لوگو کانون بورس

بازیگران بازار فارکس چه کسانی هستند؟

بازیگران بازار فارکس
شما در حال مطالعه مقاله ۱۲ از ۳۶ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

بازیگران بازار فارکس چه کسانی هستند و شناخت آن ها چه اهمیتی برای معامله گران در این بازار دارد؟ برای کسانی که به دنبال سرمایه گذاری در بازار های مالی مانند بازار فارکس هستند بسیار مهم است که معاملات خود را طبق روند حرکت قیمت در نظر گرفته و بتوانند از این طریق کمترین میزان اشتباه در فرایند معاملاتی خود را رقم بزنند. در مقالات مختلف آموزش رایگان فارکس سعی کردیم تا پیش نیازهای لازم برای موفقیت در این بازار را با شما در میان بگذاریم و در این مقاله نیز نوبت به این رسیده تا یک بررسی کامل و جامع بر روی بازیگران این بازار داشته باشیم.

اگر با برخی از تحلیلگران و تریدر های قدیمی بازار فارکس که در این بازار هنوز به سود مستمر و موفقیت نرسیده‌اند صحبت کنید آنها ممکن است چالش‌های مختلفی را برای شما بیان کنند که مهمترین آنها را در زیر بیان می کنیم:

  • با وجود این که از یک استراتژی قدرتمند استفاده می کنم اما خیلی از مواقع بازار در خلاف جهت حرکت من حرکت می کند.
  • بروکر ها دائماً در حال به هم زدن معاملات من هستند و نمی توانم به آنها اعتماد کنم.
  • تا یک معامله باز می کنم بلافاصله بازار در خلاف جهت معامله من حرکت کرده و حد ضرر معامله من فعال میشود.

این قبیل توضیحات و توجیهات معمولاً نشان از این مهم دارد که این کار برای معامله گران خیلی به دنبال بررسی رفتار بازیگران بازار فارکس نیستند. دقت داشته باشید که هر چند قیمت بهترین جفت ارزها در فارکس بر اساس عرضه و تقاضا و همچنین استراتژی های تحلیل تکنیکال تغییر می کند اما در نهایت این بازیگران اصلی هستند که قیمت ها را جابجا میکنند. شناخت بازیگران اهمیت بسیار زیادی برای انجام معاملات موفق در بازار دارد و اگر شما نتوانی تحلیل درستی از رفتار بازیگران بازار فارکس داشته باشید نمی توانید معاملات موفقی را برای خود رقم بزنید. بر این اساس در این مقاله به دنبال معرفی کامل بازیگران این بازار به شما هستیم تا اولاً در وهله اول خود این بازیگر را بشناسید و سپس بتوانید بر اساس رفتار شناسی شرایط تغییرات قیمت جفت ارزها را نیز بهتر تشخیص دهید.


بازیگران بازار فارکس چیست؟


قبل از هر چیزی باعث یک تعریف کلی از بازیگران در این بازار به شما ارائه کنیم. در مقالات آموزش رایگان بورس و آموزش رایگان ارز دیجیتال اشاره کردیم که بازارهای مالی تحت تاثیر رفتار سرمایه گذاران بزرگ تغییر میکنند و معامله‌گران کوچک تاثیر چندان زیادی در روند سازی قیمت ها ندارند. در حقیقت معامله‌گران کوچک سرمایه های کمی در اختیار دارند می بایست با رفتار شناسی بازیگران اصلی بازار های مالی به دنبال موج سواری بر روی رفتار آنها باشند.

طبق این تعریف بازیگران در هر بازار مالی به اشخاص و سازمانها و شرکتهای گفته می شود که سرمایه بسیار هنگفتی در اختیار داشته و هرگونه اقدام آنها برای خرید یا فروش می تواند عرضه و تقاضای بسیار شدیدی در بازار ایجاد کرده و باعث تغییرات عمده قیمت ها شود. وقتی قیمت یک جفت ارز در بازار فارکس روند صعودی به خود می گیرد دلایل و عوامل بسیار زیادی در آن دخیل هستند که یکی از اصلی ترین دلایل تاثیر عرضه و تقاضای وارد شده به جفت ارز مورد نظر در اثر فرایند خرید و فروش بازیگران اصلی است.

برای درک هرچه بهتر بازیگران در بازارهای مالی لازم است تا یک مثال ساده درباره بازار بورس ایران را با شما در میان بگذاریم که تعمیم همین مثال می‌تواند شما را به شناخت هرچه بهتر بازیگران در بازار فارکس نزدیک‌تر کند. یک سهام کوچک در بازار بورس ایران تحت تاثیر رفتار معامله گران حقوقی و سرمایه گذاران اصلی خود با تغییرات روبرو می شود.

وقتی بیش از ۵۰ درصد سهام شناور یک سهام در بازار بورس در اختیار معامله گران حقوقی باشد در نهایت رفتار آنها مبنی بر خرید یا فروش سهام مورد نظر می تواند در روند سازی اصلی قیمت موثر باشد. بر این اساس رفتار قیمت سهام مورد نظر دقیقاً مطابق با شرایط اعمال شده از سوی بازیگران آن خواهد بود.

بازیگران بازار فارکس

دقیقاً رفتار مشابهی در بازار ارز دیجیتال و بازار فارکس نیز وجود دارد و معامله گران اصلی هستند که بر اساس تصمیم برای خرید یا فروش دارایی های خود روند اصلی قیمت را می سازند. البته بازار بورس ایران به قدری کوچک است که یک فرد به تنهایی میتواند به عنوان بازیگر یک سهم در بازار نقش داشته باشد اما در بازار فارکس چنین خبری نیست و حتماً باید سرمایه بسیار هنگفتی برای قرار گرفتن در نقش بازیگر در دسترس باشد که معمولاً از عهده یک فرد خارج بوده و سازمانها و شرکت های بسیار بزرگ هستند که می‌توانند چنین نقشی را ایفا نمایند.

اهمیت بازیگران بازار فارکس در این بازار


بازیگران بازار فارکس علاوه بر روند سازی قیمت جفت ارزها نقش مهم دیگری نیز در این بازار به عهده دارند و آن هم تامین کردن نقدینگی برای معامله گران است. یکی از اصلی ترین و مهمترین ویژگی های بازار فارکس نقدشوندگی بسیار بالای این بازار است که به کاربران اجازه می‌دهد که حتی در کمتر از ۱ ثانیه میلیون ها دلار پول را جابجا نمایند و این ویژگی به دست نخواهد آمد جز با رفتار معامله‌گران بزرگی بازار که به عنوان بازیگران آن شناخته می شوند.

بیاید بازار فارکس چرا بجای نگاه کردن از دید معامله‌گران کوچک از دید بازیگران بزرگ نگاه کنیم. سرمایه داران بزرگ بازار فارکس در حال جابجایی نقدینگی بسیار زیادی هستند که برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشورهای مختلف به آن نیاز است. با این حساب جابجایی جفت ارزها در مقابل یکدیگر یکی از نیازهای اصلی پیشبرد اهداف اقتصادی در سرتاسر جهان است و بدون آن اقتصاد نمیتواند چرخه درستی را در پیش بگیرد. همین رفتار معامله گران بزرگ تبدیل به یک فرصت ایده آل و جذاب شده تا معامله گران خرد و کوچک نیز بتوانند با سرمایه های اندک و بر اساس مکانیزم های در نظر گرفته شده در انواع بروکر بازار فارکس وارد معاملات سنگین شده و سود خوبی به دست آورند.

بازیگران بازار فارکس

هر چند سود کردن در بازار فارکس برای معامله گران کوچک به این راحتی ها نیست اما با این حال این رفتار بازیگران اصلی این بازار است که باعث به وجود آمدن چنین فرصتی شده و در صورت نادیده گرفتن رفتار آنها عملاً جذابیت های بازار فارکس برای رسیدن به سود نیز از بین خواهد رفت.

اهمیت شناخت بازیگران بازار فارکس برای معامله گران


سوال مردی که باید به آن پاسخ دهیم این است که اصلا چه اهمیتی دارد ما بازیگران بازار فارکس را بشناسیم و درباره آنها بدانیم؟ وقتی قیمت جفت ارزها در بازار فارکس بر اساس رفتار بازیگران تغییر می‌کند و این بازیگران زن که نقش اصلی را در تعیین میزان عرضه و تقاضا در بازار به عهده دارند چگونه می توانیم اقدام به رفتار شناسی آنها کرده و بر اساس نوع معاملات آنها وارد معاملات خرید و فروش در بازار شویم؟

وقتی شما حتی نمی دانید که بازیگر یک بازار کیست و چه مقدار سرمایه در اختیار دارد عمل آن می توانید برای رفتارشناسی بی نیز اقدام کرده و در نهایت معاملات شما بدون دقت و رفتار بازیگران اصلی بازار صورت خواهد پذیرفت.

اگر بخواهیم نمودارهای قیمت جفت ارزها را در بازار فارکس بدون دقت به رفتار بازیگران مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار دهیم به اطلاعاتی دست پیدا خواهیم کرد که معمولاً تنها می تواند برای یک بازه زمانی کوتاه مدت روند ها را به معامله گر نشان دهند که البته تا معامله کردن بر اساس این نوع رفتار شناسی نیز با چالش‌های بسیار زیادی همراه خواهد شد. با این حساب من فقط برای شناخت هرچه بهتر بازار فارکس بلکه برای انجام معاملات بهتر و با وین ریت بالاتر نیاز است تا شما بازیگران این بازار را بشناسید و رفتارهای آنها را در شرایط مختلف و در مواقع اعلام اخبار اقتصادی مختلف در نظر بگیرید.


معرفی بازیگران بازار فارکس


نوبت به معرفی بازیگران بازار فارکس می رسد. در ادامه سعی کرده ایم تا بازیگران بازار فارکس را از لایه‌های پایین‌تر به سمت لایه های اصلی معرفی کنیم و اصلی ترین معیار تعیین لایه های پایین تر نسبت به لایه های اصلی مقدار دارایی و نقدینگی در دسترس هر کدام از بازیگران این بازار میباشد. مسلما هر چقدر میزان دارایی یک بازیگر از نظر نقدینگی بیشتر باشد رفتار وی برای خرید و فروش تاثیر بیشتری در بازار فارکس ایجاد کرده و باعث می شود تا جهت نمودار قیمت جفت ارز ها بر اساس رفتار بازیگر در فرایند خرید و فروش تعیین شود.

البته در معرفی بازیگران بازار فارکس به معرفی معامله گران خرد که ما و شما هستیم نپرداختیم. زیرا حجم نقدینگی در دسترس بازیگران کوچک چندان زیادی است و آنها نمی تواند تاثیر بسزایی در روند قیمت جفت ارزها داشته باشند اما با این حال بایستی به موارد پایین اضافه کنیم که معامله گران کوچک نیز بازیگران بازار فارکس محسوب می شوند.

  • بروکرها یا کارگزاران

بازیگران بازار فارکس اولین دسته از بازیگران بازار فارکس باید به معرفی آنها بپردازیم بروکرها هستند. بروکر ها در حقیقت شرکت هایی هستند که به عنوان دلال یا واسط عمل کرده و معامله‌گران خود را به سطح بازار فارکس برای انجام معاملات در این بازار متصل می نمایند. شما نمی توانید وارد بازار فارکس شده و در این بازار معامله کنید قبل از اینکه در یک بروکر حساب فعال داشته و با استفاده از خدمات یک بروکر رسمی و با رزومه به هسته اصلی بازار فارکس متصل شوید.

بروکر ها بر اساس تعداد کاربران و همچنین سرمایه‌گذارانی که در اختیار دارند، مقدار نقدینگی متفاوتی را در حساب خود داشته و با همین مقدار نقدینگی می توانند وارد معاملات مختلف در بازار شوند. البته کی بروکرها بازیگران اصلی بازار فارکس نیستند اما با توجه به اینکه سرمایه برخی از انواع بروکر ها در بازار به میزان قابل توجهی رسیده و رفتار آنها تا حدی می تواند در فرآیند عرضه و تقاضا در قیمت جفت ارزها موثر باشد از این رو نمی توانیم رفتار آنها را نادیده بگیریم.

بازیگران بازار فارکس البته شایان ذکر است که بروکرها بایستی رفتار خود را بر اساس رفتار بازیگران بزرگتر تنظیم نمایند و نوع معاملات خود را به گونه ای در نظر بگیرند که معاملات بازیگران بزرگتر را شامل شود. در واقع منظور ما این است که یک بروکر نمی تواند از نظر مالی و میزان نقدینگی در اختیار با یک دولت و یا یک شرکت مالی بسیار بزرگ رقابت نماید و عملاً بروکرها مجبور خواهند بود تا معاملات خود را بر اساس رفتار این دسته از بازیگران تنظیم کنند.

اما نکته قابل توجهی که درباره بروکرها می‌توانید به آن اشاره داشته باشیم این است که نقدینگی در دسترس آنها همیشه به قدری است که بتوانند قیمت یک جفت ارز را حداقل برای کاربران خود به میزان کمی جابجا نمایند و همین میزان کم باعث می شود تا آنها بتوانند حد ضرر معامله‌گران خود را فعال کنند. این دقیقاً همان چالشی است که بسیاری از معامله‌گران در بازار فارکس با آن روبرو بوده و از آن شاکی هستند.

در بسیاری از مواقع پیش آمده که قیمت یک جفت ارز در بروکر های مطرح و بزرگ دنیا یک رفتار طبیعی را از خود نشان می دهد اما در همان زمان در یک بروکر کوچک شاهد ایجاد یک سایه بسیار زیاد بز بزرگ در یک کندل هستیم که باعث شده تا حد ضرر بسیاری از معامله‌گران فعال شود. در واقع در چنین شرایطی بروکر با استفاده از سرمایه که در اختیار دارد قیمت جفت ارز را بر خلاف رفتار معامله گران فعال در سیستم خود جابجا کرده که باعث شده تا بخش قابل توجهی از سرمایه‌های آنها از دست برود.

البته شایان ذکر است که چنین رفتاری تنها در بروکرهای مارکت میکر به وجود می آید و بروکر هایی که به صورت مستقیم معامله گران کاربران خود را به هسته اصلی بازار فارکس متصل می نماید عملاً نیازی به چنین رفتاری نداشته و جابجایی قیمت نیز تاثیری در میزان سود و ضرر آن ها نخواهد داشت. به همین دلیل توصیه می کنیم که حتماً برای انجام معاملات مطمئن‌تر در بازار فارکس از خدمات بروکرهای استفاده کنید که مارکت میکر نبوده و به صورت مارکت ریل معاملات شما را به هستی اصلی بازار فارکس متصل کنند.

  • تاجران خرده فروشی

دومین دسته از بازیگران بازار فارکس که باید به معرفی آنها بپردازیم تاجران خرده فروشی و یا کارآفرینان مطرح هستند برای انجام کارهای اقتصادی خود نیاز به جابجایی ارز فیات کشورهای مختلف در معاملات خود دارند. تاجران خرده فروشی معمولاً شرکت‌های بزرگی هستند که البته سرمایه آنها خیلی زیادی است اما نسبت به بروکر ها معمولاً سرمایه بیشتری در اختیار داشته و نیاز دارند تا به صورت مکرر ارز در دسترس خود را به ارزهای دیگر تبدیل و برای انجام معامله در کشورهای مختلف از آن استفاده نمایند.

شرکتهایی که حجم نقدینگی آنها به میزان قابل ملاحظه برسد می توانند رفتار قیمت جفت ارزها در بازار فارکس را تحت تاثیر قرار داده و بر شرایط عرضه و تقاضا در این بازار ها نقش داشته باشند.

  • شرکت های بزرگ تجاری و مالی

سومین دسته از بازیگران بازار فارکس شرکت ها و موسسات مالی بزرگ تجاری جهان هستند که هر روز حجم بسیار بالایی از دارایی‌ها را میان خود انتقال داده و این حجم بالای نقل و انتقالات نیاز به تغییر ارز در میان آنها دارد. یک موسسه مالی بسیار بزرگ را تصور کنید که در کشور آمریکا قرار گرفته و در حال انجام معاملات خود با یک کشور در اروپا است. این موسسه مالی برای تامین نقدینگی مورد نیاز برای مشتریان خود نیاز دارد تا دائماً دلار آمریکا را به یورو تبدیل کرده و یورو را به دلار آمریکا تبدیل کند.

همین تبدیل دلار آمریکا به یورو یا یورو به دلار آمریکا توسط یک موسسه مالی بزرگ باعث میشود تا عرضه و تقاضای بسیار شدیدی در بازار فارکس در جفت ارز یورو به دلار ایجاد شود و همین عرضه و تقاضا ایجاد شده در نمودار قیمت به صورت نواحی خود را نشان می دهد و در نهایت باعث ایجاد تغییر در رفتار قیمت جفت ارز یورو به دلار خواهد شد.

در تمام کشورهای بزرگ جهان موسسات مالی چنین نقشی را ایفا می نمایند و این موسسات آنها مربوط به کشور آمریکا و قاره اروپا نیست و حتی در کشورهای ژاپن و چین نیز شاهد وجود موسسات مالی بزرگ با حجم نقدینگی بسیار زیاد هستیم که هرگونه رفتار آنها بر روی یک جفت ارز در بازار فارکس می تواند باعث ایجاد یک روند در جفت ارز مورد نظر شود.

  • بانک های مرکزی کشورها

بازیگران بازار فارکس آخرین دسته از بازیگران بازار فارکس که باید به معرفی آنها بپردازیم بانک‌های مرکزی کشورهای بزرگ اقتصادی جهان هستند که بالاترین حجم نقدینگی را در سرتاسر جهان در اختیار داشته و برای ارائه خدمات در کشور خود نیاز دارند تا دائماً ارز فیات کشور خود را به سایر ارزهای فیات تبدیل نموده و این تبدیل ارزها در بازار فارکس انجام می پذیرد.

اگر به تاریخچه بازار فارکس نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که اصل و ماهیت اصلی بازار دقیقاً برای هرچه بهتر کردن شرایط بانک های مرکزی کشورهای مختلف ایجاد شده و این نقدینگی عرضه شده میان این بانک‌ها است که بازار فارکس را به وجود می آورد. اما اینگونه نیست که بانک‌های مرکزی کشور ها بدون هیچگونه دیدگاه اقتصادی و بدون در نظر گرفتن نمودار قیمت جفت ارزها به خواهند یک تبدیل بسیار بزرگ قیمتی را انجام دهند که باعث ایجاد عرضه و تقاضای بسیار بزرگ در یک جفت ارز شود.

بانک های مرکزی معمولاً با تحلیل نمودار قیمت و بررسی شرایط اقتصادی کشور های مختلف در زمان مشخص در قیمت مشخص اقدام به خرید و فروش جفت ارزهای مختلف می نمایند تا در نهایت فرایند خرید و فروش آنها همراه با ضرر نباشد و برای آنها سودآوری به دنبال داشته باشد. در این بین رفتاری که بانک‌های مرکزی در بازار فارکس دارند اصلی ترین عامل موثر در تعیین رفتار قیمت جفت ارزها بوده و می‌تواند قیمت آنها را به سمت و سوی مورد نظر توسط بانکها بکشاند.


نحوه شناخت رفتار بازیگران بازار فارکس


بازیگران بازار فارکس  سوال بسیار مهم اینجاست که چگونه ما می توانیم رفتار بازیگران بازار فارکس را شناسایی کرده و بر اساس رفتار آنها دست به معامله بزنیم؟ شناخت رفتار بازیگران بزرگترین بازار به صورت کاملا دقیق و نقطه ای امکان پذیر نیست و این موضوع نیاز به داشتن اطلاعات فوق العاده محرمانه خواهد داشت که معمولاً در اختیار معامله گران کوچک قرار نمی گیرد. اما روش های معاملاتی در تحلیل تکنیکال وجود دارد که با استفاده از آن‌ها تا اندازه می‌توان رفتار بازیگران بزرگترین بازار را شناسایی و بر اساس استراتژی های به وجود آمده توسط این روش ها معاملات را نیز بر اساس رفتار بازیگران تنظیم کرد.

قرار نیست که شما تنها با استفاده از روش‌های معمول و قدیمی پرایس اکشن بتوانید رفتار بازیگران اصلی بازار فارکس را شناسایی و بر اساس آن ها معاملات خود را بچینید و برای مردم نیاز است تا استراتژی ها و روش های معاملاتی پیشرفته و امروزی را فرا بگیرید که این موضوع نیاز به شرکت در جلسات آموزشی حرفه‌ای و تریلی در کنار اساتید با تجربه در این بازار دارد.

کلام آخر


در این مقاله از سری مقالات آموزش رایگان فارکس سعی کردیم تا به صورت کامل بازیگران بازار فارکس را به شما معرفی کرده و میزان نقدینگی در دسترس آنها را نیز به نوعی بر اساس یک رتبه بندی به شما بیان کنیم. هدف اصلی ما از ارائه مقاله در درجه اول شناخت هرچه بهتر بازار فارکس برای کاربران و در درجه دوم نیز ایجاد یک دید بهتر نسبت به نوع رفتار قیمت جفت ارزها در این بازار بر اساس رفتار بازیگران بود.

برای اینکه شما بتوانید معاملات کاملا موفق و به‌دور از ریسک های خیلی بالا را در بازار فارکس انجام دهید لازم است تا نوع معاملات خود را بر اساس رفتار بازیگران بزرگ در نظر بگیرید و این موضوع مستلزم رفتار شناسی و شناخته نحوه خرید و فروش جفت ارزها توسط این بازیگران خواهد بود.

در مجموعه کانون بورس در کنار شما هستیم تا بهترین و ایده های معاملاتی در این بازار را به شما معرفی کرده و سپس پس شما را برای انجام معاملات بهینه و عالی در این بازار آماده کنیم. در همین راستا در کنار سری مقالات آموزش رایگان فارکس از صفر تا یک دوره کاملا حرفه ای و پیشرفته برای آموزش فارکس نیز آماده کنیم که با استفاده از این دوره شما میتوانید تمام جزئیات لازم برای انجام معاملات موفق در این بازار را فرا گرفته و سرمایه‌گذاری مطمئنی را برای خود رقم بزنید.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: