لوگو کانون بورس

عرضه و تقاضا چیست و کاربرد آن در معاملات فارکس، بورس و ارز دیجیتال

عرضه و تقاضا چیست
شما در حال مطالعه مقاله ۲ از ۵ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

عرضه و تقاضا چیست و چگونه می توانیم با درک ماهیت عرضه و تقاضا در معاملات بازار فارکس و ارز دیجیتال و بازار بورس ایران برای انجام معاملات با سود بالا استفاده کنیم؟ عرضه و تقاضا یکی از مهمترین و اصلی ترین اصول اقتصاد محسوب می‌شود که در تمام بازارها از آن به عنوان پایه اصلی قیمت گذاری کالا ها و سهام استفاده شده و درک کامل ماهیت این اصل اقتصادی می تواند برگ برنده هر معامله گری در هر بازار مالی باشد. با توجه به اهمیت بسیار بالایی که عرضه و تقاضا در معاملات بازارهای مالی دارد از این رو این مقاله را باید یکی از مهمترین و اصلی ترین مقالات آموزش رایگان ارز دیجیتال، آموزش رایگان فارکس و آموزش رایگان بورس بدانید.

البته در این محتوا خیلی به دنبال این نیستیم که وارد فضای تخصصی مربوط به عرضه و تقاضا در اقتصاد شویم و بیشتر به دنبال معرفی عرضه و تقاضا برای کاربرد های مربوط به معاملات در بازارهای مالی برای شما هستیم. برای اینکه ماهیت اقتصادی عرضه و تقاضا را در کنید احتمالا باید وارد یکی از رشته های دانشگاهی مرتبط با اقتصاد شده و چند واحدی را در دانشگاه برای این منظور پاس کنید. هدف اصلی ما در این مقاله معرفی و بررسی مفهوم این اصطلاح در بازارهای مالی برای انجام معاملات بهتر و بهینه تر است. از این رو بدید یک مقاله آموزشی برای تحلیل هر چه بهتره رمز ارزها و جفت ارزها و همچنین سهام در بازارهای مالی به این مقاله نگاه کنید.


عرضه و تقاضا چیست


قبل از اینکه وارد بخش های تخصصی مربوط به عرضه و تقاضا در بازارهای مالی شده و ماهیت اصلی این اصطلاح اقتصادی را برای شما تعریف کنیم لازم است تا یک تعریف مختصر و ساده از عرضه و تقاضا داشته باشیم تا افراد تازه کار بدانند که عرضه و تقاضا چیست و چه کاربردی دارد.

عرضه

وقتی یک شخص یا یک شرکت تصمیم میگیرد که یک کالا و یا دارایی خود را با هر شکل و ساختاری از جمله کالای فیزیکی یا یک سهم یا یک ارز دیجیتال را در بازار با قیمت مشخص وارد و به فروش برساند از اصطلاح عرضه برای تعریف این رفتار استفاده می شود. از همین تعریف ساده بایستی اصطلاح عرضه را با فروش در یک رده قرار بدهید و میان آنها یک رابطه اقتصادی بچینید. طبق این تعریف عرضه به معنای فروش یک دارایی و یا یک کالا با قیمت مشخص در بازار است.

تقاضا

وقتی یک شخص یا شرکت اقدام به خرید یک کالا یا سهامی ارز دیجیتال و حتی یک جفت ارز در بازار فارکس با قیمت مورد نظر خود می نماید از اصطلاح تقاضا برای این رفتار استفاده می شود. طبق این تعریف نیز تقاضا هم رده با خرید قرار گرفته و اشاره به خریداری کردن کالا و یا سهام در ازای پرداخت مبلغ مورد نظر توسط فروشنده دارد.

همین تعاریف ساده از عرضه و تقاضا را در ذهن داشته باشید تا در بندهای بعدی به صورت تخصصی عرضه و تقاضا در بازارهای مالی مختلف برای شما تعریف کنیم. تا اینجای مقاله شما از نظر مفهوم می‌دانید که عرضه و تقاضا چیست و در چه مواقعی از این اصطلاحات در بازار ها استفاده می شود.


عرضه و تقاضا به انگلیسی چیست


عرضه و تقاضا چیست قبل از اینکه مقاله عرضه و تقاضا چیست و چه کاربردی در بازارهای مالی از جمله فارکس و ارز دیجیتال دارد لازم است تا یک موضوع را با شما در میان بگذاریم که آن هم عبارت های انگلیسی در نظر گرفته شده برای عرضه و تقاضا است. احتمالاً درباره Supply & Demand  در منابع مختلف آموزش ارز دیجیتال و آموزش فارکس و آموزش بورس شنیده اید. بسیاری از مدرسین بازارهای مالی نیز از این واژه ها برای تعریف کردن دوره های آموزشی خود در بازارهای مالی استفاده می کنند که در واقع این واژه ها همان عرضه و تقاضا هستند. سوپلای به معنی عرضه و دیمند به معنی تقاضا استفاده می شود. البته اگر می خواستیم درست کرد این واژه ها را تعریف کنیم عرضه و تقاضا به جای سوپلای و دیمند در زبان شیرین پارسی مورد استفاده قرار می گیرد.


نحوه تغییرات قیمت بر اساس عرضه و تقاضا


سطوح عرضه و تقاضا چیست در ادامه سعی می‌کنیم که عرضه و تقاضا را در بازارهای مالی مختلف برای شما تعریف کنیم. اما قبل از آن لازم است تا به این نکته اشاره داشته باشیم که قیمت چگونه بر اساس عرضه و تقاضا تغییر میکند؟ در واقع سوال اصلی اینجاست که نحوه تاثیرگذاری عرضه و تقاضا بر روی قیمت چیست و چگونه رفتار معامله گران باعث می شود تا قیمت روند صعودی و نزولی به خود بگیرد؟

وقتی شما به عنوان یک خریدار در یک بازار مالی اقدام به خرید یک سهام یا کالا می نمایید روبروی شما بایستی کسی قرار بگیرد که برای فروش سهام یا کالای مورد نظر اقدام کرده باشد. هیچ معامله‌ای در هیچ بازاری انجام نخواهد پذیرفت مگر اینکه هر دو طرف خریدار و فروشنده بر روی یک قیمت مشخص به توافق برسند.

فروشندگان دائماً در حال پیشنهاد قیمت های مورد نظر خود هستند و خریداران نیز دایما سعی دارند تا با بهترین قیمت ها خرید خود را نهایی کنند. مسلما برای فروشندگان بهتر است که در قیمت های بالاتری کالا یا سهام خود را به فروش برسانند و برای خریداران نیز بهتر است در قیمت ‌های پایین‌تری خرید خود را نهایی کنند.

در یک چالش بسیار سخت در میان فروشندگان و خریداران گروهی که نقدینگی و قدرت مالی بیشتری داشته باشند برنده خواهند بود. دقت کنید که اصلاً مهم نیست که تعداد فروشندگان و خریداران چقدر است بلکه قدرت مالی و نقدینگی آنها در زمان ورود به معاملات در بازار است که طرف برنده را تعیین می کند.

وقتی خریداران قدرت بیشتری داشته باشند قیمت کالا و یا سهام مورد نظر روند افزایشی به خود خواهد گرفت وقتی این فروشندگان قدرت بیشتری داشته باشند روند نمودار نزولی خواهد بود.

مثال برای عرضه و تقاضا

احتمالا اگر برای اولین بار است که مقاله ای درباره عرضه و تقاضا مطالعه میکنید هنوز سردرگم هستید و نمی‌دانید که عرضه و تقاضا چیست و چگونه رفتار قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تغییر می کند. بر همین اساس بر آن شدیم تا یک مثال ساده برای درک هرچه بهتر این مفهوم برای شما ارائه کنیم.

فرض کنید شما در فصل پاییز در حال قدم زدن در بازار فصلی شهر محل سکونت خود به دنبال خرید چند کیلو سیب است. سیب میوه فصل پاییز است و در این فصل شاهد عرضه بسیار زیاد میوه سیب در بازارهای مختلف شهر ها هستیم. فروشندگان خیلی زیاد هستند و برای اینکه کالای خود را به فروش برسانند مجبور خواهند بود تا قیمت های بهتری ارائه کنند. در فصل پاییز ممکن است هزار تومان سیب وارد بازار شود و فروشندگان برای اینکه بتوانند تمام این حجم را به فروش برسانند احتمالاً باید کم کم قیمت ها را کاهش دهند تا خریداران ترغیب به خرید سیب شوند.

در این معامله تعداد فروشندگان ممکن است کمتر از تعداد خریداران باشد اما به دلیل وجود مقدار سیب بسیار زیاد در بازار آنها مجبور هستند تا با قیمت ‌های کمتری میوه های خود را به فروش برسانند و همین رقابت برای عرضه میوه ها با قیمتهای کمتر باعث می شود تا قیمت سیب در فصل پاییز کم کم کاهش پیدا کند. در واقع در این فرایند عرضه در بازار به شدت افزایش پیدا کرده و باعث افت قیمت سیب در بازار شده است.

اما در فصل بهار شرایط کاملاً برعکس است و سیب در بازار کمیاب می شود و خریداران مجبور خواهند بود تا برای تهیه میوه قیمتهای بیشتری بپردازند. کاهش میزان عرضه و افزایش میزان تقاضا برای خرید سیب در فصل بهار باعث ایجاد روند صعودی در قیمت این میوه می شود.

دقیقا همین اتفاق و همین چالش میان خریداران و فروشندگان در بازار های مالی مختلف برای خرید و فروش یک جفت ارز یا یک ارز دیجیتال و حتی سهام رخ می دهد.


عرضه و تقاضا در فارکس


سطوح عرضه و تقاضا چیست خوب نوبت به تعریف تخصصی عرضه و تقاضا در بازارهای مالی می رسد. البته قبل از آن باید یادآوری کنیم که عرضه و تقاضا تنها مربوط به بازارهای مالی نبوده و در بازارهای فیزیکی نیز مفهوم و ماهیت آن کاربرد دارد اما به دلیل اینکه ما به دنبال آموزش نحوه استفاده از عرضه و تقاضا برای انجام معاملات در بازار های مالی هستیم بیشتر به این بخش می پردازیم.

عرضه و تقاضا در فارکس چیست و وقتی صحبت از عرضه و تقاضا در بازار فارکس می شود هدف ما عرضه و تقاضای چه محصول و چه سهامی است؟ همانطور که می دانید در بازار فارکس جفت ارزها در مقابل یکدیگر معامله می شوند. ارز فیات کشورهای مختلف در ترکیب با یکدیگر یک جفت ارز را تشکیل داده و معامله گران نیز در زمان خرید و فروش این جفت ارزها به عنوان خریدار یا فروشنده تلقی می شوند.

دقت کنید که در یک جفت ارز در بازار فارکس تمام اتفاقات و سفارشات روی ارز اول انجام می پذیرد و کاربر و معامله گر هزینه ها و کارمزد ها را با ارز دوم می پردازد. به این معنا که اگر شما در جفت ارز یورو به دلار در حال خرید هستید در واقع در حال خرید یورو و پرداخت کارمزد معامله با دلار خواهید بود و اگر در همین جفت ارز به دنبال فروش باشید در واقع در حال فروش ارز یورو و پرداخت کارمزد معامله با دلار هستید.

وقتی شما به عنوان یک خریدار وارد معاملات خرید جفت ارز یورو به دلار میشوید، به دنبال خرید یورو هستید پس بر روی ارز یورو تقاضای ایجاد خواهید کرد و با توجه به اینکه برای پرداخت هزینه و کارمزد معامله باید دلار بپردازید در واقع در حال فروش دلارهای خود با یک قیمت مشخص هستید و بر روی دلار عرضه ایجاد میکنید..

در شرایط برعکس وقتی شما به عنوان یک فروشنده وارد معاملات فروش در جفت ارز یورو به دلار می شوید به دنبال فروش یورو هستید و روی ارز یورو ارز های ایجاد خواهید کرد و با توجه به اینکه برای پرداخت هزینه و کارمزد معامله باید دلار بپردازید و کارمزد یک معامله فروش با خرید انجام می پذیرد بر روی دلار تقاضا ایجاد میکنید.

با این تعریف وقتی قیمت برابری یک جفت ارز در بازار فارکس روند صعودی به خود می گیرد در واقع ارز اول با تقاضای زیاد همراه شده و ارز دوم با عرضه زیاد همراه خواهد شد. همچنین وقتی نمودار قیمت یک جفت ارز در روند نزولی قرار می‌گیرد در حقیقت ارز اول با عرضه همراه بوده و ارز دوم با تقاضا روبرو می شود.

اگر در بازار فارکس تقاضا برای خرید یورو افزایش پیدا کند جفت ارز یورو به دلار روند صعودی پیدا کرده و اگر عرضه یورو افزایش پیدا کند فروشندگان قدرت بیشتری پیدا می کنند و جفت ارز یورو به دلار روند نزولی به خود میگیرد. دقت داشته باشید که هر چند جفت ارزها در بازار فارکس با یکدیگر همبستگی دارند اما فرایند عرضه و تقاضا در یک جفت ارز تنها مربوط به همان جفت ارز است و در سایر جفت ارزها ممکن است شرایط متفاوت باشد. به عنوان مثال ممکن است دلار در مقابل ارز یورو ضعیف شده و روند نزولی داشته باشد اما در مقابل ارز ین ژاپن روند صعودی به خود بگیرد.


عرضه و تقاضا در ارز دیجیتال


سطوح عرضه و تقاضا چیست با توجه به مفهومی که در بند ابتدایی درباره عرضه و تقاضا ارائه دادیم تعریف عرضه و تقاضا در ارز دیجیتال بسیار ساده است. وقتی تقاضا برای خرید یک ارز دیجیتال افزایش پیدا میکند در واقع کاربران امیدوار هستند که قیمت رمز ارز مورد نظر بر آینده با افزایش روبرو شده و به همین دلیل با قدرت گرفتن خریداران قیمت ارز دیجیتال مورد نظر نیز بالا خواهد رفت. در شرایطی هم که دارندگان یک رمز ارز اقدام به فروش توکن های خود نمایند تقاضا برای فروش افزایش پیدا کرده و شاهد کاهش قیمت رمز ارز مورد نظر در بازار خواهیم بود.

دقت داشته باشید که عرضه و تقاضا در روند قیمت یک ارز دیجیتال همیشه وجود دارند و اینگونه نیست که در یک زمان خاص فقط شاهد عرضه و یا فقط شاهد تقاضا باشیم. هم خریداران و هم فروشندگان در آن واحد در حال انجام معامله هستند. خریداران در حال ایجاد تقاضا و فروشندگان نیز در حال ایجاد عرضه بر روی قیمت یک رمز ارز میباشند. در این بین هر کدام که قدرت بیشتری داشته باشند و پول بیشتری برای ارائه دستور های مالی خود در نظر بگیرند بازار به سمت آنها پیش خواهد رفت.

با افزایش تقاضا برای خرید یک ارز دیجیتال شاهد افزایش قیمت آن خواهیم بود و با افزایش عرضه برای یک ارز دیجیتال نیز قیمت آن روند نزولی به خود خواهد گرفت.


عرضه و تقاضا در بورس ایران


اما عرضه و تقاضا در بورس ایران چیست و رفتار خریداران و فروشندگان در بازار بورس ایران چگونه باعث نوسانات قیمت سهام میشود؟ رفتار خریداران و فروشندگان در بازار بورس ایران نیز دقیقاً مشابه با سایر بازارهای مالی است. وقتی حجم قابل توجهی از خریداران برای خرید سهام ایران خودرو به بازار مراجعه می‌کنند مسلماً فروشندگان با تعداد زیادی از خریداران روبه‌رو شده و ترجیح می دهند تا سهام خود را در قیمت های بالاتری به فروش برسانند. همین رفتار باعث افزایش قیمت سهام ایران خودرو در بازار میشود.

از طرف دیگر وقتی فروشندگان بسیار زیادی تصمیم به فروش سهام ایران خودرو بگیرند و در طرف مقابل تعداد خریدار آن خیلی قابل توجه نباشد شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود. زیرا در این شرایط خریداران قدرت اصلی را در اختیار دارند و ترجیح می دهند تا با قیمتهای کمتری معامله خود را انجام دهند.


رفتار شناسی عرضه و تقاضا در بازار


سطوح عرضه و تقاضا چیست بیایید با هم یک نگاه تخصصی تر نسبت به شرایط عرضه و تقاضا در بازارهای مالی داشته باشیم و این شرایط را بر اساس نگاه بازیگردان مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار دهیم. بازیگردان کسی است که سرمایه بسیار هنگفتی در اختیار داشته و نوع رفتار غیر می تواند به صورت مستقیم بر روی روند قیمت ها در بازارهای مالی تاثیر داشته باشد. اما یک بازیگردان چگونه و تحت چه رفتاری باعث ایجاد عرضه و تقاضا در سهام یا رمز ارزهای مختلف می‌شود موضوع بسیار مهمی است که حتماً باید به آن تسلط داشته باشید. برای این منظور از نوع رفتار نهنگ بیت کوین را بر روی قیمت این ارز دیجیتال با هم مورد بررسی و آنالیز قرار میدهیم.

فرض کنید که قیمت بیت کوین با افت قابل توجهی روبرو شده و در کف قیمتی در حال معامله است. نهنگ بیت کوین به دلیل سرمایه بسیار زیادی که در اختیار دارد در کف قیمتی تعداد قابل توجهی است توکن های این ارز دیجیتال را خریداری کرده و در کیف پول ارز دیجیتال خود نگهداری میکند. دقت داشته باشید که نهنگ ارز دیجیتال یا نهنگ بیت کوین هیچگاه به دنبال رسیدن به سود های ۱ تا ۲ درصد این بوده و سرمایه ‌گذاری و معمولاً در بازار بلند مدت تر و برای سود های بیشتر است.

بعد از اینکه نهنگ بیت کوین تعداد قابل توجهی از توکن های این ارز دیجیتال را خریداری کرد سپس بایستی شرایط لازم برای افزایش قیمت را فراهم آورد. وقتی هیچ فروشنده ای در بازار وجود نداشته باشد و اکثر توکن ها نیز در اختیار نهنگ قرار گرفته باشد عملا با پیشنهاد قیمت ‌های بسیار بالاتر برای فروش سعی می‌کند تا قیمت را افزایش دهد.

خریدارانی که به تصور خود از بازار جا مانده و به دنبال خرید سریع بیت کوین هستند سعی می‌کند حتی در قیمت های بسیار بالا نیز اقدام به خرید این ارز دیجیتال کرده و تمایل به بالا رفتن بازار و افزایش تقاضا در آن ایجاد می شود. نهنگ تنها با صرف چند توکن از تعداد کل توکن های در دسترس خود می تواند تقاضا در بازار را میان معامله گران ایجاد کرده و باعث افزایش خرید بیت کوین شود.

این رفتار نهنگ بیت کوین تا زمانی که همچنان خریداران در بازار وجود دارند و حتی خریداران به بازار اضافه می شوند ادامه خواهد داشت. نهنگ به عنوان بازیگردان اصلی قیمت بیت کوین می‌کند تا جای که تقاضا برای خرید بیت کوین را افزایش داده و به همین ترتیب قیمت دارایی در دسترس خود را افزایش دهد.

رفتار تا جایی ادامه پیدا میکند که عملاً دیگر خریدارانی در بازار وجود ندارند و تعداد آنها بسیار کم شده و عملا نمی توان دیگر شاهد روند صعودی پرقدرت در بازار باشیم. در این شرایط نوبت به ایجاد فشار عرضه در بازار میرسد که نهنگ با یک رفتار بسیار خاص سعی می‌کند این فشار را نیز به نفع خود تمام کند.

معمولاً در مقاومت های بسیار بزرگ شاهد هستیم که نهنگ دائماً قیمت را چند درصد به سمت بالا کشانده و برخی از دارایی خود را نقد می‌کند. درست در زمانی که قیمت در یک روند صعودی در حال اصلاح و یا در برخورد با یک مقاومت قرار گرفته این رفتار نهنگ باعث می شود تا سایه های بلندی در کندل ها شکل بگیرد.

در نهایت وقتی نهنگ بیت کوین تمام دارایی های خود را نقد کرد با فشار عرضه بسیار زیاد قیمت روند کاهشی پیدا کرده و شاهد افزایش عرضه در بازار خواهیم بود. این رفتار نیز دقیقاً در این جهت است که قیمت به سمت پایین کشیده شده و دوباره امکان خرید بیت کوین در قیمت های بسیار پایین برای نهنگ به وجود آید.

این رفتار این نهنگ دائماً در بازار تکرار می‌شود و معامله‌گران نیز همین رفتار را دنبال نموده و اثر آن را در بازار تشدید می کنند.


آیا قیمت همیشه بر اساس عرضه و تقاضا نوسان می نماید؟


عرضه و تقاضا چیست یکی از سوالات و چالش های ذهنی که ممکن است ذهن همه کاربران را به خود درگیر کرده باشد این است که آیا قیمت واقعاً بر اساس شرایط عرضه و تقاضا نوسان می کند یا اینکه سایر فاکتورها هستند که باعث تغییر قیمت می شوند؟ به عنوان مثال وقتی یک خبر اقتصادی و یا سیاسی در بازارهای مالی به وجود می آید این دیدگاه غرب میانه معامله‌گران شکل می گیرد که با به وجود آمدن این خبر بازار مسیر خود را تغییر داده و در یک جهت مشخص در حال نوسان است. حالا سوال بسیار مهم اینجاست که عرضه و تقاضا در این بین چه نقشی دارد؟

برای اینکه بتوانیم به این چالش ذهنی شما پاسخ دقیقی می‌دهیم بایستی عرضه و تقاضا را تحت تاثیر عوامل مختلف تعریف کرده و از این گذشته عرضه و تقاضا را به عنوان ماشه اصلی و نهایی تغییرات قیمت بدانیم. برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید لازم است و یک مثال ساده برای شما بیان کنیم.

یک قاتل حرفه ای را در نظر بگیرید که برای قتل یک فرد پولی را دریافت کرده و دستوری گرفته باشد. در نهایت وقتی ترور انجام می پذیرد ما از خود می پرسیم که چه کسی این قتل را انجام داده و دلیل بروز این اتفاق به کدام عامل مربوط می شود؟ خیلی از افراد ممکن است بر این باور باشند که قاتل مقصر اصلی است و ماشه را کشیده برخی از افراد پول را عامل اصلی این اتفاق می‌دانند و برخی نیز ممکن است دستور دهنده و استخدام‌کننده قاتل را عامل اصلی این اتفاق در نظر بگیرند.

در این فرایند ما کشیدن ماشه را بایستی به عنوان عرضه و تقاضا تلقی کنیم که در آخرین مرحله انجام می پذیرد. اما قبل از آن اتفاقات مختلفی رخ داده که باعث بروز این موضوع شده که آن اتفاقات نیز اهمیت خاص خود را دارند و بایستی مورد بررسی قرار بگیرند. در بازارهای مالی نیز عرضه و تقاضا ماشه اصلی تغییرات قیمت محسوب می‌شود اما عوامل مختلف دیگری عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است باعث جهت دهی به آن شده باشند.

با این حساب اگر ما بخواهیم تحلیل و پیش بینی دقیق از روند تغییرات قیمت داشته باشیم نمی توانیم تنها تاثیر عرضه و تقاضا را در نظر بگیریم و سایر عوامل را که در نهایت تاثیر خود را بر روی عرضه و تقاضا می گذارند مورد بررسی و آنالیز قرار داده و تاثیر آنها را نیز کشف کنیم. با این نکته پاسخ پرسش بالا این است که:

قیمت همیشه در بازار بر اساس عرضه و تقاضا نوسان می‌کند اما عوامل و فاکتورهای دیگری هستند که میتوانند روی عرضه و تقاضا تاثیر گذاشته و دیدگاه کاربران نسبت به خرید و فروش را تغییر دهند.


عوامل موثر بر عرضه و تقاضا چیست


سطوح عرضه و تقاضا در ارز دیجیتال اما سوال اینجاست که عوامل موثر بر عرضه و تقاضا چیست و چگونه می توانیم بر اساس شرایط حاکم بر بازار به دنبال تعیین نحوه نوسانات ارز و تقاضا در بازارهای مالی باشیم؟ درک اینکه عرضه و تقاضا نسبت به یکدیگر چه شرایطی دارد و چگونه می توانیم با استفاده از آنها معامله کنیم نیاز به بررسی عوامل موثر بر آن ها دارد. چراغ و درک عوامل موثر بر عرضه و تقاضا هم باعث می شود تا شما روند ها را بهتر تشخیص دهید و هم در تشخیص سطوح عرضه و تقاضا که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت نیز بهتر عمل کنید.

البته شایان ذکر است که برای بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر عرضه و تقاضا در بازار نمی‌توان تنها به یک فاکتور گفته اکتفا کرد و باید تمام عوامل در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار گیرند تا در نهایت بهترین شرایط انتخاب شود. در واقع ممکن است به صورت همزمان برخی از عوامل حکم به افزایش تقاضا بدهند و بعد از عوامل نیز دلیلی بر کاهش تقاضا باشد اما در نهایت برآیند تمام این عوامل باید در نظر گرفته شود.

۱- کیفیت سهام یا ارز دیجیتال مورد نظر

سطوح عرضه و تقاضا در ارز دیجیتال اولین عامل موثر بر عرضه و تقاضا در بازارهای مالی خود شرایط سهام یا ارز دیجیتال و جفت ارز مورد نظر است. بسیار مهم است که شما شرایط عرضه تقاضا را برای هر سهم یا هر ارز دیجیتال به صورت جداگانه بررسی کنید. وقتی ارز دیجیتالی مانند بیت کوین شرایط بسیار ایده آلی در بازار دارد ممکن است تقاضا برای خرید آن بیشتر شود اما در همان لحظه روی ارز دیجیتال دیگری مانند ترون شاهد افزایش تقاضا باشیم.

در بازار بورس ایران نیز دقیقاً همین شرایط حاکم است و شرایط عرضه و تقاضا بر روی سهم های مختلف با یکدیگر به صورت کاملا متفاوت رفتار می کنند. وقتی تقاضا برای خرید یک سهم افزایش پیدا می‌کند به این معنا نیست که سایر سهم ها نیز شرایط مشابهی داشته باشند اما با این حال شما میتوانید از بررسی سهم ها و رمز ارزهای اصلی بازار کلیت شرایط عرضه و تقاضا در بازار را تشخیص و از آن استفاده کنید.

به عنوان مثال وقتی تقاضا برای خرید بیت کوین افزایش پیدا می‌کند به احتمال زیاد سایت رمز ارز ها و بیت کوین های موجود در بازار نیز با روند افزایشی روبرو شوند. یا اگر در بازار بورس ایران شاهد افزایش تقاضا برای نمادهای شاخص ساز باشیم احتمالاً اکثریت سهم های موجود در بازار با روند افزایشی روبرو خواهند شد.

۲- اخبار حاکم

دومین عاملی که می تواند بر عرضه و تقاضا به صورت مستقیم تاثیر داشته باشد اخبار حاکم بر سهام یا رمز ارز مورد نظر برای خریداری است. اخبار هم تأثیر بسیار زیاد و هم تاثیر خیلی سریع بر روی شرایط عرضه و تقاضا دارند و اکثر کاربران و معامله گران برای انجام معاملات خود اخبار حاکم را مرده تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار می دهند.

تمام بازارهای مالی تحت تاثیر اخبار قرار دارد و انتشار هرگونه خبر اقتصادی و یا سیاسی می تواند روند ها را در بازارهای مالی تغییر دهد. وقتی خبر اقتصادی یا سیاسی خیلی مهم منتشر می شود بلافاصله کاربران بر اساس نوع تاثیری که خبر برروی بازار دارد شروع به خرید و فروش بر اساس همان خبر کرده و به همین جهت شرایط عرضه و تقاضا تغییر میکند.

اخبار در بازار بورس ایران معمولاً تاثیر خود را قبل از اینکه معامله گران عادی برای خرید و فروش اقدام نمایند گذاشته است. البته اخبار اقتصادی. به دلیل عدم شفافیت در منابع خبری کشور ما شاهد هستیم که بسیاری از افراد با داشتن رانت خبری چندین روز قبل از اعلام یک خبر با توجه به تاثیری که آن خبر می تواند داشته باشد اقدام به خرید و فروش سهام می نمایند. اما اخبار سیاسی و نظامی که در لحظه اعلام می‌شود نیز می‌توانند بر روی رود ها در بازار بورس ایران تاثیر گذاشته و باعث ایجاد تغییراتی در فرآیند عرضه و تقاضا در آن حتی در لحظه شوند.

بازار ارز دیجیتال نیز یکی دیگر از بازارهای مالی مدرن جهان است که آن هم به شدت تحت تاثیر اخبار قرار گرفته و خبر ها می توانند روند قیمت رمز ارزها را در این بازار تغییر دهند. وقتی یک خبر مثبت اقتصادی در جهان منتشر می شود بیت کوین و سایر آلت کوین ها با توجه به نوع خبر به آن واکنش نشان داده و همین موضوع باعث می‌شود تا روند خرید و فروش معامله گران نیز تغییر کند.

بازار فارکس نیز یک بازار مالی تاثیر پذیر از اخبار اقتصادی است و اخبار سیاسی اعلام شده از سوی کشورهای بزرگ اقتصادی جهان دائما در حال تغییر روند جفت ارزها در این بازار هستند. اگر با آموزش ترید در فارکس و بهترین استراتژی خرید طلا آشنا باشید به خوبی می دانید که در تمام استراتژی ها و روش های معامله گری اخبار شرایط خاص خود را دارد و معامله گری در بازار فارکس بدون در نظر گرفتن اخبار اقتصادی مهم به این راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

۳- کلیت بازار

یکی دیگر از عوامل موثر بر عرضه و تقاضا در بازارهای مالی مختلف شرایط کلی خود بازار مورد نظر است. تصور کنید که شاخص کل بورس ایران در روند نزولی قرار گرفته و در حال افت است. در چنین وضعیتی شما بدون اینکه نمودار قیمت بسیاری از سهم ها در بازار بورس را مورد بررسی قرار دهید میتوانید پیشبینی کنید که اکثر آنها در شرایط ریزشی قرار گرفته و عرضه در آنها در حال افزایش است. این موضوع به دلیل این است که کلیت یک بازار معمولاً در یک مسیر حرکت می کند و تنها برخی از سهم ها هستند که شرایطی متفاوت را رقم می زنند.

در بازار ارز دیجیتال نیز اکثریت رمز ارزهای موجود در بازار رفتار خود را بر اساس رفتار بیت کوین تنظیم می نمایند. اگر شما با تحلیل قیمت بیت کوین به این نتیجه برسید که در حال حاضر این ارز دیجیتال در حال افزایش قیمت قرار گرفته و شاهد افزایش تقاضا در آن هستیم بدون تحلیل نمودار سایر رمز ارز ها می توانید به افزایش بودن قیمت اکثریت آنها پی ببرید.

در بسیاری از بازارهای مالی چنین همبستگی وجود دارد و وقتی کلیت بازار یک روند را در پیش گرفته باشد سایر نمادهای تعریف شده در این بازار نیز به همان ترتیب روند کلیت بازار را در پیش می گیرند.

۴- اقتصاد مبدا

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم که بر روی عرضه و تقاضا در بازارهای مالی تاثیر می‌گذارد اقتصاد حاکم بر بازار کشور سهام یافت ارز فیات مورد نظر است. البته این عنوان بیشتر برای بازار فارکس اهمیت داشته و در سایر بازارها اهمیت زیادی پیدا نمی کند. وقتی به دنبال بررسی شرایط عرضه و تقاضا در جفت ارزهای بازار فارکس هستید بایستی بررسی کنید که اقتصاد هر کدام از کشورها چه روندی دارد.

به عنوان مثال وقتی جفت ارز یورو به دلار را با هم بررسی می‌کنیم شما باید اقتصاد کشور آمریکا را در مقابل اقتصاد قاره اروپا مورد بررسی و آنالیز قرار دهید. اگر کشور آمریکا ها در یک شرایط بد اقتصادی قرار گرفته و در مقابل آن اقتصاد اروپا شرایط بهتری پیدا کرده است به راحتی می توان نتیجه گرفت که تقاضا برای خرید جفت ارز یورو به دلار افزایش پیدا خواهد کرد و این موضوع می‌تواند باعث افزایش قیمت این جفت ارز در بازار شود.

دقیقا از همین استراتژی می توان برای تجزیه و تحلیل و آنالیز شرایط عرضه و تقاضا بر روی سایر جفت ارزهای تعریف شده در بازار فارکس استفاده کرد. وقتی صحبت از تحلیل فاندامنتال فارکس می کنیم در واقع به همین نکته اشاره داریم و معامله گران با استفاده از همین نکات شرایط عرضه و تقاضا را در جفت ارزهای مختلف تشخیص داده و معاملات خود را نیز بر اساس همین تشخیص در بازار پیش می برند.

۵- رفتار معامله گران کوتاه مدت

سطوح عرضه و تقاضا در ارز دیجیتال یکی دیگر از عواملی که می‌تواند بر روی شرایط عرضه و تقاضا در بازارهای مالی مختلف تاثیر گذارد رفتار معامله گران در بازه های زمانی کوتاه مدت است. البته این نوع رفتار در دراز مدت اثر خود را به سایر فاکتورها خواهد داد اما گاهی اوقات ممکن است رفتاری که معامله گران بر اساس شرایط تکنیکالی نموداری قیمت دارند شرایط عرضه و تقاضا را تغییر دهند.

به عنوان مثال تصور کنید که قیمت یک سهام در بازار بورس ایران یا قیمت یک ارز دیجیتال در بازار رمز ارزها به یک مقاومت بسیار مهم نزدیک شده است. در چنین شرایطی عملاً باید شاهد افزایش عرضه و افت قیمت ها در بازار باشیم.

در شرایط برعکس ممکن است قیمت در بازار فارکس و یا سایر بازارهای مالی به یک حمایت نزدیک شده باشد. در چنین مواقعی اکثر معامله‌گران در بازار فارکس اقدام به گرفتن معاملات خرید می نمایند که این موضوع می‌تواند باعث افزایش تقاضا بر روی یک جفت ارز شده و روند صعودی را برای آن رقم بزند. البته دقت داشته باشید که این رفتارها احتمالاً کوتاه مدت خواهد بود و در دراز مدت این رفتار بازیگردان اصلی بازار است که می‌تواند جهت عرضه و تقاضا را تعیین کند.

۶- رفتار معامله گران بزرگ یا نهنگ ها

نوبت به بررسی شرایط معاملات نهنگ ها یا بیگ بویز ها در بازارهای مالی می رسد. معاملات این دسته از معامله‌گران می‌تواند شرایط عرضه و تقاضا را بر روی هر سهمی و یا هر کالایی به صورت کامل تحت تاثیر قرار دهد و در تعیین روند آن نیز تاثیر مستقیم و زیاد خواهد داشت.

به عنوان مثال تصور کنید که نهنگ ارز دیجیتال یا نهنگ بیت کوین تصمیم به خرید حجم بالایی از بیت کوین های موجود در بازار داشته باشد. به دلیل پول بسیار زیادی که در اختیار نهنگ ها وجود دارد این خرید باعث می‌شود تا تقاضا برای خرید بیت کوین به شدت افزایش پیدا کرده و همین موضوع می تواند روی شرایط عرضه و تقاضا جهت‌دهی مستقیم داشته باشد.

۷- استراتژی های تحلیل تکنیکال

استراتژی های رایج در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و تحلیل تکنیکال فارکس یا ارز دیجیتال از جمله عواملی هستند که می‌توانند روی شرایط عرضه و تقاضا بر روی یک جفت ارز یا رمز ارز تاثیر مستقیم داشته باشند. هرچند حجم سرمایه در اختیار معامله گران کوچک در بازارهای مالی خیلی زیادی است اما با این حال رفتار آنها می تواند در کوتاه مدت باعث تغییر شرایط عرضه و تقاضا شده و روند جدیدی را در قیمت ایجاد کند.

۸- رفتار بانک ها و موسسات مالی بزرگ

رفتار بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ در بازار فارکس یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند بر روی شرایط عرضه و تقاضا روی جفت ارزهای فارکس تاثیر داشته باشد. بانک ها و موسسات مالی میلیاردها دلار پول در اختیار دارند و هر روز با استفاده از این دارایی در حال انجام معامله برای جفت ارزهای مختلف در بازار فارکس هستند و رفتار آنها به نوعی بیشترین میزان تاثیر در شرایط عرضه و تقاضا خواهد داشت.

بانکها و موسسات مالی در واقع همان نهنگ های بازار فارکس هستند که بیشترین میزان دارایی را در اختیار داشته و می توانند با توجه به نوع معاملات خود شرایط عرضه و تقاضا را تغییر دهند.

۹- شرایط حاکم بر جهان

فاکتور دیگری که برای تعیین شرایط عرضه و تقاضا در بازارهای مالی می توان به آن استناد کرد شرایط اقتصادی حاکم بر کل جهان است. به عنوان مثال در دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا شاه در بازارهای مالی در سرتاسر جهان بودیم و تمام فاکتورهای موثر بر عرضه و تقاضا تخت تاثیر همین فاکتور قرار گرفته بود. در واقع معامله‌گران در سرتاسر دنیا شرایط اقتصادی جهان را می سنجند و بر اساس رفتاری که همین کاربران انجام میدهد بازارهای مالی نیز تحت تأثیر قرار گرفته و روند ها به شکل دیگری شکل می گیرند.

۱۰- اخبار سیاسی، نظامی و اقتصادی حاکم

البته به بررسی تاثیر اخبار در بازارهای مالی مختلف پرداختیم نما اخبار سیاسی و نظامی می توانند این تاثیر وزیری را در لحظه ایجاد کنند. شاید برای اینکه یک خبر اقتصادی تاثیر خود را در بازار به صورت کامل بگذارد نیاز به چند روز یا چند هفته زمان داشته باشد اما اخبار سیاسی و نظامی در لحظه و تاثیر شدید در بازارهای مالی گذاشته و باعث ایجاد نوسانات بسیار زیاد در بازار ها می شوند.

عرضه و تقاضا در بورس ایران چقدر حاکم است؟


سطوح عرضه و تقاضا چیست به بررسی عوامل موثر بر عرضه و تقاضا در بازارهای مالی پرداختیم و نکات لازم درباره این شرایط در بازار بورس ایران را نیز با هم بررسی کردیم. اما لازم است تا یک نگاه ویژه به شرایط عرضه و تقاضا در بازار بورس ایران داشته باشیم زیرا بازارهای مالی داخلی معمولاً تفاوت قابل توجهی از این نظر با بازارهای بین‌المللی دارند و شرایط عرضه و تقاضا در بازار بورس ایران ممکن است تحت تاثیر فاکتورهای متفاوتی باشد.

در ظاهر بازار گردان اصلی بازار بورس ایران حقوقی ها هستند. اما واقعیت این است که اکثر شرکت های بزرگ فعال در بازار بورس ایران دولتی بوده و نحوه رفتار آنها در بازار نیز بر اساس دستورات و بخشنامه‌های دولت خواهد بود. بر این اساس دولت تاثیر بسیار زیادی بر روی روند قیمت سهم ها و عرضه و تقاضا در این بازار دارد. وقتی یک شرکت بزرگ دولتی تحت تاثیر سیاست های دولت تصمیم به فروش سهام خود بگیرد و یا قصد خرید هر چه بیشتر سهام خود داشته باشد عملاً نمی‌توان آن را با داده های تکنیکال ای و یا اخبار معمولی موجود در بازار آنالیز کرد.


سطوح عرضه و تقاضا چیست


سطوح عرضه و تقاضا در فارکس سطوح عرضه و تقاضا چیست و چگونه می توانیم این سطوح را در بازار تشخیص دهیم؟ اگر شما بتوانید سطوح عرضه و تقاضا در بازارهای مالی و بر روی نمودار قیمت یک ارز دیجیتال و یا جفت ارز و سهام در بازار بورس ایران تشخیص دهید به راحتی میتوانید از این سطوح برای انجام معامله استفاده کنید. برای تشخیص هرچه بهتر سطوح عرضه و تقاضا در نمودار قیمت لازم است تا ابتدا تعریفی از این سطوح برای شما ارائه کنیم.

قیمت یک جفت ارز یا یک ارز دیجیتال و سهام معمولاً بر اساس ساختار مشخصی به حرکت خود ادامه می دهد. اگر بخواهیم نحوه تغییرات و نوسانات قیمت را مدل سازی کنیم سه حرکت مختلف را می توان برای روند قیمت تعریف کرد.

  • روند صعودی یا رالی
  • روند نزولی یا دراپ
  • روند خنثی یا بیس

البته اگر بخواهید ماهیت هر کدام از روند ها را تشخیص دهید بهتر است به مقالات تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال یا تحلیل تکنیکال فارکس مراجعه کنید زیرا در این مقالات به صورت کامل روند ها را تشریح کرده و نکات لازم برای تشخیص آنها را نیز به شما ارائه کردیم. با فرض اینکه شما شناخت کافی نسبت به تشخیص هر کدام از روند های بالا را دارید چهار ساختار مختلف برای روند قیمت در بازار می توان تعریف کرد.

  • رالی بیس رالی
  • رالی بیس دراپ
  • دراپ بیس رالی
  • دراپ بیس دراپ

قیمت دائماً در همین چارچوب در حال نوسان و تغییر است و عرضه و تقاضا نیز در حال ایجاد همین چارچوب بر روی قیمت هستند. وقتی قیمت یک روند صعودی به خود بگیرد لازم است تا برای ایجاد حرکت جدید استراحتی داشته باشد که این استراحت را در ناحیه ای به نام بیس یا همان روند رنج انجام میدهد. نواحی بیس بر روی نمودار قیمت در واقع همان نواحی یا سطوح عرضه و تقاضا هستند که از آنها می توان برای انجام معامله در بازارهای مالی استفاده کرد.

البته تشخیص اینکه یک ناحیه بیس یک سطح عرضه و یا یک سطح تقاضا است، به رفتار قیمت بعد از این سطح مربوط می شود. اگر بعد از یک ناحیه بیس شاهد یک حرکت رالی بودیم در واقع سطح بیس مورد نظر یک ناحیه تقاضا بوده و اگر بعد از یک ناحیه بیس شاهد یک حرکت دراپ بودیم در واقع محدوده بیس ایجاد شده یک سطح عرضه را تشکیل داده است. اگر شما بتوانید نمودار قیمت سهام یا ارز دیجیتال و حتی جفت ارز معاملاتی مورد نظر خود را بر اساس ۴ ساختار بالا شبیه سازی نمایید تشخیص نواحی و سطوح عرضه و تقاضا برای شما ساده تر خواهد شد.

استفاده از سطوح عرضه و تقاضا برای معاملات در بازارهای مالی


سطوح عرضه و تقاضا در ارز دیجیتال اما نحوه استفاده از عرضه و تقاضا برای انجام معامله در بازارهای مالی چیست و چگونه می توانیم از ماهیت این مفهوم برای خرید و فروش های بهینه در بازارهای مالی استفاده کنیم؟ صرف اینکه ما بدانیم قیمت ها در بازار های مالی بر اساس عرضه و تقاضا نوسان می‌نمایند برای انجام معامله در این بازار ها کافی نیست و بایستی بادر که نسبت به شرایط عرضه و تقاضا به دست می آوریم معاملات خود را بهینه تر کنیم.

استفاده از سطوح عرضه و تقاضا برای انجام معاملات بهینه در بازارهای مالی یکی از مهمترین استراتژی های معاملاتی در تحلیل تکنیکال است و در حال حاضر معامله‌گران بسیار زیادی از این روش برای انجام معاملات خود استفاده می کنند که اتفاقاً تعداد معاملات برند های بسیار زیادی را نیز برای آنها رقم زده است. اگر شما بتوانید سطوح عرضه و تقاضا را در بازار به خوبی تشخیص دهید به راحتی می‌توانید از این سطوح برای انجام معاملات خود بهره برده و اتفاقاً بتوانید معاملات فوق العاده موفقی داشته باشید.

استراتژی خرید در سطوح تقاضا


وقتی شما یک سطح تقاضا را در بازار تشخیص داده و در حال حاضر قیمت جفت ارز معاملاتی شما بالای این سطح قرار دارد شما می توانید از استراتژی خرید در سطح تقاضا برای انجام معامله اقدام کنید. برای این منظور می‌توانید طبق استراتژی و نکات زیر اقدام نمایید:

  • در قدم اول ساختار قیمت را به صورت کامل بر روی نمودار شبیه سازی کنید. در این شبیه سازی ناحیه تقاضا بایستی به صورت کامل مشخص باشد.
  • سقف و کف ناحیه تقاضای شبیه سازی شده را مشخص نمایید.
  • ما انتظار داریم که اگر قیمت نزول کرده و دوباره به ناحیه تقاضا برخورد کند شاهد تغییر روند و برگشت آن به سمت بالا باشیم و برابری می توانیم در این ناحیه برای انجام معامله خرید وارد شویم.
  • اگر سطح تقاضای تشکیل شده برای نمودار قیمت ضخامت کمی داشته باشد شما می‌توانید معامله خرید خود را با اختلاف کمی در بالای این سطح انجام دهید.
  • حد ضرر معامله شما کمی پایین تر از کف ناحیه تقاضای ترسیم شده بر روی نمودار قیمت خواهد بود.
  • حد سود معامله شما ناحیه مقاومت این است و البته می توانید برای رسیدن به سود های بیشتر از تریلینگ استاپ استفاده کنید.

کسانی که به دنبال کاهش میزان ریسک معاملاتی خود و افزایش وین ریت این استراتژی معاملاتی در ناحیه تقاضا هستند می توانند نکات زیر را در نظر داشته باشند:

  • تشکیل الگوهای کندل استیک مخصوصاً در تایم فریم های کوتاه بره پنج دقیقه و ۱۵ دقیقه می تواند اعتبار این استراتژی را افزایش دهد.
  • همزمان شدن ناحیه تقاضا با یک سطح فیبوناچی می تواند اعتبار این استراتژی را افزایش دهد.
  • شکل گیری الگوهای هندسی در زمان برخورد قیمت با سطح تقاضا می تواند اعتبار این استراتژی را افزایش دهد.
  • به وجود آمدن واگرایی بر روی نمودار قیمت یکی دیگر از فاکتورهایی است که می تواند اعتبار بالایی را برای این استراتژی ایجاد نماید.
  • شما میتوانید در تایم فریم های ۵ دقیقه و ۱۵ دقیقه به دنبال دیگر ورود به معامله باشید تا میزان خطای این استراتژی به حداقل برسد. برای این منظور تنها کافی است در روند شکل گرفته در تایم فریم ۵ دقیقه یا ۱۵ دقیقه خط روند را ترسیم کرده و در صورت شکست این خط روند وارد معامله خرید شوید.

استراتژی فروش در سطوح عرضه


اکنون به خوبی می دانید که اهمیت عرضه و تقاضا چیست و حتی از این سطوح میتوانید به عنوان استراتژی معاملاتی نیز استفاده کنید. برای انجام معاملات فروش در سطوح عرضه نیز میتوانید به همان ترتیب بالا اقدام نمایید. با این تفاوت که اینبار قیمت از پایین در حال صعود و رسیدن به یک ناحیه عرضه است و شما در زمان نزدیک شدن قیمت به این ساعت می توانید طبق نکات گفته شده در بالا برای ورود به معامله فروش اقدام نمایید.

استفاده از حد ضرر در معاملات سطوح عرضه و تقاضا


نحوه تعیین حد ضرر در معاملات سطوح عرضه و تقاضا را برای شما تشریح کردیم اما لازم است تا تاکید به استفاده از حد ضرر در این معاملات داشته باشیم. هیچ سطح عرضه و تقاضای قرار نیست برای همیشه پایدار بماند و بررسی گذشته بازار نشان می‌دهد که سطوح عرضه و تقاضا نیز ممکن است بشکنند و اعتبار خود را از دست بدهند. بنابراین شما حتماً بایستی از یک سیستم مدیریت سرمایه برای کنترل حجم معاملات خود در این استراتژی استفاده نمایید و همزمان حد ضرر را نیز در معاملات خود درج کنید.

عدم استفاده از حد ضرر در استراتژی عرضه و تقاضا می تواند چالش بسیار بزرگی برای شما ایجاد کرده و باعث از دست رفتن دارایی های شما شود. البته استراتژی عرضه و تقاضا از جمله استراتژی های بسیار قدرتمند تحلیل تکنیکال است و بسیاری از معامله‌گران در حال استفاده از این استراتژی در معاملات خود هستند. اما با این حال اگر شما با فیلتر های مانند حد ضرر در معاملات خود استفاده نکنید ممکن است نتوانید معاملات بهینه‌ای را برای خود رقم زده و در نهایت با شکست های مختلف بازار را ترک کنید.


راه های تشخیص افزایش عرضه یا تقاضا چیست


سطوح عرضه و تقاضا در فارکس اکنون شما به خوبی می دانید که عرضه و تقاضا چیست و حتی استراتژی معاملاتی با استفاده از سطوح عرضه و تقاضا را نیز به شما معرفی کردیم. اما اگر نمودار قیمت رمز ارزها و یا جفت ارزها را با دقت نگاه کنید ممکن است به این نتیجه برسید که تشخیص نواحی عرضه و تقاضا بر روی نمودار قیمت چندان هم ساده نیست و شما بایستی دقت بسیار جدی داشته باشید تا این نواحی را به خوبی تشخیص دهید.

از این گذشته تشخیص سطوح عرضه و تقاضا در شرایط فعلی نیز بسیار سخت است و شما باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید تا امکان تشخیص این سطوح را برای خود ایجاد نمایید. در ادامه نکاتی را با شما در میان می گذاریم که با استفاده از آن ها بهتر می توانید سطوح عرضه و تقاضا را تشخیص دهید و حتی از این نکات برای تشخیص جهت تغییرات قیمت در لحظه نیز استفاده کنید.

افزایش حجم معاملات


یکی از نکاتی که می تواند سطوح عرضه و تقاضا را برای شما واضح تر کند و یا اینکه قدرت فروشندگان و خریداران را با استفاده از آن تشخیص دهید بررسی حجم معاملات است. وقتی حجم معاملات بعد از شکست یک ناحیه مقاومتی افزایش پیدا می‌کند نشان از این دارد که روند صعودی قدرت گرفته و احتمالاً باید شاهد افزایش قیمت در بازار باشید. در شرایط برعکس وقتی شاهد افزایش حجم معاملات بعد از شکست یک ناحیه حمایتی باشید احتمالاً روند نزولی قدرت بسیار زیادی پیدا کرده و با مشاهده ادامه دار شدن روند نزولی باشید.

همچنین از افزایش حجم معاملات می توانید برای تشخیص هرچه بهتر سطوح عرضه و تقاضا نیز استفاده کنید. معمولاً معامله‌گران بسیار بزرگ بازار های مالی در سطوح عرضه و تقاضا معاملات خود را انجام می‌دهند و به همین دلیل معمولاً در چنین مواقعی شاهد افزایش قابل توجه حجم معاملات خواهد بود. وقتی قیمت در یک ناحیه بسیار محدود در حال نوسان باشد و شاهد افزایش قابل توجه حجم معاملات نیز باشید می توانید به این نتیجه برسید که بازار در حال تشکیل یک سطح عرضه و تقاضا بوده و از همین نکته می توانید برای تایید سطوح عرضه و تقاضا در گذشته بازار نیز استفاده نمایید.

افزایش تعداد کاربران فعال در معاملات


یکی دیگر از نکاتی که با استفاده از آن می توانید قدرت فروشندگان و خریداران را باهم مقایسه کنید بررسی تعداد کاربران فعال در معاملات است. این ابزار مخصوص آن در بازار بورس ایران بسیار کاربردی است و شما می توانید با بررسی تعداد کاربران فعال در معاملات یک سهام را تشخیص دهید که روند صعودی قدرت بیشتری دارد یا روند نزولی.

سر زبان ها افتادن


یکی از نشانه های تغییر روند در برخی از بازارهای مالی سر زبانها افتادن ارز دیجیتال و یا سهام مورد نظر است. به عنوان مثال می توانیم به افزایش قابل توجه شاخص بورس ایران در اواسط سال ۹۸ اشاره کنیم که به دلیل رشد بسیار زیاد کاملاً بر سر زبان‌ها افتاده بود و ناگهانی شاهده ریزش قابل توجه بازار بودیم.

واگرایی های قیمتی


مشاهده واگرایی های قیمتی یکی دیگر از راه هایی است که شما می‌توانید قدرت روندها را با استفاده از آن تشخیص دهید و از این طریق قدرت فروشندگان و خریداران را نیز نسبت به یکدیگر مورد تحلیل قرار دهید. وقتی قیمت یک جفت ارز یا یک ارز دیجیتال در حال افزایش است اما اول همزمان شما شاهد یک واگرایی بر روی نمودار قیمت هستید به این معناست که قدرت خریداران در حال گفت بوده و احتمالاً بعد از گذشت مدتی شاهد برگشت روند به سمت نزولی خواهد بود.

در طرف مقابل وقتی قیمت یک ارز دیجیتال یا جفت ارز در حال افت است و همزمان مشاهده واگرایی در نمودار قیمت باشید به این معنا است که قدرت فروشندگان در حال کاهش بوده و احتمالا بعد از گذشت مدتی شاهده افزایش قیمت‌ها و شروع روند صعودی خواهید بود.

کاهش مومنتوم حرکت در روند فعلی


یکی دیگر از نشانه هایی که می توانید با استفاده از آن تشخیص دهید که قدرت فروشندگان و خریداران نسبت به یکدیگر چه شرایطی دارد بررسی مومنتوم حرکت فعلی است. اگر مومنتوم حرکت صعودی در حال کاهش باشد نشانه این است که روند فعلی با ضعف همراه شده و احتمالا شما باید شاهد برگشت روند و تبدیل آن به نزولی باشید.

کاهش مومنتوم معمولاً در انتهای روندها به وجود می آید و نشانه ضعف در روند فعلی است و می تواند این دیدگاه را در ذهن معامله گر ایجاد کند که شرایط برای برگشت روند کاملاً آماده شده است.

سوالات رایج درباره عرضه و تقاضا در بازار های مالی


سطوح عرضه و تقاضا در فارکس در انتها از داریم تا برخی از مهمترین و اصلی ترین چالش های ذهنی کاربران درباره عرضه و تقاضا در بازارهای مالی را به صورت سوال و جواب با شما در میان بگذاریم. البته که احتمالاً در حال حاضر تمام پرسش های ذهنی شما را در ذهن داریم اما اگر سوالی را در ادامه مشاهده می کنید که پاسخ آن نرسیده اید و یا سوالی در ذهن دارید که در زیر نیامده است می توانید آن ها را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید تا بلافاصله در همین مقاله درج شوند.

تمام تلاش ما در این مقاله بر این منوال است که ماهیت عرضه و تقاضا در بازارهای مالی را به صورت کامل و جامع به شما معرفی کنید زیرا عرضه و تقاضا اهمیت بسیار زیادی در بازارهای مالی داشته و اگر شما تسلط کافی به نحوه استفاده از آنها در معاملات خود داشته باشید به راحتی می توانید روند معاملات بهتری را برای خود رقم زده و به موفقیت برسید.

بسیاری از استراتژی های معاملاتی که در بازار ها شکل می گیرند تحت تاثیر هم این سطوح عرضه و تقاضا بوده و اکثر دوره های آموزشی نیز در حال آموزش دادن نحوه معامله گری در سطوح عرضه و تقاضا هستند و شما با یادگیری نحوه تشخیص سطوح عرضه و تقاضا به راحتی می‌توانید معاملات خود را در بازار بهینه کنید. پرسشها و پاسخهای که در ادامه مطرح می‌کنیم و در همین راستا هستند تا از نگاه شما نسبت به عرضه و تقاضا در بازارهای مالی عمیق‌تر شود.

چرا در قیمت های بالاتر عرضه بیشتر میشود؟

اگر قبلا در هر یک از بازارهای مالی فارکس یا ارز دیجیتال و حتی بازار بورس ایران فعالیت داشته باشید به خوبی می دانید که وقتی قیمت‌ها روند صعودی به خود بگیرند و شاهد افزایش قیمت یک سهم یا ارز دیجیتال در بازار هستیم عرضه در بازار بیشتر می شود. برای اینکه از نظر روانشناسی و تکنیک کار این موضوع را بررسی کنیم بایستی دو مثال جداگانه را برای شما بیان کنیم.

در نگاه اول از همان ابتدای شروع روند صعودی در قیمت یک ارز دیجیتال آیا سهام دارندگان آن تصمیم فروش سهام ها و رمز ارز های خود در قیمت مشخصی می نمایند. به عنوان مثال فرض کنید که قیمت بیت کوین از ۲۰ هزار دلار در حال افزایش و بالارفتن است. در همان شروع کار ممکن است افرادی تصمیم بر این داشته باشند تا توکن های خود را در قیمت ۲۱ هزار دلار بفروشند. تعدادی هم تمایل خواهند داشت تا توکن های خود را در ۲۲ هزار و به همین ترتیب فروشندگان اهداف قیمتی مشخصی را برای فروش دارایی های خود در نظر میگیرند.

هر چقدر قیمت بالاتر می رود فروشندگان زیادی به این نتیجه می رسند که حالا وقت فروش دارایی و بیت کوین رسیده و به همین دلیل عرضه در بازار بیشتر می شود. من فقط در بازار ارز دیجیتال بلکه در بازار بورس ایران و در بازار فارکس نیز با افزایش قیمت ها شاهد افزایش عرضه هستیم.

از نظر روانشناسی نیز هر چقدر قیمت افزایش پیدا میکند ذهنیت معامله گران به این سمت می‌رود که سود خوبی به دست آورده اند و سریع ترجیح می دهند تا با همان سود مناسب توکن های خود را نقد نمایند. تجربه ثابت کرده که معامله گران در بازارهای مالی در روندهای صعودی خیلی سریع تصمیم به فروش دارایی های خود می گیرند تا سود به دست آمده را از دست ندهند. از این جهت نیز افزایش قیمت باعث افزایش عرضه در بازارهای مالی می شود و دائم شاهد هستیم که هر چقدر قیمت بالاتر میرود تعداد کسانی که دارایی های خود را در بازار عرضه می نمایند افزایش پیدا می نماید.

چرا در قیمت های پایین تقاضا بیشتر می شود؟

سطوح عرضه و تقاضا در فارکس برعکس سوال قبلی این است که چرا در قیمت های پایین شاهد افزایش تقاضا برای خرید هستیم؟ فرض کنید شما به عنوان یک خریدار تمایل به خرید یک ارز دیجیتال یا سهام با یک جفت ارز در بازار فارکس دارید. کدام قیمت برای شما بهتر است و در چه قیمتی حاضر هستید وارد معاملات خرید شوید؟ برای یک خریدار هر چقدر قیمت پایین تر باشد خرید ارزش بیشتری داشته و می تواند سود بیشتری را برای وی ایجاد کند. به همین دلیل خریداران تمایل دارند تا در قیمت های پایین تر اقدام به باز کردن معاملات خرید خود نمایند.

حالا دقیقا مانند شرایط افزایش قیمت‌ها در کاهش قیمت‌ها نیز هر چقدر قیمت ها پایین تر میروند تعداد کسانی که ترغیب به خرید دارایی مورد نظر می شوند بیشتر می شود. به عنوان مثال ممکن است بسیاری از افراد تمایلی به خرید ارز دیجیتال اتریوم در قیمت دو هزار دلار نداشته باشند اما بسیاری از همین افراد ممکن است در قیمت ۱۵۰۰ دلار بخشی از دارایی های خود را برای خرید اتریوم در نظر بگیرند. همان هایی که در قیمت ۱۵۰۰ دلار تمایلی به خرید اتریوم ندارد ممکن است در قیمت هزار دلار راغب شوند تا این ارز دیجیتال را خریداری و از آن در یکی از انواع کیف پول ارز دیجیتال نگهداری کنند.

در بازار فارکس و در بازار بورس ایران نیز دقیقا شرایط به همین ترتیب است و هر چقدر قیمت پایین تر می آید تعداد کسانی که ترغیب به خرید می شوند بیشتر می‌شود و به همین دلیل شاهد افزایش تقاضا در بازار خواهیم بود. همچنین از طرف دیگر با کاهش قابل توجه قیمت ها امکان رسیدن به سود در صورت صعودی شدن روند بیشتر میشود. به این ترتیب افراد زیادی تمایل پیدا می‌کند تا دارایی های خود را برای خرید در نظر گرفته و این موضوع نیز باعث افزایش تقاضا در بازار میشود.

دقیقا به همین دلیل است که وقتی قیمت یک سهم یا دارایی به شدت افزایش پیدا میکند شاهده افزایش قابل توجه به حجم معاملات آن می شویم و وقتی قیمت یک سهم یا دارایی با کاهش قابل توجهی روبرو می‌شود باز هم شاهد افزایش حجم معاملات آن می شویم. بسیاری از معامله‌گران و افراد حرفه ای در بازارهای مالی از همین افزایش قابل توجه به حجم معاملات کی به برگشت روند نیز می برند و معاملات خود را بر این اساس و بر این استراتژی می چینند.

تعادل در عرضه و تقاضا چیست ؟

عرضه و تقاضا چیست یکی از اصطلاحات بسیار مهمی که در علم اقتصاد وجود دارد و در تشریح ماهیت بازار های مالی و عرضه و تقاضا در آنها نیز مورد استفاده قرار می گیرد تعادل در عرضه و تقاضا است. اما این تعادل چیست و چگونه می توانیم به وجود تعادل بر روی نمودار قیمت پی ببریم؟

همانطور که تا اینجای مقاله متوجه شده اید وقتی با افزایش عرضه روبرو هستیم قیمت با یک شیب بسیار تند در حال ریزش خواهد بود و وقتی شاهد افزایش قابل توجه تقاضا باشیم قیمت با یک شیب تند در حال افزایش خواهد بود. اما اگر نمودار قیمت را مورد بررسی و آنالیز قرار دهید در مواقعی قیمت نه روند افزایشی به خود می‌گیرد و نه روند کاهشی بلکه در یک محدوده بسیار کم در حال نوسان است. در اصطلاح در چنین مواقعی عرضه و تقاضا در بازار مورد نظر به تعادل رسیده و قیمت با تغییرات قابل توجهی روبرو نمی شود.

شاید از خود بپرسید که وقتی تعادل در عرضه و تقاضا برقرار می‌شود رفتار بعدی قیمت چه خواهد شد و باید انتظار چه روند جدیدی در قیمت باشیم؟ وقتی عرضه و تقاضا در یک بازار مالی و در یک دارایی به تعادل می رسند معامله‌گران چه در سمت خریداران و چه در سمت فروشندگان تکلیف خود را نمی دانند و دائماً با خرید و فروش های متعدد قیمت در یک محدوده بسیار کم در حال نوسان خواهد بود.

بازار گردان اصلی بازار در چنین مواقعی به راحتی رفتار معامله گران را آنالیز کرده و پی به نوع دیدگاه آنها درباره شرایط بازار می برد. اگر بازار گردان تشخیص دهد که خریداران مستعد بسیار زیادی در بازار وجود دارد و آنها تمایل به سرمایه گذاری هستند تصمیم به جمع آوری دارایی مورد نظر گرفته و با کاهش میزان عرضه قیمت را به سمت بالا می‌کشاند تا از این طریق به سود خوبی برسد.

در شرایط برعکس نیز بازار گردان تصمیم به کاهش قیمت گرفته و با فروش تمام دارایی های خود عرضه قابل توجهی را در بازار ایجاد و به همین ترتیب سایر معامله‌گران نیز از این رفتار پیروی می نمایند که این موضوع باعث کاهش قابل توجه قیمت و ایجاد یک روند نزولی خواهد شد.

قدرت خریداران و فروشندگان و تاثیر آن بر عرضه و تقاضا

فراموش نکنید که قدرت خریداران و فروشندگان در بازار های مالی بر اساس میزان دارایی و پول آنها تعیین می شود نه تعداد. به عنوان مثال اگر هزار نفر در حال خرید یک ارز دیجیتال باشند و در آن سود تنها ده نفر در حال فروش باشند و همین ۱۰ نفر تعداد توکن های لازم و کافی برای سبد خرید آن هزار نفر را فراهم کنند در چنین مواقعی قدرت فروشندگان به مراتب بیشتر از قدرت خریداران است. زیرا آنها دارای بیشتری در اختیار دارند و قدرت مالی آنها بیشتر است.

اگر این نکته را در ذهن داشته باشید به راحتی می توانید در کنید که قدرت خریداران و فروشندگان روی عرضه و تقاضا در قیمت تاثیر گذاشته و باعث ایجاد تغییر در جهت سمت قدرتمند میشود. اگر فروشندگان قدرت را در اختیار داشته باشند با فروش دارایی های خود سعی می کنند تا قیمت را به سمت پایین کشانده و در قیمت ‌های پایین دوباره آنها را بخرند. در طرف دیگر اگر خریداران قدرت بیشتری داشته باشند سعی می کنند تمام دارایی ها را خریداری کرده و با افزایش قیمت دارایی های خود را در قیمت های بالاتری به فروش برسانند.

آیا بازار همیشه به سطوح عرضه و تقاضا واکنش نشان می دهد ؟

سطوح عرضه و تقاضا در بورس دوستانی که به دنبال استفاده از سطوح عرضه و تقاضا برای خرید و فروش در بازار های مالی مختلف هستند همیشه با این چالش روبرو هستند که آیا قیمت همیشه به این سطوح واکنش نشان می دهد یا اینکه ممکن است قیمت حتی بدون اینکه این سطوح را ببیند از آنها عبور نماید؟

برای پاسخ دادن به این پرسش بایستی نکات و عوامل مختلفی را در کنار هم در نظر بگیریم تا یک پاسخ کامل منطقی در این باره به شما داده باشید. گاهی اوقات ممکن است سطوح عرضه و تقاضا با سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال نیز همسو شوند. به عنوان مثال ممکن است این سطوح بر روی یک قیمت روند ایجاد شده باشند و یا درصد های فیبوناچی نیز سطوح عرضه و تقاضا در بازار تایید نمایند. هر چقدر ابزارهای تکنیکالی بیشتر یک سطح عرضه و تقاضا را تایید کند قدرت آن ثبت افزایش پیدا کرده و احتمال واکنش نشان دادن قیمت به آن نیز بیشتر خواهد شد.

به این ترتیب شما می توانید در زمانی که قیمت به یک سطح عرضه و تقاضا می رسد سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال را نیز استفاده کنید تا قدرت این سد را مورد بررسی و در نهایت درباره واکنش نشان دادن و یا ندادن قیمت به آن تصمیم گیری کنید.

از این گذشته در سطح عرضه و تقاضا نیز به این واکنش تاثیر می گذارد. گاهی اوقات یک سطح عرضه و تقاضا به جهت نوع رفتار معامله گران در آن اعتبار خیلی بالایی نداشته و انتظار واکنش قیمت به آن را نیز نداریم. گاهی اوقات نیز یک سطح عرضه یا تقاضا به قدری قدرتمند است که احتمال می دهیم حتماً قیمت به آن واکنش نشان دهد. همچنین قدرت سطوح عرضه و تقاضا روی نوع واکنش قیمت به آنها نیز اثر می گذارد. به عنوان مثال گاهی اوقات قیمت تنها یک کندل به یک سطح عرضه و تقاضا واکنش نشان می دهد و گاهی اوقات یک سطح می تواند روند قیمت را به صورت کامل تغییر دهد.

نکته بسیار مهم دیگری که می توانیم در تشخیص قدرت سطوح و واکنش قیمت به آنها بیان کنیم رفتار شناسی نوع بازار و خود کالای مورد نظر است. ممکن است در یک جفت ارز در بازار فارکس مانند یورو به دلار دائم شاهد واکنش قیمت به سطوح عرضه و تقاضای نزدیک باشیم و همین دیدگاه این نتیجه را به دنبال خواهد داشت که قیمت می تواند به سطوح جدید نیز در آینده واکنش نشان دهد. اما در قیمت ارز دیجیتال شیبا ممکن است شرایط متفاوت باشد و دائماً در حال شکست سطوح عرضه و تقاضا در جهت های مختلف باشیم. به این ترتیب وقتی شما در حال معامله ارز دیجیتال شیبا هستید بایستی احتمال کمتری برای واکنش نشان دادن قیمت به سطوح عرضه و تقاضا داشته باشید.

بهترین بازار برای معامله بر اساس شرایط عرضه و تقاضا چیست ؟

کدام بازار شرایط بهتری برای انجام معامله بر اساس سطوح عرضه و تقاضا دارد و استفاده از این سطوح در کدام بازار می تواند برایند معاملات بهتری را برای تریدرها ایجاد کند؟ تجربه ما نشان می‌دهد که تاثیر پذیری قیمت در بازار فارکس به سطوح عرضه و تقاضا بسیار بیشتر از بازارهایی مانند بازار ارز دیجیتال و بازار بورس ایران است. در بازار ارز دیجیتال قیمت به این سطوح واکنش نشان می دهد اما به دلیل هیجانی بودن بازار ممکن است شاهد فعال شدن استاپ معاملات خود نیز باشید.

در بازار بورس ایران به دلیل نوع شرایط ایجاد عرضه و تقاضا در بازار معمولاً کمتر شاهد چنین واکنش‌هایی هستیم. اما با تمام وجود سطوح عرضه و تقاضا در تمام بازارهای مالی تاثیرگذاری خاص خود را داشته و می توان از آنها به عنوان سطوح مهم معاملاتی در استراتژی های تحلیل تکنیکال استفاده کرد.

آیا میتوان شرایط عرضه و تقاضا را بر اساس رفتار بانک ها و موسسات مالی پیش بینی کرد؟

احتمالاً درباره پول هوشمند در بازارهای مالی نکاتی را شنیده اید و می دانید که بسیاری از معامله‌گران در بازارهای مالی در حال استفاده از استراتژی های مبتنی بر پول هوشمند برای تشخیص هر چه بهتر این نواحی عرضه و تقاضا هستند. پول هوشمند دقیقا همان معاملاتی است که بانک ها و موسسات مالی بزرگ در بازارهای مالی انجام می دهند که البته در بازار بورس ایران این افتخار به حقوقی ها و شرکت های بسیار بزرگ سرمایه گذاری می رسد.

مسلما اگر ما بتوانیم تشخیص دهیم که بانک‌ها و موسسات مالی معاملات خود را چگونه پیش می‌برند و نواحی عرضه و تقاضای در نظر گرفته شده از سوی آنها کجا است به راحتی می توانیم معاملاتی با سود بسیار بالا را انجام داده و دقیقاً در همان روند قیمت هایی که بر اساس عرضه و تقاضا توسط بیگ بویز ها شکل می گیرد رفتار کنیم. اما سوال بسیار مهم اینجاست که آیا می‌توان چنین رفتاری را بر اساس نحوه تغییرات قیمت در نمودار تشخیص داد و از آن استفاده نمود؟

فاکتور ها و المان های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آنها تا حدی می توان رفتار سرمایه گذاران بزرگ را در بازارهای مالی تشخیص داد و بر اساس آنها رفتار کرد. اما نکته بسیار مهم اینجاست که خود این موسسات مالی و بانکها نیز دائماً این ابزارها را رصد می‌کنند و به دنبال انجام رفتار هایی هستند که نه توان آنها را پیگیری کرد. در این تقابل با استفاده از ابزارهای موجود تا حدی می توان نواحی عرضه و تقاضای شکل گرفته ناشی از رفتار معاملاتی معامله گران بزرگ را تشخیص داد. کما اینکه در همین شرایط کنونی نیز بسیاری از معامله گران حرفه ای بر اساس استراتژی های مبتنی بر تشخیص نواحی عرضه و تقاضای شرکت گرفته توسط معامله‌گران بزرگ معاملات خود را در بازار پیش میبرند.

البته نکته بسیار مهم اینجاست که قرار نیست شما دقیقاً همان سقف و کف قیمتی را تشخیص دهید که این معامله گران در حال معامله در آن هستند. به صورت پیش فرض اگر شما موفق شوید ۷۰ درصد از یک روند را درست تشخیص داده و بر اساس آن معامله کنید بهترین رفتار معاملاتی را از خود نشان داده اید. بله ابزارها و روشهایی وجود دارد که با استفاده از آنها به راحتی می توان ۷۰ تا ۸۰ درصد روندهای شکل گرفته ناشی از رفتار معامله گران بزرگ را تشخیص داد اما نه ۱۰۰ درصد.

چگونه معامله گری بر اساس سطوح و نواحی عرضه و تقاضا را به صورت حرفه‌ای آموزش ببینیم؟

اگر شما قبلا در یک دوره آموزش ارز دیجیتال یا آموزش تحلیل تکنیکال شرکت کرده باشید اهمیت نکته‌ای که در این بند با شما در میان میگذاریم را بهتر درک خواهی کرد. واقعیت این است که همین حالا در هم این مقاله نکاتی را با شما در میان گذاشتیم که برای یادگیری آنها در بسیاری از موسسات آموزشی نیاز به پرداخت چند میلیون تومان خواهد داشت. در واقع در بسیاری از موسسات آموزشی تنها مفاهیم اولیه آموزش داده می‌شود و عملاً معامله‌گران نمی‌توانند به درک کامل و صحیح از نحوه استفاده از استراتژی های معاملاتی بر اساس سطوح عرضه و تقاضا برسند.

در مجموعه کانون بورس ما دوره هایی را برای شما طراحی کرده ایم که با استفاده از آن ها می توانید به صورت کامل و جامع نحوه معامله گری با سطوح عرضه و تقاضا را آموزش ببینید و با استفاده از استراتژی های معاملاتی بیان شده در این دوره ها روند موفقیت آمیزی را در معاملات خود داشته باشید.

نکته بسیار مهمی که درباره دوره های آموزشی تحلیل تکنیکال در بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال و بازار بورس در کانون بورس باید به آن اشاره داشته باشیم این است که تمام این دوره ها توسط معامله گران حرفه ای و موفق به بازارهای مالی به شما ارائه داده می شوند و شما همراه با اساتید می توانید همین روش ها را در طول دوره در بازار امتحان کرده و نحوه به دست آوردن سود از آنها را نیز مشاهده کنید.

برای شناخت هرچه بهتر نسبت به سر فصل های دوره فارکس و دوره ارز دیجیتال و دوره بازار بورس ما میتوانید به صفحه معرفی دوره ها مراجعه کرده و تمام پرسش ها و سوالات خود را نیز درباره آنها با مشاورین ما در میان بگذارید.

چرا باید معامله گری بر اساس سطوح عرضه و تقاضا را بیاموزیم؟

اگر این مقاله را به دقت مطالعه کرده باشید چون به خوبی می توانیم پاسخ این پرسش را بدهید. واقعیت این است که در حال حاضر رفتار معامله گران در بازارهای مالی نسبت به چند سال گذشته با تغییرات بسیار زیادی روبرو شده و شما نمی توانید با همان روش های قدیمی در بازارهای مالی معاملات موفقی را برای خود رقم بزنید. کما اینکه در حال حاضر بسیاری از معامله‌گران ای که از روش های قدیمی در بازار استفاده می کنند با ضررهای زیادی بازار را ترک کرده و نمی تواند به موفقیت قابل توجهی در این بازار برسند.

معامله گری بر اساس سطوح عرضه و تقاضا یکی از مدرن ترین روش های معامله گری است که در آن شما می توانید معاملات خود را بر اساس رفتار معامله گران بزرگ بازار تنظیم کنید و از این بابت خیالتان راحت باشد که وارد معاملاتی شده اید که موفقیت در آن ها حتمی می خواهد بود.

برای اینکه اهمیت معامله گری در بازارهای مالی بر اساس سطوح عرضه و تقاضا را بهتر درک کنیم می توانیم با کسانی به گفتگو بپردازید که در حال استفاده از این روش ها هستند و به خوبی می دانند که این روش معاملاتی چقدر می تواند برای آنها سود آور باشد. البته منظور ما از این به بعد این نیست که سایر روش های معاملاتی مورد استفاده در تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی مختلف ارزشی نداشته باشند خیر. اما وقتی بهترین روش معاملاتی در بازار سطوح عرضه و تقاضا است و حتی معامله گران سایر روش های معاملاتی نیز از این روش به عنوان یکی از پر قدرت ترین استراتژی ها استفاده می کنند چرا شما این روشها را فرا نگیرید؟

کلام آخر

با مطالعه این مقاله اکنون به خوبی میدانیم که عرضه و تقاضا چیست و چه کاربردی در بازارهای مالی دارد. اگر در هر یک از بازارهای مالی فارکس، ارز دیجیتال یا بورس ایران در حال انجام معامله هستید حتماً باید شناخت کامل و کافی نسبت به سطوح عرضه و تقاضا در این بازار را پیدا کرده و استفاده از این سطوح را در معاملات خود نیز اضافه کنید. در این مقاله سعی کردیم تا صحبت درباره سطوح عرضه و تقاضا و مفهوم این اصطلاح ها در بازارهای مالی را با زبان بسیار ساده آغاز کنیم و در انتها نیز تلاش کردیم تا استراتژی های معاملاتی فوق العاده جذاب را به دانسته های شما اضافه کنیم تا با استفاده از این استراتژی ها معاملات خود را در بازارهای مالی تدوین کنید.

در انتهای مقاله شما را دعوت می‌کنیم اگر دیدگاهی نسبت به عرضه و تقاضا در بازارهای مالی دارید و یا تجربه معاملاتی متفاوتی دارد که می تواند سایر کاربران را در استفاده از این سطوح برای انجام معامله یاری کند آنها را با ما و بقیه دوستان در میان بگذارید. تمام تلاش ما در مجموعه کانون بورس ایجاد بهترین بسترهای لازم برای انجام معاملات سودآور برای کاربران و تریدر های ایرانی است و ارائه مقالات آموزش رایگان ارز دیجیتال با آموزش رایگان فارکس در همین راستا در دستور کار ما قرار گرفته و شما می توانید با مطالعه مقالات تمام اطلاعات لازم و کافی برای انجام معامله در بازارهای مالی را به دست آورید.

2 پاسخ

  1. سلام و خسته نباشید به کسی که این مقاله رو تهیه کرده واقعا استادی واقعا دستت درد نکنه از همه لحاظ عاااالیو مفصل بود خیلی نکته یاد گرفتم خیلی عالی بود واقعا ممنونم.🌹🌹🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: