لوگو کانون بورس

صف خرید و فروش در بورس چیست و ۱۰ نکته طلایی صف در بورس

تحلیل صف خرید و فروش در بازار بورس
شما در حال مطالعه مقاله ۱۴ از ۳۸ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

صف خرید و فروش در بورس چیست و چرا این صف ها در بازار به وجود می‌آیند؟ یکی از واقعیت‌های بسیار مهم بازار بورس ما صف های خرید و فروش در آن هستند. متأسفانه کاربران و افراد تازه‌کار به جای اینکه از تشکیل صف خرید و یا صف فروش در بازار بورس به دنبال پی بردن به رازهای پشت پرده باشند به صورت هیجانی عمل کرده و در این صف ها معاملات خود را آغاز می‌نمایند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد تحلیل صف خرید و صف فروش در بازار بورس در این مقاله از سری مقالات آموزش رایگان بورس در کنار شما هستیم تا به صورت کامل و جامع فرایند تشکیل صف خرید و فروش در بورس را مورد بررسی قرار داده و همچنین نکات کاربردی بسیار مهمی برای استفاده تحلیلی از آنها را نیز ارائه کنیم.

صف خرید و فروش در بازار بورس در کنار تمام جذابیت‌هایی که دارند می‌توانند تبدیل به یک عیب بزرگ برای معامله‌گری شده و مشکلات و چالش‌هایی را برای معامله گران تازه‌کار به وجود آورند. از این رو در کنار بررسی شرایط تشکیل صف خرید و صف فروش در بازار بورس به ارائه نکات کاربردی بسیار مهمی درباره هر کدام از این صف ها نیز خواهیم پرداخت که با استفاده از آنها می‌توانید شرایط بهتری را در مواجهه با آنها در بازار برای معاملات خود در پیش بگیرید.

راهنمای مطالعه نمایش

اهمیت شناخت صف خرید و فروش در بورس

قبل از هر چیزی بایستی اهمیت شناخت صف خرید و فروش در بورس را با هم مورد بررسی قرار دهیم. اگر تنها چند ماه در بازار بورس ایران به عنوان یک معامله گر فعالیت داشته باشید با تعداد بسیار زیادی از صف های خرید و فروش در بازار بورس روبرو شده‌اید. در بسیاری از مواقع وقوع صف خرید و یا صف فروش در شرایطی رخ می‌دهد که شما به دنبال خرید و یا فروش سهم مورد نظر هستید و از این رو بایستی در لحظه تحلیل کاملاً درستی از دلایل به وجود آمدن صف مورد نظر داشته باشید.

صف خرید و فروش در بورس

در بسیاری از مواقع به وجود آمدن صف خرید و فروش در بورس می‌تواند نشانه‌ای برای ورود و یا عدم ورود به بازار باشد و کاربران حرفه‌ای بایستی از وقوع این صف ها برای پیشبرد اهداف معاملاتی خود استفاده نمایند. دقت داشته باشید که صف خرید و صف فروش در هر لحظه‌ای و در هر جایی از بازار می‌تواند معنای خاص خود را داشته باشد. بسیاری از صف ها بیشتر به دلیل سفته‌بازی تشکیل شده و بعد از گذشت چند ساعت کاملاً جمع خواهند شد اما متأسفانه کاربران تازه‌کار و افراد هیجان زده خیلی توجهی به این موضوع ندارد.

اهمیت شناخت و تحلیل صف خرید و فروش در بازار بورس را زمانی در خواهید کرد که:

  • در یک صف فروش دارایی‌های خود را به حراج بگذارید و بعد از گذشت چند ساعت متوجه شوید که صف فروش موردنظر سفته‌بازی بوده است.
  • در یک صف خرید سنگین، به هیجان رسیدن به سودهای قابل توجه وارد سهم شده و حجم قابل توجهی از سرمایه های خود را برای خرید سهام موردنظر قرار دهید و بعد از گذشت چند ساعت مشاهده کنید که همان سهام وارد صف فروش شده است.
  • بعد از یک رشد قابل توجه در سهام مورد نظر شما بعد از سرمایه گذاری اولیه با اولین صف فروش از بازار خارج شوید و بعد از چند ساعت دوباره سهام مورد نظر را در یک صف سنگین ببینید.

برای اینکه با چنین مواردی روبرو نشوید لازم است تحلیل دقیقی نسبت به شرایط ثبت خرید و فروش در بورس پیدا کرده و بعد از مشاهده این صف ها حتماً آنها را مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار دهید. در ادامه در کنار شما هستیم تا اطلاعات لازم برای آنالیز صف خرید و فروش را به شما ارائه کنیم.

محدودیت دامنه نوسان چیست؟

برای شروع و قبل از اینکه به معرفی صف خرید و فروش در بورس بپردازیم ابتدا لازم است تعریفی از محدوده دامنه نوسان داشته باشیم. در مقاله اصطلاحات رایج بورس به معرفی محدوده دامنه نوسان پرداخته و اطلاعات اولیه درباره این محدوده را با شما در میان گذاشتیم. با توجه به اینکه یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن صف خرید و صف فروش در بازار بورس ایران وجود محدودیت دامنه نوسان است از این رو لازم دانستیم تا دوباره این محدودیت دامنه را یک بار دیگر مورد بررسی قرار دهیم.

طبق آخرین دستورالعمل سازمان بورس ایران حداکثر میزان دامنه نوسان یک سهم در طول روز نسبت به قیمت پایانی روز گذشته ۵ درصد به سمت بالا یا پایین است. در واقع محدودیت دامنه نوسان سهام در بازار بورس ایران ۵ درصد است و هیچ سهمی نمی‌تواند در طول یک روز بیش از ۵ درصد سود و یا بیش از ۵ درصد نزول داشته باشد. این ۵ درصد به عنوان محدودیت دامنه نوسان شناخته می‌شود که البته در طول زمان با تغییراتی روبه‌رو شده است. همچنین ممکن است در آینده نیز شاهد ایجاد تغییراتی در محدودیت دامنه نوسان باشیم.

صف خرید در بورس چیست و چگونه تشکیل می‌شود؟

صف خرید چیست

با اهمیت شناخت صف خرید و فروش در بورس آشنا شدید و هم چنین تعریفی از محدودیت دامنه نوسان در بازار بورس نیز برای شما ارائه کردیم. حال تصور کنید که به دلایل مختلفی خریداران به سمت خرید یک سهم در بازار بورس هجوم می‌آورند و لحظه به لحظه قیمت سهام مورد نظر با توجه به تقاضای بسیار زیاد خریداران در حال افزایش است. اگر روند افزایش تعداد خریداران و افزایش قیمت سهام موردنظر همچنان ادامه پیدا کند در نهایت قیمت سهام مورد نظر به سقف محدودیت دامنه نوسان در روز جاری خواهد رسید. با توجه به اینکه دیگر امکان افزایش قیمت برای سهام مورد نظر وجود ندارد عملاً خریداران می‌بایستی قیمت خرید خود را بر روی حداکثر میزان دامنه نوسان روز جاری قرار دهند.

وقتی امکان افزایش بیشتر قیمت یک سهم در یک روز وجود ندارد و خریداران بسیار زیادی به دنبال خرید آن هستند از این رو همه آنها مجبور می‌شوند تا در یک قیمت مشخص که حداکثر میزان دامنه نوسان در روز جاری است سفارشات خود را به بازار ارسال کنند. این امر باعث می‌شود تا صف خرید در سهام مورد نظر تشکیل شود. صف خرید به این معنا است که تعداد بسیار زیادی از خریداران سفارشات خرید خود را در حداکثر قیمت ممکن برای یک سهم در روز جاری ارسال کرده‌اند و از طرف دیگر به آن صورت فروشنده‌ای وجود ندارد تا مقدار سهام مورد نیاز برای تمامی خریداران را تامین کند.

عملاً در چنین شرایطی خریداران بایستی در یک صف قرار بگیرند تا در صورت ورود یک فروشنده و یا فروشندگان به بازار بتوانند مقدار سهام مورد نظر خود را خریداری کنند.

به چه کسانی در صف خرید سهام می رسد؟

دقت داشته باشید که صف خرید در بازار بورس ایران گاهی اوقات به قدری سنگین می‌شود که درصد قابل توجهی از کاربران می‌توانند سهام مورد نظر خود را خریداری کرده و عملاً در انتهای آن روز سفارشات خود را کنسل شده مشاهده می‌کنند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که ممکن است به دلایل مختلفی در برخی از افراد با وجود صف خرید در یک سهم اقدام به فروش سهام مورد نظر خود نمایند که در این صورت برخی از خریداران به مقدار سهام مورد نظر خود دست خواهند یافت.

احتمالاً شما هم اگر قبلاً یک بار در صف خرید یک سهم قرار گرفته باشید متوجه می‌شوید که برخی از خریداران موفق می‌شوند تا سهام مورد نظر خود را خریداری کنند. در چنین شرایطی افرادی که در ابتدای صف خرید قرار گرفته باشند شانس بیشتری برای به دست آوردن سهام مورد نظر خود داشته و می‌توانند خرید خود را تکمیل کنند. البته امکان خرید سهام مورد نظر در صف خرید حتی برای نفر اول صف نیز همیشه قطعی نیست اما با این حال نفرات اول شانس بیشتری در این باره دارند.

در کجای صف قرار می‌گیریم؟

فرایند تشکیل صف خرید در بازار بورس به این شکل است که افرادی که زودتر سفارش خرید خود را ارسال کرده باشند در ابتدای صف قرار خواهند گرفت. در واقع محل و جایگاه هر کس در صف خرید بنا بر زمان ارسال سفارش وی در نظر گرفته خواهد شد. در برخی مواقع که از همان ساعات ابتدایی شروع معاملات یک سهم در صف خرید قرار می‌گیرد، حتی سرعت اینترنت و سرعت انجام عملیات در یک کارگزاری نیز می‌تواند در محل قرارگیری افراد در صف خرید تأثیر داشته باشد.

برای اینکه شما مشاهده کنید که در کجای صف خرید قرار گرفته‌اید می‌بایست در پلتفرم کارگزاری خود این شرایط را مشاهده کنید. معمولاً محل قرارگیری کاربران در صف خرید به صورت حجمی و یا رده بندی از نظر جایگاه معرفی می‌شود.

داشتن این اطلاعات درباره صف خرید و فروش در بورس برای انجام معاملات بهتر کاملاً ضروری است. در ادامه همین اطلاعات را درباره صف فروش در بورس نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. اما دقت داشته باشید که در حال حاضر تنها در حال معرفی و تعریف صف خرید و فروش در بازار بورس هستیم و نکات تحلیلی آنها را در انتها مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ بنابراین در قدم اول بهتر از شما ماهیت اصلی صف خرید و صف فروش در بازار بورس را درک کنید.

صف فروش در بورس چیست و چرا شکل می‌گیرد؟

صف خرید و فروش در بورسصف فروش دقیقاً در شرایط برعکس صف خرید قرار می‌گیرد. تصور کنید که فروشندگان بسیار زیادی در یک روز تمایل به فروش یک سهم داشته باشند و در عوض در آن سو خریداران خیلی زیادی برای سهام مورد نظر در بازار نباشد. در چنین شرایطی فروشندگان بایستی قیمت فروش خود را تا حداکثر میزان ممکن پایین بیاورند تا حداکثر شانس خود برای فروش سهام را ایجاد نمایند.

با توجه به محدودیت دامنه نوسان حداکثر میزان کاهش قیمت فروش از سوی فروشندگان در هر روز معاملاتی برابر با کف دامنه نوسان در آن روز خواهد بود. وقتی قیمت سفارشات فروشندگان برای یک سهم به کف دامنه نوسان می‌رسد عملاً تمام فروشندگان بایستی سفارشات خود را در همین قیمت ثبت کنند که همین امر باعث ایجاد صف فروش در بازار بورس می‌شود.

گاهی اوقات نیز فشار فروش بر روی یک سهم به قدری بیشتر است که در همان زمان پیش گشایش بازار کم‌کم سفارشات به سمت صف فروش پیش رفته و در نهایت بازار با صف فروش در یک سهم باز می‌شود. به وجود آمدن صف فروش در یک سهم می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد که در ادامه در بررسی نکات تکنیکالی صف خرید و فروش در بازار بورس به بررسی این دلایل نیز خواهیم پرداخت.

چه کسانی در صف فروش سهام خود را می‌فروشند؟

دقیقاً مشابه آن چیزی که درباره صف خرید بیان کردیم در صف فروش نیز شانس کسانی که در ابتدای صف قرار گرفته باشند برای فروش سهام خود بیشتر است. دقت داشته باشید که صف فروش زمانی تشکیل می‌شود که عملاً خریداران زیادی برای یک سهم وجود نداشته و تقاضا برای آن کم است. از طرف دیگر حجم قابل توجهی از فروشندگان به دنبال عرضه سهام خود هستند که خریداری برای فروش سهام مورد نظر خود پیدا نمی‌کنند.

در این بین برخی از افراد به دلایل مختلفی مانند تحلیل و ارزیابی مثبت از سهام مورد نظر و یا حقوقی های آن سهم تصمیم به خرید سهام مورد نظر می‌گیرند که در این صورت روند فروش سهام از ابتدای صبح شروع و به سمت انتهای آن پیش می‌رود. این امکان وجود دارد که تنها حجم کمی از صف فروش در نهایت معامله شود و یا حتی صف فروش در یک روز معاملاتی کاملاً باز شود.

در کجای صف فروش قرار می‌گیریم؟

دقیقاً مانند شرایطی که برای صف خرید در بازار بورس بیان کردیم برای اینکه بدانید در کجای صف فروش قرار گرفته اید نیز بایستی از پلتفرم کارگزاری خود استفاده کنید. دقت داشته باشید که محل قرارگیری در صف فروش را باید از دو جنبه مورد بررسی قرار دهید. اول اینکه بایستی ببینید که نفر چندم در صف فروش هستید و از این گذشته بایستی دقت کنید که چه حجمی از سهام مورد نظر برای فروش قبل از شما از سوی افراد در نظر گرفته شده است.

گاهی اوقات ممکن است با وجود اینکه شما نفر پنجم و یا ششم در صف فروش باشید عملاً پنج نفر قبل از شما حجم بسیار بالایی را برای فروش در نظر گرفته باشند که این امر باعث می‌شود تا شانس شما برای فروش سهام به شدت کاهش پیدا کند. از این رو علاوه بر بررسی جایگاه خود در صف فروش بایستی حجم سفارشات قبل از خودتان را نیز در پلتفرم کارگزاری مشاهده کنید.

نکات بسیار مهم درباره صف خرید و فروش در بورس

در بندهای قبلی سعی کردیم تا به صورت کامل ماهیت صف خرید و فروش در بازار بورس را به شما معرفی کرده و دلایل شکل‌گیری آنها را نیز برای شما بیان کنیم. اما چگونه بایستی برای تحلیل بروز صف خرید یا فروش در بازار بورس اقدام کنیم و به وجود آمدن هر یک از این صف ها در یک سهم چه معنی می‌تواند داشته باشد؟

در این بخش از مقاله در کنار شما هستیم تا نکات کاربردی بسیار مهمی درباره صف خرید و فروش در بازار بورس را به شما معرفی کرده تا از این پس می‌توانید با استفاده از این نکات تحلیل کاملاً دقیق نسبت به دلایل به وجود آمدن این صف ها داشته باشید. با توجه به اینکه بسیاری از کاربران در زمان مشاهده صف خرید و فروش در بازار بورس دچار هیجان شده و تصمیمات اشتباهی اتخاذ می نماید از این رو لازم است تا این نکات را به صورت کامل در نظر داشته باشید.

۱- هرگز به بهانه صف خرید و فروش در بورس معامله نکنید!

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اشتباهاتی که سرمایه گذاران در بازار بورس با مشاهده صف خرید و فروش در بازار دست به آن می‌زنند اقدام برای خرید و یا فروش یک سهم تنها به بهانه تشکیل صف خرید یا فروش در آن است. دقت داشته باشید که وارد شدن یک سهم به صف خرید به هیچ وجه به معنای ارزنده بودن آن نیست و همچنین وارد شدن یک سهم به صف فروش نیز به معنای بی ارزش بودن سهام مورد نظر نخواهد بود.

برای اینکه این واقعیت را بهتر درک کنید می‌توانید به هزاران صف خریدی دقت کنید که در عرض چند ثانیه جمع شده و به صف فروش تبدیل شده و به صدها صف فروشی نگاه کنید که در عرض چند ثانیه به صف خرید تبدیل شدند. وقتی شما به بهانه صف خرید و یا صف فروش شدن یک سهم در آن وارد معامله می‌شوید عملاً تمام اصول تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال را زیر سؤال برده و بر اساس یک هیجان زودگذر در حال انجام معامله هستید که در اکثر مواقع این هیجان منجر به بروز ضررهای بسیار سنگین برای کاربران می‌شود.

۲- جمع شدن صف فروش سنگین نشانه‌ای برای صعودی شدن

یکی از نکات کاربردی و تکنیکالی بسیار مهم درباره جمع شدن صف فروش سنگین در طول یک روز است. وقتی یک سهم در چند روز متوالی که معمولاً در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد وارد صف فروش شده باشد، عملاً خارج شدن آن از صف فروش نیاز به یک روز معاملاتی بسیار سنگین خواهد داشت که خریداران موفق به خرید حجم قابل توجهی از سهام مورد نظر شوند.

در چنین شرایطی معمولاً حجم خرید صورت گرفته در طول روز مورد نظر نسبت به میانگین حجم خرید و فروش سهام مورد نظر به شدت افزایش پیدا می‌کند که این امر یک نکته تکنیکالی درباره آن است.

البته شما به عنوان یک تحلیلگر آگاه بایستی جوانب احتیاط را رعایت کرده و سایر نشانه‌های تبدیل شدن یک روند نزولی به روند صعودی را چک کنید اما با این حال جمع شدن یک صف فروش سنگین و تبدیل شدن آن به صف خرید می‌تواند نشانه‌های بزرگ برای اتمام یک روند نزولی و برگشت آن به سمت صعود باشد.

دقت داشته باشید که رفت و برگشت یک سهم از صف فروش به صف خرید برخی مواقع ممکن است به دلایل سفته‌بازی برخی از سهام‌داران باشد و سودجویانی به دنبال نوسان گیری مختصر از سهام مورد نظر باشند. از این رو در صورت استفاده از این نکته برای انجام معاملات حتماً سایر عوامل مؤثر را نیز مورد بررسی قرار دهید تا در نهایت معامله شما در اطمینان کامل صورت پذیرد.

۳- جمع شدن صف خرید سنگین نشانه‌ای برای نزولی شدن

برای اینکه یک روند صعودی به یک روند نزولی تبدیل شود نشانه‌ها و عوامل مختلفی دخیل خواهد بود که یک معامله‌گر آنگاه بایستی تمام این نشانه‌ها و عوامل را مورد بررسی قرار دهد. یکی از این نشانه‌ها نیز جمع شدن صف خرید سنگین در انتهای روندهای صعودی و تبدیل شدن آن‌ها به صف فروش و یا باز شدن صف خرید است.

در صف های خرید معمولاً به دلیل اشتیاق بسیار زیاد خریداران و کاربران معمولاً حجم معاملاتی خیلی زیادی را در طول روز شاهد نیستیم و روند معاملات به گونه‌ای پیش می‌رود که حجم مبنای سهام مورد نظر نشود. برای اینکه یک صف خرید جمع شده و انجام معاملات در سهام مورد نظر باز شود نیاز است تا حجم معاملات بسیار سنگینی را در طول یک روز در سهام مورد نظر شاهد باشیم.

کسانی که با نحوه انجام معاملات حجمی در بازار بورس آشنا هستند به خوبی می‌دانند که چنین رویدادی یک نشانه بسیار قدرتمند برای تغییر روند است و به همین دلیل از این اتفاق درس می‌گیرند و گوش به زنگ باقی می‌ماند تا در صورت تبدیل شدن روند صعودی به روند نزولی خیلی سریع از سهام مورد نظر خارج شوند.

۴- صف خرید در برخورد با مقاومت نشانه ادامه روند صعودی

وقتی قیمت یک سهم در روند صعودی خود با یک مقاومت روبرو می‌شود عملاً بسیاری از تحلیلگران به دنبال عکس‌العمل سهام مورد نظر هستند تا درباره باقی ماندن در سهم و یا خرید بیشتر آن تصمیم‌گیری کنند. یکی از نشانه‌هایی که وجود آن دلیلی بر این است که سهام مورد نظر بتواند مقاومت پیشرو را شکسته و از آن عبور کند ایجاد صف خرید سنگین در زمان برخورد قیمت با مقاومت است.

مقاومت های قدرتمند معمولاً باعث می‌شوند تا حداقل قیمت یک سهم یک اصلاح کوچک در قیمت خود انجام دهد. خیلی از کاربران در برخورد با مقاومت ها سریعاً دارایی‌های خود را نقد کرده و از این طریق سود حاصل از سرمایه گذاری خود را ذخیره می‌نمایند. اما در بسیاری از مواقع نیز مشاهده شده که قیمت یک سهم به راحتی یک مقاومت را شکسته و آن را پشت سر می گذارد. در چنین مواقعی افرادی که اقدام به خروج از سهم کرده باشند عملاً نمی توانند به دنبال سود های بیشتر در آن باشند.

تشکیل صف خرید در برخورد قیمت یک سهم با یک مقاومت از جمله نشانه‌هایی است که می‌تواند تحلیلگر را در سهام مورد نظر باقی نگه داشته و امید به شکسته شدن خط مقاومت را ایجاد کند.

۵- صف فروش در حمایت نشانه ادامه روند نزولی

همچنین یکی دیگر از نکات تکنیکالی مورد استفاده در تحلیل تکنیکال سهام در بازار بورس برخورد قیمت به یک حمایت در روند نزولی است. در چنین مواقعی معمولاً بسیاری از کاربران به دنبال خرید سهام مورد نظر می‌روند تا از شروع روند صعودی جا نمانده و بتوانند سود مناسبی را به دست آورند.

دقت داشته باشید که برخورد قیمت به یک حمایت معمولاً در انتهای روند نزولی شکل گرفته و عکس‌العمل قیمت به آن باعث می‌شود تا شاهد ورود سهام مورد نظر به روند صعودی باشیم. اما خیلی اوقات نیز پیش آمده که روند نزولی به قدری قدرتمند بوده و فشار فروش به قدری زیاد است که حمایت مورد نظر شکسته شده و سهام همچنان به روند نزولی خود در بازار ادامه دهد.

وجود صف فروش در چنین مواقعی می‌تواند یک نشانه بسیار بزرگ برای کسانی باشد که به دنبال تشخیص عکس‌العمل سهام مورد نظر در بازار بورس هستند. تحلیل صف خرید و فروش در بورس در چنین مواقعی اهمیت خود را نشان می‌دهد. اگر با این نکته درباره صف خرید و فروش در بازار بورس آشنا باشید به خوبی مانع از ورود به معاملات زیان‌ده در چنین شرایطی شده و سرمایه های خود را از ضرر دور نگه می‌دارید.

۶- مراقب حجم مبنا باشید

فرض کنید که سهامی که شما آن را چند هفته پیش خریداری کرده‌اید بعد از یک سود مناسب و قرار گرفتن در صف خرید در حال حاضر برای اولین روز در صف فروش قرار گرفته است. در چنین مواقعی اولین ایده بسیاری از کاربران قرار گرفتن در صف فروش برای ذخیره سود و جلوگیری از وارد شدن سهام به روند نزولی هستند.

در چنین شرایطی لازم است تا شما حتماً به حجم مبنا در سهام مورد نظر نیز دقت کنید. وقتی حجم مبنا در معاملات یک سهم در طول یک روز پر نشود عملاً در روز آتی قیمت پایانی سهام مورد نظر به مراتب بالاتر از قیمت صف فروش در روز جاری خواهد بود. گاهی اوقات برای اینکه قیمت پایانی یک سهم به قیمت صف فروش در روز اول آن برسد نیاز است تا پنج الی شش روز معاملاتی به همین ترتیب ادامه پیدا کند.

اما اگر شما در همان روز اول و در صف فروش سهام خود را فروخته باشید اشتباه بزرگی مرتکب شده و مقدار ریزش یک سهم در ۵ الی ۶ روز را در یک روز به سبد سرمایه خود وارد کرده‌اید.

همچنین چنین شرایطی را می‌توان برای صف خرید نیز در نظر گرفت. از این رو توصیه می‌کنیم که در زمان بررسی صف خرید و فروش در بازار بورس اگر قصد معامله چه برای خرید و چه برای فروش را دارید حتماً حجم مبنا را نیز در حجم معاملات شکل گرفته در نظر بگیرید.

۷- بررسی واگرایی در صف خرید و فروش

یکی دیگر از نکات تکنیکالی بسیار مهم درباره صف خرید و فروش در بورس دقت به واگرایی ها در زمان رخ دادن این صف ها در بازار است. وقتی در انتهای یک روند نزولی صف فروش همچنان ادامه داشته باشد اما در نمودار قیمت شاهد واگرایی مثبت باشیم این موضوع به این معنا است که امکان دارد صف فروش در طی یکی دو روز آینده جمع شود.

وقتی در برخورد با یک حمایت در یک روند نزولی همچنان صف فروش پابرجاست و این احتمال از جانب تحلیلگر وجود دارد که حمایت مورد نظر به سمت پایین شکسته شود، بررسی واگرایی ها می‌تواند تحلیل درست‌تری را از این شرایط برای شما ایجاد نماید. زیرا عملاً در صورت وجود یک واگرایی در چنین شرایطی ممکن است صف فروش مورد نظر کاذب بوده و خیلی زود شاهد برگشت قیمت باشید.

وقتی در یک روند صعودی قرار داریم و همچنان بازار با صف خرید به مسیر خود ادامه می‌دهد وجود یک واگرایی منفی می‌تواند یک هشدار برای رسیدن به انتهای روند صعودی و تبدیل شدن صف خرید به صف فروش باشد.

وقتی در یک روند صعودی قیمت در حال برخورد با یک مقاومت است و همچنان صف خرید در بازار دیده می‌شود، بایستی با استفاده از اندیکاتور های موجود به دنبال بررسی وجود واگرایی در قیمت باشید. وجود واگرایی در قیمت در چنین شرایطی نشان از این دارد که صف خرید مورد نظر خیلی قابل اطمینان بوده و ممکن است روند قیمت بعد از برخورد با مقاومت عوض شود.

این نکات نیز اهمیت بسیار زیادی برای تحلیل صف خرید و فروش در بازار بورس داشته و حتماً باید در زمان مشاهده آن‌ها مخصوصاً در انتهای روند نزولی و یا در انتهای روند صعودی دقت زیادی به این نکات داشته باشید.

۸- حجم معاملات بالا در صف خرید و فروش بورس یک هشدار مهم

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که همزمان با بررسی صف خرید و فروش در بازار بورس باید به آن دقت داشته باشید حجم معاملات صورت گرفته در این شرایط است. اگر ماهیت صف خرید و صف فروش در بازار بورس را درک کرده باشید بایستی بدانید که وجود چنین صف هایی معمولاً مانع از انجام حجم بالایی از معاملات شده و عملاً در چنین شرایطی سهام مورد نظر در طول روز معاملاتی در حجم بالا معامله نمی‌شود.

وقتی یک صف خرید و یا صف فروش به دلایل کاملاً منطقی و بر اساس میزان ارزش سهام مورد نظر تشکیل شده باشند عملاً انجام حجم معاملات بسیار زیاد در آن می‌تواند شبهه برانگیز باشد. اما در مواقعی که صف خرید و یا صف فروش در معاملات بازار بورس به دلیل سفته‌بازی و رفتارهای این چنینی تشکیل شده باشند عملاً امکان وجود حجم بالای معاملات در طول یک روز نیز در سهام مورد نظر وجود دارد.

در اکثر مواقع در صورت به وجود آمدن صف خرید و یا صف فروش در معاملات یک سهم حتی حجم مبنا در یک روز معاملاتی نیز به سختی پر می‌شود. به همین دلیل اگر در معاملات یک سهم در صورت وجود صف خرید و صف فروش حجم بالایی را مشاهده کردید حتماً آن را به عنوان یک هشدار در ذهن داشته باشید.

۹- صف خرید و فروش در بورس در مواقع بحرانی

یکی از مواقعی که معمولاً شاهد ایجاد صف خرید و یا صف فروش در معاملات یک سهم در بازار بورس هستیم زمان هایی است که اخبار سیاسی و اقتصادی و حتی نظامی در کشور ما منتشر می‌شوند. در چنین شرایطی خریداران و فروشندگان در تصمیمات کاملاً هیجانی به دنبال خرید و یا فروش رفته و همین امر باعث ایجاد صف های سنگین خرید و فروش در سهام مورد نظر می‌شود.

دقت داشته باشید که به وجود آمدن صف خرید و صف فروش در مواقع بحرانی و منتشر شدن اخبار مهم معمولاً اعتبار خیلی زیادی نداشته و بسته به شدت اخبار منتشر شده ممکن است بعد از چند روز و یا در همان روز شاهد جمع شدن صف خرید و یا صف فروش مورد نظر باشیم.

به شدت توصیه می‌کنیم که در زمان وجود اخبار بسیار مهم از انجام معامله در بازار بورس خودداری کرده و با تکیه بر استراتژی های معاملاتی خود به دنبال خرید و فروش سهام مورد نظر خود بروید.

۱۰- خرید و فروش در صف کار افراد تازه‌کار است

در انتها باید یک نکته بسیار مهم درباره صف خرید و فروش در بورس به شما ارائه کنیم. افراد حرفه‌ای و کسانی که تجربه بسیار بالایی در انجام معاملات در بازار بورس را دارند معمولاً از انجام معامله در صف خرید و فروش بدون استفاده از استراتژی معاملاتی خود اجتناب می‌نمایند. خرید و فروش در صف و پریدن از یک صف به صف دیگر معمولاً کار افراد تازه‌کار در بازار بورس است که در نهایت منجر به از دست رفتن حجم قابل توجهی از سرمایه های آنها می‌شود.

برای اینکه یک دید حرفه‌ای در انجام معاملات خود در بازار بورس داشته باشید لازم است تا حتماً در زمان مشاهده سبد خرید و فروش در بازار بورس ابتدا دلایل تشکیل صف مورد نظر را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و سپس نشانه‌های آن را نیز مدنظر داشته باشید. اگر با اصول تابلو خوانی در بازار بورس آشنا باشید به خوبی می‌توانید از تکنیک های تابلو خوانی نیز برای تحلیل شرایط ایجاد صف خرید و صف فروش در بازار بورس استفاده کنید و در نهایت معاملات ایمن‌تری را برای خود در بازار رقم بزنید.

حتما بخوانید: عرضه اولیه در بورس

کلام آخر


به تعریف صف خرید و فروش در بورس پرداخته و سپس نکات بسیار مهمی را برای دلایل تشکیل این صف ها و همچنین نکات تکنیکالی مهمی درباره آنها را مرور کردیم. اکنون شما به خوبی می‌دانید که به وجود آمدن صف خرید و صف فروش در بازار بورس می‌تواند نشانه‌های اتفاقات بعدی باشد و به‌ عنوان یک تحلیلگر آگاه می‌توانید هر کدام از این صف ها را برای معاملات خود تحلیل کنید.

در انتها باید توصیه کنیم که حتماً و حتماً از انجام معاملات هیجانی و فقط به بهانه تشکیل صف خرید و یا صف فروش در یک سهم خودداری کرده و از این طریق سرمایه های ارزشمند خود را در بازار هدر ندهید.

در مجموعه کانون بورس همراه شما هستیم تا در کنار معرفی بهترین استراتژی های معاملاتی در سری مقالات آموزش رایگان بورس بهترین دوره بورس را نیز به شما معرفی کنیم. استفاده از این خدمات در نهایت منجر به انجام معاملاتی کاملاً مطمئن و یک سرمایه گذاری ایده‌آل برای شما در بازار بورس خواهد شد.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

یک پاسخ

  1. سلام.امروز۲۱دی ۱۴۰۱ صف فروش سهم خودرو شد.و بالای یک میلیارد حجم خورد.ایا این سفته بازی بود .چون در پایان بازار همان روز تعداد خیلی اندکی خریدار بودن.مرسی که جواب میدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: