ضمن تبریک سال نو، به اطلاع می رساند از تاریخ 26 اسفند ماه 1402 لغایت 25 فروردین ماه 1403، تمامی کلاس های حضوری کانون بورس برگزار نخواهند شد.
لوگو کانون بورس
نوروز مبارک

صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال (DEX) چیست و چگونه کار می کند؟

صرافی غیرمتمرکز
شما در حال مطالعه مقاله ۴ از ۱۳ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال  یا DEX چیست و چگونه می‌توانیم بهترین صرافی غیرمتمرکز را برای انجام معاملات در بازار مرز ارزها انتخاب کنیم؟ در این مقاله از سری مقالات آموزش رایگان ارز دیجیتال و هم‌چنین معرفی انواع صرافی ارز دیجیتال سعی داریم تا شما را به صورت کامل با صرافی های به اصطلاح DEX آشنا کنیم. این دست از صرافی ها به دلیل شرایط و مزیت هایی که دارند، مورد توجه بسیاری از کاربران ایرانی قرار گرفته‌اند. شناخت هر چه بهتر آنها نیز مزیتی است تا هم خود و سرمایه های خود را از چالش‌ها و خطرات این بازار دور نگه دارید و هم بتوانید با اطمینان بالا به دنبال انجام معاملات خود بروید. نداشتن اطلاعات هم که می‌دانید که معایبی می‌تواند برای شما به دنبال داشته باشد.

سوالاتی که در این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد:

  • تعریف صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال چیست و این صرافی ها چگونه کار می‌کنند؟
  • ویژگی های صرافی های غیر متمرکز چیست و کدام یک از این ویژگی های در انتخاب بهترین صرافی ما را یاری می‌نماید؟
  • مزیت ها و معایب صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال چیست؟
  • بهترین صرافی های DEX در جهان کدام ها هستند؟
  • بهترین صرافی های غیرمتمرکز برای ایرانی ها کدام ها هستند؟
  • تفاوت های صرافی غیرمتمرکز با صرافی های متمرکز در چیست؟
راهنمای مطالعه نمایش

 

صرافی غیر متمرکز چیست

غیرمتمرکزها نیز یکی از انواع صرافی ارز دیجیتال هستند. حتماً می‌دانید که صرافی ارز دیجیتال چیست و چه ویژگی هایی دارد. صرافی ها در واقع پلتفرم‌هایی برای انجام معاملات و تراکنش‌ها برای کاربران در بازار ارز دیجیتال می‌باشند. صرافی های غیرمتمرکز مدلی از این پلتفرم است که در آن این تراکنش‌ها بدون واسطه و دخالت اشخاص  یا سازمان‌های ثالث انجام می‌پذیرد. در واقع در این مدل از صرافی ها هیچ خبری از نظارت و دخالت نیست و خود کاربران به صورت مستقیم با هم معامله می‌کنند.

DEX که نماد صرافی غیرمتمرکز در بازار ارز دیجیتال است، مخفف عبارت Decentralized Exchange به معنی صرافی غیرمتمرکز است.

شاید از خود بپرسید که اگر کاربران در حال معامله مستقیم با هم هستند، دیگر چه نیازی به وجود صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است و این صرافی دقیقاً چه عملی را انجام می‌دهد. این سوال منطقی است اما یک پاسخ منطقی هم دارد. در گذشته و قبل از این که صرافی ها مانند امروز در بازار رمز ارزها جولان دهند، کاربران برای انجام تراکنش‌ها و معاملات خود در بازار به صورت مستقیم عمل می‌کردند. در فروم هایی مخصوص برای این کار که بیت کوین تالک یکی از معروف‌ترین آنها بود، خریداران و فروشندگان با هم آشنا شده و بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی و کارمزدی اقدام به مبادله رمز ارزهای خود یا خرید و فروش ارزهای دیجیتال با پول فیات می‌کردند. این روش مزیت های زیادی داشت، اما عیب بزرگ آن عدم امکان کنترل کاربران در زمان معامله و اعتمادسازی در طول انجام آن بود.

صرافی های غیرمتمرکز دقیقاً همان شرایط معامله را برای کاربران امروز فراهم آورده‌اند، با این تفاوت که آیتمی به نام قراردادهای هوشمند به آنها اضافه شده و دیگر امکانی برای تقلب وجود ندارد. معامله‌ای که روی آن توافق شده و طرفین تمام شروط خود را برآورده می‌بینند، انجام شده خواهد بود. در ادامه تشریح خواهیم کرد که این فرایند دقیقاً چگونه صورت می‌پذیرد و چه فعالیتی در صرافی غیر متمرکز باعث انجام این کار می‌شود.

چگونه یک صرافی غیر متمرکز را بشناسیم؟

در حال حاضر تعداد صرافی های غیر متمرکز بسیار زیادی در بازار مشغول ارائه خدمات به کاربران هستند و افراد زیادی هم می‌باشند که از این خدمات استفاده می‌کنند. البته هنوز در رقابت میان این صرافی ها و صرافی متمرکز ارز دیجیتال سبقت در دست متمرکز ها است. اگر بدانید که صرافی متمرکز چیست و چه مزیت هایی دارد، دلیل این موضوع را نیز بهتر درک خواهید کرد. سرعت بسیار بالای تراکنش‌ها و هم‌چنین امکان اضافه کردن تعداد بسیار زیادی از رمز ارزها به خدمات، باعث شده تا در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد حجم تراکنش‌ها در بازار متعلق به صرافی های متمرکز باشد و صرافی های غیر متمرکز کمتر از ۱۰ درصد این تراکنش‌ها را در اختیار دارند.

صرافی غیرمتمرکز

اما چگونه باید تشخیص بدهیم که یک صرافی متمرکز است یا غیرمتمرکز؟ این موضوع را می‌توانید با توجه به یکی از اصلی‌ترین تفاوت های میان صرافی متمرکز و غیر متمرکز در دستور کار خود قرار دهید. البته در ادامه درباره این تفاوت بیشتر توضیح خواهیم داد، اما قبل از آن روش این تشخیص را مرور می‌کنیم.

در صرافی متمرکز شما برای استفاده از خدمات حتماً و حتماً باید پول فیات یا ارزهای دیجیتال در دسترس خود را به حساب کاربری خود در صرافی که با اصلاح کیف پول صرافی نیز شناخته می‌شود، واریز کنید. در بخش تشریح انواع کیف پول ارز دیجیتال می‌توانید با این دسته از کیف پول ها به صورت کامل آشنا شوید. اما در صافی های غیرمتمرکز خبری از این حساب کاربری و این کیف پول نیست و شما باید یکی از انواع کیف پول نرم افزاری را به شبکه صرافی متصل کنید.

اگر بدانید که کیف پول ارز دیجیتال چیست حتماً می‌دانید که در حال حاضر رایج‌ترین کیف پول نرم افزاری ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی با امکان اتصال به صرافی های غیر متمرکز کیف پول متامسک است.

صرافی غیرمتمرکز چگونه کار می کند؟

سوال اینجاست که صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال چگونه کار می کند و چه روندی برای اتصال خریداران و فروشندگان در بازار انجام می‌شود؟ پاسخ این سوال یک عبارت دو کلمه‌ای است که البته به اندازه یک کتاب می‌توان برای آن کاربرد تعریف کرد. قرارداد هوشمند. قراردادهای هوشمند یکی از هدیه‌های بسیار عالی و بزرگ بازار ارز دیجیتال به کاربران هستند. در این باره که قرارداد هوشمند چیست و بهترین ارزهای دیجیتال قرارداد هوشمند به صورت مفصل و کامل با هم صحبت کردیم و نکات لازم درباره آنها را با شما در میان گذاشتیم. در مقاله بیت کوین چیست و چه ویژگی هایی دارد نیز برخی از مهم‌ترین مزیت های این قراردادها را مرور نمودیم. برای درک دقیق‌تر این قرارداد در شبکه بلاک چین می‌توانید از مقالات حاضر استفاده کنید.

صرافی غیرمتمرکز

قرارداد هوشمند دقیقاً شرایط و ضوابط مشخص و مانند قراردادهای عادی نوشتاری دارد، با این تفاوت که این قرارداد در محیط کامپیوتری استفاده شده و از این گذشته با رسیدن به شرایط مندرج به صورت صد در صد و بدون راه بازگشت لازم‌الاجرا است. برای درک این موضوع یک مثال ساده را با هم مرور می‌کنیم. با توجه به اینکه بسیاری از کاربران با موضوع اجاره خانه روبرو هستند، این موضوع را با ذکر مثالی در این باره بیان می‌کنیم.

فرض کنید که یک صاحب خانه در تهران برای اجاره دادن منزل خود به مشاور املاک مراجعه نموده و مشخصات و شرایط اجاره مد نظر خود را برای املاک تشریح می‌نماید. مشخصات درج شده در برگه معرفی به صورت کاملاً دقیق و بدون هیچ اشتباهی است و قیمت و شرایط اجاره نیز به صورت دقیق مشخص است. حال اگر فردی وارد مشاور املاک شده و به دنبال اجاره کردن خانه‌ای با همان مشخصات و شرایط باشد، مشاور املاک خانه را معرفی کرده و سایر مراحل مربوط طی می‌شود. در این مواقع البته چالش‌های زیادی وجود دارد.

  • ممکن است صاحب خانه مشخصات خانه را به صورت دقیق و صحیح بیان نکرده باشد.
  • ممکن است قیمت خانه از نظر مالک تغییر کرده و سعی کند آن را با قیمت بالاتری اجاره دهد.
  • یا ممکن است مستأجر پول کافی برای انجام معامله را نداشته و به دنبال تغییر در شرایط اجاره باشد.

چالش‌های این چنین معمولاً در چنین قراردادی زیاد است و اکثر کاربران نیز با آن روبرو هستند. اما ببینید با ورود قرارداد هوشمند چه تغییراتی می‌توان در اجرای چنین قراردادهایی به وجود آورد.

اگر قرارداد هوشمند را وارد چنین قراردادی کنیم، تمام مشخصات و شرایط اجاره‌نامه به صورت کاملاً دقیق و بدون امکان برگشت در قرارداد درج می‌شود. مستأجر نیز با پذیرش شرایط مورد نظر می‌تواند بدون هیچ چالشی خانه مورد نظر را در اختیار بگیرد. حتی نیاز به حضور مالک برای تنظیم قرارداد نیز وجود نداشته و با رسیدن شرایط به یکدیگر و یکی شدن آنها، معامله انجام شده خواهد بود. البته این قضیه ممکن است از سمت مقابل نیز باشد. مستأجر به مراجعه به مشاور املاک شرایط مورد نظر خود را بیان نموده و بلافاصله با پیدا شدن خانه‌ای نزدیک به شرایط وی، معامله صورت پذیرد.

فرض کنید که شما برای خرید یک ارز دیجیتال اقدام می‌کنید. با توجه به شرایط مورد نظر شما، قرارداد هوشمندی از شبکه بلاک چین متصل به صرافی غیرمتمرکز برای شما تنظیم می‌شود. در زمانی که فروشنده‌ای دقیقاً همان قیمت و شرایط را برای فروش رمز ارزهای خود برگزینید، معامله شما انجام شده خواهد بود. همین‌طور در شرایط برعکس و در زمان فروش رمز ارزها نیز همین وضعیت وجود خواهد داشت. هیچ راه برگشتی در اجرای این قراردادها نیز وجود ندارد.

یک صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال دقیقاً مانند یک مشاور املاک اما با استفاده از قرارداد هوشمند به کار خود ادامه می‌دهد. تمام کسانی که به دنبال خرید یا فروش رمز ارزها هستند، به پلتفرم این صرافی ها مراجعه با ذکر کردن شرایط خود، به نوعی قرارداد هوشمند متناظر با آن را امضا و شرایط آن را می‌پذیرند. به محض اینکه طرف مقابل معامله حاضر شد و دقیقاً شرایط مورد نظر ایجاد شد، معامله بدون هیچ راه برگشتی انجام شده خواهد بود.

معنی شرایط همتا به همتا یا P2P در صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال چیست؟

فرآیندی که در بالا به تشریح آن برای نحوه کارکرد صرافی غیر متمرکز پرداختیم، با عنوان روش همتا به همتا یا P2P معروف است. P2P مخفف عبارت Peer 2 Peer به معنی همتا به همتا یا فرد به فرد است. به این مفهوم که در این روش هیچ خبری از هیچ واسطه‌ای نیست و فروشنده یک ارز دیجیتال و خریدار آن به صورت مستقیم با یکدیگر معامله می‌نمایند.

چگونه خریداران و فروشندگان معاملات خود را ست می‌کنند؟

در بندهای قبلی سعی کردیم به زبان ساده و به صورت کامل تشریح کنیم که صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال چگونه عمل می‌نماید و چه فرآیندی برای اجرای تراکنش‌ها در این صرافی ها انجام می‌پذیرد. اما سوال اینجاست که خریداران و فروشندگان در این صرافی ها چگونه به هم متصل می‌شوند؟ در واقع من خریدار اگر به دنبال خرید بیت کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال باشم، چه مراحلی را باید طی کنم؟

اگر پاسخ این سوال را از دیدگاه بند بالا بدهیم، این طور خواهد بود. اگر از دیدگاه خریداری نگاه کنیم، یک خریدار باید وارد پلتفرم صرافی غیر متمرکز شده و درخواست خود برای خرید را با درج مواردی مانند حجم خرید و مبلغ مورد نظر برای خرید را ثبت کند. البته مبلغ خرید یک رمز ارز در صرافی غیر متمرکز دقیقاً منطبق بر قیمت خرید لحظه ای آن در بازار تعیین می‌شود. به این معنی که اگر قیمت لحظه ای ارز دیجیتال بیت کوین ۴۰۰۰۰ دلار باشد، خرید ارز دیجیتال بیت کوین در صرافی DEX نیز با همین قیمت انجام می‌پذیرد. هم‌چنین خریدار باید مبلغ مورد نظر برای کارمزد را نیز قبول کند. حالا خریدار باید منتظر بنشیند تا فروشنده‌ای پیدا شده و همان رمز ارز مورد نظر خریدار را برای فروش قرار دهد. این فرایند ممکن است از طرف فروشنده نیز به همین ترتیب به وقوع بپیوندد.

اما این روش خرید و فروش چالش‌های بسیار زیادی به دنبال دارد. زیرا عملاً ممکن است در لحظه و به صورت همزمان هیچ خریدار و فروشنده یک ارز دیجیتال به صرافی مراجعه نکنند. مسلماً هیچ خریدار و فروشنده‌ای نیز در بازار کنونی روزها و هفته‌ها منتظر برقرار شدن شرایط خرید و فروش نخواهد ماند. حال تکلیف چیست؟

صرافی های غیر متمرکز برای حل این چالش از فرآیندی به نام استیکینگ یا سهام گذاری کمک می‌گیرند. در این روش کاربران می‌توانند از قبل با مراجعه به صرافی، رمز ارزهای خود را برای فراهم کردن لحظه ای شرایط خرید و فروش معاملات سایر کاربران در اختیار صرافی قرار دهند. صرافی با استفاده از این رمز ارزها، در کسری از ثانیه یک تراکنش را برای هر تریدری انجام می‌دهد و خبری از هیچ معطلی نخواهد بود. در عوض این افراد سرمایه گذار نیز می‌توانند به ازای سرمایه درگیر خود به صورت مشخص سود کسب کنند و صرافی مقداری از کارمزد دریافت شده را به عنوان سود سهام گذاری در اختیار این افراد قرار می‌دهد.

صرافی غیرمتمرکز

ویژگی های یک صرافی غیر متمرکز چیست

حتی اگر قبل از مطالعه این مقاله کوچکترین شناختی هم نسبت به صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال نداشتید، اکنون و با مطالعه همین چند بند قبلی به شناخت خوبی از این صرافی ها رسیده و نحوه عملکرد آنها را به خوبی می‌دانید. اما هنوز کارمان با صرافی DEX تمام نشده و لازم است تا جزئیات بیشتری را از آنها با شما در میان بگذاریم. جزئیاتی که درک جدیدتری از این صرافی ها را برای شما ایجاد خواهد کرد. یکی از این جزئیات نیز شناخت ویژگی های تعریف شده برای آنها است.

دقت کنید که صرفا استفاده از قراردادهای هوشمند برای ارائه خدمات خرید و فروش ارزهای دیجیتال معرف صرافی غیر متمرکز نیست و این صرافی ها با ویژگی ها و جزئیات بیشتری شناخته می‌شوند. البته این ویژگی ها خیلی بی‌ربط به یکدیگر هم نیست و هر ویژگی به نوعی یک ویژگی جدید را به وجود می‌آورد. مجموعه کاملی از ویژگی های صرافی غیر متمرکز را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

کارمزدهای بسیار پایین، حتی برای معاملات بزرگ

صرافی غیرمتمرکزیکی دیگر از ویژگی‌هایی که برای صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال می‌توان برشمرد، کارمزدهای بسیار پایین‌تر نسبت به صرافی های متمرکز است. سیستم تعیین میزان کارمزد در این دست از صرافی ها متفاوت است. در این صرافی ها نرخ کارمزدها بر اساس حجم معامله تنظیم نشده و هر معامله در شبکه هر ارز دیجیتال نرخ کارمزد مشخص و ثباتی دارد. از این رو با افزایش حجم معامله نگران پرداخت کارمزدهای سنگین نخواهید بود. در حالی که در صرافی های متمرکز معمولاً کارمزدها به صورت درصد مشخص شده و با افزایش حجم معامله، قاعدتاً هزینه‌ها نیز به مراتب افزایش پیدا می‌نماید.

محاسبه کارمزدها در صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال برای هر ارز دیجیتال با توجه به نکات زیر تعیین می‌شود:

  • هر چقدر حجم معاملات یک رمز ارز بیشتر باشد و کاربران بیشتری به دنبال معامله آن باشند، نرخ کارمزد رمز ارز مورد نظر نیز پایین‌تر خواهد بود.
  • هر چقدر یک ارز دیجیتال ناشناخته‌تر بوده و حجم معاملات آن کمتر باشد، مسلماً نرخ کارمزدهای آن نیز بیشتر می‌شود.

با توجه به این نکته می‌توان درک کرد که نرخ کارمزدها برای رمز ارزهای معتبر و شناخته شده در صرافی غیرمتمرکز کمتر است اما برای ارزهای دیجیتال ناشناخته این شرایط برعکس خواهد بود. از این رو توصیه می‌کنیم که حتماً در زمان خرید ارز دیجیتال در صرافی غیرمتمرکز ابتدا میزان کارمزد را در نظر بگیرید. نرخ کارمزد در پلتفرم‌های معتبر معمولاً در زمان اقدام برای خرید رمز ارزها به نمایش در می‌آید. عدم دقت به این موضوع ممکن است هزینه‌های شما را چند برابر نموده و کارمزدهای سنگینی را روی دست شما باقی بگذارد.

عدم نیاز به احراز هویت و ناشناس باقی ماندن افراد

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی غیر متمرکز که تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مزیت های آن نیز شده، امکان اقدام برای خرید و فروش رمز ارزها بدون احراز هویت و ارائه مدارک شناسایی است. حمله‌های متعدد هکرها به صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز در سال‌های دور باعث شده تا قانونی با عنوان احراز هویت در صرافی ها به وجود آید. اکنون این قانون در صرافی های متمرکز استفاده می‌شود اما کاربران صرافی های غیر متمرکز یا DEX می‌توانند بدون نگرانی از این بابت، برای انجام معاملات خود اقدام کنند.

با توجه به اینکه پلتفرم DEX معمولاً بر روی بلاک چین ها پایه گذاری می‌شود، از این رو کاملاً ایمن هستند و معاملات در آنها بدون نگرانی است. از این رو این صرافی ها شرایطی را فراهم آورده‌اند که کاربران می‌توانند حجم سنگینی از معاملات را بدون نیاز به احراز هویت انجام دهند.

درباره عدم نیاز به احراز هویت در صرافی های DEX صحبت بسیار زیاد است. یکی از اصلی‌ترین این مباحث مربوط به کاربران ایرانی می‌شود. دقت کنید که با توجه به عدم نیاز به احراز هویت، این صرافی های هیچ محدودیتی برای ارائه خدمات به کاربران ندارند، اما این مهم دلیلی بر این نیست که کاربران ایرانی بتوانند به راحتی و بدون دردسر از خدمات همه این صرافی ها استفاده کنند. صرافی هایی که کاربران ایرانی را در لیست تحریم‌های خود قرار داده‌اند، با شناسایی IP می‌توانند مانع از استفاده از خدمات خود برای آنها شوند.

با توجه به این نکته توصیه می‌کنیم که اگر به دنبال استفاده از خدمات صرافی های DEX هستید، حتماً از قبل چک کنید که استفاده از خدمات توسط کاربران ایرانی آزاد باشد. در غیر این صورت حتماً لازم است که از VPN یا VPS استفاده کرده و در زمان ورود به این پلتفرم‌ها آی پی خود را تغییر دهید.

زمان بر بودن انجام تراکنش‌ها و سرعت پایین

احتمالا باید یکی از اصلی‌ترین معضلات و مشکلات در صرافی های غیرمتمرکز را به سرعت بسیار پایین تراکنش‌ها در آن بدانیم. همان طور که می‌دانید، این صرافی ها از سیستم P2P برای پیش برد معاملات کاربران استفاده می‌نمایند. از این رو هر دو طرف معامله باید حاضر باشند تا یک معامله به انتها برسد. در بخش‌های قبلی توضیح دادیم که این مشکل چگونه برای رمز ارزها برطرف می‌شود اما این اتفاق تنها برای ارزهای دیجیتال شناخته شده و محبوب قابل انجام است. در مواقع مواجه شدن با رمز ارزهای ناشناخته عملاً چنین امری امکان‌پذیر نیست. زیرا طرفین در چنین معاملاتی به سختی پیدا می‌شوند و نیاز است تا کاربران برای انجام تراکنش‌های مد نظر خود صبر بیشتری داشته باشند.

سرعت تراکنش‌ها در شبکه رمز ارزها یکی از چالش‌های بسیار مهمی است که از همان روزهای ابتدا و با پیدایش بیت کوین شاهد هستیم که در میان کاربران از آن به عنوان یک موضوع مهم با عنوان مقیاس پذیری یاد می‌شود. بسیاری از ارزهای دیجیتال اهداف ارزنده‌ای برای بالا بردن این شرایط در بازار رمز ارزها ایجاد کرده‌اند. از این رو افزایش سرعت تراکنش‌ها نیز تبدیل به یک خواسته عمومی کاربران شده است که عوامل زیادی روی آن تأثیر دارند. شناخته‌تر بودن خود صرافی و بالا بودن تعداد کاربران نیز می‌تواند عامل دیگر مؤثر روی این موضوع باشد.

امنیت صرافی غیرمتمرکز

یکی از ویژگی‌هایی که باید درباره این صرافی ها به آن پرداخته شود، امنیت است. امنیت کلمه‌ای بسیار مهم در بازار ارز دیجیتال است که در همه جنبه‌ها باید به آن پرداخته شده و در هر صورتی شرایط لازم برای آن در نظر گرفته شود. هیچ خدمتی و هیچ روندی در این بازار بدون امنیت تعریفی نداشته و نباید دست روی آن بگذارید. از نظر امنیت صرافی های غیرمتمرکز در شرایط خوبی قرار دارند. این صرافی ها با توجه به اینکه هیچ حساب کاربری در اختیار کاربران برای انتقال رمز ارزها قرار نمی‌دهند، از این رو به هیچ وجه جایی برای هک شدن و از دست دادن رمز ارزها هم ندارند.

در صرافی های متمرکز در صورت هک شدن صرافی، این احتمال وجود دارد تا دارایی‌ها شما از بین برود. از این گذشته در صورتی که تیم مدیریت یک صرافی متمرکز کلاهبردار باشد یا قصد کلاهبرداری پیدا کند، با توجه به دسترسی مستقیم به دارایی‌های کاربران، این امکان را خواهد داشت. اما در صرافی غیرمتمرکز عملاً هیچ کدام از این شروط وجود ندارد. زیرا:

اولاً شما هیچ ارز دیجیتالی را در حساب کاربری ذخیره نکرده‌اید و از این رو نگرانی از بابت به سرقت رفتن آنها توسط هکرها را نیز ندارید. البته موضوع هک کیف پول ارز دیجیتال و اقدامات لازم برای بالا بردن امنیت آن را باید مد نظر قرار دهید.

هم‌چنین خود اعضای مدیریت صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال نیز هیچ دخل و تصرفی به دارایی‌ها شما ندارد. بنابراین امکان کلاهبرداری از سوی آنها نیز قفل است.

وضعیت مالکیت رمز ارزها در صرافی غیرمتمرکز

مالکیت رمز ارزها در صرافی غیرمتمرکز دقیقاً در اختیار خود کاربر است. در زمانی که در این صرافی ها فعالیت می‌کنید، ارزهای دیجیتال شما در کیف پول خود شما ذخیره خواهد شد. به این ترتیب که با اتصال کیف پول ارز دیجیتال خود به حساب صرافی می‌توانید برای خرید و فروش رمز ارزها اقدام کنید. رمز ارزهای خریداری شده بلافاصله در کیف پول ارز دیجیتال شما ذخیره می‌شود. بنابراین در تمام مدت مالک رمز ارزها در اختیار شما خواهد بود. این مهم باعث بالا رفتن امنیت این صرافی ها نیز شده است. یکی از دلایل بالا رفتن استقبال کاربران از صرافی های DEX همین موضوع است.

شرایط نقدینگی

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم در مواجهه با صرافی های غیرمتمرکز شرایط نقدینگی آنها است. در صورتی که شرایط نقدینگی یک صرافی مناسب نباشد، عملاً نمی‌توان روی آن به خوبی حساب کرد. همین امر تبدیل به یک چالش بزرگ شده است. شرایط نقدینگی در صرافی های غیر متمرکز معتبر و شناخته شده خوب است. اما صرافی هایی که تازه‌وارد این چرخه می‌شوند، احتمالاً در این باره مشکل خواهند داشت. مگر اینکه حمایت‌کننده‌های بسیار قدرتمند و ثروتمندی داشته باشند.

قانون‌گذاری و قانون پذیری

محدودیت‌ها و ضوابط قانونی یکی دیگر از نکاتی است که درباره صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال باید بررسی شود. این صرافی ها برعکس صرافی های متمرکز تابع هیچ قانون خاصی نیستند. زیرا عملاً دسترسی به دارایی‌های کاربران ندارند و نیازی هم به این امر نیست. با توجه به اینکه معمولاً روی بلاک چین راه‌اندازی می‌شوند، مسلماً قوانین خود بلاک چین مورد نظر در آنها نیز صدق می‌کند. اما با این حال اینکه طبق ضوابط خاصی مجوز دریافت کرده باشند، درباره صرافی های DEX صدق نمی‌کند. البته شایان ذکر است که هنوز هیچ صرافی به صورت صد در صد غیرمتمرکز نیست و عملاً تا حدی امکان دخالت دولت‌ها در عملکرد آنها نیز وجود خواهد داشت.

ویژگی‌های یک صرافی غیرمتمرکز خوب چیست

ویژگی‌های صرافی های DEX را با هم مرور کردیم. این ویژگی‌ها می‌توانند شما را در شناخت این صرافی ها و تمایز قائل شدن میان آنها و سایر انواع صرافی ارز دیجیتال کمک کنند. اما چگونه می‌توانیم یک صرافی غیر متمرکز خوب انتخاب کنیم؟ برای این منظور نیاز است تا ویژگی‌های یک صرافی خوب را با شما در میان بگذاریم که با دقت به آنها این امکان برای شما وجود خواهد داشت تا بتوانید دست روی بهترین پلتفرم‌ها بگذارید. بررسی نکات زیر می‌تواند در این راه شما را یاری نماید:

  • هر چقدر تعداد کاربران در یک صرافی غیر متمرکز بیشتر باشند و محبوبیت صرافی مورد نظر بیشتر شود، شرایط آن نیز بهتر خواهد شد.
  • هر چقدر حجم معاملات یک صرافی DEX بیشتر باشد، در نتیجه می‌توان روی آن اعتماد بیشتری داشت.
  • بالا بودن سرعت تراکنش‌ها نیز می‌تواند یکی از ویژگی‌های مثبت در این صرافی ها باشد.
  • حمایت شدن یک صرافی DEX از سوی افراد ثروتمند و سرمایه گذاران بزرگ نیز می‌تواند شرایطی را فراهم آورد تا این صرافی ها تبدیل به بهترین‌های بازار شوند.
  • پایین بودن کارمزدها را نیز باید به این امر اضافه کنیم.

مزایای صرافی غیر متمرکز چیست

صرافی غیرمتمرکزبا معرفی مزایای صرافی غیرمتمرکز با شما همراه هستیم. در سال‌های اخیر رشد حجم معاملات در این دسته از صرافی ها نشان از تقابل بیشتر مردم از آنها دارد. البته هنوز هم برنده رقابت میان صرافی ها را با اختلاف زیاد می‌توان به صرافی های متمرکز نسبت دارد. زیرا در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از حجم معاملات بازار به این دسته از صرافی ها باز می‌گردد. به همین دلیل شانس زیادی در این باره برای صرافی های غیرمتمرکز وجود ندارد. اما با این وجود شاهد هستیم که روز به روز به تعداد کاربران در صرافی های DEX نیز اضافه می‌شود. در این بخش مزیت های این صرافی ها را با شما در میان می‌گذاریم که از اصلی‌ترین دلایل جذب کاربران بیشتر در این روزها از سوی آنها هستند.

  • هزینه و کارمزد پایین‌تر و ثابت برای هر معامله‌ای یکی از مزیت هایی است که باعث کشاندن بسیاری از سرمایه گذاران حرفه‌ای به این صرافی ها شده است. زیرا معاملات سنگین بر روی رمز ارزهای شناخته شده و معتبر در صرافی های متمرکز می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی را روی دست کاربران باقی بگذارد.
  • عدم نیاز به احراز هویت بهترین و جذاب‌ترین مزیت های صرافی ها برای کاربرانی است که هنوز هم به دلایلی تمایل دارند تا ناشناخته باقی بمانند.
  • عدم نیاز به انتقال دارایی‌ها به کیف پول صرافی نیز یکی دیگر از مزیت هایی است که هم امنیت این صرافی ها را افزایش می‌دهد و هم باعث شده تا یک مرحله از مراحل خرید و فروش ارز دیجیتال کمتر شود.
  • عدم نگهداری از کلید خصوصی رمز ارزهای کاربران را نیز باید به مزیت های صرافی های غیر متمرکز اضافه کنیم.

البته با وجود همه این مزیت ها باز هم قدرت در اختیار صرافی های متمرکز است. جایی که سرعت نقل و انتقال‌ها بسیار زیاد است و رمز ارزهای به مراتب بیشتری در اختیار کاربران برای خرید و فروش قرار می‌گیرد.

معایب صرافی غیرمتمرکز

شناخت معایب صرافی غیرمتمرکز نیز اهمیت خاص خود را دارد. برای اینکه درک کنید که چرا با وجود کارمزدهای پایین‌تر و عدم نیاز به احراز هویت باز هم صرافی های CEX حجم معاملات بیشتری نسبت به صرافی غیرمتمرکز دارند، لازم است تا معایب این دسته از پلتفرم‌ها را با شما در میان بگذاریم. این معایب هم‌چنین شما را در انتخاب یک صرافی بهتر برای انجام معاملات نیز کمک خواهد کرد.

  • زمان بر شدن تراکنش‌ها وقتی رمز ارزهای ناشناخته را معامله کنید.
  • محدود بودن تعداد رمز ارزها در این صرافی ها از بزرگترین ایرادات آنها است. این صرافی ها به دلیل نیاز به کاربران در هر دو طرف معامله نمی‌توانند به این راحتی‌ها رمز ارز جدید اضافه نمایند. شاید یکی از دلایل اصلی عدم استقبال کاربران از صرافی های DEX در مقابل صرافی متمرکز همین دلیل است.
  • چالش ورود و کار کردن با صرافی مخصوصاً برای افراد تازه‌کار را نیز باید به عنوان یک عیب بزرگ در آنها بدانیم. پرواضح است که اگر تجربه کار با هر دو نوع از انواع صرافی را داشته باشید، درک می‌کنید که ورود و انجام معامله در صرافی غیرمتمرکز به مراتب پیچیده‌تر و سخت از صرافی های متمرکز است.

معرفی بهترین صرافی های غیرمتمرکز جهان

به مرحله‌ای رسیدیم که باید چند مورد از بهترین صرافی های غیرمتمرکز جهان را به شما معرفی کنیم. دقت کنید که این دست از صرافی ها نیز در حال رشد و توسعه بوده و هر روز نمونه های جدیدتری از آنها را با امکانات بیشتر و بهتر شاهد هستیم. اما در حال حاضر اگر به رتبه بندی صورت گرفته برای این دسته از صرافی ها مراجعه کنید، می‌توانید بهترین‌های موجود را در آنها مشاهده نمایید.

  • یونی سوآپ – Uniswap

 

یکی از معروف‌ترین و بهترین صرافی های غیر متمرکز جهان که خدمات بسیار خوبی نیز به کاربران ارائه می‌نماید، صرافی یونی سوآپ می‌باشد. این صرافی در سال ۲۰۱۸ و بر روی شبکه بلاک چین اتریوم توسعه پیدا کرده است. این صرافی ابتدا شرایط بسیار ایده‌آلی داشت، اما با گذشت زمان شاهد تغییراتی در آن بودیم. یکی از اصلی‌ترین معایب آن بعد از این تغییرات نیز افزایش قابل توجه کارمزد معاملات به میزان ۰.۳ برای هر معامله است که برای صرافی غیر متمرکز زیاد محسوب می‌شود.

Uniswap در سال ۲۰۱۸ توسعه پیدا کرده  و به دلیل قدمت بسیار زیاد دارای استخر نقدینگی بزرگی نیز است. به همین دلیل این صرافی را می‌توانید برای موارد مختلف به کار بگیرید. همچنین کاربران ایرانی زیادی نیز از خدمات Uniswap استفاده می‌نمایند. البته لازم است تا قبل از آن آموزش کار با صرافی یونی سوآپ را به خوبی فرابگیرید.

  • پنکیک سوآپ – Pankakeswap

صرافی غیرمتمرکزیکی از شناخته‌شده‌ترین صرافی های غیر متمرکز برای کاربران ایرانی صرافی Pankakeswap است. این صرافی خدمات بسیار خوبی داشته و به همین دلیل کاربران ایرانی نیز علاقه زیادی به استفاده از خدمات آن دارند. این صرافی در ابتدا بر روی زنجیره بلاک چین بایننس راه‌اندازی شده و امکان انجام معاملات بر روی توکن های BEP-20 را به کاربران داد. اما در ادامه با اتصال به بلاک چین اتریوم امکان انجام معاملات بر روی استاندارد ERC-20 را نیز فراهم آورده است. سال ۲۰۲۱ را می‌توان سال شکوفایی صرافی غیرمتمرکز Pankakeswap دانست. در این سال شاهد رشد بسیار زیادی این صرافی بودیم و تعداد کاربران آن به تعداد بسیار زیادی رسید.

این صرافی در سال گذشته خدمات خود را چندین برابر کرده و کاربران می‌توانند از روش های مختلف سرمایه گذاری در ارز دیجیتال در این صرافی استفاده نمایند. امکان سهام گذاری و حضور به عنوان لیکوئیدی پرووایدر در این صرافی نیز در حال حاضر در دسترس کاربران قرار دارد.

  • صرافی غیرمتمرکز بایننس – Binance DEX

 

جالب است بدانید که صرافی بزرگ بایننس سیستم غیر متمرکز خود را نیز فعال کرده و این سیستم با عنوان بایننس دکس در دسترس کاربران قرار دارد. صرافی غیرمتمرکز بایننس در سال ۲۰۱۹ توسط این صرافی توسعه پیدا کرده و برای ارائه خدمات به مشتریان و کاربران نیز از هسته مرکزی شبکه بلاک چین بایننس استفاده می‌نماید. با توجه به حجم بالای معاملات و سرمایه گذاری در صرافی بایننس، صرافی غیرمتمرکز بایننس دکس نیز از نظر سرعت اجرای تراکنش‌ها در شرایط بسیار ایده‌آلی قرار دارد.

Binance DEX شرایط بسیار عالی داشته و از کیف پول های بسیار زیادی هم پشتیبانی می‌کند. از این گذشته می‌توانید برای خرید و فروش رمز ارزهای بسیار زیادی نیز از خدمات آن استفاده کنید. البته خبر بد برای کاربران ایرانی این است که این صرافی به مانند صرافی متمرکز به کاربران کشورهای تحریم شده خدمات ارائه نمی‌کند که ایرانی‌ها نیز از این دسته کاربران هستند. در حال حاضر صرافی Binance DEX مقدار کارمزد تراکنش‌های خود را ۰.۱ برای هر معامله در نظر گرفته است.

  • بنکور – Bancor

یکی دیگر از صرافی های غیرمتمرکز موجود در بازار رمز ارزها، صرافی بنکور است. صرافی های این چنینی در کشورهای مختلف توسعه پیدا کرده‌اند، اما همگی آنها به شهرت و محبوبیت مناسب نرسیده‌اند. تعداد صرافی هایی که شرایط ایده‌آلی در بازار دارند، محدود است. به کاربران نیز توصیه می‌کنیم که تنها از خدمات چنین صرافی هایی در بازار بهره‌مند شوند. بنکور برای ارائه خدمات به کاربران خود دارای یک شبکه اختصاصی است که کاربران می‌توانند با داشتن توکن های بومی شبکه یعنی توکن های اسمارت برای انجام معاملات خود اقدام کنند. هم‌چنین این امکان نیز در این صرافی فراهم آمده تا کاربران بتوانند از طریق قراردادهای هوشمند، توکن های ERC-20 را نیز معامله کنند. کارمزد معاملات نیز مطابق با کارمزد در شبکه اتریوم محاسبه می‌شود.

  • وان اینچ – ۱inch

یکی از جذاب‌ترین صرافی های غیر متمرکزی که باید به شما معرفی کنیم، صرافی وان اینچ می‌باشد. این صرافی در واقع یک مجموعه صرافی غیرمتمرکز است که به صورت متصل به هم عمل می‌نمایند. ۱inch دقیقاً نقش یک استخر نقدینگی بزرگ را در میان صرافی ها عمل می‌نماید. چندین صرافی غیرمتمرکز به صورت همزمان در این صرافی متمرکز شده اند و از این رو کاربران می‌توانند مزیت هایی زیادی مانند سرعت بسیار بالای نقل و انتقال را در آن تجربه نمایند.

۱inch هم‌چنین یک توکن بومی با همین نام را نیز در بازار رمز ارزها مدیریت می‌نماید که به شرایط بسیار خوبی رسیده و روز به روز در حال افزایش تقاضا برای آن نیز هستیم. ۱inch هم مانند صرافی های معتبر امکان کسب سود از روش های مختلف مانند استفاده از استخرهای نقدینگی را نیز برای تریدرها فراهم کرده است. این صرافی به زودی حرف های زیادی برای گفتن داشته و می‌تواند رشد قابل توجهی را نیز در بازار برای خود رقم بزند.

  • بالانسر – Balancer

در میان صرافی های غیرمتمرکز معتبر و شناخته شده، هم‌چنین می‌توانیم از Balancer یاد کنیم. این صرافی بر روش شبکه بلاک چین اتریوم پایه گذاری شده و بنابراین تمام رمز ارزهای ERC-20 را پشتیبانی می‌نماید. شما می‌توانید با خیال راحت از طریق خدمات Balancer تمام توکن های تعریف شده در شبکه اتریوم را معامله کنید. Balancer به دنبال ارائه نقدینگی در بالاترین سطح ممکن برای معامله رمز ارزهایی است که ممکن است در سایر صرافی ها نقدینگی مناسبی نداشته باشند.

  • صرافی بیسکیو – Bisq

اگر به دنبال یکی از غیرمتمرکزترین صرافی های دنیا هستید، Bisq می‌تواند یک انتخاب عالی باشد. این صرافی از نظر غیرمتمرکز بودن بهترین شرایط را در میان تمام صرافی ها دارد. Bisq بیشتر برای خرید بیت کوین توسعه پیدا کرده و امکان خرید این رمز ارز را با دلار و سایر واحدهای پولی معتبر نیز فراهم آورده است. البته امکان خرید و فروش سایر رمز ارزهایی مانند اتریوم، مونرو و … را نیز به همین صورت در صرافی غیرمتمرکز Bisq در اختیار خواهید داشت.

  • صرافی کایبر سوآپ – KyberSwap

صرافی DEX

یکی دیگر از بهترین صرافی های غیر متمرکز جهان، صرافی KyberSwap است. KyberSwap از جمله صرافی های با رتبه بسیار بالا در میان انواع صرافی DEX محسوب می‌شود. این صرافی هم‌چنین یکی از صرافی های نسل جدید با خدمات بسیار عالی در جهان رمز ارزها نیز است. KyberSwap بر روی بلاک چین اتریوم پیاده‌سازی شده است و امکان انجام معاملات توکن های ERC-20 را برای کاربران فراهم می‌نماید. پلتفرم این صرافی را می‌تواند در نسخه‌های وب و موبایل در اختیار داشته  و از خدمات ارزنده آن استفاده کنید. مکان اصلی توسعه KyberSwap نیز کشور سنگاپور در شرق آسیا است. صرافی KyberSwap هم‌چنین معروف به ارجای معاملات کاربران در بالاترین سرعت و با کمترین کارمزد است. استفاده از ذخایر داینامیک باعث وجود این مزیت در این صرافی شده است.

  • صرافی IDEX

یکی دیگر از صرافی های غیرمتمرکزی که به تازگی در بازار رمز ارزها ایجاد شده و خدمات ارزنده‌ای را نیز ارائه می‌نماید، صرافی IDEX است. به صورت کلی صرافی های جدید توسعه پیدا کرده به دلیل داشتن قابلیت‌های بالا و هم‌چنین حامیان قدرتمند در حال رشد سریع در ابزار هستند. IDEX نیز شرایط مشابهی دارد. این صرافی غیرمتمرکز بر روی شبکه اتریوم توسعه پیدا کرده و امکان خرید فروش توکن های ERC-20 را برای کاربران فراهم کرده است. پلتفرم این صرافی شباهت بسیار زیادی به صرافی های متمرکز دارد.

بهترین صرافی غیرمتمرکز برای ایرانی‌ ها

بهترین صرافی های غیر متمرکز جهان را با هم مرور کردیم و نکات لازم برای معرفی آنها را نیز با شما در میان گذاشتیم. اما کدام یک از این صرافی ها می‌توانند انتخاب بهترین برای کاربران ایرانی باشند؟ برای این انتخاب معیارهای مختلفی را باید بررسی کنید که یکی از مهم‌ترین آنها عدم تحریم کاربران ایرانی از سوی این صرافی ها است. البته با تغییر آی پی و استفاده از وی پی ان امکان استفاده از خدمات تمام صرافی ها برای کاربران ایرانی وجود دارد، اما با توجه به اینکه این موضوع یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود، از این رو تنها به معرفی صرافی هایی می‌پردازیم که از این نظر چالشی برای کاربران ایرانی ندارند.

  • در حال حاضر صرافی پنکیک سوآپ را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاربران ایرانی دانست. زیرا علاوه بر ارائه خدمات به ایرانی‌ها، کارمزدهای بسیار پایین داشته و از این نظر هم یک گزینه مناسب محسوب می‌شود.
  • هم‌چنین صرافی یونی سوآپ نیز به عنوان محبوب‌ترین صرافی غیرمتمرکز جهان می‌تواند گزینه ایده‌آلی برای کاربران ایرانی باشد. البته باید دقت داشته باشید که کارمزد این صرافی در ماه‌های اخیر با رشد روبه رو شده و بهتر است قبل از انجام معامله کارمزدهای تعیین شده را مشاهده کنید.

صرافی غیر متمرکز ایرانی

یکی از کلمات کلیدی که بسیاری از ایرانی‌ها به دنبال آن هستند، صرافی غیر متمرکز ایرانی است. ارائه خدمات صرافی به صورت غیرمتمرکز نیاز به بستر مناسب و سرمایه گذاران بزرگ دارد. از این رو در حال حاضر چنین شرایطی برای صرافی های ایرانی برقرار نشده و چنین امکانی برای آنها وجود ندارد. از این رو کاربران ایرانی برای استفاده از خدمات صرافی غیرمتمرکز باید سراغ بهترین‌های خارجی موجود در بازار بروند.

مقایسه ویژگی‌های صرافی متمرکز و غیر متمرکز

در این بخش از مقاله سعی داریم تا یک مقایسه اجمالی میان صرافی غیرمتمرکز و متمرکز داشته باشیم. قرار است ویژگی‌های این دو صرافی را در مقایسه با هم بررسی کنیم. این مهم باعث می‌شود تا شناخت شما نسبت به آنها بیشتر هم شود.

صرافی CEX صرافی DEX
نحوه انجام معاملات P2P – OTC P2P
احراز هویت نیاز دارد. اغلب نیاز ندارد.
امنیت شکننده در برابر حملات هکرها حفاظت شده از طریق بلاک چین
سهولت استفاده کاربرپسند پرچالش برای افراد تازه‌کار
ذخیره سازی ارزهای دیجیتال توسط صرافی توسط خود کاربر
تعداد توکن ها نامحدود محدود
سرعت تراکنش‌ها بالا متوسط

جمع بندی


به بررسی کامل و جامع صرافی غیرمتمرکز پرداختیم و نکات بسیار مهمی را در این باره با شما در میان گذاشتیم. امیدواریم توانسته باشیم تا شناخت جامع و کاملی برای شما از این دست صرافی ها ایجاد کنیم. با این حال اگر چالشی درباره هر یک از آنها دارید، در انتهای این مقاله با ما در میان بگذارید تا خیلی سریع نکات لازم درباره سوالات شما را با ارائه کنیم.

تمام تلاش ما در مجموعه کانون بورس ارائه بالاترین سطح کیفیت خدمات و آموزش ها به شما عزیزان است تا از این طریق توانسته باشیم روند بهتری در معاملات بازار برای شما ایجاد کنیم. موفقیت در بازار رمز ارزها بدون داشتن اطلاعات کاربردی و لازم به دشواری امکان‌پذیر است. از این رو هم در دوره ارز دیجیتال و هم در مقالات آموزش رایگان ارز دیجیتال سعی داریم تا این چالش را برای همیشه برای شما برطرف نماییم. همراه شما در بازار پر رمز و راز ارز دیجیتال هستیم.  همچنین امکان شرکت در جلسات آموزش آنلاین ارز دیجیتال را نیز خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: