لوگو کانون بورس

بورس ایران یا ارز دیجیتال | مقایسه صفر تا صد سرمایه گذاری در دو بازار محبوب

بورس ایران یا ارز دیجیتال
شما در حال مطالعه مقاله ۱۸ از ۳۸ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

بورس ایران یا ارز دیجیتال کدام یک می‌تواند بهترین بازار برای سرمایه گذاری ما باشد؟ سرمایه گذاری در شرایط کنونی جامعه امروز اهمیت بسیار زیادی میان کاربران داشته و بدون سرمایه گذاری عملاً نمی‌توان به شرایط مالی ایده‌آلی در جامعه امروز رسید. در این بین وجود روش های مختلف سرمایه‌گذاری، این چالش بزرگ را در میان جامعه ایرانی به وجود آورده که کدام روش می‌تواند بهترین گزینه برای آنها باشد. در مقاله جداگانه به مقایسه بازار ارز دیجیتال و بازار فارکس پرداختیم و اکنون نوبت به بررسی تفاوت ها و مقایسه میان بازار بورس ایران با بازار ارز دیجیتال می رسد. تمام تلاش ما در مجموعه مقالات آموزش رایگان بورس ارائه بهترین نکات آموزشی برای سرمایه‌گذاری در این بازار است که مقایسه آن با بازار ارز دیجیتال می‌تواند ذهنیت شما را نسبت به این بازار کاملاً باز کند.

نکات کلیدی مقاله:

  • بازار بورس ایران نسبت به بازار ارز دیجیتال ریسک سرمایه‌گذاری پایین‌تری دارد اما پتانسیل سوددهی و بازدهی ارز دیجیتال به مراتب بالاتر از بازار بورس است.
  • سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال به تخصص و دانش به مراتب بالاتری نسبت به بازار بورس نیاز دارد.
  • کاربران تازه‌کار و افرادی که تخصص کافی در زمینه تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی را کسب کردند بهتر از سرمایه گذاری خود را از بازار بورس آغاز کنند.
  • هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد و بهترین سبد سرمایه گذاری این است که شما سرمایه های خود را در بازارهای مالی مختلف قرار دهید. از این رو سرمایه گذاری در بازار بورس بازار ارز دیجیتال به صورت همزمان باید در دستور کار کاربران قرار بگیرد.
راهنمای مطالعه نمایش

بازار بورس بهتر است یا ارز دیجیتال

بورس ایران یا ارز دیجیتالانتخاب میان بورس ایران یا ارز دیجیتال بایستی تحت تاثیر عوامل مختلفی انجام پذیرد. اینکه بدون هیچ گونه بررسی دعا کنیم که بازار بورس شرایط بهتری نسبت به بازار ارز دیجیتال دارد یا بازار ارز دیجیتال سرمایه گذاری بهتری برای شما رقم خواهد خورد، به هیچ وجه نمی‌تواند برداشت درستی باشد. برای اینکه بتوانید میان سرمایه گذاری در بازار بورس و بازار ارز دیجیتال انتخاب درستی داشته باشید لازم است تا مقایسه کامل و جامع میان این دو بازار برای شما انجام دهیم. در نظر داشته باشید که سرمایه‌گذاری به خودی خود دارای ریسک های قابل توجه است و قرار نیست سرمایه گذاری در یک بازار بدون ریسک باشد اما با این حال شناخت بازارهای مالی مختلف باعث می‌شود تا شما بتوانید سرمایه‌های خود را در بخش‌های مختلفی قرار دهید.

انتخاب میان سرمایه گذاری در بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال بایستی به نسبت روحیات افراد انجام پذیرد. در برخی از مواقع ممکن است بازار بورس انتخاب به مراتب بهتری نسبت به بازار ارز دیجیتال باشد و در برخی مواقع نیز بازار رمز ارزها شرایط ایده‌آلی برای سرمایه گذاری شما به دنبال خواهد داشت.

روند ما در این مقاله این است که ابتدا سعی داریم تا در فاکتورهای مختلف تاثیر گذار بر روی سرمایه گذاری هر دو بازار بورس و بازار ارز دیجیتال را باهم مقایسه کرده و در نهایت نظر و دیدگاه خود را نیز نسبت به این انتخاب ارائه کنیم. در نهایت این شما خواهید بود که بر اساس این اطلاعات و همچنین شناخت که نسبت به روحیات خود دارید برای نهایی کردن روش سرمایه گذاری مورد نظر خود اقدام نمایید.

مقایسه بازار بورس ایران و بازار ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری

بورس ایران یا ارز دیجیتال هر دو بازار سرمایه گذاری دارای مزیت ها و معایبی هستند. دقت داشته باشید که شناخت مزیت ها و معایب سرمایه گذاری در هر یک از بازارهای مالی یکی از اولین قدم ها برای ورود به آن بازار است. در سری مقالات آموزش رایگان ارز دیجیتال و همچنین آموزش رایگان فارکس تمام پیش‌زمینه‌های لازم برای شناخت این بازارها را به شما ارائه نمودیم و در این مقایسه نیز سعی داریم انتخاب میان این بازارهای سرمایه گذاری را برای شما ساده‌تر کنیم.

روند مقایسه میان بورس ایران با بازار ارز دیجیتال در ادامه به این صورت است که تفکیک فاکتورهای موثر و مهم برای انتخاب یک سرمایه گذاری ایده‌آل را در هر دوی این بازارها مرور کرده و در انتهای هر بند یک نتیجه گیری برای بهتر بودن هر کدام از این بازار ها خواهیم داشت. در نهایت نتیجه نهایی این بررسی می‌تواند برنده این مسابقه را مشخص نمایند. همچنین نتیجه گیری تخصصی خودمان را نیز بر اساس اطلاعات این مسابقه برای شما بیان خواهیم کرد تا در نهایت ایده‌آل ترین شرایط برای انتخاب میان بازار بورس ایران یا بازار ارز دیجیتال برای شما فراهم آید.

بررسی سرمایه گذاری در بورس ایران یا ارز دیجیتال از نظر میزان ریسک

بررسی بورس ایران یا ارز دیجیتال را با بررسی میزان ریسک وارد بر سرمایه ها در این بازارها آغاز می‌کنیم. ریسک های وارد بر سرمایه گذاری در بازارهای مختلف مالی مختلف به موارد متفاوتی مربوط می‌شود. برخی از ریسک ها به ماهیت سرمایه گذاری در بازارهای مالی مربوط می‌شوند و برخی دیگر از ریسک آن نیز به عوامل خارجی موثر بر شرایط سرمایه گذاری در یک بازار اطلاق می‌گردند. برای اینکه درک درستی نسبت به این نوع ریسک وارد بر سرمایه گذاری در بازارهای مالی مختلف داشته باشید لازم است یک مثال ساده از هر کدام را برای شما بیان کنیم.

به عنوان مثال تحریم‌های قائل شده برای کاربران ایرانی در بازارهای مالی مختلف می‌تواند یک ریسک خارجی وارد بر سرمایه گذاری شما در این بازار ها باشد و میزان نوسانات قیمت ها در بازار ها و چالش‌های این گونه نیز به عنوان ریسک های داخلی بازارهای مالی شناخته می‌شوند. هدف ما از بررسی بازار بورس ایران و بازار ارز دیجیتال از نظر میزان ریسک در این بند ریسک های تخصصی و داخلی وارد بر سرمایه های شما در این بازارها است و بررسی ریسک های خارجی وارد بر این روش های سرمایه گذاری را در بندهای بعدی ادامه خواهیم داد.

بازار بورس و بازار ارز دیجیتال هر دو بازار پرریسک محسوب می‌شوند و سرمایه‌گذاری بر روی هر دوی آنها می‌تواند شرایط چالش برانگیز را برای شما به دنبال داشته باشد. به هیچ وجه نمی‌توان برای هیچ کدام از این بازارها ریسک سرمایه گذاری پایین در نظر گرفت و عملاً برای سرمایه گذاری در هر دوی این بازارها شما بایستی مدیریت ریسک فوق‌العاده قدرتمندی داشته باشید.

بررسی شرایط میان دو بازار ارز دیجیتال و بازار بورس نشان می‌دهد که شدت ریسک های داخلی وارد بر سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال به مراتب بیشتر است زیرا در این بازار رمز ارز ها می‌توانند در طول چند دقیقه نوسانات شدید قیمتی را بر روی سرمایه های شما ایجاد نمایند. البته نه اینکه بازار بورس ایران چنین ریسکی به دنبال نداشته باشد اما استفاده از فاکتورهای مختلفی مانند محدودیت دامنه نوسان در بورس و یا حجم مبنا و مواردی از این دست باعث شده تا میزان ریسک وارد بر سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال به مراتب بالاتر از بازار بورس ایران باشد. پرواضح است که در اولین مقایسه میان بازار بورس ایران با بازار ارز دیجیتال بایستی برتری را از نظر میزان ریسک به بازار بورس ایران بدهیم زیرا می‌تواند خطر کمتری را برای سرمایه گذاری شما ایجاد کند.

بازار بورس ۱ ۰ بازار ارز دیجیتال

مقایسه سرمایه گذاری در بورس ایران و ارز دیجیتال از نظر پتانسیل سوددهی

بررسی انتخاب میان بورس ایران یا ارز دیجیتال را با ما مقایسه میان پتانسیل سوددهی هر دو این بازارها ادامه می‌دهیم. اما قبل از آن ابتدا باید یک تعریف کلی درباره شرایط سوددهی بازارهای مالی را برای شما به عنوان کنیم. منظور از پتانسیل سوددهی در بازارهای مالی این است که شما در یک بازه زمانی مشخص چقدر می‌توانید سود از بازار مورد نظر به دست آورید و راندمان سوددهی در بازار مورد نظر چقدر است؟

بورس ایران یا ارز دیجیتال

به صورت کلی بازارهای مالی پتانسیل سوددهی بسیار بالاتری نسبت به بازارهای فیزیکی دارند. به عنوان مثال بررسی میزان سوددهی بازار بورس ایران با بازار مسکن در ایران نشان می‌دهد که بازار بورس در ده سال گذشته بیش از ۱۰ برابر نسبت به بازار مسکن سودده تر بوده است. این بررسی را می‌توانید در مقاله تحلیل شاخص بورس مرور کنید.

اما با این حال میزان سوددهی بازار های مالی مختلف نیز نسبت به یکدیگر متفاوت است. شرایط و عوامل مختلفی بر روی میزان سوددهی بازارهای مالی تاثیر گذار هستند که این عوامل نشان می‌دهند که پتانسیل سوددهی بازار ارز دیجیتال به مراتب بالاتر از بازار بورس ایران است. به صورت کلی بایستی یک قانون بسیار مهم درباره معامله گری در بازارهای مالی را در ذهن داشته باشید.

“هرچقدر پتانسیل سوددهی یک بازار برای سرمایه گذاران بیشتر باشد عملاً خطرات و میزان ریسک آن بازار نیز بیشتر خواهد شد.”

این مهم نشان می‌دهد که شما می‌توانید در بازار ارز دیجیتال در بازه های زمانی مشخص به سود بیشتری برسید البته اگر دانش و تخصص کافی در این زمینه را پیدا نمایید. این نتیجه‌گیری باعث می‌شود تا مقایسه میان بازار بورس و بازار ارز دیجیتال تا اینجای مقاله برابر باشد و هر کدام در یک عامل شرایط بهتری را برای سرمایه‌گذاری شما ایجاد کرده باشند.

بازار بورس ۱ ۱ بازار ارز دیجیتال

محدودیت دامنه نوسان در بازار بورس خودنمایی می‌کند

یکی از نکات بسیار مهم برای انتخاب میان بورس ایران یا ارز دیجیتال دقت به قوانین خاصی است که در هر کدام از این بازارهای مالی در نظر گرفته شده و شما ملزم به رعایت آنها هستید. یکی از این قوانین محدودیت دامنه نوسان بورس است که تنها مختص بازار بورس ایران بوده و در بازار ارز دیجیتال تعریف نشده است. البته در مقاله محدودیت دامنه نوسان در بورس اشاره کردیم که این قانون تنها مختص بازار بورس ایران نبوده و در سایر بازارهای بورس جهانی نیز به انواع مختلفی از آن استفاده می‌شود.

با توجه به اینکه محدودیت دامنه نوسان یک قانون محدود گرا در بازار بورس محسوب می‌شود از این رو بایستی در مقایسه میان این دو بازار از این نظر بازار ارز دیجیتال را باید بازار برتر معرفی کنیم.

بازار بورس ۱ ۲ بازار ارز دیجیتال

از نظر تنوع در سرمایه گذاری بازار بورس بهتر است یا ارز دیجیتال

بررسی شرایط انتخاب میان بورس ایران یا ارز دیجیتال را با ارزیابی تنوع روش‌های سرمایه‌گذاری در این بازارها ادامه می‌دهیم. همانطور که می‌دانید تنوع سرمایه گذاری یکی از مهم‌ترین نکات و المان‌ها برای ورود به بازار مالی برای سرمایه‌گذاری است و اگر به آن دقت داشته باشید عملاً ممکن است ریسک سرمایه گذاری خود را افزایش دهید.

سرمایه گذاری در بازار بورس تنوع قابل قبولی دارد. در این بازار شما می‌توانید از میان سهم های بسیار زیاد طرح شده در بازار برای سرمایه گذاری استفاده کنید. همچنین امکان سرمایه گذاری بر روی صندوق های سرمایه گذاری مختلف و حضور در بازار بورس کالا و بورس انرژی را نیز دارید. اوراق بهادار بسیار مختلفی نیز در این بازار تعریف شده که تنوع سرمایه گذاری در بازار بورس را باز هم افزایش می‌دهند.

در بازار ارز دیجیتال نیز روش های سرمایه گذاری متعددی برای کاربران در دسترس است. امکان سرمایه گذاری برای تعداد بسیار زیادی از ارزهای دیجیتال در دسترس شما قرار خواهد داشت. همچنین می‌توانید از مزیت های سرمایه گذاری بر روی ان اف تی ها و پروژه های متاورس نیز استفاده کنید.

ملاحظه می کنید که هر دو بازار بورس ایران و بازار ارز دیجیتال از نظر تنوع سرمایه گذاری موجود در شرایط مناسبی قرار دارد و شما با ورود به این بازار ها می‌توانید سبد سهام گسترده را برای خود بچینید. از این رو در مقایسه تنوع روش های سرمایه گذاری در دو بازار بورس و ارز دیجیتال نتیجه مساوی به دست آمده و هر دو این بازارها از این نظر شرایط مناسبی دارند.

بازار بورس ۱ ۲ بازار ارز دیجیتال

از نظر میزان نقد شوندگی بازار بورس بهتر است یا ارز دیجیتال

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که برای انتخاب میان بورس ایران یا ارز دیجیتال اهمیت پیدا می‌کند بررسی میزان نقدشوندگی این بازار است. البته قبل از آن بایستی یک تعریف کلی از شرایط نقد شوندگی در بازارهای مالی برای شما داشته باشیم تا درک شما نسبت به این موضوع بالاتر برود.

بورس ایران یا ارز دیجیتال

نقدشوندگی در واقع اصطلاحی است که قدرت شما را در یک بازار برای نقد کردن دارایی‌هایتان تعریف می‌نماید. وقتی شما در یک بازه زمانی بسیار کوتاه متعدد بتوانید دارایی‌های خود را نقد کنید عملاً نشان از این دارد که میزان نقدشوندگی بازار مورد نظر بسیار بالا است. برای درک هرچه بهتر این موضوع بایستی مسئله همیشگی مقایسه میان بازار بورس با بازار مسکن را برای شما ارائه کنیم. برای نقد کردن یک ملک خریداری شده ممکن است نیاز به ماه‌ها زمان داشته باشید و حتی بعد از گذشت ماه‌ها نیز نقدشوندگی بازار مسکن صد در صد نیست. اما در بازار بورس شما می‌توانید صدها میلیون سهم را در چند ساعت نقد کنید.

اهمیت نقد شوندگی در بازارهای مختلف به خصوص در شرایط بحرانی خود را بیشتر نشان می‌دهد. در شرایط بحرانی وقتی نوسانات بسیار بالا است و ممکن است در بازارهای با نقدشوندگی پایین نتوانید دارایی های خود را نقد کرده و در ضررهای سنگین قرار بگیرید. از این رو یکی از مهم‌ترین معیارها برای بررسی و مقایسه بازارهای مالی با یکدیگر ارزیابی آنها از نظر میزان نقدشوندگی است.

در مقایسه میان میزان نقدشوندگی بازار ارز دیجیتال و بازار بورس بایستی برتری را به صورت کامل به بازار ارز دیجیتال بدهیم. در این بازار شما می‌توانید تنها در چند ثانیه میلیاردها دلار را نقد کرده و از این بابت هیچ‌گونه چالشی پیش روی شما قرار نخواهد داشت. البته نقدشوندگی در بازارهای مالی به میزان بزرگی و حجم معاملات در آن بازارها نیز بستگی دارد که همین امر باعث شده تا بازار ارز دیجیتال در این رابطه شرایط به مراتب بهتری نسبت به بازار بورس ایران پیدا کند.

بازار بورس ۱ ۳ بازار ارز دیجیتال

تفاوت بورس و ارز دیجیتال از نظر دانش‌های لازم برای تحلیل

شرایط انتخاب میان بورس ایران یا ارز دیجیتال را با بررسی دانش‌ها و تخصص‌های لازم برای تحلیل و معامله گری در هر دوی این بازارها ادامه می‌دهیم. بسیار مهم است که شما برای معامله گری و سرمایه گذاری در یک بازار نیاز به چه دانش هایی دارید و چه میزان تجربه و تخصص برای موفقیت در بازار مالی مورد نظر لازم خواهد بود. هرچقدر روندها در یک بازار مالی پیچیده‌تر و پرنوسان‌تر باشد عملاً روش های تخصصی تر و حرفه‌ای‌تر نیز برای تحلیل آنها نیاز خواهد بود و این موضوع نشان از نیاز به دانش تحلیلی و تخصص بسیار زیاد برای ورود به آن بازار دارد.

مقایسه میان بازار بورس ایران و بازار ارز دیجیتال در این باره خیلی پیچیده نیست و عملاً همه شما می دانید که برای سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال به مراتب نیاز به دانش تحلیلی و تخصص های بیشتری خواهد بود. از این ‌رو برتری در این مقایسه به بازار بورس ایران می رسد که با تجربه و دانش کمتر می توان به موفقیت در این بازار امیدوارتر بود. البته این موضوع به این معنا نیست که سرمایه گذاری در بازار بورس ایران راحت است و بدون دانش و تجربه شما می‌توانید در این بازار موفق شوید. بلکه این نکته تنها مقایسه میان بازار بورس و بازار ارز دیجیتال است.

تجربه نشان داده که تازه واردان بازار بورس ایران نیز بدون دانش و تجربه و تخصص های لازم خیلی زود سرمایه های خود را در این بازار از دست داده و نمی‌توانند یک سرمایه گذاری مطمئن و ایده‌آل برای خود رقم بزنند. اما با این حال در بازار ارز دیجیتال شرایط در این زمینه بحرانی تر است.

بازار بورس ۲ ۳ بازار ارز دیجیتال

تفاوت بورس و ارز دیجیتال از نظر گستردگی و بزرگی

بررسی شرایط انتخاب میان بورس ایران یا ارز دیجیتال را با بررسی میزان گستردگی و بزرگی این بازارها را ادامه می‌دهیم. دقت داشته باشید که هر چقدر یک بازار مالی و سرمایه گذاری بزرگ‌تر و گسترده‌تر باشد، تعداد کاربران بیشتری در آن بازار وارد شده و حجم معاملات به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. اگر مقاله حجم معاملات در بورس و مطالعه کرده باشید به اهمیت این موضوع در بازارهای مالی واقف هستید و می‌دانید که بالا بودن حجم معاملات چه مزیت هایی می‌تواند برای معامله گری در یک بازار به دنبال داشته باشد.

بورس ایران یا ارز دیجیتال

مقایسه بازار بورس ایران با بازار ارز دیجیتال از نظر میزان گستردگی و بزرگی نیز بسیار ساده است و شما به راحتی می‌توانید در این زمینه برتری را به بازار ارز دیجیتال بدهید. این بازار در سال‌های اخیر به شدت بزرگ شده و در حال حاضر حجم معاملات چندین میلیارد دلاری در هر روز در این بازار به وقوع می پیوندد.

بازار بورس ۲ ۴ بازار ارز دیجیتال

تفاوت بورس و ارز دیجیتال از نظر چالش‌های ثبت نام و شروع سرمایه گذاری

تفاوت بورس و ارز دیجیتال را می توان در نحوه ثبت نام و شروع سرمایه‌گذاری در این بازارها نیز دانست. شاید با خود تصور کنید که روند ثبت نام و ورود به یک بازار مالی برای سرمایه‌گذاری در آن چندان اهمیت نداشته باشد و این مقایسه نیز خیلی مهم نباشد اما این طور نیست. هرچقدر مراحل ثبت نام و ورود به بازار مالی پیچیده‌تر و سخت‌تر باشد رغبت و میل کاربران برای ورود به این بازار کمتر خواهد شد و از طرف دیگر چالش‌های بیشتری نیز پیشروی سرمایه‌گذاران در همان ابتدای کار قرار می‌گیرد.

یک بررسی کلی نشان می دهد که در کشور آمریکا تنها ۸ درصد مردم نسبت به بازار ارز دیجیتال شناخت دارند و بقیه به دلیل پیچیده بودن ورود به این بازار عملاً حتی به سمت آن نیز نرفته‌اند. البته به مرور و با گسترده تر شدن بازار ارز دیجیتال ممکن است این آمار بهتر شود اما در حال حاضر بازار ارز دیجیتال از نظر نحوه ورود و ثبت نام یکی از پیچیده‌ترین بازارهای مالی است. پیچیدگی ثبت نام و ورود به سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی به مراتب از سایر کاربران نیز سخت‌تر است. با توجه به این موضوع در این مقایسه بایستی برتری را به بازار بورس ایران بدهیم زیرا شما تنها در چند ساعت می‌توانید تمام مدارک لازم برای ورود به این بازار را تهیه کرده و روند سرمایه‌گذاری خود را در بازار آغاز کنید. از این گذشته مراحل ثبت نام در بازار بورس ایران خیلی پیچیده نبوده و شما تنها با تهیه مدارک، این مراحل به صورت خودکار توسط سازمان های مربوطه و کارگزاری ها انجام می‌پذیرد.

بازار بورس ۳ ۴ بازار ارز دیجیتال

وقتی سرمایه کمی داریم بازار بورس بهتر است یا ارز دیجیتال

ارزیابی انتخاب میان بورس ایران یا ارز دیجیتال را با بررسی شرایط سرمایه گذاری در این بازارها با سرمایه کم را ادامه می‌دهیم. کدام یک از این بازارها در همان قدم اول نیاز به سرمایه کمتری دارند و با سرمایه کمتر در کدام یک از این بازار ها می توان موفق‌تر بود؟

این مقایسه میان بازار ارز دیجیتال با بازار بورس ایران کمی پیچیده است. در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله طبق اعلام سازمان بورس ایران حداقل حجم سرمایه گذاری در هر خرید و فروش در بازار بورس ایران بایستی ۵۰۰ هزار تومان باشد. برای خرید و فروش ارز دیجیتال در بازار نیز شما می‌توانید با سرمایه هایی در همین حول و هوش کار را آغاز کنید.

این مهم نشان می‌دهد که هر دو بازار بورس ایران و بازار ارز دیجیتال برای سرمایه های کم می‌توانند شرایط مناسبی داشته باشند. البته که پتانسیل سوددهی بازار ارز دیجیتال حتی با سرمایه های کم نیز به مراتب بیشتر از بازار بورس ایران است که این موضوع را در بندهای قبلی با هم بررسی کردیم. با توجه به این شرایط عملاً از این نظر برتری خاصی را نمی‌توان برای بازار بورس ایران یا بازار ارز دیجیتال در نظر گرفت و نتیجه مساوی را در این مقایسه برای این دو بازار در نظر بگیریم.

بازار بورس ۳ ۴ بازار ارز دیجیتال

وقتی سرمایه زیادی داریم بازار بورس بهتر است یا ارز دیجیتال

همچنین در بررسی تفاوت بورس و ارز دیجیتال بایستی این دو بازار را از نظر شرایط سرمایه گذاری با سرمایه های زیاد نیز مقایسه کنیم. سرمایه های زیاد چالش‌های خاص خود را دارند و برای انتخاب بازار مناسب برای سرمایه گذاری در چنین شرایطی بایستی دقت بیشتری داشته باشید. برای اینکه بتوانیم بازار ارز دیجیتال و بازار بورس را از نظر شرایط سرمایه گذاری با سرمایه های بسیار زیاد مقایسه کنیم باید یادآور شویم که منظور ما از سرمایه های بسیار زیاد در این بخش سرمایه های عجیب و غریبی است که هر کسی در آنها دسترسی ندارد.

اگر منظور از سرمایه های زیاد سرمایه‌های چند میلیارد تومانی باشد عملاً هر دوی این بازارها شرایط یکسانی خواهند داشت و شما می‌توانید در بازار بورس و هم در بازار ارز دیجیتال با این میزان سرمایه شرایط خوبی داشته باشید. اما وقتی صحبت از سرمایه های چند میلیارد دلاری می‌شود عملاً بازار بورس ایران به هیچ وجه ظرفیت لازم برای چنین سرمایه را نداشته اما بازار ارز دیجیتال به راحتی می‌تواند چنین شرایطی را برای شما فراهم آورد.

از این گذشته در بازار بورس ایران برای خرید و فروش سهم های کوچک نمی‌توانید سرمایه‌های چند میلیاردی وارد کنید و این سهم ها بایستی با سرمایه های مناسب‌تری در لیست سرمایه‌گذاری شما قرار بگیرند. با توجه به این موضوع در این مقایسه بایستی برتری را به بازار ارز دیجیتال بدهیم که در تمام شرایط می‌تواند ویژگی های لازم برای سرمایه گذاری عالی را برای شما به دنبال داشته باشد.

بازار بورس ۳ ۵ بازار ارز دیجیتال

مقایسه امکان بروز خطای انسانی در فرایند سرمایه گذاری در بورس و ارز دیجیتال

ارزیابی تفاوت بورس و ارز دیجیتال با بررسی شرایط بروز خطای انسانی در این بازار ها را ادامه می‌دهیم. خطای انسانی نیز یکی از چالش‌هایی است که ممکن است در روند سرمایه گذاری رخ داده و عملاً باعث از بین رفتن حجم قابل توجهی از سرمایه‌های کاربران شود. البته خطای انسانی به شرایط سرمایه گذاری در یک بازار مربوط نبوده و تحلیل های اشتباه جز این موارد نیستند.

در بازار ارز دیجیتال خطاهای انسانی مختلفی ممکن است پیش روی کاربران و معامله گران قرار بگیرد. اشتباه در وارد کردن آدرس کیف پول ارز دیجیتال برای انتقال رمز ارز ها و یا انتخاب شبکه نامناسب برای یک انتقال و مواردی از این دست از جمله خطاهای انسانی هستند که در بازار ارز دیجیتال پیشروی کاربران قرار دارد.

بررسی ها نشان می دهد که در بازار بورس ایران چنین خطاهایی به مراتب کمتر بوده و شما می‌توانید با اطمینان بیشتری برای معامله گری اقدام نمایید از این رو در این مقایسه نیز برتری را باید به بازار بورس ایران بدهیم. البته این اتفاقات برای افراد حرفه‌ای و کسانی که آموزش‌های لازم در این زمینه را پشت سر گذاشته باشند بسیار کم بوده و به ندرت رخ می‌دهد و نمی‌توان این معیار را به عنوان یک نظام معیار خیلی مهم در مقایسه میان بازار ارز دیجیتال و بازار بورس ایران دانست.

بازار بورس ۴ ۵ بازار ارز دیجیتال

مقایسه خطر از بین رفتن سرمایه بر اثر عوامل خارجی در بورس و ارز دیجیتال

مقایسه میان بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال را با بررسی شرایط از بین رفتن سرمایه ها بر اثر عوامل خارجی ادامه می‌دهیم. این موضوع نیز اهمیت بسیار زیادی در انتخاب یک بازار مالی مناسب برای سرمایه گذاری دارد. با توجه به اینکه سرمایه گذاری در بازارهای مالی به خودی خود دارای ریسک های بسیار زیادی بوده و افراد بایستی آموزش ها و تخصص های لازم برای این منظور را به دست آورده باشند از این رو وجود ریسک های خارجی موثر بر فرآیند سرمایه گذاری ممکن است شرایط را بسیار پیچیده‌تر نماید.

در بازار بورس ایران عملاً خطر خیلی زیادی در این باره سرمایه های شما را تهدید نمی‌کند و اگر نکات امنیتی اولیه لازم مانند حفظ رمز ورود به پلتفرم معاملاتی خود را رعایت کنید چنین خطری پیش روی شما قرار نخواهد داشت. اما برعکس در بازار ارز دیجیتال این خطر به مراتب زیاد است و بازار رمز ارزها را از این نظر می‌توان خطرناک ترین بازار مالی جهان تعریف کرد.

خطر از بین رفتن شبکه بلاکچین یک رمز ارز بر اثر حمله های ۵۱ درصدی و یا تاثیرگذاری تحریم‌ها بر روی شرایط سرمایه گذاری کاربران ایرانی از جمله خطر هایی هستند که می‌توانند سرمایه های شما را در بازار ارز دیجیتال تحت تاثیر قرار داده و شرایط بدی را برای شما به دنبال داشته باشند.

با توجه به این موضوع برتری در این مقایسه را نیز بایستی به بازار بورس ایران بدهیم زیرا خطرات خارجی خیلی زیادی سرمایه های کاربران را تهدید نمی‌کند و سرمایه های شما تحت تاثیر این عوامل از بین نخواهند رفت.

بازار بورس ۵ ۵ بازار ارز دیجیتال

تفاوت بورس و ارز دیجیتال از نظر ممنوعیت‌های قانونی

یکی دیگر از نکات بسیار مهم برای انتخاب میان بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در نظر گرفتن ممنوعیت‌های قانونی مربوط به این بازارها است. بازار بورس ایران یک بازار کاملاً قانونی و رسمی در کشور ایران شناخته شده و هیچ گونه ممنوعیتی برای معامله در این بازار برای کاربران وجود ندارد. البته در برخی از شرایط ممنوعیت‌هایی مانند محدودیت سنی و مواردی از این دست در نظر گرفته شده که چندان قوانین پیچیده‌ای نیستند.

قوانین بسیار مختلفی درباره بازار ارز دیجیتال در کشورهای مختلف وجود دارد و هر کشوری شرایط خاص خود را درباره این بازار در دستور کار قرار داده است. در برخی از کشورها انجام معامله بر روی ارزهای دیجیتال کاملاً ممنوع است و برخی از کشورها هم هستند که از انجام معاملات بر روی ارز های دیجیتال از کاربران مالیات اخذ می نمایند. در حال حاضر قانون پیچیده چالش برانگیزی درباره معامله گری در بازار ارز دیجیتال در کشور ما تبیین نشده است اما شواهد و ظواهر نشان می دهد که در آینده نه چندان دور بایستی شاهد چنین قوانینی از سوی دولت باشیم.

با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ گونه قانون محدود کننده‌ای از سوی کشور ما برای معامله گری در بازار ارز دیجیتال تعیین شده عملاً در این بررسی بایستی شرایط هر دوی این بازارها را در این موضوع یکسان بدانیم.

بازار بورس ۵ ۵ بازار ارز دیجیتال

سرمایه گذاری در بورس و ارز دیجیتال با خدمات داخلی و خارجی صرافی ها

ارزیابی انتخاب میان بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال را با بررسی خدمات ارائه شده داخلی و خارجی صرافی ها و کارگزاری ها در هر دوی این بازارها ادامه می‌دهیم. در مقاله مقایسه بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال عنوان کردیم که هیچ گونه خدمات داخلی برای بازار فارکس در کشور ما ارائه نمی‌شود و از این رو کاربران به هیچ وجه نمی‌توانند از خدمات صرافی ها و کارگزاری‌ها و بروکر های داخلی برای ورود به این بازار استفاده نمایند. اما در حال حاضر صرافی های داخلی مختلفی امکان ورود به بازار ارز دیجیتال را برای کاربران ایرانی فراهم کرده‌اند.

البته شایان ذکر است که در حال حاضر هیچ صرافی ارز دیجیتال داخلی مجوز لازم برای فعالیت در این زمینه را ندارد اما دولت با راهکارهای متفاوت‌تری شرایط کار قانونی را برای این صرافی‌ها فراهم کرده و کاربران ایرانی به راحتی می‌توانند از خدمات آنها برای خرید و فروش در بازار ارز دیجیتال استفاده کنند. این مهم نشان می‌دهد که در این مقایسه نیز بایستی بازار ارز دیجیتال و بازار بورس ایران را یکسان تلقی کرده و هیچ‌گونه برتری میان آنها قائل نشویم.

بازار بورس ۵ ۵ بازار ارز دیجیتال

مقایسه بورس و ارز دیجیتال از نظر بازه زمانی سرمایه گذاری

یکی دیگر از نکاتی که برای انتخاب میان بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال اهمیت پیدا می نماید بازه زمانی مناسب برای سرمایه‌گذاری در این بازارها است. کدام یک از این بازارها برای سرمایه گذاری کوتاه مدت و کدام یک از این بازار ها برای سرمایه گذاری بلند مدت مناسب تر هستند؟

در حال حاضر فعالان و سرمایه گذاران بازار ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت و هم برای سرمایه گذاری های بلند مدت به راحتی می‌توانند ارزهای دیجیتال مختلف را خریداری نمایند. در بازار بورس اما سرمایه گذاری در بازه‌های زمانی خیلی کوتاه مدت چندان تعریفی نداشته و خیلی نمی‌توان روی پتانسیل سوددهی این بازار در این بازه های زمانی حساب کرد.

هرچند برتری قابل توجهی از این نظر برای هیچ کدام از این دو بازار وجود ندارد اما با این حال از نظر بازه زمانی سرمایه گذاری بازار ارز دیجیتال به نسبت شرایط بهتری داشته و می توان برتری نسبی را برای آن در نظر گرفت.

بازار بورس ۵ ۶ بازار ارز دیجیتال

تفاوت بورس و ارز دیجیتال از نظر روش های تحلیلی

یکی دیگر از نکات مهمی که در انتخاب میان بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال بایستی به بررسی آن نیز بپردازیم روش های تحلیلی مختلفی است که هر کدام از این بازار ها برای سرمایه گذاری نیاز دارند. تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال روش های تحلیلی هستند که در حال حاضر از آنها می توان برای ارزیابی بازارهای مالی مختلف استفاده نمود. هرچند این روش‌های تحلیلی هم برای بازار بورس و هم برای بازار ارز دیجیتال نرم افزار هستند اما به دلیل بین‌المللی بودن بازار ارز دیجیتال و حرفه‌ای‌تر بودن آن روش های سرمایه گذاری مختلفی نیز برای آن تعریف شده است.

بسیاری از روش های معرفی شده در تحلیل فاندامنتال بازار ارز دیجیتال قابلیت استفاده در بازار بورس را ندارند و همچنین روش های تکنیکالی زیادی نیز برای بازار ارز دیجیتال تعریف شده‌اند که چندان قابلیتی در بازار بورس ندارند.

این نتیجه گیری نشان می‌دهد که در تنوع روش های تحلیلی بازارهای مالی بازار ارز دیجیتال برتری قابل توجهی نسبت به بازار بورس ایران دارد و می توان آن را به عنوان گزینه برتر در این زمینه معرفی کرد.

بازار بورس ۵ ۷ بازار ارز دیجیتال

تفاوت بورس و ارز دیجیتال از نظر ابزارهای تحلیل تکنیکال در دسترس

بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال کدام یک از ابزارهای تحلیل تکنیکال بیشتری را در اختیار کاربران و معامله گران قرار می‌دهند؟ درباره ابزارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازار ها می‌توانند شرایط یکسانی داشته باشند زیرا پلتفرم معاملاتی تعریف شده برای اکثر بازارهای مالی یکسان است و شما می‌توانید با مطالعه مقاله آموزش تریدینگ ویو شرایط لازم برای استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال در این سایت را برای تمام بازارهای مالی مشاهده کنید.

اما در حال حاضر اگر بخواهیم کل ابزارهای تحلیل تکنیکال را در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم تعداد اندیکاتور های مورد استفاده در بازار ارز دیجیتال نسبت به بازار بورس بیشتر خواهد شد و در این مقایسه نیز بایستی برتری نسبی را به بازار ارز دیجیتال بدهیم. با توجه به اینکه سهم های تعریف شده در بازار بورس ایران در پلتفرم های بین‌المللی مانند تریدینگ ویو تعریف نشده‌اند و شما برای تحلیل آنها تنها می‌توانید از پلتفرم های داخلی استفاده کنید عملاً ابزارهای تحلیل تکنیکال و اندیکاتور های بیشتری نیز در بازارهای بین‌المللی در دسترس شما قرار خواهد داشت.

بازار بورس ۵ ۸ بازار ارز دیجیتال

تفاوت بورس و ارز دیجیتال از نظر چالش‌های تحلیل بنیادی

بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال کدام یک می‌تواند از نظر تحلیل بنیادی یا فاندامنتالی شرایط بهتری را برای تحلیل گران ایجاد کنند؟ درباره تحلیل بنیادی در بازار بورس و بازار ارز دیجیتال در سطح بسیار مهم را می توان بیان کرد:

اول باید به اطلاعات موجود برای تحلیل بنیادی و فاندامنتال در بازار بورس و بازار ارز دیجیتال اشاره کنیم که این اطلاعات برای بازار بورس ایران به مراتب موفق‌تر و مطمئن‌تر هستند و استفاده از آنها بی‌خطرتر است. اما در بازار ارز دیجیتال بسیاری از اطلاعات اشتباه بوده و حتی خود تیم توسعه دهنده ارز دیجیتالی اطلاعات غلط در اختیار کاربران قرار می دهد که این امر چالش‌های تحلیل بنیادی و تحلیل فاندامنتال را در بازار ارز دیجیتال به مراتب بیشتر می نماید.

در جنبه دوم بایستی روش ها و تکنیک های مورد استفاده برای تحلیل بنیادی بازار بورس و بازار ارز دیجیتال را باهم مقایسه کنیم که از این نظر شرایط به نفع بازار ارز دیجیتال است. در حال حاضر روش ها و تکنیک های بسیار مختلفی برای تحلیل فاندامنتال بازار ارز دیجیتال از سوی سایت ها و شرکت های مختلف تعریف شده که شما می‌توانید با استفاده از آنها رمز ارزها را با یکدیگر مقایسه کنید و در نهایت دست روی بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بگذارید.

با این تفاسیر مقایسه میان بازار ارز دیجیتال و بازار بورس ایران از نظر چالش‌های موجود در تحلیل بنیادی شرایط یکسانی را برای هر دو بازار به وجود می‌آورد.

بازار بورس ۵ ۸ بازار ارز دیجیتال

مقایسه بورس و ارز دیجیتال از نظر دو طرفه بودن بازار

یکی از قابلیت‌های بسیار مهمی که در بازارهای مالی در اختیار معامله گران قرار می‌گیرد امکان انجام معاملات دو طرفه برای کسب سود هم در فرایند فروش و هم در فرایند خرید است. در واقع در یک بازار دو طرفه شما می‌توانید هم با افزایش قیمت ها به سود رسید و هم در روندهای کاهشی نیز وارد سودهای قابل توجه شوید.

بورس ایران یا ارز دیجیتال

بازار بورس در ماهیت اصلی خود چنین شرایطی ندارد اما بازارهای حرفه‌ای مانند بازار آتی در بازار بورس تعریف شده‌اند که چنین امکانی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورند. بازار ارز دیجیتال نیز در ماهیت اصلی خود شرایط معاملات دو طرفه را ندارد اما با این حال در بازار فیوچرز ارز دیجیتال می‌توان برای انجام معاملات دو طرفه اقدام کرد.

هرچند در ظاهر هر دو این بازارها شرایط یکسانی دارند اما گستردگی بازار فیوچرز ارز دیجیتال به مراتب بیشتر است و در این مقایسه بایستی برتری را به بازار ارز دیجیتال بدهیم.

بازار بورس ۵ ۹ بازار ارز دیجیتال

تفاوت بورس و ارز دیجیتال از نظر زمان در دسترس برای خرید و فروش

از نظر زمان در دسترس برای خرید و فروش بازار بورس بهتر است یا ارز دیجیتال ؟ یکی دیگر از نکات بسیار مهم درباره بازارهای مالی و سرمایه گذاری این است که زمان کافی برای سرمایه‌گذاری در آنها در دسترس کاربران وجود داشته باشد. به این معنا که کاربران مجبور نباشند تنها در ساعات خاصی برای معامله به بازار مورد نظر مراجعه کرده و از این بابت چالش‌هایی پیش روی آنها وجود نداشته باشد.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی های بازار بورس در سرتاسر دنیا این است که امکان انجام معامله برای آن تنها در ساعات خاصی وجود دارد. عیب بزرگ بازار بورس ایران نیز این است که علاوه بر این محدودیت زمانی ساعات در نظر گرفته شده برای انجام معاملات در این بازار به مراتب پایین‌تر از بسیاری از کشورهای بزرگ و پیشرفته است. در حال حاضر همانطور که در مقاله بورس چیست به بررسی آن پرداختیم تنها امکان معامله در این بازار از ساعت ۹ صبح تا دوازده و نیم ظهر و شنبه تا چهارشنبه برای کاربران وجود دارد. این امر باعث می‌شود تا امکان معامله در این بازار تنها در همین ساعات محدود بر اساس معامله گران محترم وجود داشته باشد.

در بازار ارز دیجیتال اما شرایط کاملاً متفاوت است معامله گران در این بازار بدون هیچ‌گونه محدودیت زمانی در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانند برای معامله اقدام نمایند. همانطور که در مقاله فارکس چیست و آموزش رایگان فارکس اشاره کردیم تا قبل از این بازار فارکس از این نظر بهترین شرایط داشته و معامله گران به جز دو روز آخر هفته که بازارهای جهانی تعطیل است در بقیه روزها به صورت ۲۴ ساعته می توانستند از مزیت های بازار فارکس استفاده نمایند. بازار ارز دیجیتال حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و معامله گری در این بازار حتی در روزهای تعطیل نیز بدون هیچ گونه محدودیتی در دسترس کاربران و معامله گران قرار می گیرد.

البته باید متذکر شویم که در روزها و ساعاتی که حجم معاملات در بازار کم است عملاً ممکن است شرایط تغییرات قیمت رمز ارز ها بر اساس مکانیزم واقعی عرضه و تقاضا نباشد. از این رو توصیه می‌کنیم که برای سرمایه گذاری در این بازار حتماً ساعت مشخصی را در نظر بگیرید و ۲۴ ساعت شبانه روز خود را به سرمایه‌گذاری در این بازار اختصاص ندهید.

نتیجه گیری کاملاً واضح و روشن هست محدودیت زمانی معامله در مقایسه بازار بورس و بازار ارز دیجیتال برتری را به بازار ارز دیجیتال می دهد. شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز برای انجام معاملات خود در این بازار اقدام نمایید.

بازار بورس ۵ ۱۰ بازار ارز دیجیتال

بورس می‌تواند ما را میلیاردر کند یا بازار ارز دیجیتال؟

یکی از موارد بسیار مهمی که در بررسی تفاوت بورس و ارز دیجیتال لازم دانستیم تا به آن نیز بپردازیم امکان رسیدن به سود های قابل توجه را بسیار زیاد از طریق سرمایه‌گذاری در این دو بازار است. در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اهداف معامله گران و تریدرها از ورود به بازارهای سرمایه رسیدن به سود های قابل توجه و بسیار زیاد و به اصطلاح میلیارد شدن است. حال سوال اینجاست که آیا با سرمایه گذاری در بازار بورس می توان میلیاردر شد و یا بازار ارز دیجیتال شرایط بهتری را در این زمینه برای کاربران به دنبال داشته است؟

بورس ایران یا ارز دیجیتال

قبل از آن باید یک نکته بسیار مهم درباره اهداف سرمایه گذاری در بازارهای مالی با شما در میان بگذاریم. سرمایه گذاری در بازارهای مالی با هدف میلیارد شدن و رسیدن به سود های فوق‌العاده زیاد در بازه های زمانی کوتاه مدت ممکن است بسیار چالش برانگیز باشد. در مقاله روانشناسی بازار بورس به صورت کامل و جامع به این موضوع پرداختیم و نکات مهمی را در این باره با شما در میان گذاشتیم. هدف گذاری رسیدن به سود های میلیاردی در بازارهای مالی باعث می‌شود تا کاربران از روش‌های معقول و منطقی برای سرمایه‌گذاری در این بازارها دور مانده و دست روی تصمیمات عجولانه و غیرمنطقی بگذارند.

نداشتن هدف مناسب یکی از بدترین مواردی است که می‌تواند معامله گران و سرمایه گذاران را در بازارهای مالی تهدید نماید. وقتی شما از همان ابتدا هدف نامناسبی را برای سرمایه گذاری در یک بازار انتخاب کرده باشید عملاً نمی‌توانید به دنبال رسیدن به موفقیت مطلوب در این بازار بوده و چالش‌های بسیار زیادی پیش روی شما قرار خواهد گرفت. رسیدن به سرمایه های میلیاردی نیاز به استفاده از روش‌های با ریسک بسیار بالا دارد که در نهایت و در اکثر مواقع نتیجه جز از بین رفتن سرمایه های کاربران به دنبال نخواهد داشت.

لازم بود تا این نکته بسیار مهم معاملاتی در سرمایه گذاری در بازار بورس و بازار ارز دیجیتال را با شما در میان بگذاریم. اما جدایی از این نکته شرایط رسیدن به سود های قابل توجه در هر دو بازار بورس و بازار ارز دیجیتال برای سرمایه گذاران وجود دارد. البته که پتانسیل های بازار ارز دیجیتال در این باره بسیار بیشتر بوده و امکان میلیاردر شدن در بازار ارز دیجیتال برای کاربران بیشتر است. با توجه به این موضوع برتری در این زمینه را بایستی به بازار ارز دیجیتال بدهیم. این بازار در این زمینه حتی از بازارهای بورس بین‌المللی نیز شرایط بهتری دارد.

بازار بورس ۵ ۱۱ بازار ارز دیجیتال

از نظر هزینه ها و کارمزدها بازار بورس بهتر است یا ارز دیجیتال

از نظر شرایط هزینه ها و کارمزد ها بازار بورس بهتر است یا ارز دیجیتال ؟ یکی دیگر از نکات و موارد بسیار مهمی که در مقایسه با بازار بورس و بازار ارز دیجیتال باید به آن بپردازیم بررسی شرایط این دو بازار از نظر میزان کارمزد ها و هزینه های جانبی سرمایه گذاری در آنها است. شاید تصور کنید که هزینه ها و کارمزد اهمیت بسیار زیادی در معامله گری در بازارهای سرمایه ندارد اما این تصور کاملاً اشتباه است. در بسیاری از مواقع همین هزینه‌ها و کارمزد ها تبدیل به یک چالش بسیار بزرگ پیش روی کاربران شده و آنها را در مخمصه‌های بسیار بزرگی می‌اندازد. به عنوان مثال برای خرید و فروش برخی از ارزهای دیجیتال در بازار رمز ارزها شما بایستی ۱۰ تا ۲۰ درصد درآمد حاصل از خود سرمایه گذاری خود را به عنوان کارمزد پرداخت کنید. البته این موضوع برای اکثر ارزهای دیجیتال به این‌گونه نیست و تنها موارد محدودی چنین شرایطی دارند.

در بازار بورس ایران در حال حاضر کارمزد یک و نیم درصدی برای معامله گران در نظر گرفته شده و به جز این کارمزد هیچ هزینه دیگری برای انجام معامله در این بازار پیش روی شما قرار نخواهد داشت. واریز و برداشت پول در این بازار بدون هزینه بوده و تنها شما در زمان خرید بایستی یک و نیم درصد از کل هزینه در نظر گرفته شده برای خرید را به عنوان کارمزد به کارگزاری های مجاز بپردازید. البته در سرمایه گذاری های بزرگ یک و نیم درصد نیز می‌تواند هزینه قابل توجهی باشد.

شرایط در بازار ارز دیجیتال در این موضوع کاملاً متفاوت است. این بازار تبدیل به محلی برای کسب درآمد افراد و شرکت های بسیار زیادی شده و سرمایه های بسیار هنگفتی به عنوان کارمزد از کاربران اخذ می‌شود. واریز و برداشت پول به حساب صرافی ها دارای هزینه است. خرید و فروش رمز ارزها در بازار همراه با کارمزد خواهد بود. حتی نقل و انتقال ارز های دیجیتال در حساب صرافی ها و کیف پول های نرم افزاری نیز همراه با هزینه هایی است. این که این هزینه ها به چه کسانی تعلق می گیرد و چه هدفی در پشت آنها در نظر گرفته شده و هدف ما از این مقایسه نیست اما به هر حال سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال می‌توانند هزینه ها و کاربردهای بسیار زیادی را روی دست شما باقی بگذارد.

این بررسی و مقایسه نشان می‌دهد که از نظر شرایط هزینه ها و کارمزد تا بازار بورس شرایط به مراتب بهتری داشته و امکان سرمایه‌گذاری با هزینه های کمتر را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

بازار بورس ۶ ۱۱ بازار ارز دیجیتال

تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال از نظر میزان بازدهی

تفاوت بورس و ارز دیجیتال از نظر میزان بازدهی به آیتم‌ها و موارد مختلفی مربوط می‌شود. برای اینکه بازدهی یک بازار به صورت کامل و دقیق مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد نمی‌توانیم میزان سوددهی یک ارز دیجیتال و یا یک سهم در بازار بورس را ملاک کار قرار دهیم. از این گذشته بازارهای مالی مانند بازار ارز دیجیتال و بازار بورس در سال‌ها و ماه‌های مختلف ممکن است شرایط متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال بازار ارز دیجیتال با وجود سوددهی بسیار بالا در سال گذشته و امسال با شرایط بدی روبه‌رو شده و در حال حاضر با افت سنگینی در قیمت رمز ارزها در این بازار روبه‌رو هستیم.

حتی بازار بورس نیز در این زمینه عملکرد متفاوتی در سال‌های مختلف داشته و در مقاله تحلیل شاخص بورس ایران به صورت کامل و جامع این موضوع را برای شما به عنوان کردیم. از این رو برای اینکه میزان بازدهی یک بازار مالی را به صورت مناسب و دقیق ارزیابی و بیان کنید لازم است متوسط شرایط کار کاربران را در آن در نظر بگیریم.

در بازار ارز دیجیتال سرمایه های بسیار سنگین معامله شده که معمولاً سود حاصل از آنها می‌تواند حتی بزرگ‌تر از یک ماه فعالیت کامل بازار بورس ایران باشد. از این رو از نظر عددی به هیچ وجه این دو بازار از نظر میزان بازدهی قابل مقایسه با یکدیگر نیستند و بازار ارز دیجیتال شرایط به مراتب ایده‌آلی در این زمینه دارد. اما اگر بخواهیم میزان بازدهی این بازار را بر اساس درصد تغییرات مورد بررسی قرار دهیم شرایط کمی متفاوت خواهد شد.

به صورت متوسط سرمایه گذاری در بازارهای مالی با میانگین سود حضور ۱۰ درصدی در هر ماه می‌تواند بهترین شرایط سرمایه گذاری برای معامله گران باشد. چنین شرایطی هم در بازار ارز دیجیتال و هم بر بازار بورس در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

نتیجه گیری ما از این بررسی برتر بودن میزان بازدهی بازار ارز دیجیتال نسبت به بازار بورس است. ممکن است بسیاری از کاربران در بازار بورس شرایط به مراتب بهتری نسبت به بازار ارز دیجیتال داشته باشند و یا برعکس. اما بررسی میانگین میزان بازدهی این دو بازار ها برای تمام سرمایه‌گذاران به صورت نسبی نشان می‌دهد که بازار ارز دیجیتال عملکرد بهتری در این زمینه داشته است.

بازار بورس ۶ ۱۲ بازار ارز دیجیتال

مقایسه بورس و ارز دیجیتال از نظر ارزش ذاتی دارایی ها

از نظر ارزش ذاتی دارایی های در دسترس بازار بورس بهتر است یا ارز دیجیتال ؟ این مهم یکی از با اهمیت ترین مواردی است که تفاوت بورس و ارز دیجیتال را باید درباره آن بدانید. قبل از اینکه به مقایسه بازار بورس و ارز دیجیتال از نظر ارزش ذاتی دارایی ها بپردازیم لازم است ها خود ارزش ذاتی و اهمیت آن را در بازارهای مالی برای شما عنوان کنیم. البته در مقاله نحوه محاسبه ارزش ذاتی سهام ها در بازار بورس به صورت کامل و جامع این مهم را برای شما تشریح کرده‌ایم که می‌توانید از اطلاعات آن مقاله برای درک هرچه بهتر این موضوع استفاده کنید.

ارزش ذاتی به ارزش واقعی هر آیتم در بازارهای مالی اطلاق می‌شود. به عنوان مثال وقتی شما سهام یک شرکت را در بازار بورس خریداری نمایید عملاً یکی از سهامداران آن شرکت محسوب شده و حتی در صورتی که بازار بورس کاملاً از بین برود نیز باز هم دارایی شما به عنوان سهامداران شرکت پابرجا خواهد بود. یا به عنوان مثال طلا دارای ارزش ذاتی بسیار بالایی است و هر اتفاقی در سطح جهانی نمی‌تواند ارزش ذاتی این فلز گرانبها را به صورت کامل از بین ببرد. ارزش ذاتی دارایی ها در بازارهای سرمایه از این جهت اهمیت دارد تا کاربران نسبت به کیفیت سرمایه‌گذاری و اطمینان از دارایی‌های خود خیال راحت‌تری داشته باشند.

درباره بازار بورس این موضوع کاملاً مشخص است و ارزش ذاتی سهم ها به صورت دقیق در این بازار قابل ارزیابی است. اما در بازار ارز دیجیتال عملاً هیچ‌گونه ارزش ذاتی تعریف نشده و ارزهای دیجیتال موجود در بازار رمز ارزها هیچ ارزش ذاتی ندارند. در واقع اگر فردا تمام اینترنت جهانی خاموش شده و از بین برود عملاً تمام ارزهای دیجیتال نیز به ارزش صفر سیده و هیچ ارزشی در سطح جهانی نخواهند داشت.

این بررسی به وضوح نشان می‌دهد که مقایسه بازار بورس و ارز دیجیتال از نظر ارزش دارایی های ارائه شده در این بازارها به هیچ وجه به نفع بازار ارز دیجیتال نیست و صد در صد شرایط بازار بورس در این زمینه بهتر است.

بازار بورس ۷ ۱۲ بازار ارز دیجیتال

تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال از نظر تأثیرپذیری از اخبار

تفاوت بورس و ارز دیجیتال از نظر تاثیر پذیری از اخبار و حوادث مختلف در سطح بین‌المللی چگونه است؟ شاید تصور کنید که تاثیر پذیری از اخبار برای بررسی و مقایسه بازار بورس و بازار ارز دیجیتال چندان اهمیت ندارد اما موضوع چیز دیگری است. در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که وجود اخبار مختلف اقتصادی و سیاسی و حتی نظامی باعث برهم خوردن معادلات کاربران و معامله گران در بازارهای مالی شده و تحلیل های آنها را با چالش‌های بسیار زیادی روبرو می سازد. به عنوان مثال از دو ماه پیش که خبر از بین رفتن ارز دیجیتال لونا و استیبل کوین آن در بازار رمز ارزها به وجود آمده این بازار با افت های بسیار شدیدی روبرو شده و حتی بیت کوین نیز ضرر های سنگینی را به سرمایه داران خود وارد کرده است. همچنین بازار بورس نیز ممکن است در چنین شرایطی قرار بگیرد. از این رو بر آن شدیم تا مقایسه کاملی میان این دو بازار را از نظر تاثیر پذیری از اخبار مختلف نیز داشته باشیم.

بورس ایران یا ارز دیجیتال

بازار بورس ایران بیشترین تاثیر را از اخبار نظامی و سیاسی و اخبار اقتصادی خیلی حساس می پذیرد. اتفاقات نظامی در منطقه و یا اخبار اقتصادی خیلی حساس مانند شرایط بودجه کشور در سال پیش رو از جمله اخباری هستند که می‌توانند نوسانات شدیدی را در بازار بورس ایران ایجاد نمایند. به عنوان مثال یکی از اخباری که در سال‌های اخیر به شدت بازار بورس ایران را تحت تاثیر قرار داده است موضوع تفاهم نامه برجام می‌باشد.

بازار ارز دیجیتال نیز از این نظر شرایط مشابهی دارد. اخبار مختلف موثر بر دنیای واقعی به صورت کامل این بازار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. نرخ بهره بانکی در کشور آمریکا و اتحادیه اروپا و یا اخبار اقتصادی مربوط به طلا و سهام در بازارهای بورس جهانی بازار ارز دیجیتال را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند و باعث به وجود آمدن چالش ها و نوسان های بسیار شدیدی در این بازار می شوند.

به صورت کلی امکان اینکه یک بازار مالی و سرمایه گذاری را از نظر تاثیر پذیری از اخبار مختلف محصول بدانیم وجود ندارد. اما با این حال می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بازار ارز دیجیتال تاثیر پذیری بیشتری از اخبار داشته و بازار بورس در بسیاری از مواقع عملکرد بهتری در این زمینه دارد. هرچند نتیجه گیری ما در این موضوع به نفع بازار بورس ایران است اما اگر تحلیل گری این شرایط را برای این دو بازار یکسان بداند هم موضوع منطقی خواهد بود.

بازار بورس ۸ ۱۲ بازار ارز دیجیتال

تفاوت بورس و ارز دیجیتال از نظر امکانات در دسترس برای سرمایه گذاری

از نظر امکانات مختلف در دسترس بازار بورس بهتر است یا ارز دیجیتال ؟ منظور ما از امکانات مختلف برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی موارد مختلفی مانند پلتفرم های معاملاتی یا ابزارهای تحلیل تکنیکال و اندیکاتور ها و روش های تحلیلی مختلف است. مسلماً هر یک از بازارهای مالی در این زمینه شرایط مختلفی دارند و لازم است تا شما برای مقایسه میان دو بازار حتماً به این نکته نیز توجه کافی داشته باشید.

بازار ارز دیجیتال در حال حاضر به عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین بازارهای مالی و سرمایه گذاری در سطح بین‌المللی شناخته شده و بازارهای تحلیلی فوق‌العاده زیادی نیز برای این بازار در نظر گرفته شده است که شما می‌توانید از آنها برای پیشبرد اهداف خود در بازار استفاده کنید.

بازار بورس ابزارها و تکنیک های مختلفی برای سرمایه‌گذاری را در دسترس کاربران قرار می‌دهد اما این مقایسه صد در صد به نفع بازار ارز دیجیتال است. در حال حاضر ابزارها و امکانات در دسترس برای سرمایه گذاران بازار ارز دیجیتال به مراتب حرفه‌ای‌تر و پیشرفته‌تر و بیشتر از بازار بورس ایران می‌باشد. در واقع تمام ابزارهای حرفه‌ای مورد نیاز برای سرمایه گذاری در یک بازار مالی را در بازار ارز دیجیتال در دست دارید و می‌توانید از این فرایند برای بهینه کردن تحلیل های خود در این بازار استفاده کنید.

بازار بورس ۸ ۱۳ بازار ارز دیجیتال

مقایسه بازار بورس و ارز دیجیتال از نظر هیجانات و احساسات حاصل بر سرمایه گذاری

از نظر هیجانات و احساسات حاکم بر سرمایه گذاری، بازار بورس بهتر است یا ارز دیجیتال ؟ اصول روانشناسی حاکم بر سرمایه گذاری در یک بازار مالی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و حتماً باید کاربران روحیات خود را با شرایط سرمایه گذاری در یک بازار مالی از همان ابتدا مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. اگر روحیات شما با شرایط سرمایه گذاری در یک بازار مناسب نباشد عملا نباید وارد سرمایه‌گذاری در آن بازار شده و بایستی به دنبال روش دیگری برای سرمایه گذاری خود باشید.

مقایسه احساسات و هیجانات حاکم بر سرمایه گذاری در دو بازار مالی بورس ایران و بازار ارز دیجیتال نشان می دهد که در این زمینه بازار بورس ایران شرایط بهتری دارد. کاربران به راحتی می‌توانند با اتخاذ تصمیمات منطقی در بازار بورس ایران هیجانات خود را کنترل کرده و سرمایه‌گذاری‌های منطقی تری داشته باشند. البته که سرمایه گذاری در بازار بورس ایران نیز ساده نیست و نیاز به کنترل دقیقی بر روی احساسات و عواطف دارد.

بازار بورس ۹ ۱۳ بازار ارز دیجیتال

دستکاری قیمت ها در بورس یا ارز دیجیتال؟

از نظر شرایط دستکاری قیمت ها و موارد این چنینی بازار بورس بهتر است یا ارز دیجیتال ؟ دستکاری قیمت ها و دست‌های پشت پرده از جمله شایعاتی هستند که برای تمام بازارهای مالی و سرمایه گذاری وجود دارد و تنها مختص بازار بورس و بازار ارز دیجیتال نیست. این دیدگاه در حال حاضر هم برای بازار بورس ایران و هم برای بازار ارز دیجیتال تصور اشتباهی است و هیچ کدام از این دو بازار ها تحت تاثیر دستکاری قیمت ها توسط سرمایه گذاران بزرگ و سایرین نیستند. البته که سفته بازی و ایجاد نوسان‌های قیمت در بازه‌های زمانی محدود هم در بازار بورس و هم در بازار ارز دیجیتال توسط سرمایه گذاران بزرگ وجود دارد اما با این حال این موضوع هیچ ربطی به دستکاری قیمت‌ها نداشته و به عنوان یک روش سرمایه گذاری قانونی در تمام بازارهای مالی امکان پذیر است.

بورس ایران یا ارز دیجیتال

توصیه می‌کنیم که خیلی ذهن خود را در گیره دستکاری قیمت ها در بازار بورس ایران و بازار ارز دیجیتال نکرده و به دنبال کسب آموزش‌های حرفه‌ای لازم برای سرمایه گذاری در این بازار باشید. چنین حاشیه هایی می‌تواند ذهنیت شما را برای سرمایه گذاری در این بازار ها خراب کرده و در نهایت اشتباهات بسیار بزرگی را برای شما به دنبال داشته باشد. زیرا داشتن چنین دیدگاهی باعث می‌شود تا کاربران مسئولیت معاملات خود را به گردن بازار بیندازند و دنبال بهتر کردن شرایط و دانش خود برای سرمایه گذاری در بازار نروند.

بازار بورس ۹ ۱۳ بازار ارز دیجیتال

از نظر اطلاعات در دسترس بازار بورس بهتر است یا ارز دیجیتال

تفاوت بورس و ارز دیجیتال از نظر اطلاعات در دسترس چیست؟ اطلاعات در دسترس در واقع اطلاعات فاندامنتال و بنیادی لازم برای سنجش هر کدام از ارزهای دیجیتال و سهم ها در بازارهای بورس و ارز دیجیتال هستند که این اطلاعات به صورت کامل در سایت های مختلف در دسترس کاربران قرار دارد. در این زمینه اما بازار بورس ایران شرایط بهتری دارد زیرا شما می‌توانید تمام اطلاعات لازم برای بررسی سهام های مختلف در این بازار را در یکی دو سایت متعلق به سازمان بورس ایران در دست داشته باشید اما در بازار ارز دیجیتال چنین شرایطی وجود نداشته و برای این منظور باید صدها سایت مختلف را مورد بررسی قرار دهید. از این رو از نظر اطلاعات در دست است بایستی برتری نسبی را به بازار بورس ایران بدهیم زیرا اطلاعات موثق‌تر و کامل‌تری در این بازار در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

بازار بورس ۱۰ ۱۳ بازار ارز دیجیتال

مقایسه بازار بورس و ارز دیجیتال از نظر منابع آموزشی در دسترس

از نظر منابع آموزشی در دسترس معتبر برای کاربران ایرانی بازار بورس بهتر است یا ارز دیجیتال ؟ یکی دیگر از نکات بسیار مهم برای انتخاب یک بازار مالی مناسب برای سرمایه گذاری مقایسه بازارها از نظر منابع آموزشی در دسترس است. وقتی شما به منابع آموزشی حرفه‌ای برای سرمایه گذاری در یک بازار مالی دسترسی داشته باشید عملاً شرایط شما برای ورود به این بازار ها متفاوت خواهد شد. در حال حاضر در کانون بورس برای سرمایه گذاری در هر دو بازار بورس و ارز دیجیتال دوره آموزشی فوق‌العاده حرفه‌ای که شرایط سرمایه گذاری در هر دوی آنها را به صورت کامل و جامع برای شما تشریح می‌نمایند را در نظر گرفته‌ایم.

شما می‌توانید با استفاده از این دوره ها کامل ترین و جامع ترین اطلاعات لازم برای سرمایه گذاری در هر یک از دو بازار بورس ایران و بازار ارز دیجیتال را در اختیار داشته و یک سرمایه‌گذاری ایده‌آل و مطمئن برای خود رقم بزنید.

بازار بورس ۱۰ ۱۳ بازار ارز دیجیتال

معایب بازار بورس برای سرمایه گذاری در برابر ارز دیجیتال

تا اینجایی مقاله نتیجه گیری شما چه بوده است؟ بازار بورس بهتر است یا ارز دیجیتال ؟ اگر هنوز به نتیجه گیری کامل و دقیق در مقایسه میان بازار بورس و ارز دیجیتال نرسیده‌اید نگران نباشید. زیرا قرار است نکات مهم‌تر و بیشتری را در مقایسه این دو بازار برای شما به عنوان کنیم که با دقت به آنها این نتیجه گیری می‌تواند برای شما ساده‌تر و دقیق‌تر نیز باشد. به عنوان اولین مورد بایستی این معایب سرمایه گذاری در بازار بورس نسبت به سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال را برای شما تشریح کنیم. البته دقت داشته باشید که مواردی که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم و معایب بازار بورس نیستند و در واقع معایب سرمایه گذاری در این بازار نسبت به بازار ارز دیجیتال می‌باشند.

  • یکی از بزرگ‌ترین معایب سرمایه گذاری در بازار بورس نسبت به بازار ارز دیجیتال عدم امکان رسیدن به سود های بسیار بالا در بازه های زمانی کوتاه مدت است. چنین شرایطی به راحتی در بازار ارز دیجیتال در دسترس است اما در بازار بورس این شرایط تعریف نشده است.
  • یکی دیگر از چالش‌های سرمایه گذاری در بازار بورس برای افراد عدم امکان رسیدن به سود های دلاری برای سرمایه گذاران است. هرچند در بسیاری از مواقع میزان بازدهی بازار بورس ایران از میزان تورم در کشور بالاتر می‌رود اما با این حال عدم امکان سرمایه گذاری دلاری یکی از نقاط ضعف بسیار بزرگ این بازار محسوب شده و که این مشکل در بازار ارز دیجیتال وجود ندارد.
  • سرمایه گذاری در بازار بورس بیشتر تحت تاثیر شرایط تحلیل بنیادی سهم ها است و بسیاری از روش های پیشرفته تحلیل تکنیکال در بازار بورس چندان تعریفی ندارند. در حالی که در بازار ارز دیجیتال کاربران می‌توانند از پیشرفته‌ترین روش‌های تحلیل تکنیکال برای تحلیل نمودار رمز ارزها استفاده نمایند.
  • عدم امکان خرید و فروش دو طرفه سهام شرکت‌های مختلف در بازار بورس یکی دیگر از معایبی است که سرمایه گذاری در این بازار نسبت به سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال به دنبال خواهد داشت. در این بازار شما تنها می‌توانید از روند صعودی سهم ها در بازار به سود برسید و امکان رسیدن به سود در روندهای نزولی برای شما وجود ندارد.
  • سرعت بسیار پایین کسب نتیجه در بازار بورس یکی دیگر از معایب سرمایه گذاری در این بازار نسبت به بازار ارز دیجیتال است. بسیاری از تحلیل ها و نوسانات قیمت در بازار ارز دیجیتال در چند ساعت به نتیجه رسیده اما در برخی مواقع هفته ها زمان نیاز است تا بازار بورس به نتیجه نهایی یک تحلیل برسد.

اگر معایب دیگری درباره سرمایه گذاری در بازار بورس نسبت به بازار ارز دیجیتال به ذهن شما می رسد حتماً در بخش دیدگاه‌ها نظرات خود را با ما در میان بگذارید تا نظرات شما نیز به این دسته از معایب اضافه شود.

معایب بازار ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در برابر بازار بورس

بررسی ما برای انتخاب بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال هنوز به پایان نرسیده و لازم است تا معایب سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال نسبت به شرایط سرمایه گذاری در بازار بورس ایران را نیز برای شما به عنوان کنیم. نکات و بندهای عنوان شده در این بند دقیقاً در شرایط عکس بند قبلی قرار دارند و قرار است معایب سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال را نسبت به سرمایه گذاری در بازار بورس ایران به شما بیان نمایند.

  • یکی از بزرگ‌ترین معایب سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال نسبت به سرمایه گذاری در بازار بورس نیاز این بازار به دانش بسیار قدرتمند تحلیلی در بخش تحلیل تکنیکال و هم در بخش تحلیل بنیادی است. البته نه اینکه بازار بورس ایران نیاز به دانش کافی برای تحلیل نداشته باشد، اما دانش لازم برای سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال به مراتب پیچیده‌تر و پرچالش‌تر است.
  • خطرات و ریسک های خارجی وارد شده به سرمایه های کاربران از دیگر معایب سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال نسبت به بازار بورس است. مشکلاتی مانند تحریم‌ها و یا تقلبی از آب درآمدن برخی از ارزهای دیجیتال باعث می‌شود تا خطرات و ریسک های سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال به مراتب افزایش پیدا کند.
  • نداشتن ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال یکی دیگر از معایب سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال نسبت به بازار بورس است.
  • عدم ارائه خدمات با کیفیت بسیار بالا در صرافی های داخلی از دیگر چالش‌های است که برای سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال پیش روی کاربران ایرانی قرار خواهد گرفت.
  • نیاز به صرف هزینه های بسیار بالا و کاربردهای بسیار زیاد بازار ارز دیجیتال از دیگر چالش‌ها و معایبی است که سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال نسبت به بازار بورس برای کاربران به دنبال دارد.

البته سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال معایب دیگری نیز نسبت به بازار بورس دارد. اگر شما نیز چالش و عیبی در این باره در ذهن خود دارید می‌توانید آنها را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید تا نظرات و دیدگاه‌های شما را نیز به این بخش از مقاله اضافه کنیم.

بورس ایران یا ارز دیجیتال

شباهت‌های معامله گری و ترید در بورس و ارز دیجیتال

تفاوت های لازم برای انتخاب بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال را برای شما بیان کردیم تا شرایط انتخاب میان یکی از این دو بازار برای شما ساده‌تر باشد. اما لازم دانستیم تا شباهت های معامله گری در این بازار را نیز برای شما عنوان کنیم. سرمایه گذاری و ترید در بازار بورس ایران با بازار ارز دیجیتال از نظر ماهیت شباهت‌هایی هم با یکدیگر دارند.

  • نیاز به دانش تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال اصلی‌ترین و مهم‌ترین شباهت میان معامله گری در این دو بازار محسوب می‌شود.
  • نیاز به تسلط بر روش های مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک در بازارهای مالی از دیگر شباهت هایی است که معامله گری در این دو بازار برای شما به دنبال خواهد داشت.
  • نیاز به استفاده از خدمات یک کارگزار به عنوان صرافی و کارگزاری بورس از دیگر شباهت های این دو بازار برای شما خواهد بود.
  • امکان استفاده از پلتفرم های معاملاتی ابزارهای تحلیل تکنیکال را در اختیار شما قرار می‌دهند از دیگر موارد مشابه این دو بازار برای سرمایه گذاران است.
  • هر دو بازار دارای ریسک های معاملاتی خاصی هستند که در صورتی که به آنها به اندازه کافی دقت نشود عملاً امکان از بین رفتن سرمایه ها و ضررهای سنگین پیشروی کاربران قرار خواهد گرفت.

رسیدن به سود های قابل توجه و یا ضرر های سنگین هر دو لبه یک شمشیر در بازار بورس و بازار ارز دیجیتال هستند که لازم است تا کاربران با کسب آموزش‌های حرفه‌ای لازم شرایط و بستر مناسب برای رسیدن به سود را برای خود فراهم کرده و خود را از ضررهای سنگین دو بازار مالی در امان نگه دارند.

جدول مقایسه بازار بورس و ارز دیجیتال

برای اینکه بهتر درک کنید که بازار بورس بهتر است یا ارز دیجیتال لازم دانستیم تا تفاوت بورس و ارز دیجیتال به صورت خلاصه‌وار در یک جدول نیز برای شما عنوان نماییم. در جدول زیر می‌توانید خلاصه‌ای از تمام موارد گفته شده در بالا برای تفاوت میان بازار بورس و بازار ارز دیجیتال را مشاهده کرده و دید بهتری نسبت به وضعیت این دو بازار داشته باشید.

معیارها بورس ایران بازار ارز دیجیتال
ریسک های خارجی سرمایه گذاری þ
ریسک های داخلی سرمایه گذاری þ
پتانسیل سوددهی þ
بازدهی þ
محدودیت نوسان þ
دانش تحلیلی لازم þ
تنوع روش های سرمایه گذاری þ
چالش‌های ثبت نام و ورود þ
گستردگی جهانی þ
مناسب برای سرمایه های کم þ þ
مناسب برای سرمایه های زیاد þ
ریسک خطای انسانی þ
ریسک از بین رفتن سرمایه ها þ
ارزش ذاتی دارایی ها þ
امکانات سرمایه گذاری در دسترس þ
منابع آموزشی در دسترس þ þ
اطلاعات کاربردی و مفید در اینترنت þ þ
هیجانات و احساسات حاکم þ
تأثیرپذیری از اخبار þ
چالش دستکاری قیمت ها þ þ
هزینه ها و کارمزدها þ
دو طرفه بودن بازار þ

بازار بورس برای چه کسانی مناسب است؟

برای اینکه انتخاب میان بورس ایران یا ارز دیجیتال را برای شما ساده تر کنیم در دو بخش حاضر و بعدی سعی داریم تا ماهیت این دو بازار را از نظر شرایط سرمایه گذاری برای شما مورد بررسی قرار دهیم. چه ویژگی ها و روحیاتی در افراد در بازار بورس می‌تواند نتیجه بهتری برای آنها دو به دنبال داشته باشد و کدام افراد می‌توانند در بازار ارز دیجیتال شرایط مناسبی از نظر سرمایه گذاری بر اساس اصول روانشناسی داشته باشند. برای رسیدن به پاسخ این پرسش نیز در بند حاضر و بند بعدی با ما همراه باشید.

بازار بورس برای کسانی مناسب است که:

  • تمایلی به پذیرش چالش‌های بسیار سنگین سرمایه گذاری در بازار بین‌المللی ارز دیجیتال را ندارند و به دنبال یک سرمایه‌گذاری با آرامش خاطر بیشتری هستند.
  • ریسک سرمایه‌گذاری خیلی زیادی را در سرمایه های خود را دنبال نمی‌کند و ترجیح می‌دهند تا از یک بازار ملایم‌تر و معتدل‌تر برای سرمایه گذاری استفاده نمایند که میزان سود کمتری با ریسک کمتری برای آنها به دنبال دارد.
  • از چالش‌های پیچیده مانند تحریم ها و یا از بین رفتن سرمایه ها در اثر تقلبی بودن برخی از ارزهای دیجیتال فراری بوده و شرایط معامله گری مطمئن‌تری را برای خود دنبال می‌نمایند.
  • دانش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی کافی برای سرمایه گذاری در بازار بورس را دارند اما تجربه کافی به کار گرفتن این روش ها در بازارهای بین‌المللی مانند بازار ارز دیجیتال را ندارند.
  • فرصت و وقت بسیار زیاد و کافی برای ترید در بازار ارز دیجیتال را نداشته و به دنبال انتخاب بازاری با نیاز به فرصت کم برای معامله گری هستند.
  • چالش‌های نقل و انتقال ارز های دیجیتال را خیلی نمی‌پذیرند و ترجیح می‌دهند تا به صورت ریالی سرمایه گذاری نمایند.
  • به دنبال رسیدن به سود های کاملاً مطمئن و بدون شک مانند سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت می‌گردند.
  • اگر روحیات و ویژگی های روانشناسی شما چنین شرایطی دارد بهتر است از سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال خودداری کرده و با گذراندن دوره آموزش بورس سرمایه گذاری در این بازار را آغاز نمایید.

بازار ارز دیجیتال برای چه کسانی مناسب است؟

انتخاب میان بورس ایران یا ارز دیجیتال ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. به همین دلیل است که در کنار معرفی تفاوت بورس و ارز دیجیتال نکات بیشتری را نیز در این زمینه به شما معرفی می‌کنیم تا این انتخاب در نهایت برای شما ساده‌تر باشد. حالا نوبت به این رسیده که روحیات و ویژگی های رفتاری سرمایه گذاران بازار ارز دیجیتال را برای شما بررسی نماییم. بازار ارز دیجیتال برای کسانی مناسب است که:

  • به دنبال یک سرمایه گذاری با پتانسیل سوددهی بسیار بالا حتی در کوتاه مدت هستند.
  • به دنبال سرمایه گذاری دلاری بوده و سعی دارند تا دارایی های خود را به شکل دلار نگهداری نمایند.
  • ریسک پذیری بسیار بالایی در امر سرمایه‌گذاری داشته و می‌توانند هیجانات و روحیات مربوط به چنین بازارهایی را در وجود خود کنترل کنند.
  • دانش کافی تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و تحلیل بنیادی ارز دیجیتال را کسب کرده و امکان تحویل رمز ارزهای مختلف را از این طریق دارا هستند.
  • خود را برای چالش‌های خارجی وارد بر سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال مانند تحریم ها کاملاً آماده کرده و چنین ریسک‌های را برای معاملات و سرمایه گذاری خود پذیرفته اند.
  • به دانش و اطلاعات کافی برای کار کردن با انواع کیف پول ارز دیجیتال و یا نقل و انتقال رمز ارزها در حساب های مختلف دست یافته و توانایی لازم برای چنین فعالیتی را دارند.

اگر در مقاله روانشناسی بازار ارز دیجیتال و مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال با ما همراه بوده باشید به‌خوبی می‌توانید درک کنید که سرمایه‌گذاری در این بازار ریسک بسیار زیادی داشته و نیاز به روانشناسی قدرتمندی دارد. برای کسانی که چنین شرایط و ویژگی هایی در روحیات و رفتار خود داشته باشند عملاً سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال می‌تواند یک گزینه بسیار ایده‌آل و مناسب باشد و شرایط لازم برای رسیدن به سود های بسیار بالا و قابل توجهی را برای آنها فراهم آورد. اما نباید مزیت های سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال شما را تحت تاثیر قرار داده و بدون داشتن ویژگی ها و روحیات بالا وارد این بازار شوید.

بالاخره کدام‌یک؟

بالاخره کدام یک بورس ایران یا ارز دیجیتال ؟ به بررسی تفاوت بورس و ارز دیجیتال پرداخت و یک مقایسه کامل و جامع میان این دو بازار سرمایه گذاری برای شما داشتیم. همچنین عوامل موثر بر انتخاب یک بازار برای سرمایه گذاری را نیز به صورت یک مسابقه برای این دو بازار برای شما ارزیابی کردیم تا بتوانید درک کاملی نسبت به شرایط سرمایه گذاری در هر دو بازار بورس ایران و بازار ارز دیجیتال داشته باشید. اما با همه این موارد و چالش‌ها در انتها لازم است انتخاب کنید که کدام یک از این دو بازار می‌تواند شرایط سرمایه گذاری بهتری را برای کاربران ایرانی به دنبال داشته باشد. در این باره در این بخش سعی داریم تا پاسخ خود را به صورت کارشناسی و شخصی به شما ارائه کنیم تا در نهایت با توجه به شرایط شخصی خود و دیدگاه خود نسبت به سرمایه گذاری و تمام موارد بیان شده در این مقاله انتخاب ایده‌آل‌تری داشته باشید.

در درجه اول باید عنوان کنیم که انتخاب میان بازار بورس ایران یا بازار ارز دیجیتال به شدت به شرایط روحی و میزان ریسک پذیری کاربران در امر سرمایه گذاری بستگی دارد. توصیه ما این است:

“که اگر از نظر شرایط روحی و میزان ریسک پذیری آماده سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال نیستید به هیچ وجه سرمایه‌های خود را وارد این بازار نکنید. هرچند ممکن است این نظر و این دیدگاه برای برخی از افراد سنگین باشد اما با این حال تجربه من نشان می دهد که کسانی که ریسک پذیری مناسبی نداشته و از نظر روحی و روانی آماده پذیرفتن چالش‌های بسیار زیاد سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال نیستند در نهایت با شکست های سنگین این بازار را ترک خواهند کرد. شما می‌توانید با شرکت در دوره ارز دیجیتال و یا مطالعه مقالات آموزش رایگان ارز دیجیتال شناخت کافی نسبت به بازار پیدا کرده و سپس روحیات خود را برای سرمایه‌گذاری در این بازار با این موارد مقایسه کنید تا به این نتیجه محکم و دقیقی در این باره برسید.”

اما برای کسانی که در همه جنبه ها و نظرها مانند میزان ریسک پذیری و رسیدن به آموزش‌های لازم شرایط سرمایه گذاری در هر دو بازار بورس و بازار ارز دیجیتال دارند توصیه دیگری داریم.

“این افراد به هیچ وجه نباید خود را محدود به سرمایه گذاری در یک بازار مالی کرده و بایستی از پتانسیل‌های هر دو بازار ارز دیجیتال و بازار بورس برای رسیدن به سود های قابل توجه و کسب نتایج ایده‌آل استفاده نمایند. بازار بورس مزیت های خاص خود را دارد و بازار ارز دیجیتال نیز از نظر شرایط سرمایه گذاری امکان رسیدن به سود های قابل توجهی را برای کاربران ایجاد می‌کند. یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پایه‌های علم مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه در بازارهای مالی این است که کاربران و سرمایه گذاران باید سرمایه‌های خود را در سبدهای مختلف تقسیم کنند تا میزان ریسک وارد شده به سرمایه های آنها به کمترین حالت ممکن برسد.”

شما نیز می‌توانید با تقسیم سرمایه‌های خود میان خرید و فروش سهام در بازار بورس و خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بازار رمز ارزها هم از پتانسیل های هر دو بازار برای سرمایه گذاری استفاده کنید و هم ریسک سرمایه‌گذاری خود را نیز کاهش دهید.

البته چالش بعدی تقسیم کردن سرمایه های در دست از میان این دو بازار است. توصیه ما در این باره به‌شدت بستگی به میزان تجربه و تخصص کاربران برای سرمایه گذاری در این دو بازار دارد. اگر آموزش های لازم برای سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال را پشت سر گذاشته و در حال حاضر از نظر دانش و تجربه در شرایط مناسبی برای ورود به این بازار هستید عملاً توصیه ما این است که درصد قابل توجهی از سرمایه های خود را وارد بازار ارز دیجیتال کرده و درصد کمتری از آن را در بازار بورس سرمایه گذاری کنید. اما اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم چنین شرایطی برای اکثر کاربران و سرمایه‌گذاران ایرانی وجود نداشته و بهتر است این افراد بخش قابل توجهی از سرمایه های خود را به بازار بورس اختصاص داده و بخش کمی از آن را وارد بازار ارز دیجیتال نمایند.

دقت داشته باشید که ورود به بازار ارز دیجیتال و بازار بورس به هیچ وجه یک مقایسه نیست و شما باید بهترین حالت را برای خود در نظر بگیرید تا در نهایت به سودهای مورد نظر خود برسید. از این رو توصیه می‌کنیم که در انتخاب میان دو این دو بازار کاملاً واقع بین باشید و بر اساس شرایط فعلی خود این تصمیم را اتخاذ کنید.

حتما بخوانید: حجم معاملات در بورس

جمع بندی


بورس ایران یا ارز دیجیتال حالا انتخاب شما میان سرمایه گذاری میان این دو بازار کدام است؟ با بررسی تفاوت بورس و ارز دیجیتال در حال حاضر انتخاب میان یکی از این دو بازار برای شما ساده‌تر است و به راحتی می‌توانید دست روی بهترین گزینه برای خود بگذارید. تمام تلاش خود را در این مقاله به خرج دادیم تا انتخاب میان سرمایه گذاری در بازار بورس و بازار ارز دیجیتال را برای شما ساده‌تر نماییم.

توصیه اکید داریم که اگر به دنبال سرمایه گذاری در هر یک از این بازار هستید حتماً آموزش های لازم و کافی را پشت سر گذاشته و در نهایت با رسیدن به تجربه کافی سرمایه های ارزشمند خود را وارد بازار کنید. در این باره برای سرمایه گذاری در بازار بورس می‌توانید از دوره جامع بزرگان بورس استفاده کنید و برای سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال نیز دوره آموزش ارز دیجیتال به صورت کاملاً حرفه‌ای و کاربردی برای شما آماده شده است. امکان حضور در کارگاه‌های عملی را نیز در این دوره ها برای شما فراهم کرده‌ایم تا در نهایت شما بتوانید علاوه بر دانش کافی تجربه لازم و کافی برای سرمایه‌گذاری در این بازار را نیز داشته باشید. کانون بورس همراه شما در سرمایه گذاری در بازارهای مالی است.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: