ضمن تبریک سال نو، به اطلاع می رساند از تاریخ 26 اسفند ماه 1402 لغایت 25 فروردین ماه 1403، تمامی کلاس های حضوری کانون بورس برگزار نخواهند شد.
لوگو کانون بورس
نوروز مبارک

الگوهای شمعی در فارکس + استراتژی های معاملاتی 

الگوهای شمعی در فارکس
شما در حال مطالعه مقاله ۱۶ از ۳۳ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

الگوهای شمعی در فارکس چیست و چگونه میتوانیم از الگوهای کندل استیک بهترین استراتژی های معاملاتی را در این بازار برای خود بسازیم و ترید کنیم؟ احتمالا شما مقالات مختلفی را درباره الگوهای کندل استیک در فارکس و یا سایر بازارهای مالی مطالعه کرده و درباره این الگو ها شناخت اولیه را دارید. اما در کمتر مقاله ای احتمالاً شرایط ساخت استراتژی های معاملاتی با استفاده از الگوهای شمعی را مشاهده کرده و شاید هم هیچ گونه ذهنیتی نسبت به این موضوع برای شما وجود نداشته باشد.

در این مقاله از سری مقالات آموزش رایگان فارکس برخلاف بسیاری دیگر از مقالات که در آنها تنها الگوهای شمعی که در سایت های مختلف وجود دارند سعی داریم تا استراتژی های معاملاتی بر اساس الگوهای شمعی را در این بازار به شما آموزش دهیم تا بتوانیم در این الگو ها به صورت عملی برای انجام معامله در بازار فارکس استفاده کنید.

شناخت الگوهای کندل استیک در نمودار قیمت ها در بازار فارکس اهمیت بسیار زیادی دارد و برای ساخت و استفاده از استراتژی های معاملاتی مختلف تحلیل تکنیکال این الگو ها بسیار مهم هستند. یادگیری و حفظ الگوهای کندل استیک تنها در چند ساعت برای شما امکان پذیر خواهد بود و این موضوع چالش خیلی زیادی برای شما به دنبال ندارد. اما موضوع بسیار مهم نحوه استفاده از این الگو ها برای معامله گری در این بازار است که معمولاً همه معامله گران در آن با چالش روبرو شده و نمی تواند شرایط خوبی را برای خود رقم بزنند. بر این اساس بر آن شدیم تا در این مقاله بیشتر از اینکه به معرفی یکسری الگوهای تکراری بپردازیم بیشتر نحوه ساخت و استفاده از استراتژی های معاملاتی بر اساس الگوهای کندل استیک در فارکس را در دستور کار خود قرار دهید تا یک مقاله کاملاً کاربردی و حرفه‌ای را برای علاقمندان به معامله گری و سرمایه گذاری در فارکس به رشته تحریر در آورده باشیم. با ما در سایت کانون بورس همراه باشید.


الگوهای شمعی در فارکس چیست؟


همان‌طور که می‌دانید در تحلیل تکنیکال فارکس شما می‌توانید سه نوع نمودار مختلف را برای بررسی روند قیمت جفت ارزها را انتخاب کنید. نمودار خطی، نمودار میله ای و نمودار شمعی سه نموداری هستند که شما با استفاده از آنها می‌توان به نوسانات قیمت جفت ارزهای مختلف را مشاهده کرده و برای تجزیه و تحلیل آنها اقدام نمایید. در این بین نمودار شمعی اهمیت بیشتری نسبت به سایر انواع نمودار قیمت در بازار فارکس دارد و کاربران با استفاده از نمودار شمعی می‌توانند اطلاعات بیشتری را در اختیار داشته و از آن برای تجزیه و تحلیل هر چی بهتر روند قیمت لیست جفت ارزهای فارکس استفاده کنند.

الگوهای شمعی در فارکس یکی از مهمترین و اصلی ترین کاربردهای که نمودار شمعی برای معامله گران و تحلیلگران در بازارهای مالی ایجاد می نماید امکان مشاهده الگوهای شمعی و الگوهای کندل استیک در فارکس است. کندل ها در نمودار شمعی شرایط یکسانی از نظر اندازه بدنه و سایه نداشته و تفاوت های ایجاد شده در اندازه بدنه و سایه کندل ها باعث می شود تا آنها مفاهیم متفاوتی را به تحلیلگر ارائه نمایند. وقتی یکی کندل در نمودار شمعی دارای بدنه بسیار بزرگی است ماهیت آن با کندلی که بدنه کوچکی داشته و سایه های بزرگی دارد کاملاً متفاوت است.

استفاده از ماهیت کندلها یکی از جذاب‌ترین و بهترین سبک های تحلیل تکنیکال است. حتی در میان بهترین سبک های پرایس اکشن نیز استفاده از اطلاعات موجود در کندل ها اهمیت بسیار زیادی داشته و کندل شناسی می تواند یکی از قدرتمندترین روش های معاملاتی را در بازارهای مالی از جمله بازار فارکس برای معامله گران ایجاد کند.

در این بین تحلیلگران و معامله گران قدیمی و با سابقه با بررسی هزاران نمودار قیمت برخی از انواع کندل ها که ظاهر آن ها از نظر بدنه و اندازه سایه و همچنین محل تشکیل آنها نسبت به یکدیگر متمایز است، را به عنوان الگوهای تکراری در روند قیمت جفت ارزها تعیین کرده و بر این عقیده هستند که این کندل ها به صورت مکرر در قسمت های مختلف نمودار تشکیل شده و ماهیت آنها نشان دهنده شرایط خاصی در نمودار قیمت است.

در واقع این دسته از کندل ها تبدیل به الگو برای تحلیل گران شده و مشاهده آنها یک نتیجه گیری مشخص را برای تمام معامله گران و تحلیل گران ایجاد می نماید. الگوهای شمعی در فارکس یا همان کندل استیک در فارکس همان الگو هایی هستند که در بررسی نمودار شمعی و شرایط ظاهری کندل ها و محل تشکیل آنها به وجود آمده و در حال حاضر ما در این مقاله در حال آموزش نحوه استفاده از این الگو ها در این بازار برای معامله گری به شما عزیزان هستیم.

الگوهای شمعی در فارکس از کجا آمده است؟


احتمالات ممکن است این چالش در ذهن شما به وجود آمده باشد که الگوهای شمعی در فارکس از کجا آمده است و مبدل اصلی این الگوها کیست. قبل از هر چیزی باید یادآوری کنیم که نمودار شمعی در بازارهای مالی توسط ژاپنی ها اختراع شده و ژاپنی ها با ارائه این نوع از نمودار قیمت به زمان تغییر در پیش بینی سریعتر روند تغییرات قیمت داشته اند و همین موضوع باعث ایجاد نمودار شمعی در فارکس یا حتی نمودار شمعی در ارز دیجیتال شد.

وقتی نمودار شمعی به عنوان یکی از رایج‌ترین نمودارهای تحلیل تکنیکال مورد استفاده معامله‌گران قرار می‌گیرد مطمئن آنها دائماً در حال بررسی اطلاعات موجود در این نمودار هستند و در این بین تحلیلگران حرفه‌ای و کسانی که تجربه بسیار زیادی در بازارهای مالی داشته باشند می‌توانند از نمودار شمعی الگوهای مختلفی را به دست آورند. دقیقا مانند الگوهای هارمونیک یا الگوهای هندسی، الگوهای کندل استیک در فارکس و سایر بازارهای مالی نیز با همین تجربه معامله‌گران مختلف به وجود آمده و ممکن است هر یک از این الگوها توسط شخص خاصی به بازار معرفی شده باشد.

البته این که چه کسی الگوهای کندل استیک در فارکس را معرفی کرده و از آنها برای اولین بار برای تحلیل و آنالیز نمودار قیمت جفت ارزها استفاده کرده چندان اهمیت زیادی ندارد و بهتر است شما تمرکز خود را بر روی آموزش این الگوها و نحوه استفاده از آنها در بازار فارکس معطوف کنید تا از این طریق می توانید معاملات موفقی را در این بازار برای خود رقم بزنید. معامله گری در بازار فارکس با استفاده از الگوهای شمعی می‌تواند قدرت قابل توجهی برای شما ایجاد کند و در طولانی مدت شما را تبدیل به یک تریدر موفق در فارکس کند.

انواع الگوهای شمعی در فارکس


نکات اولیه برای شناخت هر چه بهتره الگوهای کندل استیک در فارکس را با شما در میان گذاشتیم و شما می دانید که این الگوها چه اهمیت زیادی در فرایند تحلیل تکنیکال فارکس داشته و استفاده از آن ها می تواند چه قدرتی را برای شما برای تحلیل قیمت جفت ارزها به ارمغان آورد. اما استفاده از این الگوها در بازار فارکس حتماً باید تحت تاثیر شرایط خاصی انجام پذیرد و حتماً باید شما اطلاعات کافی درباره نحوه استفاده از این الگوها در بازار را داشته باشید.

بسیاری از کاربران به اشتباه به جای اینکه به دنبال آموزش و شناخت ماهیت الگوهای شمعی در فارکس باشند تنها شکل ظاهری آنها را حفظ کرده و حتی نمی توانند به خوبی آنها را در نمودار لحظه ای قیمت جفت ارزها را تشخیص دهند. درصد قابل توجهی از معامله‌گران نیز حتی با تشخیص در سطح الگوهای شمعی در نمودار قیمت جفت ارزها در بازار فارکس نمی توانند از آن برای انجام معاملات موفق استفاده کرده و در نتیجه عملاً هیچ قدرتی را برای معامله گری خود با استفاده از این الگو ها ایجاد نمی کنند.

با توجه به این نکات نحوه معرفی و ایجاد شناخته نسبت به الگوهای شمعی در فارکس در این مقاله نسبت به سایر مقالات موجود در سایت های اینترنتی کاملا متفاوت است و تصمیم داریم به جای اینکه به تکرار مکررات پرداخته و شکل ظاهری و الگوهای شمعی را بارها و بارها برای شما تکرار کنیم و تلاش می‌کنیم تا نحوه معامله گری با این الگو ها را به شما یاد دهیم.

الگوهای شمعی در فارکس

در اولین قدم لازم است تا ماهیت اصلی الگوهای شمعی در فارکس را به شما معرفی کنیم که تشکیل این الگو ها بر روی نمودار قیمت جفت ارزها چه شرایطی را برای آن ایجاد می‌کند و ما با مشاهده این الگوها باید به دنبال اتخاذ چه تصمیم هایی باشیم. برای این منظور در ابتدا شما باید بدانید که به وجود آمدن یک الگوی کندل استیک در نمودار قیمت جفت ارزها در بازار فارکس قرار است چه رویکردی را برای ما ایجاد کند. دو رویکرد مختلف با مشاهده این الگوها در ذهن ما به دیگران ایجاد می شود که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

۱- الگوی های برگشتی


اولین رویکردی که با استفاده از الگوهای کندل استیک در فارکس می توانیم آن را در ذهن خود داشته باشیم برگشت روند صعودی و تبدیل آن به روند نزولی یا برگشت روند نزولی و تبدیل آن به روند صعودی است. وقتی شما بتوانید تشخیص دهید که به انتهای یک روند رسیده و احتمالاً روند جدیدی بر روی نمودار قیمت در حال تشکیل شده است می تواند یک معامله بسیار جذاب را برای یک روند بسیار بزرگ برای خود رقم بزنید که این موضوع می‌تواند سود شایانی را برای شما به ارمغان آورد.

برای این منظور شما میتوانید از الگوهای برگشتی در کندل استیک استفاده کنید. الگوهای برگشتی در نمودار شمعی الگوهایی هستند که تشکیل آنها معمولاً در انتهای روند ها انجام می پذیرد و شکل ظاهری آن ها به گونه ای است که نشان از ضعف بسیار شدید در روند فعلی داشته و در صورت تایید آنها احتمالا باید شاهد شروع یک روند جدید در خلاف جهت روند قبلی باشیم.

به عنوان مثال یکی از اصلی ترین و مهمترین الگوهای برگشتی در کندل استیک در فارکس پین بار است. پین بارها انواع بسیار مختلفی دارند و تشکیل آنها در انتهای روند ها به این معناست که روند فعلی با ضعف بسیار زیادی همراه است و احتمالاً بعد از تشکیل این الگو بایستی شاهده برگشت روند قیمت باشیم. البته نه اینکه شما بلافاصله بعد از مشاهده یک پین بار برای ورود به معامله در خلاف جهت روند فعلی هم کنید بلکه برای این منظور نیاز به تاییدیه ها و شرایط مختلف دیگری نیز خواهید داشت که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت. اما با این حال تا این لحظه بدانید که تشکیل الگوهای برگشتی در نمودار شمعی یکی از قدرتمند ترین و مهمترین نشانه های تمام روند فعلی و تشکیل روند جدید در بازار است.

۲- الگوهای ادامه دهنده روند


دومین رویکردی که با تشکیل الگوهای شمعی در فارکس می توانیم در ذهن خود آن را تداعی کنیم ورود به معامله در جهت روند فعلی است که این تصمیم همزمان با مشاهده الگوهای ادامه دهنده روند بر روی نمودار انجام خواهد پذیرفت. این موضوع نشان از قدرت بسیار بالای الگوهای کندل استیک در خانه وجود دارد که هم می‌تواند انتهای یک روند را به ما نشان دهند و هم برخی از الگوها در آنها می تواند نشانه وجود قدرت بسیار بالا را در روند فعلی باشد که ما را به سمت انجام معامله در جهت روند فعلی می کشاند.

ماهیت الگوهای ادامه دهنده روند در کندل استیک اینگونه است که آنها بیشتر در حال تایید روند تغییرات قیمت در روند فعلی هستند و در واقع به معامله‌گر و تحلیل‌گر این موضوع را نشان می‌دهند که روند قدرتمندی در بازار تشکیل شده و احتمالاً این روند می‌تواند همچنان ادامه داشته باشد.

الگوهای شمعی در فارکس به عنوان مثال یکی از اصلی‌ترین الگوهای ادامه دهنده روند بر روی نمودار شمعی در فارکس الگوی سه کلاغ سیاه است که معمولاً در ابتدای شروع روند نزولی تشکیل می شود. سه کلاغ سیاه در واقع سه کندل نزولی قدرتمند با بدنه بسیار بزرگ و سایه های بسیار کوچک هستند که در ابتدا یک روند نزولی تشکیل شده و به معامله گر این موضوع را اعلام می‌کند که روند نزولی تشکیل شده و قدرت بسیار زیادی دارد و فروشندگان با فشار بسیار زیاد در حال ایجاد عرضه بسیار زیاد در جفت ارز مورد نظر هستند و به همین دلیل احتمال افت قابل توجه قیمت در جفت ارز مورد نظر باشیم.

وقتی الگوهای ادامه دهنده روند را بر روی نمودار شمعی در دار قیمت جفت ارز ها مشاهده می کنید انجام معامله در خلاف جهت روند اشتباه بسیار بزرگ است و حتی اگر با استفاده از این الگوها به معامله در بازار نپردازید می‌توانید این نتیجه‌گیری را در ذهن خود ایجاد کنید که در خلاف جهت روند نیز اجتماعی بسیار بزرگی از سوی شما است.

لیست کامل الگوهای شمعی و کندل استیک


الگوهای شمعی در فارکس در ایران مشابه با الگوهای شمعی در ارز دیجیتال و کندل استیک در بورس هستند. در واقع در تمام بازارهای مالی و در تحلیل تکنیکال از یکسری الگوهای کاملاً مشخص و ثابت برای تحلیل نمودار شمعی استفاده می‌شود و این الگو ها در تمام بازارها شرایط یکسانی دارند و نحوه استفاده از آنها نیز مشابه یکدیگر است. با توجه به اینکه مرور تمام الگوهای شمعی بخش قابل توجهی از این مقاله را به خود اختصاص خواهد داد از این رو تصمیم گرفتیم تا برای مشاهده این الگو ها شما را به مقالات مربوط به الگوهای شمعی در ارز دیجیتال و کندل استیک در بورس هدایت کنیم که در هر دوی این مقاله شما می توانید تمام الگوهای شمعی موجود در تحلیل تکنیکال را مشاهده کرده و از آنها استفاده کنید.

از طرف دیگر برای اینکه یک مقاله کاملاً کاربردی و جذاب را برای شما آماده کنیم به جای بیان تکراری مطالب سعی داریم تا نحوه ترید با الگوهای کندل استیک را در بازار فارکس برای شما تشریح نمایید تا از این طریق یک روش معامله گری موفق و ایده ها را در این بازار برای شما رقم زده باشیم. لیست کامل الگوهای شمعی و کندل استیک که در تحلیل تکنیکال بازار فارکس می توانید از آنها استفاده کنید به شرح زیر هستند:

  • پین بار
  • الگوهای دوجی
  • دوجی سنگ قبر
  • دوجی سنجاقک
  • دوجی صلیب
  • دوجی چهار قیمت
  • چکش و چکش معکوس
  • مرد دار آویز
  • ستاره ثاقب
  • اینگالف
  • هارامی
  • ستاره عصرگاهی
  • ستاره شامگاهی
  • سه سرباز سفید
  • سه کلاغ سیاه
  • مارابوزو

نحوه ترید با الگوهای کندل استیک در فارکس


مهمترین بخش این مقاله معرفی روش های ترید در بازار فارکس با استفاده از الگوهای کندل استیک در این بازار است. در این بخش از مقاله سعی داریم تا نکاتی را با شما در میان بگذاریم که با دقت به آنها می توانید موفقیت خود را در معاملات بازار فارکس به میزان قابل توجهی بالاتر ببرید و اگر حتی تاکنون به صورت مستمر در فرآیند معاملات در این بازار نرسید با استفاده از این نکات شرایط لازم برای درآمد ثابت را نیز در بازار فارکس برای خود ایجاد کنید.

الگوهای شمعی در فارکس دقت داشته باشید که بسیاری از نکاتی که در ادامه به بررسی و معرفی آن خواهیم پرداخت نکات حرفه ای و کاربردی در فرایند معاملات بازارهای مالی است و احتمالاً در بسیاری از منابع برای دسترسی به این نکات نیاز به پرداخت هزینه‌های بسیار زیاد آموزشی خواهی داشته و حتی در بسیاری از دوره های آموزشی نیز این نکات به این شکل به دانشجویان ارائه نمی شود. به همین دلیل توصیه می کنیم که حتماً این نکات را به صورت کاملاً حرفه ای بیاموزید و از آنها برای انجام معاملات خود در بازار استفاده کنید.

ترکیب کندل استیک با سطوح حمایت و مقاومت


یکی از مهمترین روش های ترید با استفاده از الگوهای شمعی در فارکس ترکی به این الگو ها با سطوح حمایت و مقاومت است. ترکیب کندل استیک با سطوح حمایت و مقاومت باعث می‌شود تا شما بتوانید هم از قدرت بالای الگوهای کندل استیک و هم از قدرت بالای سطوح حمایت و مقاومت به صورت همزمان برای ترید و معامله استفاده کنید. تشکیل شدن الگوهای کندل استیک در نزدیکی های یک سطح حمایتی و مقاومتی قدرت بسیار زیادی برای آن ایجاد می کند. به همین دلیل معامله گری در این شرایط می تواند در نهایت باعث سودآوری قابل توجه شما در بازار شود.

وقتی قیمت در مسیر خود به یک سطح حمایتی یا سطح مقاومتی برخورد می کند و همزمان با این برخورد شاهد تشکیل یک الگوی کندل استیک در بازار باشید، شانس موفقیت شما برای یک معامله برنده بسیار زیاد است. معامله گران که در این مواقع از روش پرایس اکشن کلاسیک استفاده می نمایند بلافاصله بعد از دیدن سطح حمایتی و مقاومتی وارد فرآیند خرید و فروش در جفت ارزها خواهند شد و کاربرانی هم که از پرایس اکشن مدرن برای معاملات خود استفاده می کنند با دیدن الگوهای کندل استیک یک معامله در خلاف جهت روند قبلی اخذ می کنند. به این ترتیب در این نقطه اکثریت کاربران از نظر شناسایی روند با یکدیگر هم نظر شده و شرایطی به وجود می آید که احتمال برگشتن روند در آن بسیار زیاد خواهد بود.

ترکیب کندل استیک با اندیکاتورها


یکی دیگر از روش های معامله گری در بازار فارکس با استفاده از الگوهای شمعی ترکیب کردن آن با اندیکاتور های رایج در تحلیل تکنیکال این بازار است. اندیکاتور های مانند مکدی یا مووینگ اوریج ها قدرت بسیار زیادی برای معامله گران در بازارهای مالی ایجاد می نمایند و زمانی که قیمت و این اندیکاتور ها نسبت به یکدیگر واکنش نشان میدهند احتمال اثرگذاری این واکنش بسیار زیاد است.

در این بین اگر شما بتوانید الگوهای شمعی را با واکنش های مربوط به قیمت و اندیکاتور ها نسبت به یکدیگر ترکیب کنید قدرت معامله‌گری فوق العاده عالی را برای خود رقم خواهد زد. به عنوان مثال اگر در محل برخورد قیمت با یک مووینگ اوریج قدرتمند مانند ۲۰۰ روزه یا صد روزه شاهد تشکیل یک الگوی شمعی برگشتی باشید، به احتمال زیاد این ترکیب عمل کرده و شما می توانید موفقیت قابل توجهی را در بازار به دست آورید.

البته شایان ذکر است که برای استفاده از الگوهای کندل استیک و اندیکاتورها برای معامله گری در بازار فارکس حتماً باید مهارت های خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. با توجه به اینکه اندیکاتور های بسیار زیادی در بازار فارکس کاربرد دارند و همه آنها مناسب برای معامله گری نخواهند بود بهتر از این از اندیکاتور های رایج و شناخته شده برای این منظور استفاده کنید و همچنین در ورود به معاملات با استفاده از این روش معاملاتی نیز کاملاً حساس باشید تا کمترین میزان خطا برای شما به وجود آید.

الگوهای شمعی در فارکس به عنوان مثال تصور کنید که اندیکاتور مکدی بر روی نمودار قیمت یک جفت ارز نشان از وجود واگرایی دارند و همانطور که میدانید واگرایی ها قدرت بسیار زیادی برای برگرداندن روندهای کنونی دارند. به عنوان یک اصل مهمه تحلیل گری شما می توانید با مشاهده واگرایی بر روی نمودار قیمت از معاملات سودآور قبلی خود خارج شوید اما امکان ورود به معامله جدید به صرف مشاهده یک واگرایی وجود ندارد و چنین تریدی به احتمال زیاد با شکست روبرو خواهد شد. جریمه شما می‌توانید با ترکیب ابزارهای مختلف در زمان مشاهده واگرایی قدرت معاملاتی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

یکی از جذاب ترین و بهترین ابزارها برای ترکیب با واگرایی ها برای معامله گری در بازار فارکس الگوهای شمعی هستند. در زمانی که بر روی نمودار قیمت یک واگرایی تشکیل شده و همزمان شاهد به وجود آمدن یک الگوی کندل استیک برگشتی نیز بر روی نمودار قیمت باشید احتمال برگشت روند به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد و معامله گری در این شرایط در طولانی مدت می تواند شما را تبدیل به یک معامله گر برنده در بازار فارکس نماید.

ترکیب کندل استیک با سطوح فیبوناچی


یکی دیگر از روش های معاملاتی فوق العاده جذاب برای ترید در بازار فارکس ترکیب الگوهای کندل استیک با سطوح فیبوناچی است. در مقاله تحلیل تکنیکال فارکس به صورت کامل درباره ابزار فیبوناچی با شما صحبت کردیم و نحوه استفاده از این ابزار برای معامله گری را نیز برای شما تشریح کردیم. همانطور که می‌دانید فیبوناچی یکی از رایج ترین و بهترین ابزارهای معاملاتی در بازارهای مالی است که قدرت بسیار زیادی برای تشخیص نقاط برگشتی روند دارد. درصد های مختلف تعریف شده در ابزار فیبوناچی باعث می شود تا شما به راحتی بتوانید در مواقعی وارد معاملات خرید و فروش شوید که احتمال موفقیت شما به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. اما مانند سایر استراتژی های معاملاتی این روش نیز چالش های خاص خود را دارد و ممکن است شاهد بروز مشکلاتی در استفاده از آن برای انجام معاملات خود باشید.

تحلیل گران و معامله گران حرفه ای در چنین مواقعی سعی می‌کنند تا با ترکیب سطوح فیبوناچی با سایر سبک های تحلیل تکنیکال قدرت استفاده از این روش در بازار را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. یکی از بهترین ابزارها و رایج ترین روش ها برای افزایش قدرت سطوح فیبوناچی استفاده همزمان از الگوهای شمعی در فارکس همراه با آنها است.

وقتی قیمت در برخورد با یک سطح مهم در ابزار فیبوناچی یک الگوی شمعی معکوس کننده روند را نیز تشکیل دهد قدرت این سطح به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد و شما میتوانید برای انجام معامله با حجم بالاتر نیز در چنین مواقعی اقدام کنید.

الگوهای شمعی در فارکس در زمان برخورد با خط روند


یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری و ترید با استفاده از الگوهای شمعی در فارکس ترکیب آن با خط روند است. خط روند به عنوان یکی از مهمترین و بهترین ابزارهای تحلیلی است که با استفاده از آن می توان پیش بینی دقیقی در روند تغییرات قیمت انجام داد. اما استفاده از خط روند به تنهایی نمی تواند قدرت لازم برای معامله گری در بازار فارکس و سایر بازارهای مالی را برای ما ایجاد کند و به همین دلیل لازم است تا به آن موارد دیگری نیز اضافه کنیم که از جمله این موارد می توان الگوهای شمعی باشد.

در زمان برخورد قیمت با خط روند اگر یک الگوی کندل استیک که برگشتی تشکیل شود یک منطقه بسیار عالی برای معامله گری به وجود آمده که شما می توانید با استفاده از آن یک معامله موفق و جذاب را در بازار برای خود رقم بزنید. دقت داشته باشید که استفاده از الگوهای کندل استیک در زمان برخورد قیمت با خط روند باعث می‌شود تا شانس موفقیت شما در این استراتژی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند و در دراز مدت به توانید به سود مستمر در بازار فارکس برسید.


نکاتی برای استفاده بهتر از الگوهای شمعی در فارکس


همانطور که متوجه شدید الگوهای کندل استیک در فارکس کاربرد ها و اهمیت بسیار زیادی دارند و شما می توانید با یادگیری و استفاده از این روش های معاملاتی و این الگوها در بازار شرایط خوبی را برای معاملات خود رقم بزنید. اما مانند سایر استراتژی های معاملاتی استفاده از الگوهای شمعی در فارکس نیز چالشهای خاص خود را دارد و اگر شما به درک کامل و صحیحی نسبت به روش استفاده از این الگوها در بازار فارکس نرسیده باشید به احتمال زیاد معاملات شما با چالش هایی روبرو خواهد شد و نمی توانید از آنها به صورت عالی استفاده کنید.

با توجه به این موضوع در این بخش از مقاله سعی داریم تا برخی از کاربردی ترین و مهمترین نکات استفاده از الگوهای شمعی را در بازار فارکس با شما در میان بگذاریم که با استفاده از این کار می توانید شرایط بهتری را برای استفاده از این الگوها در پیش بگیرید.

البته قبل از رسیدن به این نکات لازم است تا یک موضوع بسیار مهم را با شما در میان بگذاریم. چند نفر در حال حاضر در معاملات بازار فارکس از الگوهای کندل استیک استفاده می نمایند؟ اگر گشت و گذاری در سایت ها و شبکه های اجتماعی مختلف داشته باشید به این نتیجه خواهید رسید که بسیاری از معامله‌گران به نحوی با این الگوها آشنا بوده و از آن‌ها در بهینه کردن معاملات خود استفاده میکنند. اما سوال بسیار مهم تر این است که چند نفر از فرایند استفاده خود از الگوهای کندل استیک به سود می‌رسند و می‌توانند معاملات موفقی را برای خود رقم بزنند؟

الگوهای شمعی در فارکس اگر تمام الگوهای کندل استیک برای همه یکسان نیست و همه در نمودار شمعی بازار فارکس از الگوهای مشخص و معینی استفاده نمی‌کنند؟ پس چرا برخی از افراد می‌توانند معاملات موفقی را برای خود ایجاد نمایند اما برخی شرایط چنین معاملاتی را نداشته و معاملات ضرر بسته می شود؟ این موضوع نشان از عدم دقت این دست از معامله گران به شرایط استفاده از این الگوها در بازار و بهینه کردن آنها با استفاده از نکات کاربردی دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. بنابراین نکاتی که در ادامه با شما در میان می گذاریم برای انجام معاملات بهتر است که به صورت تجربی به دست آمده و در که آن‌ها می‌تواند قدرت الگوهای شمعی در بازار فارکس را برای شما به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

۱- تایم فریم بالاتر اعتبار بیشتر


اولین نکته ای که درباره الگوهای شمعی در بازار فارکس باید به آن اشاره کنیم این است که این الگو ها در تایم فریم های بالاتر اعتبار بیشتری دارند. تصور کنید که یکی از الگوهای برگشتی کندل استیک در تایم فریم روزانه و در انتهای یک روند صعودی در نمودار قیمت یک جفت ارز تشکیل شده باشد. چه کسانی این الگو را مشاهده کرده و احتمالاً بر اساس آن معامله خود را ترتیب می‌دهند؟

کسانی که به دنبال انجام معاملات کوتاه مدت کمتر از یک روز در بازار فارکس هستند، با مشاهده این الگو به این نتیجه می رسند که قیمت جفت ارز مورد نظر حداقل برای یک روز می تواند به افت قابل توجهی روبرو شود و وارد معاملات فروش می شوند.

کسانی که به دنبال انجام معاملات میان مدت چند روزه در بازار فارکس هستند و با مشاهده یکی از الگوهای شمعی برگشتی بر روی نمودار قیمت در تایم فریم روزانه به این نتیجه می رسند که در چند روز آینده احتمالا شاهد افت قابل توجهی در قیمت جفت ارز مورد نظر خواهند بود و به همین دلیل وارد معاملات فروش میشوند.

کسانی که به دنبال نوسان گیری در فارکس بوده و معاملات آنها معمولاً یکی دو هفته به طول می‌انجامد و با مشاهده یکی از الگوهای کندل استیک در فارکس سعی میکند تا سریعا وارد یک معامله فروش شده و یک نوسان گیری بسیار جذاب و ایده آل را در بازار فارکس برای خود رقم بزنند.

در واقع این نتیجه گیری را می توانیم داشته باشیم که اکثر معامله‌گران در بازار فارکس با مشاهده یک الگوی کندل استیک در تایم فریم روزانه با آن معامله می نمایند و به نوعی آن را در معاملات خود دخیل میکنند. اما وقتی همان الگو در چند تایم فریم پایین تر مانند تایم فریم ۵ دقیقه یا یک دقیقه تشکیل شده باشد عملاً درصد قابل توجهی از کاربران حتی آن را مشاهده نکرده و احتمالاً تاثیری از آن بر روی معاملات خود نیز نمی بینند‌. به همین دلیل است که تشکیل شدن الگوهای شمعی در فارکس در تایم فریم های بالاتر می تواند قدرت و اعتبار بیشتری برای آنها به وجود آورد و کاربران نیز با مشاهده این الگوها در تایم فریم های بالاتر با اطمینان بیشتری معاملات خود را بر روی جفت ارز مورد نظر در جهت تشکیل الگو انجام میدهند.

بر این اساس توصیه میکنیم که حتی اگر به صورت مستقیم در حال انجام معامله با استفاده از الگوهای شمعی در فارکس نیستید هم حتما آموزش های لازم برای مشاهده و شناخت این الگوها در نمودار قیمت جفت ارز ها را پشت سر گذاشته و با مشاهده الگو ها در تایم فریم های بالاتر سعی کنید تا بر خلاف جهت این الگوها با هیچ استراتژی معاملاتی وارد پوزیشن نشوید. در واقع هر چند ممکن است در این شرایط این الگوها سود خاصی را برای شما به ارمغان می آورند اما شما را از ورود به یک ضرر بسیار بزرگ نیز نجات خواهند داد.

۲- مطمئن شوید که الگو کامل شود


دومین نکته ای که برای استفاده از الگوهای شمعی در فارکس برای انجام معاملات در این بازار باید اشاره داشته باشیم این است که شما حتما باید منتظر بمانید تا یک الگو در بازار کامل شود و سپس از آن برای انجام معامله یا هر چیز دیگری استفاده کنید. متاسفانه بسیاری از کاربران و معامله گران در بازار فارکس هستند که تشکیل یک الگو را از چند دقیقه یا چند ساعت قبل پیش بینی می نمایند و بر همان لحظه معامله خود را بر اساس پیش بینی انجام پذیرفته انجام می دهند که این موضوع می‌تواند چالش‌های بسیار زیادی را برای معاملات آنها به ارمغان آورد.

آن چیزی که در این مقاله به آن اشاره کردیم حتی معامله گری در بازار فارکس به صورت مستقیم با الگوهای شمعی ممکن است چالش برانگیز باشد بر ریسک سرمایه گذاری شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و حتماً شما لازم است تا از سایر سبک های تحلیل تکنیکال نیز برای بالا بردن قدرت معاملاتی خود همراه با الگوهای کندل استیک در فارکس استفاده کنید. این موضوع نشان از این دارد که تجربه ثابت کرده که الگوهای کندل استیک نیز ممکن است با اشتباهاتی روبرو شوند نتوان پیش بینی درستی از آینده قیمت جفت ارزها داشته باشند.

حالا و با این پیش فرض معامله گری را تصور کنید که هنوز یک الگوی کندل استیک در فارکس تشکیل نشده اما معامله خود را بر این اساس که در چند ساعت آینده یا در چند دقیقه آینده این الگو تشکیل خواهد شد انجام می دهند. نکته اول درباره این معامله‌گران این است که آنها به هیچ وجه از یک استراتژی معاملاتی استفاده نمی کنند و نکته دوم برای آنها نیز رسیدن به شکست های قابل توجه در بازه‌های زمانی میان مدت و بلند مدت در فرایند معاملات بازار فارکس خواهد بود.

۳- تخفیف قائل نشوید


نکته بعدی که برای انجام معاملات بهتر با استفاده از الگوهای کندل استیک در فارکس باید به آن اشاره کنیم سخت گیر بودن در استفاده از این الگو ها برای انجام معاملات است. به عنوان نمونه، همه ما با تعریف الگوی اینگالف که یکی از الگوهای برگشتی در نمودار شمعی است آشنا هستیم و می دانیم که دو کندل باید چه شرایطی نسبت به یکدیگر داشته باشند تا الگوی اینگالف کامل شود و همچنین نکات مربوط به بالا رفتن اعتبار الگوی اینگالف را نیز می‌دانیم. اما به صورت مکرر مشاهده می‌کنیم که بسیاری از معامله‌گران در بازار فارکس به جای اینکه با دقت بسیار زیاد فرایند تشکیل این الگو را برای نمودار شمعی بررسی نمایند تخفیف های بسیار زیادی را برای الگوی تشکیل شده قائل هستند و حتی الگوی مورد نظر ممکن است اینگالف نباشد اما آنها از اینگالف بودن آن برای انجام معامله استفاده می کنند.

الگوهای شمعی در فارکس برای اینکه معاملات موفق را در بازار فارکس برای خود رقم بزنید و در درازمدت به سود مستمر و درآمد ثابت ماهیانه دلاری در این بازار برسید لازم است و از همان ابتدا شرایط قدرتمندی را برای معاملات خود ایجاد کنید و این مهم برای شما به دست نخواهد آمد جز با تکیه بر بررسی های کامل بر روی الگوهای کندل استیک در بازار. گاهی اوقات اگر شما منتظر بمانید که یک الگو به صورت کامل تشکیل شود و یا بسیاری از الگوهای تشکیل شده را به دلیل وجود ضعف های مختلف برای انجام معامله استفاده نمی کنید ممکن است باعث از دست رفتن فرصت های معاملاتی بسیار زیاد در این بازار برای شما شوند.

اما تجربه چندین ساله ما در معاملات بازار فارکس نشان می دهد که داشتن چنین رویکردی در نهایت منجر به قدرت بسیار بالای معامله گری شما در بازار خواهد شد و می تواند در دراز مدت شما را تبدیل به یک معامله گر موفق کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که اگر در حال استفاده از الگوهای شمعی در فارکس برای انجام معامله هست حتما با دقت بالا آنها را بررسی کرده و در صورتی که یک الگو به صورت کامل در بازار تشکیل نشده باشد به هیچ وجه از آن برای معامله استفاده نکنید و البته در صورت مشاهده نقاط ضعف بسیار زیاد در یک الگوی برگشتی نیز حتماً از معامله بر روی جفت ارز مورد نظر اجتناب کنید و به دنبال فرصت‌های دیگری برای ورود به معامله باشید.

۴- الگوهای غیر رایج را استفاده نکنید


یکی از مهمترین نکاتی که درباره استفاده از الگوهای شمعی در فارکس در فرآیند انجام معاملات باید به آن اشاره کنیم عدم استفاده از الگوهای است که خیلی رایج نیستند و معمولاً استفاده از آن ها در برخی از منابع بسیار خاص برای بالا بردن حجم مقالات پیشنهاد شده است. لیست کردن تعداد انبوهی از الگوهای کندل استیک در فارکس کار راحتی است تا شما میتوانید ده ها الگوی مختلف برای استفاده در معاملات را در اختیار داشته باشید اما واقعیت این است که بسیاری از آنها به هیچ وجه معروف و رایج نیستند و استفاده از آنها می تواند چالش بسیار بزرگی برای معاملات شما باشد.

استفاده از الگوهای که در میان سایر کاربران رایج نبوده و خیلی الگوهای معروفی در میان الگوهای شمعی در پاریس باعث می شود تا شما وارد معاملات شوید که تعداد بسیار کمی از کاربران به دنبال انجام معاملات باشند و همین امر می تواند باعث بالا رفتن انجام درصد معاملات اشتباه بیشتر برای شما شود. برای این که بتوانید در زمان استفاده از یک الگوی شمعی در معاملات بازار فارکس به قدرت آن پی ببرید توصیه ما فقط به روانشناسی الگوها و بررسی ماهیت آنها است.

وقتی روانشناسی مربوط به یک الگو در نمودار شمعی نشان از قدرت آن داشته باشد شما می توانید به راحتی از آن برای معامله استفاده کنید و وقتی ماهیت یک الگو با آن چیزی که کاربران انتظار دارند فاصله بسیار زیادی داشته باشد استفاده از آن علاوه بر اینکه هیچ گونه مزیتی برای شما به دنبال نخواهد داشت ممکن است باعث بالا رفتن تعداد معاملات اشتباه شما شده و تبدیل به یک چالش در حساب معاملاتی شما شود.

۵- در نقاط بحرانی ترید کنید


یکی از مهمترین نکاتی که در فرایند استفاده از الگوهای شمعی در فارکس برای معامله گری باید به آن اشاره کنیم به استفاده از این الگو ها در نقاط بحرانی برای معامله است. نقاط بحرانی بر روی نمودار قیمت نقاطی هستند که استعداد بیشتری برای برگشت روند داشته و بسیاری از کاربران در این نقاط برای انجام معاملاتی در خلاف جهت روند اقدام می نمایند. این دسته از نقاط معمولاً در نزدیکی های یک قیمت بسیار مهم و حساس رخ می دهد و اگر شما در این مناطق یک الگوی کندل استیک مشاهده کنید اعتبار آن برای انجام معامله به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

الگوهای شمعی در فارکس به عنوان مثال تصور کنید که در نزدیکی یک حمایت بسیار بزرگ و مهم بازار یک الگوی کندل استیک برگشتی آنهم در تایم فریم روزانه تشکیل شده است. مسلما اعتبار و قدرت این الگو برای معامله گری در بازار فارکس به مراتب بیشتر شده و احتمال موفقیت معامله شما و رسیدن به سود در آن بسیار زیاد خواهد بود. در حالی که استفاده از همین الگو در شرایط غیر بحرانی ممکن است شانس موفقیت شما را کاهش دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم که حتماً در نقاط بحرانی موجود در نمودار قیمت جفت ارز ها به دنبال پیدا کردن الگوهای کندل استیک باشید.

نکته بسیار جالب درباره استفاده از الگوهای کندل استیک در فارکس و نقاط بحرانی برای انجام معامله این است که بسیاری از معامله‌گران تنها با تکیه بر همین نکته در حال پیشبرد معاملات خود در بازار هستند و سایر روش ها نیز به هیچ وجه استفاده نمی کنند.‌ این دست از معامله گران با بالا بردن مهارتهای معامله گری خود با استفاده از الگوهای کندل استیک در فارکس به راحتی توانستند تا قدرت روانشناسی شناخت این دسته از الگو ها را در ذهن خود به میزان قابل توجهی افزایش دهند. تکرار و تمرین استفاده در فرایند معاملات باعث شده تا درصد معاملات موفق آنها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

اما در حالی که شما احتمالاً با مطالعه مقاله همین نکته را در سری تلقی می کنید و خیلی به دنبال استفاده از آن در معاملات خود نخواهید رفت.

۶- یک استراتژی مشخص و معین داشته باشید و بر اساس آن عمل کنید حتی به ضرر


یکی دیگر از مواردی که می توان از شرایط استفاده از الگوهای شمعی در فارکس را برای شما بهینه تر کند و معاملات موفق تری را برای شما رقم بزند داشتن یک استراتژی مشخص معاملاتی است که لازم است شما حتماً به این استراتژی پایبند هم باشید. توسعه استراتژی معاملاتی در الگوهای کندل استیک خیلی پیچیده نیست و اگر شما کمی تجربه فعالیت در بازار فارکس و معامله گری در این بازار را داشته باشید به راحتی میتوانید با ترکیب این الگو ها با سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال یک استراتژی معاملاتی با شانس موفقیت بسیار بالا برای خود ایجاد کنید.

استفاده از حمایت ها و مقاومت ها و همچنین به کارگیری ابزارهای مانند فیبوناچی می‌تواند قدرت مری بسیار زیادی را برای شما همراه با الگوهای شمعی در فارکس ایجاد کند و شما می توانید از این الگوها برای هرچه بهتر کردن شرایط معاملاتی خود بهره ببرید. حالا با ترکیب به دست آمده شما می بایست یک استراتژی معاملاتی مشخص توسعه دهید که شرایط زیر را داشته باشد:

  • نقاط ورود کامل مشخص به بازار برای معامله گری
  • نقاط خروج کامل مشخص از بازار بعد از رسیدن به سود
  • امکان تعیین دقیق حد ضرر در معاملات
  • تایم فریم معاملاتی

حالا با داشتن این استراتژی این امکان برای شما وجود دارد که به راحتی بتوانید از آن برای رسیدن به سود در بازار فارکس استفاده نمایید. البته همراه با داشتن یک استراتژی به چند نکته ظریف زیر نیز برای موفقیت شما لازم خواهد بود:

حتماً باید تنها و تنها با استفاده از همین استراتژی معاملات خود را در بازار انجام دهید و به هیچ وجه اشتراک الگوهای کندل استیک جانبی که در استراتژی شما تعریف نشده است نروید.

در زمان استفاده از این استراتژی برای معامله گری دقیقاً طبق شرایطی که از پیش تعیین کرده اید وارد معامله شوید و اگر استراتژی شما شرایط را مناسب ندارید به هیچ وجه وارد معامله نشوید.

چه در سود ها و چه ضرر ها و به استراتژی معاملاتی خود پایبند بمانید تا از این بابت نیز هیچگونه چالشی در فرایند معاملات شما به وجود نیاید.

۷- به زور الگو پیدا نکنید


یکی دیگر از نکات بسیار مهم برای استفاده از الگوهای کندل استیک در فارکس همراه شدن با واقعیت های این روش و سبک معاملاتی است. بسیاری از کاربران عادت دارم که به جای دقت به ماهیت الگوهای کندل استیک دائماً به فکر استفاده از الگوهای جدید باشند و وقتی کندل های تشکیل شده در نمودار شمعی شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک الگو را ندارند اما به جهت اینکه به زور میخواهند وارد معامله شوند آن را به عنوان یک الگو در نظر می‌گیرند و اصطلاح آن در حال پیدا کردن به زور الگوی کندل استیک در نمودار می روند.

فراموش نکنید که تمام الگوهای شمعی که مورد استفاده کاربران قرار می گیرند تعریف کامل مشخص و معینی دارند و شکل ظاهری کندل ها نیز در این الگوها کاملاً از پیش تعیین شده است و هیچ شرایط جدیدی برای تعریف یک الگو قابل قبول نخواهد بود. بر این اساس شما تنها بایستی همین واقعیت های موجود را برای مشاهده الگوهای کندل استیک در نمودار شمعی مشاهده کنید و در صورتی که الگوی مورد نظر شما با شرایط کندل ها برابر نبود می توانید برای معامله گری از آنها استفاده کنید.

۸- به نمودار بروکر خود دقت کنید


یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که درباره استفاده از الگوهای شمعی در فارکس باید به آن دقت داشته باشیم این است که این الگوها در نمودار های مرتبط با بروکر های مختلف ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد. برای کسانی که از پلتفرم معاملاتی بروکر خود برای بررسی و تحلیل تکنیکال فارکس استفاده می‌نمایند چالش خیلی خاصی در این باره وجود ندارد اما کسانی که از پلتفرم تریدینگ ویو برای مشاهده نمودار ها استفاده می کنند ممکن است این موضوع کمی چالش برانگیز باشد. در حقیقت با توجه به اینکه شکل ظاهری کندل ها در یک نمودار کمی تغییر کندل الگو به هم میریزد، نیاز است تا شما نمودار مرتبط با بروکر خود را برای این روش معاملاتی مشاهده کنید.

الگوهای کندل استیک در ارز دیجیتال ممکن است در نمودار یکی از بروکرهای معتبر و معروف که معمولا کاربران از آنها برای تحلیل تکنیکال استفاده می کنند شاهد تشکیل یکی از انواع الگوهای کندل استیک باشید اما در همان لحظه در نمودار بروکر خود شما چنین الگویی وجود نداشته باشد. با توجه به اینکه در اکثر موارد کاربران از نمودار شمعی موجود در پلتفرم معاملاتی بروکر خود برای تجزیه و تحلیل و آنالیز داده ها استفاده می نمایند از این رو این موضوع می‌تواند اهمیت بسیار زیادی برای انجام معاملات شما داشته باشد و حتی باعث شود تا شما نتوانید یک معامله موفق را در بازار فارکس برای خود رقم بزنید.

۹- از الگوهای با اعتبار بیشتر استفاده کنید


یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که با استفاده از آن می توانید قدرت معاملاتی خود را با استفاده از الگوهای شمعی در بازار فارکس به میزان قابل توجهی افزایش دهید استفاده از الگوهای با اعتبار بالا است. اگر شما تنها از الگوهای استفاده کنید که اعتبار آنها در تحلیل تکنیکال به میزان قابل توجهی بالا باشد شانس موفقیت شما نیز در معاملات فارکس بیشتر خواهد شد.

الگوهای کندل استیک در ارز دیجیتال دقت داشته باشید که تمام الگو ها در بازار فارکس اعتبار بالایی دارند اما شرایط تشکیل این الگوها در میزان اعتبار آنها تاثیر دارد. وقتی یک الگو در انتهای یک روند صعودی تشکیل می شود همچنین ممکن است از نظر شکل ظاهری دقیقا مشابه با همان الگوهای کندل استیک در بازار باشد اما در برخی از پارامترهای ممکن است تفاوت هایی را در آن متوجه شوید. به عنوان مثال رنگ کندل یکی از نکاتی است که معمولاً در تعریف الگوهای کندل استیک اهمیت خیلی زیادی پیدا نمی کند و امکان استفاده از الگوهای کندل استیک با رنگهای صعودی و نزولی به راحتی وجود دارد. اما تشکیل یک الگوی کندل استیک برگشتی در انتهای یک روند صعودی با رنگ قرمز به مراتب اعتبار بیشتری نسبت به تشکیل هم این الگو با رنگ نزولی دارد.

شما میتوانید با دقت به چنین مواردی الگوهایی که در معاملات خود استفاده کنید که اعتبار آنها نسبت به شرایط عادی به مراتب بیشتر است و همین موضوع می‌تواند شانس موفقیت شما را در معاملات به میزان قابل توجهی افزایش دهد. یک الگو ممکن است در شرایط مختلف بازار موفق ظاهر شود یا اینکه با خطا همراه باشد. فاکتورهای مختلفی می توانند برای یک الگو تاثیر داشته باشند و موفقیت آمیز بودن یا ناموفق بودن آن را تحت تاثیر قرار دهند. شما با استفاده از الگوهای که اعتبار به مراتب بالاتری دارند این امکان را برای خود به وجود می‌آورد که بیشتر سراغ الگوهای بروید که شانس موفقیت آنها بالاتر است و به احتمال زیاد در نهایت معامله شما همراه با سود بسته خواهد شد.

۱۰- مدیریت ریسک فراموش نشود


درباره مدیریت سرمایه در فارکس صحبت کردیم و اشاره نمودیم که استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک یکی از ملزومات اصلی معامله گری در این بازار است اگر شما دقت کافی به این موضوع داشته باشید ممکن است سرمایه گذاری شما با چالش‌های بسیار سنگینی روبرو شود.

واقعیت این است که حتی نه برای الگوهای کندل استیک در فارکس برکه بهترین استراتژی های معاملاتی در این بازار هم اگر از سیستم های مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک استفاده نکنید احتمال موفق شدند شما در فرایند معاملات به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. بازار فارکس یک بازار بسیار حرفه ای است که برای معامله گری موفق در آن حتما باید ابزارها و روش‌های مختلف را در اختیار داشته باشید و از آنها برای بهینه کردن معاملات خود استفاده کنید.

بسیاری از ابزار ها هستند که تنها شانس موفقیت معاملات شما را افزایش می دهد اما برخی از ابزارها مانند مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه لازمه معاملات چنین بازارهایی هستند. بنابراین توصیه می‌کنیم که در کنار استفاده از الگوهای شمعی در فارکس برای انجام معامله حتماً از یکی از بهترین تکنیک های مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه نیز استفاده کنید تا قدرت معاملاتی شما به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.


کاربردهای الگوهای شمعی در فارکس


استراتژی های معاملاتی مورد استفاده در بازار فارکس همراه با الگوهای شمعی را با هم مرور کرده و همچنین نکات مهمی را درباره استفاده از این الگو ها برای ترید و معامله در بازار فارکس را با شما در میان گذاشتیم. در این بخش از مقاله نوبت به معرفی کاربردهای الگوهای شمعی در بازار فارکس نوشته شود که اتفاقاً اهمیت بسیار زیادی دارد.

شناخت کاربردهای الگوهای کندل استیک در بازار فارکس از این جهت اهمیت دارد که شما به درک بهتری نسبت به این الگوها در بازار خواهد رسید و همچنین میتوانید از پتانسیل بالای این الگوها برای معاملات خود در بازار استفاده کنید. بسیاری از کاربران با وجود شناختی که نسبت به الگوهای شمعی دارند اما به دلیل عدم درک ماهیت استفاده از آنها در بازار نمی توانند از قدرت بالای آنها در معامله گری استفاده کنند و به همین دلیل ممکن است در شرایط استفاده از الگوهای شمعی برای آنها چندان ایده آل نباشد.

نمودار شمعی در ارز دیجیتال

با توجه به اینکه در انواع سبک های پرایس اکشن مدرن استفاده از الگوهای شمعی کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده است به همین دلیل لازم دانستیم تا کاربردهای مختلف این ابزار معاملاتی را با شما در میان بگذاریم تا در نهایت شما می توانید از تمام پتانسیل این الگوها در معاملات خود در بازار فارکس استفاده کنید.

۱- تعیین بهترین نقطه ورود


یکی از مهم ترین و جذاب ترین کاربردهای الگوهای شمعی در معاملات بازار فارکس تعیین بهترین نقطه ورود به بازار است. بسیاری از معامله‌گران معمولا از استراتژی های استفاده می کنند که هر چند قدرت قابل توجهی دارند اما در نقطه بعدی معامله گران را وارد بازار کرده و همین موضوع باعث می‌شود تا آنها در ابتدای معامله وارد زیان شوند و حتی لازم به استفاده از حد ضرر های بسیار بزرگی در معاملات خود دارند. الگوهای کندل استیک می تواند درمان این مشکل باشد و شرایط ایده آلی را برای انتخاب بهترین نقاط برای ورود به معاملات ایجاد کنند.

وقتی شما به دنبال ورود به بازار در سریع ترین شرایط و بهترین نقاط هستید لازم است تا شروع یک روند جدید را در همان ابتدای تشکیل آن تشخیص داده و می توانید از این ترفند برای ورود چابک به بازار فارکس استفاده کنید. متاسفانه بسیاری از انواع سبک های تحلیل تکنیکال ورود چابکی به بازارهای مالی را به معامله گران می دهند و همین موضوع باعث شده تا استفاده از این استراتژی‌ها کم کم با چالش هایی روبرو شود. در این میان الگوهای شمعی از آن دسته از روش هایی هستند که با استفاده از آنها به راحتی میتوانید ورود به بازار را برای خود بهینه سازید و در نواحی وارد بازار شوید که احتمال ورود معاملات شما به زیان بسیار کم باشد.

۲- تعیین بهترین نقطه خروج از پوزیشن


وقتی الگوهای کندل استیک میتوانند نقاط ورود شما را به معاملات بهینه نمایند امکان استفاده از آنها برای تعیین بهترین نقاط خروج از بازار نیز وجود دارد. یکی از چالش های بسیار بزرگ اکثر معامله‌گران در بازار های مالی این است که بعد از تشخیص یک روند ورود به معامله نمی توانند بهترین نقطه برای خروج از آن را تعیین کنند. به همین دلیل با وجود اینکه معاملات آنها در صورت قابل توجهی وارد شده اما دوباره روند برخلاف جهت معامله آنها برگشته و درصد قابل توجهی از پول‌ها از بین میرود. در این مواقع معامله‌گر با هیجان بسیار بالا معامله خود را می بندد و همین موضوع باعث می شود تا درصد قابل توجهی از سودهای وی در بازار از بین برود.

شما با استفاده از الگوهای کندل استیک به راحتی می‌توانید شرایطی را برای خود به وجود آورد که دیگر نگران این موضوع نباشید. با استفاده از الگوهای شمعی این شرایط برای شما به وجود می‌آید که برگشته روند را به خوبی و خیلی سریع تشخیص دهید و به محض مشاهده آنها برای خروج از بازار اقدام نمایید. اگر شما از این تکنیک برای خروج از معاملات خود در بازار استفاده کنید به راحتی می توانید درصد قابل توجهی از سود های خود را حفظ کرده و دیگر با چالش از بین رفتن بسیاری از سود های خود روبرو نشوید.

۳- تعیین حد ضرر


یکی از مهمترین و بهترین کاربردهای الگوهای شمعی در بازار فارکس استفاده از آنها برای تعیین حد ضرر است. تعیین حد ضرر یکی از مهمترین نکات برای معامله گری در بازارهای مالی است اگر شما از نظر مناسبی را برای معاملات خود در نظر نگیرید خیلی زود با چالش روبرو شده و نمی توانید معاملات موفقی را برای خود رقم بزنید. تعیین حد سود بهینه در کنار حد ضرر از جمله نکات بسیار مهم امام علی هستند که معمولاً معامله گران حرفه ای و کسانی که تجربه زیادی در بازارهای مالی دارند دقت بسیار زیادی به آنها داشته و سعی می‌کند تا معاملات خود را به گونه ای پیش ببریم که به هیچ وجه در این دو موضوع با چالش روبرو نشوند.

دربند قبلی به اهمیت استفاده از الگوهای کندل استیک در تعیین بهترین نقاط برای خروج از بازار که همان حد سود معاملات اشاره کردیم و حالا باید به این موضوع اشاره کنیم که استفاده از این الگو ها برای تعیین حد ضرر نیز می تواند شرایط بهتری را برای معاملات شما به وجود آورد.

۴- استاپ تریلینگ


اگر با انواع سفارشات در بازار فارکس آشنا باشیم به خوبی می دانند که بعد از ورود معاملات به سود این امکان برای شما وجود دارد که با استفاده از استاپ تریلینگ سود خود را ذخیره کنید و همراه با نوسانات قیمت در بازار شما هم سود خود را بیشتر نمایید. اما نکته بسیار مهم در این روش معاملاتی تعیین بهترین شرایط برای حرکت دادن حد ضرر از تا شما می توانید هم سود معاملاتی خود را به میزان قابل توجهی ذخیره کنید و هم شرایطی به وجود آورید که دیگر نگران از بین رفتن درصد قابل توجهی از سود های خود نباشید. در این بین استفاده از الگوهای کندل استیک علاوه بر اینکه چنین وضعیتی را برای شما ایجاد خواهد کرد باعث می شود تا شما دیگر نگران جا ماندن از سود های بسیار بالا در بازار هم نشوید و همراه با ادامه روند توانید میزان سود خود را نیز از معاملات افزایش دهید.

۵- ساخت استراتژی های معاملاتی بر اساس پرایس اکشن


یکی دیگر از مهم‌ترین کاربرد هایی که میتوانیم برای الگوهای کندل استیک در بازار فارکس به آن اشاره کنیم امکان استفاده از این الگوها برای ساخت استراتژی های معاملاتی است. در انواع سبک های پرایس اکشن مدرن استفاده از این الگوها برای ساخت استراتژی های معاملاتی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده و در حال حاضر درصد قابل توجهی از معامله گران از این الگوها برای ساخته استراتژی های خود استفاده می نمایند.

الگوهای کندل استیک در ارز دیجیتال ویژگی ها و مزیت هایی که در بالا به آنها درباره شرایط استفاده از الگوهای شمعی در بازار فارکس اشاره کردیم باعث میشود تا استراتژی هایی که از این الگوها استفاده می نمایند شرایط بسیار خوبی داشته باشند. امکان ورود چابک و سریع به معاملات با استفاده از این الگوها وجود خواهد داشت. کاربران می‌توانند حد ضرر های بسیار کوچکی برای معاملات خود انتخاب کنند و از آن گذشته در بهترین نقاط نیز از معاملات خارج شوند تا بیشترین میزان سود را به دست آورده باشند.

با مرور این مطالب به خوبی می‌توان درک کرد که استفاده از این الگو ها برای ساخت استراتژی در معاملات بازار فارکس تا چه حد می تواند برای شما سودآور باشد و چه قدرتی را برای معاملات شما به وجود خواهد آورد.

آیا الگوهای شمعی در معاملات فارکس سودآور است؟


هلو نوبت به این رسیده که تا به برخی از سوالات و چالش های ذهنی شما عزیزان درباره استفاده از الگوهای شمعی در معاملات بازار فارکس پاسخ دهیم. استفاده از الگوهای شمعی در معاملات بازار فارکس مزیت های بسیار زیادی برای شما به وجود می‌آورد اما از طرف دیگر باید درباره این مزیت ها واقع بین باشیم و خیلی درباره آنها به صورت اغراق آمیز عمل نکنیم.

اگر بخواهیم درباره سودآور بودن یا سودآور نبودن الگوهای شمعی در فارکس به صورت منطقی و بدون اغراق صحبت کنیم واقعیت این است که استفاده از این الگو ها به تنهایی و بدون استفاده از سایر روش های تحلیل تکنیکال نمی تواند موفقیت قابل توجهی را برای شما در بازار ایجاد کند. البته نه اینکه الگوهای کندل استیک ضعیف باشند بلکه استفاده بدون سایر روش های تقویت کار ممکن است چالشهای معاملات شما را افزایش دهد و نتوانید یک مرحله جذاب و کامل برای خود رقم بزنید و این موضوع در دراز مدت ممکن است شرایط شما را پیچیده کند.

چند درصد از الگوهای کندل استیک در فارکس استفاده کنیم؟


حالا متوجه شدید که الگوهای کندل چه قدرتی دارند و استفاده از آنها در بازارهای مالی چه جذابیت بالایی برای معاملات شما ایجاد خواهد کرد. دربند قبلی نیز اشاره کردیم که استفاده از این الگو ها همراه با سایر روش های تحلیل تکنیکال می تواند قدرت معامله گری شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و استفاده از این الگو ها بدون سایر ابزارها و روشها قدرت معامله گری شما را کاهش خواهد داد و ممکن است برایند معاملات شما مثبت نباشد. اما حالا سوال بسیار مهمی که باید به آن پاسخ دهیم این است که در استراتژی های معاملاتی خود را چند درصد از الگوهای کندل استیک استفاده کنیم؟

از دو دیدگاه می توانیم به این سوال پاسخ دهیم. برخی از کاربران عادت دارند که تنها از یک یا دو استراتژی معاملاتی در بازار استفاده نمایند و خیلی تنوع بالایی از روش های معاملاتی را به فرایند معاملات خود وارد نمی کنند. اگر بخواهیم به این سوال برای این دسته از کاربران پاسخ دهیم آنها می توانند یک استراتژی قدرتمند که از فاکتورهای مختلف تحلیل تکنیکال ساخته شده و همراهان کندل استیک نیز در نظر گرفته شده باشد برای معاملات خود استفاده نمایند.

بررسی و دیدگاه دوم برای کسانی است که معمولا از چندین استراتژی در معاملات خود استفاده می کنند. این دسته از افراد هم می توانند از الگوهای کندل استیک در یکی دو استراتژی به صورت ویژه و کاربرد بالا بهره ببرند و در سایر استراتژی های خود از آنها به عنوان تاییدیه بیشتر استفاده کنند تا از تمام پتانسیل های الگوهای شمعی برای معاملات خود استفاده نموده باشند.

آیا با الگوهای کندل استیک به صورت مستقیم می توان معامله کرد؟


برخی از کاربران هم با آموزش الگوهای کندل استیک در فارکس بلافاصله اقدام برای معامله با آنها می کنند و تصمیم بگیرند تا به صورت مستقیم از این الگوها برای انجام معاملات خود بهره ببرند. البته دارای نکات و مواردی که در بالا اشاره کردیم هم کاربران از الگوهای کندل استیک به صورت مستقیم برای معامله‌گری استفاده می نمایند اما منظور ما در این بخش از استفاده مستقیم از الگوهای شمعی این است که سایر روش های معاملاتی به هیچ وجه با این الگو ها ترکیب نشود و معامله گر تنها با استفاده از کندل استیک معاملات خود را انجام دهد.

برای اینکه یک روش معاملاتی شرایط لازم برای استفاده مستقیم در معاملات را داشته باشند لازم است و ویژگی‌های مختلفی را در آن مورد بررسی قرار دهید:

لازم است تا روش معاملاتی مورد نظر به تنهایی دارای تریگر ورود به بازار باشد. یعنی در روش معاملاتی مورد نظر دقیقا مشخص باشد که معامله گر در چه زمانی دکمه ورود به معامله را بزند.

دومین ویژگی برای استفاده از یک روش معاملاتی به صورت مستقیم در فرایند معاملات بازارهای مالی این است که بتوان از آن برای تعیین نقاط هدف و حد سود در معاملات استفاده کرد.

نکته بعدی که یک روش معاملاتی را می تواند تبدیل به یک استراتژی معاملاتی نماید امکان تعیین حد ضرر با استفاده از آن در بازار است. وقتی در یک روش معاملاتی شما امکان تعیین حد ضرر نداشته باشید عمل نمی توان از آن به عنوان یک استراتژی معاملاتی به صورت مستقیم برای ورود به بازار استفاده کرد.

انواع بازار بورس در صورتی که تمام این ویژگی ها در یک روش معاملاتی وجود داشته باشد به راحتی می توان از آن برای انجام معاملات مستقیم در هر بازار مالی استفاده نمود اما نکته بعدی و مهم دیگری که باقی می ماند قدرت استراتژی مورد نظر است. اگر بخواهیم قدرت استراتژی را نادیده بگیریم بله الگوهای کندل استیک شرایط لازم برای ورود مستقیم به معاملات در فارکس را برای معامله گران ایجاد می نمایند اما شانس موفقیت در بازار فارکس تنها با تکیه بر همین الگو ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

البته نه اینکه الگوهای کندل استیک خیلی ضعیف باشند بلکه بازار فارکس در حال حاضر به قدرت حرفه ای شده است که ما با دیگران باید تمام فاکتورها و جوانان را برای معاملات خود در نظر بگیرند تا در نهایت معاملات اشتباه به میزان قابل توجهی فیلتر شود و کاربران بتوانند از بهینه ترین و بهترین معاملات در بازار برای خود بهره ببرند.

برای اینکه ذهن شما نسبت به استفاده از الگوهای کندل استیک در معاملات بازار فارکس کاملاً باز شود لازم دانستیم تا تجربه شخصی و دیدگاه معاملاتی خود را به عنوان یک معامله‌گر با سابقه در بازار فارکس با شما در میان بگذاریم. انجام معاملات در بازار فارکس نیاز به بررسی فاکتور ها و المان های مختلفی دارد و حتی گاهی اوقات معامله گر لازم است تا نکات مربوط به تحلیل فاندامنتال فارکس را نیز در معاملات خود وارد نماید. هیچگاه استفاده از یک روش نمی تواند قدرت معامله‌گری قابل توجهی را برای معامله گران در بازارهای مالی ایجاد کند و برای این منظور حتماً لازم است تا شما بتوانید دیدگاه و ذهنیت معامله گران مختلف را که از روش های مختلف استفاده می‌کنند در بازار مشاهده کنید و از آنها درس بگیرید.

تجربه ما در معاملات بازار فارکس نشان میدهد که استفاده تنها از الگوهای کندل استیک در معاملات این بازار ممکن است شرایط را برای معامله گر پیچیده کند و به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتما از استراتژی های ترکیبی از این الگوها استفاده کنید و تاکید می‌کنیم که حتما استفاده از این الگوها را در دستور کار خود قرار دهید.

جمع بندی

درباره الگوهای شمعی در فارکس صحبت کردیم و نکته بسیار مهم معامله گری در بازار فارکس را با استفاده از این الگو ها با شما در میان گذاشتیم. در انتها دوباره باید تاکید کنیم که استفاده از الگوهای کندل درسی حتماً باید با ترکیب با سایر روش های معاملاتی برای انجام معامله در بازار در دستور کار قرار بگیرد. در سایت کانون بورس شما می توانید هم با شرکت در دوره فارکس و هم با استفاده از مقالات آموزش رایگان فارکس تمام جزئیات مربوط به معامله گری در این بازار را فرا بگیرید که یکی از مهم‌ترین زیاد آشنایی کامل با الگوهای کندل استیک است. در این مقالات سعی کرده ایم تا تمام تجربیات خود را در فرایند معاملات بازار فارکس به صورت دقیق با شما در میان بگذاریم.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: