لوگو کانون بورس

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال | بهترین تکینک ها

مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال
شما در حال مطالعه مقاله ۳۳ از ۴۷ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

آموزش رایگان ارز دیجیتال را با بررسی مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال ادامه می دهیم. مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال چیست و چه اهمیتی دارد؟ مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال چقدر می تواند روی معاملات ما در بازار تاثیر داشته باشد؟ آیا اصلا می دانید که مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟ با یک مقاله کاملا حرفه ای و عالی در زمینه ترید در بازار رمز ارزها با شما همراه هستیم که هر تریدری باید آن را مطالعه کند. در این مقاله سعی داریم تا آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال را به صورت حرفه ای از ابتدایی ترین موارد تا تکنیک های تخصصی با شما در میان بگذاریم. در پایان شما علاوه بر اینکه می دانید مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال چیست می توانید از تکنیک های ارائه شده برای رسیدن به شرایط بهتر در این بازار استفاده نمایید.

نکات کلیدی مقاله:

  • فقط افراد موفق در سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها به دنبال استفاده از مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال هستند و فقط افرادی می توانند در این بازار موفق باشند که از تکنیک های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال استفاده کنند.
  • متاسفانه درصد قابل توجهی از کاربران ایرانی یا درباره تکنیک های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال چیزی نمی دانند یا با وجود داشتن اطلاعات کافی نسبت به این موضوع بی تفاوت عمل نموده و سعی در اصلاح رفتار خود ندارند.
  • سرمایه گذاری در هر بازاری بدون تکنیک های مدیریت سرمایه هیچ مقصدی جز شکست نخواهد داشت.
راهنمای مطالعه نمایش

 

مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال چیست

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال چیست و چه استفاده هایی می توان از آن نمود؟ مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال در واقع علمی است که ریسک های ما را در این بازار کنترل کرده و باعث می‌شود تا سرمایه‌های ما تحت یک شرایط کاملاً مشخص از نظر میزان سود و ضرر در جریان معامله قرار بگیرد. علم اقتصاد پر از فاکتورهای بسیار مهم و حیاتی است که استفاده از آن ها در سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه از جمله بازار ارز دیجیتال می تواند در روند به مراتب ایده آل تری را برای کاربران به دنبال داشته باشد. اگر در این باره سهل انگاری کرده و از این فاکتورهای استفاده نکنیم، عملاً سرمایه‌های خود را در معرض خطرات بسیار زیادی قرار داده و حتی ممکن است باعث نابودی آنها نیز شویم.

سرمایه ‌گذاری در بازار ارز دیجیتال مقوله بسیار حرفه‌ای و پیچیده ای است که اگر به خوبی به آن دقت نکنید، ممکن است به جای کسب سود سرمایه های خود را به سایرین تحویل دهید. آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال لازمه یک سرمایه گذاری موفق در این بازار می باشد. برای اینکه مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال را بهتر درک کنید و بدانید که دقیقاً قرار است در روش ‌ها و تکنیک‌ های این سیستم مدیریتی که اتفاق برای شما بیفتد، یک مثال بسیار ساده و کاملا مفهوم را با هم مرور می کنیم.

مدیریت ریسک در ارز دیجیتال

فرض کنید شما به دنبال خرید بیت کوین هستید و برای این منظور ۱۰۰ میلیون تومان وجه نقد در اختیار دارید. همانطور که می دانید قیمت ارز دیجیتال هم می‌تواند در یک روند صعودی قرار داشته باشد و هم نزول کند. اما نزول ارز دیجیتال بیت کوین به این معنا نیست که توانست سرمایه‌های شما از بین برود. ۳۰% نزول قیمت بیت کوین از قیمت فعلی می‌تواند ۳۰ میلیون تومان ضرر برای شما به دنبال داشته باشد و همچنین ۳۰ درصد افزایش قیمت بیت کوین نیز می تواند ۳۰ میلیون تومان سود را برای شما به دنبال داشته باشد. سوال بسیار اساسی و اقتصادی در چنین معامله این است که شما چه میزان ضرر را می‌توانید در معامله بیت کوین به خود و سرمایه خود وارد بدانید و چه میزان ضرر و افت قیمت بیت کوین  برای خارج شدن از این معامله کافی است. پاسخ این سوال دقیقا همان چالشی است که سیستم مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال قرار است به آن پاسخ داده و شرایط ایده آل تری را از این نظر برای کاربران به دنبال داشته باشد. یا حتی سوال مهم دیگر ممکن است این باشد که ما چه مقدار از این ۱۰۰ میلیون تومان را برای خرید ارز بیت کوین اختصاص دهیم. در چنین مواقعی نیز شما نیاز به استفاده از یک سیستم مدیریت سرمایه خواهید داشت.

مدیریت سرمایه در واقع تنها مربوط به بازار ارز های دیجیتال نبوده و در تمام بازارهای مالی و سرمایه گذاری اهمیت خاص خود را دارد. کاربران و سرمایه گذاران حرفه ای حتی در بازارهای مالی سنتی مانند بازار مسکن و خودرو نیز از تکنیک های مدیریت سرمایه برای کنترل شرایط سرمایه‌ گذاری خود استفاده می نمایند و از این طریق سرمایه ‌گذاری خود را در بازار به حداقل میزان ممکن می رسانند. مدیریت سرمایه یک روش کاملا حرفه ای است که آموزش خیلی پیچیده ای ندارد و هر کسی تنها با کمی وقت و مطالعه این مقاله می تواند جوانب احتیاط را با استفاده از تکنیک های آن در سرمایه ‌گذاری خود در نظر بگیرد. البته در حال حاضر افراد کمی در حال استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در سرمایه گذاری که در بازار ارز دیجیتال هستند. جالب است که تعداد بسیار زیادی از این کاربران حتی با این تکنیک ها آشنا بوده و مزیت های استفاده از آنها را نیز می دانند.

نحوه مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال چیست

وقتی شما به عنوان یک معامله گر وارد بازار ارز دیجیتال می شوید، سوالات بسیار زیادی وجود دارند که باید به آنها پاسخ دهید. اهمیت این پاسخ ها نیز بسیار زیاد است و اگر به آنها دقت نکنید، عملا کار برای شما در معاملات این بازار سخت خواهد شد. برای اینکه بتوانید روند بهتری برای معاملات خود ایجاد کنید ااین پاسخ ها برای شما نیاز خواهند بود. مثلا:

  • از هر ارز دیجیتال چقدر بخریم؟
  • در صورتی که معامله ما وارد ضرر شود، چقدر ضرر خواهیم کرد؟
  • چقدر ضرر کنیم مشکلی برای ما ایجاد نمی شود؟
  • حداکثر میزان ضرر ممکن در هر معامله برای ما چقدر است؟
  • برای معامله در بازار چقدر می توانیم ریسک کنیم؟
  • آیا با همه سرمایه در دسترس برای خرید ارز دیجیتال اقدام کنیم؟

از این دست از سوالات در معاملات بازار ارز دیجیتال زیاد است و اگر شما به آنها پاسخ ندهید، نمی توانید به شرایط خوبی برسید. نحوه مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال در واقع مدیریت دارایی ها شما برای کاهش حداثکری میزان ضرر و افزایش حداکثری میزان سود است. البته معمولا تکنیک هایی که برای کاهش ضرر استفاده می شوند، معمولا با تکنیک های افزایش سود در تضاد خواهند بود، اما در ارز دیجیتال به دنبال این هستیم که بهترین شرایط را برای معاملات خود در نظر بگیریم. حد ضرر باید به گونه ای باشد تا خیلی سودهایمان را محدود نکند. برای این منظور نیاز است تا با تکنیک های حد ضرر در ارز دیجیتال نیز آشنا شوید.

مزیت های مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال چیست

با تعریف مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال آشنا شدید و اکنون می دانید که تکنیک های این روش چه اهمیتی برای انجام معاملات بهتر و کم ریسک تر دارند. اما لازم دانستیم تا مزیت های استفاده از سیستم های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال را با شما در میان بگذاریم. شناخت مزیت های استفاده از تکنیک‌ های مدیریت سرمایه در انجام معاملات ارز های دیجیتال شما را نسبت به استفاده از این کار ترغیب خواهد کرد. با توجه به اینکه در حال حاضر استفاده از این سیستم ها یک نقطه ضعف بسیار بزرگ در میان کاربران ایرانی محسوب شده و کمتر کسی را در میان معامله گران ایرانی می‌توان پیدا کرد که از این روش ها برای مدیریت معاملات خود استفاده می نمایند، مرور این مزیت ها را لازم دانستیم.

  • به عنوان اولین و بزرگترین مزیت استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال بایستی به امکان کنترل ضررها با استفاده از این تکنیک ها اشاره کنیم. روشهای مدیریت سرمایه باعث می شود تا شما حداکثر میزان ضرر هر معامله را کنترل کرده و از این رو بیشتر از مقدار در نظر گرفته شده وارد ضرر نشوید.
  • یکی دیگر از مزیت های استفاده از روش های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال کنترل کردن حجم معاملات می باشد. کنترل کردن حجم معاملات هم باعث کنترل کردن میزان ضرر حداکثری در هر معامله شده و هم باعث می‌شود تا درصد کمی از کل سرمایه شما در یک معامله در خطر از بین رفتن قرار گیرد.

با توجه به اینکه امکان ورود به ضرر در تمام معاملات وجود دارد از این رو نگاه کردن به هم معامله به صورت جداگانه به هیچ وجه شرایط خوبی را برای شما به دنبال نخواهد داشت و ممکن است در مجموع شما در طول یک روز به دلیل باز کردن تعداد زیادی معامله وارد ضرر های سنگین شوید. سیستم مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال در واقع به صورت کلی نیست شرایط معاملات شما را کنترل می نماید تا حجم حداکثری ضرر ها برای شما بهینه شود.

چرا از مدیریت سرمایه در ارز های دیجیتال کمتر استفاده می شود؟

مزیت های استفاده از تکنیکهای مدیریت سرمایه در معاملات ارز های دیجیتال را با هم مرور کردیم. مشاهده این مزیت ها هر کسی را تغییر می کند که حتماً از این روشها در معاملات خود استفاده کرده و به این ترتیب ریسک سرمایه ‌گذاری خود را به حداقل میزان ممکن برساند.  اما سوال اینجاست که چرا با وجود جذابیت ها و مزیت های بسیار زیاد همچنان درصد قابل توجهی از کاربران توجه چندانی به استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال نداشته و ترجیح می دهند تا معاملات خود را بدون استفاده از این روش را پیش ببرند؟ این دلایل شاید به نوعی به معایب استفاده از این تکنیک نیز اشاره داشته باشد. اما در نهایت قضاوت را به عهده خود شما خواهیم گذاشت تا با بررسی این دلایل استفاده از این تکنیک ها و یا عدم استفاده از آنها را انتخاب کنید.

دقت کنید که  با آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال و حرفه‌ای شدن در استفاده از تکنیک های آن در نهایت استفاده از این تکنیک ها به نوعی معاملات شما را محدود می نمایند. این محدودیت هم در انتخاب ارز دیجیتال مناسب برای سرمایه گذاری و هم در انتخاب شرایط معامله مانند حجم خرید خواهد بود. همچنین مدیریت سرمایه ممکن است حتی مانع از وارد شدن به برخی از معاملات در بازار ارز دیجیتال برای شما شده و آن را مناسب سرمایه گذاری برای شما تشخیص ندهد.

پرواضح است که کاربرانی که تمایلی به این محدودیت ها ندارند از استفاده از این روش ها سرباز زده و سعی می کنند معاملات خود را بدون هیچ گونه محدودیتی به پایان برسانند که همین موضوع باعث وجود ضرر های بسیار سنگینی نیز برای آنها می شود.

مدیریت ریسک در ارز دیجیتال

دقت داشته باشید که محدود کردن حجم خرید ارزهای دیجیتال در هنگام معامله تاثیر مستقیمی روی میزان سود و ضرر خواهد داشت. در واقع این تکنیک ها علاوه بر اینکه حداکثر میزان ضرب یک معامله را کنترل می کنند، روی میزان سود نیز تاثیر مستقیم داشته و مانع از این می شود که شما به دنبال سود های چند میلیون برابری قیمت ورود به معاملات بافت امکان ضرر های سنگین چند میلیون برابری در ارز های دیجیتال باشید.

با این تفاسیر دومین دلیل عدم استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال توسط کاربران ایرانی نیز روشن می شود. در واقع اکثریت کاربران ایرانی که به دنبال انجام معاملات در بازار ارز دیجیتال هستند، رویای میلیاردر شدن و کسب سودهای میلیون دلاری در این بازار را در ذهن داشته و به همین دلیل تمایل به استفاده از تکنیک‌ های مدیریت سرمایه ندارند. اتفاقی که در نهایت و در مجموع باعث ضرر های سنگین تعداد قابل توجهی از کاربران ایرانی در این بازار نیز شده است.

اضافه شدن یک مرحله جدید به انجام معاملات بازار ارز دیجیتال به عنوان یک چالش شناخته می شود. پیاده سازی تکنیک های مدیریت سرمایه در انجام معاملات دقیقا شرایط اضافه شدن یک مرحله جدید به این معاملات را برای کاربران ایفا می کند. سومین دلیل عدم استفاده کاربران از این روش ها هم این موضوع می باشد. هرچند فرمول ها و تکنیک های مدیریت سرمایه بسیار ساده و قابل مفهوم برای کاربران تازه کار نیز است، اما با این حال پیاده سازی آن ها به دلیل نیاز به همین چند دقیقه تلاش بیشتر مانع از آن شده کار کاربران مزیت های فوق العاده زیادی را در معاملات خود داشته باشند.

یک نکته بسیار مهم دیگر درباره استفاده یا عدم استفاده از روشهای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال وجود دارد که باید به آن نیز اشاره کنیم. واقعیت این است که در بسیاری از مواقع اجرای دقیق این روش ها و تکنیک ها نیاز به شجاعت و کنترل احساسات بسیار قدرتمندی دارد که هر کسی این شرایط را در وجود خود نداشته و از این رو در چنین مواقعی استفاده از این روش ها در اولویت قرار نمی گیرد.

مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال چیست

به تعریف مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال پرداختیم. آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال برای تمام کاربران ایرانی کاملا لازم و ضروری است و عدم استفاده از این تکنیک ها ممکن است  معاملات شما در بازار را به سمت ضرر های سنگین هدایت کند. اصطلاح دیگری که برای کنترل میزان ریسک و خطر وارد شدن به ضرر در معاملات بازار ارز دیجیتال وجود دارد مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال است. مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال در واقع اشاره به کنترل ریسک ها و ضررهای محتمل در هنگام معاملات در این بازار دارد. روش ها و تکنیک های بسیار زیادی برای مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال تعریف می شود. استفاده از روش ‌های مدیریت ریسک اهمیت بسیار زیادی برای انجام معاملات ایمن در بازار دارد.

در مقاله معرفی خطرات ارز دیجیتال ریسک های وجود در این بازار را به صورت کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و روشهای کنترل آنها را نیز به شما معرفی کردیم. شما می توانید با استفاده از تکنیک های معرفی شده در مقاله مربوط به نوعی تمام ریسک های موجود در بازار ارز دیجیتال آشنایی کرده و اقدام به کنترل آنها برای داشتن معاملات ایمن و بی خطر نمایید.

تفاوت مدیریت ریسک با مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال با مدیریت ریسک در این بازار با هم همسان طلبه شده و کاربران تمایزی میان آنها قائل نمی‌شوند. هرچند این موضوع را نباید چندان مهم تلقی کرد اما لازم دانستیم تا برای روشن شدن ذهن شما عزیزان توضیح مختصری در این باره ارائه کنیم. مدیریت ریسک و کنترل خطراتی که در بازار ارز بیشتر وجود دارد به جنبه های مختلفی بر می گردد که روش های مختلفی برای کنترل هر یک از این جنبه ها وجود دارد. کنترل ریسک ها با توجه به میزان سرمایه وارد شده در هر معامله یکی از این جنبه‌ها است که مدیریت سرمایه وظیفه کنترل آن را به عهده دارد. در واقع مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال یکی از زیر مجموعه های مدیریت ریسک در این بازار محسوب می‌شود که کاربران حتماً باید تسلط کافی به آن داشته و از آن در معاملات خود استفاده نمایند.

چرا به مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال نیاز داریم؟

آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال را به صورت پله پله و قدم به قدم با شما مرور می کنیم. سعی داریم تا این آموزش را به گونه‌ای پیش ببریم تا علاوه بر شناخت دقیق و تکنیکهای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال شما را نسبت به استفاده از این تکنیک ها تغییر نموده و علاوه بر این نیاز شما به استفاده از سایر مقالات برای آشنایی و شناخت این تکنیک ها را نیز از بین برده باشیم. به همین دلیل ممکن است سرعت آموزش‌ ها کمی کند باشد اما در نهایت شما کاملترین و جامع ترین اطلاعات لازم برای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال را در اختیار خواهید داشت. مزیت های مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال را با هم مرور کردیم و اکنون شما می دانید که استفاده از این تکنیک ها می تواند چه مزیت هایی برای شما به دنبال داشته باشد. همین مزیت ها در واقع پاسخ به دلیل استفاده از این روش ها در این بازار برای انجام معاملات نیز هستند.

در این بند سعی داریم تا یک بررسی نسبی میان مزیت ها و معایب استفاده از مدیریت سرمایه برای شما داشته باشیم. اگر بند های قبلی را به خوبی مطالعه کرده باشید احتمالا درد کرده که مدیریت سرمایه مانع از وارد شدن به ضرر های سنگین در معاملات ارز دیجیتال برای شما شده و در مقابل این احتمال نیز وجود دارد تا شما را از وارد شدن به بسیاری از معاملات با پتانسیل سود خوب منع کند. حال سوال اینجاست که آیا مزیت های استفاده از این روش بیشتر است یا معایب آن؟ برای پاسخ دادن به این پرسش دو جنبه مختلف را مورد بررسی قرار می دهیم تا شما بتوانید تصمیم گیری ایده آل تری برای معاملات خود در بازار داشته باشید.

در جنبه اول از نظر تجربیات کاربران گذاشته و تحلیلگران به بررسی این موضوع می پردازیم و سپس نیز به عنوان جنبه دوم از نظر حرفه‌ای و علم اقتصاد به بررسی استفاده از سیستم مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

مدیریت ریسک در ارز دیجیتال

استفاده از مدیریت سرمایه با توجه به تجربیات دیگران

تجربیات کاربران در بازار ارز دیجیتال درباره مدیریت سرمایه به سه دسته مختلف تقسیم می شود. شما احتمالاً در شرایط کنونی باید در یکی از این سه دسته خود را قرار دهید:

دسته اول کسانی هستند که هیچ شناختی نسبت به تکنیک ها و روش های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال نداشته و بدون استفاده از این تکنیک ها معاملات خود را پی ریزی می کنند. بیش از ۹۰ درصد کاربران در این دسته در حال حاضر یا در ضررهای هم گفت قرار گرفته و یا معاملات آنها با نوسان بسیار کم در محدوده سود و ضرر در حال جریان است. تنها درصد پایینی از افراد این دسته به دلیل داشتن سرمایه های سنگین و یا کمک گرفتن از مربیان شرایط مناسبی در بازار برای سرمایه ‌گذاری خود دارند.

دسته دوم افرادی هستند که تکنیک های مدیریت سرمایه آشنا بوده اما از آنها در معاملات خود خیلی استفاده نکرده و کم و بیش این تکنیک ها را در معاملات خود ارزیابی می نمایند. این دسته از کاربران معمولا شرایط نوسانی در بازار را تجربه نمایند. در برخی از روزها در ضرر قرار گرفته و در برخی از روزها نیز وارد سود می شوند. البته با مرور زمان و افزایش تجربه این دسته از کاربران در بازار ارز دیجیتال، دو رویکرد مختلف برای آنها تثبیت می‌شود. به عنوان رویکرد اول برخی از کاربران تصمیم می گیرد تا تمام معاملات خود را با برپایه تکنیکهای مدیریت سرمایه انجام دهند که این دسته از افراد اکثر موارد با انجام معاملات منظم به سودهای ثابت ماهانه رسیده و شرایط ایده‌آلی در بازار پیدا می‌کنند و دسته دوم نیز به کد استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه را کنار گذاشته و جز گروه دسته اول می شوند.

در نهایت در دسته سوم نیز کاربران قرار دارند که تجربه بسیار زیادی در بازارهای مالی از جمله بازار ارز دیجیتال داشته و استفاده از روش ‌های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال را به عنوان یک اصل مهم پذیرفته و در هر شرایطی از آن تبعیت می‌کنند. درست در نقطه مقابل دسته اول بیش از ۹۰ درصد این افراد سرمایه گذاری مطمئنی را در بازار تجربه کرده و هر چند ممکن است سودهای میلیون دلاری به دست نیاوردند اما سودهای چند هزار دلاری ماهانه ثابت برای خود رقم می زنند.

دقت کنید که یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که کاربران و تریدرهای بازار ارز دیجیتال را به هر یک از این دسته ها گره می‌زند، تجربه می باشد. تجربه و در کنار آن دریافت آموزش های حرفه ای تر از همیشه کاربران را به سمت حضور در دسته سوم سوق می دهد اما به شرطی که تا قبل از آن با ریسک های بسیار سنگین همه سرمایه خود را از بین برده و شرایط حداقلی برای ورود به دسته سوم را دارا هستند.

استفاده از مدیریت سرمایه با توجه به قوانین علم اقتصاد

وقتی از نظر حرفه‌ای و با توجه به المان‌های علم اقتصاد و بررسی مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال می پردازیم، در واقع کاربران را در بازار به دو دسته کاربران واقعی و رویایی تقسیم خواهیم کرد. استفاده از مدیریت سرمایه جزو قوانین لاینفک علم اقتصاد برای سرمایه ‌گذاری است و تمام سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در سرتاسر دنیا از این سیستم ها استفاده می کنند.  عدم استفاده از این تکنیک ها دقیقا مانند این است که شما با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت یک چراغ قرمز را در داخل شهر شلوغ رد کنید. این احتمال وجود دارد تا سایر رانندگان با دقت مانع از برخورد و تصادف شده و شما بتوانید چراغ قرمز اول را به سلامت عبور نمایید اما در نهایت تکرار این فرآیند باعث یک تصادف سنگین شده و ضررهای بسیار زیادی برای شما به دنبال خواهد داشت. در علم اقتصاد نیز مدیریت سرمایه همین نقش را ایفا می کند.

ممکن است سرعت بالا و رد کردن چراغ قرمز ها در برخی از مواقع باعث زودتر رسیدن شما به مقصد شود اما در نهایت نهادینه شدن این رفتار در ذهن شما باعث بروز خطرات بسیار زیادی در زندگی شما خواهد شد. عدم استفاده از مدیریت سرمایه نیز دقیقا چنین حالتی دارد. ممکن است در صورت عدم استفاده از این تکنیک ها در بازه های زمانی کوتاه مدت و یا در برخی از معاملات شما به سود های خوبی برسید و روزهای خوبی در بازار ارز دیجیتال داشته باشید. اما تجربه و علم اقتصاد نشان می دهد که این روز ها دوام زیادی نداشته و دیر یا زود شما نیز وارد گروهی خواهید شد که با ذره های بسیار هنگفت در بازار ارز دیجیتال دست و پا می زنند.

عواقب عدم استفاده از مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال چیست

مدیریت ریسک در ارز دیجیتال

استفاده یا عدم استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال را به عهده خود شما گذاشتیم. با بررسی تمام جوانب این خود شما هستید که می توانید در این باره تصمیم بگیرید که یا یک معامله‌گر کاملاً منظم و موفق در بازار باشید و یا مانند اکثر افرادی که به صورت غیر حرفه ای این بازار را دنبال می کنند، معاملات خود را وارد ضررهای سنگین کنید. آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال در این مقاله تنها در جهت آگاه سازی شما نسبت به این روشها و البته عواقب عدم استفاده از آنها است. در صورتی که تکنیک ها و روش های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال را نادیده گرفته و تمایلی به استفاده از آنها نداشته باشید، عواقب مختلفی گریبانگیر شما در این بازار خواهد شد که در ادامه این عواقب را برای شما و بررسی می‌کنیم.

  • یکی از عواقب عدم استفاده از تکنیکهای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال از بین رفتن تمام سرمایه‌های شما است. در ادامه با تشریح هر یک از این تکنیک ها در کارکرد که هدف اصلی مدیریت سرمایه جلوگیری از بین رفتن سرمایه های اصلی شما در بازار می باشد.  از این رو در نظر نگرفتن و نادیده گرفتن این روشها باعث می‌شود تا سرمایه شما در خطر نابودی کامل قرار گیرد.
  • ورود معاملات به ضرر های سنگین و باقی ماندن در این شرایط برای مدت زمان طولانی یکی دیگر از عواقب عدم استفاده از این تکنیک ها است. اگر روش های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال را در معاملات خود در پیش نگیرید، در مواقع ورود معاملات به ضرر عملاً برنامه مشخصی برای معاملات خود ندارید و ممکن است برای ماه ها معاملات شما در همین شرایط باقی بماند. این مهم علاوه بر اینکه شما را از سایر سود های موجود در این بازار در طول این مدت دو نگه می دارد، خواب سرمایه سنگینی را نیز برای شما به دنبال خواهد داشت.
  • از بین رفتن بسیاری از فرصت ها که اتفاقا پتانسیل‌های بسیار بالایی برای سوددهی هم دارند، یکی دیگر از عواقب نادیده گرفتن از روش های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال توسط کاربران است. عملاً با عدم دقت به تکنیک های این روش خیلی زود تمام سرمایه های شما درگیر معاملات خاصی شده و عملا شما سرمایه دیگری برای خرید سایر ارزهای دیجیتال نخواهید داشت.

علم مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال را دست کم نگیریم

آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین مباحث آموزشی برای موفقیت در این بازار است. توصیه می کنیم هرگز علم مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال را نادیده نگرفته و حتماً توجه ویژه ای به آن داشته باشید. دقت داشته باشید که اگر شما علم مدیریت سرمایه در ارز های دیجیتال را نادیده گرفته و آن را دست کم بگیرید، در واقع در حال رویا پردازی های غیر واقعی در این بازار برای خود بوده و ممکن است بعد از گذشت مدتی به یکی از عواقب عنوان شده در بالا گرفته باشد که این امر خیلی هم باید نبوده و در بسیاری از مواقع شاهد آن برای کاربران ایرانی هستیم. مدیریت سرمایه یک علم بسیار بزرگ است که به عنوان یک رشته دانشگاهی در دانشگاه های بزرگ جهان تدریس می شود. کتاب های بسیار زیادی در این باره شار یافته و هر ساله نیز تکنیک ها و روش ‌های جدیدتری برای استفاده بهتر کاربران به وجود می آید. بهترین و به روزترین تکنیکهای مدیریت سرمایه را می‌توانیم در دوره ارز دیجیتال در کانون بورس فرا بگیرید.

اهمیت مدیریت احساسات در مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال چیست

قبل از این که به معرفی روش های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال بپردازیم، ابتدا باید یک موضوع بسیار مهم در این باره را با شما در میان بگذاریم. هرچند مدیریت سرمایه یک علم کامل ریاضی و اقتصادی است و استفاده از آن به صورت کاملاً کمی در معاملات در جریان است اما تجربه نشان داده که استفاده از این روش ‌ها دقیقاً با مدیریت احساسات و هیجانات در بازار گره خورده است. در بند های قبلی اشاره کردیم که بسیاری از کاربران به دلیل ضعف در مدیریت احساسات و هیجانات است که نمی‌توانند و روشها و تکنیکهای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال را مورد استفاده قرار دهند. به همین دلیل آموزش مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال با آموزش کنترل احساسات در انجام معاملات در بازارهای سرمایه به همدیگر گره خورده و ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

در مقاله مدیریت و کنترل هیجانات در معاملات ارز دیجیتال به صورت کامل و جامع به بررسی احساسات در انجام معاملات در این بازار پرداخته و روش ‌های کنترل آنها را نیز به شما بیان کردیم. بسیاری از تحلیلگران و افراد با تجربه در بازار های مالی بر این باور هستند که کنترل احساسات و هیجانات حتی می تواند تا ۷۰ درصد در نتیجه معاملات تاثیر داشته باشد. در واقع اگر این اعتقاد را درست بدانیم تمام تکنیک‌ های فاندامنتال و تکنیکالی و استراتژی های مورد استفاده برای انجام مبادلات در بازارهای مالی تنها ۳۰ درصد کل فرایند موفقیت در معاملات را به عهده دارند. این مهم نشان می‌دهد که حتی حرفه ای ترین افراد در تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال در صورت عدم کنترل احساسات و هیجانات راهی برای موفقیت نداشته و خیلی زود با شکست های بزرگ بازار را ترک خواهند کرد.

جالب است که دقیقا چنین شرایطی برای بسیاری از کاربران ایرانی  وجود دارد. آنها با این که حرفه ای ترین آموزش های لازم برای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال را قرار گرفته و به صورت کامل به روش های تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال نیز مسلط هستند، با این حال نمی توانند معاملات موفقی را برای خود رقم زده و معمولاً در حال ضرر کردن در بازار هستند. این افراد معمولاً ضعف در استراتژی های به کار گرفته شده را اصلی ترین عامل شکست های خود می دانند در حالی که نقطه ضعف اصلی آنها در عدم امکان کنترل به موقع احساسات و هیجانات است. وقتی شما نتوانید احساسات و هیجانات خدا در هنگام انجام معاملات مختلف کنترل کنید عملاً امکان اجرای در سطح روش ها و تحلیل های تکنیکال و حتی مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال را نیز به صورت دقیق و صحیح نخواهید داشت. به همین دلیل بر آن شدیم تا قبل از مرور تکنیک ها و روش های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال به بررسی مهمترین نکات مربوط به کنترل احساسات و هیجانات در انجام معاملات در این بازار بپردازیم. با دقت به این موارد علاوه بر اینکه امکان اجرای بهتر و دقیق تر از روشهای مدیریت سرمایه برای شما فراهم خواهد آمد، روند بهتری نیز می توانید در اجرای استراتژی های تکنیکالی مربوط به معاملات ارز دیجیتال در پیش بگیرید. البته نکات کامل ترین موارد را میتوانید در مقاله ارزیابی احساسات و هیجانات در بازار ارز دیجیتال مطالعه نمایید.

دنبال میلیاردر شدن نباشید


مدیریت ریسک در ارز دیجیتال

یکی از نکات بسیار مهمی که معمولاً چشم کاربران دور مانده و باعث بروز مشکلات بسیار زیادی در کنترل احساسات و هیجانات در هنگام انجام معاملات در بازار ارز دیجیتال می‌شود، تصور میلیاردر شدن در این بازار آن هم در بازه های زمانی کوتاه مدت برای کاربران است. این تصور همچنین سم بسیار مهلکی برای استفاده از تکنیک‌ های مدیریت سرمایه در ارز های دیجیتال نیز می باشد. درباره این تصور و این اعتقاد را بارها و بارها به نکات انتقادی اشاره کرده و بیان کردیم که داشتن چنین انتقادی چیزی جز هموار کردن مسیر شکست و از بین رفتن سرمایه ها در بازار ارز دیجیتال نیست. اگر با این دید وارد معاملات مختلف در بازار رمز ارزها شوید، خیلی زود با چالش‌های بسیار سنگینی روبرو شده و نمی توانید کنترل خوبی روی ضرر های خود داشته باشید.

هرچند میلیاردر شدن در بازار ارز های دیجیتال تنها مختص به کاربران ایرانی نیست اما با این حال آمارها نشان می دهد که کاربران ایرانی در این باره گوی سبقت را از سایر کاربران ربوده اند. البته یکی از مهمترین دلایل رویش حجیم چنین اعتقادی در میان کاربران ایرانی تفاوت بسیار بالای قیمت دلار و تومان در بازار ایران است. این اختلاف زیاد باعث شده تا بسیاری از کاربران سرمایه های چند میلیون دلاری را برای خود یک سرمایه بسیار سنگین طبقه کرده و عملاً خود را به عنوان میلیاردرهای آینده تلقی کنند.

توصیه ما به شما اما چیز دیگری است. نه اینکه مخالف میلیاردر شدن و رسیدن به سودهای بسیار هنگفت در بازار ارز های دیجیتال باشیم نه، اما توصیه ما این است که شما اعتقاد به این باور را کاملاً از ذهن خود پاک کنید و برای انجام معاملات منطقی وارد بازار شوید. داشتن چنین رویکردی حتی می تواند شما را به رسیدن به سود های بسیار هنگفت نیز هدایت کند و شرایط لازم برای میلیاردر شدن و نیز برای شما به وجود آورد. در حالیکه در نقطه برعکس و وقتی که شما با دید میلیارد شدن وارد معاملات در بازار ارز دیجیتال شویم، علاوه بر این چنین موقعیتی به دست نخواهید آورد شرایط لازم برای رسیدن به سود های قابل توجه ثابت ماهیانه را نیز در این بازار را از دست خواهید داد.

دقت داشته باشید که کنترل احساسات و هیجانات و استفاده از روش ‌های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال برای کسانی که با باور میلیاردر شدن وارد معاملات در این بازار می شوند بسیار سخت و چالش برانگیز و حتی در بسیاری از مواقع غیر ممکن است.

در زمان نوسانات شدید معامله نکنید


یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که امکان پایبند بودن بر روی تکنیک های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال را برای شما فراهم می آورد، دور ماندن از نوسانات شدید رمز ارزها است. در آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال دقیقا مانند سایر موارد آموزشی باید به این نکته اشاره داشته باشیم که انجام معاملات در نوسانات شدید حتی برای کاربران حرفه‌ای نیز بسیار چالش برانگیز است. اگر رویکرد مناسبی در چنین مواقعی نداشته باشید، جدایی از بخش ضرر های مقطعی ممکن است تمام سودهای قبلی را نیز در این شرایط از بین ببرید.

انجام معاملات در نوسانات بسیار شدید بازار مانند شمشیر دو لبه است. هر چند در چنین شرایطی ممکن است در بازه زمانی بسیار کوتاه چند ساعته و حتی چند دقیقه‌ای شما به صورت های بسیار زیادی برسید، اما نیمه دیگر لیوان دقیقاً مخالف با شرایط شما خواهد بود و ممکن است در همین چند دقیقه شما درصد قابل توجهی از سرمایه های خود را به صورت کامل از دست بدهید. نکته بسیار جالب در این باره این است که بیش از ۹۰ درصد کاربران در چنین شرایطی چیزی جز ضرر در سبد سرمایه خود مشاهده نمی کنند اما با این حال باز هم تقلید استفاده از انجام معاملات در این مواقع هستند.

وقتی می گوییم که بیش از ۸۰ درصد کاربران در بازارهای سرمایه در حال ضرر دادن هستند و تنها ۲۰ درصد کاربران قابل توجه و مناسب به دست می‌آورند، دقیقا به همین دلایل است. کاربران می‌توانند در شرایط حساس کنترل خوبی روی هیجانات و احساسات خود داشته وارد معاملات می‌شوند که عملاً هیچ کدام از تکنیک ها و روشهای مدیریت سرمایه اجازه ورود به آنها را در شرایط عادی نمی دهد.

نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال نیاز به آموزش های حرفه ای دارد


مدیریت ریسک در رمز ارز

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین جایگاه‌های استفاده از روش های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال مربوط به کاربرانی است که به دنبال نوسان گیری در بازار و رسیدن به سود های مناسب در بازه های زمانی کوتاه هستند. نوسان گیری یکی از روش های سرمایه گذاری و کسب سود در بازار ارز دیجیتال است که اتفاقاً جذابیت بسیار زیادی داشته و در صورت دقت به شرایط و استراتژی های مهم در این باره کاربران می‌توانند شرایط بسیار ایده آلی را برای خود رقم بزنند. اما نکته بسیار جالب در این باره این است که در های نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال استفاده از تکنیک‌ های مدیریت سرمایه اهمیت چندین برابری نسبت به سایر روش ‌ها دارد. کاربرانی که به دنبال سرمایه ‌گذاری طولانی‌ مدت در بازه‌های ۵ تا ۱۰ ساله در این بازار هستند حتی ممکن است بدون نیاز به استفاده از روش ‌های مدیریت سرمایه نیز به موفقیت های قابل توجهی برساند اما برای نوسان گیری در این بازار استفاده از تکنیک‌ های مدیریت سرمایه هیچ راهی برای موفقیت وجود ندارد.

از این گذشته د یادآور شویم که نوسان گیری در بازار رمز ارزها نیاز به تجربه و تخصص بالایی دارد و حتما کاربران باید از قبل آموزش ‌های لازم در این باره را پشت سر گذاشته باشند. پشت سر گذاشتن آموزش نوسان گیری مزیت‌های بسیار زیادی برای شما به دنبال دارد. از یک طرف این آموزشها باعث می شود تا شما را به صورت کامل و جامع به شرایط استفاده از تکنیک‌ های نوسان گیری مسلط شوید و همین امر تسلط شما به احساسات و هیجانات را نیز در هنگام انجام معاملات برای نوسان گیری به دنبال خواهد داشت. نتیجه نهایی کنترل بیشتری روی تکنیکهای نوسان گیری و کنترل احساسات و هیجانات امکان اجرای دقیق تر و بهتر استراتژی‌های مختلف هم در تحلیل تکنیکال و هم در سیستم مدیریت سرمایه در بازار برای شما خواهد بود.

قدرت تحمل ریسک خود را بدانید


یکی از مهمترین نکات در آموزش مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال نباید از آن غافل شویم، بررسی قدرت تحمل ریسک برای کاربران است. د این موضوع برای شما اهمیت خیلی زیادی نداشته باشد و توجه خیلی زیادی به آن نداشته باشید اما بررسی و ارزیابی قدرت تحمل ریسک برای هرکدام از کاربران به صورت جداگانه اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی می تواند در تعیین روش های سرمایه گذاری در این بازار و استفاده از تکنیک‌ های مختلف سرمایه ‌گذاری تاثیر مستقیم داشته باشد. وقتی شما قدرت تحمل ریسک خیلی بالایی نداشته باشید عملاً امکان وارد شدن به معاملات با ریسک بالا و نخواهد داشت و بهتر است از روش هایی با کمترین میزان ریسک در بازار ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری استفاده کنید.

کاربرانی که قدرت تحمل ریسک بالاتری دارند می توانند شرایط متفاوتی را هنگام سرمایه ‌گذاری در بازار ارز های دیجیتال برای خود رقم زده و از این گذشته از تکنیک های  متفاوت‌تری برای مدیریت سرمایه ارزهای دیجیتال نیز استفاده نمایند. مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال ارتباط کاملاً مستقیمی با میزان تحمل نیست که سرمایه‌گذار دارد. در این روشها شما باید درصدی را به‌عنوان حداکثر ضرر در انجام معاملات در نظر بگیرید که دقیقاً باید متوسط با روحیه شما در نظر گرفته شود. برای مثال برخی از کاربران به دلیل تجربه بسیار بالا و همچنین شناخت در این شرایط به نوسانات قیمت در بازار ارز دیجیتال، ممکن است حتی تحمل ضررهای ۱۰ درصدی را در هر معامله نیز داشته باشد اما برای برخی از افراد در ۲ تا ۳ درصدی نیز ممکن است بسیار چالش برانگیز باشد.

دقت داشته باشید که وارد شدن به ضرر یک پیامد منفی بسیار بزرگ با خود به همراه دارد و آن هم درگیر شدن شدید احساسات و هیجانات در انجام معاملات خواهد بود. وقتی شما تحمل ریسک بالایی ندارید و معامله شما وارد آستانه تحمل شما می شود، تصمیمات هیجانی غیر منطبق بر منطق بازار وارد معاملات شما شده و کنترل آنها بسیار سخت خواهد شد.

با هر پولی در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری نکنید


همچنین در آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال بایستی یک اصل مهم دیگر سرمایه گذاری در بازارهای مالی را نیز با شما در میان بگذاریم. مدیریت سرمایه در رمز ارز به شدت متکی بر تصمیمات کاربران در بازار می باشد. در واقع اگر شما توانایی اجرای تصمیمات درست را در بازار حتی با وجود تسلط به آنها را نداشته باشید، عملاً شناخت تکنیکهای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتالی نمی تواند راهکاری برای جلوگیری از وارد شدن به ضرر ها برای شما باشد. زیرا عملاً در شرایط احساس شما توانایی اجرای این تکنیک ها را نداشته و دست روی کارهایی می گذاریم که دقیقاً مخالف با این تکنیک ها است. عوامل و فاکتورهای بسیار مختلفی بر روی این تصمیمات و این نحوه رفتار در بازار توسط کاربران تاثیر دارد که به چند مورد از آنها در بند های قبلی اشاره کردیم. یکی از این موارد نیز نوع پولی است که شما برای سرمایه گذاری وارد بازار کرده اید.

بسیار مهم است که انتخاب شده برای معامله در بازار ارز های دیجیتال پول می باشد که شما برای زندگی روزمره خود نیاز به آن نداشته و یا برای در اختیار داشتن آن وارد اقساط سنگین نشده‌اید. وجود هر کدام از این فاکتورها بر روی پول وارد شده برای سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال باعث می شود تا فشار بر روی شما بیشتر شده و عملا امکان کنترل احساسات و هیجانات در بازار و در هنگام معاملات برای شما وجود نداشته باشد. همین موضوع باعث می‌شود تا شما تصمیمات غیر منطقی در شرایط مختلف بگیرید.

به همین دلیل است که اکثریت کارشناسان و تحلیلگران عنوان می‌کنند که با هر پولی وارد بازارهای سرمایه نشده و حتماً از سرمایه های استفاده کنید که نیاز مبرمی برای بکارگیری آنها در زندگی روزمره نداشته و وارد شدن آنها به ضرر فشار روانی بر روی ذهن شما ایجاد نکند.

۲۰ درصد سود در هر ماه عالی است


مدیریت ریسک در رمز ارز

یکی از نکات بسیار مهمی که در اجرای تکنیک های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت، هدف کاربران از سرمایه گذاری می باشد. در بخش های قبلی اشاره کردیم که تصور میلیاردر شدن و رسیدن به سودهای خیلی کلان در بازه های زمانی کوتاه مدت مانند یک سم مهلک عمل کرده و علاوه بر وارد کردن شما به ضرر های سنگین مانع از اجرای دقیق و کامل روش ‌های تحلیل تکنیکال و مدیریت سرمایه برای شما خواهد شد. به همین دلیل لازم است تا شما یک هدف مشخص و کامل منطقی برای سرمایه گذاری در این بازار برای خود برگزینید. وقتی هدف منطقی و مطلوب باشد، روشهای بکارگیری برای رسیدن به آن نیز منطقی و مطلوب خواهد شد و عملا شما از تصمیمات هیجانی و به دور از منطق دور خواهید ماند.

در این بخش شما را با یکی از اهداف منطقی و معقول سرمایه گذاری در بازارهای اردبیل آشنا می کنیم که با لحاظ کردن آن این امکان را خواهید داشت ها یک سرمایه گذاری مطمئن تر برای خود رقم بزنید. رسیدن به سود ۲۰ درصدی در هر ماه یک نتیجه فوق العاده ایده آل برای کاربران در این بازار است. سود ۲۰ درصد به این معناست که شما در طول یکسال می توانید سرمایه خود را به بیش از دو برابر برسانید. اتفاقی که حتی بزرگترین و بهترین سرمایه‌گذاران در سرتاسر جهان نیز در بسیاری از مواقع از رقم زدن آن عاجز هستند و عملا نمی توانند چنین روندی را برای سرمایه ‌گذاری خود ایجاد کنند.

متاسفانه کاربران ایرانی به جای داشتن چنین اهداف منطقی به دنبال رسیدن به سودهای ۲۰۰ تا ۵۰۰ درصدی در ماه بوده و فشار روانی بسیار زیادی را بر روی خود ایجاد می‌کنند که عملاً مانع از اجرای دقیقه روش های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال می شود.

دنبال رمز ارزهای خیلی ارزان نروید


نکات بسیار مهمی که در آموزش مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال نباید از آن غافل شویم، انتخاب رمز ارزهای مناسب برای سرمایه گذاری و خرید است. بسیاری از کاربران به دلیل قیمت بسیار پایین و ارزان و امکان خرید حجم بسیار زیادی از برخی از آنها به دنبال انتخاب آنها رفته و از این معاملات ن تصور رسیدن به سودهای چندین میلیاردی را در بازه‌های زمانی کوتاه مدت برای سرمایه ‌گذاری خود دنبال می کنند.

یکی از نکات بسیار مهم مدیریت سرمایه در رمز ارز این است که شما به جای انتخاب رمز های خیلی ارزان که در آنها هر چند با پتانسیل بسیار بالا با احتمال بسیار پایینی رو به رو است، به دنبال انتخاب ارزهای دیجیتالی باشید که امکان رسیدن به سود در آنها بسیار بیشتر بوده و محبوبیت بیشتری نیز در بازار دارا هستند. چنین رمز ارزهایی حتی در صورت وارد شدن به نظر می رسد خیلی زود دوباره به شرایط قبلی بازگشته و شرایط مناسبی برای سرمایه ‌گذاری را برای شما به دنبال خواهند داشت. به همین دلیل امکان استفاده و اجرای روشهای مختلف تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و همچنین روش ‌های مدیریت سرمایه در این بازار نیز بر روی آن ها ساده تر خواهد بود.

ارزیابی احساسات برای مدیریت سرمایه ترید ارز دیجیتال


در این بخش از آموزش مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال سعی داریم تا برخی از احساساتی که کاربران در بازار رمز ارزها در هنگام اجرای تکنیک های این روش تجربه کردند و با شما در میان بگذاریم. با توجه به اینکه اشاره کردیم احساسات تاثیر بسیار زیادی روی روند اجرای روشهای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال دارد عملاً دقت به تجربیات کاربران مزیت های بسیار زیادی برای شما به دنبال داشته و مانع از د شدن شما به تجربیات سنگین و زیان‌ده می‌شود. هرچند ما بارها و بارها این نکات اشاره می‌کنیم اما تا زمانی که کاربران به صورت عملی تجربیات نداشته باشند از عدم تکرار آنها بر نخواهند داشت اما با این حال وظیفه خود دانستیم تا این نکات را نیز برای کاربرانی که به دنبال سرمایه گذاری منطقی و ایده آل در بازار میباشند مرور کنیم.

آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

مرور این تجربیات همچنین این مزیت را برای شما به دنبال دارد که می توانید با تجربیات کاربران آشنا شده و در صورت قرار گرفتن در شرایط مشابه تصمیم منطقی تری برای خود بگیرید. توجه داشته باشید که دیر یا زود شما نیز این تجربیات را در بازار آن به دست آورید اما دقت کنید که به دست آوردن آنها بدون شناخت قبلی می تواند و بسیار سنگینی برای شما به دنبال داشته باشد. هر کدام از این تجربیات در بازار مانع از ضرر های بسیار زیادی برای هرکدام از کاربران می شود و اگر به خوبی به آنها دقت کرده و آنها را ملکه ذهن خود کنید می توانید در آینده جلوی چنین ضررهای را در معاملات خود بگیرید.

من دائما در حال ضرر کردن هستم

اولین تجربه که در آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال به دنبال بررسی آن هستیم، مربوط به کاربرانی است که دائما در حال ضرر در این بازار هستند. این دسته از کاربران به دلایل مختلفی نمی توانند جلوی ضررهای خود را گرفته و دائما با معاملات اشتباه روند بدی را برای خود دنبال می کنند. به دنبال بررسی دلایل وارد شدن به ضرر در این افراد نیستیم، اما پر واضح است که این دسته از کاربران نمی توانند تکنیک های مدیریت سرمایه در رمز ارز ها را به خوبی در معاملات خود پیاده سازی کنند.

یکی از رفتارهای معمول کاربران در چنین شرایطی کنار گذاشتن تمام معاملات و بی حس شدن نسبت به آنها است. این مهم باعث می شود تا برخی از معاملات در ضررهای بیش از ۵۰ درصدی وارد شده و کاربر همچنان تصمیمی برای کنترل آن ندارد. در چنین شرایطی کاربر معاملات خود را به حال خود رها کرده و هیچ تمایلی به رعایت تکنیک ها و اصول مدیریت سرمایه برای آنها را نیز ندارد. در حالی که کاربر با همین نکته ساده می تواند معاملات زیان ده خود را بسته و وارد معاملات سودده شود. این مهم دو پیامد مهم را در  پی خواهد داشت:

  • اولا که سرمایه های شما را از ضررهای بیشتر در امان نگه می دارد و دیگر مجبور نیستید تا ضررهای بیشتری را تحمل کنید.
  • ثانیا با خروج از معاملات زیان ده و وارد شدن به یک معامله سودده هم از خواب سرمایه خود جلوگیری کرده و هم خیلی زود می تواند علاوه بر جبران ضرر قبلی به سودهای قابل توجهی برسید.

پیامدهایی که استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در این شرایط برای کاربران به دنبال خواهد داشت، راه نجاتی برای آنها خواهد بود. البته کمتر تریدری را می توان پیدا کرد که با وجود تسلط به اصول ترید در ارز دیجیتال توانایی کنترل احساسات خود در این شرایط را داشته باشد.

من با اینکه معاملات به سود خوبی می رسد، اما در نهایت بدون سود بسته می شود

نکته بعدی که درباره تجربیات کاربران در معاملات ارزهای دیجیتال باید به آن بپردازیم که روی مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال نیز تاثیر خواهد داشت، ضرر ده شدن معاملاتی است که حتی ممکن است به سودهای قابل توجهی رسیده باشند. این مهم از مهم ترین اصول مدیریت ریسک در ارز دیجیتال در این بازار نیز است که البته از نگاه بسیاری از کاربران دور می ماند. یکی از اصول اصلی مدیریت سرمایه که در ادامه به بررسی دقیق تر و. کامل تر آنها خواهیم پرداخت، جلوگیری از از بین رفتن سودها است. در این تکنیک کاربران باید بعد از وارد شدن به سود بخشی از سودها را سیو کرده و آنها را از معامله خارج نمایند. این مهم باعث می شود تا:

  • اولا کاربر سود مناسبی از معامله خود را به دست بیاورد.
  • ثانیه نگران وارد شدن معامله به ضرر را نداشته و از این گذشته با خیال راحت تری نیز روند معامله را دنبال نماید.

همین نکته ساده اگر در دستور کار معاملات کاربران در بازار ارز دیجیتال قرار گیرد، منجر به اتفاقات بسیار جالبی خواهد شد. لازم است تا حتما این نکات را در جریان معاملات خود در بازار در دستور کار قرار دهید. اتفاقی که مزیت های بسیار زیادی را به دنبال دارد. مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال می تواند این روند را برای شما رقم بزند. کاربران می توانند با در نظر گرفتن این اصل از مدیریت سرمایه درآمد ثابت ماهیانه چند هزار دلاری را برای خود رقم بزنند. نکته بسیار ساده ای که حتی نیاز به حضور در کارهای معمول روزمره را نیز دیگر از زندگی کاربران حذف خواهد کرد. دقت کنید که تصور میلیاردر شدن و رسیدن به سودهای خیلی بالا یکی از مواردی است که مانع از این رفتار کاربران می شود.

این تجربه و رفتار مخصوصا در میان کاربرانی که دوره ارز دیجیتال را سپری کرده و آموزش های حرفه ای در این زمینه دارند، بیشتر دیده می شود. زیرا با استفاده از تکنیک های قدرتمندی تکنیکالی انتخاب خوبی برای سرمایه گذاری دارند، اما نوع هدف گذاری و عدم کنترل احساسات باعث بروز چنین رفتاری از آنها می شود.

من معمولا معاملاتم ابتدا وارد ضرر شده و در نهایت سر به سر بسته می شود

هم چنین یکی دیگر از تجربیات کاربران که با استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال می توان آن را نیز کنترل کرد، وارد شدن معاملات در ابتدا در ضرر است. بسیاری از استراتژی های تحلیل تکنیکال چنین شرایطی دارد. افراد حرفه ای با چنین چالش هایی به خوبی آشنا بوده و می دانند که این شرایط کاملا عادی است. اما مهم رفتاری است که کاربر در این شرایط از خود نشان می دهد. بسیاری از کاربران مخصوصا در زمانی که سرمایه ها سنگین باشد، در فشار روانی بالایی قرار گرفته و نمی توانند شرایط عادی را در سرمایه گذاری خود رقم بزنند. در حالی که با رعایت اصول مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال امکان کنترل این شرایط برای تریدرها به راحتی وجود دارد.

تریدرهایی که در فشار روانی بالایی قرار می گیرند، تصور می کنند که ترید و معامله صورت گرفته اشتباه است. به همین دلیل با اولین ضررها حتی زمانی که حد ضرر فعال نشده و یا برگشت معامله به حالت سر به سر آن را می بندند. همین امر این تجربه را برای آنها رقم می زند.

روش های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال در جچنین مواقعی مانع از خراج شدن تریدر در زمان مناسب می شود. در نظر داشته باشید که این رفتار در صورت ادامه دار شدن تبدیل به یک ترس دائمی برای تریدر شده و مانع از کسب سودهای بالا نیز برای وی خواهد شد.

حجم ضررهای من خیلی زیاد و حجم سودهای من خیلی کم است

یکی دیگر از پیامدهای عدم رعایت اصول مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال تفاوت فاحش میان حجم سودها و ضررها است. کاربرانی که از روش های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال استفاده نکنند، با این چالش روبرو خواهند شد. دلیل این موضوع بسیار ساده است و ریشه در رفتار انسان ها در شرایط سود و ضرر دارد. این مهم نیز حتی در کاربران حرفه ای نیز به شدت دیده می شود که به یک دلیل ساده است.

رفتارهای کاربران در بازارهای سرمایه نشان می دهد که آنها در زمان ورود به ضرر بسیار صبور شده و به دنبال این هستند تا معامله دوباره به شرایط اولیه باز گردد و در عوض در سودهای بسیار عجول رفتار می نمایند و خیلی زود معاملات خود را می بندند.

این رفتار در میان اکثریت کاربران و تریدرها در بازار دیده می شود و حتی حرفه ای ها نیز در خیلی از مواقع از آن دور نمی مانند. اهمیت کنترل احساسات و هیجانات بازار و پایبند بودن به اصول تحلیل در چنین مواقعی خود را نشان می دهد. اما با مدیریت سرمایه شما می توانید هم حجم ضررهای خود را کنترل کنید و هم وارد معاملاتی شوید که سود مناسبی برای شما به دنبال دارند. اصلا یکی از مهمترین اصول مدیریت سرمایه همین رفتن به سراغ معاملاتی با پتانسیل سود بیشتر است. استفاده از فرمول مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال امکان چنین کنترلی را برای کاربران فراهم می آورد. در حالی که آشنا نبودن به این فرمول شما را در چنین منجلابی قرار خواهد داد. نکته بسیار جالب در این مواقع زمانی است که معاملات کاربران در صورت ادامه دار شدن به سودهای بسیار بیشتر نیز منتج می شود که نشان از با عجله عمل کردن آنها در بستن معامله دارد.

نمی توانم در مواقع ورود به ضرر معاملاتم را ببندم

یکی دیگر از نکاتی که اهمیت آموزش مدیریت ریسک در ارز دیجیتال را نشان می دهد، عدم امکان بستن معاملات زیان‌ده برای بسیاری از کاربران است. تجربه نشان می‌دهد که رفتار کاربران در چنین شرایطی کاملاً قفل شده آنها نمی توانند تصمیم درستی برای معاملات زیان ده خود داشته باشند. این الان که در حال صحبت کردن با شما هستیم بسیاری از کاربرانی که در بازار بورس ایران فعالیت دارند با وجود اینکه در برخی از معاملات بیش از ۷۰ درصد در راه هستند اما توانایی بستن معاملات خود را نداشته و همچنان به بهانه اینکه این معاملات دوباره به سربه‌سر قیمت بازگردد آنها را به حال خویش رها کردند. در آموزش پیش بینی بورس بیان کردیم که این رفتار می‌تواند ضررهای شما را چندین برابر بیشتر از آن چیزی نشان دهد که شما در بازار آن را می بینید. زیرا علاوه بر این زیان ۷۰ درصدی، این موضوع را نیز باید در نظر داشته باشید که سرمایه شما عملاً در بازار قفل شده و نمی توانید با آن هیچ فعالیت سرمایه گذاری انجام دهید.

آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

مدیریت سرمایه در رمز ارز اینجاست تا مانع از این رفتار برای کاربران در این بازار شود. با رعایت اصول مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال شما نمی توانید مدت زمان طولانی را در یک معامله زیان‌ده باقی بماند به امید اینکه دوباره آن را در شرایط مناسب مشاهده کنید. مدیریت سرمایه این هشدار را به شما می دهد که بایستی خیلی زود معامله زیان‌ده را بعد از رسیدن زیان آن به حداکثر میزان تحمل شما ببندید و خیلی سریع به دنبال معامله دیگری برای سود کردن باشید. فراموش نکنید که سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال یک مسابقه نیست که قرار باشد شما در این مسابقه تمام معاملات خود را به اتمام برسانید بلکه هدف شما از این سرمایه ‌گذاری کسب سود است.

اصلاً مهم نیست که شما این سود را از ارز دیجیتال بیت کوین کسب کنید یا سولانا این سود را برای شما به ارمغان بیاورد. اگر معامله شما در ارز دیجیتال بیت کوین به حد ضرر نزدیک شده و دیگر از تحمل شما خارج شده است هر چه سریعتر آن را ببندید و به دنبال پیدا کردن فرصت مناسب بهتری برای سرمایه گذاری در سایر رمز ارزها باشید. هرچند داشتن چنین رفتاری برای کاربران به این راحتی ها در دسترس نخواهد بود و عملاً بسیاری از افراد در چنین شرایطی نمی توانند چنین تصمیمی بگیرند، اما با تمرین و دقت به نکات مدیریت سرمایه کمک می توانید این رفتار را در خود پرورش داده و در صورت مواجه شدن با چنین شرایطی تصمیم بهتری برای سرمایه گذاری خود بگیرید.

آیا باید به حد ضرر پایبند باشیم یا منتظر برگشت قیمت بمانیم؟

یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که اتفاقاً در مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی در فرمول مدیریت سرمایه نیز تاثیر گذار است، حد ضرر می باشد. لازم دانستیم تا در آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال نکاتی را نیز درباره حد ضرر و شرایط استفاده از آن در بازار رمز ارزها به شما به عنوان کنیم که با دقت به امکان رفتار بهتر و بهینه تر در هنگام انجام معاملات برای شما به وجود خواهد آمد. دقت داشته باشید که مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال بدون در نظر گرفتن حد ضرر عملاً امکان پذیر نخواهد بود. قبل از اینکه شرایط بکارگیری حد ضرر برای کنترل ریسک معاملات در بازار ارز دیجیتال را با هم بررسی کنیم ابتدا باید یک تعریف درست از این مفهوم در بازارهای سرمایه برای شما داشته باشیم. خیلی از کاربران تعریف درستی از مفهوم حد ضرر در ذهن خود نداشته و به همین دلیل است که نمی‌توان از آن به خوبی استفاده کنند.

حد ضرر در معاملات ارز دیجیتال قیمتی است که اگر قیمت رمز ارز موردنظر به آن برسد عملاً تحلیل شما به طور حتم اشتباه بوده و دیگر نمی توان روی آن تحلیل حساب کرد. در واقع حد ضرر مختص کسانی است که از تحلیل برای خرید رمز ارزها استفاده می‌کنند و از این گذشته با اصول تعیین حد ضرر در معاملات نیز آشنا هستند.

با این تعریف کاملاً منطقی است که وقتی قیمت یک ارز دیجیتال به حد ضرر در معامله می‌رسد، باید آن معامله را ببندیم.  البته در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که عدم کنترل خود احساسات و هیجانات بازار باعث می شود تا کاربران در این زمان رفتار غیرمنطقی از خود نشان داده و با وجود رسیدن قیمت رمز ارز خریداری شده به حد ضرر، همچنان معامله آن را باز نگه دارند.

اصول مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال در تعیین حد ضرر معاملات تأثیر مستقیم دارد. البته حد ضرر یک معامله بر اساس اصول تحلیلی و استراتژی حاکم بر تحلیل تعیین می شود اما بعد از تعیین حد ضرر حالا نوبت به مدیریت سرمایه می‌رسد که ارزیابی خود را از حد ضرر داشته باشد. در حقیقت اصول مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال در چنین مواقعی بررسی می کند که آیا حد ضرر مورد نظر برای سرمایه گذاری شما با توجه به هدف و شرایطی که دارید مناسب است یا خیر. با هم یک مثال ساده را در این‌باره مرور کنیم.

آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

فرض کنید شما ۱۰ میلیون تومان سرمایه برای خرید بیت کوین در اختیار دارید.  اشاره کردیم که هر کاربری بایستی با توجه به تجربه و تخصصی که دارد در تعیین حداکثر میزان ضرر در یک معامله و در کل سرمایه خود اقدام نماید. با فرض اینکه حداکثر میزان ضرر در نظر گرفته شده از سوی شما برای کل سرمایه ۲۰ درصد باشد و تمام سرمایه خود را برای خرید ارز دیجیتال بیت کوین اختصاص دهید، حداکثر میزان ضرر قابل قبول برای شما در این معامله ۲ میلیون تومان خواهد بود. استراتژی و روش تحلیل خود بازگشته و مطابق با آن باید حد ضرر را تعیین کنید.  بعد از تعیین حد ضرر شما بایستی محاسبه کنید که در صورتی که این معامله شکست خورده و حد ضرر شما فعال شود حداکثر میزان ضرر شما چقدر خواهد بود؟  در چنین شرایطی چند حالت مختلف و چند رفتار متفاوت است از سوی کاربران مشاهده می شود که به شرح زیر است:

دقت  داشته باشید که طبق اصول مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال در صورتی که حداکثر میزان ضرر شما در این معامله بیش از دو میلیون تومان باشد عمل شما طبق مدیریت سرمایه خود اجازه ورود به این معامله را نداشته و عملاً ورود شما به آن معامله یک اشتباه و غیر منطبق بر اصول تحویل خودتان خواهد بود. بنابراین جایگاه مدیریت سرمایه همراه با حد ضرر در اینجا خود را نشان می‌دهد که مانع از وارد شدن شما به یک معامله با حد ضرر بزرگ تر از حداکثر میزان تحملش ریسک شما می شود. هر چند ممکن است این معامله پتانسیل خیلی بالایی برای سوددهی هم به دنبال داشته باشد اما به دلیل عدم تطابق شرایط آن با شرایط مدیریت سرمایه شما امکان ورود به آن برای شما مقدور نخواهد بود.

برخی از کاربران در چنین شرایطی بدون در نظر گرفتن اصول مدیریت سرمایه در نظر گرفته شده از سوی خود وارد چنین معامله‌ای می‌شوند. این دسته از افراد همان هایی هستند که یا شناخت و تسلط کافی نسبت به اصول مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال نداشته و یا با وجود تسلط و شناخت کافی نسبت به این اصول نسبت به آن پایبند نیستند و آن را در معاملات خود رعایت نمی‌کنند. تکلیف این دسته از کاربران را در بندهای قبلی مشخص کردیم و آینده آنها را در بازار با هم مرور نمودیم.

دسته دوم کسانی هستند که با استفاده از راهکارهایی که از تصمیمات هیجانی و احساساتی بروز نموده، حد ضرر معامله خود را تغییر داده و آن را به جایی می آورند که حداکثر میزان ضرر معامله ۲ میلیون تومان شود. این رفتار نیز از نظر استراتژیک و اصول پایبندی به استراتژی معامله گر یک رفتار کاملاً اشتباه است زیرا از نظر فنی در قیمت تعیین شده به عنوان حد ضرر هنوز تحلیل مورد نظر شکست نخورده و احتمال برگشت آن به سود نیز وجود دارد. این رفتار نیز یک رفتار هیجانی و از روی احساسات است و در نهایت منجر به شکست به کاربر در طولانی مدت خواهد شد.

از این گذشته ذکر یک نکته بسیار مهم نیست که از نظر تجربی در میان کاربران در بازار ارز های دیجیتال به دست آمده ضروری است. بسیاری از کاربران با وجود دقت به اصول مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال و همچنین تعیین حد ضرر در معاملات خود، بعد از رسیدن قیمت به حد ضرر توانایی لازم برای بستن معامله را ندارند. این دسته از افراد نیز رویکردهای مختلفی را از خود نشان می‌دهند که به شرح زیر است:

برخی از کاربران با این تصور که بازار ارز های دیجیتال یک بازار دائماً صعودی است معامله خود را همچنان باز نگه داشته و امیدوار باقی بمانند تا معامله دوباره به شرایط سربه سر و یا حتی سود بازگردد. یک رفتار کاملاً اشتباه که ناشی از هیجانات مربوط به بازار بوده و در بندهای قبلی به عواقب آن اشاره کردیم.

دسته دوم نیز کسانی هستند که بعد از رسیدن قیمت به حد ضرر کاملاً از انجام معاملات خود ناامید شده و آن را به حال خود برای طولانی مدت باقی می گذارند. این رفتار نیز یک رفتار کاملاً هیجانی و بر اساس احساسات در بازار است که در نهایت منجر به شکست کاربر خواهد شد.

عاقلانه ترین و منطقی ترین رفتار در زمانی که قیمت یک ارز دیجیتال به حد ضرر معامله می رسد، این است که شما معامله مورد نظر را سریعاً در همان قیمت ببندید و مانع از ضرر بیشتر شوید. سپس با تحلیل سال ارزهای دیجیتال به دنبال یک موقعیت مناسب بهتر برای خرید باشید تا علاوه بر جبران ضرر وارد شده سود مناسبی نیز کسب کنید. در چنین شرایطی که رفتار کاملاً حرفه ای و اصولی است، در صورتی که شما از یک استراتژی معمولی و با شانس موفقیت شرکت نیز استفاده کرده باشید در نهایت می توانید به کسب سودهای ثابت قابل توجه در بازار ارز های دیجیتال امیدوار بمانید. در صورت بالا بودن احتمال موفقیت استراتژی تحلیلی شما نیز شانس به مراتب بیشتر خواهد شد.

دقت داشته باشید که داشتن این رفتار در زمان ورود معامله به ضرر تنها رفتاری است که در نهایت می‌تواند شما را تبدیل به یک سرمایه گذار موفق در بازار ارز های دیجیتال نماید. در غیر این صورت خیلی زود باید امید خود را نسبت به این بازار از دست داده و به دنبال سرمایه ‌گذاری در سایر بازارها باشید.

بهترین تکنیک های مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال چیست

نوبت به معرفی تکنیکهای مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال می رسد. دقت داشته باشید که در حال حاضر روش های بسیار مختلف و به روزی برای مدیریت سرمایه در بازارهای مالی مورد استفاده قرار می گیرد که هر یک از این روشها مزیتها و معایب خاص خود را دارد. جدایی از بحث این مزیتها و معایب هر کاربری بایستی بنا به شرایط و اهدافی که در نظر دارد به دنبال استفاده از هر یک از این روش ها باشد. روش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال دقیقاً باید منطبق بر اهداف و نحوه ترید کاربران تعیین و استفاده شود در غیر این صورت کارایی لازم را نخواهد داشت. از این گذشته جدایی از بحث آیتم ها و علم های ثابت در فرمول مدیریت سرمایه این امکان وجود دارد تا کاربران برخی از پارامترها را بنا بر شخصیت خود در زمان سرمایه گذاری تغییر دهند. از این رو علم مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال را می توان یک علم کاملاً حرفه ای در نظر گرفت.

در مقالات و سایت های مختلف ممکن است با روش های مختلفی برای مدیریت سرمایه در عرض دیجیتال مشاهده کنید که هر یک از این روشها شرایط استفاده خاص خود را دارد. در دوره ارز دیجیتال در کانون بورس نیز سعی کرده ایم تا کامل ترین و تخصصی ترین روش های مدیریت سرمایه و این بازار را به شما معرفی کنیم. روش هایی که با شنیدن آنها احتمالاً پی خواهید بود که مدیریت سرمایه می تواند چه نقشی در روند سرمایه ‌گذاری کاربران در هر یک از بازارهای مالی داشته باشد.

در ادامه سعی داریم تا تکنیک‌ های مختلف مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال را به شما معرفی کنیم که با کنار هم قرار دادن آنها شما می توانید یک سرمایه گذاری کم ریسک تر و مطمئن تر برای خود در بازار رقم بزنید.

تکنیک شماره یک مدیریت سرمایه: همه تخم مرغ ها را در یک سبد قرار ندهید

آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

اولین فکری که در تشریح مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال قصد معرفی آن را داریم، احتمالاً برای همه شما آشناست. روش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال را نباید از مدیریت ریسک و سرمایه گذاری در سایر بازارهای مالی امری جداگانه تلقی کنید. در نظر داشته باشید که هدف نهایی شما از سرمایه ‌گذاری در تمام بازارها رسیدن به سود و همچنین رسیدن به استقلال مالی است. برای این منظور لازم است تا یک دید کامل و جامع تمام بازارها در کنار هم داشته باشید. چنین نگاهی می تواند ریسک سرمایه ‌گذاری در زندگی شما را به حداقل میزان ممکن برساند و از این گذشته باعث شود تا  دیگر نگران از بین رفتن بخشی از سرمایه های خود در یک بازار نباشید. مدیریت ریسک در ارز دیجیتال با استفاده از این تکنیک همچنین باعث می شود تا شما بتوانید از سودهای حاصل شده در این بازار نیز در زندگی خود استفاده کرده و تمام سرمایه ها را در بازار غرق نکنید.

همانطور که میدانید بازارهای سرمایه گذاری مختلف در دست تمام ما قرار دارد تا از میان آنها برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم. بازار مسکن، بازار بورس، بازار طلا، بازار سکه، بازار دلار، بازار فارکس، بازار خودرو و البته بازار ارز دیجیتال مشهورترین و محبوب ترین بازارهای سرمایه گذاری در ایران هستند که در دسترس تمام کاربران قرار گرفته و شما می توانید بخشی از سرمایه های خود را در هر یک از این بازارها قرار دهید.

منظور ما از اینکه همه تخم مرغ ها را در یک سبد قرار ندهید این است که شما باید سرمایه‌های خود را در چند بازار مختلف قرار دهید تا ریسک سرمایه ‌گذاری شما به حداقل میزان ممکن برسد. هر کدام از این بازارها شرایط و ویژگی‌های خاص خود را داشته و سرمایه ‌گذاری بر روی آنها نیز ریسک خاص خود را دارد. برای مثال بازار مسکن ریسک بسیار پایینی داشته اما ممکن است سوددهی در آن بسیار کند و با درصد پایین اتفاق بیفتد. بسیاری از کارشناسان بازار مسکن را یک بازار مطمئن برای سرمایه ‌گذاری کاربران ایرانی قلمداد می نمایند. به همین دلیل قرار دادن بخشی از سرمایه بر روی این بازار باعث می شود تا شما اطمینان خاطر این نسبت به حفظ سرمایه خود داشته باشید. در این صورت حتی در صورت از بین رفتن تمام سرمایه‌های شما در بازار ارز دیجیتال نگران وضعیت مالی خود در زندگی نخواهید بود.

این فکری که مدیریت سرمایه علاوه بر سرمایه های اصلی بایستی بر روی سود ها نیز جاری باشد. به این معنا که وقتی شما به سودهای قابل توجهی در بازار ارز دیجیتال رسیدید، حتما نیاز نیست که تمام این سودها را دوباره در همین بازار قرار داده و سرمایه های خود را در بازار رمز ارزها قفل کنید. بلکه شما می توانید بخشی از سود ها را به بازار مسکن انتقال دهید و یا با بخشی از سرمایه های خود در بازار خودرو و حتی بازار فارکس به فعالیت بپردازید.

کاربران و سرمایه‌گذارانی که واقع بین هستند هیچ وقت با خوشبینی کامل به یک بازار نگاه نمی کنند. واقع بین بودن نسبت به سرمایه گذاری در بازارهای مالی به این معنا است که شما احتمال از بین رفتن سرمایه ها را در هر بازاری با هر شرایطی بدهید. این اتفاق که البته اتفاق بعیدی هم نیست، با این تکنیک مدیریت سرمایه که به شما معرفی کرده ایم کاملاً قابل کنترل است و هیچ چالشی در زندگی مالی شما در صورت بروز آن رخ نخواهد داد.

برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید با یک مثال بسیار ساده و ملموس شما را همراهی می کنیم. بازار بورس ایران از مرداد ماه سال ۱۳۹۹ تاکنون در رکود بسیار بزرگ فرو رفته و بسیاری از سرمایه گذاران در این بازار با ضررهای بسیار هنگفت ۷۰ تا ۸۰ درصدی روبرو هستند. حال تصور کنید که فردی تمام سرمایه ها و زندگی خود را در حوالی مرداد ماه سال ۱۳۹۹ که اتفاقاً تعداد آنها کم هم نیستند، در بازار بورس ایران سرمایه گذاری کرده باشد. چنین افرادی در حال حاضر با چالش‌های بسیار سنگین مالی روبرو بوده و حتی دیگر فرصت فکر کردن به سرمایه ‌گذاری در سایر بازارهای مالی مانند بازار ارز دیجیتال را نیز ندارند.

دقیقا چنین شرایطی ممکن است برای بازار ارز دیجیتال و یا سایر بازارهای مالی نیز رخ دهد. از این رو به عنوان تکنیک و روش شماره ۱ مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال توصیه می‌کنیم که تمام سرمایه‌های خود را برای خرید رمز ارزها اختصاص نداده و سعی کنید پول های خود را در بخش ها و بازارهای مختلف مالی سرمایه گذاری کنید.

تکنیک شماره ۲ مدیریت سرمایه: همه تخم مرغ ها را از یک سبد انتخاب نکنید

مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال

دومین تکنیکی که برای مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال به شما معرفی می کنیم نیست تقریباً آشنا است و شما به راحتی می توانید آن را درک کنید. این روش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال در سایر بازارهای مالی نیز بایستی به همین صورت پیاده‌سازی شود. یکی از مزیت های بسیار بزرگ بازار ارز دیجیتال برای کاربران امکان سرمایه گذاری به روش ها و تکنیک های مختلف در این بازار است. شما می توانید با استفاده از ترفندهایی که در معرفی روش های سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال داشتیم، سرمایه‌های خود را در بخش‌های مختلف این بازار قرار دهید. برای مثال امکان سهام گذاری، خرید زمین در متاورس، خرید و فروش NFT ها و … از جمله روش ‌های سرمایه ‌گذاری در این بازار هستند که در دسترس کاربران قرار دارد. شما می توانید با تقسیم کردن سرمایه‌های خود به هر یک از این روش ‌ها درصدی اختصاص داده و از این طریق ریسک سرمایه ‌گذاری خود را به حداقل میزان ممکن برسانید.

با این تکنیک شما قادر خواهید بود چالشهای بزرگ بازار ارز دیجیتال مانند چالش نوسانات شدید در این بازار را در روند سرمایه ‌گذاری خود برطرف کنید. یکی دیگر از نمودهای این تکنیک مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال در انتخاب رمز ارزهای مختلف برای سرمایه گذاری و خرید است. برخی از کاربران علاقه دارند تا تنها اقدام به خرید بیت کوین کنند. برخی دیگر تنها به دنبال خرید ارزهای دیجیتال ارزان قیمت هستند. گروه دیگری از کاربران تنها بر روی یک پروژه خاص از رمز ارزها تکیه داشته و سرمایه های خود را به صورت تمام و کمال روی آن پروژه قرار می دهند.

دقت داشته باشید که تمام انتخاب ها با اصول اصلی مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال منافات دارد. طبق اصول اصلی مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال شما باید با انتخاب رمز ارز های مناسب و مختلف در پروژه های متفاوت که شرایط متفاوتی نسبت به هم دارند، سرمایه ‌گذاری خود را کم ریسک تر کنید. علاوه بر این این تکنیک باعث می شود تا شما هم زمان که یک سرمایه گذاری مطمئن و سود آن را تجربه می کنید، از پتانسیل‌های بسیار بالایی بازار رمز ارزها نیز برای رسیدن به درآمدهای هنگفت غافل نشوید.

خرید یک ارز دیجیتال ارزان قیمت به امید این که قیمت آن به چند هزار دلار را برسد و شما با این سود میلیاردر شوید، به هیچ وجه سرمایه گذاری درست و منطقی در این بازار نیست.  همه ما می‌دانیم که چنین اتفاقاتی در بازار رمز ارزها اتفاق افتاده و بسیاری از کاربران از همین طریق به سودهای قابل توجهی رسیده‌اند. حال اگر تکنیک ها و روش های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال اجازه حضور شما در این رمز ارزها را ندهد، عملا شما دیگر نمی توانید از این پتانسیل هایی برای کسب سود در این بازار استفاده کنید.

تکنیک شماره ۲ مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال دقیقا به همین موضوع اشاره داشته و شما را وادار می سازد تا به جای تک ارزی بودن، سرمایه های خود را در رمز ارز های مختلف آن هم با شرایط متفاوت قرار دهید. برای اینکه این روش مدیریت سرمایه را برای شما کاملاً کمی کرده باشیم و به نوعی فرمول مدیریت سرمایه با این تکنیک را نیز به شما ارائه کرده باشیم، یکی از راه حل های پیش روی شما را معرفی می کنیم.

شما می‌توانید سرمایه‌های خود را که قرار است در بازار ارز دیجیتال قرار دهید، به سه  بخش مختلف تقسیم کنید. سپس با فرمول زیر اقدام به انتخاب رمز ارز های مناسب برای سرمایه گذاری نمایید:

حدود ۷۰ درصد از سرمایه های خود را برای خرید ارزهای دیجیتال با محبوبیت بسیار بالا اختصاص دهید که عملاً احتمال رسیدن به سود برای آنها بسیار زیاد است و سرمایه گذاری بر روی آنها ریسک بسیار پایینی دارد. ارز دیجیتال بیت کوین، اتریوم و باینناس کوین می توانند انتخاب های خوبی برای این دسته از رمز ارزها برای شما باشند. البته شما می توانید در همین دسته نیز سرمایه های خود را به چند بخش مختلف تقسیم کرده و بر روی رمز ارز های مختلف قرار دهید.

حدود ۲۰ درصد از سرمایه های خود را بر روی ارزهای دیجیتالی قرار دهید که ریسک سرمایه ‌گذاری برای آنها متوسط است اما پتانسیل رسیدن به سود های بالا در آنها بیشتر است. برای اینکه این موضوع را درک کنید یک مثال بسیار ساده را برای شما مرور می‌کنیم. در حال حاضر قیمت ارز دیجیتال بیت کوین در حدود ۴۰ هزار دلار است. است برای اینکه شما از سرمایه گذاری برروی این رمز از سود ۲۰۰ درصدی بگیرید، لازم است تا قیمت این رمز از حداقل به ۱۲۰ هزار دلار برسد. البته رسیدن قیمت بیت کوین به ۱۲۰ هزار دلار چندان چیز بعید نیست و احتمالاً در سال‌های آتی چنین قیمتی را نیز برای این رمز ارز شاهد باشیم اما سه برابر شدن قیمت یک ارز دیجیتالی با قیمت ۱ دلار بسیار ممکن است راحت تر و سریع تر باشد. ارزهای دیجیتالی مانند کاردانو، مونرو، ماتیک، استلار، ایاس، مانا دسنترالند، سندباکس و مواردی از این دست می توانند بهترین گزینه ها برای این دسته بندی باشند.

همچنین حدود ۱۰ درصد از سرمایه های خود را نیز بر روی ارزهای دیجیتالی با پتانسیل‌های رشد انفجاری اما با ریسک بسیار بالا قرار دهید. برای انتخاب رمز ارز های مناسب برای این دسته بندی باید بدانید که شت کوین چیست و بهترین شت کوین ها کدام ها هستند. ارزهای دیجیتالی با قیمت بسیار پایین که معمولاً تحت تاثیر رفتار برخی از نهنگ ها ممکن است با روش های بسیار انفجاری روبرو شده و سرمایه های شما را در بازه های زمانی چند ماهه چندین میلیون برابر نمایند.

مشاهده می کنید که تکنیک شماره ۲ مدیریت سرمایه در عین این که با اعمال یک محدودیت بسیار خاص مانع از از بین رفتن سرمایه های شما در بازار رمز ارزها می‌شود، شرایط لازم برای استفاده از پتانسیل بالای این بازار برای کسب سود را نیز در دسترس شما قرار می دهد. آن هم با کمترین میزان ریسک و خطر.

تکنیک شماره ۳ مدیریت سرمایه: حد ضرر قرار دهید و به آن پایبند باشید

سومین تکنیکی که برای مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال به شما معرفی می کنیم نیست یک تکنیک بسیار آشنا است که در بند های قبلی مقاله به آن پرداختیم. این روش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال  تنها مختص این بازار نبوده و در سایر بازارهای مالی نیز یک اصل بسیار مهم و کاربردی محسوب می‌شود. دقت داشته باشید که مدیریت ریسک در ارز دیجیتال بدون در نظر گرفتن حد ضرر در معاملات عملاً غیر ممکن بوده و شما نمی توانید با چنین رفتاری به موفقیت در امر سرمایه گذاری در این بازار برسید. برای کسانی که علاقه دارند تا به صورت ماهانه درآمدهای قابل توجهی را در این بازار به صورت ثابت کسب کنند، نیاز است تا تمام جوانب از جمله قرار دادن حد ضرر در معاملات را در نظر بگیرند.

در بندهای قبلی مقاله شما را با حد ضرر آشنا کردیم و همچنین در مقاله  حد ضرر در بازار ارز دیجیتال نیز به صورت کامل و جامع به این موضوع پرداختیم. لازم است تا یادآوری کنیم که مهمتر از شناخت حد ضرر و روش های تعیین آن در بازار، پایبند بودن به آن است. در حال حاضر بخش قابل توجهی از کاربران ایرانی شناخت کافی و جامعه نسبت به حد ضرر و روش های تعیین آن دارند اما موضوع این است که به دلیل فشارهای روانی و عدم کنترل مناسب احساسات و هیجانات در بازار توانایی  پایبند بودن به آن را ندارند. دقیقا همین موضوع باعث شده تا سرمایه گذاران ایرانی با وجود داشتن دانش کافی برای سرمایه گذاری در بازارهای مختلف نتوانند شرایط مناسبی برای خود به وجود آورند. توصیه می‌کنیم که در کنار آموختن روش های تعیین حد ضرر در بازار در هنگام معاملات سعی کنید تا روی احساسات و هیجانات خود و روش های کنترل آنها نیز به قدر کافی تمرکز داشته باشید. روش اعمال حد ضرر در مدیریت سرمایه در ارز های دیجیتال دقیقا طبق همان شرایطی است که در بندهای قبلی در تشریح این مفهوم به آن پرداختیم.

تکنیک شماره ۴ مدیریت سرمایه: به حد سودهای خود پایبند باشید

مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال

آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال را با معرفی حد سود و روش استفاده از آن در بازار ادامه می دهیم. این روش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال را نیز می توانید در سایر بازارهای مالی نیز در دستور کار خود برای سرمایه ‌گذاری قرار دهید. در بخش‌های قبلی مقاله اشاره کردیم که بسیاری از کاربران با وجود اینکه به صورت های مناسبی در بازار رمز ارزها می‌رسند، اما  نمی‌توانند این سودها را در بازار حفظ کرده و حتی معاملات بسیار عالی آنها نیز با ضرر و یا با قیمت سر به سر بسته می شود. دلیل اصلی این موضوع نداشتن شناخت کافی نسبت به حد سود و پایبند نبودن به آن است.

تعیین حد سود و پایبند بودن به آن نیز یکی از اصول بسیار مهم مدیریت سرمایه در بازار رمز ارزها میباشد. حد سود دقیقاً نقطه مقابل حد ضرر است. دقیقا همان طور که وقتی معامله با ضرر روبه‌رو می‌شود و قیمت به جایی می‌رسد که عملاً تحویل شما به صورت کامل شکست خورده است، باید آن را ببندید، در نظر گرفتن حد مناسبی از سود نیز  لازمه موفقیت سرمایه گذاری در این بازار میباشد. دقت داشته باشید که قرار نیست یک ارز دیجیتال تا ابد به روند صعودی ادامه داده و قیمت آن همیشه رو به رشد باشد. شما می‌توانید در روندهای صعودی و وقتی قیمت در حال افزایش است اقدام به کسب سود کرده و سپس در روندهای نزولی دیگر با ارز دیجیتال مربوطه نباشید.

البته دقت داشته باشید که تعیین حد سود در معاملات نیز حتماً باید بر اساس تحلیل و استراتژی های تکنیکال انجام پذیرد و شما لازم است تا این موضوع را به صورت کاملاً حرفه ای بیاموزید. اما مهمتر از آن این است که شما باید به حد سود در نظر گرفته شده در معاملات خود پایبند بوده و حداقل بخش اعظمی از سود ها را در هنگام رسیدن قیمت به حد سود تعیین شده از بازار خارج کنید. حد سود در واقعه قیمتی است که تحلیل شما هدف اول سود قیمتی رمز ارز مورد نظر را تعیین می کند.

تکنیک شماره ۵ مدیریت سرمایه: رعایت نسبت ریوارد به ریسک

تکنیک شماره ۵ مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال مربوط به رعایت نکات مربوط به ریسک به ریوارد است. در بخش‌هایی از متن در بالا به این روش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال اشاره کردیم و نکاتی را درباره آن عنوان نمودیم. در این بخش سعی داریم تا حرفه ای تر و ریاضی تر درباره این مفهوم صحبت کنیم. قبل از آن البته باید چند مفهوم ساده را برای شما تعریف کنیم. به این تکنیک از مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال دقت زیادی نموده و حتما سعی کنید آن را در زمان انجام معاملات خود در نظر بگیرید. البته کسانی که به دنبال سرمایه گذاری بلند مدت در بازه های زمانی ۵ سال و بالاتر هستند، معمولا نیازی به این تکنیک ندارند، اما علاقمندان به نوسان گیری از ارز دیجیتال حتما باید در این باره بدانند. در غیر این صورت معاملات آنها با خطرات زیادی روبرو می شود.

برای استفاده از این تکنیک مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال لازم است تا دو واژه مهم یعنی ریسک و ریوارد را به ریاضی بشناسید:

  • ریسک در این معادله نقش حد ضرر را ایفا می نماید. بنابراین برای استفاده از این تکنیک نیاز است تا حد ضرر معامله خود را بدانید. حد ضرر در این معادله را می توان بر اساس واحدهای مختلفی بیا ن کرد در بازار ارزهای دیجیتال می توانید از مقدار تغییر قیمت به دلار یا درصد تغییرات قیمت استفاده کنید.
  • ریوارد نیز به معنی سود در این معادله است و نقش حد سود را ایفا می نماید. حد سود را نیز در بخش‌های قبلی برای شما تعریف کردیم. دقیقا مانند حد ضرر می توانید حد سود را نیز به واحدهای مختلف تعیین کرده و در معادله قرار دهید. دقت کنید که حد سود و حد ضرر در این معادله هر دو باید از یک واحد باشند.

حالا نوبت به استفاده از این روش می رسد. در این تکنیک شما باید یک تقسیم ساده انجام دهید. نسبت ریوارد به ریسک یا همان نسبت حد سود به حد ضرر این معامله را باید حساب کنید. اگر این تقسیم ساده را انجام دهید، با سه حالت زیر روبرو خواهید شد:

  1. در شرایطی که نسبت ریوارد به ریسک معامله شما کمتر از یک باشد، یعنی حد سود معامله از حد ضرر آن کمتر باشد، شما اجازه حضور در این معامله را ندارید و طبق اصول مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال چنین معامله‌ای ریسک بالایی داشته و حضور در آن به هیچ وجه شرایط مناسبی ندارد. در واقع در صورت ورود به این معامله شما در حال انجام سرمایه گذاری هستید که در صورت رسیدن به سود تغییرات قیمتی بسیار کمتری نسبت به وارد شدن به ضرر تجربه خواهید کرد. مانند اینکه شما بخواهید در برای لذت بردن از شنا در اقیانوس و آب های آزاد در فضایی پر از کوسه ها شیرجه بزنید.
  2. حالت دوم وقتی است که این نسبت به یک برسد. در این حال حد ضرر و حد سود معامله شما با هم برابرند. در واقع در صورت وارد شدن معامله به ضرر و رسیدن به حد ضرر ممکن است ۱۰ درصد ضرر کنید و در شرایط برعکس و در صورت رسیدن به سود نیز ممکن است همان ۱۰ درصد سود را به دست بیاورید. در چنین حالتی می توانید برای انجام معامله اقدام کنید.
  3. در حالت سوم نیز مقدار ریوارد به ریسک معامله شما بیشتر از ۱ است. در این حالت سود حاصل از معامله به مراتب می تواند بیشتر از ضرر آن باشد. چنین معامله‌ای مزیت های زیادی داشته و به عنوان معامله عالی در مدیریت سرمایه شناخته می شود. البته به شرطی که حد ضرر معامله از آستانه تحمل ریسک شما یا همان مقدار ریسک تعیین شده از قبل برای هر معامله بیشتر نباشد. در این شرایط می توانید با خیال راحت برای انجام معامله مورد نظر اقدام کنید.

مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال

درباره این تکنیک مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال لازم است تا نکات زیر را نیز با شما در میان بگذاریم:

  • دقت داشته باشید که هر چقدر نسبت به ریوارد به ریسک که معامله شما بیشتر باشد، معامله شما شرایط بهتری از نظر مدیریت سرمایه داشته و ورود به آن  از نظر تکنیکهای مدیریت سرمایه کاملاً منطقی است.
  • هر چقدر نسبت به ریوارد به ریسک که معامله شما از یک به سمت پایین فاصله بگیرد، عملاً شرایط آن از نظر مدیریت سرمایه بدتر شده و بهتر است به آن وارد نشوید.

دقت کنید که از نسبت ریوارد به ریسک حتماً باید به صورت همزمان با حداکثر آستانه تحمل ریسک برای هر معامله استفاده کنید. برای مثال اگر در یک معامله حد ضرر  ۹۰ درصد سرمایه گذاری شما باشد و حد سود حتی به ۲۰۰ درصد هم برسد عملاً این معامله شرایط خوبی نداشته و ممکن است باعث از بین رفتن درصد قابل توجهی از سرمایه‌های شما شود. در واقع لازم است تا شما یک حد ضرر نهایی برای هر یک از معاملات خود در بازار ارز دیجیتال در نظر بگیرید و هیچکدام از معاملات شما نباید بیشتر از این مقدار تعیین شده و بدترین حالت شما را وارد ضرر کند.

تکنیک شماره ۶ مدیریت سرمایه: ریسک های خارجی را کنترل کنید

یکی دیگر از تکنیک‌ هایی که در مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال باید به بررسی آن بپردازیم، کنترل کردن ریسک های خارجی وارد به معاملات است. این روش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال بایستی به صورت خاص و بنا به شرایط این بازار پیاده‌سازی شود و فقط در این باره باید ترفندهای خاصی مورد استفاده قرار گیرد و در سایر بازارها معمولاً کارکرد ندارد. ریسک های خارجی وارد شده به معاملات معمولاً به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول ریسک هایی هستند که توسط خود کاربر وارد معامله شده و امکان کنترل آنها و حتی حذف آنها وجود دارد و دسته دوم ریسک های هستند که توسط عواملی غیر از خود کاربر به معامله وارد می شوند. این دسته از ریسک ها معمولاً قابل حذف نیست و ما با استفاده از راهکار ها و ترفندهای میتوان آنها را کنترل کرد. مدیریت ریسک در ارز دیجیتال برای کنترل خطرات خارجی وارد به معاملات نیز اهمیت خاص خود را دارد که حتما باید به آن پرداخته شود.

ریسک های دسته اول به آنهایی اطلاق می شود که به جهت عدم داشتن شرایط مناسب ممکن است در معامله به وجود آید. برای مثال اگر شما قبل از اینکه یک معامله به حد سود خود برسد مجبور به بستن آن باشید به این دلیل که به پول معامله شده نیاز دارید، از ابتدا رویکرد مناسبی برای انجام معامله انتخاب نکرده و بایستی از پولی استفاده می کردید که به این زودی ها به آن نیاز پیدا نکنید.

ریسک های  دسته دوم نیز معمولاً به خطرات مربوط به بازار ارز دیجیتال اطلاق می شود که غیر قابل حذف بوده اما می‌توان آنها را کنترل کرد. برای مثال استفاده از خدمات یک صرافی که باید کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌کند می‌تواند یک زیادی به معاملات شما وارد سازد. از این رو بهتر است سراغ آنهایی بروید که در این باره چالشی ندارند.

۳ استراتژی مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

بهترین و اصلی ترین تکنیک های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال را با شما مرور کردیم و همچنین نکات لازم برای پیاده‌سازی این روش ‌ها در بازار را نیز بیان نمودیم. قبل از اینکه به بررسی این تکنیک ها بپردازیم عنوان کردیم که نحوه پیاده‌سازی آن ها با توجه به شرایط هر کاربر می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال رویکردی که یک کاربر با تجربه چندین ساله و با قدرت تحمل ریسک بالا برای انجام معاملات خود در نظر می گیرد مسلماً با کسی که تازه وارد این بازار شده و شناخت کافی نسبت به آن دارد متفاوت است. از این گذشته شرایط احساسی و رفتاری هر فردی می تواند در تعیین نحوه استفاده از هر کدام از روش های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال تاثیر مستقیم داشته باشد.

به صورت کلی هدف ما از بیان این مطلب این است که هر چند روش های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال تکنیک‌ های کاملاً مشخص و از پیش تعیین شده هستند، اما در بازار واقعی امکان پیاده‌سازی آنها به ترفندها و روش های مختلف وجود دارد. اینکه هر کسی با چه رویکردی و با چه استراتژی به دنبال استفاده از این تکنیک ها باشد، به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت که یکی از این عوامل روحیات و احساسات درونی فرد در زمان انجام معاملات می باشد. که البته این عامل بیشترین میزان تاثیر را در انتخاب رویکرد مناسب برای استفاده از هر کدام از روش های مدیریت سرمایه در ارز های دیجیتال را دارد.

اگر شما به دنبال انتخاب یک رویکرد مناسب برای پیاده‌سازی روش های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال هستید، لازم است به نکات زیر دقت کنید:

  • در وهله اول هدف شما از معامله گری در این بازار اصلی ترین نقش را در این مورد ایفا خواهد کرد. توصیه ما این است که برای سرمایه ‌گذاری در بازار رمز ارزها به دنبال اهداف منطقی و معقول باشید.
  • به عنوان نکته دوم بایستی شما را به احساسات و هیجانات درونی خود ارجاع بدهیم. بسیاری از افراد هستند که با ۱۰ درصد ضرر از سرمایه اصلی خود تحت فشار روانی بسیار سنگینی قرار گرفته و حتی ممکن است کار آنها به بیمارستان بکشد. برای چنین افرادی حداکثر میزان ضرر در یک معامله باید بسیار کمتر از ۱۰ درصد و در حدود ۲ درصد انتخاب شود. برخی دیگر از افراد هم هستند که تحمل ریسک بالایی داشته و می توانند شرایط وخیم ضرر و زیان در بازار را به راحتی تحمل نمایند.
  • همچنین این نوع پول انتخاب شده برای سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال نیز در انتخاب استراتژی و رویکرد مناسب برای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال اهمیت پیدا خواهد کرد. کسانی که از پول هایی استفاده می کنند که در زندگی شخصی با این پول‌ها نیاز مبرمی نداشته و حتی در صورت از بین رفتن تمام و کمال این پول نیز خدشه ای به زندگی مالی آنها وارد نشود، با آرامش خیال بیشتری اقدام به انجام معاملات نموده و در نتیجه می توانند بهتر و بهینه تر از تکنیک های مدیریت سرمایه در ارز های دیجیتال استفاده نمایند.

البته عوامل دیگری نیز در تعیین استراتژی و رویکرد مناسب برای انتخاب روش مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال دخیل است. شرایط کلی بازار، روش های انتخاب شده برای سرمایه گذاری مواردی از این دست می‌توانند در این باره تاثیر داشته باشند که هر یک از این عوامل نیز بایستی به صورت جداگانه مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

با توجه به این عوامل هر کسی بایستی به دنبال انتخاب استراتژی مناسب برای روش مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال برای معاملات خود باشد. برای اینکه در انتخاب رویکرد مناسب بهتر عمل کنید، در ادامه سه استراتژی اصلی و معمول کاربران برای مدیریت سرمایه در بازار رمز ارزها را با شما در میان می گذاریم که با دقت به آنها می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید. اما قبل از آن باید گوشزد کنیم که این انتخاب باید به گونه‌ای باشد که در نهایت شما را به سود های قابل توجه برساند. از این رو بایستی در انتخاب هر کدام از این رویکردها کاملاً صادقانه عمل کرده و به فکر رویاهای غیر منطقی نباشید.

استراتژی محافظه کارانه یا محتاطانه

مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال

اولین استراتژی که برای انتخاب بهترین رویکرد برای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال باید به معرفی آن بپردازیم، رویکرد محافظه کارانه یا محتاطانه است. رویکردی که هرچند ممکن است خیلی جذاب به نظر نرسد اما توصیه می‌کنیم حتماً کاربران تازه‌کار و کسانی که تجربه بسیار بالایی در نوسان گیری در بازار رمز ارزها را ندارند از این رویکرد برای مدیریت سرمایه معاملات خود استفاده نمایند.

همانطور که از اسم این روش پیدا است، تمام جوانب احتیاطی بایستی برای انجام یک معامله مطمئن در نظر گرفته شود. اولین و مهمترین هدف در رویکرد محافظه کارانه برای انتخاب مدیریت سرمایه ارزهای دیجیتال حفظ سرمایه اولیه است. در واقع این دسته از کاربران بایستی به گونه‌ای در بازار عمل نمایند که در قدم اول سرمایه‌های اصلی آنها به هیچ وجه با ضرر روبرو نشده و کمترین میزان خسارت را از این نظر داشته باشند. در این حالت ضرر نکردن و حفظ سرمایه اولیه نسبت به سود کردن در اولویت اول قرار می گیرد. شاید با خود تصور کنید که داشتن چنین رویکردی در نهایت منجر به سوددهی این بازار برای شما نخواهد شد اما این تصور کاملاً اشتباه است.

افرادی که بتوانند در همان قدم اول سرمایه‌های اولیه خود را حفظ کرده و جلوی وارد شدن آنها به ضرر را بگیرند در ادامه می‌توانند با تکیه بر استراتژی های انجام معامله در بازار رمز ارزها به موفقیت‌های خیلی بزرگی در این بازار برسند. اگر شما موفق شوید در یک بازه زمانی تقریباً مناسب مانند ۳ تا ۴ ماه به بتوانید مانع از ورود ضرر چندان زیاد در سرمایه اولیه خود شوید کم کم روش های کنترل جلوگیری از نظر را ملکه ذهن خود خواهی کرد و سپس نوبت به رو به جلو حرکت کردن و رسیدن به سود خواهد بود.

داشتن رویکرد محتاطانه برای مدیریت سرمایه در ارز های دیجیتال هم برای کاربرانی که به دنبال نوسان گیری در این بازار هستند و هم برای افرادی که به دنبال سرمایه ‌گذاری بلند مدت و در بازه‌های زمانی ۵ سال و بالاتر هستند می تواند رویکرد مناسبی باشد. توصیه می‌کنیم که حتماً و حتماً سرمایه ‌گذاری در بازار ارز دیجیتال را با استفاده از این استراتژی آغاز نموده و بعد از قطعی شدن و کسب تجربه چندین ساله به دنبال استفاده از سایر استراتژی ها برای مدیریت سرمایه خود باشید.

انتخاب و خرید ارزهای دیجیتال با کمترین میزان ریسک، وارد شدن به معاملات با ریوارد به ریسک بسیار بالا، کاهش حجم معاملات در ابتدای کار، دوری جستن از هیجانات و نوسانات بازار و انجام معامله در چنین شرایطی و مواردی از این دست از جمله اقداماتی هستند که شما می‌توانید با اعتقاد به آن‌ها برای معامله در بازار رمز ارزها یک استراتژی محتاطانه و محافظه کارانه برای معاملات خود در پیش بگیرید.

استراتژی تهاجمی

مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال

دومین استراتژی که می تواند شرایط مدیریت سرمایه در عرض های دیجیتال را برای شما کاملاً دگرگون سازد، استراتژی تهاجمی است.  یک روش بسیار پر ریسک و پر خطر که استفاده از آن نیاز به تجربه و تخصص بسیار بالایی دارد و از این گذشته ممکن است خطرات بسیار زیادی را نیز روی سرمایه‌های شما به دنبال داشته باشد. متاسفانه شاهد هستیم که اکثر کاربران ایرانی حتی آنهایی که دانش کافی برای استفاده از روش های مدیریت سرمایه در بازار رمز ارزها را ندارند، ناخواسته از استراتژی تهاجمی برای انجام معاملات خود استفاده می کنند.

یکی از اصلی ترین مزیت های انتخاب استراتژی تهاجمی برای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال امکان رسیدن به سودهای بسیار بسیار هیجانی و انفجاری آن هم در بازه های زمانی بسیار کوتاه مدت است. دقیقا همان تصوری که کاربران ایرانی از این بازار برای میلیاردر شدن در بازه های زمانی کوتاه مدت دارند در این استراتژی نهفته است. است متاسفانه اتخاذ چنین تصمیمی برای انجام معاملات در بازار ارز دیجیتال خیلی زود می تواند کاربران را به افراد ورشکسته و شکست خورده در این بازار تبدیل کند.

انتخاب ارزهای دیجیتال ارزان قیمت با پتانسیل رشد های انفجاری اما با ریسک بسیار بالا، استفاده از تکنیک هایی مانند پامپ و دامپ در انجام معاملات، وارد شدن به معاملات در زمان نوسانات شدید و هیجانات موجود در بازار و مواردی از این دست از جمله تکنیک هایی است که کاربران برای استراتژی تهاجمی در مدیریت سرمایه در بازار ارز های دیجیتال از آنها استفاده می کنند.

استفاده از استراتژی تهاجمی البته با امکان کنترل ریسک برای کاربران وجود دارد. با توجه به اینکه اکثریت کاربران ایرانی که در بازار رمز ارزها به دنبال معامله هستند، تمایل به استفاده از رویکرد تهاجمی در این بازار داشته و نمی توانند احساسات خود را در جلوگیری از استفاده از این روش کنترل کنند، از این رو پیشنهاد می‌کنیم تا این دسته از عزیزان به جای استفاده از استراتژی تهاجمی در شروع کار معاملات خود از استراتژی پوششی استفاده نمایند که در ادامه به تشریح آن می پردازیم.

استراتژی پوششی

مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال

استراتژی پوششی برای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال یک استراتژی بینابین میان استراتژی محتاطانه و تهاجمی است. در این شرایط کاربر هم جوانب احتیاط برای جلوگیری از وارد شدن به ضررها را در نظر می‌گیرد و هم از پتانسیل بازار برای رسیدن به سود های بسیار هنگفت در بازه های زمانی کوتاه مدت نیز استفاده می کند. مسلماً ریسک این روش مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال نسبت به استراتژی محتاطانه بیشتر و نسبت به استراتژی تهاجمی کمتر است و گذشته احتمال رسیدن به سودهای بسیار بالا و انفجاری نیز نسبت به استراتژی محتاطانه بیشتر و نسبت استراتژی تهاجمی کمتر است. اما سوال اینجاست که چگونه می‌توانیم استراتژی پوششی را برای مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال به کار بگیریم؟

برای پیاده‌سازی استراتژی پوششی در مدیریت سرمایه ارزهای دیجیتال لازم است تا حد سرمایه اولیه  و جلوگیری از وارد شدن به ضرر را از اولویت اصلی خود قرار دهید. با این استراتژی شما تمام جوانب احتیاط را در نظر خواهیم گرفت اما کم کم و با وارد شدن معاملات شما به سود می توانید استراتژی دوم را نیز به معاملات خود اضافه نماید. در واقع در این حالت شما قسمتی از سودهای حاضر از معاملات محتاطانه خود را به صورت پر ریسک و بر روی رمز ارز هایی با امکان روش های انفجاری سرمایه گذاری می کنید.

مسلماً حجم سود های انتخاب شده برای قرار گرفتن در بخش پر ریسک بازار به شرایط خود کاربر باز می گردد و البته اهدافی که وی از انجام معاملات در این بازار دارد.  با توجه به اینکه شما در اولویت اول از استراتژی محتاطانه برای کنترل ضررهای استفاده می‌کنید عملاً تهدید آنچنانی برای سرمایه اولیه شما در بازار وجود نخواهد داشت و از این بابت میتوانید خیالی راحت داشته باشید. اما با توجه به وارد کردن سود ها در بخش پر ریسک بازار، این احتمال وجود دارد که شما تمام سودهای خود را از دست داده و آنها را به دل بازار بسپارید. در واقع از دست دادن کامل سود ها یا رسیدن به سود های کاملاً انفجاری و زیاد تاوانی است که شما با انتخاب استراتژی پوششی برای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال باید بپردازید.

اصول مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

بخش قابل توجهی از آموزش مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال را که اتفاقاً نکات بسیار مهمی هم هستند را تا اینجای مقاله با شما مرور کرده و اکنون شما به اهمیت استفاده از این روش ها نیز آگاه هستید. در این بخش از مقاله سعی داریم تا  اصول مدیریت سرمایه ارزهای دیجیتال را با شما در میان بگذاریم. با توجه به تکنیک ها و روش هایی که در بخش‌های قبلی به معرفی آنها پرداختیم، احتمالاً در حال حاضر خودتان نیز می توانید برخی از این اصول را پیش بینی کرده و با رعایت آنها در بازار رمز ارزها معاملات مطمئن‌تری برای خود رقم بزنید.

مدیریت سرمایه همانطور که از اسمش پیداست قرار است سرمایه‌های شما را به نحوی مدیریت نماید داد در نهایت شما به سمت سود دهی پیشرفته و ضرر ها فاصله بگیرید. سیستمی که نتواند چنین عملکردی برای شما به دنبال داشته باشد عملاً یک سیستم مدیریت سرمایه مناسب نبوده و استفاده از آن نیز را به هیچ وجه توصیه نمی کنیم. البته این مهم زمانی خواهد بود که شما تمام روشها و اصول حاکم بر مدیریت سرمایه در نظر گرفته شده را به صورت مو به مو در بازار اجرا کنید و شانه خالی کردن اجتناب نمایید. تنها در این صورت است که شما می توانید یک روش مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و نسبت به کارا بودن و یا ناکارآمد بودن آن تصمیم گیری کنید.

برای اینکه یک روش مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال در نهایت بتواند تمام مزیت های لازم را برای شما به دنبال داشته باشد لازم است تا اصول زیر بر آن حاکم باشد:

اولین اصل مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال ضرر نکردن است

کاربران زیادی هر روز وارد بازار رمز ارزها شده و به دنبال استفاده از روش های مختلف سرمایه گذاری در این بازار هستند. اما بسیاری از این افراد خیلی زود تمام سرمایه های خود را از دست داده و دست از پا دراز تر بازار را ترک می کنند. بسیاری از این تریدرها حتی فرصت استفاده از بسیاری از روش ها و استراتژی های ترید در بازار رمز ارزها را نیز پیدا نکرده و قبل از آن با ضررهای هنگفت مجبور به خروج از بازار می شوند. این شرایط به دلیل اهمیت قائل نشدن برای مدیریت سرمایه و اصل اول آن است. برای اینکه شما در این بازار به موفقیت های مالی برسید، ابتدا باید در آن حضور پیدا کرده و این حضور خود را حفظ کنید.

اگر شما خیلی زود از بازار خارج شده و تمام سرمایه خود را از دست بدهید، عملا فرصتی برای رسیدن به سود هم پیدا نخواهید کرد. از این رو اصل اول مدیریت سرمایه را با فونت بزرگ بر روی دفتر کار خود یادداشت کنید.

یک نکته جالب درباره این اصل مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال این است که واقعاً اجرای آن سخت است. کمتر کسی را می توان پیدا کرد به خصوص در قدم های ابتدایی مسیر این اصل را رعایت کند. بسیاری از کاربران حتی نمی توانند چند روز در بازار دوام بیاورند. ضرر نکردن در چنین بازارهایی هنری است که هر تریدری آن را ندارد. این مهم بیشتر به هیجانات و عدم کنترل احساسات باز می گردد. توصیه می کنیم که حتما این اصل را در ذهن سپرده و قبل از اینکه به فکر سودهای زیاد و میلیاردر شدن باشید، جلوی ضررها را بگیرید.

دومین اصل  مدیریت سرمایه در بازار رمز ارز ها بهینه سازی سودها است

در قدم دوم و به عنوان اصل دوم مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال شما باید بتوانید سودهای خود را بهینه کنید. در بخش مربوط به حد سود توضیح دادیم که لازم است تا شما سودهای خود را کنترل نمایید و مراقب باشید تا بازار آنها را پس نگیرد. متاسفانه اگر پای صحبت بسیاری از تریدرهای قدیمی ارزهای دیجیتال بنشینید، یک خاطره مشترک در میان همه آنها وجود دارد. رسیدن به سودهای بسیار زیاد اما با طمع دوباره برگشت به شرایط قبلی و حتی از دست دادن سرمایه اصلی.

جدای اینکه این موضوع چقدر درست است یا خیر، اما عدم مدیریت سودها ریشه در احساسات و هیجانات کاربران دارد. وقتی معاملات وارد سود می شود، کاربران برای رسیدن به سودهای هنگفت آن معامله را فراموش می نمایند. در حالی که باید به سرعت تصمیمات منطقی برای استفاده بهینه از سودها اتخاذ شود. برای این منظور لازم است تا یکی از تکنیک های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال را در دستور کار قرار دهید. در این صورت نگران از بین رفتن سودهای خود نخواهید شد.

سومین اصل مدیریت سرمایه هدایت آنها به سمت معاملات مطمئن تر و با ریسک پایین است

به عنوان سومین اصل مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال باید شما را به هدایت سودها به معاملاتی با ریسک های پایین تر ترغیب کنیم. به این معنی که لازم است تا معاملات خود را بعد از رسیدن به سود به سمت معاملاتی ببرید که ریسک های کمتری دارند. این اصل نیز باعث می شود تا شما در دراز مدت همچنان به روند سودآوری خود ادامه دهید.

دقت کنید که رمز ارزهای بسیار زیادی در بازار وجود دارند که رسیدن به سود با آنها به صورت مقطعی است و در دراز مدت امیدی به حضور دائمی و موفقیت آمیز آنها در بازار نیست. با در نظر گرفتن این نکته باید بدانید که سرمایه گذاری روی این دسته از ارزهای دیجیتال نیز باید به صورت میان مدت و کوتاه مدت باشد. اما بسیاری از کاربران بعد از رسیدن به سود تمایل به چند برابر کردن آن را پیدا می نمایند. در این مواقع بهترین تصمیم این است که از این معاملات خراج شده و به دنبال خرید رمز ارزهایی با اطمینان بیشتر و آینده درخشان تر باشید.

چهارمین اصل مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال خارج کردن اصل سرمایه خواهد بود

به عنوان چهارمین اصل مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال نیز باید توجه شما را به خارج کردن اصل سرمایه از بازار بعد از رسیدن به سودهای قابل توجه جلب کنیم. در واقع شما باید بعد از رسیدن به سود اصل سرمایه خود را از بازار خارج نمایید. این مه مهم از نظر تکنیکالی و هم از نظر فکر و ذهن به مراتب می تواند شرایط بهتری برای شما ایجاد نماید. حتی خارج کردن بخشی از سودها از بازار نیز می تواند شدت راحت تر شدن خیال شما را بیشتر نماید.

مدیریت سرمایه راه نجات در بازار ارز دیجیتال

مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال راه نجاتی است تا شما را از گزندهای بازار در امان نگه داشته و در نهایت شما را در یک مسیر روشن و سودآور قرار دهد. اگر با در نظر گرفتن یکی از تکنیک های مدیریت سرمایه وارد بازار شوید، در نهایت می توانید عملکرد بهتری برای خود در نظر گرفته و به موفقیت های قابل توجه در این بازار برسید. کسب سود و رسیدن به سودهای انفجاری خواسته همه ما در این بازار است. اما این خواسته نباشد شما را به سمت اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و غیر منطبق بر منطق بازار رمز ارزها هدایت نماید. این همان سمی است که در سال های اخیر باعث از بین رفتن سرمایه های زیادی در این بازار شده است.

مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال راهکاری است تا شما را از چنین شرایطی دور نکه دارد. اگر به این موارد و تکنیک ها دقت کنید، در نهایت موفقیت به شدت به شما نزدیک خواهد بود. در غیر این صورت نیز باید ورود شما را نیز به جمع افراد شکست خورده در این بازار خوش آمد بگوییم.

مدیریت سرمایه در کریپتو را جدی بگیرید

از میان تمام بازارهای مالی و سرمایه گذاری دست روی یکی از پر ریسک ترین آنها یعنی بازار کریپتوکارنسی گذاشته اید. در این بین به دنبال انجام معاملاتی با رسیک بالا هستید و آماده می شوید تا شرایط ایده آلی را برای معاملات خود رقم بزنید. اما جالب است که حتی در چنین بازار پر ریسکی هم خیلی ها حاضر به استفاده از روش های مدیریت ریسک نیستند و همچنان روی بالاتر بردن ریسک ها پافشاری دارند. برای اینکه از این شرایط خارج شوید، نیاز است تا از تکنیک های مدیریت سرمایه استفاده کنید.

فراموش نکنید که مدیریت سرمایه در کریپتو در واقع در حال کاهش ریسک های ما در این بازار هستند. در بازاری که هر لحظه ممکن است دارایی های ما تحت تاثیر اتفاقات مختلف با نوسانات شدیدی روبرو شود، از این رو بهتر است در این باره تامل بیشتری داشته باشید. توصیه جدی می کنیم که مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال را همیشه در روند معاملات خود در پیش بگیرید. استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه در کریپتو می تواند یک راه حل ساده تر برای میلیاردر شدن در بازار را در اختیار شما قرار دهد.

کلام آخر


با  مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال آشنا شدید . اکنون به خوبی می‌دانید که این تکنیک ها چه کارکردی در بازار دارند. واقعیت این است که آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال بیشتر از اینکه مربوط به مطالعه و مرور نکات و موارد باشد، مربوط به تقویت احساسات و هیجانات است. وگرنه یاد گرفتن فرمول مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال کار چندان پیچیده‌ای نیست و نیاز به هوش بالایی هم ندارد. اما پیاده‌سازی آنها و پایبند بودن به این اصول است که بسیار مشکل بوده و هر کسی از عهده آن بر نمی‌آید.

مدیریت ریسک در ارز دیجیتال لازمه یک شروع مناسب و سپری کردن پله‌های موفقیت است. برای اینکه در همان شروع کار با سر به زمین نخورید، لازم است تا در این باره تمام جوانب احتیاط را در نظر گرفته و سپس برای موفقیت خود قدم بردارید.

تمام تلاش ما در مجموعه کانون بورس ارائه بهترین نکات آموزشی برای انجام ترید بهتر سرمایه گذاران ایرانی در بازار رمز ارزها است. آموزش مدیریت سرمایه نیز یکی دیگر از موارد آموزش رایگان ارز دیجیتال محسوب می شود که سعی کردیم تا در ارائه آن هیچ نکته ناگفته‌ای باقی نگذاریم. حالا تصمیم با شما است که این نکات را در معاملات خود رعایت کنید یا از کنار آنها به سادگی عبور نمایید. با شرکت در دوره ارز دیجیتال نیز این امکان را خواهید داشت تا با تمرین بیشتر این تکنیک ها را بیشتر در ذهن خود سپرده و از آنها برای رسیدن به موفقیت بیشتر استفاده کنید. فراموش نکنید که هیچ موفقیتی مخصوصاً در بازارهای مالی اتفاقی به دست نمی‌آید.

در دوره آموزش ارز دیجیتال در کنار شما هستیم تا تمام جزئیات لازم برای مدیریت سرمایه در کریپتو را در اختیار شما قرار دهیم. البته در دوره آموزش آنلاین ارز دیجیتال نیز دقیقا همان آموزش ها با همان کیفیت در دسترس هستند و می توانید بدون نیاز به شرکت در دوره حضوری از این نکات آموزشی استفاده کنید.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: