ضمن تبریک سال نو، به اطلاع می رساند از تاریخ 26 اسفند ماه 1402 لغایت 25 فروردین ماه 1403، تمامی کلاس های حضوری کانون بورس برگزار نخواهند شد.
لوگو کانون بورس
نوروز مبارک

نحوه ورود به فارکس از صفر تا صد

نحوه ورود به فارکس
شما در حال مطالعه مقاله ۲ از ۳۳ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

با آموزش نحوه ورود به فارکس از صفر تا صد برای کاربران ایرانی با شما همراه هستیم. در مقاله آموزش رایگان فارکس سعی کردیم تا معرفی کامل از این بازار برای شما عزیزان داشته باشیم. از این رو اگر شناخت کافی نسبت به بازار فارکس نداشته و هنوز اصطلاحات رایج فارکس را نمی‌دانید، در قدم اول بهتر است مروری به این مقالات داشته باشید. البته در این مقاله سعی خواهیم کرد تا صفر تا صد نحوه ورود به بازار فارکس را برای کاربران ایرانی به زبان ساده بیان کنیم.

با توجه به اینکه سرمایه گذاری در بازارهای مالی در حال حاضر تبدیل به یک نیاز بسیار بزرگ برای افراد جامعه شده است تا بتوانند از نظر مالی شرایط مناسبی پیدا کرده و سرمایه‌های نقد خود را از تورم در امان نگه دارند، آموزش نحوه ورود به هر کدام از این بازارها اهمیت خاص خود را پیدا کرده است. بسیاری از کاربران در شرایط کنونی بدون دقت به این موارد اقدام به سرمایه گذاری در بازارهای مالی مانند فارکس نموده و سرمایه‌های خود را در خطرات بسیار بزرگی قرار می‌دهند. مقاله ورود به فارکس با شما همراه هستیم تا اولین چالش‌های سرمایه گذاری در این بازار را برای شما برطرف کنیم. عدم دقت به همین نکات ساده ممکن است شرایط بحرانی و بدی را برای سرمایه گذاری شما در بازار فارکس ایجاد نماید.

راهنمای مطالعه نمایش

 

ورود به فارکس برای چه کسانی مناسب است؟

در همین ابتدای مقاله لازم است تا نکات بسیار مهمی را درباره ورود به بازار فارکس با شما در میان بگذاریم. واقعیت این است که ورود به این بازار و سرمایه‌ گذاری در آن برای همه افراد مناسب نبوده و لازم است تا قبل از هر چیزی شرایط لازم برای حضور در بازار فارکس را بررسی کنیم. هدف ما از این بررسی تفهیم شرایطی است که ممکن است در آینده در بازار فارکس با آن روبرو شوید. بازار فارکس برای کسانی مناسب است که:

  • در درجه اول قدرت ریسک پذیری بالایی داشته و از حضور در معاملات با نوسانات بسیار شدید مضطرب نشوند.
  • همچنین نیاز است که تریدر ها در بازار فارکس سرمایه مازاد خود را وارد نمایند. از این جهت ورود به فارکس تنها برای کسانی مناسب است که سرمایه مازاد در اختیار داشته و می‌توانند با آن سرمایه گذاری نمایند.
  • ورود به بازار فارکس برای کسانی مناسب است که توانایی مدیریت هیجانات و احساسات خود را در بازارهای مالی دارا هستند. اگر فکر میکنید که خیلی زود تحت تأثیر هیجانات بازار قرار می گیرید بهتر است از سایر بازارهای مالی برای سرمایه گذاری استفاده کنید.
  • ورود به بازار فارکس برای کسانی مناسب است که فرصت کافی برای تحلیل و دنبال کردن این بازار را در طول روز دارند. برخلاف سایر بازارهای مالی بازار فارکس نیاز به توجه و دقت بیشتری دارد.
  • بازار فارکس برای کسانی مناسب است که آموزش های حرفه‌ای لازم برای ورود به این بازار را پشت سر گذاشته باشند یا اینکه حداقل دنبال حضور در چنین دوره های آموزشی بوده و از قبل تجربه و دانش کافی را برای ورود به فارکس به دست آورند.

نحوه ورود به فارکس

باید یادآور شویم که سرمایه‌های قرار داده شده در بازار فارکس ممکن است با خطرات و ریسک های بسیار زیادی همراه شوند. به همین جهت ورود به این بازار را با سرمایه‌هایی که نیاز مبرمی در زندگی شخصی به آنها دارید اصلاً توصیه نمی‌کنیم. ورود به بازار فارکس با سرمایه شخصی که نیاز اساسی زندگی شما هستند، علاوه بر اینکه خطر بسیار بزرگ محسوب می‌شود، به جهت روانشناسی معامله‌گر ریسک سرمایه گذاری شما را نیز افزایش می‌دهند.

آیا حتماً باید در بازار فارکس سرمایه گذاری کنیم؟

در حال حاضر در کنار ورود به فارکس امکان سرمایه گذاری در بازارهای مالی مختلفی برای کاربران وجود دارد. کاربرانی که می‌دانند بازار ارز دیجیتال چیست و یا با بازار بورس و طلا و سکه آشنایی دارند، می‌توانند از بازارهای مختلف برای سرمایه گذاری استفاده کنند. خرید و فروش سهام یا خرید ارز دیجیتال را نیز می‌توان از روش های مناسب برای سرمایه گذاری در شرایط کنونی دانست. از این رو نباید خودتان را تنها محدود به یک بازار مالی نمایید؛ اما فارکس همیشه می‌تواند یکی از بهترین گزینه ها برای یک سرمایه گذاری ایده آل باشد.

بازار فارکس یکی از پر ریسک ترین بازارها برای سرمایه گذاری است. میزان ریسک سرمایه گذاری در فارکس به مراتب از سایر بازارها بیشتر است. از این رو سرمایه گذاری در این بازار حتماً باید با دقت بسیار زیاد و کسب آموزش های لازم صورت پذیرد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که اگر آموزش های لازم برای فارکس را پشت سر نگذاشته و درک صحیحی از شرایط این بازار ندارید، ورود به فارکس را فراموش کرده و از سایر بازارهای مالی با ریسک کمتر برای سرمایه گذاری استفاده کنید؛ اما اگر دوره فارکس را به صورت حرفه‌ای در بهترین آموزشگاه فارکس ایران پشت سر گذاشته و تجربه کافی را نیز در این باره دارید، می‌توانید از مزیت های قابل توجه فارکس برای رسیدن به سودهای قابل توجه استفاده کنید.

همچنین لازم به توضیح است که فعالیت در این بازار حتماً باید با مازاد سرمایه ها صورت پذیرد؛ زیرا عملاً استفاده از سرمایه‌های اصلی برای سرمایه گذاری در فارکس به هیچ وجه شرایط خوبی نیست و ممکن است چالش‌هایی را برای شما ایجاد کند.

مزیت های ورود به فارکس

ورود به بازار فارکس مزیت ها و معایبی همراه خواهد داشت. با بررسی این مزیت ها و معایب سعی داریم تا دید منطقی برای شما همراهان ایجاد نماییم تا در نهایت این تصمیم‌گیری از نظر سرمایه گذاری به نفع شما باشد. اگر به این مزیت ها و معایب دقت کنید، یک موضوع مهم از آنها قابل استخراج خواهد بود. در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری و ورود به فارکس برای هر کسی با هر شخصیتی مناسب نیست؛ زیرا این بازار می‌تواند به شدت خشن باشد. از این رو باید با بررسی این مزیت ها و معایب به درک صحیحی از شرایط آن رسیده و این شرایط را با شخصیت درونی خود مقایسه کنید. این ارزیابی در نهایت می‌تواند از همین ابتدا تکلیف شما را مشخص نماید. از این رو به دقت به آنها نگاه کنید.

  • اصلی ترین مزیت این بازار امکان کسب سود از آن در هر دو طرف است. البته این مزیت را می‌توانید در بازار فیوچرز ارز دیجیتال نیز داشته باشید اما دو طرفه بودن با بازار فارکس معنی پیدا می‌نماید و این بازار در بهترین شرایط برای خرید و فروش دو طرفه است.
  • فارکس یک بازار کاملاً حرفه‌ای است و در صورت داشتن رفتار صد در صد حرفه‌ای می‌توانید با آن همراه شوید.
  • به صورت ۲۴ ساعته می‌توانید در این بازار معامله کنید. هم‌چنین وجود نمادهای مختلف فرصت‌های سرمایه گذاری مختلفی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.
  • به دلیل وجود نوسانات زیاد امکان رسیدن به سودهای بسیار قابل توجه آن هم در بازه های زمانی کوتاه مدت در بازار فارکس در دسترس است.
  • سرمایه گذاری در بازار فارکس کلا یک سرمایه گذاری کوتاه مدت و یا میان مدت است و قرار نیست شما برای چندین سال به دنبال خرید یا فروش یک جفت ارز در این بازار باشید.
  • انجام معاملات به دلار باعث شده تا سودهای در این بازار بر حسب دلار باشد. از این رو رسیدن به سود دلاری در این بازار باعث می‌شود تا حتی سودهای کم نیز به ریال تبدیل به یک سود عالی شود.

معایب ورود به فارکس

اصطلاحات بازار فارکس

بررسی معایب بازار فارکس اهمیت بیشتری نسبت به بررسی مزیت های این بازار دارد. اگر به دنبال ورود به فارکس هستید، بایستی حتماً معایب ورود به این بازار را با تیپ شخصیتی خود از نظر روانشناسی و شرایط سرمایه گذاری مقایسه و ارزیابی کنید. برای اینکه این نتیجه‌گیری برای شما کاملاً دقیق باشد، سعی کرده‌ایم تا کاملاً بی طرفانه و به دور از هیچ هیجانی معایب بازار فارکس را نیز به شما معرفی کنیم که به شرح زیر هستند:

  • یکی از اصلی ترین معایب ورود به فارکس این است که شما باید در طول بازه های زمانی مختلف و به صورت مکرر بازار فارکس را رصد کرده و نمودارها و معاملات خود را زیر نظر بگیرید. البته امکان مدیریت این چالش با برخی از ترفندها وجود دارد که در دوره فارکس به آن پرداخته می‌شود.
  • از دیگر معایب بسیار پرچالش ورود به فارکس این است که سرمایه کاربران ممکن است در بازه زمانی بسیار کوتاهی کاملاً از بین رفته و ضرر هنگفتی به آنها وارد شود.
  • بازار فارکس یک بازار کاملاً حرفه‌ای است و نیاز به تجربه و دانش بسیار بالایی دارد. دقت کنید که این بازار هم دانش بالا و هم تجربه بالایی لازم داشته و در صورت نبود هر یک از این دو عملاً راهی به موفقیت وجود نخواهد داشت. البته وجود هر دو این موارد نیز نمی‌تواند تضمین کننده موفقیت کاربران باشد. تریدرها در بازار فارکس نسبت به بازارهای دیگر ریسک بیشتری را همراه دارند.
  • استرس و هیجانات در بازار فارکس نیز به مراتب بیشتر از سایر بازارها است. در بازار ارز دیجیتال حتی در صورت ورود به ضرر نیز باز هم امکان همراه ماندن با ارز دیجیتال مورد نظر تا یر به یر شدن قیمت نیز وجود دارد؛ اما در فارکس این مهم کمتر مشاهده می‌شود.
  • کلاهبرداری ها نیز از دیگر معایب این بازار هستند. البته کلاهبرداری تنها مختص بازار فارکس نبوده و حتی در بازار بورس ایران نیز با دخالت های سیاسی شاهد این دست از کلاهبرداری ها هستیم. از این رو نباید این عیب را تنها مختص فارکس بدانیم؛ اما با این حال عدم دقت به این موضوع می‌تواند چالش‌های سرمایه گذاری در فارکس را ببیشتر نیز کند.

صفر تا صد مراحل ورود به فارکس

نوبت به معرفی مراحل ورود به فارکس می‌شود. در این بخش سعی داریم تا مراحل ورود به فارکس را نه به صورت روتین بلکه به صورت حرفه‌ای با شما در میان بگذاریم که عملی کردن این مراحل در نهایت منجر به رسیدن به موفقیت در این بازار خواهد شد. عملاً با طی کردن این مراحل می‌توانید یک تریدر موفق در فارکس باشید. دقت کنید که برای ورود به فارکس ثبت نام در یک بروکر و ارسال کردن مدارکی مانند شماره ملی و شماره موبایل اتفاق خیلی پیچیده ای نیست و هر کسی می‌تواند از این امر موفق بیرون آید؛ اما وقتی نوبت به طی کردن مراحل ورود به فارکس به صورت حرفه‌ای و با هدف رسیدن به موفقیت می رسد، راه حل های دیگری نیاز خواهد بود.

در ادامه سعی می‌کنیم که مراحل ورود به فارکس برای یک تریدر حرفه‌ای را به صورت قدم به قدم مرور کنیم؛ اما در نهایت یک نکته بسیار جالب دیگر را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت. این نکته نحوه ورود معمول کاربران و تریدرهای امروز ایرانی به بازار فارکس است. خیلی‌ها از حول حلیم در دیگ هیجانات بازار فارکس افتاده و خیلی زود سرمایه‌های خود را از دست می‌دهند. اگر شما نیز به همین هدف درصدد وارد شدن به فارکس هستید، نیازی به مطالعه این مراحل ندارید. همان مسیری را پیش بروید که بقیه آن را دنبال کرده اند! اما شما را به کمی تامل دعوت می‌کنیم. این پرسش را چند بار در ذهن خود مرور کنید چرا اکثر تریدرهای ایرانی در بازار فارکس چیزی جز یک تریدر شکست خورده و ورشکسته نیستند؟

قدم اول: بازار را بشناسید

نحوه ورود به فارکس

قدم اول برای ورود به فارکس آشنایی با این بازار است. اصطلاحات رایج فارکس را بشناسید و اطلاعات اولیه درباره این بازار را کسب کنید. خیلی از کاربرانی که در حال حاضر در حال ترید در بازار فارکس می‌باشند، حتی اطلاعات کافی درباره ممنوع بودن و یا ممنوع نبودن آن را نیز نداشته و از این رو ریسک های بسیار زیادی را به سرمایه‌های خود وارد می‌آورند.

فارکس در عین اینکه مزیت های بسیار زیادی دارد، با ریسک های بسیار بزرگی نیز همراه است. عدم دقت به ریسک های بازار فارکس شرایط بسیار بدی را برای سرمایه گذاری شما ایجاد خواهد کرد. با شناخت بازار فارکس در اولین قدم شما می‌توانید شرایط سرمایه گذاری در این بازار را ارزیابی کرده و شخصیت درونی خود را نیز با این بازار مقایسه کنید.

در قدم اول ورود به بازار فارکس شما باید به صورت کامل و دقیق تشخیص بدهید که آیا شخصیت شما مناسب برای سرمایه گذاری در این بازار هست یا خیر؟ توصیه می‌کنیم که اولین قدم برای ورود به فارکس را بسیار جدی تلقی کرده و حتماً تمام جوانب را به صورت کامل برای آن در نظر بگیرید.

قدم دوم: شرکت در دوره آموزش حرفه‌ای فارکس

بعد از اینکه در قدم اول تشخیص دادید که سرمایه گذاری در بازار فارکس مناسب شما است و می‌توانید در این بازار به موفقیت برسید، در قدم دوم نوبت به حضور در دوره فارکس و آموزش دیدن تمام نیازمندی‌های لازم برای حضور در این بازار حرفه‌ای و پرچالش است. جالب است بدانید که آمارها نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از کاربران و تریدر های کنونی ایرانی بازار فارکس قدم اول را کاملاً نادیده می‌گیرند و هیچ تلاشی برای آن ندارند و قدم دوم را نیز در انتها و بعد از چندین با شکست و از دست دادن سرمایه اصلی در این بازار در دستور کار خود قرار می‌دهند.

بازار فارکس مزیت های بسیار زیادی دارد که در بالا به آنها اشاره کردیم؛ اما این بازار یک بازار کاملاً خشن و بی‌رحم بوده و توانایی این را دارد که در کمترین زمان ممکن سرمایه‌های شما را برای همیشه نابود نماید. اگر سرمایه گذاری در فارکس را با هدف رسیدن به درآمدهای قابل توجه و موفقیت در این بازار دنبال می‌کنید، حتماً و حتماً باید آموزش‌های حرفه‌ای را پشت سر گذاشته و تجربه لازم برای فعالیت در این بازار را نیز به دست آورید.

آموزش بازار فارکس بایستی در بخش‌های مختلفی در دستور کار قرار گیرد. با توجه به اینکه نداشتن آموزش های لازم در هر یک از بخش‌های مؤثر بر فعالیت کاربران در این بازار احتمال ضرر کردن به شدت افزایش پیدا می‌کند، از این رو در ادامه چهار آموزش مهم و اصلی ورود به فارکس را با هم مرور می‌کنیم. دقت داشته باشید که هر یک از این آموزش ها باید در دستور کار شما قرار گرفته و حتماً باید دوره‌ای را انتخاب کنید که تمام این آموزش ها را برای شما در نظر گرفته باشد. ورود به بازار فارکس بدون هر یک از این دانش ها عملاً چالش بسیار زیادی همراه خواهد بود می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری شما در این بازار را چندین برابر کند.

آموزش تحلیل تکنیکال فارکس


فارکس چیست یکی از اصلی ترین و مهمترین آموزش های لازم برای ورود به فارکس دانش تحلیل تکنیکال است. در مقاله اصطلاحات بازار فارکس تا حدودی به تعریف تحلیل تکنیکال در این بازار پرداخته و معرفی مختصری از این دانش داشتیم. تحلیل تکنیکال در واقع استفاده از برخی از اندیکاتور ها و روش های رایج است که با استفاده از آن ها شما می‌توانید نمودار قیمت جفت ارزهای رایج در بازار فارکس را تحلیل کرده و آینده آنها را پیش بینی کنید.

البته در حال حاضر تحلیل تکنیکال فارکس گستردگی بسیار زیادی داشته و عملاً یادگیری تمام روش ها و تکنیک های مربوط به آن برای یک تریدر امکان پذیر نیست. از این گذشته بسیاری از تکنیک های مورد استفاده توسط برخی از افراد نیز اصلاً کیفیت لازم را نداشته و شرایط لازم برای استفاده در بازار فارکس را نیز ندارند.

به همین دلیل آموزش تحلیل تکنیکال فارکس با چالش‌های بسیار زیادی همراه است. بسیاری از تریدر ها بعد از سالها اشتباه و از دست دادن سرمایه تازه متوجه می‌شوند که آموزش تحلیل تکنیکال را به اشتباه دنبال کرده و بایستی نکات و روش های دیگری را برای معامله‌گری در بازار فارکس فرا می‌گرفتند. رسیدن به چنین نتیجه‌ای معمولاً بعد از بارها و بارها شکست در بازار فارکس رخ خواهد داد. دقت داشته باشید که هر چقدر شما اهمیت بیشتری برای آموزش تحلیل تکنیکال فارکس قرار دهید نتیجه نهایی ترید و معامله‌گری شما در این بازار نیز بهتر خواهد شد. از این رو توصیه می‌کنیم که به دنبال آموزش های ارزان قیمت و بی کیفیت برای ورود به فارکس نباشید. حتی دنبال کردن آموزش رایگان فارکس به مراتب می‌تواند شرایط بهتری نسبت به استفاده از برخی از دوره های بی کیفیت موجود در برخی از سایت ها باشد.

آموزش تحلیل فاندامنتال فارکس


دومین دانشی که برای ورود به فارکس باید آن را فرا بگیرید دانش تحلیل فاندامنتال است. تحلیل فاندامنتال روش دیگری برای تحلیل و پیش بینی آینده قیمت جفت ارزها در بازار فارکس است که در این روش شما بایستی با توجه به اخبار و پارامترهای اقتصادی و سیاسی موجود در سطح جهان میزان قدرت هر یک از ارز ها را در بازار بسنجید و از این طریق شرایط آنها را در آینده پیش بینی کنید.

تحلیل فاندامنتال سابقه بسیار زیادی داشته و سرمایه گذاران قدیمی اهمیت بیشتری برای آن قائل هستند. البته استفاده از تحلیل فاندامنتال به عنوان سرلوحه تصمیم‌ها و معامله‌گری بیشتر مخصوص به بازار بورس و بازار سهام است و در بازار فارکس این تحلیل تکنیکال است که سرلوحه تصمیم‌گیری‌ها قرار خواهد گرفت. به صورت یک اصل مهم و تجربی باید بدانید که روند تحلیل و پیش بینی قیمت جفت ارزها در بازار فارکس ۷۰ درصد باید تحت تأثیر تحلیل تکنیکال ۳۹ درصد تحت تأثیر تحلیل فاندامنتال باشد.

افرادی که به تازگی وارد بازار فارکس می‌شوند، معمولاً خیلی زود می‌توانند با تکنیک های مورد استفاده در تحلیل تکنیکال گرفته و به راحتی از آنها در بازار استفاده نمایند اما آموزش تحلیل فاندامنتال برای افراد تازه‌کار با چالش‌های بسیار زیادی همراه است و احتمال بروز خطا در این روش نیز برای آنها بیشتر خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که اگر به تازگی درصدد ورود به بازار فارکس هستید بهتر است شروع کار خود را با تحلیل تکنیکال پیگیری کرده و کم‌کم با کسب تجربه و آموزش بیشتر، نکات فاندامنتالی را نیز به تحلیل‌های خود اضافه کنید.

آموزش روانشناسی بازار فارکس و روانشناسی خویشتن


فارکس چیست

سومین دانشی که برای ورود به فارکس بایستی در دستور کار شما قرار گرفته و آموزش های لازم برای آن را نیز پشت سر بگذارید، دانش روانشناسی بازار فارکس و روانشناسی خویشتن است. احتمالاً اگر شما در حال مطالعه مقاله بدون هیچ‌گونه تجربه قبلی نسبت به بازار فارکس هستید، نتیجه‌گیری و تصور شما تا اینجای مقاله اهمیت بیشتر تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال برای ورود و معامله‌گری در بازار فارکس است.

اشتباهی که هر روز و هر روز توسط معامله‌گران بیشتر در این بازار در جریان است و افراد زیادی چوب همین اشتباه خود را در بازار خورده و سرمایه‌های خود را از دست می‌دهند. بسیار جالب است اگر بدانید که اگر تأثیرپذیری دو دانش تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال و البته در کنار آنها روانشناسی بازار فارکس و روانشناسی خویشتن را بر روی معامله‌گری در این بازار و رسیدن به موفقیت در آن با هم مقایسه کنیم، همه‌چیز به نفع روانشناسی خواهد بود. بسیاری از تحلیلگران و اساتید بزرگ بازار فارکس بر این باور هستند که ۷۰ درصد شانس موفقیت کاربران در این بازار به روانشناسی مربوط بوده و تنها ۳۰ درصد به استراتژی معاملاتی و تحلیل تکنیکال و فاندامنتال با هم مربوط خواهد بود.

این بند از مقاله ما پاسخ پرسش‌ها و چالش‌های بسیار زیادی از کاربران درباره بازار فارکس است. پرسش‌هایی مانند:

  • چرا دائماً معاملات من با ضرر همراه می‌شود؟
  • چرا با وجود استفاده از بهترین استراتژی ها و بهترین روش های تکنیکالی برای معامله‌گری در بازار فارکس باز هم ضرر زیادی می‌کنم؟
  • چرا بسیاری از افراد با همین روش ها به موفقیت می‌رسند اما تمام معاملات من با اشتباه روبه‌رو است؟
  • چرا همیشه بازار مخالف تحلیل و پیش بینی من حرکت می‌کند؟
  • چرا با وجود پشت سر گذاشتن بهترین و حرفه‌ای‌ترین دوره آموزش تحلیل تکنیکال فارکس و تسلط کافی به تحلیل فاندامنتال در این بازار باز هم نمی‌توانم موفق شوم؟

پاسخ تمام این سؤال‌ها و بسیاری سؤال‌ها و چالش‌های دیگری که ذهن تریدرهای این روزهای بازار فارکس را درگیر کرده، در یک کلمه خلاصه می‌شود، روانشناسی.

وقتی صحبت از روانشناسی بازار فارکس و روانشناسی خویشتن می‌کنیم در حال بررسی دو موضوع کاملاً جدا از یکدیگر هستیم. روانشناسی بازار فارکس به شناخت این بازار و شرایط آن در موقعیت‌های مختلف و نحوه رفتار با آن باز می‌گردد و روانشناسی خویشتن نیز به کنترل تمام هیجانات و احساسات و تاثیرگذاری آنها بر روی معاملات در این بازار اطلاق می‌شود. اگر شما نتوانید در این دو مقوله شرایط خوبی را برای خود به وجود آورده و تسلط کافی به هیجانات و استرس‌های موجود در بازار فارکس پیدا نکنید، بهترین و قدرتمندترین استراتژی های معاملاتی و تکنیک های تکنیکال نیز نمی‌توانند راهی برای موفقیت شما به وجود آورند.

تحلیل و ترید در کنار مربی


در آخر دوره‌ای که شما برای آموزش فارکس در نظر گرفته‌اید حتماً باید شامل استفاده از خدمات تحلیل و ترید در کنار مربی باشد. هرچند در حال حاضر اساتید و افراد کمی هستند که این توانایی و قدرت را داشته که در کنار دانشجویان اقدام به ترید نمایند، اما با این حال شما می‌توانید در دوره فارکس این شرایط را نیز در اختیار داشته باشید.

بسیاری از آموزش هایی که در حال حاضر برای بازار فارکس در سایت ها و کانالهای مختلف ارائه می‌شود بیشتر مقالات و نوشتار هایی هستند که از منابع مختلف کپی شده و فرد آموزش دهنده هیچ تسلطی روی آنها ندارد و از این گذشته این افراد تجربه کافی برای معامله‌گری در بازار فارکس را نیز ندارند. دقیقا به همین دلیل است که شما با استفاده از این آموزش ها نمی‌توانید شرایط مناسب برای معاملات خود در بازار را فراهم آورید و عملاً پشت سر هم با شکست روبه‌رو می‌شوید.

دربند های قبلی اشاره کردیم که در کناره داشتن دانش کافی معامله‌گری در بازار فارکس شما بایستی تجربه کافی برای معامله‌گری در این بازار را نیز کسب کنید. در کارگاه‌های عملی که همراه با اساتید با تجربه در این بازار ارائه می‌شود شما می‌توانید اولین قدم‌های کسب تجربه در بازار فارکس را در کنار افراد موفق پشت سر بگذارید که می‌تواند تبدیل به یک مزیت بزرگ برای شما شود.

قدم سوم: تبیین پلن معاملاتی فارکس

نحوه ورود به فارکس

در قدم سوم ورود به فارکس وقتی آموزش های شما کامل شده و در حال حاضر درک کامل و جامعی نسبت به شرایط تحلیل و ترید در بازار فارکس دارید، لازم است و برای انتخاب استراتژی معاملاتی و همچنین تبیین پلن معاملاتی خود اقدام کنید. سرمایه گذاری و معامله‌گری در بازار فارکس بدون داشتن یک پلن کاملاً مشخص و تدوین شده هیچ راهی برای موفقیت نداشته و نتیجه جز شکست برای شما به دنبال نخواهد داشت. در تدوین پلن معاملاتی و موارد و آیتم های بسیار مختلفی را باید در نظر بگیرید. از استراتژی تکنیکالی به کار گرفته شده برای تحلیل ها تا سیستم مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک مورد استفاده در بازار را باید در پلن معاملاتی خود داشته باشید.

انتخاب و تدوین پلن معاملاتی اهمیت بسیار زیادی برای موفقیت در بازار فارکس دارد و اگر این بخش از ورود به بازار را نادیده بگیرید عملاً هیچ شانسی برای رسیدن به سود در این بازار نخواهید داشت. نکته بسیار جالب درباره انتخاب پلن معاملاتی و تدوین آن این است که بسیاری از افراد حرفه‌ای و سرمایه داران بزرگ در این بازار از آن استفاده می‌کنند اما در عوض تحلیلگران و معامله‌گران خرد تمایلی به استفاده از آن نداشته و این موضوع را نادیده میگیرند.

احتمال موفقیت در بازار فارکس بدون داشتن پلن معاملاتی و انجام معاملات منظم تقریبا نزدیک به صفر است. اگر کسی بدون داشتن پلن معاملاتی در این بازار به موفقیت رسیده قطعاً شانسی بوده و تعداد این افراد بسیار کم هستند. سرمایه گذاری در بازار فارکس بدون برنامه ریزی و بدون دقت به شرایط به هیچ وجه منطقی نخواهد بود و شما حتماً باید طبق یک اصول مشخص معاملات خود را در این بازار بچینید.

قدم چهارم: ترید در دمو و تمرین

چهارمین قدم برای ورود به فارکس مو و تمرین است. حالا نوبت به این رسیده تا شما پلن معاملاتی که در بخش قبلی آن را تدوین کرده‌اید را در بازار آن هم بدون قرار دادن سرمایه واقعی تجربه کرده و آزمایش کنید. در مقاله اصطلاحات رایج بازار فارکس به تشریح کامل حساب دمو در این بازار پرداختیم. شما می‌توانید بدون اینکه هیچ پولی وارد بازار فارکس کنید از این خدمات در این بازار استفاده کرده و به صورت دمو و با پول مشخص تمام استراتژی ها و تکنیک های آموزش دیده شده را در بازار امتحان نمایید. خیلی جالب است که کمتر کسی برای ورود به فارکس این قدم را جدی تلقی کرده و از آن استفاده می‌نماید و به همین دلیل کمتر کسی نیز در بازار فارکس به موفقیت می‌رسد.

به عنوان یک تجربه بسیار مهم و حیاتی به شما می‌گوییم که بهتر است حداقل سه تا شش ماه پلن معاملاتی خود را در حساب دمو تست کرده و آن را تجربه کنید. حضور در یک بازه ۳ تا ۶ ماه در حساب دمو در بازار فارکس مزیت های بسیار زیادی برای شما به دنبال خواهد داشت.

  • اولاً می‌توانید تمام آموزش های قبلی خود را در بازار تست کرده و آنها را با تسلط بیشتری استفاده کنید.
  • همچنین می‌توانید استراتژی معاملاتی خود را بهینه‌تر کنید و نقاط ضعف آن را بشناسید.
  • پیدا کردن شناخت بیشتر نسبت به بازار فارکس و بالا بردن درک شما از مقوله روانشناسی بازار فارکس یکی دیگر از مزیت های حضور در حساب دمو خواهد بود.
  • همچنین شما می‌توانید در حساب دمو شرایط کنترل هیجانات و احساسات در بازار فارکس را نیز به دست آورید و از این طریق علم روانشناسی خویشتن را نیز در خود تقویت نمایید.
  • این دوره باعث می‌شود تا شما منابع معتبر مورد استفاده برای تحلیل جفت ارزها در بازار فارکس را نیز بشناسید و در زمان ورود به حساب واقعی و با پول واقعی با اخبار موثق تحلیل های خود را انجام دهید.

تنها افراد موفق هستند که از استفاده از حساب دمو در بازار فارکس استقبال کرده و آن را جدی می‌گیرند.

قدم پنجم: تحلیل نتایج و بهینه سازی استراتژی

نحوه ورود به فارکس

در قدم پنجم برای ورود به فارکس بایستی نتایج و شرایط به دست آمده از تحلیل های صورت گرفته در حساب دمو را برای بهینه سازی استراتژی معاملاتی استفاده کنیم. مثلا اگر شما فعالیت در حساب دمو را با جدیت دنبال نکرده باشید و معاملات خود را در آن بر اساس استراتژی معاملاتی انجام نداده باشید، عملاً نمی‌توانید نتایج حاصل از این تردیدها و معاملات را نیز برای بهینه سازی استراتژی معاملاتی خود استفاده کنید.

تحلیل نتایج می‌تواند مزیت های بسیار زیادی برای شما به دنبال داشته باشد که بعد از این مزیت ها به شرح زیر هستند:

ممکن است استراتژی معاملاتی شما برای برخی از جفت ارزها نتایج به مراتب بهتری داشته باشد و معاملات موفق‌تری برای شما رقم بزند. با تحلیل نتایج به دست آمده از معاملات در حساب دمو می‌توانید این نتیجه‌گیری مهم و حیاتی را برای خود داشته باشید.

همچنین ممکن است برخی از استراتژی ها در برخی از جفت ارزها خوب عمل نکنند و معمولاً با اشتباه روبرو باشند. تحلیل نتایج به دست آمده از حساب دمو چنین شناختی را نیز برای شما به وجود خواهد آورد تا بتوانید معاملات اشتباه خود را به حداقل میزان ممکن برسانید.

ورود به معاملات خرید و ورود به معاملات فروش و بررسی میزان موفقیت آنها توسط استراتژی‌های مختلف یکی دیگر از مزیت هایی است که در این تجربه و تحلیل به دست خواهید آورد. به عنوان مثال ممکن است استراتژی معاملاتی شما در ۹۰ درصد پوزیشن های خرید موفق عمل کرده باشد اما در درصد قابل توجهی از پوزیشن های فروش با اشتباه روبه‌رو شده باشد. با همین تجزیه و تحلیل ساده شما می‌توانید یک استراتژی بسیار عالی با میزان موفقیت ۹۰ درصد در بازار فارکس را در اختیار داشته باشید.

تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از حساب دمو مزیت های بسیار زیاد دیگری را نیز برای شما به دنبال خواهد داشت. پیدا کردن بهترین ساعات معامله‌گری در بازار فارکس با توجه به استراتژی های شما، بهترین جفت ارزها برای رسیدن به موفقیت بیشتر، چالش‌های مربوط به بروکر انتخاب شده و مواردی از این دست از دیگر مزیت های این تجربه و تحلیل است. احتمالاً خودتان نیز متوجه شده‌اید که چنین اقدامی تنها از سوی افراد کاملاً موفق و حرفه‌ای صورت گرفته و شانس موفقیت در بازار فارکس را به مراتب افزایش خواهد داد.

قدم ششم: انتخاب بروکر و واریز پول

در ششمین قدم برای ورود به فارکس نوبت به این رسیده تا شما بهترین بروکر برای انجام معاملات خود را انتخاب کنید. در مقاله انتخاب بروکر فارکس تمام چالش ها و فاکتورهای لازم برای انتخاب بهترین بروکر را در این بازار به شما معرفی کرده‌ایم. یک بروکر بایستی ویژگی ها و شرایط بسیار مختلفی داشته باشد تا بتوان از آن به عنوان بهترین بروکر برای انجام معاملات یاد کرد.

امنیت بسیار بالا و داشتن ضمانت نامه های لازم توسط سازمان ها و شرکت های بزرگ یکی از اصلی ترین ویژگی ها است که همه بروکر ها آن را ندارند.

شناخته شدن بروکر و اعتبار بالای آن در بازار در میان کاربران یکی دیگر از ویژگی های لازم برای ارزیابی بروکر ها در بازار فارکس است.

ارائه حساب‌های معاملاتی با شرایط مختلف را نیز بایستی در انتخاب بروکر مورد نظر خود در نظر بگیرید.

حجم معاملات که ارتباط کاملاً مستقیمی با تعداد کاربران یک بروکر دارد یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهمی است که در انتخاب بروکر فارکس باید به آن دقت کنید.

بروکر های خیلی زیادی خدمات خود را به کاربران ایرانی ارائه نمی‌کنند و کاربران ایرانی مجبور هستند تا از میان چند بروکر محدود بهترین گزینه را برای خود انتخاب نمایند. به همین دلیل انتخاب بروکر برای تریدر های ایرانی با چالش‌های بسیار زیادی همراه است و خیلی از مواقع دیده شده که بسیاری از افراد با بروکر های کلاهبردار همکاری کرده و خیلی زود سرمایه‌های خود را در این بازار از دست داده‌اند. از این رو توصیه می‌کنیم که حتماً برای انتخاب بروکر فارکس علاوه بر تمام نکات و فاکتورهای بیان شده سعی کنید تا از افراد باتجربه و فعال در بروکر های مختلف نیز کسب تجربه کنید.

قدم هفتم: تریدر منظم باشید

در نهایت مراحل ورود به فارکس به پایان رسیده و اکنون شما در حال انجام معاملات خود در این بازار هستید. لازم به توضیح است که حفظ نظم در انجام معاملات در بازار فارکس اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر بتوانید نظم در معاملات را برای طولانی مدت حفظ کنید می‌توانید به موفقیت قابل توجهی در این بازار برسید. فارکس بازار افراد منظم است که دائما از استراتژی های معاملاتی خود پیروی کرده و تحت هیچ شرایطی از قوانین وضع شده در آن پرهیز نمی‌کنند.

نکته بسیار جالب درباره معامله‌گران منظم در بازار فارکس این است که تعداد این افراد دقیقاً با تعداد افراد موفق در این بازار برابر است. اگر تمام مراحل بالا را با دقت بالا انجام داده باشید و همچنین نظم در معاملات خود را نیز حفظ کنید ما به شما تضمین می‌دهیم که در بازار فارکس موفق خواهید شد. البته رعایت کردن تمام موارد بیان شده در بالا به این سادگی‌ها نیست و هرکسی نمی‌تواند صبر و حوصله رعایت تمام این موارد را داشته باشد. به همین دلیل است که بسیاری از کاربران با وجود داشتن شناخت کافی نسبت به رعایت این موارد بازهم از رعایت آنها عاجز هستند و از همین رو با شکست های مکرر در بازار فارکس روبرو می‌شوند. به همین دلیل است که در ابتدای مقاله عنوان کردیم که بهتر است شرایط بازار فارکس را بسنجید و این شرایط را با شخصیت خود مقایسه کنید. اگر توانایی رعایت چنین مواردی را ندارید بهتر است از همان ابتدا قید ورود به فارکس را بزنید.

رفتار عجیب تریدرها در ورود به فارکس

مراحل ورود به فارکس را به صورت قدم به قدم و مرحله به مرحله برای شما بیان کردیم و نکات لازم درباره هر یک از این مراحل را نیز عنوان نمودیم. در این بخش به دنبال این هستیم تا برخی از رفتارهای عجیب کاربران و تریدر ها را در بازار فارکس با شما مطرح کنیم. شنیدن این رفتارهای عجیب باعث می‌شود تا شما تجربه کافی برای حضور در این بازار را کسب کرده و با قدرت بیشتری معاملات خود را آغاز نمایید. افتادن در چاهی که قبلاً سایر کاربران در آن افتاده‌اند می‌تواند یک شکست بسیار بزرگ برای هر کسی باشد. به همین دلیل این اشتباهات را ملکه ذهن خود کرده و هرگز آنها را تکرار نکنید.

درصد قابل توجهی از کاربران در اولین قدم برای ورود به فارکس به دنبال انتخاب بروکر و باز کردن حساب واقعی هستند در حالی که ما این مرحله را جز قدم‌های آخر ورود به فارکس قرار دادیم.

حضور در حساب دمو و استفاده از این خدمات نیز به هیچ وجه در دستور کار اکثریت کاربران در این بازار قرار نمی‌گیرد.

شاید خیلی بیراه نباشد اگر بگوییم که تعداد کسانی که در بازار فارکس یک پلن معاملاتی کاملاً مشخص داشته و از آن پیروی می‌کنند بسیار کم هستند.

خیلی از کاربران ابتدا یکی دو سال در بازار فارکس فعالیت کرده و بعد از کال مارجین کردن چند حساب کاربری و از دست رفتن سرمایه قابل توجهی به دنبال استفاده از دوره فارکس رفته و آموزش های لازم برای ورود به این بازار را پشت سر می‌گذراند.

معامله‌گری با اخبار و تحت تأثیر هیجانات و استرس‌های شدید یکی دیگر از رفتارهای عجیبی است که اتفاقاً افراد تازه‌کار در بازار فارکس آن را به صورت مکرر تکرار می‌کنند.

از این اشتباهات و رفتارهای عجیب کاربران در بازار فارکس درس گرفته و حتماً از تکرار کردن آنها پرهیز کنید. توجه داشته باشید که موفقیت در بازار فارکس به این راحتی بدست نخواهد آمد اما کسانی که مسیر موفقیت در این بازار را پیدا کرده باشند دیگر هیچ دغدغه مالی در زندگی خود نخواهند داشت.

کلام آخر


مراحل ورود به فارکس برای کاربران ایرانی را به صورت قدم به قدم و مرحله به مرحله با هم مرور کردیم و نکات بسیار مهم کاربردی و تجربی را درباره طی کردن مراحل نیز عنوان نمودیم. شاید خیلی جالب می‌شد اگر عنوان و تیتر اصلی این مقاله را به جای نحوه ورود به بازار فارکس تنها راه موفقیت در بازار فارکس قرار می‌دادیم. صادقانه باید عرض کنیم که مسیر مشخص شده در این مقاله تنها راه رسیدن به سود و موفقیت در بازار فارکس است و بدون رعایت این نکات عملاً شانسی برای این منظور وجود نخواهد داشت.

تمام تلاش ما در مجموعه کانون بورس رقم زدن بهترین و ایده آل ترین شرایط برای معامله‌گری در بازارهای مالی از جمله بازار فارکس برای تریدر های ایرانی است. آموزش رایگان فارکس و همچنین ارائه دوره فارکس به صورت کاملاً حرفه‌ای و همراه با کارگاه‌های عملی و ترید زنده از جمله خدماتی است که برای رسیدن به این منظور برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم.

سؤالات متداول ورود به فارکس

سوالاتی که باید پاسخ آنها را درباره ورود به فارکس بدانید:

فارکس چقدر درآمد دارد؟

درآمد در بازار فارکس هیچ محدودیتی نداشته و شما می‌توانید به درآمدهای دلاری بسیار بزرگ در این بازار برسید. البته ضرر کردن در فارکس نیز هیچ محدودیتی ندارد.

آیا با فارکس می‌توان میلیاردر شد؟

میلیاردر شدن با بازار فارکس یک رویای شیرینی است. هر چند این رویا دور از دسترس نیست و خیلی‌ها به آن رسیده‌اند، اما ورود به فارکس با این دید می‌تواند چالش‌های بسیار زیادی برای شما به دنبال داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که با دید رسیدن به یک سود معقول و درآمد مناسب برای ورود به فارکس اقدام کنید.

ترید در فارکس چقدر زمان می‌خواهد؟

در بازار فارکس تریدرها خیلی زمان زیادی ندارند. در این بازار می‌توانید از تایم های چند دقیقه‌ای تا چندساعته و حتی چند روزه ترید کنید.

آیا فارکس کلاهبرداری است؟

بازار فارکس به خودی خود اعتبار بسیار زیادی داشته و حتی حجم معاملات در آن از بازار بورس و بازار ارز دیجیتال نیز صدها برابر بیشتر است؛ اما در این بازار نیز افراد کلاهبرداری هستند که در کین افراد ناآگاه نشسته‌اند تا سرمایه‌های آنها را به تاراج ببرند.

حداقل سرمایه برای ورود به فارکس چقدر است؟

برای ورود به فارکس نیاز به سرمایه خیلی زیادی ندارید. در حال حاضر با یک سرمایه حدود ۳۰۰ دلاری نیز می‌توانید برای ورود به بازار فارکس و معامله‌گری در آن اقدام کنید.

تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال؟ کدام یک برای فارکس بهتر است؟

برای بازار فارکس تحلیل تکنیکال باید در اولویت باشد. اشاره کردیم که ۷۰ درصد تمرکز تریدر باید روی تحلیل تکنیکال و ۳۰ درصد از تمرکز وی روی تحلیل فاندامنتال باشد.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: