ضمن تبریک سال نو، به اطلاع می رساند از تاریخ 26 اسفند ماه 1402 لغایت 25 فروردین ماه 1403، تمامی کلاس های حضوری کانون بورس برگزار نخواهند شد.
لوگو کانون بورس
نوروز مبارک

انواع وضعیت نمادها در بورس | نکات معامله گری

وضعیت نمادها در بورس
شما در حال مطالعه مقاله ۳۱ از ۳۸ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

آیا با انواع وضعیت نمادها در بورس آشنا هستید و می دانید که چگونه می توانید از وضعیت نماد ها به عنوان یک نکته برای معامله گری در این بازار استفاده کنید؟ چرا یک نماد در بازار بورس بسته می‌شود و دلیل ممنوع شدن معاملات یک سهم چه چیزی است؟ از کجا می توانیم به این نتیجه برسیم که یک نماد در چه وضعیتی از میان مجاز یا ممنوع و یا محفوظ قرار گرفته و چه زمانی می توانیم معاملات خود را بر روی آن آغاز کنیم؟

ناظر بازار بورس برای بررسی های مختلف و به دلایل متفاوتی ممکن است امکان انجام خرید و فروش بر روی یک نماد را کاملاً ببندد و در این وضعیت شما نمی توانید معاملات خود را در بازار به صورت کاملا عادی بر روی آن انجام دهید. یک معامله گر حرفه ای باید با انواع وضعیت نماد ها در بورس آشنا باشد و حتماً قبل از اینکه یک نماد به دلایل مختلف بسته شده و یا در زمان باز شدن نماد از آن مطلع شده و معاملات خود را نیز بر این اساس تنظیم کند.

در این مقاله از سری مقالات آموزش رایگان بورس در کنار شما هستیم تا به بررسی کامل و جامع وضعیت نماد ها در تابلو بازار بورس پرداخته و دلیل بسته شدن نماد ها را نیز به صورت دقیق برای شما تشریح کنیم. در انتهای این مقاله شما می توانید به درک کاملی نسبت به نظرات ناظر بازار بورس درباره شرایط یک نماد برسید و از این گذشته بدون استرس بدانید که یک نماد چه زمانی باز خواهد شد و کی می توانید معاملات خود را بر روی آن از سر بگیرید. با ما در کانون بورس همراه باشید.

اهمیت شناخت انواع وضعیت نمادها در بورس چیست

گاهی اوقات فقط یک نماد در بازار بورس به حالت بسته قرار می گیرد شرایط برای آن چندان هم بد نیست و اتفاقاً دلایل بسیار مثبتی ممکن است برای این منظور وجود داشته باشد. به عنوان مثال اگر یک شرکت تصمیم به تشکیل جلسه مجمع عمومی و افزایش سرمایه بگیرد عملاً این احتمال وجود دارد که بعد از باز شدن نماد شاهد سود قابل توجهی از آن برای معامله گران باشیم. اگر شما چنین نمادهایی را تشخیص بدهید و تنها چند روز قبل از بسته شدن آنها برای خرید اقدام کنید می توانید به سود قابل ملاحظه برسید که معمولاً ریسک سرمایه ‌گذاری کمی نیز در این وضعیت قرار دارد.

البته برای رسیدن به چنین شناختی شما ابتدا باید با وضعیت نمادها در بورس آشنا شده و همچنین دلایل توقف نماد ها و وضعیت آنها بعد از باز شدن را نیز بدانید. عدم اطلاع از وضعیت نماد ها در فرایند معاملات در تابلو بازار بورس می تواند چالش بزرگی برای شما باشد و در پاره ای از مواقع حتی نمی توانید سهم های در دسترس خود را برای فروش قرار دهید.

انواع وضعیت نمادها در بورس ایران

وضعیت نمادها در بورس

در این بخش انواع وضعیت نماد ها در بازار بورس ایران را برای شما تشریح می کنیم که با دقت به آنها می توانید بدانید که آیا امکان معامله برای یک سهم در بازار بزرگ وجود دارد یا خیر؟ حتی افراد تازه کار نیز از همان ابتدای ورود به فرآیند معاملات خود در بازار بورس با وضعیت نماد ها آشنا میشوند و عدم اطلاع از این وضعیت ها یک نقطه ضعف بسیار بزرگ برای معامله گران در این بازار خواهد بود.

در ادامه با معرفی وضعیت نمادها متوجه می‌شود که برخی از این وضعیت ها شرایط مشابهی نسبت به یکدیگر دارند و در واقع ناظر بازار بورس ممکن است از عبارت های مختلفی برای تشریح وضعیت نماد استفاده کند که شما بایستی با تمام این اصطلاحات آشنا باشید و بدانید که در آن زمان چه شرایطی بر روی نماد مورد نظر واقع شده است.

  • وضعیت مجاز

وضعیت نمادها در بورس یکی از انواع وضعیت نمادها در بورس وضعیت مجاز است. وضعیت مجاز معمول ترین شرایط نماد ها در بازار بورس ایران محسوب می شود که شما در این شرایط می توانید به راحتی برای خرید و فروش سهام مورد نظر در ساعات معاملات بازار بورس اقدام کنید. در حقیقت وقتی وضعیت یک نماد در حالت مجاز قرار می گیرد تمام شرایط برای آنها عادی است و خبری از هیچ چالشی بر روی آن وجود ندارد. اگر به تابلو بورس چنین نمادهایی مراجعه کنید در قسمت پایین تابلو و جلوی وضعیت از عبارت مجاز برای آنها استفاده شده است.

برای چنین نمادهایی می‌توانید در زمان پیش سفارش بازار یعنی از ساعت ۸:۳۰ تا ۹ صبح اقدام کرده و از ساعت ۹ تا ساعت ۱۲:۳۰ معاملات بر روی آن به صورت کاملاً عادی در جریان است. محدوده دامنه نوسان این نمادها بر اساس نوع بازار آنها تعیین شده و معامله گران نیز می توانند طبق همین محدوده دامنه نوسان برای ارائه سفارشات خرید و فروش خود اقدام کنند. رنگ نمادهایی که در حالت مجاز قرار دارند در تابلو بازار بورس معمولاً به رنگ سبز دیده می شود و شما از روی رنگ نیز می توانید تشخیص دهید که نماد مورد نظر در چه شرایطی قرار گرفته است.

  • وضعیت ممنوع

انواع وضعیت نمادها در بورس ایرانیکی دیگر از انواع وضعیت نمادها در بورس وضعیت ممنوع است. برای چنین صحنه هایی اگر به تابلو آنها در بازار بورس مراجعه کنید در جلوی وضعیت در تابلو عبارت ممنوع استفاده شده است. وقتی از عبارت ممنوع برای یک نماد در بازار بورس استفاده می شود عملاً امکان انجام معامله بر روی آن در هیچ زمانی وجود ندارد. ولی استفاده از عبارت ممنوع برای یک نماد نشان از این دارد که متوقف شدن آن برای معاملات موقتی است و احتمالاً در همان روز معاملاتی نیز بازگشایی خواهند شد.

اگر قرار بر این باشد که نماد مورد نظر اصلا در روز معاملاتی باز نشود و یا برای مدت زمان طولانی بسته باقی بماند از عبارتهای دیگری برای تشریح وضعیت آن در تابلو بازار بورس استفاده می شود وقتی فقط از کلمه ممنوع برای تشریح شرایط آن استفاده شده باشد نشان از این دارد که به احتمال زیاد در همان روز معاملاتی معامله گران می توانند برای خرید و فروش آن اقدام کنند.

رنگ نمادهایی که در وضعیت ممنوع قرار دارند به رنگ قرمز است و شما از قرمز شدن نماد یک شرکت نیز می توانید متوجه شوید که انجام معامله بر روی آن ممنوع است.

  • وضعیت مجاز – محفوظ

یکی دیگر از انواع وضعیت نمادها در بازار بورس ایران وضعیت مجاز محفوظ است که معمولاً در اولین روز باز شدن یک نماد بعد از ممنوعیت معاملات آن شاهد استفاده از این حالت در تابلو بورس برای نمادها است. وقتی شما نمادی را مشاهده میکنید که با وضعیت مجاز محفوظ شرایط آن در بازار تشریح شده است به این معنا است که نماد مورد نظر از قبل در شرایط ممنوع قرار داشته و انجام معاملات بر روی آن متوقف شده بوده است. به هر دلیلی که این توقف صورت پذیرفته حالا شرایط برای باز شدن نماد مورد نظر در بازار فراهم آمده و ناظر در یک روز معاملاتی به دنبال باز کردن نماد است.

برای اینکه یک نماد از حالت ممنوع و متوقف به حالت مجاز تبدیل شود و انجام معاملات بر روی آن روند عادی را به خود گیرد ابتدا به حالت مجاز محفوظ در می آید که در این حالت معامله گران می توانند سفارشات خرید و فروش خود را بر روی نماد مورد نظر ثبت کنند اما همچنان امکان انجام معامله بر روی آن وجود ندارد.

ناظر در مرحله اول نماد متوقف شده را در حالت مجاز محفوظ قرار میدهد تا معامله‌گران بتواند سفارشات خرید و فروش خود را بر روی آن ثبت کنند. بعد از ثبت سفارشات ناظر دوباره برای بررسی بیشتر و تعیین قیمت و به اصطلاح کشف قیمت نماد را در حالت متوقف قرار میدهد تا قیمت و محدوده نوسان آن در روز معاملاتی مورد نظر تعیین شود. و در مرحله بعدی نماد مورد نظر به حالت مجاز در خواهد آمد و می‌توانید به صورت کاملاً عادی معاملات خود را بر روی آن انجام دهید.

 

با این حساب باید بدانید که وضعیت مجاز محفوظ یک وضعیت کاملاً موقت است که مدت زمانی که طول می کشد نماد در این وضعیت باقی بماند کمتر از یک روز است و بعد از چند ساعت شاهد بازگشایی کامل نماد خواهیم بود. همچنین این نکته را نیز در ذهن داشته باشید که وقتی یک نماد در این وضعیت قرار گرفته یعنی از قبل انجام معامله بر روی آن ممنوع بوده است. بنابراین اگر به فکر خرید و سرمایه گذاری بر روی چنین نمادها هستید حتما باید شرایط قبل از ممنوع شدن آنها را مورد بررسی قرار داده و بدانید که اصلاً نماد مورد نظر برای چه چیزی ممنوع شده است.

نکته مهمی که درباره انواع نمادهای ممنوع که امکان انجام معامله بر روی آنها وجود ندارد باید به آن اشاره داشته باشیم این است که اگر این مدت زمان خیلی طولانی باشد معمولاً سهامداران حقیقی خسته شده و سعی می کنند بلافاصله بعد از باز شدن نماد برای فروش سهام های خود اقدام نمایند. در چنین حالتی ممکن است در همان روز اول معاملاتی شاهد به وجود آمدن صف فروش در نماد باشیم اما در صورت مثبت بودن برای رسیدن به سود های بالا امکان تبدیل شدن صف فروش به صف خرید در همان روز نیز وجود خواهد داشت. با این حساب اگر بتوانید یک تحلیل کامل و جامع بر روی چنین نمادهایی داشته باشید می‌توانید حتی در یک روز معاملاتی نوسان گیری مناسب از آنها انجام داده و سود خوبی بدست آورید.

البته افراد تازه کار را توصیه به استفاده از چنین روندی در معاملات بازار بورس نمی کنیم و توصیه میکنیم که در صورت معامله گری در بازار بورس حتماً بر اساس استراتژی های معاملاتی و برای بازه های زمانی طولانی مدت خرید و فروش خود را انجام دهند تا ریسک معاملات به حداقل میزان ممکن برسد.

همچنین شایان ذکر است که نمادهایی که در وضعیت مجاز محفوظ قرار دارند با رنگ نارنجی در تابلو بازار بورس نمایش داده می‌شوند و از نارنجی بودن نماد جلوی اسم آنها نیز می توانید به مجاز محفوظ بودن آنها پی ببرید.

  • وضعیت ممنوع – متوقف

وضعیت نمادها در بورس

یکی دیگر از انواع وضعیت نمادها در بورس که ناظر برای مشخص کردن برخی از نمادها از آن استفاده می نماید وضعیت ممنوع متوقف است. دقت داشته باشید که وضعیت ممنوع متوقف با وضعیت ممنوع کاملاً متفاوت است و نباید نمادهایی که در این دو حالت قرار دارند را با هم یکی در نظر بگیرید.

در شرایطی که نماد در وضعیت ممنوع قرار داشت اشاره کردیم که این وضعیت کاملاً موقت است و احتمالاً در همان روز معاملاتی شاهد باز شدن نماد مورد نظر خواهیم بود. در واقع به احتمال زیاد وقتی شما وضعیت ممنوع را بر روی یک نماد مشاهده می کنید نماد مورد نظر در حال گذر از وضعیت ممنوع متوقف به وضعیت مجاز است که در این بین در یک مرحله برای کشف قیمت معاملات آن ممنوع شده است.

اما وقتی وضعیت ممنوع متوقف برای یک نماد در تابلو بازار بورس درج می شود به این معنا است که نماد مورد نظر کاملا بسته شده و این امکان انجام معاملات بر روی آن به هیچ وجه وجود ندارد. هرچند ممکن است این وضعیت نماد ها در بازار بورس نیز بعد از چند ساعت برطرف شود اما به طور معمول و بر اساس دلایل مختلفی که برای قرار گرفتن نماد ها در وضعیت ممنوع متوقف شاهد هستیم این پروسه احتمالاً چند روز تا یک هفته طول خواهد کشید. البته در پاره‌ای از موارد شاهد بودیم که این وضعیت برای یک نماد چند ماه نیز به طول کشیده است که این موضوع به دلیل بسته شدن معاملات نماد مورد نظر بستگی دارد.

نمادهای ممنوع متوقف نیز با رنگ قرمز در بازار مشخص می‌شوند و همرنگ نمادهای ممنوع هستند که امکان انجام معامله برای آنها وجود ندارد.

  • وضعیت مجاز – متوقف

یکی دیگر از وضعیت نمادهایی که در تابلو بازار بورس ممکن است آن را مشاهده کنید وضعیت مجاز متوقف است. در این وضعیت نماد مورد نظر متوقف شده و امکان انجام معامله بر روی آن وجود ندارد و زمان باز شدن آن نیز مشخص نیست و خود ناظر زمان باز شدن نماد مورد نظر را در سایت کدال اعلام خواهد کرد.

دقت داشته باشید که زمان باز شدن نماد هایی که در وضعیت مجاز متوقف قرار دارند به دلیل بسته شدن آنها بستگی دارد که در ادامه تمام این دلایل را برای شما تشریح خواهیم کرد. در نظر داشته باشید که این مدت ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد و دلایل مختلفی را نیز می‌توان برای آن عنوان کرد اما تا زمان باز شدن نماد امکان معامله وجود نخواهد داشت و حتی اگر شما سهام دار شرکت مورد نظر هم باشید برای فروش سهام های خود حتما باید تا زمان باز شدن نماد مورد نظر صبر کنید.

نمادهایی که در وضعیت مجاز متوقف قرار دارند نیز با رنگ نارنجی نمایش داده می‌شوند و این رنگ می‌تواند نشانه این وضعیت نیز بر روی نماد یک شرکت باشد.

  • وضعیت ممنوع – محفوظ

وضعیت نمادها در بورس

یکی دیگر از اطلاعاتی که در تابلو بازار بورس برای وضعیت نماد ها مشاهده می شود وضعیت ممنوع محفوظ است. این حالت برای نمادهای بازار بورس زمانی برای آنها در نظر گرفته می شود که قرار است یک نماد از حالت ممنوع متوقف به حالت مجاز تغییر کند و در این پروسه یکبار برای سفارش گیری در وضعیت ممنوع محفوظ قرار می گیرد. در وضعیت ممنوع محفوظ امکان سفارش گیری برای نماد مورد نظر در بازار بورس وجود دارد اما معامله بر روی آن انجام نمی پذیرد.

در واقع ناظر برای کشف قیمت در این وضعیت نماد را قرار داده تا شاهد سفارش گیری و نحوه در نظر گرفتن قیمت توسط معامله‌گران برای نماد مورد نظر باشد و سپس آن را بر قیمت کشف شده باز کند. نمادهایی که در وضعیت ممنوع محفوظ قرار گرفتن نیز با رنگ قرمز نمایش داده می‌شوند که نشان از این دارد که انجام معامله بر روی آنها متوقف است و فعلاً معامله بر روی آنها صورت نمی پذیرد.

  • وضعیت مجاز – مسدود

عبارت دیگری که برای تعیین وضعیت نماد ها در بورس از آن استفاده می شود وضعیت مجاز مسدود است که کارکرد آن دقیقا همان وضعیت مجاز متوقف است و این عبارت به جای یکدیگر ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند. دلیل مسدود بودن انجام معاملات و روی چنین سهمی ممکن است موارد مختلفی باشد که در ادامه با بررسی دلایل توقف نمادها در بازار بورس ایران با این دلایل آشنا خواهید شد.

دلایل توقف نمادها در بورس ایران

حالا نوبت به این رسیده که دلایل توقف نماد ها در بازار بورس و قرار گرفتن آنها در وضعیت هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم را با شما مورد بررسی قرار دهیم. این بخش از مقاله اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا برخی از دلایل متوقف شدن نماد ها می تواند به دلیل پتانسیل سوددهی آنها باشد و در برخی مواقع نیز دلیل توقف یکنواخت ممکن است خبر بدی برای آن باشد.

وضعیت نمادها در بورس

  • توقف به دلیل نوسانات بیش از ۲۰ درصد

دلایل توقف نمادها در بورس ایرانوقتی یک نماد در بازار بورس به صورت پیوسته ۲۰درصد چه در جهت منفی و چه در جهت مثبت نوسان داشته باشد ناظر بازار بورس برای بررسی شرایط نماد مورد نظر را احتمالاً برای ۱ روز کاری به حالت متوقف در خواهد آورد. دقت داشته باشید که نوسان ۲۰ درصدی بر روی یک نماد باید حتماً در ۵ روز متوالی انجام پذیرد تا ناظر تصمیم به بستن نماد مورد نظر و پس از بررسی شرایط بگیرد. البته تجربه نشان می‌دهد که در بیشتر مواقع ناظر فقط در روندهای صعودی اقدام به متوقف کردن نماد بعد از افزایش ۲۰ درصدی آن می گیرد و در روندهای نزولی چندان شاهد چنین تصمیمی از سوی ناظر نیستیم.

نماد هایی که به این علت بسته شده باشند معمولاً در همان روز کاری با محدوده دامنه نوسان باز خواهد شد. به صورت معمول هم ناظر در سایت کدال بعد از بررسی صورت گرفته به دلیل نوسان ۲۰ درصدی را شرایط عرضه و تقاضای بازار معرفی خواهد کرد.

  • توقف به دلیل نوسانات بیش از ۵۰ درصد

همچنین اگر یک سهم در ۱۵ روز متوالی نوسان مثبت ۵۰ درصدی را شاهد باشد ناظر برای بررسی شرایط نماد مورد نظر را به حالت متوقف در خواهد آورد. در این شرایط از شرکت مورد نظر خواسته می شود که دلیل این نوسان ۵۰ درصدی در ۱۵روزه متوالی را اطلاع رسانی کرده و در سایت کدال منتشر کنند.

بعد از بررسی های صورت گرفته نماد مورد نظر در بازار بورس به حالت مجاز در می آید و احتمال دارد در مرحله اول بدون محدودیت دامنه نوسان سفارش گیری بر روی آن انجام پذیرد که توسط ناظر اعلام خواهد شد.

  • توقف نماد به دلیل برگزاری مجمع عادی سالیانه

یکی دیگر از دلایل معمول برای بسته شدن نماد ها در بازار بورس برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه است که به دلایل مختلفی مانند معرفی سود هر سهم یا سود تقسیمی انجام می پذیرد و معمولاً دو روز بعد از برگزاری مجمع شاهد باز شدن نماد مورد نظر در بازار بورس و تبدیل شدن شرایط آن به حالت مجاز محفوظ برای سفارش گیری خواهیم بود. در این حالت نماد مورد نظر با همان محدودیت دامنه نوسان و قیمت قبلی باز خواهد شد.

  • توقف نماد به دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق العاده

یکی دیگر از دلیل بسته شدن نماد ها در بازار بورس برگزاری مجمع عمومی فوق العاده است که حتماً باید دلیل خاصی برای آن از سوی شرکت مورد نظر وجود داشته باشد که یکی از جذاب ترین دلایل افزایش سرمایه است که معمولاً منجر به سودآوری قابل توجه سرمایه گذاران برای سهام مورد نظر می شود. در این حالت یک روز قبل از برگزاری مجمع فوق العاده وضعیت نماد به حالت متفاوت در می آید تا جلسه برگزار شود.

  • توقف نماد به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت الف

در صورتی که یک نماد به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت الف در بازار بورس بسته شود می تواند خبر بسیار خوبی برای آن باشد زیرا بعد از بازگشایی نماد شاهد انجام معاملات بدون محدودیت دامنه نوسان بر روی آن خواهیم بود که می‌تواند یک رشد فوق العاده زیاد را آن هم در یک روز برای سرمایه گذاران سهام مورد نظر ایجاد کند. ناظر بازار بورس در موقع بستن یک نماد دلیل آن را اعلام می‌کند که اگر این دلیل افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف باشد چنین شرایطی را باید برای آن شاهد باشیم.

  • توقف نماد به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت ب

همچنین ممکن است یک نماد در بازار بورس به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت ب بسته شده باشد که در این وضعیت معمولاً در زمان باز شدن شاهد اعمال محدوده دامنه نوسان بر روی آن خواهیم بود.

حتما بخوانید: نمودار شمعی در بورس

جمع بندی

برای انجام معاملات بهینه و استاندارد در بازار بورس ایران حتماً باید با انواع وضعیت نمادها در بازار بورس آشنا باشید و این موارد و نکاتی که به آنها اشاره کردیم را در ذهن بسپارید تا بتوانید معاملات خوبی را برای خود رقم بزنید. در نظر داشته باشید که عدم اطلاع از این شرایط در بازار بورس می تواند نشان از ناآگاهی شما باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و معامله گری حرفه ای در بازار بورس، می توانید در دوره آموزش بورس شرکت کرده یا پکیج آموزش غیرحضوری بورس را خریداری نمایید.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: