لوگو کانون بورس

تحلیل بنیادی در بورس چیست + معرفی تکنیک های تحلیلی

آموزش تحلیل بنیادی در بورس
شما در حال مطالعه مقاله ۲۷ از ۳۸ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

تحلیل بنیادی در بورس چیست و چگونه می توانیم از این روش تحلیلی برای پیش بینی قیمت سهام های مختلف در بازار استفاده نماییم؟ در مقالات مختلف آموزش رایگان بورس سعی کردیم تا موضوعات مختلف برای سرمایه گذاری بهتر در این بازار را به صورت کاملاً حرفه ای با شما در میان بگذاریم و شرایط استفاده از آنها برای انجام معاملات عالی را نیز بیان کنیم. در این مقاله نیز نوبت به بررسی تحلیل بنیادی در بازار بورس ایران رسیده و سر داریم تا بهترین نکات تحلیل گری به روش فاندامنتال یا بنیادی را با شما در میان گذاشته و البته شرایط استفاده از این روش ها برای انجام معاملات در بازار بورس را نیز به صورت کامل تشریح نماییم.

در بازار بورس ایران معامله گران گاهی اوقات دیدگاه بسیار منفی نسبت به تحلیل بنیادی داشته و به هیچ وجه از روشها و تکنیکهای آن برای بهینه کردن معاملات خود استفاده نمی کنند و بر این عقیده هستند که تحلیل تکنیکال در بورس می تواند بهترین و مناسب ترین روش برای تحلیل گری بوده و نیاز به هیچ روش مکمل و جایگزین دیگری ندارد. در عوض دسته دوم دیگری هم هستند که به هیچ وجه تحلیل تکنیکال در بورس را قبول نداشته و بر این عقیده هستند که بازار بورس ایران تنها بر اساس اصول تحلیل بنیادی در حال نوسان است و به هیچ وجه از سایر روشهای تحلیلی در این بازار استفاده نمی کنند.

برای اینکه به یک جمع بندی کلی برسیم که آیا تحلیل تکنیکال بورس ایران برای معامله گری در این بازار کافی است یا اینکه تحلیل بنیادی قدرت بیشتری برای برآورد و پیش بینی قیمت آینده سهام در بازار بورس ایران دارد بایستی این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا شناخت کامل و کافی نسبت به این روش تحلیلی به دست آورده و بتوانید به سادگی آن را با تحلیل تکنیکال مقایسه و در نهایت بهترین روش تحلیل گری را برای خود برگزینید. البته در همین ابتدا باید عنوان کنیم که ما جزو هیچ کدام از دسته بالا نیستیم و تمام تلاش ما در انجام معاملات بازار بورس ایران به نحوی است که بتوانیم از تمام روش های تحلیلی موجود بهترین استفاده را داشته و در نهایت تمام جوانب را برای انجام یک معامله ایده آل در بازار در نظر گرفته باشیم. در انتهای این مقاله ممکن است شما نیز چنین دیدگاهی را نسبت به تحلیل قیمت سهام در بازار بورس ایران پیدا کرده و بتوانید معاملات به مراتب بهتری را برای خود رقم بزنید. با ما در کانون بورس همراه باشید.


تحلیل بنیادی چیست


آموزش تحلیل بنیادی در بورس تحلیل بنیادی چیست و در چه بازار هایی می توانیم از این روش تحلیلی برای معامله گری استفاده کنیم؟ تحلیل بنیادی که احتمالاً در بازارهای مالی بین المللی ممکن است از آن با عنوان تحلیل فاندامنتال یاد شده باشد یک روش تحلیلی است که در آن تحلیل گرد بر اساس داده های اقتصادی مرتبط با مورد تحلیل اقدام به بررسی و آنالیز شرایط کرده و درباره آینده تصمیم می گیرد. در این روش تحلیلی نمودار قیمت نیز یکی از پارامترهای موثر است که البته چندان مورد توجه قرار نگرفته بلکه شاخص های مهم اقتصادی هستند که اصلی ترین بخش تحلیل را به خود اختصاص می‌دهند.

تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال را می توان در تمام بازارهای مالی مورد استفاده قرار داد و خود ما نیز در زندگی روزمره که در حال استفاده از این روش تحلیلی هستیم. شما ممکن است از تحلیل بنیادی حتی برای بررسی شرایط اقتصادی معمول زندگی خود نیز استفاده کنید و از نتایج آن برای هرچه بهتر کردن شرایط اقتصادی بهره ببرید.

بیایید یک مثال ساده برای تحلیل بنیادی بزنیم که در زندگی روزمره دائما در حال استفاده از آن هستیم و می تواند ذهنیت ما را نسبت به این روش تحلیلی باز تر نماید. فرض کنید به فصل سرما نزدیک می شویم و یک محصول برای رسیدن به مرحله عرضه در بازار نیاز به مصرف قابل توجهی گاز دارد. همانطور که می‌دانید در فصول سرما مصرف گاز در کشورهای مختلف افزایش پیدا کرده و به همین دلیل هزینه مراکز تولیدی که محصول آنها تحت تاثیر میزان مصرف گاز قرار می گیرد ممکن است با افزایش قابل توجهی روبرو شود.

اگر بخواهیم این داده ها را از چندین ماه قبل وارد یک چرخه تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی نماییم پرواضح است که نتیجه این تحلیل افزایش قیمت محصول مورد نظر در فصل سرما و در طی چند ماه آتی خواهد بود.

این روش تحلیلی دائماً در زندگی روزمره همه ما مرده استفاده قرار می گیرد و به نظر نمی رسد. در بازارهای مالی و سرمایه گذاری نیز می توان از این روش تحلیلی برای تحلیل کالاهای ارزشمند مانند سهام یا حتی قیمت جفت ارزها در بازار فارکس استفاده کرده و از آن در نهایت برای انجام معاملات در جهت روند های بزرگ اقتصادی بهره برد.

در این روش تحلیلی در واقع شما در حال ارزیابی کلیت اقتصادی جهان هستید و سعی دارید تا معاملات خود را نیز بر اساس روند پیش بینی شده از نتیجه این تحلیل پیش ببرید.


تحلیل بنیادی در بورس چیست


اما برسیم به موضوع اصلی بحث ما در این مقاله که قرار است تحلیل بنیادی در بازار بورس ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. قبل از هر چیزی باید بدانیم که تعریف تحلیل بنیادی در بورس چیست و قرار است از این روش تحلیلی به چه نتیجه ای برسیم؟ طبق تعریف که در بند قبلی برای تحلیل فاندامنتال ارائه نمودیم تحلیل فاندامنتال در بورس ایران در واقع بررسی شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و بازار و سهام مورد نظر و نتیجه گیری برای آینده قیمت آن است.

دیدگاه اصلی تحلیلگران در روش تحلیل بنیادی در بازار بورس اینگونه است که آنها با روش مقایسه سعی دارند تا شرایط یکسان را از نظر افزایش یا کاهش قیمت در آینده آنالیز نمایند. برای مقایسه و رسیدن به نتیجه این تحلیل دو قیمت مختلف نیاز خواهد بود که اولیه من قیمت فعلی سهام در بازار بورس است که از آن با عنوان قیمت بازار یاد می شود. قیمت بازار همان قیمتی است که تمام سهم های موجود در بازار بورس ایران آن را دارند.

اما قیمت دیگری نیز نیاز است تا به عنوان معیار و پایی اصلی مقایسه مورد استفاده قرار بگیرد که اصلی ترین هدف و دیدگاه در تحلیل بنیادی رسیدن به این قیمت و به نوعی اندازه گیری آن است. این قیمت در اصطلاح تحلیل گری با عنوان قیمت ذاتی یا ارزش ذاتی یاد می شود.

مسلما وقتی قیمت فعلی بازار کمتر از ارزش ذاتی یک سهم باشد بایستی منتظر باشیم تا قیمت فعلی رود سودی گرفته و به ارزش ذاتی خود برسد. همچنین در طرف مقابل نیز اگر قیمت فعلی بازار یک سهم بیشتر از ارزش ذاتی آن در حال معامله باشد به این معنا است که در حال حاضر قیمت دارای حباب بوده و باید انتظار داشته باشیم که قیمت روند نزولی گرفته و دوباره به ارزش ذاتی خود برسد.

در تحلیل بنیادی در بازار بورس ایران دائماً در حال چنین بررسی و مقایسه ای میان قیمت سهام هستیم و هر موقع بتوانیم این مقایسه را انجام دهیم امکان ورود به معاملات مختلف برای ما وجود خواهد داشت. اگر شما بتوانید ارزش ذاتی یک سهم را پیدا کرده و آن. را با قیمت فعلی آن سر در بازار مقایسه کنید به راحتی امکان ورود به یک معامله آن هم به روش تحلیل بنیادی را خواهید داشت که البته نیاز به بررسی داده‌های اقتصادی بسیار زیادی خواهد داشت و به این راحتی ها نخواهد بود. اما در این مقاله به شما کمک میکنیم تا بتوانید با دیدگاه بهتری برای رسیدن به ارزش ذاتی سهم های مختلف در بازار بورس ایران اقدام کنید و ذهنیت شما نسبت به این روش تحلیلی بازتر شود.

تاریخچه تحلیل بنیادی به کجا بر می گردد؟


آموزش تحلیل بنیادی در بورس شناخت تاریخچه تحلیل بنیادی اهمیت خیلی زیادی برای استفاده از این روش در بازارهای مالی ندارد و ما نیز خیلی به دنبال بررسی تاریخچه این روش تحلیلی نیستیم. اما برای اینکه کمی اطلاعات عمومی شما را نیز افزایش داده باشیم لازم دانستیم تا در چند خط به صورت خیلی کوتاه تاریخچه تحلیل بنیادی را برای شما بازگو کنیم.

تحلیل بنیادی به روش کنونی برای اولین بار توسط یک اقتصاددان آمریکایی به نام بنجامین گراهام در دهه ۶۰ میلادی و برای تحلیل ارزش سهام در بازار بورس آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و نتایج حاصل از این روش تحلیلی در کتابی به عنوان تحلیل اوراق بهادار به چاپ رسید. از آن زمان بود که روش تحلیلی ارزشی یا همان مقایسه قیمت فعلی با ارزش ذاتی در بازارهای مالی رایج شد و تحلیلگران بزرگ دیگری مانند وارن بافت یکی از شاگردان گراهام بود این روش تحلیلی را گسترش داد.

دقیقاً مانند تحلیل تکنیکال در بورس که از بورس آمریکا آغاز شده و وارد سایر بازارهای مالی شده است تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال نیز توسط اقتصاددانان آمریکایی توسعه پیدا کرده و در حال استفاده در بازارهای مالی مختلف است.


ارزش ذاتی سهام چیست؟


دربند های قبلی چندین بار از عبارت ارزش ذاتی سهام استفاده کردیم و اشاره نمودیم که تعیین ارزش ذاتی سهام یکی از اصلی ترین دغدغه های معامله گران در تحلیل بنیادی است و دائم آنها به طرق مختلف به دنبال رسیدن به پاسخ این پرسش هستند. اگر بخواهیم ارزش ذاتی سهام را از نظر ماهیت برای شما تعریف کنیم بایستی آن را قیمت واقعی یک سهم در بازار بر اساس داده های اقتصادی و صورتهای مالی سود و زیان آن بدانیم.

به عنوان مثال یک شرکت را در بازار بورس در نظر بگیرید که دائماً زیان آور بوده و بخش قابل توجهی از آورده های مالی خود را نیز از دست داده است. به نظر شما چرا قیمت چنین سهمی در بازار بایستی روند صعودی به خود گرفته و شاهد افزایش قیمت آن باشیم؟ ارزش ذاتی در واقع با تحلیل دقیق اطلاعات اقتصادی حاکم بر قیمت یک سهم به دست خواهد آمد و به همین دلیل نتیجه حاصل از آن بیشتر به ماهیت خود شرکت نزدیک خواهد بود.

روش های ساده و پیچیده بسیار مختلفی برای تعیین ارزش ذاتی یک سهم مورد استفاده قرار می‌گیرد که بسیاری از آنها تحت تأثیر فرمولهای پیچیده ریاضی بوده و معمولاً سرمایه گذاران بزرگ برای یک سرمایه گذاری کلان از این پارامتر اقتصادی استفاده می کنند. البته با استفاده از داده های اقتصادی موجود درباره یک شرکت در بازار بورس ایران تا اندازه می‌توان ارزش ذاتی آنها را محاسبه و تجزیه و تحلیل کرد.


هدف از تحلیل بنیادی در بورس چیست


در لابلای گفتگوی ما در بند های قبلی هدف تحلیل بنیادی در بورس ایران اشاره کردیم و احتمالاً خود شما نیز درک کرده این روش تحلیلی به دنبال رسیدن به چه نتیجه ای در فرایند تحلیل و آنالیز است. اصلی ترین هدف از تحلیل بنیادی این است که ما بدانیم آیا یک شرکت در حال حاضر با قیمتی که در بازار دارد به صورت کاملا منصفانه معامله می شود یا اینکه در حقیقت ارزش اصلی آن بیشتر یا کمتر از قیمت فعلی است.

اگر بخواهیم تنها در یک جمله هدف از تحلیل بنیادی در بورس را تعریف کنیم بایستی آن را به تعیین ارزش ذاتی سهام نسبت دهیم که بر اساس پارامترهای مختلف اقتصادی تعیین می شود.

آیا می توان از تحلیل بنیادی در خرید و فروش سهام استفاده کرد؟


تحلیل بنیادی در بازار بورس ایران یک روش تحلیلی جامع است که از آن برای خرید و فروش سهام در بازه های زمانی طولانی مدت میتوان استفاده نمود. بله می توان از نتایج حاصل از تحلیل بنیادی برای خرید و فروش سهام استفاده کرد اما این روش تحلیلی بیشتر برای بازه های زمانی بلند مدت مناسب است و در بازه های زمانی کوتاه مدت خیلی کارایی لازم را نخواهد داشت.


رویکردهای تحلیل فاندامنتال در بورس ایران


آموزش تحلیل بنیادی در بورس یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در آموزش تحلیل بنیادی در بورس ایران باید به بررسی آن می پردازیم رویکرد های مختلف تحلیلی است که در این روش توسط تحلیلگران مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. بسیار مهم است که شما از کدام رویکرد برای تحلیل و سرمایه گذاری در بازار بورس ایران استفاده کنید و نتایج حاصل از این روش های تحلیلی نیز ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

به صورت کلی دو روش و دو رویکرد مختلف برای تحلیل بنیادی در بازار بورس ایران رایج است که در روش اول شما از دیدگاه بالا به پایین وارد چرخه تحلیل خواهد شد و در رویکرد دوم نیز از پایین به بالا فرایند تبدیل خود را انجام میدهید. قبل از اینکه به بررسی هر کدام از این رویکرد های تحلیلی بپردازیم باعث اشاره داشته باشیم که استفاده از هر دوی آنها گاهی ممکن است برای شما سودآور باشد و لازم است تا هر دو این روش های تحلیلی را در فرایند معامله گری خود در بازار در نظر بگیرید.

گاهی اوقات استفاده از رویکرد می‌تواند شرایط به مراتب بهتری را برای معامله گران شما به دنبال داشته باشد و لازم است حتماً هر دو رویکرد را به صورت همزمان در معاملات خود لحاظ کنید تا در نهایت در مواقع ضروری توانسته باشید یک معامله گر موفق باشید.

رویکرد تحلیلی از بالا به پایین


اولین و رایج ترین رویکرد تحلیلی در فرایند تحلیل بنیادی در بازار بورس ایران رویکرد تحلیلی از بالا به پایین است که در ادامه به صورت کامل و مرحله به مرحله این رویکرد را برای شما تشریح خواهیم کرد. در این روش شما ابتدا به بررسی و آنالیز اقتصاد کلان پرداخته و سپس مرحله به مرحله تحلیل خود را تا رسیدن به آنالیز خود شرکت ادامه میدهید. در این روش تحلیلی در واقع هدف ما این است که سرمایه گذاری بر روی یک سقف را بر اساس تمام داده‌های اقتصادی مرتبط و حاکم بر اقتصاد کشور انجام دهید و در نهایت معامله شما در بازار نیز همسو با شرایط اقتصادی حاکم بر کشور انجام خواهد پذیرفت.

رویکرد تحلیلی از پایین به بالا


دومین رویکرد تحلیلی در فرایند تحلیل فاندامنتال بازار بورس ایران رویکردی است که در آن شما از پایین به بالا تحلیل خود را انجام میدهید. نتیجه و نوع معامله گری در هر دو رویکرد تحلیلی شرایط یکسانی در نهایت ایجاد خواهد کرد اما دقت کنید که در روش دوم شما ابتدای یک سهام با پتانسیل رشد و سوددهی بالا را انتخاب کرده و سپس شرایط کل اقتصادی را برای امکان ورود به معامله در آن می سنجید. در روش اول بعد از بررسی شرایط اقتصادی این امکان برای شما به وجود می آید که رفت آنالیز های مختلف مرتبط با صنایع پیشرو پرداخته و بهترین گزینه را برای معامله خود انتخاب کنید. عیب بزرگ روش و رویکرد اول این است که شما با انبوهی از طرحهای مختلف رو به رو خواهید بود که نمی دانید کدام یک ممکن است شرایط خوبی را برای سرمایه‌گذاری و برای شما ایجاد کند.

در روش دوم و در رویکرد دوم این فرصت برای شما مهیا می شود که بتوانید با پیدا کردن یک سهم مستعد و با پتانسیل بالا برای رشد و سود دهی در نهایت شاخص های اقتصادی را برای ورود به معامله در آن مورد ارزیابی قرار داده و در صورت موافق بودن شرایط معامله خود را انجام دهید.

از نظر ما بهترین رویکرد برای تحلیل بنیادی در بازار بورس ایران این است که شما ابتدا یک با رویکرد اول را در پیش بگیرید و نتیجه حاصل از رویکرد اول را برای ۴ تا ۶ ماه در آنالیز ها و بررسی های خود مورد استفاده قرار دهید و در طول این ۴ تا ۶ ماه از رویکرد دوم برای ورود به معاملات مختلف استفاده کنید تا در نهایت هم در ورود به سهام های ارزنده عملکرد خوبی داشته باشید و هم زمان زیادی را نیز برای انجام معامله در بازار بورس ایران تلف نکنید.


قدم به قدم با تحلیل فاندامنتال در بورس ایران


آموزش تحلیل بنیادی در بورس آموزش تحلیل بنیادی در بورس ایران را به صورت قدم به قدم و مرحله به مرحله در ادامه برای شما تقسیم می کنیم. البته مسلما کسانی که به دنبال استفاده حرفه ای از روش تحلیل فاندامنتال در بازار بورس ایران هستند حتما باید در دوره آموزش حرفه ای بورس شرکت کرده و نحوه محاسبه ارزش ذاتی سهام را چندین مرتبه همراه با اساتید و مربیان مختلف مورد بررسی قرار دهند تا در نهایت از نظر تجربی نیز تسلط کافی برای استفاده از این روش را داشته باشند.

هرچند استفاده از تحلیل بنیادی در نگاه اول کمی پیچیده به نظر می‌رسد اما شما با کسب آموزش های لازم و مهارت های کافی برای معامله گری به روش تحلیل بنیادی به ارزش واقعی این روش تحلیلی پی خواهید برد و می توانید از آن برای بهینه کردن معاملات خود استفاده کنید.

معامله گران بسیار زیادی در بازار بورس ایران وجود دارند که در ابتدا هیچ دیدگاهی نسبت به استفاده از روش تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال در بورس نداشتند اما با آموزش این روش تحلیلی و استفاده از آن در معاملات خود به قدرت آن پی برده و در حال حاضر معاملات به مراتب بهتری نسبت به گذشته برای خود رقم می زنند. در ادامه با آموزش تحلیل بنیادی در بورس سعی داریم تا اولین پله های ورود شما به بازار بورس با استفاده از این روش تحلیلی را بسازیم.

مرحله اول تحلیل اقتصاد کلان


اولین مرحله در صفحه بنیادی در بازار بورس ایران تحلیل اقتصاد کلان کل کشور است. در این روش تحلیلی در مرحله اول شما باید شرایط اقتصادی کل کشور را مورد بررسی و آنالیز قرار داده و تاثیر آن را بر بازار بورس بسنجید.

البته در همین ابتدای شروع آموزش تحلیل بنیادی در بازار بورس ایران بایستی یادآوری کنیم که استفاده از این روش تحلیلی برای بازار بورس ایران تفاوت های بسیار زیادی با سایر بازارهای بورس جهانی دارد و قرار نیست شما از همان روش ها در بازار بورس ایران نیز استفاده کنید. اولین تفاوت موجود در تحلیل فاندامنتال بازار بورس ایران با تحلیل فاندامنتال بازارهای بورس بین المللی این تأثیر شرایط اقتصادی یک کشور در بازار بورس است.

در بسیاری از کشورها وقتی شرایط اقتصادی وضعیت بدی پیدا می‌کند بازار بورس نیز با افت روبرو شده و سرمایه گذاران سعی می کنند به سمت انجام معاملات مطمئن تری بروند اما در کشور ما بازار بورس تاثیر پذیری کاملاً متفاوتی از اقتصاد کلان داشته و هرچه اقتصاد کلان روند منفی به خود میگیرد بازار بورس می تواند شرایط بهتری داشته باشد. البته دلایل بسیار زیادی نیز برای این دیدگاه وجود دارد که اصلی‌ترین دلیل آن افزایش قیمت دلار در کشور و تاثیر پذیری ارزش سهام شرکت های مختلف دلاری در بازار بورس از این افزایش قیمت ارز است.

در واقع با افت شاخص های اقتصادی و از طرف دیگر افزایش قیمت ارز در داخل کشور بسیاری از شرکت‌های بورسی حتی در صورت عدم انجام هیچگونه فعالیت اقتصادی در طول یک سال نیز ممکن است به ارزش دارایی های خود اضافه نمایند و شاهد بالاتر رفتن ارزش دارایی‌های خود باشند که همین موضوع از نظر تحلیل فاندامنتال و از دیدگاه افرادی که از تحلیل بنیادی برای سرمایه گذاری در بازار استفاده می نمایند یک نتیجه گیری مثبت نسبت به آن سهام خواهد بود و همین موضوع باعث افزایش قیمت‌ها در بازار بورس می‌شود.

مهم ترین شاخص های اقتصادی در تحلیل بنیادی در بورس چیست؟


آموزش تحلیل بنیادی در بورس برای اینکه اولین مرحله از تحلیل بنیادی در بازار بورس ایران را به پایان برسانید لازم است تا شاخه های مختلف اقتصادی در سطح کلان را مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار دهید. البته شاخص های اقتصاد کلان که در این روش تحلیلی مورد بررسی قرار می گیرند دائماً در حال تغییر نبوده و بررسی آنها هر چند ماه یک بار برای انجام معاملات در این بازار کفایت خواهد کرد.

در حقیقت قرار نیست شما هر روز شاخص های بزرگ اقتصادی حاکم بر اقتصاد کشور را مورد بررسی قرار داده و نتایج حاصل از این بررسی را در آنالیز خود بر روی قیمت سهم ها پیاده کنید. بعد از هربار بررسی می توانیم نتایج حاصل از بررسی را برای چند ماه در تحلیل های مختلف مورد استفاده قرار داده و دیگر نیازی به بروزرسانی تحلیل خود در بازه های زمانی کوتاه مدت نخواهید داشت. اما مهمترین شاخص هایی که در بررسی و آنالیز اقتصاد کلان در تحلیل بنیادی در بازار بورس باید به آنها بپردازید کدام ها هستند؟

  • شاخص GDP

اولین شخصی که برای بررسی اقتصاد کلان یک کشور باید مورد بررسی و آنالیز قرار بگیرد شاخص تولید ناخالص داخلی است. شاخص تولید ناخالص داخلی در واقع شرایط اقتصادی کشور از نظر تولیدات خصوصی و دولتی را مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار داده و در نهایت یک دیدگاه کلی درباره اقتصاد کشور را در ذهن بیننده ایجاد می کند.

بر اساس اینکه شاخص تولید ناخالص داخلی برای یک کشور چگونه بوده و چه روندی را طی کرده می توان تصمیم گیری کرد که آیا اقتصاد کشور صادرات محور شده و یا واردات اهرم قوی تری در اقتصاد کشور می باشد.

  • نرخ اشتغال

دومین شاخص مهمی که می‌تواند شرایط کلان اقتصادی یک کشور را مورد بررسی قرار دهد نرخ اشتغال است. افزایش بیکاری یکی از بدترین اتفاق ها برای هر کشوری است که می‌تواند پیامدهای اقتصادی بسیار بدی را برای آن ایجاد کرده و در نتیجه در نتایج حاصل از تحلیل بنیادی در بازار بورس ایران نیز نتیجه منفی به دنبال خواهد داشت و می تواند باعث ایجاد تورم بیشتر نیز شود.

  • تورم

تورم نزدیک ترین و مهمترین شاخص اقتصادی است که در حال حاضر تمام شهروندان ایرانی با آن آشنا بوده و از آن حتی برای تحلیل قیمت کالاهای معمولی در بازار نیز استفاده می نمایند. افزایش نرخ تورم نشان از گفته اقتصاد کلان یک کشور داشته و می تواند باعث از بین رفتن ارزش دارایی شهروندان یک کشور و کاهش ارزش پولی آن کشور شود. اتفاقی که البته در کشور ما تاثیر مثبت بر روی بازار بورس گذاشته و باعث می شود تا قیمت سهم ها روند صعودی به خود بگیرند.

  • نرخ بهره

نرخ بهره یا نرخ سود بانکی یکی دیگر از شاخص هایی است که می تواند به سرمایه گذاری های کاربران در بازار بورس و سایر بازارهای مالی جهت ده باشد. البته در سال‌های اخیر تاثیر نرخ بهره در روند سرمایه گذاری کاربران کمتر شده است اما در گذشته با افزایش نرخ بهره شاهد افزایش قابل توجه هدایت سرمایه های کاربران به سپرده‌های بانکی بودیم که باعث می شود تا بازار های مالی مانند بازار بورس با افت قیمت روبرو باشند اما در سال‌های اخیر این موضوع به شدت کمتری به خود گرفته و کاربران خیلی به با افزایش چند درصدی نرخ بهره ترغیب به سپرده گذاری در بانک ها نمی شوند‌.

  • نرخ تبدیل ارز

از دیگر پارامترهای اقتصادی مهم که میتوان عمران نیز در لیست پارامترهای موثر بر اقتصاد کلان در کشور ما اضافه کرد نرخ تبدیل ارز در بازار آزاد است. اتفاقاً این پارامتر بیشترین میزان تاثیر را داشته و حتی در بازه های زمانی کوتاه مدت نیز می‌تواند تاثیر خود را بر روی بازارهای مالی مختلف در ایران از جمله بازار بورس بگذارد.

  • چرخه های تجاری

چرخه های تجاری یکی دیگر از پارامترهای است که آن را نیز می توانید در تحلیل اقتصاد کلان مورد بررسی و آنالیز قرار دهید. چرخه های تجاری به صورت مکرر در اقتصاد هر کشور تکرار میشود و تکرار آن ها می تواند یک دیده سرمایه گذاری در اختیار کاربران قرار دهد. البته چرخه های تجاری معمولاً در بازه های زمانی طولانی مدت شکل گرفته و تکرار می شوند و بررسی آنها نیز مختص بازه‌های زمانی بسیار طولانی است.

  • بودجه سالانه

بررسی و آنالیز بودجه سالانه یکی دیگر از آنالیز هایی است که شما در قدم اول حتما باید انجام دهید. هرچند تعیین بودجه سالانه در دولت ما چندان ساز و کار اقتصادی معتبری ندارد اما برخی از بندهای موجود در بودجه سالانه می تواند یک دید اقتصادی و سرمایه‌گذاری مناسب را برای شما ایجاد کند. از این رو بهتر است حداقل برای یک بار در سال ارتش ده شرایط بودجه بندی سالانه را مورد بررسی و آنالیز قرار دهید.

مرحله دوم تحلیل صنعت


آموزش تحلیل بنیادی در بورس آموزش تحلیل بنیادی در بازار بورس ایران را با معرفی مرحله دوم یعنی تحلیل صنعت ادامه می‌دهیم. در تحلیل تکنیکال اولین مرحله از ورود به معاملات مختلف در بازار بورس تحلیل شاخص کل بورس است که در تحلیل بنیادی مرحله با تحلیل اقتصاد کلان انجام می پذیرد. دومین مرحله هم برای تحلیل بنیادی و هم برای تحلیل تکنیکال یکسان است و معامله گر بایستی به تحلیل صنعت مورد نظر برای سرمایه گذاری بپردازد و با بررسی صنایع مختلف می تواند بهترین گزینه برای معامله گری و سرمایه گذاری را انتخاب نماید.

در تحلیل بنیادی بورس معامله گر در قلب دوم بایستی پارامترهای مهم اقتصادی حاکم بر صنایع مختلف را مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار داده و در نهایت شرایط آنها را در بازار تعیین و معامله خود را نیز بر اساس این تحلیل انجام دهد. دقت داشته باشید که با توجه به اینکه جهت انجام معامله در بازار بورس در تحلیل بنیادی حتماً باید با جهت نتیجه حاصل از تحلیل شرایط اقتصادی یک صنعت یکسان باشد به همین دلیل این مرحله اهمیت بسیار زیادی داشته و حتماً شما بایستی به صورت دقیق شرایط یک صنعت را مورد بررسی و آنالیز قرار دهید.

مهم ترین پارامترهای تحلیل صنایع در بورس ایران


اما سوال بسیار مهم اینجاست که برای تحلیل صنعت در روش تحلیل بنیادی در بورس بایستی به بررسی کدام پارامتر های مهم بپردازیم و کدام یک از عوامل موثر بر شرایط صنعت می‌توانند تاثیر گذاری بیشتری داشته باشند؟ در این بخش از مقاله پارامترهای مهم اقتصادی را با هم بررسی می‌کنیم که برای تحلیل صنایع مختلف در روش تحلیل بنیادی بایستی از آنها استفاده کنید و نتایج حاصل از پژوهش تحلیل آنها می‌تواند روند حرکت یک صنعت را برای شما تعیین کند.

این مرحله از تحلیل فاندامنتال در بورس مهمترین مرحله است زیرا شما بایستی اطلاعات و داده های اقتصادی کاملا حرفه‌ای را برای تجزیه و تحلیل و آنالیز در نظر بگیرید و در نهایت نتایج حاصل از این بررسی می تواند بر روی آنالیز مرحله بعدی که تعیین ارزش ذاتی هر سهم در بازار است تاثیر داشته باشد. وقتی یک صنعت در اقتصاد کشور قدرت قابل توجهی نداشته باشد عملاً تعیین ارزش ذاتی برای سهام های مربوط به این صنعت نیز چندان جذاب نخواهد بود و حتی ممکن است شما را از بررسی سهم های موجود در صنعت مورد نظر باز دارد. در طرف مقابل یک تحلیل اشتباه نیز ممکن است شما را از سرمایه گذاری بر روی بسیاری از سهم های با پتانسیل بالا باز داشته و یک فرصت سرمایه‌گذاری عالی را از شما بگیرد.

  • مقایسه با اقتصاد جهانی

اولین مرحله در تحلیل شرایط یک صنعت در تحلیل بنیادی در بازار بورس ایران مقایسه صنعت مورد نظر در کشور با شرایط آن در اقتصاد جهانی است. وقتی یک صنعت در اقتصاد جهانی روبه رو به رشدی به خود گرفته باشد این امکان را می توان برای آن قائل شد که در بازار داخلی نیز شرایط مشابهی را دنبال نماید.

به عنوان مثال تصور کنید که تقاضا برای خرید اقلام تولیدی در فلزات اساسی در جهان افزایش پیدا کرده باشد و ارزش فلزات اساسی نیز در بازارهای جهانی روند رو به رشدی به خود گرفته باشد. با همین آنالیز به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که ارزش صنایع مرتبط با فلزات اساسی در کشور ما نیز روند رو به رشدی خواهد داشت و احتمالاً باید شاهد افزایش قیمت‌ها در این صنعت باشیم. اتفاقی که افزایش ارزش دلار در کشور می تواند آن را حتی در بازار بورس تشدید نموده و باعث روش های چند صد برابری چنین شرکت هایی نسبت به بازار جهانی شود.

  • حمایت های دولت

یکی دیگر از پارامترهای بسیار مهمی که در تحلیل صنعت در فرآیند تحلیل فاندامنتال در بازار بورس ایران باید به بررسی آن بپردازید حمایت های انجام گرفته از سوی دولت بر روی صنعت مورد نظر است. وقتی در برنامه بودجه سالانه و یا اخبار منتشر شده از سوی دولت به یک صنعت اشاره بیشتری می‌شود و شرایط حمایتی بیشتری برای آن در نظر گرفته می‌شود می‌توان به این نتیجه رسید که بایستی شاهد افزایش قیمت ها در آن صنعت باشیم و احتمالاً این دیدگاه می‌تواند شرایط سرمایه گذاری بر روی سقف های حاضر در چنین صنعتی را مستعد رشد و شرایط مناسبی جلوه دهد.

البته شما بایستی حمایت های دولت از یک صنعت را با داده های اقتصادی و اعداد مورد مقایسه قرار دهید و هرگز نباید تنها به اخبار در این باره تکیه داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است نتایج حاصل از بررسی شما کاملا اشتباه باشد و شما فردی به برخی از اخبار زرد حاکم بر اقتصاد کشور را خورده باشید.

  • اخبار مرتبط

یکی دیگر از مواردی که در تحلیل صنعت باید به بررسی آن نیز بپردازید اخبار مرتبط با آن است. این اخبار هم ممکن است درباره بازار جهانی باشد و هم در داخل کشور و بر اساس اتفاقات داخلی اعلام شده باشد. اخبار معمولاً آیینه تمام نمای شرایط اقتصادی حاکم بر یک صنعت هستند و شما با آنالیز اخبار می توانید درباره سایر پارامترهای اقتصادی موثر بر صنایع مختلف نیز تصمیم گیری کنید. البته آنالیز اخبار فرایند بسیار پیچیده ای است و برای تسلط به این روش تحلیلی حتما باید تجربه بسیار بالای بینی در تحلیل بنیادی در بورس به دست آورید.

  • عرضه و تقاضا

بررسی فرآیند عرضه و تقاضا برای صنایع مختلف یکی دیگر از پارامترهای است که برای ورود به معامله در مرحله دوم یعنی تحلیل صنعت باید آن را نیز انجام دهید. در چه فصلی هستیم و شرایط حاکم بر جامعه چه روند عرضه و تقاضای را برای صنایع مختلف ایجاد میکند؟ آیا مشتریان به دنبال سرمایه گذاری هستند که این موضوع می‌تواند بر روی صنعت سرمایه گذاری در بورس تاثیر بسزایی داشته باشد. آیا ساخت و ساز با تقاضای بسیار بیشتری روبرو خواهد شد که این موضوع می‌تواند بر روی صنعت املاک و ساختمان سازی در بازار بورس تاثیر مستقیم داشته باشد.

به همین ترتیب شما بایستی شرایط عرضه و تقاضا را برای صنعت مورد نظر خود برای سرمایه‌گذاری مورد بررسی و آنالیز قرار داده و در نهایت معامله خود را نیز بر اساس شرایط عرضه و تقاضای واقعی بر روی صنایع مختلف انجام دهید.

مرحله سوم تحلیل شرکت یا سهام


آموزش تحلیل بنیادی در بورس آموزش تحلیل بنیادی در بازار بورس ایران را در سومین و آخرین مرحله برای ورود به معامله بر اساس این روش تحلیلی ادامه میدهیم. در سومین مرحله و با رویکرد از بالا به پایین نوبت به تحلیل شرکت یا سهام های مختلف طراحی شده در بازار بورس می رسد. اصلی ترین بخش آموزش تحلیل بنیادی در بورس به همین مرحله مربوط می‌شود و آنالیز کمی و عددی داده ها و صورتهای مالی برای شرکتهای مختلف در این مرحله انجام می پذیرد.

در این مرحله است که شما بایستی داده های اقتصادی مختلف مربوط به یک شرکت را در سایت ها استخراج کرده و از آنها برای بررسی شرایط اقتصادی حاکم بر یک سهم یا یک شرکت تصمیم گیری کنید. همانطور که احتمالا نمی دانید سایت کدال در حال حاضر بهترین سایت برای استخراج داده های اقتصادی مربوط به تمام شرکت های فعال در بازار بورس ایران است و بخش اعظمی از داده های مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل شرکت های مختلف را می توانید از اطلاعات این سایت استخراج نمایید. البته ممکن است نواقص این نیز در برخی از داده ها وجود داشته باشد که برای این منظور می توانید از سایر سایت های بورسی استفاده نمایید.

استفاده از بهترین سایت های بورسی برای تجزیه و تحلیل و آنالیز داده های اقتصادی روندی است که به مرور برای شما تبدیل به یک عادت خواهد شد و دیگر نیازی به انتخاب سایت های جدید نیز نخواهید داشت و با یک بار انتخاب این سایت ها از این پس شرایط برای شما راحت تر خواهد شد. اما با هم مرور کنیم و ببینیم که چه داده ها و پارامترهای را بایستی برای تحلیل یک شرکت یا یک سهام در فرایند تحلیل فاندامنتال بورس مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار دهیم.

  • کل ارزش بازار

یکی از این داده‌ها بررسی کل ارزش بازار شرکت مورد نظر است. بررسی کل ارزش بازار یک سهم می تواند بزرگی آن سهم را به شما نشان دهد و اهمیت بسیار زیادی برای تعیین پارامترهای مانند میزان نقدشوندگی و میزان تاثیر پذیری آن سهم از شاخص کل خواهد داشت.

وقتی یک سهم در بازار بورس ارزش بازار بسیار زیادی داشته باشد می‌توان به این نتیجه رسید که تاثیر پذیری آن از شاخص کل بسیار زیاد است و هر گونه روندی که شاخص کل بورس داشته باشد به صورت مستقیم بر روی رونده سهام مورد نظر نیز تاثیر گذاشته و این دو در ارتباط با یکدیگر حرکت خواهند کرد.

  • سهام شناوری

دومین پارامتری که برای تحلیل شرکت در فرآیند تحلیل فاندامنتال بورس باید به بررسی آن بپردازید میزان سهام شناور ای است که این اطلاعات را می‌توانید از تابلو بازار بورس استخراج کنید. در تابلو بازار بورس هم می‌توانید ارزش کل یک شرکت و هم مقدار سهام شناوری آن را مشاهده کرده و از این دو پارامتر برای تعیین شرایط سرمایه گذاری بر روی شرکت مورد نظر استفاده نمایید. یکی از اصلی‌ترین نتایجی که میتوان از تحلیل این پارامتر برای ورود به معامله در یک سهم از آن استفاده کرد تعیین حجم معامله و خرید سهام مورد نظر برای سرمایه‌گذاری است.

وقتی یک شرکت ارزش بازار خیلی بزرگی نداشته باشد و عملاً به عنوان یک سهام کوچک در بازار به آن نگاه می شود شما نمی توانید حجم بسیار زیادی از دارایی ها را برای خرید سهام آن در نظر بگیرید که این موضوع ممکن است باعث ایجاد چالش برای سرمایه گذاری شما شده و نقدشوندگی سهام مورد نظر را نیز کاهش دهد.

  • سرمایه گذاران اصلی

آموزش تحلیل بنیادی در بورس را با معرفی یکی دیگر از پارامترهای که در تحلیل شرکت و سهامداران بازار باید به آن بپردازید ادامه میدهیم. بررسی ترکیب سهام داران اصلی و سرمایه گذاران اصلی یک شرکت یکی دیگر از پارامترهای بسیار مهمی است که اطلاعات مربوط به آن را میتوانید از تابلو بازار بورس استخراج کرده و از این اطلاعات برای بررسی شرایط سرمایه گذاری در سهام مورد نظر استفاده کنید.

تبدیل ترکیب سهامداران اصلی شرکت از حقوقی به حقیقی و یا از حقیقی به حقوقی می تواند یک دانه بسیار مهم برای سرمایه گذاری بر روی آن باشد که شما بایستی حتماً نتایج حاصل از این آنالیز را نیز برای ورود به معامله و خرید و فروش سهام در بازار بورس در نظر بگیرید که اتفاقاً پارامتر بسیار مهمی است و می تواند دید خوبی برای شما ایجاد نماید.

  • تیم مدیریتی

بررسی تیم مدیریتی یک شرکت از این جهت اهمیت دارد که شما می‌توانید با دیدگاه ها و رویکردهای مدیریت شرکت مورد نظر آشنا شده و از همین دیدگاه ها برای تجزیه تحلیل بهتره شرایط اقتصادی آن شرکت نیز استفاده نمایید. برای بررسی و آنالیز تیم مدیریتی یک شرکت هم می‌توانید از داده های سایت کدال استفاده کنید و هم می‌توانید سراغ سایت رسمی شرکت مورد نظر در اینترنت بروید. با بررسی رزومه این افراد نتیجه گیری برای سرمایه گذاری برای سهام مورد نظر برای شما ساده تر خواهد شد و در نهایت این تصمیم گیری برای شما معامله بهتری را رقم خواهد زد.

  • انواع صورت های مالی

آموزش تحلیل فاندامنتال در بورس یکی دیگر از پارامترهایی که تحلیل شرکت در فرایند تحلیل بنیادی بازار بورس ایران به آن نیاز دارد بررسی انواع صورت های مالی است. در فرایند بررسی صورت های مالی لازم است تا شما صورت وضعیت های مختلف را برای شرکت مورد نظر برای سرمایه گذاری در بازار بورس مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار داده و بر اساس داده های موجود درباره اینکه شرکت در هر کدام از این صورت ها در چه شرایطی قرار دارد تصمیم گیری کنید.

برای مشاهده صورتهای مالی نماد های بورسی می توانید از اطلاعات سایت های مختلفی استفاده نمایید که در حال حاضر بهترین گزینه برای این منظور سایت کدال است. البته سایت های دیگر نیز چنین خدماتی را ارائه می‌کنند که یا اعتبار اطلاعات ارائه شده در آنها بسیار پایین است و یا اینکه این خدمات را با دریافت هزینه های ارائه می کنند که می تواند باعث افزایش هزینه های شما شود.

اما نکته بسیار مهمی که درباره استفاده از منابع مختلف برای مشاهده صورت های مالی شرکت های فعال در بازار بورس باید به آن اشاره کنیم این است که در برخی از منابع که احتمالاً اطلاعات خود را با دریافت کارمزد های ماهانه در اختیار کاربران قرار می دهند امکان مشاهده این صورت های مالی همراه با تجربه و تحلیل های مختلف و در دسته بندی های منظم وجود دارد که این موضوع فرایند استفاده از این اطلاعات را برای شما ساده تر خواهد کرد.

اگر تجربه کافی برای استفاده از سایت کدال برای بررسی و آنالیز صورت های مالی شرکت های فعال در بازار بورس ایران را دارید نیازی به استفاده از سایر منابع نخواهید داشت ما در صورتی که هنوز تجربه شما باید در این زمینه به حد میزان رسیده می توانید با استفاده از خدمات سایت های ارائه دهنده خدمات تحلیل فاندامنتال بازار بورس ایران هستند شرایط بهتری را برای نتایج حاصل از این روش تحلیلی برای خود به دست آورید.

از این گذشته شما بایستی تمام صورت های مالی مربوط به شرکت های مورد نظر برای سرمایه ‌گذاری را مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار داده و دست روی سهامی بگذارید که از همه نظر شرایط خوبی برای سودآوری ایجاد کرده باشد. برای اینکه یک دیدگاه اولیه نسبت به انواع صورت های مالی رایج برای تحلیل بنیادی در بازار بورس را برای شما ایجاد کنیم در ادامه مهمترین این صورت ها را با شما در میان می گذاریم و یک تعریف اجمالی از آن ها خواهیم داشت.

  • صورت وضعیت مالی: صورت وضعیت مالی در واقع همان ترازنامه یک شرکت است که به بررسی بدهی ها و دارایی های شرکت و حقوق صاحبان سهام آن پرداخته و تراز شرکت را برای یک بازه زمانی مشخص به شما ارائه می کند.
  • صورت سود و زیان: صورت سود و زیان مشخص کننده سه پارامتر مهمه درآمدها و هزینه ها و همچنین سود و زیان شرکت در یک سال مالی است.
  • صورت جریان وجوه نقد: صورت وضعیت جریان وجوه نقد جریان نقدینگی شرکت های فعال در بازار بورس را به شما نشان می دهد.
  • نسبت های مالی و انواع آن

همچنین در کنار بررسی صورتهای مالی لازم است تا معامله گران در روش تحلیل بنیادی نسبت های مالی و انواع آن را نیز در تجزیه و تحلیل خود قرار داده و از این نسبت ها نیز برای بررسی شرایط یک سهم استفاده کنند. برای آنالیز موارد مختلفی مانند ارزیابی میزان نقدینگی و سودآوری شرکت ها لازم است تا شما نسبت های مالی مربوط به شرکت مورد نظر خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و در روند آنالیز خود آنها را نیز در نظر بگیرید. مهمترین نسبت های مالی که در فرایند تغییر بنیادی در بازار بورس باید از آن ها استفاده کنید موارد زیر هستند:

  • نسبت سرمایه در گردش
  • نسبت سود سهم (EPS)
  • نسبت درآمد بر قیمت (P/E)
  • نسبت حقوق صاحبان سهام به کل بدهی

هر کدام از نسبت های مالی شرایط خاصی از یک شرکت را برای سرمایه گذاری تعیین میکنند که شما با شناختی نسبت های مالی و تاثیر آنها بر روی کیفیت یک شرکت در بازار بورس می توانید از آنها برای تجزیه و تحلیل چه بهتره سهام استفاده کرده و یک معامله موفق برای خود در بازار رقم بزنید.


مزیت های تحلیل بنیادی در بورس چیست


نوبت بررسی مزیت های تحلیل بنیادی در بازار بورس ایران می رسد. برای کسانی که علاقه به استفاده از این روش تحلیلی در بررسی روند قیمت ها در بازار بورس ایران دارند چرا به مزیت های آن می تواند شرایط بهتری را برای استفاده و بهره برداری به دنبال داشته باشد. البته شایان ذکر است که هر روش تحلیلی در کنار مزیت ها و معایبی را نیز دارا است که در ادامه بعد از بررسی وضعیت های تحلیل فاندامنتال به بررسی معایب این روش تحلیلی خواهیم پرداخت.

البته هدف ما از معرفی مزیت های تحلیل فاندامنتال در بازار بورس ایران این است که این روش تحلیلی را نسبت به سایر روش‌های تحلیلی برتر بدانیم و یا اینکه بخواهیم شما را نسبت به استفاده از این روش برای انجام معاملات خود در بازار بورس ترغیب کنیم. بلکه هدف ما ایجاد شناخته بیشتر نسبت به این روش تحلیلی است و شما به درک کاملی نسبت از شرایط آن در فرایند معاملات بازار بورس برسید و اگر به دنبال استفاده از مزیت‌های آن هستید شرایط برای شما کاملاً بهینه باشد.

از این گذشته کسانی که به دنبال انجام یک مقایسه کامل میان تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال در بازار بورس ایران هستند با استفاده از این مزیت ها بهتر می‌توانند این مقایسه را انجام داده و در نهایت برای استفاده یا عدم استفاده از این روش در معاملات خود اقدام کنند.

  • برای بلند مدت عالی است

آموزش تحلیل فاندامنتال در بورس یکی از اصلی ترین مزیت هایی که میتوانیم برای تحلیل فاندامنتال در بازار بورس ایران با نشانه داشته باشیم جذاب بودن تکنیک های مورد استفاده در این روش برای طولانی مدت است. اگر به دنبال استفاده از یک روش مناسب برای بررسی شرایط تغییرات قیمت سهام در بازه های زمانی طولانی مدت هستید به راحتی می توانید از تحلیل بنیادی و تکنیک های رایج در آن استفاده کنید.

فرض کنید به دنبال این هستید که ببینید آیا قیمت یک سهم را در یک بازه زمانی یک تا دو سال با چه روندی رو به رو خواهد شد و انتظارات از آن چگونه است. ها چند با استفاده از تکنیک های رایج در تحلیل تکنیکال نیز می توانید تا حدی آینده قیمت یک سهم را در بازار پیش بینی کنید اما تکنیکال در گذشت زمان و با اتفاقاتی که از نظر اقتصادی و شرایط سیاسی رخ می دهد تغییر کرده و نتایج حاصل از آن تحت تاثیر قرار می گیرد.

در حالی که شما می‌توانید با استفاده از تحلیل بنیادی با اطمینان بیشتری درباره روند طولانی مدت سهم ها صحبت کنید و بتوانید آنها را برای یک بازه زمانی طولانی مدت مدل کنید. وقتی برنامه های یک شرکت برای آینده را مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار دهید این امکان برای شما به سادگی وجود خواهد داشت تا بتوانید به شرایط تغییرات آن در چند سال آینده پی ببرید و درک کنید که سرمایه گذاران و مدیران اصلی شرکت مورد نظر به دنبال ایجاد چه شرایطی در شرکت خود هستند و همین موضوع می تواند معیاری برای سرمایه گذاری شما بر روی آن باشد.

  • تحلیل دقیقا مبتنی بر اطلاعات مالی و اقتصادی دقیق است

با استفاده از تحلیل فاندامنتال در بازار بورس ایران شما می توانید یک تحلیل کاملاً دقیق و مبتنی بر اطلاعات مالی و اقتصادی منتشر شده از سوی شرکت ها که توسط سازمان بورس تایید شده است داشته باشید. اعداد می تواند قدرت بسیار زیادی برای بررسی شرایط اقتصادی هر شرکت داشته باشند و کسانی که توانایی و مهارت های کافی برای کار کردن با اعداد را دارند به خوبی به قدرت آنها آشنا بوده و می‌توانند با پروژه تحلیل صورتهای مالی شرایط یک شرکت را در آینده و بر اساس سیاست های شرکت تجزیه و تحلیل و بررسی کنند.

تحلیل فاندامنتال این مزیت را برای شما ایجاد می کند که بتوانید به صورت کامل و جامع صورتهای مالی مربوط به شرکت را مورد بررسی و آنالیز قرار داده و یا شرکت مورد نظر با توجه به سیاستهای اقتصادی که در پیش گرفته میتواند در آینده موفق باشد و آن را با نمونه های موفق در گذشته بازار مقایسه کنید.

  • امکان شناسایی شرکت های مستعد رشدهای ویژه

یکی از مزیت هایی که اتفاقاً باعث می‌شود تا بسیاری از افراد استفاده از تحلیل بنیادی در بورس را نسبت به تحلیل تکنیکال ارجح تر می دانند و از آن برای انتخاب بهترین سهام برای سرمایه گذاری استفاده کند امکان شناسایی سهم های مستعد رشد های ویژه و عالی در بازه های زمانی چند ماهه است. بررسی داده ها و صورت‌های مالی شرکت‌ها و سیاست هایی که مدیران شرکت ها در نظر گرفته است این امکان را برای تحلیل به وجود می آورد تا بتواند شرایط اقتصادی سهام مورد نظر خود را برای یک بازه زمانی طولانی مدت در چند ماه آینده مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار دهد و اتفاقاً به پاسخ کامل روشن نسبت به شرایط حاکم بر آن برسد.

در تحلیل تکنیکال شما می‌توانید به صورت کاملاً دقیق نقاط مناسب برای ورود به یک معامله و یا خروج از آن را پیدا کنید اما پیدا کردن سهم های مستعد رشد در چند ماه آینده یکی از تخصص های اصلی تحلیل بنیادی است و تحلیلگران بنیادی تبحر بیشتری در این زمینه دارند.

نکته بسیار مهم درباره استفاده از این روش تحلیلی در بازار بورس این است که معمولاً تحلیلگران فاندامنتال حتی زودتر از نشانه ها و استراتژی هایی که تحلیل تکنیکال هک ورود به یک سهام برای معامله می دهد می تواند سهام مورد نظر را بر اساس حرکات سهامداران و مدیران اصلی شناسایی کرده و ورود چابک تری را برای معامله برای معامله گر ایجاد کند.

  • فیلتر شدن شرکت ها بر اساس شاخص صنعت

یکی دیگر از مزیت هایی که برای تحلیل بنیادی می توانیم به آن اشاره کنیم این است که با استفاده از این روش شما می توانید صنعتی را پیدا کنید که به شدت مستعد رشد و توسعه بوده و با شناخت این صنعت در قدم بعدی سهام هایی را برای خرید برگزینید که پتانسیل بسیار بالایی برای سود های قابل توجه در بازار بورس دارند. در واقع با استفاده از این روش تحلیلی شما می توانید سهم ها را بر اساس کیفیت شاخص صنعت مورد نظر آنها دسته بندی کرده و در سوی بهترین سهام برای معامله گری و خرید و فروش بگذارید.

وقتی یک صنعت روند صعودی به خود می گیرد و شاهد افزایش قیمت‌ سهم های مرتبط با صنعت هستیم شما می توانید با قرار دادن بخشی از سرمایه های خودروی صنعت مورد نظر به سود قابل توجهی برسید و همزمان با خارج شدن صنعت مورد نظر از رونق سرمایه های خود را به سمت صنعت دیگری پیش ببرید که شرایط مشابهی پیدا کرده و پتانسیل سوددهی قابل توجهی دارد.

  • کمک به شرکت های سودآور و با پتانسیل های خوب

یکی از مهمترین مزیت های که تحلیل بنیادی برای شرکت های سودآور و جذاب ایجاد می کند امکان شناسایی آنها توسط معامله‌گران بزرگ و ورود سرمایه‌های هنگفت به آنها برای امکان توسعه هرچه بیشتر است. متاسفانه شرکت های بسیار بزرگی از نظر ایده پردازی وجود دارند که خیلی با آنها پرداخته نمی‌شود و به همین دلیل مدیران آنها سرمایه لازم برای توسعه خود را ندارند و در نتیجه این پروژه ها با شکست روبرو شده و ما نمی توانیم از آنها حتی برای سودآوری خود استفاده کنیم. واقعیت این است که به دلیل کوچک بودن این شرکت ها از نظر تعداد سهام منتشر شده در بازار بورس تحلیل تکنیکال از شناسایی آنها عاجز است نمی‌تواند شرایط خوبی از این بابت داشته باشد.

تحلیل فاندامنتال این مزیت را برای شرکت ها ایجاد می کند که معامله گران به شناخت دقیقی نسبت به آنها رسیده و بتوانند سرمایه های خود را به سمت آنها انتقال و در نتیجه هم باعث سودآوری خود شده و هم شرایط لازم برای ایجاد توسعه بیشتر در چنین شرکت‌هایی را ایجاد کنند.

فراموش نکنید که بازار بورس یک بازار بسیار ایده آل برای توسعه شرکت‌های کوچک و شناخته کردن آنها در مقابل شرکت های بزرگ است و رشد و توسعه این شرکت ها مبتنی به جذب سرمایه قابل توجه برای ارتقای سطح کیفیت فعالیتها و خدمات است و این مهم به دست نخواهد آمد ز با شناسایی استعداد رشد و توسعه آنها توسط معامله‌گران که تحلیل بنیادی این امکان را برای بازار فراهم می آورد.


معایب تحلیل بنیادی در بورس چیست


آموزش تحلیل فاندامنتال در بورس حالا نوبت به این رسیده تا معایب تحلیل فاندامنتال در بورس را نیز با شما در میان بگذاریم و نکاتی که ممکن است باعث ایجاد چالش در استفاده از این روش های تحلیلی در بازار بورس برای شما ایجاد شود را به شما بیان کنیم. شناخت معایب تحلیل فاندامنتال در بازار بورس ایران این امنیت را برای شما باز خواهد داشت می توانید م نقاط ضعف این روش تحلیل را شناخته و در زمان استفاده از آن برای تحلیل گری آنها را بپوشانید.

یکی از بزرگترین قدم های موفقیت در فرایند سرمایه گذاری در بازارهای مالی شناخت هرچه بهتر این روش های تحلیلی و استراتژی های معاملاتی و همچنین معایب آنها است که باعث می‌شود تا تحلیلگر بتواند روش معاملاتی خود را روز به روز بهتر کرده و یا از نکات تکنیکالی برای هرچه بهتر کردن آنها استفاده کند.

شناخت معایب تحلیل بنیادی همچنین مزیت را نیز برای شما به دنبال خواهد داشت که وقتی این روش تحلیلی سیگنال برای ورود به یک معامله بر اساس سینمایی به شما ارائه می‌کند بتوانید از یک معامله زیان آور در امان بمانید. متاسفانه عدم وقت به همین نکات ساده است که باعث می‌شود بسیاری از معامله‌گران برای کسب تجربه و شناخت همین نکات و معایب سرمایه های بسیار هنگفتی را از دست داده و بعد از از دست دادن سرمایه های خود تازه به فکر بهتر کردن روش معاملاتی خود بیفتند.

حالا این انتخاب با شماست که این نکات و معایب را به صورت رایگان در این مقاله بیاموزید و از آنها برای داشتن معاملات بهتر در بازار استفاده کنید یا اینکه برای یادگیری همین نکات سرمایه هنگفتی را در بازار بورس از دست بدهید.

  • برای کوتاه مدت مناسب نیست

اولین ایرانی که برای استفاده از تحلیل فاندامنتال در بازار بورس باید دانش را داشته باشیم این است که این روش به هیچ وجه برای انجام معاملات کوتاه مدت مناسب نیست. آیا به دنبال نوسان گیری در بازار بورس و انجام معاملات کوتاه مدت در طول چند روز هستید احتمالاً بایستی از استراتژی های تکنیکال برای انجام معاملات خود استفاده کنید و تحلیل فاندامنتال چندان می تواند برای این نوع سرمایه گذاری برای شما کارا باشد.

استفاده از تحلیل بنیادی بیشتر برای معاملات مناسب است که هدف سرمایه گذار یک بازه زمانی چند ماه بوده و به دنبال خرید یک سهام و نگهداری از آن در طولانی مدت است. بررسی و آنالیز صورتهای مالی و آنالیز اعداد بیشتر برای این است که شما نتیجه پروژه های اقتصادی مربوط به یک شرکت را در بازه های زمانی چند ماهه مشاهده کنید و تصمیم بگیرید که آیا سهام مورد نظر پتانسیل خوبی برای خرید و سرمایه گذاری را دارد یا خیر.

در واقع شما تنها برای انجام معاملات کوتاه مدت می‌توانید سراغ تحلیل تکنیکال بروید و برای انجام معاملات میان مدت و طولانی مدت می توانید از ترکیب تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال استفاده نمایید. البته با در که هر چی بهتره این روش تحلیلی این امکان برای شما به وجود خواهد آمد که بتوانید از آن برای نوسان گیری در بازه های زمانی کوتاه مدت نیز استفاده کرده و با استفاده از آن و ترکیب آن با تحلیل تکنیکال بتوانید در کوتاه مدت نیز معاملات موفق را برای خود رقم بزنید.

  • نتیجه تحلیل مبتنی بر زمان است

آنالیز صورتهای مالی برای بررسی سیاستهای اقتصادی شرکت ها در بازار بورس برای یک بازه زمانی مشخصی قابل اتکا است و تغییر این سیاست‌ها و یا عدم نتیجه‌گیری به این معناست که شما دیگر نمیتوانید از آنالیز قبلی برای معامله گری در سهام مورد نظر استفاده کنید. در واقع منظور ما این است که نتایج حاصل از این روش تحلیلی مبتنی بر زمان بوده و با گذشت زمان شاهد عدم امکان استفاده از نتایج آن خواهید و بایستی تحلیل جدیدی برای معامله خود داشته باشید.

وقت شما از یک روش تحلیلی استفاده میکنید که مبتنی بر زمان است و با گذشت زمان داده های اولیه برای تجزیه تحلیل و آنالیز تغییر می کند بنابراین بعد از استفاده بلافاصله باید در بازه های زمانی مشخص به دنبال بهینه کردن معامله خود باشید و دائماً شرایط شرکت مورد نظر برای سرمایه ‌گذاری را آنالیز کنید تا اتفاق جدیدی در آن رخ ندهد.

تحلیل بنیادی به همان قدر که در تشخیص سهم هایی با پتانسیل بسیار بالا برای رشد و توسعه کارآمد است برای تشخیص سهم هایی که ارزش معامله گری ندارند نیز یک روش بسیار مناسب بوده و شما با به کارگیری این متد در سهم هایی که در حال حاضر در آنها سرمایه گذاری کرده اید می توانید تشخیص دهید که آیا سرمایه گذاری خود را تمام کنید یا اینکه هنوز هم در معامله خود باقی بمانید.

  • ناقص بودن بسیاری از اطلاعات و عدم دسترسی به برخی از آنها

ایراد بزرگ دیگری که برای تحلیل فاندامنتال در بازار بورس می توانیم به آن اشاره کنیم این است که در بسیاری از مواقع ممکن است داده ها به خوبی در دسترس شما برای تجزیه و تحلیل قرار نگیرد و یا نواحی در آنها وجود داشته باشد. در این روش تحلیلی شما مجبور هستید به داده‌های اعتماد کنید که تولید کننده آنها سازمان بورس و اعتماد کردن به سازمان بورس برای بررسی شرایط یک معامله ممکن است کمی چالش‌برانگیز برسد.

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که منابع مختلفی برای دسترسی به اطلاعات و داده های لازم برای آنالیز در روش تحلیل فاندامنتال در بازار بورس در اختیار شما قرار می گیرد و شما می بایست از این داده ها بهترین استفاده را انجام دهید. در اینجا باید توصیه کنیم که اگر برای یک شرکت یا سهمی داده های کافی برای تجزیه و تحلیل و آنالیز را در اختیار ندارید بهتر است از انجام معامله و خرید آن خودداری کرده و سراغ شرکتهای بروید که داده های آن ها به صورت کامل در اختیار شما برای تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

  • کمی نشدن روش ورود و خروج از سرمایه گذاری

آموزش تحلیل فاندامنتال در بورس مهمترین ایرادی که از نظر ما تحلیل فاندامنتال در بازار بورس دارد این است که این روش به هیچ وجه برای تعیین نقاط ورود و خروج در سرمایه گذاری مناسبی است و شما نمی توانید قیمت های مناسب برای خرید یک سهم را با استفاده از این روش تحلیلی به دست آورید و مجبور هستید که در کنار آن از تحلیل تکنیکال برای تعیین بهترین نقاط برای ورود به یک سرمایه ‌گذاری و خروج از آن استفاده کنید.

فرض کنید که شما با استفاده از تحلیل فاندامنتال به این نتیجه رسید که یک سهم پتانسیل خوبی برای رشد و سرمایه گذاری دارد و احتمالا در چند ماه آینده می تواند سود قابل توجهی را به شما ارائه کند اما سوال بسیار مهم اینجاست که چه زمانی و در چه قیمتی برای خرید سهام مورد نظر اقدام کنیم؟ این مهم می‌تواند یک نقطه ضعف بسیار بزرگ برای یک روش تحلیلی باشد اگر شما به خوبی به آن توجه کنید و در هر شرایطی برای خرید سهام مورد نظر برای سرمایه گذاری اقدام نمایید ممکن است در روزهای ابتدایی ورود به سهام مورد نظر با افت قابل توجه ارزش دارایی های خود روبرو شده و حتی در صورت استفاده از حد ضرر مجبور به ترک معامله با زیان قابل‌توجه شوید.

در ادامه در مقایسه تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال اشاره خواهیم کرد که استفاده از تحلیل فاندامنتال به تنهایی نمی تواند شرایط موفقیت برای سرمایه گذاری در یک سهم را برای یک معامله گر عادی ایجاد کند و لازم است و حتماً از تحلیل تکنیکال نیز در کنار آن برای تعیین نقاط ورود و خروج مناسب استفاده شود.

البته در حال حاضر روشها و تکنیکهای در تحلیل بنیادی توسعه پیدا کردند که با استفاده از آن ها می توانید شرایط یک سهام را به صورت کاملاً عددی و برپایه فرمول های مختلف ریاضی تجزیه و تحلیل و آنالیز کنید و خبری از تحلیل های کیفی در این روشن خواهد داد اما با این حال باز هم این روش های ارائه شده نمی توانند قیمت های ورود و خروج به معامله را برای شما کم می نمایند و امکان استفاده از تحلیل بنیادی برای تعیین بهترین قیمت برای ورود به معامله و خروج از آن وجود ندارد.

  • غفلت از سهام شرکت های کوچک در بورس

ممکن است در فرایند تحلیل فاندامنتال بر اساس استراتژی که معامله گر در پیش گرفته باشد و نتواند به خوبی شرکت های کوچک را مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار داده و به دلیل عدم دسترسی به داده های لازم برای آنالیز این شرکت ها از سهام آنها برای سرمایه گذاری غفلت نماید. در تحلیل تکنیکال اثر مهم نیست که یک شرکت در بازار بورس چه اندازه ای دارد و آیا جز شرکت های بزرگ و شاخص ساز محسوب می شود یا اینکه جزء شرکت های کوچک محسوب می شود.

در فرایند تحلیل بنیادی یک سهم لازم است تا معامله‌گر حتماً برخی از شرایط را قبل از ورود به یک معامله و انتخاب یک سهم برای سرمایه گذاری در نظر بگیرد که برخی از این فیلتر ها مانع از ورود معامله گران به سهام شرکت های خیلی کوچک میشوند که اتفاقاً در بازار بورس ایران معمولا با پتانسیل بسیار بالایی همراه بوده و رشد قابل توجهی را نیز در آنها می‌توانیم شاهد باشیم.

  • عدم امکان استفاده برای نوسان گیری و درآمدهای کوتاه مدت

در لابلای معرفی معایب سرمایه گذاری به روش تحلیل بنیادی اشاره کردیم که این روش برای تحلیل های کوتاه مدت مناسب نیست و نمی توانید از آن برای نوسان گیری در بازه های زمانی یک یا دو روزه استفاده کنید و حتما برای چنین روش سرمایه گذاری باید سراغ تحلیل تکنیکال بروید.

در حال حاضر بسیاری از معامله‌گران هستند که با رسیدن به تسلط کافی و همچنین تجربه بالا در فرآیند نوسان گیری در بازار بورس امکان خرید و فروش سهام را حتی در یک روز معاملاتی برای خود فراهم می آورند و در همان یک روز می تواند سود بسیار زیادی را از فرایند سرمایه ‌گذاری خود با خرید سهام در حداکثر دامنه نوسان منفی و فروشان در حداکثر دامنه نوسان مثبت یک سرمایه گذاری فوق العاده جذاب را برای خود رقم بزنند.‌ متاسفانه امکان استفاده از تحلیل بنیادی برای چنین روش سرمایه گذاری در بازار بورس وجود ندارد.


تحلیل بنیادی در بورس ایران بهتر است یا تحلیل تکنیکال؟


آموزش تحلیل فاندامنتال در بورس رسیدیم به بررسی این نکته بسیار مهم که تحلیل بنیادی در بورس ایران بهتر است یا تحلیل تکنیکال می تواند گزینه ی بهتری برای بررسی و آنالیز نمودار قیمت سهم ها در بازار باشد؟ پاسخ دادن به این سوال از چندین جنبه اهمیت دارد و بسیاری از افراد منتظر پاسخ این پرسش هستند تا یک استراتژی معاملاتی ایده آل برای خود در بازار ایجاد کرده و بتوانند معاملات موفقی را رقم بزنند.

پاسخ دادن به این سوال که آیا تحلیل بنیادی در بورس ایران بهتر است یا تغییر تکنیکال به این راحتی ها هم نیست و برخلاف تصور بسیاری از افراد که بلافاصله بعد از دیدن این سوال رای به برتر بودن تحلیل تکنیکال می دهند باید جوانب مختلفی مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار گیرد تا در نهایت یکی از این روش های تحلیلی به عنوان گزینه برتر انتخاب شود.

هر کدام از روش‌های تحلیلی برای انجام معامله در بازار بورس ایران مزیت ها و معایب خاص خود را دارند و اینکه یکی را نسبت به دیگری برتر بدانیم یک انتخاب کاملاً از روی ناآگاهی و از روی بی تجربگی خواهد بود. همین الان با بسیاری از افرادی که از تحلیل تکنیکال برای انجام معامله در بازار بورس ایران استفاده کرده و با شکست های مختلفی روبرو شده‌اند صحبت کنید آنها به شما بیان خواهم کرد که بازار بورس ایران به هیچ وجه تکنیکال پذیر نیست و استفاده از اخبار و تحلیل فاندامنتال است که می‌تواند شرایط خوبی برای انجام معاملات در این بازار برای شما ایجاد کند.

از طرف دیگر بسیاری از افرادی که در حال نوسان گیری در بازار بورس ایران هستند و با استفاده از استراتژی های معاملاتی تحلیل تکنیکال معاملات خود را پیش میبرند، بر این عقیده هستند که استفاده از تحلیل فاندامنتال چندان مزیتی برای معامله گران در این بازار به دنبال نداشته و این تحلیل تکنیکال است که می تواند تبدیل به یک رمز موفقیت برای انجام معاملات در این بازار شود.

اما واقعیت این است که هیچ کدام از روش های تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی را نمی‌توان نسبت به دیگری برتر دانسته و افراد حرفه‌ای و معامله گران کارآزموده می دانند که در هر موقعیت ممکن است یکی از این روش های تحلیلی مانع از ورود به معاملات زیان‌ده برای آنها شده و تبدیل به یک برگ برنده برای آنها شود. برای اینکه بتوانید از هر دو روش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی به صورت ایده آل در معاملات خود در بازار بورس ایران استفاده کنید و از یک استراتژی معاملاتی مبتنی بر هر دو روش داشته و از مزیت های هر دو این روش ها برای انجام معامله استفاده نمایید.

به عنوان مثال برخی از کاربران بر این دیدگاه هستند که ابتدا بر اساس داده های موجود در تحلیل بنیادی و تحلیل فاندامنتال شرایط سهم های مختلف را مورد بررسی و آنالیز قرار داده و سپس از تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن بهترین نقاط ورود و خروج از معامله استفاده می نمایند. این دسته از کاربران که اتفاقا ما نیز علاقه بسیار زیادی به روش تحلیلی آنها داریم بیشتر وارد معاملاتی می‌شوند که در آنها هم در تحلیل تکنیکال و هم تحلیل بنیادی به صورت همسو با یکدیگر عمل کند و شرایط برای ورود به یک معامله کاملا ایده آل باشد.

اگر بخواهیم از چنین دیدگاهی برای ورود به معامله در بازار بورس ایران استفاده کنیم هرچند کارکرد و کاربردهای تحلیل تکنیکال در بازار بورس برای ما بیشتر خواهد بود اما با این حال از مزیت های هر دو روش به صورت همزمان استفاده کرده و مسلما معاملات ما با وین ریت بهتری نیز همراه خواهد شد. بسیاری از افراد تازه کار تحلیل تکنیکال و روشهای مورد استفاده در آن برای تحلیل نمودار قیمت را به تازگی آموخته‌اند بر این باور هستند که با همان تحلیل تکنیکال به راحتی می توانند معاملات موفقی را در بازار برای خود داشته باشند. اما با رسیدن به مرز پختگی آنها نیز به این نتیجه می رسند که بایستی به صورت همزمان هم از و تحلیل تکنیکال و هم از تحلیل بنیادی در معاملات خود بهره جسته و به هیچ وجه هیچ کدام را نادیده نگیرند.

اگر بخواهیم استفاده از تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی در معاملات بازار بورس ایران را به درصد بیان کنیم احتمالاً سهم تحلیل تکنیکال را باید ۶۰ و ۷۰ درصد و سهم تحلیل بنیادی را ۳۰ تا ۴۰ درصد در نظر بگیریم اما زمانی شما می توانید وارد معاملات فوق العاده عالی در بازار شوید که همزمان هم تحلیل تکنیکال و هم تحلیل بنیادی همسو با معامله شما باشد و در چنین مواقعی است که امکان رسیدن به سود های قابل توجه در بازار بورس برای شما فراهم می آید.

در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که بهترین استراتژی مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازار بورس ایران حکم ورود به یک معامله می دهد اما به دلیل اینکه شرایط از نظر تحلیل بنیادی و اخبار مناسب نیست درنهایت معامله مورد نظر با شکست روبرو شده و معامله گر با ضرر هنگفتی از معامله خارج میشود. به همین دلیل است که بر تر دانست یکی از این روش های تحلیلی برای یک معامله گر ممکن است تبدیل به یک نقطه ضعف بزرگ شود و وی را از بسیاری از روش های کسب سود بیشتر در بازار بورس دور نگه دارد.

تحلیل فاندامنتال در بورس برای چه کسانی مناسب است؟


تحلیل بنیادی در بازار بورس ایران برای کسانی مناسب است که به دنبال یک سرمایه گذاری بلند مدت در این بازار هستند و تغییر و نوسانات کوتاه مدت قیمت سهام ها چندان اهمیتی برای آنها ندارد. سرمایه‌گذارانی که سرمایه های چند میلیاردی در بازار بورس وارد کرده و سعی دارند تا در یک بازه زمانی یک تا دوساله رشد قابل توجهی برای سرمایه های خود ایجاد کرده و شاهد رسیدن به سود های بیش از تورم سالانه کشور باشند می توانند از این روش به بهترین شکل استفاده نمایند. ایران و کسانی که به دنبال سرمایه ‌گذاری در بازه های زمانی کوتاه مدت هستند نمی توانند از این روش سرمایه گذاری و تحلیلی استفاده کرده و بایستی حتما همراه با آن از تحلیل تکنیکال نیز بهره ببرند.

کسانی که برای ورود به معاملات به دنبال آنالیز رفتار سرمایه گذاران حقوقی در بازار بورس می روند می بایست تحلیل بنیادی را به صورت کامل مسلط شده و حتماً با استفاده از تکنیک های موجود در تحلیل فاندامنتال رفتار حقوقی ها را تجزیه و تحلیل کرده و از این طریق بهترین سرم ها را برای ورود به معامله انتخاب نمایند.

تاثیرپذیری تحلیل فاندامنتال از اخبار


آموزش تحلیل فاندامنتال در بورس یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که درباره تحلیل بنیادی در بازار بورس ایران باید دانشگاه داشته باشیم تاثیرپذیری این روش تحلیلی از اخبار است. البته خودم بحث بررسی اخبار یکی از گزینه های تحلیل بنیادی در بازار بورس ایران محسوب می‌شود و افرادی که از این روش تحلیلی استفاده می کنند بایستی تسلط و مهارت کافی برای آنالیز اخبار را نیز داشته باشند. واقعیت این است که بازار بورس ایران بازاری است که به شدت تحت تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور بوده و به هیچ وجه نمی‌توان تاثیر اخبار را در این بازار نادیده گرفت.

در ادامه دلایل کافی نبودن تحلیل بنیادی برای انجام معامله در بازار بورس را با هم بررسی خواهیم کرد اما همین تأثیرپذیری این بازار از اخبار یکی از اصلی ترین دلایلی است که نمیتوانیم خود تحلیل بنیادی را از بررسی نمودار سهم ها در بازار بورس نادیده بگیریم و این روش تحلیلی را به کل از استراتژی معاملاتی خود حذف کنیم.

اخبار سیاسی و نظامی و همچنین اخبار اقتصادی دائماً در روند قیمت سهام در بازار بورس ایران تاثیر می گذارد و اگر بخواهیم آنها را نادیده بگیریم به هیچ وجه نمی توانیم معامله گر موفقی در این بازار باشیم.

آیا تحلیل بنیادی به تنهایی کافیست؟


آموزش تحلیل فاندامنتال در بورس یکی دیگر از سوالات بسیار مهمی که معامله گران و تحلیل گران تازه کار در ورود به بازار بورس با آن روبرو می شوند این است که آیا تحلیل بنیادی به تنهایی برای انجام معامله در این بازار کافی است یا اینکه بایستی حتماً از تحلیل تکنیکال نیز برای انجام معاملات بهتر استفاده کنیم؟ دربند های قبلی که به مقایسه تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال در بورس پرداختیم احتمالاً شما پاسخ این سوال را دریافت کرده اید اما واقعیت بسیار مهم دیگر در این باره وجود دارد که نمی توانیم آن را کتمان کنیم.

در حال حاضر افراد بسیار زیادی هستند که سرمایه های هنگفتی در بازار بورس در اختیار داشته و در حال انجام معامله و خرید و فروش سم های مختلف بدون استفاده از تحلیل تکنیکال و تنها بر اساس داده های تحلیل فاندامنتال می باشند. بسیاری از افراد به شرایط انجام معامله این دسته از معامله گران استناد کرده و بر این عقیده هستند که تحلیل بنیادی به تنهایی می تواند برای انجام معاملات موفق در این بازار کافی باشد.

دقت داشته باشید که انجام معامله در بازار بورس شرایط مختلفی دارد و اینگونه نیست که هر کسی در شرایط یکسان وارد فرآیند معاملات شود. به عنوان مثال برخی از افراد ممکن است تحت تاثیر ارتباطاتی که دارند اخبار دسته اول درباره شرایط های مختلف را در بازار بورس در اختیار داشته و روند معاملات خود را نیز بر اساس همین اخبار و داده ها پیش ببرند. این افراد در حال استفاده از تحلیل بنیادی برای انجام معاملات خود هستند اما داده های در دسترس آنها به هیچ وجه در اختیار عموم قرار نگرفته و عملا امکان استفاده از روشهای آنها برای تمام معامله گران وجود ندارد.

اگر بخواهیم درباره معاملات بازار بورس ایران برای یک فرد معمولی که سرمایه مناسبی هم در اختیار دارد واقع‌بین باشیم به هیچ وجه نمی توان تحلیل بنیادی را برای انجام معاملات موفق در این بازار کافی دانست. در واقع در این روش تحلیلی از شما نقاط ورود و خروج مناسبی را در بازار به دست نیاورده و نمی توانید معاملات خود را بر اساس روند نمودار قیمت سهام ها به این شکل ممکن پیش ببرید. آن هم در بازار بورس ایران که با ورود نمودار یک سهم به صف فروش ممکن است تا چندین هفته حتی امکان خارج کردن سرمایه های خود را از یک ذهن داشته باشید و تمام سود حاصل از معاملات شما از این طریق از بین برود.

آیا تابلو خوانی همان تحلیل بنیادی است؟


در مقاله آموزش تابلو خوانی در بورس سعی کردیم تا تمام تکنیک ها و روش های تابلو خوانی را به شما آموزش داده و شرایط لازم برای استفاده از این روش ها با قدرت معاملاتی بسیار بالا را برای شما فراهم آوریم. در بسیاری از منابع نکات مربوط به آموزش تابلو خوانی در بورس همراه با تحلیل بنیادی در این بازار شده و برخی از کاربران نیز تابلو خوانی را یکی از تکنیک های تحلیل بنیادی در نظر می گیرند.

البته هرچند تابلو خوانی را نمی توان یکی از تکنیک های تحلیل فاندامنتال در بورس تعریف کرد و این روش تحلیلی کاملاً جدا و شرایط متفاوتی دارد اما با این حال این که بخواهیم یک روش تحلیلی را در چه لیستی و در چه شرایطی قرار داده و تعریف کنیم چندان اهمیتی ندارد و بیشتر نتیجه حاصل از آن است که می تواند برای یک معامله گر مفید باشد. از این رو به شما نیز توصیه می‌کنیم که به جای اینکه رسیدن به پاسخ چنین پرسش‌های باشی بیشتر کاربردهای روش های تحلیلی مختلف در بازار بورس ایران را فرا گرفته و سعی کنید از آنها برای انجام معاملات موفق در این بازار استفاده نمایید.

جمع بندی


آموزش تحلیل فاندامنتال در بورس اکنون شما به خوبی دارید که تحلیل بنیادی چیست و چگونه می توانیم از تحلیل بنیادی در بورس ایران استفاده کنیم. در این مقاله سعی کردیم که جدایی از تعریف تحلیل فاندامنتال در بازار بورس ایران روش‌های استفاده درست و بهینه از این روش تحلیل را نیز برای شما تشریح کنیم تا اگر به دنبال انجام معاملات موفق در بازار بورس ایران هستید از این روش تحلیلی به نحو احسنت استفاده کرده و معاملات خود را با استفاده از آن بهینه کنید.

همه ما میدانیم که کسب تجربه و افزایش میزان مهارت ها و تسلط بیشتر به استفاده از روش های مختلف تحلیل بنیادی برای بررسی ارزش ذاتی سهم های مختلف می تواند بیشترین تاثیر را در موفقیت آمیز بودن معاملات بر اساس این روش داشته باشد. بر این اساس توصیه می کنیم که شما همراه با چسب و آموزش های ابتدایی برای ورود به معاملات با استفاده از تحلیل بنیادی حتماً در کنار یک استاد و مربی تمرینات لازم را انجام دهید تا احتمال موفقیت شما بر اساس استراتژی های تحلیل بنیادی به حداکثر کیفیت ممکن برسد.

در مجموعه کانون بورس تمام تلاش ما برای معرفی بهترین روش های معامله گری در بازارهای مالی به شما عزیزان است. در همین راستا سعی کرده ایم تا زمینه و بسترهای لازم برای ورود به بازارهای مالی از جمله بازار بورس ایران و بازار فارکس بازار ارز دیجیتال را برای شما فراهم آوریم که تلاش ما را می توانید در مجموعه مقالات آموزش رایگان مربوط به هر یک از این بازارهای مالی مشاهده کنید. در سری مقالات آموزش رایگان بورس امکان استفاده از تمام تکنیک های معاملاتی در این بازار را تشریح کرده و استراتژی های معاملاتی مختلف را به شما آموزش دهیم تا از این پس می توانید بدون هیچ گونه دغدغه مانند یک فرد حرفه ای در بازار بورس به معامله بپردازید.

کسانی هم که نمی توانند مقالات رایگان ما را در آموزش بورس پیگیری کنند امکان شرکت در دوره آموزش حرف های این بازار را دارند تا از این طریق در کنار استاد با تجربه و موفق در معاملات بازار بورس ورود به این بازار را تجربه کرده و اطمینان خود را نسبت به موفقیت در معاملات این بازار به حداکثر شرایط ممکن برسانند.

در انتهای مقاله شما را دعوت می کنیم اگر تجربه ای از استفاده از تحلیل بنیادی در بورس ایران دارید آن را با مرغ و سایر کاربران در میان بگذارید تا با به اشتراک گذاری نظرات کم‌کم امکان انجام معاملات بهتر و موفق تر برای تمام معامله گران ایرانی فراهم شود.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: