتیب وجود دارد.

در حال حاضر دو روش تحلیلی اصلی در بازار ارز دیجیتال روش تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال است. تمام امکانات تحلیلی در دسترس در بازار فارکس در بازار ارز دیجیتال نیز تقریباً در دسترس است و از این رو می‌تواند همان ریسک ها را نیز برای سرمایه گذاری به دنبال داشته باشد. از این رو در این بررسی باید شرایط مساوی را برای هر دو این بازارها در نظر بگیریم. در صورتی که دانش و تجربه کافی برای سرمایه گذاری در بازارهای حرفه‌ای را نداشته باشید، هر دو این بازارها تبدیل به منبعی برای از بین رفتن سرمایه های شما خواهند شد. از این رو نباید به برخی از منابع استناد کنید که سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال را کم خطرتر می دانند؛ زیرا همان طور که ملاحظه کردید، این بازار در عین داشتن ریسک های خارجی بیشتر، از نظر ریسک های داخلی شرایط مساوی با بازار فارکس داشته و این تصور درباره این بازار اشتباه است.

فارکس ۱ ۱ ارز دیجیتال

۴- تنوع روش های سرمایه گذاری در دسترس

یکی دیگر از معیارهایی که می‌تواند در انتخاب سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال ما را یاری نماید، بررسی تنوع سرمایه گذاری در این بازارها است. هر چقدر تنوع سرمایه گذاری در یک بازار بیشتر باشد، مسلماً فرصت‌های بیشتری در دسترس خواهد بود و این امکان وجود دارد تا کاربران روند بهتری برای موفقیت در این بازار را بپیمایند. البته دقت کنید که موفقیت در سرمایه گذاری به این راحتی‌ها هم نیست و بالا بودن تنوع سرمایه گدای نیز به هیچ وجه نمی‌تواند تضمین کننده موفقیت یک تریدر باشد.

برای اینکه وجود تنوع بالای روش های سرمایه گذاری را یک مزیت بدانیم یا یک ضرر بزرگ، بیشتر باید به شرایط خود کاربران نگاه کنیم. ممکن است برای کاربری این تنوع باعث سردرگمی شده و تمرکز وی را به صورت کامل از بهترین روش ها باز دارد؛ که این مهم در نهایت می‌تواند موجبات ضررهای بیشتر را برای وی به دنبال داشته باشد. از این گذشته در برخی مواقع نیز تنوع بالای روش های سرمایه گذاری عاملی است تا کاربران در لحظه سرمایه های خود را در سبدهای مختلفی قرار داده و از این طریق ریسک سرمایه گذاری خود در بازار را کاهش دهند؛ بنابراین نحوه عملکرد کاربران در انتخاب اینکه تنوع روش های سرمایه گذاری مزیت است یا یک نقطه ضعف، تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت؛ اما با توجه به دیدگاه کلی این مهم را به عنوان یک مزیت تلقی کرده و بررسی صورت گرفته در ادامه را بر این اساس انجام می‌دهیم.

تنوع روش های سرمایه گذاری در بازار فارکس

سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال به روش های مختلفی صورت می پذیرد که هر یک از این روش ها جایگاه خاص خود را دارد. از این گذشته باید خاطر نشان کنیم که برای بررسی این روش ها سخت افزارهای در دسترس نیز اهمیت دارند. برای مثال اگر به دنبال معرفی روش های سرمایه گذاری در بازار فارکس هستیم، باید دید که بروکر انتخاب شده چه راهکارها و روش هایی را برای ارائه به کاربران خود در نظر گرفته و چه خدماتی دارد. این مهم نیز در این موضوع تاثیر خواهد داشت. به صورت کلی روش های سرمایه گذاری در بازار فارکس را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • به عنوان اصلی‌ترین روش باید به امکان خرید و فروش جفت ارزهای جهان نسبت به هم اشاره کرد. شما می‌توانید در این بازار اکثر ارزهای رسمی کشورها را در مقابل هم خرید و فروش کنید. از دلار آمریکا گرفته تا ارزهای رسمی کشورهایی مانند سنگاپور، روسیه و … همگی در این بازار در مقابل هم قابل معامله است. البته که همه بروکرها همه این جفت ارزها را در لیست خدمات خود ندارند.
  • هم چنین امکان خرید و فروش حامل های انرژی مانند نفت و فلزات گرانبها مانند طلا و نقره نیز در این بازار در دسترس کاربران قرار دارد. روند خرید و فروش این کالاها نیز مشابه با جفت ارزها است و معمولاً در مقابل با دلار آمریکا و یا یورو خرید و فروش می‌شوند.
  • امکان خرید و فروش قراردادهای فیوچرز کالاها را نیز می‌توان در این بازار در دسترس داشت.
  • هم چنین به تازگی امکان خرید و فروش برخی از ارزهای دیجیتال نیز به صورت مارکت میکر در برخی از بروکرها در دسترس کاربران قرار گرفته است.
تنوع روش های سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال

مقایسه سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال را با بررسی تنوع روش های سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال ادامه می‌دهیم. سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال جذابیت های بسیار زیادی دارد که یکی از این جذابیت ها همین داشتن تنوع بالای شرایط در دسترس است. در بازار رمز ارزها روش های زیر برای سرمایه گذاری در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد:

  • اولین روش سرمایه گذاری که رایج ترین آنها نیز است، امکان خرید و فروش و نگهداری از رمز ارزها است. شما می‌توانید بیش از ۱۵۰۰۰ ارز دیجیتال مختلف را در این بازار برای خرید و فروش انتخاب کنید. البته تمام جوانب باید از قبل بررسی شود.
  • شما می‌توانید به جای خرید رمز ارزها به صورت مستقیم، از روش سهام گذاری برای کسب سود در این بازار استفاده کنید. در این روش شما با نگهداری برخی از رمز ارزها و قرار دادن آنها در اختیار صرافی ها، امکان رسیدن به سود بدون ریسک را خواهید داشت.
  • خرید و فروش زمین و NFT ها از دیگر روش های سرمایه گذاری در این بازار است. البته سرمایه گذاری در این رده تنها به خرید و فروش زمین و NFT ها محدود نشده و ترفندهای دیگری نیز مانند ایجاد یک کسب و کار و یا حتی امکان اجاره دادن زمین را نیز در دسترس خواهید داشت.
  • حضور در پلتفرم های بازی و سرگرمی نیز تبدیل به یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در این بازار شده است.
  • هولد کردن رمز ارزها یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در این بازار محسوب می‌شود. در این روش شما می‌توانید برای طولانی مدت رمز ارزهای با امکان سوددهی را نگهداری کرده و بعد از افزایش شدید قیمت از آنها درآمد کسب کنید.

اگر یک مقایسه اجمالی داشته باشیم، به راحتی می‌توان درک کرد که روش های سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به مراتب بیشتر از بازار فارکس است و کاربران می‌توانند در این بازار از روش های متنوع برای دور کردن ریسک از سرمایه های خود استفاده کنند. از این رو در این مقایسه باید شرایط بهتر را به بازار ارز دیجیتال نسبت بدهیم. هر چند در بازار فارکس نیز امکان سرمایه گذاری به روش های مختلف پیش روی کاربران قرار دارد.

فارکس ۱ ۲ ارز دیجیتال

۵- سرمایه لازم برای شروع

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران برای سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال سرمایه اولیه ورد نیاز برای این امر است. با توجه به اینکه معمولاً تریدرهای ایرانی سرمایه خیلی زیادی برای قرار دادن در این بازارها نداشته و از این گذشته بالا رفتن میزان سرمایه اولیه می‌تواند ریسک سرمایه گذاری را برای آنها افزایش دهد، به همین دلیل نیاز است تا حتما درباره سرمایه اولیه مورد نیاز برای سرمایهگذاری در فارکس یا ارز های دیجیتال نیز نکات لازم را ارائه نموده و مقایسه ای از این بابت نیز در میان این دو بازار داشته باشیم.

دقت کنید که یکی از اصلی‌ترین مزیت هایی که برای بازارهای سرمایه مدرن تعریف می‌شود، عدم نیاز به سرمایه خیلی بالا برای سرمایه گذاری در آنها است. همین امر باعث شده تا تعداد افراد سرمایه گذار در این بازارها به مراتب بیشتر شود. البته شایان ذکر است که کم بودن سرمایه می‌تواند ریسک سرمایه گذاری در هر بازاری را افزایش دهد. کم بودن سرمایه مانع از امکان استفاده از بسیاری از فرصت ها بنا به شرایط معمول و منطقی را دارد که همین امر هیجانات گمراه کننده را برای تریدرها افزایش می‌دهد. به همین دلیل لازم است تا کاربران از قبل با افزایش دانش کافی برای ترید در هر یک از این بازارها ابتدا این ریسک ها با کم کنند.

با تمام این اوصاف کم بودن میزان سرمایه برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی را باید به عنوان یک مزیت حساب کنیم و در این مقایسه نیز کمتر بودن سرمایه های لازم را ملاک اصلی بهتر بودن میان فارکس و ارز دیجیتال قرار خواهیم داد.

فارکس یا ارز دیجیتال

سرمایه لازم برای شروع در بازار فارکس

اگر به دنبال انتخاب میان سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال هستید، دقت کنید که در نهایت شرایط خود شما باید به عنوان ملاک اصلی قرار گیرد و بقیه فاکتورها را باید به صورت اختصاصی برای خودتان بررسی کنید. برای مثال برای کسی که سرمایه قابل توجهی برای قرار دادن در این بازارها دارد، عملاً اینکه کدام بازار سرمایه کمتری برای آغاز معاملات نیاز دارند، اهمیتی نخواهد داشت.

بازار فارکس از همان ابتدا به بازاری با امکان سرمایه کاری با حداقل میزان سرمایه ها معروف شد. در حال حاضر اگر برای اولین بار به دنبال باز کردن حساب در یکی از بروکرهای فعال در بازار فارکس باشید، احتمالاً حداقل سرمایه ۱۰۰ دلاری نیاز خواهید داشت. البته برخی از حساب‌هایی که خدمات بهتری مثلاً کارمزدهای کمتری ارائه می‌نمایند، نیاز به سرمایه های بیشتری در حد ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلاری دارد.

سرمایه اولیه مورد نیاز برای باز کردن حساب در بازار فارکس از مدت ها قبل تغییری نکرده اما با توجه به اینکه قیمت دلار در بازار ایران دائما در حال تغییر است، این سرمایه با نوسانات زیادی همراه شده است. با تجربه های قدیمی این بازار سابقه سرمایه گذاری با هر دلار ۱۰۰ تومانی هم دارند، اما در حال حاضر برای یک سرمایه گذاری ۱۰۰ دلاری نیاز به پرداخت سرمایه ۲.۵ تا ۳ میلیون تومانی دارید. البته ورود به این بازار با این میزان سرمایه ممکن است ریسک هایی را برای شما به دنبال داشته باشد. با توجه به اینکه سرمایه کم شرایطی که در بند قبل اشاره کردیم را برای تریدرها به دنبال خواهد داشت، از این رو لازم است تا حداقل سرمایه بیشتری برای حضور در بازار فارکس در نظر بگیرید. پیشنهاد ما برای فراهم آمدن حداقل شرایط برای حضور بهتر در این بازار، داشتن حداقل سرمایه ۱۰۰۰ دلاری است.

سرمایه لازم برای شروع در بازار ارز دیجیتال

سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال با حداقل سرمایه ممکن است چالش های زیادی برای شما به دنبال داشته باشد. در بازار رمز ارزها سرمایه های کمتری برای حضور و شروع نیاز خواهید داشت. در این بازار شما امکان حضور با سرمایه های حداقلی را دارید. با توجه به اینکه امکان حضور در این بازار از طریق صرافی های داخلی وجود داشته و نیازی به تبدیل پول به دلار یا هر ارز خارجی دیگری ندارید، به همین دلیل سرمایه لازم برای شروع آن نیز به مراتب کمتر است. شما می‌توانید با سرمایه های حدود ۵۰۰ هزار تومانی نیز در این بازار فعالیت کنید. البته این رقم با توجه به نیاز به پرداخت کارمزدها و سایر هزینه‌ها یک رقم حداقلی محسوب می‌شود. تریدرها اکثرا از سرمایه های بیشتری برای این منظور استفاده می‌نمایند.

البته شایان ذکر است که حداقل میزان سرمایه لازم برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف این بازار با هم متفاوت است برای مثال اگر به فکر خرید زمین در دنیای متاورس هستید، نیاز است تا حداقل سرمایه ۳ تا ۴ هزار دلاری در اختیار داشته باشید؛ زیرا ارزان ترین زمین ها در این فضا در زمان نگارش این مقاله قیمت های این چنینی دارند. یا برای حضور در بازار NFT نیز شرایط مشابهی خواهید داشت و نیاز به حداقل سرمایه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلاری خواهید داشت؛ اما در صورتی که به فکر نوسان گیری از ارز دیجیتال هستید، با همان سرمایه های ۵۰۰ هزار تومانی نیز می‌توانید کار را آغاز کنید.

با توجه به اینکه داشتن سرمایه حداقلی ۱۰۰ دلاری لازمه یک سرمایه گذاری حداقلی در هر دو بازار ارز دیجیتال و فارکس است، از این رو در این معیار برتری خاصی به هیچ یک از این بازارها نمی‌توان نسبت داد؛ اما با این حال با توجه به امکان خرید و فروش ریالی در بازار ارز دیجیتال این معیار را برای بازار ارز دیجیتال با کمی برتری در نظر گرفته و یک امتیاز دیگر برای این بازار در نظر می گیریم.

فارکس ۱ ۳ ارز دیجیتال

۶- استراتژی ها و روش های تحلیلی در دسترس

برای اینکه بدانیم فارکس خوبه یا ارز دیجیتال به قسمت های بسیار مهمی رسیده ایم. جایی که باید این دو بازار را از نظر استراتژی ها و شرایط در دسترس بررسی کنیم. قبل از رسیدن به بررسی فارکس یا ارز های دیجیتال با توجه به استراتژی های در دسترس ابتدا باید توضیحاتی درباره این استراتژی ها ارائه کنیم که شنیدن آنها می‌تواند جذابیت این بخش را برای شما بیشتر کند.

استراتژی های معاملاتی روش هایی هستند که با استفاده از تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال برای تحلیل و پیش بینی بازار به وجود می آیند. در این روش ها بازارهای مختلفی به کار گرفته می‌شوند که این ابزارها معمولاً توسط تحلیل کران بزرگ و قدیمی و یا برخی از شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات به وجود آمده اند. ابزارهایی مانند فیبوناچی، چنگال اندروز و اندیکاتورهای رایج در تحلیل تکنیکال و البته متدهای مدرن در تحلیل فاندامنتال به همین صورت به وجود آمده اند. اینکه این روش ها و ترکیب آنها چقدر می‌تواند در بازارهای مالی ثروت آفرین باشد و شرایط خوبی را برای تریدرها ایجاد کند، باید در عقبه بازار مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

فارکس یا ارز دیجیتال

بسیاری از این روش ها این مزیت را دارند که محدود به استفاده در یک بازار نبوده و در هر بازار مالی می‌توان از آنها بهره جست. به همین دلیل به عنوان ابزارهای تکنیکالی و یا روش های فاندامنتالی در انواع بازارهای مالی عرضه شده و استفاده می‌شوند. البته بسیاری از روش ها و اندیکاتورها هم وجود دارند که بیشتر برای کسب سود برخی از افراد به وجود آمده و خیلی جنبه تحلیل نمی‌توان از آنها انتظار داشت. با این حال لازم است تا استراتژی های تولید شده از این ابزارها را برای تحلیل و پیش بینی دو بازار فارکس و ارز دیجیتال با هم مقایسه کنیم.

استراتژی های تحلیل بازار ارز دیجیتال

برای اینکه بدانیم فارکس خوبه یا ارز دیجیتال ابتدا سراغ بررسی استراتژی های حاکم بر بازار ارز دیجیتال می رویم. اگر زمان تولد بازار ارز دیجیتال را با به روی کار آمدن بیت کوین در سال ۲۰۱۰ یکی بدانیم، این بازار سابقه حدود ۱۲ ساله دارد. البته این ۱۲ سال تنها مربوط به ارز دیجیتال بیت کوین است. سایر رمز ارزها سابقه کمتری داشته و بسیاری از آنها حتی نمودار یک سال کامل هم ندارند. از این رو شرایط تحلیل آنها با دشواری هایی همراه است و حتی نمی‌توان برای بسیاری از این رمز ارزها برخی از استراتژی های موجود را در گذشته امتحان کرد؛ زیرا داده های کافی برای این منظور وجود ندارد. از این رو تحلیل گران نیز با چالش های بسیار زیادی در تحلیل این رمز ارزها همراه هستند.

نکته بسیار مهم دیگری که باید درباره استراتژی های معاملاتی حاکم بر بازار ارز دیجیتال به زبان آوریم، عدم توسعه بسیاری از این روش ها به صورت اختصاصی برای همین بازار است. روش های تکنیکالی که اکثرا در بازار فارکس و بر روی جفت ارزهای مختلف توسعه پیدا کرده اند و روش های فاندامنتالی نیز بنا به فراخور و شرایط برای این بازار بسط داده شده اند. البته این موضوع اصلی به این معنی نیست که امکان استفاده از این روش ها در بازار ارز دیجیتال وجود ندارد خیر؛ اما به هر حال این استراتژی ها باید قبل از استفاده شدن در گذشته رمز ارزها تست شوند. اگر شما به استراتژی های تست شده در بازار ارز دیجیتال دسترسی ندارید، می‌توانید با شرکت در دوره ارز دیجیتال شرایط یک تحلیل بهتر را نیز برای خود به وجود آورید.

استراتژی های تحلیل بازار فارکس

فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال بازار فارکس اما شرایط متفاوتی از این نظر دارد. بازار فارکس سابقه بسیار زیادی داشته و آن را می‌توان یکی از قدیمی ترین بازارهای مالی در جهان معرفی کرد. البته نه قدیمی تر از بازارهای بورس بزرگ دنیا. بازار فارکس به قدری قدمی است که ابتدا سرمایه گذاری در این بازار به صورت دستی و تلفنی صورت می پذیرفت؛ اما شرایط کم کم در این بازار تغییر کرد و با روی کار آمدن اینترنت و البته پلتفرم های معاملاتی شاهد روی کار آمدن استراتژی های بسیار زیادی نیز در این بازار بودیم.

تحلیل ها و استراتژی های توسعه یافته برای بازار فارکس به قدری عمیق است که بسیاری از این استراتژی ها تنها بر روی یک جفت ارز حاص توسعه پیدا کرده و بر روی همان نیز استفاده می‌شود. این مهم به دلیل کارکرد هر چه بهتر این جفت ارزها با برخی ابزارها و اندیکاتورها است. برای مثال بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که نمودار طلا به دلار آمریکا با مووینگ اوریج ۱۶۰ روزه ارتباط بسیار معناداری دارد.

با توجه به شرایطی که از این نظر برای دو بازار برشمردیم، خیلی نمی‌توان استراتژی های معاملاتی را به عنوان یک نقطه ضعف برای هر یک از این دو بازار معرفی کرد؛ زیرا هر دو بازار با استفاده از استراتژی های معاملاتی خیلی قدرتمندی قابل بررسی و تحلیل است. اگر شناخت کافی نسبت به این استراتژی ها داشته باشید، عملاً امکان استفاده از آنها را نیز به سادگی خواهید داشت؛ اما با این حال با توجه به شرایط باید در این بررسی امتیاز اصلی را به بازار فارکس بدهیم.

فارکس ۲ ۳ ارز دیجیتال

۷- پتانسیل سوددهی در کوتاه مدت

یکی از مهم‌ترین معیارهایی که می‌تواند در پاسخ به پرسش فارکس خوبه یا ارز دیجیتال ما را یاری کند، درک شرایط و پتانسیل سوددهی آنها است. کسب سود و رسیدن به درآمدهای قابل توجه یکی از اصلی‌ترین اهداف تمام تریدرها و کاربران از ورود به بازارهای مالی است. سرمایه گذاری در هر بازاری در قدم اول برای همین منظور صورت می پذیرد. از این رو این معیار را به عنوان یکی از خاص ترین معیارها بررسی می‌کنیم.

پتانسیل سوددهی در بازارهای مالی ممکن است در شرایط مختلف متفاوت باشد. از این رو این پتانسیل را به دو دسته پتانسیل سوددهی در کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کرده و هر یک را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم. دقت داشته باشید که شرایط برای رسیدن به سود در هر دو این بازارها با ریسک هایی همراه است. از این رو وقتی پتانسیل سوددهی برای یک بازار را در نظر می گیریم، باید آن را در برابر ریسک های موجود ارزیابی کرده و یک جمع بندی کلی را عنوان کنیم. اینکه یک یا چند صد نفر با خرید ارز دیجیتال بیت کوین در ۱۰ سال پیش به ثروت قابل توجهی رسیده یا برخی از کاربران در دو سال گذشته با خرید ارز شیبا ثروت خوبی به دست آورده اند، ملاک اصلی این بررسی نیست.

در بررسی پتانسیل سوددهی در کوتاه مدت برای هر دو بازار فارکس و ارز دیجیتال شرایط حاکم بر این بازارها و البته میانگینی از تجربیات کاربران را در نظر گرفته ایم تا در نهایت نتایج به دست آمده از این بررسی بیشتر از اینکه به رویا نزدیک باشد، آینه تمام نمای واقعیت این دو بازار باشد.

پتانسیل بازار فارکس برای سوددهی در کوتاه مدت

برای بررسی میزان سوددهی فارکس یا ارز های دیجیتال در کوتاه مدت بیشتر باید به تجربیات کاربران در این بازارها استناد کنیم. برای شروع سراغ بازار فارکس می رویم. برای این که پتانسیل سوددهی این بازار را بهتر درک کنید، ابتدا لازم است تا روش سرمایه گذاری در این بازار را به صورت کامل بررسی نماییم. بهترین و ایده آل ترین روش سرمایه گذاری در بازار فارکس خرید و فروش جفت ارزها در هر دو جهت خرید و فروش است. نوسانات جفت ارزها در این بازار با هم تفاوت داشته و شبیه به هم نیست. برای مثال جفت ارزی مانند طلا به دلار آمریکا حتی می‌تواند ۲۰۰ پیپ (واحد نوسانات در بازار فارکس) در طول یک روز نوسان داشته باشد. یا جفت ارزهای مربوط به ین ژاپن یا پوند انگلیس نیز می‌توانند شرایط مشابهی داشته باشند. در این بین جفت ارزهایی هم هستند که میزان نوسانات آنها کمتر است.

اگر با این دید وارد بازار فارکس شده و بتوانید از نوسانات موجود در جفت ارزها سود به دست بیاورید، در کوتاه مدت شرایط بسیار خوبی خواهید داشت. البته همه چیز به این سادگی ها هم نخواهد بود. یک میانگین گیری از تریدرها در بازار فارکس نشان می‌دهد که اکثریت این افراد در حال ضرر دادن هستند و تعداد افراد موفق به کمتر از ۲۰ درصد می رسد؛ اما بررسی همین کمتر از ۲۰ درصد نشان می‌دهد که آنها سرمایه خوبی از این بازار به دست می آورند. در کوتاه مدت شرایط برای این دست از افراد بسیار ایده آل پیش رفته و آنها توانسته اند حتی در بازه های زمانی یک دو ساله به مرحله بازنشستگی نیز رسیده و استقلال مالی خوبی برای خود به دست بیاورند.

فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال

پتانسیل بازار ارز دیجیتال برای سوددهی در کوتاه مدت

در حال نزدیک شدن به پاسخ پرسش فارکس خوبه یا ارز دیجیتال هستیم و هر لحظه ممکن است در ذهن خود پاسخی برای این پرسش در نظر بگیرید. نوبت به بررسی پتانسیل بازار ارز دیجیتال برای سوددهی در کوتاه مدت می رسد. این مهم امکان انتخاب فارکس یا ارز دیجیتال را برای بسیاری از کاربران روشن خواهد کرد؛ زیرا اکثر قابل توجهی از کاربران به دنبال رسیدن به پاسخ این پرسش درباره این دو بازار هستند.

بازار ارز دیجیتال نیز پتانسیل خوبی برای سوددهی در کوتاه مدت دارد؛ اما این بازار اصولا به عنوان بازاری برای طولانی مدت توسعه پیدا کرده و نگاه کوتاه مدت به رمز ارزها ممکن است خطرات زیادی برای شما ایجاد کند. خیلی از کاربران با دید سرمایه گذاری کوتاه مدت به دنبال خرید رمز ارزهای ناشناخته هستند. همین امر باعث شده تا سرمایه های آنها وارد ریسک بزرگی شود. اگر ماهیت بازار ارز دیجیتال را با ماهیت سرمایه گذاری کوتاه مدت مقایسه کنیم، این نتیجه به دست می آید که نگاه کوتاه مدت به رمز ارزها بیشتر برای پامپ و دامپ ها و سرمایه گذاری های این چنین پر خطر بهتر است. در واقع این نوع نگاه به رمز ارزها می‌تواند ریسک سرمایه گذاری های کاربران را به شدت افزایش دهد.

البته اگر مقاله آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال ما را دنبال کرده باشید، احتمالاً می دانید که اره حل های جذابی برای کسب سود در این بازار برای کوتاه مدت وجود دارد اما این مهم نیاز به وقت بسیار زیادی برای بررسی رمز ارزهای زیادی دارد. اگر در این باره به خوبی عمل نکنید، چالش های زیادی برای شما به وجود خواهد آمد.

به صورت کلی شرایط هر دو بازار فارکس و ارز دیجیتال را برای نسوان گیری و ترید روزانه می‌توان مساعد دید. البته به این شرط که شما در هنگام ترید دانش کافی داشته و تجربه قبلی مناسبی هم برای این منظور داشته باشید. با تمام این اوصاف انتخاب ما برای سرمایه گذاری کوتاه مدت و نوسان گیری بازار فارکس است. این بازار پتانسیل بیشتری در مجموع برای سوددهی کوتاه مدت خواهد داشت.

فارکس ۳ ۳ ارز دیجیتال

۸- پتانسیل سوددهی در دراز مدت

چالش فارکس خوبه یا ارز دیجیتال را با بررسی پتانسیل سوددهی این دو بازار در دراز مدت ادامه می‌دهیم. کسب سود در دراز مدت شرایط متفاوتی نسبت به کسب سود در کوتاه مدت دارد و بررسی آن نیز برای این دو بازار با نتیجه متفاوتی همراه شده است. به صورت کلی فاکتورهایی که می‌توانند در روند سوددهی یک بازار در دراز مدت و کوتاه مدت تاثیر داشته باشند با هم متفاوتند. برای مثال بازار بورس ایران در یک سال و نیم گذشته علاوه بر اینکه با سود کمی برای تریدها همراه بوده، ضررهای سنگینی را نیز برای بسیاری از افراد به دنبال داشته است؛ اما اگر به صورت دراز مدت و برای مثال یک بازه زمانی ۱۰ ساله به این بازار نگاه کنید، سود های چندین هزار برابری را در آن مشاهده خواهید کرد. اتفاقی که از یک طرف بورس را تبدیل به یک بازار عالی برای سرمایه گذاری کرده و از طرف دیگر چالش هایی را برای آن ایجاد کرده است.

این شرایط برای سایر بازارهای مالی نیز وجود دارد؛ اما قبل از اینکه به بررسی بازار فارکس یا ارز دیجیتال برای این موضوع بپردازیم، ابتدا لازم است تا نکات مهمی را در این باره با شما در میان بگذاریم.

چه در بحث پتانسیل سوددهی در کوتاه مدت و چه در پتانسیل سوددهی در دراز مدت علاوه بر ماهیت بازار شرایط تریدرها و استراتژی های آنها نیز تاثیر بسیار زیادی دارد. نوع رفتاری که هر تریدر در بازار دارد، به صورت مستقیم روی این موضوع تاثیر خواهد داشت. از این رو قرار نیست که یک تحلیل و ارزیابی در این مقاله برای همه تریدرها یکسان از آب در بیاید. این بررسی برای اکثریت تریدرها و البته با در نظر گرفتن کلی تمام جوانب و ماهیت بازارها است.

پتانسیل سوددهی در دراز مدت در بازار فارکس

بررسی پتانسیل سوددهی تاثیر بسیار زیادی در پاسخ دادن به پرسش فارکس خوبه یا ارز دیجیتال خواهد داشت. بازار فارکس یک بازار بسیار پویا و فعال بوده و تغییرات و نوسانات در کوتاه مدت با شدت بسیار بالا در این بازار رخ می‌دهد. جالب است بدانید که بسیاری از روند های بسیار بزرگ در بازار فارکس نیز در مدت زمان خیلی زیادی رخ نداده و در نهایت در بازه های زمانی یک تا دو ماهه می‌توان شاهد بزرگترین روندها در این بازار بود. سرمایه گذاران در بازار فارکس فعالیت دارند معمولاً عادت دارند تا هر روز شرایط بازار و نمودار ها را بررسی کرده و از این طریق سرمایه گذاری خود را در این بازار مدیریت نمایند.

البته نمی‌توان کتمان کرد که بسیاری از کاربران و سرمایه گذاران در بازار فارکس به دید بسیار بلند مدت و در بازه های زمانی ۴ تا ۶ ماهه وارد پوزیشن های خرید و فروش شده و معاملات خودرو ها تا این بازه زمانی باز نگه می دارند اما تعداد این دسته از کاربران بسیار کم است و اکثر کاربران فعال در این بازار در نهایت معاملات خود را در میان مدت و در بازه های زمانی یک تا دو ماهه میبندد. بنابر تعریفی در بازار فارکس بازه زمانی کوتاه مدت به یک روز تا یک هفته اطلاعات شده و بازه زمانی میان مدت از دو هفته تا ۲ ماه و البته بازه زمانی بلند مدت از دو ماه تا ۶ ماه را در بر می گیرد.

فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال

با این تفاسیر بازار فارکس را باید یک بازار کوتاه مدت برای سرمایه‌ گذاری نامید و پتانسیل خیلی زیادی برای سرمایه گذاری بلند مدت چندین ساله را نمی‌توان برای آن متصور شد. در واقع بازه زمانی معاملات در این بازار در بلند مدت ترین شرایط ممکن نیست نسبت به بازار ارز دیجیتال بسیار کم محسوب شده و عملاً  سرمایه گذاران در این بازار عادت به سرمایه گذاری کوتاه مدت دارند.

پتانسیل سوددهی در دراز مدت در بازار ارز دیجیتال

درباره پتانسیل سوددهی در بلند مدت انتخاب میان فارکس یا ارز های دیجیتال چندان پیچیده نیست. در واقع اگر تعریف بازه های زمانی در بازار ارز دیجیتال را با شما در میان بگذاریم و آن را با بازار فارکس مقایسه کنید متوجه خواهید شد که بازار ارز دیجیتال بیشتر به عنوان بازار برای سرمایه‌ گذاری بلند مدت توسعه پیدا کرده و ماهیت چنین روندی را می طلبد. در بخش قبلی اشاره کردیم که بلند مدت ترین روندها در بازار فارکس در بازه های زمانی ۴ تا ۶ ماه رخ می دهند در حالی که در بازار ارز دیجیتال این مدت به عنوان یک بازه زمانی میان مدت و یا حتی کوتاه‌ مدت محسوب می‌شود. بسیاری از سرمایه گذاران که وارد بازار ارز دیجیتال می‌شوند، دید ۵ تا ۱۰ سال به سرمایه‌ گذاری خود داشته و به دنبال این هستند که در یک بازه زمانی چندین ساله بتواند سرمایه‌های خود را چندین برابر نمایند.

ماهیت ارز های دیجیتال نیز به نوعی توسعه پیدا کرده است در یک بازه زمانی بلند مدت می‌تواند به حداکثر میزان رشد خود رسیده و سود خوبی را به کاربران خود ارائه نماید. البته دقت داشته باشید که به مرور و با گسترده شدن بازار ارز دیجیتال بازه های زمانی در نظر گرفته شده برای رشد رمز ارزها در حال کوتاه شدن است و کم کم شاهد هستیم که رمز ارزها در مدت زمان بسیار کمتری نسبت به گذشته به روش های بسیار هیجان انگیز می رسند؛ اما با این حال هنوز هم بازار ارز دیجیتال یک بازار بلند مدت محسوب شده و سرمایه گذاری در این بازار در اکثر مواقع به دیده بازه های زمانی طولانی مدت انجام می پذیرد. با این تعاریف و ویژگی ها عملاً در بررسی پتانسیل سوددهی در دراز مدت بایستی برتری را به بازار ارز دیجیتال اختصاص دهیم.

فارکس ۳ ۴ ارز دیجیتال

۹- آموزش های در دسترس و کیفیت آنها

مورد بعدی که به دنبال ارزیابی فارکس یا ارز های دیجیتال برای آن هستیم، آموزش های حرفه‌ای در دسترس برای هر کدام از این بازارها در داخل کشور ماست. البته شاید بسیاری از کاربران این گزینه را نادیده گرفته و خیلی توجهی به آن نداشته باشند اما اهمیت داشتن آموزش های حرفه‌ای به مراتب بیشتر از بسیاری از مواردی است که در بالا به آنها اشاره کردیم. در حال حاضر در سطح دنیا کنفرانس ها و همایش های بسیار بزرگ و گسترده‌ای در معرفی امکانات جدیدتر در بازارهای مالی انجام می پذیرد. محققان بازارهای مالی و تحلیل گران بزرگ سعی می کنند تا در این کنفرانس ها امکانات و ابزارهای جدید را به کاربران معرفی کرده و از این طریق روش ها و استراتژی های جدید برای تحلیل و ترید در میان کاربران به وجود می آید.

فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال

جالب است بدانید که بسیاری از استراتژی هایی که امروزه توسط بسیاری از اساتید با تجربه مورد استفاده قرار می گیرد از همین همایش ها و کنفرانس ها به دست آمده است. از این گذشته توسعه دوره های کاملاً حرفه‌ای برای آموزش بازارهای مالی یکی از نیازهای اصلی کاربران جامعه امروز محسوب می‌شود. در اکثر کشورها آموزش های مالی در دوران مدارس به هیچ وجه به صورت حرفه‌ای دنبال شده و دانش آموزان بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه نیز توانایی خیلی زیادی در مدیریت مالی زندگی خود ندارند. به همین دلیل شرکت در دوره های حرفه‌ای یکی از اصلی‌ترین دوره های آموزشی است که کاربران بعد از فارغ التحصیلی به دنبال آن هستند.

بسیار جالب درباره آموزش های حرفه‌ای بازارهای مالی در این است که حتی افراد با سطح سواد آکادمیک پایین نیز می‌توانند با شرکت در این دوره ها روند بسیار بهتری برای زندگی مالی خود ایجاد کرده و حتی می‌تواند در بازارهای مالی نیز به موفقیت های قابل توجهی برسند. با این تفاسیر وجود دوره های آموزشی حرفه‌ای و کاربردی را می‌توان یکی از ویژگی های بسیار مهم برای هر کدام از بازارهای مالی دانست که در ادامه قرار است بازار فارکس و ارز دیجیتال را نیز برای چنین شرایطی مورد ارزیابی قرار دهیم.

آموزش های در دسترس برای ورود به بازار ارز دیجیتال

برای کسانی که در هر کدام از دوره های آموزشی مربوط به این بازارها شرکت کرده باشند مسلماً پاسخ دادن به پرسش فارکس خوبه یا ارز دیجیتال بسیار ساده تر خواهد بود و آنها با توجه به تجربه و شناختی که دارد بازار موردنظر را انتخاب خواهند کرد. در حال حاضر اگر در اینترنت جستجو کرده باشید می‌توانید ساعت ها دوره آموزشی برای بازار ارز دیجیتال پیدا کنید که به صورت های مختلف اعم از کلاس های حضوری، دوره های غیر حضوری آموزش ارز دیجیتال و آموزش های آنلاین ارائه می‌شوند. البته منظور ما از این جمله این نیست که تمام این آموزش‌ها در سطح بسیار بالایی بوده و کیفیت لازم برای استفاده را دارند اما با این حال وجود تعداد بسیار زیادی از آموزش ها باعث شده تا کاربران در سطح کشور به راحتی بتوانند به این آموزش دسترسی پیدا نمایند.

مقایسه فارکس و ارز دیجیتال

در مقالات گذشته درباره اهمیت استفاده از آموزش های حرفه‌ای و کاربردی برای ورود به بازارهای مالی صحبت کرده و نکات لازم برای بازار ارز دیجیتال را نیز در این باره با شما در میان گذاشته ایم. تامین محتوا خیلی به دنبال این نیستیم که کیفیت دوره ارز دیجیتال را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و اهمیت این موضوع را برای شما به صورت موشکافانه بررسی کنید اما لازم به تذکر است که انتخاب دوره آموزشی می‌تواند تاثیر فوق العاده زیادی در آینده شما در فعالیت در این بازار داشته باشد. اینکه شما مانند گالری ورشکسته بازار را ترک کنید و یا مانند یک فرد موفق از بازار ارز دیجیتال یک منبع درآمد بسیار عالی برای خود بسازید، به صورت مستقیم به دوره آموزشی انتخاب شده شما بستگی خواهد داشت.

بازار ارز دیجیتال به دلیل این که از همان ابتدا به صورت کاملاً قانونی در کشور ما وارد شده و دولت هیچ چگونه ممنوعیتی برای این بازار در نظر نگرفته است، آموزش های حرفه‌ای و کلاس های حضوری نیز برای این بازار به صورت گسترده و توسط اساتید و افراد مختلف ارائه شده و در حال حاضر در شهرها و استان های مختلف در دسترس می باشد. از این گذشته کتابها و مقالات آموزشی بسیار گسترده نیز برای این بازار در دسترس است که هر کدام از آنها می‌تواند شرایط کاربران در این بازار را بهبود بخشیده و نکات مناسبی به آنها بیاموزد. ادعا نمی‌کنیم که آموزش های بازار ارز دیجیتال از نظر کاربردی بودن و حرفه‌ای بودن در سطح عالی قرار دارد زیرا اصلاً چنین چیزی نیست اما تعداد این آموزش ها در سطح قابل قبولی قرار داشته و روز به روز هم در حال افزایش است. به حدی که شاهد هستیم افرادی که تا دیروز دوره آموزش نرم افزار تری دی مکس برای دانشجویان معماری را برگزار می‌کردند اکنون در سایت های پربازدید در حال تبلیغ دوره ارز دیجیتال برای کاربران خود هستند که نشان از اهمیت این آموزش ها برای افراد سودجو دارد.

آموزش های در دسترس برای ورود به بازار فارکس

اگر بخواهیم فارکس یا ارز های دیجیتال در تعداد و میزان آموزش های در دسترس مقایسه کنیم عملاً بازار فارکس برای رقابت با بازار ارز دیجیتال در این باره ندارد. بازار فارکس از همان ابتدا به دلیل تحریم‌هایی که علیه کشور ما وجود دارد و هم چنین سیاست هایی که دولت درباره عدم خروج ارز از کشور در نظر گرفته است، با استقبال بسیار زیادی روبرو نشده و کاربران زیادی نیز وارد این بازار نشده اند. از این رو شاهد توسعه تعداد زیادی از آموزش ‌های حرفه‌ای مربوط به این بازار نیز نیستیم و عملاً کمبود بسیار زیادی برای آموزش های حرفه‌ای برای ورود به بازار فارکس در کشور ما احساس می‌شود.

دوره غیر حضوری فارکس یکی از جامع ترین و کامل ترین دوره هایی است که در دسترس شما عزیزان قرار گرفته تا بتوانید از این طریق تمام نیازمندی‌های لازم برای ورود به این بازار را در دسترس داشته باشید. دقت کنید که بازار فارکس نسبت به بازار ارز دیجیتال بسیار حرفه‌ای تر بوده و با چالش‌های بسیار زیادی ممکن است در این بازار روبرو شوید. اگر در بازار ارز دیجیتال توان ۱ درصد شانس برای افرادی در نظر گرفت که معلومات لازم برای سرمایه گذاری در این بازار را ندارند، در بازار فارکس همین یک درصد شانس نیز برای این دسته از افراد وجود ندارد.

بسیاری از دوره‌ های آموزشی که این روزها کاربران از آنها استفاده می‌نمایند به صورت زبان اصلی بوده و عملاً امکان کسب اطلاعات لازم و کافی از این دوره ها برای کاربران ایرانی وجود ندارد. به همین دلیل در مقایسه بازار فارکس یا ارز دیجیتال در داشتن آموزش ‌های حرفه‌ای بایستی برتری را به صورت کامل به بازار ارز دیجیتال بدهیم.

فارکس ۳ ۵ ارز دیجیتال

۱۰- شرایط افتتاح حساب کاربری

برای پاسخ دادن به پرسش فارکس خوبه یا ارز دیجیتال در این بخش شرایط افتتاح حساب کاربری در هر یک از این بازارها را برای کاربران ایرانی مورد بررسی قرار می‌دهیم. دقت داشته باشید که شرایط افتتاح حساب کاربری در یک بازار مالی را از دو جنبه می‌توان مورد بررسی قرار داد. در وهله اول ریسک ها و خطرات موجود در روند افتتاح حساب کاربری را می‌توان ارزیابی کرد که در این باره در بخش بررسی خطرات و ریسک های وارد بر سرمایه های کاربران در مقایسه با بازار فارکس یا ارز دیجیتال صحبت کردیم. از این رو در این بخش پس از وارد شدن دوباره به این موضوع را نداریم.

در جنبه دوم افتتاح حساب کاربری را می‌توان از نظر سخت بودن شرایط و یا نوع دسترسی کاربران مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. با فرض این که شما توانسته باشید هم در بازار فارکس و هم در بازار ارز دیجیتال یک بروکر و صرافی مناسب پیدا کرده و شرایط بهینه لازم برای افتتاح حساب در هر یک از این بازارها را برای خود رقم زده باشید، نوبت به افتتاح حساب کاربری به صورت آنلاین در این مراکز می‌شود.

به صورت کلی مواردی مانند افتتاح حساب کاربری و یا حتی با استفاده از امکانات طریق بازار مالی اهمیت بسیار زیادی برای کاربران جهانی دارد. دقت داشته باشید که هنوز درصد قابل توجهی از کاربران جهانی توانایی کار کردن با گوشی های لمسی ساده را نیز نداشته و نمی‌توانند به این راحتی‌ها سر از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف دربیاورند. به همین دلیل است که استقبال از بسیاری از بازارهای مالی در میان کاربران جهانی به شدت کاهش پیدا کرده و افراد زیادی راه به ورود به این بازارها نیستند؛ زیرا جدای از بحث ریسک ها و خطرات که هر اشتباه می‌تواند در هنگام اجرای این دستورات به بار آورد، پیچیدگی‌های وارد به نحوه کارکرد سرمایه گذاران خود به خود یک بار منفی مضاعف برای جلوگیری از ورود آنها خواهد بود. در ادامه با بررسی شرایط افتتاح حساب کاربری در بازار فارکس یا ارز دیجیتال سعی داریم تا به نوعی نمونه‌ای از این پیچیدگی ها را در این بازار به شما معرفی کنیم.

مقایسه فارکس و ارز دیجیتال

شرایط افتتاح حساب کاربری در بازار ارز دیجیتال

برای سرمایه‌ گذاری در بازار فارکس یا ارز دیجیتال در قدم اول لازم است تا اقدام به افتتاح حساب کاربری در مراکز ارائه دهنده خدمات خرید و فروش جفت ارزها و یا رمز ارزها نمایید.  برای اینکه یک حساب کاربری در بازار ارز دیجیتال داشته و امکان خرید و فروش رمز ها را برای خود فراهم آوری نیاز است و مراحل زیر آب بپیمایید:

  • در قدم اول شما نیاز خواهید داشت تا یکی از انوع کیف پول  ارز دیجیتال معتبر و مناسب را انتخاب کرده و حساب کاربری خود را در آن افتتاح کنید.
  • در قدم بعدی نوبت به انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال چه صرافی داخلی و یا صرافی خارجی می‌رسد. لازم است ها حساب کاربری خود را نیز در صرافی مورد نظر باز کنید.
  • در مواقعی که قصد سرمایه گذاری های بزرگ در صرافی های متمرکز را داشته باشید بایستی اقدامات لازم برای احراز هویت و نیز در این صرافی ها انجام دهید.
  • در قدم بعدی نوبت به واریز پول به حساب خود در صرافی متمرکز می رسد.
  • اگر قصد سرمایه گذاری در صرافی های خارجی را داشته باشید بایستی بعد از واریز کردن پول به حساب خود در صرافی داخلی اقدام به خرید رمز ارزها کرده و سپس با انتقال ارز های دیجیتال خود به حساب کاربری صرافی خارجی برای خرید و فروش خود در این بازار اقدام کنید.

ملاحظه می کنید که مراحل افتتاح حساب و وارد شدن به بازار ارز دیجیتال با پیچیدگی‌های زیادی همراه بوده و لازم است تا کاربران مراحل زیادی را برای این منظور طی کنند. پر واضح است که طی کردن برخی از این مراحل برای بسیاری از افراد حتی نیاز به آموزش های لازم نیز خواهد داشت؛ اما نکته بسیار مثبت و عالی در این باره این است که شما می‌توانید تمامی مراحل را به صورت اینترنتی کرده و حتی در قدم های بعدی و بعد از افتتاح حساب نیز دیگر نیازی به هیچ اقدام خاصی برای واریز دوباره ورزش و یا برداشت وجه نداشته باشید. در واقع با یک بار طی کردن این مراحل از این پس شما بدون هیچگونه دغدغه ای می‌توانید برای واریز و برداشت در بازار ارز دیجیتال به صورت اینترنتی اقدام کرده و شرایط ایده آلی را برای خود رقم بزنید.

شرایط افتتاح حساب کاربری در بازار فارکس

در قدم دوم مقایسه بازار فارکس یا ارز دیجیتال در شرایط افتتاح حساب کاربری نوبت به بررسی بازار فارکس برای این منظور می رسد. به صورت کلی اگر با بروکر های ارائه دهنده خدمات بازار فارکس آشنا باشید می دانید که افتتاح حساب در این بازار بسیار راحت‌تر از بازار ارز دیجیتال است.

شما میتوانید در عرض کمتر از ۲ دقیقه در یک بروکر حساب کاربری خود را باز کرده و سپس با دانلود کردن پلتفرم مربوط به آن بروکر حساب کاربری خود را به صورت نرم افزاری بر روی موبایل و یا لپ تاپ خود داشته باشید. تمام مراحل لازم برای باز کردن حساب کاربری در بازار فارکس در کمتر از ۵ دقیقه تمام خواهد شد و شما هیچ چالشی از این بابت نخواهید داشت.

چالش اساسی برای ورود به بازار فارکس و افتتاح حساب کاربری در این بازار در این زمانی آغاز می‌شود که شما قدم اول را برای افتتاح حساب برداشته باشید. حالا نوبت به واریز وجه به حساب کاربری خود در بازار فارکس می رسد. با توجه به اینکه هیچ بروکر داخلی عرضه دهنده خدمات نیست و شما مجبور به استفاده از خدمات بروکر های خارجی هستید، نیاز است تا پول خود را به دلار تبدیل کرده و سپس از روش های مختلف برای واریز دلار به حساب کاربری خود در بروکر مورد نظر اقدام کنید.

با توجه به اینکه کاربران ایرانی به صورت مستقیم امکان انجام این خدمات را ندارند نیاز خواهند داشت و از یک شرکت و یا فرد واسط برای منظور استفاده کنند.  نکته جالب در این است که نه فقط برای افتتاح حساب بلکه شما برای واریز و برداشت های مراحل بعدی خود نیز نیاز دارید تا از این خدمات استفاده کنید و به تنهایی هرگز شرایط لازم برای واریز و برداشت به حساب کاربری خود در یک بروکر خارجی را از داخل ایران نخواهید داشت.

با توجه به دو بند بالا کاملاً مشخص است که مراحل افتتاح حساب کاربری در بازار ارز دیجیتال بسیار پیچیده‌تر از بازار فارکس از اما روند واریز و برداشت پول به بازار ارز دیجیتال به مراتب ساده تر و حتی کم هزینه تر از بازار فارکس خواهد بود. شاید برای کسی که هنوز هیچ تجربه ای در هر یک از این بازارها را نداشته و یا حداقل یکی از آنها را تجربه نکرده باشد، مطالعه دو بند بالا نشان است ساده بودن افتتاح حساب کاربری و ورود به بازار فارکس برای داشته باشد اما با توجه به تجربه ای که در این باره داریم برتری در این موضوع نیز متعلق به بازار ارز دیجیتال خواهد بود؛ زیرا شما به صورت کاملاً قانونی می‌توانید این مراحل را با استفاده از خدمات صرافی های داخلی انجام دهید.

فارکس ۳ ۶ ارز دیجیتال

۱۱- هزینه‌ها و کارمزدهای اضافی

تا اینجا مقاله نظر شما چیست؟ فارکس خوبه یا ارز دیجیتال ؟  اگر هنوز به جمع بندی کامل برای انتخاب میان یکی از این دو بازار نرسیده‌ایم و نگران نباشید زیرا هنوز بررسی‌های ما به اتمام نرسیده است. اتفاقاً اگر تا این مقاله جمع بندی نهایی را کرده باشید احتمالاً انتخاب اشتباهی برای سرمایه‌ گذاری خود داشته زیرا هنوز موارد بسیار زیادی از این دو بازار وجود دارد  که باید آن ها را نیز برای شما بررسی کنیم. یکی از اصلی‌ترین و مهمترین موارد درباره انتخاب یک بازار مالی مناسب برای سرمایه‌ گذاری ارزیابی هزینه‌ها و کارمزد های اضافی برای حضور در بازار مورد نظر است.

مسلماً هر چقدر هزینه‌ها و کارمزد های اضافی پرداخت شده در یک بازار کمتر باشد، شرایط برای سرمایه‌گذار بهتر خواهد بود اما روند پرداخت این کارمزدها و هزینه‌ها نیز تاثیر بسیار زیادی در این انتخاب خواهد داشت در ادامه بیشتر در این باره توضیح می‌دهیم.

فرض کنید که شما قرار است در یکی از بازارهای مالی منتخب مانند بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال و حتی بازار فارکس یک معامله داشته باشید. با فرض اینکه کارمزد این معامله در هر سه این بازارها یکسان باشد، بسیار مهم خواهد بود که شما در چه شرایطی این کامل را پرداخت کنید. به صورت کلی شرایط زیر را می‌توان برای این منظور در نظر گرفت:

  • ممکن است نیاز باشد تا قبل از ورود به معامله هزینه و کارمزد مورد نظر را پرداخت نمایید. در این حالت شما از همان ابتدا می‌توانید هزینه و کارمزد مربوطه را محاسبه کرده و خیال خود را از همان ابتدا بابت این موضوع راحت کنید. این مهم باعث می‌شود که آنها هیچ گونه اختلالی در روند معامله شما به وجود نیامده و شما می‌توانید طبق محاسبه اولیه معامله خود را در بازار پیش ببرید.
  • در صورت پرداخت هزینه‌ها در انتهای معامله شرایط کمی پیچیده تر شده اما با این حال باز هم شما در حین معامله نگرانی از بابت هزینه‌ها نخواهید داشت. این مهم نیز باعث می‌شود تا محاسبه اولیه شما برای مدیریت سرمایه و میزان سرمایه درگیر در بازار مورد نظر نیز ساده باشد.
  • اما وقتی روند پرداخت کارمزد ها به نوعی می‌شود که شما هم مجبور به پرداخت بخشی از کارمزد در ابتدا و در زمان آغاز معامله و هم در انتهای معامله باشید، شرایط کمی پیچیده خواهد شد.

با توجه به این موارد در ادامه در کنار بررسی مردانه هزینه‌ها و کاربرد های اضافی پرداخت شده در بازار ارز بیشتر و بازار فارکس به بررسی شرایط پرداخت این هزینه‌ها نیز خواهیم پرداخت.

مقایسه فارکس و ارز دیجیتال

هزینه‌ها و کارمزدها در بازار ارز دیجیتال

معامله در بازار فارکس یا ارز دیجیتال بدون هزینه نیست. تمام شرکت‌ها و افرادی که به صورت واسط در این بازار ها فعالیت داشته و اقدام به ارائه خدمات خود می‌نمایند، به نوعی به دنبال کسب درآمد وارد این بازار شده و سعی دارند تا درآمدهای خود را از روند معاملات شما استخراج کنند. این موضوع تنها مختص به بازارهای حرفه‌ای خارجی نبوده و در بازار بورس ایران نیز شرایط و همین گونه است و کارگزاری‌های داخلی برای رسیدن به درآمد خدمات خود را به کاربران ارائه می‌نمایند. برای اینکه شرایط هزینه‌ها و کاربردهای بازار ارز دیجیتال را برای شما بررسی کرده باشیم، این هزینه‌ها را به صورت یک به یک با هم و جداگانه ارزیابی می‌کنیم:

یکی از هزینه‌ها و کارمزد هایی که در بازار ارز دیجیتال کاربران مجبور به پرداخت آن هستند، هزینه مربوط به نقل و انتقال ارز دیجیتال چه در میان حساب های کاربری و چه برای برداشت کامل از بازار است. چه صرافی های ارز دیجیتال و کیف پول ارز دیجیتال برای برداشت رمز ارزها درصدی را به عنوان کارمزد از کاربر دریافت نمایند که هیچ ربطی به معاملات سرمایه گذار هم نداشته و با توجه به مقدار رمز ارز برداشت شده تعیین می‌شود. مقدار این کاربرد با توجه به کیف پول مورد نظر و یا صرافی مورد نظر ممکن است متفاوت باشد. در حال حاضر رایج ترین این عدد و درصد برای این نوع کاربرد در بازار ارز دیجیتال ۰.۳۵ درصد از کل سرمایه خارج شده است.

علاوه بر این کاربران مجبور به پرداخت کارمزد های مربوط به معاملات خود نیز هستند. مقدار کارمزد مربوط به معاملات در بازار ارز دیجیتال و معمولاً با گزینه قبلی تفاوت چندانی ندارد اما عیب بزرگ آن در این است که در زمان انجام معامله شما مجبور به پرداخت آن خواهید بود و این موضوع ممکن است محاسبات شما را برای ورود به یک معامله با چالش روبرو سازد.

هزینه‌ها و کارمزدها در بازار فارکس

هزینه‌ها و کاربردها در بازار فارکس نیز در چندین مرحله از کاربران دریافت می‌شود. تریدرهای بازار فارکس مجبور هستند تا هزینه‌ای را به صورت جداگانه به افراد و شرکت‌های واسطی بپردازند که ارتباط دهنده میان آنها و بروکرهای خارجی است. این هزینه تنها مختص کاربران ایرانی است و تریدرها در سایر کشورها نیازی به پرداخت این هزینه ندارند. مقدار کارمزد و هزینه لازم برای این منظور نیز به خود شرکت و فرد واسط بستگی دارد که از قبل با تریدر درباره آن صحبت می‌شود.

هم چنین تریدرهای بازار فارکس نیاز دارند تا هزینه‌هایی را به عنوان مالیات به بروکرهای عرضه کننده خدمات بازار فارکس بپردازند که این هزینه نیز به صورت مشخص و در بازه های زمانی معین از حساب آنها کسر می‌شود. مقدار این هزینه نیز از قبل تعیین شده بوده و خوبی آن این است که ربطی به معاملات کاربر نداشته و هیچ اختلالی در روند معاملات فرد ندارند. این هزینه در بازار فارکس با عنوان کمیسیون شناخته می‌شود.

بدترین نوع کارمزد در بازار فارکس مربوط به اسپرد معاملات در این بازار است که در زمان شروع معامله از حساب کاربر کسر می‌شود. این هزینه نیز با توجه به مقدار پوزیشن و نوع جفت ارز انتخاب شده برای معامله تعیین می‌شود.

با این شرایط بازار فارکس یا ارز دیجیتال در این مقایسه چندان تفاوتی با هم نداشته و کاربران برای حضور در هر دو این بازارها نیاز به پرداخت هزینه‌های قابل توجهی به عنوان هزینه‌های اضافی خواهند بود. این میزان برای کاربران ایرانی در صورت استفاده از صرافی ها و بروکرهای خارجی بیشتر از کاربران سایر کشورها نیز است.

فارکس ۳ ۶ ارز دیجیتال

۱۲- مقایسه امنیت و پایداری

بسیاری از کاربران علاقه دارند تا خیلی زود به این نتیجه برسند که سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال این سرمایه های خود را برای سرمایه‌ گذاری در بازار منتخب قرار دهند. در حالی که انتخاب یک بازار برای سرمایه‌ گذاری بایستی تحت بررسی تمام جوانب و شرایط باشد. ممکن است یک بازار پتانسیل سود دهی بسیار زیادی داشته باشد اما به دلیل ریسک های بسیار زیاد موجود در آن عملاً سرمایه گذاری برای کاربران چندان منطقی به نظر نرسد. بازار های این چنینی معمولاً دوام زیادی نداشته و بعد از گذشت مدتی جای خود را به بازارهای بهتر می دهند.

مقایسه فارکس و ارز دیجیتال

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین فاکتورهای انتخاب یک بازار برای سرمایه گذاری در نظر گرفتن شرایط امنیتی و پایداری بازار است. البته دقت کنید که هرچند امنیت و پایداری درباره یک بازار مالی این دو به هم مرتبط و متصل به هم از اما به صورت جداگانه باید مورد بررسی قرار گیرد.

در نظر داشته باشید که یک بازار در شرایطی می‌تواند امنیت کامل داشته باشد که پایداری آن نیز برقرار باشد و پایداری یک بازار بدون داشتن امنیت عملاً امکان پذیر نخواهد بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم بازار فارکس یا ارز دیجیتال را در این باره به صورت همزمان برای هر دوی این فاکتورها مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم؛ اما قبل از آن لازم است تا تعریف مختصری از امنیت و پایداری در بازارهای مالی داشته باشیم.

امنیت در یک بازار مالی تعریف متفاوت تری نسبت به ریسک های وارد بر بازار دارد. ریسک عضو جدایی ناپذیر بازارهای مالی و سرمایه‌ گذاری است و عملاً نمی‌تواند یک بازار مالی را پیدا کرد که با پتانسیل سود دهی مناسب بدون ریسک باشد؛ اما امنیت دلالت بر شرایط دیگری از یک بازار دارد. این که کاربران مطمئن باشند که حداقل در مراکز معتبر سرمایه‌های آنها دست نخورده باقی مانده و از این گذشته تضمین های لازم برای برقراری امنیت برای حساب های آنها ارائه می‌شود، نشان دهنده امنیت یک بازار است؛ و پایداری به معنی حفظ این امنیت برای بازه های زمانی طولانی مدت می باشد. دقت کنید که منظور ما از پایداری در این تعریف به هیچ وجه کم بودن نوسانات مربوط به آن بازار نبوده و هدف ما حفظ امنیت برای بازه های زمانی طولانی مدت و دائمی است.

اتفاقی که تنها در بازارهای مالی می‌توانیم شاهد آن باشیم که زیرساخت های لازم برای پیاده سازی آن وجود داشته و همه چیز طبق اصول و برنامه پیش برود. در ادامه با مقایسه بازار فارکس یا ارز دیجیتال درباره شرایط امنیتی و پایداری این فاکتورها را بهتر درک خواهید کرد.

امنیت و پایداری بازار فارکس

در بررسی امنیت و پایداری بازار فارکس یا ارز دیجیتال بایستی تمام جوانب را در نظر بگیریم. در برخی مواقع وجود یک عامل که ممکن است باعث بالا رفتن امنیت شود، خود یک عید محسوب شده و ممکن است باعث بروز مشکلاتی در سایر قسمتهای بازار گردد. از این رو بایستی کمی هوشمندانه به بررسی این فاکتور در بازارهای مالی پرداخت.

بازار فارکس یکی از قدیمی ترین بازارهای مالی جهان است که در این سابقه طولانی با وجود اینکه با چالش‌های بسیاری همراه شده اما همیشه امنیت حساب های کاربران به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی این بازار شناخته شده است. تمام بروکر ها و کارگزاری هایی که اقدام به ارائه خدمات مربوط به بازار فارکس به کاربران را در دستور کار خود قرار می دهند، بایستی از سازمان های مربوطه مجوزهای لازم را دریافت کرده و تضامین لازم برای حفظ امنیت حساب کاربران را نیز ارائه نمایند.

در تاریخ و سابقه بروکر های ارائه دهنده خدمات بازار فارکس چندین بار مشاهده شده که به دلایلی تمام دارایی های یک بروکر را از بین رفته و عملاً کاربران هیچ گونه دسترسی به بروکر مورد نظر برای دریافت از حسابهای خود را نداشتند اما تضامنی که بروکر مورد نظر ارائه داده باید شده تا امکان پرداخت حساب کاربران توسط سازمان های مربوطه به راحتی وجود داشته باشد.

مقایسه فارکس و ارز دیجیتال

از این گذشته کلیت بازار فارکس تحت تمرکز و قوانین خاصی اداره می‌شود که اگر کاربران با در نظر گرفتن تمام این قوانین از این بازار استفاده نمایند عملاً خطر امنیتی خاصی امنیتی سرمایه‌های آنها وارد نخواهد شد. از این گذشته سابقه طولانی بازار فارکس نیز نشان می‌دهد که این بازار توانسته امنیت بالای خود را برای بازه های زمانی طولانی مدت به صورت پایدار حفظ کند. این مهم نشان می‌دهد که بازار فارکس از نظر پایداری وا منیت در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. از این گذشته داده های کافی برای بررسی پایداری و امنیت بازار فارکس نیز در دسترس است.

امنیت و پایداری بازار ارز دیجیتال

بازار فارکس یا ارز دیجیتال هر دو از نظر امنیت شرایط خوبی دارند، اما لازم است تا این موضوع را برای بازار ارز دیجیتال نیز دقیق تر بررسی کنیم. به عنوان نکته اول باید در نظر بگیرید که بازار ارز دیجیتال سابقه خیلی طولانی نداشته و عملاً داده‌های کافی برای بررسی شرایط امنیتی و پایداری این بازار در دسترس نیست.  جالب است بدانید که بازار ارز دیجیتال در همین یک دهه و اندی که از تاریخ خود می گذرد، با چالش های بسیار زیادی همراه شده است. خطر هک کیف پول ارز دیجیتال و یا هک شدن بلاک چین مربوط به رمز ارزها و حتی هک شدن حساب کاربران در صرافی ها از جمله خطراتی است که امنیت در این بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

رمز ارزها بدون هیچ نظارتی به راحتی توسط اشخاص عادی ساخته شده و کلاهبرداری های زیادی در این براه صورت می پذیرد. ممکن است یک رمز ارز به صورت کاملاً مشخص برای کلاهبرداری به وجود آمده باشد. از این گذشته هیچ تضمینی برای ادامه طول عمر بهترین ارزهای دیجیتال نیز وجود ندارد. برای مثال همین فردا تیم توسعه دهنده اتریوم می‌تواند تمام فعالیت های خود را خاموش نموده و عملاً شبکه این رمز ارز از دسترس کاربران خارج شود.

این مهم نشان از این دارد که از نظر امنیت و پایداری بازار ارز دیجیتال فاصله بسیار زیادی برای رسیدن به بازار فارکس دارد. در رمز ارزها امنیت به دلیل غیرمتمرکز بودن به این راحتی‌ها قابل پیاده سازی نیست و بایستی زیر ساخت های بهتری برای این بازار آماده شده و قوانینی هم برای توسعه رمز ارزها در نظر گرفته شود که در حال حاضر این امر با ماهیت این بازار منافات داشته و امکان آن نیست.

در مقایسه بازار فارکس و ارز دیجیتال در فاکتور امنیت و پایداری به راحتی می‌توان امتیاز کامل این بررسی را برای بازار فارکس در نظر گرفت.

فارکس ۴ ۶ ارز دیجیتال

۱۳- امکان اقدام علیه کلاهبرداری

یکی دیگر از مسائلی که مهم تر از رسیدن به پاسخ پرسش سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال بوده و می بایست قبل از آن بررسی شود، کلاهبرداری های رایج در این بازارها است. البته که کلاهبرداری در هر جایی که انسان ها در آن پا گذاشته و دخالت داشته باشند، وجود دارد و ذات انسان فراری از این امر ندارد؛ اما با این حال میزان و شدت کلاهبرداری ها در بازارهای مختلف با هم متفاوت است. ممکن است یک بازار به دلیل شرایط خاصی که دارد، بستر مناسبی برای کلاهبردارن باشد و بازار دیگری به دلیل شرایط امنیتی تر در این باره بهتر عمل کند. اینکه صرفا یک بازار شرایط خوبی برای سوددهی دارد، نمی‌تواند تضمین کننده کمبود کلاهبرداری در آن باشد. این امر حتی بسیاری از مواقع برعکس عمل می کند. جالب است که بازارهایی مکه معمولاً جذابیت بیشتری برای کاربران دارند، ترغیب کننده کلاهبرداران نیز هستند.

سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال

از این گذشته بازارهای متروک و بازارهای ممنوع نیز همیشه شرایط لازم برای ادامه فعالیت کلاهبرداران را فراهم می آورند. بازارهایی مکه از نظر قانونی یک کشور ممنوع باشند، تبدیل به جولانگاه کلاهبرداران خواهد شد؛ اما برای مقایسه بازار فارکس و ارز دیجیتال در امر کلاهبرداری سعی کرده‌ایم تا تنها مواردی را در نظر بگیریم که از کنترل کاربران خارج است. برخی از کلاهبرداری ها قابل کنترل بوده و به دلیل سهل انگاری و نداشتن اطلاعات لازم رخ می‌دهد.

برای مثال فردی را تصور کنید که ندیده و نشناخته سرمایه های گرانقدر خود را در اختیار فرد دیگری برای سرمایه گذاری قرار می‌دهد. فرد واسط و به اصطلاح سبدگردان در این بین در بسیاری از مواقع یا کلاهبردار از آب درآمده و یا سرمایه های کاربران را به باد می‌دهد؛ اما با این وجود این روش کلاهبرداری را در این بررسی لحاظ نمی‌کنیم زیرا عملاً به دلیل سهل انگاری خود کاربر بروز کرده و ربطی به ماهیت خود بازار ندارد.

مقابله با کلاهبرداران در بازار ارز دیجیتال

در قدم اول انتخاب بورس فارکس یا ارز دیجیتال در امر کلاهبرداری باید سراغ بازار ارز دیجیتال بریم. بازاری که هر روز رمز و رازهای جدیدی از آن برملا می‌شود و دائما شاهد تغییرات گسترده در این بازار هستیم. هر روز امکانات جدید و هر روز رمز ارزهای جدید به بازار معرفی می‌شوند. کلاهبرداری در این بازار شرایط بسیار عجیب و غریبی پیدا کرده و حتی برخی از شرکت‌ها به صورت روشن و در روز هم از این اقدامات بر علیه کاربران استفاده می‌نمایند. در مقاله بررسی خطرات ارز دیجیتال به صورت کامل به بررسی کلاهبرداری های رایج در این بازار پرداختیم. موارد زیر را می‌توان از رایج ترین موارد کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال معرفی کرد:

  • شرکت‌ها می‌توانند با توسعه یک رمز ارز و جذب سرمایه کاربران از آنها کلاهبرداری نمایند. با توجه به اینکه بازار به صورت غیرمتمرکز و بدون دخالت هیچ سازمانی مدیریت می‌شود، از این رو هیچ سازمانی هم وظیفه کنترل این موارد را ندارد و شما نمی‌توانید برای باز پس گیری سرمایه های خود به جایی شکایت کنید.
  • پامپ و دامپ ها نوعی دیگر از کلاهبرداری های رایج در این بازار است. سرمایه داران با این ترفند می‌توانند در چند دقیقه سرمایه های خود را چند برابر کرد و شکست بسیار سنگینی به سرمایه گذاران خرد وارد نمایند.
  • صرافی های غیرمتمرکز نیز دستشان برای کلاهبرداری باز است.

این موارد د و بسیاری دیگر از کلاهبرداری های رایج در بازار ارز دیجیتال نشان می‌دهد که در این بازار هیچ مدیریتی برای این موضوع وجود نداشته و کنترل آن نیز بسیار سخت است. در واقع وقتی هیچ قانونی وجود ندارد، بی قانونی تبدیل به اصل اول این بازار شده و عملاً کاربران باید تمام جوانب احتیاط برای دور ماندن از این شرایط را در نظر بگیرند؛ زیرا بدون مدیریت خطرات عملاً امکان یک سرمایه گذاری مطمئن در این بازار برای کاربران وجود نخواهد داشت.

مقابله با کلاهبرداران در بازار فارکس

سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال به بررسی شرایط مقابه با کلاهبرداران در بازار فارکس در مقایسه بورس فارکس یا ارز دیجیتال می پردازیم. بازار فارکس از این نظر شرایط بسیار متفاوتی داشته و می‌توان آن را به صورت کامل از بازار ارز دیجیتال متمایز دانست. کلاهبرداری در بازارهای مالی را اگر به دسته کلاهبرداری های سیستماتیک و درون شبکه ای و کلاهبرداری های بیرونی تقسیم کنیم، عملاً خبری از کلاهبرداری های درون شبکه ای در بازار فارکس نیست. این بازار به صورت مستقل توسط سازمان های زی ربط مدیریت و اداره می‌شود و کلاهبرداری هیچ جایی در آن ندارد.

اما با این حال روش های دیگری کلاهبرداری در این بازار رایج شده که ربطی به شبکه اصلی بازار ندارد. برای مثال برخی از بروکرها با جابجا کردن کندل های روزانه سعی می کنند تا استاپ لول های کاربران را درو کرده و از این طریق به سود خوبی می رسند. این ترفند که البته هنوز هم در برخی از بروکرهای ناشناخته رایج است، می‌تواند ضررهای سنگینی را به برخی از سرمایه گذاران وارد سازد. به همین دلیل حتی برخی از افراد ادعا دارند که سرمایه های خود را به بروکرهای متقلب این چنینی واگذار کرده اند.

نکته دیگری که احتمالاً ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد، امکان کلاهبرداری های سرمایه گذاران بزرگ با ترفندهای مشابه با پامپ و دامپ است؛ اما چنین امری در بازار فارکس بسیار مشکل و عملاً غیر ممکن است؛ زیرا حجم معاملات در این بازار قابل مقایسه با بازار ارز دیجیتال نیست و یک تریدر یا سرمایه گذار برای اینکه بازار را به سمت دلخواه خود حرکت دهد، نیاز به میلیاردها دلار خواهد بود. حتی مبلغ های چند صد میلیاردی نیز جز تاثیر بسیار ناچیز، نمی‌توانند تاثیر خاصی روی روندها در بازار فارکس داشته باشند.

نکته بسیار جالب دیگر درباره مقاله با کلاهبرداری در بازار فارکس این است که در صورت وقوع جرمی، امکان شکایت کاربران به سازمان های ذیربط وجود دارد. برای مثال در صورت کلاهبرداری کردن و تقلب کردن بروکرها، شما می‌توانید از سامان رگولاتوری کننده بروکر مورد نظر خود شکایت کرده و وی را مجبور به پرداخت خسارت نمایید.

این موارد نشان می‌دهد که بازار فارکس از نظر شرایط کلاهبرداری و روند مقابله با این پدید نسبت به بازار ارز دیجیتال در وضعیت بهتری قرار دارد. اتفاقی که می‌تواند بازار فارکس را در این رقابت یک امتیاز دیگر به جلو هدایت کند.

فارکس ۵ ۶ ارز دیجیتال

۱۴- سهولت کار برای افراد تازه وارد

یکی دیگر از مواردی که باید به مقایسه بازار فارکس و ارز دیجیتال اضافه کنیم، سهولت استفاده کاربران در همان روزهای بدو ورود به این بازارها است. این مهم نیز می‌تواند از پرسش سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال مهم تر باشد. بررسی سهولت ورود و استفاده از امکانات یک بازار برای افراد تازه کار علاوه بر کیفیت آن بازار تاثیر بسیار زیادی روی تعداد کاربران نیز خواهد داشت. عملاً بازاری که نیاز به رد کردن چالش های زیادی برای ورود و شروع کار با آن داشته باشیم، مورد توجه خیلی از کاربران قرار نمی گیرد.

به عنوان مثال می‌توانیم بازار آتی سکه که در سال های گذشته به عنوان یک بازار با ریسک بالا در داخل ایران راه اندازی شد، استناد کنیم. این بازار هر چند ماهیت بسیار ساده ای دارد، اما به دلیل نیاز به دقت به موارد بسیار زیاد، عملاً هیچ جایی برای افراد تازه کار و ناوارد نداشته و ورد این افراد به این بازار می‌تواند ضررهای سنگینی را برای آنها به دنبال داشته باشد.

از این قبیل موارد را می‌توان در بازارهای مختلف پیدا کرد. به همین دلیل لازم دانستیم تا یک بررسی کامل میان بازار فارکس و ارز دیجیتال در این باره داشته باشیم.

دقت کنید که هدف ما از این مقایسه به هیچ وجه بررسی شرایط افتتاح حساب در این بازارها نیست؛ زیرا این موضوع را در بندی جداگانه بررسی کردیم. هدف ما از این مقایسه این است که درک درستی برای شما به وجود آوریم که کدام یک از این دو بازار را می‌توان راحت‌تر و با تجربه کمتر آغاز کرد. در واقع ریسک های اصلی وارد به سرمایه های کاربران و روند حرکت قیمت ها است که معیار اصلی این مقایسه خواهد بود.

برای درک هر چه بهتر این موضوع لازم است تا یک مثال ساده را با شما در میان بگذاریم. به عنوان مثال فرض کنید که شما بدون هیچ شناختی نسبت به هر یک از بازار فارکس و راز دیجیتال قصد دارید تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در یکی از این بازارها سرمایه گذاری کنید. با فرض اینکه شما نسبت به هر دو بازار شناخت یکسانی داشته و یک فرد تازه کار محسوب می‌شود، مسلماً احتمالاً شکست و از دست رفتن سرمایه برای شما وجود دارد؛ اما سوال اینجاست که:

  • در کدام بازار راحت‌تر سرمایه خود را از دست خواهید داد؟
  • کدام بازار شانس بیشتری برای شما به عنوان یک فرد تازه کار برای موفقیت قائل می‌شود؟

این دو سوال همان چالشی است که در این بخش از مقاله در بررسی و مقایسه فارکس یا ارز دیجیتال به آن می پردازیم.

بررسی چالش های بازار ارز دیجیتال برای افراد تازه وارد

بورس فارکس یا ارز دیجیتال کدام یک می‌توانند در بدو ورود انتخاب خوبی برای کاربران باشند و روند ساده تری برای سرمایه گذاری پیش روی تریدرها قرار دهند؟ در ابتدای بررسی این موضوع برای بازار ارز دیجیتال لازم است تا نتایج یک تحقیق بزرگ درباره این بازار را با شما در میان بگذاریم.

در تحقیقاتی که از طرف سازمان های علمی در سال ۲۰۲۰ در میان کاربران آمریکایی صورت گرفت، نشان از این داشت که تنها ۸ درصد از جمعیت آمریکایی ها با بازار ارز دیجیتال آشنا بوده و ۶ درصد از آنها در این بازار وارد شده اند. جالب اینجاست که اصلی‌ترین دلیل عدم ورود کاربران آمریکایی به این بازار، چالش های ورود به بازار ارز دیجیتال و گذر از مراحل مختلف شروع سرمایه گذاری در این بازار است. در واقع افراد در این تحقیق حتی ریسک های سرمایه گذاری در این بازار را ملاک قرار نداده و عملاً به دلیل سخت بودن افتتاح حساب و کار کردن با شبکه را دلیل اصلی عدم استقبال خود می دانند.

این تحقیق نشان می‌دهد که کم بودن کاربران بازار ارز دیجیتال در شرایط فعلی ریسک های وارد به سرمایه ها نیست و کاربران از بیم از دست دادن سرمایه ها نیست که هیچ رویکردی نسبت به سرمایه گذاری در این بازار ندارند. بلکه چالش های دیگری است که مانع از این امر شده است.

برای درک هر چه بهتر اینکه چرا بازار ارز دیجیتال در بدو ورود می‌تواند ریسک های کمتری به دنبال داشته باشد، لازم است تا چند واقعیت مهم را درباره این بازار با شما در میان بگذاریم:

  • اولا یک رویکرد کلی درباره بازار ارز دیجیتال (گه هر چند ما خیلی موافق آن نیستیم) این است که تمام رمز ارزها در نهایت روند صعودی داشته و حتی در صورت ریزش دوباره به شرایط قبلی خود باز می گردند. این مهم باعث می‌شود تا بالاخره حتی سرمایه گذاران تازه کار نیز حداقل به همان سرمایه اولیه خود برسند.
  • نکته بعدی درباره چالش ورود افراد تازه کار به بازار ارز دیجیتال در داشتن یک دارایی است. در بازار ارز دیجیتال با خرید هر رمز ارزی شما یک دارایی دارید که ارزش مشخص و تعیین شده ای در بازار برای آن تعریف شده است. به این معنی که ممکن است قیمت بیت کوین با افت قابل توجه روبرو شود، اما ارزش این رمز ارز تا زمانی که بازار پابرجاست، به صفر نخواهد رسید. به این معنی که سرمایه گذار می‌تواند امیدوار باشد که ی دارایی در اختیار دارد.

همین دو عامل باعث شده تا ریسک حضور در بازار ارز دیجیتال برای افراد تازه کار نسبت به بازارهایی مانند فارکس کمتر باشد.

سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال

بررسی چالش های بازار فارکس برای افراد تازه وارد

اما در بررسی بورس فارکس یا ارز دیجیتال برای افراد تازه کار لازم است تا بازار فارکس را نیز ارزیابی کنیم. ورود به بازار فارکس همانطور که در بخش شرایط افتتاح حساب عرض کردیم، روند پیچیده ای ندارد و تنها پیچیدگی اصلی آن برای کاربران ایرانی واریز و برداشت پول از این بازار است. در این بین اما شرایط انجام معاملات در این بازار متفاوت است. درباره شرایط سرمایه گذاری در این بازار باید بدانید که:

  • در بازار فارکس نوسانات در هر دو جهت رخ می‌دهد. از این رو شما نمی‌توانید برای طولانی مدت و تا هر میزان ضرری در بازار باقی بمانید. این مهم به این معنی است که عملاً کاربران تنها در مدت معدودی می‌توانند در یک پوزیشن باقی بمانند. این مدت نیز به حجم معاملاتی آنها و البته میزان سرمایه موجود در حساب کاربری بستگی خواهد داشت.
  • خرید و فروش جفت ارزها در بازار فارکس در لحظه می‌تواند ضرر قابل توجهی را روی دست شما باقی بگذارد. این مهم به دلیل کارمزدهای تعیین شده و البته حرکت سریع برخی از جفت ارزها در جهات مختلف است.

این بررسی به وضوح نشان می‌دهد که بازار فارکس برای افراد تازه کار می‌تواند تبدیل به جهنمی برای بلعیدن پول ها و سرمایه ها باشد. اگر کوچک ترین غفلتی در این باره داشته باشید، خیلی زود با چالش های سنگینی روبرو شده و نمی‌توانید سرمایه گذاری مطمئنی برای خود رقم بزنید. جالب است که بسیاری از افراد تازه کار با میل به رسیدن به ثروت زیاد وارد بازار فارکس شده و خیلی زود سرمایه های خود را ر این بازار از دست می دهند. موردی که مخصوصا در میان کاربران ایرانی به وفور دیده می‌شود. درک همین واقعیت ها است که در نهایت تبدیل به فیلتری برای جلوگیری از ضررهای این چنینی می‌شود.

فارکس ۵ ۷ ارز دیجیتال

۱۵- مقایسه نقدینگی بازار فارکس و ارز دیجیتال

یکی دیگر از نکاتی که باید قبل از رسیدن به پاسخ پرسش سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال بررسی کنیم، میزان نقدینگی در این بازارها است. نقدینگی یکی از مهم‌ترین فاکتورها در بازارهای مالی است که متأسفانه به هیچ وجه مورد توجه افراد تازه کار قرار نمی گیرد. از این رو باید به صورت مفصل در این باره صحبت شود و بازار فارکس و ارز دیجیتال را کامل مقایسه کنیم.

قبل از اینکه به این مقایسه بپردازیم، ابتدا باید نکات لازم درباره نقدینگی را با شما در میان بگذاریم. نقدینگی در بازارهای مالی یکی از مهم‌ترین فاکتورها است. برای اینکه این فاکتور را بهتر درک کنید، یک مقایسه اجمالی میان چند بازار مالی انجام می‌دهیم. فرض کنید که شما در حال سرمایه گذاری در بازار مسکن هستید. این بازار ممکن است سود مناسبی برای شما به دنبال داشته باشد اما سوال اینجاست که چقدر طول می کشد که یک خانه خرید و فروش شود؟ اگر شما همین امروز برای فروش خانه خود اقدام کنید، ممکن است این فرایند هفته ها زمان بر باشد. نقدینگی اصطلاحی در بازارهای سرمایه گذاری است که این روند را مشخص می‌نماید. هر چقدر یک کالا یا ابزار سرمایه گذاری سریع تر خرید و فروش شده و به پول نقد تبدیل شود، نقدینگی آن بازار بیشتر خواهد بود.

همین مثال را برای بازار خودرو در نظر بگیرید. در بازار خودرو روند خرید و فروش سریع تر رخ می‌دهد و کاربران می‌توانند در زمان کمتری خودرو خود را برای خرید و فروش قرار داده و آن را نقد نمایند. در بازار بورس سرعت این عملیات باز هم بیشتر است. اگر برای خرید و فروش خودرو نیاز به چند روز زمان دارید، برای خرید و فروش سهام در بازار بورس احتمالاً نیاز به چند دقیقه و در نهایت چند ساعت زمان خواهید داشت. البته در بازار بورس این سرعت به خود سهم مورد نظر نیز بستگی دارد و نقدینگی را باید برای سهم های مختلف اندازه گیری کرد. با این تفاسیر حالا درک می کنید نقدینگی در بازارهای مالی چیست و چه اهمیتی دارد. در ادامه به بررسی بازار فارکس و ارز دیجیتال برای این موضوع می پردازیم.

نقدینگی در بازار ارز دیجیتال

نقدینگی در بازار ارز دیجیتال بیشتر از آن چیزی که در بند قبل اشاره کردیم اهمیت پیدا می‌نماید. نقدینگی در بازار ارز دیجیتال باعث تبدیل به یک فاکتور بسیار مهم برای بررسی رمز حرفها شود تا کاربران با چالش های مختلف خرید رمز های ناشناخته و نامعتبر روبرو نشوند. در واقع بررسی نقدینگی رمز ارز به عنوان یک معیار مهم برای خرید آنها در نظر گرفته شده و کاربران حتما باید قبل از اقدام برای خرید یک رمز این موضوع را در شبکه‌های جستجو کرده و بررسی نمایند. رمز را در نظر بگیرید که قیمت بسیار مناسبی دارد اما نقدینگی آن بسیار پایین است. شما حتی در صورت خرید این ارز دیجیتال نیز نمی‌توانید در مواقع لازم و در زمان رسیدن به سود آن را بفروشید؛ زیرا  اصلاً خریدار جدید وجود ندارد تا شما بتوانید ارز دیجیتال خود را نقد کنید.

سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال

نکته بسیار جالب درباره بازار ارز دیجیتال این است که رمز ارز های بسیار زیادی وجود دارند که نقدینگی خیلی پایینی داشته و خرید و فروش آن برای کاربران با چالش‌های بسیار زیادی همراه است. جالب است که کاربران بسیار زیادی نیز بدون دقت به این موضوع اقدام به خرید این رمزهای کرده و سرمایه‌ گذاری نامطمئنی برای خود رقم می زنند.

نقدینگی در رمز ارز های معروف و شناخته شده در بازار ارز دیجیتال نسبتاً بالا است و شما می‌توانید در کمتر از چند ثانیه این دسته از ارزهای دیجیتال را نقد کرده و به پول تبدیل کنید؛ اما در عوض گزینه های بسیار زیادی هم وجود دارند که به هیچ وجه چنین قابلیتی نداشته و شما برای فروش آنها نیاز به هفته ها و حتی ماهها زمان خواهید داشت. برای بررسی نقدینگی یک رمز از شما می‌توانید حجم معاملات آن در هر ۲۴ ساعت و همچنین تعداد کاربران فعال در شبکه ایران برای خرید و فروش را در نظر گرفته و از این طریق به شرایط نقدینگی آن ببرید.  خرید به صورت کلی بازار ارز دیجیتال نقدینگی مناسبی دارد اما در مقایسه با بازارهای مالی قدیمی و باسابقه این میزان نقدینگی بسیار پایین بوده و همچنان یک چالش بزرگ برای بازار محسوب می‌شود.

بررسی نقدینگی در بازار فارکس

نقدینگی در بازار فارکس یکی از مزیت های بسیار اصلی و مهم این بازار محسوب می‌شود. اگر شما به فکر خرید و فروش یک جفت ارز باشید در کمتر از صدم ثانیه امکان تبدیل میلیون ها واحد پولی از جفت ارزهای مختلف را به یکدیگر خواهید داشت. دقت کنید که در این بازار در هر صدم ثانیه  میلیاردها دلار ارز جابجا می‌شود که در مقایسه با میزان سرمایه گذاری شما بمانند کوهی از پول در برابر یک قلوه سنگ خواهد بود. به جرات می‌توان گفت که بازار فارکس در میانه انواع بازارهای مالی بیشترین میزان نقدینگی را داشته و از این نظر رقیبی نمی‌توان برای آن متصور بود. به همین دلیل است که سرمایه گذاران با سرمایه های بسیار بزرگ هم نمی‌تواند تغییر آنچنانی در روند معاملات در این بازار به وجود آورند.

با توجه به این بررسی پر واضح است که در مقایسه نقدینگی بازار فارکس و ارز دیجیتال بایستی برتری را به بازار فارکس اهدا کنیم. احتمالاً بازار ارز دیجیتال تا یک دهه آینده نیز هیچ حرفی از این نظر برای گفتن در برابر بازار فارکس نخواهد داشت.

فارکس ۶ ۷ ارز دیجیتال

۱۶- میزان تأثیرپذیری از اخبار

سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال یکی دیگر از مواردی که باید در انتخاب بورس فارکس یا ارز دیجیتال به آن بپردازیم، میزان تأثیرپذیری این بازارها از اخبار اقتصادی و سیاسی است. همان طور که می دانید اخبار اهمیت بسیار زیادی برای سرمایه گذاری داشته و به گواه بسیاری از تحلیل گران این اخبار هستند که بازار را به سمت و سوی مشخصی هدایت می‌نمایند. از این رو میزان تأثیرپذیری یک بازار از اخبار باید مشخص باشد. بازارهای مالی که سابقه طولانی دارند، شرایط متفاوتی هم در برخورد با اخبار از خود نشان می دهند.

برای مثال بازار فارکس را در نظر بگیرید که در طول سابقه خود هزاران بار با اخبار اقتصادی و سیاسی مختلف روبرو شده و کاربران نحوه عملکرد این بازار را در چنین مواقعی می دانند. از این رو هیجانات کم کم در زمان این اخبار کمتر شده و نوسانات کمتری را در آنها شاهد هستیم؛ اما ممکن است این تجربه برای بازار ارز دیجیتال که یک بازار نوپا است، وجود نداشته باشد؛ اما با این حال این مهم به این معنی نیست که تأثیرپذیری اخبار در بازار فارکس کمتر است.

 

بازار فارکس معمولاً از تحلیل گران و افراد حرفه‌ای تری نسبت به بازار ارز دیجیتال تشکیل شده است. از این رو هر اخباری بلافاصله با تصمیمات منطقی از سوی این کاربران مواجه می‌شود. اگر چند ساله گذشته بازار ارز دیجیتال را در نظر بگیرید، این بازار بیشتر از اینکه تحت تاثیر اخبار با نوسانات بسیار بزرگ روبرو باشد، تحت تاثیر رفتار سرمایه گذاران و تریدرهای بزرگ با نوسانات شدید مانند پامپ و دامپ ها روبرو شده است.

در مقایسه بازار فارکس با ارز دیجیتال در رابطه با میزان تأثیرپذیری از اخبار مختلف، بازار فارکس را باید تاثیرپذیرتر بدانیم؛ اما حال سوال اینجاست که این میزان تأثیرپذیری بالا خوب است یا بد؟ با اینکه بسیاری از افراد تحت تاثیر اخبار اقتصادی از استراتژی هایی برای رسیدن به سود بهره می برند، اما با این حال تأثیرپذیری اخبار در اکثر مواقع هیجانات شدیدی در بازارها ایجاد می‌نماید. از این رو در این باره برتری را باید به بازار ارز دیجیتال بدهیم.

فارکس ۶ ۸ ارز دیجیتال

۱۷- پلتفرم های در دسترس برای تحلیل

برای اینکه بدانیم سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال در این بخش از مقاله پلتفرم های در دسترس برای تحلیل این بازارها را با هم مرور می‌کنیم. دقت کنید که اگر شما امکانات و ابزارهای لازم برای تحلیل یک بازار را در اختیار نداشته باشید، عملاً امکاناتی برای رسیدن به سود در آن نیز نداشته و نمی‌توانید خود را به فرصت‌های موجود در بازار مورد نظر برسانید. به همین دلیل است که بسیاری از تحلیل گران ترجیح می دهند تا از بازار فارکس برای سرمایه گذاری استفاده نمایند. درباره پلتفرم های در دسترس برای تحلیل بازار فارکس و ارز دیجیتال شرایط متفاوتی حاکم است.

تحلیل این دو بازار به دو روش فاندامنتالی و تکنیکالی صورت می پذیرد که برای هر یک از این دو روش ابزارها و اطلاعات مشخصی لازم است. تنها با داشتن همه این ابزارها است که تحلیل گر می‌تواند بهترین شرایط را برای پیش بینی و تحلیل خود ایجاد نماید. از این رو دقت به این ابزارها نیز اهمیت خاص خود را دارد. درباره ابزارهای در دسترس برای تحلیل بازار فارکس و ارز دیجیتال نکات زیر را می‌توان بیان کرد:

  • در آموزش سایت تردینگ ویو عنوان کردیم که امکان استفاده از این سایت برای تحلیل بازارهای مالی مختلف وجود دارد که هر دو بازار ارز دیجیتال و فارکس را شامل می‌شود. البته شایان ذکر است که تردینگ ویو در حال حاضر بهترین و رایج ترین ابزار برای تحلیل رمز ارزها محسوب می‌شود که می‌توانید روی داده های آن از نظر اعتبار نیز حساب کنید.
  • کاربران بازار فارکس می‌توانند علاوه بر سایت تردینگ ویو از امکانات پلتفرم هایی مانند متاتریدر و موارد مشابه آن نیز استفاده نمایند. امکانی که هنوز برای بازار ارز دیجیتال به صورت کامل در دسترس نیست و از این بابت نمی‌توان این امتیاز را برای این بازار در نظر گرفت.
  • داده و اطلاعات بیشتری برای تحلیل فاندامنتال جفت ارز ها در بازار فارکس وجود دارد. از این گذشته بسیاری از داده های در دسترس درباره بازار ارز دیجیتال قبال استناد نبوده و ممکن است خطاهای زیادی در آنها وجود داشته باشد. موردی که باعث شده تا بسیاری از تحلیل ها درباره این بازار با مشکل روبرو باشد.

با یک بررسی کلی می‌توان از نظر ابزارهای در دسترس برای تحلیل، امتیاز اصلی را به بازار فارکس داد. البته شایان ذکر است که این موضوع به معنی کم بودن ابزارهای لازم برای تحلیل بازار ارز دیجیتال نیست و این تنها مقایسه ای میان این دو بازار محسوب می‌شود.

فارکس ۷ ۸ ارز دیجیتال

۱۸- مقایسه بازار فارکس و ارز دیجیتال برای ترید روزانه

هم چنین برای مقایسه ترید در فارکس یا ارز دیجیتال سراغ بررسی این دو بازار برای شرایط خاص رفته ایم. در این بخش به بررسی و ارزیابی این دو بازار برای ترید روزانه می پردازیم. البته قبل از آن باید تعریفی از روند ترید روزانه برای کسانی که هنوز با این روش سرمایه گذاری آشنا نیستند، بپردازیم. ترید روزانه به این معنی است که در این روش تریدر تمام معاملات خود را برای بازه های زمانی بسیار کوتاه مدت از چند دقیقه تا چند ساعت در نظر می گیرد. به این معنی که طول بازه ای که یک معامله در بازار باز می ماند، حداکثر چند ساعت خواهد بود و قبل از به پایان رسیدن روز معامله مورد نظر بسته می‌شود. درباره تریدر روزانه باید بدانید که:

  • لازم است تا روی بازاری انجام پذیر که نوسانات قابل توجهی در طول روز دارا است. به این معنی که می‌توان در یک بازه زمانی چند ساعته سود خوبی از آن به دست آورد.
  • حجم معاملات بالایی لازم دارد تا تریدر به سود خوبی برسد.
  • میزان نقدینگی بازار باید بالا باشد تا تریدر بتواند با سرعت بسیار زیاد و در لحظه برای خرید و فروش اقدام نماید.
  • وجود یک بازار دو طرفه شرایط بهتری را برای این روش سرمایه گذاری ایجاد خواهد کرد.
  • ابزار لازم برای این روش تحلیل تکنیکال و استراتژی های آن است. از این رو باید ابزار کافی در دسترس باشد.

با در نظر گرفتن تمام این موارد انتخاب از میان بازار فارکس یا ارز دیجیتال برای ترید روزانه ساده تر خواهد بود. در حال حاضر تمام این معیارها و فاکتورها را می‌توانید در بازار فارکس در اختیار داشته باشید. البته این موضوع بدان معنی نیست که در بازار ارز دیجیتال این امکان وجود ندارد. با استفاده از بازار فیوچرز ارز دیجیتال می‌توانید دقیقا مانند شرایط بازار فارکس به معامله بپردازید؛ اما با این حال از نظر نقدینگی و سایر فاکتورها این بازار فارکس است که روند بهتری را برای تحلیل گران در این روش به دنبال داشته و باید امتیاز این بخش را نیز به بازار فارکس بدهیم.

فارکس ۸ ۸ ارز دیجیتال

۱۹- مقایسه بازار فارکس و ارز دیجیتال برای نوسان گیری

یکی دیگر از روش های ترید در فارکس یا ارز دیجیتال نوسان گیری است. قبلا در مقاله آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال به صورت کامل به تشریح این روش پرداختیم که نکات آن را می‌توان برای بازار فارکس نیز استفاده کرد. دقت کنید که هر چند نوسان گیری و ترید روزانه از نظر ماهیت شبیه به هم هستند، اما تفاوت هایی نیز با هم دارند. در این روش تریدر در بازه های زمانی طولانی تری به ترید می پردازید. این بازه زمانی می‌تواند از چند روز تا چند هفته ادامه پیدا نماید.

سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال

در حقیقت در نوسان گیری، تریدر همان روند ترید روزانه را در پیش می گیرد اما با این تفاوت که استراتژی های خود را در تایم فریم های بزرگ‌تر مانند ۴ ساعته یا روزانه پیاده می‌نماید. از همان نقطه شروع یک روند وارد آن شده و با پایان روند از معامله خارج می‌شود؛ اما برای نوسان گیری بازار فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال؟

واقعیت این است که در حال حاضر تریدرها در هر دو بازار این روش برای سرمایه گذاری استفاده می‌نمایند و روند موفقیت آمیزی را نیز در هر دو بازار برای تریدرها شاهد هستیم؛ اما گزینه بهتر برای این منظور می‌تواند بازار فارکس باشد؛ زیرا در همان موضوعات و فاکتورهایی که در بند قبل اشاره کردیم، عملکرد بهتری دارد. از این رو در این مقایسه نیز باید برتری را برای بازار فارکس در نظر بگیریم؛ اما با این حال لازم به توضیح است که نوسان گیری در بازار فارکس نیاز به تجربه، تخصص و مهارت بسیار بالایی دارد. در بازار ارز دیجیتال نیز همین شرایط حاکم است اما اگر در بازار اسپات ارز دیجیتال فعالیت کنید، با توجه به اینکه امکان ورود به پوزیشن های فروش را ندارید، ریسک کمتری را تجربه خواهید کرد.

فارکس ۹ ۸ ارز دیجیتال

۲۰- مقایسه تأثیرپذیری از دولت ها

هم چنین لازم است تا این دو بازار را ارز نظر میزان تأثیرپذیری از دولت ها و قوانین حاکم نیز بررسی کنیم. این مهم نیز اهمیت بسیار زیادی داشته و ممکن است تصمیم شما را برای سرمایه گذاری در بازار فارکس یا ارز دیجیتال تغییر دهد. تأثیرپذیری دولت ها را می‌توان از چند جنبه بررسی کرد که هدف ما در این مقاله جنبه تأثیرپذیری منفی آنها است. دولت ها می‌توانند با وضع قوانین مختلف مانع از اجرای راحت تمام خواسته های کاربران در بازارهای مالی شوند. برای مثال یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کاربران فعال در بازار بورس ایران دخالت های بی جا و غیر منطقی دولت در شرایط هر یک از سهم ها و قیمت گذاری دستوری برای آنها است. اینکه این موضوع چقدر حقیقت دارد یا خیر، جای بحث در این مقاله نیست اما به وضوح روشن است که حقیقت داشتن این موضوع می‌تواند شرایط پیچیده ای را برای تریدها در بازار ایجاد کند.

با توجه به این شرایط لازم دانستیم تا بازار فارکس و ارز دیجیتال را از این نظر نیز با هم مقایسه کنیم. به صورت کلی دولت ها می‌توانند درباره محدود کردن هر یک از این دو بازار برای کاربران خود اقدام نمایند. برای مثال استفاده از خدمات بازار ارز دیجیتال برای کاربران چینی از سوی دولت این کشور ممنوع شده است و استفاده از خدمات بازار فارکس برای کاربران ایرانی نیز ای سوی دولت ما ممنوع شده است؛ اما این دولت ها نمی‌توانند در کلیت این بازار تاثیر داشته باشند.

اما اگر دولت ها را به سازمان ها و شرکت‌های بزرگ نیز بسط بدهیم، شرایط برای بازار فارکس کمی تغییر خواهد کرد؛ زیرا سازمان های بزرگ مالی با در دست داشتن مشترک می‌توانند قوانین مشخصی را برای بازار فارکس در نظر گرفته و لحاظ نمایند؛ اما این شرایط در بازار ارز دیجیتال به دلیل غیرمتمرکز بودن وجود ندارد.

بازار ارز دیجیتال به صورت کاملاً غیرمتمرکز و بدون دخالت هیچ شخص و یا ارگان ثالثی مدیریت می‌شود. به همین دلیل هیچ گونه موردی از این بابت در آن وجود ندارد. این مه هم می‌تواند یک عیب و هم یک مزیت بزرگ برای این بازار باشد؛ اما در این بررسی با توجه به تاثیرات منفی دخالت دولت ها در بازارهای مالی باید آن را به عنوان یک مزیت لحاظ کنیم. از این رو برتری در این مقایسه مربوط به بازار ارز دیجیتال خواهد بود.

فارکس ۹ ۹ ارز دیجیتال

جمع بندی از نتیجه مسابقه فارکس و ارز دیجیتال


مقایسه بازار فارکس و ارز دیجیتال در ۲۰ عامل مختلف در نهایت منجر به تساوی ۹ به ۹ این بازارها شد. به این معنی که هر یک از این بازارها در برخی از فاکتورها نسبت به دیگری برتری دارند. البته هدف ما بیشتر از اینکه نتیجه این مسابقه را بررسی کنیم، ایجاد یک تصمیم مناسب برای شما عزیزان است. دقت کنید که تمام فاکتورهای بالا برای کاربران شخصی می‌تواند نتیجه دیگری داشته باشد. برای مثال:

  • برای کسی که تجربه کافی در فعالیت در بازارهای مالی را دارد، عملاً فاکتور سهولت کار برای افراد تازه کار نباید مهم باشد.
  • یا کسی که دانش کافی برای کار کردن با ابزارهای مختلف و اپلیکیشن ها را دارد، عملاً سختی افتتاح حساب را نباید در این مسابقه لحاظ نماید.

هدف ما از ترتیب دادن یک مسابقه انعطاف پذیر هم همین بود که شما بتوانید با توجه به شرایطی که دارید برای این انتخاب اقدام کنید. حالا بهتر است یک بار دیگر تمام فاکتورهای بالا را این بار با توجه به شرایط خودتان مرور کرده و یک بار دیگر امتیاز هر یک از این دو بازار را برای خود محاسبه کنید. اگر تحلیل گر طولانی مدت هستید، نوسان گیری و ترید روزانه را از نتایج تحلیل خود حذف کنید. در نهایت این روش می‌تواند ایده آل ترین تصمیم را برای شما ایجاد کند.

بعد از بررسی دوباره نتایج تحلیل خود از این دو بازار را برای ما نیز در بخش دیدگاه ها بنویسید تا یک آمار بهتری از روند تصمیم گیری کاربران برای این انتخاب نیز داشته باشیم.


بازار فارکس در یک نگاه


با توجه به اینکه کاربران دقت خیلی زیادی به موارد گفته شده درباره ترید در فارکس یا ارز دیجیتال نداشته و در نهایت از هر فرصتی برای سرمایه گذاری در هر یک از این بازارها استفاده نمایند، از این رو بر آن شدیم تا در انتهای این مقاله نکات بسیار مناسبی درباره هر دو بازار فارکس و ارز دیجیتال را با شما در میان بگذاریم که دقت می‌تواند سرمایه گذاری شما در این بازارها را بهینه تر کند. بازار فارکس یا ارز دیجیتال انتخابی است که خود شما می‌توانید با توجه به شرایطی که دارید بر روی آن بگذارید اما قبل از آن لازم دانستیم که شناخت کافی نسبت به این بازارها را برای شما به وجود آوریم.

سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال

بازار فارکس اصطلاح انگلیسی آن FOREX  معنی بازار معامله ارزهای کشورهای مختلف در مقابل یکدیگر است که این کلمه عبارت Foreign exchange market نشات گرفته شده است. بازار فارکس را می‌توان بزرگترین و معتبر ترین و مدرن ترین بازار مالی در سراسر دنیا معرفی کرد که در حال حاضر حجم معاملات در این بازار در هر ۲۴ ساعت به تریلیون ها دلار می رسد. حتی بزرگترین بازارهای بورس جهان نیز در مقایسه با بازار فارکس شبیه یک شوخی بیشتر نیستند و از نظر بزرگی و حجم معاملات هیچ شانسی در برابر بازار فارکس ندارند.

بزرگترین سرمایه گذاران در این بازار بانک‌ها و موسسات بسیار بزرگ مالی در سرتاسر جهان هستند که روزانه مجبور به تبدیل میلیارد ها وجه و ارز کشورهای مختلف به یکدیگر برای ارائه خدمات به کاربران خود هستند. بعد از این دسته تازه نوبت بانک های کوچک و بعد از آن نیز بروکرها و شرکت‌های واسطه می رسد که آنها نیز حجم معاملات میلیارد دلاری را در این بازار رقم می زنند. در واقع تمام سرمایه های سرمایه گذاران خود در این بازار تاثیر به سزایی در روند معاملات نداشته و اصلاً به حساب نمی آید؛ اما جالب است بدانید که حجم معاملات خود در این بازار حتی بیشتر از بسیاری از بازارهای مالی دیگر در سرتاسر جهان است.

مزیت‌های بازار فارکس


برای اینکه ترید در فارکس یا ارز دیجیتال را انتخاب کنید، لازم است مزیت های هر یک از این بازار را نیز با شما در میان بگذاریم. انتخاب میانه بازار فارکس یا ارز دیجیتال بیشتر از اینکه به ویژگی‌ها و شرایط خود این بازارها بستگی داشته باشد به وضعیت خود کاربر بستگی خواهد داشت. به همین دلیل ما سعی کردیم تا تمام اطلاعات لازم برای انتقال را در اختیار شما قرار دهیم تا در نهایت شما با این بررسی و مقایسه آن با شرایط و وضعیت خود بتوانید بهترین گزینه را برای سرمایه گذاری در نظر بگیرید.

از جمله مهمترین مزیت هایی که برای بازار فارکس می‌توان برشمرد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انجام معاملات بازار به صورت ۲۴ ساعته فعال بوده و شما در هر ساعتی از شبانه روز به جز دو روز آخر هفته که در بازار بین المللی تعطیل است، می‌توانید اقدام کنید.
  • شفافیت کامل یکی دیگر از ویژگی‌های مثبتی است که می‌توان برای بازار فارکس برشمرد.
  • حجم معاملات بسیار بالا و نقدینگی برتر یکی دیگر از مزیت هایی است که بازار خارج را نسبت به سایر بازارهای مالی متمایز می‌نماید.
  • انعطاف پذیری بسیار بالا را نیز می‌توان یکی از مزیت های بسیار بزرگ سرمایه گذاری در این بازار البته برای سرمایه گذاران حرفه‌ای دانست.
  • امکان انجام معاملات بر روی جفت ارزهای مختلف و به اصطلاح تنوع فرصت‌های معاملاتی یکی دیگر از مزیت هایی است که بازار فارکس برای سرمایه گذاران خود فراهم می آورد.
  • دسترسی به اهرم معاملاتی و امکان انجام معاملات چندین برابر میزان دارایی اولیه یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث شده تا بسیاری از سرمایه گذاران به سمت بازار فارکس رو آورند.

البته دقت داشته باشید که تمامی این مزیت ها ممکن است در مواقعی که خود را مانند یک عیب به شما نشان دهند. در صورتی که تجربه کافی برای فعالیت در این بازار را نداشته باشید عملاً امکان رسیدن به سود برای شما با این مزیت ها راحت‌تر نشده که هیچ بلکه ممکن است خیلی سریع تر باعث از بین رفتن سرمایه های شما نیز شوند.

معایب بازار فارکس


بند برای بررسی ترید در فارکس یا ارز دیجیتال لازم است و معایب این بازارها را نیز با شما در میان بگذاریم. البته در خلال مقاله و در مقایسه فارکس با ارز دیجیتال تا جدی سعی کردیم تا این معایب را نیز به شما گوشزد کنیم؛ اما با این حال بررسی و معرفی آنها در کنار هم می‌تواند فرصت سرمایه گذاری بهتری برای شما در این بازار ایجاد نماید.

  • یکی از اصلی‌ترین معایب این بازار نیاز به کنترل دائمی معاملات در آن است. شما باید هر روز و هر ساعت سری به پوزیشن های معاملاتی خود زده و دائما آنها را کنترل و بر اساس استراتژی خود مدیریت کنید.
  • هیجان بسیار بالا را نیز می‌توان یکی دیگر از معایب این بازار در نظر گرفت. کاربران تازه کار خیلی راحت درگیر مسائل هیجانی مربوط به این بازار شده و سرمایه های خود را از همان ابتدا در خطرات بسیار بزرگی قرار می دهند. لازم است تا حتما در این باره نیز تامل کافی داشته باشید.
  • خطراتی که برای کاربران ایرانی برشمردیم، مانند تحریم‌ها و تقلب بروکرها را نیز می‌توان به معایب این بازار اضافه نمود.
  • خطرات مربوط به اهرم معاملاتی را نیز باید به عنوان یک عیب البته برای تازه کاران در این بازار در نظر بگیریم.

البته معایب دیگری را نیز می‌توان برای این بازار در نظر گرفت که در جای خود به بررسی آنها خواهیم پرداخت. تمام این موارد نشان می‌دهد که بازار فارکس می‌تواند قاتل سرمایه های افراد تازه کار باشد. از دست رفتن میلیون ها دلار سرمایه در این بازار تنها در یک چشم به هم زدن رخ می‌دهد.

چالش های بازار فارکس


لازم به توضیح است که ترید در فارکس یا ارز دیجیتال بدون در نظر گرفتن چالش های موجود عملاً مانند وارد شدن به اقیانوسی پر از کوسه ها بدون هیچ احتیاطی است. این بازارها بیشتر از اینکه منبع درآمد سرمایه گذاران خرد باشند، تبدیل به بازاری برای از دست رفتن سرمایه های این کاربران شده اند. از این رو به جای اینکه بدانید سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال ابتدا باید بدانید که سرمایه گذاری در کدام یک از این بازارها برای شما امن تر است. در غیر این صورت این اقدام چیزی جز یک خودکشی اقتصادی برای شما نخواهد بود. از این رو توصیه می‌کنیم که حتما تمام این نکات را مو به مو به خاطر بسپارید.

چالش های زیادی ممکن است در بازار فارکس گریبانگیر معاملات شما شود. بسیاری از این چالش ها با برنامه ریزی و مدیریت قابل رفع هستند و برخی نیز هیچ کنترلی برای آنها وجود ندارد.

چالش های مربوط به محدودیت هایی که برای کاربران ایرانی است، قابل کنترل و مدیریت نبوده و عملاً باید راه فراری برای آنها پیدا کنید. این چالش ها را در مقاله با هم مرور کردیم.

چالش های سرمایه گذاری در بازار فارکس را نیز می‌توانید با کسب دانش و تسلط بر روش ها و استراتژی های معاملاتی در این بازار از بین ببرید. مدیریت سرمایه از جمله روش هایی است که می‌تواند این ریسک ها را برای شما از بین ببرد.


بازار ارز دیجیتال در یک نگاه


برای بررسی شرایط ترید در فارکس یا ارز دیجیتال نوبت به این رسیده تا بازار ارز دیجیتال را نیز به صورت اجمالی به شما معرفی کنیم. این بررسی ها باعث می‌شود تا در نهایت انتخاب میان بازار فارکس یا ارز دیجیتال برای شما هدفمند تر شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از این که تصمیم نهایی خود را برای ورود به هر یک از این بازارها بگیرید، ابتدا تمامی شرایط و موارد را به صورت مو به مو و با دقت بالا مطالعه کنید.

سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال

بازار ارز دیجیتال یک بازار کاملاً نو و کم سابقه در جهان است که با روی کار آمدن ارز دیجیتال بیت کوین در سال ۲۰۰۹ به جهان معرفی شده است. سابقه ۱۲ ساله تنها مربوط به بیت کوین است سایر رمز ارز ها و آلت کوین ها در بهترین شرایط سابقه ۴ تا ۵ ساله دارند. در این بازار شما می‌توانید در وهله اول با خرید هر یک از ارزهای دیجیتال و با افزایش قیمت آنها به سود برسید. هرچند روشهای بسیار مختلفی برای سرمایه گذاری و رسیدن به سود در این بازار برای کاربران تعریف شده اما اصلی‌ترین روش بکار گرفته شده در بازار رمز ارز ها همان خرید و فروش ارزهای دیجیتال و رسیدن به سود از طریق افزایش قیمت آنها است. ملاک اصلی ما برای بررسی و مقایسه بازار فارکس و ارز دیجیتال در این مقاله نیز همین روش سرمایه گذاری بود.

خود ماهیت بازار رمز ها ممکن است تفاوت های زیادی با بازار فارکس داشته باشد اما برخی از بخش‌های آن مانند بازار فیوچرز دیجیتال شباهت های بسیار زیادی به بازار فارکس داشته و عملاً شرایط رسیدن به سود در آن تقریباً مشابه با بازار فارکس است.

مزیت‌های بازار ارز دیجیتال


ترید در فارکس یا ارز دیجیتال هر کدام با مزیت ها و معایب خاص خود روبرو است؛ اما نکته بسیار مهم در این باره این است که ممکن است با توجه به شرایطی که هر کاربر و هر سرمایه گذار دارد، این مزیت ها و معایب جای خود را عوض کنند. برای مثال در بررسی معایب بازار فارکس عنوان کردیم که لازم است تا کاربر به صورت ۲۴ ساعته معاملات خود را مدیریت نموده و نگاهی به نمودار ها در این بازار داشته باشد. در حالی که ممکن است برای برخی از افراد این مهم یک مزیت به حساب آید که آنها بتوانند با دقت بیشتر فرصت‌های بیشتری را نیز در این بازار برای خود پیدا نمایند. به همین دلیل است که اصرار داریم بررسی کلیت یک بازار مالی بایستی با توجه به شرایط یک سرمایه گذار انجام شود.  حتی پاسخ دادن به پرسش سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال نیز ممکن است با توجه به شرایط مختلف برای کاربران متفاوت باشد.

از جمله مزیت‌های بسیار بارز بازار ارز دیجیتال که می‌توان آن‌ها را برای کلیت این بازار تعریف کرد موارد زیر هستند:

  • تنوع بسیار زیادی از روشهای سرمایه گذاری در این بازار در دسترس کاربران و سرمایه گذاران قرار دارد تا بتوانند از ترفندهای مختلف برای رسیدن به سود استفاده کنند. برخی از روش های رسیدن به درآمد در بازار ارز دیجیتال حتی منوط به شرایط خاصی نبوده و به صورت تضمین شده در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. برای مثال اگر شما اقدام به سهام گذاری در صرافی های مختلف نمایید می‌توانید به صورت تضمین شده در هر ماه سود مناسبی را به دست آورید.
  • با توجه به اینکه خرید و فروش رمز ارزها در بازار اصلی ارز دیجیتال بدون اهرم صورت می پذیرد عملاً ریسک بسیار کمتری برای این معاملات قابل تصور است.
  • بسیاری از ارزهای دیجیتال کاملاً شناخته شده و معتبر در بازه های زمانی طولانی مدت معمولاً سودده بوده و سرمایه‌ گذاری روی آنها می‌تواند شرایط خوبی را حتی برای افراد تازه کار به دنبال داشته باشد.
  • وجود صرافی های داخلی و اقدام به سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال بدون نیاز به خدمات صرافی های خارجی یکی دیگر از مزیت هایی است که می‌توان برای این بازار برشمرد.

معایب بازار ارز دیجیتال


ترید در فارکس یا ارز دیجیتال با معایبی هم روبرو است. بررسی این معایب اتفاقا اهمیت بیشتری نسبت به بررسی مزیت ها دارد؛ زیرا این معایب هستند که ریسک های موجود در بازارها را نمایان کرده و نکات احتیاطی لازم را به کاربران گوشزد می کنند. از این رو معایب مربوط به بازار ارز دیجیتال را مانند بازار فارکس را با دقت بیشتری مطالعه کرده و تمرکز بیشتری روی آنها داشته باشید.

  • بی قانونی و عدم قانونمندی یکی از معایب بزرگ این بازار است که باعث شده تا اعتماد به آن نسبت به سایر بازارها به مراتب کمتر شود. به دلیل اینکه این بازار به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود، عملاً قانون خاصی را نمی‌توان برای کلیت بازار تعریف کرد.
  • وجود روش های بسیار زیاد کلاهبرداری و عدم امکان پیگیری این کلاهبرداری ها را نیز می‌توان یکی از بزرگ‌ترین معایب بازار ارز دیجیتال در نظر گرفت. در این بازار باید به خوبی کلاه خود را محکم بچسبید تا باد نبرد.
  • عدم امکان سرمایه گذاری بر روی همه رمز ارزها در یک صرافی را نیز می‌توان یک عیب بزرگ در این بازار دانست. عملاً شما تنها می‌توانید روی رمز ارزهایی سرمایه گذاری کنید که در صرافی مورد نظر شما لیست شده باشند.
  • تحریم کاربران ایرانی توسط بسیاری از شرکت‌ها و سازمان ها در این بازار نیز یکی دیگر از معایب آن برای کاربران ایرانی است.
  • خطر هک شدن نیز یکی از رایج ترین خطراتی است که تبدیل به یک عیب برای این بازار شده است.
  • اعتمادپذیری پایین را نیز می‌توان یکی دیگر از معایب بازار ارز دیجیتال دانست که در انتخاب میان آن و بازار فارکس می‌تواند تاثیرگذار باشد.

چالش های بازار ارز دیجیتال


ترید در فارکس یا ارز دیجیتال با چالش هایی همراه است که دقت به این چالش ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. برای اینکه بدانید برای خود شخص شما سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال بایستی این چالش ها را با روحیات و شرایط خاص خود مقایسه کرده و بهترین تصمیم را از این نظر اتخاذ کنید. برای یک موفقیت بزرگ رد امر سرمایه گذاری این دقت اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. از مهم‌ترین چالش های پیش رو در بازار ارز دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال نیاز به احراز هویت دارد که مراحل ایم احراز هویت ممکن است چالش برانگیز شده و حتی کاربران ایرانی را از برخی از خدمات در این بازار محروم نماید.
  • از دیگر چالش های پیش روی کاربران تعداد بسیار زیادی رمز ارزها است. برای برطرف کردن این چالش توصیه می‌کنیم که حتما تعداد محدودی ارز دیجیتال انتخاب کرده و سرمایه های خود را روی آنها معطوف کنید. این امر باعث می‌شود تا در نهایت روند بهتری در معاملات شما به وجود آید.
  • سرمایه گذاری طولانی مدت یکی دیگر از چالش هایی است که باعث شده بسیاری از کاربران از این بازار دور باشند؛ زیرا خواباندن سرمایه ها برای یک مدت طولانی برای بسیاری از افراد جامعه ما امکان پذیر نیست.

کاربران می‌توانند با دریافت آموزش های حرفه‌ای لازم شرایط بهتری را برای خود ایجاد کرده و در نهایت مانع از تداخل این چالش ها با برنامه ها و اهداف سرمایه گذاری آنها گردند.


تفاوت های بازار فارکس و ارز دیجیتال


سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال

ترید در فارکس یا ارز دیجیتال بال تفاوت هایی همراه است. از اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت های بازار فارکس و ارز دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بازار فارکس به صورت متمرکز اداره می‌شود اما ارز دیجیتال به صورت غیرمتمرکز و بدون دخالت هیچ سازمان و دولتی مدیریت می‌شود.
  • بازار ارز دیجیتال تغییرات بیشتری نسبت به بازار فارکس دارد و فارکس پایدارتر است.
  • حجم معاملات در هر ۲۴ ساعت در بازار فارکس به بیش از ۶.۵ تریلیون دلار می رسد. در حالی که این عدد برای بازار ارز دیجیتال کمتر ۲۰ میلیارد دلار است.
  • امکان دستکاری در قیمت بسیاری از رمز ارزها در بازار ارز دیجیتال وجود دارد اما در بازار فارکس چنین امکانی حتی برای بانک های بزرگ نیز وجود ندارد.
  • کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال به مراتب بیشتر است.
  • در بازه های زمانی کوتاه مدت میزان نوسان در بازار فارکس بیشتر است اما به صورت کلی بازار ارز دیجیتال نوسانات به مراتب بیشتری را به ثبات می‌رساند.
  • بازار فارکس در ۵ روز هفته به صورت ۲۴ ساعته فعال است و بازار ارز دیجیتال تمام ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته فعال است.
  • تعداد نمادهای قابل معامله در بازار ارز دیجیتال به مراتب بیشتر از بازار فارکس است.
  • روش های سرمایه گذاری به مراتب بیشتری در بازار ارز دیجیتال در دسترس کاربران قرار دارد.
  • در فارکس تحلیل تکنیکال ابزار غالب به حساب می آید اما در بازار ارز دیجیتال این تحلیل فاندامنتال است که کارکرد بیشتری پیدا کرده است.

شباهت های بازار فارکس و ارز دیجیتال


ترید در فارکس یا ارز دیجیتال شباهت هایی هم دارا است. دقت به این شباهت ها نیز به شناخت هر چه بهتر این ارزها کمک خواهد کرد. از مهم‌ترین شباهت های میان بازار فارکس و ارز دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بازار فیوچرز ارز دیجیتال شرایط کاملاً مشابهی با بازار فارکس داشته و می‌توان شباهت های زیادی برای این دو در نظر گرفت.
  • از روش های تحلیلی یکسان می‌توان برای هر دو این بازارها استفاده نمود.

در نهایت چه کنیم؟ بازار فارکس یا ارز دیجیتال


سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال

در نهایت چه کنیم؟ ترید در فارکس یا ارز دیجیتال کدام یک می‌تواند برای ما گزینه بهتری باشد؟ سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال ؟ اگر به تمام نکات بیان شده در این مقاله  کرده باشید می‌توانید پاسخ مناسبی برای سال‌ها پیدا کرده و مسیر خود را در سرمایه‌ گذاری در این بازارها را تعیین کنید. اینکه بازار فارکس برای شما بهتر است یا بازار ارز دیجیتال، دقیقاً به شرایط خود شما بستگی خواهد داشت. برای اینکه درک بهتری نسبت به این شرایط پیدا کرده و انتخاب بهتری نیز برای خود داشته باشید، نکات زیر می‌تواند راهنمای مناسبی برای شما باشد:

بازار فارکس به هیچ وجه برای افراد تازه کار و کسانی که دانش و تجربه کافی برای فعالیت در این چنین بازارهایی را ندارند نیست. اکیداً توصیه می‌کنیم که اگر دوره آموزش فارکس را پشت سر نگذاشته و هنوز در حالت دمو تمام شرایط حاکم بر این بازار را تجربه نکرده اید از حضور در این بازار خودداری کرده و سرمایه‌های خود را به سمت بازار ارز دیجیتال سوق دهید. بازار فارکس برای افرادی که شناخت کافی نسبت به این بازار ندارند نداشته و خیلی زود سرمایه‌های این دسته از افراد را خواهد بلعید.

اگر تجربه کافی داشته و شناخت کافی نسبت به استراتژی های بازار فارکس را دارید، این بازار می‌تواند برای افرادی که به دنبال نوسان گیری و ترید روزانه هستند، گزینه بهتری نسبت به بازار ارز دیجیتال باشد. در واقع کسانی که خود را نوسان گیر و یا تریدر می نامند، در بازار فارکس می‌تواند روند بهتری برای معاملات خود ایجاد کرده و به سود دهی بسیار بیشتری برسند. البته شایان ذکر است که نباید این بند را بهانه کرده و با وجود نداشتن تسلط و تجربه کافی وارد بازار کار شده و تمام سرمایه‌های خود را به باد دهید.

برای افرادی که تمایل به سرمایه گذاری های بلند مدت داشته و خیلی نمی‌توانند در طول روز بازارها را دنبال کنند، بازار ارز دیجیتال می‌تواند گزینه بهتری باشد. این بازار به دلیل ماهیت که دارد شرایط لازم برای سرمایه گذاری طولانی مدت را برای کاربران فراهم کرده است.

کاربران تازه کار و افرادی که به تازگی به دنبال انجام معاملات در بازارهای مالی حرفه‌ای هستند، بهتر است از بازار ارز دیجیتال شروع کرده و در قدم های ابتدایی در بازار پایه تنها در بخش دمو حاضر شوند.

بازار فارکس جای شکست خورده های بازار ارز دیجیتال نیست و برعکس


ترید در فارکس یا ارز دیجیتال بایستی با اهداف مشخص و معین انجام پذیرد. اینکه سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال به هیچ وجه نمی‌تواند معیار خوبی برای سرمایه گذاری در هر یک از این بازارها باشد. اگر شما با این دید که سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال کدام یک می‌تواند سود بیشتری برای شما فراهم آورند وارد هریک از این بازارها شوید، خیلی زود تبدیل به افراد شکست خورده خواهید شد. خیلی از کاربران هم هستند که با وجود این که در بازار فارکس با شکست روبرو شده اند، از این شکست خود درس نگرفته و همچنان با همان شرایط ترجیح می دهند تا در بازار ارز دیجیتال شانس خود را امتحان نمایند. همچنین افراد دیگری هم هستند که در بازار ارز دیجیتال به توفیقی نرسیده و اکنون به دنبال امتحان کردن شانس خود در بازار فارکس میباشند.

این دسته از افراد هر دو گروه در واقع بخشی از سرمایه های خود را در بازار فارکس از دست داده و بخشی از آن را نیز در بازار ارز دیجیتال از دست خواهند داد. کسانی که تجربه و دانش کافی برای حضور در این بازارها را نداشته و با روند ها آشنا نباشند، عملاً چیزی جز قمار را در دستور کار خود قرار نداده و دائما در حال از دست دادن و از دست دادن هستند.

سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال

سرمایه گذاری در هر بازاری بایستی طبق اصول مشخص و دانش کافی صورت پذیرد. اصول و دانش لازم برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی، روحیه افراد در انتخاب میان بازار فارکس یا ارز دیجیتال اهمیت بسیار زیادی دارد. تمام محتوای این مقاله را برای شما گردآوری کرده‌ایم تا در نهایت به این نتیجه برسیم که شما بایستی طبق حالات و هیجانات درونی خود برای سرمایه‌ گذاری در این بازارها اقدام کنید. کسانی که چند ماه تجربه کار در یکی از این بازارها را داشته باشند به خوبی به این حالات و هیجانات درونی خود پی برده و می فهمد که کدام بازار می‌تواند شرایط بهتری برای آنها به وجود آورد. صرف اینکه شما در یک بازار با شکست روبرو شده باشید نمی‌تواند هزینه کننده موفقیت شما در بازار جایگزین باشد.

سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال


در بندهای مختلف مقاله درباره اینکه سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال صحبت کردیم و هر بار اشاره کردیم که نکات مهم تری نسبت به این پرسش برای تحلیل گران و سرمایه گذاران در این بازار ها وجود دارد. در واقع سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال بایستی با اهداف بهتری صورت پذیرد. لحاظ کردن سود به تنهایی نمی‌تواند انتخاب بهتری از میان بورس فارکس یا ارز دیجیتال برای شما ما به ارمغان بیاورد؛ اما با این حال لازم دانستیم تا به این پرسش نیز پاسخ دهیم که سود کدام یک از این بازارها می‌تواند برای کاربران و تحلیلگران بیشتر باشد.

برای اینکه به این پرسش پاسخ داده باشیم بایستی ابتدا شرایط تحلیلگر و سرمایه‌ گذاری را در هر یک از این بازارها تعریف کنیم. اگر همه چیز در حد عالی و بی نظیر انجام پذیرفته و تمام معاملات در بهترین شرایط ممکن قرار گیرد، عملاً سرمایه گذاری در تاریخ می‌تواند سود به مراتب بیشتری را برای کاربران به دنبال داشته باشد اما واقعیت این است که چنین اتفاقی یک میلیون رخ داده بسیاری از معاملات سرمایه گذاران با ضررهای هنگفت بسته می‌شود.

اگر با این دید به میزان سود فارکس یا ارز دیجیتال نگاه کنیم که با یک سرمایه‌ گذاری کاملاً عادی روبرو بوده که ۶۰ درصد معاملات وی می‌تواند با سود همراه شده و ۴۰ درصد آنها با مدیریت سرمایه بهینه می‌شود، سرمایه گذاری در کوتاه‌ مدت در بازار فارکس ممکن است سود بیشتری به دنبال داشته باشد و در درازمدت بازار ارز دیجیتال گزینه بهتری خواهد بود. چنین افرادی بهتر از سرمایه های خدا تقسیم کرده و در هر دو بازار به فعالیت بپردازند. البته به شرطی که امکان کنترل هیجانات و احساسات خود را داشته و بتوانند در مواقع ضروری بهترین تصمیم ها را برای نوع سرمایه‌ گذاری خود بگیرند.

سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال

بنابراین بهتر است به جای اینکه به سوال سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال بپردازیم،  سوال را از خود بپرسیم که چرا نباید سرمایه‌های خود را به هر دوی این بازارهای اختصاص داده و با این روش ریسک سرمایه‌ گذاری خود را نیز به حداقل میزان ممکن برسانیم. برای کسانی که تجربه و تخصص کافی برای فعالیت در هر دو بازار را دارند، این اقدام می‌تواند بهترین گزینه باشد.


سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال


برای اینکه بتوانید سرمایه گذاری در فارکس یا ارز دیجیتال را بهینه کنید و شرایط ایده آلی برای زندگی مالی خود رقم بزنید، داشتن یک استراتژی معاملاتی مدون لازمه کار شما خواهد بود. با توجه به اینکه معامله کردن در بازار فارکس به مراتب بیشتری نسبت به بازار ارز دیجیتال دارد از این رو توصیه می‌کنیم که بخش کمی از سرمایه‌های خود را به فعالیت در بازار فارکس اختصاص دهید. برای مثال برای افراد با تجربه که کیفیت سرمایه گذاری و معاملات خوبی در هر دو این بازارها را دارند، اختصاص ۲۰ و ۳۰ درصد از سرمایه به بازار فارکس می‌تواند گزینه مناسبی برای آنها باشد. با این روند چالشی از بابت انتخاب میان بورس فارکس یا ارز دیجیتال نداشته و می‌توانید از پتانسیل‌های هر دو بازار برای رسیدن به سود های قابل توجه استفاده کنید.

البته لازم به توضیح است که این استراتژی تنها برای افرادی مناسب است که دانش و تجربه کافی برای فعالیت در بازار فارکس را دارند. در غیر این صورت توصیه می‌کنیم حتماً باید سرمایه‌ گذاری در بازار فارکس را فعلاً بزنیم و با دانش و تسلط که نسبت به معامله گری در بازار ارز دیجیتال دارید از این بازار کار را آغاز کنید. فراموش نکنید که سرمایه‌ گذاری در بازارهای مالی حرفه‌ای مانند شمشیر دو لبه است که هم می‌تواند شما را به سودهای بسیار زیاد برساند و هم تمام سرمایه‌های شما را از بین ببرد. با این شرایط توصیه ما این است که قبل از هزاران نفر در سطح شهر از آن برای رسیدن به درآمد استفاده می‌کنند در حال حاضر آموزش ‌های بسیار حرفه‌ای تعریف می‌شود. پرواضح است که برای حضور در بازارهای مالی حرفه‌ای نیاز به شرکت در دوره های حرفه‌ای تر نیز خواهید داشت.

کلام آخر


ترید در فارکس یا ارز دیجیتال را به صورت کامل و جامع از جنبه‌های مختلف بررسی کرده و نکات لازم برای انتخاب هر یک از این دو بازار برای سرمایه گذاری را با شما در میان گذاشتیم. اکنون شما می‌توانید به صورت مشخص برای خودتان تصمیم بگیرید که فارکس خوبه یا ارز دیجیتال و کدام یک از این دو بازار می‌تواند سود بهتری به شما ارائه نماید. بورس فارکس یا ارز دیجیتال هر دو دارای مزیت هایی برای سرمایه گذاری و سوددهی هستند که لازم است تا این مزیت ها و معایب آنها را به صورت خاص برای شخصیت خودتان بررسی کنید.

در انتها لازم به یادآوری است که حضور در هر یک از این دو بازار بدون دریافت آموزش های لازم عملاً شناس موفقیت شما را به صفر می‌رساند. توصیه می‌کنیم که با شرکت در حرفه‌ای‌ترین دوره ارز دیجیتال  و مطالعه مقالات آموزش رایگان ارز دیجیتال شرایط بهتری برای خود ایجاد کنید.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: