لوگو کانون بورس

سرمایه گذاری در مسکن یا بورس؟

سرمایه گذاری در مسکن یا بورس
شما در حال مطالعه مقاله ۱ از ۲ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

سرمایه گذاری در مسکن یا بورس کدام یک می تواند سود بیشتری را برای ما به دنبال داشته باشد و پول خود را وارد کدام یک از بازارهای مالی و سرمایه گذاری کنیم؟ از یک طرف بازار مسکن به عنوان یک بازار مالی عالی از سال ها پیش روند رو به رشد خود را داشته و همچنان این روند در افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن ادامه دارد و تمام کاربران ایرانی با این ذهنیت بازار مسکن و ملک روبرو هستند که سرمایه گذاری در مسکن در نهایت برای آنها در طولانی مدت سود آور خواهد بود. از طرف دیگر وقتی به پیش بینی بورس و افزایش قیمت‌ها در این بازار در طول یک دهه گذشته نگاه میکنیم هیجان سرمایه ‌گذاری در این بازار را نمی توانیم نادیده بگیریم.

حالا سوال بسیار مهم اینجاست که اگر ما یک سرمایه معقول و قابل سرمایه گذاری در هر دو بازار بورس و مسکن داشته باشیم کدام یک را انتخاب کنیم و کدام یک می تواند انتخاب بهتری برای ما باشند؟ شاید اگر بخواهیم ریسک را از سرمایه گذاری خود را به صورت کامل حذف کنیم سرمایه گذاری در مسکن پاسخ این پرسش باشد اما وقتی صحبت از رسیدن به سود های چند برابری و بالا بردن ارزش دارایی ها نسبت به تورم به میان می آید بازار بورس گزینه بهتری برای سرمایه گذاری با سرمایه خواهد بود. اما بیایید به صورت کاملا تخصصی و با بررسی پارامترهای اقتصادی به این سوال پاسخ دهیم. در چند دقیقه آینده در این مقاله شما می توانید یک نتیجه گیری درست از انتخاب میان سرمایه گذاری در مسکن یا بورس داشته باشید.


سرمایه گذاری در مسکن یا بورس ؟


سرمایه گذاری در مسکن ت ها و جذابیت های خاص خود را دارد و در کنار آن سرمایه ‌گذاری در بورس نیز یک روش سرمایه گذاری ایده‌آل مخصوصاً در بازار ایران محسوب می شود. سرمایه گذاران در بازار مسکن نسبت به سودآوری دارایی های خود در درازمدت مطمئن هستند و از این بابت هیچگونه چالشی را برای فرایند سرمایه ‌گذاری خود نمی‌بینند و از طرف دیگر سرمایه گذاران بورس نیز با پتانسیل بسیار بالای این بازار برای افزایش ارزش دارایی‌های خود آشنا هستند و می‌دانند که می تواند حتی در یک ماه چند ده برابر میزان سودآوری بازار مسکن در بازار بورس به سود برسند.

همچنین سرمایه گذاری در بازار مسکن و بازار بورس معایب خاص خود را نیز دارد و هر یک از این بازارهای مالی ممکن است در مواقعی باعث ایجاد چالش در شرایط اقتصادی معامله‌گران خود شوند. برای سرمایه گذاری در بازار مسکن نیاز به سرمایه های اولیه بسیار زیادی خواهد داشت و نقدشوندگی این بازار نیز بسیار پایین است اما در بازار بورس هم ممکن است شما تنها در یک روز معاملاتی افت قابل ملاحظه ای را در ارزش دارایی های خود شاهد باشید و نتوانید به صورت حرفه ای و کاربردی در این بازار معامله کنید.

وقتی صحبت از مقایسه شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن یا بورس به میان می آید در واقع ما در حال مقایسه دو ویژگی شخصیتی در معامله گران و سرمایه‌گذاران هستیم. ریسک پذیری و ریسک گریزی دو خصلتی است که تمام افراد سرمایه گذار بینایی این آنها را با شدت ضعف مختلف در وجود خود دارند و در فرایند سرمایه ‌گذاری خود نیز این احساسات را وارد می سازند. اگر یک نفر این ذهنیت را در خود دارد که وارد بازار ارز دیجیتال شده و ارز دیجیتال ناشناخته ای را که حتی در سایت کوین مارکت کپ نیز وجود ندارد خریداری نماید نشان از ریسک پذیری بسیار بالای این فرد دارد و در عوض کسی را هم در نظر بگیرید که قدرت ریسک این را ندارد که پول خود را از بانک بیرون کشیده و وارد یک بازار مالی با پتانسیل بالاتر برای سرمایه گذاری کند.

سرمایه گذاری در مسکن یا بورس

ریسک پذیری و ریسک گریزی در شخصیت انسان در حال مبارزه با یکدیگر هستند و این مبارزه است که در نهایت منجر به انتخاب یک بازار برای سرمایه گذاری دارایی ها می شود. در مقایسه شرایط سرمایه گذاری در مسکن یا بورس نیز دقیقاً همین واقعیت وجود دارد و شما باید از نظر شخصیتی خود را آنالیز کنید که آیا آماده پذیرفتن ریسک معاملات بازار بورس با هدف رسیدن به سود های انفجاری در این بازار هستید و یا اینکه ترجیح می دهید به سودهای کمپ در بازار مسکن قانع شوید اما ریسک خیلی زیادی را به سرمایه های خود وارد نسازید.

برای پاسخ دادن به این پرسش در درجه اول شما لازم است و ویژگی های سرمایه گذاری در هر دو بازار مسکن و بورس را بشناسید و بدانید که این بازارها چه ریسک‌هایی را برای شما ایجاد می‌کند و چه مزیت هایی را نیز در نهایت بر روی دارایی‌های شما ایجاد خواهند کرد. شما می توانید با مقایسه این ویژگی ها با ویژگی های شخصیتی خود در نهایت انتخاب بهترین میان این دو بازار برای سرمایه گذاری داشته باشید.

نکته بسیار مهمی که در این باره در همین ابتدای مقاله باید به آن اشاره کنیم این است که صرف اینکه شما بدون فکر سرمایه های خود را وارد بازار کنید و به خود یک لقب سرمایه گذار بدهید به هیچ وجه ایده جالبی نیست. اگر شما در طول یک سال در بازار مسکن تنها ۲۰ درصد سود کنید به مراتب بهتر از این است که تمام دارایی های خود را در بازار بورس از دست به همین دلیل است که این مقاله مقایسه ای را برای شما به نگارش در می آوریم تا شما را نسبت به شرایط سرمایه گذاری در دو بازار جذاب مالی در ایران آشنا کنیم و توانسته باشیم جذابیت ها و معایب این دو بازار را به صورت حقیقی به شما بیان کرده باشیم.

به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که به جای رویا پردازی و یا داشتن اهداف بلند مدت دور از دسترس به دنبال یک انتخاب بهتر و عالی تر برای سرمایه گذاری خود باشید تا در نهایت موفقیت نصیب شما شود. اگر شما در یک بازار مالی و سرمایه گذاری موفق نیستی این موضوع ممکن است به همان انتخاب اولیه شما نسبت به ورود به این بازار ها باشد و اگر شما در همان ابتدا انتخاب درستی داشته باشید می توانید هم ریسک سرمایه ‌گذاری خود را به حداقل میزان ممکن برسانید و هم امکان رشد بیشتری را نیز برای دارایی های خود ایجاد کنید.

سرمایه گذاری در مسکن یا بورس


ویژگی های سرمایه گذاری در بازار مسکن


برای اینکه انتخاب کنید سرمایه گذاری در مسکن یا بورس برای شما گزینه بهتری است لازم است تا ویژگی های سرمایه گذاری در هر دوی این بازارها را برای شما مورد بررسی کرده و آنها را معرفی کنیم. در نهایت با بررسی این ویژگی ها انتخاب برای همه ما راحت تر خواهد بود بهتر می توانیم درک کنیم که کدام یک از این بازار ها می توانند سرمایه بیشتری را برای ما به ارمغان آورند و سرمایه ‌گذاری در آن ها کم خطر تر و بهتر است.

۱- اطمینان در حفظ سرمایه اولیه

در بررسی انتخاب میان سرمایه گذاری در مسکن یا بورس یکی از مهمترین گزینه ها اطمینان از حفظ سرمایه اولیه است. دوست سرمایه یک نکته بسیار مهم اقتصادی از کشور ما حتماً باید به آن توجه داشته باشید و سعی کنید از روش های سرمایه گذاری را انتخاب نمایید که آسیبی به سرمایه اولیه شما وارد نسازند. بازار مسکن ثابت کرده که در این باره توانایی و استعداد قابل توجهی داشته و به راحتی می‌توانند سرمایه اولیه کاربران را که در کوتاه مدت و چه در بلند مدت حفظ کند.

کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که بعد از خرید یک واحد مسکونی و یا یک ملک حتی سرمایه ‌گذاری در زمین آن را با قیمت کمتری فروخته باشد.

۲- سوددهی بازار در دراز مدت

از دیگر ویژگی هایی که میتوانیم برای سرمایه گذاری در بازار مسکن با نشانه کنیم سوددهی قطعی این بازار در دراز مدت است. اگر همین الان قیمت ها در بازار مسکن به آن در یک دهه گذشته سال به سال مورد بررسی قرار دهید متوجه خواهید شد که در هیچ سالی شاهد کاهش قیمت ها در این بازار نبودیم و حتی اگر قیمتها ثابت باقی مانده بعد از گذشت یک بازه زمانی میان مدت ۳ تا ۶ سال سود حاصل از سرمایه گذاری در بازار مسکن قابل قبول و جذاب بوده است.

در واقع می‌توانیم ادعا کنیم که این دیدگاه این ذهنیت در تمام کاربران ایرانی وجود دارد که سرمایه گذاری در مسکن در طولانی مدت یک روش سودآور است و می تواند سرمایه های کاربران را حداقل با نرخ تورم سالانه از نظر ارزش رشد دهد. با این حساب بازار مسکن را باید یک بازار با پتانسیل سودآوری عالی در درازمدت تعریف کنیم.

۳- اقبال عمومی نسبت به بازار مسکن

نکته مهم بعدی که از جمله ویژگی های سرمایه گذاری در بازار مسکن هست اقبال عمومی نسبت به این بازار برای سرمایه گذاری است. در زمانی که دلار روند نزولی به خود می‌گیرد و در چه زمانی که دلار روند صعودی داشته باشد و در هر شرایط اقتصادی در کشور که باشیم بازار مسکن از نظر مقبولیت در شرایط خوبی قرار گرفته و افراد استقبال قابل توجهی از سرمایه گذاری در این بازار دارند.

این مهم باعث شده که در هر زمانی شما بتوانید سرمایه خود را در بازار مسکن ارزشمند در نظر بگیرید و هیچ موقع این شده که سرمایه گذاران در بازار مسکن نگران این باشند که سرمایه آنها دیگر اهمیت و ارزشی برای سایر کاربران ندارد. در حالی که چنین دیدگاهی بارها و بارها برای بازار بورس رخ داده و در حال حاضر نیز بسیاری از کاربران برای عقیده هستند که سرمایه گذاری در بورس به هیچ وجه نمی تواند یک سرمایه گذاری موفق باشد.

۴- امکان درآمدزایی جانبی از فرایند سرمایه گذاری در بازار مسکن

سرمایه گذاری در مسکن یا بورس یکی از موارد بسیار مهمی که در بررسی انتخاب میان سرمایه گذاری در مسکن یا بورس باید به آن اشاره کنیم امکان درآمدزایی جانبی از این روش های سرمایه گذاری در طول فرآیند چند ساله همراه با آنها است. شما می توانید بعد از خرید یک واحد مسکونی و در یک بازه زمانی چند ساله که در حال نگهداری از آن هستید آن را اجاره بدهید و از سود اجاره استفاده نمایید. اتفاقی که می تواند هم باعث افزایش درآمدهای شما در فرایند سرمایه گذاری در بازار مسکن شود و همین روش سرمایه گذاری را برای شما جذاب تر نماید.

۵- نقد شوندگی پایین بازار مسکن

یکی از نکات منفی بارز در فرایند سرمایه گذاری در ملک نقد شوندگی بسیار پایین بازار است که از نظر این ویژگی نمی‌توان آن را با بازار بورس مقایسه کرد. در بازار مسکن گاهی اوقات برای نقد کردن دارایی‌های خود ممکن است مجبور به صرف زمان بسیار زیادی کنید و حتی ممکن است چندین ماه نتوانید دارایی های خود را در بازار نقد کنید. همچنین انتخاب اشتباه در زمان خرید واحدهای مسکونی نیز می تواند این ریسک را برای شما چندین برابر افزایش دهد.

شاید اگر این ویژگی در فرآیند خرید ملک و مسکن در کشور ما وجود نداشت پاسخ دادن به پرسش سرمایه گذاری در مسکن یا بورس راحت تر میشد و مسکن هم تبدیل به یک بازار مالی و سرمایه گذاری عالی میشد که البته در حال حاضر چنین شرایطی برای آن وجود ندارد.

۶- خواب سرمایه

چالش بعدی که در فرایند سرمایه گذاری در ملک باید به آن اشاره کنیم خواب سرمایه طولانی کاربران در این بازار است. به جز افراد بسیار کمی که به صورت حرفه ای خرید و فروش مسکن را در بازه های زمانی کوتاه مدت انجام میدهند اکثریت کاربران برای سالهای طولانی سرمایه خود را برای یک ملک قرار داده و به امید چند برابر شدن ارزش دارایی های خود خواب سرمایه سنگینی را مشاهده می نمایند. اتفاقاً این ویژگی نیز از آن دسته از ویژگی هایی است که مقایسه شرایط سرمایه گذاری در مسکن یا بورس را برای ما حساس تر می نماید و باعث می شود تا در کنار مزیت های زیادی که خرید ملک و مسکن در کشور ما دارد به معایب آن نیز بیشتر دقت کنیم.

۷- امکان عقب ماندن بازار مسکن از تورم

تجربه ثابت کرده که قیمت‌ها در بازار مسکن در طولانی مدت همراه با تورم رشد می کند و در پاره ای از مواقع ممکن است حتی از تورم نیز پیشی بگیرد اما در بازه های زمانی کوتاه مدت امکان جاماندن بازار مسکن از تورم وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است ما در یک بازه زمانی ۶ ماهه تورم ۴۰ تا ۶۰ درصدی را در اقتصاد کشور شاهد باشیم اما قیمت‌ها در بازار مسکن تا این میزان رشد نکرده باشند و به همین دلیل ممکن است در بازه های زمانی کوتاه مدت شاهد عقب ماندن قیمت ها در بازار مسکن نسبت به تورم باشیم.

نکته بسیار جالب در این باره این است که اخبار نشان از این دارد که برخی از مالکین در شهر تهران به دنبال انجام معاملات بازار مسکن به صورت دلاری هستند تا چنین چالشی را در فرایند سرمایه ‌گذاری خود نداشته باشند و بتوانند متناسب با نرخ تورم برای خرید و فروش واحدهای مسکونی خود اقدام کنند.

۸- چالش های خرید و فروش مسکن

سرمایه گذاری در مسکن یا بورس همچنین نمی توانیم وارد یک بازار برای سرمایه گذاری شویم اما چالش های مربوط به آن را نادیده بگیریم. به عنوان مثال اگر شما برای سرمایه گذاری در بازار سکه اقدام کنید یکی از چالش‌های بسیار مهمه پیش روی شما نگهداری از تعداد سکه های بسیار زیاد است که ممکن است  جذابیت‌های قیمت سکه و سرمایه ‌گذاری در این بازار را برای شما کاهش دهد. البته در فرایند خرید ملک و مسکن با چالش نگهداری از اموال خود روبرو نیستیم اما چالش های دیگری مانند گشت و گذار طولانی برای پیدا کردن ملکه مناسب یا مشکلات سندی و مواردی از این دست را ممکن است در فرایند سرمایه ‌گذاری خود مشاهده کنید که البته عدم دقت آنها حتی ممکن است دارایی های شما را به صورت کامل از بین ببرد و تبدیل به یک چالش بزرگ اقتصادی برای شما شود.

۹- افزایش قیمت ها در بازار مسکن همیشه هم خوب نیست

تمام ما در فرایند سرمایه گذاری در بازار های مالی به دنبال رسیدن به سودهای عالی هستیم و سعی داریم تا دارایی‌های خود را با بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانیم. اما گاهی اوقات افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن چندان هم جذابیت و ممکن است و چالش هایی را در فرآیند سرمایه گذاری ما ایجاد کند. وقتی قیمت‌ها در بازار مسکن در بازه های زمانی کوتاه مدت به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند معمولاً کاربران قدرت خرید لازم برای سرمایه گذاری در این بازار را از دست می‌دهند و به همین دلیل فروش واحدهای مسکونی مخصوصاً واحدهای مسکونی بزرگ با چالش‌های بسیار زیادی روبرو شده و ما نمی توانیم دارایی های خود را نقد کنیم. اتفاقی که ممکن است باعث خواب سرمایه سنگین برای ما شده و در نتیجه شرایط را به دنبال داشته باشد که در نهایت از تورم دور بمانیم.

۱۰- سرمایه گذاری در بازار مسکن نیاز به سرمایه زیادی دارد

آخرین نکته که اتفاقاً اهمیت بسیار زیادی در مقایسه شرایط سرمایه گذاری در مسکن یا بورس ایجاد میکند این است که ورود به بازار مسکن نیاز به سرمایه های بسیار زیادی دارد و با سرمایه های که معمولاً شما نمی توانید وارد این بازار شده و فرایند سرمایه ‌گذاری خود را در آن آغاز کنید. در همین حالا که ما در حال نگارش این مقاله هستیم کمترین قیمت ها در بازار مسکن در شهر تهران برای هر متر ملک مسکونی در حدود ۵۰ میلیون تومان است و این قیمت ها روز به روز در حال افزایش است و هر روز ممکن است سرمایه مورد نیاز برای ورود به این بازار بیشتر شود.

سرمایه گذاری در مسکن یا بورس


ویژگی های سرمایه گذاری در بازار بورس


به بررسی ویژگی های سرمایه گذاری در بازار مسکن پرداختیم و تلاش ما در بررسی ویژگی های این بود که ذهنیت شما را نسبت به شرایط سرمایه گذاری و خرید ملک آشنا کنیم تا بتوانیم یک دیدگاه اقتصادی نسبت به این بازار داشته باشید. حالا برای اینکه به یک مقایسه کامل و جامع نسبت به شرایط سرمایه گذاری در مسکن یا بورس برسیم لازم است ویژگی های سرمایه گذاری در بازار بورس نیز با هم مورد بررسی قرار دهیم تا در نهایت شما بتوانید با یک مقایسه کامل دست به انتخاب از میان این دو بازار سرمایه گذاری جذاب در ایران بزنید. البته ناگفته نماند که در انتها نظرات خودمان را نیز درباره شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن و بازار بورس با شما در میان خواهیم گذاشت ها اگر نیاز بود از دیدگاه ما نیز برای انتخاب یکی از این بازار ها برای سرمایه گذاری استفاده کنید.

۱- امکان ورود با سرمایه اولیه کم

اولین جذابیتی که بازار بورس برای سرمایه گذاری برای کاربران ایجاد میکند امکان ورود به آن با سرمایه های بسیار کم و در حد یک میلیون تومان است. البته هرچند قرار نیست با یک میلیون تومان شما در بازار بورس غوغا به پا کنید و ارزش دارایی‌های خود را به چندین میلیون برابر تبدیل کنید اما با این حال یک مزیت مهم برای یک بازار مال این است که کاربران با هر میزان سرمایه بتوانند سرمایه ‌گذاری خود را آغاز کنند و این موضوع برای بازار مسکن وجود ندارد.

البته امکان ورود با سرمایه های کم به بازار بورس یک چالش بسیار بزرگ را نیز برای کاربران ایجاد کرده و آن هم گرفتار شدن در هیجانات و وارد کردن سرمایه ها با ریسک بسیار بالا به این بازار است. همه رسیدن به صورت های بسیار زیاد باعث میشود تا کاربران منطق را در فرآیند سرمایه گذاری در بازار مسکن نادیده بگیرند و سرمایه گذاری های با ریسک بسیار بالا انجام دهند که در نهایت منجر به شکست آنها در این بازار نیز می شود.

۲- نقد شوندگی بالا

همچنین یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود تا بسیاری از افراد در مقایسه میان شرایط سرمایه گذاری در مسکن یا بورس گزینه برتر را بازار بورس قلمداد نمایند نقش زندگی بسیار بالای این بازار است. در بازار بورس ایران شما می توانید چند میلیارد تومان را در کمتر از چند دقیقه نقد کنید و آن را از بازار بورس به صورت کامل خارج سازید. اتفاقی که در بازار مسکن در بهترین شرایط ممکن نیاز به یک هفته زمان خواهد داشت و حتی ممکن است در شرایطی که با رکود روبه‌رو هستیم این زمان تا چند ماه نیز ادامه پیدا کند.

نقدشوندگی یکی از مهمترین پارامتر ها در فرایند سرمایه گذاری است و در هر بازاری و در هر شرایطی که شما به دنبال سرمایه گذاری هستید حتما باید به این موضوع دقت کافی داشته باشید. در فرایند سرمایه گذاری در ارز دیجیتال نیز یکی از مهمترین پارامترهای که در بررسی ویژگی های یک ارز دیجیتال خوب مهم می شود شرایط نقدشوندگی آن است. وقتی امکان خرید و فروش یک رمز ارز تنها در یک صرافی غیر متمرکز وجود داشته باشد و برای این خرید و فروش نیاز به پرداخت کارمزد های بسیار زیادی هم داشته باشیم عملاً نقدشوندگی آن بسیار پایین است و سرمایه ‌گذاری برای آن می‌تواند شرایط مشابه با سرمایه ‌گذاری در بازار مسکن در کشور ما داشته باشد.

۳- خطر افت ارزش سرمایه ها در بازه زمانی کم

سرمایه گذاری در مسکن یا بورس در بازار مسکن ممکن است قیمت ها در بازار های زمانی کوتاه مدت با افت بسیار کمی روبه‌رو شوند اما این افت بسیار نامحسوس است و کاربران معمولاً در چنین مواقعی می توانند دارایی های خود را با همان قیمت اولیه به فروش برسانند اما این موضوع در بازار بورس به این ترتیب نیست و ممکن است ارزش سرمایه های شما در این بازار در یک بازه زمانی بسیار کوتاه مدت با افت قابل توجهی همراه شود.

در حال حاضر محدودیت دامنه نوسان در بازار بورس ایران برای برخی از سهم ها در حدود ۷ درصد است. اگر شما در سقف قیمتی مجاز در یک روز معاملاتی اقدام به خرید یک سهم نمایید و در انتهای آن روز قیمت در صف فروش قرار گرفته باشد در حقیقت در یک روز معاملاتی ارزش دارایی های شما به میزان ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است. ادامه دار شدن این روند می‌تواند در یک بازه زمانی کوتاه چند روزه کاهش قابل توجهی را در سرمایه های شما ایجاد کرده و تبدیل به یک بحران در فرآیند سرمایه گذاری شما شود.

۴- آسیب پذیری بازار بورس از اخبار بد اقتصادی و سیاسی

وقتی یک خبر بد اقتصادی در کشور شایعه می‌شود قیمت‌ها در بازار مسکن چندان تحت تاثیر قرار نگرفته و ممکن است شاهد افزایش قیمت ها در این بازار هم باشیم اما در بازار بورس اخبار بعد اقتصادی و سیاسی ممکن است قیمت ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و حتی در یک بازی زمانی چند ساعت باعث افت قابل توجهی آنها گردد.

برای کسانی که در فرایند سرمایه گذاری خود خیلی ریسک پذیر نیستند این موضوع اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. به همین دلیل است که سعی کردیم در مقایسه شرایط سرمایه گذاری در مسکن یا بورس به تبع این جزئیات بپردازیم تا هم افرادی که ریسک پذیری پایینی دارند و هم افرادی که ریسک پذیری بالایی برای سرمایه های خود قائل هستند بتوانند در نهایت از این مقایسه برداشت دقیقی داشته و بهترین بازار را برای سرمایه گذاری خود انتخاب کنند.

۵- افزایش قیمت ها در بازار بورس همیشه پتانسیل لازم را دارا است

بازار بورس از نظر شرایط رشد قیمت ها و افزایش ارزش دارایی ها نسبت به بازار مسکن استعداد و پتانسیل بیشتری دارد. اگر تحلیل شاخص بورس کل را مطالعه کرده باشید و همچنین نمودار قیمت سهام های مختلف را در این بازار آنالیز کرده باشید به راحتی می‌توانید در کنید که برخی از آنها در یک بازه زمانی ده ساله ارزش افزوده چند هزار برابری را برای معامله گران خود ایجاد کرده اند در حالی که در بازار مسکن به هیچ وجه چنین خبری نبوده و در بهترین شرایط معامله گران در این بازار با افزایش قیمت های چند صد درصدی روبرو شدند.

سرمایه گذاری در مسکن یا بورس اتفاقا یکی از مهمترین پارامتر هایی که باعث میشود تا در فرایند انتخاب سرمایه گذاری در مسکن یا بورس به این راحتی‌ها پاسخ خود را ارائه کنیم همین ویژگی عالی بازار بورس برای امکان رشد دارایی ها در بازه های زمانی طولانی مدت با درصد های بسیار شگفت انگیز و جذاب است. وقتی شما دارایی های خود را وارد بازار بورس میکنید این امید را در ذهن دارید که حتی ممکن است در یک بازه زمانی یک ساله داراییهای شما چندین برابر شود اما در بازار مسکن رشد ۱۰۰ درصدی قیمت ها در طول یک سال یک رشته فوق العاده هیجان انگیز محسوب می‌شود و کمتر ممکن است چنین شرایطی را در آن شاهد باشید.

۶- بازدهی بازار بورس در دراز مدت بالاست

تجربه و بررسی نمودار ها و آمار ها نشان می دهد که بازدهی بازار بورس نیز در درازمدت بالا است و شما در این بازار نیز در یک بازه زمانی طولانی مدت چند ساله می توانید ارزش دارایی های خود را چندین برابر کنید. در بالا و در بررسی ویژگی های سرمایه گذاری در مسکن اشاره کردیم که این بازار در دراز مدت معمولا از سود آور است و امکان ضرر کردن بحران وجود نخواهد داشت اما برخلاف تصور بسیاری از عموم در بازار بورس نیز دقیقاً در گذشته چنین شرایطی رخ داده است.

بازار بورس در گذشته بارها و بارها در بازه‌های زمانی یکی دو ساله وارد روندهای نزولی شده و بسیاری از سرمایه گذاران خود را با ضرر همراه کرده است. در همین حالا که در حال نگارش مقاله هستیم بسیاری از افراد بعد از دو سال سرمایه گذاری در بازار بورس با ضرر های چند درصدی در ارزش دارایی های خود روبرو شده‌اند و حتی حاضرند سهم های خود را با همان قیمت اولیه به فروش برسانند.

اما بررسی تاریخچه قیمت ها در بازار مسکن نشان می‌دهد که این بازار هم در بازه های زمانی چند ساله در نهایت سود های انفجاری را برای معامله گران و سرمایه‌گذاران خود ایجاد کرده است و این طور نیست که بازار بورس در درازمدت یک بازار زیان آور بوده باشد. اتفاقاً بررسی داده ها و آمار ها نشان می دهد که در طولانی مدت بازار بورس در ایران پرسودترین بازار مالی بوده و سرمایه گذاران بازار بورس بیشترین میزان سودآوری را در بازه های زمانی طولانی مدت به دست آورده اند. عطار رتبه های بعدی بعد از بازار بورس نیز متعلق به بازار سکه و بازار طلا و حتی بازار دلار است و مسکن رتبه پایین تری نسبت به انواع بازارهای مالی در ایران نسبت به پتانسیل سودآوری در بازه های زمانی دراز مدت داشته است.

۷- سرمایه گذاری در بازار بورس و نبرد با نرخ تورم

یکی از مهمترین ویژگی هایی که در مقایسه شرایط سرمایه گذاری در مسکن یا بورس اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند مبارزه این بازار ها از نظر درصد افزایش ارزش دارایی های کاربران نسبت به نرخ تورم در ایران است. همانطور که می‌دانید در حال حاضر نرخ تورم در اقتصاد ایران تبدیل به یک نرخ عجیب و غریب شده و احتمالاً در یکی دو سال آینده باید شاهد اعلام نرخ های سه رقمی نیز در اقتصاد ایران باشیم. این وضعیت باعث شده تا قدرت خرید مردم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و البته نموده اصلی آن را نیز می توانیم در تبدیل شدن ریال به عنوان کم ارزش ترین واحد پولی در جهان ببینیم.

وقتی کشوری با چنین شرایط اقتصادی روبرو است سودآوری در بازارهای مالی نیز با چالش روبرو می شوند. به عنوان مثال اگر نرخ تورم در یک سال ۷۰ درصد باشد و شما در فرایند سرمایه گذاری در بازار مسکن ۷۰ درصد سود کرده باشید که یک سود فوق العاده عالی برای یک روش سرمایه گذاری در یک بازه زمانی یک ساله محسوب می‌شود اما در حقیقت شما تنها موفق شده اید که ارزش دارایی های خود را حفظ کنید و هیچ سودی به دست نیاورده اید.

به همین ترتیب چنین شرایطی و برای بازار بورس نیز وجود دارد و شما وقتی نرخ رشد دارایی های خود را با نرخ تورم یکسان می کنید تازه ارزش دارایی های خود را حفظ کرده اید و هنوز هیچ سودی به دست نیاورده اید. اگر بخواهیم از این دیدگاه بین سرمایه گذاری در مسکن یا بورس انتخاب کنیم به نظر بازار بورس می تواند گزینه بهتری برای جلو زدن ارزش دارایی ها از نرخ تورم باشد و بازار مسکن در این باره چالش های بیشتری را پیش همه کاربران قرار می‌دهد.

بازار بورس ایران پتانسیل این را دارد که نرخ دارایی های کاربران را با مقدار بزرگترین نسبت به نرخ تورم افزایش دهد و همین موضوع است که اتفاقاً این بازار را هنوز هم یک بازار مالی بسیار عالی و جذاب برای سرمایه گذاری کرده و خیلی از افراد به دنبال این هستند که بخشی از سرمایه های خود را هم که شده وارد بازار بورس کرده و در این بازار به فرایند سرمایه گذاری ادامه دهند.

سرمایه گذاری در مسکن یا بورس

۸- عدم وابستگی به حضور در مکانی مشخص

برخلاف بازار مسکن که برای سرمایه گذاری در آن شما نیاز از تایید در شهر مورد نظر برای سرمایه ‌گذاری حضور داشته باشید و جستجوی کامل و دقیق بازار را داشته باشید برای بازار بورس چنین محدودیتی وجود ندارد و حتی شما می توانید در خارج از ایران نیز سرمایه ‌گذاری خود را پیگیری کرده و به دنبال خرید و فروش سهام باشید. با شناخت بهترین زمان خرید سهام در بورس این امکان برای شما به وجود می‌آید که تنها گذاشتن یک لپتاپ و اینترنت سرمایه گذاری خود را در بازار آغاز نمایید و به سود برسید.‌

البته در کشورهای بزرگ اقتصادی جهان در حال حاضر خرید و فروش املاک و واحدهای مسکونی نیز به صورت اینترنتی انجام می پذیرد و کاربران می توانند با ابزارهای پیشرفته مانند متاورس یا واقعیت مجازی حتی از واحدهای مسکونی از دوردست دیدن نمایند و یک انتخاب عالی برای سرمایه گذاری در بازار مسکن داشته باشند اما بازار ایران در حال حاضر فاصله بسیار زیادی دارد رسیدن به چنین شرایطی دارد و کاربران ایرانی مجبور هستند تا خط من برای سرمایه گذاری در بازار مسکن در محل حضور داشته باشند و نکات فوق العاده زیادی را نیز در این بررسی باید در نظر بگیرند.‌

۹- ساده بودن فرایند خرید و فروش سهام در بورس

فرایند خرید و فروش سهام در بازار بورس ایران بسیار ساده است و شما تنها می‌توانید با چند دکمه تمام عملیات مربوط به سرمایه گذاری خود را انجام دهید در حالی که برای خرید و فروش در بازار مسکن شما نیاز به طی کردن مراحل مختلفی خواهید داشت. از شرکت در جلسه خرید گرفته تا نقل و انتقال سند و بررسی اسناد و مدارک از نظر اعتبار و تطابق آنها با واقعیت لازم است و شما یک چک لیست کامل را در فرایند خرید ملک داشته باشید و تمام آنها را مورد بررسی قرار دهید که این موضوع تبدیل به یک چالش برای فرایند سرمایه گذاری در این بازار شده است.

در بازار بورس اما چنین چالش‌های وجود ندارد و تمام کاربران می توانند تنها با انتخاب قیمت و حجم مورد نظر از سهام مورد نظر خود برای خرید و فروش اقدام کرده و سرمایه گذاری خود را انجام دهند.

۱۰- بازار بورس می تواند درآمد ثابت ماهیانه به دنبال داشته باشد

در معرفی ویژگی های سرمایه گذاری در بازار مسکن اشاره کردیم که بهترین بازی ها شما می توانید واحدهای مسکونی خریداری شده را اجاره داده و از سود حاصل از این اجاره به عنوان درآمد مضاف در فرآیند سرمایه گذاری خود استفاده کنید. در بازار بورس همچنین قابلیت هایی وجود دارد که البته پتانسیل این قابلیت ها به مراتب بیشتر از بازار مسکن نیز است. به عنوان مثال شما می توانید در بازه های زمانی کوتاه مدت در فرایند به نوسان گیری در بورس شرکت کرده و از این طریق علاوه بر یک سرمایه گذاری طولانی مدت یک سرمایه گذاری کوتاه مدت را نیز برای رسیدن به درآمد ثابت ماهیانه داشته باشید. در فرایند سرمایه گذاری در مسکن و ما هیچ صحبت و بحث ای از درآمد ثابت ماهیانه وجود ندارد و این موضوع تنها با فرآیند اجاره دادن املاک مسکونی و تجاری امکان پذیر خواهد بود.

همچنین در بازار بورس نیز شما می توانید از روش های مانند سود تقسیمی سهام در این بازار و همچنین افزایش سرمایه شرکت ها به عنوان سود مضاعف استفاده کنید و در کنار سرمایه گذاری خود در بازار بورس این دسته از درآمدها را نیز در اختیار داشته باشید که بسته به حجم سرمایه ‌گذاری شما در این بازار می تواند قابل توجه باشد.

۱۱- آموزش در بازار بورس مهم تر است

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در مقایسه شرایط سرمایه گذاری در مسکن یا بورس باید به بررسی آن بپردازیم بحث آموزش های حرفه ای در این موضوع است. ناگفته نماند که شما هر چقدر آموزشهای حرفه ای بیشتر و دقیق ترین راه برای سرمایه گذاری در یک بازار مالی که بازار مسکن چه بازار بورس پشت سر گذاشته باشید احتمال موفقیت شما در بازار مورد نظر افزایش پیدا خواهد کرد و می‌توانید ریسک سرمایه ‌گذاری خود را نیز به حداقل میزان ممکن برسانید.

اما اگر بخواهیم واقع بین باشیم و هیچ گونه جانبداری نسبت به بازار مسکن و بازار بورس نگاه کنیم در این زمینه شرایط برای بازار مسکن به مراتب بهتر است و همه ما می دانیم که بدون کسب آموزش‌های حرفه‌ای در بازار بورس نمی توانیم در این بازار یک سرمایه ‌گذاری منطقی و عالی را برای خود رقم بزنیم. آموزش بورس یکی از اولین و مهمترین پیش نیازهای لازم برای سرمایه گذاری در این بازار است و بدون آموزش عملاً شما در حال از دست دادن و نابود کردن دارایی‌های خود در این بازار خواهید بود.

نکته جالب تر درباره اهمیت آموزش بورس این است که حتی انتخاب دوره آموزشی نیز در این باره اهمیت خاص خود را دارد و حتما شما باید از دوره های آموزشی استفاده کنید که تمام انواع روش های تحلیلی در این بازار از جمله تحلیل تکنیکال بورس و تحلیل بنیادی بورس را به صورت کامل و جامع به شما آموزش دهد و شما را برای یک سرمایه گذاری در یک بازار مالی حرفه‌ای آماده سازد.

سرمایه گذاری در مسکن یا بورس


سرمایه گذاری در بازار بورس یا مسکن کدام یک؟


حالا نوبت به این رسیده که با توجه به ویژگی هایی که به آنها اشاره کردیم و همچنین ویژگیهای شخصیتی خودتان انتخاب کنید که سرمایه گذاری در مسکن یا بورس کدام یک می تواند برای شما بهتر باشد. شما بایستی تمام مزیت ها و معایب سرمایه گذاری در هر دو بازار را در کنار یکدیگر بگذارید و در نهایت با بررسی تمام این مزیت ها و معایب نسبت به انتخاب یکی از آنها اقدام کنید. در این بین برخی از نکات هم هستند که ما دقت و آنها این انتخاب برای شما ساده تر خواهد شد.

  • اگر دوره آموزش بورس را پشت سر نگذاشته و هیچ علاقه ای به یادگیری روشهای سرمایه گذاری در این بازار ندارید بهتر است سراغ سرمایه ‌گذاری در بازار مسکن بروید.
  • اگر سرمایه کافی برای خرید و فروش در بازار مسکن را در اختیار نداشته و نمی توانید وارد این بازار شوید بازار بورس گزینه بهتری برای شما خواهد بود.
  • اگر وقت کافی برای تحلیل سهام در بازار بورس را ندارید و از طرف دیگر نمی توانید دارایی های خود را برای سرمایه ‌گذاری و اشخاص دیگری بسپارید بازار مسکن گزینه بهتری برای شما است.
  • اگر در شهری که به دنبال سرمایه گذاری در بازار مسکن در آن هستید ساکن نبوده و یا به هر دلیلی از حضور در منطقه برای خرید واحدهای مسکونی امتناع می کنید سرمایه گذاری در بازار بورس گزینه بهتری برای شما است.

اما اگر در تمام این موارد شرایط برای شما یکسان است و امکان انتخاب میان بازار بورس یا مسکن را خرید در نهایت باید بر اساس مزیت ها و ویژگی هایی که به آنها اشاره کردیم و همچنین شرایط خودتان بهترین بازار را برای سرمایه ‌گذاری انتخاب کرده و سرمایه های خود را به سمت آن پیش ببرید.

سرمایه گذاری در مسکن یا بورس


پلن سرمایه گذاری در بازار بورس یا مسکن


در ابتدای مقاله همچنین قول دادیم که دیدگاه خود را نیز نسبت به چالش سرمایه گذاری در مسکن یا بورس با شما در میان بگذاریم که در این بخش نوبت به این موضوع رسیده است. برای اینکه در این باره کاملا منطقی رفتار کرده باشیم پلن های مختلف سرمایه گذاری در بازار بورس یا مسکن را که در ذهن داریم با شما در میان می گذاریم که شما می توانید از میان آن ها بهترین گزینه را برای خود انتخاب نمایید.

اگر سرمایه قابل توجهی برای سرمایه گذاری در اختیار دارید که هم کفاف سرمایه ‌گذاری در بازار مسکن را به شما می دهد و هم امکان یک سرمایه ‌گذاری مناسب در بازار بورس را نیز برای شما به دنبال دارد توصیه ما این است که از هر دو بازار به صورت همزمان استفاده کنیم. هیچ کسی محدودیتی از نظر انتخاب یک بازار برای سرمایه گذاری برای شما ایجاد نکرده و از طرف دیگر اتفاقاً یک ترفند بسیار عالیه در فرایند سرمایه ‌گذاری این است که شما سرمایه های خود را در سبد های مختلف قرار داده و سعی کنید تا از بازارهای مختلف برای افزایش ارزش دارایی های خود استفاده کنید.

اما اگر میزان سرمایه شما تنها به مقداری است که تنها یکی از این بازارها را می‌توانید برای سرمایه ‌گذاری انتخاب کنید توصیه ما این است که شما ابتدا وارد فرآیند سرمایه گذاری در بازار مسکن شده و سپس سود حاصل از این سرمایه گذاری را به بازار بورس تزریق کنید. به عنوان مثال اگر ملکی را برای سرمایه ‌گذاری خریداری کرده اید می توانید پول حاصل از رهن و اجاره ملک مورد نظر را برای سرمایه گذاری در بازار بورس اختصاص دهید. این موضوع باعث می‌شود تا هم ریسک سرمایه ‌گذاری خود را به حداقل میزان ممکن برسانید و هم در نهایت بتوانید از پتانسیل های هر دو بازار مسکن و بورس به صورت همزمان بهره ببرید.

کلام آخر


سعی کردیم تا در انتخاب یکی از روش های سرمایه گذاری در مسکن یا بورس تمام شرایط و جوانب را برای شما آنالیز کرده و در نهایت نقطه نظرات خودمان را نیز برای انتخاب یکی از این بازار ها برای سرمایه گذاری در اختیار شما قرار دادیم. بسیار مهم است که شما برای انتخاب یک روش سرمایه گذاری تمام شرایط و مزیت ها و معایب را در نظر بگیرید و در نهایت انتخاب داشته باشید که اولاً موفقیت شما در آن با احتمال بیشتری به وقوع بپیوندد و ثانیاً بتوانید حداقل ارزش دارایی های خود را به میزان رشد دهید که از نرخ تورم پیشی بگیرید.

با در کنار هم قرار دادن این واقعیت ها به این نتیجه می رسید که انتخاب یکی از این دو بازار ها برای سرمایه گذاری برای شما چالش برانگیز خواهد شد و تحت هر شرایطی شما لازم است تا برای سرمایه گذاری به هر دو بازار مسکن و بورس وارد شوید. برای آموزش شرایط سرمایه گذاری در بورس و بازار مسکن می توانید روی ما در مجموعه کانون بورس حساب کنید.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

8 پاسخ

  1. سلام ممنون خیلی جامع و کامل از همه جوانب بررسی شده بود.لطفا به همین شکل بازار طلای داخلی را هم بررسی و تحلیل کنید.

  2. فقط افراد ناقص العقل وکم سرمایه مثل بنده پولشان رابه بورس می سپارند وگرنه هیچ عقل سلیمی توی بورس ایران سرمایه گذاری نمی کند

  3. بورس یعنی دست دولت امام زمان در جیب ملت امام زمانو در نتیجه بیچاره شدن مردم…‌ از سال ۹۹ تا الان در روسیه بیچاره شدم..‌ فقط چون به مسولان حکومت ایران اعتماد کردم…
    برای سایر بازارها هم پیشرفتش یعنی سیاه شدن زندگی فقرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: