ضمن تبریک سال نو، به اطلاع می رساند از تاریخ 26 اسفند ماه 1402 لغایت 25 فروردین ماه 1403، تمامی کلاس های حضوری کانون بورس برگزار نخواهند شد.
لوگو کانون بورس
نوروز مبارک

نهنگ ارز دیجیتال چیست و نحوه ترید با نهنگ

نهنگ ارز دیجیتال چیست
شما در حال مطالعه مقاله ۴۳ از ۴۷ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

نهنگ ارز دیجیتال چیست و چگونه می توانیم در بازار رمز ارز ها بر اساس رفتار نهنگ ها معامله کنیم؟ یکی از اصطلاحات ای که این روزها درباره بازار ارز دیجیتال به مراتب از آن استفاده می شود نهنگ است که قبلاً در یک مقاله به صورت کامل درباره نهنگ بیت کوین برای شما نکات مهمی را ارائه کردیم. اما با توجه به اینکه بازار ارز دیجیتال بعد از یک روند نزولی بسیار زیاد وارد یک روند صعودی شده است صحبت درباره سرمایه گذاری نهنگ ها در این بازار بسیار زیاد شده و هر روز در منابع مختلف مشاهده می کنیم که معامله گران درباره ورود نهنگ ها به فرایند سرمایه گذاری در رمز ارزهای مختلف صحبت می کنند.

با توجه به اینکه بررسی شرایط رفتار نهنگ ها در بازار ارز دیجیتال اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر شما موفق شوید که رفتار نهنگ ها را بر اساس استراتژی های مختلف معاملاتی مدلسازی نمایید می توانید معاملات فوق العاده جذابی را در این بازار برای خود رقم بزنید و بنابراین در این مقاله از سری مقالات آموزش رایگان ارز دیجیتال تصمیم گرفتیم تا درباره نهنگ ارز دیجیتال به صورت کامل و جامع با شما صحبت کنیم.

البته قرار نیست در انتهای این مقاله در کانون بورس شما تبدیل به یک نهنگ ارز دیجیتال شده و حجم بسیار بالایی از دارایی های مربوط به بازار را به خود اختصاص دهید اما با این حال سعی داریم شما را قاطی نهنگ ها وارد فرآیند سرمایه گذاری کنیم که در نهایت سود حاصل از سرمایه گذاری شما با درصد سود حاصل از رفتار نهنگ ها یکسان خواهد بود. احتمالاً وقتی یک نهنگ معاملات خود را در بازار ارز دیجیتال آغاز می نماید شرایط بر روی نوسانات قیمت رمز ارز مورد نظر با تغییرات قابل توجهی روبرو خواهد شد. به همین دلیل وقتی شما متوجه ورود یک نهنگ به فرآیند سرمایه گذاری بر روی یک ارز دیجیتال شوید به سادگی می توانید بخشی از دارایی های خود را به سمت خرید آن هدایت کرده و در نهایت شرایطی را برای خود فراهم آورید که با رشد قیمت رمز ارز مورد نظر خود قابل توجهی به دست آورید. در یک کلام برای رسیدن به موفقیت قابل توجه در بازار ارز دیجیتال باید با نهنگ ارز دیجیتال هم آشنا شوید.


نهنگ ارز دیجیتال چیست


اما نهنگ ارز دیجیتال چیست و نهنگ ها در این بازار چه نقشی بر روی نوسانات قیمت و معاملات رمز ارزها دارند؟ به نظر شما نوسانات قیمت بیت کوین چگونه انجام می پذیرد و چه عواملی باعث میشود تا قیمت بیت کوین با رشد یا افت روبرو شود؟ بله همه ما می دانیم که این شرایط عرضه و تقاضا است که قیمت رمز ارزها در بازار تغییر میدهد و عملاً قیمت ارز دیجیتال بیت کوین نیز بر اساس شرایط عرضه و تقاضا تغییر میکند. اگر عرضه در فرایند معاملات یک ارز دیجیتال افزایش پیدا کند قیمت آن با کاهش روبرو شده و تقاضا برای خرید آن نیز افزایش پیدا کند شاهد افزایش قیمت آن در بازار خواهیم بود.

اما سوال بسیار مهم اینجاست که چه کسی و چه سازمانی روی شرایط عرضه و تقاضا در بازار ارز دیجیتال تاثیر می گذارد و رفتار چه فردی است که می تواند اصلی ترین بخش از عرضه و تقاضا را بر روی قیمت ارز دیجیتال ایجاد کند؟ اولین پاسخ شما به این پرسش ممکن است معامله‌گران بازار ارز دیجیتال باشد. اما واقعیت این است که ما به دیگران بازار ارز دیجیتال سرمایه چندان زیادی در اختیار ندارند و کل سرمایه آنها نمی تواند حتی ۱۰ درصد کل سرمایه در گردش بر روی ارز دیجیتالی مانده بیت کوین یا اتریوم برسد. پاسخ این پرسش یک عبارت کوتاه اما با مفهوم است نهنگ ارز دیجیتال.

نهنگ ارز دیجیتال چیست

با این تعریف شما به راحتی باید درک کنید که نهنگ ارز دیجیتال در واقع بازیگردان اصلی بازار رمز ارزها است که با توجه به دارایی بسیار زیادی که در اختیار دارد نحوه رفتار او برای معاملات رمز ارز ها می تواند باعث ایجاد تغییرات عمده در آن شده و شرایط عرضه و تقاضا را در آن تحت تاثیر قرار دهد.‌ وقتی نهنگ یک ارز دیجیتال تصمیم بگیرد تا تمام دارایی های خود را از آن خارج نماید مسلماً ارزهای بسیار شدیدی در بازار به وجود آمده و همین موضوع باعث می‌شود تا قیمت رمز ارز مورد نظر با افت قابل توجهی همراه باشد. دقیقا مانند همان رفتاری که نهنگ سولانا بعد از فروپاشی صرافی اف تی ایکس انجام داد. با توجه به این که درصد قابل توجهی از توکن های ارز دیجیتال سولانا در اختیار صرافی اف تی ایکس بود این صرافی به عنوان نهنگ سولانا شناخته می شد و وقتی تصمیم گرفت تا تمام دارایی های خود را از این عرضه بیشتر خارج نماید شاهد افت قابل توجه قیمت این ارز دیجیتال در بازار بودیم.

از طرف دیگر وقتی نهنگ تصمیم می گیرد که سرمایه ‌گذاری خود را بر روی یک ارز دیجیتال آغاز کند ایجاد تقاضای بسیار زیاد در آن شده و همین موضوع می‌تواند افزایش قابل توجهی را در قیمت آن به دنبال داشته باشد. در این باره می توانیم به رفتار آقای ایلان ماسک در مواجهه با ارز دیجیتال دوج کوین و ارز دیجیتال شیبا اینو بپردازیم. خرید این دو ارز دیجیتال توسط این کارافرین بزرگ آمریکایی و همچنین توییت هایی که در این باره انجام میدهد باعث شد تا شاهد یک افزایش قیمت قابل توجه بر روی آن‌ها باشیم که در واقع نشان از این دارد که آقای ایلان ماسک را می توانیم نهنگ ارز دیجیتال دوج کوین معرفی کنیم.

چرا نهنگ؟


ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که چرا از واژه نهنگ برای معرفی بازیگران اصلی بازار رمز ارزها استفاده میشود؟ نهنگ جثه بسیار بزرگی دارد و در هر باری که دهان خود را برای غذا خوردن باز می کند مواد غذایی بسیار زیادی را وارد دهان خود می نماید. این رفتار دقیقا همان رفتاری است که یک بازیگر بزرگ و اصلی در بازار ارز دیجیتال می تواند انجام دهد. کسی که سرمایه خیلی زیادی در اختیار داشته باشد وقتی وارد فرآیند خرید یک ارز دیجیتال شود می تواند با سرمایه بسیار زیاد بخش قابل توجهی از توکن های مربوط به آن را خریداری کرده و به کیف پول خود انتقال دهد.

استفاده از واژه نهنگ برای بازیگردان اصلی بازار رمز ارزها به همین دلیل است و در واقعی با این واژه ما اشاره به این موضوع داریم که قرار است یک اتفاق بزرگ در فرایند خرید و فروش رمز ارز مورد نظر انجام پذیرد. البته نکته مهمی که درباره نهنگ ارز دیجیتال باید بدانید این است که قرار نیست نهنگ تمام رمز ارزها یک فرد باشد ممکن است نهنگ بیت کوین با نهنگ اتریوم با یکدیگر متفاوت باشند زیرا تمام کسانی که بر روی ارز دیجیتال بیت کوین سرمایه گذاری میکنند لزوماً بر روی اتریوم نیز سرمایه گذاری نخواهند کرد.

در واقع اگر شما آدرس های عمومی را دنبال کنید که تعداد توکن های بسیار زیادی از یک ارز دیجیتال را در اختیار دارند در حال شناسایی نهنگ آن رمز ارز هستید. البته برخلاف بازار بورس و بازار فارکس که بازیگردان اصلی آن در این بازارها کاملاً قابل شناسایی است در بازار ارز دیجیتال به هیچ وجه امکان شناسایی نهنگ وجود ندارد و شما تنها می‌توانید آدرس عمومی مربوط به نقل و انتقال توکن ها را مشاهده کنید که تعداد توکن های بسیار زیادی در آن نقل و انتقال شرکت دادند که نشان از فعالیتهای یک نهنگ در پلتفرم رمز ارز مورد نظر دارد.

نهنگ در ارز دیجیتال چه اهمیتی دارد؟


حالا سوال بعدی اینجاست که نهنگ ارز دیجیتال چه اهمیتی دارد و چرا اصلا باید درباره نهنگ ها بدانیم؟ فرض کنید که قیمت بیت کوین تحت تاثیر عوامل مختلف به ۱۵ هزار دلار رسیده است و شرایط نشان میدهد که هم ممکن است این قیمت پایین ترین قیمت برای بیت کوین باشد و هم این امکان وجود دارد که قیمت بیت کوین باز هم با افت بیشتری روبرو شده و حتی به زیر ۱۰ هزار دلار برسد.

یکی از مهمترین روش های تحلیلی در بازار رمز ارزها که می‌توانید از آن برای پیش بینی و تحلیل چنین شرایطی استفاده کنید تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال است. در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال شما می‌توانید با استفاده از استراتژی های مختلف و همچنین ابزارهای مختلف در دسترس نسبت به پیش بینی آینده قیمت ها اقدام نمایید و تصمیم بگیرید که آیا آینده بیت کوین نشان از افت بیشتر آن دارد یا اینکه می توانید این نتیجه گیری را انجام دهید که بیت کوین تمام افت های خود را انجام داده و باید شاهد افزایش قیمت ها در آن باشیم.

اما گاهی اوقات استفاده از تحلیل تکنیکال نمی تواند قدرت لازم برای پیش بینی قیمت را در اختیار معامله گر قرار دهد و در چنین مواقعی بررسی برخی از داده ها می تواند شرایط بهتری را برای این تشخیص به وجود آورد. به عنوان مثال یکی از مهمترین این روش ها بررسی رفتار نهنگ ارز دیجیتال بیت کوین است. اگر در قیمت ۱۵ هزار دلار مشاهده کرده که نهنگ بیت کوین در حال خرید تعداد قابل توجهی از توکن های مربوط به این ارز دیجیتال است و تقاضای خرید بسیار زیادی برای آن ایجاد شده می توانید به این نتیجه گیری بنویسید که دیگر شاهد افت بیشتر قیمت بیت کوین خواهید بود و احتمالا باید روند صعودی آن آغاز شود.

به همین سادگی شما با بررسی و تحلیل رفتار نهنگ بیت کوین به این نتیجه رسید که آیا زمان مناسبی برای خرید این ارز دیجیتال و سرمایه گذاری بر روی آن رسیده است یا خیر. به همین ترتیب شما برای تصمیم گیری درباره خرید ارز دیجیتال می توانید از این روش تحلیلی استفاده نمایید که در واقع به نوعی در این روش در حال بررسی و آنالیز رفتار نهنگ ها در بازار هستید که با توجه به نوع رفتار آنها برای معامله گری خود اقدام کنید.

نهنگ ارز دیجیتال چیست


آیا همه ارزهای دیجیتال نهنگ دارند؟


سوال بعدی که درباره نهنگ ارز دیجیتال باید به آن بپردازیم این است که آیا تمام رمز ارزهای موجود در بازار نهنگ دارند یا خیر؟ با توجه به اینکه پاسخ این پرسش می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی روند معاملات شما در بازار داشته باشد از این رو باید یک پاسخ کامل آن منطقه به آن ارائه کنیم و شما نیز بر اساس همین پاسخ تصمیم به بررسی شرایط تغییرات قیمت رمز ارز مورد نظر خود بگیرید.

برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم بایستی نهنگ ارز دیجیتال را از یک دیدگاه دیگر نیز برای شما تعریف نماییم. به عنوان مثال باز هم سراغ پادشاه رمز ارزها یعنی بیت کوین میرویم. در حال حاضر که در حال نگارش این مقاله هستیم بیت کوین با قیمت حدود ۲۵ هزار دلار در حال معامله در بازار است. از طرف دیگر در حدود ۱۹ میلیون از توکن های بیت کوین استخراج شده و در گردش در بازار هستند. اگر ما عدد ۱۹ میلیون را در ۲۵ هزار دلار ضرب کنیم ارزش بازار بیت کوین به دست خواهد آمد. این ضرب ساده ریاضی نشان می دهد که ارزش بازار بیت کوین در حال حاضر چیزی در حدود چهارصد و هفتاد و پنج میلیارد دلار است.

حالا به نظر شما کسی که دو بیت کوین خریداری کرده و در کیف پول نرم افزاری ارز دیجیتال خودمان را نگهداری می کند می تواند به عنوان نهنگ بیت کوین شناخته شود؟ دو بیت کوین معادل ۵۰ هزار دلار پول است در حالی که ارزش بازار بیت کوین به ۴۷۵ میلیارد دلار می‌رسد و این عدد در مقایسه با ارزش بازار بیت کوین چندان تاثیری روی نوسانات آن دارد. با توجه به این توضیح شما باید نهنگ ارز دیجیتال را بر اساس ارزش بازار آن رمز ارز مورد بررسی و آنالیز قرار دهید تا به این درک برسید که برای تمام رمز ارزها نهنگ دارد اما نهنگ یک ارز دیجیتال که در رتبه ۲۰۰ بازار رمز ارزها قرار گرفته و کل ارزش بازار آن به ۵ میلیون دلار می رسد از نظر میزان دارایی تفاوت بسیار زیادی با نهنگ بیت کوین دارد.

وقتی شما ارز دیجیتال را در بازار پیدا کنید که کل ارزش بازار آن یک میلیون دلار باشد اگر شما ۲۰۰ هزار دلار بر روی این ارز سرمایه گذاری کرده باشید می توانید به عنوان نهنگ آن شناخته شوید. در حالی که ۲۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری بر روی بیت کوین چندان عدد قابل توجهی به نظر نمی رسد و شما را به عنوان یک معامله گر خرد بر روی بیت کوین نشان خواهد داد.

نهنگ ارز دیجیتال چیست


نهنگ بیت کوین کیست؟


حالا سوال بسیار مهم اینجاست که نهنگ بیت کوین کیست و چه کسی است که درصد قابل توجهی از توکن های مربوط به بیت کوین را خریداری کرده و در اختیار دارد؟ البته در این مقاله ما به دنبال معرفی نهنگ ارز دیجیتال به شما عزیزان هستیم و تکرار چندباره نهنگ بیت کوین از این جهت است که قیمت بیت کوین بر نوسانات آن تاثیر مستقیمی بر روی سایر رمزارزها دارد و اگر شما بتوانید رفتار بیت کوین را مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار دهید امکان پیش بینی قیمت سایر رمز ارزها را نیز به سادگی در اختیار خواهید داشت.

همانطور که در بند قبلی به آن اشاره کردیم امکان شناسایی نهنگ ارز دیجیتال در این بازار وجود ندارد و شما به هیچ وجه نمی توانید پیدا کنید که چه کسی تعداد بیت کوین های بسیار زیادی را ذخیره کرده است البته به جز انواع صرافی متمرکز ارز دیجیتال. صرافی های متمرکز جهت ایجاد شفافیت کامل برای معامله‌گران خود سعی می‌کنند تا تمام دارایی های خود را معرفی نمایند و از این طریق شما با بررسی دارایی های آنها می توانید به این نتیجه برسید که آیا نهنگ ارز دیجیتال مورد نظر شما هستند یا خیر. دقیقا از همین بررسی ما این نتیجه‌گیری را کردیم که صرافی اف تی ایکس به عنوان نهنگ سولانا شناخته می شد و تعداد بسیار زیادی از توکن های ارز دیجیتال را در اختیار داشت.

صرافی های مانند با این است یا جمینی صرافی های رده پایین تر مانند کوکوین سرمایه گذاری های هنگفتی را بر روی بیت کوین انجام داده‌اند که به نوعی می توانیم آنها را به عنوان نهنگ بیت کوین معرفی کنیم اگر به دنبال شناخت افراد شخصی هستید که می‌توانند به عنوان نهنگ بیت کوین شناخته شوند چنین شناختی در بازار وجود ندارد و از آن می‌توانیم چنین اشخاصی را به شما معرفی کنیم.

البته عدم امکان شناسایی نهنگ بیت کوین و سایر رمز ارز ها از این جهت است که این بازار یک بازار کاملاً غیر متمرکز است و قرار نیست دارای کاربران در آن لو برود. ماهیت غیر متمرکز بودن بازار باعث شده تا کاربران بتوانند هر میزان معامله را در بازار ارز دیجیتال انجام دهند اما امکان معرفی آنها وجود ندارد.


بزرگترین نهنگ ارز دیجیتال


وقتی با بسیاری از کاربران بازار ارز دیجیتال درباره اصطلاحاتی مانند نهنگ صحبت می کنیم معمولا آنها به دنبال شناخته جزئیات بیشتری درباره این مفهوم هستند و یکی از این جزئیات نیز شناخته بزرگترین نهنگ ارز دیجیتال است. واقعاً چه کسی میتواند بزرگترین نهنگ ارز دیجیتال باشد و چگونه از آن می توانیم به این موضوع پی ببریم.

نهنگ ارز دیجیتال چیست شما میتوانید با استفاده از اطلاعاتی که در سایت کوین مارکت کپ درباره دارندگان رمز ارزهای مختلف منتشر می شود بزرگترین دارندگان آنها را و میزان دارایی ها آنها را بر اساس آدرس کیف پول عمومی مشاهده نمایید. البته هیچ گونه اطلاعات دیگری درباره این افراد یا این شرکتها و سازمانها وجود ندارد و شما نمی توانید حتی یک قدم پا را فراتر از این میزان شناسایی بگذارید. اما اگر به دنبال شناخت بزرگترین نهنگ ارز دیجیتال هستید واقعیت‌های کامل مسلمی در این باره وجود دارد که غیر قابل انکار هستند.

اصلی ترین سرمایه گذاران در بازار ارز دیجیتال در واقع انواع صرافی ارز دیجیتال هستند که بخش قابل توجهی از جوک های مربوط به رمز ارزهای مختلف را در اختیار داشته و به عنوان اصلی ترین و بزرگترین نهنگ ارز دیجیتال شناخته می شوند. نه فقط بر روی ارز دیجیتال بیت کوین بر که بر روی سایر رمز ارز ها مانند ارز دیجیتال اتریوم یا دوج کوین و حتی شیبا این صرافی ها هستند که درصد قابل توجهی از نقدینگی را در اختیار داشته و به عنوان نهنگ های اصلی بازار رمز ارزها می توانیم آنها را معرفی کنیم.

وقتی یک صرافی با چالش روبرو شده و مجبور به نقد کردن بخش قابل توجهی از دارایی‌های خود می شود شاهد ریزش های قیمتی قابل توجه در بازار ارز دیجیتال می شویم که این موضوع نشان از این دارد که تعداد قابل توجهی از توکن های تعریف شده برای رمز ارز مورد نظر در اختیار آن صرافی بوده است. بر این اساس می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بزرگترین نهنگ ارز دیجیتال همان صرافی ها هستند که البته میزان دارایی آنها برای رمز ارزهای مختلف با یکدیگر برابر نیست.


چگونه می توانیم نهنگ ارز دیجیتال را پیدا کنیم؟


خوب سوال بعدی اینجاست که ما چگونه میتوانیم نهنگ ارز دیجیتال را پیدا کنیم و اصلاً پاتوق نهنگ ها کجاست؟ خوشبختانه با توجه به اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال تصمیم گرفتند تا تمام دارایی های خود را به صورت شفاف به کاربران خود معرفی نمایند و شما می توانید با مراجعه به سایت صرافی های مختلف میزان دارایی آنها را درباره رمز ارز های مختلف مشاهده کنید. از این طریق این امکان برای شما به وجود خواهد آمد که بدانید کدام صرافی نهنگ کدام ارز دیجیتال است کدام صرافی ها بر روی کدام یک از رمز ارز های موجود در بازار سرمایه گذاری کرده اند.

بعد از بررسی صرافی ها و میزان دارایی های آنها در بازار بررسی ها می رسد. قبل از هر چیزی می توانیم دوباره اطلاعات موجود در سایت های مختلف مانند سایت کوین مارکت کپ را به شما معرفی کنیم که میزان دارایی سهامداران اصلی رمز ارز ها را به شما نشان می دهد اما معرفی این سهامداران بر اساس یک آدرس عمومی است و هیچ اطلاعات دیگری درباره آنها به جز میزان دارایی آنها وجود ندارد. اما با توجه به اینکه شناخت نهنگ رمز ارز ها برای ما اهمیتی ندارد و بیشتر به دنبال بررسی و آنالیز رفتار نهنگ ها هستیم به راحتی می توانید این اطلاعات را در اختیار داشته و دائماً با آنالیز آنها پی به این موضوع ببرید که رفتار نهنگ رمز ارز مورد نظر شما چگونه بوده است.


نحوه ترید با نهنگ ارز دیجیتال


بیشتر از اینکه مهم باشد شما درباره بزرگترین نهنگ ارز دیجیتال بدارید و نهنگ رمز ارزهای مختلف را شناسایی کنید این موضوع اهمیت دارد که چگونه میتوانیم با توجه به رفتار نهنگ ها در بازار دست به معامله بزنیم و فرایند خرید و فروش خود را بر اساس رفتار آنها مدل سازی کنیم.

وقتی یک نهنگ ارز دیجیتال برای معامله در بازار اقدام می‌نماید تقاضای بسیار زیادی برای خرید رمز ارز مورد نظر ایجاد شده و به همین دلیل شاهد افزایش قیمت‌ها در آنها خواهیم بود. اولین قدم برای ترید با توجه به رفتار نهنگ ها در بازار رمز ارز ها شناخته فعالیت آنها و شناسایی ورود آنها به بازار است. در این بین شناسایی رفتار نهنگ بیت کوین اهمیت به مراتب بیشتری نسبت به سایر رمز ارزها دارد و شما باید دقت ویژه ای نسبت به رفتار سهامداران اصلی بیت کوین داشته باشید.

نهنگ ارز دیجیتال چیست

خوب حالا وقتی در بازار مشاهده کرده که نهنگ بیت کوین و نهنگ یک ارز دیجیتال در حال خرید توکن ها هستند به این معنا است که احتمالاً روند صعودی قیمت آغاز خواهد شد و در چنین مواقعی شما می‌توانید برای انجام معاملات خرید وارد بازار شوید. همچنین لازم به توضیح است که معمولاً نهنگ ها برای بازه های زمانی کوتاه مدت برای معامله گری در بازار اقدام نمی‌کنند و معمولاً رفتار آنها در بازار برای بازه های زمانی طولانی مدت خواهد بود. بر این اساس شما می توانید این نتیجه گیری را داشته باشید که با ورود نهنگ به فرایند سرمایه گذاری و خرید یک ارز دیجیتال می توانید برای طولانی مدت آن را خریداری کرده و در یکی از انواع کیف پول خود نگهداری کنید.

همچنین دومین دیدگاه برای ترید در بازار ارز دیجیتال با توجه به رفتار نهنگ ها این است که شما در فرایند خروج آنها را از سرمایه گذاری بر روی رمز ارز های مختلفی را نیز شناسایی کنید و در چنین مواقعی برای ذخیره کردن سود های خود اقدام به فروش توکن ها نمایید. در این مرحله شما باید بررسی کنید که آیا نهنگ ها در بازار در حال نقد کردن دارایی‌های خود هستند و یا اینکه هنوز چنین شرایطی در بازار پیش نیامده است. اگر به این نتیجه رسید که نهنگ ها در حال خروج از معاملات خود بعد از یک بازه زمانی طولانی مدت و سود قابل توجه هستند شما هم باید دارایی‌های خود را نقد کنید و سرمایه ‌گذاری‌های خود را آفلاین متوقف کنید تا دوباره نهنگ ها برای خرید وارد بازار شوند.


نحوه تشخیص رفتار نهنگ در ارز دیجیتال


نوبت به یکی از مهمترین بستر این بخش های این مقاله  یعنی بررسی نحوه تشخیص رفتار نهنگ ارز دیجیتال می‌رسد. بسیار مهم است که شما با استفاده از روش‌های تحلیلی مختلف بتوانید رفتار نهنگ ها در بازار رمز ارزها را مدل سازی کرده و بر اساس رفتار آنها ترید کنید. برای اینکه بتوانیم اقدام به بررسی و تشخیص رفتار نهنگ ها در بازار بپردازیم روش های تحلیلی و ابزارهای مختلف در اختیار ما قرار می‌گیرد که باید حتما آموزش های لازم برای استفاده از این روش های تحلیلی را پشت سر گذاشته و بتوانیم با آنها این رفتار را بررسی و آنالیز کنیم.

نهنگ ارز دیجیتال چیست اگر در کانال های تلگرامی عضو باشید و یا برخی از سایت های ارائه دهنده اخبار ارز دیجیتال را دنبال کرده باشید دائماً در این سایت ها و کانال ها متوجه می شود که درباره نهنگ ها صحبت می شود و اینکه یک نهنگ دارایی قابل توجهی از یک ارز دیجیتال را جابجا کرد. در واقع این اخبار را نشان میدهد که اکثر معامله گران در حال بررسی و آنالیز رفتار نهنگ ها در بازار هستند تا معاملات خود را بر اساس رفتار آنها در پیش بگیرند.

با این حساب شما باید درک کنید که بررسی رفتار نهنگ ها در بازار یک نکته بسیار مهم است و اکثر تحلیلگران از روش‌های مختلف چنین شرایطی را برای معاملات خود ایجاد می نمایند و شما نیز باید حتماً با روش های تشخیص رفتار نهنگ ها آشنا شوید. البته مزیت بسیار بزرگی نیز در این اخبار وجود دارد و آن هم این است که بله می‌توان با استفاده از ابزارها و روش هایی رفتار نهنگ ها در بازار ارز دیجیتال را تجزیه و تحلیل کرد و آنها را شناسایی نمود. در ادامه سعی داریم تا روش های تحلیلی را به شما معرفی نماییم که با استفاده از آن می توانید به بررسی و شناخت رفتار نهنگ ها در بازار ارز دیجیتال بپردازید و وقتی نهنگ ها برای خرید و فروش اقدام می نمایند شما نیز معاملات خود را بر اساس این شرایط پیش ببرید.

تحلیل آنچین


اولین روشی که برای شناسایی رفتار نهنگ ها در بازار ارز دیجیتال می توانیم آن را به شما معرفی کنیم تحلیل آن چین است. تحلیل آن چین به معنی بررسی تغییرات صورت گرفته شده بر روی شبکه بلاکچین یک ارز دیجیتال است. همانطور که میدانید شبکه بلاک چین یک دفتر توزیع غیر متمرکز است که تمام تراکنش ها به صورت کامل در آن ثبت و نگهداری میشود. به عنوان مثال فرض کنید که در روز جاری یک معامله گر اقدام به خرید ۱۰ میلیون دلار توکن ارز دیجیتال اتریوم کرده و این مقدار دارایی را به کیف پول خود انتقال داده است.

برای اینکه خرید ارز دیجیتال اتریوم انجام پذیرفته و سپس این انتقال به کیف پول نهایی شود لازم است تا در یکی از قدم ها تراکنش صورت گرفته شده در شبکه بلاک چین اتریوم مورد تایید قرار گرفته و در آن ثبت شود. حالا به این موضوع دقت داشته باشید که تمام اتفاقات افتاده شده در یک ارز دیجیتال که در شبکه بلاک چین ذخیره میشود برای تمام کاربران قابل مشاهده است و شما می توانید با استفاده از منابع موجود این اتفاقات را در باره شبکه بلاک چین اتریوم مشاهده نمایید.

البته در این بررسی شما نمی توانید به این موضوع برسید که فلان شخص ۱۰ میلیون دلار خریداری کرده است اما می توانید به این نتیجه برسید که یک فرد ۱۰ میلیون دلار اتریوم را خریداری کرده و آن را به کیف پول خود انتقال داده است. این موضوع در واقع به نوعی تشخیص رفتار نهنگ ها در بازار است و می‌تواند این نتیجه‌گیری را برای شما به دنبال داشته باشد که در حال حاضر نهنگ اتریوم در حال خرید این ارز دیجیتال و جمع کردن توکن های موجود در بازار است.

در روش تحلیلی که شما به دنبال بررسی اطلاعات موجود در شبکه بلاکچین یک ارز دیجیتال می روید در واقع از اصطلاح تحلیل آن چین استفاده می‌شود و شما در حال استفاده از این روش تحلیلی برای بررسی نحوه رفتار نهنگ ها در بازار هستید. منابع و سایت های مختلفی به صورت رایگان یا غیر رایگان برای ارائه اطلاعات مربوط به تحلیل آن چین برای شبکه های بلاکچین در اینترنت در دسترس از طریق اینکه شما می توانید با استفاده از اطلاعات استخراج شده از سوی آنها برای این روش تحلیلی اقدام کرده و در نهایت درباره فرایند سرمایه ‌گذاری خود در بازار تصمیم بگیرید. به عنوان مثال یکی از معروف ترین و بهترین منابع برای ارائه اطلاعات مربوط به آن چین شبکه های بلاکچین سایت glassnode است که البته درصد قابل توجهی از اطلاعات موجود در این سایت غیر رایگان است و شما نمی توانید به صورت رایگان به آنها دسترسی داشته باشید اما بسیاری از اطلاعات نیز به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

تحلیل فاندامنتال


یکی دیگر از روش‌های تحلیلی که با استفاده از آن شما می توانید رفتار نهنگ ارز دیجیتال را مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار دهید تحلیل فاندامنتال است. در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال شما پارامترهای بنیادی مربوط به یک رمز ارز آن مورد بررسی و آنالیز قرار داده و در نهایت می توانید شرایط سرمایه گذاری بر روی آن را نیز جزٕ یکی از پارامتر های تحلیلی خود قرار داده و رفتار نهنگ ها را از این طریق مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار دهید.

به عنوان مثال یکی از تکنیک های تحلیل فاندامنتال رمز ارزهای مختلف در بازار بررسی تغییرات حجم معاملات آنها است. ارز دیجیتالی را تصور کنید که به صورت معمول در هر روز معاملاتی بیست میلیون دلار حجم می خورد و حداکثر تلرانس مربوط به حجم معاملات آن در بازار نیز دو میلیون دلار است. در واقع در این بررسی شما به این نتیجه رسید که در یک ماه گذشته حجم معاملات رمز ارز مورد نظر شما از ۱۸ تا ۲۲ میلیون دلار در حال نوسان بوده و هرگز از این مقدار بیشتر یا کمتر نشده است.

حالا در یک روز معاملاتی ممکن است مشاهده کنید که حجم معاملات ارز در مورد نظر شما به ۶۰ میلیون دلار رسیده باشد. به راحتی می توانید به این نتیجه برسید که اتفاق خاصی در شرایط و معاملات ارز موردنظر افتاده و حتماً باید یک معامله گر بزرگ وارد فرآیند معاملات آن شده باشد. استفاده از آنالیز حجمی یکی از بهترین روش های بررسی رفتار نهنگ ها در رمز ارزهای مختلف است که شما می‌توانید حجم معاملات را در سایت کوین مارکت کپ برای رمز ارزهای مختلف مشاهده کرده و حتی به تاریخچه حجم معاملات آنها نیز دسترسی کامل داشته باشید.

در این سایت حجم معاملات روزانه تمام رمز ارزها از ابتدا تاکنون ذخیره شده و شما می توانید به میانگین حجم معاملات رمز ارزها در نظر خود در یک بازه زمانی یک ماهه دقت کرده و هر روز معاملاتی که حجم معاملات ۳ تا ۴ برابر بیشتر از این میانگین شود به ورود پول هوشمند در آن یا همان ورود نهنگ ها به بازار پی ببرید.

تحلیل تکنیکال


یکی دیگر از روش‌های تحلیلی که شما با استفاده از آن نیز می توانید رفتار نهنگ ارز دیجیتال را در بازار مدل سازی کرده و از این آنالیز خود برای انجام معامله در بازار استفاده کنید تحلیل تکنیکال است. در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال شما به ابزارها و روش ها و استراتژی های مختلفی دسترسی دارد که با استفاده از این روش ها و استراتژی ها می توانید شرایط یک رمز ارز و مورد بررسی و آنالیز قرار داده و درباره اینکه آیا یک نهنگ فرایند معاملات را در آن آغاز کرده است تصمیم گیری کنید.

نهنگ ارز دیجیتال چیست  با شناخته انواع سبک های تحلیل تکنیکال این امکان برای شما به وجود می‌آید که بتوانید از انواع این روش ها برای بررسی نمودار قیمت رمز ارزها در شرایط مختلف اقدام کنید. وقتی شما می توانید از روش های مختلف تحلیل تکنیکال برای بررسی نمودار قیمت استفاده کنید این امکان برای شما به وجود خواهد آمد تا با پیدا کردن نواحی عرضه و تقاضای شدید بتوانید ورود نهنگ ها به فرایند سرمایه گذاری در رمز ارز مورد نظر را تشخیص دهید.

وقتی یک ارز دیجیتال در نمودار قیمت خود یک مقاومت بزرگ را به صورت شدید و شارپی به سمت بالا میشکند نشان از این دارد که معامله‌گران بسیار بزرگی در حال خرید رمز ارز مورد نظر هستند و احتمالا باید این روند صعودی همچنان ادامه داشته باشد. چنین رفتارهایی نشان می‌دهد که این نهنگ ها در حال خریدن رمز ارز ها در بازار هستند و زمان صعودی شدن روند ها در بازار آغاز شده است.

البته شما می توانید از استراتژی های تحلیلی مختلفی در تحلیل تکنیکال برای بررسی و آنالیز رفتار قیمت رمز ارز های مورد نظر خود استفاده کنید که هر یک از این استراتژی‌ها و روش‌ها کارکرد خاص خود را دارند. خط و استفاده از اندیکاتور های مانند اندیکاتور مکدی و آر اس آی نیز می‌تواند به نوعی قدرت خریداران و فروشندگان را نسبت به یکدیگر برای شما مورد بررسی و آنالیز قرار داده و این نتیجه گیری را برای شما به وجود آورد که آیا خریداران در حال قوت گرفتن هستند یا خیر؟ در صورتی که قدرت خریداران در بازار به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده باشد می‌توانید این محصول را داشته باشید که نهنگ ها در حال ورود به معاملات رمز ارزها در نظر شما هستند و حتماً باید خود را برای یک خرید جذاب در بازار آماده کنید.

پرایس اکشن


یکی دیگر از روش‌های تحلیلی که با استفاده از آن نیز می توانید برای بررسی رفتار نهنگ ارز دیجیتال اقدام کنید پرایس اکشن است. شما میتوانید با استفاده از بهترین سبک های پرایس اکشن به دنبال بررسی نمودار قیمت رمز ارزهای مختلف رفته و تشخیص دهید که آیا نهنگ ها برای سرمایه گذاری در آن اقدام کرده اند یا خیر.

به عنوان مثال یکی از قدرتمندترین روش های پرایس اکشن که با استفاده از آن می توانید به ورود نهنگ ها به بازار رمز ارزها ببرید استفاده از روش ورود پول هوشمند است. در روش ورود پول هوشمند یا اسمارت مانی شما می توانید بررسی کنید که در اردر بلاک های موجود در نمودار قیمت آیا رفتار عجیب ای وجود دارد که نشان از ورود یک سرمایه گذار بزرگ در بازار دارد یا خیر.

البته انواع روش های مختلفی در پرایس اکشن وجود دارند که شما می توانید با استفاده از آنها چنین تحلیلی را برای خود انجام دهید و درباره ورود یا عدم ورود نهنگ ها به بازار تصمیم گیری کنید. عرضه و تقاضا یا روش پرایس اکشن سم سیدن از دیگر روش هایی هستند که می توانند شرایط خوبی را برای این تشخیص برای شما به وجود آورند.

دقت داشته باشید که دقیقا به بازار بورس در بازار فارکس که در آنها بازیگران اصلی به دنبال مخفی کردن نحوه معاملات خود هستند در بازار ارز دیجیتال نیز نهنگ ها که این قصد را داشته و سعی می‌کنند تا نحوه معاملات خود را و فرایند خرید و فروش خود را از معامله‌گران مخفی نگه دارند. به احتمال زیاد تاکنون از تن شنیده اید که یک صرافی بزرگ اعلام کند که برای سرمایه گذاری و خرید بیت کوین در بازار اقدام می نماید در حالی که خودتان می دانید که اکثر صرافی ها به عنوان نهنگ بازار رمز ارزها شناخته می شوند.

اما استفاده از روشهای تحلیلی که در این بخش به معرفی آنها پرداختیم میتواند شرایطی را برای شما به وجود دارد که بتوانید رفتار نهنگ ارز دیجیتال را مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار دهید و از این طریق برای ورود یا عدم ورود آنها به بازار به نقطه نظر مناسبی برسید.

نهنگ ارز دیجیتال چیست


آیا ما می توانیم نهنگ یک ارز دیجیتال باشیم؟


آیا ما هم میتوانیم با آن نهنگ یک ارز دیجیتال در بازار خود را معرفی کنیم یا خیر؟ برای تبدیل شدن به نهنگ ارز دیجیتال شما نیاز به سرمایه بسیار زیادی دارید اما این میزان سرمایه برای رمز ارزهای مختلف با هم متفاوت است. به عنوان مثال وقتی شما معاملات رمز ارزی را مشاهده می کنید که کل حجم معاملات آن در طول یک روز در حدود ۲۰۰ هزار دلار است شما با یک سرمایه گذاری ۴۰ هزار دلاری می توانید ۲۰ درصد از حجم معاملات روزانه آن را در اختیار داشته باشید و به عنوان نهنگ رمز ارز مورد نظر خود را معرفی کنید.

اما وقتی حجم معاملات یک رمز ارز به چند میلیون دلار می رسد عمل شما برای تبدیل شدن به نهنگ رمز ارز مورد نظر باید چند میلیون دلار سرمایه در اختیار داشته باشید. البته به جای اینکه شما تبدیل به یک نهنگ رمز ارز شوید بهتر است رفتار نهنگ ها در رمز ارز های مشهور و معتبر مانند بیت کوین و اتریوم را شناسایی کرده و معاملات خود را در بازار نیز بر اساس رفتار آنها انجام دهید تا کم کم شاهد افزایش قابل توجه ارزش دارایی های خود باشید.

معادل نهنگ ارز دیجیتال در بازار بورس


در بازار بورس ایران از واژه معامله‌گران حقوقی به عنوان بازیگردان اصلی بازار یاد می‌شود و در واقع معامله‌گران حقوقی که شرکت های بسیار بزرگی هستند به عنوان نهنگ در بازار بورس خود را معرفی می نمایند. وقتی یک شرکت بسیار بزرگ سرمایه ‌گذاری فرآیند خرید یک سهم را در بازار بورس در پیش بگیرد می‌تواند حجم قابل توجهی از تعداد سهام شناور آن را در اختیار داشته و حتی خود را به عنوان یک سرمایه گذار و سهامدار اصلی آن شرکت معرفی کند. در چنین شرایطی پرواضح است که رفتار این سرمایه ‌گذاری بزرگ می‌تواند بر روی شرایط عرضه و تقاضا بر روی سهام مورد نظر تاثیر بسیار زیادی داشته باشد و وی را می توانیم به عنوان بازیگردان اصلی آن سهام معرفی کنیم.

نهنگ ارز دیجیتال چیست


معادل نهنگ ارز دیجیتال در بازار فارکس


در بازار فارکس بازیگردان اصلی بانک های بسیار بزرگ مرکزی و بین المللی هستند که دارایی های خیلی زیادی در اختیار دارند و اکثر حجم معاملات روزانه برای جفت ارزها توسط آنها انجام می پذیرد. این دست از معامله گران به راحتی می توانند قیمت یک جفت ارز را بر اساس نوع معاملات خود در پیش ببرند و اگر بخواهیم معادل نهنگ ارز دیجیتال در بازار فارکس را معرفی کنیم باید به بانک‌های بزرگ بین المللی اشاره داشته باشیم که بیشترین حجم نقدینگی را در اختیار دارند.


اخبار نهنگ ارز دیجیتال را دنبال کنید


اگر شما به دنبال انجام معاملات موفق در بازار رمز ارزها هستید حتماً باید در کنار استفاده از روش های مختلف تحلیلی اخبار مرتبط با این بازار را نیز دنبال نمایید تا در صورت مشاهده کردن یک خبر بسیار مهم و تاثیر گذار بر روی روند ها در بازار رمز ارزها معاملات خود را نیز بر اساس آن در پیش بگیرید. البته نه اینکه بلافاصله بعد از مشاهده یک خبر مثبت تمام سرمایه های خود را برای خرید یک ارز دیجیتال در نظر بگیرید یا با مشاهده یک خبر منفی سریع تمام سرمایه های خود را از آن خارج کنید. برای این منظور لازم است تا شما حتما از یک استراتژی معاملاتی مشخص استفاده نمایید.

یکی از مهمترین اخبار که درباره بازار ارز دیجیتال باید همیشه آن را دنبال نمایید اخبار مربوط به نهنگ ارز دیجیتال است. شما با مطالعه سایت های معتبر و شناخته شده در بازار رمز ارزها مانند کوین مارکت کپ یا کوین تلگراف و حتی کوین دسک می توانید اخبار مربوط به رفتار نهنگ ها را زیر نظر داشته و در صورت ورود آنها به بازار شما نیز شرایط سرمایه گذاری خود را در بازار فراهان آورید و ورود های خود را آغاز نمایید.

نهنگ ارز دیجیتال چیست


تحلیل رفتار نهنگ در ارز دیجیتال


همچنین باید اشاره کنیم که تحلیل رفتار نهنگ ها در بازار رمز ارز و اهمیت بسیار زیادی دارد و حتماً شما باید بخشی از وقت خود را برای تحلیل بازار ارز دیجیتال به بررسی و تحلیل رفتار نهنگ ها اختصاص دهید. دقت کنید که هرچند تحلیل رفتار نهنگ ها در بازار ارز دیجیتال کمی پیچیده به نظر می‌رسد اما اگر یک بار این روش را تا انتها طی کرده باشید و به صورت منطقی رفتار نهنگ ها را مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار داده باشید از این پس این بررسی برای شما بسیار ساده تر خواهد شد و به راحتی می توانید در یک زمان بسیار کوتاه رفتار نهنگ رمز ارز مورد نظر خود را آنالیز کرده و درباره یک سرمایه ‌گذاری موفق بر روی آن تصمیم گیری کنید.

اکثر روش های تحلیلی در بازار های معمولی معمولا از دور بسیار پیچیده به نظر می‌رسند اما وقتی وارد آنها می شوید متوجه می شوید که برخی از تکنیک های بسیار ساده امکان این بررسی ها برای شما نیز وجود دارد. از این رو با توجه به اهمیت بسیار زیادی که بررسی و تحلیل رفتار نهنگ ها در بازار دارد توصیه می کنیم که حتماً این موضوع را نیز در بخشی از تحلیل های خود در بازار در پیش بگیرید.


قدرت نهنگ را دست کم نگیرید


خیلی از معامله گران در بازار ارز دیجیتال ترجیح می دهند تا بدون استفاده از بررسی رفتار نهنگ ها و تنها با اتکا به استراتژی های موجود در تحلیل تکنیکال به دنبال بررسی رفتار قیمت در این بازار و در نهایت تصمیم گیری برای خرید و سرمایه گذاری در این بازار بروند.‌ البته همه ما با قدرت تحلیل تکنیکال برای آنالیز و پیش بینی قیمت در بازار های مالی آشنا هستیم نمی دانیم که این روش تحلیلی چه قدرت قابل توجهی در این باره دارد. اما موضوع بسیار مهم اینجاست که در بسیاری از بازارهای مالی مانند بازار رمز ارزها تحلیل تکنیکال به تنهایی ممکن است شرایط ایده آلی را برای معاملات شما و ایجاد نکند و در کنار آن لازم باشد تا از سایر روش‌های تحلیلی مانند تحلیل آن چین و یا حتی بررسی رفتار نهنگ ها در بازار استفاده کنید.

قدرتمندترین و بهترین معاملات شما در بازار زمانی رقم خواهد خورد که شما از چندین روش تحلیلی استفاده کرده باشید و تمام این روش ها حکم به صعود قیمت‌ها در بازار بدهند. اگر استراتژی های موجود در تحلیل تکنیکال بر این عقیده باشند که روند ها در بازار رمز ارزها در حال صعود است و از طرف دیگر بررسی رفتار نهنگ ارز دیجیتال نیز نشان از ورود سرمایه‌های هنگفت به این بازار می دهد شما می توانید با قدرت زیادی برای انجام معامله در این بازار اقدام نمایید.

اما اگر زمانی این دو موضوع در جهت مخالف یکدیگر باشند و معامله شما را تایید نکند عملاً ریسک شما برای سرمایه گذاری در بازار به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد و نمی توان یک معامله صددرصد موفق را در بازار برای خود رقم بزنید. به همین دلیل توصیه می کنیم که قدرت نهنگ ها را دست کم نگیرید و حتماً در فرایند تحلیل های خود در بازار رمز ارزها به تحلیل رفتار نهنگ ها نیز بپردازید.

نهنگ ارز دیجیتال چیست

جمع بندی


اکنون شما به خوبی می دارید که نهنگ ارز دیجیتال چیست و چگونه می توانیم بر اساس رفتار نهنگ ها در بازار رمز ارزها در این بازار معامله کنیم. همچنین در این مقاله سعی کردیم تا نحوه تشخیص رفتار نهنگ ارز دیجیتال را نیز به شما معرفی کنیم و روش های تحلیلی لازم و جذاب برای این موضوع را نیز به شما معرفی کردیم. حالا این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید با بررسی رفتار نهنگ ها معاملات خود را به مراتب نسبت به گذشته بهینه‌تر نمایید و تبدیل به یک معامله گر موفق در بازار رمز ارزها شوید.

در انتهای این مقاله شما را دعوت می کنیم اگر نقطه نظر یا پرسشی درباره نهنگ ارز دیجیتال دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید. بی صبرانه منتظر شنیدن اظهارات شما درباره نهنگ ها در بازار رمز ارز ها هستیم.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: