لوگو کانون بورس

تحلیل فاندامنتال فارکس از آموزش تا کاربردها

تحلیل فاندامنتال فارکس
شما در حال مطالعه مقاله ۱۵ از ۳۶ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

چقدر با تحلیل فاندامنتال فارکس آشنا هستید و از این روش تحلیلی در معاملات خود در این بازار استفاده می نمایید؟ اگر پاسخ شما به این پرسش عدم آشنایی با این روش تحلیلی و عدم استفاده از آن در معاملات بازار فارکس است شما در حال حاضر ریسک بسیار زیادی را در معاملات خود انجام می دهید و این موضوع ممکن است در دراز مدت باعث به وجود آمدن چالش های بزرگ معاملاتی برای شما شود. موفقیت در بازار فارکس به این سادگی ها در دسترس نیست و حتماً شما باید تمام شرایط را برای ورود به عمر در نظر بگیرید تا در نهایت می توانید به سود مستمر و درآمد ثابت ماهانه در این بازار دست یابید.

در این مقاله از سری مقالات آموزش رایگان فارکس در کنار شما هستیم تا به بررسی کامل و جامعه روش تحلیل فاندامنتال فارکس پرداخته و نکات بسیار مهم معامله گری با استفاده از این روش تحلیلی را نیز با شما در میان بگذاریم. هرچند این مقاله یک مقاله کامل آموزشی آن هم از ابتدا برای استفاده از تحلیل فاندامنتال در معاملات بازار فارکس است اما نکات بسیار حرفه‌ای و مهمی را در این مقاله با شما در میان خواهیم گذاشت که با دقت به آنها می توانید حتی اگر در بازار فارکس تجربه بسیار زیادی هم دارید باز هم معاملات خود را بهینه تر کرده و شرایط بهتری را برای موفقیت خود در این بازار رقم بزنید.

اینکه شما بخواهید از تحلیل فاندامنتال و نکات مربوط به روش تحلیلی در معاملات خود استفاده کنید یا خیر دقیقاً به خود شما مرتبط می شود اما کمتر معامله گری را می توانید پیدا کنید که شناخت کافی نسبت به روش تحلیل فاندامنتال در بازار فارکس نداشته اما در این بازار به موفقیت رسیده باشد. همانطور که می دانید بازار فارکس بازار رقابت میان ارزهای کشورهای مختلف با یکدیگر است و ابزار اصلی رقابت این ارزها با هم نیز پارامتر های مهم و بزرگ اقتصادی کشور های آنها هستند و اگر شما قدرت تحلیل این پارامترها و شاخص ها را نداشته باشید عملاً در حال انجام معاملات بدون برنامه در این بازار می باشید. با این حساب بسیار مهم است که شما از همون ابتدا شناخت کافی نسبت به این روش تحلیلی پیدا کرده و از نکات حرفه ای آن برای انجام معاملات بهتر بهره ببرید.

البته با آشنایی با روش تحلیل فاندامنتال در بازار فارکس قرار نیست شما تحلیل تکنیکال را کنار بگذارید و یا اینکه فقط با تحلیل فاندامنتال در این بازار موفق شوید. تمام صحبت ما این است که به تنهایی با تحلیل فاندامنتال موفق نخواهید شد اما عدم استفاده از این روش تحلیلی نیز به نوعی می‌تواند تضمین کننده اشتباهات بزرگ در فرایند معاملات شما باشد که در نهایت منجر به از دست رفتن تمام سرمایه های شما نیز خواهد شد. فرصت معاملات ایده آل را تنها با مطالعه همین مقاله در بازار فارکس برای خود ایجاد کنید


تحلیل فاندامنتال فارکس چیست؟


تحلیل فاندامنتال فارکس

قبل از هر چیزی بایستی برای شما تعریف کنیم که تحلیل فاندامنتال در فارکس چیست و این روش تحلیلی چه مسیری را برای روند به تحلیل جفت ارزها در بازار فارکس برای شما ایجاد می‌کند؟ اگر لیست جفت ارزهای فارکس را مرور کرده باشید به خوبی می دانید که در هر جفت ارز در واقع دو کشور در حال رقابت با یکدیگر هستند و در بازار فارکس معامله گران بر اساس شرایط این کشور ها تصمیم میگیرند که کدام ارز می‌تواند قدرت بیشتری نسبت به طرف مقابل خود داشته باشد.

به این معنا که وقتی در نمودار جفت ارز پوند انگلیس به دلار آمریکا به این نتیجه می رسید که قرار است در روند افزایش باشد و اقدام به خرید این جفت ارز می نماید در واقع شما به این نتیجه رسیده که در حال حاضر اقتصاد کشور انگلیس شرایط بهتری نسبت به اقتصاد کشور آمریکا دارد و به همین دلیل ارز کشور انگلیسی یعنی پوند در مقابل دلار آمریکا رو به تقویت است. حالا سوال بسیار مهم این است که آیا تحلیل تکنیکال فارکس به تنهایی می تواند چنین قدرتی را برای بررسی جفت ارزها در بازار فارکس برای شما ایجاد کند؟

تحلیل فاندامنتال فارکس در واقع یک روش تحلیلی است که در آن شما بر اساس داده های اقتصادی موجود و در دسترس است که به صورت رایگان در برخی از سایت‌ های فارکسی در اختیار قرار می‌گیرند شرایط اقتصادی حال حاضر کشورهای مختلف را مورد بررسی و آنالیز قرار داده و سپس تصمیم بگیرید که ارز آن ها در بازار می تواند چه روندی را در پیش بگیرد. البته بیش از ۹۰ درصد تحلیل فاندامنتال در بازار فارکس معروف به بررسی داده های اقتصادی کشور آمریکا می‌شود و تنها در موارد خاصی نیاز است تا داده های اقتصادی مربوط به اتحادیه اروپا و چند کشور مهم اقتصادی جهان مانند ژاپن یا انگلیس را نیز مورد بررسی و آنالیز قرار دهید.

به عنوان مثال تصور کنید که نرخ بیکاری در کشور آمریکا به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده و همین موضوع قدرت خرید مردم را کاهش داده است. نرخ بیکاری یکی از مهمترین پارامترهای اقتصادی در هر کشوری است و در صورت افزایش این نرخ نشان از این دارد که اقتصاد کشور مورد نظر شرایط خوبی نداشته و با مشکلاتی مواجه است. در چنین مواقعی شما می‌توانید به این دیدگاه برسید که ارز کشور مورد نظر ممکن است در شرایط بدی قرار گرفته و شاهد افت ارزش آن در بازار باشیم.

اگر شما با این دیدگاه جفت ارزهایی را معامله کنید که ارز کشور مورد نظر در آن است به راحتی میتوانید استراتژی های معاملاتی که حکم خرید آن را میدهند را کنار گذاشته و تنها به دنبال معاملاتی باشید که در جهت دیدگاه شما نسبت به اقتصاد کشور مورد نظر باشند.

در این استراتژی معاملاتی در واقع شما با استفاده از تحلیل تکنیکال فارکس در حال معامله گری در این بازار و ورود به معاملات مختلف هستید اما از دیدگاه فاندامنتال این جفت ارز معاملاتی خود را آنالیز کرده و از قبل می دانید که باید وارد چه معاملاتی شوید و چه مقرراتی می‌تواند برای شما ریسک بسیار سنگینی را به دنبال داشته باشد.

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی؟

گاهی اوقات در برخی از منابع به جای عبارت تحلیل فاندامنتال فارکس از عبارت تحلیل بنیادی فارکس نیز استفاده می‌شود که این دو عبارت در واقع هر دو اشاره به یک روش تحلیلی دارند. البته اگر بخواهیم خیلی تخصصی به بررسی تحلیل بنیادی و تحلیل فاندامنتال بپردازیم این دو روش تحلیلی را می‌توان از نقطه نظر هایی با یکدیگر متمایز در نظر گرفتن ما منظور بسیاری از منابع مطالعاتی درباره این روش تحلیلی یکسان گرفتن آنهاست. تحلیل بنیادی بورس اصطلاح رایج تری نسبت به تحلیل بنیادی فارکس است و برای بازارهای مالی بین المللی معمولا از اصطلاح تحلیل فاندامنتال استفاده میشود.

با تمام این اوصاف در این مقاله ما به دنبال آموزش تحلیل فاندامنتال فارکس یا همان تحلیل بنیادی فارکس به شما عزیزان هستیم و فرقی نمیکند که چه اسمی روی این روش تحلیلی بگذارید.


ابزارهای لازم برای تحلیل فاندامنتال فارکس


برای اینکه ما بتوانیم اقدام به استفاده از تکنیک های موجود در تحلیل فاندامنتال فارکس نموده و جفت ارزهای مختلف را بر این اساس تجزیه و تحلیل کنیم لازم است تا ابتدا و ابزارهای لازم برای تحلیل در این روش آشنا شویم.‌ دقیقاً مانند تحلیل تکنیکال فارکس که در قدم اول شما در آن با ابزارهای تحلیل تکنیکال آشنا شده و سپس استراتژی های معاملاتی شخصی خود را می سازید در تحلیل فاندامنتال نیز شما ابتدا باید با ابزارهای لازم و مهم برای روش تحلیلی آشنا شده و سپس برای خرید و فروش جفت ارزها بر اساس آنها اقدام کنید.

البته نکته بسیار مهم اینجاست که هر کدام از ابزارهایی که در ادامه برای تحلیل بنیادی فارکس به شما معرفی می کنیم که شرایط خاص خود را دارند و در زمان آنالیز آنها نیز شما باید نکات مهمی درباره آن ها دقت داشته باشید. به عنوان مثال میزان تاثیر گذاری آن ها بر روی شرایط تحلیلی یک ارز متفاوت خواهد بود و شما از قبل باید بدانید که هر یک قرار است چه میزان اهمیت را در روش تحلیلی شما داشته باشند.

۱- اخبار اقتصادی

تحلیل فاندامنتال فارکس  اولین ابزاری که در تحلیل فاندامنتال فارکس به آن نیاز خواهید داشت اخبار اقتصادی مربوط به کشورهای مختلف است. البته اگر قرار بود اخبار اقتصادی مربوط به کشور ایران را نیز در این بررسی در نظر بگیرید شرایط برای شما بسیار پیچیده می شد. زیرا اولاً تصمیمات اقتصاددانان در کشور ما به گونه ای پیش رفته که عملاً نتیجه به دست آمده از این تصمیمات بسیار عجیب و غریب است و از طرف دیگر داده‌های اقتصادی برای کشور ما به صورت معتبر در هیچ منبعی وجود ندارد بر اساس داده های اقتصادی تعریف شده در اقتصاد کشور ما داشته باشید. اما خوشبختانه برای تحلیل بنیادی در فارکس نیاز به داده های اقتصادی کشور ایران نداشته و اخبار و داده های اقتصادی کشور ها به صورت کامل و جامع در منابع معتبر در دسترس هستند که شما می توانید از آنها برای تحلیل بنیادی در این بازار استفاده نمایید.

اخبار اقتصادی در بازار فارکس معمولاً به صورت از پیش تعیین شده در زمان مشخص اعلام می‌شوند و شما بر اساس این استقبال می توانید شرایط و اقتصاد یک کشور را مورد بررسی و آنالیز قرار دهید. برای این منظور شما باید با شاخص های اقتصادی چه در سطح کلان و چه در سطح خرد آشنا باشید. البته قرار نیست در این روش تحلیلی شما هزاران شاخص اقتصادی مختلف را مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار دهید تا در نهایت برای خرید یا فروش یک جفت ارز در بازار فارکس تصمیم بگیرید.

تعداد شاخص‌ های اقتصادی محدودی وجود دارند که تاثیرگذاری آنها بر روی قیمت ها در بازار فارکس بسیار زیاد بوده شما تنها کافیست نحوه تاثیرگذاری این شاخص ها را بر روی بازار فارکس و جفت ارز معاملاتی خود بدانید. به عنوان مثال یکی از شاخص های اقتصادی مهم برای تحلیل بنیادی در بازار فارکس نرخ بهره است. افزایش و کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی هر کشور انجام می پذیرد و در طول هر ماه تاریخ های مشخصی برای اعلام نرخ بهره وجود دارند که شما در همین ساعات می‌توانید نرخ های اعلام شده از سوی بانک مرکزی هر کشور را مشاهده کرد و برای تحلیل آن اقدام کنید.

تحلیل فاندامنتال فارکس نکته بسیار مهم درباره تحلیل شاخص های مهم تاثیرگذار بر روی تحلیل بنیادی در بازار فارکس این است که قرار نیست این شاخص های اقتصادی در یک بازه زمانی کوتاه با نوسانات خیلی عجیب و غریبی رو به رو شوند. این موضوع فقط در کشور ما مطرح است که ممکن است امروز قیمت یک کالای ۱۰۰ هزار تومان باشد و شما هفته بعد برای خرید همان کالا مجبور به پرداخت هزینه های یک میلیون تومانی شوید. این موضوع نشان از نرخ تورم عجیب و غریب در کشور ما داشته که به دلیل تصمیماتی است که تیم اقتصادی دولت در حال پیاده سازی آنها در بازار هستند.

در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته که ما به دنبال معاملات آنها در بازار فارکس هستیم روند تغییر شاخص ها به کندی از نظر شما در یک بازه زمانی یک ساله ممکن است چند دهم درصد شاهد تغییرات یک شاخص باشید و به همین دلیل شما میتوانیم یک رفتارشناسی منظم را نسبت به هر کدام از شاخص های موجود و مهم داشته باشید.

۲- تحلیل اقتصاد کشورها

دومین ابزاری که برای تحلیل بنیادی در بازار فارکس در اختیار شما قرار می گیرد تحلیل اقتصاد کشورهای فعال در این بازار است. برای تحلیل شرایط اقتصادی هر کشور نیز شما می توانید از داده های اقتصادی مربوط به آن کشور استفاده نمایید. این داده ها نیز به صورت کامل رایگان در سایت های مختلف در دسترس قرار دارند و البته شما بر اساس همان شاخص های اقتصادی نیز میتوان یکم آنالیز کامل و جامع بر روی شرایط اقتصادی یک کشور داشته باشید.

۳- تحلیل شاخص بورس کشورها

یکی از مهمترین پارامترهای که می تواند به نوعی اقتصاد کشورهای مختلف باشد شاخص بورس آنها است. شاخص بورس البته نه در کشور ما بلکه در تمام کشورهای پیشرفته و توسعه یافته رفتار کاربران آن کشور را نسبت به شرایط مختلف اقتصادی در آن کشور نشان می دهد. به عنوان مثال اگر نرخ بهره در بانک ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند عملاً کاربران به دنبال این هستند تا از یک روش سرمایه گذاری مناسب تر برای افزایش ارزش دارایی های خود استفاده کنند و در چنین مواقعی معاملات بازار بورس معمولاً یکی از اصلی ترین اولویت های کاربران در کشورهای توسعه یافته خواهد بود.

تحت این شرایط ممکن است حجم ورود سرمایه به بازار بورس با میزان قابل توجهی افزایش روبه رو شود و همین موضوع نشان از رشد شاخص بورس کشور مورد نظر خواهد داشت. بنابراین شما می‌توانید این نتیجه‌گیری را داشته باشید که افزایش شاخص بورس یک کشور به قدرت ارزان کشور رابطه معکوس دارد و وقتی ارزش ارز یک کشور در مبادلات بین المللی با گفت روبرو شود در طرف مقابل شاخص بورس کشور مورد نظر در حال افزایش خواهد بود.

تحلیل شاخص های بورسی یکی از مهمترین پارامترهای تحلیل بنیادی در بازار فارکس است که می تواند دید بسیار جذابی را نسبت به شرایط ارز آن کشور برای شما ایجاد کند. همچنین شما با استفاده از سایت تریدینگ ویو به راحتی می توانید به نمودار شاخص بورس کشورهای مختلف دسترسی داشته باشید و یک تحلیل کامل بر روی آنها انجام دهید. همچنین با استفاده از این نمودار ها میتوانید قدرت ارز کشورهای مختلف را نیز در برابر شاخص بورس آنها با یکدیگر مقایسه نمایید.

به عنوان مثال شما می توانید با مقایسه شاخص دلار با شاخص نزدک به عنوان یکی از مهمترین شاخص های بورس نیویورک به بررسی نوع رفتار بورس کشور آمریکا با قدرت دلار در این کشور بپردازید. اگر در این بررسی به این نتیجه رسید که با افزایش شاخص نزدک ارزش دلار در بازارهای جهانی و بین المللی در حال کاهش است از این پس به راحتی می‌توانید با تحلیل این شاخص نتیجه بگیرید که در بازار فارکس بر روی دلار آمریکا وارد معاملات خرید شوید یا فروش.

دقیقاً امکان بررسی مشابه را شما در تمام کشورهای بزرگ اقتصادی به همین راحتی در اختیار دارید و می توانید با این بررسی معاملات خود را در بازار فارکس به سمتی پیش ببرید که در نهایت فقط خرید ارزهای با قدرت بسیار بالا را در دستور کار خود قرار داده باشید.

تحلیل فاندامنتال فارکس

۴- بررسی قدرت پول کشورها

چهارمین ابزاری که در تحلیل فاندامنتال فارکس می توانید از آن استفاده کنید بررسی و ارزیابی قدرت پول کشورها در بازارهای بین المللی است. برای این منظور می توانید از استراتژی های مختلفی استفاده کنید و نکات مهمی برای این بخش از تحلیل بنیادی در بازار فارکس در اختیار شما قرار دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

شما می‌توانید شاخص پول هر کشور را در تریدینگ ویو با استفاده از تحلیل تکنیکال مورد بررسی و آنالیز قرار دهید تا به این نتیجه گیری برسید که در حال حاضر قدرت پول یک کشور در بازار در حال کاهش است یا افزایش.

یکی دیگر از تکنیک های بررسی قدرت پول کشورها ارزیابی شرایط صادرات و واردات آنها در طول سال گذشته و تغییرات این میزان نسبت به سال های قبل تر است. به عنوان مثال ژاپن یک کشور کاملاً صادرات محور است و اکثر کالاهای موجود در این کشور به سایر کشورها صادر می شود. اگر در بررسی خود به این نتیجه رسید که صادرات در کشور ژاپن شرایط بهتری را نسبت به گذشته دارد به راحتی می توانید همان رفتاری را که پول این کشور در طول سال گذشته داشته را برای سال جدید نیز با شدت بیشتری در نظر بگیرید. البته لازم به توضیح است که برای اینکه یک کشور شرایط خوبی را در فرایند صادرات داشته باشد حتما باید ارزش پول ملی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد تا سرمایه گذاری بر روی آن برای کاربران جهانی جذاب باشد.

یکی دیگر از روش هایی که با استفاده از آن شما می توانید قدرت پول یک کشور را مورد بررسی و آنالیز قرار دهید کالاهای اساسی مرتبط با هر کشور و آنالیز شرایط آنها است. به عنوان مثال بعد از کشور چین کشور استرالیا دومین تولید کننده طلا در جهان است و رتبه سوم در این باره نیز به کشور کانادا می رسد. این نکته نشان می دهد که اقتصاد کشور استرالیا و بعد از آن کشور کانادا به طلا وابسته است و افزایش و کاهش قیمت طلا در بازار جهانی می تواند روی اقتصاد این کشورها تاثیر بگذارد. به این ترتیب اگر شما برای نمودار طلا شرایطی را مشاهده می کنید که روند آن رو به افزایش است می توانید به این نتیجه رسید که قدرت پول کشور استرالیا می تواند صعودی باشد و همچنین چنین شرایطی را برای قدرت یک کشور کانادا البته با شدت کمتر متصور باشید.

ملاحظه می کنید که در همین بند چند نکته بسیار مهم و تجربی برای تحلیل فاندامنتال بازار فارکس با شما در میان گذاشتیم که با استفاده از آن ها می توانید به راحتی شرایط یک جفت ارز را به صورت کامل مورد آنالیز قرار داده و در نهایت دست روی معاملاتی بگذارید که روند آنها با روند تحلیل بنیادی شما همسو باشد.


سایت های تحلیل فاندامنتال فارکس


دربند های قبلی درباره سایت های تحلیل فاندامنتال فارکس با شما صحبت کردیم و عنوان کرد این که شما می توانید از منابع معتبر تمام پارامترهای اقتصادی و داده های مربوط به آنها را استخراج کرده و از آنها برای این روش تحلیلی استفاده نمایید. سوال بسیار مهم این است که کدام سایت ها می توانند گزینه بهتری برای استخراج داده های اقتصادی و پارامترهای مربوط به تحلیل بنیادی در بازار فارکس باشند؟

واقعیت این است که برای این منظور شما می توانید اهم از سایت های بسیار زیادی استفاده کنید و هم حتی اپلیکیشن‌های موبایلی و کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی نیز برای این منظور در دسترس هستند. هر کسی و هر تحلیل گری بنا به تجربه ممکن از سایت متفاوتی را به شما معرفی نماید و خیلی در این باره نباید متعصب باشیم. با این حال تجربه چندین ساله ما در معاملات بازار فارکس نشان می دهد که در حال حاضر استفاده از اخبار و داده های اقتصادی موجود در دو سایت زیر می توانند بهترین شرایط را برای در اختیار داشتن نیازهای اولیه تحلیل بنیادی در این بازار در اختیار شما قرار دهند:

  • فارکس فکتوری
  • اف ایکس استریت

هر دو سایت بالا از اون منابع معتبر و شناخته شده برای دریافت داده ها و اخبار اقتصادی مربوط به بازار فارکس هستند و شما می توانید از آنها برای رسیدن به داده های اولیه مورد نیاز برای این روش تحلیلی استفاده کنید. البته اپلیکیشن موبایلی آنها نیز در دسترس است که می‌تواند برای دسترسی به این اطلاعات را برای شما ساده تر نمایند. همچنین امکان استفاده از صفحات شبکه‌های اجتماعی این سایت‌ها نیز برای شما وجود دارد تا اگر در شبکه های اجتماعی فعال هستید از طریق آنها نیز داده‌های اقتصادی مورد نیاز خود را به دست آورید.

واقعیت این است که برخلاف اقتصاد ایران در اقتصاد کشور های بسیار مهم بازار فارکس این داده‌ها به صورت رایگان و خیلی ساده در اختیار کاربران قرار می گیرد و خیلی چالشی از این بابت پیش روی شما قرار خواهد گرفت.


مزیت های تحلیل فاندامنتال جفت ارزها در فارکس


مزیت های تحلیل فاندامنتال لیست جفت ارزهای فارکس چیست و استفاده از این روش تحلیلی می‌تواند چه شرایط خوبی را برای معاملات ما به دنبال داشته باشد؟ اگر به دنبال مزیت‌های تحلیل بنیادی در بازار فارکس اسید موارد زیر می تواند ذهن شما را در این باره روشن کند:

  • امکان انجام معاملات بهینه‌تر و بر اساس واقعیت های اقتصادی حاکم بر اقتصاد کشورها
  • امکان تعیین بهترین جفت ارزها برای ورود به معامله در بازار فارکس
  • جلوگیری از ورود به معاملات اشتباه در معاملات این بازار
  • تعیین دلیل رفتار قیمت جفت نسبت به یکدیگر
  • امکان ارزیابی رفتار بازیگران بازار فارکس

به صورت کلی مزیت های تحلیل بنیادی جفت ارزها در بازار فارکس به مراتب بیشتر از معایب این روش تحلیلی است و از این رو است که اصرار به بررسی و استفاده از این روش تحلیلی در معاملات این بازار برای شما عزیزان داریم که می تواند در نهایت منجر به انجام معاملاتی موفق تر نسبت به گذشته برای شما شود.


معایب تحلیل فاندامنتال جفت ارزها در فارکس


استفاده از تحلیل فاندامنتال برای معامله گری در بازار فارکس معایبی را نیز به دنبال دارد که حتماً شما نباید با این معایب نیز آشنا شوید. از جمله مهمترین و اصلی ترین معایبی که میتوانیم برای تحلیل بنیادی در بازار فارکس به آن اشاره داشته باشیم موارد زیر هستند:

  • زمان بر بودن این روش تحلیلی
  • عدم امکان استفاده مستقیم برای معاملات در بازار فارکس
  • امکان دستکاری کردن داده های اقتصادی توسط برخی از کشورها البته این کشورهای مطرح

تحلیل فاندامنتال فارکس


چگونه اخبار را آنالیز کنیم؟


همانطور که در بالا اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین گزینه های لازم برای تحلیل بنیادی در بازار فارکس بررسی و آنالیز اخبار اقتصادی حاکم بر این بازار است. اما سوال این است که ما چگونه می توانیم اخبار اقتصادی را آنالیز کنیم و از آن‌ها به این نتیجه برسیم که بر روی یک جفت ارز وارد معامله خرید شویم یا فروش؟ آنالیز اخبار البته منظور ما در این بخش اخباری است که داده های اقتصادی در آن تعیین می شود باید بر اساس نتایج حاصل از عملی شدن خبر مورد نظر در اقتصاد انجام پذیرد.

اخبار مرتبط با شاخص ‌های مهم اقتصادی که وضعیت کامل مشخصی دارند و شما به راحتی می توانید با تجزیه و تحلیل این شاخص ها و اعداد ارائه شده از سوی دولت ها برای آنالیز آنها اقدام کنید. به عنوان مثال اگر شاخص بیکاری در یک کشور افزایش پیدا کند نشان از کاهش قدرت پولی آن کشور خواهد بود. آیا اگر بانک مرکزی یک کشور اقدام به افزایش نرخ بهره نماید ممکن است شاهد افزایش قدرت پول آن کشور در بازارهای بین المللی باشیم.

اما برای آنالیز اخباری که در آنان داده اقتصادی معرفی نمی شود شما باید شرایط اقتصادی به وجود آمده تحت تاثیر آن خبر را مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار دهید. به عنوان مثال یک خبر ممکن است نشان از ورود یک چالش نظامی برای کشور در جهان باشد. چالش نظامی به دنبال خود بحران های اقتصادی را به دنبال خواهد داشت و چنین خبری درباره یک کشور می‌تواند باعث افت قابل توجه ارزش پول آن کشور در بازار شود.

واقعیت این است که تجربه تحلیل و آنالیز اخبار در بازار فارکس نیاز به تجربه و تسلط بسیار زیادی دارد و حتماً شما باید چندین ماه این اخبار را مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار داده و نتایج حاصل از تحلیل خود را با واقعیت های موجود در بازار فارکس مقایسه کنید تا در نهایت بتوانید به یک روش تحلیلی قدرتمند و مفید برسید. برخلاف تحلیل تکنیکال که تجربه نقش کمتری در موفقیت در آن دارد تحلیل بنیادی تجربه یک گزینه بسیار مهم محسوب می‌شود و بدون تجربه کردن در این روش تحلیلی به موفقیت چندان زیادی نخواهید رسید.

آیا تنها با تکیه بر تحلیل فاندامنتال می توان در فارکس موفق بود؟


یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است تا اینجای مقاله برای شما پیش آمده باشد این است که آیا تنها با تکیه بر تحلیل فاندامنتال فارکس می توان در این بازار موفق بود و معاملات ایده آلی را رقم زد یا خیر؟ برای پاسخ دادن به این پرسش فرض می‌کنیم که شما تجربه بسیار زیادی برای استفاده از روش تحلیل بنیادی در بازار فارکس دارید و به راحتی می‌توانید اخبار و داده‌های اقتصادی را به صورت دقیق تر و تحلیل و آنالیز کرده و شرایط حاکم بر کشورهای مختلف فعال در این بازار را از این طریق تعیین کنید. حالا چند سوال بسیار مهم در ذهن ما قرار می گیرد که از شما می پرسیم. در این سوالات فرض ما بر این است که شما به این نتیجه رسیده اید که دلار آمریکا در حال قدرت گرفتن است و احتمالا شاهد افزایش قیمت دلار در بازار جهانی باشیم.

  • اولین سوال ما این است که خوب کدام یک از جفت ارز های مرتبط با دلار آمریکا را برای معامله گری انتخاب کنیم؟
  • با فرض اینکه ما جفت ارز یورو به دلار را برای معامله گری انتخاب کردیم آیا تنها کافیست نمودار قیمت این جفت ارز را باز کرده و وارد معامله فروش در جهت تحلیل شما شویم؟
  • بهترین قیمت برای ورود به این معامله چه قیمتی خواهد بود؟
  • حد ضرر معامله ما چقدر است؟
  • حد سود معامله اما برای جفت ارز یورو به دلار چقدر است؟
  • چه حجمی از دارایی های خود را وارد این معامله کنیم؟

با توجه به اینکه تمام معاملات صورت گرفته شده در بازار فارکس نتیجه ۱۰۰ درصدی موفقیت را برای ما به دنبال نخواهد داشت از این رو لازم است حتما شرایط احتیاطی لازم برای جلوگیری از زیان های سنگین را نیز برای معاملات در نظر بگیریم. برای این منظور هم لازم است تا شما به تمام سوالات بالا به صورت کامل و دقیق پاسخ دهید و سپس وارد یک معامله در بازار شوید.

اما واقعیت این است که تحلیل فاندامنتال به تنهایی نمی تواند به این سوالات پاسخ دهد و عمل شما نمی توانید بعد از رسیدن به نتیجه تحلیل خود به دنبال انجام معامله در بازار باشید و لازم است تا شما حتما از تحلیل تکنیکال نیز برای موفقیت و رسیدن به سود در این بازار استفاده نمایید.


تحلیل فاندامنتال بهتر است یا تکنیکال؟


یکی دیگر از چالش هایی که همیشه ذهن معامله گران را در بازارهای مالی به خود مشغول می کند این است که تحلیل تکنیکال بهتر است یا تحلیل فاندامنتال؟ واقعیت این است که پاسخ این پرسش برای بازارهای مالی مختلف با یکدیگر یکسان نیست. به عنوان مثال اگر شما درباره بورس ایران این سوال را از ما داشتید که تحلیل تکنیکال بورس بهتر است یا تحلیل بنیادی بورس پاسخ ما برابر بودن قدرت این روش های تحلیلی و حتی قوی تر بودن روش تحلیل بنیادی در برخی از مواقع در بازار بورس ایران بود. اما در بازار فارکس شرایط کاملاً متفاوت است پاسخ شما به این پرسش نیز متفاوت.

واقعیت این است که در بازار فارکس تحلیل تکنیکال قدرت بیشتری نسبت به تحلیل بنیادی داشته و لازمه اصلی موفقیت در این بازار تسلط کامل بر استراتژی های تکنیکالی است. در حقیقت اگر بخواهیم خیلی ساده به این پرسش پاسخ دهیم این خواهد بود که اگر شما آموزش های اولیه لازم برای تحلیل تکنیکال فارکس را پشت سر گذاشته باشید عملاً هیچ شانسی برای موفقیت در معاملات این بازار نخواهید داشت. اما حتی اگر هیچ شناختی نسبت به تحلیل بنیادی در فارکس نداشته باشید باز هم شانس موفقیت در این بازار را دارید و این موضوع نشان از قدرتمند تر بودن تحلیل تکنیکال نسبت به تحلیل فاندامنتال در بازار فارکس دارد.


انواع شاخص ها در تحلیل فاندامنتال فارکس


اما کدام یک از شاخص های مهم اقتصادی در تحلیل فاندامنتال فارکس اهمیت قابل توجهی دارند و حتماً باید به آنها نگاه ویژه ای داشته باشیم؟ مهمترین و اساسی ترین شاخص هایی که می توانند تاثیر لحظه‌ای و بسیار شدیدی بر روی قیمت ها در بازار فارکس داشته باشند موارد زیر هستند:

  • شاخص تولید ناخالص داخلی یا GDP
  • شاخص اشتغال
  • نرخ خرده فروشی
  • شاخص تولیدات صنعت
  • شاخص بهای مصرف کننده یا CPI
  • نرخ بهره

امکان دسترسی به تمامی شاخص‌ ها با استفاده از سایت هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم برای شما وجود دارد و زمان‌های کاملاً مشخصی نیز از سوی دولت ها برای اعلام شاخص ها در نظر گرفته می شود که شما در همان زمان ها می توانید اعداد مربوط به آنها را مشاهده کرده و برای تجزیه تحلیل خود از آنها استفاده کنید. البته در آینده سعی خواهیم کرد تا در یک مقاله جداگانه بررسی تک تک شاخص های مهم اقتصادی برای تحلیل فاندامنتال بازار فارکس بپردازیم تا نحوه تحلیل این شاخص ها و تاثیر آنها برای معاملات را در این بازار نیز برای شما بیان کرده باشیم.


آیا حتما باید از تحلیل فاندامنتال در معاملات فارکس استفاده کنیم؟


سوال بسیار مهمی که درباره تحلیل فاندامنتال در معاملات فارکس باید به آن پاسخ دهیم این است که آیا حتماً باید از این روش تحلیلی در معاملات خود استفاده کنیم یا اینکه نیازی به استفاده از این روش وجود ندارد؟ برای پاسخ دادن به این سوال سعی داریم تا سه دیدگاه مختلف را برای شما مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم تا در نهایت شما خودتان بتوانید به درک کامل و صحیح نسبت به شرایط استفاده از تحلیل بنیادی در معاملات فارکس برسید.

  • دیدگاه اول فقط تحلیل تکنیکال

تحلیل فاندامنتال فارکس اولین دیدگاهی که برای استفاده از تحلیل بنیادی باید بکنیم این است که شما معاملات خود را تنها بر اساس نتایج حاصل از تحلیل تکنیکال انجام دهید و هیچ توجهی به تحلیل بنیادی و نتایج حاصل از آن نداشته باشید. اگر بخواهیم در این باره واقع‌بین باشیم این دیدگاه شانس موفقیت را برای شما همچنان نگه خواهد داشت و اگر شما یک پلن معاملاتی کامل و دقیق داشته باشید حتی در این شرایط نیز می‌توانید معاملات موفقی را در بازار رقم بزنید. البته لازمه موفقیت در این شرایط داشتن یک دیدگاه کامل و جامع برای انجام معامله در بازار است.

سیستم مدیریت سرمایه مورد نظر و داشتن قدرت روانشناسی بالا می‌توانند لازمه های اصلی موفقیت در این شرایط باشند که شما باید حتماً به تسلط کامل و کافی نسبت به آنها برسید. به عنوان مثال شما در این شرایط می توانید از انجام معامله بر روی جفت ارز ها در زمان اعلام اخبار اقتصادی بسیار مهم خودداری کرده و از استراتژی معاملاتی خود در شرایط عادی استفاده نمایید تا شانس موفقیت شما به حداکثر میزان ممکن برسد.

  • دیدگاه دوم فقط تحلیل فاندامنتال

دومین دیدگاه برای انجام معاملات در بازار فارکس عدم توجه به تحلیل تکنیکال و انجام معاملات تنها بر اساس تحلیل فاندامنتال فارکس است. بی برو برگرد این روش و این دیدگاه هیچ شانسی را برای موفقیت در بازار فارکس برای شما باقی نخواهد گذاشت و به هیچ وجه نمی توانید با استفاده از این دیدگاه معاملاتی شرایط خوبی را در بازار برای خود رقم بزنید.

حتی اگر شما قدرتمندترین شرایط نیز برای تحلیل بنیادی در فارکس در اختیار داشته باشید و بتوانید به راحتی و قدرت پول کشورها را بسنجید باز هم نمی توانی نقاط ورود و خروج خود را در بازار پیدا کرده و در نهایت امکان انجام معاملات موفق را نیز از خود خواهید گرفت. با این حساب توصیه می کنیم که به هیچ وجه به دنبال انجام معامله تنها بر اساس تحلیل بنیادی در بازار خارجی باشد و به هیچ وجه این دیدگاه را برای معاملات خود انتخاب نکنید.

  • دیدگاه سوم ۷۰ درصد تحلیل تکنیکال و ۳۰ درصد فاندامنتال

سومین دیدگاه که می‌تواند بهترین شرایط را برای انجام معاملات موفق در بازار فارکس برای شما به وجود آورد در نظر گرفتن ۷۰ درصد تحلیل تکنیکال و ۳۰درصد تحلیل فاندامنتال برای انجام معاملات در این بازار است. در این دیدگاه در واقع شما نیاز خواهید داشت که حتماً یک تحلیل کامل نسبت به شرایط اقتصادی کشورهای مختلف فعال در بازار فارکس داشته باشید و نتایج حاصل از این بررسی را با استراتژی های تکنیکالی خود را در فرآیند معاملات همسو کنید.

در واقع در این دیدگاه شما در قدم اول یک تحلیل کلی بر روی شرایط اقتصادی کشورهای مختلف خواهید داشت و سپس به این نتیجه گیری میرسید که بر روی هر ارز باید وارد معاملات خرید شوید یا فروش. حالا نوبت به استفاده از استراتژی های تحلیل تکنیکال فارکس می شود تا شما بهترین نقاط ورود و خروج معاملات را پیدا کرده و سرمایه گذاری خود را در بازار فارکس پیش ببرید. این دیدگاه می‌تواند بهترین روش معاملاتی را در این بازار برای شما رقم بزند.


نحوه به کار گیری صحیح تحلیل فاندامنتال در معاملات فارکس


بازار فارکس یک بازار فوق العاده حرفه ای برای رسیدن به سود و داشتن درآمد ثابت ماهیانه است و برای این منظور لازم است تا شما شرایط مختلفی را برای معاملات خود در نظر بگیرید. در این مقاله سعی کردیم تا تحلیل فاندامنتال در فارکس را به صورت اصولی به شما آموزش دهیم و نکات مهمی را در این روش تحلیلی با شما در میان بگذاریم. اما سوال بسیار مهم اینجاست که ما چگونه می توانیم از نتایج حاصل از تحلیل بنیادی در معاملات فارکس استفاده کنیم و اصلاً قرار است نتیجه حاصل از این تحلیل چگونه وارد معاملات ما در بازار شود؟

تحلیل فاندامنتال فارکس با فرض اینکه ما به این نتیجه رسیدیم که ارزش دلار استرالیا در بازار روند صعودی داشته و احتمالاً شاهد قدرت گرفتن دلار استرالیا در بازار باشیم. خب حالا با این نتیجه گیری چه کاری می‌توانیم بکنیم؟ آیا وارد یکی از جفت ارزهای شویم که یکی از ارزهای آن دلار استرالیا است و به سادگی دکمه خرید و ورود به معامله را فشار دهیم؟

بسیار مهم است که شما یک پلن معاملاتی کامل و مدون برای انجام معاملات بازار فارکس داشته باشید و تنها راه موفقیت شما در این بازار نیز همین موضوع خواهد بود. برای اینکه شما بتوانید از نتایج حاصل از تحلیل بنیادی در معاملات خود در این بازار استفاده کنید پیشنهاد ما استراتژی زیر است.

در قدم اول بر اساس تمام فاکتورهای موثر بر تحلیل بنیادی سنگ کنید تا ارزهای کشور های اصلی این بازار را مورد بررسی قرار دهید. دلار آمریکا و یورو همچنین پوند انگلیس، دلار نیوزیلند، دلار استرالیا، دلار کانادا، فرانک سوئیس و همچنین ین ژاپن از جمله ارزهای اصلی در بازار فارکس هستند که شما می توانید با استفاده از داده های اقتصادی قدرت آنها را مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار دهید.

در قدم دوم شما می‌توانید جفت ارزهای را برای معامله گری انتخاب کنید که یک طرف آن ها قوی ترین پول و در طرف دیگر ضعیف ترین پول قرار گرفته باشد. به عنوان مثال اگر به این نتیجه رسید که در شرایط کنونی قدرت دلار آمریکا در بازار در حال افزایش است و در عوض دلار استرالیا روند نزولی به خود گرفته به راحتی می توانید در جفت ارز دلار استرالیا به دلار آمریکا وارد معامله فروش شوید.

برای ورود به معاملات در بازار نیز حتماً باید از استراتژی های تحلیل تکنیکال فارکس استفاده کنید و نقاط ورود و خروج از معامله و همچنین حد ضرر در فارکس را نیز با استفاده از این استراتژی ها تعیین کنید. در واقع شما تنها زمانی می توانید وارد یک معامله شوید که استراتژی تکنیکالی شما دستور ورودی همسو با نتایج حاصل از تحلیل فاندامنتال به شما ارائه کند. در این حالت می توانید با قدرت زیاد وارد معامله مورد نظر شده و با احتمال موفقیت بالا معامله گری خود را در این بازار پیش بگیرید.

همچنین یک نتیجه گیری مهم دیگری که شما می توانید از نتایج حاصل از تحلیل بنیادی در فارکس داشته باشید این است که شما بعد از انجام تحلیل خود تمام معاملات در خلاف جهت این نتیجه را از پوزیشن های خود حذف کنید و تنها وارد معاملات شوید که همسو با نتایج حاصل از تحلیل شما باشد. در واقع شما از قبل تصمیم خواهد گرفت که قرار است روی دلار آمریکا وارد معاملات خرید شوید یا فروش. این نتیجه گیری برای تمام ارزهای اصلی کشورهای مهم در بازار فارکس لازم خواهد بود تا این استراتژی معاملاتی برای شما کامل شود.

جمع بندی

در مقاله آموزش تحلیل فاندامنتال فارکس سعی کردیم تا در کنار معرفی اولیه پارامترهای مهم در این روش تحلیلی شما را با برخی از نکات تجربی بسیار جذاب نیز برای این روش تحلیلی آشنا کنیم که استفاده از آن می تواند قدرت تحلیلی شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. همانطور که همه ما میدانیم استفاده از تحلیل بنیادی در معاملات فارکس می تواند قدرت معاملات ما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و شرایطی را به دنبال داشته باشد تا از ورود به معاملات زیان آور اجتناب کنیم. به همین دلیل بسیار مهم است که شما حتماً با تمام نکاتی که برای آموزش تحلیل بنیادی در فارکس با آنها اشاره کردیم آشنا باشید و از آنها در فرآیند معاملات خود استفاده کنید.

در سایت کانون بورس تمام تلاش ما ارائه بهترین و مناسب ترین روش های معاملاتی در بازارهای مالی از جمله بازار فارکس برای شما عزیزان است و در همین راستا سری مقالات آموزش رایگان فارکس و همچنین دوره حرفه‌ای آموزش فارکس را برای شما آماده کرده ایم تا از این طریق شما می توانید تمام پیش نیازهای اولیه لازم برای یک معامله گری ایده آل در این بازار را در اختیار داشته باشید.

در انتها شما را دعوت می کنیم اگر نقطه نظری درباره تحلیل بنیادی در بازار فارکس داری که در این مقاله به آن پرداخته نشود و یا سوالی در ذهن دارید که به پاسخ آن نرسید می توانید آنها را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

4 پاسخ

  1. سلام
    توضیحات شما بسیار خوب و عالی بود ولی ای کاش در مورد ساعت های انتشار اخبار فاندامنتال کشور ها نیس یکم صحبت کنید منظور من این است که چه ساعاتی اخبار ها پخش میشود
    با تشکر فراوان

    1. درود بر شما. سایت فارکس فکتوری می تونین ساعات انتشار اخبار رو مشاهده کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: