ضمن تبریک سال نو، به اطلاع می رساند از تاریخ 26 اسفند ماه 1402 لغایت 25 فروردین ماه 1403، تمامی کلاس های حضوری کانون بورس برگزار نخواهند شد.
لوگو کانون بورس
نوروز مبارک

بلاک چین چیست (BlockChain) | تمام آن چیزی که باید درباره بلاکچین بدانید

بلاک چین چیست
شما در حال مطالعه مقاله ۱ از ۱ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

بلاک چین چیست و چگونه کار می کند و البته چه مزیت هایی برای ما دارد؟ بلاکچین اصلاحی است که هر چند در همین ۱۰ سال گذشته بر سر زبان ها افتاده اما تاریخچه آن به دهه های قبل بر می گردد. اینکه این روزها صحبت از آن بسیار زیاد است، بیشتر به دلیل رونقی است که بازار ارزهای دیجیتال برای آن به وجود آورده و شاهد کاربردی شدن آن در زندگی خودمان هستیم. درک ماهیت بلاک چین اهمیت بسیار زیادی در بسیاری از دانش های امروزی دارد که بازار ارزهای دیجیتال تنها یکی از آنها است. در این مقاله از سری مقالات آموزش رایگان ارز دیجیتال صفر تا صد نکات مربوط به بلاک چین را با شما مرور خواهیم کرد. در انتهای این مقاله شما تبدیل به یک توسعه دهنده بلاکچین نخواهید شد، اما به عنوان یک کاربر آگاه دیگر چالش ذهنی درباره مفهوم این فناوری نخواهید داشت.

نکات کلیدی مقاله:

  • بلاک چین یک پایگاه داده توزیع شده است که نحوه ذخیره سازی اطلاعات در آن اصلی ترین تفاوت آن با سایر پایگاه های داده است.
  • داده ها در بلاک چین در بلوک هایی ذخیره شده و بعد از پر شدن ظرفیت هر بلوک، شاهد اضافه شدن آن به انتهای زنجیره قبلی خواهیم بود. این باعث می شود تا بلوک ها به ترتیب زمانی به هم متصل باشند.
  • انواع مختلفی از داده ها را می توان در بلاکچین ذخیره کرد که البته رایج ترین استفاده از آن برای ذخیره کردن تراکنش ها به عنوان یک دفتر کل است.
  • بلاک چین ارزهای دیجیتال به صورت غیرمتمرکز استفاده می شود تا هیچ فرد یا گروهی نتوانند کنترلی بر اطلاعات و تراکنش های ذخیره شده در آن داشته باشند. کنترل بلاک چین ارز دیجیتال به عهده کل جامعه آن رمز ارز خواهد بود.
  • اطلاعات و تراکنش های ثبت شده در بلاک چین بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به صورت برگشت ناپذیر هستند. با توجه به غیرمتمرکز بودن این بلاکچین ها، بعد از ثبت اطلاعات هیچ راهی برای پاک کردن و یا تغییر آنها وجود ندارد.
راهنمای مطالعه نمایش

بلاک چین چیست

بلاک چین چیست و چرا به وجود آمده است؟ بلاک چین در واقع یک پایگاه داده توزیع شده است که اطلاعات موجود در آن در بین نودهای یک شبکه به اشتراک گذاشته شده و همه آنها می توانند این اطلاعات را مشاهده نمایند. بلاک چین به عنوان یک پایگاه داده اطلاعات را به صورت دیجیتالی در خود ذخیره می نماید. این اطلاعات در داخل بلاکچین به صورت بلوک هایی که به صورت زنجیروار به هم متصل هستند، ذخیره شده است.

بلاک چین چیست

اگر از حق نگذریم، هر چند حیات بلاک چین به رمز ارزها وابسته نیست اما به دلیل وجود ارزهای دیجیتال است که این فناوری به این میزان از کاربرد و محبوبیت رسیده است. این فناوری برای حفظ رکوردهای مربوط به تراکنش ها در شبکه ارزهای دیجیتال شناخته می شود.

وفاداری و امنیت دو گارانتی است که باعث شده تا امنیت بلاک چین حفظ شود. در این نوآوری که نیازی به وجود شخص ثالث برای اعتماد پذیر بودن در آن حذف شده، اصلی ترین مزیتی است که بلاک چین با خود به ارمغان آورده است.

معنی بلاک چین چیست

صرف استفاده از بلاک چین برای ارزهای دیجیتال باعث شده تا خیلی از کاربران بر این باور باشند که این فناوری فقط مخصوص ارزهای دیجیتال است. اما وقتی به معنی خود این عبارت نگاه می کنید، درک خواهید کرد که بلاک چین تنها بستری برای پیاده سازی ارزهای دیجیتال بوده و حیات آن به هیچ وجه منوط به حیات رمز ارزها نیست. BlockChain از دو کلمه بلاک (Block) به معنی بلوک و چِین (Chain) به معنی زنجیره ساخته شده است. بلاک چین در واقع زنجیره ای از بلوک ها است که به هم متصل بوده و در کنار هم قرار دارند.

بلاک چیست

بلاک چین چیست یکی از مهمترین بخش هایی که در باره بلاک چین باید به آن اشاره کنیم، بلاک است. بلاک در معنی تحت الفظی به معنای یکی از اعضای زنجیره بلاکچین است. بلاک ها را می توانید مانند آجرهایی در نظر بگیرید که قرار است با روی هم قرار گرفتن آنها یک شبکه کامل شود. هر بلاک دارای ظرفیت خاصی است که با اضافه کردن تراکنش ها به آنها این ظرفیت پر می شود. بلاک ها در بلاک چین های مختلف ممکن است ظرفیت های مختلفی داشته باشند. ماینرها برای کسب در آمد از استخراج ارز دیجیتال باید این بلاک ها را با تراکنش های تایید شده پر نمایند.

در مقاله استخراج ارز دیجیتال چیست یک بار به صورت کامل به تشریح نکات مربوط به بلاک و پر شدن آن توسط تراکنش ها پرداختیم. هر بلاک در شبکه بلاک چین با کدهایی به صورت اعداد و حروف به هم مرتبط می شوند. دقت کنید که در شبکه بلاک چین برای هر بلاک یک بلاک قبلی و یک بلاک بعدی مشخص تعریف می شود. در واقع بلاک ها در زنجیره بلاک چین جایگاه مشخصی دارند و همین ارتباط میان بلاک ها است که تامین کننده امنیت شبکه خواهد بود.

بلاک چین چیست به زبان ساده

برای درک هر چه بهتر بلاکچین باید خیلی ساده تر مفهوم آن را با شما در میان بگذاریم. بلاک چین چیست به زبان ساده برای آن دست از افرادی اهمیت دارد که به دنبال درک هر چه بهتر مفهوم این فناوری هستند. بلاک چین به زبان ساده یک پایگاه ثبت اطلاعات است مانند تمام پایگاه هایی که تا کنون می شناختیم، اما با تفاوت هایی خاص. اگر فقط چند خط درباره برنامه نویسی اطلاعات داشته باشید به خوبی می دانید که اطلاعات موجود در تمام برنامه ها، اپلیکیشن ها و سایت ها در یک پایگاه داده یا اصطلاحا دیتابیس ذخیره می شود. بلاک چین هم مانند تمام این دیتابیس ها نقش ذخیره اطلاعات و پشتیبان گیری از آنها را دارد.

در یک پایگاه داده اطلاعات مختلف ذخیره شده و شما در زمان استفاده از برنامه مربوطه می توانید به راحتی این اطلاعات را در اختیار داشته باشید. همین مفهوم برای پاسخ پرسش بلاک چین چیست نیز مطرح است. به این معنی که اگر این فناوری را برای هر صنعت، برنامه یا سایتی استفاده کنید، داده ها روی آن ذخیره می شود. دقیقا مانند بلاک چین تلگرام که داده های موجود در شبکه بر روی این پایگاه داده ذخیره می شوند.

بلاک چین چیست

خوب حالا درک کردید که بلاک چین چیست. اما باید متذکر شویم که این پایگاه داده تفاوت هایی با سایر پایگاه های داده ای که تا کنون می شناختیم دارد. در قبلی ها ذخیره اطلاعات به این صورت بود که بکاپی از اطلاعاتی در یک سرور فیزیکی ذخیره می شد. از بین رفتن سرور فیزیکی مربوط به هر دلیلی به معنی از بین رفتن این اطلاعات هم بود. دقیقا مانند اینترنت. اگر تمام پایگاه های داده گوگل از بین بروند، عملا دیگر اطلاعاتی در اینترنت باقی نمی ماند.

بلاک چین پایگاه داده ای است که اطلاعات موجود در آن در سرورهای مختلف و به صورت اشتراکی ذخیره می شود. همه کاربران به این اطلاعات دسترسی دارند و آنها را مشاهده می نمایند. پس یک نفر با هر عنوان و مسئولیتی نمی تواند داده ها را تغییر داده و یا آنها را حذف کند. زیرا اگر شما در بلاک چین بیت کوین داده ای را حذف کنید، در واقع در حال حذف این داده در کامپیوتر شخصی خود هستید و عملا سایر کاربران بلاک چین بیت کوین را هم چنان با همان داده های اولیه و قبلی می شناسند.

نحوه ذخیره سازی اطلاعات در بلاک چین


یکی از اصلی ترین و مهم ترین تفاوت هایی که میان بلاک چین و سایر پایگاه های داده وجود دارد، نحوه ذخیره سازی اطلاعات در بلاکچین است. تمام اطلاعات در بلاکچین به صورت گروهی ذخیره می شوند که هر گروه در واقع یک بلاک است. هر بلاک موجود در شبکه بلاک چین ظرفیت خاصی دارد که با پر شدن ظرفیت، بسته شده و به بلاک پر شده قبلی متصل می شوند. در نهایت به همین ترتیب زنجیره ای از داده ها به وجود می آید که به زنجیره بلوکی یا همان بلاک چین معروف است. به همین ترتیب اطلاعات بعدی هم وارد این زنجیره شده و در آن ذخیره می شوند.

داده های ذخیره شده در پایگاه های داده معمولی معمولا به صورت یک ساختار مشخص و منظم جدول بندی شده هستند. در بلاک چین اما داده ها به صورت غیرمتمرکز و یک خط زمانی ذخیره می شوند.  به این معنی که در پایگاه های داده معمولی این مکان است که مشخصه اصلی یک داده خواهد بود اما در بلاک چین مشخصه اصلی یک داده ذخیره شده زمان خواهد بود.

دفتر کل دیجیتالی (digital Ledger) چیست؟


آموزش بلاک چین دفتر کل دیجیتالی و غیرمتمرکز بودن دو اصطلاحی است که شاید کمی گیج کننده به نظر برسند. برای اینکه این دو مفهوم را با هم درک کنید، لازم است تا یک مثال ساده را در این باره با شما در میان بگذاریم. دفتر کل دیجیتالی اشاره به ماهیت بلاکچین دارد. جایی که تمام تراکنش ها و نقل و انتقال ها در آن ضبط و ثبت شده و همه می توانند آنها را مشاهده کنند. اما تمام این موارد به صورت غیرمتمرکز انجام می پذیرد.

به عنوان مثال کلاس درسی را تصور کنید که در آن استاد در حال تدریس درس مربوطه است و تمام دانشجویان در حال نت برداری هستند. بلاک چین را می توان مانند همین نت برداری ها مثال زد. جایی که تمام اطلاعات در دفاتر ضبط می شود و همه آنها نقش دفتر کل دیجیتالی را دارند. در این بین همه دانشجویان نیز به این اطلاعات دسترسی دارند. اگر دانشجویی در زمان جلسه امتحان ادعا کند که مطلبی به اشتباه از سوی استاد ارائه شده است، نت برداری های سایر دانشجویان می تواند شاهدی بر این ادعا یا رد آن باشد. این هم همان مفهوم غیر متمرکز بودن را در شبکه بلاک چین نشان می دهد.

تاریخچه بلاک چین چیست

اگر در تاریخ جستجو کنیم در مقالات و صحبت های علمی زیادی می توان نامی از بلاک چین پیدا کرد. اولین آن هم به سال ۱۹۸۲ بر می گردد. جایی که دیوید چائوم در یک رساله علمی به این فناوری اشاره کرد. زیاد هستند از این دست از رساله ها که از آن تاریخ به بعد نامی از بلاک چین در آنها آمده است. اما مرور آنها دردی از هیچ کس دوا نمی کند. اطلاعات غیر ضروری این چنینی بیشتر برای سیاه کردن سایت ها و مقالات مورد استفاده قرار می گیرند. برای کسانی که به دنبال درک حقیقت و ماهیت اصلی بلاکچین می باشند، نیازی به این اطلاعات وجود نخواهد داشت. جایی که تا همین چند سال قبل از روی کار آمدن ارز دیجیتال بیت کوین و بلاک چین آن، تمام صحبت ها درباره این فناوری تنها نظریات و صحبت های این چنینی بوده است.

آموزش بلاک چین

از رساله های علمی و نظریات عنوان شده در تاریخچه بلاک چین که بگذریم، دوباره به نامی آشنا با عنوان ساتوشی ناکاموتو می رسیم. خالق بیت کوین اولین فردی است که در وایت پیپر این رمز ارز سخن از این فناوری آورده و آن را عملی کرده است. در سال ۲۰۰۹ اولین شبکه بلاک چین برای ارز دیجیتال بیت کوین روانه بازار شد و از آن به بعد است که نام این فناوری بر سر زبان ها افتاده است. البته این روزها بلاک چین های بسیار پیشرفته تری اعم از بلاک چین اتریوم یا بلاک چین کاردانو را نیز می توانید در دسترس داشته باشید.

تعریف اصطلاحات بلاکچین

در این بخش از مقاله بلاک چین چیست به بررسی و معرفی برخی از مهم ترین اصطلاحات مربوط به این فناوری می پردازیم. با توجه به اینکه برای تشریح موارد مختلف مربوط به بلاکچین اعم از ویژگی ها یا کاربرد ها و حتی اهداف نیاز است تا با این اصطلاحات و معنی آنها آشنا باشید، از این رو لازم دانستیم تا قبل از بررسی آنها اقدام به معرفی معنی این اصطلاحات نماییم.

گره ها یا Nodes در شبکه بلاک چین چیست و اهمیت آنها


یکی دیگر از اصطلاحات بسیار مهمی که در باره بلاک چین باید به آن اشاره کنیم، گره ها یا نودها هستند. نود نیز از جمله اصطلاحاتی است که صحبت درباره آن زیاد است و می توان مقالات متعددی را درباره آن نوشت. اما این حجم از اطلاعات برای آموزش بلاک چین فقط برای یک اصطلاح چندان نیاز نیست. برای اینکه شبکه بلاک چین را بهتر بشناسید، لازم است تا مفهوم این اصطلاح را نیز تا حدی با شما در میان بگذاریم.

آموزش بلاک چین در بخش های قبلی اشاره کردیم که داده ها و اطلاعات در بلاک چین در هیچ جای خاصی ذخیره نشده و عملا شما با یک سیستم غیرمتمرکز روبرو هستید. به این معنی که با از بین رفتن یک کامپیوتر و یا هارد هیچ آسیبی به شبکه وارد نشده و همچنان شرایط آن مانند قبل خواهد بود. فناوری بلاک چین به نوعی توسعه پیدا کرده که اطلاعات آن در همه کامپیوترهای متصل به شبکه موجود است. این کامپیوترهای متصل اصطلاحا گره ها یا نودها هستند. نودها در واقع من و شماهایی هستیم که به عنوان یک کاربر از شبکه بلاک چین استفاده می کنیم. اگر شما در امر استخراج ارز دیجیتال بیت کوین فعالیت داشته و کامپیوتر خود را برای استخراج به بلاک چین آن متصل کرده باشید، عملا شما تبدیل به یکی از نودها  یا گره ها در این شبکه خواهید شد.

هر گره ای که به شبکه متصل می شود، عملا به تمام اطلاعات موجود در بلاک چین دسترسی خواهد داشت و می تواند تمام این اطلاعات را در کامپیوتر خود ذخیره کند. اما وجود نودها از نظر امنیتی نیز برای شبکه بلاک چین اهمیت خاصی دارند.

با اتصال نودها به شبکه عملا امکان تقلب و دستکاری در اطلاعات از بین می رود. فرض کنید که یک هکر بخواهد دستکاری در اطلاعات بلاک چین بیت کوین داشته باشد. برای این منظور لازم است تا اطلاعات موجود در کامپیوترهای تک تک نودها تغییر پیدا کرده و همه دستکاری شوند. چیزی که امکان پذیر نخواهد بود. از این گذشته هر چقدر هم تعداد نودها و گره های یک شبکه بلاک چین بیشتر باشد، امنیت آن نیز افزایش خواهد یافت.

شبکه همتا به همتا در بلاک چین چیست


یکی دیگر از اصلاحات رایج در شبکه بلاک چین همتا به همتا است. Peer to Peer اصطلاحی است که احتمالا در بازار رمز ارزها شنیده اید. این اصطلاح با استفاده از فناوری بلاک چین در این بازار ارزهای دیجیتال رایج شده است. همتا به همتا به این معنی است که کاربران در داخل این فناوری ارتباط کاملا مستقیم با هم دارند. در واقع ارتباط میان کاربران در داخل بلاک چین به صورت کاملا همتا به همتا و یک به یک است و هیچ شخص، سازمان و یا حتی سرور ثالثی در این ارتباط نقش نخواهد داشت. حتی این موضوع را نمی توانید با تماس تلفنی هم مقایسه کنید. زیرا در تماس تلفنی نیز عملا سازمان ثالثی به عنوان مخابرات و یک سرور نیاز است تا ارتباط برقرار شود. اما در بلاک چین هیچ واسطی وجود نخواهد داشت.

تابع هش در بلاک چین


هش در بلاک چین چیست و چه کاربردی دارد؟ یکی از اصلاحات مهم در شبکه بلاک چین تابع هش یا هش ریت است. اشاره کردیم که در شبکه بلاک چین بلاک ها به صورت زنجیر وار به هم متصل شده و هر کلام از این بلاک ها نیز جایگاه خاص خود را دارند. به این معنی که قرار نیست بلاکی جای بلاک دیگر را بگیرد. به این ترتیب است که امکان تقلب در شبکه بلاک چین وجود نداشته و عملا امکان کلاهبرداری و یا تغییر اطلاعات در آن نیز وجود ندارد. اما این مهم در شبکه بلاک چین ممکن نیست جز با استفاده از تابع هش.

هر کدام از بلاک ها در زنجیره بلاک چین دارای یک کد هستند. این کد توسط یک تابع ریاضی بسیار پیشرفته تولید می شود که به آن تابع هش گفته می شود. هش یا همان کد مربوط به هر بلاک شرایط خاصی دارد. اصلی ترین ویژگی آن این است که با رمزنگاری خاصی به هش بلاک قبلی مرتبط است و به نوعی بخشی از هش بلاک قبلی را در خود جای دارد.

بلاک چین چگونه کار میکند

تابع هش در واقع کد شناسایی هر بلاک در زنجیره محسوب می شود. وجود این کد مزیت های بسیار زیادی دارد که اصلی ترین مزیت آن حفظ امنیت بلاک چین می باشد. با وجود این کد دیگر هیچ خبری از ایجاد تغییرات در بلاک مور نظر نخواهد بود و هم چنین هیچ کس نمی تواند یک بلاک جدید تقلبی را به زنجیره اضافه نماید.

یکی از اصلی ترین خصوصیات تابع هش این است که هیچ دو داده ورودی متفاوت منجر به خروجی یکسان در آن نخواهد شد. این مهم خصوصیت بسیار مهمی است که برای امنیت و ماندگاری بلاک چین الزامی خواهد بود.

مقیاس پذیری در بلاک چین چیست

اما مقیاس پذیری در بلاک چین  چیست و چه اهمیتی دارد؟ یکی دیگر از مفاهیم مرتبط با بلاک چین مقیاس پذیری آن است. این اصطلاح مفهوم بسیار ساده‌ای دارد. به تعداد تراکنش های انجام گرفته در واحد زمان در یک بلاک چین را اصطلاحاً مقیاس پذیری آن گفته می‌شود. مقیاس پذیری در واقع به سرعت کار بلاک چین اشاره دارد. مسلماً هر چقدر سرعت انجام تراکنش ها در آن بیشتر باشد، کاربران می‌توانند خیلی راحت‌تر و سریع‌تر کارها و اهداف خود را پیش ببرند. از این گذشته باید متذکر شویم که کند بودن تراکنش ها علاوه بر تمام معایبی که برای کاربران به دنبال دارد، باعث افزایش هزینه ها و کارمزد معاملاتی نیز می‌شود. به همین دلیل این موضوع اهمیت بسیار زیادی داشته و یکی از اصلی‌ترین ویژگی ها در هر بلاک چین محسوب می‌شود. بلاک چین چگونه کار میکند

مقیاس پذیری بلاک چین بیت کوین در حدود ۷ تراکنش در هر ثانیه است. برای اتریوم این میزان کمی افزایش داشته است اما هنوز این دو رمز ارز با وجود تمام مزیت ها نتوانسته‌اند در این باره با پیشرفت خوبی روبرو شوند. همین موضوع باعث افزایش کارمزدها در شبکه های آنها نیز شده است. مقایسه کنید این مقیاس پذیری را با مقیاس پذیری واحد پرداخت پی پال که حدود ۲۰ هزار تراکنش در هر ثانیه است. عملاً این موضوع تبدیل به مانعی بزرگ برای جایگزین شدن شبکه پرداخت با بیت کوین و اتریوم خواهد شد.

البته در بازار ارزهای دیجیتال بلاک چین هایی هم هستند که مقیاس پذیری بالایی داشته و جایگاه مناسبی از این بابت دارند .برای مثال می توان به بلاک چین سولانا اشاره کرد. جایی که این فناوری می تواند تا ۵۰ هزار تراکنش را در هر ثانیه پشتیبانی نماید. بنابراین چالش و مشکل اصلی از بلاک چین نیست. بلکه شرایط کدنویسی آن است که می تواند باعث بروز مشکل در این باره شود.

اجماع در بلاک چین چیست

یکی دیگر از اصطلاحات بسیار مهم مربوط به بلاک چین الگوریتم اجماع یا Consensus Algorithms است. الگوریتم اجماع یکی از مهمترین و کاربردی ترین مفاهیم در این فناوری است که اهمیت بسیار زیادی برای آن دارد. این الگوریتم در واقع توافقی است که همه کاربران و نودهای یک شبکه دارند. همگی به این توافق رسیده‌اند که وقتی موضوعی توسط اکثریت (۵۱ درصد) از نودها تایید شود، عملاً آن موضوع درست خواهد بود. دقت کنید که این مفهوم به دلیل غیرمتمرکز بودن بلاک چین به وجود آمده است.

برای مثال فرض کنید که یک بلاک به بلاک چین بیت کوین اضافه شود، اما یکی از نودها آن را به روز رسانی نکرده باشد. آیا وی می تواند ادعا کند که بلاک جدید تقلبی است؟ خیر زیرا در این شرایط اکثر نودها به حقیقی بودن آن رای می دهند. به این الگوریتم اصطلاحاً الگوریتم اجماع در بلاک چین اطلاق می‌شود که به معنی توافق اکثریت بر روی یک موضوع است.

الگوریتم اجماع کاربردها و مزیت های بسیار زیاد دیگری را نیز برای این فناوری ایجاد می‌نماید. علاوه بر یکپارچه سازی داده های شبکه از آن می توان برای رای گیری و تایید یک رهبر برای مدیریت شبکه استفاده کرد. برای بررسی و ارزیابی صحت تراکنش های صورت گرفته در شبکه و هر مورد دیگری که ممکن است درباره آن چالشی وجود داشته باشد، با استفاده از این الگوریتم قابل رفع خواهد بود. در واقع هر کسی که ادعایی در داخل شبکه داشته باشد، این ادعا باید به تایید اکثریت فعال در آن برسد.

گواهی انجام کار یا Proof of Work


گواهی اثبات کار در بلاک چین چیست و چه کاربردی دارد؟ این اصطلاح نیز مفهومی نزدیک به الگوریتم اجماع دارد و برای جلوگیری از ورود تراکنش های تقلبی و تایید تراکنش های درست در این فناوری استفاده می‌شود. البته تاریخچه استفاده از گواهی اثبات کار به سال های قبل از پیدایش بیت کوین بر می گردد، اما برای اولین بار در بلاک چین این رمز ارز به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت. این مفهوم به رفتار ماینرها در شبکه بلاک چین باز می گردد. جایی که هر تراکنش باید با حل برخی از معادلات ریاضی حل شود. ماینرها برای رسیدن به درآمدهای مد نظر خود، خدمت بزرگی به شبکه و ایمنی آن می‌نمایند. آنها با اتصال دستگاه های ماینینگ به شبکه، به نوعی کمک می‌نمایند تا هر تراکنش صورت گرفته بعد از تایید به بلاک چین اضافه شود.

به صورت کلی اصلی‌ترین کاربرد گواهی اثبات کار جلوگیری از حملات هکرها به شبکه است. با توجه به اینکه این تراکنش ها باید طبق شرایط هر کدام از بلاک های موجود در زنجیره حل شوند، عملاً امکان اضافه شدن یک تراکنش تقلبی به آن وجود نخواهد داشت. ماینرها با ایفای این نقش سعی در ایمن سازی شبکه دارند.

اثبات سهام یا POS در بلاک چین چیست

یکی دیگر از مفاهیم بلاک چین اثبات سهام یا استیکینگ است. این مفهوم جایگزینی برای اثبات کار در برخی از شبکه های بلاک چین محسوب می‌شود .در چنین شبکه هایی دیگر خبری از استخراج نیست. اما کاربران می‌توانند به روش دیگری برای سود گیری از شبکه و افزایش ایمنی آن اقدام نمایند. در این شرایط کاربران باید بخشی از سرمایه خود را با خرید ارز دیجیتال بلاک چین و قفل کردن آن در شبکه برای توسعه آن اختصاص دهند. این مفهوم به اصطلاح اثبات سهام است. برخلاف گواهی اثبات کار که برای آن نیاز به استفاده از دستگاه های ماینینگ پیشرفته وجود داشت، برای اثبات سهام نیاز به چنین دستگاه هایی نیست و شما با نصب یک کیف پول نرم افزاری نیز می توانید برای آن اقدام کنید.

فورک بلاکچین

بلاکچین چیستاما فورک بلاک چین چیست و چه کاربردی دارد؟ یکی دیگر از اصلاحات رایج در شبکه بلاکچین فورک است. البته احتمالاً قبلاً این اصطلاح را شنیده باشید. فورک در لغت به معنی انشعاب است. فورک شدن به معنی ایجاد شناخته جدید و انشعاب شدن است. مانند لوله های فرعی که از لوله اصلی جریان آب انشعاب می شوند. در بلاک چین نیز چنین مفهومی وجود دارد.

فورک در بلاک چین به معنی توسعه یک بلاک چین جدید البته با سورس کد یک بلاک چین قبلی است. به این معنی که تیم توسعه دهنده با کپی کردن کد قبلی و ایجاد ویژگی های جدید به آن کد، بلاک چین جدیدی را توسعه می دهند. این بلاک چین به دلیل استفاده از کد قبلی نمی تواند کاملا مستقل باشد و البته به دلیل استفاده از ویژگی های جدید ممکن است شرایط کاملا متفاوتی نسبت به کد قبلی هم داشته باشد. از این رو نمی توان آن را همان بلاک چین  قبلی دانست. برای چنین مواقعی از اصطلاح فورک استفاده می‌شود.

بیت کوین کش یکی از فورک های بلاک چین بیت کوین است. به این معنی که تیم توسعه دهنده بیت کوین کش اقدام به استفاده از کد بلاک چین بیت کوین کرده اما ویژگی های دیگری را نیز به آن اضافه کرده‌اند.

فورک در شبکه بلاک چین با اهداف مختلفی انجام می‌پذیرد. به عنوان مثال یکی از اصلی‌ترین این اهداف ایجاد ویژگی ها مثبت و به روز است که در زمان توسعه بلاکچین اولیه خیلی رایج نبوده و عملاً ورژن قبلی فاقد چنین مزیت هایی است. از دیگر اهداف آن نیز می توان به جذب کاربران در موقعیت های مختلف اشاره کرد.

 

دقت کنید که فورک شدن از یک بلاک چین همیشه به صورت عمدی و با تصمیم قبلی نیست. ممکن است یک بلاک چین بدون قصد قبلی به دلیل تشابهات زیاد کدنویسی صورت گرفته، به نوعی فورکی از بلاک چینی در گذشته باشد.

لازم به توضیح است که فورک ها به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند که اصلی‌ترین آنها به شرح زیر است:

  • سافت فورک (Soft Fork): این نوع فورک به اصطلاح یک انشعاب نرم از بلاکچین اصلی است. به این معنی که تغییرات اعمال شده در آن جزئی بوده و از به صورت فنی نودهای قبلی همچنان می‌توانند با همان سیستم سخت افزاری و نرم افزاری در دسترس خود، از فورک جدید نیز استفاده کنند.
  • هارد فورک (Hard Fork): در این نوع فورک تغییرات انجام شده کلی و زیاد هستند. عملاً کاربر برای استفاده از آن ممکن است نیاز به سخت افزار و نرم افزار جدیدتر و به روز تری داشته باشد. حتی محتوای بلاکچین جدید ممکن است کاملا با بلاک چین قبلی متمایز بوده و کاربر برای استفاده از آن نیاز به آموزش های جدیدی داشته باشد. اما عملاً شباهت های زیادی هم وجود دارد.

اهمیت آموزش بلاک چین چیست

یکی از نکات بسیار مهمی که لازم است درباره آن صحبت شود، آموزش بلاک چین می‌باشد. آموزش بلاک چین تعریف متفاوتی برای کاربران مختلف دارد. یک دسته از کاربران از آموزش بلاک چین به دنبال درک شرایط بازار رمز ارزها هستند. با توجه به اینکه بلاک چین تاثیر بسیار زیادی روی بازار رمز ارزها داشته و به نوعی با این بازار گره خورده است، درک مفاهیم مربوط به آن برای فعالیت آگاهانه‌تر در این بازار لازم است. البته این دست از کاربران نیازی به درک نکات تخصصی مربوط به بلاک چین نبوده و مطالعه یک مقاله جامع و کامل مانند مقاله حاضر برای این منظور کافی خواهد بود. هم چنین افرادی که به دنبال حضور در فرایند استخراج ارز دیجیتال می‌باشند نیز می‌توانند از محتوای این مقاله برای آموزش بلاک چین و درک مفاهیم آن استفاده کنند.

در این بین کاربرانی هم هستند که به دنبال درک عمیق‌تر بلاک چین بوده و سعی دارند تا به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت نمایند. اهدافی مانند توسعه بلاک چین های خصوصی و استفاده از آنها در محیط کار  و شرکت و یا اهدافی مرتبط با بازار رمز ارزها می تواند دلیل اصلی این دست از عزیزان باشد. دقت کنید که برای آموزش حرفه ای بلاک چین نیاز به حضور در دوره های صد در صد حرفه ای خواهید داشت. چنین دوره هایی نیز در حال حاضر در سطح پیشرفته در دسترس کاربران ایرانی قرار دارد.

برای کسانی که به فکر رسیدن به سود از بازار رمز ارزها هستند، عمیق‌تر شدن به این موضوع منفعتی نخواهد داشت و ممکن است حتی کاربران را کمی سردرگم نماید. از این رو در باره آموزش بلاک چین باید بر اساس نیاز خود تصمیم بگیرید.

شبکه بلاک چین و اجزای آن

لازم به توضیح است که شبکه بلاک چین از اجزای مختلفی تشکیل شده است. برای درک هر چه بهتر نحوه کار بلاک چین باید با این اجزا نیز آشنا باشید. شناخت این اجزا البته در حد معمول برای سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال لازم است. خیلی قصد نداریم به صورت حرفه ای و تخصصی این اجزا  را بررسی موشکافانه کنیم. اما با این حال معرفی آنها همراه با یک توضیح مختصر درک شما را نسبت به این فناوری بهتر خواهد کرد.

  • کوچک ترین جزء از اجزای بلاک چین تراکنش ها هستند. تراکنش ها کمترین حجم را نیز در شبکه اشغال می‌نمایند.
  • چندین تراکنش در کنار هم (بسته به حجم هر بلاک و نوع بلاک چین) تشکیل یک بلاک را می دهند. بلاک ها قطعات اصلی زنجیره این فناوری محسوب می‌شود.
  • نودها یا گره ها یکی دیگر از اجزای این شبکه محسوب می شوند که وظیفه آن اثبات و جایگذاری تراکنش ها و تکمیل کردن بلاک ها است. ماینرها هم چنین برای افزایش ایمنی شبکه نیز فعالیت دارند.
  • کاربران عادی که در حال استفاده از بلاک چین می‌باشند را نیز می توان یکی از اجزای آن تعریف کرد. کاربران عادی هم به نوعی از دسته نودها هستند، اما نقش آنها با نودهای اصلی متفاوت است.
  • مجموعه ای از بلاک ها در کنار هم یک زنجیره به هم پیوسته را تشکیل می دهند.
  • در نهایت توافقنامه ها را نیز می توان جزئی از اجزای بلاک چین در نظر گرفت. ساختار کلی شبکه بر اساس همین توافقنامه ها شکل گرفته است.

بلاک چین چگونه کار میکند

بلاک چین چگونه کار می کند ؟

درک اینکه بلاک چین چگونه کار می کند در حال حاضر برای شما ساده است. با توجه به اینکه تمام مفاهیم مربوط به این فناوری را برای شما تشریح کرده و نکات لازم برای اجرای آنها را نیز بیان کردیم، اکنون خیلی ساده می توانید درک کنید که هر یک از اجزای تشکیل دهنده فناوری بلاک چین چه نقشی در آن داشته و چگونه فعالیت می‌نمایند. کارکرد کلی این نقش ها در نهایت منجر به کارکرد کلی سیستم می‌شود. تمام اجزا نیز باید کار خود را به خوبی انجام دهند تا یک بلاک چین کاملا سالم و ایمن باشد.

برای اینکه درک کنید که بلاک چین چگونه کار می کند، ابتدا باید بدانید که مفهوم اصلی این فناوری چیست. بلاک چین همان طور که عرض کردیم یک نوع پایگاه داده است و تفاوت اصلی آن با سایر پایگاه های داده، غیرمتمرکز بودن و شرایط ذخیره سازی داده ها در آن است. برای اینکه بدانید بلاک چین چگونه کار می کند ، تنها کافی است بدانید که داده ها چگونه در این دفتر کل ذخیره می شوند.

داده ها در بلاک چین هر چیزی می‌توانند باشند که در بازار رمز ارزها بیشتر تراکنش های صورت گرفته در شبکه هستند. تراکنش ها در این شبکه اهمیت بسیار زیادی دارند و به نوعی تعیین کننده مالکیت رمز ارزها خواهند بود. تایید شدن یک تراکنش در شبکه و ذخیره سازی آن به عنوان یک داده در دفتر بلاک چین به این معنی است که مالک جدیدی برای یک یا چند واحد از رمز ارز مورد نظر تعریف شده است. خرید و فروشی صورت گرفته و کلید خصوصی رمز ارز مورد نظر در کیف پول فرد جدیدی قرار می گیرد. تایید کل این فرایند در شبکه تنها با تایید تراکنش و ذخیره کردن تراکنش مورد نظر در بلاک و اضافه شدن بلاک به بلاک چین صورت می‌پذیرد.

به همین صورت تمام بلاک ها در شبکه ساخته شده و در نهایت شاهد تکمیل شدن زنجیره هایی از بلاک ها خواهیم بود. عملکرد بلاک چین به همین صورت ادامه پیدا می کند.

هدف بلاک چین چیست

هدف بلاک چین چیست و چگونه به این هدف می رسد؟ اهداف مختلفی را می توان برای این فناوری در نظر گرفت. اما به صورت کلی ذخیره سازی اطلاعات به صورت غیرمتمرکز و کاملا ایمن اصلی‌ترین هدفی است که برای آن تعریف می‌شود. در یک جمله می توان گفت که:

“هدف بلاک چین ذخیره کردن اطلاعات و داده هایی بسیار مهم و حیاتی به صورت غیرمتمرکز و کاملا ایمن به طوری که امکان ایجاد تغییر و تقلب به هیچ وجه در آنها وجود نداشته باشد، است. “

تمام داده ها در این شبکه در یک نظم کامل در جای خود قرار می گیرند. هیچ بلاکی نمی تواند جایگزین بلاک دیگری شود. از این رو هر گونه تقلب و داده سازی به راحتی در آن افشا خواهد شد. البته شایان ذکر است هدف اصلی سایر پایگاه های داده نیز ذخیره سازی ایمن داده ها است. اما دقت کنید که این اتفاق در بلاک چین به صورت غیرمتمرکز صورت می‌پذیرد. به این معنی که از بین رفتن هیچ کامپیوتر و یا سخت افزاری در دنیا به معنی از بین رفتن اطلاعات موجود در بلاک چین نخواهد بود.

ویژگی های بلاک چین چیست

ویژگی های بلاک چین چیست و هر کدام از این ویژگی ها چه کاربردی را در این فناوری به عهده دارند؟ تا اینجای مقاله با تعریف بلاک چین به زبان ساده آشنا شده و می‌دانید که بلاک چین چگونه کار می کند. اما برای شناخت هر چه بهتر این فناوری لازم است تا ویژگی های آن را به صورت کامل و در کنار هم بررسی کنیم. هم چنین به نقش هایی که هر کدام از این ویژگی ها دارند نیز باید اشاره‌ای داشته باشیم. البته برخی از این ویژگی ها را در خلال متن با هم بررسی کردیم که با مرور مقاله به ماهیت آنها دست پیدا خواهید کرد. ویژگی های زیر اصلی ترین مشخصات بلاک چین را می سازند:

  • عدم تمرکز یا همان غیرمتمرکز بودن که به صورت کامل در طول مقاله به تشریح آن پرداختیم.
  • الگوریتم اجماع
  • الگوریتم اثبات کار
  • شفافیت بالا نیز از جمله ویژگی های اصلی و مهم فناوری بلاک چین است.

امنیت بلاک چین

امنیت بلاک چین چیست و چگونه تأمین می‌شود؟ یکی از کلیدی ترین مسائل درباره این فناوری امنیت آن است. هدف اصلی آن نیز به نوعی ذخیره سازی ایمن داده ها است تا امکان دستکاری روی آنها وجود نداشته باشد. از این رو در صورت به هم خوردن امنیت عملاً این فناوری کاربرد خود را از دست می دهد. اما امنیت بلاک چین را از جنبه های بسیار مختلفی می توان بررسی و ارزیابی کرد. موارد امنیتی مختلفی برای این فناوری استفاده می‌شود که هر یک از بروز مشکلاتی خاص ممانعت می‌نمایند.

  • یکی از موارد امنیتی در شبکه بلاک چین مکانیزم اجماع است که در بالا مفهوم آن را توضیح دادیم. با استفاده از این مکانیزم هیچکس نمی‌تواند ادعایی خلاف بر واقعیت شبکه داشته و سعی در تقلب و داده سازی در آن داشته باشد. مگر اینکه به صورت ناگهانی حداقل ۵۱ درصد از کاربران و نودها با هم تصمیم به تقلب بگیرند که غیرممکن است.
  • غیرمتمرکز بودن و قرار گرفتن داده ها در اختیار همه کاربران از دیگر موارد امنیتی در این فناوری است. این مهم نیز باعث می‌شود تا امنیت بلاک چین افزایش پیدا کند.
  • ماینرها نیز نقش بسیار مهمی در امنیت بلاک چین دارند. تایید تراکنش ها با استفاده از دستگاه هایی خاص و با حل معادلات ریاضی پیچیده صورت می‌پذیرد. از این گذشته کدهای تولید شده در تابع هش نیز عملاً غیر قابل ردیابی و تقلب هستند .این امر نیز دست هکر ها را از نفوذ در این سیستم کوتاه می‌نماید. توابع هش بر اساس استانداردهای که دارند، هش ریت های ۶۴ کاراکتری یا ۲۵۶ بیتی تولید می‌نمایند. برای مثال استاندارد SHA-256 یک هش ۲۵۶ بیتی را تولید می‌نماید. حدس زدن این هش برای یک هکر عملاً امکان پذیر نیست و با سرعت کامپیوترهای کنونی در بهترین حالت بیش از ۱۲۰ سال نیاز است تا هکر به داخل سیستم نفوذ نماید. از این رو عملاً این نفوذ غیر ممکن خواهد بود.

بلاک چین چگونه کار میکند

موارد امنیتی دیگری نیز در شبکه بلاک چین تعریف می‌شود که هر یک جایگاه خاص خود را دارد. مورد امنیتی که این روزها درباره این فناوری زیاد از آن صحبت می‌شود، امکان هک آن توسط کامپیوترهای کوانتومی است که البته هنوز در دسترس کسی قرار نگرفته و استفاده از آن رایج نیست. برخی از کاربران معتقدند که به دلیل سرعت بسیار بالای این کامپیوتر ها امکان هک بلاک چین با آنها وجود خواهد داشت. اما نکته مهمی که این کاربران در نظر نمی گیرند، در این است که با روی کار آمدن این سخت افزارها امکان بهینه سازی خود بلاک چین نیز با آنها وجود خواهد داشت. از این رو این موضوع نیز نگرانی از بابت امنیت این فناوری ایجاد نخواهد کرد.

تراکنش ها در بلاک چین


انجام تراکنش ها در فناوری بلاک چین در یک روند خاص صورت می‌پذیرد. هر تراکنشی در شبکه بعد از درخواست وارد یک استخر می‌شود که همه تراکنش ها در آن قرار دارند. در این زمان است که نقش ماینرها در شبکه مشخص می‌شود. آنها با ارتباط میان تراکنش ها بر اساس کدهای موجود و حل یک رابطه ریاضی سخت می توانند آنها را تایید نمایند. بعد از تایید، هر تراکنش به آخرین بلاک موجود اضافه می‌شود. زمان انجام تراکنش در شبکه بلاک چین به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. در بلاک چین هایی با امکان استخراج، این تعداد ماینرها و البته قدرت دستگاه های متصل به شبکه است که می توان این زمان را کاهش دهد.

نقش ماینرها در بلاک چین چیست

ماینرها در شبکه بلاک چین نقش چندگانه دارند. ماینرها در واقع به عنوان گره‌ها یا نودهای مخصوص در شبکه فعالیت می‌نمایند که فعالیت آنها مزیت های بسیار زیادی برای شبکه خواهد داشت. اصلی ترین این مزیت ها نیز افزایش امنیت آن است. هر چقدر تعداد ماینرهای شبکه بیشتر شود، همه چیز در آن بهتر خواهد شد. سرعت بالاتر تراکنش ها و در کنار آن مزیت های دیگری مانند امنیت بالاتر همگی بر اساس فعالیت ماینرها تعیین می‌شود. ماینرها برای رسیدن به سود حاصل از استخراج رمز ارز و دریافت کارمزدها به نوعی نقش تسهیل کننده را در فناوری بلاک چین ایفا می‌نمایند. عدم وجود ماینرها می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای این شبکه به وجود آورده و عملا آن را از حیات باز دارد.

ساختار غیرمتمرکز در بلاک چین چیست

یکی از ویژگی های فناوری بلاک چین که به آن اشاره کردیم، غیرمتمرکز بودن آن است. احتمالاً تاکنون درک کرده‌اید که غیرمتمرکز بودن در ساختار بلاک چین به چه معنی است. ساختار غیرمتمرکز به این معنی است که هیچ چیزی در این فناوری به صورت متمرکز و در یک جا قرار ندارد. تمام اطلاعات اعم از سابقه تراکنش ها و مواردی از این دست در سیستم های کامپیوتری تمام گره‌ها ذخیره می‌شود.

کاربرد بلاک چین چیست

اما کاربرد بلاک چین چیست و این کاربردها به چه صنایعی باز می‌گردد؟ بلاک چین را می توان برای کاربردهای بسیار مختلفی مورد استفاده قرار داد که بازار رمز ارزها تنها یکی از آنها است. در حقیقت این بلاک چین است که باعث به وجود آمدن این پدیده شده است نه اینکه رمز ارزها بلاکچین را به وجود آورده باشند. اما این تصور که این فناوری تنها مختص رمز ارزها است، به این دلیل به وجود آمده کاربران در اکثر مواقع از سایر کاربردهای تعریف شده برای این فناوری اطلاعاتی نداشته و تصور می‌نمایند که از این فناوری تنها می توان برای توسعه بستر ارزهای دیجیتال استفاده کرد. در ادامه با تشریح تمام کاربردهای بلاک چین ها سعی داریم تا دید بهتری نسبت به این فناوری برای شما ایجاد کنیم.

بلاک چین و ارز دیجیتال


مسلماً باید اصلی‌ترین و اولین کاربرد بلاک چین را به ارزهای دیجیتال نسبت بدهیم. در مقاله ارز دیجیتال چیست به صورت کامل و جامع به بررسی ویژگی های این پدیده پرداختیم. از اصلی‌ترین ویژگی های آنها غیرمتمرکز بودن، عدم وابستگی به شخص یا سازمان خاص و ماهیت اثبات بر اساس اجماع یا سهام و اثبات کار است. برای اینکه تمام این ویژگی های لازم را در یک رمز ارز پیاده سازی نمود، نیاز به بستری مناسب خواهیم داشت. بستری که تمام موارد بالا را داشته و البته از نظر امنیت و مقیاس پذیری نیز در شرایط ایده آلی قرار گرفته باشد، بلاک چین است. بلاک چین عمومی بستری ایده آل برای پیاده سازی تمام نیازهای رمز ارزها است.

بلاک چین و قرارداد هوشمند


یکی دیگر از تصورات غلط کاربران در بازار ارزهای دیجیتال وابستگی کامل قراردادهای هوشمند با رمز ارزها است. حقیقت این است که قراردادهای هوشمند نیز مفهومی فراتر از بازار ارزهای دیجیتال بودند و تنها به عنوان یک ابزار عالی با این رمز ارزها همراه شده است. در مقاله قرارداد هوشمند چیست به صورت کامل این موارد را تشریح کردیم. اما بلاک چین می تواند بستری ایده آل و فوق‌العاده برای پیاده سازی قراردادهای هوشمند نیز باشد. قراردادهای هوشمند برای عملیاتی شدن نیاز به بستری دارند که بدون نیاز به دخالت شخص ثالث امکان استفاده از آنها وجود داشته باشد. چنین شرایطی را تنها بلاک چین می‌تواند با قدرت بالا و امنیت کامل فراهم آورد.

بلاک چین و خدمات بانکی و مالی


استفاده از بلاک چین برای نقل و انتقالات مالی در بانک ها می‌تواند انقلابی در این صنعت باشد. جالب است که رمز ارزها نیز با هدف تبدیل شدن به جایگزینی برای همین عملیات به وجود آمدند. با استفاده از بلاک چین برای انجام تراکنش های بانکی می توان مزیت های بسیار زیادی اعم از سرعت بالاتر، نیروی کار کمتر، کارمزد پایین‌تر و جذب کاربران بیشتر را به دست آورد. البته که ورود به این عرصه برای بانک ها در شرایط کنونی ممکن است چالش‌هایی را به دنبال داشته باشد. عدم شناخت کافی کاربران جهانی نسبت به این فناوری باعث شده تا استفاده از آن در حال حاضر خیلی در دسترس نباشد. اما با این حال به زودی باید شاهد این روش استفاده از فناوری بلاک چین نیز باشیم.

بلاک چین بیت کوین

 

بلاک چین و بازی های ویدئویی


استفاده از فناوری بلاک چین برای بازی های ویدئویی نیز شرایط خاص خودش را دارد. اگر می‌دانید که متاورس چیست و چه مزیت هایی دارد، ارتباط میان فناوری بلاک چین و بازی های ویدئویی را نیز درک خواهید کرد. استفاده از بلاک چین برای توسعه پلتفرم های اجرا کننده بازی های ویدئویی مانند سندباکس و مانا دسنترالند سر و صدای زیادی در بازار به وجود آورده است. البته این پلتفرم ها روز به روز در حال افزایش نیز هستند. بلاک چین می‌تواند بستری مناسب برای بازی های ویدئویی باشد.

بلاک چین و بازار سرمایه


پیاده سازی پلتفرم های رایج در بازار سرمایه نیز از چالش های همیشگی این بازارها بوده است. داشتن یک بستر مناسب برای بازار فارکس و بازار بورس در سرتاسر جهان نیاز مبرمی است که احساس می‌شود. خیلی از این بازارها به دلیل نداشتن بستر مناسب با قطعی های زیاد همراه بوده و ارورهای زیادی نیز پیش روی کاربران قرار می گیرد. بلاک چین می‌تواند فرایند اجرای این بازارها را برای کاربران را به مراتب ساده‌تر و سریع‌تر نماید.

بلاک چین و تجارت


استفاده از بلاک چین در تجارت در حال حاضر تنها محدود به بازار ارزهای دیجیتال است. اما بلاکچین قابلیت های بسیار زیادی را می‌تواند در تجارت جهانی به وجود آورد. از ساده‌تر کردن فرایند نقل و انتقال های مالی گرفته تا امکان ساده‌تر کردن و ایمن‌تر کردن معاملات در میان تاجرین بدون نیاز به ملاقات های حضوری و تضامین مختلف از جمله مزیت هایی است که بلاک چین می‌تواند برای داد و ستد و تجارت به دنبال داشته باشد.

بلاک چین و رای گیری


یکی از قابلیت های بسیار عالی بلاک چین که هم اکنون نیز در پلتفرم های مختلف ارز دیجیتال از آنها استفاده می‌شود، قابلیت استفاده از آن برای رای گیری است. در این فرایند کاربران می‌توانند بدون احراز هویت و شناسایی در فرایند رای گیری شرکت نمایند. از این گذشته امکان تقلب و دستکاری نتایج نیز در آن به صفر می‌رسد. این مهم باعث شده تا بسیاری از دولت ها به دنبال استفاده از این فناوری برای رای گیری های مختلف نیز باشند. احتمالاً در سال های آینده بیشتر درباره این مهم خواهید شنید.

بلاک چین و فرصت های شغلی


یکی از موارد بسیار مهمی که باید درباره فناوری بلاک چین به آن پرداخته شود، فرصت های شغلی ناشی از روی کار آمدن این فناوری است. یکی از ایرادات بسیار اصلی که معمولاً از فناوری های تازه گرفته می‌شوند، از بین رفتن بسیاری از مشاغل بعد از روی کار آمدن آنها است. اما بلاک چین این مزیت را دارد که همراه با خود شغل های زیادی را نیز ایجاد می نماید. از این دست از مشاغل می توان به:

  • توسعه دهنده یا برنامه نویس بلاک چین
  • آموزش دهنده بلاک چین
  • معمار فناوری بلاک چین
  • مدیر محصول بلاک چین
  • تحلیل گر ریسک و مزیت های بلاک چین
  • مهندس نرم افزار نهایی
  • مشاور حقوقی بلاک چین

و مواردی از این دست اشاره کرد. تمام این مشاغل البته نیاز به تجربه و دانش کافی دارد، اما با این حال مشاغلی هستند که درآمدهای قابل توجهی هم دارند. بسیاری از کاربران به امید رسیدن به همین درآمدها در حال حاضر شروع به آموزش این فناوری کرده و تخصص های لازم را در آن به دست می آورند. به زودی تمام شرکت‌ها به دنبال استخدام فردی متخصص در زمینه بلاک چین خواهند رفت.

بلاک چین و گردشگری


استفاده از بلاک چین می‌تواند تبدیل به یک انقلاب در صنعت گردشگری شود. اگر بدانید که این فناوری چه مزیت هایی برای این صنعت دارد، همین الان به دنبال توسعه یک کسب و کار در این صنعت خواهید رفت. از امکان خرید راحت تر و سریع تر بلیط با قیمت های مقرون به صرفه تر گرفته تا امکان مشاهده مناطق گردشگری جهان بدون نیاز به سفر و صرف هزینه های خرید بلیط و پرداخت هزینه های اقامت از جمله مزیت های هستند که بلاک چین می‌تواند برای این صنعت ایجاد نماید. اگر بدانید که متاورس چیست و چه انقلابی در دنیای مجازی ایجاد کرده است، به راحتی به این مهم نیز پی خواهید برد.

سایر کاربردهای بلاک چین


پاسخ به سوال کاربرد بلاک چین چیست هنوز به اتمام نرسیده است. زیرا هزاران کاربرد دیگر را می توان برای این فناوری برشمرد. استفاده از بلاک چین روز به روز در صنایع مختلف در حال رواج پیدا کردن است. این موضوع حتی در آینده‌ای نزدیک می‌تواند مربوط به تک‌تک کاربران باشد. در حال حاضر یک مشکل بزرگ برای پیش گرفتن بلاک چین نسبت به فناوری های رایج و سنتی است و آن هم عدم شناخت کاربران جهانی نسبت به بلاک چین می‌باشد. به زودی که شناخت نسبت به این فناوری بیشتر شود، عملاً شرکت‌ها و سازمان ها چاره ای جز استفاده از آن نخواهند داشت. در غیر این صورت کاربران به سمت استفاده از خدمات شرکت‌هایی می روند که خیلی زود بلاک چین را جایگزین خدمات خود کرده باشند. در این بین می توان از بلاک چین در سازمان ها و کسب و کارهای مختلف زیر نیز استفاده نمود:

  • برای اخذ مالیات
  • برای ثبت اسناد و مدارک و ثبت احوال برای درج مشخصات کاربران در هر کشوری
  • برای سامان دهی به بیماران و سلامت آنها و پرونده های پزشکی نیز می توان از این فناوری استفاده نمود.

بلاک چین بیت کوین

آموزش بلاک چین و نکات مهم آن

اصلی ترین جزئیات مربوط به شبکه بلاک چین را با شما در میان گذاشتیم. اکنون زمان آن رسیده تا بیشتر و دقیقتر این شبکه  و فناوری را بشناسید. برای این منظور مطالبی را در ادامه درباره آموزش بلاک چین با شما در میان می گذاریم که به نوعی واقعیت این شبکه هستند. با پیدا کردن شناخت نسبت به این موارد بهتر می توانید تمام فرآیندهای صورت گرفته در داخل بلاک چین را درک کنید. مواردی مانند مزایا و معایب بلاک چین را بررسی کرده و هم چنین به تشریح خطرات موجود در این شبکه نیز خواهیم پرداخت.

حمله ۵۱ درصدی در بلاک چین چیست

در بخش های قبلی به تشریح مفهوم نودها در شبکه بلاک چین پرداختیم. اشاره کردیم که یک هکر زمانی می‌تواند  اطلاعات موجود در بلاک چین را تحت تأثیر قرار داده و به نوعی دستکاری کند، بایستی اطلاعات موجود در کامپیوتر تمام کاربران را تغییر دهد. اما در شبکه های بلاک چین اطلاعاتی مورد پذیرش و قبول خواهند بود که اکثریت کاربران با آن موافق باشند. در واقع از میان ۱۰۰ درصد کاربران اگر ۵۱ درصد با موضوعی موافق باشند، عملاً حقیقت همان چیزی خواهد بود که آنها به آن اعتقاد دارند. حال اگر ۵۱ درصد از نودها و کاربران تصمیم به دستکاری یک داده داشته باشند، عملاً راهی برای جلوگیری از آن نیست. این مفهوم در شبکه بلاک چین با عنوان حمله ۵۱ درصدی معروف است.

در این شرایط هکر باید اطلاعات ذخیره شده در کامپیوتر ۵۱ درصد از نودها را تغییر دهد. البته با توجه به تعداد بالای نودها عملاً این موضوع نیز امکان پذیر نبوده و امنیت بلاک چین حفظ می‌شود. چنین حملاتی تنها زمانی منطقی به نظر خواهد رسید که ۵۱ % از نودها به صورت همزمان تصمیم به کلاهبرداری از شبکه بگیرند. گه این موضوع نیز عملاً نزدیک به غیر ممکن است.

فناوری بلاک چین سعی دارد چه چیزی را از بین ببرد

سلطه گری در بازارهای مالی یکی از معایب بزرگی است که به دلیل متمرکز بودن آنها به وجود آمده است. فناوری بلاک چین اینجاست تا تمرکززدایی کرده و بهترین امکانات را به حالت غیرمتمرکز برای کاربران فراهم آورد. از بین رفتن تمرکز در فرآیندهای مالی البته به دنبال خود فواید و مزیت های دیگری را نیز به دنبال خواهد داشت. حفظ امنیت در حریم شخصی و از بین رفتن واسطه‌ها از مهم ترین این مزیت ها هستند. اما اصلی ترین هدف بلاک چین تمرکززدایی است.

فواید بلاک چین چیست

صحبت کردن درباره مزایا و معایب بلاک چین کمی پیچیده است. زیرا نمی توان این مزیت ها و معایب را به همه انواع بلاک چین ها نسبت داد. ممکن است یک مزیت در بلاک چین اتریوم با شدت بالایی در دسترس باشد و عیب دیگری هم در بلاک چین کاردانو بولد شده باشد. از این رو باید هر بلاکچینی را به صورت خاص مورد بررسی قرار داد و ویژگی های آن را ارزیابی کرد. تنها در این صورت است که در نهایت موارد یافت شده به واقعیت اصلی این فناوری نزدیک تر خواهند بود. اما با این حال تصمیم گرفتیم تا اصلی ترین و رایج ترین مزیت های این فناوری را با شما در میان بگذاریم. شنیدن این مزیت ها باعث درک بیشتر شما نسبت به بلاک چین نیز خواهد شد.

  • امنیت بیشتر

یکی از اصلی ترین مزیت های این فناوری است. حتی می توان آن را یکی از اصلی ترین اهداف آن نیز توصیف کرد. حفظ حریم شخصی افراد بعد از روی کار آمدن بلاک چین تعریف دیگری به خود گرفته است. شما می توانید با استفاده از این فناوری و شبکه آن میلیون ها دلار پول جابجا کنید، بدون اینکه ردی از خود باقی بگذارید. همه چیز در عین شفافیت کامل، کاملاً محرمانه است . هیچ کسی به حریم شخصی شما دسترسی نخواهد داشت.

  • کاهش کارمزدها و هزینه ها

کاهش کارمزدها و هزینه ها را به عنوان یک مزیت برای بلاک چین تعریف می کنیم، اما حقیقت این است که در برخی از موارد این فناوری بیراهه رفته است. برای مثال کارمزدهای شبکه بیت کوین یا اتریوم هنوز به شدت بالا هستند. اما در عوض شبکه هایی مانند ترون و کاردانو این موضوع را حل کرده‌اند.

  • کاهش احتمال خطای انسانی

خطای انسانی یکی از خطاهای جدانشدنی در هر قسمت از زندگی ما مخصوصاً زندگی مالی است. بلاک چین آمده تا این خطا را نیز به حداقل برساند. البته که بروز هر خطایی در این شبکه برگشت پذیر نیست، اما با این حال با توجه به فاکتورهای مهم تأثیر گذار بر روند عملکرد شبکه، این خطاها به حداقل میزان خود رسیده است.

  • غیرمتمرکز بودن

چندین بار در این مقاله به این موضوع اشاره کردیم. اهمیت بسیار زیاد غیرمتمرکز بودن است که باعث محبوبیت بسیار زیادی فناوری بلاک چین شده است. این فناوری را می توانید به صورت کاملاً غیرمتمرکز بر روی تمام کاربردهای آن استفاده کنید. همین موضوع تأثیر بسیار زیادی روی امنیت آن نیز گذاشته است.

  • شفافیت بالا

شفافیت را نیز می توان از جمله مزیت های اصلی فناوری بلاک چین تعریف کرد. در این فناوری در عین مخفی ماندن هویت تمام کاربران، همه چیز به صورت شفاف انجام می‌پذیرد. انتقال های میلیاردی در آن را همه می‌بینند اما خبری از مشخص شدن هویت افراد انتقال دهنده نیست.

  • دسترسی ساده و همگانی

شما به عنوان یک کاربر بلاک چین می توانید از هر جایی از دنیا تمام نیازهای خود را در این شبکه حل کنید. برای حل این نیازها نیز تنها محتاج به داشتن یک خط اینترنت خواهید بود. امکان انتقال حجم عظیمی از داده ها و اطلاعات تنها در کسری از ثانیه در هر شرایطی و بدون دخالت دولت ها و سازمان ها مزیت بزرگی است که بلاک چین به زندگی ما بخشیده است.

  • عدم وجود شخص یا سازمان ثالث

شاید از خود بپرسید که تا قبل از این هم برای انتقال داده ها و یا پول می توانستید از خدمات شرکت‌های مختلف استفاده کنید. اما با استفاده از بلاک چین دیگر محتاج خدمات آنها نخواهید بود. کارمزدها به نودها و ماینرها می‌رسد و هیچ فرد خاصی نمی‌تواند محدودیتی در این باره برای شما به وجود آورد. هیچ خبری از نیروی انسانی نیست و در نتیجه در هر ساعتی از شبانه روز و بدون قطعی نیز در دسترس است. از تعطیلی ها هم خبری نیست.

  • بلاک چین و بهینه سازی هزینه ها

یکی از مزیت هایی که می توان در دنیای واقعی برای بلاک چین در نظر گرفت، امکان بهینه سازی در هزینه ها است. اگر بزرگترین بانک های جهان از این فناوری برای پیش برد اهداف مالی خود استفاده کرده و سیستم مالی کاربران خود را بر این اساس استوار کنند، به طور متوسط می توانند تا ۳۰ درصد از هزینه های فعلی را از بین ببرند. این مهم برای سایر سازمان ها و مراکز نیز به همین ترتیب وجود دارد.

معایب بلاک چین چیست

بلاک چین اتریوم یکی از مهم ترین مزیت های بلاک چین این است که این فناوری روز به روز می‌تواند با پیشرفت ها و به روز رسانی های قابل توجه روبرو شده و تمام معایب خود را برطرف کند. همین ویژگی است که ما را به آینده‌ این فناوری جذاب امیدوار کرده است. با این حال از معایب فعلی آن نیز نمی توان گذشت. مرور معایب فناوری بلاک چین باعث می‌شود تا مخصوصا کاربران و تریدرهای بازار ارزهای دیجیتال احتیاط بیشتری در این باره داشته باشند. البته که همه ما به دنبال رسیدن به سودهای خوب در این بازار هستیم، اما عدم دقت به معایب و نکات منفی می‌تواند سم بزرگی برای سرمایه گذاری ما باشد.

  • در حال حاضر یکی از مهم ترین معایبی که مخصوصاً به بلاک چین بیت کوین وارد است، هزینه های بسیار زیاد استخراج آن است. این مهم باعث شده تا حتی شاهد اسیب های محیط زیستی زیادی نیز باشیم. بسیاری از کشورها به همین دلیل استخراج رمز ارزها را غیرقانونی اعلام کرده‌اند.
  • مقیاس پذیری پایین را نیز می توان یکی دیگر از معایب اصلی این فناوری دانست. البته با روی کار آمدن بلاک چین سولانا و کاردانو تا حدی این مشکل حل شده است. اما بهترین نمونه های آن در حال حاضر مقیاس پذیری خیلی بالایی ندارند.
  • قوانین و مقررات ضد استفاده از بلاک چین نیز از معایبی است که با محبوبیت و همه گیر تر شدن این فناوری برطرف خواهد شد. در حال حاضر بسیاری از بانک های بزرگ جهان به دلیل به خطر افتادن سیستم مالی خود به شدت با این فناوری مخالف بوده و سعی در حذف آن از سیستم های مالی را دارند.
  • پول شویی، دور زدن راحت قانون و انجام مبادلات قاچاق نیز با فناوری بلاک چین بسیار راحت تر می‌شود. قانون گریزی یکی از بدی هایی است که هنوز دولت ها راه حلی برای ممانعت از آن در این فناوری پیدا نکرده‌اند. شاید دلیل اصلی ممنوع بودن آن در بسیاری از کشورها نیز همین موضوع باشد.

انواع بلاک چین چیست

تقسیم بندی بلاک چین چیست و انواع بلاک چین بر چه اساسی تعیین می‌شوند؟ بلاک چین ها نیز مانند سایر فناوری ها انواع مختلفی دارند. تمایز میان انواع بلاک چین ساختار اصلی آنها و هم چنین روند استفاده از آنها است. البته با این تعریف باید بلاک چین هر یک از ارزهای دیجیتال را نیز به عنوان یکی از انواع بلاکچین تشریح کنیم که چندان هم نظر غیرواقعی نیست. در ادامه مهم ترین انواع بلاک چین را با شما در میان می گذاریم. البته هر کسی بنا به تخصص و شرایط استفاده ممکن است بلاک چین های دیگری را هم معرفی کند که آنها را باید جزئی از موارد زیر در نظر گرفت. زیرا هر تغییر جزئی در یک بلاک چین می‌تواند منجر به توسعه فناوری جدیدی شود.

بلاک چین عمومی چیست

بلاک چین اتریوم اولین نوع از انواع این فناوری بلاک چین عمومی است. تعریف این نوع از بلاکچین از عنوان آن پیدا است. قرار است تمام کاربران به صورت عمومی بتوانند از آن استفاده نمایند. در واقع در این نوع بلاکچین هیچ‌گونه تمرکزی وجود نداشته و همه چیز به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود . هیچ شخصی رئیس یا مدیر دفتر توزیع نخواهد بود. همه کاربران به راحتی می‌توانند در آن عضو شده و از آن استفاده نمایند. اقدامات معمول در بلاکچین ها اعم از رای گیری، انجام تراکنش ها و اعتبار سنجی ها نیز به تایید تمام گره‌های عضو صورت خواهد پذیرفت. روش های اجماع، اثبات کار یا اثبات سهام نیز اصلی‌ترین معیارهای انجام تراکنش ها در این دسته از بلاک چین ها می‌باشند. بلاک چین ارز دیجیتال هایی مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و … هر چند از نظر ساختاری با هم تفاوت هایی دارند، اما به صورت کلی زیر مجموعه بلاک چین عمومی محسوب می‌شوند.

 

 

بلاک چین خصوصی چیست

همان طور که در ابتدای مقاله عنوان کردیم، بلاک چین تنها مختص ارزهای دیجیتال نیست و د ر سایر صنایع نیز به راحتی می توان از مزیت های بسیار زیاد آن استفاده کرد. هر شرکتی و هر سازمانی می‌تواند برای پیش برد اهداف مختلف خود اعم از اهداف مالی، کنترل کاربران و ذخیره سازی داده ها از این فناوری کمک بگیرید. در این موارد معمولاً از نوع دیگری از بلاک چین با عنوان بلاک چین اختصاصی استفاده می‌شود. تفاوت اصلی آن با بلاک چین عمومی در متمرکز بودن و وابسته بودن آن به شخص ثالثی با همان نهاد مربوطه است. برای عضویت در این بلاک چین نیاز به کسب مجوز از آن نهاد خواهید داشت و به صورت عمومی در دسترس همه قرار نمی گیرد. در واقع شما نمی توانید به عنوان یک کاربر وارد بلاک چین سازمان جاسوسی آمریکا شده و به اطلاعات موجود در آن دسترسی داشته باشید.

البته که لازم به توضیح است که بلاک چین اختصاصی در بسیاری از موارد شرایط بهتری نسبت به بلاک چین عمومی دارد. مزیت هایی مانند سرعت بیشتر، اجماع سریعتر کاربران، بالا بردن راندمان و مواردی از این دست را می توان از جمله نقاط قوت بلاک چین اختصاصی تعریف کرد. این مهم نشان می دهد که برای شرکت‌ها و سازمان ها عملاً استفاده از بلاک چین خصوصی تعریف بهتری داشته و رایج تر است. از طرف دیگر برای مواردی که نیاز به یک کنش عمومی مانند بازار رمز ارزها دارد، عملاً بلاک چین اختصاصی نمی‌تواند کارساز باشد. از این گذشته متمرکز بودن بلاکچین خصوصی نیز مانع از استفاده از آن با توجه به ماهیت بازار رمز ارزها است.

بلاک چین کنسرسیوم چیست

بلاک چین کنسرسیوم نیز یکی دیگر از انواع این فناوری است که همچنان قابلیت استفاده در بازار رمز ارزها را ندارد. استفاده از این نوع بلاک چین زمانی رایج است که به جای یک نهاد، سازمان یا شرکت چندین نهاد یا سازمان به دنبال استفاده همزمان و مشترک از یک بلاک چین هستند. در این موارد عملاً امکان عضویت عمومی برای همه کاربران اینترنت وجود ندارد اما شبکه بلاک چین آنقدرها هم خصوصی نیست که تنها اعضای یک سازمان در آن عضو شوند. به نوعی حالت بینابینی دو نوع بلاکچین قبلی است که البته بیشتر به سمت بلاک چین خصوصی متمایل است.

بلاک چین ترکیبی چیست

نوع دیگری از انواع بلاک چین با عنوان بلاک چین ترکیبی شناخته می‌شود. البته بلاکچین کنسرسیوم نیز به نوعی یک بلاک چین ترکیبی محسوب می‌شود اما با ویژگی های نزدیک به نوع خصوصی آن. در بلاک چین ترکیبی شرایط کمی متفاوت تر است. در این نوع بلاک چین داده ها به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می‌شوند. داده های عمومی دقیقا با شرایط مشابه با بلاک چین عمومی مدیریت شده و امکان دسترسی به آنها نیز برای تمام کاربران اینترنت وجود دارد. برخی از داده های خصوصی شده اما در دسترس همه کاربران قرار نگرفته و تنها برخی از اعضای از پیش تعیین شده می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند. البته عملاً امکان استفاده از این نوع بلاک چین نیز برای بازار رمز ارزها با ماهیت اصلی آنها وجود ندارد.

بلاک چین بیت کوین

اولین بلاک چینی که به معنای امروزی در میان رمز ارزها توسعه پیدا کرد، بلاک چین بیت کوین بود. هر چند بسیاری از کاربران به دلیل همزمانی این دو گاها آن ها را یکی می دانند، اما باید بدانید که بلاک چین تنها بستری برای پیاده سازی بیت کوین است. بلاک چین بیت کوین به دلیل قدیمی بودن و اولین بودن، در عین داشتن مزیت های بسیار زیاد، معایب زیادی هم دارد. این فناوری مقیاس پذیری بسیار کمی داشته و سرعت آن در مقایسه با سایر بلاک چین ها بسیار کم است. اما با این حال به دلیل اولین بود، هنوز هم محبوب ترین رمز ارز را در خود دارد.

بلاک چین کاردانو چیست

کاردانو یکی از بهترین بلاک چین ها را به خود اختصاص داده است. کارمزدهای بسیار پایین در نظر گرفته شده برای بلاک چین کاردانو باعث شده تا این بلاک چین تبدیل به یکی از محبوب ترین های بازار رمز ارزها شود. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها و سازمان ها به دلیل قابلیت های بسیار زیادی به دنبال راه اندازی سیستم های خود بر روی بلاک چین کاردانو هستند.

بلاک چین اتریوم

معروف ترین بلاک چین در میان بلاک چین های تعریف شده برای بازار رمز ارزها بلاک چین اتریوم است. شبکه اتریوم قابلیت های بسیار زیادی دارد. کاربردی بودن آن باعث شده تا در حال حاضر رمز ارزهای بسیار زیادی روی آن سوار شوند. بلاک چین اتریوم در حال حاضر میزبان پلتفرم های بسیار زیادی است. از بسیاری از پلتفرم های توسعه یافته برای متاورس گرفته تا پلتفرم های محبوب دیگر مانند NFT ها بر روی بلاک چین اتریوم سوار است و از مزیت های زیاد آن مانند امنیت بالا استفاده می‌نمایند. اما با این حال این بلاک چین نیز مقیاس پذیری قابل قبولی نداشته و خیلی زود باید به دنبال رفع این چالش باشد.

آینده بلاک چین چیست

اما در نهایت آینده بلاک چین چیست و قرار است در آینده چه چیزهای دیگری از این فناوری شاهد باشیم؟ شناخت آینده بلاک چین نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا آینده آن تأثیر مستقیمی روی روند بازار ارزهای دیجیتال دارد. اگر یک درصد امکان از بین رفتن داده ها و هک در این فناوری وجود داشته باشد، عملاً دیگر سرمایه گذاری در این بازار معنایی نخواهد داشت. خاموش شدن فناوری بلاک چین به نوعی به معنی خاموش شدن کل بازار رمز ارزها است.

در حال حاضر طبق تحقیقات، توسعه بلاک چین به اندازه ۲۰ سال پیش اینترنت است. تصور کنید که ۲۰ سال آینده و با رسیدن به شرایط اینترنت فعلی چه اتفاقی برای این فناوری رخ خواهد داد. احتمالاً شما باید درب خانه های خود را نیز با فناوری بلاک چین باز و بسته نمایید. رشد و توسعه این فناوری اگر به همین صورت کنونی ادامه پیدا کند، خیلی زود باید آن را به عنوان جایگزینی ایده آل برای بسیاری از نرم افزارهای رایج در زندگی خود بدانیم.

اداره ثبت احوال بر روی فناوری بلاک چین اطلاعات خود را پیاده سازی خواهد کرد. تولد و مرگ و میر افراد در سرتاسر جهان بر روی این فناوری درج شده و همه افراد جهان به صورت غیرمتمرکز به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهند کرد. خبری از دریافت اطلاعات مختلف از سوی سازمان ها و دولت ها نیست و هر کسی در هر گوشه ای از دنیا می‌تواند به ریزترین اطلاعات موجود در هر گوشه دیگری از دنیا دسترسی داشته باشد.

آینده زندگی بشر بر روی کره زمین می تواند با آینده فناوری بلاک چین گره بخورد. یک زندگی بی دغدغه تر و راحت تر با فناوری که بالاترین میزان امنیت را نیز دارا است. البته که می دانیم شما برای شنیدن این صحبت ها این مقاله را مطالعه نمی کنید. بله رمز ارزها.

یکی از مهم ترین مسائل درباره آینده بلاک چین گره خوردن آن با بازار ارزهای دیجیتال است. رمز ارزها نیز به همین ترتیب و با محبوبیت و همه گیرتر شدن بلاک چین بهتر از گذشته در چشم خواهند بود. بلاک چین می‌تواند تضمین کننده موفقیت شما در سرمایه گذاری بر روی رمز ارزها باشد. البته اگر مسیر خود را در این بازار درست انتخاب کرده باشید.

حتما بخوانید: تله خرسی چیست؟

لُپ کلام


تمام جزئیات لازم برای شناخت بلاک چین را با شما در میان گذاشتیم. اکنون شما می‌دانید که بلاک چین چیست و چگونه کار میکند. البته که با گشت و گذار در سایت های مختلف می توانید مطالب بیشتری را هم درباره بلاک چین و مزیت های آن پیدا کنید. اما این مهم واقعاً ضروری نیست. برای کسانی که به دنبال فعالیت در بازار رمز ارزها برای کسب سود هستند، همین قدر اطلاعات درباره این فناوری کافی است.

بلاک چین یک فناوری بسیار پیشرفته است که امکان ذخیره سازی اطلاعات با امنیت بسیار بالا را فراهم آورده است. از اصلی ترین مزیت ها و ویژگی های این فناوری می توان به تمرکززدایی آن اشاره کرد. بلاک چین مانند یک دفتر توزیع و یادداشت کل است که اطلاعات در آن به صورت غیرمتمرکز ذخیره شده و امکان جعل و دستکاری اطلاعات نیز در آن وجود ندارد.

تمام تلاش ما در مجموعه کانون بورس ارائه به روزترین و بهترین مطالب آموزشی برای شما عزیزان است. در همین راستا مقالات آموزش رایگان ارز دیجیتال را به همراه دوره ارز دیجیتال برای شما فراهم آورده‌ایم تا تریدرها و کاربران ایرانی از این پس با در اختیار داشتن کامل ترین اطلاعات مورد نیاز در این بازار فعالیت نمایند. همچنین امکان شرکت در دوره آموزش آنلاین ارز دیجیتال را نیز خواهید داشت.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...
  • بلاک چین چیست (BlockChain) | تمام آن چیزی که باید درباره بلاکچین بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: