ضمن تبریک سال نو، به اطلاع می رساند از تاریخ 26 اسفند ماه 1402 لغایت 25 فروردین ماه 1403، تمامی کلاس های حضوری کانون بورس برگزار نخواهند شد.
لوگو کانون بورس
نوروز مبارک

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس
شما در حال مطالعه مقاله ۹ از ۳۸ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

با معرفی مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس با شما همراه هستیم. در مقالات آموزش رایگان بورس سعی داریم تا تمام اطلاعات لازم و کاربردی برای معامله گری در بازار بورس را با شما در میان بگذاریم. در این مقاله نیز نوبت به بررسی مزایای سرمایه گذاری در بورس و معایب آن رسیده است. سرمایه گذاری در بازارهای مالی با مزیت ها و معایب خاص خود روبه‌رو بوده و لازم است تا سرمایه‌گذاران قبل از ورود به بازار تمام این مزیت ها و معایب را بشناسند. با شناخت این مزایا و معایب عملاً کاربران می‌توانند به صورت آگاهانه و منطقی برای خرید و فروش سهام اقدام کنند.

با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به صورت کامل و جامع مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس را با شما در میان بگذاریم. شناخت این مزیت ها و معایب باعث می‌شود تا شما از همان ابتدا درک درستی نسبت به فرایند سرمایه گذاری در بازارهای مالی پیدا کرده و عملاً مسئولیت این سرمایه‌گذاری را نیز به عهده بگیرید.

راهنمای مطالعه نمایش

 

آیا حتماً باید در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم؟

یکی از اهداف که در معرفی مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس آن را دنبال می‌کنیم ایجاد این دیدگاه در ذهن شما است که آیا سرمایه گذاری در بازار بورس لازم و ضروری است یا خیر؟ شناخت مزایای سرمایه گذاری در بورس باعث ایجاد رغبت برای سرمایه‌گذاری در این بازار شده و میل شما برای حضور در بازار بورس را بیشتر خواهد کرد و از طرف دیگر نیز شناخت معایب سرمایه گذاری در بازار بورس می‌تواند شما را نسبت به این موضوع محتاط‌تر کند.

در واقع با شناخت مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس این امکان برای شما به وجود خواهد آمد تا بتوانید تجزیه و تحلیل و آنالیز درست از شرایط سرمایه گذاری در این بازار پیدا کرده و یک سرمایه گذاری مطمئن برای خود رقم بزنید. اگر بعد از این بررسی به این نتیجه رسیدید که سرمایه گذاری در بازار بورس برای شما مناسب است بایستی با قبول تمام مسئولیت ها و شرایط وارد این بازار شوید و در غیر این صورت هیچ اقدامی برای سرمایه‌گذاری در بورس نکنید.

دقت داشته باشید که ماهیت سرمایه گذاری در بازار بورس با سایر بازارها مانند بازار سکه و یا بازار مسکن متفاوت است. به عنوان مثال اگر در بازار مسکن شاهد افت قیمت باشید معمولاً این افت قیمت کوتاه مدت بوده و از این گذشته شما می‌توانید از فرایندهای مختلفی مانند اجاره دادن سود خوبی به دست بیاورید اما در بازار بورس عملاً چنین شرایطی برای شما وجود نخواهد داشت و حتی ممکن است یک سهم چند سال متوالی در ضرر باقی بماند.

مزایای سرمایه گذاری در بورس

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس

در اولین قدم برای معرفی مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس سراغ مزایای سرمایه‌گذاری در این بازار میرویم. دقت داشته باشید که مواردی که در ادامه به عنوان مزایای سرمایه گذاری در بورس بیان میکنیم به صورت کلی هستند و ممکن است برخی از این مزایا برای شما در دسترس نباشد. به عنوان مثال کسی که آموزش های لازم برای ورود به این بازار را پشت سر نگذاشته باشد عملاً ریسک بسیار زیادی در سرمایه‌گذاری خود ایجاد کرده و این مزیت ها اهمیتی نخواهد داشت.

همچنین لازم به توضیح است که مزیت های سرمایه گذاری در بازار بورس را می توان به دو دسته مزیت های ایجاد کننده سود و مزیت های نرمال مربوط به این بازر تقسیم کرد. مزیت های نرمال مربوط به این بازار تعریف شده در بازار بورس مزیت هایی هستند که به نوعی این بازار را با سایر بازارهای مالی در ایران متمایز می نمایند. دسته دوم از مزیت ها آنهایی هستند که امکان ایجاد سود قابل توجه را در این بازار برای شما به وجود می آورند.

امکان انجام معاملات به صورت اینترنتی (ساده بودن فرایند خرید و فروش سهام)

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورساولین مورد از مزایای سرمایه گذاری در بورس امکان انجام معاملات به صورت اینترنتی و خیلی ساده است. فرایند خرید و فروش سهام در بازار بورس به سادگی هر چه تمام تر صورت پذیرفته و شما بدون هیچگونه چالشی می‌توانید در کمترین زمان ممکن برای خرید و فروش سهام مورد نظر خود اقدام نمایید. تمام این فرایند ها تنها با چند کلیک ساده در پلتفرم معاملاتی در یک کارگزاری بورس انجام خواهد شد.

لازم به توضیح است که انجام معاملات به صورت اینترنتی در بازار بورس ایران از همان ابتدا امکان پذیر نبوده و طول عمر معاملات اینترنتی در این بازار به حدود دو دهه می رسد. اتفاقاً بعد از روی کار آمدن امکان انجام معاملات به صورت اینترنتی بود که تعداد کاربران بازار بورس به شدت افزایش پیدا کرد. در هر صورت در حال حاضر این امکان برای شما وجود دارد و شما می‌توانید برای خرید میلیاردها تومان، تنها با چند کلیک در پلتفرم معاملاتی خود کار را تمام کنید.

امکان جلوگیری از افت ارزش سرمایه ها بر اساس تورم

در بررسی مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس سعی داریم به صورت کاملاً واقع‌بینانه عمل کنیم و از معرفی مزایای غیر واقعی و غیر قابل دسترس در این بازار خودداری کنیم. هرچند روند بازار بورس ایران در یکی دو سال گذشته نزولی بوده و بسیاری از سرمایه‌گذاران حتی نسبت به سرمایه اولیه خود نیز با افت روبرو هستند اما تجربه و بررسی چندین ساله شاخص بورس ایران نشان می دهد که میزان سوددهی بازار همیشه جلوتر از تورم بوده است.

با توجه به اینکه کشور ما در حال حاضر به دلیل شرایط بد اقتصادی با تورم افسارگسیخته روبرو است عملاً کاربران بایستی به دنبال استفاده از روش های سرمایه گذاری باشند تا حداقل این میزان افت ارزش سرمایه ها بر اساس تورم را برای آنها جبران نماید. بعد از جبران این افت ارزش نوبت به سوددهی بازار خواهد رسید.

همانطور که در تحلیل شاخص بورس در بیست سال گذشته بیان کردیم بازار بورس در بازه های زمانی طولانی مدت چندین قدم جلوتر از تورم بازار ایران حرکت کرده و از این نظر نسبت به تمام بازارهای مالی و سرمایه گذاری در ایران شرایط بهتری داشته است. دومین تعقیب کننده بازارهای سرمایه گذاری در ایران بعد از بازار بورس بازار سکه است که البته شرایط آن در یکی دو سال گذشته نسبت به بازار بورس بهتر بوده است.

تنوع بسیار بالای روش های سرمایه گذاری در بازار بورس

از دیگر مزایای سرمایه گذاری در بورس بایستی به امکان استفاده از تنوع بسیار بالایی از روش های سرمایه گذاری در این بازار اشاره داشته باشیم. شما به راحتی می‌توانید از میان صدها شرکت فعال در بازار بورس بهترین شرکت را برای سرمایه‌گذاری انتخاب نمایید. علاوه‌بر سهام شرکت های مختلف موجود در بورس روش های دیگر سرمایه گذاری در این بازار مانند خرید و فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نیز در دسترس خواهید داشت.

انواع مختلفی از سهام در بازار بورس تعریف می‌شود که شما می‌توانید هر کدام از این سهم ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب نمایید. در دسترس بودن تنوع بالایی از روش های سرمایه گذاری یکی از اصلی ترین و مهم‌ترین مزیت های هر بازار مالی محسوب می‌شود. بازار بورس در این زمینه بهترین شرایط را در میان تمام بازارهای مالی و سرمایه گذاری در ایران را به خود اختصاص داده است. این تنوع سرمایه گذاری را در هیچ بازار دیگری نمی‌توانید مشاهده کنید.

به عنوان مثال وقتی شما فقط در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کرده باشید عملاً با افت قیمت مسکن در کل کشور انتخاب دیگری پیش روی شما نخواهد بود. در حالی که در بازار بورس وقتی قیمت نماد های مربوط به مسکن در حال افت باشند می‌توانید سراغ نمادهای شرکت های خودرویی بروید. یا اگر نمادهای مرتبط با شرکت های خودرویی در حال افت باشد می‌توانید سراغ نماد شرکت های پتروشیمی و نفتی بروید. به همین ترتیب تنوع بسیار بالایی از انواع شرکت های فعال در بازار بورس در اختیار شما قرار خواهد داشت تا با توجه به شرایط بازار دست روی یکی از آنها برای سرمایه گذاری بگذارید.

همچنین یکی از مزیت های بسیار بزرگ در اختیار داشتن تنوع بالایی از روش‌های سرمایه‌گذاری است که عملاً شما می‌توانید با انتخاب گزینه های مختلف ریسک سرمایه‌گذاری خود را به حداقل میزان ممکن برسانید. به عنوان مثال اگر شما در سبد سرمایه گذاری خود یکی دو نماد از گروه خودرویی یکی دو نماد از گروه پتروشیمی و یکی دو نماد از سایر گروه ها مانند گروه مواد غذایی داشته باشید عملاً در صورتی که یکی از این گروه ها با چالش روبرو شود از سایر سهم های موجود در سبد سهام خود سود خواهید کرد. انتخاب سهم های مختلف از گروه های مختلف تعریف شده در بازار بورس یکی از مهم‌ترین اصول سرمایه گذاری در این بازار محسوب می‌شود.

امکان حضور در یک بازار کاملاً حرفه‌ای

همچنین یکی دیگر از مزایای سرمایه گذاری در بورس امکان حضور و معامله گری در یک بازار کاملاً حرفه‌ای است. تغییرات قیمت سهام در بازار بورس بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا خواهد بود و عملاً مجموعه کاملی از کاربران و سرمایه‌گذاران در این امر تأثیر گذار خواهد بود. با توجه به شرایط موجود در بازار بورس عملاً امکان ایجاد تغییرات قیمتی در یک سهم توسط یک فرد و یا چند نفر وجود ندارد و عملاً این مهم باعث شده تا شما بتوانید روند معاملات حرفه‌ای را پشت سر بگذارید.

البته این مزیت در بازارهای مالی دیگری نیز در کشور ما وجود دارد. اما تعداد این بازارها خیلی زیاد نیست. به عنوان مثال دلالان می توانند تأثیر بسیار زیادی بر روی قیمت سکه داشته و در بازه های زمانی کوتاه مدت نوسان شدید را بر روی آن ایجاد نمایند. یا در بازار مسکن شخص خریدار و یا شخص فروشنده می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی قیمت ملک داشته باشند.

در بازار بورس اما شرایط کاملاً متفاوت است و فعالیت اکثریت کاربران در یک سهم است که می‌تواند باعث ایجاد تغییر و نوسان در قیمت آن شود. این امر باعث می‌شود تا عملاً خطر کمتری بر روی سرمایه گذاری شما در این بازار وجود داشته اما نه کاملاً بی خطر.

نقد شوندگی عالی

یکی دیگر از مهم ترین مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس نقد شوندگی بسیار بالای این بازار است. نقدشوندگی در بازار بورس به این معنا است که شما در بازه زمانی بسیار کوتاهی می‌توانید میلیاردها تومان را در این بازار نقد کنید. دقت داشته باشید که چنین شرایطی در کمتر بازار مالی موجود در ایران در دسترس است و در بسیاری از بازارها این موضوع تبدیل به یک چالش بزرگ شده است.

سرمایه گذاری در بورس به عنوان مثال فرآیند خرید و فروش مسکن در بازار ایران ممکن است بسیار طولانی شود. برای فروش یک ملک و نقد کردن آن حتی ممکن است نیاز به ماه ها زمان داشته باشید. اما برای خرید و فروش سهام در بازار بورس عملاً چنین شرایطی وجود نداشته و شما می‌توانید در چند دقیقه سرمایه قابل توجهی را در بازار بورس نقد کنید.

اهمیت نقدشوندگی در بازار بورس را زمانی درک خواهید کرد که در یک شرایط بحرانی قرار بگیرید. به عنوان مثال اگر نیاز به بخشی از سرمایه خود برای پر کردن یکی از چالش‌های زندگی خود داشته باشید به راحتی می‌توانید در چند دقیقه بخشی از سهام در دسترس خود را به فروش برسانید و آن را به صورت نقد در اختیار داشته باشید. در صورتی که در بازار مسکن چنین شرایطی برای شما وجود ندارد.

البته میزان نقدشوندگی در بازارهای مالی دیگری مانند بازار سکه و یا بازار دلار نیز بسیار بالا است و شما در این بازارها می‌توانید در مدت زمان بسیار کوتاهی دارایی های خود را نقد کنید.

امکان سرمایه گذاری با سرمایه های کم

یکی دیگر از مزایای سرمایه گذاری در بورس امکان ورود به این بازار با سرمایه های کم است. برخلاف بسیاری از بازارهای مالی و سرمایه گذاری که برای ورود به آن نیاز به سرمایه بسیار هنگفتی خواهد داشت در بازار بورس امکان ورود با سرمایه بسیار کم نیز وجود دارد. در حال حاضر حداقل میزان هر خرید و فروش در بازار بورس طبق آخرین مصوبه سازمان بورس ایران ۵۰۰ هزار تومان می باشد.

به این معنا که شما با داشتن ۵۰۰۰۰۰ تومان می‌توانید برای خرید و فروش در بازار بورس اقدام کرده و وارد این بازار شوید. این مبلغ که در حال حاضر در شرایط اقتصادی ایران مبلغ بسیار پایین میباشد امکان سرمایه گذاری در هیچ بازار دیگری را برای کاربران فراهم نمی کند. به همین دلیل است که بازار بورس در حال حاضر به عنوان بازاری با امکان سرمایه گذاری با سرمایه های بسیار کم در میان کاربران ایرانی شناخته می‌شود.

البته شایان ذکر است که ورود به بازار بورس و سرمایه گذاری در این بازار با سرمایه های خیلی کم ممکن است ریسک هایی را برای شما به دنبال داشته باشد. عملاً وقتی شما با یک سرمایه بسیار پایین وارد بازار شده و اقدام به خرید و فروش سهام می کنید حتی در صورت افزایش قابل توجه قیمت سهام مورد نظر نیز سود چندانی به دست شما نخواهد رسید.

این مهم عملاً باعث می‌شود تا یک بار روانی بسیار سنگین بر روی سرمایه گذار وارد شده و وی در ادامه روند سرمایه‌گذاری خود نتواند تصمیمات درستی اتخاذ نماید. از این گذشته نرسیدن به سود های قابل توجه در این شرایط سرمایه گذاری نیز باعث می‌شود تا کم کم سرمایه گذار امید خود را نسبت به رسیدن به سودهای بالا در بازار بورس از دست بدهد.

البته شایان ذکر است که ورود به بازار بورس با سرمایه کم این مزیت را به دنبال دارد که شما می‌توانید در شروع کار بدون هیچگونه ریسکی تسلط کافی نسبت به شرایط سرمایه گذاری در این بازار پیدا کنید. در واقع شما می‌توانید استراتژی ها و روش های تحلیل و سرمایه گذاری خود را با سرمایه بسیار پایین در بازار امتحان کرده و در نهایت با رسیدن به تسلط کافی فرایند سرمایه گذاری اصلی خود را در بازار انجام دهید.

در بازارهای بین‌المللی و بورس خارج عملاً کاربران می‌توانند با استفاده از خدمات حساب دمو بدون نیاز به هیچ گونه پولی تمام استراتژی ها و روش های معاملاتی خود را به صورت کاملاً واقعی در بازار امتحان نمایند. در بازار بورس ایران چنین شرایطی برای کاربران فراهم نیست و از این رو ورود به بازار با سرمایه کم می‌تواند جایگزینی برای معاملات در حساب دمو برای کاربران باشد.

البته در معرفی بهترین سایت های بورسی از خدمات یکی از سایت های زیر نظر سازمان بورس برای سرمایه گذاری در بازار بدون نیاز به پول اشاره کردیم که البته این سایت با مشکلات و چالش های بسیار زیادی روبرو است و عملاً در بسیاری از مواقع نمی‌توان از آن استفاده نمود.

امکان سرمایه گذاری با هر میزان سرمایه

همچنین بازار بورس این مزیت را نیز برای سرمایه گذاران ایجاد می کند تا بتوانند با هر میزان سرمایه در این بازار وارد فرایند خرید و فروش سهام شوند. دقت داشته باشید که در کنار حداقل سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در یک بازار حداکثر سرمایه نیز اهمیت خاص خود را دارد. برخی از بازارها گنجایش سرمایه گذاری خیلی سنگین را نداشته و عملاً اقدام برای ورود سرمایه های سنگین با آنها ممکن است خطرات و ریسک های بسیار زیادی برای هرکسی به دنبال داشته باشد.

سرمایه گذاری در بورس به عنوان مثال وارد کردن سرمایه های سنگین چند میلیاردی به بازار سکه و یا بازار دلار ممکن است باعث بروز اختلال در این بازار ها شده و بر میزان عرضه و تقاضا در آنها تأثیر مستقیم داشته باشد. در سال‌های اخیر حتماً متوجه شده که دولت اقدامات امنیتی ضربتی برای کنترل چنین شرایطی را در دستور کار خود قرار داده و دایما روند بازار سکه و بازار دلار را کنترل می نماید تا چنین معاملاتی در آن به وجود نیاید.

یکی از مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس این است که شما می‌توانید مبالغ بسیار سنگین را وارد این بازار کنید بدون اینکه کوچکترین چالشی در روند بازار و چه در روند معاملات یک سهم به وجود آید. البته در انتخاب سهم مورد نظر برای خرید و فروش نیز باید دقت داشته باشید که ظرفیت چنین مبالغی را داشته باشد. به عنوان مثال اگر شما سهام یک شرکت بسیار کوچک را با مبالغ خیلی سنگین خریداری کنید عملاً در زمان فروش نمیتوانید خریدار کافی برای نقد کردن سهام خود پیدا کنید.

هرچند ورود سرمایه های خیلی سنگین به بازار بورس حتماً باید با احتیاط بسیار زیاد و تسلط کافی به روش های تحلیل بازار بورس انجام پذیرد اما با این حال این وضعیت را نمی‌توان برای بازار بورس در نظر نگرفت. نکته قابل توجه درباره معاملات بازار بورس این است که حتی سرمایه های سنگین را نیز می توان در مدت زمان بسیار کوتاهی در این بازار نقد کرد.

عدم وابستگی به هیچ نهاد یا شرکت برای امر خرید و فروش

سازمان بورس ایران که متولی اصلی بازار بورس تهران است یک سازمان دولتی محسوب شده و به همین دلیل بسیاری از کاربران بر این باور هستند که تمام فعالیت ها و خرید و فروش های انجام گرفته در سهام شرکت‌های بورسی زیر نظر دولت انجام می پذیرد. درباره اینکه سیاست های دولت می‌تواند به صورت مستقیم بر روی فرآیند و شرایط بازار بورس تأثیر داشته باشد هیچ شکی نیست. اما آیا دولت می‌تواند به صورت مستقیم قیمت تمام سهم ها را در بازار بورس دستکاری کرده و آنها را جابجا کند؟

ماهیت بازار بورس ایران به‌گونه‌ای طراحی شده که عملاً امکان دستکاری قیمت‌ها با سرمایه های بسیار پایین وجود نداشته باشد و حتی برای بالا و پایین کردن قیمت یک سهم نیاز به سرمایه قابل توجهی وجود داشته باشد. با توجه به این موضوع نمی‌توان روند تغییرات و نوسانات قیمت سهام در بازار بورس را وابسته به هیچ نهاد و یا شرکت و یا دولت دانست.

یکی دیگر از ابهاماتی که درباره شرایط و نوسانات قیمت سهم ها در بازار بورس وجود دارد این است که بسیاری از شرکت های بزرگ و اصلی پذیرفته شده در بازار بورس ایران شرکت‌های دولتی هستند. به همین دلیل گمان می‌رود که دولت با ایجاد شرایط مد نظر خود برای این شرکت ها می توانند بر روی روند بازار بورس تأثیر مستقیم داشته باشد که البته این موضوع چندان هم بعید نیست.

دقت داشته باشید که شرکت‌های دولتی زیر نظر مدیریت مختص خود کار کرده و همه این شرکت ها به دنبال سود دهی و رسیدن به شرایط ایده آل چه در بازار بورس و چه در شرایط عملیاتی شرکت خود هستند. درباره اینکه ممکن است برخی از سهامداران حقوقی با استفاده از سفته بازی و اقدامات این چنینی به دنبال بالا پایین کردن قیمت یک سهم باشند اما تمام این مسائل سهم بسیار اندکی در روند معاملات بازار بورس خواهد داشت. در نهایت این مکانیزم عرضه و تقاضا است که می‌تواند قیمت یک سهم را در بازار بالا و پایین کند و به همین دلیل است که اشاره کردیم بازار بورس یک بازار کاملاً مستقل و بدون وابستگی به هیچ نهاد یا شرکتی است.

بازدهی قابل توجه

در مقاله معرفی مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس باید شرایط بازدهی این بازار را نیز به عنوان یکی از مزایای اصلی آن معرفی کنیم. بازدهی یک بازار می‌تواند تعریف های مختلفی داشته باشد. بازدهی اصطلاحی در اقتصاد و سرمایه گذاری است که بر اساس زمان تعریف می‌شود. از این گذشته فاکتورهای مختلف دیگری مانند میزان تورم و یا بازدهی سایر بازارها را نیز برای بررسی بازدهی یک بازار باید در نظر گرفت.

به عنوان مثال فرض کنید که بازار بورس در طول یک سال گذشته ۵۰ درصد ارزش افزوده و بازدهی برای سرمایه های شما ایجاد کرده باشد. آیا این میزان بازدهی برای بازار بورس و البته خود شما مناسب است یا خیر؟ اگر نرخ تورم در همین یک سال گذشته بیش از ۵۰ درصد باشد عملاً این میزان بازدهی برای سرمایه گذاری به هیچ وجه مناسب نخواهد بود. از این گذشته وقتی بازدهی سایر بازارهای مالی و سرمایه گذاری مانند بازار مسکن و یا بازار خودرو به ۲۰۰ درصد در سال گذشته رسیده باشد عملاً انتخاب بازار بورس به عنوان بازار اصلی برای سرمایه گذاری کاربران انتخاب اشتباهی بوده است.

به همین دلیل بررسی میزان بازدهی بازار بورس حتماً بایستی با در نظر گرفتن تمام این فاکتورها و موارد انجام پذیرد.از این گذشته یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهمی که در سنجش میزان بازدهی بازار بورس اهمیت پیدا می کند زمان رسیدن به بازدهی مورد نظر است. آیا بازدهی ۱۰۰ درصدی در یک بازه زمانی ۵ ساله می‌تواند بازدهی مناسبی برای سرمایه گذاری باشد؟

اگر تمام این فاکتورها و معیار ها را در کنار هم قرار دهیم می توانیم درک بهتر و درست تری نسبت به بازدهی هر بازار مالی و سرمایه گذاری پیدا کنیم. طبق همین واقعیت در طول یک دهه گذشته همانطور که در تحلیل شاخص بورس به آن اشاره کردیم بازار بورس به عنوان پربازده ترین بازار مالی و سرمایه‌گذاری کشور شناخته شده است.

البته در بازه های زمانی کوتاه مدت ممکن است بازدهی سایر بازارهای مالی شرایط بهتری داشته باشد اما بررسی ها و آمار ها نشان می دهد که به صورت کلی و در بازه های زمانی طولانی مدت همیشه بازار بورس از نظر میزان بازدهی پیشرو سایر بازارهای مالی و سرمایه گذاری ایران بوده است. بعد از بازار بورس بازارهایی مانند بازار سکه و طلا یا بازار دلار و بازار مسکن در رتبه‌های بعدی قرار داشته و کم بازده ترین بازار مالی ایران نیز بانک‌ها بوده‌اند.

هزینه های بسیار پایین سرمایه گذاری

یکی دیگر از مزایای بازار بورس امکان سرمایه گذاری در این بازار با هزینه ها و کارمزد های بسیار کم است. دقت داشته باشید که هزینه ها و کارمزد ها نیز اهمیت بسیار زیادی در انتخاب یک بازار مناسب برای سرمایه گذاری دارد. اگر شما برای یک سرمایه گذاری حداقلی نیاز به پرداخت هزینه‌های بسیار زیاد داشته باشید عملاً به هیچ وجه این انتخاب نمی‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

سرمایه گذاری در بورس در بازار بورس برای سرمایه گذاری نیاز به پرداخت یک و نیم درصد از کل حجم خرید و فروش خودرو در هر بار سرمایه گذاری دارید. البته این میزان کارمزد در همان خرید اول از دارایی شما در کارگزاری بورس کسر می‌شود. اما میزان هزینه ها و کارمزد ها در سایر بازارهای مالی و سرمایه گذاری چگونه است؟

برای خرید و فروش یک ملک شما مجبور هستید تا هزینه های مختلفی را بپردازید. از کمیسیون در نظر گرفته شده برای بنگاه املاک گرفته تا هزینه نقل و انتقال سند و یا موارد مشابه باعث شده تا روند خرید و فروش املاک در کشور ما یک فرایند بسیار پرهزینه باشد. شرایط مشابهی برای خرید و فروش خودرو نیز وجود دارد. البته نه اینکه این بازارها هزینه‌های خیلی سنگینی داشته باشند اما با این حال در مقایسه با بازار بورس که تنها یک بار سرمایه گذار موظف به پرداخت هزینه است دارای تنوع بالاتری نسبت به کارمزدها و هزینه های در نظر گرفته شده هستند.

همچنین می توانیم مشخص بودن مقدار هزینه ها و کارمزد ها و زمان پرداخت آن را نیز به عنوان یک مزیت بزرگ برای بازار بورس در نظر بگیریم. عملا شما هزینه یک و نیم درصد کارمزد پرداخت شده را در همان زمان خرید سهام در بازار پرداخت می‌کنید و دیگر خبری از سایر هزینه های جانبی و غیره برای خرید و فروش سهام در بازار بورس نخواهد بود.

عدم نیاز به حضور در فضایی مشخص

یکی از بهترین مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس که خودمان نیز علاقه بسیار زیادی به آن داریم عدم نیاز به حضور در فضای مشخص برای سرمایه گذاری در این بازار است. برای سرمایه گذاری و خرید و فروش ملک در بازار مسکن لازم است تا جستجوی قابل توجهی در مناطق مورد نظر خود داشته باشید و از این گذشته امکان پوشش دادن تمام مناطق را نیز نخواهید داشت. بازار خودرو نیز دقیقاً روند مشخصی دارد برای حضور در سرمایه‌گذاری در این بازار نیز بایستی همان شرایط بازار مسکن را دنبال کنید.

حداقل خرید و فروش دلار و خرید و فروش سکه و طلا نیز با وجود ساده‌تر بودن نسبت به بازار مسکن و بازار خودرو شرایط پیچیده‌تری نسبت به بازار بورس دارند. برای خرید و فروش سهام و سرمایه گذاری در بازار عملا شما نیازی به حضور در هیچ جایی نداشته و در دور افتاده ترین مناطق جهان هم می‌توانید با یک خط اینترنت به سرمایه‌گذاری خود بپردازید.

سرمایه گذاری در بازار بورس بدون نیاز به حضور در هیچ فضای مشخصی باعث شده تا تعداد کاربران و علاقمندان به این بازار به مراتب بیشتر از سایر بازارها شوند. تمام معاملات صورت گرفته در بازار بورس به صورت اینترنتی و از طریق پلتفرم های ارائه شده از سوی انواع کارگزاری بورس انجام می‌شود. تمام فرایند خرید و فروش سهام در این بازار نیز تنها با چند کلیک انجام خواهد پذیرفت.

عملاً شما می‌توانید با داشتن یک موبایل و اینترنت به راحتی تمام شرایط و روند سرمایه گذاری در بازار بورس را مدیریت کرده و به دنبال اهداف خود در این بازار باشید. این مهم باعث شده تا سرعت سرمایه‌گذاری در این بازار نیز به مراتب نسبت به سایر بازارهای مالی در ایران افزایش پیدا کند.

صرفه جویی در زمان

از دیگر مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس صرفه جویی در زمان و امکان انجام تمام نیازمندی های لازم برای سرمایه گذاری در این بازار در مدت زمان بسیار کوتاه است. برای خرید ده‌ها هزار واحد سقف از یک شرکت در بازار بورس تنها نیاز به چند دقیقه زمان خواهید داشت تا سفارش خود را در بازار ثبت کرده و با توجه به شرایط مورد نظر خرید خود را کامل کنید.

البته دقت داشته باشید که صرفه‌جویی در زمان به خودی خود مزیت های دیگری را نیز برای سرمایه گذاری در هر بازاری به دنبال دارد. یکی از مهم‌ترین مزیت های امکان سرمایه گذاری در بازه های زمانی بسیار کوتاه و سریع در بازار بورس این است که شما می‌توانید روی فرصت‌های مختلف حساب کرده و هیچ فرصتی را در بازار از دست ندهید.

چنین شرایطی در سایر بازارهای مالی مانند بازار مسکن وجود ندارد. عملاً اگر فرصت مناسبی برای خرید ملک در بازار مسکن پیدا کنید اولا هزینه های بسیار زیادی خواهید داشت و ثانیاً باتوجه به استعلامات مورد نیاز ممکن است این فرصت از دست شما برود. در بازار بورس اما شما می‌توانید در هر لحظه یک فرصت جدید شکار کرده و سرمایه گذاری جذابی برای خود در این بازار رقم بزنید.

معایب سرمایه گذاری در بورس

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس

در بررسی مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس مهم‌ترین و اصلی ترین مزایای سرمایه‌گذاری در این بازار را بررسی کردیم و اکنون نوبت به بررسی معایب می رسد. تجربه نشان داده که معمولاً بررسی معایب طرفداران خیلی زیادی نداشته و اکثر کاربران بیشتر به دنبال شناخت و مزایای سرمایه گذاری در بورس هستند. اما با این حال لازم است یادآوری کنیم که برای داشتن یک سرمایه گذاری مطمئن در یک بازار حتماً باید معایب آن را نیز بدانید.

یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین اصول یک سرمایه گذاری مطمئن و کم ریسک این است که شما تخم مرغ های خود را از طبقه های مختلف بردارید. به این معنا که هرگز نباید تمام سرمایه‌های خود را معطوف به سرمایه‌گذاری در یک بازار نمایید و آن را در میان بازار های مختلف به نسبت شرایط تقسیم کنید.

سرمایه گذاری در بازار مسکن و یا بازار طلا و حتی بازار سکه و دلار مزیت های خاص خود را دارند. اگر شما سرمایه کافی برای قرار دادن در بازارهای مختلف را داشته باشید عملاً بایستی چنین اقدامی کرده و از این طریق ریسک سرمایه‌گذاری خود را به حداقل میزان ممکن برسانید.

پرواضح است که اگر شما فقط مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس را شناخته و به معایب آن احاطه نداشته باشید ممکن است اسیر هیجانات شده و یک روند اشتباه برای سرمایه گذاری خود در بازارهای مالی رقم بزنید. به عنوان مثال شما می توانستید در همین یکی دو سال گذشته سرمایه های خود را از بازار بورس خارج کرده و وارد بازار مسکن کنید. دوباره بعد از بهتر شدن شرایط بازار بورس سرمایه های خود را به آن برگردانید.

در بررسی معایب سرمایه گذاری در بازار بورس سعی کرده ایم تا نهایت بی طرف بودن را رعایت کرده و به صورت کاملاً منطقی به بررسی معایب این بازار برای سرمایه گذاری بپردازیم.

ریسک نسبتا بالا در سرمایه گذاری

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورسمزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس در بخش بررسی ریسک ها اهمیت به مراتب بیشتری نسبت به سایر موارد دارد. به صورت کلی یکی از اصلی ترین و مهم ترین مزایا و معایب بازار مالی که باید به صورت کاملاً حرفه‌ای و تخصصی در زمان ورود به بازار مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد، همین ریسک‌ها و خطراتی هستند که سرمایه‌گذاری در بازار مورد نظر ممکن است برای سرمایه های ما به دنبال داشته باشد.

بیایید ریسک سرمایه گذاری در بازار بورس را با هم مورد بررسی قرار دهیم. هرچند این بازار در بازه‌های زمانی بلند مدت همیشه سودده بوده و شرایط بسیار ایده آلی را برای سرمایه‌گذاران رقم زده است اما با این حال در بسیاری از مواقع نیز در بازه های زمانی کوتاه مدت بسیار بد عمل کرده است. این امکان وجود دارد تا در یک بازه زمانی بسیار کوتاه مدت شما درصد قابل توجهی از سرمایه های خود را از دست ندهید و برای برگرداندن آن ها نیاز به ماه ها و حتی چند سال زمان داشته باشید.

به نسبت شرایط ریسک سرمایه گذاری در بازارهای مختلف مالی در ایران بازار بورس یکی از پر ریسک ترین بازار ها در کنار بازار سکه و بازار دلار است. حتی ریسک با معامله گری در بازار بورس ممکن است از بازار دلار نیز بیشتر باشد. البته این موضوع کاملاً منطقی است زیرا برای رسیدن به سود های قابل توجهی که در بازار بورس ممکن است به آنها برسیم عملاً پذیرش چنین ریسکی کاملاً منطقی خواهد بود.

لازم به توضیح است که ریسک سرمایه گذاری در بازار بورس با استفاده از روش های مختلفی قابل کنترل و مدیریت است. این‌گونه نیست که سرتاسر روش های سرمایه گذاری در بازار بورس ریسک بالایی داشته باشند و شما می‌توانید با اتخاذ روش‌های مختلف این میزان ریسک را به شدت برای سرمایه‌گذاری خود کاهش دهید.

به عنوان مثال اگر شما سراغ صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت رفته باشید، عملاً میزان سوددهی مشخصی برای سرمایه گذاری شما ثابت خواهد بود و هیچ ریسکی در این باره وجود ندارد. با استفاده از این ترفند شما می‌توانید بخشی از سرمایه های خود را به این مورد اختصاص داده و با بخش اندکی از سرمایه های خود به روش های سرمایه گذاری با ریسک بالا در بازار بپردازید.

استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در بازار بورس، داشتن حد ضرر در معاملات بازار بورس، تسلط کافی نسبت به روش های تحلیل سهام در بازار بورس و کمک گرفتن از مربی سرمایه گذار با تجربه از دیگر روش ها و تکنیک هایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ریسک سرمایه‌گذاری خود را در بازار بورس به حداقل میزان ممکن برسانید. بنابراین این عیب از معایب سرمایه گذاری در بازار بورس با استفاده از تکنیک های خاص قابل کنترل خواهد بود.

گرفتار شدن در رفتار هیجانی

معرفی مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس را با بررسی شرایط گرفتار شدن در رفتار هیجانی در بازار بورس ادامه می دهیم. البته چنین رفتار و چنین شرایطی در سایر بازارهای مالی موجود در ایران نیز وجود دارد و تنها مختص بازار بورس نیست. اما تجربه و شواهد نشان می‌دهد که احتمال گرفتار شدن سرمایه گذاران در رفتارهای هیجانی در بازار بورس به نسبت سایر بازارها بیشتر است.

بر خلاف سایر بازارهای مالی بازار بورس یک بازار کاملاً تأثیرپذیری از اخبار اقتصادی و سیاسی کشور بوده و عملاً هر خبری ممکن است باعث به وجود آمدن هیجانات بسیار شدید در این بازار شود. این امر باعث شده تا کاربران در زمان سرمایه گذاری در این بازار با هیجانات بسیار مختلفی روبرو باشند و نیاز به مدیریت بیشتری برای کنترل این هیجانات نسبت سایر بازارهای مالی در بازار بورس وجود خواهد داشت.

همانطور که در مقاله آموزش رایگان بورس به آن اشاره کردیم رفتار های هیجان زده و به دور از منطق ممکن است شرایط بسیار بدی برای سرمایه گذاری در یک بازار حرفه‌ای مانند بازار بورس به دنبال داشته باشد. تجربه نشان داده افرادی که توانایی کنترل هیجان های خود را در معاملات بازار بورس نداشته باشند عملاً خیلی زود از این بازار خارج شده و نمی‌توانند یک سرمایه گذاری مطمئن و پرسود برای خود رقم بزنند.

سرمایه گذاری هیجانی هر چند ممکن است در بازه های زمانی کوتاه مدت سود های ایرانی برای سهامداران در بازار بورس رقم بزند اما با این حال در بازه‌های زمانی بلندمدت مطمئن برای آنها زیان آور خواهد شد. سرمایه‌گذارانی که بازار بورس را به عنوان اصلی ترین بازار سرمایه گذاری برای خود انتخاب می نمایند عملاً به دنبال رسیدن به سود های قابل توجه در این بازار بوده و این وضعیت است که آنها را به سمت معامله گری در بازار بورس کشانده است. به همین دلیل این افراد خیلی زود درگیر رفتار هیجانی شده و نمی‌توانند چالش های سرمایه گذاری در این بازار را کنترل نمایند.

ضرر کردن در بازه زمانی کوتاه

معرفی مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس را با بررسی امکان ضرر کردن در بازه های زمانی کوتاه مدت در بازار بورس ادامه می‌دهیم. ضرر کردن تنها مختص بازار بورس نبوده و در سایر بازارهای مالی نیز چنین شرایطی برای سرمایه گذاری قابل تصور است. یکی از معایب بازار بورس این است که این امکان وجود دارد تا در همان شروع یک معامله کاربران وارد ضرر قابل توجهی شوند.

در بسیاری از مواقع شاهد بوده‌ایم که یک معامله بعد از ورود به ضرر دوباره روند صعودی خود را پیدا کرده و حتی وارد سود هم شده است، اما ضرر کردن در بازه های زمانی کوتاه مدت در بازار بورس می‌تواند فشار روانی بسیار سنگینی را برای سرمایه گذار وارد سازد. جالب است بدانید که اگر با سرمایه گذاران با تجربه و قدیمی بازار بورس درباره این نوع رفتار صحبت کنید آن ها تجربیات بسیار تلخی را از زمان شروع انجام معاملات خود در بازار بورس به شما خواهند گفت. فشار های روانی سنگینی ایجاد شده از ضرر کردن در بازه زمانی کوتاه مدت در بورس حتی ممکن است باعث بروز مشکلاتی در سلامتی کاربران نیز شود.

ضرر کردن در بازه زمانی کوتاه مدت هم چنین باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار بعد از این منطق و اصول حاکم بر استراتژی خود را کنار گذاشته و بر اساس شرایط هیجانی اقدام به تصمیم گیری برای ادامه سرمایه گذاری خود نماید. به صورت کلی بسیاری از افراد با تجربه و حرفه‌ای سرمایه گذار در بازار بورس توصیه می‌کنند که در ابتدای ورود به این بازار روش ها و ترفندهای را برای سرمایه گذاری در نظر بگیرید که در همان ابتدا برای شما ضرر آفرین نباشند.

هرچند ضرر کردن در یک یا چند معامله در بازار بورس برای همه امکان پذیر است و راه فراری برای آن وجود ندارد اما با این حال اگر این ضررها در همان شروع انجام معاملات در بازار نباشد به مراتب بهتر است. به عنوان مثال شما می‌توانید با خرید عرضه اولیه در بورس که ریسک سرمایه گذاری بسیار کمتری دارند در شروع معاملات خود با سود وارد بازار شوید.

استرس بالا

معرفی مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس را با بررسی شرایط استرس زا در بازار بورس ادامه می دهیم. داشتن استرس در هنگام سرمایه گذاری امری کاملاً طبیعی است و به هیچ وجه نمی‌توان این موضوع را انکار کرد. اما وقتی استرس انجام معامله و سرمایه گذاری بالا می‌رود عملاً سرمایه گذار نمی‌تواند بر اساس منطق و اصول حاکم بر استراتژی معاملاتی خود عمل کرده و به دنبال تصمیمات هیجانی خواهد رفت.

سرمایه گذاری در بورس همچنین دقت داشته باشید که استرس بالا یکی از عوامل اتخاذ تصمیمات نادرست در هنگام انجام معامله است. بسیاری از افراد به دلیل داشتن استرس در زمان خرید و فروش سهام در بازار بورس دست به خریدهایی می زنند که در شرایط عادی به هیچ وجه چنین اقدامی نمی کنند. سرمایه گذار دقیقاً بعد از یک اقدام اشتباه و بررسی دوباره پی به این موضوع می برد که استرس باعث تحلیل اشتباه از شرایط یک سهم برای وی شده است.

راهکار ها و روش های وجود دارند که با استفاده از آنها می توان استرس انجام معامله را به حداقل میزان ممکن رساند. اگر به دنبال برطرف کردن استرس انجام معامله و خرید و فروش سهام در بازار بورس نباشید ممکن است سایر معایب داشتن استرس بالا را نیز تجربه کنید.

استرس انجام معامله در بازار بورس باعث می‌شود تا وقتی معامله شما درصد کمی در ضرر قرار بگیرد حتی فشارهای روانی سنگینی را نیز تحمل کنید. دقیقاً به همین علت است که درصد قابل توجهی از کاربران تازه کار نمی‌توانند احساسات خود را کنترل کرده و آنها را وارد روند معامله گری خود در بازار می نمایند.

گرفتار شدن در حرص و طمع

در بررسی مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس لازم است تا یکی از مهم‌ترین معایب سرمایه گذاری در این بازار یعنی حرص و طمع زیاد را معرفی کنیم. حرص و طمع دقیقاً مانند استرس در همه بازارهای مالی و سرمایه گذاری تعریف می‌شود و تنها مختص بازار بورس نیست. اما برای اینکه شرایط حرص و طمع در بازار بورس را بررسی کنیم ابتدا باید به دلایل به وجود آمدن آن بپردازیم.

یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلایل به وجود آمدن احساس حرص و طمع در کاربران و سرمایه گذاران امکان رسیدن به سود های فوق‌العاده زیاد آن هم در سرمایه گذاری های کوتاه مدت است. پرواضح است که چنین امکانی در تمام بازارهای مالی وجود نداشته و تنها در بازارهایی مانند بازار بورس و بازار سکه چنین شرایطی در دسترس کاربران قرار دارد.

میل رسیدن به سودهای هنگفت و زیاد در امر سرمایه گذاری اصلاً چیز بدی نیست اما در صورتی که کنترل نشود باعث اتخاذ تصمیم نهایی مبتنی بر حرص و طمع خواهد شد. بسیاری از سرمایه گذاران در بازار بورس به طمع رسیدن به سودهای خیلی هنگفت اقدام به خرید سهم هایی می کنند که اصلاً ارزش ذاتی بالایی نداشته و خرید آنها می‌تواند یک اشتباه بزرگ باشد.

یکی از اصلی‌ترین نمودهای وجود حرص و طمع بسیار زیاد در سرمایه گذاران بازار بورس خرید سهم ها در صف خرید به امید سود های چند برابری در طول روزهای آینده است. در مقاله صف خرید و فروش در بازار بورس بیان کردیم که به هیچ وجه تبدیل شدن یک سهم به صف خرید به معنی ارزنده بودن آن نیست. دقت کنید که بسیاری از سفته بازان به دنبال این هستند که سرمایه گذاران خود را به سمت ورود به سهم هایی در صف خرید نموده و از این طریق سود خود را چند برابر نمایند.

متأسفانه چنین رفتارهایی به شدت در میان سرمایه گذاران بازار بورس در ایران رواج پیدا کرده و خیلی از کاربران حتی استراتژی های معاملاتی خود را نیز کنار گذاشته‌اند. وجود حرص و طمع در بازار بورس باعث شده تا خیلی از کاربران با وجود داشتن دانش کافی برای معامله گری در این بازار و پتانسیل سود گیری از بازار شرایط بسیار نابسامانی در سرمایه گذاری خود داشته باشند.

نیاز به آموزش های حرفه‌ای برای سرمایه گذاری مطمئن

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس را تقریباً با هم بررسی کردیم و تنها در انتها لازم است به یک نکته بسیار مهم نیز در این باره اشاره داشته باشیم. برای داشتن یک سرمایه گذاری موفق و ایده آل در بازار بورس نیاز است تا شما هم به تحلیل بنیادی در بورس و هم به تحلیل تکنیکال در بورس تسلط کافی داشته باشید. برای رسیدن به تسلط کافی در امر تحلیل سهم در بازار بورس نیاز به حضور در دوره های آموزش حرفه‌ای سرمایه گذاری در این بازار خواهید داشت.

سرمایه گذاری در بورس شاید برای خرید و فروش مسکن و یا حتی خرید و فروش خودرو خیلی نیاز به دانش خاصی نداشته و با کمی تجربه و کمک گرفتن از افراد وارد می‌توانید روند خوبی را در معامله گری در این بازارها برای خود ایجاد کنید. اما سرمایه گذاری در بازار بورس بدون داشتن دانش و تسلط کافی بسیار پر چالش خواهد بود.

حتی بسیاری از افراد باتجربه تاکید دارند که سپری کردن دوره های آموزشی به تنهایی نمی‌تواند زمینه ساز موفقیت کاربران در بازار بورس باشد. نیاز به کسب تجربه و استفاده از کمک مربیان نیز برای رسیدن به موفقیت در این بازار امری ضروری خواهد بود. سرمایه گذاری در بورس با استفاده از این نکات و سپری کردن یک دوره آموزش حرفه‌ای بورس می‌تواند به مراتب شیرین و جذاب دنبال شود. اما از طرف دیگر عدم دقت و همین موضوع می‌تواند سرمایه گذاری شما را با چالش های زیادی روبرو کرده و عملاً ضررهای سنگینی را نیز روی دست شما باقی بگذارد.

سپری کردن دوره های آموزشی چند ماه برای ورود به بازار بورس را بهتر است با قدم‌های اول برای شروع کسب و کار مقایسه کنیم. در حال حاضر برای ورود به هر کسب و کاری در بازار تجارت امروز نیاز به چند ماه زمان خواهید داشت تا بتوانید شرایط اولیه لازم برای کسب درآمد و سود در تجارت مورد نظر را به دست آورید. از پیدا کردن مشتریان گرفته تا تکمیل کردن جنس و حتی ایجاد یک رقابت مناسب با رقبا همگی نیاز به زمان در هر کسب و کاری دارند.

به سرمایه گذاری در بازار بورس نیز بایستی به شکل یک کسب و کار نگاه کنید. این مهم باعث می‌شود تا آموزش های حرفه‌ای لازم برای سرمایه گذاری در این بازار را جدی تلقی کرده و از این طریق کسب و کار مطمئنی را برای خود رقم بزنید. ورود و سرمایه‌گذاری در بازار بورس بدون سپری کردن دوره های حرف های آموزشی دقیقاً مانند خرید یک مغازه در گوشه‌ای از شهر بدون هیچگونه ارزیابی در زمینه شرایط آن و نوع کسب و کار مورد نظر در مغازه تجاری است. هر دوی این رفتارها چیزی جز ضرر و پشیمانی برای سرمایه گذار به دنبال نخواهد داشت.

حتما بخوانید: تحلیل شاخص کل بورس

جمع بندی


مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس را به صورت کامل و جامع با شما در میان گذاشته و نکات لازم درباره هر یک از این مزایا و معایب را نیز بررسی کردیم. هر چند  مزایای سرمایه گذاری در بورس به مراتب جذابیت بیشتری برای کاربران در این بازار دارد اما توصیه می‌کنیم که در کنار مزایای بیان شده به معایب گفته شده نیز دقت کافی داشته باشید.

برای اینکه در نهایت یک سرمایه گذاری موفق و ایده آل برای خود در بازار بورس رقم بزنید لازم است تا تمام فاکتورها و ابزارهای مورد نیاز را به صورت کامل و جامع در اختیار داشته باشید. تحلیل مزایا و معایب سرمایه گذاری در این بازار یکی از این ابزارها است که باعث می‌شود تا شما از همان ابتدا قدم‌های خود را محکم بردارید.

در مجموعه کانون بورس همراه شما هستیم تا تمام قدم‌های لازم برای موفقیت در امر سرمایه گذاری در بازار بورس را در کنار شما برداریم. ارائه تمام نکات کاربردی و لازم برای سرمایه گذاری در این بازار در سری مقالات آموزش رایگان بورس و همچنین برگزاری حرفه‌ای‌ترین دوره بورس از جمله راهکارهایی است که برای موفقیت در کانون بورس در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در انتهای دوره آموزش بورس همچنین می‌توانید در کارگاه‌های عملی در کنار اساتید با تجربه و حرفه‌ای به صورت زنده در بازار بورس معامله گری کرده و از همان ابتدا مانند یک حرفه‌ای وارد بازار بورس شوید.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

2 پاسخ

  1. سلام.بسیار جامع و آموزنده بود. البته تا کسی وارد بورس نشده و معامله انجام نداده ، نمی‌تواند درکی از شرایط معاملات بورسی داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: