لوگو کانون بورس

فرق کوین و توکن چیست + انواع توکن و آزمون تشخیص

فرق کوین و توکن
شما در حال مطالعه مقاله ۶ از ۴۷ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

فرق کوین و توکن چیست و چرا باید درباره هر دو این دو در بازار رمز ارزها بدانیم؟ برای کسانی که آموزش ارز دیجیتال در اولویت قرار گرفته و ترجیح می‌دهند تا از بهترین امکانات برای خود استفاده کنند، اطلاعات می‌تواند بهترین گزینه باشد. شما باید در وهله اول آموزش های اولیه مربوط به این بازار را پشت سر گذاشته و سپس به دنبال تریدر شدن باشید. استفاده از دوره ارز دیجیتال کانون بورس می‌تواند پایانی برای تمام نیازهای شما در این بازار باشد. برای کسانی که هم در پی استفاده از آموزش های رایگان هستند، مجموعه بسیار کاملی را آماده کرده‌ایم که در آن تمام مسائل را به ترتیب بررسی خواهیم کرد.

“جملات کلیدی مقاله:

  • کوین به دسته ای از ارزهای دیجیتال اطلاق می‌شود که دارای شبکه بلاک چین مستقل هستند. مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل و … .
  • توکن ها به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شوند که شبکه بلاک چین اختصاصی نداشته و روی شبکه بلاک چین سایر ارزها پیاده سازی شده و از فناوری آنها استفاده می‌کنند. مانند مانا، شیبا، تتر و … .
  • انواع توکن ها را می‌توان برای سرمایه گذاری، حفظ ارزش دارایی های نقدی، استفاده برای پرداخت های اینترنتی و … خریداری کرد.
  • توکن های NFT و توکن های متاورس محبوب ترین توکن های این روزهای بازار رمز ارزها می‌باشند.

در این مقاله نیز نوبت به بررسی موضوع جذاب توکن چیست و تفاوت های آن با کوین می‌رسد. اگر با انواع توکن ها آشنا شود، بهترین معاملات را برای خود رقم خواهید زد. انواع توکن های NFT یا انواع توکن متاورس همگی جذابیت‌های بالایی برای سرمایه گذاری دارند. از این رو این مقاله را می‌توانید یکی از مهم ترین و جذاب‌ترین بخش از آموزش های ترید در بازار ارز دیجیتال تلقی کنید.

آزمون تشخیص فرق کوین و توکن چیست


برای این که چالش فرق کوین و توکن چیست را از همین ابتدا با اهمیت بسیار زیادی برای شما تشریح کنیم، نیاز است تا چند سوال مهم درباره این موضوع را با شما مطرح کنیم. با پاسخ دادن به این سوالات میزان اطلاعات خود درباره این دو نوع ارز دیجیتال را محک خواهید زد. البته شایان ذکر است که کسانی که به بیش از دو سوال در این تست پاسخ غلط می‌دهند، بایستی حتماً تفاوت های کوین و توکن را یک بار از روی این مقاله بنویسند!

فراموش نکنید که نمره آزمون خود را در انتها و در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید تا میزان آگاهی کاربران ایرانی را به بازار رمز ارزها بررسی کنیم. پاسخ سوالات را با غلط و درست بدهید.

۱- وجود پسوند کوین (مانند بیت کوین) در انتهای یک ارز دیجیتال یعنی آن ارز کوین است.

غلط

۲- توکن ها در شبکه ارز دیجیتال اتریوم به وجود می‌آیند.

غلط

۳- بهترین کوین ارز دیجیتال اتریوم است.

غلط

۴- بهترین توکن ارز دیجیتال تتر است.

درست

۵- ارزش بازار توکن ها در نهایت کمتر از ۱۰ میلیارد دلار است.

غلط

۶- میم کوین ها در دسته توکن ها قرار می‌گیرند.

غلط

۷- سولانا بهترین توکن در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

غلط

۸- بیشتر توکن ها بر روی شبکه اتریوم ساخته شده‌اند.

درست

۹- رپد بیت کوین (WBTC) یک توکن است.

درست

۱۰- دوج کوین یک توکن است.

غلط

چرا باید بدانیم که فرق کوین و توکن چیست

فرق کوین و توکن چیست و چرا باید درباره تفاوت این دو بدانیم؟ اگر با این سوال در ذهن خود روبرو هستید، جای مناسبی تشریف آورده‌اید. زیرا قرار است این موضوع را به دید سرمایه گذاری و ترید در از دیجیتال برای شما مورد بررسی قرار دهیم، نه صرفاً یک مقاله خشک و خالی برای تعریف کوین و رسیدن به اینکه توکن چیست .

اگر از تریدرها و معامله گران با سابقه بازار رمز ارزها باشید، بنابراین باید با انواع توکن ها اعم از توکن های NFT یا توکن های متاورس آشنا باشید و فرق کوین و توکن را نیز بدانید و حتی اهمیت آن را نیز درک کنید. پس اگر هنوز با این موضوع آشنا نیستید، پر واضح است که شما هنوز تجربه لازم برای حضور کامل در بازار رمز ارزها را ندارید.

اهمیت اینکه بدانیم فرق کوین و توکن چیست در این است که هر کدام از این دو فاندامنتال مختلفی دارند. برای بررسی و ارزیابی یک ارز دیجیتال باید اطلاعات مختلف فاندامنتالی مربوط به آن را ارزیابی کنید که یکی از مهم ترین این اطلاعات بررسی شبکه بلاک چین آن است. در همین اولین قدم لازم است بدانید که ارز دیجیتال شما کوین است یا توکن.

“پس برای یک سرمایه گذاری موفق در بازار ارزهای دیجیتال باید بدانیم که فرق کوین و توکن چیست “

کوین چیست توکن چیست

کوین اصطلاحاً به ارزهای دیجیتالی اطلاق می‌شود که دارای شبکه بلاک چین اختصاصی باشند. هر چند در مقاله فرق کوین و توکن چیست قرار است تفاوت های زیادی را برای این دو با هم بررسی کنیم، اما تنها مشخصه اصلی که این دو را از هم متمایز می‌نماید، وجود یا عدم وجود شبکه بلاک چین اختصاصی است. در تمام تفاوت های دیگر می‌توانید استثناء پیدا کنید و کلیت هم ندارند.

کوین ها ارزهای دیجیتالی هستند که معمولاً از همان روز نخست با یک برنامه ریزی دقیق و اهداف خاصی به وجود می‌آیند و یک تیم توسعه دهنده قوی پشت آنها قرار دارد. (این موارد می‌تواند برای توکن ها نیز رخ دهد.

“یک نکته مهم”

” دقت کنید که اصطلاحات و کلمات مورد استفاده در بازار رمز ارزها شما را فریب ندهد. هر چند کوین و توکن با هم تفاوت های زیادی دارند، اما هر ارز دیجیتال یا اصطلاحی که در انتهای آن از کوین استفاده شده باشد، به این معنی نیست که آن ارز کوین است. برخی از رمز ارزها و اصطلاحات با توجه به شرایط نام گذاری اصطلاح کوین را در انتهای خود دارند. “

برای مثال استیبل کوین اصطلاحی است که به ارزهای دیجیتال با قیمت ثابت اطلاق می‌شود که تتر معروف ترین آنها است. اما لزوماً این ارزها کوین نیستند که باز هم تتر معروف ترین آنها است که یک استیبل کوین اما توکن است.

انواع کوین چیست

برای اینکه بفهمیم فرق کوین و توکن چیست یکی از قدم ها شناخت انواع کوین ها و توکن ها می‌باشد. دسته بندی انواع کوین ها بیشتر با استفاده از اهداف پروژه آنها است. پروژه هایی که یک هدف مشخص را دنبال می نمایند، معمولاً در یک دسته قرار می‌گیرد. یکی از رایج ترین تقسیم بندی ها در این باره تقسیم آنها به دو دسته بیت کوین و آلتکوین است. بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال در یک دسته جداگانه قرار می‌گیرد و سایر کوین ها نیز به عنوان جایگزینی برای بیت کوین در دسته آلتکوین ها قرار دارند.

استفاده از اصطلاحات دیگری هم برای معرفی کوین ها رایج است که این اصطلاحات نیز از روی اهداف و شرایط پروژه آنها تعریف می‌شود. برای مثال استیبل کوین

لیست ۱۲ کوین برتر بازار با مارکت کپ بیش از ۱۰ میلیارد دلار

#۱ بیت کوین (BTC) – Bitcoin

#۲ اتریوم (ETH) – Ethereum

#۳ بایننس کوین (BNB) – Binance Coin

#۵ سولانا (SOL) – Solana

#۶ کاردانو (ADA) – Cardano

#۸ ریپل (XRP) – XRP

#۹ آوالانچ (AVAX) – Avalanche

#۱۰ ترا (LUNA) – Terra

#۱۱ پولکادات (DOT) – Polkadot

#۱۲ دوج کوین (DOGE) – Dogecoin

#۱۴ پولیگان (MATIC) – Polygon

#۱۸ لایت کوین (LTC) – Litecoin

بیت کوین چیست توکن چیست

به عنوان اولین ارز دیجیتال جهان نمی‌توان درباره کوین ها صحبت کرد و به بررسی بیت کوین نپرداخت. اگر نمی‌دانید که بیت کوین چیست، توصیه می‌کنیم که حضور رد بازار رمز ارزها را به زمان دیگری بعد از طی کردن دوره ارز دیجیتال و یا استفاده از پکیج غیر حضوری ارز دیجیتال موکول کنید.

بیت کوین اولین ارز دیجیتال توسعه یافته در جهان است که مسلماً برای حضور نیاز به یک شبکه بلاک چین داشت. این رمز ارز را می‌توانید با مخفف BTC در بازارها مشاهده کنید.

هایلایت هایی درباره کوین ها

  • کوین بودن یک ارز دیجیتال به خودی خود به معنای اعتبار قابل توجه آن است، اما این موضوع همیشه باعث برتری آنها نسبت به توکن ها نمی‌شود.
  • بیت کوین اولین ارز دیجیتال و اولین کوین است.
  • اتریوم دومین کوین مشهور در جهان است که دارای شبکه بسیار گسترده‌ای می‌باشد.
  • کوین ها در شبکه های نوآورانه تولید می‌شوند. در واقع شبکه بلاک چین یک کوین جدید باید چیزی به شبکه های قبلی اضافه کند و برتری و مزیتی همراه داشته باشد.
  • اهداف کوین ها ممکن است با هم متفاوت باشد و یا در صورت مشترک بودن معمولاً تیم های توسعه دهنده به دنبال ارائه مطلوب‌تر یک نتیجه در آن هستند.
  • آلتکوین بودن یک ارز دیجیتال به معنی ضعف در آن نیست. بلکه آلت کوین بودن آن تنها به معنی این است که کوین مورد نظر بیت کوین نیست.

توکن چیست

توکن چیست

اما نوبت به بررسی توکن ها رسیده و باید قبل از اینکه به موضوع فرق کوین و توکن چیست برسیم، تعریفی از توکن و انواع آن نیز داشته باشیم. اگر عبارت توکن چیست را در اینترنت جستجو کرده باشید، متوجه خواهید شد که این اصطلاح تنها مختص بازار ارزهای دیجیتال نیست و در قراردادها و عملیات بانکی نیز از آن به وفور استفاده می‌شود. توکن ارز دیجیتال را نباید با توکن بانک ها و موسسات مالی اشتباه بگیرید. این دو مقوله هایی کاملاً متفاوت نسبت به یکدیگر هستند.

توکن ها در بازار رمز ارزها به نوعی از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که تعریف مشخصی دارند. اما این تعاریف به هیچ وجه نشان دهنده خوب و بد بودن این دو نیست. برخی از کاربران به صورت پیش فرض، توکن ها را فاقد اعتبار می‌دانند، اما این موضوع اصلاً صحیح نیست. در ادامه با بررسی انواع توکن های NFT و هم چنین انواع توکن متاورس درک خواهید کرد که این توکن ها چقدر می‌توانند مهم باشند.

توکن چیست به زبان ساده

توکن ارز دیجیتال چیست ؟ توکن چیست به زبان ساده همه ما را به یک تعریف می رساند.

“ارز دیجیتالی که بلاک چین مستقل نداشته و بر روی بلاک چین سایر کوین ها پیاده سازی شده باشد، توکن نامیده می‌شود.”

در این تعریف ساده هیچ اشاره‌ای به اهداف و ویژگی ها و حتی خوب و بد بودن توکن ها نشده است و اصلاً چنین چیزی تنها از روی توکن بودن یا کوین بودن قابل تشخیص نیست. دقت کنید که در بهترین ارز دیجیتال جهان هم اگر از خود شبکه بلاک چین مستقل نداشته باشد، خود به خود وارد دسته بندی توکن ها خواهد شد و بدترین ارز دیجیتالی جهانم هم در صورت داشتن شبکه بلاک چین مستقل می‌تواند وارد دسته بندی کوین ها گردد.

برای اینکه پاسخ سوال فرق کوین و توکن چیست را بهتر درک کنید، لازم است تا شما را با یک مثال ساده همراه نماییم. فرض کنید شما تمایل به ایجاد یک ارز دیجیتال جدید در بازار دارید. چه راه‌حل‌هایی پیش روی شما است؟

شما می‌توانید با روزها و ماه‌ها وقت گذاشتن و برنامه نویسی های پیش رفته یک شبکه بلاک چین اختصاصی برای ارز دیجیتال خود توسعه داده و آن را به مانند یک کوین جدید وارد بازار کنید. آیا طی کردن این پروسه به معنی اعتبار زیاد ارز دیجیتال شما خواهد بود؟ خیر. همه چیز به اهداف و برنامه های شما از توسعه آن بستگی خواهد داشت.

راه حل دوم این است که شما وارد بلاک چین یک ارز دیجیتال قدیمی شده و رمز ارز خود را به مانند یک توکن و در کمتر از چند دقیقه پیاده سازی کنید. آیا این موضوع به معنی بی اعتبار بودن آن است؟ خیر. همه چیز به برنامه ریزی ها، اهداف و کاربردهای و البته مزیت های ارز دیجیتال شما بستگی خواهد داشت. هر چند نمی‌توانید مانند یک کوین، مزیت ها و ویژگی های جدیدی برای آن در نظر بگیرید.

لیست توکن های برتر و با مارکت کپ بیش از ۱۰ میلیارد دلار

#۴ تتر – Tether (USDT)

#۷ یو اس دی کوین – USD Coin (USDC)

#۱۳ شیبا اینو – SHIBA INU (SHIB)

#۱۵بایننس یو اس دی – Binance USD (BUD)

#۱۶ کریپتو دات کام کوین – Crypto.com Coin (CRO)

#۱۷ رپد بیت کوین – Wrapped Bitcoin (WBTC)

#۲۰۱هکس – HEX (HEX)

ویژگی های توکن چیست فرق کوین و توکن چیست

قبل از اینکه به بحث فرق کوین و توکن چیست برسیم، لازم است تا مفهوم توکن را به صورت کامل و دقیق برای شما تشریح کرده باشیم. با تعریف توکن آشنا شدید و اکنون می‌دانید که چگونه می‌توان توکن و کوین ها را از هم متمایز نمود. اما قضیه به همین سادگی هم نیست. هر چند با داشتن و نداشتن شبکه بلاک چین شما می‌توانید کوین و توکن را از هم متمایز کنید، اما این مهم منجر به درک بهتر بودن یکی از این دو نخواهد شد. برای این منظور ابتدا باید با ویژگی های توکن ها آشنا شوید.

ویژگی یک توکن خاص بنا به اهداف و شرایط توسعه آن تعیین می‌شود. از این رو به هیچ وجه نمی‌توان به صورت عمومی ویژگی های هر توکن را بررسی کرد. ممکن است خیلی از ویژگی ها در بسیاری از توکن ها وجود نداشته باشد و یا حتی برخی از ویژگی های کوین ها را نیز بتوان در مشخصات توکن هایی خاص پیدا کرد.

بدین رو در این بخش ما تنها ویژگی های عمومی توکن ها را با شما در میان می‌گذاریم.

  • اولین ویژگی توکن ها مربوط به اهداف آنها است. در این زمینه اکثریت توکن ها بسیار ضعیف عمل می‌کنند.
  • قابل برنامه نویسی بودن بر روی پروتکل های نرم افزاری را نیز می‌توان یکی دیگر از ویژگی های عمومی توکن ها دانست.
  • عدم نیاز برای مجوز برای توسعه توکن ها و استفاده از آنها
  • شفافیت تراکنش ها را نیز می‌توان از ویژگی های عمومی توکن ها تعریف کرد.
  • حتی برای توسعه آنها نیاز به اعتماد کاربران نیز وجود ندارد.

اهداف توسعه توکن

اوین ویژگی توکن ها در اهداف آنها است. بیش از ۹۰ درصد توکن های توسعه یافته هیچ هدفی را دنبال نمی‌کنند. جالب است نه؟ در اکثر مواقع توکن های توسعه یافته تنها با هدف پولدار کردن افراد، کلاهبرداری، یک شوخی یا کل‌کل میان کاربران و مواردی از این دست توسعه می‌یابند که در درجه اول هیچ ارزشی نمی‌تواند برای ارز دیجیتال توسعه یافته ایجاد کند.

اما با این حال توکن هایی هم هستند که اهداف بسیار عالی را دنبال کرده و می‌توان از آنها برای موارد مختلفی استفاده نمود. برای مثال انواع توکن متاورس با اهداف بسیار خاصی توسعه پیدا کرده‌اند و همه کاربران نیز به کاربردی بودن و ویژگی های عالی آنها اذعان دارند.

نحوه ساخت توکن چیست


فرق کوین و توکن چیست

اولین توکن با نام Mr Coin در سال ۲۰۱۳ و بر روی شبکه بیت کوین توسعه پیدا کرد. هدف از آن چه بود؟ کسب سود و پولدار کردن ایده پردازان آن. اما این افراد حریص ناخودآگاه باعث به وجود آمدن چرخه جدیدی در بازار رمز ارزها شدند که اکنون توکن های بسیار جالبی را در بازار به همین دلیل شاهد هستیم.

ساخت توکن بسیار ساده است و نیاز به دانش برنامه نویسی خیلی قدرتمندی ندارد. البته مسلماً هر چقدر دانش برنامه نویسی فرد توسعه دهنده بیشتر باشد، توکن به وجود آمده نیز حرفه ای تر و کاربردی تر خواهد بود. اما با این حال حتی من و شما نیز بدون دانش برنامه نویسی می‌توانیم برای توسعه یک توکن در شبکه اتریوم یا سایر رمز ارزها اقدام کنیم. به همین دلیل است که صدها توکن بی ارزش و فقط برای کلاهبرداری یا پولدار کردن برخی از افراد توسعه پیدا می‌نماید.

“جالب است بدانید که بسیاری از توکن هایی که در سال ۲۰۱۷ بر روی پلتفرم های مختلف ساخته شده و با قیمت های بسیار بالا معامله می‌شدند، اکنون حتی در بازار رمز ارزها وجود خارجی هم ندارند. چه افرادی در سرمایه گذاری بر روی این توکن ها کل دارایی های خود را از دست دادند و چه کسانی هم میلیون ها دلار سود کردند.”

چرا ساخت توکن؟

یکی از اصلی ترین مواردی که در تشریح پاسخ پرسش فرق کوین و توکن چیست باید به آن پرداخت، همین روند ساخت این دو است. با توجه به اینکه ساخت کوین نیاز به زمان و انرژی بسیار زیاد و دانش برنامه نویسی آن هم توسط یک تیم کاربلد دارد، و در عوض ساخت توکن در کمتر از چند ساعت به پایان می‌رسد، ساخت این دسته از رمز ارزها بسیار رایج تر شده است.

“اما چه کنیم که نمی‌توان بخش کلاهبرداری ساخت توکن ها را از بخش توکن های پر کاربرد و عالی متمایز نمود و هر دو این دسته توکن ها دائماً در حال ساخت هستند.”

انواع توکن چیست


فرق کوین و توکن چیست

انواع توکن های ارز دیجیتال در دسته بندی های مختلف و با کاربردهای مختلف توسعه یافته‌اند. معرفی همه انواع توکن های ارز دیجیتال نیاز به ده ها مقاله مختلف دارد. در این مقاله برای درک بهتر شما از بابت تفاوت کوین و توکن سعی کرده‌ایم تا دسته بندی های اصلی توکن ها را معرفی کنیم. دقت داشته باشید که این دسته بندی ها نیز هر روز با ایجاد توکن های جدید توسعه پیدا کرده و بیشتر می‌شوند. هم چنین دسته بندی های جدید تری را نیز برای توکن ها شاهد هستیم.

یکی از دسته بندی های رایج برای انواع توکن های ارز دیجیتال این رمز ارزها را به دو دسته توکن های مثلی یا تعویض پذیر و غیر مثلی یا غیر قابل تعویض تقسیم می‌کند. اگر با پاسخ سوال NFT چیست آشنا باشید، می‌دانید که توکن های غیر مثلی یا NFT چه ویژگی هایی دارند.

توکن کاربردی (Utility Tokens)

انواع توکن های ارز دیجیتال

اولین دسته از انواع توکن های ارز دیجیتال که باید به شما معرفی کنیم، توکن های کاربردی هستند. بیشترین تعداد توکن ها در این دسته بندی قرار می‌گیرند. حتی آنهایی که هدف خاصی هم از توسعه آنها وجود ندارد نیز به نوعی به این دسته اضافه می‌شوند. کاربردی بودن به این معنی که از آنها برای موردی خاص مثلاً پرداخت هزینه های یک شبکه استفاده می‌شود.

برای مثال شما می‌توانید از توکن لینک برای پرداخت هزینه های شبکه چین لینک استفاده کنید. بیشتر توکن های توسعه یافته در شبکه اتریوم که درصد قابل توجهی از توکن های بازار را تشکیل می‌دهند، در این دسته قرار دارند. خود اتریوم را نیز می‌توان یک ارز دیجیتال کاربردی برای پرداخت هزینه ها در نظر گرفت.

توکن اوراق بهادار (Security Tokens)

یکی دیگر از دسته بندی های انواع توکن های ارز دیجیتال توکن های اوراق بهادار است. این دسته از توکن ها در واقع سهی از یک دارایی را به خریدار اطلاق می نمایند. دقیقاً همان کاربرد اوراق بهادار را در بازار واقعی دارند. با خرید هر توکن از اوراق بهادار شما مالک بخشی از کل شرکت عرضه کننده این توکن ها خواهید شد. این دسته از توکن ها بیشتر برای سرمایه گذاری در دراز مدت رایج شه و در کوتاه مدت ممکن است خیلی سودده نباشند.

توکن حاکمیتی (Governance Tokens)

انواع توکن های ارز دیجیتال

نوع دیگری از انواع توکن های ارز دیجیتال است که برای هدف خاصی توسعه پیدا کرده‌اند، توکن های حاکمیتی هستند. از این توکن ها به عنوان برگ رای نیز یاد می‌شود. در واقع داشتن آنها باعث می‌شود تا شما در تصمیمات کلان شرکت توسعه دهنده آن توکن حق رای داشته و در تصمیمات شرکت داده شوید. فرآیندی که می‌تواند در آینده برای رای گیری های واقعی نیز از آن استفاده نمود.

در حال حاضر معروف ترین توکن حاکمیتی توکن Uniswap توکن بومی صرافی غیر متمرکز یونی سوآپ است که با همین هدف توسعه پیدا کرده است. حتی این دسته از توکن ها را نیز به نوعی می‌توان در دسته Utility Tokens قرار داد. صرافی های غیرمتمرکز از این دسته از توکن های بیشتر استفاده می کنند.

توکن دارایی (Asset Tokens)

دسته دیگری از انواع توکن های ارز دیجیتال توکن های دارایی هستند که نشان دهنده ارزش یک دارایی فیزیکی در بازار دیجیتال می‌باشند. شما برای اثبات اینکه سهام دار یک شرکت بزرگ واقعی در بازار ارزهای دیجیتال هستید، باید از توکن های دارایی استفاده کنید. دقت کنید که این توکن ها دسته بندی متفاوتی با توکن های بهادار می‌باشند اما از نظر ماهیت به آنها شباهت های زیادی دارند.

توکن جایزه (Reward Tokens)

یکی دیگر از انواع توکن های ارز دیجیتال توکن های جایزه هستند. این دسته از توکن ها معمولاً به عنوان جایزه به مشتریان وفادار اهدا می‌شود و کاربرد آنها تشویق کاربران برای سرمایه گذاری در شرکت یا سازمان خاصی است. حتی بانک ها نیز از این توکن ها برای همین منظور استفاده می نمایند. هر کسب  و کاری می‌تواند از توکن جایزه برای بالا بردن رغبت کاربران به سرمایه گذاری و خرید محصولات و نگهداری از توکن های آنها استفاده کند.

توکن های پرداخت (Payment Tokens)

انواع توکن های ارز دیجیتال

هر چند یکی از انواع توکن های ارز دیجیتال را به توکن های پرداخت تقسیم می‌کنند، اما واقعاً ایجاد تمایز میان این دسته از توکن ها با توکن های کاربردی بسیار مشکل است. به توکن هایی که از آنها برای پرداخت هزینه ها استفاده می‌شود، اصطلاحاً توکن های پرداخت گفته می‌شود. بیت کوین به عنوان هدف اصلی برای همین موضوع توسعه پیدا کرده و قرار بوده تا جایگزینی برای ارز فیات شود تا از آن به راحتی در شبکه دیجیتال و به صورت قراردادهای هوشمند برای پرداخت هزینه ها استفاده شود.

این دسته از توکن ها با عنوان توکن های ارزی یا Currency Tokens نیز مشهور هستند. معنی هر دو توکن پرداخت و توکن ارزی به یک دسته بندی از توکن ها اشاره دارد.

توکن های سودده (Dividend Tokens)

این دست از انواع توکن های ارز دیجیتال معمولاً در زمان عرضه اولیه به افراد اعطا می‌شود. هدف از آنها تشویق کاربران برای سرمایه گذاری است. تیم های توسعه دهنده در زمان عرضه اولیه معمولاً توکن هایی را میان خریداران اولیه تقسیم می‌کنند. البته دقت کنید که با داشتن این دسته از توکن ها شما به عنوان سهام دار شرکت مورد نظر قلمداد نشده و در این باره حقی نخواهید داشت. از این رو نباید آنها را با توکن های سهام یا اوراق بهادار اشتباه بگیرید.

استیبل کوین ها (StableCoin)

یکی دیگر از انواع توکن های ارز دیجیتال استیبل کوین ها هستند. هر چند پسوند کوین در انتهای نام آنها قرار دارد، اما اکثراً توکن ها آنها را تشکیل می‌دهند. استیبل کوین به توکن هایی اطلاق می‌شود که دارای پشتوانه فیزیکی بوده و پشتوانه آنها نیز معمولاً یک ارز فیات مانند دلار آمریکا است. از این رو ارزش آنها همیشه برابر با یک واحد از همان ارز می‌باشد. مشهورترین استیبل کوین بازار تتر است که با پشتوانه دلار آمریکا توسعه یافته و همیشه ارزش یک تتر حوالی ارزش یک دلار آمریکا خواهد بود.

توکن سوزی چیست


توکن سوزی چیست

به سوختن و از بین بردن عمدی برخی از توکن های یک شبکه ارز دیجیتال که با اهداف خاصی صورت می‌پذیرد، اصطلاحاً توکن سوزی می‌گویند. اصلی ترین دلیل این موضوع کنترل تورم و ممانعت از بالا رفتن حباب‌وار ارزش یک توکن است. کاهش عرضه باعث می‌شود تا قیمت آن برای کاربران جذاب تر شده و تقاضا با افزایش روبرو شود. همین امر در نهایت می‌تواند قیمت های بیشتری را برای ارز دیجیتال مذکور ایجاد نماید.

دقت کنید که توکن سوزی بیشتر در زمان عرضه اولیه توکن ها صورت می‌پذیرد. جایی که تعداد زیادی از توکن ها به فروش نرفته باشند. وجود آنها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی قیمت نهایی توکن مورد نظر داشته باشد.

فرق کوین و توکن چیست توکن سوزی چیست

حالا احتمالاً درک درستی از ماهیت کوین ها و توکن ها داری و می‌دانید که هر یک  از این دو چه ویژگی ها و تعاریفی دارند. نوبت به پاسخ دادن به سوال اصلی مقاله یعنی فرق کوین و توکن چیست می‌رسد. احتمالاً خودتان نیز می‌توانید پاسخ این سوال را دریابید. با این حال موارد زیر را می‌توان اصلی ترین تفاوت های میان این دو تعریف کرد:

  • کوین ها دارای شبکه بلاک چین اختصاصی هستند اما توکن ها خیر.
  • برای ساخت کوین ها نیاز به ماه‌ها زمان برای برنامه نویسی یک شبکه بلاک چین جدید داریم اما توکن ها در چند ساعت ساخته می‌شوند.
  • کوین ها ویژگی های خاص خود را داشته و از هیچ ارز دیجیتالی ویژگی به ارث نمی‌برند، اما توکن ها ویژگی های شبکه بلاک چین اصلی را دارا هستند.
  • کوین ها معمولاً با اهداف عالی خاصی توسعه پیدا می نمایند، اما توکن ها به جز تعداد خاصی معمولاً بی هدف هستند.
  • برای ساخت یک توکن نیاز به پرداخت هزینه خاصی نیست و تنها هزینه تراکنش های شبکه بلاک چین مبداء باید پرداخت شود. در حالی که برای کوین ها باید هزینه قابل توجهی سرمایه گذاری شود.
  • کوین ها در قدم اول به عنوان یک وسیله برای پرداخت های بازار دیجیتال استفاده می‌شوند، اما توکن ها را از همان ابتدا می‌توان برای موارد دیگری که در بالا به آنها اشاره کردیم، استفاده نمود.

کوین بهتر است یا توکن

درباره فرق کوین و توکن بیشتر بدانید


” توکن ها همیشه توکن نیستند. توکن ها می‌توانند از شبکه بلاک چین اولیه جدا شده و بلاک چین اختصاصی برای خود ایجاد کنند. مانند بایننس کوین (BNB)، ترون (TRX) یا زیلیکا (ZIL) که در گذشته به عنوان یک توکن در شبکه اتریوم فعالیت می‌کردند و اکنون شبکه بلاک چین اختصاصی خود را دارند. “

فرق کوین و توکن چیست ؟ اکنون شما نیز به راحتی می‌توانید پاسخ این پرسش را درک کنید. اما برای ایجاد درک بیشتر در این بخش از مقاله سعی می‌کنیم تا واقعیت هایی را درباره این دو نوع ارز دیجیتال با شما در میان بگذاریم.

توکن بهتر است یا کوین کوین بهتر است یا توکن

۹۰ درصد از توکن ها با اهداف غیر عالی و برای سود بیشتر توسعه دهنده ها ایجاد می‌شوند و ۹۰ درصد کوین ها برای اهداف عالی و رسیدن به مزیت های خاص برای کاربران ایجاد می‌شوند. این موضوع به اندازه کافی می‌تواند بهتر بودن توکن یا کوین را تعریف کند. اما لازم به یادآوری  است که باید این موضوع به صورت خاص مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

به صورت کلی در پاسخ به پرسش توکن بهتر است یا کوین می‌توانیم کوین ها را برتر بدانیم، اما به صورت خاص می‌توان توکنی را معرفی کرد که نسبت به کوین های زیادی برتری دارد. برای مثال تتر یک استیبل کوینی است که به عنوان کی توکن بر روی پلتفرم اتریوم سوار شده است. در حالی که در رتبه بندی ارزهای دیجیتال بعد از بیت کوین و ارز دیجیتال اتریوم در رتبه بعدی قرار گرفته و عملاً از درصد قابل توجهی از کوین ها شرایط بهتری دارد.

تبدیل توکن به ارز دیجیتال

اگر پاسخ های سوال فرق کوین و توکن چیست را درک کرده باشید، دیگر این چالش را در ذهن خود نخواهید داشت. خیلی از کاربران به دنبال تبدیل توکن به ارز دیجیتال هستند اما در واقع توکن ها خودشان یک ارز دیجیتال محسوب می‌شوند.

ریپل کوین است یا توکن

ریپل به عنوان یکی از کوین های بسیار مطرح و با مزیت های بسیار زیاد تعریف شده است. شبکه بلاک چین ریپل آن را تبدیل به یک ارز دیجیتال بسیار عالی برای سرمایه گذاری برای آینده نموده است.

دوج کوین توکن است یا کوین

ارز دیجیتال دوج کوین دارای یک شبکه بلاک چین اختصاصی است، از این رو باید آن را در دسته کوین ها قرار داد. البته توسعه این راز دیجیتال با یک تقلب بزرگ همراه بود. کد اصلی شبکه دوج کوین از روی کد لاکی کوین کپی برداری شده است. لاکی کوین خود از لایت کوین انشعاب گرفته و لایت کوین هم انشعابی از بیت کوین است. از این رو خیلی نباید تیم توسعه دهنده دوج کوین را افزاری فوق تخصصی بدانیم. دوج کوین در حال حاضر از معدود کوین هایی است که در دسته میم کوین ها وارد شده است.

کاردانو کوین است یا توکن

ارز دیجیتال کاردانو با توکن بومی ADA نیز یکی دیگر از کوین های بسیار مطرح است. شبکه بلاک چین کاردانو به اینترنت بازار ارزهای دیجیتال معروف است. این شبکه قدرت بسیار زیادی داشته و کاردانو را تبدیل به یکی از بهترین کوین های بازار نموده است.

شیبا کوین است یا توکن

ارز دیجیتال شیبا اینو یک میم کوین است که بر روی شبکه ارز دیجیتال اتریوم سوار است. توکن شیبا اینو در ماه‌های اخیر سر و صدای زیادی کرده است، که ما را به یاد سر و صداهای توکن های سال ۲۰۱۷ می اندازد.

کازماس کوین است یا توکن

یکی دیگر از کوین های معروف و مطرح بازار رمز ارزها کازماس است. شبکه بلاک چین کازماس نیز قدرت بسیار زیادی داشته و برای اهداف بسیار خاصی توسعه پیدا کرده است. با آشنایی با ارز دیجیتال کازماس می‌توانید شبکه بلاک چین این ارز را بهتر درک کنید.

ایاس کوین است یا توکن

ارز دیجیتال ایاس نیز یکی از کوین های شناخته شده بازار است. این ارز دیجیتال نیز آینده بسیار درخشانی داشته و قابلیت های بسیار زیادی را به بازار ارزهای دیجیتال اهدا مرده است.

استلار کوین است یا توکن

شبکه بلاک چین ارز دیجیتال استلار نیز یکی از قدرتمند ترین شبکه های بلاک چین محسوب می‌شود. این ارز دیجیتال را نیز می‌توان با آینده‌ای درخشان در بازار رمز ارزها تصور کرد.

اتریوم کوین است یا توکن

کوین بودن ارز دیجیتال اتریوم احتمالاً برای همه شما ثابت شده است. شبکه اتریوم تحول بسیار عظیمی در شبکه های بلاک چین ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است.

اهمیت کوین یا توکن بودن در سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال

 نکته مهمی که در بررسی فرق کوین و توکن باید به آن اشاره داشته باشیم، اهمیت کوین یا توکن بودن یک ارز دیجیتال در سرمایه‌ گذاری در بازار دارد. در حال حاضر اگر به لیست رمز ارزهای موجود در بازار نگاه کنید متوجه خواهید شد که اکثر رمز ارز های رده بالا و ایده‌آل بازار کوین هستند. بیت کوین، ارز دیجیتال اتریوم ، ارز دیجیتال بایننس کوین ، ارز دیجیتال کاردانو، ارز دیجیتال دوج کوین و ارز دیجیتال تتر در رتبه های ۱ تا ۱۰ ار ارز دیجیتال قرار گرفته‌اند به نوعی جزء دسته کوین ها محسوب می شوند. این امر نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از سرمایه های ما در بازار ارز دیجیتال بایستی بر روی رمز ارزهای قرار بگیرد که در واقع کوین هستند.

البته شایان ذکر است که همانطور که در بند های قبل به آن اشاره کردیم کوین بودن به تنهایی نمی تواند معیار مناسبی برای انتخاب یک ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری باشد. کما اینکه در حال حاضر کوین های بسیار زیادی در بازار هستند که به هیچ وجه کیفیت و قابلیت لازم را نداشته و حتی در رتبه‌های بسیار پایینی نیز قرار دارند. از این رو شما با بررسی ویژگی های یک ارز دیجیتال خوب و همچنین کاربرد ارز دیجیتال در نهایت باید بتوانید رمز ارز های مناسب برای سرمایه گذاری را انتخاب کنید. تنها دقت داشته باشید که تمرکز شما بر روی کوین های رده بالای بازار بایستی بیشتر باشد.

سرمایه گذاری بلند مدت روی کوین یا توکن؟

 بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت معمولاً کوین هستند. اگر نگاهی به لیست بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت بیندازیم به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که درصد قابل توجهی از این رمز ارزها در حال حاضر دارای شبکه بلاک چین اختصاصی بوده و به عنوان یکی از کانون های موجود در بازار تعریف شده‌اند. اما با این حال این موضوع همیشگی و دائمی نیست و توکن هایی هم در بازار موجود هستند که قابلیت سرمایه گذاری برای بازی های زمانی بلند مدت را دارا هستند.

به عنوان مثال یکی از توکن های بسیار خوب برای سرمایه گذاری بلند مدت ارز دیجیتال مانا است. این رمز ارز جزء ارزهای دیجیتال حوزه متاورس و ان اف تی محسوب می شود. در همین مدت کوتاهی که از زمان پیدایش آن می گذرد استقبال فوق‌العاده زیادی از آن به عمل آمده و سرمایه‌گذاران زیادی نیز این رمز ارز را برای سرمایه گذاری بلند مدت انتخاب کرده اند. توکن های این چنینی در بازار ارز دیجیتال کم نیستند و شما با کمی دقت می توانید توکن هایی با قیمت بسیار پایین را پیدا کنید که پتانسیل فوق‌العاده خوبی برای سرمایه گذاری بلند مدت داشته و خرید و نگهداری از آنها برای طولانی مدت می تواند سود های قابل توجهی برای شما به دنبال داشته باشد.

برای این که در بلند مدت یک سرمایه‌ گذاری کاملاً مطمئن و ایده‌آل برای خود رقم بزنید بهتر است حتماً رمز ارز های برتر بازار را به عنوان ارزهای دیجیتال اصلی در نظر گرفته و بخش‌های قابل توجهی از سرمایه های خود را روی آنها قرار دهید. در کنار آنها می توانید برخی از توکن های خوب را نیز برای سرمایه گذاری میان مدت و حتی طولانی مدت انتخاب کرده و از این طریق از پتانسیل سوددهی تمام رمز ارزها و انواع ارز دیجیتال استفاده نمایید.

سرمایه گذاری کوتاه مدت روی کوین یا توکن؟

 وقتی صحبت از سرمایه گذاری کوتاه مدت می‌شود دو روش سرمایه گذاری مختلف در ذهن معامله‌گران تداعی می گردد. یک نگاه به نوسان گیری و ترید چند ساعته و نهایت چند روزه است و نگاه دیگر به سرمایه گذاری چند هفته و چند ماه است. هر دو روش سرمایه گذاری به نوعی سرمایه گذاری کوتاه مدت هستند و معامله‌گران بسیار زیادی نیز چنین روش هایی را برای انجام معاملات خود استفاده می کنند.

در مقاله آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال سعی کردیم تا نکات لازم برای انتخاب بهترین ارز های دیجیتال برای نوسان گیری و ترید روزانه را به شما معرفی کنیم. یکی از اصلی ترین و مهم ترین ویژگی های لازم برای انتخاب یک ارز دیجیتال برای نوسان گیری و ترید روزانه داشتن حجم بسیار بالایی از معاملات در هر روز معاملاتی است. چنین ویژگی و شرایطی معمولاً برای ارز های دیجیتال ناشناخته و یا میم کوین ها وجود نداشته و عملاً برای رسیدن به چنین شرایطی شما مجبور به استفاده از رمز ارزهای برتر بازار هستید.

با توجه به اینکه رمز ارز های برتر بازار در اکثر موارد کوین هستند، بنابراین کوین ها می توانند شرایط بهتری برای نوسان گیری و انجام معاملات روزانه داشته باشند. در حال حاضر حجم قابل توجهی از معاملات در روش نوسان گیری روزانه بر روی بیت کوین قرار گرفته و بعد از بیت کوین نیز ارزهای دیجیتالی مانند ارز دیجیتال اتریوم یا بایننس کوین و حتی کاردانو در رده های بعدی قرار دارند که همگی آنها کوین هستند.

با این بررسی به راحتی می توان درک کرد که کوین ها برای نوسان گیری شرایط بهتری دارند. هرچند برخی از تو چمن ها مانند خود ارز دیجیتال مانا و یا ارز دیجیتال سندباکس نیز شرایط خوبی برای این منظور داشته و در حال حاضر به عنوان یکی از گزینه های کاربران نیز شناخته می شوند.

اما برای سرمایه گذاری میان مدت چند هفته تا چند ماهه معمولاً توکن ها می توانند شرایط بهتری داشته باشند. به شرط اینکه شما توکن های مناسبی را برای این منظور انتخاب کرده باشید، می‌توانید در بازه های زمانی چند هفته تا چند ماهه به سود های قابل توجهی برسید. یکی از بارزترین نمونه ها برای این موضوع ارز دیجیتال شیبا است که در یک بازه زمانی چند ماهه سود چند هزار برابری را برای معامله گران خود را رقم زد. با انتخاب توکن های مناسب شرایط بسیار مناسبی برای این روش معامله گری را برای خود رقم خواهید زد.

فرق کوین و توکن در پتانسیل سودآوری

 یکی از نکات بسیار مهمی که در فرق کوین و توکن باید به آن بپردازیم، تفاوت آنها در پتانسیل سودآوری است. به نظر شما کوین ‌ها پتانسیل سودآوری بیشتری دارند یا توکن‌ ها در این باره می‌توانند شرایط بهتری را رقم بزنند؟ واقعیت این است که پاسخ دادن به این سوال به این سادگی‌ها هم نیست و نمی‌توانیم شرایط تمام کوین ‌ها و توکن‌ ها را با یکدیگر یکی در نظر گرفته و به شما یک پاسخ کامل بدهیم که کوین می‌تواند پتانسیل سودآوری بیشتری داشته باشد یا توکن. کوین ‌های بسیار زیادی وجود دارند که پتانسیل سودآوری آنها به مراتب بیشتر از توکن‌ ها است و در عوض توکن‌ های زیادی هم وجود دارند که پتانسیل سودآوری فضایی داشته و سرمایه‌ گذاری برای آنها می‌تواند ارزش دارایی کاربران را چند صد هزار برابر کند.

البته بررسی و ارزیابی پتانسیل سودآوری خود نیز یک چالش بسیار بزرگ است و شما باید پارامترهای مختلفی را در نظر بگیرید تا بتوانید پتانسیل سودآوری یک ارز دیجیتال را در بازار به صورت دقیق تشخیص دهید. به عنوان مثال یکی از راه‌های تشخیص پتانسیل سودآوری رمز ارزهای مختلف بررسی اختلاف قیمتی کنونی آنها با سقف تاریخی قیمت آنها است. همانطور که می‌دانید احتمال اینکه یک توکن دوباره بتواند به همان سقف قیمتی تاریخی خود برسد بسیار زیاد است و همین موضوع می‌تواند نشانه‌ای برای انتخاب توکن مورد نظر شما برای سرمایه‌ گذاری باشد.

اگر این معیار را در نظر بگیریم بسیاری از کوین ‌های موجود در بازار در حال حاضر اختلاف قیمتی بسیار زیادی با سقف تاریخی خود دارند و همین موضوع می‌تواند دلیلی برای بالاتر بودن پتانسیل سودآوری آنها باشد. به عنوان مثال رمز ارزهایی مانند فانتوم و یا فایل کوین و حتی اتریوم فاصله قیمتی بسیار زیادی با بیشترین قیمت خود در گذشته دارند و به همین دلیل از جمله کوین ‌هایی با پتانسیل سودآوری بسیار بالا محسوب می‌شوند.

البته برای پتانسیل سودآوری می‌توانیم رفتار گذشته هر کدام از کوین ‌ها و توکن‌ ها را نیز مورد بررسی و آنالیز قرار دهیم که این موضوع نیز می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. در این بررسی توکن‌ ها شرایط بهتری دارند زیرا در گذشته موفق شده‌اند رشد‌های انفجاری به مراتب بیشتری را رقم بزنند. توکن‌ هایی در بازار وجود داشته‌اند که ارزش آنها حتی چند میلیون برابر شده است و توانسته‌اند دارایی کاربران و معامله‌گران خود را چندین میلیون برابر نموده و آنها را تبدیل به میلیاردرهای کنونی کنند. این دیدگاه نشان می‌دهد که توکن‌ ها پتانسیل سودآوری بیشتری دارند.

با در کنار هم گذاشتن این دو نکته و نکات دیگری که در پتانسیل سودآوری یک ارز دیجیتال می‌تواند تاثیر داشته باشد به راحتی می‌توان این نتیجه‌گیری را کرد که پتانسیل سودآوری کوین ‌ها و توکن‌ ها به صورت تخصصی و اختصاصی باید برای هر یک از آنها مورد بررسی و آنالیز قرار بگیرد. ممکن است یک توکن به مراتب میزان سودآوری بیشتری را داشته باشد و در عوض یک کوین هم شرایط ایده‌آلی از این نظر داشته باشد. 

جمع بندی از فرق کوین و توکن

  • کوین ها دارای شبکه بلاک چین اختصاصی هستند اما توکن ها بر روی شبکه بلاک چین یک کوین شکل می‌گیرند.
  • برای ساخت یک کوین نیاز به ماه‌ها زمان و تلاش است اما ساخت کی توکن می‌تواند چند ساعت به طول بکشد.
  • برای ساخت کوین نیاز به هزینه های بسیار زیادی است، اما توکن ها با هزینه های حداقلی ساخته می‌شوند.
  • از ساخت کوین ها معمولاً اهداف بسیار عالی دنبال می‌شود اما اکثریت توکن ها بدون هدف و تنها برای کسب سود توسعه پیدا کرده‌اند.

این موارد جمع بندی از فرق توکن و کوین ارز دیجیتال بود که در این مقاله با هم مرور کردیم.

سوالات رایج درباره فرق کوین و توکن چیست


کوین بهتر است یا توکن

در انتهای این مقاله نیز برخی از رایج ترین سوالات و چالش های مربوط به فرق کوین و توکن را با شما عزیزان در میان می‌گذاریم. دقت کنید که این سوالات همگی با توجه به چالش های ذهنی کاربران انتخاب شده است. اگر سوالی درباره تفاوت توکن و کوین دارید که در این مقاله به آن پاسخ داده نشد، می‌توانید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید. آماده شنیدن سوالات شما هستیم.

توکن ارز دیجیتال چیست؟

توکن ها رمز ارزهایی هستند که دارای شبکه بلاک چین اختصاصی نبوده و روی شبکه بلاک چین سایر ارزهای دیجیتال توسعه پیدا کرده‌اند.

هدف از ایجاد توکن ها چیست؟

توکن ها اغلب با هدف کسب سود بیشتر توسط تیم توسعه دهنده شکل می‌گیرند و کمتر هدفی عالی مانند کوین ها برای آنها قابل تصور است.

فرق کوین و توکن چیست ؟

کوین ها اهدافی عالی داشته و برای ایجاد یک مزیت در زندگی انسان ها به وجود می‌آیند. در حالی که هدف اصلی از به وجود آمدن اکثر توکن ها جنبه سرمایه گذاری و سوددهی است.

کوین بهتر است یا توکن؟

کوین ها معمولاً بهتر هستند. اما توکن هایی هم داریم که حتی از بسیاری از وین ها بهتر هستند.

انواع توکن های ارز دیجیتال کدام ها هستند؟

توکن های ارزی، پرداختی، دارایی، سرمایه گذاری، اوراق بهادار، امنیتی، جایزه، NFT و …

اتریوم یک توکن است یا کوین؟

کوین.

استلار یک توکن است یا کوین؟

کوین.

ایاس یک توکن است یا کوین؟

کوین.

کاردانو یک توکن است یا کوین؟

کوین.

بیت کوین یک توکن است یا کوین؟

کوین.

شیبا اینو یک توکن است یا کوین؟

توکن.

تتر یک توکن است یا کوین؟

توکن.

کازماس یک توکن است یا کوین؟

کوین.

ریپل یک توکن است یا کوین؟

کوین.

دوج کوین یک توکن است یا کوین؟

متاسفانه کوین. البته میم کوین.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: