لوگو کانون بورس

بهترین استراتژی معاملاتی بورس ایران | ۵ استراتژی برتر

بهترین استراتژی معاملاتی بورس ایران
شما در حال مطالعه مقاله ۳۹ از ۴۰ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

بهترین استراتژی معاملاتی بورس ایران چیست و چگونه می‌توانیم در بازار بورس ایران با معاملات کاملاً مطمئن به سود قابل توجهی برسیم؟ بازار بورس ایران یکی از بازارهای مستعد و جذاب برای سودآوری است و این بازار نشان داده که در دراز مدت می‌تواند شرایط جذابی برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد کند. یکی از مهمترین سرفصل‌های آموزش بورس شناخت بهترین استراتژی معاملاتی بورس ایران برای معامله‌گری هرچه بهتر در این بازار است و خیلی از افرادی که در حال حاضر در حال بهره‌مندی از سودهای بازار بورس ایران هستند، در این باره به شناخت و درک کامل نرسیده و با نقاط ضعف بسیار زیادی همراه هستند.

با توجه به حساسیت‌های بسیار زیاد کاربران در انتخاب و استفاده از بهترین استراتژی معاملاتی بورس بر آن شدیم تا در این مقاله به صورت کامل و جامع به این موضوع پرداخته و نکات بسیار مهمی را همراه با معرفی بهترین استراتژی های معاملاتی در بورس ایران با شما در میان بگذاریم. البته توجه داشته باشید که محتویات این مقاله تنها محدود به معرفی بهترین استراتژی ها برای انجام معامله در بازار بورس نبوده و سعی داریم تا علاوه بر معرفی این استراتژی ها، نکاتی را با شما در میان بگذاریم که با استفاده از این نکات بتوانید  همین استراتژی ها در بهترین شرایط ممکن برای معامله‌گری در بازار استفاده کنید.

خیلی از افراد و معامله‌گران بازار بورس ایران هستند که با وجود داشتن شناخت اولیه نسبت به استراتژی های معاملاتی موفق در بازار بورس اما نمی‌توانند به خوبی از این استراتژی ها استفاده کنند و در نهایت معاملات آنها با چالش‌های بسیار زیادی همراه می‌شود. در همین راستا تلاش ما بر این است تا ات تجربی و حرفه‌ای را نیز با شما در میان بگذاریم که استفاده از این نکات در نهایت می‌تواند منجر به افزایش کیفیت معاملات شما در بازار بورس شده و شرایط بسیار عالی را برای شما فراهم آورد.

استراتژی معاملاتی بورس ایران چیست؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که استراتژی معاملاتی در بورس چیست و قرار است چه مشکلی را در معاملات این بازار برای ما برطرف سازد. در یک تعریف کلی استراتژی معاملاتی در بورس را می‌توانیم چارچوبی برای انجام معاملات در این بازار تعریف کنیم. به عنوان مثال شما سعی دارید تا ر یک روز کاری در بورس یک سهم انتخاب کرده و با بررسی شرایط نمودار قیمت آن تصمیم بگیرید که آیا سرمایه گذاری بر روی آن برای شما مناسب است یا خیر.

برای اینکه یک سهم از نظر شرایط سرمایه گذاری در وضعیت خوبی قرار داشته باشد، بایستی پارامترهای مختلفی را در آن ارزیابی نمایید که یکی از این پارامترها استفاده از ابزارها و روش‌های تحلیل تکنیکال است. در تحلیل تکنیکال بورس شما می‌توانید نقاط ورود مناسب معاملات این بازار را پیدا کرده و در نهایت مدیریت کاملی بر روی معاملات خود داشته باشید.

ابزارها و روش‌های تحلیل تکنیکال بورس در واقع با ترکیب با یکدیگر چهارچوب معاملاتی شما در بازار بورس را می‌سازند و با استفاده از آنها شما می‌توانید تصمیم بگیرید که از نظر تکنیکالی آیا امکان ورود به یک سهم برای سرمایه گذاری را دارید یا بهتر است سراغ سهم دیگری بروید. با این حساب برای تدوین بهترین استراتژی معاملاتی در بورس ایران لازم است تا ابزارها و روش‌های مختلف تحلیل تکنیکال در این بازار را با یکدیگر ترکیب کرده و در نهایت یک چارچوب معاملاتی کاملاً مشخص و معین را برای خود تعریف کنیم.

بهترین استراتژی معاملاتی بورس ایران

اهمیت استراتژی معاملاتی در بازار بورس ایران

اما اهمیت استراتژی معاملاتی در بازار بورس ایران چیست؟ فرض کنید که بازار بورس در شرایط بسیار خوبی قرار گرفته و به شما به دنبال سرمایه گذاری بر روی یک سهم هستید. قیمت سهم‌ها در بازار بورس ایران دائماً در حال نوسان است و اساس روندی که نمودار قیمت سهم‌ها به خود می‌گیرد شما می‌توانید تعیین کنید که مسیر آن کدام سمت خواهد بود و آیا سرمایه گذاری بر روی آن مناسب است یا خیر.

با فرض اینکه تمام نکات و شرایط فاندامنتالی برای خرید یک سهم در بازار بورس ایران مناسب باشد در چه قیمتی باید وارد آن شویم؟ اگر قیمت برخلاف میل ما حرکت کرد تا کجا باید معامله خود را نگه داریم و در صورت رسیدن به سود هم باید منتظر چه میزان سود باشیم و کجا از معامله خارج شویم؟

پاسخ تمام این سوالات از جمله الزامات اصلی معامله‌گری در بازار بورس است اگر شما پاسخی برای آنها نداشته باشید نمی‌توانید مانند حرفه‌ای‌ها در این بازار معامله کرده و سرمایه خود را مدیریت نمایید. برای رسیدن به پاسخ این سوالات شما باید ابزارهای مختلفی در تحلیل تکنیکال را به کار بگیرید و با ترکیبی از این ابزارها پاسخ مناسب و ایده‌آل را به دست آورید. در این بین رسیدن به پاسخ مطلوب در گرو استفاده از استراتژی معاملاتی در بازار بورس است.

اهمیت استراتژی معاملاتی در بازار بورس هم دقیقاً  همین موارد برمی‌گردد و در واقع این استراتژی ها در کنار ما هستند تا بتوانیم از آنها برای مدیریت هرچه بهتر سرمایه‌ها و معاملات خود در بازار بورس استفاده کنیم.

آیا استراتژی معاملاتی در بورس کار می کند؟

بسیاری از کاربران بر این باور هستند که تحلیل تکنیکال در بورس کار نمی‌کند و استفاده از استراتژی معاملاتی در این بازار چندان فایده‌ای نخواهد داشت. حتی کسانی که تسلط کافی روی بسیاری از استراتژی های معاملاتی در بازارهای بین‌المللی مانند بازار ارز دیجیتال و بازار فارکس را دارند، هنوز به این باور نرسیدند که این استراتژی ها قابل استفاده در بازار بورس ایران هم هست و آنها می‌توانند با استفاده از همین استراتژی ها معاملات خود را در بازار بورس مدیریت کنند.

شرایط بازار بورس ایران و روند قیمت‌ها در این بازار در طول سال تفاوت‌های زیادی با هم دارند. گاهی اوقات ممکن است از میان تمام سهم‌های تعریف شده در بازار بورس اکثر آنها روند صعودی به خود بگیرند و حتی اگر شما چشم بسته هم یک سهم را برای خرید انتخاب کنید به سود مقطعی در آن خواهید رسید. اما چنین شرایطی در بازار بورس معمولاً هر چند سال یکبار رخ می‌دهد و در سایر مواقع انتخاب اشتباه یک سهم و انتخاب اشتباه زمان ورود به یک سهم، نتیجه جز ضرر کردن را برای شما به دنبال نخواهد داشت.

واقعیت این است که اگر بخواهیم کاملاً واقع بینانه و بی‌طرفانه به این سوال پاسخ دهیم که آیا استراتژی معاملاتی در بازار بورس ایران کار می‌کند یا خیر، پاسخ ما این خواهد بود.‌

بله استراتژی معاملاتی در بازار بورس ایران کار می‌کند اما به تنهایی نمی‌تواند لازمه موفقیت شما را در این بازار فراهم آورد. لازم است تا شما در کنار استفاده از استراتژی معاملاتی تکنیکالی در بورس از تحلیل فاندامنتال در بورس و تابلوخوانی در بورس هم کمک بگیرید تا در نهایت بتوانید در این بازار موفق شوید. لازم به توضیح است که تسلط کامل به تحلیل بنیادی در بورس و حتی شناخت تمام تکنیک‌های تابلوخوانی در بورس بدون استفاده از استراتژی معاملاتی شما را به سمت شکست پیش خواهد برد. اما شناخت استراتژی های معاملاتی به تنهایی می‌توانند تا حدودی برای شما سودآور باشند و شرایط مطلوبی را برای شما فراهم آورند. بنابراین م تسلط و عدم شناخت استراتژی های معاملاتی در بازار بورس ایران اشتباه بزرگی است که اکثر معامله‌گران بازار بورس ایران با آن همراه هستند.

آیا برای معاملات بورس به استراتژی معاملاتی نیاز داریم؟

خیلی از کاربران هم در زمان شروع سرمایه گذاری خود در بازار بورس این سوال را در ذهن دارند که آیا برای معامله‌گری در این بازار و سرمایه گذاری در آن حتماً نیاز به استفاده از استراتژی معاملاتی دارند و بدون استراتژی معاملاتی نمی‌توان در آن موفق شد؟ اگر شما تحلیل تکنیکال بلد باشید ولی شناخت کامل و کافی نسبت به استراتژی های معاملاتی نداشته و از آنها در معاملات خود استفاده نکنید دقیقاً مانند این است که شما تحلیل تکنیکال بلد نیستید. اتفاقاً یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تا خیلی از تحلیلگران و افرادی که به تحلیل تکنیکال مسلط هستند نتوانند در معاملات بازار بورس موفق ظاهر شوند، همین عدم شناخت آنها نسبت به بهترین استراتژی معاملاتی در بورس ایران و عدم استفاده از این استراتژی ها در بازار است.

دوباره باید تاکید کنیم که استراتژی های معاملاتی هر چند برای موفقیت در بازار بورس کافی نیستند اما حتماً برای این منظور لازم خواهند بود. در واقع بدون استفاده از استراتژی های معاملاتی شما هیچ شانسی برای موفقیت در معاملات بازار بورس ندارید مگر اینکه از رانت استفاده کرده و  از روش‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم در این بازار کمک بگیرید که در این شرایط دیگر نیازی به استفاده از دانش و مهارت فنی برای خود شما وجود نخواهد داشت.

بهترین استراتژی معاملاتی بورس ایران

جزئیات بهترین استراتژی معاملاتی بورس

در بندهای قبلی این مقاله سعی کردیم تا درک شما را نسبت به استراتژی های معاملاتی افزایش دهیم و اهمیت استفاده از این استراتژی ها در معاملات بازار بورس را نیز برای شما تشریح کنیم. حالا نوبت به این رسیده تا کمی فنی‌تر به این قضیه نگاه کرده و شما رو با  نگاه حرفه‌ای نسبت به استراتژی های معاملاتی آشنا کنیم.

در این راستا در قدم اول سعی داریم تا جزئیات دقیق استراتژی های معاملاتی را به شما معرفی کرده و تشریح کنیم که یک استراتژی معاملاتی در بازار بورس از چه فاکتورها و پارامترهایی تشکیل می‌شود. اگر خود شما نیز به عنوان یک تحلیلگر به دنبال ساخت یک استراتژی معاملاتی در بازار بورس هستید لازم است تا حتماً تمام جزئیات زیر را در آن در نظر گرفته و از این گذشته در صورتی که شما استراتژی معاملاتی در اختیار دارید که هر یک از موارد زیر را در خود ندارد عملاً استفاده از آن برای شما با ریسک بسیار زیادی همراه خواهد بود و شما یک معامله‌گر حرفه‌ای در بازار نخواهید بود.

بنابراین از نکاتی که در ادامه به عنوان جزئیات بهترین استراتژی معاملاتی در بورس ایران یاد می‌کنیم، در واقع معیارهایی برای شناخت استراتژی های معاملاتی ارزنده در این بازار هم هستند.

۱- نقطه ورود مناسب

یک استراتژی معاملاتی مناسب در معاملات بازار بورس حتماً باید نقطه ورود دقیق درش در اختیار شما قرار دهد و این نقطه ورود باید مناسب و مطلوب باشد. نقطه ورود به معامله اهمیت بسیار زیادی در بازارهای مالی دارد و اگر شما از استراتژی استفاده کنید که نقطه ورود مناسبی را در اختیار شما قرار ندهد علاوه بر اینکه معاملات شما تحت تاثیر قرار گرفته و چالش‌های زیادی را برای شما به وجود خواهد آورد، سایر جزئیات استراتژی معاملاتی شما نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

اگر استراتژی معاملاتی شما نقطه ورود مناسبی نداشته باشد:

  • سودهای شما در بازار تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش پیدا می‌کند.
  • حد ضرر معاملات شما بسیار زیاد خواهد شد و در صورت ورود به ضرر ممکن است ضررهای سنگینی را پرداخت کنید.
  • همیشه در ابتدای معاملات خود با ضرر همراه خواهید بود و این موضوع بار روانی سنگینی را روی دوش شما باقی خواهد گذاشت.

برخی از استراتژی های معاملاتی هستند که هر چند دارای نقطه ورود هستند اما نقطه ورود آنها دقیق نیست و معمولاً یک بازه قیمتی سترده را به عنوان ناحیه ورود در نظر می‌گیرند. حتی این استراتژی ها نیز ممکن است کیفیت خیلی مطلوبی نداشته و استفاده از آنها چالش‌های زیادی را برای شما ایجاد کند. لازم از کیک استراتژی معاملاتی علاوه بر اینکه نقطه ورود داشته باشد حتماً نقطه ورود آن دقیق نیز بوده و شما را در یک قیمت مشخصی وارد بازار کند.

۲- حد ضرر مناسب

استراتژی معاملاتی در بورس اولاً حتماً باید دارای حد ضرر باشد و از این گذشته حد ضرر آن باید مناسب باشد. تعیین حد ضرر در معاملات بازار بورس در واقع یکی از بهترین روش‌های مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه در این بازار است و اگر شما از حد ضرر استفاده نکنید ممکن است تحت تاثیر یک یا چند معامله زیان آور تمام سودها و دارایی‌های خود را در بازار از دست بدهید.

یک استراتژی معاملاتی زمانی می‌تواند شرایط مطلوبی را برای شما ایجاد کند که حد ضرر آن خیلی بالا نباشد و حتی در صورت ایجاد ضرر هم باعث ضررهای سنگین در معاملات شما در بازار بورس نشود. برخی از استراتژی ها با وجود داشتن حد ضرر ممکن است بازه قیمتی بسیار گسترده‌ای را به عنوان حد ضرر تعیین کنند که در این شرایط عملاً خسارت‌های زیادی را برای معامله‌گران ایجاد می‌نمایند.

۳- حد سود قطعی

بهترین استراتژی معاملاتی در بورس ایران بایستی حد سود قطعی و مناسب هم داشته باشد. تعیین حد سود یکی از نقاط ضعف اصلی در استراتژی های معاملاتی در بازار بورس هستند معمولاً بسیاری از استراتژی ها در این باره با چالش‌های زیادی روبرو هستند. دقت داشته باشید که وقتی معامله شما حد سود نداشته باشد ممکن است بعد از رسیدن به یک سود جذاب دوباره برگشته و حد ضرر شما را فعال کند و شما را وارد ضرر کند.

با این حساب داشتن حد سود یکی از ملزومات اصلی استراتژی های معاملاتی در بازار بورس ایران است و اگر شما از استراتژی استفاده می‌کنید که حد سود خوبی ندارد، کیفیت معاملات شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. دقت داشته باشید که یک استراتژی معاملاتی زمانی خوب عمل می‌کند که حد سود مناسب و منطقی داشته باشد. حد سود خیلی کم باعث می‌شود تا شما عملاً نتوانید به سودهای جذاب بازار بورس برسید و حد سود خیلی زیاد هم ممکن است زمینه ساز ایجاد ضرر در معاملات سودآور شما شود و قیمت به حد سود تعیین شده از سوی شما نرسد. با این حساب صرفاً داشتن یک حد سود به این معنا نیست که استراتژی معاملاتی شما مناسب و ایده آل است و حتماً باید این حد سود مناسب و منطقی باشد.

۴- نسبت ریوارد به ریسک خوب

در سیستم‌های مدیریت مایه در بازار بورس ایران نسبتی وجود دارد که از تقسیم حد سود یک معامله به حد ضرر آن به دست می‌آید و این نسبت اصطلاحاً ریوارد به ریسک نامیده می‌شود. به عنوان مثال اگر نسبت ریوارد به ریسک یک معامله برای شما ۵ باشد به این معناست که اگر شما در این معامله سود کنید ۵ برابر حد ضرر خود به سود خواهید رسید و اگر ضرر کنید تنها یک پنجم از حد سود خود را ضرر خواهید کرد.

استفاده از نسبت‌های ریوارد به ریسک بالاها در معاملات بازار بورس مزیت‌های بسیار زیادی برای معامله‌گران دارد. فرض کنید که شما در بازار بورس فقط وارد معاملاتی می‌شوید که نسبت ریوارد به ریسک برای آنها ۵ است. در این حالت اگر سه معامله شما با ضرر به انتها برسد و دو معامله شما به سود برسد باز هم شما در سود خواهید بود. با این حساب شما باید به دنبال استفاده از استراتژی های معاملاتی بروید که نسبت ریوارد به ریسک بالایی برای شما ایجاد نمایند.

البته ایجاد نسبت ریوارد به ریسک بالا به این معنا نیست که شما از استراتژی های استفاده کنید که حد سود خیلی بالایی داشته باشند. بالا رفتن زیاد حد سود به صورت غیرمنطقی معایب خاص خود را دارد که در بالا به آنها اشاره کردیم. یک استراتژی معاملاتی مناسب در عین داشتن د سود و حد ضرر منطقی باید نسبت ریوارد به ریسک بالایی را برای معامله‌گران ایجاد کند.

۵- وین ریت بالا

در نهایت آخرین جز از بهترین استراتژی معاملاتی در بورس ایران وین ریت یا درصد موفقیت آن است. اگر با استفاده از یک استراتژی معاملاتی در هر ۱۰ معامله شما در ۶ معامله موفق باشید و در چهار معامله شکست بخورید به این معنا است که وین ریت استراتژی مورد نظر ۶۰ است. مسلماً هر چقدر وین ریت یک استراتژی معاملاتی بالاتر باشد، شانس موفقیت به آن نیز بالاتر خواهد رفت و شما می‌توانید با احتمال موفقیت بیشتری معاملات خود را در بازار بورس انجام دهید.

در حال حاضر ستراتژی‌های معاملاتی معمولی در بازار بورس ایران حداقل وین ریت ۶۰ درصدی را برای معامله‌گران در این بازار ایجاد می‌نمایند و اگر شما از استراتژی استفاده می‌کنید که از این میزان احتمال موفقیت کمتری در اختیار شما قرار می‌دهد، عملاً استفاده از آن بهینه نخواهد بود. استفاده از استراتژی های معاملاتی با وین ریت ۷۵ تا ۹۰ درصد، بهترین انتخاب‌ها برای معاملات شما خواهند بود.

بهترین استراتژی معاملاتی بورس ایران

بهترین استراتژی معاملاتی بورس ایران

جزئیات و نکات بسیار مهمی را درباره بهترین استراتژی معاملاتی بورس ایران با شما در میان گذاشتیم و سعی کردیم تا  نگاه کاملاً حرفه‌ای نسبت به این استراتژی ها برای شما ایجاد کنیم. حالا نوبت به این رسیده تا ۵ مورد از بهترین استراتژی های معاملاتی در بازار بورس ایران را به شما معرفی کنیم که شرایط بسیار خوبی داشته و استفاده از آنها در معاملات بازار بورس باعث می‌شود تا شما بتوانید شانس موفقیت بسیار بالایی را برای خود به دست آورده و به سودآوری خوبی در این بازار هم برسید.

البته در قدم اول شما باید این استراتژی ها را به صورت کامل و دقیق درک کنید و سپس ا تمرین به مهارت کافی برای پیاده‌سازی و به کارگیری آنها در بازار برسید. در بسیاری از مواقع ممکن است استراتژی معاملاتی هیچگونه مشکلی نداشته باشد و چالش اصلی د معامله‌گران باشند که نتوانند به خوبی این استراتژی ها را در بازار پیاده کنند.

این موضوع به نداشتن مهارت کافی برای پیاده‌سازی استراتژی های معاملاتی در بازار برمی‌گردد و تا زمانی که شما در این باره به مهارت کافی نرسید حتی استفاده از قوی‌ترین استراتژی معاملاتی نیز شانسی برای شما ایجاد نخواهد کرد. بنابراین در کنار درک و شناخت دقیق استراتژی های معاملاتی بورس که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، لازم است تا نحوه پیاده‌سازی آنها را در بازار به صورت کامل تمرین کرده و به مهارت کافی در پیاده‌سازی آنها برسید.

الگوهای هندسی ادامه دهنده روند

اولین استراتژی معاملاتی جذاب در بازار بورس که باید به معرفی آن بپردازیم الگوهای هندسی ادامه دهنده روند هستند. استفاده از این استراتژی معاملاتی تنها در تایم فریم روزانه و هفتگی در بازار بورس ایران جذاب است و در سایر تایم فریم‌ها به کارگیری آن‌ها چندان جذاب نخواهد بود. در تایم فریم‌های پایین‌تر قدرت این استراتژی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

الگوهای هندسی ادامه دهنده روند الگوهایی هستند که بروز آنها بر روی نمودار قیمت در واقع نشانه‌ای از ادامه داشتن روند صعودی قبل از آنها است. مهمترین الگوهای هندسی ادامه دهنده روند به شرح زیر هستند:

  • مستطیل
  • مثلث
  • پرچم
  • کنج نزولی

تشکیل هر یک از این الگوهای هندسی در یک روند صعودی در واقع نشانه‌ای بر این است که روند صعودی همچنان ادامه خواهد داشت و شما می‌توانید با نقطه ورود مناسب از آنها برای معامله در این بازار استفاده کنید. در مقاله الگوهای هندسی به صورت کامل و جامع این الگوها را به شما معرفی کرده و استراتژی معاملاتی ساخته شده با آنها را نیز برای شما تشریح کردیم.

در صورتی که هر یک از این الگوها بر روی نمودار تشکیل شده و خط تریگر آنها شکسته شود، شما می‌توانید وارد معامله شده و با حد ضررهای کوچک به دنبال رسیدن به سودهای جذاب در بازار باشید. الگوهای هندسی در بازار بورس ایران خوب عمل می‌کنند و اگر شما با دقت کامل و کافی از آنها استفاده کنید می‌توانید سودهای جذابی را از آنها به دست آورید.

بهترین استراتژی معاملاتی بورس ایران

برخورد قیمت با حمایت و الگوی کندل استیک

دومین استراتژی معاملاتی مناسبی که برای بازار بورس ایران باید به شما معرفی کنیم استراتژی است که در زمان برخورد قیمت به یک ناحیه حمایتی و همزمان تشکیل الگوی کندل استیک برگشتی در آن به وجود می‌آید. به این معنا که اگر قیمت در مسیر خود در تایم فریم روزانه یا هفتگی به یک ناحیه حمایتی برخورد نماید و همزمان با برخورد قیمت به ناحیه حمایتی شاهد تشکیل الگوی کندل استیک بر روی آن باشیم، شما می‌توانید برای ورود به معامله و خرید سهم مورد نظر اقدام کنید.

در این استراتژی حد ضرر کمی با فاصله از ناحیه حمایتی و در پایین آن قرار خواهد گرفت و حد سود نیز به مقاومت بعدی پیش روی قیمت برمی‌گردد. برای افزایش قدرت این استراتژی شما می‌توانید به تایم فریم پایین در حدود ۱۵ دقیقه و ۵ دقیقه رفته و خط روند نزولی نزدیک به قیمت را ترسیم کرده و بعد از شکسته شدن این خط روند برای ورود به معامله اقدام کنید. دقت کنید که شرط آخر تنها برای افزایش کیفیت این استراتژی کاربرد داشته و به کارگیری آن در معاملات الزامی نخواهد بود.

برخورد قیمت با حمایت و واگرایی

در صورتی که قیمت در مسیر خود به یک ناحیه حمایتی برخورد نماید و همزمان شاهد به وجود آمدن یک واگرایی بر روی نمودار قیمت هم باشیم، شما می‌توانید برای ورود به معامله اقدام کنید. برای تشخیص واگرایی بر روی نمودار قیمت می‌توانید از اندیکاتورهایی مانند rsi و مک دی استفاده نمایید. همچنین استفاده از این استراتژی در تایم فریم روزانه کیفیت مطلوبی خواهد داشت و شما حتماً باید واگرایی بر روی نمودار قیمت را نیز در همین تایم فریم تشخیص دهید.

استراتژی معاملاتی برخورد قیمت به یک ناحیه حمایتی و به وجود آمدن واگرایی نیز قدرت خوبی خواهد داشت و اگر همزمان در این مواقع شاهد به وجود آمدن الگوی کندلستیک برگشتی بر روی ناحیه حمایتی باشید قدرت این استراتژی باز هم بالاتر خواهد رفت. مطابق با شرایط استراتژی قبلی شما می‌توانید رای ورود دقیق‌تر به معامله به تایم فریم کوتاه ۵ دقیقه رفته و با ترسیم خط روند نزولی نزدیک به قیمت، بعد از شکسته شدن آن معامله خود را در بازار آغاز کنید.

برخورد قیمت به کف کانال

استراتژی بعدی برای انجام معامله در بازار بورس استراتژی برخورد قیمت به کف کانال و شکسته شدن تریگر ورود آن در تایم فریم کوتاه ۵ دقیقه است. اگر قیمت در مسیر حرکت خود یک کانال تشکیل دهد در صورت برخورد آن به کف کانال و همزمان شکسته شدن تریگیر ورود آن در تایم فریم ۵ دقیقه می‌توانیم برای ورود به معامله اقدام کنیم.

این استراتژی معاملاتی تعداد معاملات خیلی زیادی را در اختیار شما قرار نخواهد داد اما قدرت قابل توجهی داشته و استفاده از آن می‌تواند شانس موفقیت قابل توجهی را برای معاملات شما ایجاد کند. استفاده از این استراتژی معاملاتی تنها در تایم فریم روزانه قدرت قابل توجهی خواهد داشت و در سایر تایم فریم‌ها نقاط ضعف بسیار زیادی برای آن به وجود می‌آید.

البته دقت داشته باشید که کانال مورد استفاده در این استراتژی حتماً باید یک کانال کلاسیک باشد و امکان استفاده از کانال بنسون برای به کارگیری این استراتژی در معاملات بازار بورس را نخواهید داشت. عدم دقت به همین نکته ساده ممکن است معاملات شما را در بازار بورس تحت تاثیر قرار بده و باعث به وجود آمدن ضرر در معاملات شما شود.

الگوهای هندسی معکوس کننده در حمایت

استراتژی معاملاتی پنجم که آن هم قدرت خوبی دارد تشکیل الگوهای هندسی معکوس کننده روند همزمان با برخورد قیمت به یک ناحیه حمایتی است. اگر قیمت در مسیر خود به یک ناحیه حمایتی برخورد نماید و همزمان در این ناحیه شاهد تشکیل الگوی هندسی معکوس کننده باشیم، شما می‌توانید بعد از شکست خط تریگر الگوی مورد نظر برای ورود به معامله اقدام کنید.

مهمترین و بهترین الگوهای معکوس کننده هندسی که در این استراتژی می‌توانید از آنها استفاده کنید موارد زیر هستند:

  • دوقلو کف
  • سه قلو کف
  • سر و شانه
  • الگوی کیو ام

در صورتی که هر یک از این الگوهای معکوس کننده در محل برخورد قیمت به یک ناحیه حمایتی به وجود بیایند شما می‌توانید برای ورود به معامله اقدام کرده و خرید خود را انجام دهید. در چنین شرایطی حد ضرر معاملات شما کمی با فاصله در پایین ناحیه حمایتی خواهد بود و برای تعیین حد سود نیز می‌توانید از حد سود خود این الگوها استفاده کرده و یا از مقاومت نزدیک کمک بگیرید.

بهترین استراتژی معاملاتی بورس ایران

آیا استراتژی معاملاتی همه چیز در بورس است؟

در بالا اشاره کردیم که برخی از افراد بر این باور هستند که استفاده از استراتژی معاملاتی در بازار بورس کارایی نداشته و نیازی به آن ندارند. همانطور که احتمالاً متوجه شدید این دیدگاه کاملاً اشتباه است و استفاده از استراتژی های معاملاتی برای موفقیت در بازار بورس کاملاً ضروری هستند. اما تصور اشتباهی در جهت کاملاً برعکس برای استفاده از استراتژی های معاملاتی در بازار بورس هم وجود دارد.

برخی از کاربران هم به اشتباه بر این باور هستند که استراتژی های معاملاتی تنها ابزار لازم و کافی برای موفقیت در معاملات بازار بورس برای آنها است و دیگر نیازی به هیچ دانش و مهارت دیگری ندارند. در حالی که در کنار استفاده از استراتژی های معاملاتی مبتنی بر تحلیل تکنیکال، شما باید از دانش مربوط به تابلوخوانی در بورس و تحلیل فاندامنتال بورس هم استفاده کنید تا از این طریق امکان رسیدن به موفقیت برای شما در معاملات این بازار وجود داشته باشد.

اگر شما فقط به استراتژی های تحلیل تکنیکالی تکیه داشته باشید عملاً شانس موفقیت خیلی زیادی نخواهید داشت و همین موضوع باعث می‌شود تا خیلی از کسانی که دانش و مهارت کافی در تحلیل تکنیکال را دارند باز هم نتوانند در معاملات این بازار به موفقیت برسند و همین موضوع تبدیل به چالش اصلی و مهمی برای آنها شده است.

استراتژی های معاملاتی برای موفقیت در معاملات بازار بورس لازم هستند اما کافی نخواهند بود. برای اینکه شما در معاملات بازار بورس در نهایت بهترین شرایط را برای خود رقم بزنید، لازم است و در کنار استفاده از استراتژی های معاملاتی حتماً از سایر دانش‌ها و مهارت‌های لازم برای معامله‌گری در بازار بورس نیز استفاده نمایید و همچنین شناخت کامل نسبت به شرایط اقتصاد حاکم بر ایران هم پیدا نمایید. زیرا شناخت موج‌های اقتصادی باعث می‌شود تا شما در بهترین زمان ممکن معاملات خود را در بازار بورس آغاز کنید و در نهایت با بیشترین شانس در این بازار به موفقیت برسید.

افزایش قدرت بهترین استراتژی معاملاتی بورس ایران

روش‌ها و نکاتی وجود دارند که استفاده از آنها باعث می‌شود تا استراتژی های معاملاتی مورد استفاده در بورس ایران قدرت بیشتری داشته باشند و شما بتوانید از آنها برای شانس بیشتری در معاملات خود استفاده کنید. در ادامه این نکات و روش‌ها را با شما در میان می‌گذاریم.

  • دقت کنید که حتماً از استراتژی های معاملاتی مورد اشاره شده در بالا، باید در تایم فریم روزانه و بالاتر مورد استفاده قرار بگیرند و به کارگیری آنها در تایم فریم‌های کوتاه چالش‌های زیادی را برای شما ایجاد خواهد کرد.
  • پیاده سازی دقیق این استراتژی ها هم اهمیت زیادی در بالا بردن شانس موفقیت در آنها خواهد داشت و حتماً باید شما به صورت دقیق آنها را بر روی نمودار قیمت سهام پیاده‌سازی کنید.
  • داشتن مهارت کافی برای اجرای استراتژی های معاملاتی به شدت در موفقیت با استفاده از آنها اهمیت خواهد داشت.
  • استفاده به موقع از استراتژی های معاملاتی نکته مهم دیگری است که باید به آن نیز دقت داشته باشید.
  • برای تعیین حمایت‌ها و مقاومت‌های مناسب برای معاملات خود بهتر است از تایم فریم روزانه یا هفتگی استفاده کنید.
  • رعایت تکنیک‌های مدیریت سرمایه اهمیت بسیار زیادی برای استفاده قدرتمند از این استراتژی ها خواهد داشت.
  • همچنین سعی کنید که در معاملات خود فقط سراغ استراتژی هایی بروید که نسبت ریوارد به ریسک بالایی را برای شما در دسترس قرار داده باشند.

حتما بخوانید: همستر کامبت چیست؟

جمع بندی

به معرفی بهترین استراتژی معاملاتی در بورس ایران پرداخته و نکات لازم برای به کارگیری و استفاده بهینه از این استراتژی ها را نیز با شما در میان گذاشتیم. اکنون شما می‌توانید با توجه به نکات بیان شده در این مقاله به راحتی روند بهتری را برای معاملات خود در بازار بورس در پیش بگیرید و دیگر نگران از بین رفتن دارایی‌های خود در این بازار نباشید.

برای اینکه بتوانید قدرت خود را در معاملات بازار بورس افزایش دهید می‌توانید سراغ دوره آموزش بورس در مجموعه ما بروید. در کانون برج بهترین و کامل‌ترین دوره آموزشی را برای شما فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به تمام نکات لازم برای معامله‌گری در این بازار دست پیدا کرده و بدون هیچگونه نگرانی معاملات خود را در بازار بورس مدیریت نمایید. علاوه بر آموزش کامل تحلیل تکنیکال بورس در این دوره شما با استراتژی های معاملاتی و سبک‌های مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک نیز در این بازار آشنا خواهید شد.

در انتها از شما دعوت می‌کنیم که اگر دیدگاهی نسبت به استراتژی های معاملاتی در بازار بورس داشته و یا وضوعی ذهن شما را در این باره به خود درگیر کرده حتماً نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را در انتهای همین مقاله با ما در میان بگذارید. بی صبرانه منتظر شنیدن نظرات و دیدگاه‌های شما درباره بهترین استراتژی های معاملاتی مورد استفاده در بازار بورس ایران هستیم.

سوالات متداول

آیا استراتژی های معاملاتی در بورس کار می‌کنند؟

بله استراتژی های معاملاتی تکنیکالی در بازار بورس کارایی داشته و استفاده از آنها می‌تواند موفقیت‌های قابل توجهی را برای معامله‌گران رقم بزند.

آیا برای موفقیت در بازار بورس حتماً نیاز به استفاده از استراتژی معاملاتی داریم؟

بله استراتژی معاملاتی از جمله ملزومات اصلی برای معامله‌گری و موفقیت در معاملات بازار بورس است.

آیا بدون استراتژی معاملاتی می‌توان در بازار بورس موفق بود؟

خیر بدون استفاده از استراتژی معاملاتی شانس موفقیت برای کاربران در این بازار بسیار کم خواهد بود.

آیا استفاده از بهترین استراتژی معاملاتی می‌تواند تضمین کننده موفقیت در بازار بورس باشد؟

خیر در کنار شناخت بهترین استراتژی معاملاتی لازم است تا شما از سایر دانش‌های لازم مانند تحلیل فاندامنتال در بورس و تابلوخوانی در این بازار نیز کمک بگیرید.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: