لوگو کانون بورس

ارز دیجیتال چگونه کار میکند + به زبان ساده

رمز ارز چگونه کار میکند
شما در حال مطالعه مقاله ۱۴ از ۴۷ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

ارز دیجیتال چگونه کار میکند و برای دانستن این موضوع نیاز به درک چه مفاهیمی داریم؟ امروز در ادامه روند آموزش رایگان ارز دیجیتال به تشریح نحوه کار کردن ارز دیجیتال خواهیم پرداخت. البته در تشریح این موضوع سعی کرده‌ایم تا به زبان ساده مسائل را بررسی کنیم تا امکان درک آنها برای همه کاربران وجود داشته باشد.

” نکات کلیدی مقاله:

  • شما بیت کوین ندارید، بلکه شما مدرکی در کیف پول خود دارید که نشان می‌دهد، قبلاً فردی بیت کوین ها را برای شما ارسال کرده است.
  • بلاک چین و رمز نگاری دو اصطلاحی هستند که برای پاسخ دادن به سوال ارز دیجیتال چگونه کار میکند باید آنها را درک کنید.
  • ارز دیجیتال های مختلف از نظر ماهیت کارکرد مشابهی دارند اما با استانداردها و ویژگی های مختلف. “

 

چرا باید بدانیم که ارز دیجیتال چگونه کار میکند

ارز دیجیتال چگونه کار میکند, این سوال چقدر اهمیت دارد؟ آیا لازم است پاسخ این سوال را به صورت کامل بدانیم و روی تک‌تک جزئیات آن تمرکز داشته باشیم؟ نظر همیشگی ما در این باره خیر است. زیرا:

  • آیا شما می دانید اینترنت دقیقا چگونه کار می کند؟ ما هم نمی‌دانیم اما هر لحظه در حال استفاده از آن هستیم.
  • آیا شما می دانید داده ها چگونه در یک کامپیوتر پردازش می‌شوند؟

کار جراح جراحی است، کار مهندس نرم افزار و کامپیوتر درک فناوری های داخلی آن است، کار فوتبالیست هم بازی فوتبال. همه این افراد از دستاوردهای سایرین نیز به راحتی و بدون اینکه با ماهیت کار آنها آشنا باشند استفاده می‌نمایند. اصلاً نیازی به درک کردن دقیق ماهیت سایر شغل‌ها و حرفه‌ها نداریم. درک ماهیت کار ارز دیجیتال و شبکه بلاک چین نیز برای مهندسین نرم افزار و افراد برنامه نویس است. اگر شما به این رشته علاقه دارید، باید برای درک این موضوع اقدام کنید. اما برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال نیازی به درک این موارد به صورت دقیق نخواهید داشت.

با این حال بر آن شدیم تا به صورت مختصر و مفید پاسخ سوال ارز دیجیتال چگونه کار میکند را برای شما تشریح نماییم. همین مقاله درباره این موضوع کافی است و مطالعه بیشتر از این برای یک فرد سرمایه گذار در بازار رمز ارزها نیاز نخواهد بود.

کار ارز دیجیتال چگونه است

وقتی با سوال ارز دیجیتال چگونه کار می کند روبرو می شویم، پر واضح است که همه ما به یاد فناوری های پیچیده‌ای کامپیوتری می افتیم. جایی که باید کدهای پیچیده ۰ و ۱ داده های عظیمی را به هم مرتبط کرده و در نهایت شاهد کار کردن بلاک چین و ارزهای دیجیتال باشیم. اما قصد داریم تا خیلی ساده‌تر روند کار در ارزهای دیجیتال را برای شما تشریح کنیم.

ارز دیجیتال چگونه کار میکند

برای اینکه بدانید ارز دیجیتال چگونه کار میکند باید با مفهوم دو اصل اساسی در شبکه این رمز ارزها آشنا باشید. ۱- بلاک چین و ۲- رمز نگاری دو اصطلاحی هستند که لازمه تشریح کار ارز دیجیتال هستند. با درک مفاهیم این دو تشریح پاسخ این سوال ساده‌تر خواهد بود. کار ارز دیجیتال به صورت مستقیم به نحوه عملکرد این دو مفهوم انتزاعی در اینترنت بر می‌گردد.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین یک فناوری است، فناوری که می‌توان از آن برای ارتباط میان بلاک ها و تراکنش های انجام شده در یک شبکه استفاده کرد. جذابیت بلاک چین به این است که همه می‌توانند همه چیز را در آن مشاهده کنند، اما احتمال نفوذ و هک کردن آن نزدیک به صفر است.

ارز دیجیتال چگونه کار میکند

برای درک عملکرد بلاک چین باید توجه شما را به نحوه عملکرد بانک ها در کنترل حساب های بانکی جلب کنیم. وقتی شما مقداری پول از حساب خود برای فردی در یک بانک دیگر می‌فرستید، این عملیات در کمتر از چند ثانیه به پایان می‌رسد. اما آیا در این زمان از بانک مبدأ یکی از کارمندها با فرغون در حال انتقال پول به بانک مقصدی است که شما پول را به حساب موجود در آن بانک انتقال داده‌اید؟

خیر. در چنین مواقعی بانک ها بر اساس مراوده‌هایی که دارند، پول را بین خود رد و بدل می‌نمایند. در این بین تنها پیام برداشت و واریز است که برای مشتری ها ارسال می شود. هیچ خبری از خود پول نیست.

در بلاک چین هم وقتی تراکنش صورت می پذیرد، در واقع این کلید خصوصی است که بین کاربران رد و بدل می شود.

بلاک چین زنجیره ای از بلوک های متصل به هم است که هر یک از این بلوک ها هزاران تراکنش مختلف ثبت شده را در خود دارا هستند. هر کدام از تراکنش های ثبت شده در هر بلوک به صورت پشت سر هم و مرتبط با هم انجام می پذیرد و هر بلوک نیز ادامه دهنده راه بلوک قبلی خود است.

با این حساب بلاک چین را می‌توان به دفتر توزیع کل در نظر گرفت که همه تراکنش ها در آن به ثبت می‌رسد. مالک ارز دیجیتال رد و بدل شده نیز آخرین نفری است که تراکنش آخر آن ارز را برای وی ارسال کرده و کلید خصوصی آن را در اختیار دارد.

رمز نگاری چیست؟

هش، هش ریت و عبارت های این چنینی را احتمالا در مقالات مختلف شنیده اید. در مقاله بررسی اصطلاحات ارز دیجیتال نیز این مفاهیم را تشریح کردیم. برای اینکه بدانیم ارز دیجیتال چگونه کار میکند لازم است تا این مفاهیم را نیز درک کنیم.

ارز دیجیتال چگونه کار میکند

رمزنگاری در واقع اصطلاحی است که به فرایند ایمن سازی بلاک چین اطلاق می شود. در بند قبلی اشاره کردیم که بلاک چین از هزاران بلوک تشکیل شده که این بلاک ها به یکدیگر ارتباط دارند. در واقع نمی‌توان جای دو بلاک را در بلاک چین با هم عوض کرد. ارتباط میان بلاک ها در بلاک چین با فرایند رمزنگاری خاصی صورت می پذیرد که اصطلاحاً هش نامیده می شود. هش هر بلاک به بلاک قبلی خود مرتبط است و ادامه دهنده آن است.

برای درک این موضوع فرض کنید که شما یک عبارت ۱ میلیون حرفی در اختیار دارید که به صورت زنجیره ای از اعداد و حروف پشت سر هم ردیف شده اند. فایل اصلی این زنجیره در کامپیوتر شما ذخیره سده است. حال این ۱ میلیون حروف را به قسمت های کوچکتر ۱۰ تایی تقسیم کرده و در فایل‌های مختلف ذخیره می کنید. حال با اطلاع از فایل اصلی به راحتی می‌توان دوباره این زنجیره حروف و اعداد را به همان ترتیب قبلی پشت هم ردیف کرد. هم چنین مسلما هر دسته ۱۰ تایی نیز حتماً باید در جای مخصوص به خود قرار گیرد.

علاوه بر بلاک ها در بلاک چین، تراکنش های ثبت شده در داخل هر بلاک نیز به صورت به هم پیوسته بوده و با همین تابع هش به هم مرتبط می‌شوند. آنها نیز ترتیب خاصی داشته و نمی‌توان این ترتیب را به هم زد. دقیقا به همین دلیل است که امکان نفوذ به بلاک چین بسیار سخت و نشدنی شده است. زیرا اولاً این زنجیره کاملاً به هم مرتبط است و به هم خوردن یکی از آنها کل سیستم را به هم می‌زند. از طرف دیگر احتمال رسیدن به تابع هش هر بلاک یا تراکنش نیز تقریباً نیاز به بیش از ۱۰۰ سال زمان دارد.

ارز دیجیتال چگونه کار میکند

ارز دیجیتال چگونه کار میکند

تشریح نحوه کار کردن ارز دیجیتال را باید با یک جمله آغاز کنیم:

“شما بیت کوین ندارید، بلکه شما مدرکی در کیف پول خود دارید که نشان می‌دهد، قبلاً فردی بیت کوین ها را برای شما ارسال کرده است.”
نیکلاس کریستین، دانشیار علوم کامپیوتر، مهندسی و سیاست عمومی در دانشگاه کارنگی ملون

این جمله ممکن است کمی نرون های مغزی شما را به هم ریخته باشد. یعنی چه که بیت کوین نداریم؟

اما جالب است بدانید که اگر تنها یک جمله قرار باشد در پاسخ به سوال ارز دیجیتال چگونه کار میکند ایراد کنیم، همین جمله بهترین گزینه است. برای این که با نحوه کار کرد ارز دیجیتال آشنا شوید، ابتدا باید درک کنید که ارز دیجیتال چیست؟

تقریباً همه ما می دانیم که ارز دیجیتال یک وسیله فیزیکی نیست و تنها در محیط اینترنت و فضای مجازی تعریف می شود. از این رو سوال ارز دیجیتال چگونه کار میکند را نمی‌توان مانند سایر وسیله های فیزیکی تشریح نموده و پاسخ داد.

کار ارز دیجیتال تقریباً فرآیندی شبیه به کارت های اعتباری بانکی اما بدون جابجایی پول اصلی در بین بانک ها است. در این فرایند تنها کلیدهای خصوصی در میان کاربران جابجا می شود. دارنده کلید خصوصی نیز می‌تواند ادعا نماید که به مقدار همان، ارز دیجیتال در اختیار دارد. البته سوال اینجاست که با توجه به اینکه نفر اول ارسال کننده هم کلید خصوصی را ممکن است در اختیار داشته باشد، حالا تکلیف چیست؟

بلاک چین وارد می شود

این جاست که بلاک چین وارد می شود. برای درک پاسخ سوال ارز دیجیتال چگونه کار میکند نیاز به درک بلاک چین دارید. به همین دلیل توضیح آن را به صورت کامل برای شما تشریح نمودیم.

تمام تراکنش های انجام شده در شبکه یک ارز دیجیتال در بلاک چین ذخیره می شود. این ذخیره سازی در هزاران کامپیوتر مختلف در سرتاسر جهان وجود دارد و همه در حال مشاهده آن هستند. از این رو امکان تغییر دادن آن توسط یک هکر وجود ندارد.

به این ترتیب بلاک چین تایید می کند که یک ارز دیجیتال از یک کیف پول خارج شده و در کیف پول دیگری قرار دارد و از این رو نفر اول دیگر امکان خرج کردن مجدد ارز دیجیتال را ندارد.

آیا همه ارزهای دیجیتال مانند هم کار می کنند؟

این هم یکی از چالش هایی است که در تشریح اینکه ارز دیجیتال چگونه کار میکند باید به آن نیز بپردازیم. در واقع و در اصل موضوع تمام ارزها کارکرد مشابهی با یکدیگر دارند، اما اگر از دید فنی این موضوع را بررسی کنیم، پاسخ این سوال خیر خواهد بود.

رمز ارز چگونه کار میکند

در شبکه بلاک چین هر رمز ارزی استانداردهای مختلفی تعریف می شود. ماهیت اصلی بلاک چین مشابه است اما هر بلاک چینی با استانداردهای مخصوص به خود این عملیات را پیاده سازی می نماید. حتی اگر دقت کرده باشید اکثر قریب به اتفاق افراد توسعه دهنده بلاک چین رمز ارزهای مختلف نیز یکی هستند و تنها افراد در تیم های مختلف جابجا می‌شوند.

وجود استانداردهای مختلف ویژگی بلاک چین ها را نیز تا حدودی تغییر می‌دهد. ویژگی هایی اعم از امنیت، سرعت، دسترسی ها و نحوه استخراج از جمله اصلی ترین ویژگی هایی است که در یک بلاک چین نسبت به بلاک چین های قبلی می‌تواند متفاوت باشد.

الگوریتم اجماع چیست؟

یکی از نکات بسیار مهمی که در مقاله ارز دیجیتال چگونه کار میکند باید به بررسی آن بپردازیم، الگوریتم های مختلف مورد استفاده برای طراحی و پیاده سازی بلاک چین ها است. همان طور که می دانید بلاک چین یک محیط کاملاً غیرمتمرکز است. از این رو باید الگوریتم خاصی برای پیاده سازی آن و اجرای دستورات در داخل پلتفرم وجود داشته باشد. به عنوان مثال تصور کنید که شما در حال انجام یک تراکنش در شبکه بلاک چین بیت کوین هستید. بر چه اساسی این تراکنش تایید می شود .و دستور تایید آن را چه کسی صادر می نماید. این قبلی ابهامات در شبکه بلاک چین و نحوه کارکرد ارزهای دیجیتال با تعریف الگوریتم های رایج در این شبکه ها پاسخ داده می شود. برای این منظور لازم است تا ابتدا الگوریتم اجماع را برای شما تعریف کنیم.

الگوریتم اجماع لازمه اصلی کارکرد شبکه های بلاک چین و رمز ارزها است. این شبکه ها به صورت همیشگی و دائم در حال تغییر هستند و هر تغییری باید در سیستم ثبت شده و قرار است همه به تغییر صورت گرفته دسترسی داشته باشند. از این رو نمی توان با آن مانند سیستم های سنتی رفتار کرد. زیرا هیچ سازمانی هم برای کنترل این اطلاعات و داده ها وجود ندارد. برای این منظور از الگوریتم اجماع استفاده می شود. الگوریتم اجماع در واقع مجموعه ای از قراردادها و ضوابطی هستند که از قبل در میان همه افراد حاضر در شبکه تنظیم شده و همه بر اساس آن رفتار می نمایند. این رفتار همگانی باعث می شود تا عملاً هیچ کس نتواند نظر شخصی خود را اعمال کرده و باعث ایجاد تغییر در شبکه با اطلاعات اشتباه شود.

به عنوان مثال تصور کنید که شما به عنوان یک فرد خرابکار سعی در وارد کردن یک داده اشتباه در شبکه بلاک چین هستید. سایر کاربران بلافاصله این اطلاعات را مشاهده کرده و عملاً تایید نخواهد شد. این امر باعث می شود تا شبکه بلاک چین با ایمنی کامل به کار خود ادامه دهد.

انواع مختلفی از کارکرد الگوریتم اجماع نیز وجود دارد که در هر بلاک چین بنا به اهداف و صلاحدید تیم توسعه دهنده از آنها استفاده می گردد. در ادامه رایج ترین الگوریتم های مورد استفاده در شبکه های بلاک چین را با مشا در میان می گذاریم تا درک شما نسبت به نحوه کارکرد این شبکه ها بیشتر شود.

الگوریتم اجماع سهام (Proof Od Stake)، (POS) چیست؟

در بررسی اینکه ارز دیجیتال چگونه کار میکند در حال ارزیابی الگوریتم اجماع اثبات سهام یا POS هستیم. این الگوریتم یکی از رایج ترین الگوریتم ها برای رسیدن به توافق میان نودها و کاربران شبکه است. نودها یا همان گره های حاضر در یک شبکه باید بر اساس یک مکانیزم خاص داده های موجود را تایید نمایند. یکی از این روش ها الگوریتم اثبات سهام است. این الگوریتم در واقع همان قوانین و ضوابطی هستند که در آن تعریف شده و تمام نودها باید طبق همین قوانین عمل کنند.

الگوریتم اثبات سهام برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ توسط چند رمز ارز گمنام مورد استفاده قرار گرفت. وایت پیپر پی پی کوین اولین وایت پیپیری بود که در آن صحبت از الگوریتم اثبات سهام شده بود. در آن زمان به دلیل مشکلاتی مانند مصرف برق سیار زیاد الگوریتم اثبات کار این ایده به ذهن تیم توسعه دهنده این رمز ارز افتاد.

در این الگوریتم داده ها و تراکنش ها توسط گره ها تایید شده و خود این نودها به صور تصادفی انتخاب می شود. انتخاب تصادفی نودها برای تایید نیز توسط شبکه انجام می پذیرد. البته شایان ذکر است که عواملی در این انتخاب تاثیر خواهند داشت. با توجه به اینکه نام این الگوریتم اثبات سهام نهاده شده، کاربرانی که رمز ارزهای بیشتری را استیک کرده و به نوعی سهامداران بزرگ تری هستند، شانس بیشتری برای انتخاب شدن خواهند داشت. اما با این حال این انتخاب تصادفی است.

در شبکه های بلاک چینی که در آنها از الگوریتم اثبات سهام استفاده شده باشد، دیگر خبری از استخراج نیست. نودها برای فعالیت خود در شبکه پاداش می گیرند و این پاداش همان سود حاصل از استیک کردن رمز ارزهای آنها است. اما دیگر خبری از استخراج ارز دیجیتال نخواهد بود. در این فرایند دیگر خبری از رقابت سنگین برای تایید تراکنش های بیشتر هم نبوده و همه چیز طبق یک اصول کلی حاکم بر شبکه انجام می پذیرد.

الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof Of Work) چیست؟

در بند قبلی سعی کردیم تا به زبان ساده و مفهوم به تشریح الگوریتم اثبات سهام بپردازیم. دقت داشته باشید که درک این الگوریتم ها برای رسیدن به پاسخ پرسش ارز دیجیتال چگونه کار میکند الزامی است. در این بند نیز نوبت به بررسی دقیق الگوریتم اثبات کار یا POW می رسد. این الگوریتم به عنوان اولین الگوریتم اجماع در شبکه بلاک چین مورد استفاده قرار گرفت.

در الگوریتم اثبات کار برخلاف الگوریتم اثبات سهام از یک سری روابط بسیار پیچیده ریاضی برای اثبات داده ها و تراکنش ها در شبکه استفاده می شود. در این الگوریتم در واقع معادلات ریاضی بسیار پیچیده‌ای در نظر گرفته شده است تا اولا هکر ها نتوانند برای دستور دادن به داده ها و داخل شبکه اقدام نمایند و از طرف دیگر نود ها و یا همان گره ها با استفاده از حل این معادلات به سود های بزرگی دست یابند که از آن به عنوان سود استخراج ارز دیجیتال یاد می‌شود.

در فرایند اثبات کار برای تایید تراکنش ها و در واقع حل مسائل پیچیده ریاضی نیاز به استفاده از کامپیوترهای پیشرفته و یا همان دستگاه های ماینر است. دستگاه ماینر با اتصال به شبکه بلاک چین و قدرت پردازش بسیار زیادی که دارد شرایط لازم برای حل این معادلات را فراهم کرده و از این طریق تایید تراکنش ها در شبکه انجام می پذیرد. در فرایند تایید تراکنش ها در شبکه بر اساس الگوریتم اثبات کار رقابت بسیار زیادی میان ماینر ها وجود دارد و اولین ایرانی که موفق به حل معادله شود می تواند پاداش حاصل از این فرایند را مال خود کند.

فعالیت مداوم ماینر ها در شبکه بلاک چین در این الگوریتم باعث ایجاد امنیت بسیار بالا در آن شده و از طرف دیگر مانع از این می شود که تراکنش های تقلبی نیز وارد شبکه شوند. البته شایان ذکر است که تراکنش ها در این روش با معادلات ریاضی بسیار پیچیده به یکدیگر ارتباط دارند که برقراری چنین ارتباطی برای یک هکر و یا خرابکار به این راحتی وجود نخواهد داشت و نیاز به صرف بیش از صد سال زمان دارد.

بعد از انجام هر تراکنش در شبکه بلاکچین مبتنی بر الگوریتم اثبات کار تمام این تراکنش ها در یک محیطی به نام استخر استخراج وارد می شوند. ماینر ها با حل معادلات مختلف ارتباط میان تراکنش های موجود در استخر را با تراکنش ها و یا بلاک های قبلی موجود در شبکه مورد بررسی قرار می دهند و در صورت ارتباط میان آنها یک اتصال جدید به شبکه بلاک چین اضافه می‌شود. در واقع توابع رمزنگاری شده در این فرآیند به نوعی در حال ایجاد ارتباط میان بلاک های مختلف در شبکه بلاک چین هستند.

در این بین بعد از به پایان رسیدن فرایند استخراج هر بلاک مقداری از آن رمز ارز به عنوان پاداش به استخراج کننده تعلق می‌گیرد. البته در حال حاضر معمولاً استخراج هر بلاک توسط گروهی از ماینر ها انجام می پذیرد که پاداش حاصل از این استخراج نیز میان آنها تقسیم خواهد شد.

تاثیر حوزه ارز دیجیتال در نحوه کار کردن آن

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در مقاله ارز دیجیتال چگونه کار میکند باید به بررسی و ارزیابی آن بپردازیم تاثیر حوزه‌ های مختلف تعریف شده در توسعه توکن‌ ها و رمز ارزها در بازار در نحوه کارکرد آنها است. در حال حاضر شما به خوبی درک کردید که ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند و سعی کردیم تا در بندهای مختلف به زبان کاملاً ساده این موضوع را برای شما مطرح کنیم. حالا سوال بسیار مهمی اینجاست که مثلاً ارزهای دیجیتال حوزه متاورس از نظر نحوه کارگر شرایط مشابهی با ارزهای دیجیتال حوزه هوش مصنوعی دارند یا خیر؟ البته این سوال برای سایر حوزه‌ های تعریف شده در بازار ارز دیجیتال از جمله وب ۳ یا nft و حتی بازی‌های کامپیوتری نیز وجود دارد.

واقعیت این است که در این باره باید دو نکته مختلف را با شما در میان بگذاریم که هر یک از این نکات بخشی از پاسخ ما به این سوال هستند. اولین نکته این است که نحوه کارکرد کلی تمام توکن‌ ها مشابه با یکدیگر است و اینکه یک ارز دیجیتال در یک حوزه مختلف تعریف شده باشد به این معنا نیست که نحوه کارکرد آن کاملاً متفاوت است. در واقع وقتی یک ارز دیجیتال در شبکه بلاکچین قرار می‌گیرد تمام فرایندها و نقل و انتقالات انجام گرفته بر روی آن، مشابه با سایر توکن‌ ها خواهد بود و از این نظر تنها الگوریتم تعریف شده در شبکه بلاک چین آنها می‌تواند تفاوت آور باشد.

اما برای هر کدام از حوزه‌ های تعریف شده در بازار ارز دیجیتال ویژگی ‌های خاصی نیز تعریف می‌شود که توکن‌ ها باید به گونه‌ای رفتار کنند که این ویژگی ‌ها را به دست آورند. رسیدن به این ویژگی ‌ها به هیچ وجه در ماهیت و نحوه کارکرده اصلی توکن‌ ها تعریف نمی‌شود بلکه نوع الگوریتم‌ها و ویژگی ‌های مختلف تعریف شده در شبکه است که می‌تواند در این باره تفاوت ایجاد نماید.

کلام آخر

ارز دیجیتال چگونه کار میکند ؟ پاسخ این سوال را به زبان ساده و با بیان مفاهیم اولیه مربوط به این ارزها ارائه نمودیم. بیشتر از این پرداختن به این موضوع برای تریدرها نیاز نیست و با توجه به اینکه در کانون بورس به دنبال ارائه مطالب آموزشی صد در صد کاربردی و مورد نیاز برای کاربران هستیم، بیشتر از این به کنکاش درباره این موضوع نمی پردازیم. اما با این حال اگر شما سوال یا چالشی در ذهن دارید، می‌توانید آنها را با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخ های لازم را به شما ارائه کنیم.

کاربران علاقمند به سرمایه گذاری در این بازار می توانند با آموزش ارز دیجیتال تمام نکات لازم برای سرمایه گذاری را به دست آورده و وارد یک بازار پرهیجان برای رسیدن به سودهای بالا شوند. همچنین با خرید پکیج آنلاین آموزش ارز دیجیتال نیز چنین امکانی برای همه علاقمندان وجود خواهد داشت.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

2 پاسخ

  1. درامد رمز ارز از کجاست؟یا به عبارت دیگر آیا پولی که برای خرید رمز ارز صرف میشود در جایی سرمایه گذاری میشود که سود داشته باشد و به دست مالک رمز ارز یا همان تریدر برسد؟

    1. درود بر شما. پاسخ سوال شما خیر است. اما سود خرید ارز دیجیتال برای تریدر یا همان مالکشون از جاهای دیگه ای است. ۱- افزایش قیمت ناشی از عرضه و تقاضا برای اون ارز ۲- سهام گذاری یا وام دادن اون ارز به صرافی ها یا پلتفرم های دیگه ۳- دریافت ایردراپ های تیم توسعه دهنده برای حمایت از خریداران و ترغیب بقیه برای خرید اون ارز
      وگرنه خیر از پول خرید ارز کسی جایی کاری نمی کنه که به تریدر سود سهامی بده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: