لوگو کانون بورس

بزرگترین هک ارز دیجیتال | تجربیات عجیب در بازار کریپتوکارنسی

بزرگترین هک های تاریخ ارز دیجیتال
شما در حال مطالعه مقاله ۱۳ از ۱۳ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

با معرفی بزرگترین هک های تاریخ ارز دیجیتال با شما همراه هستیم.  شناخت بزرگترین هک ارز دیجیتال اهمیت بسیار زیادی برای کسب تجربیات ارزنده در این بازار دارد. در مقاله صرافی ارز دیجیتال چیست به صورت کامل این پلتفرم‌ها را بررسی کرده و نکات امنیتی آنها را نیز بیان نمودیم. همچنین در معرفی بهترین صرافی خارجی ارز دیجیتال نیز سعی کردیم تا شرایط امنیتی حاکم بر صرافی ها را بررسی نماییم. با وجود این که صرافی های ارز دیجیتال معمولاً شرایط امنیتی خوبی برای حساب‌های کاربران خود فراهم کرده و در حال حاضر از جمله پلتفرم‌های کامل ایمن در این بازار به حساب می‌آیند، اما وقتی نیست بزرگترین هک ارز دیجیتال را با هم مرور کنیم متوجه خواهید شد که اکثریت قریب به اتفاق این هک ها روی صرافی های ارز دیجیتال بوده است.

چه شرایط و چه ویژگی‌هایی به وجود آمده که باعث شده تا صرافی ها تا این حد دست‌خوش حملات سایبری قرار بگیرند، در ادامه به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما مهمتر از آن این است که شما را درک کنید که همه پلتفرم‌ها در بازار ارز دیجیتال با خطراتی روبرو هستند و خطرات ارز دیجیتال هر روز ممکن است شما را تهدید نماید. در واقع شناخت بزرگترین هک ارز دیجیتال از این بابت است که شما بتوانید از این موارد درس عبرت گرفته و به دنبال ایجاد ایمن ترین شرایط برای معاملات خود در بازار باشید. وقتی بهترین ها نیز ممکن است در خطر هک ارز دیجیتال قرار بگیرند، عدم ایجاد پرده های امنیتی اشتباه بزرگی از سوی شما خواهد بود.

بزرگترین هک ارز دیجیتال از ۱ تا ۱۱

دقت به نکات امنیتی و همچنین رعایت تمام جوانب احتیاط برای کاربران در این بازار الزامی است. اگر نکات امنیتی و احتیاطی مورد نظر را نادیده بگیرید و با سهل‌انگاری رمز ارزهای خود را در بازار به خطر بیندازید، این امکان وجود دارد تا شما نیز با این حملات سایبری روبرو شده و عملاً رمز ارز های خود و سرمایه خود را در بازار از دست بدهید.

در میان انواع صرافی داخلی ارز دیجیتال نیز در سال‌های گذشته شاهد بروز حملات و کلاهبرداری های بوده‌ایم که نمی‌توان از آنها نیز به این راحتی‌ها گذشت.  هرچند میزان دارایی ها و حجم معاملات در صرافی های داخلی به قدری نبوده که آنها نیز در لیست بزرگترین هک های تاریخ ارز دیجیتال قرار بگیرند، اما با این حال این موارد نیز کم نبوده و تعداد بسیار زیادی از آنها را می‌توان برشمرد.

تمام این موارد نشان می‌دهد که امنیت باید اولویت اصلی کاربران در بازار رمز ارزها باشد. هر روز شاهد تصمیم که میلیون‌ها دلار در این بازار از بین رفته و به سرقت می‌رود.  اینکه سالها تلاش و سرمایه گذاری خود را تنها در یک شب به دلیل سهل‌انگاری از دست بدهید، بار روانی بسیار سنگینی را برای شما به دنبال خواهد داشت. هنوز برای بسیاری از تحلیلگران و سرمایه گذاران در بازار رمز ارزها از بین رفتن شبکه ارز دیجیتال لونا قابل باور نیست. ارز دیجیتالی که تا همین چند وقت پیش در میان ده ارز دیجیتال برتر جهان قرار گرفته و بسیاری از کاربران علاقه بسیار زیادی به سرمایه گذاری بر روی آن داشتند، نیست و نابود شده است. اهمیت قائل شدن برای خطرات ارز دیجیتال باعث می‌شود تا شما تمام نکات امنیتی لازم را در معاملات و تراکنش های خود را به کار بگیرید. شناخته بزرگترین هک ارز دیجیتال یکی از این اطلاعات می‌تواند ذهن شما را در این باره هوشیارتر و آگاه‌تر کند.

۱- هک شبکه رونین (Ronin Network) 614 – 2022 میلیون دلار

بزرگترین هک های تاریخ ارز دیجیتال

محاسبه ارزش بزرگترین هک ارز دیجیتال با چالش‌هایی همراه است. زیرا عملاً ارزش رمز ارزها در طول تاریخ دائماً در حال تغییر است و از این رو این ارزش گذاری را نیز باید بر اساس سال و قیمت رمز ارزها دسته بندی کرد. با این حال به عنوان بزرگترین هک ارز دیجیتال می‌توان به به سرقت رفتن ۶۱۴ میلیون دلار از شبکه رونین در ماه مارس سال ۲۰۲۲ اشاره کرد. سرقتی که مورد توجه مدیر صرافی باینناس نیز قرار گرفت و اگر کمک ها و خدمات این صرافی نبود، عملاً باید شاهد یک اختلال بزرگ در این شبکه بودیم. البته نباید کتمان کرد که این دست از کلاهبرداری ها و هک ها بعد از روی کار آمدن شبکه متاورس و ارزهای دیجیتال حوزه متاورس ایجاد شد.

رونین یک صرافی ارز دیجیتال است که به کاربران خود اجازه انتقال توکن های فعال در محیط بازی های پلتفرم اکسی اینفینیتی را می‌دهد. در واقع کاربران مشتری ارز دیجیتال اکسی اینفینیتی و بازی های آن با این صرافی می‌توانند برای انتقال توکن های فعال در بازی از این پلتفرم استفاده نمایند. دقیقا مانند سایر بازی های کامپیوتری که البته انتقال توکن ها در آنها با چالش های زیادی همراه است.

در ۳۰ مارس سال ۲۰۲۲ بود که فاش که یک هکر کلیدهای خصوصی احراز هویت تراکنش ها در این شبکه هک کرده و موفق شده تا ۱۷۳۶۰۰ ارز دیجیتال اتریوم و ۲۵.۵ میلیون USDC جمعا به ارزش آن موقع ۶۱۴ میلیون دلار را به سرقت ببرد. این موضوع کم کم با اعلام کاربران مبنی بر عدم امکان برداشت دارایی ها کشف شد. این هک را می‌توان یکی از بزرگترین هک های تاریخ ارز دیجیتال برشمرد.

در آن زمان تیم پشتیبانی اکسی اینفینیتی تمام تلاش خود را برای درست کردن اوضاع داشت و از همان ابتدا اعلام کرد که دارایی های کاربران در این حمله قرار نیست که از بین بروند. همچنین آنها شرایط خاصی را برای جلوگیری از حملات مشابه در آینده در نظر گرفتند. این حمله به قدری روی ارز دیجیتال اکسی تاثیر داشت که بد از ماه ها نیز اعتماد از دست روی آن هنوز برنگشته است و به این راحتی‌ها هم نمی‌توان برای آن انتظار داشت.

۲- هک شبکه پُلی نتورک (Poly Network) 201 – ۶۱۱ میلیون دلار

بزرگترین هک های تاریخ ارز دیجیتال

شاید اگر بزرگترین هک های تاریخ ارز دیجیتال را با توجه به سال انجام آنها بررسی می‌کردیم، هک شبکه Poly را باید بزرگترین آن در نظر بگیریم. اتفاقی که زمان زیادی هم از آن نمی‌گذرد و در همین سال پیش بود که شاهد این هک بزرگ در شبکه این پلتفرم بودیم. Poly Network یک پلتفرم مناسب برای اجرای انواع قرارداد هوشمند است. اگر ارزهای دیجیتال حوزه قرارداد هوشمند را بشناسید و بدانید که چگونه کار می‌کنند، درک بهتری از این شبکه پیدا خواهید کرد. با توجه به قابلیت‌ها و مزیت هایی که قرارداد هوشمند برای کاربران در بازار رمز ارزها ایجاد کرده است، استقبال کاربران از آن نیز بیشتر و بیشتر می‌شود.

شبکه poly Network به کاربران در بازار ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهد که توکن های مورد نظر خود را در میان بلاک چین های مختلف مبادله نمایند. برای مثال با استفاده از این پلتفرم به راحتی امکان مبادله توکن های موجود در شبکه اتریوم با شبکه بیت کوین وجود دارد. این قابلیت خاص باعث محبوبیت قابل توجه این شبکه نیز شده بود. اما اخباری که در ۱۰ آگوست سال ۲۰۲۱ از این شبکه به بیرون درز کرد، همه چیز را برای آن و کاربران آن تبدیل به یک کابوس بزرگ نمود.

در ۱۰ آگوست سال ۲۰۲۱ یک هکر توکن های شبکه Poly Network به ارزش ۶۱۱ میلیون دلار را به سه کیف پول تحت کنترل خود انتقال داد. البته هک این شبکه تنها اقدام هکر نبوده و وی با یک حرکت کاملاً خلاقانه راه‌حلی برای خرید توکن های این شبکه بدون فروش توکن های سایر بلاک چین ها پیدا کرده بود که همین امر باعث شده تا عملاً بتواند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای در یک معامله خرید، تمام توکن های این شبکه را از آن خود نماید.

البته این حمله و هک که به راحتی آن را باید در لیست بزرگترین هک ارز دیجیتال قرار دهیم، پایان خوشی داشت. زیرا هکر یک روز بعد اعلام کرد که هدف اصلی وی از هک این توکن ها یک سرگرمی بوده و تمام توکن های به سرقت رفته را بازگرداند. البته برخی از تحلیل گران در آن زمان نیز حدس می‌زدند که هکر نتوانسته توکن های به سرقت رفته را در بازار به فروش برساند؛ زیرا عملاً برای این منظور نیاز به شبکه خودی پلی نتورک داشت.

تیم پشتیبانی پلی نتورک نیز یک روز بعد از این حادثه اعلام کرد که تمام توکن ها بازگردانده شده و تنها ۳۳ میلیون دلار تتر باقی مانده که آنها نیز از همان ابتدا در اختیار خود شبکه بود.

بعد از این هک بود که امنیت شبکه های حوزه دیفای با چالش زیادی روبرو شد. شاید عدم استقبال خیلی زیاد از ارزهای دیجیتال حوزه دیفای نیز به همین دلیل است. از آن موقع شاهد راهکارهای بسیار زیاد ارائه شده برای بالا بردن امنیت شبکه این حوزه هستیم. البته این راهکارها در کوتاه مدت چندان موثر نیستند اما در دراز مدت می‌توانند امنیت قابل توجهی بر روی این شبکه ها ایجاد کنند.

به صورت کلی سیستم مالی غیرمتمرکز یا DeFi با تمام جذابیت هایی که برای کاربران امروز ایجاد کرده هنوز از نظر ایمنی با چالش های زیادی روبرو است. وقتی یکی از بزرگ ترین هک های تاریخ ارز دیجیتال را در همین سال گذشته در این حوزه سراغ داریم؛ نشان از این دارد که ایجاد امنیت در این حوزه هنوز در اول راه خود قرار دارد. حضور کامپیوترها کوانتومی در سال‌های آتی در دسترس هکرها می‌تواند این چالش ها را باز هم بیشتر نموده و نگرانی های بیشتری را نیز برای کاربران در این حوزه ایجاد نماید.

۳- هک صرافی کوین چک (CoinCheck) در سال ۲۰۱۸ – ۵۴۷ میلیون دلار

بزرگترین هک های تاریخ ارز دیجیتال

این بار برای بررسی بزرگ ترین هک های تاریخ ارز دیجیتال سراغ یک صرافی ژاپنی رفته ایم. با توجه به اینکه اکثر قریب به اتفاق صرافی های بزرگ جهان در کشورهای شرق آسیا رواج پیدا کرده اند، از این رو بسیاری از حملات هکری را نیز در آنها شاهد هستیم. زیرا هم تعداد کاربران  زیادی دارند و هم انباشته قابل توجهی از رمز ارزها در آنها قرار دارد. در طول یکی دو سال گذشته حملات هکری مختلفی را در این بازار شاهد بوده ایم، اما با وجود بالا بودن قیمت فعلی رمز ارزها، باز هم ارزش آنها به حمله سال ۲۰۱۸ به صرافی کوین چک ژاپن نبوده است.

در سال ۲۰۱۸ و در همان ابتدای سال یک صرافی ژاپنی با عنوان CoinCheck عنوان کرد که حدود ۵۴۷ میلیون دلار از توکن های یک ارز دیجیتال در حساب کاربری خود از دست رفته است. این صرافی ادعا کرد این توکن های در یک کیف پول گرم نگهداری می‌شد، به اینترنت مستقیم ارتباط داشت و از این رو در معرض حمله سایبری قرار گرفته است. درباره امنیت انواع کیف پول ارز دیجیتال صحبت کرده ایم و می دانید که انواع کیف پول نرم افزاری یا همان کیف پول های داغ به علت ارتباط با اینترنت از این نظر خطر بیشتری نسبت به کیف پول کاغذی یا کیف پول سخت افزاری دارند.

اتفاقات این چنینی مانند حمله به انواع کیف پول های نرم افزاری هر روز در این بازار رخ می‌دهد. اما اندازه آنها خیلی زیاد نیست و عملاً شاید خیلی از آنها گزارش هم نشود. البته حملات هکری را نباید با اشتباهات رایج در ارز دیجیتال از سوی کاربران یکسان تلقی کنیم. برخی از کاربران به دلیل ناآگاهی خطرات ارز دیجیتال را نادیده گرفته و عبارت ۱۲ کلمه بازیابی کیف پول خود را در اختیار سایرین قرار می‌دهند. همین امر باعث شده تا شاهد از بین رفتن دارایی های زیادی باشیم. اما شاید هیچ کدام از آنها به حمله هکری به کیف پول صرافی ژاپنی کوین چک نرسد.

در این حمله ۵۴۷ میلیون دلار از توکن های ارز دیجیتال NEM از دست رفت و عملاً هیچ وقت هم شاهد برگشت آنها نبودیم. البته این حمله باعث شدت تا صرافی های ژاپنی با هم ترکیب شد و یک سازمان بزرگ برای رگولاتوری و بیمه کردن حساب‌های صرافی ها ایجاد نمایند. از آن سال تمام صرافی های ژاپنی به صورت شفاف اطلاعات خود را در اختیار این سازمان قرار می‌دهند تا در برابر حملات سایبری نهایت ایمنی را داشته باشند.

مشاهده چنین حمله های هکری آن هم ب کوین چک که در آن زمان یکی از بزرگ ترین انواع صرافی متمرکز ارز دیجیتال بود و حجم بالایی از معاملات بازار در این صرافی رخ می داد، نشان از این داد که این صرافی ها همیشه در معرض چنین خطراتی قرار دارند. حمله به یک صرافی برای به دست آوردن ارز دیجیتال تنها محدود به همین حمله نشده و در لیست بزرگترین هک ارز دیجیتال چندین مورد مختلف از آن را می‌توان شاهد بود.

درباره نتیجه نهایی این حمله چیز زیادی در دست نیست. هر چند پلیس بعد از اظهار نظرها و تحقیقات گسترده بیش از ۳۰ نفر را بازداشت کرد، اما هرگز خبری از بازگشت این سرمایه به حساب صرافی نبود و در انتها هیچ خبری هم مبنی بر بازداشت فرد حمله کننده در روزنامه ها به چاپ نرسید. به نظر می رسد که این حمله از سوی هکر موفقیت آمیز بوده و وی را باید اکنون یکی از میلیاردرهای بازار ارز دیجیتال دانست. بزرگترین هک ارز دیجیتال این مزیت را نیز برای هکرها به دنبال دارد.

۴- حمله هکری به Mt. Gox در سال ۲۰۱۴ – ۴۸۰ میلیون دلار

بزرگترین هک های تاریخ ارز دیجیتال

در مقاله صرافی ارز دیجیتال چیست و سایر مقالات مربوط به معرفی صرافی ها توضیحات کاملی درباره امنیت آنها ارائه کردیم. اما نکته جالب این است که دائماً این صرافی های بزرگ هستند که در معرض حملات بزرگ هکری قرار گرفته اند و هر چقدر لیست بزرگترین هک ارز دیجیتال را دنبال می کنیم، به نام های جدیدتری از صرافی ها می رسیم که یکی پس از دیگری بعد از این حملات از بین رفته اند. یکی دیگر از این حملات به انواع صرافی متمرکز در سال ۲۰۱۴ رخ داد. صرافی Mt. Gox که در آن زمان به عنوان بزرگ ترین صرافی ارز دیجیتال جهان شناخته می‌شد، هدف این حمله بود.

جالب است که هکرهای خوش ذوق همیشه بهترین‌ها و  بزرگ ترین ها را برای حمله انتخاب کرده اند تا در نهایت به سرمایه قابل توجهی برسند. در سال ۲۰۱۴ نیز این حمله به بزرگ ترین صرافی ارز دیجیتال در آن موقع قدرت هکرها و در کنار آن نا ایمن بودن انواع صرافی ارز دیجیتال متمرکز را بیش از پیش نشان داد. یک نکته بسیار جالب دیگر درباره حمله به Gox این است که این حمله را می‌توان اولین حمله گسترده و بزرگ در تاریخ هک ارز دیجیتال معرفی نمود.

بسیاری از کاربران قدمی که در آن زمان در بازار رمز ارزها فعالیت داشتند، هنوز هم در یادآوری بزرگ ترین هک های تاریخ ارز دیجیتال از این حمله یاد می نمایند. البته این صحبت چندان هم دور از ذهن نیست. زیرا در آن زمان ارزش رمز ارزها با شرایط کنونی تفاوت زیادی داشت و اگر آن حمله در این روز ها رخ می داد، ارزش حمله را باید چندین برابر بیشتر معرفی می‌کردیم.

صرافی متمرکز Gox که در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شده بود و در سال‌های قبل بخش اعظمی از معاملات در بازار ارز دیجیتال را نیز به خود اختصاص داده بود، در این سال بیش از ۷۰ درصد معاملات بیت کوین را نیز داشت. در فوریه سال ۲۰۱۴ به طور ناگهانی فعالیت این صافی متوقف شد و دیگر هیچ دسترسی به آن وجود نداشت. کمی بعد هم شاهد درخواست حمایت از ورشکستگی نمود.

قضیه از این قرار بود که ۸۵۰۰۰۰ بیت کوین از حساب‌های این صرافی گم شده بود. اتفاقی که اگر اکنون شاهد آن بودیم با در نظر گرفتن قیمت بیت کوین ۳۰۰۰۰ دلاری باید ارزش آن را ۲۵.۵ میلیارد دلار برآورد کنیم. اما در آن زمان تنها ۴۸۰ میلیون دلار ارزش داشت.

در آن سال تحقیقات زیادی برای پیدا کردن فرد حمله کننده انجام شد. حتی بسیاری از مدیران این صرافی از جمله مارک کارپلز به عنوان مدیر اصلی آن نیز مورد بازجویی قرار گرفت. اما در نهایت تنها خروجی این تحقیقات و بازجویی ها این بود که یک فرد توانسته حساب‌های این صرافی را مورد حمله سایبری قرار دهد. اتفاقی که هنوز هم پاسخی برای آن وجود ندارد.

۵- حمله هکری صرافی کوکوین (KuCoin) 285 – 2020 میلیون دلار

بزرگترین هک های تاریخ ارز دیجیتال

در یک مقاله جامع به بررسی صرافی کوکوین پرداختیم و نکات کامل مربوط لبه این صرافی را مرور کردیم. کوکوین این روز ها تبدیل به یکی از صافی های مورد اعتماد کاربران ایرانی شده است. بعد از مورد تحریم قرار گرفتن کاربران ایرانی از سوی صرافی باینناس، کوکوین تبدیل به یک جایگزین کامل برای این صرافی برای کاربران ایرانی شد. اتفاقی که باعث شده تا حجم قابل توجهی از سرمایه های کاربران نیز در این صرافی قرار گیرد. اما جالب است که درصد قابل توجهی از کاربران ایرانی کوکوین اطلاعی از یکی از بزرگ ترین هک های تاریخ ارز دیجیتال که در این صرافی رخ داده ندارند. کوکوین هر چند به عنوان یکی از ۵ صرافی برتر ارز دیجیتال جهان شناخته می‌شود و این روزها درصد قابل توجهی از معاملات روی آن صورت می پذیرد، اما با این حال از خطرات ارز دیجیتال در امان نمانده و شاهد حملات هکری روی آن نیز بوده ایم.

حمله به صرافی هایی ماند کوکوین نشان از این دارد که حتی بهترین‌های این روزهای بازار ارز دیجیتال نیز از این حملات مصون نیستند. برخی از کاربران تمام نکات احتیاطی بیان شده درباره خطرات ارز دیجیتال را نادیده می‌گیرند و خیلی دوست ندارند تا از این ترفندها استفاده نمایند. همین کاربران هستند که در نهایت با این خطرات روبرو شده و درصد قبال توجهی از دارایی های خود را نیز از دست می‌دهند.

چه درباره انواع کیف پول ارز دیجیتال و چه درباره انواع ارز دیجیتال و حتی انواع صرافی ارز دیجیتال این خطرات وجود دارد. هکرها و افراد کلاهبردار دائماً در کمین هستند تا سرمایه های شما را به طریقی از دست شما خارج کنند. به همین دلیل باید نهایت دقت در این زمینه را داشته باشید.

حمله به کوکوین اما یکی از آن دسته از بزرگترین هک ارز دیجیتال بوده که در گذر زمان تبدیل به یک رزومه خوب برای این صرافی شد. البته که به صورت کلی تحت حمله سایبری قرار گرفتن و از دست رفتن توکن های موجود در کیف پول گرم صرافی به هیچ وجه نمی‌تواند قابل توجیه باشد و صرافی ها باید تمام تمهیدات لازم برای در امان ماندن از این حملات را در نظر داشته باشند. در غیر این صورت مجبور به از دست رفتن درصد قابل توجهی از سرمایه های خود خواهند بود.

صرافی کوکوین در سپتامبر سال ۲۰۲۰ فاش کرده که مقر آن در سنگاپور تحت حمله سایبری قرار گرفته حدود ۲۸۵ میلیون دلار از دارایی های کاربران که در کیف پول این صرافی نگهداری می‌شد، به سرقت رفته است. در این سرقت بیش از ۱۲۷ میلیون توکن ERC20 که از قراردادهای هوشمند اتریوم استفاده می‌نمودند، از کیف پول های این صرافی دزدیده شده بودند.

تلاش برای بازگرداندن این دارایی ها از همان روزها از سوی این صرافی آغاز شد. در فوریه سال ۲۰۲۱ کوکوین موفق شد که درصد قابل توجهی از توکن های به سرقت رفته را بازگردانی نماید. تنها ۱۶ درصد از توکن های به سرقت رفته بازگردانی نشد که آن هم توسط شرکت بیمه کوکوین پوشش داده شد و تمام مشتریان و کاربران به دارایی های خود رسیدند. به این دلیل است مه عنوان کردیم که این حمله در برخی مواقع به عنوان یک نقطه درخشان در رزومه صرافی کوکوین نیز یاد می‌شود.

نکته بسیار جالب درباره بزرگترین هک ارز دیجیتال این است که در اکثر موارد ثبت شده بعد از پایان حمله، صرافی مورد نظر یا پلتفرم آن به کل از بین رفته و ورشکست شده است. کوکوین از معدود صرافی هایی است که توانسته تمام موارد به سرقت رفته را دوباره به دست صاحبان خود برساند. شاید همین امر باعث شده تا کوکوین در حال حاضر تبدیل به یکی از ۵ صرافی محبوب ارز دیجیتال جهان شود.

آقای جان لیو به عنوان مدیر عامل کوکوین در آن سال تمام تلاش خود را به خرج داد تا هیچ مشکلی برای کاربران این صرافی به وجود نیاید. هر چند این تلاش نیاز به یک فرصت چند ماهه داشت، اما در نهایت تمام مشتریان به خواسته های  خود در این باره رسیدند. یک سال بعد از آن ماجرا اکنون آقای لیو ادعا کرده که شرایط امنیتی بسیار قدرتمندی را برای پلتفرم این صرافی به وجود آورده تا دیگر شاهد بروز چنین حمله هایی در آن نباشیم. وی از تجربه به دست آمده به عنوان یک تجربه ارزنده یاد کرده تا هم امنیت صرافی خود را به حداکثر میزان خود برساند و هم اینکه در شرایط بحرانی با استفاده از حمایت شرکاء بهترین تصمیم را برای کاربران و مشتریان انجام دهد.

دزدی ها و کلاهبرداری های زیادی در انواع صرافی داخلی و ایرانی ارز دیجیتال نیز رخ می‌دهد که متاسفانه هیچ خبری از بازگشت ارزهای دیجیتال به سرقت رفته به کاربران در این سرقت ها نیست. به همین دلیل است که بسیاری از کاربران به صرافی های داخلی بی اعتماد شده و ترجیح می‌دهند تا از خدمات صرافی های خارجی با وجود خطر تحریم ها استفاده نمایند.

۶- حمله هکری به صرافی BitGrail  در سال ۲۰۱۸ – ۱۷۰ میلیون دلار

بزرگترین هک های تاریخ ارز دیجیتال

به بررسی حمله هکری به صرافی کوین چک ژاپنی به عنوان یکی از بزرگ ترین حمله های هکری تاریخ ارز دیجیتال پرداختیم، این بار نوبت به یک صرافی اروپایی می رسد. البته اینکه می بینید اکثر صرافی های مورد جمله واقع شده ژاپنی و آسیایی هستند، به این دلیل است که اصلی ترین و بزرگ ترین صرافی های جهان در این کشورها قرار گرفته و به همین دلیل جذابیت آنها برای حمله سایبری بیشتر است. با این حال در مورد ششم قرار است یک حمله به یک صرافی غیر آسیایی را به شما معرفی کنیم.

این حمله نیز در سال ۲۰۱۸ رخ داده و زمان آن به صورت دقیق تنها چند هفته بعد از حمله به صرافی متمرکز کوین چک است. این بار هکرها به یک صرافی ارز دیجیتال ایتالیایی حمله کردند که اتفاقا در همان زمان نیز خیلی صرافی بزرگی نبود و جزء گزینه‌های متوسط در رتبه بندی صرافی های ارز دیجیتال قرار می گرفت. مقر صرافی BitGrail در کشور ایتالیا قرار داشت و در آن زمان هکرها موفق شدند تا ۱۷۰ میلیون دلار از ارز دیجیتال نانو را در این صرافی به سرقت ببرند.

نکات بسیار جالبی درباره این حمله وجود دارد که با وجود ارزش کم آن نسبت به گزینه‌های قبلی آن را کمی خاص می‌نماید. اولاً اینکه این صرافی یکی از صرافی های بزرگ زمان خود نبوده و عملاً این بار هکرها طمع زیادی نداشته‌اند. از این گذشته خود صرافی نیز به دلیل نداشتن اعتبار خیلی بالا نتوانست زیان‌های مشتریان خود را جبران نبوده و حتی بعد از این حمله برای همیشه از بین رفت.

ادعاهای زیادی درباره این حمله هکرها در صرافی BitGrail صورت پذیرفت. کاربرانی بودند که ادعای از دست دادن سرمایه های ۱.۵ میلیون دلاری داشتند. اما هر چه بود در نهایت این صرافی هیچ موفقیتی در بازگشت سرمایه ها نداشت. نکته بسیار جالب‌تر این بود که چند ماه و در یک دادگاهی در کشور ایتالیا مشخص شد که تمام سکه‌ها از کیف پول های قدیمی صرافی که ماه‌های قبل از این اتفاق حذف شده بودند، از بین رفته است. این مهم نشان از یک نقطه ضعف بزرگ امنیتی در این صرافی داشت. دادگاه هم مدیر عامل این شرکت را مقصر شناخت.

ملاحظه می‌کنید که حملات هکری همیشه سمت بهترین‌ها را نشانه نمی‌گیرد و در برخی مواقع افراد و شرکت‌هایی که نکات امنیتی را رعایت نکرده باشند، با این چالش ها روبرو می شوند. نکته بسیار جالبی که حداقل می‌تواند هشداری برای کسانی باشد که به رعایت نکات امنیتی در حفاظت از دارایی های خود چندان اهمیت نمی‌دهند.

همین چندی پیش بود که یک کاربر ایرانی که برای انتقال دارایی های خود در یکی از انواع کیف پول نرم افزاری به مشکل خورده بود، با هدف رسیدن به خواسته و برطرف کردن مشکلات خود، در تیررس کلاهبرداران قرار گرفت. وی بدون دقت به نکات امنیتی کیف پول ارز دیجیتال خود اطلاعات اصلی آن یعنی عبارت ۱۲ کلمه بازیابی را در تلگرام در اختیار کسانی قرار داده بود که به دروغ ادعا کرده بودند که تیم پشتیبانی کیف پول مورد نظر هستند. همین اتفاق باعث شده تا هزاران دلار از کیف پول وی به سرقت برود. چنین اتفاقاتی نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از موارد حملات سایبری و از بین رفتن دارایی ها به دلیل اشتباهات و سهل‌انگاری های خود کاربران رخ می‌دهد. از این رو توصیه می کنیم که حتما خطرات ارز دیجیتال را جدی گرفته و نکات لازم برای جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال خود را نیز در نظر بگیرد. امنیت باید اولویت اصلی معاملات شما در این بازار باشد.

۷- صرافی Bitfinex در سال ۲۰۱۶ – ۷۲ میلیون دلار

بزرگترین هک های تاریخ ارز دیجیتال

دوباره برای معرفی بزرگترین حملات هک های تاریخ ارز دیجیتال سراغ یکی از صرافی های شرق آسیا می رویم. شرق آسیایی ها تجربه بسیار بالایی در این زمینه دارند. شاید کمی عجیب به نظر برسد اما تیم های پشتیبانی و مدیریتی اکثر ارزهای دیجیتال و صرافی ها کاربران شرق آسیا هستند. برای مثال همین ارز دیجیتال لونا که چندی پیش شبکه آن نابود شد، دارای تیم مدیریت شرق آسیایی بود. این مهم نشان از نفوذ بسیار زیاد شرق آسیایی ها در این بازار دارد. جمعیت بسیار بالای این کشورها نیز مزید بر علت شده تا اکثر شرکت های مربوط به بازار ارز دیجیتال از آنها باشد.

حمله سایبری به صرافی Bitfinex یکی از حملات خاصی است که آن را نیز در لیست بزرگترین هک ارز دیجیتال قرار داده است. در سال ۲۰۱۶ این صرافی که در کشور هنگ کنگ واقع شده بود، مورد سرقت قرار گرفت. در آن زمان ۱۲۰۰۰۰ ارز دیجیتال بیت کوین از حساب این صرافی به سرقت رفت که ارزشی معادل با ۷۲ میلیون دلار داشتند. البته این میزان بیت کوین در بازار امروز ارزشی بالغ بر ۳.۶ میلیارد دلار دارد.

جریان این سرقت اینگونه بود که در آن زمان این صرافی هنگ کنگی عواید حاصل از تراکنش های صورت گرفته را به شکل ارز دیجیتال بیت کوین در یک کیف پول نگهداری می کرد که این کیف پول در دسترس هکرها قرار گرفت. پر واضح است که هیچ خسارتی به کاربران و مشتریان این صرافی وارد نبود، اما همین حمله باعث شد تا در آن زمان شاهد افت ۲۰ درصدی ارزش و قیمت بیت کوین نیز باشیم. اتفاقی که به دلیل سهل‌انگاری تیم صرافی به وجود آمده بود و ضرر هنگفتی را به کاربران و خریداران بیت کوین در آن زمان وارد کرد.

در آن زمان تلاش ها برای بازیابی بیت کوین های به سرقت رفته به جایی نرسید و هیچ خبری از آنها نشد. اما چندی پیش مشخص شده که تمام بیت کوین ها به سرقت رفته توسط یک دادگاه در آمریکا ضبط شده است. این حادثه در پی لو رفتن دو زوج به جرم پولشویی در این کشور رخ داد که در نهایت نتایج حاصل از تحقیقات دادگاه نشان داد که بیت کوین های مورد استفاده برای پولشویی همان بیت کوین های به سرقت رفته از صرافی Bitfinex هستند. اتاقی که بعد از چندین سال می‌تواند خبر خوبی برای مدیران آن زمان صرافی باشد. همچنین این جریان باعث رخ دادن بزرگترین توقیف دارایی های دیجیتال به سرقت رفته در تاریخ نیز شد.

۸- حمله هکری NiceHash  در سال ۲۰۱۷ – ۶۴ میلیون دلار

این بار برای معرفی بزرگترین هک های تاریخ ارز دیجیتال باید از میان صرافی ها عبور کنیم و به موضوع استخراج ارز دیجیتال برسیم. درباره اینکه استخراج ارز دیجیتال چیست و چه مزیت هایی دارد، صحبت های زیادی کرده ایم و مزیت های این روش سرمایه گذاری ارز دیجیتال را به شما معرفی کردیم. بسیاری از کاربران به جای خرید بیت کوین یا خرید ارز دیجیتال به دنبال استفاده از مزیت های استخراج بیت کوین یا ارزهای دیجیتال هستند و از این طریق به درآمدهای قابل توجه رسیده اند. اما نباید فراموش کنید که این روش سرمایه گذاری در بازار نیز با خطرات خاص خود روبرو است.

NiceHash یک شرکت ارائه دهنده خدمات استخراج ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۱۷ به دلیل وجود یک نقص در سیستم خود مورد حمله هکرها قرار گرفت. در این حمله ۴۷۰۰ بیت کوین که در آن زمان ارزش ۶۴ میلیون دلاری داشت، از این شرکت به سرقت رفت. البته این مقدار بیت کوین در حال حاضر ارزشی بالغ بر ۱۴۱ میلیون دلاری دارد. در این حمله هکرها موفق شده بودند تا سیستم پرداخت این سایت را در اختیار گرفته و بخش قابل توجهی از بیت کوین ها را به سرقت ببرند.

این شرکت استخراج ارز دیجیتال در کشور اوکراین واقع شده است و توسط مدیری اجرایی آن یعنی آندری اسکرابا (Andrej Skraba) به عنوان بزرگ ترین سرقت کشور اوکراین نیز معرفی شد که نشان از گستردگی آن در این کشور دارد. البته NiceHash نیز از جمله معدود شرکت‌هایی است که در آن زمان و بعد از حمله با ورشکستی روبرو نشده و از بین نرفت و بعدها اخبار خوبی را نیز در این رابطه از آنها شنیدیم.

در سال ۲۰۲۰ در پی تحقیقات صورت گرفته مشخص شده که حمله به شرکت NiceHash توسط یک گروه هکری در کشور کره شمالی موسوم به گروه لازاروس (Lazarus group) صورت گرفته است. در سال ۲۰۲۰ در یک دادگاهی در لس آنجلس این گروه مجرم شناخته شده و دادخواستی برای سه عضو آن صادر گردید. شرکت NiceHash نیز بالاخره در دسامبر سال ۲۰۲۰ و بعد از سه سال اعلام کرد که خسارت های وارد شده به تمام مشتریان خود را جبران کرده و تمام بازپرداخت ها را به انتها رسانده است.

اینکه در بازار ارز دیجیتال گاها شرکت‌هایی مانند NiceHashهستند که احساس مسئولیت کرده و بعد از خسارت های وارد شده به جبران آنها می پردازند، نشان از این دارد که این بازار نیز تا حدی تعهدآور بوده است. اما با این حال این دسته از شرکت ها هنوز به قدر کافی زیاد نشده اند. کلاهبرداری تبدیل به یک عضو جدایی ناپذیر بازار ارز دیجیتال شده و خیلی از افراد با این چالش های بزرگ روبرو شده اند.

۹- حمله هکری به صرافی Zaif در سال ۲۰۱۸ – ۶۰ میلیون دلار

برای بررسی بزرگترین هک های تاریخ ارز دیجیتال باز هم باید به شکور ژاپن برگردیم. جایی که انگار صرافی های ارز دیجیتال آن تمامی ندارد. البته این میزان صرافی در این کشور باز هم به پای کشور چین نمی رسد. شاید این موضوع این دید را برای شما ب وجود آورد که صرافی های ژاپنی خیلی قابل اعتماد نیستند، اما باید بدانید که در آن زمان ها صرافی های سایر کشورها کمتر در دسترس بود و اکثر پلتفرم‌ها از همین کشور ژاپن و چند همسایه آن در دسترس قرار داشت. از این رو نباید به این دید به صرافی های ژاپنی نگاه کنید.

صرافی Zaif از جمله صرافی های خیلی بزرگ در آن زمان نبود اما با این حال حجم معاملات خوبی داشت. در سال ۲۰۱۸ هکرها موفق شدند تا با نفوذ به پلتفرم این صرافی مقدار قابل توجهی بیت کوین، بیت کوین کش و ارز موناکوین (Monacoin) را از حساب کاربران آن خالی نمایند. این تعداد ارزهای دیجیتال جمعا ارزش ۶۰ میلیون دلاری در آن زمان داشت. اما لازم است تا نکات مهمی را درباره این حمله هکری نیز معرفی کنیم.

اولاً اینکه این صرافی کیف پول های خیلی ایمنی نداشت و شرایط امنیتی آنها در وضعیت متوسطی قرار داشت. از این رو مورد حمله قرار گرفتن آنها را نیز نباید امر چندان بعیدی بدانیم. اینکه چرا قبل از این حمله مدیران این صرافی به فکر رفع تمام این چالش ها بر نیامده بودند، نکته ای است که باید به صورت دقیق مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

هم چنین یک نکته بسیار مهم دیگر اینکه تمام ارزهای دیجیتال به سرقت رفته از این صرافی متعلق به کاربران نبود و حدود ۳۲ درصد از آنها جزء دارایی های خود صرافی به حساب می آمد. این مهم نشان می‌دهد که Zaif حتی در ایجاد امنیت در بخش دارایی های خود نیز ضعیف عمل کرده و اطمینان خاصی برای آنها ایجاد نکرده بود.

نکته بسیار جالب‌تر درباره این صرافی ژاپنی این است که Zaif بلافاصله از دارایی های در دسترس و هم چنین با استفاده از یک وام تمام خسارت های وارد شده به مشتریان خود را پرداخت کرد. نقطه بسیار روشنی که عرض کردیم در کمتر صرافی و شرکتی در این بازار شاهد آن هستیم.

۱۰- حمله هکری به صرافی Coinrail در سال ۲۰۱۹ – ۳۷.۲ میلیون دلار

بررسی بزرگترین هک های تاریخ ارز دیجیتال را همچنان با بررسی حملات این چنینی به صرافی های متمرکز در کشورهای شرق آسیا ادامه می دهیم. اتفاقی که انگار تمامی ندارد. این بار سراغ یکی از بزرگ ترین صرافی های کشور کره جنوبی رفته ایم. البته این انتخابی است که ر سال ۲۰۱۹ هکرها داشته اند. وگرنه ما خیلی قصدی برای این سفر پردردسر نداشتیم. کوین ریل یکی از دو صرافی برتر کره جنوبی است که خدمات بسیار ارزنده ای در آن زمان در دسترس کاربران در بازار ارز دیجیتال قرار داده بود.

حمله به این صرافی نیز کمی عجیب بود. در پس این حمله ارزهای دیجیتال Pundi X و Aston از حساب آن به ارزش ۳۷.۲ میلیون دلار به سرقت رفت. نکته جالب اینکه دقیقا مصادف با همین حمله بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال حدود ۱۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. البته این که این موضوع دقیقا از هم تاثیر پذیرفتند یا خیر نیاز به بررسی دارد، اما با این حال در همان زمان شاهد یک سقوط قابل توجه در قیمت بیت کوین نیز بودیم.

۱۱- حمله هکری به صرافی بیت هامب (Bithumb) در سال ۲۰۱۹ – ۳۰ میلیون دلار

حملات پینگ پونگی به صرافی های بزرگ کره جنوبی در سال ۲۰۱۹ گویا از یک چشم و هم چشمی نشات می گرفت!! خیلی جالب است که درست یک هفته بعد از اینکه صرافی کوین ریل مورد حمله قرار گرفته و ۳۷.۲ میلیون دلار از دارایی های خود را از دست داد، رقیب بزرگ این صرافی در کره جنوبی یعنی بیت هامب نیز مورد حملات سایبری قرار گرفته و باعث شد تا آن را نیز در لیست بزرگترین هک ارز دیجیتال در این مقاله قرار دهیم.

بیت هامب هنوز هم یکی از بزرگ ترین صرافی های ارز دیجیتال متمرکز در جهان شناخته می‌شود و بسیاری از کاربران از خدمات آن استفاده می نمایند. به گزارش سایت خبری کوین تلگراف در ۱۹ ژوئن سال ۲۰۱۹ ۳۰ میلیون دلار از دارایی های این صرافی به سرقت رفت.

این حمله نیز باعث شد تا شاهد بروز یک چالش بزرگ دیگر در بازار ارز دیجیتال باشیم. البته بیت هامب بلافاصله اعلام کرد که اولاً بخش اعظمی از این توکن های به سرقت رفته متعلق به دارایی های خود صرافی بوده و بقیه توکن ها را نیز خیلی زود جبران کرد. از این رو خسارت های وارد شده به کاربران در این حمله خیلی مورد توجه نیست. اما همین حمله باعث از دست رفتن اعتبار این صرافی شده و بخش قابل توجهی از کاربران نیز دیگر مشتری آن نبودند.

کلام آخر


بزرگترین هک ارز دیجیتال را از شماره ۱ تا ۱۱ با هم مرور کردیم و اکنون شما می دانید که چه اتفاقات وحشتناکی در این بازار رخ داده است. اگر این موارد مهم هنوز شما شما را نسبت به استفاده از حائل های امینتی در بازار ارز دیجیتال هوشیار نکرده، شرایط برای شما پیچده خواهد شد. باور کنید یا خیر در همین سال های اخیر میلیون ها دلار از سرمایه کاربران و حتی ایرانی ها در بازار رمز ارزها از بین رفته است. حتی در همین چند ماه گذشته صرافی کوکوین و کوینکس هم در معرض حملات هکری قرار گرفت و بخشی از دارایی کاربران صرافی کوینکس از بین رفت. کیف پول اتمیک والت نیز مورد این حملات قرار گرفت. با این شرایط دقت به نکات امنیتی باید اولویت اصلی تمام معامله گران در بازار کریپتوکارنسی باشد.

در دوره آموزش ارز دیجیتال در کنار شما هستیم تا تمام نکات امنیتی برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی را با شما در میان بگذاریم. همچنین درباره این موارد در دوره آموزش آنلاین ارز دیجیتال نیز با شما صحبت کرده ایم. استفاده از این نکات آموزشی نیز می تواند شما را در مسیر بهتری در معاملات بازار ارز دیجیتال قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: