لوگو کانون بورس

تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال | بررسی بورس، ارز دیجیتال و فارکس

تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال
شما در حال مطالعه مقاله ۱۷ از ۲۰ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال. این سوال از آن دسته از سوال‌هایی است که همیشه برای معامله‌گران بازارهای مالی وجود داشته و حتی کسانی که به تازگی به افراد معامله‌گر و سرمایه‌گذار در بازارهای مالی اضافه می‌شوند نیز با آن روبرو هستند. اینکه تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال به آیتم‌ها و موارد مختلفی بستگی خواهد داشت و از این گذشته این بررسی و این مقایسه در شرایط مختلف بازارهای مالی نیز نتیجه متفاوتی خواهد داشت. برای اینکه تصمیم بگیریم تحلیل تکنیکال می‌تواند شرایط بهتری برای معاملات ما ایجاد کند یا بهتر است سراغ تحلیل فاندامنتال برویم، قبل از هر چیزی باید با این روش‌های تحلیلی آشنا شده و بدانیم که هر یک از آنها چه مزیت‌هایی نسبت به دیگری دارند.

در بسیاری از مواقع ممکن است اصلاً به کارگیری تحلیل تکنیکال هیچ دردی از شما در معاملات بازارهای مالی دعوا نکند و یا عدم استفاده از تحلیل تکنیکال منجر به شکست حتمی شما شود. در طرف دیگر مواقعی هم هستند که تحویل فاندامنتال گزینه بهتری برای تعیین شرایط سرمایه گذاری خواهد بود. با این اوصاف ما بایستی در یک ارزیابی کلی تصمیم بگیریم که کدام یک از این روش‌های تحلیلی گزینه بهتری هستند و شرایط بهتری برای معاملات ما ایجاد می‌کنند.

در مجموعه کانون بورس با سال‌ها تجربه در زمینه تدریس دوره‌های آموزشی بازارهای مالی در حال حاضر نگاه کاملاً حرفه‌ای نسبت به روش‌های تحلیلی در این بازارها داریم. بدون هیچ گونه تعصبی نسبت به روش‌های تحلیل تکنیکال یا تحلیل فاندامنتال قرار است یک مقایسه کامل و جامع و البته هدفمند برای شما ارائه کنیم. در انتهای این مقاله علاوه بر اینکه شما به این نتیجه می‌رسید که تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال همچنین می‌توانید این نتیجه‌گیری مهم و جذاب را هم داشته باشید که در چه مواقعی تحلیل تکنیکال گزینه بهتری برای انتخاب گزینه سرمایه گذاری شما خواهد بود و در چه مواقعی باید سراغ تحلیل فاندامنتال بروید. در واقع قرار است یک کلاس درس آموزشی برای استفاده و به کارگیری از دو روش تحلیلی جذاب یعنی فاندامنتال و تکنیکال را با هم در این مقاله سپری کنیم. با ما همراه بمانید.

راهنمای مطالعه نمایش

تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال

ممکن است شما از هر کسی بپرسید که تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال بر اساس میزان تجربه و نتیجه‌ای که از استفاده از این روش‌های تحلیلی به دست آورده پاسخ متفاوتی ارائه کند. برای بسیاری از افراد که هیچ شناختی نسبت به تحلیل فاندامنتال ندارند و هیچ کاربردی از این روش تحلیلی در معاملات خود ندارند، عملاً تحلیل فاندامنتال جایگاهی نخواهد داشت و در کنار آن خیلی از افرادی که در بازار بورس ایران فقط با تحلیل فاندامنتال در حال سرمایه گذاری هستند نمی‌توانند درباره مزیت‌های تحلیل تکنیکال صحبت کنند. این دسته از افراد تحویل تکنیکال را چیزی جز یک سری نقاشی تلقی نمی‌کنند و عملاً ر نگاه آنها این تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی است که می‌تواند جایگاه بالاتری داشته باشد.

برای اینکه پاسخ یک جانبه و یک طرفه به این سوال نداده باشیم و یک ارزیابی دقیق و بر اساس واقعیت‌های موجود در این دو روش تحلیلی ارائه کنیم، قبل از اینکه از دانش و تجربه خود استفاده کنیم قرار است مزیت‌های این دو روش تحلیلی را نسبت به یکدیگر معرفی کرده و آگاهی‌ها و اطلاعات شما را درباره این دو روش تحلیلی افزایش دهیم. البته در انتها از دیدگاه شخصی خود نیز مقایسه میان تحلیل تکنیکال با فاندامنتال خواهیم داشت تا شما بدانید که اصلاً این دو روش تحلیلی چه جایگاهی برای معامله‌گران در بازارهای مالی دارند.

تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال

مزیت های تکنیکال نسبت به فاندامنتال

در اولین قدم نوبت به بررسی مزیت‌های تحلیل تکنیکال نسبت به فاندامنتال می‌رسد. تحلیل تکنیکال یک روش تحلیلی است که در آن شما تنها با در نظر گرفتن نمودار قیمت به زمان یک دارایی با استفاده از یک سری الگوهای از پیش تعریف شده کرده و درباره آینده آن در کوتاه مدت و بلند مدت تصمیم‌گیری می‌کنید. تکنیکالیست‌ها از دیرباز اقدام به مدل سازی نمودار قیمت به زمان نموده و دل‌های مختلفی را برای تحلیل تکنیکال به وجود آوردند. اکنون کاربران می‌توانند با استفاده از مین الگوهای از پیش تعریف شده به دنبال معامله‌گری در بازارهای مالی باشند و به دنبال پیش بینی قیمت دارایی‌های مورد نظر خود بروند.

در تحلیل تکنیکال شما هیچ نیازی به بررسی اخبار و اطلاعات پیرامون یک دارایی نداشته و تنها با استفاده از نمودار می‌توانید به تمام جزئیات لازم دست یابید. در حال حاضر عدم استفاده از تحلیل تکنیکال می‌تواند چالش‌های بسیار زیادی برای معامله‌گری در بازارهای مالی ایجاد کند و کاربران برای ورود به بازارهای مالی نیاز دارند تا حتماً تحلیل تکنیکال را بیاموزند.

در واقع به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که آموزش تحلیل تکنیکال یا آموزش رایگان تحلیل تکنیکال همگی پیش نیازهای اصلی برای ورود به فرایند سرمایه گذاری در بازارهای مالی هستند. اگر به هر دلیلی شما ارت‌های لازم برای تحلیل تکنیکال را نداشته باشید امکان سرمایه گذاری در بازارهای مالی به صورت شخصی را نخواهید داشت. در ادامه مزیت‌هایی از تحلیل تکنیکال را با هم مرور می‌کنیم که ن را نسبت به تحلیل فاندامنتال متمایز کرده و شرایط جذابتری را برای آن ایجاد می‌کند.

فقط نیاز به بررسی نمودار قیمت داریم

اولین مزیتی که برای تحلیل تکنیکال می‌توانیم به آن اشاره داشته باشیم این است که در تحلیل تکنیکال شما نیاز به بررسی هیچ عامل خارجی دیگری نداشته و تنها قرار است به دنبال ارزیابی نمودار قیمت به زمان یک دارایی باشید. چه در بازار فارکس و چه در بازار ارز دیجیتال و حتی در بازار بورس ایران شما با این روش تحلیلی تنها نیاز به در اختیار داشتن نمودار قیمت به زمان یک دارایی خواهید داشت و با همین نمودار می‌توانید از تمام کاربردهای تحلیل تکنیکال استفاده کنید.

البته هرچند ممکن است از نگاه برخی از افراد این موضوع یک نقطه ضعف برای تحلیل تکنیکال باشد اما به هر حال ‌های تحلیلگری را برای کاربران کاهش می‌دهد و عملاً شما بدون هیچگونه دغدغه‌ای می‌توانید از تکنیک‌های تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی قیمت استفاده کنید. این مهم باعث می‌شود تا شما راحت‌تر بتوانید از این روش تحلیلی کمک بگیرید و استفاده از آن نیاز به ارزیابی موارد متعددی نخواهد داشت و خیلی چالش برانگیز نخواهد شد.

این موضوع را با تحلیل فاندامنتال مقایسه کنید که در آن شما می‌بایست اخبار و داده‌های بسیار زیادی را مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار داده و در نهایت با در نظر گرفتن جمعی جوانب درباره آینده یک دارایی تصمیم‌گیری کنید. هر چقدر تعداد فاکتورهای مورد بررسی برای ارزیابی شرایط یک دارایی در آینده بیشتر باشد مکان بروز خطا نیز بیشتر خواهد شد و این موضوع است که تحلیل تکنیکال را نسبت به تحلیل فاندامنتال متمایز می‌کند.

امکان پیدا کردن نقاط ورود بهینه

در تحلیل تکنیکال با استفاده از الگوهای قیمتی شما می‌توانید نقاط ورود بهینه برای شروع سرمایه گذاری خود را به دست آورید. در واقع در تحلیل تکنیکال شما به این نتیجه می‌رسید که مثلاً برای خرید بیت کوین در قیمت ۶۳ هزار دلار شرایط مناسب است و شما سفارش خرید خود را برای بیت کوین در این قیمت قرار می‌دهید. یا در بازار فارکس در جفت ارز یورو به دلار به صورت دقیق تعیین می‌کنید که بایستی برای ورود به پوزیشن فروش باید در این عدد اقدام نمایید.

در حالی که در تحلیل فاندامنتال عملاً خبری از نقطه ورود بهینه شده و دقیق نیست. ممکن است تحلیل فاندامنتال به شما این ایده را بدهد که شروع سرمایه گذاری بر روی یک دارایی اکنون بسیار مناسب است اما به هیچ وجه با استفاده از روش تحلیل فاندامنتال شما نمی‌توانید قیمت مناسب برای شروع سرمایه گذاری خود را به دست آورید. این مهم یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف تحلیل فاندامنتال است که باعث شده تا عملاً بدون به کارگیری تحلیل تکنیکال شما نتوانید در معاملات خود در بازارهای مالی به موفقیت برسید. هر چقدر هم تحلیل فاندامنتال قوی باشد و شما تسلط زیادی روی تحلیل فاندامنتال داشته باشید باز هم نمی‌توانید نقطه مناسبی برای شروع سرمایه گذاری خود انتخاب نمایید. این موضوع با کوتاه‌تر شدن زمان انجام معامله برای شما بغرنج‌تر نیز خواهد شد. یعنی هر چقدر به دنبال سرمایه گذاری کوتاه مدت‌تری باشید پیدا کردن نقطه ورود بهینه شده اهمیت بیشتری پیدا کرده و در نتیجه همیت استفاده از تحلیل تکنیکال نیز برای شما افزایش پیدا می‌کند.

تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال

امکان پیدا کردن نقاط خروج بهینه

با تحلیل تکنیکال شما می‌توانید به صورت دقیق تعیین کنید که چه قیمتی دارایی خود را به فروش برسانید و از معامله خارج شوید. در حالی که در تحلیل فاندامنتال خبری از نقطه خروج نیست و شما نمی‌توانید تعیین کنید که در چه قیمتی معامله خود را ببندید و سرمایه گذاری خود را به انتها برسانید. البته با بررسی برخی از اخبار و اطلاعات می‌توان به این نتیجه رسید که زمان مناسب برای سرمایه گذاری برای یک دارایی به پایان رسیده اما ن موضوع کاملاً حدودی بوده و شما نمی‌توانید قیمت مناسبی برای خروج خود از فرایند سرمایه گذاری بر یک دارایی اقدام نمایید.

تعیین حد ضرر در معاملات

حد ضرر در فارکس و ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین نکات برای سرمایه گذاری در این بازارهای مالی محسوب می‌شود و تعیین حد ضرر در معاملات بازار بورس هم اهمیت خاص خود را دارد. عدم استفاده از حد ضرر باعث می‌شود تا شما عملاً نتوانید یک سرمایه گذاری مناسب داشته و ریسک معاملات شما به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. این تحلیل تکنیکال است که به شما امکان تعیین حد ضرر را می‌دهد و با تحلیل فاندامنتال چنین امکانی برای شما در دسترس نخواهد بود.

ترید در کوتاه مدت و بلند مدت

با استفاده از تحلیل تکنیکال شما می‌توانید در بازارهای زمانی کوتاه مدت ترید کنید و حتی یک سرمایه گذاری بلند مدت چند ماهه و چند ساله هم داشته باشید. البته هر چقدر زمان معامله‌گری شما کوتاه‌تر می‌شود اهمیت استفاده از تحلیل تکنیکال افزایش پیدا کرده و هر چقدر زمان سرمایه گذاری شما بلند مدت‌تر می‌شود اهمیت استفاده از تحلیل فاندامنتال بیشتر خواهد شد. به این ترتیب برای تریدهای کوتاه مدت شما می‌توانید روی تحلیل تکنیکال حساب کنید و در سرمایه گذاری‌های بلند مدت‌تر نیز بسته به دوره زمانی سرمایه گذاری، تحلیل تکنیکال به شما کمک خواهد کرد.

تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال

کمی بودن تکنیکال برای معاملات

تحلیل تکنیکال یک روش تحلیلی کاملاً کمی شده و عددی است و قرار نیست شما در این روش تحلیلی به داده‌های کیفی اعتماد کنید. به عنوان مثال فرض کنید که شما به دنبال خرید بیت کوین هستید. با استفاده از تحلیل فاندامنتال می‌توانید به این نتیجه برسید که آیا خرید بیت کوین در حال حاضر شرایط مناسبی دارد یا خیر اما به هیچ وجه این اطلاعات کمی نشده و شما نمی‌دانید که اصلاً در چه قیمتی می‌توانید وارد شوید و چه قیمتی برای سرمایه گذاری بر روی بیت کوین مناسب است. در حالی که در تحلیل تکنیکال به صورت کاملاً دقیق به تمام اطلاعات پی خواهید برد.

یکی از دلایلی که باعث شده تا خیلی از کاربران تحلیل تکنیکال را نسبت به تحلیل فاندامنتال گزینه‌ای برتری تلقی نمایند، همین موضوع کمی بودن داده‌ها و نتایج حاصل از این روش تحلیلی است. در تحلیل تکنیکال شما فقط و فقط به اعداد اعتماد می‌کنید و خبری از تحلیل‌های کیفی نیست.

منابع آموزشی زیاد و کافی

برای آموزش تحلیل تکنیکال شما به منابع آموزشی بسیار زیادی حتی به زبان فارسی دسترسی دارید و می‌توانید از این منابع آموزشی برای بالاتر بردن میزان مهارت خود در این روش تحلیلی استفاده کنید. حتی منابع آموزشی انگلیسی زبان هم برای یادگیری تحلیل تکنیکال به تعداد بسیار زیاد در اختیار کاربران ایرانی قرار گرفته و شما می‌توانید با این میزان نابع آموزشی به تمام تکنیک‌های موجود در تحلیل تکنیکال پی برده و از آنها استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که هرچند برای آموزش تحلیل فاندامنتال نیز منابع آموزشی زیادی در دسترس هستند اما بسیاری از این منابع آموزشی خیلی اعتبار بالایی نداشته و اطلاعات ارائه شده در آنها نیز خیلی کاربردی نیست. منابع آموزشی در دسترس برای تحلیل فاندامنتال بسیار ضعیف و کم هستند و در مقایسه با منابع آموزشی تحلیل تکنیکال نمی‌توان روی آنها خیلی حساب ویژه باز کرد.

تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال

پیدا کردن نقاط ورود نهنگ ها و بازیگردانان بازار

با استفاده از تحلیل تکنیکال در معاملات بازار ارز دیجیتال و فارکس و حتی بازار بورس ایران شما می‌توانید نقاط ورود سرمایه‌گذاران بزرگ را پیدا کنید. در حال حاضر در انواع سبک های تحلیل تکنیکال امکان دسترسی به نقاط ورود سرمایه‌گذاران بزرگ برای معامله‌گران در این بازارهای مالی وجود دارد. در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال شما یاد می‌گیرید که چگونه رد پای نهنگ‌ها را در معاملات بازار کریپتو کارنسی پیدا کنید و از این رد پاها برای بهینه کردن معاملات خود استفاده نمایید.

در تحلیل تکنیکال فارکس هم شما روش‌هایی را یاد می‌گیرید تا با استفاده از آن بتوانید نقاط ورود بانک‌های بزرگ به معاملات بازار فارکس را پیدا کنید و از این نقاط برای معامله‌گری در این بازار استفاده کنید. حتی این امکان با استفاده از تحلیل تکنیکال بورس هم در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

البته نکته مهم اینجاست که در تحلیل فاندامنتال هم تا اندازه‌ای می‌توان به این نکات پی برد اما واقعیت اینجاست که تحلیل فاندامنتال یک سری اطلاعات کلی درباره نقاط ورود معامله‌گران بزرگ را در اختیار شما قرار داده و نمی‌تواند به صورت دقیق و در حد تحلیل تکنیکال چنین اطلاعاتی را برای شما تجزیه و تحلیل نماید.

تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال

مزیت های فاندامنتال نسبت به تکنیکال

در ارزیابی تمام مزیت‌های تحلیل تکنیکال نسبت به تحلیل فاندامنتال پرداختیم و سعی کردیم تا اهم نکات تحلیل تکنیکال را با شما در میان بگذاریم. حالا نوبت به این رسیده تا به مزیت‌های تحلیل فاندامنتال نسبت به تحلیل تکنیکال پرداخته و به نکاتی اشاره کنیم که می‌توانند دلیل برتری تحلیل فاندامنتال نسبت به تحلیل تکنیکال باشند. تحلیل فاندامنتال هم جایگاه خاصی در میان تحلیلگران بازارهای مالی دارد. در این روش تحلیلی تحلیلگر می‌بایست با ارزیابی اخبار و اطلاعات موجود درباره یک دارایی درباره شرایط آن در آینده تصمیم گیری نموده و سرمایه گذاری خود را انجام دهد.

در واقع به روش‌ها و تکنیک‌های به کار گرفته شده برای تحلیل دارایی‌های مختلف برای سرمایه گذاری ا استفاده از اطلاعات مرتبط با آنها تحلیل فاندامنتال گفته می‌شود. تحلیل فاندامنتال می‌تواند گاهی اوقات یک ابزار بسیار عالی برای ورود به معاملات موفق و یا عدم ورود به معاملات ضعیف باشد. در ادامه با معرفی مزیت‌های تحلیل فاندامنتال نسبت به تحلیل تکنیکال با این روش تحلیلی بیشتر آشنا خواهید شد.

تاثیرپذیری واقعبینانه تر فاندامنتال

تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتالدقت داشته باشید که تحلیل فاندامنتال در واقع تحلیل یک دارایی بر اساس واقعیت‌های موجود در آن است. به عنوان مثال شرکتی را در ذهن بیاورید که در بورس ایران فعال بوده اما در یک سال گذشته به هیچ وجه سودآوری که نداشته که هیچ بلکه زیان‌های انباشته‌ای را نیز با خود به همراه داشته است. تحلیل تکنیکال توانایی شناختن این زیان‌های انباشته را ندارد اما با استفاده از تحلیل فاندامنتال شما می‌توانید به راحتی به این نتیجه‌گیری برسید.

در واقع تحلیل تکنیکال ابزارهای لازم برای تشخیص و ارزیابی کیفی شرایط یک دارایی را در فضای واقعی ندارد و این تحلیل فاندامنتال است که می‌تواند چنین قدرتی را در اختیار تحلیلگر قرار دهد. بنابراین اگر به دنبال ارزیابی دقیق و واقع بینانه یک دارایی برای شور سرمایه گذاری خود هستید نیاز به استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های تحلیل فاندامنتال خواهید داشت.

معامله گری بر اساس ارزش ذاتی دارایی

ارزش ذاتی بیت کوین در حال حاضر چقدر است؟ اگر ارزش ذاتی بیت کوین در حال حاضر ۱۰۰ هزار دلار باشد عملاً بیت کوین در حال حاضر شرایط خوبی برای سرمایه گذاری داشته و می‌توان برای یک سرمایه گذاری جذاب روی آن اقدام کرد. در تحلیل فاندامنتال از این قبیل تکنیک‌ها استفاده می‌شود تا ارزش ذاتی یک دارایی اندازه‌گیری شده و سپس با قیمت واقعی آن در بازار مقایسه شود. در صورتی که قیمت یک دارایی در بازار با ارزش ذاتی آن تفاوت قابل توجهی داشته باشد می‌توان برای سرمایه گذاری روی آن اقدام کرد.

در حالی که در تحلیل تکنیکال اصلاً خبری از تعیین ارزش ذاتی یک دارایی وجود ندارد و ممکن است شما دارایی را بخرید که به هیچ وجه کیفیت لازم برای سرمایه گذاری را نداشته باشد. به عنوان مثال ارز دیجیتالی را در بازار کریپتوکارنسی تصور کنید که به هیچ وجه کیفیت لازم برای سرمایه گذاری را نداشته و یک پروژه از پیش شکست خورده است. این پروژه حتی می‌تواند یک کلاهبرداری پانزی باشد. تحلیل تکنیکال به هیچ وجه قدرت لازم برای شناسایی چنین مواردی را نداشته و برای رسیدن به چنین درتی در تحلیل شما نیاز به استفاده از روش‌های تحلیل فاندامنتال خواهید داشت.

امکان معامله بر اساس اخبار روز

در تحلیل فاندامنتال شما می‌توانید معامله خود را بر اساس اخبار روز و لحظه‌ای انجام دهید و دیگر نگران اتفاقات جاری بر روی یک دارایی نباشید. به عنوان مثال وقوع جنگ می‌تواند باعث افزایش قابل توجه قیمت طلا در بازار شود و یا شرایط لازم برای شروع روند صعودی قیمت بیت کوین را نیز به وجود آورد. یا حتی داده‌های اقتصادی منتشر شده در جهان هم می‌توانند روی قیمت طلا تاثیر مستقیم داشته باشند و حتی باعث ایجاد نوسان در قیمت‌های برابری در بازار فارکس شوند.

تحلیل تکنیکال امکان ارزیابی چنین داده‌هایی را نداشته و در تحلیل فاندامنتال است که شما قدرت لازم برای به کارگیری این اخبار و داده‌ها را برای تحلیلگری در اختیار خواهید داشت. این مهم باعث می‌شود تا تصمیم گیری در چنین لحظاتی با استفاده از تحلیل فاندامنتال به واقعیت نزدیک‌تر باشد و شما سرمایه گذاری موفق‌تری داشته باشید.

ارزیابی سیاست های کلی اقتصادی

با استفاده از تحلیل فاندامنتال شما می‌توانید سیاست‌های کلی اقتصادی را آنالیز کرده و با توجه به این سیاست‌های اقتصادی درباره شرایط یک دارایی تصمیم‌گیری کنید. به عنوان مثال اگر کشور آمریکا تصمیم به یک سیاست انقباضی گرفته و ارزش دلار در جهان را کاهش دهد عملاً ورود به معاملات خرید در یورو دلار شرایط بسیار جذابی را خواهد داشت. این تصمیم گیری با استفاده از ارزیابی سیاست کلی کشور آمریکا به دست آمد و تحلیل فاندامنتال تنها ابزار لازم برای این ارزیابی است.

یا به عنوان مثال شما می‌توانید با استفاده از داده‌های آنچین به این نتیجه برسید که تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بزرگ تصمیم به سرمایه گذاری در بازار کریپتو کارنسی دارند و این مهم می‌تواند سیگنال بسیار جذابی برای شروع خریدهای شما در این بازار باشد. در حالی که تحلیل تکنیکال چنین قدرتی را در تحلیلگری در اختیار شما قرار نمی‌دهد.

انتخاب دارایی های مطمئن تر برای سرمایه گذاری

با استفاده از تحلیل فاندامنتال شما می‌توانید دارایی‌هایی را برای سرمایه گذاری خود انتخاب کنید که واقعاً ارزش لازم را مخصوصاً در بلند مدت داشته باشند. چه برای انتخاب بهترین سهام برای خرید در بازار بورس ایران و چه برای انتخاب بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری این تحلیل فاندامنتال است که به شما کمک می‌کند تا گزینه‌های خوب را از گزینه‌های بد متمایز کنید.

هرچند تحلیل تکنیکال باعث می‌شود تا شما نقطه ورود مناسبی برای شروع سرمایه گذاری خود بر یک دارایی به دست آورید اما سوال اینجاست که آیا این دارایی اصلاً ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر؟ تحلیل تکنیکال هیچ پاسخی برای این پرسش نداشته و شما برای این منظور نیاز است تا از تحلیل فاندامنتال استفاده کنید. تحلیل فاندامنتال در واقع به شما می‌گوید که آیا یک دارایی ارزش لازم برای سرمایه گذاری در بلند مدت را دارد یا اینکه اصلاً فاکتورهایی لازم برای چنین شرایطی را نمی‌توانید در آن پیدا کنید.

شناخت دقیق دارایی

بیت کوین چیست؟ اتریوم چیست؟ نماد شازند در بازار بورس ایران معرف چه شرکتی است؟ اقتصاد آمریکا در برابر اقتصاد یورو چه شرایطی دارد؟ اینا همگی سوال‌هایی هستند که تحلیل تکنیکال در پاسخ به آنها عاجز است و برای منظور شما تنها می‌توانید روی تحلیل فاندامنتال حساب کنید. با استفاده از تحلیل فاندامنتال است که شما می‌توانید به ارزیابی یک دارایی به صورت کامل و دقیق پرداخته و به این نتیجه برسید که شرایط آن در دنیای واقعی چگونه است.

اتفاقا این تصمیم گیری اهمیت بسیار زیادی برای معاملات و سرمایه گذاری شما خواهد داشت و اگر به آن بی‌تفاوت باشید نمی‌توانید به دنبال یک سرمایه گذاری مناسب و جذاب در بازار بروید. تحلیل فاندامنتال چنین قدرتی را برای شما ایجاد می‌کند و می‌توانید با استفاده از آن به دنبال سرمایه گذاری بروید که شرایط مطلوبی برای شما ایجاد کند.

تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال

در بازار بورس ایران

به بررسی مزیت‌های تحلیل تکنیکال نسبت به تحلیل فاندامنتال پرداخته و همچنین مزیت‌های تحلیل فاندامنتال نسبت به تحلیل تکنیکال را نیز بررسی کردیم. حالا به دنبال پاسخ دیگری برای سوال تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال برای شما هستیم و قرار است در بازارهای مالی مختلف شرایط این دو روش تحلیلی را مورد آنالیز و بررسی قرار دهیم. همانطور که می‌دانید هر بازار مالی بسته به شرایطی که دارد ممکن است وضعیت متفاوتی برای ستفاده از روش‌های تحلیلی داشته باشد و در انتخاب تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال این موضوع اهمیت بالایی خواهد داشت.

بازار بورس ایران یک بازار پویا است که شرایط آن با بازارهای مالی بین‌المللی متفاوت بوده و میزان تاثیرگذاری اخبار و شرایط اقتصادی روی این بازار بسیار زیاد است. به عنوان مثال اگر شما در ۶ ماه اول سال در چندین سال گذشته به دنبال سرمایه گذاری در بازار بورس ایران بر اساس استراتژی‌های تحلیل تکنیکال می‌بودید، احتمالاً در حال حاضر در ضررهای خیلی سنگینی قرار داشتید و شرایط برای شما با چالش‌های زیادی همراه شده بود.

این مهم نشان از این دارد که تحلیل فاندامنتال می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی روند معاملات در بازار بورس داشته باشد و تاثیرگذاری آن حتی بیشتر از تحلیل تکنیکال است. واقعیت اینجاست که استفاده از تحلیل تکنیکال به تنهایی در معاملات بازار بورس ایران نمی‌تواند لازمه موفقیت کاربران باشد و لازم است تا در این باره همچنین شرایط اخبار و اقتصاد بازار ایران را نیز در نظر بگیرید. بر این اساس می‌توانیم یک نسبت ۶۰ به ۴۰ به نفع تحلیل فاندامنتال را برای ارزیابی روند قیمت سهام در بازار بورس ایران در نظر بگیریم.

حتی با توجه به فصلی شدن معاملات بازار بورس این تاثیرگذاری تحلیل فاندامنتال بسیار بیشتر هم شده و در چند سال اخیر شاهد هستیم که عدم به کارگیری روش‌های تحلیل فاندامنتال می‌تواند تبدیل به یک چالش بسیار بزرگ برای معاملات بازار بورس ایران شود. با این تفاسیر شما باید برای سرمایه گذاری در بازار بورس ایران حتماً از روش‌های تحلیل فاندامنتال و بنیادی در این بازار استفاده کنید. به کارگیری روش‌های تحلیل فاندامنتال بورس باعث می‌شود تا شما با کمترین میزان خطا در این بازار سرمایه گذاری خود را انجام دهید.

تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال

در بازار ارز دیجیتال

بازار ارز دیجیتال یک بازار مالی بسیار جذاب برای سرمایه گذاری هم برای کاربران ایرانی و هم برای کاربران بین‌المللی است و استفاده از روش‌های تحلیلی باعث می‌شود تا معامله‌گران بتوانند در این بازار به سود بسیار بالایی برسند. در بازار ارز دیجیتال شما هم می‌توانید از مزیت‌های بازار اسپات ارز دیجیتال استفاده کنید و هم اینکه سراغ معاملات بازار فیوچرز ارز دیجیتال بروید. شرایط به کارگیری تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال در هر یک از این بازارها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

اگر به دنبال انجام معاملات در بازار اسپات ارز دیجیتال هستید احتمالاً بیشتر نیاز به تحلیل فاندامنتال خواهید داشت. برای سبد چینی و هولد ارز دیجیتال تحلیل فاندامنتال می‌تواند تاثیر ۷۰ درصدی را نسبت به تاثیر ۳۰ درصدی تحلیل تکنیکال داشته باشد. برای نوسان‌گیری در بازه‌های زمانی کوتاه مدت و میان مدت این تحلیل تکنیکال است که تاثیر ۷۰ درصدی خواهد داشت. برای معاملات بازار فیوچرز ارز دیجیتال هم می‌توانیم تاثیرگذاری تحلیل تکنیکال را حتی بیش از ۹۵ در نظر بگیریم.

بر این اساس با توجه به نوع بازاری که شما در حال انجام معامله در آن هستید آموزش تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال برای شما شرایط متفاوتی به خود خواهد گرفت. آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال و در کنار آن استفاده از روش‌های تکنیکالی شما می‌توانید بهترین شرایط را در معاملات این بازار داشته باشید. به صورت کلی برای سرمایه گذاری موفق به صورت شخصی در بازار ارز دیجیتال لازم است تا شما هم در تحلیل تکنیکال به مهارت کافی و بالایی برسید و هم اینکه در تحلیل فاندامنتال هم شرایط جذابی داشته باشید. عدم درک یکی از روش‌های تحلیلی در این بازار باعث می‌شود تا شما با نقاط ضعف زیادی همراه بوده و نتوانید معاملات موفقی را در آن برای خود رقم بزنید.

تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال

در بازار فارکس

بازار فارکس اصلا شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری ندارد و یک بازار ایده‌آل برای ترید و رسیدن به درآمد و سود ثابت ماهیانه است. در این بازار شما معاملات خود را برای کوتاه مدت انجام می‌دهید و در بازارهای زمانی چند دقیقه تا چند ساعت سود یا ضرر حاصل از معامله برای شما حاصل خواهد شد.

عملاً در چنین شرایطی تحلیل فاندامنتال خیلی تاثیرگذاری خیلی زیادی ندارد و نمی‌توانیم برای معاملات بازار فارکس تحلیل فاندامنتال را هم رده با تحلیل تکنیکال مهم جلوه کنیم. در بازار فارکس احتمالاً تحلیل تکنیکال تاثیرپذیری ۷۰ تا ۹۰ درصدی را داشته و تحلیل فاندامنتال هم ۱۰ تا ۳۰ درصد در روند معاملات شما تاثیر خواهد گذاشت.

برای سرمایه گذاری بلند مدت

برای کسانی که به فکر یک سرمایه گذاری بلند مدت در بازارهای مالی هستند تحلیل فاندامنتال گزینه بهتری است و شرایط بهتری را برای آنها ایجاد می‌کند. در واقع همانطور که در جزئیات هر کدام از بازارهای مالی اشاره کردیم هر چقدر روند سرمایه گذاری کاربران در یک بازار به بازه‌های زمانی بلند مدت‌تر نزدیک می‌شود، تاثیرپذیری از تحلیل فاندامنتال بیشتر خواهد بود. در واقع یک سرمایه گذاری بلند مدت نیاز به ارزیابی دقیق خود دارایی داشته و شما اگر شناخت کافی نسبت به یک دارایی نداشته باشید نمی‌توانید سرمایه گذاری موفقی را در بلند مدت در آن برای خود رقم بزنید.

با توجه به این موضوع در بازارهای مالی که سرمایه گذاری شما بلند مدت است، آموزش تحلیل فاندامنتال اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. در معاملات بازار بورس یا معاملات طلا فیزیکی یا حتی معاملات بازار اسپات و چیدن سبد هولد ارز دیجیتال شما نیاز به شناخت دقیق تحلیل فاندامنتال خواهید داشت.

تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال

برای سرمایه گذاری کوتاه مدت

تاثیر اطلاعات و داده‌های مربوط به یک دارایی در دراز مدت خود را نشان می‌دهند و در کوتاه مدت خیلی تاثیر زیادی روی روند یک دارایی ندارند. بنابراین برای ترید و سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت این تحلیل تکنیکال است که تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. هر چقدر بازه زمانی سرمایه گذاری شما کوتاه‌تر شود این تحلیل تکنیکال است که جایگاه بهتری در بازار به خود می‌گیرد. اگر به فکر تریدهای چند ساعته هستید که اصلاً تحلیل فاندامنتال خیلی تاثیری روی روند معاملات شما نخواهد داشت و بهتر است سراغ تحلیل تکنیکال بروید و برای بازه‌های زمانی میان مدت چند روزه تا چند هفته هم این تحلیل تکنیکال است که اهمیت بیشتری خواهد داشت.

برای ترید

بسیاری از کاربران ایرانی با ایده ترید در بازارهای مالی مانند فارکس و ارز دیجیتال به دنبال رسیدن به درآمد ثابت دلاری هستند. درآمد دلاری در ایران روش‌های مختلفی دارد که یکی از آنها ترید در بازار فارکس و ترید در بازار ارز دیجیتال است. اصطلاح ترید در بازارهای مالی به روش‌های سرمایه گذاری گفته می‌شود که در آن کاربر و معامله‌گر در بازارهای زمانی کوتاه مدت چند دقیقه تا چند روزه معاملات خود را انجام می‌دهد.

با توجه به نکاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم در چنین بازه‌های زمانی استفاده از تحلیل تکنیکال است که اولویت کاربران خواهد بود. بنابراین اگر به فکر ترید و سرمایه گذاری‌های خیلی کوتاه مدت هستید بایستی مهارت‌های تحلیلی خود را در تحلیل تکنیکال افزایش داده و قدرت قابل توجهی در به کارگیری روش‌های تکنیکالی در معاملات خود داشته باشید. تکنیکال می‌تواند قدرت معاملات شما را برای ترید به میزان قابل توجهی افزایش دهد و احتمال موفقیت شما را در این فرایندها بالاتر ببرد.

تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال

ترکیب تکنیکال و فاندامنتال در بازارهای مالی

درباره مزیت‌های تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به صورت جداگانه صحبت کردیم و شرایط استفاده از این روش‌های تحلیلی را به صورت جداگانه در بازارهای مالی نیز با هم مرور کردیم. حالا شما به خوبی می‌دانید که در کدام بازار و در چه روش سرمایه گذاری بهتر است از تحلیل تکنیکال استفاده کنید و در کدام بازار و چه فرایند سرمایه گذاری این تحلیل فاندامنتال است که گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

در این بخش لازم است تا یک نکته بسیار مهم دیگر را هم با شما در میان بگذاریم و آن هم ترکیب تحلیل تکنیکال و فاندامنتال در معاملات بازارهای مالی است. یک تحلیلگر حرفه‌ای ابتدا تمام ارزیابی‌های فاندامنتالی خود را انجام داده و دیدگاه سرمایه گذاری نسبت به بازار می‌گیرد و سپس با سیگنال که به دست آورده و با به کارگیری روش‌های تکنیکالی به دنبال انجام معامله در بازار می‌رود. چنین استراتژی می‌تواند شانس موفقیت در بازارهای مالی را به میزان قابل توجهی برای کاربران افزایش دهد و در نهایت منجر به رسیدن به سودهای جذاب برای آنها باشد.

به عنوان مثال فرض کنید که از نظر فاندامنتالی شرایط بازار کریپتو کارنسی مناسب نیست و سرمایه گذاری در این بازار به جهت ریزشی بودن و اخبار منفی حاکم ریسک بالایی دارد. در این شرایط حتی اگر روش‌های تحلیل تکنیکال حکم به ورود به فرایند سرمایه گذاری در یک ارز دیجیتال دهند نمی‌توانی روی آنها حساب کنید و ممکن است شرایط برای شما بغرنج شود. به همین راحتی تحلیل فاندامنتال مانع از ورود شما به سرمایه گذاری‌های اشتباه و پر از ریسک می‌شود.

یا در بازار فارکس هم می‌توانید از برخی از نکات فاندامنتالی برای بهینه کردن معاملات خود استفاده کنید. به عنوان مثال زمانی که اخبار اقتصادی خیلی مهم در جهان مطرح می‌شود و یا با بحران‌های اقتصادی روبرو هستیم عملاً استفاده از روش‌های تکنیکالی برای معاملات طلا یا یورو به دلار ممکن از ریسک بسیار زیادی برای شما به دنبال داشته باشد. در چنین شرایطی روند قیمت‌ها در بازار فارکس خیلی اهمیتی روی الگوهای تکنیکالی نداده و اگر شما از الگوهای تکنیکالی برای معاملات خود استفاده کنید احتمال به وجود آمدن ضرر برای شما بسیار زیاد خواهد شد.

به این ترتیب شما می‌توانید ابتدا با استفاده از تحلیل فاندامنتال یک دیدگاه و یک سیگنال نسبت به شرایط بازار گرفته و سپس بر اساس این دیدگاه معاملات خود را در بازار انجام دهید. در واقع تحلیل فاندامنتال می‌تواند مانند یک اویدنس عمل کرده و مانع از ورود شما به معاملات زیان آور شود. این بهترین روش به کارگیری تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال به صورت همزمان در معاملات بازارهای مالی مانند فارکس یا ارز دیجیتال و حتی بازار بورس ایران است.

جمع بندی

حالا در انتهای مقاله شما بهتر می‌دانید که تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال و کدام یک در کجا می‌توانند گره از کار شما در معاملات بازارهای مالی باز کنند. بسیار مهم است که شما تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال را به صورت همزمان برای معاملات موفق در بازارهای مالی بیاموزید و از هر دو روش تحلیلی همزمان استفاده کنید.

در کانون بورس در کنار شما هستیم تا در دوره آموزش ارز دیجیتال و دوره آموزش فارکس و حتی دوره آموزش بورس تمام نکات لازم برای تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال این بازارها را به صورت کاملاً اختصاصی به شما بیاموزیم. در این دوره‌ها تحلیل فاندامنتال بازارهای مالی به صورت جداگانه و تخصصی برای هر بازار به دانش پذیران یاد داده می‌شود و در کنار آن بهترین و مدرن‌ترین روش‌های تحلیل تکنیکال نیز در دسترس کاربران قرار می‌گیرد تا بتوانند در نهایت موفقیت خود را در بازار تضمین کنند.

در انتهای مقاله از شما دعوت می‌کنیم که اگر دیدگاهی نسبت به تحلیل تکنیکال یا تحلیل فاندامنتال در بازارهای مالی دارید و یا نقطه نظری در ذهن دارید که در این مقاله به آن پرداخته نشد حتماً دیدگاه‌ها و نظرات خود را با ما در میان بگذارید تا در نهایت تمام کاربران ایرانی بتوانند با استفاده از این نظرات روند بهتری را برای معاملات خود در بازارهای مالی در پیش بگیرند.

سوالات متداول

تحلیل تکنیکال بهتر است یا تحلیل فاندامنتال؟

هر کدام از روش‌های تحلیلی تکنیکالی و فاندامنتالی تحت شرایط خاصی می‌توانند اهمیت داشته باشند.

در بازار فارکس تحلیل تکنیکال بهتر است یا تحلیل فاندامنتال؟

در معاملات بازار فارکس تحلیل تکنیکال اهمیت به مراتب بیشتر نسبت به تحلیل فاندامنتال خواهد داشت.

در بازار ارز دیجیتال تحلیل تکنیکال بهتر است یا تحلیل فاندامنتال؟

در معاملات بازار اسپات و برای سرمایه گذاری بلند مدت و هولد این تحلیل فاندامنتال است که گزینه بهتری است و در سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت و نوسان‌گیری تحلیل تکنیکال می‌تواند قدرت بیشتری داشته باشد.

در معاملات بازار فیوچرز ارز دیجیتال تحلیل تکنیکال بهتر است یا تحلیل فاندامنتال؟

در معاملات بازار فیوچرز این تحلیل تکنیکال است که گزینه برتری خواهد بود و می‌تواند دیدگاه بهتری برای سرمایه گذاری را در اختیار کاربران قرار دهد.

در بازار بورس ایران تحلیل تکنیکال بهتر است یا تحلیل فاندامنتال؟

در معاملات بازار بورس تحلیل فاندامنتال اهمیت بیشتری دارد اما تحلیل تکنیکال هم برای ورود موفق به سرمایه گذاری در این بازار اهمیت پیدا خواهد کرد.

مزیت‌های تحلیل تکنیکال به تحلیل فاندامنتال چیست؟

امکان رسیدن به نقاط ورود بهینه شده برای شروع سرمایه گذاری و یا حد سود و حد ضرر با استفاده از تحلیل تکنیکال در دسترس‌تر خواهد بود.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: