لوگو کانون بورس

سرمایه گذاری در بازار خودرو از سیر تا پیاز + نکات حرفه ای

خرید خودرو دست دوم
شما در حال مطالعه مقاله ۱ از ۲ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران یکی از ناشناخته ترین روش های سرمایه گذاری در بازار ایران محسوب می‌شود که هیچگونه اطلاعات کافی و کاملی درباره آن وجود نداشته و عملاً بسیاری از اطلاعات لازم برای تحلیل و بررسی شرایط این بازار به سختی به دست می آید. جالب است بدانید که درصد قابل توجهی از افراد سرمایه گذار حتی کوچکترین نگاهی به بازار خود را نداشته و تمایلی به انجام سرمایه‌ گذاری در این بازار ندارند. اما آمارها نشان می‌دهد که در بازه های زمانی کوتاه مدت نیز می توان سود قابل توجهی را با سرمایه گذاری در بازار خودروهای ایران به دست آورد و این بازار پتانسیل سوددهی قابل توجهی دارد. اما برای ورود به بازار خودرو چه کنیم و چگونه میتوانیم یک سرمایه گذاری مطمئن و بی دردسر در این بازار داشته باشیم؟

در این مقاله در کنار شما هستیم تا به صورت کامل و جامع شرایط سرمایه گذاری در بازار خودرو تهران و ایران را مورد بررسی قرار داده و اطلاعات لازم برای ورود به این بازار را به صورت کاملاً حرفه ای با شما در میان بگذاریم. با مطالعه این مقاله درک شما نسبت به شرایط سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران به وضعیتی خواهد رسید که حتی امکان ورود به این بازار و سرمایه‌ گذاری در آن را نیز خواهید داشت و می توانید بخشی از سرمایه های خود را برای کسب سود های حاصل از نوسانات بازار خودرو اختصاص دهید. همچنین به فراخور نکات مربوط به مقاله سعی کرده‌ایم تا نکات تجربی لازم برای انجام هرچه بهتر این معاملات در بازار خودرو را نیز با شما در میان بگذاریم تا از این طریق این روش سرمایه گذاری را نیز به سبد سرمایه شما اضافه کرده باشیم. با ما در کانون بورس همراه باشید.

سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران

راهنمای مطالعه نمایش

سرمایه گذاری در بازار خودرو و اهمیت آن


در اولین قدم لازم است تا اهمیت سرمایه گذاری در بازار خودرو را با شما در میان بگذاریم. اگر به ابتدای آخرین دهه قرن گذشته شمسی یعنی سال های ۹۰ و ۹۱ برگردیم و قیمت خودروهای داخلی مانند پراید و پژو را هم در آن سال ها مورد بررسی قرار دهیم اعداد عجیب و غریبی را مشاهده خواهیم کرد که احتمالاً ما را به یاد غار اصحاب کهف خواهد انداخت. پراید در آن سالها با قیمتهای حدود ۳ میلیون تومانی در حال معامله بود و پژو ۲۰۶ صفر را نیز می توانستیم با قیمت ۵ تا ۶ میلیون تومان خریداری کنیم. اگر شما در سال ۱۳۹۰ با هزینه دو و نیم میلیون تومانی یک پراید صفر خریداری می کردید و بعد از گذشت ده سال استفاده از آن تصمیم به فروش ماشین خود می نمودید، سرمایه شما حدود ۱۷ تا ۲۰ برابر می شد. دقت کنید که شما در طول این ده سال به صورت دائم از این خودرو برای رفت و آمد استفاده کرده‌اید.

حال سوال اینجاست که شما کدام بازار و روش سرمایه گذاری را می شناسید که در طول ۱۰ سال کنین بازدهی داشته و در عین حال امکان استفاده از وسیله سرمایه گذاری شده را نیز در اختیار شما قرار دهد؟ هر چند در بازار بورس شما می توانید سود های چندین برابری نسبت به بازار خود را به دست بیاورید اما چالش های سرمایه گذاری در این دو بازار با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. خودرو در طول یک دهه گذشته از یک وسیله لازم برای زندگی تبدیل به یک وسیله سرمایه گذاری در بازار ایران شده است و به همین دلیل لازم است تا تک تک کاربران شناخت کافی نسبت به شرایط سرمایه گذاری در این بازار را داشته باشند.

با توجه به اینکه چه به دید سرمایه گذاری و چه به دید استفاده، لازم است تا شما نکات بسیار مهمی را در زمان خرید خودرو در نظر داشته و حتماً با اطلاعات کافی و لازم برای ورود به این بازار اقدام کنید. از این رو اطلاعاتی که در این مقاله درباره شرایط سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران با شما در میان می گذاریم علاوه بر امکان فراهم کردن شرایط بهترین سرمایه گذاری می تواند در زمان خرید خودرو نیز کمک حال شما باشند.

آیا حتما باید در بازار خودرو سرمایه ایران سرمایه گذاری کنیم؟


بازار خودرو و همچنین بازار مسکن دو بازار سرمایه گذاری در هم آمیخته با زندگی افراد جامعه هستند. ممکن است شما در صورت نداشتن هیچگونه علاقه به سرمایه گذاری نیازی به ورود به بازار بورس و یا بازار ارز دیجیتال و حتی بازار سکه و طلا نداشته باشید اما چه بخواهید و چه نخواهید وارد بازار خودرو و بازار مسکن خواهید شد و حتی برای یکبار هم که شده لازم است تا یک فرایند مالی در این دو بازار انجام دهید. با توجه به این نکته کسب اطلاعات لازم برای سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران و بازار مسکن کاملاً لازم و ضروری است و تمام کاربران باید به روش های سرمایه گذاری و ورود به این بازار آشنا باشند.

اما خیر هیچ اجباری برای سرمایه‌ گذاری در بازار خودرو ایران وجود ندارد. شما می‌توانید سرمایه های خود را در سایر بازارهای مالی مانند بازار بورس یا بازار سکه و طلا بازار فارکس و ارز دیجیتال سرمایه گذاری کرده و از روش‌های مختلف موجود برای رسیدن به ثروت و افزایش ارزش دارایی های خود استفاده کنید. اما یک سرمایه گذار باهوش آینده نگر اولاً شرایط لازم برای سرمایه گذاری در تمام روزها را مورد بررسی قرار داده و بهترین روش را برای سرمایه‌ گذاری انتخاب میکند. از این گذشته با توجه به وجود تاخیر های زمانی در رونق و رکود در بازار های مالی خود سعی می‌کند از این طریق در لحظه بهترین روش سرمایه گذاری را برای خود انتخاب نماید.

به عنوان یک مثال زنده در حال حاضر که در سال ۱۴۰۱ هستیم حدود دو سال است که بازار بورس ایران وارد یک رکود بزرگ شده و سرمایه‌ گذاری در این بازار با چالش‌های بسیار زیادی همراه شده است. در همین مدت افراد زیادی بخش قابل توجهی از سرمایه های خود را در بازار بورس از دست داده و در حال تلاش برای رسیدن به شرایط صفر سرمایه‌ گذاری خود در این بازار هستند. اما در همین مدت شما با ورود به بازار خودرو تهران می توانستید به سودهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی برسید و رشد قابل توجهی را در سرمایه های خود ایجاد نموده باشید. جالب است که اگر در ابتدای سال ۱۳۹۹ یعنی در آغاز رکود بزرگ بازار بورس ایران، خرید یک خودرو معمولی با سرمایه های ۳۰ تا ۶۰ میلیونی میتوانست سود ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصدی را در همین یکی دو سال برای شما به ارمغان آورد. حالا این خود شما هستید که باید از خود بپرسید که آیا حتماً باید در بازار خودرو ایران سرمایه‌ گذاری کنید؟

سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران

وضعیت بازار خودرو ایران


وضعیت بازار خودرو ایران وضعیت بسیار جالبی است. احتمالاً تنها بازار خودرو در جهان است که شما می توانید از یک خودرو برای چند سال استفاده کرده و سپس آن را با قیمت های ۲ تا ۳ برابری به فروش برسانید. در طول چند دهه گذشته به ندرت شاهد افت قیمت ها در بازار خودرو بودیم و کمتر سالی را در طول این سال ها می توان پیدا کرد که بازار خودرو شرایط نزولی داشته باشد. چند رشد قیمت ‌ها در بازار خودرو ایران نیز مانند بازار های مالی مانند بازار بورس و بازار سکه نیست اما با این حال با توجه به اطمینان بسیار بالا می‌تواند یک روش سرمایه گذاری بسیار مناسب باشد.

یکی از مزیت های بسیار بزرگ شرایط بازار خودرو ایران این است که شما می توانید سرمایه گذاری در این بازار را به عنوان یک حرفه و کسب و کار انتخاب کرده و به صورت حرفه‌ای در آن فعالیت کنید. تنها کافیست اولین خودرو را برای سرمایه گذاری خریداری کرده و بعد از چند هفته آن را با سود چند درصدی به فروش برسانید. این بازار آنقدر جذاب و اعتیاد آور است که در همین بار اول خرید و فروش می تواند شما را معتاد به سرمایه‌ گذاری بیشتر نماید.

عدم وجود بسترهای مناسب و شفاف نبودن بازار خودرو ایران باعث شده تا سرمایه‌گذاران کمتری نسبت به سایر بازارهای مالی وارد این بازار شوند اما تجربه نشان داده که اکثر کسانی که حتی با دانش کم وارد بازار خودرو می شوند آن را به عنوان کسب و کار انتخاب کرده و این سرمایه گذاری برای آنها مدت دار خواهد بود. شما میتوانید تنها با صرف هزینه لازم برای خرید و سرمایه گذاری بر روی یک خودرو در طول یک سال سرمایه خود را ۲ تا ۳ برابر کرده و کم کم بدون نیاز به اضافه کردن سرمایه بیشتر به کسب و کار ایده آل در بازار خودروی ایران داشته باشید.

وضعیت بازار خودرو تهران


به یاد داشته باشید که شرایط بازار خودرو تهران تفاوت‌هایی با شرایط بازار خودرو سایر شهرستانها دارد. به عنوان مثال وضعیت بازار خودرو مشهد و یا برای وضعیت بازار خودرو رشت شرایط یکسانی با بازار خودرو تهران نخواهد داشت. به جز خودروهای صفر که معمولاً قیمت مشخصی در بازار دارند برای خودروهای کارکرده قیمتها در تهران و شهرستانها با یکدیگر متفاوت است و میزان نوسان قیمت ها نیز متفاوت خواهد بود.

در شهر تهران به دلیل بالا بودن جمعیت مدت زمان لازم برای خرید و فروش یک خودرو بسیار کم شده و در حال حاضر نقد شوندگی فوق العاده بالایی را در بازار خودرو تهران شاهد هستیم. حتی شرایط به گونه ای پیش رفت که کسانی که سرمایه های خود را برای یکی دو هفته در کسب و کار اصلی خود نیاز ندارند وارد بازار خودرو کرده و در لحظه می توانند برای فروش خودرو و نقد کردن سرمایه های خود اقدام نمایند.

هرچند امکان استفاده از بازارهای حضوری برای سرمایه گذاری در بازار خودرو تهران وجود دارد اما به وجود آمدن بسته های اینترنتی و آنلاین نیز شرایط سرمایه گذاری در بازار خودرو تهران را به مراتب بهتر از گذشته کرده است.


روش های سرمایه گذاری در بازار خودرو


برای اینکه با شرایط سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران بیشتر و بهتر آشنا شوید و پتانسیل‌های این بازار را نیز درک کنید لازم است روش های سرمایه گذاری در بازار خودرو را با هم مرور کنیم. دقت داشته باشید که وقتی صحبت از روش های مختلف سرمایه گذاری در بازار خودرو می کنیم منظور ما از روش هایی است که به صورت کاملا جداگانه نسبت به یکدیگر عمل کرده و قرار نیست شرایط آنها در بازار خودرو یکسان باشد. اگر تاکنون تصور می‌کردید که خرید و فروش خودرو تنها راه‌حل سرمایه‌ گذاری در این بازار است بایستی به شما عرض کنم که این روش بیشتر توسط افراد مبتدی مورد استفاده قرار گرفته و افراد حرفه ای در حال حاضر از روش های حرفه ای برای سرمایه گذاری در این بازار استفاده می نمایند.

آشنایی با روش های مختلف سرمایه گذاری در بازار خودرو باعث میشود تا شما در شرایط مختلف می‌توانید است برای رسیدن به درآمد مورد نظر خود استفاده کنید. وقتی بازار خرید و فروش خودرو خوب نباشد شما می توانید از سایر روش ها استفاده کرده و سرمایه های خود را به صورت دائم در این بازار رشد دهید. یکی از اصلی ترین مزیت ها و تفاوت های بارز سرمایه گذاری در بازار خودرو همین شرایط تفاوت روش های مختلف سرمایه گذاری در این بازار در برهه‌های زمانی مختلف هست. در بازار بورس و یا بازار ارز دیجیتال معمولاً تمام بازار به صورت همسو با یکدیگر حرکت میکنند و سرمایه‌ گذاری در چنین مواقعی در این بازارها با چالش هایی روبرو خواهد بود. اما وجود روش های مختلف سرمایه گذاری در بازار خودرو آن هم با شرایط نوسان متفاوت باعث می شود تا شما بتوانید در لحظه از بهترین روش برای سرمایه گذاری استفاده کنید.

خرید و فروش خودرو دست دوم در کوتاه مدت


سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران

اولین روش که البته پرکاربردترین و رایج ترین روش سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران نیز است خرید و فروش خودرو دست دوم در بازه های زمانی کوتاه مدت می باشد. در این روش شما می توانید خودروهای دست دوم موجود در بازار را خریداری کرده و بعد از گذشت مدتی که شاهد افزایش قیمت بازار خودرو بودید آن را با قیمت بالاتر به فروش برسانید. همچنین امکان برای شما در این روش سرمایه گذاری وجود دارد که با اضافه کردن آپشن هایی به خودرو و یا صافکاری و برطرف کردن تمام ایرادات بدنه و موتوری آن ارزش افزوده قابل توجهی نیز برای خودرو خریداری شده ایجاد کرده و در نهایت آن را با قیمت بالاتری به فروش برسانید.

در حال حاضر این روش سرمایه گذاری رایج ترین روش سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران از افراد تازه وارد به این بازار نیز معمولا سعی می‌کنند تا از این روش استفاده نمایند. سود حاصل از هر بار خرید و فروش خودرو در این روش چندان بالا نخواهد شد اما به دلیل اینکه شما می توانید در طول یک ماه و یا یک سال چندین بار این روش را تکرار کنید امکان رسیدن به درآمدهای قابل توجه در بازه های زمانی کوتاه مدت در آن وجود دارد.

از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزیت های خرید و فروش خودرو دست دوم در بازار ایران این است که شما میتوانید با سرمایه های محدود نیز شرایط سرمایه گذاری در این بازار را پیدا کرده و نیازی به صرف هزینه های خیلی زیاد نخواهید داشت. همچنین لازم به توضیح است که خودروهای دست دوم به دلیل اینکه  قیمت اصلی خود را انجام داده اند در طول نوسانات بازار کمتر دچار افت شدید قیمت می‌شوند و سرمایه‌ گذاری در آن ها می توانند یک سرمایه گذاری کم ریسک تلقی شود. در ادامه شرح حال کاملی از نحوه ورود به سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم را برای شما بیان خواهیم کرد که میتوانید از این روش ها برای هرچه بهتر کردن شرایط خرید و فروش خود اقدام کنید.

خرید و فروش خودرو نو


سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران

دومین روش برای سرمایه گذاری در بازار خودرو ورود به شرایط خرید و فروش خودرو های نو و جدید است. خرید و فروش خودرو صفر نیز شرایط خاص خود را داشته و شما از این طریق نیز می توانید در بازار خودروی ایران سرمایه گذاری کنید. برای این منظور لازم است تا شما سرمایه کافی برای خرید خودرو های صفر را داشته و سپس برای این منظور اقدام نمایید. چه برای خرید و فروش خودروهای ایرانی و چه برای خرید و فروش خودروهای خارجی در این روشی سرمایه‌ گذاری نیاز به سرمایه ولی قابل توجهی خواهد داشت و از این گذشته در صورتی که دانش کافی برای پیاده‌سازی این روش را نداشته باشید ممکن است با چالش‌هایی روبه‌رو شوید.

خودروهای صفر شرایط بسیار خاصی دارند و در صورتی که دقت کافی به این روش سرمایه گذاری نداشته باشید ممکن است سرمایه‌های خود را به راحتی از دست بدهید. زیر آب برود کوچکترین مشکلی برای خودروهای صفر باعث افت قابل توجه قیمت آنها خواهد شد و این هم یک چالش بزرگ برای سرمایه گذاری در بازار خودرو خواهد بود. برای کسانی که شناخت کافی نسبت به شرایط بازار خود را نداشته و تجربه کافی برای فعالیت در این بازار را ندارند خرید خودروهای صفر را توصیه نمی‌کنیم زیرا نیاز به تجربه بیشتری دارد. البته شایان ذکر است که در صورت برنده شدن در قرعه کشی های مختلف و خرید هر کدام از خودروهای صفر با قیمت کارخانه شما می توانید یک سرمایه گذاری فوق العاده ایده آل از این روش داشته باشید اما چنین شرایط معمولاً به ندرت برای کاربران پیش می‌آید و نمی‌توان آن را به عنوان یک روش سرمایه گذاری در نظر گرفت.

خرید و فروش خودرو در دراز مدت


سومین روشی که برای سرمایه گذاری در بازار خودرو باید به معرفی آن بود بپردازیم خرید و فروش خودرو در دراز مدت است. در این روش دو سرمایه گذار خودرو های مناسب و ایده آل را خریداری کرده و برای بازه های زمانی طولانی مدت آنها را نگهداری می نماید. بازی های زمانی طولانی مدت در بازار خودرو معمولاً یک تا دو سال بوده و بعد از این احتمالا شاهد افزایش قابل توجه قیمت خودروها خواهید بود. این روش سرمایه گذاری بیشتر برای کسانی مناسب است که به دنبال درآمدهای سریع و به اصطلاح روش های زود بازده در بازار خودرو نبوده و تمایل دارند تا به دور از هیجانات بازار خودرو برای سرمایه گذاری در این بازار اقدام نمایند.

در این روش اخبار مختلف موثر بر قیمت بازار خودرو تاثیری روی رفتار سرمایه گذار نداشته و خودروهای خریداری شده توسط خود را برای بازه های زمانی از پیش تعیین شده نگهداری می نماید. در این روش بسیار مهم است که شما بتوانید در کمترین قیمت ها وارد بازار خودرو شده و زمان خروج خود را نیز در حداکثر قیمت ممکن در نظر بگیرید. تحلیل قیمت دلار و همچنین بررسی شرایط سایر بازارهای مالی شما می توانید بهترین نقاط ورود و خروج به بازار خودرو را پیدا کرده و از این طریق سرمایه گذاری مطمئن در این بازار داشته باشید. همچنین لازم به توضیح است که با توجه به دراز بودن سرمایه گذاری، حتماً لازم است تا با دقت ویژه به شرایط خودروی مورد نظر برای خرید داشته باشید.

خرید و اجاره دادن خودرو


بازار اجاره خودرو نیز یکی از بازارهای فوق العاده عالی برای سرمایه گذاری است. شاید اگر شناخت کافی نسبت به بازار اجاره خود را نداشته باشید بر این عقیده باشید که این بازار چند آنتی سوددهی نداشته و خیلی مناسب سرمایه گذاری نیست. اما اگر این تصور در ذهن شما وجود دارد سخت در اشتباهی زیر بازار اجاره خودرو یکی از جذاب ترین بازار ها برای سرمایه گذاری و رسیدن به سود های ثابت ماهیانه است. در این روش شما می توانید هم خودروهای لوکس و مناسب را برای بازه های زمانی کوتاه مدت اجاره بدهید و هم امکان اجاره دادن خودرو های داخلی ارزان قیمت تر برای بازه های زمانی طولانی مدت چندین ماه نیز برای شما وجود دارد.

اجاره خودروهای لوکس و تر تمیز در حال حاضر از شبی یک میلیون تا ۲۰ میلیون تومان متغیر است و اجاره خودرو های ارزان قیمت برای بازه های زمانی یک ماهه بسته به شرایط از ۶ تا ۱۵میلیون متغیر است. البته این قیمت ها برای سال۱۴۰۱ بوده و احتمالاً در سال‌های آتی شاهد افزایش درآمدهای حاصل از این روش سرمایه گذاری نیز باشیم. در حال حاضر افراد بسیار زیادی در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران با خرید خودرو های مناسب از این روش سرمایه گذاری استفاده کرده و به درآمدهای قابل توجه و ثابت ماهیانه از این طریق میرسند. نکته بسیار جالب درباره روش سرمایه‌ گذاری این است که بسترهای لازم برای پیاده سازی این روش نیز در دسترس است و شما می توانید با استفاده از پلتفرم های آنلاین تمام فرآیند خرید و اجاره دادن خودرو را انجام داده و ضمانت نامه های لازم برای این منظور را نیز دریافت کنید.

شما با ثبت نام در سایت ها و پلتفرم های آنلاین ارائه دهنده خدمات اجاره خودرو به راحتی می‌توانید خودرو خود را در طول ماه برای چند شب اجاره داده و درآمد قابل توجهی برای خود ایجاد کنید. نکته بسیار مهمی که درباره این روش سرمایه گذاری در بازار خودرو باید به آن اشاره داشته باشیم این است که حتماً باید ضمانت نامه های لازم را از فرد اجاره گیرنده دریافت کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، هیچ گونه ضرری برای شما به وجود نیاید. البته اگر از خدمات پلتفرم های آنلاین معتبر برای این منظور استفاده کنید تمام فرآیند دریافت ضمانت نامه های لازم را نیز خود مالک این پلتفرم ها برای شما انجام خواهند داد.

خرید و فروش اقساطی خودرو


یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در بازار خودرو که اتفاقاً درآمد قابل توجهی نیز برای سرمایه گذاران به دنبال دارد فرایند خرید و فروش اقساطی خودرو است. در این روش شما می توانید با خرید خودروهای صفر و کارکرده آنها را به صورت اقساطی به کاربران به فروش رسانده و از طریق سود حاصل از فروش اقساطی به درآمد قابل توجه برسید. با توجه به اینکه در فرآیند خرید اقساطی نیاز به سرمایه اولیه خیلی زیادی وجود ندارد بسیاری از کاربران و علاقمندان برای خرید خودرو از این طریق اقدام می نمایند و شرکتها و افراد فعال در این روش سرمایه گذاری در حال حاضر سود های قابل توجهی را از این طریق به دست می آورند.

بسته به انصاف فروشنده در حال حاضر سود حاصل از فروش اقساطی خودرو برای هر ماه اقساط چیزی حدود ۱۸ تا ۳۰ درصد است. دقت داشته باشید که قیمت خودرو و شرایط آن نیز در میزان درصد حاصل از فروش اقساطی تاثیر خواهد داشت و در نهایت با جمعیت جوانب شرایط برای نوشتن بارگذاری در بازار خودرو ایران بسیار مناسب شده است. البته شایان ذکر است که شما می بایست حتماً ضمانت‌نامه‌های لازم برای پرداخت اقساط را در این روش دریافت کنید و بی گدار به آب نزنید. صرف چند درصد گران فروختن و یا چند درصد سود اقساط بیشتر نباید شما را به سمت فروش اقساطی خودرو بدون دریافت ضمانت‌نامه‌های لازم بکشاند از زیرا در این صورت ممکن است با چالش‌های بسیار زیادی روبرو شده و حتی برای نقد کردن سرمایه اصلی خود نیز نیاز به استفاده از خدمات قضایی داشته باشید.

در صورتی که اصول خرید و فروش اقساطی خودرو در بازار ایران را فراگرفته و بتوانید به نحو احسنت این روش را در بازار اقدام نمایید امکان رسیدن به سود های قابل توجهی در هر سال برای شما وجود خواهد داشت. نکته بسیار مهم درباره این روش سرمایه گذاری در بازار خودرو این است که نوسانات قیمت خودرو در بازار چند آنتی اسیر زیادی روی میزان سود شما نخواهند داشت و شما در هر شرایطی از بازار خودرو می توانید از این روش به درآمدهای قابل توجه برسید.

همچنین لازم به توضیح است که با توجه به افزایش جمعیت و نیاز شدید کاربران جامعه ما به خرید خودرو این روش سرمایه گذاری همیشه مشتریان خاص خود را داشته و شما هیچگونه چالشی می توانید برای پیدا کردن مشتری در این روش سرمایه گذاری نیز اقدام کنید.

واردات خودرو


روش دیگری که برای سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران می توانید انتخاب کنید واردات خودرو است. بسیاری از کاربران که اطلاعات کافی درباره شرایط واردات خودرو و یا سایر کالاها را نداشته و نمی دانند که در حال حاضر با توجه به پیشرفت های حاصل شده فرآیند واردات خودرو به سادگی انجام می پذیرد، بر این باور هستند که امکان ورود به این روش سرمایه گذاری را نداشته و از عهده واردات خودرو بر نمی آیند. اما جالب توجه است که شما تنها با یک کلاس آموزشی چند ساعته و یا استفاده از مشاورین میتوانید برای فرآیند واردات خودرو اقدام کرده و از این بابت هیچگونه چالشی پیش روی شما نخواهد بود.

حتماً درباره قیمت خودروهای خارجی در بازار خارج و در بازار ایران اطلاعات اولیه لازم را دارید و می دانید که تفاوت قیمت خودروهای صفر خارجی در خارج و بازار ایران بسیار زیاد است و حتی در فرایند واردات خودرو در تعداد بسیار کم نیز درآمد و سود بسیار زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد. اگر به سرمایه‌ گذاری در بازار خودرو علاقه دارید و به دنبال رسیدن به درآمدهای قابل توجه در این بازار هستید به شما توصیه می‌کنیم که حتماً اطلاعات کافی درباره شرایط واردات خودرو را به دست آورده و برای این منظور نیز اقدام کنید. واردات خودرو یکی از پردرآمدترین روش های سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران است که می تواند سود حاصل از چند سال فعالیت شما در سایر روش ها را در کمتر از چند ماه برای شما به ارمغان آورد.

لازم به توضیح است که با توجه به شرایط فعلی حاکم بر فرایند واردات خودرو چالش های خیلی زیادی در این رابطه برای شما وجود نخواهد داشت و حتی می توانید بدون نیاز به خارج شدن از منزل خود نیز تمام مراحل واردات خودرو را انجام داده و خودروی مورد نظر را درب خانه خود تحویل بگیرید. هر چند روش هایی برای کاهش هزینه های جانبی در این روش سرمایه گذاری وجود دارد اما با این حال اگر یک بار به توانید فرایند واردات خودرو را از صفر تا صد انجام داده و در این روش سرمایه گذاری وارد شوید به خوبی به اهمیت آن پی خواهید برد.

همکاری با شرکت های وارد کننده و سرمایه گذاری در آنها


یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در بازار خودروی ایران همکاری با شرکتهای وارد کننده و سرمایه گذار در این عرصه است. اگر شما به تنهایی امکان سرمایه‌ گذاری در فرآیند واردات خودرو را نداشته و نمی توانید برای این منظور اقدام کنید می‌توانید با تخصیص دادن سرمایه‌های خود به شرکتهای وارد کننده و فعال در این زمینه برای این منظور اقدام نمایید. البته شایان ذکر است که سود حاصل از فرآیند همکاری با شرکتهای وارد کننده نسبت به سود حاصل از اقدام مستقیم برای منظور کمتر است اما با این حال برای کسانی که نمی توانند با چالش های فرآیند سرمایه گذاری به صورت مستقیم در واردات خودرو کنار بیایند این روش می‌تواند یک روش عالی و مناسب باشد.

نکته بسیار جالب درباره این روش سرمایه گذاری این است که شما چالش های زیادی برای انتخاب شرکت مناسب و تخصیص دادن پول خود نداشته و تنها با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید شرکت های فعال در این زمینه را پیدا کرده و شرایط همکاری با آنها را نیز متوجه شوید. بعد از پیدا کردن و انتخاب شرکت مورد نظر تنها کافیست قرارداد همکاری را امضا کرده و پول مورد نظر برای سرمایه‌ گذاری را نیز در اختیار آنها قرار دهید. این شرکت ها با استفاده از سرمایه کاربران خود اقدام به واردات خودرو کرده و سود حاصل از فرآیند واردات و فروش این خودرو ها را به نوعی با همکاران خود تقسیم می نماید.

اگر به اساسنامه شرکت های فعال در زمینه واردات خودرو دقت کنید، شرایط همکاری و سرمایه‌ گذاری در آنها کاملا مشخص شده و حتی سود حاصل از فرایند سرمایه‌ گذاری نیز برای شما کاملاً تعیین خواهد شد. از این طریق می توانید یک دید کامل نسبت به این روش سرمایه گذاری پیدا کرده و حتی برای مقایسه آن با سایر روش های سرمایه گذاری در بازار خودرو نیز اقدام کنید.

خرید و فروش خودرو در بورس کالا


همین چند روز پیش بود که مسئولین بورس کالا اعلام کردند که امکان خرید و فروش خودرو در بورس کالا نیز برای کاربران و علاقمندان فراهم شده است و شما می توانید برای این منظور اقدام نمایید. خرید و فروش خودرو در بورس کالا روش کاملا عالی برای سرمایه‌ گذاری است که در این روش شما به نوعی هم در بازار بورس و هم در بازار خودرو به صورت همزمان سرمایه‌ گذاری کرده و می توانید سود بسیار مناسبی را از این طریق به دست آورید. درباره فرایند خرید و فروش خودرو در بورس کالا و رسیدن به سود ترین روش سرمایه گذاری لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

در درجه اول در این روش سرمایه گذاری حتما باید خودرو های مناسب را انتخاب کنید تا اختلاف قیمت آنها در بورس کالا و بازار آزاد قابل توجه باشد. به عنوان مثال برخی از خودروها با اختلاف قیمتی ۳۰ تا ۵۰ درصدی نسبت به بازار آزاد در بازار بورس کالا به فروش می رسند که خرید آنها می‌تواند سود فوق العاده زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد.

خودروهایی که اختلاف قیمت آنها در بورس کالا و بازار آزاد خیلی زیادی نیز ممکن است تحت تاثیر نوسانات بازار بورس قرار گرفته و سود چندانی برای شما به دنبال نداشته باشد و حتی شما مجبور شوید این خودروها را با ضرر به فروش برسانید. به عنوان مثال وقتی شما به دنبال خرید یک خودرو با اختلاف قیمت ۵ درصد در بورس کالا و بازار آزاد هستید، تمام سود حاصل از فرایند سرمایه گذاری شما تنها به یک نوسان کوچک در بورس کالا مرتبط بوده و همچنین فرایند می تواند علاوه بر اینکه تمام سود حاصل از روش سرمایه گذاری را از شما سلب کند امکان ورود به ضرر را نیز برای شما ایجاد خواهد کرد.

برای سرمایه گذاری در بازار خودرو از طریق بورس کانال لازم است تا دانش حداقلی فعالیت در بازار بورس را نیز به دست آورید. در مقاله آموزش رایگان بورس و همچنین در دوره بورس تمام نیازمندی‌های لازم برای فعالیت در این بازار را برای شما فراهم کرده‌ایم که با استفاده از این آموزش ها می توانید یک سرمایه گذاری فوق العاده ایده آل و جذاب در بازار بورس کالا از طریق خرید و فروش خودرو برای خود رقم بزنید.

سرمایه گذاری در خرید و فروش اقساطی خودرو


همچنین شما می توانید به جای سرمایه گذاری مستقیم در فرایند خرید و فروش اقساطی خودرو فعال در این عرصه وارد همکاری شده و سرمایه‌های خود را برای سرمایه‌ گذاری در اختیار آنها قرار دهید. تعداد شرکت هایی که در فرایند خرید و فروش اقساطی خودرو فعالیت می کنند بسیار زیاد از و شما در هر شهری که ساکن هستید می توانید تعداد قابل توجهی از این شرکت ها را پیدا کنید. در این فرایند چالش خاصی پیش روی شما قرار خواهد گرفت و تنها با در اختیار قرار دادن سرمایه های خود در اختیار این شرکت ها سود ثابتی برای شما در نظر گرفته می شود. این روش سرمایه گذاری نسبت به سرمایه گذاری مستقیم در فرایند خرید و فروش اقساطی خودرو سود به مناطق کمتری برای شما به دنبال خواهد داشت اما این سرمایه‌ گذاری کاملاً بی دردسر و بی خطر است.

انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری در بازار خودرو


روش های مختلف سرمایه گذاری در بازار خودرو در ایران را با هم مرور کردیم و نکات لازم برای استفاده از هر کدام از این روشها را نیز با شما در میان گذاشتیم. نکته بسیار مهمی که لازم است تا به بررسی آن نیز بپردازیم انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری در این بازار است. انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری در بازار خودرو به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت. با دقت به نکات زیر می توانید چنین شرایطی را برای خود تعریف کرده و در نهایت بهترین گزینه را برای منظور در نظر بگیرید.

در درجه اول لازم به یادآوری است که روش های مختلف سرمایه گذاری در این بازار از نظر میزان ریسک شرایط یکسانی برای دیگر نداشته و شما بر اساس نوع شخصیت خود در سرمایه‌ گذاری می‌توانید هر کدام از این روش ها را انتخاب کنید. اگر در فرآیند سرمایه گذاری ریسک پذیر هستید می توانید روش های وصول بالاتر اما باری که بیشتر مانند خرید و فروش خودروهای دست دوم و یا خرید و فروش خودروهای اقساطی و حتی واردات خودرو را برای خود برگزید و اگر به دنبال روش‌های بی دردسرتر نیز هستید می توانید سرمایه خود را در اختیار سایر شرکت‌های فعال در فرایند سرمایه گذاری در بازار خودرو قرار دهید.

سرمایه در دسترس برای سرمایه گذاری نیز یکی از فاکتورهای بسیار مهم در فرآیند سرمایه گذاری در این بازار خواهد بود که باید با نیز دقت داشته باشید.

میزان آشنایی و نوع تجربیات شما در بازار خودرو یکی دیگر از فاکتورهایی است که می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر روی انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری برای شما داشته باشد.


چالش های سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران


سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران

سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران با چالش‌های بسیار زیادی همراه است که برخی از این چالش ها ناشی از نداشتن اطلاعات و آگاهی های لازم و البته داشتن باورهای غلط درباره شرایط سرمایه گذاری در این بازار می باشد. بسیاری از کاربران به دلیل نداشتن شناخت کافی نسبت به نوسانات قیمت بازار خودرو و نداشتن توانایی لازم برای ارزیابی شرایط این بازار از تصورات غلط برای سرمایه گذاری در بازار خودرو استفاده کرده و به همین دلیل با مشکلات بسیار جدی روبرو می شوند. شما نباید فراموش کنید که سرمایه‌ گذاری در بازار خودرو مانند سایر روش های سرمایه گذاری با چالش های خاص خود روبرو بوده و اگر دقت کافی نداشته باشید ممکن است سرمایه خود را در این بازار از دست بدهید.

به صورت کلی علم اقتصاد به ما می آموزد که هر بازاری که پتانسیل سوددهی دارد می‌توان برای آن ریسک هایی را متصور بود و هیچ بازار بدون ریسکی برای سرمایه گذاری تعریف نمی شود. بنابراین نباید با این دید برای سرمایه گذاری در بازار خودرو تهران و شهرستان ها وارد شوید که این بازار هیچگونه ریسکی نداشته و سودآوری در آن مطمئن خواهد بود. در این بخش از مقاله سعی داریم تا برخی از چالش ها و تصورات که کاربران درباره شرایط سرمایه گذاری در بازار خودرو را دارند با هم مرور کرده و سپس در ادامه راه حل های برون رفت از این باورها را نیز برای شما بازگو خواهیم نمود. چیزی که مسلم است برای رسیدن به سود در این روش سرمایه گذاری لازم است تا شما به صورت حرفه‌ای و مطابق با شرایط اصولی حرکت کنید.

آیا قیمت بازار خودرو همیشه صعودی است؟


یکی از باورهای اشتباه درباره بازار خودرو ایران این است که ی از سرمایه گذاران تازه وارد به این بازار تصور می‌کنند که قیمت ها در بازار خودرو همیشه صعودی است و قرار نیست شاهد کاهش قیمت ‌ها در بازار باشیم. بله در اقتصاد ایران به شدت کم پیش می آید که در یک بازار شاهد افت قابل توجه قیمت کالاها باشیم. همانطور که در آموزش سرمایه گذاری در بازار مسکن اشاره کردیم قیمت کالاهای ارزشمند مانند مسکن و خودرو در ایران در اکثر مواقع در مسیر صعود قرار دارد اما این موضوع دائمی نیست. همیشه به خاطر داشته باشید که امکان افت قیمت های مقطعی را نیز باید برای بازارهای سرمایه گذاری مانند بازار خودرو در نظر بگیرید.

تصور کنید که شما یک خودروی دست دوم به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان را برای یک سرمایه گذاری چند هفته ای خریداری کرده‌اید. بروز یک اتفاق و یا یک خبر و یا چرخه معمولی و رایج بازار خودرو ممکن است در طول این چند هفته باعث افت ۲۰ تا ۳۰ درصدی ارزش خودروها شده که این امر می‌تواند ارزش سرمایه شما را در طول چند هفته ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش دهد. از این گذشته به خاطر داشته باشید که سرمایه شما چند هفته در بازار راکد مانده و از این رو ضرر شما از این سرمایه گذاری حتی بیش از این مقدار نیز خواهد بود.

در بازه های زمانی کوتاه مدت چنین اتفاقاتی به صورت معمول در بازار خودرو رخ می دهد. در روش سرمایه گذاری دراز مدت در بازار خودرو نیز باس می توانیم چنین اتفاقاتی را متصور باشیم. دقت کنید که با افزایش طول عمر خودروی شما از ارزش آن کاسته می‌شود و شما اگر زمان خوبی را برای فروش خودرو در نظر نگیرید ممکن است از سیر این نوسانات منفی شوید. بنابراین نه این که بازار خودرو یک بازار نزولی است اما امکان نزول قیمت ‌ها در این بازار نیز وجود دارد و نباید با این دید که قیمت بازار خودرو همیشه صعودی است برای سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنید.

آیا احتمال ضرر در سرمایه گذاری در بازار خودرو وجود دارد؟


قیمت بازار خودرو

بسیاری از کاربران با این دید وارد بازار خودرو می‌شوند که این بازار یک سرمایه گذاری مطمئن است و امکان ضرر کردن در آن وجود ندارد. خیلی از افراد نیز برای ورود به بازار خودرو این مثال ساده را در ذهن خود تداعی میکنند که یک خودرو پراید معمولی در طول ۱۰ سال از قیمت ۵ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است. اما درباره موضوع باید سیر دو نکته بسیار مهم را با شما در میان بگذاریم:

اول اینکه یک سرمایه گذاری منطقی و آگاهانه سرمایه گذاری است که بر اساس شرایط اقتصادی کشور انجام پذیرد. به طور مثال اگر شما در ده سال پیش با پنج میلیون تومان در شهر خود تنها می توانستید یک متر خانه بخرید و اکنون با ۱۵۰ میلیون تومان نتوانید یک متر از آن خانه را خریداری نمایید عملاً این سرمایه گذاری شما با شکست همراه شده است. البته این فقط یک مثال از تا ذهن شما نسبت به شرایط سرمایه گذاری در بازارهای مختلف روشن شود. این مثال به این معنا است که ضرر کردن در سرمایه گذاری به این معنا نیست که شما مقداری از اصل سرمایه خود را از دست بدهید. بلکه جا ماندن از تورم اقتصادی کشور نیز به معنای یک ضرر در سرمایه گذاری محسوب می شود.

در نکته دوم نیز باید یادآوری کنیم که بله امکان به وجود آمدن ضرر در سرمایه گذاری در بازار خودرو نیز وجود دارد. اتفاقاً به دلایلی مانند نداشتن اطلاعات فنی لازم درباره خودروهای دست دوم و یا عدم شناخت کافی نسبت به شرایط فروش انواع مدل های مختلف خودرو در بازار ممکن است شما نتوانید یک سرمایه گذاری درست و منطقی در بازار برای خود رقم زده و حتی مقداری از سرمایه اولیه و اصلی خود را نیز از دست بدهید.

بهترین روش سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران چیست؟


بسیاری از کاربران که متاسفانه تعداد آنها بسیار زیاد هم هست بر این باور هستند که خرید و فروش خودرو دست دوم و یا صفر کیلومتر در بازه های زمانی کوتاه مدت بهترین روش سرمایه گذاری در این بازار است. این باور و تصور به دلیل نداشتن آگاهی های لازم و شناخت کافی نسبت به سایر روش های سرمایه گذاری در بازار خودرو در ذهن کاربران شکل می گیرد. البته نه اینکه خرید و فروش خودرو یک روش سرمایه گذاری مناسب نباشد، خیر. اما بسیاری از روش های سرمایه گذاری در این بازار که در بالا به آنها اشاره کردیم هم می‌توانند مطمئن تر و هم پرسودتر باشند.

نکته بسیار جالب درباره بسیاری از روش های سرمایه گذاری در بازار خودرو این است که آنها نیاز به داشتن تخصص فنی برای بررسی شرایط خودروهای دست دوم و یا صفر کیلومتر نیز ندارند. انتخاب روش سرمایه گذاری مناسب در بازار خودرو به شرایط بازار و فاکتورهای دیگری مانند مقدار سرمایه در دسترس است و مواردی از این دست بستگی دارد که در بالا به آنها اشاره کردیم. اگر به دنبال این هستید که سرمایه‌ گذاری در بازار خودرو ایران را به عنوان یک روش سرمایه گذاری انتخاب کرده و دائماً در این بازار فعالیت کنید لازم است تا سایر روش‌های سرمایه‌ گذاری در این بازار را نیز شناخته و برای آنها نیز اقدام کنید. در غیر این صورت عمل شما نخواهید توانست از تمام پتانسیل بازار خودرو برای سرمایه گذاری در این بازار استفاده نمایید.

حداکثر میزان درآمد در بازار خودرو چقدر است؟


یکی دیگر از چالش هایی که درباره بازار خودرو ایران باید به بررسی آن بپردازیم حداکثر میزان درآمد در این بازار است. واقعاً بازار خودرو ایران و در راس آن بازار خودرو تهران چقدر پتانسیل سوددهی دارد و فعالیت در این بازار تا چه حد می‌تواند برای ما درآمد به دنبال داشته باشد؟

تعیین میزان درآمد در بازار خودرو ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر یک از این عوامل می تواند تأثیر قابل توجهی در درآمد نهایی فعالان و سرمایه گذاران این بازار ایجاد کند. به عنوان اولین و مهمترین عامل تاثیرگذار در میزان درآمد در فعالیت در این بازار بایستی به تجربه و نوع فعالیت سرمایه‌گذاران اشاره داشته باشیم. دو فردی را تصور کنید که در یک روش یکسان و با یک سرمایه یکسان برای سرمایه گذاری در این بازار وارد می شوند اما یکی از آنها به دلیل تجربه و داشتن شناخت کافی نسبت به شرایط بازار خودرو در ایران می‌تواند درآمد قابل توجهی برای خود رقم بزند. این موضوع نشان می‌دهد که درآمد حاصل از فعالیت در بازار خودرو برای تمام افراد یکسان نخواهد بود و نوع عملکرد افراد در این باره تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

همچنین روش سرمایه گذاری مورد نظر در بازار خودرو یکی دیگر از عوامل تاثیر گذاری است که حتماً باید در این باره مورد توجه قرار گیرد. هر کدام از روش های سرمایه گذاری نیاز به مقدار سرمایه متفاوتی داشته و درآمد حاصل از فعالیت در آنها نیز متفاوت است. همچنین کسانی که از چندین روش سرمایه گذاری به صورت همزمان استفاده می نمایند می توانند درآمد بیشتری را برای خود به دنبال داشته باشند.

اگر بخواهیم به صورت یک جمع بندی کلی درباره پتانسیل درآمد سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران و از کانی باعث اشاره کنیم که این بازار پتانسیل بسیار زیادی در این باره داشته و امکان رسیدن به سود های چندین میلیاردی نیز در آن به راحتی وجود دارد. کما اینکه در حال حاضر نیز بسیاری از افراد از فعالیت‌های سرمایه‌ گذاری خود در بازار خودرو به چنین درآمدی می رسند. همچنین افراد تازه کار که سرمایه متوسط نیز برای فعالیت در این بازار در نظر می‌گیرند نیز شرایط خوبی برای خود ایجاد کرده و می توانند درآمد مناسبی را برای خود رقم بزنند. شرایط بازار خودرو در سال های اخیر به گونه‌ای بوده است که فعالیت در این بازار درآمدی به مراتب بیشتر از درآمد کارمندی را برای سرمایه‌گذاران رقم زده و آنها می توانند درآمد ثابت ماهیانه قابل‌توجهی را حتی در شروع فعالیت خود در این بازار برای خود رقم بزنند. البته این موضوع به دقت این افراد به نحوه سرمایه گذاری در بازار خودرو نیز بستگی خواهد داشت.

آیا احتمال از دست رفتن کل سرمایه ها در بازار خودرو وجود دارد؟


قیمت بازار خودرو

چالش بعدی که درباره شرایط سرمایه گذاری در بازار خودرو باید به بررسی آن بپردازیم احتمال از دست رفتن سرمایه ها در این بازار است. همانطور که در آموزش رایگان فارکس و آموزش رایگان ارز دیجیتال اشاره کردیم بازارهای مالی همراه با پتانسیل بسیار بالا برای سوددهی شرایطی را نیز ایجاد می‌کند که امکان از دست رفتن کامل سرمایه ها نیز در آنها به وجود می آید. به عنوان مثال شما اگر مدیریت سرمایه مناسب در سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال را در دستور کار خود قرار ندهید ممکن است در بازه زمانی بسیار کوتاهی تمام سرمایه های خود را از دست بدهید. همچنین در آموزش رایگان بورس و پیش بینی بورس نیز اشاره کردیم که این موضوع حتی ممکن است در بازار بورس ایران نیز برای شما به وقوع بپیوندد.

واقعیت این است که بازار خودرو ایران از این نظر شرایط متفاوتی نسبت به بازار بورس و بازار ارز دیجیتال داشته و سرمایه‌ گذاری در آن ریسک کمتری نسبت به این بازارها دارد. اما این موضوع به این معنا نیست که امکان از دست رفتن کامل و بخش قابل توجهی از سرمایه ها در این بازار وجود نداشته باشد. بلکه این احتمال بسیار پایین است و معمولاً افراد حتی با تجربه بسیار پایین نیز می توانند سرمایه های خود را از این چالش دور نگه دارند. در موارد نادری نیز ممکن است شاهد از دست رفتن کامل سرمایه های خود در فعالیت در بازار خودرو نیز باشید. به عنوان مثال بروز تصادفات مختلف و یا وارد شدن به معاملات پر چالش که یک طرف آن ها را افراد کلاهبردار تشکیل می دهد می تواند چنین شرایطی را برای سرمایه گذاران در بازار خودرو به دنبال داشته باشد.


مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران


برای اینکه شناخت شما نسبت به شرایط سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران کامل شود لازم است و مزایا و معایب سرمایه گذاری در این بازار را برای شما مرور کنیم. قبل از هر چیزی لازم به یادآوری است که بررسی مزایا و معایب سرمایه گذاری در این بازار حتماً باید به صورت کاملاً بی‌طرفانه انجام پذیرد. در بسیاری از مقالات شاهد هستیم که مزایای سرمایه گذاری در بازار خودرو تهران بسیار پر رنگ شده و معایب سرمایه گذاری در این بازار خیلی مورد بررسی قرار نمی گیرد. همین موضوع باعث میشود تا کاربران بدون رسیدن به شناخت کافی برای سرمایه گذاری در این بازار برای آن اقدام نموده و در نتیجه نتوانند به خواسته مورد نظر خود برسند. از این رو در ادامه سعی داریم تا مزیت ها و معایب سرمایه گذاری در این بازار را به صورت کامل و البته با رعایت کامل انصاف برای شما بازگو کنیم. شایان ذکر است که شما می بایست بعد از بررسی مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران به یک نتیجه کلی درباره شرایط این بازار و البته نوع شخصیت خود برای سرمایه گذاری برسید.

جدای از بحث مقدار سرمایه مورد نیاز برای فعالیت در بازار خودرو بایستی یادآور شویم که سرمایه‌ گذاری در این بازار نیاز به روحیه و شخصیت خاصی نیز دارد. افراد بسیار زیادی هستند که با وجود رسیدن به موفقیت های قابل توجه در سایر بازارهای مالی و سرمایه گذاری در بازار خودرو به موفقیت چند نرسیده و نتوانست آنطور که باید به سود مناسب در سرمایه‌ گذاری در این بازار برسند. این موضوع بیشتر به روانشناسی سرمایه گذاری و روانشناسی خود افراد بستگی دارد که نباید آن را نادیده بگیرید.

اگر شما هنگام بررسی مزیت ها و معایب سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران بتوانید این مزیت ها و معایب را دقیقاً با نوع شخصیت خود ارزیابی کرده و تفاوتها و شباهت های آنها را تشخیص دهید، در نهایت سرمایه گذاری در این بازار برای شما بهینه تر خواهد شد. برای همین توصیه می کنیم که مزایا و معایب سرمایه گذاری در این بازار را به صورت کامل مطالعه کرده و به آنها به نوعی به عنوان راهنما و معرفی اولیه ورود به این بازار برای سرمایه‌ گذاری نگاه کنید. افراد حرفه‌ای و کسانی که به دنبال انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری در بازار ایران هستند اهمیت بسیار زیادی به این موضوع داده و به همین دلیل حتی در بازه های زمانی کوتاه مدت نیز بعد از ورود به بازار مورد نظر به موفقیت قابل توجهی در آن می رسند. سرمایه گذاری در بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هات من شما باید دقت کافی و لازم برای ورود به این بازار را داشته باشید تا در نهایت یک سرمایه‌ گذاری کاملاً مطمئن و بی خطر برای خود رقم زده باشید.

مزیت های سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران


قیمت بازار خودرو

در قدم اول به بررسی مزیت های سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران می پردازیم. معرفی مزیت های سرمایه گذاری در این بازار می تواند شما را نسبت به ورود به این بازار امیدوار نماید و به نوعی نشان دهنده جذابیت‌های این روش سرمایه گذاری خواهد بود. قبل از اینکه به معرفی کامل مزیت های سرمایه گذاری در بازار خودرو بپردازیم لازم است تا چند نکته بسیار مهم درباره مزیت ها را با شما در میان بگذاریم:

در درجه اول باید یادآوری کنیم که شما برای مقایسه هر چه بهتره بازارهای سرمایه گذاری با یکدیگر بایستی مزیت های آنها را از نظر کمی و کیفی با یکدیگر مقایسه کنید. به عنوان مثال پتانسیل سوددهی بازار خودرو می‌تواند یکی از مزیت های آن باشد اما این پتانسیل سوددهی در برابر پتانسیل سوددهی بازار ارز دیجیتال اصلا قابل مقایسه نیست.

همچنین باید یادآور شویم که برخی از مزیت های معرفی شده برای سرمایه گذاری در بازار خودرو به شرایط و نوع رفتار سرمایه گذار نیز مربوط میشود. ممکن است شرایط برای شما به گونه ای باشد که امکان استفاده و برخورداری از برخی از این مزیت ها را نداشته باشید.

کیفیت دسترسی به مزیت های سرمایه گذاری در بازار خودرو برای روش های مختلف سرمایه گذاری که در بالا به آنها معرفی کردیم نیز متفاوت خواهد بود. اینگونه نیست که در تمام شرایط شاهد یکسان بودن کیفیت سرمایه گذاری در تمام روش های سرمایه گذاری مختلف عرضه شده در این بازار باشیم.

همچنین نوع رفتار سرمایه گذاری نیز می تواند تفاوت هایی را در شرایط دسترسی به این مزیت ها ایجاد کند.

با دقت به نکات است که بررسی مزیت های سرمایه گذاری در بازار خودرو برای شما هدفمند تر خواهد شد. از این رو توصیه می کنیم که این مزیت ها را به صورت کاملاً آگاهانه درک کنید و شرایط شخصیتی خود برای سرمایه‌ گذاری را نیز با آنها تطابق دهید. به عنوان مثال اگر شخصیت شما به گونه ای است که به دنبال رسیدن به سودهای کلان در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه مدت هستید سرمایه گذاری در بازار خودرو برای شما مناسب نخواهد بود و پتانسیل بالای سوددهی این بازار نیز چند مزیت خاصی برای شما محسوب نخواهد شد. به همین دلیل بایستی به صورت کاملا حرفه ای برای بررسی مزیت های سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنید.

پتانسیل بالای سوددهی

اولین مزیت از مزایای سرمایه گذاری در بازار خودرو که باید به بررسی آن بپردازیم پتانسیل سوددهی این بازار است. همانطور که اشاره کردیم روش های مختلفی برای سرمایه گذاری در بازار خودرو وجود دارند که هر یک از این روشها شرایط مناسبی را برای رسیدن به سود را برای کاربران ایجاد کرده و به صورت کلی بازار خودرو شرایط خوبی از نظر میزان سود دهی دارد.

این بازار هم در بازه های زمانی کوتاه مدت و هم در بازه‌های زمانی بلند مدت امکان رسیدن به سود های قابل توجه را برای کاربران فراهم می آورد. بنابراین کسانی که به دنبال رسیدن به یک درآمد مناسب به ثابت ماهیانه هستند نیز می توانند از روش های مختلف سرمایه گذاری در بازار خودرو استفاده نمایند. البته در این بین بایستی به این نکته نیز توجه داشته باشیم که بر اساس عوامل مختلف ممکن است پتانسیل سوددهی این بازار برای سرمایه گذاران مختلف متفاوت باشد.

به صورت کلی بررسی پتانسیل سوددهی یک بازار برای سرمایه گذاری به صورت نسبی انجام پذیرد. به عنوان مثال برای این موضوع را بهتر درک کنید ممکن است یک سود ده درصدی برای یک بازار برای بسیاری از افراد یک سود مناسب در نظر گرفته شود اما بسیاری دیگر از افراد به دنبال رسیدن به سود های ۴۰ تا ۵۰ درصدی باشند. به همین دلیل به صورت قطعی نمی‌توان درباره پتانسیل سوددهی یک بازار اظهار نظر کرد.

بازار خودرو از نظر پتانسیل سوددهی به صورت کلی در شرایط خوبی قرار گرفته و می توان روی آن برای رسیدن به درآمدهای قابل توجه حساب کرد. البته شایان ذکر است که بازار های دیگری مانند بازار ارز دیجیتال و بازار فارکس و حتی بازار بورس و سکه پتانسیل صوتی به مراتب بالاتری نسبت به بازار خودرو دارند. اما با این حال با توجه به میزان ریسک وارد به سرمایه های کاربران بازار خودرو نیز از این نظر در جایگاه مناسبی قرار میگیرد.

تنوع بالای خودروها

یکی دیگر از مزیت های سرمایه گذاری در بازار خودرو تنوع بالای خودروهای موجود در بازار و روش های مختلف سرمایه گذاری است. در بالا روش های مختلف سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران را به شما معرفی کردیم و مزیت ها و معایب هر کدام را نیز تا حدی بررسی نمودیم. به این روش ها اضافه کنید که شما می توانید از تنوع بسیار بالایی از خودروها برای هر کدام از آنها استفاده کرده و از این طریق سرمایه خود را در بهینه ترین شرایط ممکن در بازار سرمایه گذاری نمایید.

دقت داشته باشید که تنوع بالای خودروهای داخلی و خارجی در بازار این مزیت را با خود به دنبال دارد که باعث می‌شود تا در هر زمانی بتوانید سرمایه های خود را به سمت برخی از آنها هدایت کنید و از این طریق هم ریسک سرمایه‌ گذاری خود را به حداقل میزان ممکن برسانید و هم امکان رسیدن به سود را در هر برهه ای برای خود به وجود آورید. سرمایه گذاری بر روی خودروهای مختلف باعث می شود تا شما حتی در زمان رکود بازار خودرو نیز بتوانید سود های ثابت ماهیانه را به دست آورید.

دقت داشته باشید که بسته به اخبار و شرایط موجود در بازار ممکن است در هر زمانی برخی از خودروها شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری نداشته باشند و سایر خودرو ها گزینه مناسبی به شمار بیایند. در چنین مواقعی تنها کافیست با یک تشخیص درست از سرمایه های خود را به سمت خودروهای سودده هدایت کنید تا امکان رسیدن به سود برای شما فراهم آید. این مهم باعث می‌شود تا حتی در زمانی که بازار خودرو در رکود کامل قرار گرفته و قیمت ها در حال کاهش است نیز شما با رشد ارزش سرمایه های خود روبرو شوید.

امکان سرمایه گذاری با سرمایه های متوسط در بازار خودروهای دست دوم

از دیگر مزایای سرمایه گذاری در بازار خودرو که اتفاقا مزیت بسیار مهمی نیز محسوب می‌شود، امکان سرمایه‌ گذاری در این بازار با سرمایه های متوسط است. به دلیل امکان خرید و فروش خودروهای دست دوم این امکان برای سرمایه‌گذاران وجود دارد تا بتواند با سرمایه های متوسط نیز برای رسیدن به سود از طریق بازار خودرو اقدام نمایند. البته سرمایه گذاری در خودروهای دست دوم تنها به خرید و فروش آنها محدود نشده و روشهای مختلف سرمایه گذاری را نیز می توان از این طریق در دستور کار قرار داد.

انواع روش های سرمایه گذاری در بازار خودرو را نیز می‌توان با خودروهای دست دوم انجام داد که این امر باعث شده تا حتی افراد تازه کار با سرمایه های متوسط در دسترس بتوانند برای این منظور اقدام نمایند. درباره مقدار سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در بازار خودرو نیز بایستی یادآور شویم که شرایط با سایر بازارهای مالی در آن متفاوت است. به عنوان مثال در بازار ارز دیجیتال و یا بازار فارکس شما تنها با چند صد هزار تومان می توانید سرمایه گذاری خود را آغاز کنید اما سرمایه گذاری در بازار خودرو حداقل نیاز به یک سرمایه چند ده میلیون تومانی خواهد داشت. اما با این حال به نسبت بازار مسکن نیاز به سرمایه کمتری برای ورود به بازار خودرو خواهید داشت.

در نظر داشته باشید که با توجه به اینکه یک سرمایه گذار موفق حتماً باید در بازارهای مختلف سرمایه‌ گذاری کرده و سرمایه‌های خود را به بخش‌های مختلفی تقسیم نمایند از این رو بررسی انواع بازارها و شرایط آن ها برای سرمایه گذاری برای کاربران حرفه‌ای امروز لازم است. بازار خودرو به نسبت بازار های مانند بازار بورس و بازار سکه ریسک سرمایه گذاری کمتری دارد و به همین دلیل هر چند مقدار سرمایه لازم برای ورود به این بازار بیشتر از آنها است اما با این حال شرایط بسیار خوبی را می توان در این بازار رقم زد.

نقد شوندگی مناسب

یکی دیگر از مزیت های سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران نقش فوق العاده مناسب این بازار است. در علم اقتصاد نقدشوندگی اهمیت بسیار زیادی برای یک سرمایه گذاری مطمئن دارد و بازار هایی که نقش شوندگی آنها شرایط خوبی نداشته باشد عملا نمی توانند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری مخصوصاً برای کوتاه مدت باشند. برای اینکه اهمیت نقدشوندگی در امر سرمایه گذاری را بهتر درک کنی لازم است تا یک مثال بسیار ساده را برای شما بازگو کنیم. برای این منظور بایستی سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن را برای شما مثال بزنیم. خرید و فروش یک واحد مسکونی بسته به شرایط و وضعیت بازار مسکن می تواند از چند روز تا چندین ماه به طول بیانجامد. فرض کنید شما یک سرمایه مناسب اما برای یک بازه زمانی مشخص چند هفته ای در اختیار دارید و به دنبال یک روش سرمایه گذاری مناسب برای این سرمایه باشید. هر چند ممکن است خرید یک واحد مسکونی سود مناسبی در طول این چند هفته برای شما به دنبال داشته باشد اما آیا واقعاً شما می توانید در یک بازی چند هفته یک واحد مسکونی را خریداری کرده و حتی آن را به فروش برسانید؟

این مثال به وضوح روشن می‌کند که نقدشوندگی بازار مسکن بسیار پایین است و شما بایستی زمان بسیار زیادی را برای نقد کردن دارایی های خود در بازار مسکن سپری کنید. اما برای بازار خودرو شرایط متفاوت است و شما می توانید در مدت زمان بسیار کوتاه تری برای خرید و فروش و نقد کردن دارایی های خود اقدام نمایید. در حال حاضر کل فرایند خرید و فروش یک خودرو ممکن است در طول چند ساعت به پایان برسد. البته برای نقل و انتقال سند و انتقال پلاک خودرو معمولاً یک بازه زمانی ده روزه نیاز است اما نقد کردن خود خودرو و دریافت اصل سرمایه از طریق خرید و فروش آن نیاز به بازه زمانی طولانی مدتی نخواهد داشت.

برای اینکه درک شما نسبت به نقد شوندگی بازار خودرو بیشتر شود لازم است تا این موضوع را با برخی دیگر از بازارهای مالی و سرمایه گذاری مقایسه کنیم. برای نقد کردن تمام دارایی ها در بازار بورس شما تنها نیاز به چند دقیقه زمان خواهد داشت و این موضوع در بازار ارز دیجیتال تنها در چند ثانیه انجام خواهد پذیرفت. میلیاردها دلار سرمایه در بازار ارز دیجیتال تنها در چند ثانیه نقل و انتقال می شود و این موضوع نشان از نقد شوندگی فوق العاده بالای این بازار دارد. با این مثال حالا می توان بیان کرد که نقش شوندگی بازار خودرو نسبت به بسیاری از بازار های مالی در شرایط ضعیف تری قرار دارد اما با این حال در یک بررسی کلی میتوان نقدشوندگی مناسبی را برای بازار خودرو ایران در نظر گرفت.

عدم نیاز به دانش تحلیلی خیلی زیاد

مزیت دیگری که برای سرمایه گذاری در بازار خودرو باید به آن بپردازیم عدم نیاز به دانش تحلیلی خیلی زیاد برای فعالیت در این بازار است. برای خرید و فروش خودرو و بررسی شرایط بازار نیاز به دانش تحلیلی خیلی وسیعی نداشته و با درک برخی از اخبار و شرایط براحتی می توانید بهترین وضعیت برای سرمایه گذاری خود در این بازار ایجاد کنید. برخلاف بازار های مانند بازار ارز دیجیتال و بازار بورس که نیاز به دانش فوق‌العاده قدرتمند از تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال در آنها وجود دارد در بازار خودرو چنین نیازی نخواهید داشت و به راحتی می توانید با کمی تجربه بهترین زمان برای خرید و فروش خودرو را به دست آورید.

البته دقت داشته باشید که عدم وابستگی زیاد بازار خودرو نسبت به ابزارهای تحلیل تکنیکال در کنار مزیت هایی که به آن اشاره کردیم ممکن است زیان هایی را نیز برای سرمایه گذاران در این بازار به دنبال داشته باشد. در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و یا تحلیل تکنیکال بورس شما می توانید با استفاده از ابزارها و استراتژی‌های مختلف بهترین نقطه و بهترین قیمت برای خرید و ورود به بازار را تعیین کرده و یک سرمایه گذاری فوق العاده مطمئن برای خود رقم بزنید. این ابزارها در اختیار شما قرار می گیرند تا ریسک سرمایه‌ گذاری خود را به حداقل میزان ممکن برسانید و از طرف دیگر با شرایط و نوع رفتار سایر سرمایه گذاران در این بازارها نیز آشنا شوید. وقتی وابستگی شدیدی میان ابزارهای تحلیل تکنیکال و بازار خودرو وجود ندارد عملاً این مزیت نیز از شما سلب خواهد شد. البته لازم به توضیح است که استفاده از برخی از استراتژی های تحلیل فاندامنتال برای بررسی شرایط بازار خودرو و تعیین بهترین زمان ها و بهترین قیمت ها برای ورود به بازار می تواند شرایط فوق العاده ایده آلی را برای این سرمایه‌ گذاری ایجاد کند.

پتانسیل کافی برای ورود با سرمایه های بالا

یکی دیگر از مزیت های بسیار مهمی که میتوانیم برای سرمایه گذاری در بازار خودرو به آن اشاره داشته باشید پتانسیل مناسب این بازار برای ورود با سرمایه های بالا است. همانطور که امکان ورود به یک بازار برای سرمایه گذاری با سرمایه های کم اهمیت دارد شرایط بازار برای وارد شدن با سرمایه های بالا نیز اهمیت خاص خود را خواهد داشت. با توجه به اینکه در صورت افزایش حجم سرمایه ها عملاً میزان سود و ضرر نیز با تغییرات بسیار زیادی همراه می شود، بنابراین بسیار مهم است که شما قبل از ورود به یک بازار پتانسیل آن را برای امکان ورود با سرمایه های مختلف مورد بررسی قرار دهید.

روش های مختلف سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران همانطور که اشاره کردیم هیچ گونه محدودیتی از نظر حجم سرمایه‌ها نداشته و شما می توانید با سرمایه های بسیار زیاد نیز برای سرمایه‌ گذاری در این بازار اقدام کنید. برای کسانی که به دنبال قرار دادن بخشی از سرمایه های خود در بازار خودرو هستن این می تواند یک فرصت بسیار مناسب باشد تا یک سود کم ریسک و مطمئن را برای خود رقم بزنند. شما می توانید با ورود به بازار خرید و فروش خودروهای خارجی که قیمت ‌های بسیار گرافی دارند از پتانسیل بازار خودرو استفاده کنید و همچنین امکان قرار دادن بخش های مختلف سرمایه های خود در روش‌های مختلف سرمایه گذاری در بازار خودرو نیز برای شما وجود خواهد داشت.

پتانسیل کافی برای ورود افراد جدید

از دیگر مزیت های که در سرمایه گذاری در بازار خودرو که می‌توان به آن اشاره کرد پتانسیل کافی این بازار برای ورود افراد جدید است. در بسیاری از مواقع یک روش سرمایه گذاری هر چند ممکن است جذابیت های بسیار زیادی داشته باشد اما پتانسیل کافی برای ورود سرمایه گذاران زیاد را ندارد. به عنوان مثال فرض کنید که شما برای سرمایه گذاری به دنبال راه اندازی یک استارتاپ آیا سرمایه گذاری در یک استارتاپ موجود هستید. در چنین مواقعی بایستی به صورت کامل بررسی کنید که آیا پتانسیل کافی برای رشد بیشتر استارت آپ مورد نظر وجود دارد یا خیر؟ در بسیاری از مواقع بازار کار بسیاری از فعالیت ها کاملا اشباع شده و دیگر نمی توان شاهد افزایش ورود سرمایه های جدید به بازار مورد نظر شد.

خوشبختانه بازار خودرو ایران از این نظر شرایط بسیار خوبی دارد و سرمایه‌گذاران هنوز هم می توانند با سرمایه های فوق العاده زیاد وارد این بازار شوند. خودرو به عنوان یک وسیله شخصی و ضروری در هر جامعه شناخته می‌شود و به همین دلیل خرید و فروش آن نیز با استقبال بسیار زیادی روبرو می شود. جدایی از بحث سرمایه‌ گذاری در بسیاری از مواقع افراد برای عوض کردن خودروها و یا خرید خودروی جدید وارد این بازار می‌شوند که همین امر باعث شده تا شرایط در بازار خودرو از این نظر فوق العاده مناسب باشد.

دقت داشته باشید که بازار خودرو ایران پتانسیل بسیار بالایی از این نظر داشته و هیچ گونه محدودیتی برای ورود سرمایه گذاران جدید به این بازار وجود ندارد. اگر در زمان بررسی و ارزیابی شرایط خود از بازار خودروی ایران با تبلیغاتی مواجه شدید که این بازار را به عنوان یک بازار اشباع معرفی می نمایند خیلی به این تبلیغات اهمیت ندهید. بازار خودرو ایران هنوز هم پتانسیل بسیار بالایی برای رشد و توسعه داشته و شرایط برای ورود سرمایه های جدید به این بازار کاملاً فراهم است.

معایب سرمایه گذاری در بازار خودرو


قیمت بازار خودرو

سرمایه گذاری در بازار خودرو همراه با تمام مزیت هایی که به آن اشاره کردیم دارای معایبی نیز می باشد. در بسیاری از مقالات موجود در اینترنت تنها به مزیت های سرمایه گذاری در بازار خودرو اشاره شده و کمتر شاهد پرداختن به معایب این روش سرمایه گذاری هستیم. اما واقعیت این است که سرمایه گذاری در بازار خودرو نیز مانند سایر روش های سرمایه گذاری دارای معایبی است که لازم است تا سرمایه‌گذاران قبل از ورود به آن ها دقت کافی داشته باشند.

یکی از مهمترین و اصلی ترین مزیت های شناخت معایب سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران این است که شما می توانید از این طریق شرایط این بازار را هر چه بیشتر با شرایط شخصی خود تطابق دهید. خیلی از افراد با خواسته های متفاوتی وارد بازار خودرو برای سرمایه گذاری می شوند اما غافل از این که رسیدن به این خواسته ها در این بازار دور از دسترس است. این مهم باعث بروز چالش های بسیار زیادی برای آنها می شود. یکی از مهمترین راه حل های تشخیص چنین شرایط و ورود مطمئن‌تر به یک بازار برای سرمایه‌ گذاری شناخت دقیق مزیت ها و در کنار آن معایب است.

نکته مهم بعدی که درباره معایب سرمایه گذاری در بازار خودرو باید به آن اشاره داشته باشیم، این مهم است که بسیاری از این معایب در صورت دقت کافی ممکن است پیش روی شما قرار نگیرند. در واقع نوع رفتار سرمایه گذاران در بازار نیز به نوعی در ایجاد معایب بیشتر در فرایند سرمایه گذاری در بازار خودرو تاثیر گذار است و میتواند هم نوعی معایب و هم شدت آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

به عنوان مثال یکی از مواردی که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت کلاهبرداری های مختلف موجود در این روش سرمایه گذاری است. در این بین شما می توانید با دقت کافی و همچنین استفاده از خدمات مشاوره برای همیشه این مشکل را در این روش سرمایه گذاری از بین ببرید.

ریسک متوسط سرمایه گذاری

اولین مورد از معایب سرمایه گذاری در بازار خودرو که باید به بررسی آن بپردازیم ریسک وارد به سرمایه های شما در این روش خواهد بود. سرمایه گذاری در بازار خودرو نیز مانند سایر روش های سرمایه گذاری دارای ممکن است باعث بروز ضرر و زیان در روند معاملات شما شود. درصد قابل توجهی از افرادی که به تازگی برای سرمایه گذاری وارد بازار خودرو می شوند به گمان اینکه این بازار هیچ ضرر زیادی به دنبال ندارد، بدون هیچ توجهی سرمایه های خود را وارد می کنند.

نیاز به تخصص های تجربی

یکی دیگر از معایب بزرگ سرمایه گذاری در بازار خودرو نیاز آن به تخصص های تجربی مختلف است. البته هر بازاری و هر روش سرمایه گذاری بنا به شرایط نیاز به تخصص های مختلفی پیدا می کند اما تخصص های تجربی معمولاً خیلی در فضای آموزشی مورد تدریس قرار نمی گیرند و به همین دلیل به آنها با چالش‌های زیادی همراه است. برای رسیدن به این دسته از تخصص های لازم است تا شما وارد فرآیند سرمایه گذاری شده و کم کم تجربیات خود را در این باره افزایش دهید.

نکته قابل تامل درباره تخصص های تجربی مورد نیاز در فرایند سرمایه گذاری در بازار خودرو این است که این تخصص ها تاثیر بسیار زیادی هم روی کیفیت سرمایه‌ گذاری و هم میزان سود دهی خواهند داشت. از این رو رسیدن به آنها اهمیت فوق العاده زیادی دارد و اگر شما در این باره سهل‌انگاری داشته باشید ممکن است سرمایه گذاری خود را با چالش‌های بسیار زیادی روبرو سازید.

احتمال از بین رفتن سرمایه ها

یکی دیگر از معایب سرمایه گذاری در بازار خودرو که به صورت مختصر اشاره کردیم که احتمال از بین رفتن سرمایه ها در این روش سرمایه گذاری است. عوامل بسیار زیادی وجود دارند که بروز هر یک از آنها ممکن است باعث از بین رفتن کل سرمایه و بخش قابل توجهی از این سرمایه شود. به عنوان مثال افتادن در دام کلاهبرداران و یا خرید خودروهای با ایرادات فنی بسیار سنگین از جمله عواملی است که می تواند باعث از بین رفتن بخش قابل توجهی از سرمایه‌های کاربران در این بازار شود. بسیاری از کاربران بدون توجه به این موضوع و با تصور اینکه بازار خودرو یک بازار پرسود است که هیچگونه ضرری در آن وجود ندارد وارد این بازار می‌شوند اما شواهد نشان می‌دهد که بروز چنین چالش‌های نیز در روند سرمایه گذاری در بازار خودرو امکان پذیر است.

با توجه به اینکه مبلغ سرمایه گذاری در بازار خودرو معمولاً زیاد است بروز چنین چالشی می تواند یک صدمه اقتصادی بسیار بزرگ برای کاربران باشد. در صورتی که نکات لازم برای سرمایه گذاری در این بازار دقت کافی نداشته باشید ممکن است به همین سادگی تمام سرمایه های گران قدر خود را از دست بدهید. از این رو توصیه می کنیم که حتماً با استفاده از آموزش های لازم و حتی با کمک افراد با تجربه و مربی وارد بازار خودرو شده و کم کم فرایند سرمایه گذاری در این بازار را به صورت حرفه‌ای بیاموزید. اما متاسفانه شاهد هستیم که وسوسه رسیدن به درآمدهای بسیار زیاد باعث شده تا بسیاری از کاربران بدون توجه به این نکات وارد بازار خودرو شده و سرمایه های خود را از دست بدهند.

کلاهبرداری های رایج و قابل توجه

از دیگر معایبی که میتوان برای سرمایه‌ گذاری در بازار خودرو به آن اشاره کرد وجود این روش های مختلف کلاهبرداری در این بازار است که در سال‌های اخیر به شدت رایج شده است. کلاهبرداری های بسیار زیادی توسط برخی از افراد سودجو در بازار خودرو انجام می پذیرد اگر شما تخصص و تجربه کافی برای انجام معاملات در این بازار را نداشته باشید به راحتی در دام چنین کلاهبرداری‌های خواهید افتاد. حتی اگر تنها برای خرید یک خودرو وارد بازار خودرو شده باشید با برخی از این روش های کلاهبرداری آشنا شده و می دانید که عدم دقت به نکات مختلف در زمان خرید ممکن است شما را وارد چنین منجلابی نماید.

در حال حاضر از روش‌های مختلف کلاهبرداری مانند فروش خودروهای سرقتی گرفته تا فروش خودروهای با نقص های سنگین در بخش فنی در این بازار رایج هستند. دریافت پول و نقل و انتقال صنعت حتماً باید تحت تاثیر تمام نکات امنیتی و البته زیر نظر وکیل و حقوقدان مطلع انجام پذیرد تا شما دیگر نگران ورود به چنین چالش هایی در روند سرمایه گذاری در بازار خودرو نباشید. حتی از صرف هزینه برای استفاده از خط شنی خدمات نیز می تواند یک برگ برنده برای دور ماندن شما از چنین روش های کلاهبرداری باشد.

نیاز به دانش حقوقی برای تنظیم قراردادها

تنظیم قراردادها و نقل و انتقال خودرو نیاز به دانش حقوقی نیز دارد. البته برای رسیدن به این دانش حقوقی نیازی به حضور در کلاسهای حقوقی نخواهید داشت و تنها با کمی تجربه و چند بار طی کردن فرایند خرید و فروش خودرو میتوانید به چنین تخصصی برسید. در حال حاضر معمولاً فرایند تنظیم قراردادهای خرید و فروش خودرو در دفاتر نقل و انتقال سند و دفاتر اسناد رسمی انجام می پذیرد. حتما سعی کنید که فرایند تنظیم سند و نقل و انتقال خودرو را در چنین دفاتری دنبال کرده و از تنظیم قرارداد در محیط های غیر رسمی اجتناب کنید.

به همراه داشتن یک وکیل آشنا به موارد مختلف و تنظیم قرارداد خرید و فروش خودرو نیز می تواند یک نقطه بسیار مثبت و مهم برای شما باشد تا به صورت کامل تمام چالش های مربوط به این روش سرمایه گذاری را برای خود از بین ببرید. در نظر داشته باشید که نکات حقوقی بسیار مختلفی برای تنظیم قرارداد معامله خودرو وجود دارد که هر یک از آنها می تواند در آینده برای شما چالش برانگیز باشد. از این گذشته تفسیر و تفهیم مفاهیم موجود در قرارداد حقوقی معامله خودرو نیز نیاز به تخصص حقوقی خواهد داشت و اگر شما تجربه کافی در این باره نداشته باشید ممکن است حتی بعد از اتمام فرآیند خرید و فروش خودرو نیز باز هم با چالش هایی روبرو باشید.

هزینه های جانبی قابل توجه

یکی دیگر از معایبی که میتوان برای سرمایه گذاری در بازار خودرو به آن اشاره کرد هزینه‌های جانبی مربوط به فرایند معامله خودرو ها در بازار است. در حال حاضر برای تکمیل کردن یک معامله ساده در بازار خودرو نیاز به صرف هزینه ی چند میلیون تومانی خواهید داشت. این هزینه بر اساس قیمت خودرو و شرایط معامله متغیر است اما با این حال باعث اشاره کنیم که نباید آن را نادیده بگیرید و این موضوع نیز می تواند باعث ایجاد تغییراتی در روند سوددهی بازار خود را برای شما شود.

چالش های انتخاب بهترین خودرو برای سرمایه گذاری

آخرین نکته که در بررسی معایب سرمایه گذاری در بازار خودرو باید با نشانه داشته باشیم چالشهایی هستند که در زمان انتخاب بهترین خودرو برای سرمایه گذاری پیش روی شما قرار دارند. برای اینکه شما بتوانید بهترین خودرو برای خرید و سرمایه گذاری را انتخاب کنید لازم است تا موارد مختلف را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و سپس معامله خود را نهایی کنید.

از یک طرف لازم است تا در زمان خرید خودرو دقت داشته باشید که خودروی مورد نظر شما از نظر فنی در شرایط مناسبی قرار بگیرد و از طرف دیگر نوع خودرو نیز با توجه به میزان پرفروش بودن آن در بازار در این امر اهمیت خواهد داشت. به صورت کلی شما بایستی یک چک لیست کامل داشته باشید و در زمان خرید خودرو تمام موارد مهم ارزیابی خرید بهترین خودرو را در این چک لیست قرار دهید.

دقت کنید اگر شما نتوانید از پس چالش های انتخاب بهترین خودرو برای خرید و سرمایه گذاری بر بیاید، امکان انجام یک سرمایه گذاری مطمئن و ایده آل را نخواهید داشت و ممکن است حتی در زمان فروش میتوانید در مورد مقرر معامله مورد نظر خود را به پایان برسانید. در ادامه سعی خواهیم کرد تا با بررسی نکات بسیار مهم فرآیند خرید و فروش خودرو در بازار دست دوم تا اندازه شما را با شرایط انتخاب بهترین خودرو آشنا کنیم.


سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم


قیمت بازار خودرو

در این بخش از مقاله سرمایه گذاری در بازار خودروی ایران و تهران سعی داریم تا نکات بسیار مهم به سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم را با شما در میان بگذاریم. همانطور که می‌دانید در حال حاضر بازار خودرو دست دوم را میتوان مهم ترین و جذاب ترین بازار خودرو در ایران تعریف کرد که اکثر کاربران برای رسیدن به سود از این بازار استفاده می نمایند. حتی کسانی که از سایر روش های سرمایه گذاری در این بازار استفاده می‌کنند نیز نیم نگاهی به خرید و فروش خودروهای دست دوم داشته و از این طریق نیز به دنبال رسیدن به سود هستند.

اما باید در نظر داشته باشید که رسیدن به سود در بازار خودرو دست دوم نیاز به کسب تجربه و شناخت تمام جزئیات این روش سرمایه گذاری دارد. این گونه نیست که شما با هر میزان سرمایه و بدون داشتن اطلاعات کافی به توانید وارد بازار خودرو دست دوم شده و از این طریق به سود رسید. به صورت کلی دو عامل داشتن اطلاعات کامل و کاربردی و همچنین داشتن تجربیات لازم از جمله مهمترین ابزارها و نکات لازم برای موفقیت در فرایند خرید و فروش خودرو دست دوم هستند. داشتن این اطلاعات و شرایط است که باعث می‌شود تا برخی از افراد به بهترین شکل وارد روند خرید و فروش خودرو دست دوم شده و بتوانند معاملات موفقی را برای خود رقم بزنند.

البته که تنها با مطالعه یک مقاله نمی توان به عنوان یک فرد حرفهای وارد روند خرید و فروش خودرو دست دوم شده اما با این حال در این بخش از مقاله سعی داریم تا مهمترین و اصلی‌ترین نکات تجربی و حرفه ای مربوط به این روش سرمایه گذاری در بازار خودرو تهران را با شما در میان بگذاریم. با دانستن این نکات تا اندازه قابل قبولی می توانید از همان ابتدا روند بسیار مناسبی در فرایند سرمایه گذاری خود در بازار خودرو رقم بزنید. همچنین داشتن این اطلاعات باعث می شود تا شما از ورود به ضرر زیان های سنگین دور مانده و سرمایه های خود را در خطرات و ریسک های مختلف قرار کاربرانی که تجربیات مختلفی در فرآیند خرید و فروش و سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم ایران دارند نیز می تواند در انتهای مقاله تجربیات و نقطه نظرات خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارند.

نکات مهم برای سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم


در اولین بخش می بایست نکات بسیار مهمه فرایند خرید و فروش خودرو دست دوم را با شما در میان بگذاریم. خرید و فروش خودرو در بازار خودروهای دست دوم حتماً باید با آگاهی های لازم انجام پذیرد اگر شما دقت کافی نداشته باشید ممکن است خیلی زود با ضرر های بسیار سنگینی رو به رو شوید. دقت کنید که شما در زمان خرید خودرو حتماً باید به شرایط فروش آن نیز دقت کافی داشته باشید تا روند سرمایه گذاری شما ایده آل شود. وقتی یک خودرو مشتریان کافی در زمان خرید ندارد احتمالاً در زمان فروش آن نیز به این چالش دچار خواهید شد.

نکاتی که در ادامه با شما در میان می گذاریم بیشتر نکات تجربی هستند که در کمتر مقاله ای در اینترنت می توانید به آنها دسترسی داشته باشید. این نکات بیشتر از روی تجربه افراد حرفه ای و سرمایه گذاران قدیمی در بازار خودروی دست دوم به دست آمده است. از این رو لازم است تا آنها را به دیده نکات کاملاً مفید و کاربردی برای سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم ایران در نظر داشته باشید.

  • خرید خودرو دست دوم نیاز به دقت زیادی دارد

خرید خودرو ارزان قیمت

به عنوان اولین نکته شما حتما باید در زمان خرید خودروی دست دوم به تمام جزئیات آن دقت کافی داشته باشید. در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که قیمت پایین و مناسب یک خودرو باعث می‌شود تا بسیاری از افراد فریب خورده و برای خرید آن اقدام نمایند. فراموش نکنید که هیچ قیمت پایینی در فرایند خرید و فروش خودرو دست دوم بی دلیل نیست و در بسیاری از مواقع فروشندگان از این ترفند برای فروش خودروهای مشکل دار و نقص کار خود استفاده می نمایند و خریداران نیز به دلیل قیمت بسیار پایین ترجیح می دهند تا خیلی سریع معامله را انجام دهند.

یک خودرو هم از نظر فنی و هم از نظر شرایط ظاهری ممکن است با چالش‌های بسیار زیادی روبرو باشد که تمام این چالش ها باید به صورت دقیق در زمان خرید مورد بررسی قرار بگیرد. عدم بررسی هر یک از آیتم ها و عوامل موثر بر شرایط یک خودرو می تواند تبدیل به یک چالش بزرگ در سرمایه گذاری شما شده و عملاً شما نمی توانید یک سرمایه گذاری مطمئن و ایده آل برای خود رقم بزنید. با توجه به این موضوع توصیه می‌کنیم که حتماً از همان ابتدای ورود به بازار خودروهای دست دوم با دقت بسیار بالا فرآیند بررسی و ارزیابی این خودروها را در دستور کار خود قرار دهید تا از این بابت هیچگونه چالشی برای شما به وجود نیاید.

  • دنبال خودروهای خیلی قیمت پایین نروید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که معمولاً در روند خرید و فروش خودروی دست دوم با آن روبرو هستیم، این است که معمولاً سعی میکنیم تا خودروهای با قیمت پایین را انتخاب کنیم. خودروهای ارزان قیمت معمولاً مشتریان بیشتری داشته و شرایط خرید و فروش آن ها ساده تر و سریعتر است. اما اینگونه نیست که شما دقیقاً ارزان ترین خودرو را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. خودروهای ارزان ‌قیمت معمولاً مدل های پایین تری بوده و نواقص فنی بسیار زیادی نیز دارا هستند. تجربه نشان می دهد که خودروهای خیلی ارزان قیمت ممکن است با چالش‌های بسیار زیادی از نظر فنی روبرو باشند و به همین دلیل فرآیند خرید و فروش آنها بسیار پر چالش شود.

در حال حاضر کاربران خانگی و مصرف کننده هایی که به دنبال خرید خودرو هستند در درجه اول سعی می کنند تا خودروهای را انتخاب نمایند که از نظر کیفیت فنی و شرایط ظاهری در بهترین وضعیت ممکن قرار گرفته باشند. اگر شما یک خودروی دست دوم که از نظر فنی و شرایط ظاهری در وضعیت ایده‌آلی قرار داشته باشد را تهیه کنید به راحتی می توانید آن را حتی کمی بالاتر از قیمت روز آن خودرو در بازار به فروش برسانید. اما در شرایط برعکس و در زمان خرید یک خودرو ارزان قیمت با نواقص فنی بسیار زیاد ممکن است نتوانید در زمان فروش عملکرد خوبی رقم زده و حتی مجبور به فروش خودروی مورد نظر با قیمت پایین تری نیز شوید.

  • حتما از همکار فنی با دانش در کنار خود استفاده کنید حتی با پرداخت هزینه

یکی از مهمترین نکاتی که در زمان خرید و فروش خودرو دست دوم باید به آن دقت داشته باشید استفاده از افراد فنی و متخصص در زمینه بررسی شرایط خودروی مورد نظر است. در حال حاضر موسسات و افراد بسیار زیادی در زمینه بررسی فنی شرایط خودرو فعالیت می نمایند که برای این منظور از ابزارهای تخصصی نیز استفاده می کنند. با کمک این افراد شما به راحتی می توانید یک خودرو دست دوم را به صورت کامل از نظر فنی و شرایط ظاهری مورد بررسی قرار دهید.

در نظر داشته باشید که بررسی فنی و ارزیابی کامل خودرو دسته دوم اهمیت بسیار زیادی برای انتخاب بهترین و زیباترین خودرو دارد و اگر شما در این زمینه خوب عمل نکنید نمی توانید یک سرمایه گذاری مطمئن در این بازار داشته باشید. از این رو توصیه میکنیم که حتی در صورتی که برای بررسی و ارزیابی خودروی دست دوم مورد نظر خود نیاز به پرداخت هزینه ای از بابت کارشناسی داشتید نیز حتماً از این خدمات استفاده نمایید.

در بسیاری از مواقع دیده شده است که برخی از افراد در زمان فروش خودرو با استفاده از ترفند های خاص و زیبا سازی کامل ظاهر خودرو سعی می‌کنند تا آن را بدون نقص نمایش داده و بالاترین قیمت به فروش برسانند. در چنین مواقعی اگر شما تخصص و تجربه کافی برای بررسی و ارزیابی شرایط فنی خودروی مورد نظر را نداشته باشید نمی توانید عملکرد موفقی در زمینه خرید خودرو دست دوم داشته باشید. استفاده از خدمات تخصصی و فنی در زمان ارزیابی و بررسی خودرو دست دوم اهمیت فوق العاده زیادی خواهد داشت و می تواند برگ برنده شما در این روش سرمایه گذاری نیز باشد.

  • خودرو ایراد دار نخرید حتی به قیمت پایین

خرید خودرو ارزان قیمت

نکته بسیار مهم دیگری که در فرایند خرید و فروش و سرمایه گذاری در بازار خودروی دست دوم باید با نشانه داشته باشیم این است که به هیچ وجه نباید به دنبال خرید خودروی ایراد دار بروید. در بسیاری از مواقع ایرادات وارد شده به خودروهای دست دوم خیلی جزئی هستند و امکان رفع آنها با یک تعمیر بسیار ساده وجود دارد که از این نظر چالش خاصی پیش روی شما قرار نخواهد داشت. اما در بسیاری از مواقع نیز شاهد هستیم که نواقص موجود در خودروهای دست دوم بسیار بزرگ بوده و امکان رفع آنها با هزینه های بسیار زیادی وجود دارد و حتی در صورت رفع کامل نیز باز هم این خودروها شرایط خوبی در زمان خرید و فروش نخواهند داشت.

فروشنده هایی که به ایرادات و نواقص خودرو خود آگاه هستند در زمان فروش قیمت های کمتری برای آنها در نظر می گیرند تا خریدار نسبت به خرید آنها راغب شود. اگر در زمان شروع ورود به بازار خودرو برای سرمایه گذاری هستید به صورت کامل باید از چنین خودروهای دوری کرده و تحت هیچ شرایطی به دنبال خرید آن ها نروید. فراموش نکنید که اگر چنین خودروهایی شرایط خوبی از نظر سرمایه گذاری داشتن خود فروشنده برای فروش آنها راغب نبود.

چک لیست خرید خودرو دست دوم


یکی از نکات بسیار مهمی که دقت به آن می‌تواند فرآیند سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم را برای شما ساده تر و ایده آل تر نماید استفاده از یک چک لیست است. در این چک لیست شما بایستی تمام نکات و موارد لازم برای بررسی و ارزیابی خودروهای دست دوم را درج کرده و در زمان خرید از آن استفاده کنید تا بتوانید تمام موارد و جزئیات مربوط به فرایند خرید خودرو مورد نظر خود را مورد بررسی و آنالیز قرار دهید. داشتن این چک لیست مخصوصاً در ابتدای زمان ورود به بازار خودرو برای خرید و فروش و سرمایه گذاری می تواند شما را از چالش‌های بسیار زیادی دور نگه دارد. برای کسانی که به عنوان یک سرمایه گذاری کاملاً مطمئن و بی خطر در این بازار هستند استفاده از چنین برنامه‌ای می‌تواند از همان ابتدا شرایط بسیار ایده آلی را برای سرمایه‌ گذاری در بازار خودرو به دنبال داشته باشد.

در ادامه سعی داریم تا هر یک از موارد لازم برای درج در چک لیست بررسی خودروهای دست دوم را با شما در میان بگذاریم. لازم است تا در زمان خرید خودروی مورد نظر خود تمام این موارد را به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای مورد بررسی قرار دهید. همچنین از قبل نیز می بایست بهترین شرایط را برای هر یک از این موارد در نظر داشته باشید تا در زمان بررسی و آنالیز شرایط خودرو مورد نظر بتوانید خیلی سریع درباره خرید آن تصمیم بگیرید. در ادامه همراه با معرفی هر یک از موارد لازم برای چک لیست خرید خودروهای دست دوم شرایط بررسی و آنالیز هر یک از این موارد نیز با شما در میان خواهیم گذاشت تا بتوانید به صورت کاملاً حرفه ای فرایند خرید و معامله این خودروها را در دستور کار خود قرار دهید.

  • برند خودرو

اولین نکته ای که در زمان خرید خودرو دست دوم باید به آن دقت داشته باشید برند خودرو مورد نظر است. با توجه به اینکه فرآیند خرید و فروش برندهای مختلف خودرو در بازار ایران شرایط مختلفی دارد از این رو شما حتماً باید در انتخاب برند مورد نظر برای سرمایه گذاری دقت ویژه داشته باشید. در ادامه مقاله سعی کرده‌ایم تا بهترین برند های خودرو برای خرید و فروش در بازار ایران را به شما معرفی کنیم. همچنین لازم به یادآوری است که شما در کنار بررسی برند خودرو حتما باید به سرمایه در دسترس خود برای خرید و فروش خودرو نیز دقت کافی داشته باشید. زیرا این سرمایه در انتخاب برند خودرو مورد نظر شما اهمیت خواهد داشت.

  • سال تولید خودرو (مدل خودرو)

یکی از مهمترین نکاتی که شما بایستی در چک لیست خرید خودرو دست دوم به آن دقت داشته باشید انتخاب مدل خودرو و یا سال تولید آن است. در بازار خودرو دست دوم ایران سال تولید خودرو اصطلاحاً با عنوان مدل خودرو شناخته می شود. هرچقدر مدل خودروی مورد نظر شما بالاتر باشد شرایط خرید و فروش آن ساده تر خواهد بود و شما می توانید با صرف هزینه کمتری برای خرید خودروی مورد نظر اقدام نمایید. برای اینکه در نهایت بتوانید بهترین روش سرمایه گذاری در بازار خودرو را در پیش بگیرید چند نکته بسیار مهم در انتخاب مدل خودرو می تواند برای شما حیاتی باشد:

دقت داشته باشید که خودروهایی که از عمر آنها بیش از ده سال میگذرد معمولاً مناسب برای سرمایه گذار این بوده و انتخاب آنها ممکن است برای شما چالش برانگیز باشد.

به عنوان نکته بعدی حتما باید به خاطر داشته باشید که خرید خودروهای صفر و کم کارکرد نیز ممکن است چالش افت قیمت را برای شما ایجاد کند. در واقع خرید خودرو کم کارکرد با این چالش روبرو خواهد بود که بعد از گذشت مدتی این خودرو ها با افت قیمت بیشتری روبرو می شوند.

اگر سرمایه مناسبی در اختیار دارید می توانید بخشی از آن را برای خرید خودرو ارزان با مدل پایین تر تخصیص داده و بخشی از آن را نیز برای خرید خودروهای گران تر در نظر بگیرید.

انتخاب مدل خودرو به تنهایی نمی‌تواند شرایط ایده آلی را برای سرمایه گذاری شما به دنبال داشته باشد و در کنار بررسی مدل خودرو حتماً باید به سایر موارد موجود در چک لیست بررسی خودرو دقت کنید. در نظر گرفتن تمام موارد در کنار هم و در کنار مدل خودرو می تواند بهترین شرایط را برای شما به دنبال داشته باشد و اگر به این موضوع دقت نکنید ممکن است انتخاب بهترین خودرو دست دوم خوب عمل نکنید.

  • تیپ خودرو

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب بهترین خودرو برای سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم باید به آن دقت داشته باشید تیپ خودرو مورد نظر است. هر کدام از انواع خودروهای داخلی رایج و محبوب در بازار ایران معمولاً در تیپ های مختلفی تولید و عرضه می شوند. میزان محبوبیت تیپ های مختلف خودروهای موجود در بازار ایران با یکدیگر متفاوت است و حتماً شما باید در زمان خرید به این موضوع دقت کافی داشته باشید. به عنوان مثال خودرو ۲۰۶ در تیپ ۲ محبوبیت بیشتری نسبت به سایر تیپ ها دارد. سایر خودروها مانند پراید و پژو پارس میز در تیپ های مختلف تولید می شوند که حتماً باید در زمان خرید به این موضوع دقت کافی داشته باشید.

  • کارکرد خودرو به کیلومتر

نکته بعدی که باید در چک لیست خرید خودرو دست دوم قرار بگیرد بررسی کارکرد خودرو مورد نظر است. کارکرد خودرو اهمیت بسیار زیادی هم در کیفیت آن دارد و هم در شرایط فروش خودرو نیز تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. هرچقدر کارکرد خودروی مورد نظر شما کمتر باشد در نهایت شرایط خرید و فروش بهتری برای آن قابل تصور خواهد بود. البته باید در این زمینه به صورت کاملاً منطقی رفتار کنید و کارکرد خودرو مورد نظر را بر اساس مدل آن بسنجید. مسلما هرچقدر مدل خودرو پایین تر باشد کارکرد آن نیز بیشتر خواهد شد. لازم به توضیح است که برای خودروهای مدل پایین کارکرد اهمیت به مراتب بیشتری دارد زیرا این خودروها معمولاً به دلیل طول عمر بالاتر معمولاً دارای کارکرد بیشتری هستند. از طرف دیگر افزایش میزان کارکرد ممکن است باعث افزایش استهلاک بخش های مختلف خودرو شده و از نظر فنی مشکلاتی برای آن به وجود آورد.

با توجه به تمام این شرایط شما بایستی در کنار انتخاب مدل خودرو همزمان کارکرد آن را نیز مورد ارزیابی قرار دهید. این رفتار باعث می شود تا در نهایت شما بتوانید یک خودرو با کیفیت بالا اما با قیمت پایین تر را تهیه کرده و سرمایه‌ گذاری به مراتب بهتری در بازار خود را برای خود رقم بزنید.

  • درصد رنگ بدنه خودرو

یکی از نکات بسیار مهمی که در زمان خرید و فروش خودرو دست دوم باید به آن توجه ویژه داشته باشید درصد رنگ بدنه خودرو است. هر چقدر از طول عمر خودرو گذشته باشد معمولاً با مشکلاتی مانند تصادف و یا زنگ زدگی ناشی از برخورد با آفتاب روبرو شده و همین امر باعث می شود تا رنگ بدنه آن با چالش روبرو شود. هرچند رنگ آمیزی جدید باعث می‌شود تا ظاهر خودرو شما جذاب تر باشد اما بدانید که افزایش میزان رنگ آمیزی بدنه خودرو باعث کاهش قیمت آن میشود.

برای این موارد کارشناسان فنی خودرو معمولاً از دستگاه های خاصی استفاده می نمایند تا مقدار بدنه رنگ شده در خودرو مورد نظر را مورد بررسی قرار دهند. به عنوان مثال اگر تنها یک درب از خودرو رنگ شده باشد چند درصد از قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند و در صورت رنگ شدن تعداد درب های بیشتر و یا کاپوت و سقف خودرو این میزان افت قیمت بیشتر خواهد بود. خودروهای دست دوم از نظر شرایط رنگ شدگی معمولاً به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

بی رنگ: دسته اول از خودروهای دست دوم با اصطلاح بی رنگ ساخته می شوند که هیچ گونه رنگ آمیزی در بدنه این خودرو ها وجود ندارد. دقت کنید که بی رنگ بودن بدنه خودرو به این معنا نیست که هیچ مشکلی از نظر رنگ در بدنه آن وجود نداشته باشد. در حقیقت رنگ آمیزی جدید در بدنه این خودروها انجام نپذیرفته و تمام شرایط ظاهری آن به صورت فابریک و کارخانه ای است.

رنگ جزئی: در دومین دسته از خودروهای دست دوم شاهد رنگ آمیزی جزئی بدنه آنها هستیم. در این موارد تنها بخشی از بدنه خودرو مانند یک درب و یا مقداری از کل بدنه رنگ‌آمیزی شده و سایر قسمتهای بدنه خودرو همچنان بی رنگ است. دقت داشته باشید که جزئی بودن رنگ بدنه خودرو ممکن است به دلایل مختلفی مانند تصادف و یا زنگ زدگی ناشی از برخورد بدنه با آفتاب باشد.

تمام رنگ: سومین نوع از انواع خودرو دست دوم از نظر رنگ بدنه تمام رنگ است. این خودروها معمولاً به دلیل تصادفات سنگین و یا کارکرد طولانی مدت با مشکلات بسیار زیادی از نظر ظاهر روبرو شده و بدنه آنها به صورت کامل رنگ شده است.

دقت داشته باشید که بعد از بررسی تمام معیارها مانند مدل خودرو و شرایط آن تقسیم بندی خود را از نظر میزان رنگ تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت آن خواهد داشت. از این رو بایستی این ویژگی را به صورت کاملاً حرفه ای مورد بررسی قرار دهید تا یک سرمایه‌ گذاری کاملا ایده آل در بازار خودرو برای خود رقم زده باشید.

  • قسمت های تعویض شده بدنه خودرو

یکی دیگر از موارد مهم دیگری که باید در چک لیست بررسی انواع خودروی دست دوم به آن دقت کافی داشته باشید قسمتهای تعویض شده در بدنه خودرو و بخش های مختلف آن است. در بخش قبلی بیان کردیم که در صورتی که بخشی از بدنه خودرو دارای رنگ آمیزی جدید باشد عملاً مقداری از قیمت خودرو افت خواهد کرد. در این بین در صورتی که یکی از بخشهای بدنه اصلی خودرو به دلیل مشکلات فنی و یا تصادفات تعویض شده باشد نیز چنین شرایطی را برای خودروی مورد نظر می بایست متصور باشیم.

در مواردی که آسیب های وارد شده به درب ها و کاپوت ها مانع از درست کردن آنها با یک صافکاری ساده می شود و نیاز به تعویض این بخش‌ها وجود خواهد داشت، عملاً در چنین شرایطی بخش آسیب دیده بایستی تعویض گردد و این تعویض صورت گرفته در بدنه خودرو باعث افت قیمت آن میشود. دقت داشته باشید که تعویض یکی از بخش های بدنه خودرو به‌مراتب می تواند افت قیمت بیشتری نسبت به رنگ آمیزی و صافکاری به دنبال داشته باشد. از این‌رو دارندگان خودروهای شخصی معمولاً در بدترین شرایط به دنبال تعویض قسمت آسیب دیده می روند و تا حد امکان سعی در برطرف کردن مشکل با صافکاری و رنگ آمیزی خواهند داشت.

خرید خودرویی که بخشی از آن به دلیل تصادف تعویض شده باشد می تواند چالش های بسیار زیادی برای شما به دنبال داشته باشد. فروش چنین خودروهایی در بازار معمولاً بسیار سخت است و شما مجبور به فروش آنها با قیمت های پایین تری نسبت به شرایط روز بازار خودرو خواهید بود. به همین دلیل توصیه می کنیم که در زمان خرید حتماً با استفاده از تجهیزات مدرن تمام جوانب را مورد بررسی قرار داده و جزئیات تعویض بخش های مختلف بدنه خودرو را ارزیابی کنید.

  • ضربه های وارد بر شاسی خودرو

یکی از مهمترین نکاتی که در چک لیست بررسی خودروی دست دوم باید به آن اشاره داشته باشیم، تصادف هایی است که در اثر آنها به شاسی اصلی خودرو آسیب وارد شده باشد. منظور از شاسی قسمت هایی از بدنه اصلی خودرو هستند که اسکلت اصلی بدنه را می سازند. در صورتی که تصادفات وارد شده به بدنه خودرو منجر به ورود آسیب به شاسی خودرو شده باشد عملاً شرایط آن بسیار پیچیده شده و لازم است تا دقت کافی در این باره داشته باشید.

افت قیمت خودروهای دست دوم که شاسی آنها ضربه خورده باشد به مراتب بیشتر از خودروهای دیگر است و حتماً باید با استفاده از افراد فنی و آگاه به چنین شرایطی درباره این موضوع بررسی های لازم را انجام دهید. دقت کنید که خریداران معمولاً اهمیت بسیار زیادی به شاسی بدنه خودرو داده و در زمان خرید تمام جزئیات مربوط به آن را مورد بررسی قرار می دهند. از این رو اگر شما در زمان خرید خودروی مورد نظر خود بررسی های لازم را انجام ندهید ممکن است در زمان فروش با چالش‌های بسیار زیادی روبرو شوید.

در بسیاری از مواقع مشاهده شده است که افراد زیادی بعد از خرید خودرو دست دوم حتی متوجه به وجود آمدن آسیب در شاسی اصلی آن نیز نشده و در زمان فروش تازه متوجه این موضوع می شوند. برای یک سرمایه گذار حرفه ای و کسی که به دنبال رسیدن به سود های قابل توجه در بازار خودروی ایران است چنین چالشی می تواند بسیار وحشتناک باشد و باعث به وجود آمدن ضررهای هنگفتی برای سرمایه‌ گذاری وی شود. دقت کنید که در این مواقع حتی اگر قیمت خودرو در بازار خودرو ایران افزایش پیدا کرده باشد نیز شما نمی توانید خودرویی مورد نظر را با قیمت معقول به فروش برسانید و احتمالاً مجبور به پرداخت ضرر بابت این سرمایه گذاری نیز خواهید شد. این نکته یکی از مهم ترین نکاتی است که باعث به وجود آمدن ضرر در فرایند سرمایه گذاری در بازار خودروی ایران میشود.

  • تعمیرات موتوری خودرو

یکی دیگر از موارد مهمی که در چک لیست بررسی خودرو دست دوم باید دقت ویژه به آن داشته باشید تعمیرات موتوری خودرو مورد نظر است. تعمیرات موتوری به دو بخش تقسیم می شوند. بخش اول تعمیراتی هستند که به دلیل شرایط کارکردی خودرو پیش می‌آیند. این قبیل تعمیرات اجتناب ناپذیر بوده و برای هرچه بهتر شدن عملکرد موتور خودرو لازم هستند. اتفاقاً انجام نپذیرفتن این تعمیرات باعث بروز مشکلات بیشتری در بخش فنی خودرو می شوند. اما در این بین آسیب هایی نیز وجود دارند که نقش فنی و موتوری خودرو را به شدت تحت تاثیر قرار داده و نیاز است تا تعمیرات اساسی برای برطرف شدن آنها انجام پذیرد.

انجام تعمیرات اساسی در موتور خودرو باعث میشود تا قیمت آن با کاهش روبرو شود. در برخی از مواقع حتی لازم است تعمیر انجام پذیرفته در سند خودرو نیز قید شود و شما حتما باید به این موارد دقت کافی داشته باشید. همچنین مد نظر داشته باشید که فروش چنین خودروهایی با چالش های بسیار زیادی همراه خواهد شد. به صورت دقیق و کامل بایستی موتور و بخش‌های فنی خودرو دست دوم مورد نظر را مورد بررسی قرار دهید تا از این ایرادات در آن وجود نداشته باشد. همچنین لازم به یادآوری است که در صورت خرید شیرین خودروهای احتمالاً باید هزینه های بسیار زیادی برای تعمیرات آن بپردازید که این امر می‌تواند سرمایه گذاری شما را با چالش های بیشتری نیز همراه سازد.

  • لوازم مصرفی خودرو

نکته مهم بعدی که در چک لیست خرید خودرو دست دوم باید به آن دقت داشته باشد و شیر لوازم مصرفی مورد نیاز برای خودروی مورد نظر است. لوازم مصرفی اصطلاحاً به آن دسته از لوازمی هستند که در زمانهای مشخص نیاز به تعویض آن ها در خودرو وجود دارد و تعویض نکردن آنها می‌تواند چالشهای به مراتب بیشتری از نظر فنی برای خودرو ایجاد نماید. دقت کنید که تعویض لوازم مصرفی خودرو می‌تواند هزینه بسیار سنگینی روی دست شما باقی بگذارد و به همین دلیل حتما باید به این موضوع دقت کافی داشته باشید.

درباره لوازم مصرفی خودروهای دست دوم دقت موارد زیر می تواند برای شما حیاتی باشد:

  • تعویض به موقع لوازم مصرفی باعث کارکرد هرچه بهتر خودرو از نظر فنی شده و نگهداری از آن را در شرایط ایده آلی امکان پذیر می سازد.
  • عدم تعویض لوازم مصرفی خودرو توسط فروشنده یکی از نشانه‌های نگهداری نامناسب خود را است.
  • در صورتی که بعد از خرید به دنبال تعویض لوازم مصرفی خودرو باشید هزینه های جانبی سرمایه‌ گذاری شما بیشتر خواهد شد.
  • برای کسانی که به دنبال سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازار خودروی ایران هستند تعویض لوازم مصرفی خودرو به هیچ وجه توجیه پذیر نبوده و حتما باید در این باره دقت کافی داشته باشید.
  • خودروهای سواری لوازم مصرفی مختلفی دارند که هر یک از آنها بایستی در کیلومتر مشخص تعویض شوند. از جمله مهمترین و اصلی ترین لوازم مصرفی خودروهای سواری که بایستی در زمان خرید و سرمایه‌ گذاری دقت ویژه‌ای روی آنها داشته باشید می توان به موارد زیر اشاره داشت.
لاستیک ها

از اصلی ترین لوازم مصرفی خودرو حتما باید در زمان مناسب تعویض شوند لاستیک ها هستند. عمر و کیفیت لاستیک های خودرو معمولاً بر اساس درصد آج باقی مانده از آنها تعیین می شود. وقتی شیارهای روی لاستیک خودرو از بین رفته و لاستیک تقریباً صاف شده باشد خطر رانندگی با خودروی مورد نظر به مراتب افزایش پیدا کرده و ممکن است حتی در سرعت های بالا باعث انحراف خودرو مورد نظر نیز شود. لاستیک خودرو بر اساس نوع و شرایط مصرف و همچنین نوع خودرو در بازه های زمانی مختلف می بایستی تعویض شود. شما می توانید در زمان خرید خودرو با یک بررسی چشمی درصد شیار های باقی مانده از لاستیک ها را مورد بررسی قرار دهید و به کیفیت و طول عمر لاستیک ها پی ببرید.

لنت ترمز

از دیگر لوازم مصرفی خودرو که تعویض آنها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد لنت ترمز ها هستند. در صورتی که لنت ترمز خودروی شما از بین رفته و دیگر قابل استفاده نباشد رانندگی با خودروی مورد نظر بسیار خطرناک است. مخصوصاً در جاده و در سرعت های بالا چنین موردی می تواند باعث بروز مشکلات بسیار زیادی شود. از بین رفتن لنت ترمز را شما می توانید با صدا های خارج شده از ترمز ها در زمان ترمز کشیدن خودرو متوجه شوید.

روغن موتور

روغن موتور یکی دیگر از لوازم مصرفی خود را از که بر اساس کیفیت روغن مورد نظر معمولاً در هر ۳ تا ۸ کیلومتر باید تعویض شود. روغن موتور اهمیت بسیار زیادی برای کیفیت هرچه بهتر فنی خود را داشته و اگر در زمان مناسب برای تعویض آن اقدام نشده باشد ممکن است موتور با آسیب‌های جدی روبرو شود.

تسمه تایم

یکی دیگر از لوازم مصرفی خودرو که در زمان خرید خودرو دست دوم باید به آن دقت ویژه داشته باشید تسمه تایم است. تسمه تایم معمولا برای بازه های زمانی طولانی مدت ای مورد استفاده قرار می گیرد اما به هر حال باید بدانید که خودرو دست دوم معمولا نیاز به تعویض تسمه تایم دارد.

همچنین از دیگر لوازم مصرفی خودرو که در زمان خرید خودرو دست دوم بهتر است به آنها نیز دقت کافی داشته باشید می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • روغن گیربکس و دنده
  • فیلترهای روغن و بنزین
  • باتری
  • بررسی آپشن های خودرو

همچنین یکی دیگر از مواردی که در چک لیست خرید خودرو دست دوم باید به آن دقت کافی داشته باشید آپشن های تعریف شده در خودرو مورد نظر است. البته بررسی آپشن های موجود در خودروها بر اساس داخلی و خارجی بودن خودرو شرایط متفاوتی دارد. زیرا بر اساس سیاستی که خودروسازان داخلی در پیش گرفته‌اند تا آینده نه چندان دور وجود یک فرمان و یا باز و بسته شدن درب ها نیز به عنوان آپشن برای خودروها در نظر گرفته خواهد شد. اما برای خودروهای خارجی معمولاً آپشن ها به ویژگی‌های بسیار خاصی اطلاق می شوند که وجود آنها باعث بالا رفتن قیمت خودرو مورد نظر میشود.

اگر به دنبال خرید یک خودروی دست دوم داخلی هستید برای بررسی آپشن های خودرو مورد نظر شرایط و موارد زیر بایستی مورد بررسی قرار بگیرند:

  • آینه های برقی
  • ترمز abs
  • کیسه هوا
  • نوع گیربکس
  • سیستم صوتی خودرو
  • دزدگیر

البته آپشن های دیگری نیز وجود دارند که با توجه به نوع خودرو و سال تولید آن ممکن است وجود آنها باعث جذابیت بیشتر از سرمایه گذاری بر روی خودروی مورد نظر شود. موجود آپشن ها مخصوصاً در خودروهای دست دوم باعث میشود تا فرایند خرید و فروش آنها ساده تر و سریعتر انجام پذیرد. اگر در زمان خرید به این آپشن ها دقت کافی داشته باشید در نهایت می توانید یک سرمایه گذاری مطمئن را برای خود رقم بزنید.

محبوب ترین خودروهای دست دوم برای خرید و سرمایه گذاری


اما کدام یک از خودروهای دست دوم گزینه مناسب تری برای سرمایه گذاری هستند و انتخاب آنها برای خرید و فروش می تواند شرایط بهتری را برای سرمایه‌گذاران به دنبال داشته باشد؟ نکات مهم مربوط به انتخاب و خرید خودروهای دست دوم را با شما در میان گذاشتیم. یکی دیگر از نکات مهم همه سرمایه گذاری در این روش انتخاب یک خودروی مناسب از نظر برند است. برای این که بتوانید فرایند سرمایه‌ گذاری خود را هم مطمئن تر و هم ایده آل تر پیش ببرید لازم است تا در انتخاب خودرو دقت کافی داشته باشید.

فراموش نکنید که انتخاب نامناسب در زمان خرید خودرو دست دوم باعث می‌شود تا حتی در صورت افزایش قیمت ها در بازار نیز شما نتوانید سود کافی را به دست آورید. به همین دلیل این نکته اهمیت بسیار زیادی برای سرمایه گذاران و مخصوصاً کسانی دارد که به تازگی وارد فرایند سرمایه گذاری در بازار خودرو می شوند. در این بخش سعی داریم تا محبوب‌ترین برندهای خودرو دست دوم را با شما در میان بگذاریم که انتخاب از میان آنها باعث می‌شود تا سرمایه‌ گذاری شما هم مطمئن تر و هم راحت‌تر شود.

  • پراید

خرید خودرو ارزان قیمت

اولین خودرویی که برای سرمایه گذاری در بازار خودروی دست دوم باید به آن اشاره داشته باشیم پراید است. پراید یکی از تولیدات گروه خودروسازی سایپا است که بیشتر از اینکه به یک خودرو معروف شده باشد به ماشین کشتار معروف است. این خودرو را می‌توان یکی از با کیفیت ترین خودرو های موجود در سرتاسر جهان معرفی کردند اما به دلیل قیمت بسیار پایینی که دارد در کشور ما با محبوبیت بسیار زیادی روبه‌رو شده و فرآیند خرید و فروش آن به سادگی و در زمان بسیار کوتاهی انجام می پذیرد.

مدل های مختلف از پراید توسط گروه خودروسازی سایپا تولید شدند که تفاوت آنها بیشتر در نام و عناوین به کار گرفته شده در آنها است و از نظر فنی خیلی تفاوتی نمی توان در میان مدل های مختلف پراید متصور شد. با وجود اینکه فرآیند تولید خودرو پراید از سوی گروه خودروسازی سایپا به اتمام رسیده است اما وجود تعداد بسیار زیاد این خودرو در انبارهای این گروه خودروسازی باعث شده تا همچنان پراید به عنوان پرفروش ترین و محبوب ترین خودرو در بازار ایران معرفی شود.

یکی از مهمترین مزیت هایی که پراید دارد هزینه بسیار کم تعویض مواد مصرفی و استهلاک پایین این خودرو است. در واقع مواد به کار گرفته شده برای ساخت این خودرو به قدری بی کیفیت هستند که دیگر تعویض آنها نمی تواند هزینه قابل توجهی روی دست شما باقی بگذارد. خرید و فروش پراید به دلیل استفاده بسیار زیاد از این خودرو مخصوصاً برای کسب و کارهای مانند خدمات مسافربری در داخل شهرها در کشور ما بسیار رایج شده و شما با ورود به بازار خرید و فروش پراید میتوانید سود خوبی را در بازه های زمانی کوتاه مدت به دست آورید.

  • پژو ۲۰۶

خرید خودرو ارزان قیمت

بعد از پراید احتمالاً دومین خودرو پرفروش کشور ما خودرو پژو ۲۰۶ است. این خودرو هرچند عنوان پژو را با خود یدک می کشد اما تفاوت های بسیار زیادی از نظر کیفیت با خودروهای تولید شده توسط پژو فرانسه داشته و اصلاً قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. پژو ۲۰۶ یک خودروی تقریباً جمع و جور است که شتاب خوبی داشته و هزینه تعویض لوازم مصرفی آن چندان بالا نیست.

درصد قابل توجهی از کاربران ایرانی که علاقه ای به استفاده از خودروی ضعیف و بی کیفیت پراید ندارند به دنبال خرید خودرو پژو ۲۰۶ می روند که قیمت بالاتری داشته و کیفیت آن نیز کمی بالا تر از پراید است. برای خرید پژو ۲۰۶ شما در هر شهری در ایران که هستید به راحتی می توانید از میان گزینه های مختلف و خیلی زیاد اقدام کنید.

خودرو پژو ۲۰۶ البته با مشکلات فنی بسیار زیادی بعد از گذشته طول مدت استفاده روبرو می شود که اگر در زمان خرید دقت کافی به این مشکلات نداشته باشید ممکن است سرمایه گذاری خود را با چالش های زیادی همراه سازید.

  • پژو پارس

خودرو یا بورس

یکی دیگر از خودروهای دست دوم محبوبه و رایج در کشور ما خودروی پژو پارس است که در مدلهای مختلف تولید می شود. این خودرو توسط گروه خودروسازی ایران خودرو وارد بازار ایران شده و این شرکت هر ساله با ایجاد تفاوت های بسیار جزئی و غیر قابل ذکر مدل های جدیدی از این خودرو را وارد بازار می کند. شاید اگر بخواهیم تفاوت های موجود در مدل های جدید پژو پارس را با نمونه ها و مدل های قبلی باهم مقایسه کنیم یک طنز نامه قابل توجه را می توان در نهایت به دست آورد. با توجه به اینکه این خودرو فضای کافی برای سرنشینان و همچنین قرار دادن وسایل دارد بسیاری از افرادی که به دنبال سفر هستند در زمان خرید خودرو پژو پارس را انتخاب می نمایند.

خرید و فروش پژو پارس نیز در کشور ما با سرعت بسیار زیادی انجام می پذیرد اگر شما این خودرو را نیز برای سرمایه‌ گذاری انتخاب کرده باشید می توانید در بازه های زمانی کوتاه مدت سود های قابل توجهی را به دست آورید. دقت به تمام مواردی که در بالا به عنوان چک لیست خرید خودرو دست دوم به آنها اشاره کردیم لازمه خرید پژو پارس است که حتماً باید با آنها دقت کافی داشته و خودرو مورد نظر خود را در بهترین شرایط ممکن انتخاب کنید.

  • پژو ۴۰۵

خودرو یا بورس

در کنار پژو ۲۰۶ و پژو پارس خودرو پژو ۴۰۵ نیز یکی دیگر از تولیدات گروه ایران خودرو است که به محبوبیت قابل توجهی در میان کاربران ایرانی رسیده است. البته دوباره باید یادآور شویم که هیچ کدام از این خودروها هیچ ارتباطی به شرکت پژو فرانسه نداشته و در حال حاضر تنها نام این برند بر روی این خودرو ها باقی مانده است. خودرو پژو ۴۰۵ جدید به دلیل مصرف بهینه بنزین و همچنین شرایط ظاهری که دارد به محبوبیت قابل توجهی در میان کاربران ایرانی رسیده و قیمت آن نیز نسبت به قیمت خودروهای خارجی تقریباً مقرون به صرفه محسوب می شود.

  • سمند

خودرو یا بورس

خودروی ملی نام دیگری سمند است که این نامگذاری باعث شد تا این خودرو در کمترین زمان ممکن به محبوبیت قابل توجهی برسد. ایران خودرو کمترین میزان خلاقیت و کیفیت را در تولید نمونه ها و مدل های جدید سمند در نظر گرفته و بیشتر سعی کرده تا از برخی از برند های خارجی سوء استفاده نموده و بخش‌هایی از این خودرو را بر اساس آنها طراحی و روانه بازار نماید. از نظر فنی خودرو سمند نزدیک به مدل های مختلف پژو است اما قیمت آن به نسبت مدل های پژو کمتر است. در نمایندگی های مختلف ایران خودرو نیز به راحتی می‌توانید لوازم یدکی و مصرفی سمند را پیدا کرده و از این نظریه هیچ گونه چالشی برای شما وجود نخواهد داشت.

روند خرید و فروش خودرو سمند نسبت به مدل های مختلف پژو و همچنین پراید کندتر است و معمولاً رقابت برای خرید این خودرو در میان کاربران ایرانی نسبت به مدل های بالاتر کمتر می باشد. اما با این حال این خودرو نیز محبوبیت قابل توجهی داشته و انتخاب آن برای سرمایه‌ گذاری می‌تواند شرایط خوبی برای شما به دنبال داشته باشد. اگر بتوانیم یکی از مدل های پایین این خودرو را البته در شرایط مناسب و کارکرد پایین پیدا کنید احتمالاً در مدت زمان بسیار کوتاهی می توانید آن را با قیمت به مراتب بالاتری به فروش رسانده و به سود خوبی برسید.

  • تیبا و خانواده

از دیگر خودروهای دست دوم رایج و محبوب در کشور ما که انتخاب آنها نیز برای سرمایه‌ گذاری می‌تواند شرایط خوبی برای شما داشته باشد خودرو تیبا و خانواده مختلف این خودرو است. شرکت سایپا در سالهای اخیر خودروی تیبا را در مدل های مختلف و در شکل ها و ابعاد مختلف روانه بازار کرده که از نظر فنی و حتی متریال مورد استفاده این خودروها هیچگونه تفاوتی با یکدیگر ندارند. از اسامی مختلفی نیز برای آنها استفاده می‌شود که استفاده از این اسامی بیشتر کار کرده تبلیغاتی داشته و از نظر فنی تفاوتی در خودرو مورد نظر ایجاد نمی کند.

میزان فروش خودرو تیبا نسبت به مدل هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم کمتر است اما با این حال این خودرو نیز از جمله نمونه های محبوب موجود در بازار ایران محسوب می شود. بیشتر از این که کیفیت این خودرو در محبوبیت آن اهمیت پیدا کرده باشد قیمت مناسب آن است که باعث شده تا خیلی از کاربران به دنبال خرید این محصول باشند. از نظر فنی خودروی تیبا با پراید نیز تفاوت چندانی ندارد و گروه خودروسازی سایپا حتی زحمت افزایش کیفیت این خودرو نسبت به خودروی پراید را نیز به خود نداده است. همین موضوع باعث شده تا قیمت لوازم مصرفی و لوازم یدکی تیبا نیز مقرون به صرفه باشد و یکی دیگر از دلایل محبوبیت تیبا همین موضوع است.

  • پژو ۲۰۷

خودروی پژو ۲۰۷ یکی از محصولات جدید طرح گروه خودروسازی ایران خودرو از که وارد بازار شده و به محبوبیت قابل توجهی در بازه زمانی بسیار کوتاه رسیده است. این خودرو نسبت به سایر مدل های پژو که در بالا به معرفی آنها پرداختیم قیمت بالاتری دارد و توان خرید آن توسط همه کاربران وجود نخواهد داشت. در این بین افرادی که سرمایه مناسبی در اختیار داشته و به دنبال خرید یک خودروی زیبا و جذاب هستند معمولاً پژو۲۰۷ را انتخاب میکنند. قیمت پایین ترین خودرو نسبت به خودروهای خارجی باعث شده تا فروش آن نیز قابل توجه باشد و به همین دلیل انتخاب آن برای خرید و فروش در بازار خودرو دست دوم نیز می‌تواند شرایط خوبی برای شما ایجاد کند.

  • دنا و خانواده

همچنین برای خرید و فروش خودرو دست دوم و سرمایه‌ گذاری در این بازار می توانید از خودرو دنا و خانواده آن نیز استفاده کنید. دنا یکی دیگر از تولیدات گروه خودروسازی ایران خودرو است که در ظاهر یک مدل بالاتر و باکیفیت تر از خودرو سمند سورن محسوب می گردد. ایران خودرو در واقع در سال‌های اخیر این خودرو را به عنوان یک خودروی لوکس و لاکچری وارد بازار ایران کرده و قیمت آن نیز نسبت به سایر تولیدات ایران خودرو بالاتر است. نه به خاطر کیفیت فنی و کیفیت بدنه بلکه بیشتر به خاطر آپشن های موجود در این خودرو شاهد محبوبیت قابل توجهی آن در میان کاربران ایرانی هستیم. خودرو دنا نیز فرایند خرید و فروش بسیار ساده ای در کشور داشته و سرمایه‌ گذاری بر روی این خودرو نیز می‌تواند شرایط خوبی برای شما ایجاد کند.

البته دقت داشته باشید که خودرو دنا نسبت به سایر محصولات که در بالا به معرفی آنها پرداختیم قیمت بالاتری داشته و سرمایه گذاری بر روی این خودرو نیاز به سرمایه های بیشتری از سوی سرمایه گذار خواهد داشت.

  • خودروهای خارجی ارزان قیمت

در کنار خودروهای ایرانی که در بالا به آنها اشاره کردیم برای ورود به بازار خودروی دست دوم شما می توانید از خودروهای خارجی ارزان قیمت نیز کار خود را آغاز کنید. در حال حاضر بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار ایران از نظر قیمتی تقریبا نزدیک به خودروهای داخلی هستند و خرید و فروش آنها نیز شرایط خوبی در بازار ایران دارد. بسیاری از برندهای خودروسازی چینی در سالهای اخیر به دلیل قیمت مقرون به صرفه به محبوبیت قابل توجهی در میان کاربران ایرانی رسیده اند.

البته دقت داشته باشید که میزان و شرایط خرید و فروش خودروهای خارجی ارزان قیمت نسبت به خودروهای داخلی کمتر است و حتما باید تمام جوانب از جمله بررسی کامل شرایط فنی و ظاهری خودرو را در زمان خرید این دسته از خودروها در نظر داشته باشید. یکی از مهمترین و اصلی ترین چالش هایی که باعث شده تا انتخاب خودروهای خارجی ارزان قیمت نسبت به خودروهای داخلی در اولویت دوم قرار بگیرد بالا بودن قیمت لوازم یدکی و لوازم مصرفی این خودروها است. همچنین در بسیاری از شهرها لوازم یدکی و مصرفی این خودروها با کمبود روبرو بوده و به همین دلیل خیلی از کاربران علاقه ای به خرید این دسته از خودروها نشان نمی دهند. با توجه به این موضوع اگر به دنبال خرید و فروش خودرو های چینی و خارجی ارزان قیمت هستید حتماً بایستی به شهر محل سکونت و محل فعالیت خود نیز دقت داشته باشید.

مزیت های سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم


اما چه مزیت هایی در بازار خودرو دست دوم وجود دارد که این بازار تا این حد محبوب شده و در حال حاضر بسیاری از کاربران به دنبال سرمایه گذاری بر روی آن می روند؟ برای اینکه شناخت شما را نسبت به شرایط سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم بیشتر کرده باشیم لازم دانستیم تا مزیت های سرمایه‌ گذاری در این بازار را با شما مرور کنیم. البته سایر روش های سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران نیز دارای مزیت های خاص خود هستند که در بالا به صورت کلی با آنها اشاره کردیم. اما به جهت اینکه بازار خودروی دست دوم از محبوبیت اهمیت بیشتری در میان کاربران برخوردار است به همین دلیل لازم داریم تا به صورت خاص و ویژه مزیت های این روش سرمایه گذاری را با شما در میان بگذاریم.

البته قبل از آن لازم به توضیح است که بسیاری از مزیت های تعریف شده برای بازار خودروی دست دوم در صورتی که در دسترس شما قرار خواهد گرفت که به صورت کاملا معقول و منطقی برای سرمایه گذاری در این بازار اقدام کرده باشید. اگر عجولانه و با هدف رسیدن به سودهای چندین میلیون تومانی آن هم در بازه زمانی چند روزه وارد بازار خودروی دست دوم شده باشید ممکن است و چالش های بسیار زیادی که در بالا به برخی از آنها اشاره کردیم روبرو شده و نه توان یک سرمایه گذاری مطمئن و ایده آل برای خود رقم بزنید. رسیدن به چنین جایگاهی در فرآیند سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم تنها در شرایطی در دسترس شما قرار خواهد گرفت که بتوانید تمام نکات بیان شده در بالا را به خوبی در نظر گرفته و شرایط سرمایه گذاری خود را به حالت استاندارد برسانید.

امکان ورود با سرمایه های محدود

اولین و مهمترین مزیت که برای بازار خودرو دست دوم می‌توان به آن اشاره کرد امکان ورود به بازار با سرمایه های محدود است. در حال حاضر شما برای خرید یک خودرو صفر نیاز به سرمایه بسیار زیادی دارد که معمولاً درصد قابل توجهی از کاربران جامعه امروز توانایی پرداخت چنین هزینه‌ای را نداشته و بیشتر به دنبال خرید خودروهای کارکرده با قیمت های مناسب تر می روند. به همین دلیل است که بازار خودرو دست دوم برای سرمایه گذاری تبدیل به یک بازار محبوب شده است و تمام سرمایه‌گذاران در این بازار سر می کنند با خرید و فروش خودرو های محبوب به سود های مناسب و ثابت ماهانه برسند‌.

نکته بسیار مهم بعدی در اینجاست که کسانی که به تازگی وارد بازار خودرو برای سرمایه گذاری می شوند نیز می توانند با استفاده از این مزیت با سرمایه های کم شرایط لازم برای سرمایه گذاری در این بازار را به دست آورده و کم‌کم با افزایش تجربیات خود مقدار سرمایه های خود را نیز در این بازار افزایش دهند. در واقع بازار خودروهای دست دوم مخصوصاً خودروهای داخلی ارزان قیمت شرایط بسیار خوبی برای کاربران تازه کار به وجود می‌آورد تا بتوانند با ریسک کمتر فرایند سرمایه گذاری در بازار خودرو را آغاز کرده و کم کم شرایط خود را بهتر نمایند.

البته دقت داشته باشید که امکان ورود با سرمایه های محدود به این معنا نیست که شرایط برای سرمایه‌ گذاری در بازار خودروی دست دوم با سرمایه های بسیار زیاد وجود نداشته باشد خیر. این بازار پتانسیل بسیار بالایی برای جذب سرمایه‌ها داشته و از این نظر هیچ گونه سوالی پیش روی سرمایه گذاران قرار نخواهد گرفت. اما با این حال امکان ورود با سرمایه های محدود یک مزیت بسیار بزرگ برای این بازار محسوب می‌شود که معمولاً در سایر روش های سرمایه گذاری در بازار خودرو به این ترتیب وجود ندارد.

پتانسیل سوددهی بالا

همچنین باید اضافه کنیم که بازار خودرو دست دوم پتانسیل سود دهی بسیار بالایی نیز دارا است. برخی از افراد که هنوز وارد فرایند سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم نشده اند بر این باور هستند که خرید و فروش این خودروها سود چندان زیادی نداشته و معمولاً سرمایه گذاران در این بازار با یک سود بسیار کم فعالیت خود را ادامه می دهند، اما این تصور کاملا اشتباه است. دقت داشته باشید که در حال حاضر سرمایه های چند میلیاردی برخی از افراد در بازار خودرو دست دوم در حال گردش است و این سرمایه گذاران سود های قابل توجهی نیز در بازه های زمانی کوتاه مدت می رسند.

با توجه به اینکه فرصت های سرمایه گذاری ایده آل بسیار زیادی در فرایند خرید و فروش خودرو دست دوم به وجود می آید به همین دلیل شاهد افزایش ورود سرمایه گذاران به این بازار نیز هستیم. رسیدن به تجربیات مناسب و همچنین دقت به تمام مواردی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم باعث می شود تا شما به راحتی  بتوانید در یک فرآیند سرمایه گذاری ایده‌آل و با کمترین میزان ریسک سود فوق العاده مناسبی را برای خود به دست آورید.

تنوع بالای خودروهای موجود

وضعیت دیگری که در فرایند سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم وجود دارد امکان خرید و فروش تنوع بسیار بالایی از خودروهای موجود است. شما هم می توانید از میان خودروهای داخلی و هم از میان خودروهای خارجی یکی از گزینه های مورد نظر را انتخاب کرده و در نهایت برای خرید و فروش آن اقدام کنید. تنوع بالای خودروهای موجود در بازار خودرو دست دوم باعث میشود تا شما بتوانید حتی در زمان های که کلیت بازار خودرو در رکود قرار گرفته باشد با انتخاب چند خودرویی مناسب سرمایه گذاری خود را ادامه دهید.

تنوع بالای خودروهای موجود در بازار خودرو دست دوم همچنین باعث می شود تا شما بتوانید بر اساس بودجه در دسترس هر کدام از گزینه های ممکن را انتخاب کرده و از این طریق نیز شرایط بهتری را برای سرمایه‌ گذاری خود ایجاد نمایید.

وجود ابزار و پلتفرم های لازم برای پیدا کردن خودرو

یکی از مهمترین نگرانی هایی که ممکن است در فرایند سرمایه گذاری این فقط در بازار خودروی دست دوم بلکه در سایر بازارها نیز به وجود آید پیدا کردن گزینه های مناسب از طریق پلتفرم های اینترنتی است. خوشبختانه در حال حاضر شرایط بسیار مناسبی برای پیدا کردن خودروهای مناسب در بازار خودروی دست دوم برای کاربران ایرانی وجود دارد و پلتفرم ها و سایت های مختلفی به صورت کاملاً رایگان و شرایط را برای شما عزیزان فراهم کرده اند. شما می توانید با عضویت در هر یک از این پلتفرم ها به تعداد قابل توجهی از خودروهای دست دوم در معرض خرید و فروش دسترسی پیدا کرده و بتوانیم از این طریق سرمایه‌ گذاری خود را کاملا بهینه کنید. اتفاقا همین مزیت نیز باعث شده تا سرمایه‌ گذاری در بازار خودروهای دست دوم شرایط به مراتب بهتری نیز داشته باشد.

البته استفاده از پلتفرم های اینترنتی چالش های خاص خود را نیز به دنبال دارد که حتماً باید با کسب تجربه به شرایط خوبی در استفاده از این پلتفرم ها برسید. با توجه به اینکه وقت و زمان اهمیت بسیار زیادی در فرایند سرمایه گذاری در بازار خودروهای دست دوم دارد از این رو شما با کسب تجربه در نحوه استفاده از پلتفرم های اینترنتی می توانید سرمایه گذاری خود را ایده آل تر نموده و فرصت های سرمایه گذاری بهتری را برای خود رقم بزنید.

چالش های سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم


سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم در کنار تمام مزیت هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم دارای چالش‌ها و معایبی نیز است. آشنایی با این چالشها این اهمیت را برای شما به دنبال خواهد داشت که از همان ابتدا با استفاده از ترفندهای مختلف می توانند مانع از ورود ضرر و زیان به سرمایه های خود شوید. اگر از همان ابتدا شرایط خوبی برای برطرف کردن تمام این چالش‌ها در نظر نگرفته باشید ممکن است شرایط برای سرمایه گذاری شما متشنج شده و دائماً در حال ضرر کردن باشید.

البته شایان ذکر است که با افزایش فعالیت در فرایند سرمایه گذاری در بازار خودرو و کسب تجربه در این بازار بسیاری از این چالش‌ها و معایب به خودی خود از بین خواهند رفت و شما دیگر چنین شرایطی را در فرآیند سرمایه گذاری خود احساس نخواهید کرد. اما برای این که از همان ابتدا بتوانید مانع از به وجود آمدن هرگونه ضرر و زیان در فرایند سرمایه‌ گذاری خود شوید بهتر از حتماً نکاتی که در ادامه بیان میکنیم را به دقت در نظر گرفته و به صورت کاملا استاندارد و اصولی وارد فرآیند سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم شوید.

نیاز به دانش فنی برای تشخیص شرایط خودرو

یکی از مهمترین معایبی که در فرایند سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم گریبان‌گیر سرمایه گذاران خواهد بود نیاز مبرم این روش سرمایه گذاری به دانش فنی برای تشخیص شرایط خودرو است. در بالا نکات لازم برای بررسی خودروهای دست دوم را در قالب یک چک لیست به شما معرفی کردیم که با استفاده از آن می توانید تا حدی شرایط مناسبی را برای تشخیص شرایط خودروی دست دوم مورد نظر خود ایجاد کنید. اما برای بررسی موارد نیاز است تا هم تجربه کافی داشته باشید و هم تخصص لازم برای این بررسی را به دست آورید. حتی بررسی برخی از موارد بیان شده در این چک لیست نیاز به ابزارهای تخصصی و حرفه ای نیز خواهد داشت.

در این بین افراد بسیار زیادی هستند که برای این منظور از خدمات شرکت‌ها و افراد حرفه‌ای استفاده می نماید اما با این حال این موضوع تبدیل به چالش بزرگ برای سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم شده و اگر شما تمهیدات لازم برای برون رفت از این چالش را در نظر نگیرید خیلی زود با شکست های زیادی رو به رو خواهید شد. توصیه می‌کنیم که حتماً این موضوع را کاملاً جدی بگیرید و به هیچ وجه قبل از بررسی کامل شرایط خودرو برای خرید آن اقدام نکنید. در بسیاری از مواقع شما به هیچ وجه نمی توانید در ظاهر خودرو و صحبت های فروشنده پی به شرایط فنی آن ببرید. چنین رفتاری در بازار خودروی ایران به مراتب زیاد شده و از این رو اگر نتوانید شرایط خوبی را برای خود ایجاد کنید خیلی زود با مشکلات اساسی در این باره روبرو خواهید شد.

وجود کلاهبرداری های متعدد

یکی دیگر از معایب بزرگی که برای بازار خودرو دست دوم می‌توان به آن اشاره کرد وجود کلاهبرداری های متعدد در این بازار است. متاسفانه افراد بسیار زیادی هستند که از نداشتن آگاهی ها و اطلاعات کاربران سوء استفاده کرده و به دنبال استفاده از روش های مختلف کلاهبرداری هستند. همچنین شایان ذکر است که روش های مختلف کلاهبرداری نیز در این بازار شایع است که در بسیاری از مواقع شناخت تمام آنها حتی برای افراد حرفه‌ای نیز کمی دشوار است.

این روند باعث شده که افرادی که به تازگی وارد بازار خرید و فروش خودرو دست دوم می‌شوند نتوانند شرایط خوبی برای خود رقم زده و در صورت عدم دقت نیز با چالش های بسیار زیادی در این باره روبرو می شوند. متاسفانه شاهد از این که هر روز نیز به تعداد و روش های کلاهبرداری در بازار خودرو دست دوم اضافه می شود و افراد زیادی هستند که در دام کلاهبرداران می‌افتند. از این رو توصیه می کنیم که با رعایت کامل نکات احتیاطی سرمایه گذاری خود را در بازار خودرو دست دوم آغاز کرده و به هیچ وجه فریب قیمت های پایین و مواردی از این دست را نخورید. قیمت های بسیار پایین درج شده برای خودروهای مناسب موجود در بازار اولین روش و اولین تله برای فریب افراد تازه کار است.

نبود شفافیت های لازم

یکی دیگر از بزرگترین معایبی که میتوان برای سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم به آن اشاره کرد نبود شفافیت های لازم چه از نظر شرایط فروش و چه از نظر شرایط قیمت گذاری است. با توجه به اینکه قیمت گذاری در خودروهای دست دوم به صورت کاملاً شخصی توسط خود افراد انجام می پذیرد از این رو معمولاً شاهد قیمت های متنوعی برای خودروهای مشابه با یکدیگر نیز در این بازار هستیم. البته درست کردن قیمت های غیر واقعی و غیر منطقی برای خودروها معمولاً شرایط را برای فروش آنها سخت می کند اما با این حال بسیاری از افراد نیز هستند که به دلیل نداشتن آگاهی لازم سرمایه های به مراتب سنگین‌تر را برای خرید خودروهای دست دوم اختصاص میدهند.

از این گذشته همانطور که اشاره کردیم هیچ گونه شفافیت از نظر شرایط فنی خودروهای دست دوم نیز وجود ندارد و تمام مسئولیت بررسی و ارزیابی شرایط فنی این خودرو ها به عهده خود خریدار خواهد بود. هرچند در موارد بسیار کمی با توجه به نوع قرارداد و معامله صورت گرفته می توان برای اخذ ضرر و زیان از فروشنده های متقلب اقدام کرد اما در اکثر موارد چنین امکانی وجود نداشته و خریدار تمام مسئولیت مربوط به شرایط خود را به عهده می گیرد. عدم وجود همین شفافیت ها است که باعث شده تا بسیاری از افراد از ورود به بازار خودرو دست دوم اجتناب ورزند اما با این حال با رعایت نکاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم امکان یک سرمایه گذاری مطمئن و دور از این تقلب ها و کلاهبرداری ها در این بازار وجود خواهد داشت.


آموزش تحلیل قیمت بازار خودرو


نوبت به بررسی نحوه تحلیل قیمت بازار خودرو می رسد. در آموزش تحلیل قیمت بازار خودرو سعی داریم تا تمام نکات لازم برای تحلیل و بررسی شرایط قیمت ‌ها در این بازار را با شما در میان بگذاریم تا از این پس میتوانید خودتان با بررسی موارد روند بازار خودرو را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. همانطور که در بالا اشاره کردیم شرایط و قیمت ها در بازار خودرو متناسب با سایر بازارها در حال نوسان است و برای اینکه بتوانید بهترین سرمایه‌ گذاری را در این بازار رقم بزنید لازم است و بهترین زمان و بهترین قیمت ها را برای ورود به این روش سرمایه گذاری انتخاب کنید.

شرایط و عوامل مختلفی بر روی قیمت بازار خودرو تاثیر دارد که لازم است تا تمام این عوامل و شرایط به صورت یکسان و همزمان مورد بررسی قرار بگیرند. از طرف دیگر شرایط اقتصادی ایران نیز معمولاً یک سیکل مشخصی را در طول بازه های زمانی طی می کند که با شناخت این سیکل و چرخه اقتصادی بازار ایران به راحتی می توانید بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بازار خودرو را انتخاب کنید. البته تنوع بالای روش های سرمایه گذاری در بازار خودرو نیز باعث شده تا در هر زمانی می توان از یکی از این روش ها برای رسیدن به سود در این بازار استفاده کرد. برای این منظور داشتن تجربه و شناخت کافی نسبت به شرایط بازار خودرو اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت که ما در این مقاله سعی داریم تا به صورت کامل چنین شناختی را برای شما فراهم آوریم.

با عوامل موثر بر قیمت بازار خودرو آشنا باشید


اولین قدم برای اینکه بتوانید فرایند تحلیل قیمت خودرو و تحلیل بازار خودرو را آغاز کنید شناخت عوامل موثر بر قیمت خودرو در ایران است. خودروهای خارجی و هم خودروهای داخلی تحت تاثیر عوامل مختلفی در بازار ایران قرار گرفته و قیمت آنها دائماً در حال نوسان است. در برخی مواقع شرکت های خودروسازی داخلی با دستورات و بخش نامه های دولتی اقدام به افزایش قیمت تولیدات خود می نمایند و در برخی مواقع نیز شاهد افزایش قیمت خودرو به دلیل تقاضا و شرایط مختلف حاکم بر اقتصاد ایران هستیم.

برای اینکه شما بتوانید یک سرمایه‌ گذاری کاملاً مطمئن و ایده آل برای خود رقم بزنید لازم است تا با عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت بازار خودرو آشنا شده و با تحلیل این عوامل بهترین زمان برای خرید و فروش خودرو را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که عدم شناخت این عوامل باعث میشود تا شما در زمان های نادرست برای خرید خودرو اقدام کرده و در نهایت یا به سود کافی نرسید و یا فرایند سرمایه گذاری خود را در ضرر ببینید. البته لازم به توضیح است که هر یک از عوامل موثر بر قیمت بازار خودرو در ایران تاثیر متفاوتی در این بازار می گذارند و شما باید به صورت کامل این عوامل را مورد بررسی قرار داده و در نهایت بهترین تصمیم را برای سرمایه گذاری خود اتخاذ کنید. در ادامه مهمترین و اصلی ترین عوامل موثر بر قیمت بازار خودرو در ایران را با هم مورد بررسی قرار داده و نحوه تاثیر گذاری آن ها را نیز با هم بررسی می‌کنیم.

  • قیمت دلار در بازار آزاد ایران

اولین و احتمالاً مهمترین عامل تاثیر گذار بر قیمت بازار خودرو در ایران قیمت دلار در بازار آزاد است. همانطور که احتمالا نمی دانید قیمت دلار در بازار آزاد ایران روی تمام اقلام و کالاها در بازار تاثیر گذاشته و سایر بازارهای مالی و سرمایه گذاری نیز به صورت مستقیم تحت تاثیر نوسانات قیمت دلار قرار می گیرند. بازار بورس، بازار سکه، بازار مسکن و حتی قیمت اجناس و کالاهای معمولی موجود در بازار ایران به صورت مستقیم تحت تاثیر قیمت دلار هستند و قیمت بازار خودرو نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.

خودرو یا دلار

تغییرات شدید بیان نوسانات بلند مدت قیمت دلار دقیقاً جهت دهنده به قیمت ها در بازار خودرو است. البته شایان ذکر است قیمت ها در بازار خودرو در زمان افت قیمت دلار با افت شدیدی روبرو نمی‌شوند و معمولاً شاهد ثبات قیمتی در این بازار در زمان افت قیمت دلار هستیم اما در مواقعی که افزایش قیمت دلار را در بازار شاهد باشیم عملاً شاهد افزایش قیمت بازار خودرو نیز خواهیم بود. البته شایان ذکر است که تاثیرپذیری قیمت بازار خودرو از قیمت دلار در برخی مواقع با یک تاخیر زمانی نیز همراه می شود. به همین دلیل ممکن است در لحظه شاهد نوسانات منفی در قیمت دلار باشید اما همزمان قیمت بازار خودرو در حال افزایش باشد. این هم نشان می‌دهد که هنوز قیمت خودرو در بازار خود را به تورم و میانگین قیمت دلار نرسانده و این افزایش قیمت ها می تواند همچنان ادامه داشته باشد.

نکته بسیار مهمی که درباره نوسانات قیمت دلار و نمودار آن درباره بازار خودرو باید به آن اشاره داشته باشیم این است که شما می‌توانید با تحلیل نمودار قیمت دلار و البته پیش بینی دلار بهترین زمان برای خرید و فروش در بازار خودرو را نیز انتخاب کنید. در مواقعی که به انتهای رود های نزولی در نمودار قیمت دلار می‌رسیم را عملاً میتوان بهترین زمان برای خرید خودرو در بازار در نظر گرفت.

  • قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خودرو

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت بازار خودرو قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای تولیدات است. درصد قابل توجهی از مواد اولیه به کار گرفته شده برای تولید خودروهای داخلی از خارج وارد می شود و بخشی از آنها نیز در داخل تهیه می شود. افزایش مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خودرو عامل بسیار مهمی است که می تواند حتی در صورت به وجود آمدن اخبار سیاسی و اقتصادی مثبت نیز باعث افزایش قیمت ‌ها در بازار خودرو شود. البته افزایش قیمت مواد اولیه به خودی خود تحت تاثیر عوامل مختلف دیگری قرار میگیرد و عوامل پایه ای را برای منظور بایستی بررسی کنیم.

نمونه سوال افزایش قیمت دلار و یک اقتصاد ضعیف از جمله عواملی هستند که باعث می شود تا مواد اولیه برای تولید خودرو افزایش پیدا کند. وقتی برای واردات مواد اولیه نیاز به پرداخت دلار است بنابراین افزایش قیمت دلار می تواند باعث افزایش قیمت مواد اولیه شده و در نتیجه افزایش قیمت ‌ها در بازار خودرو به دنبال داشته باشد.

  • شرایط بازارهای سرمایه گذاری موازی

همانطور که در آموزش سرمایه گذاری در بازار مسکن و البته در آموزش بورس اشاره کردیم بازارهای سرمایه گذاری و مالی در داخل ایران بر روی یکدیگر تاثیر می گذارند. وقتی بازی های مختلف سرمایه گذاری در ایران به صورت همزمان در دهان قرار می‌گیرند و تمایل برای سرمایه گذاری در میان کاربران افزایش پیدا می‌کند عملاً تمام بازارها در روند صعودی قرار گرفته و شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو نیز خواهیم بود. البته شایان ذکر است که این موضوع باعث به صورت کامل و دقیق مورد بررسی قرار بگیرد زیرا در برخی از مواقع افت کیفیت سرمایه گذاری در بازار بورس ممکن است باعث رونق سرمایه گذاری در بازارهای مانند بازار خودرو و بازار مسکن شود.

به صورت کلی بازارهایی مانند بازار بورس و بازار سکه بازار های پرهیجان هستند و نوسانات قیمت در آنها در بازه های زمانی کوتاه مدت بسیار زیاد است. اما در عوض بازارهای مانند بازار مسکن و بازار خودرو بازارهای کم ریسک کمتری بوده و سرمایه گذاری بر روی آنها مطمئن تر است. به همین دلیل وقتی شاهده افت ارزش دارایی های کاربران در بازارهای مانند بازار بورس و بازار سکه هستیم ممکن است بازار خودرو و بازار مسکن روند صعودی پیدا کنند. زیرا در چنین مواقعی کاربران ترجیح می دهند تا سرمایه های خود را از بورس خارج کرده و آنها را وارد بازار های مطمئن ترین مانند بازار خودرو نمایند. همین امر باعث افزایش تقاضا در بازار خودرو شده و افزایش قیمت ها را در این بازار به دنبال دارد.

یکی از روش های سرمایه گذاری که تاثیر بسیار زیادی بر روی روند قیمت در بازار خودرو دارد افزایش و کاهش سود های بانکی است. کاربرانی که سرمایه های متوسط در اختیار دارند دائماً در حال مقایسه سود های بانکی با سود حاصل از فعالیت در بازارهای مطمئن مانند بازار خودرو و بازار مسکن هستند. با توجه به اینکه تورم قابل توجه در اقتصاد ایران باعث شده تا سود های بانکی عملاً جوابگوی نیاز اقتصادی کاربران باشد به همین دلیل دائماً در حال خروج پول از بانک و ورود آن به بازار خودرو هستیم که همین امر افزایش قیمت های زیادی را در طول سال های اخیر در بازار خودرو را رقم زده است.

  • میزان عرضه و تقاضا

یکی دیگر از عوامل موثر دیگری که در تحلیل قیمت بازار خودرو باید به بررسی آن بپردازیم شرایط عرضه و تقاضا در این بازار است. تمام عوامل در نهایت تاثیر خود را بر روی شرایط عرضه و تقاضا را داشته و افزایش عرضه و تقاضا باعث به وجود آمدن نوسان قیمت در بازار خودرو میشود. وقتی عرضه در بازار ثابت و تقاضا افزایش پیدا کند شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو خواهیم بود و وقتی تقاضا ثابت باقی مانده و عرضه بیشتر شود شاهد کاهش قیمت در این بازار خواهیم بود.

سرمایه‌گذاران حرفه‌ای با یک تحلیل درست و شناخت کافی نسبت به روانشناسی معامله گران در بازار خودرو بهترین زمان را برای نوسانات قیمت بر اساس عرضه و تقاضا پیدا کرده و معاملات خود را بر این اساس پیاده سازی می نمایند. به عنوان مثال در مواقعی مانند اواخر سال به دلیل تقاضا برای خرید خودرو قیمت ها روند صعودی پیدا می‌کند و خرید خودرو در چنین مواقعی برای یک سرمایه گذار اشتباه خواهد بود. در عوض در ابتدای شش ماهه دوم سال به دلیل کاهش تقاضا برای خرید خودرو می توان برای سرمایه گذاری در این بازار اقدام کرد.

  • شرایط اقتصادی ایران

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت بازار خودرو شرایط اقتصادی ایران است. شرایط اقتصادی کشور ما تأثیر مستقیم بر روی شرایط اقتصادی کاربران جامعه داشته و این موضوع می‌تواند بر روی سرمایه گذاری آنها در بازارهای مختلف مانند بازار خودرو تاثیر مستقیم داشته باشد. افزایش توان خرید مردم و ان استفاده از خودروهای با شرایط بهتر باعث می‌شود تا قیمت ‌ها در بازار خودرو به ثبات رسیده و حتی شاهد افت قیمت خودروهای بی ارزش نیز در بازار باشیم.

متاسفانه در سال‌های اخیر تورم افسار گسیخته اقتصاد ایران باعث شده تا توان خرید کاربران و افراد جامعه ما به شدت کاهش پیدا کند و عمل آنها حتی برای خرید ارزان ترین خودرو های موجود در بازار نیز با مشکلات بسیار زیادی روبرو باشند. همین موضوع تاثیر مستقیمی بر روی روند قیمت ‌ها در بازار خودرو ایران نیز گذاشته و شاهد بالا رفتن بی رویه و حباب وار قیمت بسیاری از خودروهای بی کیفیت در بازار نیز هستیم.

البته شایان ذکر است که بهبود و درمان اقتصاد ایران نیاز به سال ها زمان داشته و در حال حاضر بسترهای لازم برای این منظور در کشور ما وجود ندارد و به این زودی ها نمی توانیم شاهد رونق اقتصادی باشیم. بهترین و جذاب ترین اخبار اقتصادی و سیاسی مانند امضای برجام نیز تنها مانند یک مسکن عمل کرده و تاثیر چندانی روی رویکرد اقتصادی مردم نخواهد داشت. از این رو در حال حاضر این عامل تنها در جهت منفی و افزایش قیمت ‌ها در بازار خودرو تاثیر می گذارد. همچنین لازم به توضیح است که برای سنجش شرایط اقتصادی بازار ایران نیز می توانید به میزان تورم تعریف شده در هر سال دقت داشته باشید. بالا بودن تورم از یک طرف افزایش نرخ ها نسبت به سال گذشته از طرف دیگر از جمله نشانه های اصلی یک اقتصاد بیمار هستند.

  • روابط سیاسی ایران با سایر کشورها

عامل دیگری که می‌تواند برای قیمت بازار خودرو تاثیر داشته باشد در روابط سیاسی ایران با سایر کشورها است. به صورت کلی بایستی در نظر داشته باشید که روابط خارجی سیاسی ایران با سایر کشورها تاثیر مستقیمی بر روی اقتصاد کشور ایران داشته و این امر می‌تواند باعث ایجاد تغییرات مختلف در بازارهای مالی و سرمایه گذاری مانند بازار خودرو شود. در حالی که در سال های اخیر شرایط سیاسی ایران به شدت تحت تاثیر روابط غیر دوستانه ایران با بسیاری از کشورهای بزرگ جهان قرار گرفته از این رو شاهد افت کیفیت اقتصاد کشور بوده ایم. یکی از عواملی که ثبات را به اقتصاد کشور باز خواهد گرداند همین روابط سیاسی ایران با سایر کشورها است که در حال حاضر اهتمامی برای بهبود آن وجود ندارد.

  • فعالیت دلالان در بازار خودرو

عامل دیگری که در روند قیمت بازار خودرو تاثیر خواهد داشت فعالیت دلالان در این بازار است. دلالان به صورت کوتاه مدت می توانند بر روی روند قیمت ‌ها تاثیر گذاشته و شرایط را به نفع خود تغییر دهند. البته شما بایستی به عنوان یک سرمایه گذار آگاه با نحوه فعالیت دلالان در بازار خودرو آشنا شده و نوع و شرایط سرمایه گذاری خود را نیز بر اساس رفتار این افراد تنظیم کنید. این امر باعث می‌شود تا فعالیت دلالان تاثیری بر روی روند سرمایه‌ گذاری شما نداشته و بتوانیم از فعالیت آن ها به سود مناسب تری نیز برسید.

دقت داشته باشید که فعالیت دلالی با سرمایه گذاری در بازار خودرو دو مقوله کاملا جداگانه نسبت به یکدیگر هستند. دلالان در بازار خودرو با تبلیغات پرفشار و استفاده از ترفندهای کلاهبرداری به دنبال افزایش یا کاهش قیمت خودرو در بازه های زمانی کوتاه مدت می روند تا از این طریق بتوانند خودروهای در دسترس خود را با قیمت بالاتر به فروش رسانده و قیمت خودروهای خریداری شده را به حداقل میزان ممکن کاهش دهند. در حالیکه سرمایه گذاری یک رفتار کاملاً حرفه ای است که شما با توجه به شرایط بازار خودرو و نحوه نوسانات قیمت در این بازار تصمیم می گیرید که چه زمانی برای خرید خودرو و چه زمانی برای فروش آن اقدام کنید.

اصول سرمایه گذاری در بازار خودرو را بشناسید


خودرو یا دلار

بعد از بررسی عوامل موثر بر قیمت خودرو حالا نوبت به آن رسیده تا واقعیت های مهمی را درباره این بازار و شرایط سرمایه گذاری در آن با شما در میان بگذاریم که با دقت به این واقعیت را می‌توانید در روند بهتری در فرآیند سرمایه گذاری خود ایجاد کنید. لازم است تا شما همراه با شناخت روش های تحلیل قیمت بازار خودرو و همچنین عوامل موثر بر قیمت ها در این بازار با اصول سرمایه گذاری در این بازار نیز آشنا شوید. شناخت اصول سرمایه گذاری در بازار خودرو باعث می شود تا شما از همان ابتدا به صورت کاملاً حرفه ای وارد فرایند سرمایه گذاری در بازار خودرو شده و بتوانید مانند یک سرمایه گذار آگاه در این بازار فعالیت نمایید.

اصول و قواعد مختلفی برای سرمایه گذاری در بازار خودرو وجود دارد که در این بخش قصد داریم به برخی از آنها اشاره داشته و نکات لازم برای بالا بردن سطح آگاهی شما در آنها را نیز بیان کنیم. لازم به توضیح است که رسیدن به تخصص های کافی و لازم برای سرمایه گذاری در بازار خودرو در بسیاری از مواقع به صورت تجربی به دست می‌آید و مطالعه مقاله تنها آگاهی های شما را نسبت به این موضوع افزایش خواهد داد. برای اینکه بتوانید این اطلاعات و آگاهی ها را به صورت کاملا حرفه‌ای در بازار و در فرایند سرمایه گذاری در بازار خودرو پیاده سازی کنید لازم است تا مرحله به مرحله آموزش دیده و همزمان با سرمایه‌ گذاری در بازار آنها را تجربه کنید.

با این تفاسیر اولین و مهمترین اصل از اصول سرمایه گذاری در بازار خودرو این است که شما با سرمایه کم و با هدف کسب تجربه وارد این بازار شده و کم کم با افزایش تخصص ها و تجربیات خود مقدار سرمایه خود را در این بازار افزایش دهید. فراموش نکنید که سرمایه گذاری در بازار خودرو یک فرآیند کاملا حرفه‌ای است و اگر شما با اصول این حرفها آشنا نباشید خیلی زود تسلیم دلالان و سودجویان فعال در بازار خودرو خواهید شد.

در بهترین زمان برای خرید خودرو اقدام کنید


یکی از مهمترین اصول سرمایه گذاری در بازار خودرو انتخاب بهترین زمان مناسب برای خرید خودرو و ورود به این بازار برای سرمایه گذاری است. در بسیاری از مواقع نقد باقی ماندن و عدم ورود به بازار می تواند شرایط بهتری را از نظر سرمایه گذاری برای شما به دنبال داشته باشد. لازم نیست که دائم به دنبال خرید خودروهای مختلف در بازار باشید. بلکه با یک تحلیل درست بایستی بهترین زمان را برای خرید خودرو انتخاب کرده و در نهایت در کمترین قیمت ها وارد بازار شده و در بیشترین قیمت ها از آن خارج شوید.

در بند های قبلی مقاله توضیحات و نکات لازم برای انتخاب بهترین زمان برای ورود به بازار خود را با شما در میان گذاشتیم که با دقت به آنها می توانید در این امر موفق باشید. سرمایه‌گذاران بسیار زیادی در بازار خودرو هستند که در طول سال سرمایه گذاری خیلی زیادی انجام می دهند اما با همان چند مورد سرمایه گذاری به سود های قابل توجهی می رسند که نشان از دقت عالی آنها در انتخاب بهترین زمان برای ورود به این بازار را دارد. شما می‌توانید همزمان و به صورت موازی در کنار فعالیت در بازار خودرو آموزش های لازم برای فعالیت در بازار سکه و یا بازار مسکن و حتی بازار بورس را نیز فرا گرفته و در مواقعی که احساس می کنید که بازار خودرو شرایط خوبی برای ورود ندارد از این بازارها برای افزایش ارزش دارایی های خود استفاده کنید. رفتاری که در حال حاضر بسیاری از معامله‌گران و سرمایه گذاران حرفه ای در بازار ایران انجام می دهند.

خودروهای محبوب و پرطرفدار بخرید


یکی دیگر از اصول بسیار مهم در فرایند سرمایه گذاری در بازار خودرو این است که شما خودرو های محبوب و پرطرفدار را بشناسید و آنها را بخرید. خرید یک خودروی خوب تنها به معنی خرید یک خودرو ارزان قیمت و با کیفیت نیست بلکه شما حتماً باید خودروی را تهیه کنید که محبوبیت خاصی در میان کاربران ایرانی داشته باشد. فرض کنید شما یک خودروی ناشناخته و گمنام را با قیمت مناسب و در شرایط خوب خریداری می‌کنید. در چنین مواقعی این نکته را در ذهن داشته باشید که اگر فروشنده این خودرو امکان فروش آن با قیمت بالاتر را داشت حتماً برای این منظور اقدام می نمود. در حقیقت وقتی یک خودرو محبوبیت قابل توجهی در میان کاربران ایرانی نداشته باشد قیمت آن با افت روبرو شده و شرایط خرید و فروش آن به این سادگی‌ها امکان پذیر نخواهد بود.

همچنین به عنوان یک نکته بسیار مهم دیگر باید یادآوری کنیم که قیمت خودرو های رایج و محبوب است که معمولاً با نوسان قابل توجه روبه‌رو می‌شود و سایر خودرو ها معمولاً در محدوده بسیار کم نوسان قیمت دارند. اگر شما این اساس اصول سرمایه گذاری در بازار خودرو را در نظر نگیرید ممکن است خیلی زود و در همان قدم های ابتدایی ورود به این بازار با شکست روبرو شده و نتوانید به سودآوری مورد نظر برسید. همچنین عدم دقت به این است که باعث می شود تا شما برخی از مزیت های سرمایه گذاری در بازار خودرو مانند نقدشوندگی بالای آن را نیز در اختیار نداشته باشید که این موضوع می‌تواند یک چالش بسیار بزرگ در فرایند سرمایه گذاری باشد.

خودروهای سالم و بی نقص بخرید حتی به قیمت بالاتر


یکی دیگر از اصول بسیار مهم سرمایه گذاری در بازار خودرو اقدام برای خرید خودروهایی با کیفیت بالاتر و گزینه هایی است که از هر نظر در شرایط خوبی باشند. فراموش نکنید که کاربران همیشه ترجیح می‌دهند که کمی قیمت بالاتری بپردازند اما خودروی با کیفیت بسیار بالا و کاملا سالم و بی نقص را برای خود تهیه کنند. یک خودروی بی‌کیفیت هرچقدر هم قیمت پایینی داشته باشد به دلیل اینکه بعد از خرید نیاز به سرویس ها و پرداخت هزینه های بسیار زیادی برای تعمیر پیدا می کند که هیچ خرید خوب نیست.

در حال حاضر کاربران و افراد جامعه ایرانی به این آگاهی و سطح هوشیاری رسیده‌اند که خرید یک خودرو با کیفیت بالاتر حتی با قیمت بالاتر به مراتب می تواند شرایط بهتری را برای آنها ایجاد کند. شما نیز به عنوان یک سرمایه گذار بایستی این اثر را در ذهن داشته باشید و حتما در زمان انتخاب خودروی مناسب برای خرید دست روی گزینه های بزرگ که از نظر فنی و ظاهری در شرایط خوبی قرار داشته باشند. توصیه ما این است که حتی اگر مجبور شدید کمی قیمت بالاتری برای خرید یک خودرو با کیفیت بالاتر و بهتر پرداخت کنید بازهم شرایط به نفع شما خواهد شد.

به فکر بازار اجاره خودرو باشید


یکی دیگر از اصول مهم سرمایه گذاری در بازار خودرو این است که شما به فکر سایر روشهای سرمایه گذاری در این بازار نیز باشید و تنها تمرکز خود را بر روی یک روش قرار ندهید. در فرایند سرمایه گذاری در بازار خودرو گزینه ها و روش های مختلفی در دسترس شما قرار می گیرد که هر یک از گزینه ها شرایط خاص خود را داشته و در مواقع لزوم می توانند کیفیت سرمایه گذاری شما را افزایش دهند. به عنوان مثال شما در کنار خرید و فروش خودروهای دست دوم می توانیم به فکر اجاره دادن خودروها نیز باشید. شاید تعجب کنید اگر عنوان کنیم که در حال حاضر بازار اجاره خودرو یک بازار بسیار پر رونق و بسیار سوده است که در پاره‌ای از ماههای سوال از فرایند خرید و فروش خودرو نیز سود بیشتری در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد.

بسیاری از سرمایه گذاران در بازار خودرو به دلیل نداشتن شناخت کافی و نداشتن آگاهی های لازم نسبت به روش‌های مختلف سرمایه گذاری در این بازار بر این باور هستند که قدم گذاشتن در آن‌ها ممکن است برای آنها چالش برانگیز باشد. به طور مختص خیلی از این افراد تصور می‌کنند که اجاره دادن خودرو ممکن است باعث به وجود آمدن چالش های بسیار زیادی مانند استهلاک بالای خودرو و یا از بین رفتن کیفیت آن شود. اما افراد زیادی هستند که با همین روش سرمایه گذاری در طول یک سال یک خودرو خود را تبدیل به دو خودرو کرده و در طول دو سال دو خودرو خود را تبدیل به ۴ خودرو می نمایند. با این میزان سوددهی عملاً حتی از بین رفتن یک خودرو نیز اهمیت خاصی نخواهد داشت.

توصیه می‌کنیم که حتماً نگاه ویژه‌ای به بازار اجاره خودرو داشته و از این بازار نترسید و از آن فرار نکنید. با کمی شجاعت و جسارت به راحتی می توانید در بازار اجاره خودرو به سود قابل توجهی رسیده و حتی در کمتر از یک دهه به استقلال مالی نیز برسید. همچنین باید یادآوری کنیم که به دلیل ناشناخته بودن بازار اجاره خودرو در حال حاضر شرایط به مراتب بهتری نسبت به بازار خرید و فروش خودرو داشته هنوز پتانسیل‌های بالایی را می‌توان برای این بازار متصور بود.

مسائل فنی خودرو را به صورت کامل چک کنید


یکی دیگر از اصول مهم سرمایه گذاری در بازار خودرو رسیدن به تخصص های حداقلی در بررسی شرایط فنی خودروها و همچنین بررسی کامل و جامع آنها حتی با استفاده از تخصص های سایر افراد در زمان خرید است. عدم بررسی فنی خودرو در زمان خرید با هر قیمتی نشان از عدم آگاهی های شما نسبت به شرایط بازار خودرو داشته و ممکن است در چند مرحله از سرمایه گذاری ضرر های سنگینی را روی دست شما باقی بگذارد. مسائل فنی خودرو از جمله مسائل بسیار مهم برای انتخاب یک خودروی مناسب برای سرمایه گذاری هستند کردم و دقت آنها به این معناست که شما اهمیت خاصی برای سرمایه‌های خود قائل نیستید.

دوباره باید گوشزد کنیم که عدم دقت به این موضوع ریسک سرمایه گذاری شما را در بازار خودرو چندین برابر بیشتر کرده و مسئولیت تمام مشکلات و شرایط بعد از آن به عهده خود شما خواهد بود. خیلی از افراد دلیل شکست خود در فرایند سرمایه گذاری در بازار خودرو را وجود کلاهبرداران زیاد در این بازار می دانند در حالی که خودشان به همین مسائل ساده دقت نکرده و چالش‌های بسیار سنگینی را برای سرمایه‌ گذاری خود به جان میخرند.

جستجوی کاملی برای خرید و انتخاب داشته باشید


اگر به دنبال خرید خودرو هستید و سرمایه محدودی برای منظور داری بهتر از جستجوی کاملی برای این منظور انجام داده و با عجله در این باره تصمیم نگیرید. بازار خودرو مانند بازار سکه و یا بازار بورس نیست که نوسانات قیمت بسیار شدید در طول یک یا دو روز در آن به وقوع بپیوندد. از این رو شما فرصت کافی برای جستجو کامل و پیدا کردن یک خودروی مناسب برای خرید و سرمایه‌ گذاری را خواهید داشت. به همین دلیل توصیه می کنیم که تمام موارد بیان شده در چک لیست بررسی خودرو دست دوم را در نظر گرفته و در زمان خرید به تمامی نکات دقت داشته باشید.

بعد از کمی تجربه اندوزی در فرایند سرمایه‌ گذاری در بازار خودرو شما حتی می‌توانید از پشت تلفن و با صحبت با فروشنده نیز تا حدی به شرایط خودروی مورد نظر پی برده و از این طریق زمان لازم برای خرید خودرو را نیز برای خود بهینه تر کنید. لازم نیست که برای خرید یک خودرو از صدها گزینه مختلف دیدن کنید شما با کمی دقت به راحتی می توانید با یکی دوبار بازدید بهترین گزینه را برای خرید و سرمایه گذاری انتخاب کرده و سود دهی مناسبی را نیز برای خود به وجود آورید.

با افراد مطلع مشورت کنید


یکی دیگر از اصول مهم سرمایه گذاری در بازار خودرو مشورت با افراد مطلع و آگاه و کمک گرفتن از آنها است. اگر در میان دوستان و آشنایان خود کسانی را میشناسید که قبل از شما وارد فرایند سرمایه گذاری در بازار خودرو شده و در این امر فعالیت دارند می توانید از اطلاعات و تجربیات آنها استفاده کرده و از این طریق سرمایه گذاری مطمئن تر و بهتری برای خود رقم بزنید. چنین امری باعث می‌شود تا اولاً شما با کلاهبرداری ها و چالش های بزرگ موجود در فرایند سرمایه گذاری در بازار خودرو روبرو نشویم از این گذشته بهترین روش ها و راه حل ها را برای رسیدن به سود های بیشتر در این بازار در دستور کار خود قرار دهید.

توصیه ما در مجموعه کانون بورس این است که حتی اگر استفاده از اطلاعات و تجربیات دیگران باعث کمتر شدن میزان سود دهی سرمایه گذاری در بازار خودرو برای شما شود نیز این گزینه را حتما در نظر داشته باشید. برای شروع فعالیت در بازار خودرو به دنبال رسیدن به سود های چندین میلیارد این بوده و ابتدا سعی کنید با استفاده از تجربیات دیگران شرایط با ثباتی را در فرآیند سرمایه گذاری خود ایجاد کرده و سپس به دنبال رسیدن به سودهای بالاتر بروید. حتی بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که پرداخت هزینه برای استفاده از تجربیات و اطلاعات افراد با تجربه در فرایند سرمایه گذاری در بازار خودرو می تواند یک کار کاملا حرفه ای و عاقلانه باشد. استفاده از تجربیات دیگران نه فقط در سرمایه گذاری در بازار خودرو بر که در هر روش و بازار مالی دیگر یک اصل و گزینه بسیار مهم است که معمولاً افراد تازه کار از آن غافل شده و به همین دلیل سرمایه های خود را با ریسک های بسیار سنگینی همراه می سازند. شما می توانید از این دسته از افراد نباشید.


نکات مهم سرمایه گذاری در بازار خودرو


در این بخش سعی داریم تا برای تکمیل اطلاعات شما در زمینه سرمایه گذاری در بازار خودرو نکات بسیار مهمی را با شما در میان بگذاریم. اطلاعاتی که در این بخش با هم مرور می‌کنیم اطلاعاتی است که بیشتر از روی تجربه بدست آمده و در کمتر مقاله می توانید به آنها دسترسی داشته باشید. ذکر این نکته درباره این اطلاعات اهمیت دارد که بدانید با استفاده از آنها و تکیه بر آنها می توانید در مدت زمان بسیار کوتاهی به شرایط سرمایه گذاری مطمئن و ایده آل در بازار خودرو برسید.

با توجه به اینکه اگر از همان ابتدا نکات مهم سرمایه گذاری در بازار خودرو دقت نکرده و مسیر درستی برای خود انتخاب نکنید ممکن است خیلی زود با شکست روبرو شده و از این بازار خارج شوید بنابراین توصیه می کنیم که مانند یک حرفه ای وارد بازار شده و روند معاملات خود را بر اساس واقعیت های موجود در بازار خودرو در نظر بگیرید. در غیر این صورت شرایط برای شما پیچیده شده و لطفاً می توانید سرمایه‌ گذاری خوبی را در بازار خودرو برای خود رقم بزنید.

بهترین زمان برای خرید خودرو چه زمانی است؟


بهترین زمان برای خرید خودرو زمانی است که تقاضا برای آن کاهش پیدا کرده و عرضه در بالاترین سطح خود قرار دارد. به عنوان مثال در اواخر سوال و شروع سال جدید اولاً تقاضا برای خرید خودرو افزایش پیدا می‌کند که این امر باعث افزایش قیمت ‌ها در این بازار خواهد شد. از این رو این زمان از زمان مناسبی برای خرید خودرو توسط یک سرمایه گذار نخواهد بود و در واقع سرمایه گذاری موفق در چنین مواقعی در فرآیند فروش قرار می گیرد.

در عوض در برهه‌ای از سوال که تقاضا برای خرید کاهش پیدا می کند شما می توانید با قیمت های کمتر برای خرید خودرو اقدام کنید. در شش ماهه اول سال با توجه به اینکه تقاضا برای سفر افزایش پیدا میکند تقاضا برای خرید خودرو نیز در بیشترین حالت خود قرار می گیرد. اما در عوض در ابتدای شش ماه دوم سال تقاضا برای خرید خودرو در کمترین میزان ممکن قرار دارد.

البته دقت داشته باشید که این تحلیل یک تحلیل کلی برای بهترین زمان خرید خودرو در طول سال است. در نظر داشته باشید که اتفاقات و اخبار سیاسی و اقتصادی و شرایط اقتصادی کشور نیز روی این زمان تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. به عنوان مثال اخبار خوب اقتصادی مانند امضای برجام می تواند یک فرصت ایده آل برای شروع سرمایه گذاری در بازار خودرو را برای علاقمندان ایجاد کند. از این رو شما علاوه بر این زمانبندی بایستی به اخبار سیاسی و اقتصادی حاکم بر شرایط کشور ما نیز دقت کافی داشته باشید تا در انتخاب بهترین زمان برای خرید خودرو بهترین عملکرد را داشته باشید.

خودرو قدیمی بخریم یا نو؟


خودرو یا دلار

خرید خودرو قدیمی یا نو هر کدام مزیت های خاص خود را به دنبال داشته و سرمایه گذاری بر روی آنها بسته به شرایط می تواند سودآور باشد. خرید خودروهای نو نیاز به سرمایه بیشتری داشته و سرمایه‌ گذاری در این بازار شرایط خاص خود را دارد. شما بایستی شرایط لازم برای خرید این خودروها با قیمت پایین را در اختیار داشته باشید و یا اینکه آنها را برای بازه های زمانی طولانی مدت نگهداری کنیم تا قیمت خودرو در بازار به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. اگر به دنبال استفاده از یک خودرو و فروش آن بعد از مدتی هستید به هیچ وجه می‌توانید سراغ سرمایه گذاری بر روی خودروهای جدید بروید. زیرا در این عملکرد شاهد افت قابل توجه ارزش خودروهای جدید خواهد شد.

در این بین خرید و سرمایه گذاری بر روی خودروهای کارکرده و دست دوم شرایط خاص خود را داشته و شما می توانید به راحتی از این بازار برای رسیدن به سود استفاده کنید. حضور در بازار خودروهای دست دوم رایج تر بوده و شما می توانید به راحتی از این طریق یک سرمایه گذاری مطمئن را برای خود رقم بزنید. با مطالعه مزیت ها و شرایط سرمایه گذاری در بازار خودرو دست دوم که در بالا به آنها اشاره کردیم به راحتی می‌توانید شناخت کامل نسبت به این بازار پیدا کرده و سرمایه های خود را به سمت آن هدایت کنید.

خودروهای معمولی گزینه بهتری هستند یا لاکچری ها؟


نیکی و بدی که بایستی به بررسی و ارزیابی آن بپردازیم این است که سرمایه گذاری برای خودروهای معمولی شرایط بهتری دارد یا انتخاب لاکچری ها می‌تواند سود بهتری را برای شما به دنبال داشته باشد؟ واقعیت این است که سرمایه گذاری بر روی خودرو های معمولی و پرطرفدار با سرمایه گذاری بر روی خودروهای لاکچری دو روش سرمایه گذاری کاملاً متفاوت هستند که هم شرایط متفاوتی داشته و هم میزان سوددهی آنها با یکدیگر متفاوت است. خودروهای لاکچری مشتریان خاص خود را داشته اما زمان لازم برای خرید و فروش آنها به مراتب بیشتر از خودروهای معمولی است. اما با این ها سود خوبی در این روش سرمایه گذاری وجود دارد.

در آغاز سرمایه گذاری و خرید خودرو های معمولی با سرعت بیشتری را برای فرایند سرمایه‌ گذاری شما ایجاد می‌کند. از این گذشته سرمایه لازم برای حضور در هر یک از این بازارها نیز با دیگری متفاوت است و شما نمی توانید با سرمایه های کم و محدود سراغ خودرو های لاکچری بروید. اگر به تازگی به دنبال ورود به بازار خود را برای سرمایه گذاری هستید بهتر است از خودروهای معمولی و پرطرفدار آغاز کرده و کم کم سرمایه گذاری در سایر روش های سرمایه گذاری در این بازار نیز در دستور کار خود قرار دهید.

خودروها را چقدر نگه داریم؟


سوال مهم بعدی که درباره شرایط سرمایه گذاری در بازار خودرو باید به بررسی آن بپردازیم زمان لازم برای نگهداری از یک خودرو و فروش آن است. زمان نگهداری از یک خودرو و در حقیقت زمان سرمایه گذاری در بازار به شرایط مختلفی بستگی دارد. در برخی مواقع ممکن است شما تنها در چند روز بتوانیم با فروش خودرو خریداری شده به سود مناسبی رسیده و یک سرمایه گذاری خوب برای خود رقم بزنید و در برخی مواقع لازم است تا چند ماه یک خودرو را نگه دارید.

برای اینکه زمان مناسب برای فروش خودرو را انتخاب کنید بهترین گزینه این است که شما از ابتدا اهداف خود از سرمایه گذاری در بازار خودرو را در نظر بگیرید و سپس بر اساس این اهداف به دنبال انتخاب بهترین زمان فروش باشید. اگر شما از قبل هدف خود از سرمایه گذاری در بازار خودرو را به صورت مشخص تعیین کرده باشید با رسیدن به هدف مورد نظر زمان فروش خودرو برای شما مشخص خواهد شد. به عنوان مثال اگر به دنبال رسیدن به سود ۱۰ تا ۲۰ درصدی از هر فرآیند خرید و فروش خودرو هستید و سلامت رسیدن قیمت خودرو به این مقدار می توانید برای فروش آن اقدام کنید.

چگونه خودرو خود را به فروش برسانیم؟


بهترین راه برای اینکه یک فروش کاملاً مطمئن در بازار خودرو داشته باشید بهتر است از پلتفرم های رایج برای خرید و فروش خودروهای دست دوم استفاده کنید. همچنین در این باره میتوانید با نمایشگاه های خودرویی نزدیک به محل سکونت خود نیز همکاری داشته باشید. هر چند در این روش ممکن است بخشی از سود خود را به عنوان کمیسیون به نمایشگاه دار ها بپردازید اما با این حال سرعت فروش خودرو شما افزایش یافته و می توانید در زمان کوتاهی برای خودروی خود مشتری پیدا کنید. برای تعیین قیمت در زمان فروش نیز می توانید از کارشناسی های حرفه ای استفاده کرده و همچنین بر اساس سایر خودروهای موجود در بازار برای این منظور اقدام نمایید. البته با افزایش تجربه و بالا رفتن مدت زمان فعالیت شما در بازار خودرو می‌توانید به شخص نیز در این باره تصمیم گیری کنید.

برای چند درصد یک معامله را از دست ندهید


نکته مهم دیگری که درباره فرآیند سرمایه گذاری و خرید و فروش در بازار خودرو باید دانش را داشته باشیم این است که بهتر است در فرآیند انجام معاملات خود کمی مراقب باشید و برای چند درصد سود بیشتر یک معامله خوب را از دست ندهید. برخی از افراد حتی با وجود اینکه قیمت یک خودرو از نظر کیفیت و ظاهر کاملا مناسب است باز هم به دنبال گرفتن تخفیف هستند. فراموش نکنید که خریداران مختلفی برای خرید یک خودرو با شما رقابت می نمایند اگر شما فرصت را از دست ندهید ممکن است قافله را در این باره ببازید. از این رو بهتر است شرایط را سنجیده و بر اساس شرایط و بهترین قیمت برای نهایی کردن خرید و فروش خودرو خود اقدام کنید.

از کجا باید خودرو بخریم؟


برای کسانی که به تازگی وارد بازار خودرو می‌شوند این سوال پیش می آید که از کجا باید برای خرید خودرو اقدام نمایند. برای خرید خودرو سه راه حل مختلف پیش روی شما قرار می گیرد که از هر کدام از این راه حل ها می توانید استفاده کنید.

در وهله اول شما می توانید از پلتفرم های آنلاین و اینترنتی ارائه دهنده خدمات خرید و فروش خودرو استفاده نمایید که در این پلتفرم ها شما به صورت مستقیم به فروشنده های شخصی خودرو دسترسی پیدا کرده و می توانید از آنها برای خرید خودرو مورد نظر خود استفاده کنید.

در راه حل دوم شما می‌توانید با استفاده از خدمات این نمایشگاه های اتومبیل موجود در نزدیک محل سکونت خود برای خرید خودرو اقدام نمایید. البته با توجه به اینکه این افراد معمولاً به دنبال سرمایه گذاری و فروش خودرو با قیمت های بسیار بالا هستند خیلی آن را به شما پیشنهاد نمی کنیم. مگر اینکه به جای خرید یک خودرو به صورت دائمی با یک نمایشگاه همکاری کنید.

در راه حل سومین شما می توانید از محل های فیزیکی رایج در هر شهر برای خرید خودروهای دست دوم اقدام نمایید. در این محل ها معمولاً فروشندگان و یا حتی دلالان خودرو جمع شده و فرایند فروش خودرو دست دوم به صورت حضوری انجام می پذیرد.

بهترین روش کارشناسی خودرو دست دوم چیست؟


بهترین روش برای کارشناسی خودرو دست دوم استفاده از خدمات شرکت های حرفه ای ارائه دهنده این خدمات است. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در سطح شهر های مختلف چنین شرایطی را برای شما فراهم کردند که تنها با یک تماس با آنها می توانید در کمتر از یک ساعت شاهد حضور کارشناسی حرفه ای به همراه ابزار و لوازم تخصصی در محل مورد نظر باشید. بسیاری از این شرکت ها معمولاً برگ های کارشناسی کاملا تایید شده و حرفه‌ای را در اختیار شما قرار می دهند که حتی به جهت اعتبار شرکت مورد نظر در میان افراد مختلف نیز دارای اعتبار است.

همچنین با افزایش میزان تجربه و زمان فعالیت خود در بازار خودرو می توانید به صورت دائم با یک فرد حرفه ای قرارداد امضا کرده و برای کارشناسی خودرو های مورد نظر خود از وی کمک بگیرید. این روش تا باعث می شود تا شما اطمینان کامل از نسبت به نحوه کارشناسی خودرو نیز داشته باشید.


مقایسه سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران با سایر بازارهای مالی در کشور


در این بخش از مقاله نیز لازم دانشجویان تا یک مقایسه اجمالی میان شرایط بازار خودرو با سایر بازارهای مالی و سرمایه گذاری در کشور داشته باشیم. برای کسانی که به دنبال یک سرمایه گذاری مطمئن و کاملا ایده آل هستند شناخته بازار های مختلف سرمایه گذاری اهمیت بسیار زیادی دارد و لازم است تا شما یک مقایسه کامل میان بازار های مختلف نیز داشته باشید. در سری مقالات آموزش رایگان در مجموعه کانون بورس سعی کرده‌ایم تا روند سرمایه گذاری در تمام بازارهای مالی را به شما معرفی کنیم و از آن گذشته در هر مقاله مقایسه بازار مورد نظر با سایر بازارها را نیز برای شما تشریح کرده‌ایم.

بازار خودرو و بورس


خرید خودرو دست دوم

در اولین قدم به دنبال مقایسه شرایط بازار خودرو با بازار بورس هستیم. بازار بورس و بازار خودرو شرایط کاملاً متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و شرایط سرمایه‌ گذاری در آنها کاملاً متفاوت است. بازار بورس یک بازار کاملا حرفه ای و پیشرفته است که به منزله کسب سود به وجود آمده و هم صاحبان شرکت ها و هم افراد سرمایه گذار در این بازار تنها به قصد رسیدن به سود در آن فعالیت می نمایند. برخلاف بازار خودرو که یک کالای فیزیکی و ضروری مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد در بازار بورس تنها سهام شرکت های مختلف در معرض خرید و فروش قرار می گیرد. در مقایسه بازار خودرو و بازار بورس می توان به شرایط زیر اشاره کرد:

  • سرمایه گذاری در بازار بورس با سرمایه کم تر و محدودتر امکان پذیر است در حالی که نسبتاً برای سرمایه‌ گذاری در بازار خودرو نیاز به سرمایه بیشتری خواهید داشت.
  • سوددهی بازار بورس به مراتب بیشتر از بازار خود را است و در دراز مدت پتانسیل سوددهی این دو بازار اصلاً قابل مقایسه با هم نیستند.
  • تنوع روش های سرمایه گذاری و خرید سهم های مختلف در بازار بورس به مراتب بیشتر از بازار خودرو است.
  • ریسک سرمایه گذاری در بازار بورس بیشتر از بازار خودرو است.
  • سرمایه گذاری در بازار بورس نیاز به داشتن دانش تحلیلی فوق العاده قدرتمند دارد در حالی که در بازار خودرو چنین نیازی وجود ندارد.
  • امکان رسیدن به سود های قابل توجه در بازه های زمانی کوتاه مدت در بازار بورس وجود دارد در حالی که در بازار خودرو این پتانسیل بسیار کمتر است.
  • نقدشوندگی بازار بورس به مراتب بیشتر از بازار خودرو است. شما در این بازار در کمتر از چند ثانیه می توانید میلیاردها تومان را نقد کنید.
  • هزینه های جانبی سرمایه گذاری در بازار بورس بسیار اندک است. در حالی که برای خرید و فروش خودرو نیاز به صرف هزینه های بسیار زیادی خواهد داشت.
  • برای فعالیت در بازار بورس نیاز به حضور در هیچ فضای خاصی نبوده و شما به صورت اینترنتی و آنلاین می توانید تمام فرآیند سرمایه گذاری خود را مدیریت کنید. در حالیکه سرمایه گذاری در بازار خودرو محدود به حضور در مکان خاصی خواهد بود.

بازار خودرو و مسکن


بازار مسکن نسبت به سایر بازارهای مالی و سرمایه گذاری بیشترین شباهت را به بازار خودرو دارد و مقایسه این دو بازار برای فعالان بسیار مهم است. بازار مسکن و بازار خودرو از جهات مختلفی برای کاربران ایرانی اهمیت دارند. بازار خودرو در کنار بازار مسکن ۲ بازار مطمئن و کم ریسک برای سرمایه گذاری است و کاربران ایرانی به همین دلیل علاقه دارند تا بخشی از سرمایه های خود را به سمت این بازارها هدایت نمایند. در مقایسه بازار خودرو و بازار مسکن می توان به شرایط و ویژگی های زیر اشاره داشت:

  • هر دو بازار خودرو و بازار مسکن از جمله بازارهای کم ریسک برای سرمایه گذاری هستند که معمولاً در بازه‌های زمانی بلند مدت سودآور بوده و کمتر ممکن است سرمایه‌گذاران در این بازارها متحمل ضرر شوند.
  • سرمایه گذاری در بازار مسکن به مراتب نیاز به سرمایه های بیشتری نسبت به بازار خودرو دارد و برای ورود به این بازار نیاز است تا سرمایه سنگین تری را در دسترس داشته باشید.
  • هزینه های جانبی خرید و فروش مسکن به مراتب بیشتر از خودرو است و این موضوع را نیز در فرایند سرمایه گذاری در این دو بازار باید در ذهن داشته باشید.
  • سرمایه گذاری در بازار مسکن به مراتب پروسه پیچیده تری نسبت به سرمایه گذاری در بازار خودرو است. حتی دانش تحلیلی لازم برای سرمایه گذاری در بازار مسکن نیز بیشتر از بازار خودرو است.
  • نقدشوندگی در بازار خودرو نسبت به بازار مسکن به مراتب بیشتر از شما در بازه زمانی بسیار کوتاه تر می توانید در بازار خودرو کالاهای در دسترس خود را نقد کنید.
  • تنوع روش های سرمایه گذاری در بازار مسکن و بازار خودرو تقریباً مشابه با یکدیگر است و تفاوت‌های چندانی در این دو بازار از این نظر وجود ندارد.
  • با توجه به اینکه سرمایه های سنگین تری در بازار مسکن وجود دارد پتانسیل سود دهی این بازار نسبت به بازار خودرو بیشتر است.
  • نوسانات قیمت بازار خودرو نسبت به بازار مسکن در بازه های زمانی کوتاه مدت بیشتر است و برای یک سرمایه گذاری کوتاه مدت بازار خودرو می تواند گزینه مناسب تری باشد.

بازار خودرو و طلا


نوبت بررسی و مقایسه بازار خودرو و بازار طلا می رسد. بازار طلا فقط در ایران بلکه در سرتاسر جهان از جمله بازارهای سرمایه گذاری بسیار ایده آل و مطمئن محسوب می شود و درصد قابل توجهی از سرمایه‌گذاران جهانی همیشه نیم نگاهی به بازار طلا نیز دارند. البته بازار طلا در کشورهای توسعه یافته معمولاً پیشرفته تر و حرفه ای تر از کشور ما از اما با این حال بازار طلا در ایران نیز از جمله بازارهای سرمایه گذاری محبوب در نظر گرفته می شود. بازار طلا و بازار خودرو هرچند هر دو محبوبیت خاص خود را دارند اما اگر بخواهیم مقایسه اجمالی میان این دو بازار داشته باشیم شرایط در بازار طلا به مراتب بهتر از بازار خودرو است.

با توجه به اینکه طلا یک کالای امن جهانی محسوب می‌شود و در بسیاری از مواقع کاربران برای دور ماندن از ضرر زیان و جلوگیری از ورود دارایی های خود به ضرر طلا می خرند. سرمایه گذاری در بازار طلا ریسک بیشتری نسبت به بازار خودرو دارد اما در دراز مدت یک سرمایه گذاری مطمئن تر نسبت به بازار خودرو محسوب می شود. طلا حتی نسبت به پول واقعی نیز کالای ارزشمندتری محسوب شده و به همین دلیل علاقه کاربران ایرانی به خرید طلا در کنار تمام روش های سرمایه گذاری یک علاقه انکار نشدنی است.

بازار خودرو و دلار


یکی از مهمترین و بهترین بازارهای مالی در ایران بازار دلار است که اهمیت بسیار زیادی برای کاربران داشته و همه افراد سرمایه گذار به دنبال بررسی آن هستند. اگر این مقاله را به دقت مطالعه کرده باشید که نمی دانید که حتی اگر علاقه ای به سرمایه‌ گذاری در بازار دلار نداشته باشید نیز لازم است و شرایط بازار دلار را به صورت مرتب مورد بررسی قرار داده و با توجه به شرایط قیمت دلار برای سرمایه گذاری در سایر بازارها مانند بازار خودرو اقدام کنید. اما با این حال لازم دانستیم تا نکات زیر را در مقایسه بازار خودرو و بازار دلار با شما در میان بگذاریم:

  • بازار دلار در بازار مالی بسیار پر ریسک محسوب می شود که ریسک سرمایه‌ گذاری در آن به مراتب بالاتر از بازار خودرو است.
  • برای سرمایه گذاری در بازار دلار نیاز به سرمایه خیلی قابل توجهی نخواهید داشت و می‌توانید با سرمایه‌های چند نیز وارد این بازار شوید.
  • بازار خودرو بسته به نوع خودرو انتخابی از سوی سرمایه گذار می توانند نوسان قیمتی بیشتری نسبت به بازار دلار داشته باشد.
  • پتانسیل سوددهی بازار دلار و بازار خودرو بسته به شرایط سرمایه گذاری و دیدگاه کاربرد دارد و نمی توان پتانسیل سود دهی بالاتری برای هر کدام از این دو بازار به صورت مختص تعریف کرد.
  • سرمایه گذاری در بازار دلار نیاز به داشتن دانش تحلیلی قدرتمندی است اگر شما در تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال به و قدرت کافی نداشته باشید ممکن است در این بازار با چالش‌های زیادی روبه‌رو شوید. در حالی که شرایط در بازار خودرو کاملا متفاوت است.

بازار خودرو و سکه


خرید خودرو دست دوم

یکی دیگر از بازارهای مالی بسیار پر طرفدار و محبوب که پتانسیل سوددهی بسیار زیادی در ایران دارد بازار سکه است. سکه یک کالای پر ارزش و با نوسان بسیار بالا در ایران محسوب می‌شود و افراد زیادی در سرمایه گذاری در بازار سکه را نیز در دستور کار خود قرار می دهند. حتی کسانی که در حال سرمایه گذاری در بازار خودرو هستند نیز بخشی از سرمایه ها و سود های خود را به سمت بازار سکه هدایت می نمایند. هرچند شرایط سرمایه گذاری در بازار سکه نسبت به بازار خودرو کاملا متفاوت است اما با این حال توصیه می کنیم که حتماً با آموزش پیش بینی قیمت سکه و تحلیل بازار سکه حتماً در کنار سرمایه گذاری در بازار خودرو به این بازار دقت داشته و از آن نیز برای بالاتر بردن میزان سوددهی خود استفاده کنید. مخصوصاً در زمان هایی که بازار خودرو شرایط خوبی نداشته و با رکود همراه می شود می‌توانید سراغ بازار سکه بروید.

در مقایسه بازار خودرو و بازار سکه نیز می توانیم نکات زیر را با شما در میان بگذاریم:

  • بازار سکه بعد از بازار بورس دومین بازار پرسود در طول بازه های زمانی طولانی مدت در ایران است و از نظر میزان سوددهی تفاوت های بسیار زیادی با بازار خودرو دارد.
  • ریسک سرمایه‌ گذاری در بازار سکه به مراتب بیشتر از بازار خود را است و برای فعالیت در این بازار نیاز به دانش تحلیلی قدرتمندی نیاز خواهید داشت.
  • امکان ورود به بازار سکه با سرمایه های کمتری نسبت به بازار خودرو وجود دارد.
  • کاربران می توانند به جای خرید و فروش مستقیم سکه از صندوق های طلا و سکه در بورس استفاده نموده و به صورت کاملا اینترنتی و بدون نیاز به حضور در مکانی خاص این روش سرمایه گذاری را در پیش بگیرند.
  • سرمایه گذاری در بازار سکه با نقد شوندگی بیشتری نسبت به بازار خودرو همراه است.
  • بازار سکه تاثیر پذیری بیشتری از اخبار و قیمت دلار داشته و میزان نوسانات قیمت سکه در بازه های زمانی کوتاه مدت به مراتب بیشتر از قیمت خودرو خواهد بود.

بازار خودرو یا بانک؟


همچنین لازم دانستیم تا مقایسه اجمالی میان بازار خودرو و سرمایه گذاری و سپرده گذاری در بانک نیز برای شما داشته باشیم. این موقع از این جهت اهمیت دارد که بسیاری از افرادی که به دنبال سرمایه گذاری هستند معمولاً روش های مطمئن تر و با ریسک کمتر را انتخاب می نمایند که بازار خودرو و بانک از جمله انتخاب های اصلی آنها خواهد بود. شایان ذکر است که سپرده گذاری در بانک هر چند با سود قطعی همراه است اما به هیچ وجه نمی توان سود حاصل از سرمایه گذاری در بازار خودرو را با سپرده گذاری در بانک مقایسه کرد.

سپرده گذاری در بانک بدترین نوع سرمایه گذاری در ایران محسوب می‌شود که حداقل میزان سود را برای کاربران به دنبال دارد. در شرایطی که در وضعیت فعلی حداقل میزان تورم در طول یک سال به بیش از ۴۰ درصد می رسد اما میزان سوددهی سپرده ها در بانک حتی ۳۰ درصد نیز نمی رسد. در واقع با سپرده گذاری در بانک شما حتی نمی توانید ارزش دارایی های خود را حفظ کنید و این سرمایه گذاری یک سرمایه گذاری کاملا اشتباه در وضعیت کنونی اقتصاد ایران محسوب می‌شود. البته اگر شما به قدرت رسیدن به سود های بالاتر از این را در طول یکسال نداشته باشید عملاً سپرده گذاری در بانک میتواند یکی از انتخاب های اصلی شما برای سرمایه گذاری باشد.

بازار خودرو و کسب و کار


در بازار خودرو سرمایه گذاری کنیم و یا به دنبال راه اندازی یک کسب و کار و استارتاپ باشیم؟ در حال حاضر کسب و کارهای بسیار زیادی را میتوانیم معرفی کنیم که میزان سود دهی آنها به مراتب بیشتر از بازار خودرو بوده و صاحبان کسب و کارها در حال حاضر از جمله میلیاردرهای بازار ایران محسوب می شوند. اما شروع یک کسب و کار نیاز به فعالیت و بررسی های بسیار جدی داشته و اینگونه نیست که هر کسب و کاری در اقتصاد ایران بتواند به موفقیت قابل توجه برسد.

به صورت خلاصه اگر بخواهیم شرایط سرمایه گذاری در بازار خودرو و افتتاح یک کسب و کار را باهم مقایسه کنیم می بایست به این نکته اشاره داشته باشیم که شما بنا به شخصیت و نوع دیدگاه خود در سرمایه گذاری باید دست به انتخاب بزنید. اگر آماده روبرو شدن با چالش های سنگین و مختلف راه اندازی کسب و کار را ندارید بهتر است سراغ سرمایه گذاری در سال بازارهای مالی مانند بازار خودرو بروید.

بازار خودرو و ارز دیجیتال


یکی از محبوب‌ترین بازارهای سرمایه گذاری این روزهای ایران و جهان بازار ارز دیجیتال است. اگر آشنایی کافی با این بازار ندارید بهتر است مقاله آموزش رایگان ارز دیجیتال ما را مطالعه کرده و شرایط لازم برای سرمایه گذاری در این بازار را به صورت کامل در این مقاله درک کنید. بازار ارز دیجیتال یک بازار با پتانسیل بسیار بالا برای رسیدن به سود است که امکان کسب ثروت بسیار زیاد در آن برای علاقمندان به وجود آمده است. هرچند کاربردهای بسیار زیادی را برای انواع ارز دیجیتال می توان تعریف کرد اما بازار ارز دیجیتال یک بازار کاملاً حرفه ای برای کسب سود کاربران تعریف شده و سایر اهداف آن در سایه قرار می گیرند.

با توجه به اینکه به صورت کلی فرآیند سرمایه گذاری در بازار خودرو و بازار ارز دیجیتال هم از نظر میزان سرمایه و هم از نظر پتانسیل سود دهی و ریسک وارد بر سرمایه ها و تفاوت های بسیار زیادی دارد از این رو خیلی به دنبال مقایسه این دو بازار نیستیم. سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال یک مقوله کاملا جداگانه نسبت به سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران است و بهتر است خیلی به دنبال مقایسه این دو بازار نباشید. توصیه می‌کنیم که قبل از اینکه اقدام به ورود به بازار ارز دیجیتال کنید حتما آموزش های لازم در این باره را به صورت کاملا حرفه‌ای سپری کرده و سپس سرمایه‌های گرانقدر خود را وارد این بازار پر ریسکی کنید.

بازار خودرو و فارکس


بازار فارکس نیز یکی از بازارهای سرمایه گذاری است که با هدف رسیدن به سود توسعه پیدا کرده و شرایط مشابهی با بازار ارز دیجیتال دارد. این بازار هم پتانسیل سود های بسیار زیادی داشته و هم میزان ریسک بسیار زیادی را به سرمایه‌های کاربران تحمیل می نماید. برای ورود به بازار فارکس نیز نیاز است تا شما اطلاعات در دوره آموزش فارکس شرکت کرده و سپس با تهیه پیش نیازهای لازم برای ورود به این بازار به دنبال سرمایه‌ گذاری در آن باشید. سرمایه گذاری در بازار فارکس تفاوت ها و اختلافات بسیار زیادی با سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران داشته و خیلی مقایسه این دو بازار نمی تواند منطقی و عاقلانه باشد.

برای تحلیل قیمت ها در بازار خودرو چه کنیم؟


بسیاری از کاربران با این چالش روبرو هستند که برای تحلیل قیمت ها در بازار خودرو چه باید کرد و از کدام نمودار برای بررسی شرایط نوسانات قیمت بازار خودرو استفاده کنیم؟ در حال حاضر بهترین راه حل برای عبور از این چالش بررسی نمودار دلار است. قیمت دلار بیشترین تاثیر را در بازار خودرو داشته و شرایط نمودار قیمت دلار میتواند به صورت واضح بیانگر شرایط قیمت بازار خودرو نیز باشد. شما حتی می‌توانید با بررسی نمودار دلار به بهترین نقاط ورود به بازار خودرو نیز دست پیدا کنید.

شروع نوسانات در نمودار دلار می تواند به منزله شروع نوسانات قیمت در بازار خودروی ایران باشد و اگر شما به خوبی بتوانید نمودار قیمت دلار را تجزیه و تحلیل کنید می توانید در بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بازار خودرو اقدام نمایید.

کلام آخر


در این مقاله سعی کردیم تا به صورت کامل و جامع شرایط سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران را با شما در میان گذاشته و تمام جزئیات لازم برای ورود به این بازار برای سرمایه گذاری را نیز بیان کنیم. سرمایه گذاری در بازار خودرو نیز مانند سایر روش های سرمایه گذاری نیاز به آموزش دارد و شما با آموزش تحلیل تکنیکال و همچنین تحلیل فاندامنتال می‌توانید برای سرمایه گذاری در بازار خودرو نیز اقدام کنید. در انتها باید یادآوری کنیم که سرمایه گذاری در بازار خودرو ممکن است چالش‌های بسیار زیاد دیگری نیز به دنبال داشته باشد که بیشتر به صورت تجربی قابل مشاهده و لمس بوده و نمی توان تمام آنها را در یک مقاله مورد بررسی قرار داد. از این رو اگر شما به دنبال سرمایه گذاری در بازار خودرو هستید می توانید با مطالعه مقاله و همچنین استفاده از تجربیات دیگران بهترین قدم را در این فرایند بردارید.

فعالان بازار خودرو نیز اگر سوال و چالشی درباره شرایط سرمایه گذاری در بازار خودرو دارند می توانند آنها را با ما در میان بگذارند تا در کمترین زمان ممکن پاسخ لازم به چالش های شما را نیز ارائه کنیم.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

4 پاسخ

  1. سلام خوبه سرمایه گذار می تونه ار شرکت یگ ماشین بگیره من ارز دیجتال یعنی انواع کویین ها وتوان دارم می تونم کل دارایی من سرمایه گذاری کنم بعد دیگه سودی دریافت نکنم سود بره قسط خورو اگه میشه با کجا تماس بگیرم

  2. با عرض سلام این برنامه خوبه یعنی تو شرکت خودرو سرمایه گذاری کردن من چن.د سوال خدمت شما داشتم .من ارزهای دیجیتال دارم میشه کل داریی ارزی من سرمایه گزاری کنم یک خودر بگیرم.اگه میشه از کجا باید شروع کنم اگه میشه یک شماره تماس بگذارید تا ما بتونیم تماس بگیریم شکایت را سوال کنیم تشکر ا شما

    1. درود بر شما. شما باید با نمایشگاه های ماشین محل سکونت خودت صحبت کنید که آیا در ازای مبلغ خودرو حاضر به دریافت بیت کوین هستند یا خیر. در تهران معمولا خیلی از نمایشگاه ها با این موضوع مشکلی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: