لوگو کانون بورس

مدیریت سرمایه در فارکس آموزش صفر تا صد

فرمول مدیریت سرمایه در فارکس
شما در حال مطالعه مقاله [part not set] از ۳۶ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

مدیریت سرمایه در فارکس چیست و چگونه می توانیم از آن برای بهبود معاملات خود در این بازار استفاده کنیم؟ در مقاله آموزش رایگان فارکس سعی کردیم تا تمام نکات لازم برای سرمایه گذاری در این بازار را با شما در میان بگذاریم که یکی از مهم‌ترین این نکات استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه بود. در این مقاله ما سعی داریم تا جزئی تر و دقیق تر شرایط استفاده از فرمول مدیریت سرمایه در بورس جهانی را با شما در میان گذاشته و اصول استفاده از این تکنیک ها را نیز برای شما بازگو کنیم.

سرمایه گذاری در بازارهای مالی با هیجانات و پیچیدگی های بسیار زیادی همراه است و کاربران و معامله‌گران بایستی از بهترین راهکارها برای از بین بردن این پیچیدگی ها استفاده نمایند. مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک از جمله راهکارهای بسیار عالی برای بهینه سازی شرایط معاملات در بازار بورس جهانی است. تمایز میان افرادی که استفاده از مدیریت سرمایه و یا عدم استفاده از آن را در معاملات خود در نظر می‌گیرند دقیقاً همان تقسیم بندی افراد شکست خورده و موفق در بازار فارکس است.

بارها و بارها در مقالات مختلف اشاره کرده‌ایم که معامله گری در بازار فارکس و یا سایر بازارهای مالی مانند بازار ارز دیجیتال و بازار بورس به هیچ وجه با شانس میانه ای ندارد. ممکن است شما با شانس بتوانید در یکی دو معامله به سود خوبی برسید اما این موضوع در طولانی مدت به هیچ وجه امکان پذیر نیست و چنین افرادی که از ابزارهای لازم برای جلوگیری از ضرر در این بازارها استفاده نمی کنند و در نهایت شکست خواهند خورد.

اگر به شانس اعتقاد دارید و با شانس چند معامله سودده در بازار فارکس را پشت سر گذاشته اید، توصیه می کنیم که همین الان تمام سرمایه های خود را با همان مقدار سود از بازار خارج کنید و دیگر سراغ معاملات بازار فارکس را هم نگیرید. زیرا خیلی زود بایستی تمام این سود ها را به بازار پس داده و ضرر های سنگینی را نیز متحمل بشوید.

اما اگر به دنبال جلوگیری از ایجاد ضرر های احتمالی در فرایند معاملات بازار فارکس و بهینه کردن پوزیشن های معاملاتی خود در این بازار هستید حتما این مقاله را تا انتها در کنار ما بمانید. قرار است یک نکته فوق العاده شگفت انگیز درباره مدیریت سرمایه در فارکس و استفاده از آن با شما در میان بگذاریم که این نکته می‌تواند سیستم معاملاتی شما را کاملا دگرگون سازد.

راهنمای مطالعه نمایش

مدیریت سرمایه در فارکس چیست ؟


مدیریت سرمایه در فارکس

در مقالاتی جداگانه به بررسی شرایط مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال و همچنین مدیریت سرمایه در بورس پرداختیم. تعریف مدیریت سرمایه در تمام بازارهای مالی مشابه یکدیگر است و مفهوم این اصطلاح به مدیریت پول و سرمایه در دسترس و در حال معامله باز می گردد. وقتی صحبت از معاملات در بازارهای مالی مانند بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال و حتی بازار فارکس می شود، اولین چیزی که ذهن همه ما را به خود درگیر می کند، سود کردن و پیدا کردن معاملات مناسب خواهد بود، اما مدیریت سرمایه در اولویت بالاتری باید باشد.

مدیریت سرمایه در بازار بورس جهانی به تکنیک ها و روش های حرفه ای اطلاق می شود که با استفاده از آنها امکان بهینه سازی حداکثری ضررهای معاملات قابل انجام است.

  • چقدر سرمایه در بازار بورس جهانی نیاز است ؟
  • در هر معامله چند درصد از سرمایه خود را باید درگیر کنید؟
  • آیا امکان ورود به تمام معاملات را خواهید داشت؟ اگر خیر کدام معاملات از نظر شرایط سود دهی پتانسیل خوبی دارند و می توان روی آنها حساب کرد؟
  • در صورت وقوع ضرر چه میزان بایستی در ضرر باقی بمانیم؟
  • حداکثر تحمل ضرر برای ما چقدر است؟

پاسخ دادن به تمام این سوالات همان استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه است. شما از این طریق می توانید معاملات خود را در این بازار کاملاً بهینه کنید. متاسفانه میل رسیدن به سودهای قابل توجه که اصلی‌ترین پتانسیل بازار فارکس است باعث شده تا خیلی از کاربران ایرانی نسبت به استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه بی تفاوت باشند و همین موضوع باعث شده تا ضرر های بسیار سنگینی را نیز در معاملات آنها شاهد باشیم.

صرف اینکه شما استراتژی معاملاتی قدرتمندی برای فعالیت و معامله گری در بازار فارکس داشته باشید نمی تواند تضمین کننده موفقیت شما باشد. قویترین و بهترین استراتژی های معاملاتی نیز در برخی از مواقع با چالش روبرو شده و نمی تواند سیگنال موفقی را برای شما صادر نمایند. برای این که بتوانید در زمان ورود به ضرر مانع از به وجود آمدن ضررهای سنگین شوید، استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه برای شما ضروری خواهد بود.

با استفاده از مدیریت سرمایه در فارکس شما می‌توانید از سودهای خود نیز محافظت نمایید و مانع از این شبکه بازار تمام سود های اعطا شده به شما را پس بگیرد. یکی از بزرگترین چالش های کاربران ایرانی در زمان فعالیت در بازار فارکس پس دادن سودهای کلان به این بازار بعد از انجام معاملات است. مدیریت سرمایه تنها راه حلی است که می تواند مانع از بروز این چالش شده و تبدیل به راه نجاتی برای بهینه کردن معاملات شما شود.

احتمال موفقیت معامله گر بدون کوچکترین دانش تحلیلی در بازار فارکس اما با رعایت مدیریت سرمایه در این بازار از افراد متخصص در تحلیل بورس جهانی بدون استفاده از سیستم مدیریت سرمایه بیشتر است. “

اهمیت رعایت اصول مدیریت سرمایه در فارکس چیست ؟


بیایید کمی تخصصی تر و حرفه ای تر درباره اهمیت رعایت اصول مدیریت سرمایه در بورس جهانی صحبت کنیم. فرض کنید شما با یک استراتژی معاملاتی قدرتمند می‌توانید در ۷۰ درصد مواقع معاملات موفق را پشت سر گذاشته و تنها در ۳۰ درصد مواقع با شکست روبرو می شوید. چنین شرایطی می‌تواند نشان از استفاده از یک استراتژی معاملاتی فوق العاده و جذاب داشته باشد.

حال اگر در هر معامله شما بتوانید ۱۰ درصد سود به دست آورید، بعد از ۷ معامله موفق شما ۷۰ درصد سود به دست آورده و سرمایه اولیه خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده اید. اما در صورت نداشتن مدیریت سرمایه در بورس جهانی تنها یک معامله زیان‌ده و اشتباه می تواند تمام این سود ها را از بین برده و حتی سرمایه اصلی شما را نیز به خطر بیاندازد.

اهمیت مدیریت سرمایه در فارکس زمانی مشخص میشود که شما تنها با یک معامله درصد قابل توجهی از سرمایه های خود را از دست بدهید. جالب است بدانید که بسیاری از افرادی که حتی دوره های آموزشی تحلیل تکنیکال فارکس را نیز پشت سر گذاشته و تسلط کافی و کامل روی تحلیل روند جفت ارزها در این بازار را دارند، با این مشکل روبرو بوده و نمی توانند شرایط خوبی را از نظر سوددهی برای خود رقم بزنند.

بسیاری از این افراد در ۷۰ درصد از مواقع معاملات خوبی را پشت سر گذاشته و می توانند سود خوبی را نیز از معاملات خود به دست آورند. اما به دلیل نداشتن سیستم مدیریت سرمایه بعد از گذشت مدتی تمام سود های خود را به بازار پس داده و حتی وارد ضرر نیز می شوند. بررسی کارنامه معاملاتی این عزیزان نشان می‌دهد که آنها در ۷۰ درصد مواقع معاملات موفقی دارند و تنها ۳۰ درصد از معاملات آنها وارد ضرر شده است. اما در عوض مقدار ضرر معاملاتی آنها به مراتب بیشتر از میزان سود آنها بوده و همین موضوع یک چالش بسیار بزرگ برای معاملات آنها رقم زده است.

اهمیت رعایت اصول مدیریت سرمایه در بازار بورس جهانی برای حفظ سرمایه اولیه و در کنار آن حفظ سود های به دست آمده از بازار است. در واقع مدیریت سرمایه به شما کمک می‌کند که ضرر های خود را محدود کنید و جلوی از دست رفتن سود های قبلی را نیز بگیرید.

چرا بدون مدیریت سرمایه در فارکس شکست خواهیم خورد؟


مدیریت سرمایه در فارکس

وقتی شما از هیچ سیستم مدیریت سرمایه در فرآیند معاملات خود در بازار بورس جهانی استفاده نکنید شرایط برای شما پیچیده میشود. به عنوان مثال فرض کنید شما چهار معامله موفق اما با حجم کم را در بازار رقم زده و سود متناسبی را نیز به دست آورده اید. اما ناگهان با یک معامله با حجم بالا تمام سود ها از بین رفته و حتی اصل سرمایه شما نیز به خطر می افتد.

نرم افزار متاتریدر به عنوان یکی از اولین و بهترین نرم افزارهای رایج برای انجام معاملات فارکس سابقه طولانی در این بازار دارد. نکته بسیار جالب درباره ورژن های اولیه این نرم افزار، اعلام پیام تبریک برای معاملاتی بود که حد ضرر آنها فعال و یا کل حساب معاملاتی از دست می رفت.

وقتی از توسعه دهندگان نرم افزار متاتریدر علت این موضوع را جویا شدند، آنها بر این عقیده بودند که وقتی حد ضرر در یک معامله فعال می‌شود در واقع معامله گر این قدرت را داشته که از یک معامله زیان ده در زمان مناسبی خارج شود. وقتی هم کل حساب معاملاتی یک معامله گر چه می شود نشان از این دارد که وی هنر زیادی در روند معاملات خود در صورت رعایت مدیریت سرمایه داشته است.

نکته کلیدی و مهم این گفتگو در این است که توسعه دهندگان نرم افزار متاتریدر به دلیل تسلط زیاد بر روند معاملات در بازار فارکس بر این عقیده هستند که اگر معامله گران از سیستم های مدیریت سرمایه موجود برای معاملات خود استفاده نمایند امکان از بین رفتن حساب معاملاتی آنها به هیچ وجه وجود ندارد و کسی که بتواند با یک سیستم مدیریت سرمایه مناسب یک حساب معاملاتی را از بین ببرد واقعا هنرمند است.

برای اینکه درک بهتری نسبت به شرایط استفاده از سیستم های مدیریت سرمایه در بازار فارکس داشته باشید بهتر است با افراد باتجربه و قدیمی فعال در این بازار گفتگو کنید. آنها به خوبی به شما گوشزد خواهند کرد که بدون سیستم مدیریت سرمایه احتمال موفقیت در بازار فارکس وجود ندارد و این بازار فوق العاده مثبت از بین بردن حساب های معاملاتی بدون مدیریت سرمایه در میان کاربران است.

وقتی شما از هیچ کدام از سیستم های مدیریت سرمایه در معاملات خود استفاده نمی کنید عملاً به بازار این اجازه را می‌دهد که حتی در یک یا دو معامله درصد قابل توجهی از حساب معاملاتی شما را از بین ببرد. به این موضوع فکر کنید که حتی بزرگ ترین و قدیمی ترین و بهترین معامله گران بازار فارکس نیز در پاره‌ای از مواقع با معاملات اشتباه همراه شده و نمی توانند شرایط خوبی را در روند معاملات خود ایجاد کنند. بنابراین یک امر طبیعی خواهد بود که استراتژی معاملاتی شما نیز در برخی از مواقع با اشتباه همراه شده و شما نتوانید روند خوبی را برای معاملات خود رقم بزنید.

مانند روز روشن است که اگر شما از سیستم مدیریت سرمایه در انجام معاملات خود استفاده نکنید در همین یکی دو مورد ضرر ایجاد شده سرمایه خود را در بازار از دست خواهی داد و دیگر فرصتی برای جبران نیز وجود نخواهد داشت.

شرکت های بزرگ فعال در مدیریت سرمایه در بورس جهانی


مدیریت سرمایه در بازار فارکس یک کار کاملا حرفه‌ای است و شما می توانید از روش ها و تکنیک های مختلف و بسیار زیادی برای این منظور استفاده کنید. اهمیت مدیریت سرمایه در بورس جهانی به قدری زیاد شده که در حال حاضر تکنیک های فوق العاده حرفه ای و تخصصی نیز برای این منظور توسعه پیدا کرده و کاربران و معامله گران در این بازار می توانند شرایط فوق العاده ایده آلی را از طریق این تکنیک ها برای معاملات خود رقم بزنند.

همچنین لازم دانستیم اضافه کنیم که در حال حاضر شرکت های بسیار زیادی در سطح بین المللی به عنوان شرکت های مدیریت سرمایه در فارکس و بورس جهانی شناخته شده و چنین روندی را برای معامله گران این بازار ها رقم می زنند. از جمله معروف ترین و معتبرترین شرکت های مدیریت سرمایه در بازار بورس جهانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت بلک راک
  • شرکت بانک ملون
  • شرکت مورگان چیز
  • شرکت یوبی اس
  • شرکت چارلز شواب
  • شرکت آلیانز

البته معامله گران و کاربرانی که در داخل ایران در حال فعالیت در بازار فارکس و بورس جهانی هستند نمی توانند از خدمات این شرکت ها استفاده کنند. هدف ما از معرفی بهترین و معتبرترین شرکت های مدیریت سرمایه در بازار بورس جهانی نشان دادن اهمیت این موضوع در فرایند معاملات این بازار دارد. در واقع هر چقدر از روش ها و تکنیک های حرفه ای تر و بهتری برای انجام معاملات در بازار فارکس استفاده شود در نهایت موفقیت به شما نزدیک تر خواهد بود.

در سال های اخیر در مراکز آموزش فارکس شاهد رونمایی از استراتژی ها و روش های معاملاتی فوق العاده متوقف و جدیدی بودیم. اما در کمتر آموزشگاهی میتوانید تکنیک ها و روش های مدرن و جدید مدیریت سرمایه در فارکس را آموزش ببینید. به دلیل اینکه اکثر آموزشگاه های فارکس در داخل ایران مراکز آموزش محور بوده و اساتید به عنوان تریدر در بازار بورس جهانی فعالیت ندارند، عملاً آشنایی کافی با روش‌های مدرن مدیریت سرمایه در این بازار نیز نداشته و تنها به دنبال ارائه مطالب آموزشی تئوری قدیمی مربوط به این بازار هستند.

لازم به توضیح است که مدیریت سرمایه در معاملات بازار بورس جهانی در حال حاضر با تکنیک های فوق العاده جذاب و حیرت انگیز انجام می شود و اگر شما تسلط کافی به این روش را داشته باشید حتی امکان رسیدن به سود های قابل توجه با سرمایه های کم را نیز برای خود ایجاد خواهید کرد. در مجموعه کانون بورس و در دوره فارکس آموزش های حرفه ای لازم برای استفاده از مدرن ترین و بهترین تکنیک های مدیریت سرمایه در این بازار را نیز دریافت خواهید کرد و می‌توانید از این آموزش ها برای بهتر کردن کیفیت معاملات خود در این بازار استفاده کنید.


فرمول مدیریت سرمایه در فارکس


نوبت می رسیده که فرمول مدیریت سرمایه در فارکس را برای شما تدوین کنیم. البته همانطور که در بخش های قبلی به آن اشاره کردیم روش ها و تکنیک های مختلفی در مدیریت سرمایه در بازار بورس جهانی مورد استفاده قرار می گیرند که هر یک از این روش شما نیاز به فرمول خاص خود خواهد داشت. اینگونه نیست که برای تمام تکنیک های مدیریت سرمایه در بورس جهانی از یک فرمول استفاده شود و هر کس بنا به استفاده برای این منظور می بایست فرمول یک بهینه شده را مورد استفاده قرار دهد.

برای اینکه فرمول مدیریت سرمایه در بورس جهانی را برای شما به صورت کامل و جامع تشریح کنیم لازم است تا در قدم اول پارامترهای تعریف شده در این فرمول را مورد بررسی قرار دهیم. برای اینکه شما بتوانید از تکنیک های مدیریت سرمایه در فرآیند معاملات خود در بازار بورس استفاده کنید ابتدا لازم است تا پارامترهای مختلف مربوط به آن را بشناسید.

البته شایان ذکر است که پارامترهای تعریف شده در مدیریت سرمایه در بورس جهانی چندان تعریف پیچیده ای نداشته و شما به راحتی می توانید ماهیت این پارامترها را درک کنید. در واقع در که هر یک از پارامترهای تعریف شده در فرمول مدیریت سرمایه در فارکس باعث می شود تا شما نسبت به ماهیت این فرمول درک بهتری داشته باشید و بتوانید با شرایط بهتری از آن استفاده کنید.

حفظ کردن یک فرمول و استفاده از آن در معاملات معمولاً با چالش‌های بسیار زیادی روبرو بوده و تجربه ثابت کرده که خیلی به دفعات در اکثر مواقع از این فرمول ها استفاده نمی کنند. اما با درک ماهیت فرمول مدیریت سرمایه در فارکس این امتیاز برای شما به وجود خواهد آمد که بتوانید اهمیت استفاده از آن را در زمان باز کردن معاملات متوجه شوید. وقتی استفاده از یک فرمول مدیریت سرمایه میتواند راه نجات برای جلوگیری از ورود به ضرر برای شما در معاملات مختلف باشد استفاده از آن نیز موضوعیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

ارکان اصلی فرمول مدیریت سرمایه در بورس فارکس


در معرفی ارکان اصلی فرمول مدیریت سرمایه در بورس فارکس هدف ما ارائه یک توضیح کاملاً شفاف درباره این موارد است. احتمالاً در مقالات و منابع مختلف درباره فرمول مدیریت سرمایه و پارامترهای تاثیرگذار در آن مطالب مختلفی را مطالعه کرده اید. همچنین ممکن است در منابع مختلف از عبارت ها و اصطلاحات متفاوتی نیز برای معرفی هر یک از پارامتر ها و ارکان اصلی فرمول مدیریت سرمایه در بورس فارکس استفاده شده باشد که این اصطلاحات چندان اهمیتی ندارند.

در واقع اهمیت موضوع در درک هریک از این پارامتر ها و استفاده از فرمول مدیریت سرمایه در معاملات فارکس است. اگر شما به چنین شرایطی نرسید عملاً استفاده از اصطلاحات مختلف برای معرفی این فرمول چه مزیتی برای شما به دنبال خواهد داشت؟

بنابراین توصیه می‌کنیم به جای اینکه به دنبال شناخت اصطلاحات مختلف رایج در مدیریت سرمایه در بورس فارکس باشید بهتر است ماهیت این مفاهیم را درک کرده و شرایط استفاده از آنها در معاملات خود را نیز فراهم آورید.

۱- ریسک یا حد ضرر

مدیریت سرمایه در فارکس

یکی از اولین و مهمترین پارامتر ها در فرمول مدیریت سرمایه در بازار فارکس ریسک یا حد ضرر است. ریسک و ضرر کردن در بازار فارکس و بازارهای مالی معنای مشترکی دارند و استفاده از این عبارت بیشتر برای تشریح زمانی است که بازار در خلاف جهت معامله ما حرکت کرده و شاهد کاهش سرمایه های خود باشیم.

همانطور که می دانید بازار فارکس یک بازار حرفه ای دو طرفه است و شما هم می‌توانید در جهت خرید و هم در جهت فروش وارد معاملات شوید. اگر در یک پوزیشن خرید جهت نمودار جفت ارز مورد نظر شما به سمت نزول حرکت کند عملاً شما بازی آن روبرو خواهید شد و نمی توانید از معامله مورد نظر سود به دست آورید.

ریسک یک معامله در بازار فارکس کاملاً قابل کنترل است و شما قبل از ورود به یک معامله می توانید میزان ریسک نهایی حاصل از آن را کنترل کنید. این امکان با استفاده از حد ضرر در معاملات بازار فارکس برای شما وجود دارد. اگر شما در معاملات خود از حد ضرر استفاده نکنید عملاً در روش معاملاتی خود مدیریت سرمایه را نادیده گرفته و امکان از بین رفتن تمام سرمایه های شما در بازار وجود دارد.

وقتی شما از قبل یک حد ضرر برای معامله خود در نظر میگیرید بایستی این موضوع را در ذهن خود قبول کنید که در صورت شکست معامله مورد نظر تا آن میزان ضرر برای شما قابل تحمل است. مدیریت سرمایه در بورس فارکس به شما کمک میکند که حد ضرر هایی را انتخاب کنید تا برای شما از نظر ذهنی و روانی قابل تحمل باشد.

وقتی یک معامله در جهت معکوس به روند خود ادامه می دهد رفتارهای متفاوتی از معامله گران در بازار میبینیم. در برخی از مواقع افراد به جای قبول اینکه یک معامله اشتباه را اخذ کرده‌اند با روند وارد مبارزه شده و دائماً در ضررهای بیشتر فرو می روند. دسته دیگری از معامله گران نیز با مشاهده اولین ضرر در معاملات خود بلافاصله از آن خارج شده و جلوی ضرر های بیشتر را میگیرند.

تجربه نشان داده که استفاده از حد ضرر باعث می شود تا شما در هر شرایط تسلط و روش های تحلیل تکنیکال که باشید بتوانید مدت بیشتری را در بازار باقی مانده و یک سرمایه گذاری مطمئن تر و ایده آل تر برای خود رقم بزنید.

برای تدوین فرمول مدیریت سرمایه در بازار بورس فارکس نیاز دارید تا مقدار حد ضرر معاملات خود را قبل از ورود به معامله بدانید. برای این منظور شما می توانید از تکنیک های مختلف رایج در تحلیل تکنیکال استفاده کرده و نقاط حد ضرر مناسب را برای خود تعیین کنید. معمولاً حمایت ها و مقاومت های استاتیک و یا داینامیک قیمت می‌توانند بهترین نقطه برای تعیین حد ضرر در معاملات بازار فارکس باشند.

فرمول های مختلفی برای مدیریت سرمایه در بازار فارکس توسعه پیدا کرده که در هر یک از آنها میزان حد ضرر بر اساس واحد مختلفی استفاده می شود. اما به صورت رایج میزان حد ضرر در این فرمول بر اساس واحد پیپ خواهد بود. در مقاله اصطلاحات رایج فارکس سعی کردیم تا به صورت کامل اصطلاحاتی مانند پیپ را برای شما تشریح کنیم تا بتوانید با درک این مفاهیم روند بهتری در معاملات خود در بازار فارکس داشته باشید.

۲- ریوارد یا حد سود

دومین اصطلاح یا پارامتر مورد استفاده برای تدوین فرمول مدیریت سرمایه در بورس فارکس ریوارد یا حد سود است. حد سود نقطه مقابل حد ضرر می باشد. به این معنا که وقتی معاملات شما در بازار فارکس به سمت جهت مورد تحلیل شما حرکت می کنند، شما وارد سود شده و کم کم ارزش دارایی های شما اضافه می شود. سوال مدیریت سرمایه از شما در این مواقع این است که از هر معامله خود انتظار رسیدن به چه مقدار سودی را دارید؟

تعیین دقیق حد سود یا ریوارد اهمیت بسیار زیادی برای انجام معاملات بهینه در بازار فارکس دارد. اگر شما حد سود خوبی را برای معاملات خود در نظر نگیرید ممکن است از بخش اعظمی از سود های بازار عقب بمانید و یا این امکان وجود دارد که بسیاری از سود های شما از بین برود و حتی معاملات خود را با زیان ببندید.

با توجه به این موضوع بسیار مهم است که شما با استفاده از روش ها و تکنیک های مدرن تحلیل تکنیکال فارکس برای تعیین حد سود معاملات خود اقدام کنید. تعیین درصد سود دقیقا مانند تعیین دقیق حد ضرر اهمیت خاص خود را دارد و حتماً باید به صورت ویژه به آن نگاه کنید.

برای تدوین فرمول مدیریت سرمایه در بازار بورس فارکس نیاز است تا از قبل حد سود معاملات خود را بدانید و این حد سود را در فرمول وارد کنید. حد سود معاملات در فرمول مدیریت سرمایه نیز به صورت پیپ در نظر گرفته می شود.

مسلما هر چقدر ریوارد یا حد سود یک معامله بیشتر باشد در نهایت شرایط آن معامله نیز بهتر خواهد بود. اما این موضوع به این معنا نیست که شما برای معاملات خود حد سود های غیر واقعی در نظر بگیرید و بدون هیچگونه دلیل خاصی ریوارد معاملات خود را افزایش دهید. چنین اقدامی می تواند مانند یک سم در روند معاملات شما عمل کرده و شرایط بسیار بدی راحت تا برای معاملات موفق شما در بازار رقم بزند.

با توجه به این نکات بایستی از همان ابتدا نقاط دقیقی را برای دست خود تعیین کرده و از همین نقاط برای تدوین فرمول مدیریت سرمایه در بورس فارکس استفاده کنید. استفاده از حد سود های واقعی در برخی از مواقع ممکن است باعث بروز چالش هایی در روند معاملات شما شده و حتی امکان ورود به معامله مورد نظر با توجه به فرمول مدیریت سرمایه را نیز به شما ندهد.

۳- بازدهی ترید یا نسبت ریوارد به ریسک

یکی از اطلاعات بسیار مهمی که احتمالاً در منابع مختلف که روند بازار فارکس را به شما ارائه می نمایند، دیده‌اید، نسبت ریوارد به ریسک است. نسبت ریوارد به ریسک که در برخی از منابع ممکن است آن را به اختصار به صورت آر به آر مشاهده کنید، با تقسیم حد سود یا ریوارد به حد ضرر یا ریسک به دست می‌آید که در این رابطه هر دوی این موارد بایستی دارای واحد یکسانی باشند. اگر برای تعیین حد سود از استفاده میکنید برای تعیین حد ضرر نیز از پیپ استفاده کنید و اگر برای تعیین حد سود از درصد استفاده میکنید برای تعیین حد ضرر نیز بایستی از درصد استفاده کرده باشید.

نسبت ریوارد به ریسک اهمیت بسیار زیادی برای انجام معاملات موفق و ایده آل در بازار دارد و حتماً باید این نسبت را در زمان شروع ورود به معاملات در نظر بگیرید. اگر با توجه به استراتژی معاملاتی خود نسبت ریوارد به ریسک را محاسبه کرده باشید، دو حالت زیر برای شما رخ خواهد داد:

در صورتی که نسبت ریوارد به ریسک که کمتر از عدد یک شود، در حقیقت شما در حال ورود به معامله هستید که مقدار زیان آن به مراتب بیشتر از مقدار سود معامله خواهد بود و ورود به چنین معامله ای با توجه به اصول مدیریت سرمایه ممنوع است. مدیریت سرمایه به کاربران جزای ورود به چنین معامله ای را نمی دهد و در این صورت شما سرمایه خود را برای به دست آوردن سود بسیار کم در معرض خطر بزرگی قرار می دهید.

در دومین حالت ممکن است نسبت ریوارد به ریسک برای معامله شما برابر با عدد یک و یا بیشتر از آن شود. در چنین هر حالتی از نظر سیستم مدیریت سرمایه امکان ورود به معامله مورد نظر برای شما وجود خواهد داشت. در واقع در این حالت مدیریت سرمایه مخالفتی با ورود به معامله مورد نظر ندارد اما با این حال بررسی هرچه بیشتر شرایط معامله به عهده خود شما خواهد بود.

به عنوان مثال برخی از افراد برای بالا بردن کیفیت معاملات خود تنها وارد معاملاتی میشوند که نسبت ریوارد به ریسک برای آنها بزرگتر از ۲ باشد. اتخاذ چنین تصمیماتی معمولاً بر اساس استراتژی معاملاتی و همچنین روانشناسی خود افراد معامله گر خواهد بود.

دقت داشته باشید که طبق اصول مدیریت سرمایه در بورس فارکس لازم است تا شما برای تمام معاملات خود در این بازار این نسبت را محاسبه کرده و در نهایت با توجه به شرایط برای ورود و یا عدم ورود به معامله مورد نظر تصمیم گیری کنید. این نکته می‌تواند شرایط معاملات شما را در بازار به مراتب بهتر کند.

استفاده از نسبت ریوارد به ریسک در فرایند معاملات بازار فارکس باعث میشود تا شما از بسیاری از معاملات اشتباه و یا دور از منطق اجتناب کنید و در نهایت شرایط سوددهی معاملات شما به مراتب بهتر شود. نسبت ریوارد به ریسک به عنوان یکی از اولین نسبت های مورد استفاده در مدیریت سرمایه بازار رایج است و عدم استفاده از آن نشان از عدم رعایت اصول اولیه مدیریت سرمایه در این بازار برای شما خواهد بود.

۴- بالانس یا سرمایه اولیه در دسترس

مدیریت ریسک در بورس فارکس

اصطلاح دیگری که در تدوین فرمول مدیریت سرمایه بایستی درباره آن نیز نکات لازم را به شما ارائه کنیم بالانس یا سرمایه موجود در حساب کاربری شما است. دقت داشته باشید که سرمایه شما در بازار با توجه به میزان ضرر و زیان ها دائماً در حال تغییر است و به همین دلیل نمی‌توان بالانس ثابتی را برای تدوین فرمول مدیریت سرمایه در بورس فارکس در تمام معاملات در نظر گرفت. برای برون رفت از این چالش راه حل های مختلفی وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده کنید.

به عنوان مثال:

به عنوان یک روش در فرمول شما می‌توانید بالانس حساب خود را در اول هر ماه در نظر گرفته و برای تمام معاملات همین بالانس را در فرمول مدیریت سرمایه در نظر بگیرید. همچنین شما می‌توانید بالانس حساب خود را در زمان باز کردن معامله به عنوان بالانس اصلی در فرمول قرار دهید.

بالانس یکی از مهمترین مباحث در سیستم مدیریت سرمایه در بورس جهانی است. دقت داشته باشید که هر ماه بعد از دریافت سود و یا زیان شما بایستی از بالانس به روز برای تدوین فرمول مدیریت سرمایه استفاده کنید.

۵- میزان تحمل  ریسک

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که برای تدوین فرمول مدیریت سرمایه در بازار بورس فارکس به آن نیاز خواهیم داشت میزان تحمل ریسک شما در هر معامله و در کل معاملات است. فرض کنید که برای شروع معاملات خود در این بازار ۱۰۰۰ دلار سرمایه اولیه در اختیار دارید. چقدر از این سرمایه اولیه از بین برود شما هنوز تحمل حضور در بازار را خواهید داشت؟ این مهم از روند مدیریت سرمایه به صورت کامل به شخصیت درونی معامله گران و سرمایه گذاران در این بازار بستگی دارد.

به عنوان یک نگاه کلی بسیاری از اساتید پیشنهاد می‌کنند که حداکثر میزان تحمل ریسک ۲۰ درصد سرمایه کل در نظر گرفته شود. اما این مقدار فقط یک پیشنهاد بوده و شما بایستی بر اساس روانشناسی خویشتن برای تعیین میزان تحمل ریسک خود در فرایند معاملات در بازار فارکس اقدام کنید. هر چقدر میزان تحمل ریسک شما در بازار بیشتر باشد میتوانید وارد معاملات بیشتر و با ریسک بالاتری شوید و هر چقدر میزان تحمل ریسک شما در معاملات کمتر باشد بایستی با احتیاط بیشتری به دنبال انجام معامله در بازار باشید.

در نظر گرفتن میزان تحمل ریسک تاثیر قابل توجهی روی روند معاملات شما در بازار نیز خواهد داشت. این مهم باعث می‌شود تا در درجه اول حجم معاملات شما مشخص شود گذاشته شرایط شما برای ورود به معاملات مختلف نیز بر اساس همین میزان ریسک تعیین خواهد شد. در بسیاری از مواقع در نظر گرفتن میزان تحمل ریسک پایین باعث می شود تا امکان ورود شما به برخی از معاملات وجود نداشته باشد. در واقع منظور ما این است که میزان تحمل ریسک در نظر گرفته شده از سوی شما به صورت مستقیم روی روند معاملات شما در بازار فارکس نیز تاثیر خواهد داشت.

در نظر گرفتن میزان تحمل ریسک بسیار بالا ممکن است چالش‌های بسیار زیادی در روند معاملات برای شما ایجاد کند و همچنین میزان تحمل نیست که بسیار پایین نیز ممکن است بسیاری از فرصت های معاملاتی موجود در بازار را از شما سلب کند. از این رو بهتر است در این باره با توجه به شرایط موجود به دنبال انتخاب بهینه ترین وضعیت ممکن برای خود باشید. به طور متوسط در نظر گرفتن همان حداکثر مقدار ریسک ۲۰ درصد از کل سرمایه می تواند شرایط خوبی را برای شما ایجاد کند.

۶- حجم ترید

آخرین پارامتری که برای تدوین فرمول مدیریت سرمایه در بورس فارکس باید به تشریح آن بپردازیم حجم معاملاتی و یا حجم ترید شما است. برای هر معامله چقدر باید پول کنار بگذارید و بهترین حجم سفارش در هر معامله برای شما چقدر است؟ اگر قبلا به این موضوع فکر نکرده باشید احتمالاً برای ورود به هر معامله در بازار فارکس حجم معاملاتی متفاوتی را در نظر گرفته و همین موضوع باعث شده تا چالشهای بسیار جدی برای شما به وجود آید.

ممکن است در چندین معامله که با سود بسته شده باشد حجم معاملاتی شما بسیار پایین باشد و یا در یک معامله که زیان قابل توجهی را نیز روی دست شما باقی گذاشته حجم زیادی را وارد بازار کرده باشید. در فرمول مدیریت سرمایه در بازار بورس جهانی شما بایستی بر اساس داده های موجود و شرایط معاملاتی خود حجم مشخصی را وارد هر معامله کنید. اینگونه نیست که برای هر معامله به مقدار دلخواه حجم انتخاب نمایید و انتخاب حجم حتماً باید بر اساس شرایط موجود انجام پذیرد.

دقت داشته باشید که انتخاب حجم مناسب برای معاملات در بازار فارکس اهمیت بسیار زیادی داشته و از شما به این موضوع دقت کافی نداشته باشید ممکن است خطا در صورت بالا بودن درصد معاملات موفق نیز سود دهی مناسبی نداشته باشید. اتفاقا یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل اهمیت استفاده از مدیریت سرمایه در بازار فارکس انتخاب حجم مناسب برای معاملات است.

انتخاب حجم مناسب برای هر کدام از معاملات در بازار فارکس می تواند به نکات و موارد مختلفی از جمله موارد زیر بستگی داشته باشد:

  • هرچقدر حد ضرر شما در یک معامله کمتر باشد حجم بالاتری را می توانید برای آن معامله در نظر بگیرید.
  • هر چقدر قدرت ریسک پذیری شما در بازار بیشتر باشد و تحمل ریسک بیشتری در معاملات داشته باشید در نهایت حجم معاملات شما بیشتر خواهد شد.
  • هرچقدر بالانس یا دارایی اولیه شما در بازار بیشتر باشد در نهایت حجم ترید شما در بازار فارکس بیشتر خواهد شد.

دقت داشته باشید که برای بررسی تمام این عوامل لازم است تا شما تمام پارامترهای موثر بر فرمول مدیریت سرمایه در بازار فارکس را شناخته و بر اساس آنها به دنبال انتخاب حجم مناسب در معاملات خود باشید. در ادامه راهنمایی بیشتری به شما ارائه خواهیم کرد تا بتوانید با بهینه کردن حجم معاملات خود در بازار در نهایت بهترین روند را برای معاملات خود به وجود آورید.

تدوین فرمول مدیریت سرمایه در بورس فارکس


نوبت به این رسیده تا با توجه به اطلاعات و پارامتر هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم فرمول مدیریت سرمایه در بورس فارکس را برای شما تشریح نماییم. دقت کنید که برای اینکه فرمول مدیریت سرمایه در بازار برای شما به بهینه ترین حالت ممکن تبدیل شود لازم است تا حتماً تمام پارامترهای موثر در این فرمول را بر اساس شرایط خود در بازار تدوین کنید.

اولین فرمول و رابطه که برای بهینه سازی معاملات خود در بازار فارکس باید آن را رعایت نمایید همان نسبت ریوارد به ریسک است که در بالا به صورت کامل به آن اشاره کردیم. شما بایستی در قدم اول این نسبت را برای معامله خود اندازه گیری کنید و سپس درباره ورود و یا عدم ورود به معامله مورد نظر تصمیم گیری نمایید. در صورتی که از نظر فرمول ریوارد به ریسک شرایط لازم برای ورود به معامله مورد نظر برای شما فراهم بود میتوانید برای تعیین حجم و همچنین سایر موارد مربوط به معامله خود اقدام نمایید.

برای اینکه بتوانید یک مدیریت سرمایه دقیق با توجه به فرمول مدیریت سرمایه داشته باشید لازم است با توجه به تمام پارامتر هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم حجم معامله خود را تعیین کنید. برای این منظور طبق مراحل زیر عمل کنید:

در قدم اول حجم مورد نظر برای سرمایه گذاری را وارد حساب کاربری خود نمایید.

در قدم بعدی بایستی حداکثر مقدار ریسک در هر معامله را با توجه به حجم اولیه موجود در حساب کاربری خود تعیین کنید. در حال حاضر معامله گران بازار فارکس به صورت معمول این مقدار را دو تا ۱۰ درصد در نظر میگیرند. افراد تازه‌کار و کسانی که تجربه بالایی در بازار فارکس ندارند بهتر است از مقدار ریسک ۲ درصد برای این منظور استفاده نمایند. افزایش بیش از حد حجم معاملات به هیچ وجه نمی تواند بهترین گزینه برای سرمایه گذاری شما باشد و حتما باید در این باره نهایت احتیاط را داشته باشید.

سومین فاکتوری که برای تعیین حجم معامله در فرمول مدیریت سرمایه در بازار بورس فارکس باید به آن دقت کنید حد ضرر معامله شما بر حسب پیپ است. برای تعیین حد ضرر معامله خود بر حسب پیر می توانید از روش های مختلف تحلیل تکنیکال استفاده کنید. به عنوان مثال استفاده از مقاومت ها و حمایت ها می تواند یکی از روش های مناسب برای تعیین حد ضرر معاملات در بازار فارکس باشد.

درنهایت نوبت به تعیین مقداری به عنوان pip value می رسد. این مقدار با توجه به انواع جفت ارزهای موجود در بازار متفاوت خواهد بود. البته خیلی از معامله گران به صورت متوسط این مقدار را برابر ۱۰ در نظر میگیرند که می تواند شرایط بهینه تری را از نظر تعیین حجم معاملات برای شما ایجاد نموده و اطمینان و احتیاط شما را افزایش دهد.

با طی کردن مراحل بالا می توانید از طریق فرمول زیر برای تعیین حجم معاملات بر اساس سیستم مدیریت سرمایه اقدام کنید:

۱۰ * حد ضرر / ریسک * بالانس = حجم معامله به لات

نکاتی مهم درباره فرمول مدیریت سرمایه در فارکس


سعی کردیم تا به صورت بند به بند و مرحله به مرحله تمام پارامترهای لازم برای تدوین فرمول مدیریت سرمایه را برای شما تشریح کنید و همچنین نکات لازم برای بهینه کردن این فرمول را نیز بیان نماییم. اکنون شما به خوبی می توانید با استفاده از این نکات برای تدوین فرمول مورد استفاده برای مدیریت سرمایه در بازار فارکس اقدام کرده و روند معاملات بهتری را برای خود در بازار داشته باشید. در این بخش سعی داریم تا نکات بیشتری را درباره شرایط استفاده از فرمول مدیریت سرمایه با شما در میان بگذاریم که با دقت به آنها میتوانید در بهینه تر کردن شرایط استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در معاملات خود در بازار فارکس اقدام کنید.

  • حتماً در تعیین حجم معاملات در بازار فارکس اعداد منطقی و واقعی را قرار داده و به هیچ وجه سراغ اعداد غیر واقعی نروید.
  • بهترین روش موفقیت در بازار فارکس رسیدن به سود های مناسب اما ثابت است و این موضوع برای شما در دسترس نخواهد بود به جز این که حجم معاملات خود را در بازار کنترل کنید.
  • هرگز برای رسیدن به سودهای بالا تر سراغ افزایش حجم معاملات نرفته و سعی کنید تا بیشتر دست روی معاملاتی بگذارید که انتخاب آنها بر اساس سیستم مدیریت سرمایه شما امکان پذیر است.
  • هرگز برای رسیدن به یک سود بسیار کم سرمایه زیاد و ارزشمند خود را درگیر نکنید.
  • به خاطر داشته باشید که در آن واحد شما تنها می‌توانید ۲۰ درصد از کل دارایی خود را وارد معاملات مختلف کنید. در این شرایط اگر ریسک شما برای ورود به هر معامله در بازار ۵ درصد کل سرمایه در دسترس باشد شما در مجموعه توانی تنها چهار معامله باز در بازار داشته باشید.
  • در صورتی که هر یک از معاملات شما وارد سود شده و شما حد ضرر خود را به نقطه ورود انتقال دهید امکان اخذ معامله دیگری را نیز خواهید داشت.
  • وقتی معاملات شما وارد ضرر می شوند به دنبال افزایش حجم و بالا بردن ریسک معاملات خود نروید.

در نهایت باید یادآوری کنیم که شما برای موفقیت در معاملات بازار فارکس باید به سیستم مدیریت سرمایه خود اعتماد داشته و به آن پایبند بمانید. اولین باری که از سیستم مدیریت سرمایه خود خارج می‌شوید عملاً دیگر پایبندی به آن برای شما چند معنی نخواهد داشت و این موضوع دائماً تکرار شده و ممکن است باعث از بین رفتن قابل توجه سرمایه در دسترس شما شود.


اصول مدیریت سرمایه در فارکس


مدیریت ریسک در بورس فارکس

بعد از تدوین فرمول مدیریت سرمایه نوبت به این می‌رسد که اصول مدیریت سرمایه در بازار فارکس را با شما در میان بگذاریم و نکات لازم برای استفاده هرچه بهتر از این اصول را نیز بیان کنیم. در نظر داشته باشید که طبق آن چیزی که در مقاله آموزش رایگان فارکس به آن اشاره کردیم، درصد قابل توجهی از شانس موفقیت معامله گران در این بازار به روانشناسی خویشتن و شناخت آنها از شرایط بازار برمی گردد. بنابراین شما بایستی در قدم اول از نظر ذهنی و احساسی قدرت کافی برای رعایت سیستم مدیریت سرمایه خود را به دست آورید.

موفقیت در بازار فارکس دور از دسترس نیست اما به شرط آنکه شما کاملاً با احتیاط عمل کرده و با تکیه بر اصول معامله گری در این بازار معاملات خود را پیش ببرید. یکی از بدترین رفتار ها در فرآیند معاملات در بازار فارکس خارج شدن از انضباط کاری و عدم پایبندی به سیستم های مدیریت سرمایه و استراتژی های معاملاتی در این بازار است. اگر شما از نظر ذهنی و روانی آمادگی لازم برای پایبند بودن همیشگی به سیستم های مدیریت سرمایه و استراتژی های معاملاتی خود را نداشته باشید عملا موفقیت شما در این بازار نیز دچار چالش خواهد شد.

اصولی که در ادامه به عنوان اصول اصلی و اولیه مدیریت سرمایه در بورس فارکس به آنها اشاره می کنیم در واقع بیان کننده قدرت روانشناسی در فرایند معاملات بازار فارکس است. بسیاری از تحلیلگران و پیشکسوتان بازار فارکس بر این عقیده هستند که کسانی که از سیستم مدیریت سرمایه استفاده کرده و به اصول آن پایبند هستند به هیچ وجه در این بازار شکست نخورده و می‌توانند کم‌کم مقدار دارایی ها و سرمایه های خود را در بازار افزایش دهند. اما چرا این اتفاق نمی افتد دقیقاً به دلیل عدم رعایت اصول مدیریت سرمایه و خارج شدن از این اصول در فرایند معاملات است.

تجربه نشان داده که تنها ۲۰ درصد از معامله گران و کاربران شرایط ذهنی و روانی لازم برای پایبند بودن به اصول مدیریت سرمایه در بازار فارکس را داشته و بقیه معمولاً در این راه شکست می خورند. با این حال تصمیم گرفتیم تا تمام نکات لازم برای داشتن یک مدیریت سرمایه خوب در بازار فارکس را برای شما بیان کنیم تا چیزی از قلم افتاده و معامله‌گران پر تلاش و پشتکار با رعایت این اصول بتوانند موفقیت خود را در بازار تضمین کنند.

اصل اول مدیریت سرمایه حفظ سرمایه اولیه است

اولین و مهمترین اصل از اصول مدیریت سرمایه در بورس فارکس حفظ سرمایه اولیه است. از انتخاب استراتژی معاملاتی مناسب گرفته تا استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در بازار بایستی در قدم اول جلوی از بین رفتن سرمایه اولیه شما را بگیرند. در واقع شما بایستی در قدم اول بتوانیم سرمایه اولیه خود را در بازار حفظ کنید و در صورت حفظ سرمایه اولیه به فکر رسیدن به سود باشید.

نکته بسیار جالب درباره این اثر از مدیریت سرمایه این است که معمولا اکثر معامله‌گران آن را به صورت کاملاً برعکس انجام می دهند. به این معنا که به جای اینکه به فکر حفظ سرمایه اولیه خود در بازار باشند در قدم اول با ریسک های بسیار زیاد به دنبال رسیدن به سودهای قابل توجه بوده و از این طریق سرمایه اولیه خود را در خطرات بسیار بزرگی قرار میدهند.

اگر شما قدرت ریسک پذیری بسیار بالای دارید به هیچ وجه این قدرت نباید برخلاف روند و اصول سرمایه گذاری در بازار فارکس مورد استفاده قرار بگیرد. برای موفقیت در بازار فارکس روش ها و شرایط مشخصی وجود دارد و اگر شما این روش ها و شرایط را در دستور کار خود قرار ندهید با هر قدرت تحلیلی نیز نمی توانید چالشهای بازار را یکی پس از دیگری از بین برده و بر آنها فائق آیید.

سرمایه ای را وارد بازار کنید که قابل بازگشت باشد

مدیریت ریسک در بورس فارکس

دومین اصل از اصول مدیریت سرمایه در بازار بورس جهانی استفاده از سرمایه های اولیه غیر ضروری برای انجام معاملات در این بازار است. متاسفانه یکی از مهمترین نکات مدیریت سرمایه در بازار بورس جهانی که کاربران آن را نادیده می‌گیرند ورود به بازار با سرمایه های غیر ضروری و مازاد شرایط زندگی روزمره است. ورود به بازار فارکس با سرمایه های مازاد دلایل خاص خود را دارد.

به عنوان یک نکته بسیار مهم شما بایستی این اطمینان را داشته باشید که در صورت از بین رفتن تمام سرمایه های شما در بازار باز هم خطری زندگی روزمره شما را تهدید کرده و می توانید بدون هیچ گونه دغدغه مالی به زندگی خود ادامه دهید. متاسفانه بسیار شاهد بودیم که افراد زیادی با فروش خانه و خودروهای شخصی اقدام به ورود به بازار فارکس کرده و بعد از مدتی با از بین رفتن تمام سرمایه های خود با چالشهای مالی زیادی روبرو شدند. این روش سرمایه گذاری به هیچ وجه درست نیست و اتخاذ آن می تواند یک تصمیم کاملاً اشتباه از سوی شما باشد.

به عنوان نکته دوم باید یادآوری کنیم که وقتی شما از نظر مالی با چالش روبرو هستید و سرمایه در گردش شما در بازار روی زندگی شخصی شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد از نظر روانشناسی نیز نمی توانید مدیریت مناسبی بر روی آنها داشته باشید. در چنین مواقعی وقتی معاملات شما کمی وارد ضرر می شوند بلافاصله اختیار خود را از دست داده و تحت تاثیر احساسات و عواطف با تصمیم های اشتباه شرایط را برای خود برتر می کنید.

البته یادآوری کنیم که این نکته بارها و بارها در مقالات مختلف بیان شده است ولی همچنان کاربران هیچ توجهی به آن نداشته و سرمایه های اصلی و مهم زندگی خود را وارد بازارهای مالی مانند بازار بورس جهانی کرده و با شکست شرایط مالی بسیار بدی را برای خود ایجاد میکنند.

فراموش نکنید که بهترین فرصت های معاملاتی در بازار فارکس تحت تاثیر یک خبر اقتصادی و یا سیاسی ممکن است کاملاً از بین رفته و بازار دقیقاً در جهت برعکس تحلیل شما حرکت کند. اتفاقی که هر روز در بازار فارکس رخ می دهد و همین اتفاق باعث می‌شود معامله‌گران بسیار زیادی سرمایه های قابل توجهی را از دست بدهند. نکته جالب در این باره این است که حتی معامله گران حرفه ای و قدیمی بازار نیز نمی توانند راه حلی برای برون رفت از این چالش در نظر گرفته و تنها با مدیریت سرمایه و استفاده از حد ضرر سعی می‌کنند تا معاملات خود را بهینه کنند.

وقتی شما برای یک فرصت معاملاتی که به هیچ وجه اطمینان صددرصدی بر روی آن وجود ندارد سرمایه بسیار زیاد آن هم سرمایه اصلی زندگی خود را وارد میکنید مسلماً استرس ناشی از این سرمایه گذاری می تواند برای شما بسیار خطرناک باشد. جدایی از اینکه در بسیاری از مواقع شاهد بوده ایم که افراد تحت تاثیر این شرایط با ضربات روحی و روانی سنگینی روبه‌رو شده و حتی از نظر جسمی نیز با مشکلاتی همراه شده‌اند، روانشناسی حاکم بر بازار و معاملات فارکس به خودی خود چنین شرایطی را برای معامله گران فوق العاده دشوار تلقی می کند.

اما وقتی شما با سرمایه مازاد وارد فرآیند معاملات در بازار فارکس میشوید امکان مدیریت سرمایه و بهینه کردن شرایط برای شما ما راحت تر خواهد بود و می توانید بدون دغدغه و بدون احساسات حاکم بر بازار برای معاملات خود تصمیم گیری کنید. فارغ از اینکه چقدر ته تحلیلگری در بازار فارکس داشته باشید ورود با سرمایه های غیر قابل بازگشت و سرمایه های اصلی در این بازار می تواند تبدیل به یک سم بسیار بزرگ برای معاملات شما شود. اگر با وجود تسلط بر روش های تحلیل تکنیکال فارکس همچنان نمی توانید در این بازار موفق عمل کنید یکی از دلایل اصلی موضوع همین عدم ورود با سرمایه های مازاد به این بازار است.

نه فقط از نظر سیستم های مدیریت سرمایه بلکه از نظر روانشناسی و اصول معامله گری نیست این نکته اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر به آن دقت کافی نداشته باشید ممکن است بازار را با شکست ترک کنید. فراموش نکنید که بازار فارکس هیچ اهمیتی برای این موضوع قائل نیست که شما با سرمایه مازاد وارد بازار شده یا سرمایه در حال گردش شما همان سرمایه اصلی زندگیتان است. همچنین روند ها در بازار فارکس نیز اهمیتی برای نوع سرمایه معامله‌گران قائل نبوده و در جهت منطقی خود حرکت می کنند.

حداکثر ریسک شما در هر معامله و هر ماه باید مشخص باشد

یکی دیگر از مهم‌ترین اصول مدیریت سرمایه در بورس فارکس رعایت حداکثری سکه سرمایه گذاری در هر معامله و در هر ماه معاملاتی برای شما است. بسیاری از معامله‌گران اهمیت خاصی برای حداکثر میزان ریسک سرمایه گذاری در هر معامله و یا هر ماه معاملاتی نداشته و بدون توجه به این موضوع حجم معاملات خود را در بازار مشخص می کنند. با توجه به اینکه کارنامه معاملاتی کاربران ایرانی در این زمینه نشان از عدم توجهی و عدم دقت به این موضوع دارد، بر آن شدیم تا به صورت کامل این مبحث از اصول مدیریت سرمایه در فارکس را برای شما تشریح کنیم.

در این اصل از اصول مدیریت سرمایه در بازار بورس جهانی به معامله گر توصیه می شود که اول آن برای هر کدام از معاملات خود در بازار به صورت جداگانه و ثانیاً برای معاملات باز خود در آن واحد و البته برای کل معاملات خود در یک ماه حداکثر میزان ریسک تعیین کرده باشد. به عنوان مثال شما میتوانید برای هر معامله در بازار فارکس تنها دو درصد از حجم در دسترس خود در بازار را درگیر کنید. در واقع اگر معامله شما در بدترین حالت ممکن با حد ضرر برخورد کند تنها دو درصد از سرمایه خود را از دست خواهید داد.

دومین نکته مهم این اصل در این است که شما نمی توانید تمام حجم سرمایه در دست خود در بازار را به صورت دو درصد درصد در معاملات مختلف قرار دهید. بسیار بی معنی خواهد بود اگر شما ۵۰ معامله باز در بازار با حد ضرر دو درصد از بالانس خود داشته باشید. در چنین شرایطی در صورتی که تمام معاملات همراه با ضرر شوند و حد ضرر های شما فعال شود تمام سرمایه‌های موجود شما از دست خواهد رفت.

بنابراین بایستی علاوه بر حداکثر حجم در نظر گرفته شده برای هر معامله در بازار فارکس بایستی برای کل معاملات نیز این موضوع را در نظر بگیرید. اگر کلی میزان تحمل ریسک شما ۲۰ درصد است و برای هر معامله دو درصد از بالانس خود را در نظر می گیرید شما در نهایت می توانید در آن واحد ۱۰ معامله باز با حد ضرر فعال داشته باشید.

اما این اصل از اصول مدیریت سرمایه در بازار فارکس نکته مهم دیگری را نیز در بر دارد که لازم است تا به آن دقت ویژه‌ای داشته باشید. فرض کنید که شما در ۱۰ معامله ناموفق پشت سر هم ۲۰ درصد از کل سرمایه خود را از دست داد. حال سوال اینجاست که آیا این امکان برای شما وجود دارد که دوباره ۲۰ درصد دیگر از کل سرمایه خود را در معاملات مختلف درگیر کنید؟ یا وقتی کل ضرر های شما به ۲۰ درصد از سرمایه اولیه رسید تکلیف چیست؟

یک راه حل عالی برای چنین مواقعی در بازار فارکس طبق اصول مدیریت سرمایه در نظر گرفتن حداکثر میزان ضرر برای هر ماه معاملاتی است. یعنی شما در صورتی که ۲۰ درصد از سرمایه خود را در یک ماه از دست بدهید بایستی تا آخر آن ما دیگر هیچ معامله‌ای انجام نداده و برای شروع دوباره معامله گری در بازار در ماه بعدی اقدام کنید. این تکنیک چندین مزیت مهم و اصلی در بر خواهد داشت.

اول اینکه به وجود آمدن ضرر و ورود به معاملات زیان‌ده باعث می‌شود تا معامله گر همچنان در همان مسیر به حرکت خود ادامه داده و معاملات بیشتری را با ضرر ببندد. در واقع وارد شدن به ضررهای زیاد باعث میشود تا شرایط تحلیل جفت ارز ها برای معامله گر تحت تاثیر احساسات قرار بگیرد.

نکته مهم دیگری که در این باره باید به آن اشاره داشته باشیم این است که به وجود آمدن ضررهای سنگین باعث می‌شود تا معامله‌گر با فکر انتقام از بازار و رساندن دارای خود به همان مقدار اولیه معاملات اشتباه بیشتری را برای خود رقم بزند. شاید خیال کنید که این اتفاق برای شما رخ نخواهد داد و بلافاصله بعد از معاملات زیان ده می‌توانید معاملات سودآور خود را در بازار آغاز کنید. اما تجربه نشان داده که حتی معامله گران حرفه ای نیست درگیر چنین شرایطی شده و به اصطلاح در باتلاق ضرر دست و پنجه نرم می کنند. به همین دلیل توصیه می کنیم که حتما این اصل از اصول مدیریت سرمایه در بازارهای مالی را بسیار جدی گرفته و هرگز از آن عدول نکنید.

تنظیم میزان ریسک معاملات با نسبت ریوارد به ریسک

یکی دیگر از مهمترین اصول مدیریت سرمایه در بازار فارکس دقت به نسبت ریوارد به ریسک در هر معامله است. نسبت ریوارد به ریسک این اجازه را به شما می دهد که برای هر معامله شرایط متفاوتی از نظر میزان ریسک به همچنین حجم معاملاتی در نظر بگیرید. وقتی حد ضرر معامله شما کوچک شده و حد سود آن زیاد می شود عملاً شما می توانید با میزان ریسک بسیار پایین برای رسیدن به سود قابل توجهی اقدام کنید.

در نقطه برعکس نیز وقتی حد ضرر شما بسیار بزرگ می شود حتماً باید میزان ریسک که خود را در آن معامله به حداقل میزان ممکن برسانید تا هیچگونه چالشی سرمایه های شما را در بازار درگیر نکند.

به عنوان مثال وقتی شما در یک معامله نسبت ریوارد بریز که پنج به یک را دارید به این معنا است که معامله مورد نظر می تواند سود فوق العاده زیادی را برای شما ایجاد کند. اگر در این مواقع حد ضرر شما نیز کوچک باشد به راحتی می توانید حجم بالایی از سرمایه خود را در معامله مورد نظر قرار داده و به دنبال رسیدن به سود های قابل توجه بروید.

اما وقتی این نسبت برای معامله مورد نظر شما به یک برسد در واقع شما در ازای یک واحد ضرر یک واحد سود به دست خواهید آورد. در چنین مواقعی نیز بایستی حداکثر میزان ریسک خود را به حداقل میزان ممکن برسانید و سعی کنید درصد کمتری از سرمایه در دسترس خود را وارد بازار کنید.

جفت ارزهای همسو را در یک سبد قرار ندهید

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در اصول مدیریت سرمایه در بازار فارکس باید به آن دقت داشته باشید نوع انجام معاملات بر روی جفت ارزهای معاملاتی در این بازار است. همانطور که احتمالا نمی دانید میان جفت ارزهای موجود در بازار فارکس همبستگی قیمتی وجود دارد. به این معنا که این دسته از جفت ارزها معمولاً در یک سو و در یک جهت حرکت می کنند. افزایش قیمت ها در آن ها و کاهش قیمت ها در آنها به صورت مشترک بوده و شما می توانید همبستگی خوبی را در میان نمودار قیمت آنها مشاهده کنید.

حال تصور کنید که شما هم زمان چنین جفت ارزهای را در معاملات خود قرار دهید و در یک سو در آنها وارد پوزیشن شوید. اگر در چنین مواقعی بازار برخلاف تحلیل شما حرکت کند عملاً تمام معاملات شما وارد ضرر شده و در آن واحد چندین معامله را از دست خواهید داد. البته در معاملات اسکالپ فارکس که در کوتاه مدت در جریان هستند معمولاً شرایط متفاوت خواهد بود اما در معاملات طولانی تر این موضوع می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

تحلیلگران و معامله گران باسابقه و قدیمی بازار فارکس بر این عقیده هستند که شما همزمان نباید بر روی جفت ارزهای همسو با یکدیگر وارد معاملات یکسان شوید. دقیقا مورد مشابه این موضوع را در آموزش رایگان بورس با هم مورد بررسی قرار دادیم.در بازار بورس نیز اسلام جایز نیست که شما تمام سبد سرمایه خود را از سهم های تعریف شده در یک گروه بورسی انتخاب نمایید. زیرا معمولاً روند حرکت قیمت سهم های موجود در یک گروه بورسی در یک ساعت و خرید همزمان آنها می تواند تبدیل به یک چالش بزرگ برای معاملات شما شود.

این موضوع درباره بازار فارکس نیز به همین ترتیب صادق است و شما باید حتماً مراقب باشید تا جفت ارزهای همسو با یکدیگر را در آن واحد معامله نکنید. البته نمی‌توان کتمان کرد که در صورت موفق بودن تحلیل شما از روند بازار این موضوع ممکن است سود های شما را دوچندان کند.

بدون استراتژی معاملاتی ترید نکنید

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در اصول مدیریت سرمایه باید به آن بپردازیم این است که شما بدون استراتژی معاملاتی به هیچ وجه نباید در این بازار معامله کنید. اگر استراتژی معاملاتی تدوین شده و آماده ندارید انجام معامله در بازار فارکس می تواند برای شما بسیار زیادی به دنبال داشته باشد. از این گذشته امکان استفاده از فرمول مدیریت سرمایه و رعایت اصول مدیریت سرمایه در این بازار نیز بدون داشتن استراتژی معاملاتی برای شما امکان پذیر نخواهد بود.

بسیاری از افراد بدون هیچگونه استراتژی معاملاتی و پلن معاملاتی وارد بازار فارکس شده و سرمایه های گرانقدر خودروها به امید رسیدن به سودهای قابل توجه وارد ریسک های سنگین می نمایند. به خاطر داشته باشید که بازار فارکس یک بازار کاملاً حرفه‌ای است و برای رسیدن به سود در این بازار حتماً باید تمام جوانب را در نظر گرفته باشید. اگر شما هنوز استراتژی معاملاتی برای خود ندارید به این معنا است که آمادگی لازم برای انجام معامله در بازار فارکس را نیز نخواهد داشت.

وقتی شما نتوانید به صورت منظم و با تکیه بر استراتژی معاملاتی خود به معامله در این بازار بپردازید عملاً امکان رعایت اصول مدیریت سرمایه نیز برای شما وجود نخواهد داشت. در چنین مواقعی شما حتی از نظر روانشناسی نیز آمادگی لازم برای رعایت اصول مدیریت سرمایه در بازار فارکس را ندارید. به همین دلیل توصیه می کنیم که قبل از اقدام برای ورود به بازار و انجام معامله در آن حتماً تمام شرایط اولیه لازم را فراهم کرده و حتی در دوره آموزش فارکس نیز شرکت کنید. عدم توجه به همین موضوع باعث شده تا بسیاری از معامله‌گران در این بازار با شکست های زیاد روبرو شده و نتوانستند موفقیت های قابل توجهی را برای خود ایجاد نمایند.

از حد ضرر خود تجاوز نکنید

همچنین یکی دیگر از اصول بسیار مهم مدیریت سرمایه در بازار بورس جهانی رعایت حد ضرر و تجاوز نکردن از آن است. درباره حد ضرر چالش‌های بسیاری در میان معامله گران بازار فارکس وجود دارد. خیلی از معامله گران هستند که به دلایل مختلف از استفاده از حد ضرر در معاملات بازار فارکس امتناع می نمایند. تکلیف این دست از معامله گران کاملاً مشخص است و خیلی نمی‌توان درباره سیستم های مدیریت سرمایه با آنها صحبت کرد. البته این روش برای برخی از افراد حرفه‌ای چندان چالش برانگیز نیست اما برای کسانی که به تازگی وارد بازار خارج شده و هنوز در این بازار به سوددهی نرسیده‌اند چه می روند می تواند چالش های بسیار جدی به دنبال داشته باشد.

دست دوم از معامله گران هستند که با وجود استفاده از حد ضرر خیلی به حد ضرر های خود پایبند نبوده و دائماً در معاملات خود به آنها تجاوز می کنند. این دست از معامله گران به امید اینکه بازار دوباره در جهت موافق با معامله آنها برگردد سعی کنند در زمان ورود به ضرر حد ضرر های خود را بزرگتر نمایند. افزایش میزان حد ضرر باعث میشود تا ریسک معاملات آنها افزایش پیدا کرده و از این گذشته در صورت ادامه دار شدن روند نزولی در خلاف جهت آن ها ضرر های بیشتری را نیز مشاهده نمایند.

در نظر داشته باشید که در تدوین فرمول مدیریت سرمایه اشاره کردیم که شما برای استفاده از روش ها و تکنیک های مدیریت سرمایه در بازار نیاز دارید تا حد ضرر معامله خود را از قبل تعیین کنید. بنابراین در صورتیکه شما حد ضرر معامله خود را زیاد کنید در قدم اول تمام حساب و کتاب های خود را در سیستم مدیریت سرمایه از بین برده اید.

همچنین لازم به توضیح است که تجاوز به حد ضرر به هیچ وجه یک رفتار منطقی در معاملات بازار فارکس چیست و اگر شما چنین روندی را در پیش بگیرید خیلی زود از بازار خارج خواهد شد و نمی توانید به موفقیت در این بازار برسید. طبق اصول مدیریت سرمایه شما بایستی به حد ضرر در نظر گرفته شده از سوی خود در ابتدای ورود به معامله پایبند باشید و به هیچ وجه اقدام به زیاد کردن آن نکنید.

در نظر داشته باشید که انتخاب حد ضرر در معاملات بازار فارکس یک رفتار بسیار حرفه ای از و نیاز به بررسی و تحلیل های مختلفی دارد. این امکان برای بسیاری از معامله‌گران وجود دارد که به دلیل نداشتن آگاهی ها و تسلط لازم به تحلیل تکنیکال فارکس دائماً حد ضرر های اشتباه برای خود تعیین کنند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که در قدم اول نحوه تعیین حد ضرر در معاملات بازار فارکس را به صورت دقیق بیاموزید و سپس از آن در بازار به صورت بهینه شده استفاده کنید.

اهرم همیشه می تواند معادلات را بر هم بزند

فرمول مدیریت سرمایه در فارکس

یکی از چالش های بسیار بزرگ معامله گری در بازار فارکس استفاده از اهرم معاملاتی است. اهرم در بازار فارکس شرایط بسیار پیچیده ای ایجاد می‌کند و اگر شما نتوانید در انتخاب حرام مناسب ایده‌آل عمل کنید ممکن است با چالش‌های بسیار زیادی روبرو شده و نتوانید معاملات خود را به خوبی پیش ببرید. بسیاری از معامله‌گران در این بازار به دلیل انتخاب اهرم اشتباه وارد معاملات زیانده شده و نمی توانند مدیریت سرمایه خوبی بر روی معاملات خود داشته باشند.

انتخاب اهرم مناسب و پایین یکی دیگر از اصول مدیریت سرمایه است که حتماً باید به آن دقت داشته باشید. متاسفانه شاهد هستیم که درصد قابل توجهی از معامله‌گران برای رسیدن به سودهای قابل توجه و بالا آن هم با سرمایه های بسیار کم دست به انتخاب اهرم های سنگین می‌زنند و همین موضوع باعث می‌شود تا معاملات آنها با شرایط بسیار بدی همراه شود.

وقتی شما اهرم بزرگتری برای معاملات خود در بازار فارکس انتخاب کرده باشید عملاً میزان سود و زیان شما نیز از معاملات انجام شده با نسبت بالایی افزایش پیدا خواهد کرد. این مهم باعث می شود تا شما نمی توانید برای طولانی مدت در بازار باقی مانده و خیلی زود سرمایه های اصلی خود را در بازار از دست خواهید داد. با توجه به این موضوع لازم است تا شما در انتخاب اهرم معاملاتی در بازار فارکس نیز دقت ویژه‌ای داشته باشید و اصول مدیریت سرمایه را در این باره جدی بگیرید.

چقدر از سرمایه خود را می توانید از دست بدهید

نکته بسیار مهم و قابل تحملی که درباره مدیریت سرمایه در بورس فارکس باید به آن اشاره داشته باشیم این است که شما در معاملات خود در این بازار همیشه در خطر از دست دادن سرمایه های خود هستید. خوشبین بودن عادت بسیار خوبی است اما در بازار های مالی مانند فارکس شما باید یاد بگیرید که کاملاً بدبینانه به تمام شرایط و جوانب نگاه کرده و با همین دیدگاه تمام جزئیات مربوط به معامله خود را بررسی کنید.

آیا چنین دیدگاهی در معاملات بازار فارکس داشته باشید عملاً احتمال ورود به ضرر در معاملات خود را نیز در نظر خواهد گرفت و از این رو همیشه باید این چالش را در ذهن خود حل کنید که چقدر از سرمایه خود را میتوانید در بازار از دست بدهید. واقعیت این است که درصد قابل توجهی از معامله گران بدون هیچگونه توجهی به احتمال بروز خطر در فرآیند معاملات در بازار فارکس سرمایه های خود را وارد این بازار کرده و نمی توانند شرایط خوبی را برای خود رقم بزنند.

اگر شما از قبل احتمال وارد شدن به ضرر در معاملات فارکس را برای خود در نظر بگیرید می توانید هر چه بهتر ریسک معاملات خود را مدیریت نمایید و این مهم باعث می شود تا در نهایت فرآیند معاملات بهتری را برای خود رقم بزنید.


مزایای استفاده از مدیریت سرمایه در معاملات بورس جهانی


در انتهای این مقاله نیز لازم دانستیم تا مزایا و معایب استفاده از سیستم مدیریت سرمایه در معاملات بازار بورس فارکس را با شما در میان بگذاریم. هرچند اگر تا اینجای مقاله مهمان ما بوده باشید به درک درستی از نحوه استفاده از این فرمول در بازار رسیده و با مزیت ها و معایب آشنا اندازه آشنا شده اید. اما با این حال برای اینکه شرایط بهتری در روند معاملات برای شما ایجاد کرده باشیم و همچنین توصیه اکید برای استفاده از سیستم مدیریت سرمایه در این بازار نیز به شما داشته باشیم لازم دانست این مزایا و معایب را به صورت جداگانه نیز مورد بررسی قرار دهیم.

واقعیت بازار فارکس با آن چیزی که در رسانه ها و منابع مختلف تبلیغ می شود بسیار متفاوت است. اگر شما نتوانید با واقعیت معاملات در این بازار کنار بیاید در نهایت نخواهید توانست شرایط خوبی را در روند معاملات خود ایجاد نمایید. استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در بازار فارکس نیز دقیقاً هم چنین شرایطی داشته و می تواند واقعیت های گوناگونی را در بازار فارکس به شما نشان دهد.

از جمله مهمترین مزیت هایی که برای استفاده از سیستم های مدیریت سرمایه در معاملات بازار فارکس باید به آن اشاره داشته باشیم میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

  • استفاده از تکنیکهای مدیریت سرمایه باعث می شود تا شما مدیریت خوبی بر روی ضررهای خود در بازار فارکس داشته باشید و معاملات خود را از ضررهای سنگین دور نگه دارید.
  • جلوگیری از از بین رفتن درصد قابل توجهی از سرمایه های موجود در بازار یکی دیگر از مزیت های استفاده از این سیستم ها برای شما خواهد بود.
  • مدیریت سرمایه در فارکس کمک میکند تا شما برای مدت طولانی تری در بازار باقی بمانید و از این طریق شانس رسیدن به سود های بیشتر برای شما بیشتر خواهد شد.
  • با استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه امکان بهینه کردن حجم معاملات در بازار نیز برای شما وجود خواهد داشت.

معایب استفاده از مدیریت سرمایه در بورس جهانی


البته استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در بازار بورس فارکس چندان بی عیب نیست و استفاده از تکنیک های آن ممکن است باعث بروز چالش هایی در روند معاملات شما نیز شود. در این بخش سعی داریم تا معایب استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در بورس فارکس را با شما در میان بگذاریم تا با توجه به این معایب هم در انتخاب روش مدیریت سرمایه بهتر درست عمل کرده باشید و هم با شناخت کامل و کافی نسبت به شرایط استفاده از این روش ها برای آن اقدام کنید.

حد ضرر همیشه می تواند شما را از یک معامله موفق خارج کند

دوستی را میشناسم که در یک معامله در بازار فارکس بیش از دو سال در ضرر قابل توجهی قرار گرفته اما به دلیل نداشتن حد ضرر معامله وی بسته نشده و بعد از دو سال دوباره شاهد ورود معامله به سود بوده است. در این دو سال قیمت دلار در بازار آزاد ایران نیز افزایش قابل توجهی داشته و حتی بسته شدن معامله وی در همان قیمت ورودی نیز سود خوبی را برای او ایجاد کرده است.

اما آیا این روش معامله گری در بازار فارکس روش مناسبی است؟ اول آنکه برای چنین فرایندی شما نیاز به داشتن دارایی قابل توجهی در حساب معاملاتی خود خواهید داشته و از این گذشته همیشه نیز معاملات به قیمت اولیه برنمیگردد و ممکن است این موضوع چند سال طول بکشد. البته قصد نداریم در این بخش از سیستم های مدیریت سرمایه دفاع کنیم و به همین دلیل لازم است تا به این موضوع به شکل یک عیب نگاه کنیم.

استفاده از فرمول مدیریت سرمایه و حد ضرر باعث می شود تا معاملات شما با زیان بسته شود. در حالی که این امکان وجود دارد که معامله مورد نظر بعد از عبور از حد ضرر شما دوباره به قیمت اولیه بازگشته و حتی وارد سود شود.

مدیریت سرمایه مانع از رسیدن سود های قابل توجه به شما می شود

اگر فرمول مدیریت سرمایه را در بازار فارکس در زمان معاملات خود استفاده کنید می توانید با هر حجمی وارد معامله شده و حتما باید در این باره متناسب با فرمول مدیریت سرمایه اقدام کنید. همانطور که در بالا اشاره کردیم استفاده از فرمول مدیریت سرمایه باعث می شود تا شما حجم معقول و مشخصی را برای معاملات خود در نظر بگیرید. به همین دلیل در صورت ورود معاملات شما به سود نیز می توانید انتظار سودهای خیلی کلان داشته باشید.

کاهش حجم یک معامله باعث می شود تا میزان سود شما در آن معامله محدود شود. این ایراد نیز از جمله ایراداتی است که می‌توان آن را به استفاده از سیستم مدیریت سرمایه در معاملات فارکس نسبت داد. در واقع مدیریت سرمایه پتانسیل بازار فارکس برای ارائه سود را برای شما محدود می‌کند و از این رو شما بایستی کمکم و قدم به قدم های خود را در این بازار افزایش دهید.

عدم امکان ورود به بسیاری از فرصت های معاملاتی

از دیگر معایبی که برای استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در معاملات بورس جهانی می‌توان به آن اشاره کرد عدم امکان ورود به بسیاری از فرصتهای معاملاتی است. اگر اصول مدیریت سرمایه که در بالا به آنها اشاره کردیم را با دقت مطالعه کرده باشید به خوبی درک میکنید که مدیریت سرمایه اجازه ورود به بسیاری از معاملات را به شما نمی دهد و این امر ممکن است باعث از دست رفتن بسیاری از فرصت های معاملاتی در بازار برای شما شود.

در زمانی که نسبت ریوارد به ریسک در یک معامله برای شما کمتر از یک باشد عملاً با توجه به مدیریت سرمایه نمیتوانید وارد چنین معامله‌ای شوید.

در صورتی که شما حداکثر حجم معاملاتی مجاز باز به صورت همزمان را اخذ کرده باشید امکان باز کردن معامله جدیدی را طبق اصول مدیریت سرمایه نخواهید داشت و این امر نیز می‌تواند باعث از دست رفتن برخی از فرصت های معاملاتی برای شما شود.

در صورتی که تمام میزان تحمل زیان مربوط به یک ماه را برای معاملات در بازار از دست داده باشید عملاً مدیریت سرمایه اجازه ورود به معاملات جدید را به شما نخواهد داد.

تمام این موارد نشان از این دارد که مدیریت سرمایه می تواند معاملات شما را در بازار فارکس محدود کرده و شرایطی را برای شما فراهم آورد که نتوانید وارد برخی از فرصت های معاملاتی در بازار شوید.


یک مدیریت سرمایه خوب مانند یک پدر در بازار فارکس است


فرمول مدیریت سرمایه در فارکس

شاید این جمله کمی عجیب به نظر برسد اما بسیاری از تحلیلگران حرفه‌ای و باسابقه حاضر در بازار فارکس بر این عقیده هستند که اگر افراد معامله گر در این بازار کاملاً شانسی معاملات خود را باز کنند اما از یک روش مدیریت سرمایه خوب برای معاملات خود استفاده نمایند احتمال موفقیت آنها در بازار بسیار زیاد است. در واقع این موضوع نشان از اهمیت استفاده از مدیریت سرمایه در معاملات فارکس را نشان میدهد.

اینکه چقدر این جمله صحیح است و می تواند در بازار مورد استفاده قرار بگیرد خیلی به دنبال بررسی آن نیستیم زیرا اشاره کردیم که بدون آموزش فارکس ورود به این بازار با ریسک بسیار زیادی همراه خواهد بود و توصیه ای در این باره نداریم. اما با این حال این جمله چندان هم غیر منطقی به نظر نمی رسد و اگر شما آن را سرلوحه معاملات خود در بازار قرار دهید به هیچ وجه با زیان های سنگین روبرو نشده و می‌توانید به معاملات خود را با سرمایه های کم نیز ادامه دهید.

در سالهای گذشته بارها و بارها از سوی شرکت‌ها و بروکر های مختلف بازار فارکس مسابقاتی برگزار شده که در آنها شرکت کنندگان می بایست با رعایت مدیریت سرمایه یک حساب معاملاتی با سرمایه مشخص را کال مارجین نمایند. در نگاه اول این موضوع بسیار خنده دار به نظر می رسد و ممکن است شما این تصور را داشته باشید که در کمتر از چند ساعت می توانید تمام موجودی یک حساب را در بازار کال مارجین نمایید. اما موضوع وقتی جالب می‌شود که بدانید هیچ کدام از شرکت کنندگان با رعایت مدیریت سرمایه نمی توانند یک حساب معاملاتی را کال مارجین نمایند.

در واقع با استفاده از مدیریت سرمایه ضررهای شما در بازار کاملا محدود شده و از این گذشته شما با حجم بهینه شده وارد معاملات مختلف می شود که مانع از ورود معاملات شما به ضرر های بالا میشود. در طرف مقابل ورود یک معامله به سود میتواند دهها معامله زیان ده را برای شما به صورت کامل از بین ببرد.

به همین دلیل است که باید ما هم برای شما تکرار کنیم که:

مدیریت سرمایه خوب در بازار فارکس مانند یک پدر مهربان در این بازار عمل خواهد کرد و مانع از ورود معاملات شما به ضرر خواهد شد.

کلام آخر


نکات بسیار مهم و ارزنده را درباره شرایط استفاده از مدیریت سرمایه در بازار فارکس با شما در میان گذاشتیم و سعی کردیم تا شما را به سمت استفاده از این تکنیک ها در بازار بکشانیم. البته مطالعه این مقاله از سوی بروکر های فعال در حوزه فارکس چندان جالب نیست و آنها تمایلی برای استفاده از سیستم های مدیریت سرمایه توسط معامله گران خود ندارند. جالب است بدانید که درصد قابل توجهی از معامله‌گران نیز به دلیل محدودیت هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم به دنبال استفاده از سیستم های مدیریت سرمایه نبوده و بدون استفاده از این سیستم ها سرمایه های گرانقدر خود را در بازار در معرض خطر قرار می دهند.

وقت شما از مدیریت سرمایه در معاملات خود استفاده می کنید در واقع واقعیت های حاکم بر بازار فارکس را نادیده گرفته و به دنبال انجام معاملات با ریسک بالا در این بازار هستید. مسلماً در چنین شرایطی از دست رفتن سرمایه ها و از بین رفتن دارایی ها نیز برای شما چندان چیز عجیبی نخواهد بود و حتماً باید منتظر چنین شرایطی نیز در بازار بمانید. تمام تلاش ما در مجموعه کانون بورس ارائه بهترین راهکارهای علمی و تجربی برای انجام معاملات بهتر و بهینه تر در بازار فارکس برای شما عزیزان است و امیدواریم در این باره در این مقاله نیز موفق عمل کرده باشیم.

در پایان منتظر ارائه دیدگاه ها و نظرات شما درباره سیستم مدیریت سرمایه در بازار فارکس هستیم و دیدگاه‌های شما را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد تا در صورت نیاز آنها را نیز به عناوین این مقاله اضافه نماییم.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

15 پاسخ

  1. با سلام
    ممنون از مقاله خوب و با محتوا تون برای بنده مطالب آموزشی زیادی داشت

  2. سلام. ممنونم. محتوای خیلی خوبی بود. اگر، البته دوستانی که مطالعه میکنند، جان کلام را دریابند، من خودم حدود ۱۸ سال پیش وارد حکایت فارکس شدم تا الان که درخدمتتون هستم. خلاصه بخوام بگم اینه که اگر کسی که تازه کاره، واقعا عمق چند خط بالا را دریابه حتما موفقه، به این علت: ازنظراحتمالات حتی، درصد سود و زیان ۵۰ %هست، ولی این درصورتی صادقه که در ناحیه درست وارد شی. اون وقت چون پنجاه پنجاهه با ریوارد به ریسک درست، حتما سیستم به سود میرسه، حتی با استراتژی خیلی ساده.
    وتمام اینا برمیگرده به مساله پختگی شخص، شناخت از خودش ونهایتا کنترل مهمترین دشمن هر تریدری، یعنی طمعgreed.
    اگر کسی بتونه افسار طمعش رادردست داشته باشه، حتما حتما موفق میشه.
    شاید بنظر برخی حرف ساده ای بیاد، ولی من خودم بعدازمدتها که پوستم کنده شد، دیدم گیرکارم ریشه اش طمعه. ووقتیکه این نکته را دانستم، اخ که چقدر ترید کردن راحت شد، دقیقا ملکه شد برام مثل تنفس کردن.
    موفق و پایدارباشید. ببخشید زیاد صحبت کردم.

  3. عالی بود من یک تریدرکهنکار هستم چندین بار طعم تلخ عدم مدیریت سرمایه وریسکهای نابجا را شتیدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: