لوگو کانون بورس

بورس چیست به زبان ساده

بورس چیست به زبان ساده
شما در حال مطالعه مقاله ۱ از ۳۸ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

بورس چیست و چرا باید در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم؟ در یکی دیگر از مقالات آموزش رایگان بورس در کنار شما هستیم تا تشریح کاملی نسبت به شرایط و ویژگی های بازار بورس داشته و شناخت بهتری نسبت به این بازار برای شما رقم بزنیم. بازار بورس در عین اینکه می‌تواند یک بازار کامل شیرین و جذاب برای سرمایه گذاری و رسیدن به سود های قابل توجه باشد، اما به همان اندازه یک بازار بی رحم است که ممکن است تمام سرمایه های شما را در یک مدت بسیار کوتاه به باد دهد.

سرمایه گذاری در بازار بورس یک دانش و هنر است که هر کسی نمی‌تواند در این دانش و هنر موفق ظاهر شود. بسیاری از افراد با تجربه خط بر این باور هستند که معامله‌گری و موفقیت در بازار بورس در کنار آموزش‌های حرفه‌ای نیاز به استعداد و ذات معامله گری در بازار نیز دارد. با توجه به اینکه افراد زیادی در همین لحظه که ما در حال نگارش این مقاله هستیم ضررهای سنگینی در بازار بورس مشاهده کرده و خیلی‌ها هم به موفقیت‌های نسبی در امر سرمایه‌گذاری در این بازار رسیده‌اند لازم دانستیم تا معرفی کامل‌تر و جامع‌تری نسبت به بازار بورس برای شما داشته باشیم.

هدف ما در مقاله بورس چیست به زبان ساده این است که:

  • شناخت بهتری نسبت به این بازار برای شما رقم بزنیم.
  • نکات کاربردی تری برای انجام معاملات مطمئن‌تر در اختیار شما قرار دهیم.
  • تجربه چندین ساله خود در سرمایه گذاری در بازار بورس را با شما در میان بگذاریم.
  • شما را از اشتباهات رایج در بازار بورس دور نگه داریم.
راهنمای مطالعه نمایش

بازار بورس چیست


بازار بورس چیست و چرا این بازار به وجود آمده است؟ خیلی از کاربران بر این باور هستند که بازار بورس یک بازار توسعه پیدا کرده برای سرمایه گذاری و رسیدن به سود برای کاربران مختلف است. اما در حقیقت بازار بورس برای ایجاد رونق اقتصادی بهتر در تمام کشورها و ایجاد شرایط بهینه‌تر برای شرکت‌های مختلف پذیرفته شده در این بازار فعالیت می‌نماید.

سرمایه گذاری در بازار بورس یکی از ده‌ها مزیتی است که این بازار در اقتصاد هر کشوری برای کاربران ایجاد می‌نماید. خرید و فروش سهام در بازار بورس باعث می‌شود تا شرکت‌های فعال در این بازار نقدینگی لازم برای فعالیت‌های اقتصادی خود را کسب کرده و از این طریق بتوانند هم رونق خوبی برای فعالیت‌های خود رقم بزنند و هم رونق اقتصادی کشور را نیز سبب شوند. در ادامه با تشریح هرچه بهتر بازار بورس درک شما نسبت به این بازار بیشتر خواهد شد.

تاریخچه پیدایش بورس چیست


تاریخچه بورس چیست و این بازار جذاب و دوست داشتنی از کجا وارد زندگی بشر شده است؟ قبل از هر چیزی باید دبانیم که واژه بورس از کجا آمده است؟ در قرن پانزدهم میلادی در کشور بلژیک خانواده ثروتمندی زندگی می‌کردند که معمولاً کسبه و افراد شاغل در حرفه‌های مختلف جلوی خانه این خانواده جمع شده و در قالب حراج کالاهای خود را مبادله کرده و می‌فروختند. بعدها به همین دلیل این بازار به نام خانوادگی این خانواده یعنی واندر بورس نام‌گذاری شد. البته بازار بورس جلوی آقای بورس شباهت زیادی به بورس امروز نداشت اما با این حال در همه بارها اولین قدم‌ها به همین قدر ساده برداشته شده‌اند.

بورس چیست به زبان ساده

اولین بازار بورس به معنی امروزی در قرن ۱۸ میلادی در کشور هلند شکل گرفت. شرکت بزرگ هند شرقی هم به عنوان اولین شرکت سهام خود را در این بازار عرضه نمود. در اوایل قرن ۱۹ نوبت به شکل‌گیری بورس لندن رسید و در نهایت بورس نیویورک که در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار بورس جهان است، بعد از بورس لندن کار خود را آغاز نمود.

تاریخچه بازار بورس در ایران اما به همین سده حاضر مکی رسد. در سال ۱۳۱۵ برای اولین بار مطالعاتی برای آغاز بازار بورس در ایران توسط یک فردی بلژیکی از سوی دولت وقت شروع شد. به بهانه‌های مختلف مانند جنگ جهانی دوم نتیجه این مطالعات تا سال‌ها بی‌استفاده باقی ماند و در نهایت در ۱۵ بهمن ۱۳۴۶ بورس اوراق بهادار با همه چالش‌های موجود آغاز به کار کرد. بانک توسعه صنعتی و معدنی به عنوان بزرگ‌ترین بانک ایران در آن زمان نیز اولین سهام در بازار بود که معاملات روی آن آغاز شد.

فلسفه شکل‌گیری بازار بورس چیست


یکی از سؤالاتی که ذهن بسیاری از کاربران را درباره بازار بورس به خود درگیر کرده و فلسفه پیدایش این بازار است. واقعاً فلسفه پیدایش بورس چیست و چرا این بازار در جامعه انسانی شکل گرفته است؟ بسیاری از بازارهایی که در دنیای مدرن امروز شکل می‌گیرند چیزی جز ارائه سود به برخی از افراد خاص و سرمایه گذاران بزرگ پشت آنها نیست. بازارهایی مانند بازار آتی سکه در کشور خودمان و یا بازار ارز دیجیتال را می‌توان از این نمونه‌ها دانست. اما فلسفه شکل‌گیری بازار بورس واقعاً چیز دیگری است.

مبنای اصلی تشکیل بازار بورس جهت تقسیم سود و زیان احتمالی میان شرکا در شرکت‌های مختلف است و بورس محلی برای تجمیع سرمایه های جزئی و پراکنده و بدون هدف برای سرمایه گذاری های کلان در بخش‌های اقتصادی است که هم می‌تواند به اقتصاد کل کشور کمک کند و هم باعث شکوفایی و رشد اقتصادی سهام‌داران گردد. بازار بورس را می‌توان به سفرهای تشبیه کرد که هرکس به اندازه سهم خود می‌تواند از این سفره میل کند.

در بازار بورس چه چیزی معامله می‌شود؟


فلسفه بازار بورس

برای اینکه بهتر از گذشته درک کنید که بازار بورس چیست و چگونه می‌توان به اهداف تعیین شده در این بازار دست یافت لازم است تا روند معاملات در این بازار را نیز با شما در میان بگذاریم. بازار بورس در واقع محل معامله سهام شرکت‌های پذیرفته شده در این بازار توسط سرمایه گذاران مختلف است.

بعد از اینکه یک شرکت در بازار بورس پذیرفته می‌شود بر اساس میزان ارزش و شرایطی که سازمان بورس در نظر گرفته ارزش شرکت مورد نظر به تعداد سهام مشخصه تقسیم می‌شود. به عنوان مثال یک شرکت می‌تواند یک میلیارد سهم و یک شرکت دیگر بنا به شرایط ۱۰ میلیارد سهم داشته باشد که البته قیمت سهم هر شرکت نیز طبق شرایط مختلف تعیین شده و با هم یکسان نخواهند بود.

حال سهام‌داران شرکت بخشی از سهام خود را برای تأمین نقدینگی و جذب سرمایه های کاربران در بازار بورس عرضه می‌نمایند که من و شما می‌توانیم با استفاده از خدمات کارگزاری بورس برای خرید این سهام اقدام نماییم. با خرید هر سهم در واقع ما تبدیل به سهام‌داران شرکت مورد نظر خواهیم شد و به میزان سهام در دسترس می‌توانیم از سود سالانه شرکت مورد نظر نیز سهم خود را داشته باشیم.

البته فرآیند خرید و فروش سهام در بازار بورس همیشه به این معنا نیست که یک طرف معامله سهام‌داران اصلی شرکت هستند. بعد از عرضه اولیه سهام مورد نظر و در اختیار گرفتن بخشی از سهام آن توسط سایر سرمایه‌گذاران عملاً امکان خرید و فروش میان کاربران نیز شکل می‌گیرد.


انواع بازار بورس چیست


مقاله بازار بورس چیست را با تشریح انواع بازار برای شما ادامه می‌دهیم. بازار بورس اوراق بهادار ایران در ابتدا به عنوان یک بازار واحد تشکیل شده و فرایند خرید و فروش سهام شرکت‌ها در آن نیز در دسترس کاربران قرار گرفت. اما به مرور با پیشرفته‌تر شدن شرایط بازار بورس و همچنین تقلید از کشورهای توسعه یافته و پیشرفته انواع مختلفی از بازار ها در بورس ایران نیز به وجود آمد.

هر کدام از انواع بازار بورس در واقع جایگاهی برای انجام معامله کالاها و سهام خاصی هستند که میان این کالاها و سهام در انواع بازار بورس هیچ اشتراکی وجود ندارد. در واقع وقتی شما سهام یک شرکت را در یکی از انواع بازار بورس معامله می‌کنید، سهام شرکت مورد نظر در همان بازار موجود بوده و در سایر انواع بازار بورس دیگر خبری از این شرکت نیست. اما ببینیم انواع بازار بورس کدام‌ها هستند و امکان انجام معامله بر روی چه سهم هایی در آنها برای ما وجود دارد.

بازار بورس اوراق بهادار

اولین نوع از انواع بازار بورس همان بازار بورس اوراق بهادار است که همه ما آن را به عنوان بازار بورس می‌شناسیم و از آن برای خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف استفاده می‌کنیم. بازار بورس اوراق بهادار همان بازاری است که تاریخچه آن را در بندهای قبلی با هم مرور کرده و شرایط آن را نیز مطرح کردیم.

فرابورس

دومین نوع از انواع بازار بورس بازار فرابورس است. سازمان بورس اوراق بهادار برای اینکه یک شرکت در بازار بورس پذیرفته شده و امکان انجام معامله بر روی سهام آن وجود داشته باشد، قوانین و مقررات خاصی را در نظر گرفته است. در صورتی که یک شرکت از نظر فنی و شرایط اقتصادی شایستگی لازم برای ورود به بازار بورس را نداشته باشد عملاً سازمان بورس امکان ورود آن به بازار بورس را منع می‌نماید.

در این بین برخی از شرکت‌ها هستند که از نظر شایستگی فاصله خیلی زیادی با معیارهای سازمان بورس ندارند اما هنوز به این معیارها به صورت قطعی نرسیده‌اند. این دسته از شرکت‌ها در بازاری به عنوان بازار فرابورس عرضه می‌شوند که در این بازار نیز امکان انجام معامله و خرید و فروش سهام آنها البته با قوانین خاص مربوط به بازار فرابورس وجود خواهد داشت.

دقت داشته باشید که عملاً ماهیت انجام معاملات در بازار بورس و در بازار فرابورس با هم یکسان است و تنها کیفیت شرکت‌های پذیرفته شده در این بازارها با یکدیگر متفاوت است. همچنین لازم به توضیح است که ممکن است یک شرکت بر اثر فعالیت‌های اقتصادی بهتر در آینده از بازار فرابورس وارد بازار بورس شده و همچنین این امکان نیز وجود دارد که شرکتی به دلیل مشکلات اقتصادی بعد از سال‌ها حضور در بازار بورس وارد بازار فرابورس شود.

بورس کالا

بورس کالا چیست و چه کالاهایی در این بازار معامله می‌شود؟ یکی دیگر از انواع بازار بورس، بورس کالا است که امکان انجام معامله و خرید و فروش کالاهایی مانند محصولات پتروشیمی، فلزات، زعفران، خودرو، برنج و مواردی از این دست در این بازار وجود دارد و کاربران می‌توانند از طریق سامانه بورس کالا برای خرید این محصولات اقدام نمایند.

بورس انرژی

چهارمین نوع از انواع بازار بورس سهام بورس انرژی است که امکان انجام خرید و فروش و معاملات حامل‌های انرژی مشتمل بر برق در این بازار در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

مزیت های بورس چیست


برای اینکه بهتر بدانید بازار بورس چیست و شناخت شما نسبت به این بازار کامل‌تر شود لازم است تا مزیت های بازار بورس را نیز با شما در میان بگذاریم. بازار بورس مزیت های بسیار زیادی دارد که البته رسیدن به برخی از این مزیت ها نیاز به دانش و تجربه بیشتر در این بازار برای کاربران خواهد بود. اما با این حال تمام مزیت هایی که در ادامه برای بازار بورس پیام می‌کنیم کاملاً قابل دسترس برای تمام فعالان در این بازار است.

امنیت سرمایه گذاری

به عنوان اولین و مهم‌ترین مزیت بازار بورس بایستید امنیت سرمایه گذاری در این بازار اشاره داشته باشیم. البته منظور ما از امنیت سرمایه گذاری در بازار بورس نبود ریسک‌های مختلف نیست بلکه به جز اینکه این بازار با مجوزهای لازم و تحت قوانین مشخص مدیریت می‌شود سرمایه های کاربران در آن به دور از هرگونه کلاهبرداری و ریسک‌های این‌چنینی خواهند بود. کلاهبرداری‌ها و ریسک‌هایی که همین الان بسیاری از کاربران ایرانی در مواجهه با بازارهایی مانند بازار ارز دیجیتال و بازار فارکس با آن روبرو هستند.

یک قدم جلوتر از تورم حرکت کنید

یکی از نکات بسیار مهمی که لازم است تا در مقاله بورس چیست به صورت جامع‌تر به آن بپردازیم بررسی شرایط این بازار با شرایط تورم در ایران است. اقتصاد کشور ما یک اقتصاد تورمی است و هر ساله نیز غول تورم بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. هرچند آمارهای دولتی نشان از تورم‌های ۳۰ تا ۴۰ درصدی دارند اما شواهد و قرائن در بازار نشان از تورم‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی دارد. با این حساب بسیار مهم است که سرمایه گذاران سرمایه های خود را وارد بازار نمایند که بتواند این تورم سهمگین را کنترل کرده و ارزش سرمایه های آنها را در این تورم حفظ و حتی به آن اضافه نماید.

بازار بورس نشان داده که در بازه‌های زمانی طولانی مدت همیشه یک قدم جلوتر از تورم حرکت کرده و می‌تواند بهترین انتخاب برای سرمایه گذارانی باشد که تمایل به حفظ حداکثری ارزش سرمایه های خود از خطر تورم دارند. هر چند بازار بورس ایران در یکی دو سال گذشته با افت‌های بسیار زیادی روبرو شده اما بررسی داده‌های آماری آن در بازه‌های زمانی ۱۵ تا ۲۰ ساله نشان می‌دهد که این بازار همیشه ارزش سرمایه های کاربران را ده‌ها درصد بالاتر از نرخ تورم در اقتصاد ایران افزایش داده است.

شفافیت در سرمایه گذاری

از دیگر مزیت هایی که می‌توان برای بازار بورس در نظر گرفت شفافیت کامل در سرمایه‌گذاری در این بازار است. شما دقیقاً نمی‌دانید که در حال خرید و فروش سهم چه شرکتی با چه شرایطی هستید و همچنین هیچ دلال و واسطه‌گری نیز قرار نیست روی نوع معاملات شما تأثیر مستقیم داشته باشد. شفافیت در سرمایه گذاری در بازار بورس را می‌توان با سایر بازارها به راحتی مقایسه کرد. به عنوان مثال برای خرید یک مسکن در بازار مسکن علاوه بر اینکه افراد و دلال‌های بسیار زیادی نقش دارند چالش‌های بسیار زیادی برای خود واحدهای مسکونی نیز وجود دارد که شناسایی بسیاری از آنها برای خریداران در زمان معامله امکان‌پذیر نیست.

در بازار بورس شما می‌توانید در لحظه شرایط و کیفیت کار تمام شرکت‌های فعال در سامانه کدال مشاهده کرده و با آگاهی نسبت به شرایط آنها برای خرید و فروش سهام اقدام کنید.

تنوع بالای سهام

همچنین در بازار بورس تنوع بسیار زیادی از انواع سهام در دست سرمایه گذاران قرار دارد تا برای خرید و فروش آن اقدام نمایند. تنوع بالای سهم های مختلف باعث می‌شود تا امکان انتخاب سهم با کیفیت بالا راحت‌تر در دسترس کاربران قرار بگیرد. این امر می‌تواند کیفیت سرمایه گذاری خریداران سهام در این بازار را نیز به مراتب افزایش دهد.

نقد شوندگی بالا

نقدشوندگی در بازار بورس چیست و چرا بازار بورس به عنوان یکی از نقدشونده‌ترین بازارهای مالی شناخته می‌شود؟ نقدشوندگی به این معنا است که شما بدون هیچ چالشی در کمترین زمان ممکن بتوانید دارایی خود را نقد کنید. به عنوان مثال فرض کنید شما برای سرمایه گذاری اقدام به خرید یک واحد مسکونی در شهر خود کرده باشید. حال به جهت نیاز و یا هر دلیل دیگری تصمیم فروش واحد مسکونی مورد نظر گرفته و تمایل دارید آن را به پول نقد تبدیل کنید. اصطلاح نقدشوندگی در واقع شرایطی را تعریف می‌کند که سرمایه گذار بتواند در مدت زمان کوتاه‌تری کالای در دسترس خود را به فروش رسانده و آن را به پول نقد تبدیل کند که این مهم برای بازار مسکن بسیار پایین است.

در بازار بورس به جز در مواقع بسیار حساس و شرایط نادر شما می‌توانید تمام دارایی خود را در کمتر از چند ثانیه نقد کرده و آن را به پول نقد تبدیل کنید. اتفاقی که باعث شده تا نقدشوندگی بازار بورس به شدت بالا باشد.

امکان ورود با سرمایه کم

همچنین یکی دیگر از مزیت هایی که می‌توان برای بازار بورس در نظر گرفت امکان ورود با سرمایه های بسیار کم به این بازار است. در حال حاضر قل وجه مورد نیاز برای انجام معامله در بازار بورس ۵۰۰ هزار تومان است و این امر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در این بازار حتی با سرمایه های خیلی کم نیز می‌توانند کار خود را آغاز نمایند.

معایب بورس چیست


به بررسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت های بازار بورس پرداختیم و همچنین در حین بررسی این مزیت‌ها سعی کردیم مقایسه میان بازار بورس و سایر بازارهای سرمایه گذاری در ایران نیز داشته باشیم. اما معایب بازار بورس چیست و سرمایه گذاری در این بازار چه ریسک و خطراتی برای ما به دنبال خواهد داشت؟

بسیار مهم است که همراه با مزیت های بازار بورس به معایب آن نیز دقت کرده و از این طریق شناخت کامل‌تری نسبت به این بازار پیدا نمایید. تنها در این صورت است که با واقعیت‌های بازار بورس آشنا شده و تمهیدات لازم برای جلوگیری از ریسک‌های مختلف را نیز در معاملات خود در نظر خواهید گرفت.

نیاز به آموزش های حرفه‌ای و تمرین

یکی از اصلی‌ترین معایب بازار بورس که بسیاری از کاربران از آن غافل هستند این است که برای ورود و سرمایه‌گذاری در این بازار به صورت مستقیم نیاز به آموزش های حرفه‌ای و تمرین خواهیم داشت. البته در روش های سرمایه گذاری غیرمستقیم عملاً نیاز به دانش فنی خیلی بالایی برای سرمایه گذاری در بازار بورس وجود ندارد اما در روش های مستقیم نیاز است تا کاربران حتماً آموزش های حرفه‌ای لازم را در دوره بورس پشت سر گذاشته و سپس بعد از تمرین و تسلط کامل به این روش ها برای معامله گری در بازار از آنها استفاده نمایند.

بدون استفاده از خدمات آموزش بازار بورس عملاً سرمایه‌گذاری در این بازار با چالش‌های بسیار زیادی روبرو خواهد شد. هرچند آموزش رایگان بورس تا حدی می‌تواند شناخت شما را نسبت به این بازار بالا ببرد اما با این حال برای درک بهتر بازار و همچنین پیدا کردن تسلط کافی نسبت به استراتژی های معاملاتی در بازار بورس نیاز به استفاده از خدمات آموزش حرفه‌ای در این زمینه وجود دارد.

ریسک‌های مخصوص بازارهای سرمایه

مقاله بورس چیست را با تشریح ریسک‌های سرمایه گذاری در این بازار را ادامه می‌دهیم. ریسک‌های مخصوص بازارهای مالی نیز از جمله معایبی هستند که می‌توان آنها را برای بازار بورس تعریف کرد. سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای سرمایه معمولاً با ریسک‌های مشخصی همراه است که اجتناب از این ریسک آن نیز امکان‌پذیر نخواهد بود.

  • همیشه ممکن است روند حرکت قیمت سهام در جهت مورد نظر ما نباشد و معاملات ما وارد ضرر شوند.
  • ریسک‌های مانند بسته شدن نماد و یا بروز مشکلات ناگهانی در یک شرکت ممکن است سرمایه گذاری شما را تهدید نماید.
  • اخبار سیاسی و نظامی و حتی اقتصادی منفی ممکن است روی کیفیت استراتژی معاملاتی شما در بازار بورس تأثیر داشته باشد و مانع از کارکرد مناسب آن گردد.
  • تحلیل های اشتباه نیز از دیگر مشکلاتی است که ممکن است سرمایه گذاری شما در این بازار را تهدید نماید.

البته ریسک ها و چالش‌های دیگری هم هستند که خیلی مربوط به ماهیت بازار بورس نبوده و خود کاربران و خریداران هستند که این ریسک ها را برای سرمایه‌گذاری خود دامن می‌زنند. ریسک‌هایی مانند سیگنال گیری از کانال های وی آی پی و یا در اختیار قرار دادن سرمایه ها در اختیار سایر افراد برای سرمایه گذاری از جمله ریسک‌هایی هستند که خود کاربران به دلیل ناآگاهی برای سرمایه های خود ایجاد می‌نمایند. البته این ریسک‌ها را خیلی نمی‌توان به پای بازار بورس نوشت.

چالش‌های تحلیل بنیادی بورس

یکی از مهم‌ترین روش های تحلیل سهام در بازار بورس استفاده از تکنیک‌های تحلیل بنیادی است که نیاز به بررسی دقیق و کامل ترازنامه‌ها و صورت‌های مالی شرکت‌های فعال در بازار بورس دارد. این روش تحلیلی که اتفاقاً اهمیت بسیار زیادی برای معامله گری در طولانی مدت در بازار بورس دارد ریسک ها و چالش‌های بسیار زیادی داشته و ممکن است سرمایه های شما را در خطراتی قرار دهد.

خطرات دخالت‌های دولتی در بازار بورس

از جمله سایر ریسک‌های تعریف شده با ارائه بازار بورس می‌توان به خطر دخالت‌های دولتی در این بازار اشاره کرد. با توجه به اینکه سازمان بورس یک سازمان کاملاً دولتی محسوب می‌شود عملاً دولت این امکان را دارد تا در صورت صلاحدید تغییراتی در روند بازار ایجاد کرده و از این طریق باعث بروز اختلال در نحوه معاملات مطمئن سرمایه گذاران شود. همچنین دقت داشته باشید که بهترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی شرکت‌های دولتی هستند که توسط خود دولت مدیریت می‌شوند و عملاً دولت تأثیر بسیار زیادی روی بازار بورس دارد.


چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم؟


خرید بورس

در مقاله آموزش رایگان بورس سعی کردیم تا نحوه سرمایه گذاری و ورود به بازار بورس را برای شما تشریح کنیم. حالا که درک کردید بازار بورس چیست و چه مزیت ها و معایبی دارد عمل شما می‌توانید به صورت کاملاً آگاهانه سرمایه‌گذاری در این بازار را انتخاب نمایید.

برای سرمایه گذاری در بازار بورس ابتدا باید آموزش‌های لازم را پشت سر گذاشته و سپس در شروع کار با افراد با تجربه و تحلیلگران باسابقه قدم به قدم روند تحلیل و خرید و فروش سهام در این بازار را آموزش ببینید. دقت کنید که آموزش های همراه با مربی به مراتب می‌تواند شرایط بهتری را برای شما در سرمایه گذاری در بورس رقم بزند.

همین‌طور لازم به یادآوری است که علاوه بر سرمایه‌گذاری مستقیم امکان سرمایه گذاری به روش غیرمستقیم نیست در بازار بورس وجود دارد که از این طریق شما می‌توانید بدون نیاز به پشت سر گذاشتن دوره های آموزشی سرمایه های خود را برای کسب سود و رسیدن به درآمدهای قابل توجه در بورس قرار دهید. اگر انگیزه لازم برای سپری کردن دوره های آموزشی مختلف را نداشته و یا استفاده از آموزش های گوناگون منجر به بالا رفتن کیفیت معامله و سرمایه گذاری شما در بازار بورس نشده به شدت توصیه می‌کنیم که از انجام معاملات به صورت مستقیم خودداری کرده و حتماً از روش سرمایه گذاری غیرمستقیم برای این منظور استفاده کنید.

عوامل تأثیرگذار در بورس چیست


یکی از اطلاعات بسیار مفید و ارزنده که لازم است درباره بازار بورس بدانید عوامل مؤثر بر قیمت ها و شرایط این بازار است. اگر به خوبی درک کرده‌اید که بازار بورس چیست و چه شرایطی دارد تا حدی می‌توانید عوامل مؤثر بر شرایط آن را نیز بدانید. آشنایی با عوامل تأثیرگذار بر بازار بورس یکی از مهم‌ترین فاکتورهای استفاده از روش تحلیل فاندامنتال برای سرمایه گذاری در این بازار است.

عوامل تأثیرگذار در بازار بورس دائماً در حال تغییر دادن شرایط این بازار هستند که نداشتن شناخت کافی نسبت به آنها باعث می‌شود تا شما نتوانید تحلیل درستی از شرایط بازار داشته باشید. بسیاری از تحلیلگران و افراد حرفه‌ای با استفاده از همین عوامل سفر می‌کنند تا روند کلی شاخص بازار بورس را تشخیص داده و معاملات بهینه‌تری برای خود رقم بزنند. در همین راستا در ادامه مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر بازار بورس را با هم مرور خواهیم کرد.

قیمت دلار و بازار بورس

تمام اقتصاد و بازارهای مالی در ایران به نوعی به قیمت دلار در بازار داخلی وابسته هستند و به هیچ وجه نمی‌توان تأثیر دلار بر اقتصاد ایران در همه جنبه‌ها را کتمان کرد. حتی اگر مسئول این روزها و روزها به دنبال بی‌اهمیت جلوه دادن قیمت دلار در اقتصاد ایران باشند باز هم نمی‌توانند اثر واقعی آن را بر اقتصاد و بازارهای مالی از بین ببرند.

بازار ارز و بازار دلار پرسودترین بازار موجود در ایران نیست اما تأثیرگذارترین بازار در همه جنبه‌های اقتصادی کشور ما است. قیمت دلار در تمام سال‌های طول عمر بازار بورس به عنوان یک لیدر توانسته این بازار را تحت تأثیر قرار دهد و همیشه افزایش و کاهش قیمت دلار به صورت مستقیم روی بازار بورس نیز تأثیر گذاشته است.

بسیاری از تحلیلگران و کاربران حتی عادت دارند برای خرید و فروش سهام در درجه اول نمودار دلار را بررسی کرده و به اصطلاح به پیش بینی دلار بپردازند. در مقاله آموزش دلار و نحوه پیش بینی آن سعی کردیم تا به صورت کامل این موضوع را برای شما تشریح کنیم که با استفاده از مقاله حاضر می‌توانید حتی برای بررسی این بازار تأثیرگذار نیز اقدام کنید.

قیمت سکه و بازار بورس

مقاله بازار بورس چیست را با بررسی تأثیرگذاری قیمت سکه در این بازار ادامه می‌دهیم. بازار سکه نیز یکی از بازارهای مالی بسیار بزرگ و جذاب در ایران محسوب می‌شود که بسیاری از کاربران تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در آن دارند. جالب است بدانید که در ۱۰ سال گذشته بیشترین میزان سوددهی بعد از بازار بورس مربوط به بازار سکه بوده و سرمایه گذاران در این بازار توانسته‌اند روند بسیار خوبی برای سرمایه گذاری خود ایجاد نمایند.

تأثیر قیمت سکه در بازار بورس به صورت مستقیم نیست. اگر مقاله آموزش بازار سکه و آموزش پیش بینی قیمت سکه را مطالعه کرده باشید به خوبی درک می‌کنید که خود قیمت سکه به نوعی تابعی از قیمت دلار در بازار ایران است. همچنین قیمت سکه بر اساس قیمت طلا نیز نوسان می‌نماید و به همین دلیل بازار سکه تبدیل به یکی از پر نوسان ترین بازارهای مالی ایران شده است.

آمارها و بررسی گذشته نشان می‌دهد که روند حرکت بازار سکه با بازار بورس تقریباً در یک جهت است اما در برخی مواقع نیز شاهد تفاوت‌هایی در نحوه نوسان قیمت در این بازار ها هستیم. با توجه به اینکه قیمت سکه و بازار بورس هر دو از قیمت دلار تأثیر می‌گیرند لازم به یادآوری است که قیمت سکه تأثیرپذیری سریع‌تری نسبت به بازار بورس از روند حرکت دلار در بازار داخلی ایران دارد.

تورم و بازار بورس

مقاله بازار بورس چیست را با بررسی تورم در شرایط سهام در بازار بورس ادامه می‌دهیم. همان‌طور که در بخش مزیت های بازار بورس عنوان کردیم روندها در این بازار به نحوی بوده که همیشه سرمایه، سرمایه گذاران چند قدم جلوتر از تورم اقتصاد ایران حرکت کرده است. هرچند به صورت کلی در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته مانند آمریکا و یا انگلستان و حتی ژاپن تورم تأثیر منفی بر بازار بورس دارد و همین حقیقت درباره بازار بورس ایران نیز باید صادق باشد، اما به دلیل تأثیرپذیری بیشتر بازار بورس از بازار دلار در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که حتی با افزایش تورم نیز بازار بورس روند صعودی دارد.

یکی از راه‌حل‌های بسیار ساده برای تشخیص قدرت پول‌های کشورهای مختلف بررسی شرایط بازار بورس آن کشورها و همچنین میزان تورم در آن کشورها است. به صورت معمول افزایش بی‌رویه تورم نشان از اقتصاد ضعیف و بیمار داشته و همین امر باعث می‌شود تا بازار بورس در کشورهای پیشرفته نیز با افت قابل توجهی روبرو شود و عملاً پول فیزیکی آنها نیز با افت ارزش در بازارهای جهانی روبرو گردد.

در ایران نیز همین افزایش بی رویه تورم باعث افت شدید ارزش پول ملی ما شده اما قدرت تأثیرگذاری تورم بر روی بورس ایران متناسب با قیمت دلار نیست و به همین دلیل با وجود افزایش تورم‌های شدید در سال‌های اخیر بازار بورس نیز روند صعودی داشته است.

شاخص بیکاری و رفاه اجتماعی و بازار بورس

همچنین در بررسی عوامل تأثیرگذار بر بازار بورس بایستی به شاخص بیکاری و رفاه اجتماعی در ایران نیز اشاره داشته باشیم. واقعیت این است که بازار بورس در واقع بازاری است که می‌تواند آیینه شرایط اقتصادی و رفاه اجتماعی در یک کشور باشد. به همین دلیل است که اقتصاد کشورهای پیشرفته مانند چین و آمریکا بر اساس شرایط بازار بورس آنها بیان می‌شود.

مسلماً کاهش شاخص بیکاری و افزایش رفاه اجتماعی در هر کشوری منجر به بهتر شدن شرایط بازار بورس آن کشور شده و در نتیجه می‌تواند روندهای صعودی را در قیمت سهام مختلف به دنبال داشته باشد.

شاخص تولید ناخالص داخلی و بازار بورس

اگر به خوبی دقت کرده باشید در بررسی عوامل تأثیرگذار بر بازار بورس به نوعی در حال معرفی شاخص های مختلف اقتصادی در کشور هستیم که می‌توانند روی بازار بورس و سایر بازارهای سرمایه در کشور تأثیر داشته باشند. یکی دیگر از این شاخص ها شاخص تولید ناخالص داخلی است که به نوعی شرایط تولیدی محصولات مختلف در یک کشور را در طول یک سال نشان می‌دهد.

هر چقدر شاخص تولید ناخالص داخلی در کشور ما بیشتر شود عملاً کالاهای تولید شده بیشتر شده و صادرات جایگزین واردات خواهد شد. افزایش شاخص تولید ناخالص داخلی می‌تواند باعث رونق اقتصادی شده و در نتیجه شرایط بهینه برای بازار بورس ایجاد نماید. همانطور که می‌دانید میزان دارایی‌های شرکت‌های فعال در بازار بورس به نوعی به شرایط تولیدی آنها در طول سال بستگی دارد و افزایش شاخص تولید ناخالص داخلی به معنای باارزش‌تر شدن دارایی‌های این شرکت‌ها نیز است.

صادرات و واردات و بازار بورس

میزان صادرات و واردات یکی دیگر از عوامل موثر بر بازار بورس است. افزایش صادرات باعث ارزآوری شده و همچنین می‌تواند روی سایر فاکتورهای اقتصادی در داخل کشور تأثیر مستقیم داشته باشد. متأسفانه صادرات در کشور ما روند بسیار ضعیفی در پیش گرفته و سال به سال این روند ضعیف‌تر و ضعیف‌تر هم می‌شود و به همین دلیل خیلی نمی‌توانیم این فاکتور را به عنوان یک عامل مثبت در بالا بردن کیفیت بازار بورس بدانیم.

اقتصاد کشور و بازار بورس

در نهایت تمام عوامل و فاکتورهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم معرفی اقتصاد کشور ما هستند که برایند آنها می‌تواند روی بازار بورس تأثیر مستقیم داشته باشد. شکوفایی اقتصادی باعث ایجاد رونق در تمام بازار ها شده و سرمایه گذاری مطمئن‌تری در بازار بورس برای شما رقم خواهد زد.

بورس خارج چیست


در ادامه مقاله بورس چیست سعی داریم تا برخی از سؤالات و چالش‌های بسیار مهم مربوط به این بازار را با شما در میان بگذاریم که شناخت آن‌ها باعث می‌شود تا اطلاعات شما نسبت به شرایط سرمایه گذاری در این بازار بهتر شده و در نتیجه بتوانید با کیفیت بهترین معاملات خود را انجام دهید. یکی از این دانستنی‌ها نیز شناخت بورس خارج است.

دقت داشته باشید که اکثر کشورهای جهان یک بازار بورس فعال داخلی دارد که البته امکان انجام معامله در آنها برای کاربران سایر کشورها نیز وجود دارد. در حال حاضر بازار بورس نیویورک به عنوان بزرگ‌ترین و حجیم‌ترین بازار بورس دنیا شناخته می‌شود و بعد از آن نیز بازار بورس های لندن، توکیو، شانگهای، سیدنی، بازار بورس آلمان و برخی دیگر از کشورها قرار می‌گیرند.

البته اگر مقاله فارکس چیست را مطالعه کرده باشید احتمالاً می‌دانید که برخی از کاربران به اشتباه بازار فارکس را به عنوان بورس خارج تعریف می‌کنند که یک اصطلاح درست نیست. بازار فارکس بازاری مجزا از بازار بورس کشورهای مختلف بوده و شرایط آن نیز کاملاً متفاوت با بازار بورس است.

میزان درآمد بازار بورس چیست


بازار بورس چیست

همچنین بسیاری از علاقه مندان دوست دارند در همان روزهای ابتدایی ورود به بازار بدانند که میزان درآمد و سرمایه گذاران در بازار بورس چیست و چقدر می‌توانند برای رسیدن به سود در این بازار حساب کنند. به هیچ وجه نمی‌توان مقدار مشخصی به عنوان درآمد ثابت برای سرمایه گذاران در بازار بورس تعریف کرد. هر کس بر اساس میزان تجربه و دانش و قدرت تحلیل گری شرایط متفاوتی در درآمدزایی در بازار بورس رقم زده و به نتایج مختلفی نیز در این باره رسیده است.

به صورت یک پیش فرض اگر شما بتوانید به سود ۱۰ تا ۲۰ درصدی در هر ماه در بازار بورس برسید عملکرد خوبی داشته و می‌توانید هم به یک درآمد ثابت و هم به سود قابل توجه در طولانی مدت در این بازار دست یابید. شایان ذکر است که هدف‌گذاری رسیدن به سودهای خیلی زیاد در بازار بورس معمولاً تبدیل به یک سم بزرگ برای سرمایه گذاران در این بازار شده و باعث اقدامات کاملاً هیجان‌زده و بدون فکر از جانب آنها می‌شود. فراموش نکنید که سرمایه گذاری و تحلیل گری در بورس یک دانش است و قرار نیست برای موفقیت در بازار بورس قمار کنید.

بهترین روش تحلیل بازار بورس چیست


شناخت بهترین روش تحلیل بازار بورس یکی دیگر از دغدغه‌هایی است که معمولاً سرمایه‌گذاران در همان روزهای ابتدایی ورود به بازار بورس با آن روبرو هستند. به صورت کلی دو روش اصلی تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال روش‌هایی هستند که شما می‌توانید از آنها برای تحلیل بازار بورس استفاده کرده و روند سهم ها را تشخیص دهید.

تحلیل تکنیکال روشی است که شما برای استفاده از آن نیاز به بررسی تمام اخبار و شرایط شرکت‌های مختلف پذیرفته شده در بازار بورس را نداشته و تنها با استناد به تکنیک‌های از پیش تعیین شده که می‌توانید در دوره آموزش بورس آنها را آموزش ببینید می‌توانید نمودار قیمت سهام ها را تجزیه و تحلیل کنید. طبق اصول تحلیل تکنیکال تمام اتفاقاتی که در اخبار سیاسی و اقتصادی موجود در کشور رخ می‌دهند همگی در قیمت خود را نشان خواهند داد و شما می‌توانید با تحلیل قیمت آینده هر سهم در بازار بورس را پیش بینی کنید.

تحلیل بنیادی نیز روش دیگری است که در این روش برای تحلیل شرایط ایکس هم از صورت‌های مالی و ترازنامه‌ها و اخبار مرتبط با سهام موردنظر و بازار بورس استفاده می‌شود تا یک پیش بینی کامل از آینده سهم صورت پذیرد. در این روش تحلیلی که استفاده از آن نیاز به تجربه بسیار زیادی دارد عملاً کاربران با اطلاعات و داده‌های بسیار زیادی درگیر هستند که ممکن است افراد تازه‌کار خیلی نتوانند از پس پردازش این اطلاعات بر بیایند.

به صورت کلی توصیه اساتید مختلف در حوزه آموزش بازار بورس این است که کاربران بعد از سپری کردن دوره بازار بورس ۷۰ درصد تمرکز خود را بر روی استفاده از روش های تحلیل تکنیکال قرار دهند و ۳۰ درصد آن را نیز معطوف استفاده از روش های تحلیل بنیادی نمایند. در واقع به دلیل اینکه آموزش و امکان استفاده از تکنیک‌های مختلف تحلیل تکنیکال کاملاً کمی و ساده‌تر است از این رو کاربران اشتباهات کمتری در سرمایه‌گذاری خود از این روش تحلیلی رقم زده و باعث می‌شوند تا معاملات بهتری داشته باشند.

همچنین دقت داشته باشید که تحلیل فاندامنتال یا همان تحلیل بنیادی روشی برای پیش بینی قیمت سهام مختلف برای بازه‌های زمانی بسیار طولانی مدت است و تحلیل تکنیکال در بازه‌های زمانی کوتاه‌ترین پیش بینی را برای شما انجام می‌دهد. از این رو اگر به دنبال سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام برای بازه‌های زمانی کوتاه مدت و میان مدت تا چند هفته یا چند ماه هستید استفاده از روش تحلیل تکنیکالی می‌تواند شرایط بهتری را برای شما رقم بزند.

سرمایه گذاران بازار بورس چه کسانی هستند؟


آخرین بخش از مقاله بورس چیست را نیز به معرفی سرمایه گذاران مختلف در این بازار اختصاص داده‌ایم. سرمایه گذاران بازار بورس به صورت کلی به دو دسته سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند. سرمایه‌گذاران حقیقی من و شما هستیم که به صورت کاملاً شخصی برای معامله در این بازار اقدام کرده‌ایم. سرمایه‌گذاران حقوقی نیز به آن دسته از افرادی اطلاق می‌شود که در شرکت‌های بزرگ سمت داشته و به عنوان یک شخصیت حقوقی کد بورسی دریافت کرده‌اند.

همچنین دقت داشته باشید که معمولاً روندها و شرایط نوسانات قیمت سهام در بازار بورس بر اساس فعالیت سرمایه‌گذاران حقوقی رقم می‌خورد که سرمایه بیشتری در اختیار داشته و معمولاً نمی‌توانند جریان‌ساز باشند. به همین دلیل سرمایه‌گذاران زیرک و باهوش معمولاً نحوه رفتار حقوقی‌ها در بازار را دنبال کرده و بر اساس رفتار آنها شرایط معاملات خود را البته با تکیه بر استراتژی های معاملاتی قدرتمند پیاده‌سازی می‌نمایند.

کلام آخر


اکنون به خوبی می‌دانید که بازار بورس چیست و سرمایه گذاری در این بازار چه شرایطی می‌تواند برای شما به دنبال داشته باشد. تا وقتی که درک شما نسبت به شرایط سرمایه گذاری در یک بازار مانند بازار بورس کامل شده باشد عملاً ورود به بازار می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتماً قبل از وارد کردن سرمایه های گران‌قدر خود به بازار بورس تمام تمهیدات لازم را در نظر گرفته و آموزش‌های لازم را نیز پشت سر بگذارید.

تمام تلاش ما در مجموعه کانون بورس فراهم کردن بستر ایده‌آل برای انجام معاملات بهتر برای شما عزیزان است. در همین راستا مجموعه مقالات آموزش رایگان بورس تهیه و تنظیم شدند تا شما بتوانید بدون کوچک‌ترین هزینه‌ای درک بسیار قابل قبولی از بازار بورس به دست آورید. همچنین در دوره جامع بزرگان بورس نیز آموزش های کاملاً حرفه‌ای و عملی را برای ورود به این بازار برای شما در نظر گرفتیم که در انتهای این دوره ها شما می‌توانید مانند یک فرد کاملاً با تجربه و حرفه‌ای در بازار بورس معامله نمایید. اساتید با تجربه ما در انتهای دوره جامع بزرگان بورس در کنار شما هستند را در کارگاه‌های عملی به صورت زنده معاملات در بازار بورس را به شما آموزش داده و همزمان شما نیز بتوانید خرید و فروش سهام را در کنار یک مربی با تجربه، تجربه کنید.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: