لوگو کانون بورس

آموزش پرایس اکشن

شما در حال مطالعه مقاله ۱ از ۵ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

آموزش پرایس اکشن

پرایس اکشن یکی از بهترین تکنیک های معاملات در بازارهای مالی است. آموزش پرایس اکشن یکی از مهم ترین مراحل آموزش تحلیل تکنیکال است که این آموزش هم در دوره ارز دیجیتال و هم در دوره آموزش بورس از سوی اساتید این دوره ها تدریس می شود. مزیت‌های بسیار زیاد موجود در تکنیک های پرایس اکشن باعث شده تا حتی تحلیلگران و معامله گران سایر روش‌های معاملاتی نیز از این تکنیک ها در استراتژی های خود استفاده نمایند. داشتن حد ضرر‌های بسیار کوچک و همچنین ورود خیلی سریع به بازار از جمله مزیت‌های اصلی تکنیک های پرایس اکشن است که می‌تواند جذابیت بسیار زیادی برای معامله‌گران خرد داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است که به دلیل اینکه کاربران و تحلیلگران بسیار زیادی از این روش استفاده می‌نمایند، قدرت آن نیز در بازار بسیار زیاد شده و  احتمال موفقیت آن نسبت به روش‌های دیگر معامله‌گری بالاتر رفته است.

تکنیک ها و بهترین استراتژی های به کار گرفته شده در بازارهای مالی بیشتر به اندیکاتور‌ها و ابزارهای دیگری وابسته هستند که این ابزارها یا پولی بوده و یا استفاده از آنها می‌توانند با چالش‌های بسیار زیادی همراه باشد. تأخیر در ورود به بازار و یا ورود به معاملات اشتباه از جمله رایج‌ترین چالش‌هایی هستند که چنین روش‌هایی برای معامله گران و تحلیل‌گران به دنبال دارند. جالب است بدانید که بزرگترین و بهترین معامله گران در بازارهای مالی دنیا هیچ علاقه‌ای به استفاده از اندیکاتور‌ها و تکنیک های معمول مورد استفاده در تحلیل تکنیکال نداشته، و این دسته از افراد بیشتر از روش‌های استفاده می‌کنند که به صورت کامل وابسته به حرکات قیمت باشند. پرایس اکشن دقیقاً همان تکنیک و روشی است که به این استفاده از هیچ ابزار و اندیکاتوری شرایط تحلیل بازار را برای تحلیل‌گر فراهم می‌آورد.

با دقت به این شرایط و ویژگی‌ها پر واضح است که برای هر تحلیلگر و معامله‌گری لازم است تا مراحل آموزش پرایس اکشن را سپری کرده و حتماً از این تکنیک و روش‌های آن در معاملات خود استفاده نماید. در این مقاله سعی داریم به صورت کامل و جامع به بررسی تکنیک های پرایس اکشن پرداخته و بهترین استراتژی های پرایس اکشن را نیز به شما معرفی کنیم. برای دریافت آموزش‌های این مقاله نیاز به هیچ پیش نیازی نخواهید داشت و می‌توانید حتی در شرایط مبتدی هم از صفر تا صد مراحل کار و معامله با تکنیک های پرایس اکشن را در این مقاله بیاموزید. از این رو این مقاله آموزشی می‌تواند نقطه عطفی در معاملات شما در بازارهای مالی بوده و شرایط بسیار جذابی را برای شما به وجود آورد.

فرقی نمی‌کند که در چه شرایطی در حال انجام معاملات خود در بازارهای مالی هستید. در کدام یک از بازارهای مالی داخلی و بین‌المللی فعالیت می‌کنید. از چه استراتژی هایی برای معامله در بازار کمک می‌گیرید. در هر شرایطی که هستید تکنیک های پرایس اکشن می‌تواند شرایط و وضعیت شما را بهتر نماید. از این رو توصیه می‌کنیم برای مدتی معاملات خود را در بازار کنار گذاشته و با تمرکز بسیار بالا تا انتها در این مقاله با ما همراه باشید.

[

راهنمای مطالعه نمایش

آموزش پرایس اکشن

پرایس اکشن چیست و مفاهیم اولیه آن

آموزش پرایس اکشن را با یک تعریف ساده از این تکنیک معاملاتی در بازارهای مالی آغاز می‌کنیم. تعریف این روش معاملاتی بسیار ساده است و حتی با ترجمه تحت الفظی عبارت پرایس اکشن نیز می‌توان به ماهیت آن پی برد. کلمه پرایس به معنی قیمت و اکشن نیز به رفتار قیمت اشاره دارد. در واقع پرایس اکشن تکنیک معامله کری بر اساس رفتار قیمت است. شاید با خود تصور کنید که سایر روش‌ها، تکنیک ها و استراتژی های معاملاتی در بازارهای مالی نیز به نوعی تابعی از رفتار قیمت هستند و ابزارهای به کار گرفته شده در آنها نیز بر اساس تغییرات قیمت تغییر می‌نمایند. البته که این موضوع کاملاً درست است اما تفاوت تکنیک های پرایس اکشن با سایر روش‌ها در این است که در این روش به صورت مستقیم با خود قیمت سر و کار داریم.

در برخی از منابع معتبر تکنیک های پرایس اکشن به نوعی تبیین شده‌اند که در به کار گیری آنها هیچ اندیکاتوری نقشی ندارد و خیلی از اساتید هم معتقدند که هر استفاده از اندیکاتورهای مختلف به این معنی است که دیگر شما در حال استفاده از تکنیک های پرایس اکشن نیستید. به این ترتیب پرایس اکشن را باید روشی معرفی کنیم که در آن معامله گرو تحلیل‌گر بدون استفاده از ابزارهای اضافی به دنبال تحلیل رفتار خود قیمت به صورت مستقیم و بر اساس نوع حرکات آن است. البته هنوز زود است که درباره این روش و تکنیک های آن صحبت کنیم. قبل از هر چیزی باید برخی مقدمات و سپس پیش نیازهای لازم برای پیاده‌سازی تکنیک های پرایس اکشن را با هم دوره کرده و سپس به بررسی بهترین استراتژی های پرایس اکشن بپردازیم. در این بخش از آموزش پرایس اکشن برای معرفی مفاهیم اولیه این روش به بررسی عناوین زیر خواهیم پرداخت:

  • تاریخچه استراتژی پرایس اکشن
  • چرا پرایس اکشن مهم شده است؟
  • چه کسانی نیاز به آموزش پرایس اکشن دارند؟
  • آیا پرایس اکشن هنوز هم کار می‌کند؟
  • چقدر می‌توان به پرایس اکشن اعتماد کرد؟
  • چرا به آموزش پرایس اکشن نیاز داریم؟
  • کاربردهای پرایس اکشن
  • مزیت‌های آموزش پرایس اکشن
  • آموزش پرایس اکشن به زبان ساده
  • آیا پرایس اکشن همان معامله کری بر اساس الگوهای شمعی است؟
  • تکنیک های پرایس اکشن

تاریخچه پرایس اکشن

تاریخچه استراتژی پرایس اکشن

در آموزش پرایس اکشن به بررسی تاریخچه این روش معاملاتی می‌پردازیم. شناخت تاریخچه این روش معاملاتی اهمیت خاصی ندارد و قصد ما از قرار دادن این عنوان در این مقاله نیز بررسی جزئیات ابداع این روش نیست. بلکه سعی داریم تا نکته کلیدی بسیار مهمی را در انتهای این عنوان به شما یادآور شویم. خیلی از منابع و سایت‌ها آقای جسی لیومور را به عنوان مبتکر اول ابداع تکنیک پرایس اکشن معرفی می‌نمایند. جسی لیومور در قرن ۲۰ فعالیت بسیار زیادی در بازارهای مالی مختلف داشت و سعی مرد تا تمام نمودارهای قیمت را بر اساس رفتار آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. وی اساساً روش‌های معاملاتی به سبک قیمت روند را در قرن ۲۰ اختراع کرده و از آن رونمایی کرد.

همچنین بخش دیگری از تاریخ تکنیک های پرایس اکشن را می‌توان به ابداع شمع‌های ژاپنی اختصاص داد. در ابداع این شمع‌ها نیز گفته‌ها و نگفته‌های بسیار زیادی وجود داشته و به صورت دقیق مشخص نیست که چه کسی این شمع‌ها را وارد بازار تجارت و تحلیل‌گری کرده است. با این وجود به دلیل استفاده زیادی که از این شمع‌ها در تکنیک های پرایس اکشن می‌شود، به نوعی می‌توان تاریخچه پرایس اکشن را به این موضوع نیز نسبت داد.

همچنین باید بدانید که در حال حاضر تکنیک ها و استراتژی های بسیار زیادی در آموزش پرایس اکشن تدریس می‌شوند. افراد و تحلیل‌گران بسیار بزرگی در سطح بین‌المللی اقدام به ابداع روش‌های مخصوص به خود نموده‌اند. اگر همین الآن اینترنت را با عبارت بهترین استراتژی های پرایس اکشن جستجو کنید، به ده‌ها روش مختلف خواهید رسید که هر یک از این متدها توسط یک تحلیل‌گر و تریدر ابداع شده و در دسترس است. از این رو تاریخچه پرایس اکشن را نمی‌توان تنها به یک فرد و یک تکنیک وابسته نمود.

این واقعیت‌ها نشان می‌دهد که پرایس اکشن هنوز هم به دوره تکامل خود نرسیده و در آینده باید شاهد ابداع روش‌های جدیدتری از این تکنیک باشیم. در حال حاضر نیز بسیاری از تریدرهای با تجربه در بازارهای مختلف مالی از سبک‌هایی بسیار منحصر به فرد و خاص خود استفاده می‌نمایند که در هیچ کتابی و هیچ سایتی آموزش داده نمی‌شوند. در واقع شما هم می‌توانید با کسب تجربه و امتحان تکنیک های پرایس اکشن به استراتژی مد نظر خود برسید. از این رو آموزش پرایس اکشن را در این مقاله باید به عنوان شروعی برای حرکت رو به جلو در این روش دانسته و با امتحان کردن تکنیک های مختلف کم‌کم سبک خود را روی نمودار پیاده‌سازی کنید.

چرا پرایس اکشن مهم شده است؟

با تعریف پرایس اکشن و همچنین با تاریخچه این روش معاملاتی بازار آشنا شدید. اما چرا باید آموزش پرایس اکشن را دنبال کرده و به این روش مسلط شوید؟ اهمیت استفاده از تکنیک های پرایس اکشن در چیست؟

انجام معاملات بر اساس رفتار قیمت مزیت‌های بسیار زیادی برای معامله گران به دنبال دارد. به عنوان مهم‌ترین عامل اهمیت این روش، شما دیگر نگران خطاهای رایج در سایر ابزارها و اندیکاتورها نخواهید بود. نه اینکه این روش با خطا همراه نباشد و همه تکنیک های آن در هر شرایطی به ثمر برسد نه. اما با این حال تمام خطاهای مربوط به تکنیک های پرایس اکشن بیشتر به خود تحلیل‌گر و شرایط استفاده از این تکنیک ها بستگی دارد. کمبود تجربه و تخصص اصلی‌ترین ضعف در این روش است و در صورت تقویت و کسب تجربه می‌توان از تکنیک های این روش معاملاتی به نحو احسن استفاده نمود. اما در سایر روش‌ها که در آنها از اندیکاتورهای مختلفی استفاده می‌شود، علاوه بر خطاهای انسانی شاهد بروز خطاهایی هم در خود اندیکاتورها و بازارها هستیم. همچنین تمام ابزارهای رایج برای معاملات بازار با تأخیرهای زیادی همراه هستند. این روش‌ها معمولاً یا خیلی دیر سیگنال ورود را صادر می‌نمایند و یا خیلی دیر سیگنال خروج از بازار را به معامله گر هشدار می‌دهند. همین موارد باعث می‌شود تا عملاً ‌بخش عظیمی از سود بازار از کف تحلیل‌گر خارج شود.

اهمیت آموزش پرایس اکشن در این است که شما با استفاده از این روش می‌توانید هر لحظه شرایط بازار را تحلیل کرده و در لحظه برای آینده آن تصمیم بگیرید.

تکنیک های مورد استفاده در این روش معاملاتی و همچنین بهترین استراتژی های پرایس اکشن بیشتر در لحظه عمل می‌نمایند. محل ورود به بازار در این روش‌ها جایی است که تحلیل‌گران روش‌های دیگر هنوز منتظر تثبیت‌ها و سیگنال‌های بیشتری هستند. در جایی که سایر تحلیل کران وارد بازار می‌شوند، پرایس اکشن کارها در سود قابل توجهی قرار داشته و حتی می‌توانند برای خروج از بازار نیز اقدام نموده و یا برای کسب سود‌های بیشتر خود را آماده کنند.

چه کسانی نیاز به آموزش پرایس اکشن دارند؟

اما چه کسانی نیاز به آموزش پرایس اکشن دارند و گذراندن دوره آموزش پرایس اکشن بیشتر برای چه افرادی بهتر است؟ اگر با تکنیک های پرایس اکشن آشنا شده و بدانید که بهترین استراتژی های این روش معاملاتی چقدر می‌توانند برای معامله در بازارهای مختلف سود آور باشند، دیگر این سؤال را در ذهن خود تداعی نمی‌کردید. اما با این حال لازم دانستیم تا به این سؤال به صورت کامل پاسخ دهیم.

  • کسانی که از سایر روش‌های معاملاتی ناامید شده‌اند …

افرادی که دیگر امیدی به کسب سود از سایر روش‌های معاملاتی که بر پایه اندیکاتورها و ابزارهای مختلف استوار است، نداشته و به دنبال یک روش عالی‌تر برای معامله در بازار می‌باشند، می‌توانند از تکنیک های پرایس اکشن استفاده کرده و شرایط خود را در بازار بهبود ببخشند. این دسته از افراد با همین اولین اقدامات در این روش می‌توانند با کسب سود‌های قابل توجه حتی ضررهای گذشته خود را نیز در بازار جبران نمایند.

  • کسانی که به دنبال روش‌هایی با سرعت بالا هستند …

افرادی که ترجیح می‌دهند تا خیلی زودتر از سایرین وارد بازار شده و در زمان ورود سایر تحلیل‌گران به بازار در سودهای قابل توجه باشند می‌توانند از تکنیک های پرایس اکشن استفاده نمایند. آموزش این تکنیک ها به سادگی شما را یک قدم جلوتر از سایرین قرار خواهد داد.

  • کسانی که به دنبال معاملات مطمئن در بازار هستند …

معاملات مطمئن یکی از آرزوهایی است که هر تحلیل‌گر و تریدر به دنبال آن است. آموزش پرایس اکشن می‌تواند پایانی بر این آرزوها باشد. با استفاده از تکنیک های این روش می‌تواند درصد قابل توجهی از معاملات خود را با سود مورد نظر ببندید.

  • کسانی که ترجیح می‌دهند در هر لحظه بتوانند بازار با پیش‌بینی و تحلیل کنند …

استفاده از بهترین استراتژی های پرایس اکشن باعث می‌شود تا شما بتوانید در هر لحظه شرایط بازار را تحلیل کرده و آینده آن را پیش‌بینی کنید. این روش مانند یک جی‌پی‌اس عمل کرده و در هر لحظه به شما می‌گوید که در کجای نقشه بازار قرار دارید و در آینده‌ای دور و نزدیک قرار است چه مسیری را طی کنید.

  • کسانی که ترجیح می‌دهند از روی دست دیگران تقلب نکنند …

استفاده از اندیکاتورهای مختلف به نوعی تقلب از روی دست سایرین است. کسانی که این اندیکاتورها را ایجاد نموده‌اند، خیلی به عملیاتی بودن استفاده از آنها امید نداشته  و یکی از اهداف توسعه اندیکاتورها در بالا بردن تعداد افراد استفاده کننده از آن است. می‌دانید که هر چقدر تعداد کسانی که از یک روش استفاده می‌کنند، بیشتر باشد احتمال موفقیت آن روش نیز بیشتر خواهد بود. اما با آموزش پرایس اکشن شما دیگر نیازی به چنین اندیکاتورهایی ندارید و مطابق با بزرگترین سرمایه‌داران بازار یعنی بانک‌ها و مؤسسات مالی وارد بازار خواهید شد.

  • کسانی که ترجیح می‌دهند در معاملات خود در بازار از هیچ ابزاری کمک نگیرند …

استفاده از ابزارهای مختلف مشکلات زیادی را برای معامله‌گری و ترید در بازار به وجود می‌آورد. بالا رفتن امکان اشتباه و همچنین جا ماندن از فرصت‌های عالی از جمله ایرادات اصلی استفاده از ابزارهای مختلفی است که در تحلیل تکنیکال رایج هستند. اما با آموزش پرایس اکشن دیگر نگرانی از این بابت نخواهید داشت.

  • کسانی که دوست دارند با معنی رفتار قیمت در هر شرایطی آشنا شوند …

هر عمل و رفتاری که از قیمت سر می‌زند، معنی خاصی دارد و می‌توان از آن به عنوان علائم هشدار دهنده و جهت دهنده در مسیر استفاده نمود. مانند تابلوهای راهنمایی که شرایط جاده‌ها را نشان راننده می‌دهند، رفتار قیمت نیز گویای شرایط مسیر حرکت آن است. برای اینکه بتوانید با قواعد و قوانین رفتار قیمت آشنا بوده و هر حرکت آن را تحلیل کنید، می‌توانید به سادگی از تکنیک های پرایس اکشن کمک بگیرید.

  • کسانی که به دنبال تکنیک های ساده اما پر قدرت می‌گردند …

احتمالاً شما هم شنیده‌اید که هر چقدر نمودار تحلیل ساده‌تر باشد، امکان تحلیل‌های درست‌تر بیشتر خواهد شد. استفاده از بازارهای مختلف باعث می‌شود تا روی نمودار شما شلوغ شده و دیگر نتوانید دقت لازم را در آن ایجاد کنید. برای این منظور می‌بایست به دنبال استفاده از تکنیک های ساده‌ای باشید که با کمترین ابزار امکان تحلیل بازار را برای شما فراهم می‌آورند.

و همه افرادی که در بازارهای مالی مشغول به فعالیت هستند همیشه درصدد استفاده از روش‌های بهتر و قدرتمندتر رفته و به دنبال تکنیک هایی هستند که بتوان از آنها پول درآورد. آموزش پرایس اکشن می‌تواند شما را در راهی قرار دهد که به این عقیده و باور برسید که برای پول درآوردن در بازار سرمایه نیازی به ابزارهای خیلی پیشرفته و صرف هزینه‌های هنگفت برای خرید این ابزارها ندارید.

آموزش پرایس اکشن

آیا پرایس اکشن هنوز هم کار می‌کند؟

پرایس اکشن سابقه بسیار طولانی در بازار معاملات دارد و توسط کاربران زیادی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. آموزش پرایس اکشن نیز یکی از آموزش‌هایی است مکه در انواع دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال تدریس شده و افراد زیادی به دنبال استفاده از این دوره‌ها می‌روند. اما در برخی مواقع شاهد هستیم که برخی از افراد برای تکنیک های پرایس اکشن تاریخ انقضاء قائل شده و معتقدند که این روش‌ها دیگر کارایی سال‌های قبل را ندارند. درباره این موضوع که رفتار قیمت در بازار نسبت به دو دهه پیش با تغییرات زیادی همراه شده و عملاً روش تحلیل بازار نیز متفاوت شده است، هیچ شکی نیست. اما این موضوع به معنای کار نکردن روش‌های قدیمی نیست.

پرایس اکشن از جمله روش‌هایی است که خود به خود با شرایط بازار خود را وفق می‌دهد. این تکنیک معاملاتی بر اساس رفتار قیمت سیگنال‌های خود را صادر می‌نماید. حال اگر هر چقدر هم شاد تغییرات در رفتار قیمت باشیم، باز هم می‌توان روی تکنیک های پرایس اکشن حساب کرد. بسیاری از روش‌های قدیمی هستند که امروزه دیگر کارایی نداشته و استفاده از آنها عملاً خیلی سودآور نیست. اما پرایس اکشن از جمله تکنیک هایی است که هنوز هم قدرت بالای خود را حفظ کرده و به عنوان یک روش عالی می‌توان از آن در بازار استفاده نمود.

چقدر می‌توان به پرایس اکشن اعتماد کرد؟

استفاده از بهترین استراتژی های پرایس اکشن برای معامله در بازارهای مالی نیاز به آموزش و کسب تجربه دارد. شناخت رفتار قیمت بدون حضور در بازار و تنها با اتکا به آموزش‌های تئوری امکان‌پذیر نخواهد بود. هر چقدر هم شما دوره‌های نظری و تئوری مربوط به پرایس اکشن را پشت سر گذاشته و حرفه‌ای‌ترین آموزش‌ها را در این باره بگذرانید، باز هم بدون کسب  تجربه نمی‌توانید عملکرد خود را به سطح عالی برسانید. با توجه به اینکه در هنگام معامله در بازار تنها قدرت تحلیل‌گری کافی نبوده و عوامل دیگری مانند مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه، مدیریت روانشناسی و هیجانات تحلیل‌گر و مواردی از این دست نیز تأثیر دارند، لذا نیاز به بالا بردن تجربه در این باره خواهید داشت.

برای اینکه بتوانید همزمان با آموزش پرایس اکشن تبدیل به یک تریدر قدرتمند و موفق نیز شوید، باید به مرور روش‌ها و تکنیک های این روش را در بازار واقعی پیاده‌سازی کنید و شرایط را برای معامله‌گری با آنها بسنجید. این موضوع باعث میشود تا علاوه بر تمرین بیشتر و تسلط بیشتر به روش‌های معامله‌گری با استفاده از پرایس اکشن، بتوانید قدرت کنترل هیجانات خود را نیز کسب کنید. در نهایت با این متد و برنامه‌ریزی می‌توان اظهار داشت که بهترین استراتژی های پرایس اکشن می‌توانند در بیش از ۹۰ درصد مواقع نتایج مثبتی برای شما به دنبال داشته باشند. دقت کنید که در بازارهای مالی رسیدن به بیش از ۹۰ درصد نتایج درست، بسیار سخت و مشکل است و بهترین روش‌های مورد استفاده در این بازار تنها در ۶۰ تا ۷۰ درصد مواقع احتمال موفقیت دارند.

همچنین نکته مهم دیگری که باید درباره اعتماد داشتن به آموزش پرایس اکشن به آن اشاره کنیم، تعداد افراد زیادی است که از این روش استفاده می‌نمایند. در حال حاضر چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای بین‌المللی افراد و تریدرهای زیادی از تکنیک های پرایس اکشن برای معاملات خود استفاده می‌نمایند. بالا رفتن تعداد این افراد باعث می‌شود تا قدرت این تکنیک ها باز هم بالاتر برود. افزایش مقبولیت یک روش شرایطی را فراهم می‌آورد تا بازار خود را با میزان عرضه و تقاضای آنها وفق داده و به این ترتیب شاهد به ثمر رسیدن تعداد بیشتری از معاملات این روش‌ها نیز خواهیم بود. در یک جمع‌بندی باید عرض کنیم که استفاده از بهترین استراتژی های پرایس اکشن هنوز هم می‌تواند شما را در بازارهای متلاطم و پر ریسک مالی با درآمدهای قابل توجه آشنا کند.

چرا به آموزش پرایس اکشن نیاز داریم؟

یکی دیگر از سؤالات دیگری که ممکن است ذهن شما عزیزان را به خود مشغول نموده باشد، چرایی نیاز به آموزش پرایس اکشن است. در حال حاضر می‌توانید با جستجو در اینترنت روش‌های بسیار زیادی از پرایس اکشن را مشاهده کرده و آنها را آموزش ببینید. برخی از این دوره‌ها و آموزش‌ها مانند مقاله حاضر رایگان بوده و برخی نیز پولی هستند. جدای از بحث کیفیت این آموزش‌ها و اینکه کدام یک بهتر از بقیه است، لازم است یادآور شویم که استفاده از یک مربی برای آموزش پرایس اکشن می‌تواند بهترین راه‌حل برای درک تکنیک های رایج در آن باشد. مربی با تجربه بالایی که در بازار کسب کرده همزمان با آموزش تکنیک های مربوط به این روش، رفتارهای قیمت را نیز برای شما تشریح کرده و می‌تواند شما را خیلی زود در یک مسیر درست قرار دهد.

به آموزش پرایس اکشن نیاز داریم زیرا:

  • در هر بازاری می‌توانید از این روش استفاده کنید. می‌توانید معاملاتی با درصد موفقیت بالا از این روش استفاده کنید.
  • استراتژی های بسیار زیادی را می‌توانید با استفاده از این روش در اختیار داشته باشید.
  • تکنیک های این روش به عنوان بهترین روش‌های معامله در بازارهای مالی شناخته می‌شوند.

کاربردهای پرایس اکشن

لازم است تا کاربردهای پرایس اکشن را نیز با شما در میان بگذاریم. با بررسی کاربردهای این روش بهتر می‌توانید اهمیت آموزش پرایس اکشن را درک کنید. از مهم‌ترین کاربردهای پرایس اکشن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برای تحلیل نمودار قیمت هر کالایی در هر بازاری می‌توان از آن استفاده نمود.
  • برای معامله‌گری در بازار بورس ایران هم در کوتاه مدت برای نوسان گیری و هم برای معاملات بلند مدت می‌توانید از تکنیک های پرایس اکشن استفاده کنید.
  • برای معاملات مطمئن در بازار فارکس می‌توانید‌ از بهترین استراتژی های پرایس اکشن استفاده نمایید. این تکنیک ها و استراتژی ها قدرت بسیار زیادی داشته و شما را از ریسک‌های بازار در امان نگه می‌دارند.
  • برای معامله‌گری در بازار سهام بین‌المللی می‌توانید روی آموزش آموزش پرایس اکشن حساب کرده و از آن استفاده نمایید.
  • برای ترید و معامله‌گری در بازار ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی‌ها نیز می‌توانید‌ از تکنیک های پرایس اکشن استفاده کنید.
  • کسانی که به دنبال کسب درآمد دلاری در بازار هستند، به راحتی می‌توانند با آموزش پرایس اکشن چنین شرایطی را برای خود فراهم آورند.
  • برای معامله در بازار با حد ضررهای کوچک می‌توانید از تکنیک های پرایس اکشن استفاده نمایید.

پرایس اکشن یکی از قدرتمندترین روش‌های تحلیل و معامله‌گری در بازارهای مالی است که می‌توانید از آن برای رسیدن به درآمد مستمر در بازار نیز استفاده نمایید. ویژگی‌های عالی این روش باعث شده تا در حال حاضر هم کسانی که در بازارهای داخلی مانند بازار بورس فعالیت دارند و هم افرادی که در بازارهای مالی بین‌المللی مانند فارکس و ارزهای دیجیتال فعالیت می‌نمایند، به راحتی از این روش‌ها استفاده کرده و درآمدهای قابل توجهی را برای خود ایجاد نمایند.

مزیت های پرایس اکشن

مزیت‌ های آموزش پرایس اکشن

با کاربردهای آموزش پرایس اکشن در بازار امروز آشنا شدید. اما استفاده از تکنیک های این روش چه مزیت‌هایی می‌تواند برای معامله کران به دنبال داشته باشد؟ یا بهر بپرسیم وجه تمایز این روش با سایر روش‌ها و استراتژی های معاملاتی در چیست؟ معامله کرانی که تجربه کار با تکنیک های پرایس اکشن را داشته باشند، به خوبی می‌دانند که استفاده از این روش در بازار امروز چه مزیت‌هایی می‌تواند برای آنها به دنبال داشته باشد. به همین دلیل است که هر روز تعداد علاقمندان به استفاده از این تکنیک ها بیشتر نیز می‌شود. با آشنایی با مزیت‌های پرایس اکشن احتمالاً میزان علاقه شما به به کارگیری این روش بیشتر هم خواهد شد.

مزیت‌های زیر را می‌توانید همراه با آموزش پرایس اکشن در اختیار داشته باشید.

  • حد ضررها کوچکتر می‌شوند.

یکی از مشکلات و دغدغه‌های اصلی بسیاری از کاربران و تریدرها در هنگام ورود به معاملات مختلف حد ضررهای بزرگی است که معمولاً در استراتژی های زیادی شاهد آن هستیم. حد ضررهای بزرگ چالش‌های بسیار زیادی را برای معامله در بازار ایجاد می‌نماید. برای مثال کسانی که سرمایه‌های کمی در بازار دارند، عملاً نمی‌توانند وارد چنین معاملاتی شوند. همچنین ریسک زیادی را به سرمایه شما وارد می‌سازد و البته در صورت رعایت مدیریت سرمایه نیز سود کمی را در چنین معاملاتی برای خود کسب کردید. یکی از بهترین مزیت‌های استفاده از تکنیک های پرایس اکشن در کوچک‌تر کردن حد ضرر‌ها است. این روش با ارائه سیگنال‌های به موقع حد ضرر معاملات را برای شما بسیار کوچکتر از حد ممکن می‌نماید. از این رو می‌توانید با سرمایه‌های کم نیز از بهترین استراتژی های پرایس اکشن استفاده کنید.

  • احتمال موفقیت چند برابر بیشتر می‌شود.

پرایس اکشن یکی از قدرتمندترین روش‌ها و استراتژی های معاملاتی در بازارهای مالی مختلف است. قدرت بالای این روش به همگان اثبات شده و در حال حاضر افراد زیادی هم از آن استفاده می‌نمایند. با استفاده از این روش معاملاتی می‌توانید احتمال موفقیت خود را در معاملات خود تا چند برابر افزایش دهید.

  • نیاز به خرید و تهیه هیچ ابزاری ندارید.

یکی دیگر از مزیت‌های عالی استفاده از بهترین استراتژی های پرایس اکشن در عدم نیاز به خرید، تهیه و استفاده از اندیکاتورهای مختلف است. بسیاری از روش‌های توسعه یافته در بازار با استفاده از اندیکاتورهای مختلفی انجام می‌پذیرد. از این رو خیلی از کاربران نمی‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین این روش‌ها معمولاً برای بالا بردن میزان فروش برخی از اندیکاتورها نیز توسعه یافته‌اند. اما با آموزش پرایس اکشن دیگر هیچ نیازی به هیچ اندیکاتوری نخواهید داشت و می‌توانید به راحتی از این تکنیک برای معامله‌گری در بازار استفاده کنید.  می‌توانید از استراتژی های مختلفی استفاده کنید.

همچنین با آموزش پرایس اکشن این امکان را خواهید داشت تا از استراتژی ها و تکنیک های مختلفی استفاده کنید. این موضوع باعث می‌شود تا دست تحلیل‌گر کامل باز باشد و بتواند در هر لحظه سیگنال‌های لازم را برای ورود به بازار دریافت کند. این موضوع نشان می‌دهد که پرایس اکشن به هیچ وجه یک روش محدود در بازار نیست و در سطح گسترده به کاربران سیگنال ارائه می‌نماید.

  • هم برای کوتاه مدت و هم برای معاملات بلند مدت می‌توان از این روش استفاده نمود.

یکی از نقاط ضعف اصلی و بزرگ بسیاری از تکنیک ها و استراتژی های به کار گرفته شده در بازارهای مالی این است که تنها برای شرایط خاصی قابل استفاده هستند. برای مثال یا برای سیگنال گیری و کوتاه مدت می‌توان از آنها استفاده نمود و یا می‌توان برای بلند مدت از آن استفاده کرد. این مشکل باعث می‌شود تا کاربران خیلی دست بازی در اجرای این تکنیک ها نداشته باشند. اما پرایس اکشن به دلیل شرایطی که دارد در هر بازه زمانی قابل استفاده است. چه برای نوسان گیری و چه برای معاملات بلند مدت می‌توان از این بازار معاملاتی استفاده نمود.

  • هیچ محدودیتی در انتخاب نمودار و بازار نخواهید داشت.

با آموزش پرایس اکشن می‌توانید خیال خود را در هر بازاری راحت کنید. در هر بازار مالی می‌توانید از تکنیک های این روش استفاده نمایید. این مهم باعث می‌شود تا با خیال راحت برای معامله‌گری در بازارهای مختلف اقدام کرده و دیگر نیازی به هیچ روش معاملاتی دیگری نداشته باشید.

  • استفاده از آن بسیار ساده است و پیچیدگی زیادی نخواهد داشت.

همچنین یکی دیگر از مزیت‌های این روش معاملاتی در ساده بودن آن است. برخلاف بسیاری دیگر از استراتژی ها و تکنیک ها که نیاز است تا ابزارهای مختلفی روی نمودار پیاده‌سازی کرده و محیطی شلوغ جلوی چشمان خود داشته باشید، با استفاده از پرایس اکشن دیگر چنین شرایطی نداشته و خیلی ساده نمودار قیمت را تحلیل می‌کنید. سادگی استفاده از این روش باعث می‌شود تا خیلی راحت بتوانید تمام جزئیات بازار را مشاهده کرده و هیچ نکته‌ای از چشم شما دور نماند.

  • پرایس اکشن کاملاً کمی و عددی است.

همچنین یکی دیگر از مزیت‌های این روش در این است که همه چیز در آن کمی است. کمی بودن این روش باعث می‌شود تا احتمال خطا در آن به شدت کاهش یابد. به همین دلیل هم در صورت استفاده از یک تکنیک مشابه، اکثر کاربران به یک نتیجه واحد خواهند رسید. در حالی که در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که تحلیل‌گران حتی با استفاده از یک روش ثابت به نتایج مختلفی درباره شرایط بازار می‌رسند.

  • تنها روی قیمت تمرکز دارد.

این روش معاملاتی تنها روی قیمت تمرکز داشته و به هیچ مورد دیگری نگاه نمی‌کند. این مهم باعث می‌شود تا قدرت آن بیشتر نیز شود.

  • در تمام تایم فریم‌ها می‌توان از پرایس اکشن استفاده کرد.

با آموزش پرایس اکشن می‌توانید آن را در هر تایم فریمی نیز استفاده کنید.

  • خیلی زود و بدون تأخیر به تغییرات بازار واکنش نشان می‌دهد.

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این روش معاملاتی، داشتن واکنش‌های سریع به روند بازار و رفتار قیمت است. تأخیر داشتن در انجام معاملات می‌تواند چالش‌های زیادی برای کاربران ایجاد نماید. تأخیر داشتن در ورود خروج باعث می‌شود تا درصد قابل توجهی از سودهای کاربران از بین برود. به همین دلیل استفاده از تکنیک های پرایس اکشن فرصتی است تا کاربران سود‌های خود را حتی در یک معامله نیز چند برابر کنند.

  • رفتار معامله گران اصلی بازار یعنی بانک‌ها را تشخیص می‌دهد.

یکی از اصلی‌ترین اهداف تحلیل‌گران و تریدرها در بازارهای مالی پیروی از رفتار تحلیل‌گران بزرگ است. بانک‌ها و مؤسسات مالی بزرگ با سرمایه‌های زیادی که در بازار دارند، اصلی‌ترین گردانندگان بازار بوده و پیروی از رفتار آنها می‌تواند هر فردی را تبدیل به یک سرمایه دار بزرگ نماید. پرایس اکشن این فرصت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بتوانند خیلی راحت رفتار این دست از سرمایه‌داران را دنبال کرده و مطابق با آن اقدام به معامله‌گری نمایند.

  • برای آموزش و پیاده‌سازی پرایس اکشن نیاز به نرم افزار خاصی ندارید.

همچنین می‌توانید از این روش معاملاتی در هر نرم افزاری استفاده کنید. نداشتن محدودیت برای پیاده‌سازی این روش به دلیل محدود نبودن آن به نرم افزاری خاص نیز از مزیت‌های قابل توجه پرایس اکشن است.

  • با سایر استراتژی ها و روش‌ها تطبیق‌پذیری دارد.

همچنین از دیگر مزیت‌های این روش معاملاتی می‌توان به امکان انطباق آن با سایر روش‌ها و استراتژی ها اشاره کرد. پرایس اکشن به راحتی با هر روشی ترکیب شده و می‌توان از تکنیک های این روش معاملاتی برای تائید سایر روش‌ها نیز استفاده نمود.

با داشتن این همه مزایا پر واضح است که برای همه تریدرها و معامله کران استفاده از تکنیک های این روش کاملاً لازم و آموزش آن برای همه ضروری است. حتی کسانی که از سایر روش‌ها و استراتژی های معاملاتی در بازار استفاده می‌نمایند نیز می‌توانند با آموزش پرایس اکشن قدرت تحلیل‌گری خود را بالاتر بره و فرصت‌های بهتری برای خود ایجاد نمایند. حتی می‌توان از آن به عنوان ابزاری برای کسب تاییدیه در سایر استراتژی ها نیز بهره برد.

مزیت های پرایس اکشن

آموزش پرایس اکشن به زبان ساده

در این بخش از مقاله سعی کردیم تا به آموزش پرایس اکشن به زبان ساده پرداخته و نکات کلیدی این روش را خیلی راحت برای شما بازگو کنیم. البته به کارگیری این روش در بازار نیاز به تمرین و ممارست بالایی دارد. اگر با همان اولین آموزش‌ها وارد بازار شوید، احتمال بروز خطا و اشتباه بسیار زیاد خواهد شد. از این رو لازم است تا در چنین مواقعی حتماً با تمرین شرایط لازم برای ورود به بازار را برای خود فراهم آورید.

آموزش پرایس اکشن به زبان ساده به این جهت امکان‌پذیر است که برای این روش معاملاتی نیازی به استفاده از ابزارهای مختلفی نیست و تنها با خطوط تکنیکالی و الگوهای شمعی می‌توان شرایط لازم برای ترید با این روش را فراهم آورد. در واقع با شناخت اصول اولیه تحلیل تکنیکال و در کنار آن شناخت الگوهای مربوط به پرایس اکشن شما می‌توانید به راحتی یکی از قدرتمندترین استراتژی مورد استفاده برای تحلیل بازار را در اختیار داشته باشید.

آیا پرایس اکشن همان معامله‌گری بر اساس الگوهای شمعی است؟

یکی از بهترین استراتژی های پرایس اکشن استفاده از الگوهای شمعی برای ترید و تحلیل بازار است. الگوهای شمعی همیشه به صورت لحظه‌ای شما را با شرایط بازار آشنا می‌نمایند. به همین دلیل استفاده از آنها می‌تواند قدرت قابل توجهی به کیفیت تحلیل‌های شما بدهد. اما پرایس اکشن تنها به همین الگوها محدود نشده و تکنیک ها و روش‌های دیگری را نیز در اختیار کاربران و تحلیل‌گران قرار می‌دهد. در ادامه با مرور تکنیک های پرایس اکشن شما را هر چه بیشتر با این تکنیک ها و روش‌ها آشنا می‌کنیم.

تکنیک های پرایس اکشن

قبل از اینکه به آموزش پرایس اکشن بپردازیم، لازم است تا برخی پیش نیازها را برای آن مرور نماییم. اما لازم دانستیم تا برای روشن‌تر شدن شرایط استفاده از این روش معاملاتی و همچنین آموزش پرایس اکشن به زبان ساده, تکنیک های این روش را به صورت تیتر‌وار با شما در میان بگذاریم.

  • تکنیک های مربوط به خطوط حمایت و مقاومت
  • تکنیک های مربوط به شناسایی مومنتم بازار
  • تکنیک های مربوط به الگوهای شمعی
  • تکنیک های مربوط به تحلیل هندسی قیمت
  • معامله‌گری با کانال ها
  • معامله‌گری پرایس اکشن به روش ماهیت عرضه و تقاضا
  • الگوهای هارمونیک
  • پولبک

و البته ده‌ها تکنیک و روش دیگری که در ادامه مقاله هر چه بیشتر درباره آنها صحبت خواهیم نمود.

پیش نیازهای آموزش پرایس اکشن

در ‌بخش قبلی به بررسی و آموزش پرایس اکشن به زبان ساده پرداختیم و نکات بسیار مهمی را درباره این تکنیک معاملاتی با شما عزیزان مرور کردیم. با دقت به نکات ارائه شده در‌ بخش ابتدایی مقاله حالا می‌توانید با شناخت کافی نسبت به این روش معاملاتی برای آن اقدام کنید. برای اینکه از این روش به بهترین نحوه استفاده کنید، سعی خواهیم کرد تا تکنیک های پرایس اکشن  و همچنین بهتری استراتژی های پرایس اکشن را نیز به شما آموزش دهیم. برای این منظور ابتدا لازم است تا پیش نیازهای اصلی این روش را با هم مرور کنیم.

البته شایان ذکر است که این پیش نیازها به عنوان اصول اولیه تحلیل تکنیکال شناخته می‌شوند و فقط مختص پرایس اکشن نخواهند بود. از این رو اگر آموزش‌های لازم برای تحلیل تکنیکال را پشت سر گذاشته باشید، احتمالاً با این موارد نیز آشنا خواهید بود. اما برای کسانی که هنوز به خوبی با تحلیل تکنیکال آشنا نیستند، لازم است تا این پیش نیازها را به صور کامل مورد ارزیابی قرار دهیم. در این بخش از مقاله آموزش پرایس اکشن به بررسی عناوین زیر برای مرور پیش نیازهای این آموزش خواهیم پرداخت:

  • آشنایی با روندها در نمودار قیمت
  • آشنایی با خطوط حمایت و مقاومت در نمودار قیمت
  • آشنایی با انواع نمودار قیمت
  • شتاب و مومنتم بازار
  • موج‌شناسی در تحلیل تکنیکال
  • پیوت‌شناسی مفهوم عرضه و تقاضا
  • قدرت روندها در نمودار قیمت
  • کانال‌ها

آشنایی با روندها در نمودار قیمت

به عنوان یکی از اولین اصول تحلیل تکنیکال که برای آموزش پرایس اکشن نیز به آن نیاز است،  باید به معرفی روندها در بازار و نمودار قیمت بپردازیم. روند‌شناسی یکی از اولین آموزش‌ها در تحلیل تکنیکال است. جالب است که خیلی از کاربران روند‌شناسی را امری ساده تلقی کرده و خیلی ساده از کنار آن عبور می‌نمایند. این موضوع می‌تواند باعث بروز چالش‌های زیادی برای این دست از عزیزان شود. زیرا روند‌شناسی یکی از اصلی‌ترین موارد در هر استراتژی است.

از این رو توصیه می‌کنیم که حتماً مباحث مربوط به روند‌شناسی را مهم تلقی کرده و وقت کافی برای آموزش آنها در نظر بگیرید. با کامل کردن آموزش‌های مربوط به روند‌شناسی در آینده می‌توانید عملکرد بهتری در بازار داشته و شرایط بهتری را نیز در معاملات خود رقم بزنید. مخصوصاً برای بازارهای پیشرفته و مدرن امروز، روند‌شناسی می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.

نمودار قیمت معمولاً با سه روند مشخص می‌شود که در وهله اول باید نسبت به تشخیص روند آن اقدام کنید. روندها می‌توانند تأثیر بسیار زیادی روی معاملات مخصوصاً در روش پرایس اکشن داشته باشند. در ادامه این سه روند را به صورت مفصل با هم بررسی می‌کنیم.

  • روند صعودی

قیمت مسیر حرکت خود را به صورت زیگزاگ طی می‌نماید. به این معنی که برای مثال اگر قیمت در حال افزایش است، این افزایش به صورت یکپارچه و سریع نبوده و در حین افزایش با استراحت‌ها و اصلاح‌هایی نیز همراه می‌شود. همین اصلاح‌ها و افت‌های موضعی و کوتاه مدت باعث می‌شود تا مسیر حرکت قیمت به شکل زیگزاگ نامنظم دیده شود. مسیر زیگزاگی که از قله‌ها و دره‌های مختلف تشکیل می‌شود.

وقتی در یک روند قله جدید بالاتر از قله قبلی و دره جدید هم بالاتر از دره قبلی تشکیل می‌شود، اصطلاحاً می‌گوییم روند صعودی است. البته تعاریف مختلفی را می‌توان برای روند صعودی بیان کرد. این تعریف از این جهت اهمیت دارد که عدم تشکیل قله و دره جدید در بالاتر از شرایط قبلی می‌تواند از نشانه‌های مهمی در بازار برای برگشت روند باشد. دقت کنید که به هم خوردن نظم تشکیل قله و دره جدید بالاتر از قله و دره قبلی نشانه ضعف در روند صعودی است و به صورت حتمی روند عوض نخواهد شد. برای عوض شدن روند نیاز است تا علائم دیگری را نیز در نمودار شاهد باشید. البته در آموزش پرایس اکشن مشاهده خواهید کرد که علائم خاصی می‌توانند شما را نسبت به تغییر روند بازار راهنمایی نمایند.

برای ترسیم خط روند صعودی در نمودار می‌بایست نقاط انتهایی دو رده را به یکدیگر متصل کرده و آن را از دو طرف امتداد دهید. دقت کنید که با توجه به حرکت نامنظم قیمت در روند، ممکن است برای یک روند صعودی چندین خط روند صعودی مختلف داشته باشید.

تمام خط روندها اعتبار خاص خود را داشته  و باید در تحلیل از آنها استفاده نمود. البته خط روندی که در آن تعداد دره‌های زیادی شرکت کرده باشند، اعتبار بیشتری هم خواهد داشت. همچنین اگر پیوت‌هایی که برای ترسیم خط روند صعودی استفاده می‌شوند، ماژور باشند، خط روند می‌تواند اعتبار بالاتری نیز پیدا نماید.

  • روند نزولی

دومین روندی که لازم است تا برای آموزش پرایس اکشن به آن نیز بپردازیم، روند نزولی است. روند نزولی دقیقاً شرایط برعکسی نسبت به روند صعودی دارد. به این معنی که وقتی قیمت در حال افت و نزول است که قله‌ها و دره‌های جدیدتر پایین‌تر از قله‌ها و دره‌های قبلی تشکیل شوند. البته دوباره باید اشاره کنیم که این تعریف نیز نسبی است و قیمت در مسیر خود همیشه به صورت منظم حرکت نمی‌کند. به این معنی که ممکن است در گاهی مواقع شاهد تشکیل قله جدید بالاتر از قله قبلی نیز باشیم اما روند همچنان نزولی باقی بماند. در کل تحلیل‌گر باید بر اساس شرایط موجود در نمودار و بررسی علائم مربوط به تکنیک های پرایس اکشن نسبت به تعیین مسیر حرکت قیمت و روند اقدام کند.

برای ترسیم خط روند نزولی نیز تنها کافی است دو قله را به یکدیگر متصل کرده و خط روند را از دو طرف ادامه دهید. مطابق با روند صعودی  در روند نزولی نیز ممکن است برای یک نمودار امکان ترسیم چندین خط روند وجود داشته باشد. متعاقباً خط روندی که بیشتری تعداد قله‌ها را درگیر کرده باشد و یا پیوت‌های ماژوری را در بر گرفته باشد، به عنوان خط روند معتبرتر شناخته می‌شود.

البته برای پیاده سایز تکنیک های پرایس اکشن لازم است تا کاربران تمام این خط روندها را در نظر داشته باشند.

در بهترین استراتژی های پرایس اکشن شما می‌توانید علائمی را استفاده کنید که با مشاهده آنها می‌توان به پایان روند نزولی پی ببرد. با دیدن این علائم می‌توان به این نتیجه رسید که عمر خط روند نزولی به پایان رسیده و زمان آغاز روند صعودی است. این سیگنال می‌تواند یک سیگنال قدرتمند برای خرید سهام و ارز مورد نظر در بازار باشد. موزش

  • روند رنج

در بسیاری از مواقع ممکن است بازار نه دارای روند صعودی باشد و نه روند نزولی. در چنین شرایطی اصلاً شاهد هیچ روندی در بازار نیستیم و قیمت در یک محدوده مشخص به سمت بالا و پایین نوسان می‌نماید. این مهم باعث می‌شود تا اصلاً امکان تشخیص هیچ یک از دو روند نزولی و صعودی برای تحلیل‌گر امکان‌پذیر نباشد. دائماً در حال تشکیل قله و دره‌هایی بی‌نظمی نسبت به شرایط قبلی هستیم. در چنین مواقعی اصطلاحاً روند رنج است. در روندهای رنج شاهد هستیم که قله‌ها و دره‌ها بدون توجه به قله و دره قبلی در ارتفاع‌های مختلف تشکیل می‌شوند. این مهم باعث می‌شود تا امکان ترسیم خط روند نزولی و صعودی برای تحلیل‌گر وجود نداشته باشد.

البته باید متذکر شویم که رنج بودن روند در نمودار قیمت به این معنی نیست که کاربران نمی‌توانند برای تحلیل و معامله اقدام نمایند. با استفاده از تکنیک های پرایس اکشن می‌توان در روند رنج نیز وارد معاملات مختلف شد. البته معاملات در روند رنج معمولاً برای کوتاه مدت است  برای بلند مدت باید منتظر تعیین تکلیف بازار بمانید.

واقعیتی که امروزه در بازارهای مالی جهان شاهد آن هستیم، رنج شن بازارها است. برخلاف یک دهه گذشته که در اکثر مواقع شاهد روندهای مشخص در بازار بودیم در حال حاضر بیشتر بازارها و نمودارها به حالت رنج در آمده‌اند. با توجه به اینکه بسیاری از تکنیک ها و استراتژی های در این شرایط نمی‌توانند سیگنالی ارائه داده و با ضعف‌هایی همراه هستند، با آموزش پرایس اکشن می‌توانید در روندهای رنج نیز وارد معامله شده و سودهای قابل توجهی کسب کنید.

دقت داشته باشید که برای ترسیم خط روند و همچنین تعریف آن علاوه بر نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، باید به تایم فریم هم دقت کنید. برای مثال ممکن است:

 خط رند در تایم فریم روزانه صعودی باشد اما همزمان در تایم فریم ۱ ساعته شاهد یک روند نزولی قدرتمند باشیم و خط روند نیز نزولی ترسیم شود.

از این رو باید دقت کنید که در هنگام معامله دچار اشتباه نشده و خط روند تایم فریم‌ها را به جای یکدیگر استفاده نکنید.

استراتژی های پرایس اکشن

آشنایی با خطوط حمایت و مقاومت در نمودار قیمت

دومین موضوع تکنیکالی که باید به بررسی آن بپردازیم، خطوط و حمایت و مقاومت است. در آموزش پرایس اکشن استفاده از این خطوط نیز کاربرد زیادی دارد. یکی از تکنیک های اصلی این روش معاملاتی همین خطوط حمایت و مقاومت است که باید به صورت ویژه به بررسی آنها بپردازیم. دقت کنید که این خطوط نقش بسیار تعیین کننده و مهمی را در بازار ایفا می‌نمایند و اگر به درستی بتوان از آنها در روند بازار استفاده نمود، شاهد معاملات جذابی خواهید بود. با نگاه به تکنیک های پرایس اکشن نیز متوجه می‌شود که این خطوط می‌توانند چه نقش تعیین کننده و مهمی داشته باشند. لازم است یادآوری کنیم که خطوط حمایت و مقاومت نه تنها در تکنیک های پرایس اکشن بلکه در سایر تکنیک های مربوط با استراتژی های تحلیل و پیش‌بینی قیمت نیز نقش مهمی دارند و در اکثریت مواقع شاهد هستیم که تحلیل‌گران از این خطوط در استراتژی های خود استفاده می‌نمایند.

در ادامه با تعریف هر یک از این خطوط روانشناسی مربوط به آنها را نیز بررسی خواهیم کرد تا شما عزیزان در کنار آموزش فنی و تکنیکالی بتوانید با ماهیت کارکرد این خطوط نیز آشنا شوید. این موضوع باعث می‌شود تا این موضوع برای همیشه در ذهن شما تداعی شده و بعد از اتمام آموزش پرایس اکشن و در زمان پیاده‌سازی تکنیک ها، هیچ نگرانی از بابت فراموش شدن این مفاهیم نداشته باشید.

  • خطوط حمایت

کلمه حمایت معنی مشخصی دارد. خطوط حمایت نیز طبق همین معنی عمل می‌نمایند. منظور از خطوط حمایت خطوطی هستند که قیمت در مسیر نزولی بعد از برخورد به آنها احتمال برگشت به سمت بالا را دارد. در واقع این خطوط به نوعی از قیمت حمایت کرده و مانع از افت بیشتر آن می‌شوند. به همین دلیل نیز به آنها اصطلاح حمایت اطلاق می‌گردد. اما این تعریف، تعریف ماهیت خطوط حمایت است. چگونه باید این خطوط را روی نمودار قیمت ترسیم کرد؟

اگر به گذشته بازار نگاهی بیندازید، متوجه قیمت‌هایی خواهید شد که در گذشته نمودار با برخورد به آنها تغییر روند داده است. البته مهم نیست که این تغییر روند در کدام جهات باشد. با ترسیم خطی افقی از این محل‌ها می‌توان انتظار داشتن که در آینده نیز دوباره قیمت به آنها عکس العمل نشان دهد. با ترسیم خطوط محل شکست‌ها هر خطی که در زیر قیمت فعلی قرار می‌گیرد، به عنوان خط حمایت شناخته می‌گردد. در واقع اگر قیمت فعلی شروع به افت کند، به آنها خواهد رسید.

دقیقاً مانند خط روند خطوط حمایت نیز با اعتبار متفاوتی ترسیم می‌شوند. خطوطی که از پیوت‌های ماژوری ترسیم شده و یا در مسیر خود تعداد دفعات بیشتری روی قیمت تأثیر گذاشته باشند، مسلماً اعتبار بیشتری داشته و احتمال برگشت قیمت از آنها بسیار بیشتر است.

دقت کنید که در برخی مواقع ممکن است تأثیر این خطوط روی قیمت موقتی باشد. به این معنی که قیمت در مسیر افت با برخورد به خط حمایت به سمت بالا پرتاب شده و یک واکنش سریع ایجاد شود. سپس دوباره به روند قبلی خود بازگردد. همین تأثیر آنی نیز می‌تواند به عنوان نقطه‌ای برای معامله کری توسط کاربران استفاده شود. با کمی دقت در بازار و نمودار قیمت درک خواهید کرد که حرکت آن معمولاً همیشه به صورت پرتابی و نوسانی میان خطوط حمایت و مقاومت صورت می‌پذیرد.

همچنین باید یادآور شویم که خطوط حمایتی که در تایم فریم‌های بالاتر ترسیم شده باشند، اعتبار بیشتری داشته و احتمال برگشت قیمت از آنها بیشتر خواهد بود.

  • خطوط مقاومت

خطوط مقاومت تعریفی کاملاً برعکس نسبت به خطوط حمایت دارند. این خطوط نیز لازمه آموزش پرایس اکشن محسوب می‌شوند. مانند خطوط حمایت باید اقدام به ترسیم خطوط مقاومت کنید. هر خطی که بالاتر از قیمت فعلی قرار بگیرد، به عنوان خط مقاومت شناخته می‌شود. خط مقاومت همان طور که از اسمش پیداست، قرار است در برابر صعود قیمت مقاومت کرد و مانع از آن شود. از این رو انتظار داریم که با برخورد قیمت به آن شاهد افت قیمت باشیم. خطوط مقاومت نیز عملکردی مشابه با خطوط حمایت دارند.

دقیقاً مانند خطوط حمایت، خطوط مقاومتی که از پیوت‌های ماژوری ترسیم شده باشند، قدرت و اعتبار بیشتری دارند و همچنین خطوط مقاومت تایم فریم‌های بالاتر نیز اعتبار و قدرت بیشتری نسبت به خطوط مقاومت تایم فریم‌های پایین‌تر از خود دارند.

اما شاید از خود پرسیده باشید که چرا اصلاً باید روی خطوط حمایت و مقاومت متمرکز شد و دلیل کارکردن این خطوط در روند بازار چیست؟ با ماهیت خطوط حمایت و مقاومت آشنا شدید. بایستی متذکر شویم که این خطوط به نوعی نشان دهنده میزان عرضه و تقاضا هستند. تحلیل‌گران و حتی خود کسانی که با پرایس اکشن به معامله در بازار اقدام می‌نمایند، به دنبال شناخت مناطقی هستند که قیمت در آنها به نوعی به شرایط اشباع خرید یا تقاضا و یا اشباع فروش یا عرضه می‌رسد. در این نواحی احتمال بازگشت بسیار زیاد است و افراد با انرژی جدید سعی در ورود در عکس روند قبلی دارند. شروع روند جدید می‌تواند با قدرت بسیار زیادی هم همراه باشد.

این موضوع دقیقاً همان چیزی است که در محل خطوط حمایت و مقاومت رخ می‌دهد. در نزدیکی‌های این خطوط قیمت به اشباع رسیده و زون‌های اشباع عرضه و تقاضا به وجود می‌آید. این زون‌ها در ذهن تحلیل‌گران قدیمی به زون‌های پول ساز معروف هستند.

همچنین یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود تا خطوط حمایت و مقاومت مانند همیشه بتوانند کارکرد خود را در بازار داشته باشند، روانشناسی تحلیل‌گران و معامله کران بازار است. به این معنی که اکثریت قریب به اتفاق تحلیل‌گران و تریدرها در محل‌ها و نزدیکی‌های این خطوط اقدام به گرفتن پوزیشن در جهت عکس بازار و در جهت کارکرد خطوط حمایت و مقاومت می‌نمایند. همین امر باعث می‌شود تا پوزیشن‌های بسیار زیادی در نزدیکی این خطوط شکل گرفته و شاهد عملکرد صحیح آنها باشیم. این موضوع به همان اصلی مربوط ه می‌شود که اگر تحلیل‌گران زیادی از یک روش مشخص استفاده نمایند، آن روش معمولاً در بازار عمل می‌کند.

ناحیه حمایتی و مقاومتی

در تکمیل صحبت‌های مربوط به خطوط حمایت و مقاومت باید به این نکته اشاره کنیم که در روش تحلیل مدرن و در آموزش پرایس اکشن این خطوط بیشتر به شکل نواحی در نظر گرفته می‌شوند. اگر به خوبی به محل خطوط حمایت و مقاومت نگاه کرده باشید، شاهد خواهید بود که معمولاً ممکن است قیمت مقدار کمی به این خطوط نفوذ نماید. این موضوع به معنی عمل نکردن این خطوط نیست. برای اینکه در زمان معامله و در این نواحی با مشکل مواجه نشده و با ضرر همراه شوید، لازم است تا این خطوط را به صورت ناحیه در نظر بگیرید. ممکن است قیمت به داخل این ناحیه‌ها نفوذ کند، اما برای عبور از آنها نیاز به قدرت بسیار بیشتری خواهد داشت.

برای تشکیل نواحی مقاومت و حمایت نیز می‌توانید از ترفندهای مختلفی استفاده کنید. در درجه اول می‌توانید از محل‌های شکست قیمتی نزدیک به این خطوط استفاده کنید. همچنین می‌توانید در نمودار شمعی از اندازه سایه‌ها کمک بگیرید.

به همین ترتیب ساده این امکان را خواهید داشت تا از خطوط حمایت و مقاومت در معاملات خود استفاده کنید. ناحیه در نظر گرفتن این خطوط اهمیت بسیار زیادی برای آموزش پرایس اکشن خواهد داشت.

آشنایی با انواع نمودار قیمت

یکی از نکات مهم در آموزش پرایس اکشن و استفاده از تکنیک های این روش معاملاتی نمودارهای مختلف مورد استفاده در تحلیل تکنیکال است. رفتار قیمت در نمودارها خود را نشان می‌دهد. هر نموداری هم اطلاعات مخصوص به خود را برای تحلیل‌گر نشان می‌دهد. به صورت کلی نمودارها به سه قسم تقسیم می‌شوند.

نمودارهای خطی تنها خطوطی شکسته هستند که از به هم پیوستن قیمت‌های نهایی بازار در انتهای زمان در تایم فریم‌های مختلف به وجود می‌آیند. این خطوط به جز قیمت نهایی هیچ اطلاعات دیگری را در بر نداشته و عملاً استفاده تکنیکالی ندارند. از این نمودار تنها می‌توان برای مشاهده شرایط بازار استفاده نمود. . کارکرد دیگری ندارد. خیلی نباید از آنها برای تکنیک های پرایس اکشن استفاده کرد. زیرا ممکن است نتایج متفاوتی نسبت به شرایط واقعی دنبال داشته باشد. مخصوصاً در بازارهای بین‌المللی که هر یک پیپ می‌تواند سرنوشت یک معامله را تغییر دهد، استفاده از این نوع نمودار اصلاً توجیه ندارد.

نمودار میله‌ای و نمودار شمعی دو نوع نمودار دیگری هستند که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به یادآوری است که این دو نوع نمودار اطلاعات زیادی را در اختیار تحلیل‌گر  قرار می‌دهند و هر دو را می‌توان برای تحلیل تکنیکال استفاده کرد. قیمت باز شدن، قیمت بسته شده، حداقل و حداکثر قیمت و نحوه حرکت قیمت در بازه زمانی مشخص از اطلاعاتی است که می‌توانید در نمودار میله‌ای و شمعی به آنها دسترسی داشته باشید. در آموزش پرایس اکشن بیشتر با نمودار شمعی کار داریم. زیرا درصد بالایی از تکنیک های پرایس اکشن با توجه به شرایط شمع‌های ژاپنی تبیین می‌شوند، از این رو لازم است تا به صورت مفصل با این نوع نمودار آشنا شوید.

نمودار شمعی ژاپنی

نمودار شمعی با اصطلاح کندل استیک نیز شناخته می‌شود. این نمودار از شمع‌هایی ساخته می‌شوند که هر شمع نشان دهنده شرایط بازار در یک بازه زمانی کامل است. در ادامه توضیحات لازم درباره شمع‌های ژاپنی را در تایم فریم روزانه بیان می‌کنیم. همین اصول برای سایر تایم فریم‌ها نیز قابل بسط دادن است.

شمع‌های ژاپنی در نمودار شمعی از سه جز مختلف تشکیل شده‌اند. این شمع‌ها از دو سایه در بالا و پایین و یک بدنه اصلی تشکیل می‌شوند.

در هر شمع می‌توانید اطلاعات زیر را از شرایط و روند قیمت درک کنید:

  • قیمت باز شدن در اولین لحظه از روز
  • قیمت بسته شدن در آخرین لحظه از روز
  • حداکثر قیمت
  • حداقل قیمت
  • روند حرکت قیمت در طول روز

در شکل زیر می‌توانید نحوه تشخیص این اطلاعات را از هر شمع ژاپنی مشاهده کنید:

نمودار شمعی

لازم به یادآوری است که با توجه به اهمیت بسیار زیادی که این شمع‌ها در آموزش پرایس اکشن و تکنیک های آن دارد، لذا لازم است تا کاربران حتماً به صورت دقیق اطلاعات مربوط به آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. همچنین همان طور که در بالا ملاحظه می‌کنید، بدنه توخالی به معنی شمع صعودی است و بدنه توپر و مشکی نیز نشان دهنده شمع نزولی است. به این معنی که در شمع نزولی قیمت روند کاهش را در طول روز داشته و در شمع صعودی قیمت روند صعودی را در طول روز سپری کرده است. البته این توخالی بودن و توپر بودن و همچنین رنگ بدنه شمع‌ها سلیقه‌ای است و شما با حرفه‌ای‌تر شدن در آموزش پرایس اکشن می‌توانید این رنگ‌ها را مطابق با سلیقه خود تغییر دهید.

اندازه بدنه و سایه شمع‌ها در کندل استیک

دقت کنید که اندازه بدنه و سایه‌ها در آموزش پرایس اکشن اهمیت بسیار زیادی دارند. تکنیک های پرایس اکشن بیشتر بر اساس اندازه بدنه‌ها و سایه‌ها توسعه یافته‌اند. از این رو باید به این اندازه‌ها دقت بسیار زیادی داشته باشید. بر اساس شرایط بازار و نحوه حرکت قیمت در طول روز ممکن است شاهد اتفاقات مختلفی برای بدنه و سایه شمع‌ها باشیم. برای مثال ممکن است بدنه‌ها خیلی بزرگ شوند. یا حتی ممکن است شاهد بدنه‌های خیلی کوچک در شمع‌ها باشیم.

نمودار کندل استیک

برای اینکه بتوانید راحت‌تر شمع‌های ژاپنی را درک کرده و سپس در ادامه از آن در تکنیک های پرایس اکشن نیز استفاده کنید، نکات زیر را درباره آنها به خاطر بسپارید:

  • بزرگتر شدن اندازه شمع صعودی به معنی قدی‌تر شدن قدرت خریداران نسبت به قدرت فروشندگان است و بزرگتر شدن بدنه شمع‌های نزولی به معنی افزایش قدرت فروشندگان نسبت به خریداران می‌باشد.
  • بزرگتر شدن سایه‌ها و کوچکتر شدن بدنه نشانه سردرگمی تریدرها در بازار خواهد بود. به این معنی که تریدرها نمی‌توانند درباره روند آینده بازار به تصمیم دقیقی برسند و دائماً در حال تغییر در قدرت فروشندگان و خریداران نسبت به هم هستیم.
  • وقتی سایه بالایی شمع خیلی بزرگ شده باشد، به این معنی است که با وجود اینکه خریداران موفق شده‌اند قیمت را تا مقدار قابل توجهی بالا بیاورد، اما باز هم در نهایت قدرت فروشندگان بیشتر شده و دوباره قیمت به سمت پایین آمده است.
  • وقتی سایه پایینی شمع خیلی بزرگ شده باشد، به این معنی است که با وجود اینکه فروشندگان موفق شده‌اند قیمت را تا مقدار قابل توجهی پایین بیاورد، اما باز هم در نهایت قدرت خریداران بیشتر شده و دوباره قیمت به سمت بالا آمده است.
  • وقتی اندازه بدنه خیلی کوچک شده و تقریباً شبیه به یک خط می‌شود، نشان از سردرگمی بسیار زیادی در تحلیل‌گران دارد. این نوع از شمع‌ها همیشه می‌توانند نشانه‌ای برای برگشت بازار بوده و باید به آنها دقت خاصی داشته باشید.

در ادامه آموزش پرایس اکشن به تشریح تمام الگوهای شمعی خواهیم پرداخت. این نکات را در ذهن داشته باشید.

شتاب و مومنتم بازار

یکی دیگر از اطلاعات مهمی که در آموزش پرایس اکشن به آن نیاز خواهد شد، دقت به مومنتم بازار است. مومنتم در واقع شتاب حرکت قیمت را در بازار نشان می‌دهد. با افزایش و کاهش شتاب قیمت می‌توان اطلاعات مفیدی به دست آورد که در تحلیل آن اهمیت زیادی نخواهد داشت.

در قوانین فیزیکی اصلاحی به عنوان مومنتم وجود دارد که از آن به عنوان تکانه نیز یاد می‌شود. دقیقاً همان قوانین فیزیکی در روند معاملات  و رفتار قیمت در نمودار نیز نمود واقعی پیدا کرده و تحلیل‌گران بر اساس همان قوانین اقدام به معامله می‌نمایند. در تکنیک های پرایس اکشن و آموزش این روش معاملاتی نیز این تغییرات اهمیت دارد.

طبق قوانین فیزیکی مومنتم یا تکانه حاصل شرب جرم در سرعت حرکت یک جسم است. با افزایش سرعت یا افزایش جرم شاهد افزایش مومنتم نیز خواهیم بود. هر چقدر مومنتم حرکت یک جسم بیشتر شود، ناپایداری در آن نیز بیشتر خواهد شد. در شتابها و مومنتم‌های خیلی بالا کوچکترین برخوردی با جسم ممکن است باعث تغییر در روند حرمتی آن شود. اما در مومنتم‌های پایین شرایط متفاوت است. حال پونه از این اصول در تحلیل قیمت در نمودار استفاده کنیم؟

در نمودار قیمت، شیب حرکت نمودی از سرعت آن است و همچنین حجم معاملات نیز نشان دهنده جرم قیمت است. مومنتم قیمت در هر لحظه نیز از  حاصل ضرب حجم معاملات در شیب حرکت آن به دست می‌آید. با در نظر گرفتن این واقعیت می‌توان از مومنتم بازار به روش زیر برای تحلیل قیمت استفاده نمود:

  • وقتی شاهد افزایش شدید سرعت یا همان شیب قیمت هستیم، اما جرم یا همان حجم معاملات با تغییر زیادی همراه نیست و حتی در حال کاهش است، به این معنی است که شرایط ناپایداری در روند حرکت قیمت به وجود آمده و در صورت برخورد با یک حمایت و مقاومت ممکن است شاهد تغییر در روند آن باشیم. هر چند سرعت زیاد همیشه باعث می‌شود تا نفوذی کوتاه در حمایت‌ها و مقاومت‌ها نیز شاهد باشیم.
  • افزایش مومنتمی که در آن حجم و سرعت همزمان در حال افزایش است، نشان از قدرت روند داشته و تحلیل‌گران معمولاً حتی در صورت برخورد قیمت به خطوط حمایت و مقاومت نیز با دید ادامه دار بودن روند به آن نگاه می‌نمایند.
  • در نزدیکی‌های خطوط حمایت و مقاومت، کاهش مومنتم می‌تواند نشانه افت قدرت روند باشد. در چنین مواقعی احتمال بازگشت قیمت از این نواحی بیشتر خواهد شد.
  • در صورتی که در نزدیکی‌های خطوط حمایت و مقاومت شاهد افزایش مومنتم باشیم و این افزایش مومنتم همزمان با افزایش حجم و سرعت با هم باشد، احتمال شکست خطوط حمایت و مقاومت زیاد خواهد بود.

با همین نکات می‌توانید برای معامله در بازار استفاده کنید. پر واضح است که در این تکنیک از هیچ اندیکاتوری استفاده نشده و می‌توان آن را یکی از تکنیک های پرایس اکشن در نظر گرفت. البته اندیکاتورهایی هم برای تشخیص مومنتم بازار وجود دارند که در صورت استفاده از آنها دیگر فرایند از حالت پرایس اکشن خارج خواهد شد. کاربران تازه کار ممکن است در تشخیص مومنتم با مشکلاتی روبرو باشند اما اگر کمی در بازار تجربه کسب کرده و حرفه‌ای شوید، می‌توانید بدون استفاده از اندیکاتورهای این چنینی برای تشخیص مومنتم اقدام کرده و یک تکنیک عالی برای تشخیص شرایط بازار در انتهای روند‌ها و در زمان برخورد با خطوط حمایت و مقاومت و حتی خطوط روند داشته باشید.

پیوت‌ شناسی

در ‌بخش‌های قبلی به صورت مختصر به معرفی پیوت ماژور و مینور پرداختیم. پیوت‌شناسی نیز یکی از پیش نیازهای مهم برای آموزش پرایس اکشن است. پیوت‌های موجود در بازار می‌توانند در تعیین خطوط حمایت و مقاومت و همچنین تشخیص خطوط روند شما را یاری رسانند. اما لازم است با انواع پیوت‌ها آشنا شده و بدانید که هر یک از آنها چه قدرتی دارند. به صورت کلی دو نوع پیوت مینور و ماژور در بازار و رفتار قیمت تعریف می‌شود. پیوت‌ها همان نقاط برگشتی قیمت هستند. چه نقاط برگشتی از بالا به پایین و چه نقاط برگشتی از پایین به بالا همگی به عنوان پیوت شناخته می‌شوند.

  • پیوت ماژور

پیوت ماژور پیوتی است که یک روند بزرگ در آن با برگشت همراه شده است. پیوت‌های ماژور را بهتر است در تایم فریم‌های بزرگتر تعیین کنید. اما با این حال در هر تایم فریمی پیوت‌هایی که باعث چرخش بازار از یک روند به روند دیگر شده باشند، با عنوان پیوت ماژور شناخته شده و می‌توان روی اعتبار آنها تکیه کرد. پیوت‌های ماژوری قدرت بسیار زیادی داشته  و در صورتی که دوباره قیمت به آنها برخورد کند، احتمال تغییر در روند فعلی زیاد است. بسیاری از تحلیل‌گران و تریدرها پوزیشن‌های خود را در حوالی این پیوت‌ها قرار می‌دهند. چه برای ورود به بازار و چه برای کسب سود و به عنوان حد سود می‌توان از این پیوت‌ها استفاده نمود.

  • پیوت مینور

به چرخش‌های کوچک بازار که در آنها معمولاً شاهد یک اصلاح کوچک بوده‌ایم، پیوت‌های مینوری می‌گویند. پیوت‌های مینوری نیز می‌توانند خطوط حمایت و مقاومت را بسازند. البته اعتبار آنها نسبت به پیوت‌های ماژوری کمتر است. در آموزش پرایس اکشن لازم است تا تسلط کافی برای شناخت انواع پیوت ا در نمودار قیمت کسب کنید. درباره پیوت‌ها نکات بسیار مهم زیر را در ذهن داشته باشید:

  • پیوت‌های مینوری در تایم فریم‌های بزرگتر می‌توانند تبدیل به پیوت‌های ماژوری در تایم فریم‌های کوچکتر شوند.
  • پیوت‌های ماژوری قدرت بیشتری داشته و اتکا به آنها می‌تواند احتمال موفقیت شما را چندین برابر کند.
  • احتمال برگشت قیمت در پیوت‌ها بسیار زیاد است.
  • حتی در صورت شکست هر پیوت در روند جدید قیمت ممکن است در تایم فریم‌های پایین‌تر شاهد تغییر در روند آن باشیم.

با تکیه بر نکات بالا می‌توانید از آنها در بهترین استراتژی های پرایس اکشن استفاده کرده و تحلیل‌های قدرتمندتری داشته باشید. دقت به همین نکات ساده همچنین می‌تواند در سایر استراتژی ها نیز به شما کمک کرده و شرایط بهتری در معاملات را برای شما رقم بزند.

موج‌شناسی در تحلیل تکنیکال

بحث مهم دیگری که برای آموزش پرایس اکشن باید به آن بپردازیم، بحث موج شماری است. موج شماری یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در تحلیل تکنیکال است. این بحث حتی در برخی مواقع به عنوان یک روش تحلیل مستقل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال اگر با تئوری امواج الیوت آشنا باشید، می‌توانید اهمیت موج شماری را در بازار بیشتر درک کنید. آقای الیوت معتقد بود که قیمت در هر نموداری دریک حرکت منظم ۵ موجی به مسیر خود ادامه داده و در صورت اصلاح نیز با حرکت‌های ۳ موجی اصلاح می‌نماید. همین اصل ساده باعث شده تا درصد بسیاری از زیادی از کاربران از امواج الیوت برای معاملات خود استفاده نمایند.

امواج الیوت

موج شماری و تشخیص موج‌ها در آموزش پرایس اکشن نیز اهمیت خاص خود ر دارد. کاربران با تشخیص موج‌ها می‌توانند به روند قیمت نیز مسلط شده و آن را تشخیص دهند. همچنین امکان تشخیص موج‌های مینوری و ماژوری باعث می‌شود تا شما بتوانید موقعیت فعلی بازار را مانند جی‌پی‌است تشخیص دهید. این مهم باعث می‌شود تا معاملات اشتباه را فیلتر کرد و همچنین معاملات با احتمال موفقیت بیشتر را نیز با حجم‌های بیشتر بگیرید. برای این منظور در ادامه به تشریح انواع موج‌ها در نمودار قیمت می‌پردازیم.

  • موج ماژور

موج ماژور موجی است که از به هم پیوست پیوت‌های ماژوری به وجود آمده باشد. به این معنی که پیوت‌های اصلی تشکیل دهنده آن پیوت‌های ماژوری باشند. البته در موج‌های ماژوری امکان وجود پیوت‌های مینوری هم وجود دارد اما حداقل دو پیوت ماژوری در تشکیل آن نقش دارند. موج‌های ماژوری نشان دهنده روندهای بسیار بزرگ هستند. این موج‌ها مخصوصاً در تایم فریم‌های بالا برای معاملات بلند مدت استفاده می‌شوند. یک موج بلند و ماژوری ممکن است حتی چند سال به مسیر خود ادامه داده باشد.

  • موج مینور

موج‌های مینوری نیز موج‌هایی هستند که از به هم پیوستن پیوت‌های مینوری تشکیل می‌شوند. اتصال پیوت‌های مینوری می‌تواند ده‌ها موج مختلف را حتی در یک روند به شما نشان دهد. دقت داشته باشید که موج‌های مینوری در تایم فریم‌های بالا ممکن است موج‌های بسیار بزرگ و ماژوری در تایم فریم‌های پایین‌تر باشند. از این رو در نظر گرفتن تایم فریم هم در تشخیص موج‌ها بسیار اهمیت خواهد داشت. در آموزش پرایس اکشن شما باید تسلط کافی به نحوه تشخیص موج‌ها پیدا کنید.

مفهوم عرضه و تقاضا

یکی از بهترین استراتژی های پرایس اکشن استفاده از شرایط عرضه و تقاضا است. بسیاری از تحلیل‌گران عرضه و تقاضا را به عنوان معیار اصلی معاملات خود در نظر گرفته و با استفاده از این ابزار به ترید در بازار اقدام می‌نمایند. معامله‌گری با سیستم عرضه و تقاضا شرایط خاص خودش را دارد. این روش و تکنیک معامله‌گری یکی از تکنیک های پرایس اکشن است که برای پیاده‌سازی آن نیاز به تجربه بسیار بالایی خواهید داشت. لازم است تا شما کاربران عزیز نیز برای آموزش پرایس اکشن با مفهوم عرضه و تقاضا آشنا شوید.

نمودار قیمت بر اساس میزان عرضه و تقاضا به حرکت خود ادامه می‌دهد. به این معنی که هر چقدر عرضه بیشتر باشد، قیمت رود نزولی به خود می‌گیرد و هر چقدر تقاضا بیشتر شود، قیمت روند صعودی در پیش می‌گیرد. اما این دو مفهوم در کجای بازار جایگزینی یکدیگر می‌شوند؟

در قسمت‌هایی از نمودار که با استفاده از علائم پرایس اکشن می‌توانید علائم مربوط به آن را مشاهده کنید، این امکان را خواهید داشت تا شرایط عرضه و تقاضای بازار را نسبت به هم تشخیص دهید. در نواحی که میزان عرضه به حالت اشباع می‌رسد، قیمت آماده یک صعود خواهد بود و در جاهایی که میزان تقاضا به شرایط اشباع خود می‌رسد، قیمت می‌تواند برای یک روند صعودی آماده شود. با درک همین مفاهیم می‌توانید یکی از بهترین استراتژی های پرایس اکشن را در معاملات خود به کار ببرید.

قدرت روندها در نمودار قیمت

یکی از تکنیک های عالی پرایس اکشن که اتفاقاً خیلی از کاربران حرفه‌ای و افرادی که سرمایه‌های کلانی در بازار دارند، از آن استفاده می‌کنند، دقت به قدرت روندها است. در هر جفت ارزی یا سهامی روندها با قدرت خاصی حرکت می‌کنند. اینکه یک نمودار چقدر می‌تواند در یک روند در تایم فریمی مشخص به قدرت به مسیر خود ادامه بدهد، امری است که بیشتر از تجربه به دست می‌آید. قدرت روندها می‌تواند ملاک بسیار خوبی برای ورود به پوزیشن و یا خروج از آن باشد. همچنین می‌توان از این قدرت به عنوان معیاری برای جلوگیری از معاملات اشتباه نیز استفاده کرد.

برای مثال تصور کنید که در تایم فریم روزانه یک روند نزولی به تازگی آغاز شده باشد. این روند نزولی در این تایم فریم می‌تواند تا چندین روز و حتی چند هفته ادامه داشته باشد. اما اگر شما وارد تایم فریم ۵ دقیقه شوید، هر روز ممکن است ده‌ها بار مسیر روند از نزولی به صعودی تغییر کرده و شرایط بازار عوض شود. از این رو در هنگام آموزش پرایس اکشن بایستی کار با تایم فریم‌ها و قدرت روند آنها را نیز بیاموزید. دقت کنید که وقتی در یک تایم فریم اقدام به تحلیل بازار می‌نمایید، در همان تایم فریم باید برای معامله وارد شوید. اگر تایم فریم روزانه را تحلیل کرده و حکم به نزولی بودن بازار دادید، این تحلیل ممکن است در تایم فریم‌های کوتاه مدت درست نباشد.

از این گذشته باید به پیر  و جوان بودن روندها نیز دقت کنید. قیمت هر جفت ارزی در بازار فارکس و یا هر سهامی در هر روز یا هفته مقدار تقریباً مشخصی نوسان می‌نماید. این نوسان قرار نیست در یک هفته چندین برابر هفته‌های قبل باشد و این قاعده در اکثر مواقع صدق می‌نماید. حال اگر در یک روند صعودی قیمت درصد قابل توجهی از مقدار نوسان مشخص خود را طی کرده باشد، می‌توان به آن روند یک روند پیر لقب داد. ورود به چنین روندهایی می‌تواند ریسک بسیار زیادی به همراه داشته باشد. از این رو باید به این نکته کاملاً دقت کرده و مطابق با شرایط اقدام به معامله‌گری کنید.

یکی از مزیت‌های اصلی تکنیک های پرایس اکشن که به آنها اشاره کردیم، در ورود سریع به بازار است. اگر با این تکنیک ها آشنا شوید و دوره آموزش پرایس اکشن را تا انتها پشت سر بگذارید، خود به خود از ورود به روندهای ضعیف اجتناب خواهید نمود.

کانال‌ها

یکی دیگر از ابزارهایی که در اختیار پرایس اکشن کارها قرار دارد و می‌توانید از این ابزار نیز برای تحلیل نمودار قیمت استفاده کنید، کانال‌ها هستند. قبل از اینکه روش کار با کانال‌ها را به شما بیاموزیم، لازم است تا تعریفی از یک کانال در روند‌های مختلف ارائه نماییم.

کانال صعودی: وقتی در یک روند صعودی قیمت به حالت زیگزاگ حرکت می‌نماید، به صورت نسبی می‌توان مشاهده کرد که حداقل افت قیمت و حداکثر افزایش قیمت در یک رالی تقریباً ثابت باقی می‌ماند. از این اگر خط روند صعودی نمودار را ترسیم کنید، می‌توانید با ترسیم یک خط کاملاً موازی با آن در قسمت بالای نمودار قیمت، یک محدوده مشخصی برای نوسان قیمت در روند صعودی تعیین کنید. این محدوده اصطلاحاً با عنوان کانال صعودی معرفی می‌شود. قیمت تا انتهای روند صعودی به صورت نسبی در محدوده همین کانال نوسان کرده و از کف و سقف آن خارج نمی‌شود.

کانال نزولی: وقتی روند قیمت نزولی است، می‌توان اقدام به ترسیم کانال نزولی کرد. برای این کار ابتدا باید خط روند نزولی را ترسیم کنید. سپس خطی موازی با آن در قسمت پایین قیمت و از روی پیوت‌های دره ترسیم نمایید. مشاهده می‌کنید که قیمت در روند نزولی خود در محدوده این کانال حرکت می‌نماید. این موضوع نشان از این دارد که با هر بار برخورد قیمت به یکی از اضلاع کانال می‌توان انتظار داشت که شاهد برگشت قیمت به سمت ضلع دیگر آن باشیم.

کانال رنج: ترسیم کانال محدوده قیمت در روند رنج منجر به ترسیم کانال رنج می‌شود. در این شرایط نیز می‌توان درک کرد که قیمت در محدوده این کانال در حال نوسان است.

با ترسیم هر یک از انواع کانال‌ها می‌توانید اقدام به تحلیل آن نمایید. در آموزش پرایس اکشن دقت به شرایط کانال‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌نماید. به صورت کلی از این کانال‌ها می‌توان واقعیت‌ها و نکات زیر را برداشت کرد:

  • قبل از هر چیزی احتمال نوسان قیمت در محدوده کانال بسیار زیادی است. از این رو با برخورد قیمت به هر یک از سقف یا کف کانال انتظار اصلی و اولیه این است که شاهد برگشت قیمت به سمت ضلع دیگر آن باشیم.
  • اگر در کانال صعودی قیمت از سقف کانال خارج شده و به بالای آن نفوذ نماید، این انتظار برای تحلیل‌گر وجود دارد که خیلی زود شاهد برگشت قیمت به داخل کانال باشد. در واقع به دلیل انرژی بسیار زیادی که خروج قیمت از سقف کانال صعودی ایجاد می‌نماید، آن را وارد محدوده اشباع خرید نموده و پوزیشن‌های نزولی برای نوسان گیری سریعاً دست به کار شده و دوباره قیمت را به داخل کانال باز می‌گردانند.
  • اگر در کانال نزولی قیمت از کف کانال به سمت پایین نفوذ نماید، این احتمال وجود دارد که خیلی زود قیمت دوباره به داخل کانال بازگردد. در این حالت با خروج قیمت از کف کانال شاهد ورود آن به محدوده اشباع فروش هستیم. در چنین شرایطی خیلی زود برای رسیدن به تعادل قیمت باید به داخل کانال باز گردد.
  • هر بار که قیمت به یکی از اضلاع کانال برخورد می‌کند، این احتمال وجود دارد که در مسیر برگشت یک بار به ضلع دیگر برخورد کند.

با اطلاع از همین واقعیت‌ها و ترکیب آنها با تکنیک های پرایس اکشن می‌توانید معاملات بسیار خوبی را پشت سر بگذارید. در ادامه آموزش پرایس اکشن تکنیک های عالی این روش را مرور خواهیم نمود.

ترید به روش کانال

تکنیک های پرایس اکشن

پرایس اکشن یکی از استراتژی های بسیار قدرتمند برای بازار سهام و تحلیل قیمت در هر بازارهای است. جدای از بحث قدرت عالی، این استراتژی تکنیک های بسیار زیادی هم دارد. در واقع کاربران زیادی در سطح جهانی برای اطمینان بخشیدن به معاملات خود سعی دارند تا استفاده از اندیکاتورها و بازارهای مختلف را تمام کرده و بیشتر روی خود قیمت تمرکز کنند. همین امر باعث همه‌گیرتر شدن استفاده از تکنیک های پرایس اکشن شده است. از طرف دیگر وجود تحلیل‌گران و تریدرهای با سابقه و صاحب سبک نیز هر روز باعث به وجود آمدن تکنیک ها و روش‌های جدیدی در پرایس اکشن می‌شود. از این رو کاربرانی که به دنبال استفاده از بهترین استراتژی های پرایس اکشن هستند، علاوه بر مطالعه این مقاله هر چند وقت به چند با مراجعه به منابع بین‌المللی و معتبر باید مطالعات خود را به بروز نمایند.

در این بخش از مقاله آموزش پرایس اکشن سعی داریم تا تکنیک های این روش را به شرح عناوین زیر برای شما بازگو کنیم:

  • تکنیک های پرایس اکشن با استفاده از خطوط حمایت و مقاومت
  • شناخت مناطق عرضه و تقاضا
  • الگوهای هندسی
  • الگوهای شمعی
  • الگوهای هارمونیک
  • واگرایی‌ها و مومنتم بازار
  • پولبک و اصلاح بازار

تکنیک های پرایس اکشن با استفاده از خطوط حمایت و مقاومت

به عنوان یکی از مهم‌ترین تکنیک های پرایس اکشن باید به استفاده از خطوط حمایت و مقاومت اشاره کنیم. قبل از هر چیزی باید یادآور شویم که آموزش پرایس اکشن باید همراه با تمرین و پیاده‌سازی این تکنیک ها در گذشته بازار و یا در دمو باشد. اگر بدون تجربه وارد بازار شده و تکنیک های معرفی شده را در بازار پیاده‌سازی کنید، ممکن است مشکلات زیادی گریبانگیر شما شود. از این گذشته با تکرار این تکنیک ها در بازار می‌توانید هم نقاط ضعف خود را بپوشانید و هم از نظر روانشناسی نیز خود را آماده معاملات پرایس اکشنی نمایید.

استفاده از خطوط حمایت و مقاومت برای معاملات جذابیت‌های خاص خود را دارد. اگر سری به نمودار قیمت زده و چند خط حمایت و مقاومت را روی آن رسم کنید، با نکته بسیار عجیبی و جالبی روبرو خواهید شد. مشاهده خواهید کرد که قیمت در رفت و برگشت‌های متعدد به این خطوط واکنش نشان داده و دائماً در حال نوسان میان آنها است. اگر قیمت از یک خط حمایت و مقاومت عبور می‌کند، خط بعدی به عنوان تارگت و هدف بعدی آن معرفی می‌شود به همین منوال می‌توان انتظار داشت مکه در آینده نیز چنین روندی تکرار گردد.

دقت کنید که در ادامه تکنیک حمایت و مقاومت پرایس اکشن  را در تایم فریم‌های بالاتر و برای معاملات میان مدت تشریح می‌کنیم. همین تکنیک را می‌توان برای نوسان گیری و ترید روزانه و کوتاه مدت و بلند مدت نیز استفاده کرد. همه چیز به سبک ترید کاربر  و همچنین تایم فریمی بستگی دارد که وی در حال بررسی قیمت در آن است.

لازم است تا برای آموزش پرایس اکشن با تکنیک حمایت‌ها و مقاومت‌ها مطابق با شرایط زیر عمل کنید:

  • ابتدا در تایم فریم روزانه اقدام به ترسیم خطوط روند مورب نمایید. برای این منظور تا حد امکان تمام خطوط روندی که می‌توانند نزدیک قیمت فعلی باشند را ترسیم کنید.
  • سپس نوبت به ترسیم خطوط افقی حمایت و مقاومت می‌رسد. این خطوط را نیز بیشتر در حوالی قیمت فعلی ترسیم نمایید.

با ترسیم تمام حمایت‌ها و مقاومت‌ها حالا می‌توانید برای تحلیل بازار و روند حرکات قیمت اقدام کنید.

وقتی قیمت در تایم فریم ساعتی و یا ۴ ساعته به هر یک از خطوط حمایت و مقاومت ترسیم شده در روند روزانه برخورد می‌نماید، با عکس العمل سریعی روبرو خواهد بود. در این حوالی احتمال برگشت قیمت بسیار زیاد است. اصطلاحاً این حوالی با عنوان زون‌های با احتمال بالای برگشت قیمت یاد می‌شوند.

در چنین شرایطی می‌تواند با رعایت مدیریت سرمایه و همچنین مدیریت ریسک و حد ضرر وارد معامله شوید. بسته به اینکه مقاومت و حمایت بعدی چقدر از شرایط فعلی بستگی دارند، می‌توانید برای تعیین حد ضرر و حد سود اقدام کنید. اگر نواحی مقاومتی و حمایتی را ترسیم کرده باشید، حد ضرر را می‌توانید مقداری پایین‌تر و یا بالاتر از این ناحیه‌ها در نظر بگیرید. همچنین حد سود خود را نیز می‌توانید در نزدیکی حمایت و مقاومت بعدی پیش رو تعیین کنید.

در استفاده از روش حمایت‌ها و مقاومت‌ها در پرایس اکشن به نکات زی نیز دقت کنید:

  • در نظر داشته باشید که هر چقدر حمایت‌ها و مقاومت‌های ترسیم شده از روی پیوت‌های ماژوری باشند، اعتبار آنها بیشتر بوده و احتمال موفقیت نیز به تبع بیشتر خواهد شد.
  • همچنین حمایت‌ها و مقاومت‌هایی که در گذشته بازار بارها و بارها باعث عکس العمل در نمودار قیمت شده باشند، می‌توانند اعتبار بیشتری داشته باشند.
  • دقت داشته باشید که همیشه قیمت ممکن است مقدار کمی به حمایت‌ها و مقاومت‌ها نفوذ کند. به همین دلیل سعی کنید در درجه اول به جای خطوط از نواحی استفاده کنید و همچنین حد ضرر خود را نیز با فاصله مناسبی نسبت به این خطوط قرار دهید.
  • برخورد حمایت‌ها و مقاومت‌های افقی ترسیم شده با خط روندهای مورب می‌تواند قدرت این تکنیک پرایس اکشن را بالاتر ببرند و احتمال موفقیت در آن را افزایش دهند.

مزیت‌ های تکنیک حمایت و مقاومت پرایس اکشن

لازم است تا مزیت‌های این روش را در نیز آموزش پرایس اکشن برای شما مرور کنیم. به صورت کلی می‌توانید این مزیت‌ها را در این سبک معاملاتی در اختیار داشته باشید:

  • در درجه اول در این تکنیک معمولاً شما با حد ضررهای بسیار کوچکی همراه خواهید بود. اگر این سبک معاملاتی حتی نرخ موفقیت ۷۰ درصدی را نیز به دنبال داشته باشد، می‌توانید امیدوار به کسب سودهای بسیار جذاب در آن باشید.
  • در حالت‌های نوسان گیری و کوتاه مدت می‌بایست نکات دیگری اعم از میزان اسپرد و کمیسیون معاملات را نیز در نظر بگیرید.
  • همچنین از مزیت‌های مهم این تکنیک می‌توان به همه گیر بودن آن اشاره کرد.
  • این روش نیاز به هیچ اندیکاتور اضافی ندارد. از این گذشته با کمی تمرین اجرای آن نیز بسیار ساده خواهد بود. می‌توانید بدون هیچ محدودیتی آن را در هر نموداری به کار بگیرید.
  • همچنین یکی دیگر از مزیت‌های این روش در عدم وابستگی آن به روندهای طولانی مدت است. در بسیاری از مواقع ممکن است استراتژی های مرسوم وابسته به روند‌های طولانی مدت باشند که این موضوع، ارائه تعداد مناسب سیگنال از سوی آنها را با چالش روبرو می‌نماید.

به عنوان آخرین نکته در آموزش پرایس اکشن در روش حمایت و مقاومت لازم است به یک نکته مهم در این تکنیک اشاره کنیم. ترکیب این روش معاملاتی و این تکنیک با الگوهای کندل استیک می‌تواند قدرت و احتمال موفقیت آن را بسیار بالا برده و حتی به بالای ۹۰ درصد برساند.

شناخت مناطق عرضه و تقاضا

یکی دیگر از تکنیک های پرایس اکشن استفاده از مناطق عرضه و تقاضا است. همانطور که مستحضر هستید، قیمت در روند خود مطابق با شرایط عرضه و تقاضا به حرمت خود ادامه می‌دهد. به این معنی که وقتی شاهد افت قیمت هستیم، در واقع میزان عرضه بر میزان تقاضا پیشی گرفته و همچنین وقتی در حال افزایش قیمت هستیم، در واقع میزان تقاضا بر عرضه پیشی گرفته است. همین ضعف و قدرت عرضه و تقاضا نسبت به هم باعث می‌شود تا قیمت در روندهای مختلف حرکت کرده و بالا و پایین شود. حال با این شناخت پر واضح است مکه تحلیل‌گر می‌تواند در مناطقی که عرضه بیشتر و قوی‌تر است، اقدام به فروش کرده و در مناطقی هم که تقاضا بیشتر است اقدام به خرید نماید.

برای اینکه آموزش پرایس اکشن در این تکنیک را حرفه‌ای‌تر دنبال کنیم، لازم است تا راه‌های شناخت مناطق و ناحیه‌هایی که در آنها عرضه از تقاضا بیشتر می‌شود و یا بالعکس را با هم مرور نماییم. با شناخت و پیدا کردن این نواحی خیلی راحت می‌توانید برای این منظور اقدام کرده و بهترین معاملات را برای خود رقم بزنید.

در بند قبلی و در تکنیک قبلی تا حدی با این ناحیه‌ها آشنا شدید. پر واضح است که نزدیک شدن به خطوط حمایت و مقاومت می‌تواند میزان عرضه و تقاضا را افزایش دهد. با رسیدن به خطوط مقاومت، میزان عرضه بیشتر خواهد شد و خیلی از معامله کران برای دریافت سود اقدام به فروش دارایی‌های خود می‌نمایند. در شرایطی هم که قیمت به خط حمایت نزدیک می‌شود، مسلماً شاهد افزایش میزان تقاضا خواهیم بود. خیلی از کاربران در این ناحیه فرصت را غنیمت شمرده و به دنبال ورود به بازار در قیمت‌های پایین هستند. تکرار همین روند می‌تواند منجر به معاملات بسیار موفقی برای تریدر شود.

برای پیدا کردن نواحی مهم برای افزایش و کاهش عرضه و تقاضا در کنار خطوط حمایت و مقاومت می‌توانید از نکات زیر نیز استفاده کنید:

  • با نزدیک شدن به کف و سقف کانال می‌توان انتظار داشت که میزان عرضه و تقاضا افزایش یابد. در سقف کانال‌ها میزان عرضه بیشتر می‌شود و در کف کانال میزان تقاضا افزایش می‌باید.
  • کاهش و افزایش مومنتم نیز می‌تواند نشانه‌ای برای ایجاد تغییر در میزان عرضه و تقاضا باشد. برای مثال کاهش مومنتم در انتهای یک روند نزولی نشانه اتمام روند و افزایش میزان تقاضا خواهد بود.
  • برخورد قیمت به خطوط روند نیز می‌تواند در پیدا کردن این نواحی شما را یاری رساند.

همچنین با شناخت کندل‌ها نیز می‌توانید برای تعیین مناطقی با میزان عرضه و تقاضا متفاوت، آشنا شوید. در ادامه با بررسی تکنیک ها و الگوهای کندل استیک به درک خوبی درباره این موضوع خواهید رسید.

الگوهای هندسی

یکی دیگر از بهترین تکنیک های پرایس اکشن که باید به آموزش آنها نیز بپردازیم، الگوهای هندسی هستند. الگوهای هندسی جذابیت بسیار زیادی در تحلیل و پیش‌بینی قیمت ایجاد می‌نمایند. در استفاده از این الگوها در درجه اول هیچ نیازی به هیچ اندیکاتور و ابزار اضافی ندارید. از این گذشته امکان استفاده از آنها برای هر قیمتی نیز وجود دارد. این مهم باعث می‌شود تا بتوانید با خیال راحت برای پیش‌بینی و تحلیل قیمت اقدام کنید. همچنین تجربه نشان داده که قدرت این روش تحلیلی و این تکنیک پرایس اکشن نیز بسیار بالا است. از این رو می‌توانید به صورت کامل به عنوان یکی از بهترین استراتژی های پرایس اکشن روی آن حساب نمایید.

قبل از اینکه به آموزش پرایس اکشن برای الگوهای هندسی بپردازیم لازم است تا نکاتی را درباره این الگوها با شما مطرح کنیم. دقت داشته باشید که این الگوها نیز مطابق با ماهیت اصلی بازار که همان افزایش میزان عرضه و تقاضا نسبت به یکدیگر است عمل می‌نمایند. به این معنی که با مشاهده هر یک از این الگو‌ها می‌توان پی برد که میزان عرضه و تقاضا قرار است چه شرایطی نسبت به هم داشته باشند. به همین دلیل می‌توان آنها را آینه‌ای از رفتار کاربران و معامله گران در بازار تعریف نمود.

الگوی هندسی دو قلو

در این بخش از آموزش پرایس اکشن به بررسی و  آموزش الگوهای هندسی دو قلو می‌پردازیم. دو قلو  یکی از الگوهای هندسی  پرکاربرد در تحلیل قیمت است. همچنین این الگو قدرت بسیار زیادی دارد و کاربران می‌توانند از آن به عنوان یکی از قوی‌ترین و بهترین استراتژی های پرایس اکشن استفاده کنند. این الگو کارکرد بسیار ساده‌ای دارد و ماهیت آن نیز خیلی پیچیده نیست.

تعریف الگوی هندسی دو قلو: وقتی قیمت در یک تایم فریم در مدت زمانی کوتاه به نسبت آن تایم فریم، یک قیمت را دو بار لمس کرده و از آن بر می‌گردد، اصطلاحاً شاهد تشکیل الگوی دو قلو در نمودار قیمت هستیم. اگر این الگو در انتهای روند صعودی تشکیل شود، اصطلاحاً به الگوی دو قلو سقف معروف است و اگر در انتهای روند نزولی تشکیل شود، اصطلاحاً با عنوان الگوی دو قلو کف معروف است.

الگوی هندسی دو قلو

ماهیت الگو‌ی دو قلو: با تشکیل الگوی دو قلو در واقع قیمت وارد ناحیه اشباع می‌شود. در دو قلو سقف شاهد ورود قیمت به ناحیه اشباع تقاضا و در دو قلو کف نیز شاهد ورود قیمت به ناحیه اشباع عرضه هستیم. در این نواحی باید شاهد برگشت قیمت باشیم. زیرا بسیاری از کاربران در چنین شرایطی اقدام به ورود به معاملات در جهت خلاف روند فعلی می‌شوند.

معامله با تکنیک دو قلو: برای معامله با این روش از تکنیک های پرایس اکشن نیاز به ابزار اضافی خاصی ندارید. بعد از اینکه شاهد تشکیل الگوی دو قلو در نمودار قیمت شدید، باید آن را دنبال کنید. در صورتی که خط روند دو قلو شکسته شد می‌توانید در جهت شکست وارد معامله شوید. با شکست خط روند دو قلو سقف می‌توانید وارد معامله فروش شوید و با شکست خط روند دو قلو کف می‌توانید وارد معامله خرید گردید. در این روش از دو قلو حد ضرر شما چند پیپ با فاصله از خود دو قلو است و حد سود خود را نیز مطابق با علائم هشدار دهنده خروج از بازار تنظیم کنیم.  

نکاتی مهم درباره الگوی دو قلو: برای معامله با این روش از تکنیک های پرایس اکشن حتماً به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • حتماً تا قبل از شکسته شدن خط روند خود الگو وارد معامله نشوید.
  • کسب سود با آر به آر یک می‌تواند بهینه‌ترین حالت برای این روش باشد.
  • در صورت عدم شکست دو قلو ممکن است شاهد تشکیل الگو‌های دیگری اعم از سه قلو یا مستطیل باشید که باید به آن نیز دقت کنید.
  • این تکنیک معاملاتی درصد موفقیت قابل توجهی دارد.
  • بسته به تایم فریمی که در آن معامله می‌کنید، حد ضرر خیلی بزرگی نخواهید داشت.

الگوی هندسی سه قلو

در این بخش از آموزش پرایس اکشن به بررسی الگوی هندسی سه قلو می‌پردازیم. این الگو نیز شرایطی مشابه با الگوی دو قلو دارد و معامله با این روش نیز در میان تحلیل‌گران و پرایس اکشن کارها رایج شده است. در این روش معاملاتی نیازی به هیچ ابزار اضافی هم نخواهید داشت. لازم است تا برای حرفه‌ای‌تر شدن در این روش معاملاتی حتماً چند بار آن را در گذشته بازار مرور کنید. در غیر این صورت ممکن است در تشخیص نقاط مناسب برای ورود به معامله با اشتباه روبرو شوید.

تعریف الگوی سه قلو: وقتی قیمت در یک روند سه بار یک عدد را لمس کرده و هر سه بار نمی‌تواند از آن عبور نماید و با افت روبرو شود، اصطلاحاً با الگوی هندسی سه قلو روبرو هستیم. در صورتی که در روند صعودی این اتفاق افتاده باشد، با الگوی سه قلو سقف و در صورتی که در روند نزولی این اتفاق افتاده باشد با الگوی سه قلو کف روبرو خواهیم بود. الگو هندسی سه قلو دقیقاً مشابه با الگوی دو قلو است با این تفاوت که قیمت یک بار دیگر سعی کرده تا از حمایت یا مقاومت ایجاد شده عبور نماید.

ماهیت الگوی سه قلو: الگوی هندسی سه قلو یکی از تکنیک های رایج در پرایس اکشن است. این الگو نیز از نظر ماهیتی مشابه با الگوی دو قلو است و کاربران در این روش نیز رفتار مشابهی دارند. این الگو از این جهت عملیاتی و قابل استفاده است که در آن علاوه بر افرادی که به تازگی این الگو را مشاهده می‌نمایند، کسانی که الگوی دو قلو را نیز دنبال کرده‌اند، آماده ورود به معامله خواهند بود. از این رو می‌تواند حتی با قدرت بیشتری نسبت به الگوی دو قلو عمل نماید. همچنین می‌توانید از این الگو نیز برای تحلیل و معامله در انواع بازارها استفاده کنید.

معامله با الگوی سه قلو: برای معامله‌گری با الگوی هندسی سه قلو نیز می‌توانید مانند روش و تکنیک قبل اقدام کنید. با شکست خط روند این الگو می‌توانید در جهت شکست وارد معامله شوید. بسته به تایم فریمی که انتخاب کرده‌اید، این سبک از معامله نیز می‌تواند برای کوتاه مدت یا بلند مدت مورد استفاده قرار گیرد.

نکاتی مهم درباره الگوی سه قلو:  برای اینکه در این روش معاملاتی نیز بهترین شرایط را برای خود فراهم آورید، دقت به نکات زیر الزامی خواهد بود:

  • تمام نکاتی که برای معامله ب الگوی دو قلو به آنها اشاره کردیم، در این روش نیز صادق هستند و باید آنها را مد نظر قرار دهید.
  • در صورتی که زود وارد معامله شوید ممکن است شرایط به ضرر شما پیش برود. زیرا احتمال تشکیل الگوی مستطیل نیز در این شرایط وجود دارد.

الگوی هندسی سه قلو

الگوی هندسی سر و شانه

یکی دیر از تکنیک های پرایس اکشن که باید به تعریف و معرفی آن بپردازیم، الگو هندسی سر و شانه است. این الگو نیز در آموزش پرایس اکشن اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر به آن دقت کرده و به نحوه استفاده از آن مسلط شوید می‌توانید معاملات موفقیت آمیز زیادی را با آن پشت سر بگذارید.

تعریف الگوی سر و شانه: الگوی سر و شانه تعریفی مشابه با اسم و نام‌گذاری خود دارد. اگر در روند حرکت قیمت در نمودار شاهد یک سر و شانه بودید، این الگو در بازار شکل گرفته است. دقت کنید که سر و شانه تشکیل شده حتماً نباید کاملاً منظم و دقیقاً صاف و یک دست باشد. منظور از شباهت آن به سر و شانه به صورت کلی است. در انتهای یک روند صعودی یا نزولی تشکیل می‌شود و یک الگوی برگشت دهنده قیمت می‌باشد. با تشکیل این الگو کم‌کم باید انتظار داشته باشید که روند برگردد.

ماهیت الگوی سر و شانه: ماهیت الگوی سر و شانه نیز تقریباً تشابهاتی با دو الگوی قبلی دارد. در یک روند صعودی خریداران سعی دارند به هر نحوی شده قیمت‌ها را بالا بکشند اما تعداد آنها به قدری کم شده که دیگر قدرتی برای این موضوع ندارند. در هر بار سعی آنها برای بالا کشیدن قیمت شاهد کاهش حجم هستیم و در هر تلاش نیز قدرت آنها نسبت به تلاش قبلی ضعیف‌تر می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا کم‌کم قدرت فروشندگان بیشتر شود. دقیقاً شرایط برعکس این موضوع در انتهای روند نزولی برای فروشندگان رخ می‌دهد. تشکیل الگوی سر و شانه نیز یکی از نشانه‌های تغییر قدرت عرضه و تقاضا نسبت به هم می‌باشد.

معامله با الگوی سر و شانه:  برای معامله با الگوی هندسی سر و شانه باید خیلی منظم و دقیق عمل کنید. در این الگو شما باید منتظر باشید تا خط روند سر و شانه شکسته شود. با شکست خط روند می‌توانید در جهت عکس روند اصلی وارد معامله شوید. دقت کنید که حتماً باید منتظر بمانید تا خط روند سر و شانه شکسته شود. در غیر این صورت ممکن است ریسک زیادی را وارد معامله خود نمایید. همچنین دقت داشته باشید حد ضرر در این معامله در بالاترین قسمت از سر و شانه قرار می‌گیرد. حد سود نیز مطابق با الگوی‌های قبلی تعیین می‌گردد.

نکاتی مهم درباره الگوی سر و شانه: اگر به دنبال معامله در بازار با استفاده از الگوی سر و شانه هستید، حتماً لازم است تا نکات مهم زیر را در نظر داشته باشید:

  • حتماً باید منتظر بمانید تا الگو کامل شود.
  • یکی از نشانه‌های یک الگوی سر و شانه خوب کاهش مومنتم بازار در روند قبلی است.
  • همچنین واگرایی ایجاد شده در میان شانه اول و سر نیز می‌تواند تاییدی بر تشکیل این الگو در بازار باشد.

الگوی سر و شانه یکی از بهترین استراتژی های پرایس اکشن در بازار است که می‌توانید خیلی راحت با استفاده از آن معاملات موفقی برای خود ایجاد نمایید. این الگو یکی از الگوهای نشان دهنده اتمام روند بوده و بعد از تشکیل آن معمولاً روند فعلی به پایان می‌رسد.

الگوی هندسی سر و شانه

الگوی هندسی مثلث

یکی دیگر از الگوهای هندسی که در آموزش پرایس اکشن می‌بایست به بررسی آن نیز بپردازیم، الگوی هندسی مثلث است. این الگو برخلاف الگوهای قبلی که بیشتر عاملی برای بازگشت روند قیمت بودند، به عنوان یک الگوی ادامه دهنده قیمت شناخته می‌شود.

تعریف الگوی مثلث: وقتی قیمت در مسیر خود یک مثلث تشکیل می‌دهد، این الگو را به وجود آورده است. دقت کنید که انواع مختلفی از مثلث‌ها ممکن است در روند تشکیل شوند. مثلث متقارن، مثلث باز شونده و مثلث معمولی سه نوع اصلی و رایج این الگو در بازار هستند. با تشکیل هر یک‌ از این الگوها در بازار می‌توانید انتظار داشته باشید که قیمت به مسیر خود ادامه می‌دهد. الگوی مثلث معمولاً در اواسط روندهای بزرگ تشکیل شده و نشانه‌ای برای ادامه روند قبلی است.

ماهیت الگوی مثلث: انرژی و مومنتم دو ویژگی اصلی روند حرمت قیمت می‌باشند. دقت کنید که با افت انرژی در روند قیمت ممکن است شاهد تغییر روند باشیم. افت انرژی در واقع به افزایش و کاهش قدرت خریداران و فروشندگان نسبت به هم مربوط می‌شود. الگوی مثلث یکی از الگوهایی است که به روند قیمت این اجازه را می‌دهد تا دوباره برای ادامه مسیر خود انرژی جمع نماید. در واقع در این الگو افرادی که از ابتدای روند با آن همراه بوده‌اند، در حال خروج از بازار می‌باشند. همین عامل باعث می‌شود تا فشاری برای برگشت روند به وجود آید. اما از طرف دیگر هجوم کاربران تازه به این روند باعث می‌شود تا کم‌کم انرژی لازم برای ادامه را پیدا کند. همین امر در نهایت باعث می‌شود تا شاهد ادامه روند در مسیر خود باشیم.

معامله با الگوی مثلث: برای معامله با الگوی مثلث باید منتظر باشید تا ضلع موافق با روند فعلی به سمت روند قبلی بشکند. با شکست این ضلع می‌توانید وارد معامله شوید. در این روش حد ضرر در دورترین نقطه مثلث نسبت به نقطه ورود به معامله قرار دارد. همچنین حد سود آن نیز حداقل برابر اندازه قاعده مثلث خواهد بود.

نکاتی مهم درباره الگوی مثلث: برای معامله با استفاده از الگوی مثلث به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • دقت کنید که یک الگو وقتی مثلث است که اضلاع آن دارای شیب موافق نسبت به هم نباشند. در بند بعدی اشاره خواهیم کرد که موافق بودن شیب دو ضلع باعث می‌شود تا شاهد تشکیل الگوی کنج در بازار باشیم.
  • در زمان شکست مثلث حتماً باید به قوانین شکست خط روند دقت کرده و در صورت تائید شدن شکست وارد معامله شوید.
  • در هنگام ورود به بازار با استفاده‌ از این تکنیک از تکنیک های پرایس اکشن خیلی عجله نداشته باشید.

الگوی هندسی مثلث

الگوی هندسی مستطیل

یکی دیگر از الگوهایی که باید در آموزش پرایس اکشن به بررسی آن بپردازیم، الگوی مستطیل می‌باشد. الگوی مستطیل نیز کارکردی مشابه با الگوی مثلث در نمودار قیمت دارد. این الگو در اواسط روند‌های بزرگ تشکیل شده و تشکیل آن به این معنا است که احتمالاً روند فعلی به ادامه حرکت خود خواهد پرداخت. الگوی مستطیل یکی از شناخته شده‌ترین و مهمترین الگوهای هندسی است که در بهترین استراتژی های پرایس اکشن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعریف الگوی مستطیل: وقتی قیمت در مسیر حرکت خود در جهت بالا و پایین برای یک بازه زمانی محدود وارد روند رنج شده و با اتصال پیوت‌های تشکیل شده در این روند رنج، شاهد به وجود آمدن یک مستطیل در نمودار باشیم، اصطلاحاً الگوی مستطیل تشکیل شده است. الگوی مستطیل هم مانند سایر الگوها به صورت نسبی مورد سنجش قرار می‌گیرد و قرار نیست که دقیقاً شما یک مستطیل منظم در نمودار قیمت مشاهده کنید.

ماهیت الگوی مستطیل: ماهیت الگوی مستطیل نیز مانند ماهیت الگوی مثلث است. به این معنا که وقتی این الگو در مسیر حرکت قیمت تشکیل می‌شود، بسیاری از معامله‌گران قدیمی با کسب سودهای قابل توجه به دنبال خروج از بازار هستند، همزمان معامله گران تازه واردی هم بر این عقیده‌اند که روند فعلی می‌تواند حرکت خود را ادامه دهد. با تشکیل الگوی مستطیل در واقع قدرت معاله‌گران تازه‌وارد بیشتر نشان داده شده و  متعاقباً قیمت دوباره بعد از اتمام تشکیل این الگو به ادامه روند قبلی خود می‌پردازد.

معامله با الگوی مستطیل: برای معامله با الگوی مستطیل بایستی منتظر بمانید تا این الگو کاملاً تشکیل شود. با شکسته ضلع بزرگ مستطیل به سمت روند قبلی، شما میتوانید وارد معامله شوید. در این استراتژی حد ضرر شما در دورترین فاصله مستقیم نسبت به نقطه ورود به معامله است و حد سود شما نیز می‌توانند به اندازه موج تشکیل شده قبل از مستطیل در روند باشد.

نکاتی مهم درباره الگوی مستطیل: برای معامله با الگوی مستطیل سعی کنید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • حتماً دقت داشته باشید که برای ترسیم الگوی مستطیل در نمودار قیمت از پیوت‌های منطقی استفاده کنید. البته پیوت‌های استفاده شده حتماً نباید ماژور باشند.
  • همچنین لازم است تا برای ورود به معامله تا انتهای تشکیل این الگو منتظر بمانید.
  • دقت داشته باشید که الگوی مستطیل شباهت بسیار زیادی به الگوی دوقلو و سه قلو دارد. از این رو بایستی احتمال برگشت قیمت را نیز در نظر داشته باشید.
  • دقت به مومنتوم بازار می‌تواند شما را در تشخیص الگوی مستطیل یاری سازد.
  • همچنین لازم است یادآوری کنیم که در صورتی که قیمت برای مدتی بسیار طولانی در یک مستطیل به نوسان خود ادامه دهد، عملاً این الگو دیگر مستطیل نخواهد بود. این قاعده برای تمامی الگوهای هندسی صادق است.

الگوی هندسی کنج

یکی دیگر از الگوهای هندسی که در آموزش پرایس اکشن باید به تشریح آن بپردازیم، الگوی کنج است. است این الگو شباهت بسیار زیادی به الگوی مثلث داشته و کارکردی مشابه با آن نیز دارد. الگوی کنج در اواسط روندهای بزرگ تشکیل شده و به عنوان یک الگوی ادامه دهنده روند شناخته می‌شود. با تشکیل این الگومعامله گران و تحلیل‌گران بر این عقیده هستند که احتمالاً قیمت می‌تواند روند قبلی خود را دوباره ادامه دهد.

تعریف الگوی کنج: تعریف الگوی کنج دقیقاً مشابه با تعریف الگوی مثلث است. با این تفاوت که در الگوی کنج اضلاع تشکیل دهنده شیب همسویی دارند. در الگوی کنج صعودی دو ضلع تشکیل دهنده کنج شیب نزولی دارند. همچنین در الگوی کنج نزولی دو ضلع تشکیل دهنده کنج شیب صعودی دارند. این موضوع نشان می‌دهد که الگوی کنج قیمت را برخلاف شیب اضلاع خود پرتاب می‌نماید. به این ترتیب در روندهای صعودی بایستی منتظر تشکیل الگوی کنج نزولی باشیم. هم چنین در روندهای نزولی نیز بایستی منتظر تشکیل الگوی کنج صعودی باشیم.

ماهیت الگوی کنج: ماهیت الگوی کنج مشابه با ماهیت الگوی مثلث است. در زمان تشکیل این الگو نیز روند در مسیر حرکت خود به نیمه‌های راه رسیده است. از این رو با کمی استراحت دوباره انرژی لازم برای حرمت را به دست می‌آورد. تشکیل این الگو به این معنی است که معامله کران جدیدی وارد بازار شده و در جهت روند قبلی مشغول به ورود به معاملات خود هستند. قدرت این معامله کران جدید هم به نسبت معامله گران قبلی که در حال خروج از بازار هستند، بیشتر است.

معامله با الگوی کنج: مطابق با الگوی مثلث با تشکیل الگوی کنج نیز می‌توانید برای ورود به بازار اقدام کنید. به محض اینکه قیمت ضلع الگوی کنج را به سمت روند قبلی بشکند، میتوانید وارد معامله شویم. در این تکنیک از تکنیک های پرایس اکشن هدف قیمتی می‌تواند به اندازه موجی باشد که وارد الگو شده است. همچنین حد ضرر نیز باید به اندازه دورترین فاصله کنج از نقطه ورود به معامله در نظر گرفته شود.

نکاتی مهم درباره الگوی کنج: برای معامله با الگوی کنج در نمودار قیمت به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • حتماً تا زمان به انتها رسیدن الگو منتظر بمانید و بازار را رصد کنید.
  • در تعیین نقاط ورود در این الگو دقت کافی داشته باشید. حتماً باید شکست الگو بر اساس معیارهای شکست انجام شده باشد.

الگوی هندسی کنج

الگوی هندسی پرچم

آخرین الگو از میان الگوهای هندسی که در آموزش پرایس اکشن باید به تشریح آن بپردازیم، الگوی پرچم است. پرچم نیز یکی از الگوهای هندسی میباشد که به عنوان الگوی ادامه دهنده روند شناخته شده و تشکیل آن در روند قیمت به معنی این است که روند قبلی می‌تواند مسیر خود را ادامه دهد. این الگو یکی از قدرتمندترین و پرکاربردترین الگو‌ها و تکنیک های پرایس اکشن است که توسط تحلیلگران و کاربران بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به تشریح روند استفاده از الگوی پرچم در معاملات خواهیم پرداخت.

تعریف الگوی پرچم: الگوی پرچم دقیقاً تعریفی مشابه با اسم خود دارد. موج اصلی  وارد شده به الگو در نقش میله پرچم عملکرد و قیمت در مسیر خود یک اصلاحی به شکل پرچم از خود نشان می‌دهد. این الگو معمولاً در اواسط روندهای بزرگ خود را نشان داده و تشکیل آن در اواسط روند به این معنی است که قیمت می‌تواند مسیر خود را ادامه دهد.

ماهیت الگوی پرچم: ماهیت الگوی پرچم به این شکل است که معامله گرانی که از ابتدای روند وارد معامله شده‌اند، در حال خروج از بازار و کسب سود متناسب با معاملات خود می‌باشند. در این بین معامله گران تازه نفسی وارد روند شده و باز هم آن را در مسیر قبلی خود ادامه می‌دهند. در واقع قیمت با تشکیل الگوی پرچم در حال یک اصلاح مختصر در روند اصلی است. این مهم باعث می‌شود تا دوباره قیمت انرژی لازم برای ادامه روند را در اختیار داشته باشد.

الگوی هندسی پرچم

مزیت‌ های استفاده از تکنیک الگوهای هندسی پرایس اکشن در معاملات

به تشریح و تعریف الگوهای هندسی در تکنیک های پرایس اکشن پرداختیم. این الگوها از رایج‌ترین تکنیک هایی هستند که معامله گران در بازارهای جهانی از آنها استفاده می‌نمایند. شما نیز می‌توانید با کمی تمرین و مرور چند باره این الگوها در روند بازار، تسلط کافی نسبت به آنها پیدا کرده و اقدام به استفاده از آنها برای معاملات خود نمایید.

استفاده از الگوهای هندسی مزیت‌های زیر را برای شما به دنبال خواهد داشت:

  • برای استفاده از این الگو‌ها نیاز به هیچ اندیکاتور خاصی نخواهید داشت.
  • استفاده و به کارگیری این الگوهای هندسی برای معامله در بازار بسیار ساده است و با کمی تمرین هر کسی می‌تواند از آنها استفاده نماید.
  • الگوهای هندسی به صورت مکرر در بازار تشکیل شده و شما می‌توانید سیگنالهای بسیار خوبی برای ورود به بازار از آنها دریافت کنید.
  • امکان استفاده از این سری از تکنیک های پرایس اکشن در تمام بازارهای مالی برای کاربران مقدور خواهد بود.
  • الگوهای هندسی بسیار قدرتمند بوده و درصد موفقیت آن‌ها با توجه به همه گیر شدن آنها بسیار بالا است.

نکاتی مهم برای به کار گیری الگوهای هندسی در معاملات

  • برای این که بتوانید از الگوهای هندسی بهترین نتایج را کسب کنید، حتماً باید تا زمان نهایی شدن الگو بازار را رصد نمایید.
  • تعیین حد ضرر متناسب با شرایط الگو تأثیر بسیار زیادی در به ثمر رسیدن آن دارد.
  • بهتر است بعد از وارد شدن به سود قابل توجه با استفاده از این تکنیک های پرایس اکشن حتماً موضوع سیو سود را در دستور کار قرار دهید.
  • یکی از اشتباهات بسیاری از کاربران در استفاده از الگوهای هندسی، معامله در تایم فریم‌های مختلف است. حتماً باید معاملات خود را در همان تایم فریمی انجام دهید که الگوهای هندسی را در آن مشاهده نموده‌اید.

الگوهای شمعی

یکی دیگر از تکنیک های پرایس اکشن که کاربرد بسیار زیادی داشته و تحلیلگران و تریدر‌های بسیار زیادی در سطح داخلی و بین‌المللی از آن برای معاملات خود استفاده می‌نمایند، الگوهای شمعی هستند. در بخش‌های قبلی این مقاله برای آموزش پرایس اکشن به بررسی کامل نمودار شمعی و همچنین اطلاعات موجود در هر یک از شمع‌های نمودار پرداختیم. کاربران باید در نظر داشته باشند که این رفتار قیمت است که باعث به وجود آمدن انواع مختلفی از شمع‌ها در نمودار می‌شود. از این رو به وجود آمدن هر یک از شمع‌ها در نمودار می‌تواند معنی خاص خود را داشته باشد. مخصوصاً اگر این شمع‌ها در جاهای به خصوصی که شرایط عرضه و تقاضا در آن حساس است ایجاد شوند، می‌توانند علائم و هشدارهایی برای اتفاقات مختلف در نمودار قیمت باشند. از این رو اطلاع از الگوهای شمعی یا چند کندل استیک برای کسانی که به معاملات پرایس اکشن علاقه دارند لازم است. از این گذشته استفاده از این الگوها به قدری رایج شده است که بسیاری از کاربران حتی تکنیک های پرایس اکشن را محدود به همین الگوهای شمعی دانسته و سایر تکنیک ها و روش‌های پرایس اکشن استفاده نمی‌کنند.

در ادامه تک‌تک الگوهای رایج و متداول کندل استیک را با هم مرور خواهیم کرد. همچنین به ارائه نکاتی مهم درباره روش استفاده از این الگوها برای معامله نیز خواهیم پرداخت. اما قبل از آن لازم است یادآور شویم که این الگوها هم در آموزش پرایس اکشن اهمیت بسیار زیادی دارند و هم برای استفاده در سایر استراتژی ها و روش‌های به کار گرفته شده برای معامله در بازار نیز مهم خواهند بود. الگوهای شمعی می‌توانند به صورت مستقل به عنوان یک استراتژی معامله در بازار مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین امکان ترکیب الگوهای شمعی با سایر تکنیک های پرایس اکشن نیز وجود دارد. برای مثال ترکیب الگوهای شمعی با خطوط حمایت و مقاومت می‌تواند یک استراتژی بسیار قدرتمند و عالی را برای معامله گران به وجود آورد. این استراتژی قدرت بسیار زیادی داشته در بیشتر از ۹۰ درصد اوقات می‌تواند منجر به معاملات موفق در بازار شود. همچنین سایر تکنیک های معرفی شده در این مقاله نیز می‌توانند با الگوهای شمعی ترکیب شوند.

علاوه بر تکنیک های پرایس اکشن امکان ترکیب الگوهای شمعی با سایر استراتژی ها و تکنیک های معامله‌گری در بازار وجود دارد. این الگوها به قدری منعطف و عالی عمل می‌کنند که در ترکیب با هر روشی قدرت بسیار زیادی به آن روش اعطا خواهند کرد. اگر از روش‌های معامله‌گری استفاده می‌کنید که حد ضرر بسیار زیادی دارند، می‌توانید با استفاده از الگوهای کندل استیک حد ضرر این معاملات را تا میزان قابل توجهی کاهش دهید. در ادامه علاوه بر تشریح نحوه به‌کارگیری هر یک از الگوهای کندل استیک در معاملات بازار، نکات کلیدی و همچنین مزیت‌های استفاده از این الگوها را نیز برای شما بیان خواهیم کرد.

تقسیم‌بندی الگوهای کندل استیک در پرایس اکشن

برای اینکه بتوانید الگوهای شمعی را راحت‌تر و بهتر درک کنید، بهتر است این الگوها را در دسته‌بندی مختلفی بیاموزید. این امر باعث می‌شود تا آموزش پرایس اکشن برای شما ساده‌تر و بهتر شود. به صورت کلی الگوهای کندل استیک را می‌توان در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد. به عنوان نمونه یک دسته‌بندی رایج برای این الگوها تقسیم آنها به دو دسته الگوهای برگشتی و الگوهای ادامه دهنده روند است. همچنین می‌توان الگوهای کندل استیک را بر اساس تعداد کندل‌های مورد استفاده در سه دسته الگوهای تک کندلی، الگوهای دو کندلی و الگوهای سه کندلی تقسیم کرد.

الگوی کندل استیک دوجی

یکی از الگوهای رایج در بهترین استراتژی های پرایس اکشن مورد استفاده قرار می‌گیرد، الگوی کندل استیک دوجی است. این الگو معمولاً در جاهایی از نمودار خود را نشان می‌دهد که فروشندگان و خریداران سردرگم بوده و روند بازار برای آن‌ها نامشخص است. الگوی کندل استیک دوجی یک الگوی تک کندلی است که در آن سایه کندل بسیار بزرگ شده و به نسبت بدنه کندل کوچک میشود. هر چقدر بدنه کندل کوچک‌تر شده و به یک خط صاف نزدیکتر شود نشان از سردرگمی بیشتر خریداران و فروشندگان در بازار است. بلندتر شدن سایه‌ها در این کندل به این معنا است که دائماً خریداران و فروشندگان در حال مبارزه با یکدیگر هستند تا بازار را به سمت دلخواه خود حرکت دهند. اما در واقعیت انرژی و قدرت هر دو دسته یکسان بوده و بازار تبدیل به یک بازار نوسانی شدید می‌شود.  در چنین شرایطی دائماً رشد و افت قیمت را در یک بازه زمانی کوتاه شاهد هستیم.

وقتی کندل دوجی در نمودار قیمت به وجود می‌آید، این هشدار برای معامله گران نمایش داده شده که امکان برگشت قیمت از روند قبلی وجود دارد. البته دقت داشته باشید که الگوی دوجی به قطع نشان دهنده برگشت روند قیمت نیست. بلکه با وجود این چند لحظه احتمال برگشت قیمت بسیار زیاد خواهد شد. همچنین دقت داشته باشید که با تشکیل کندل دوجی نمی‌توان قدرت خریداران و فروشندگان را با یکدیگر مقایسه کرد.

همچنین ممکن است در الگوی کندل استیک دوجی یکی از سایه‌های بالا یا پایین کاملاً حذف شده و یا بسیار کوچک شود. در صورتی که سایه پایینی کندل دوجی حذف شود، شما در بازار شاهد یک الگوی کندل استیک سنگ قبر خواهید بود. تشکیل این الگو نشان می‌دهد که فروشندگان قدرت بسیار زیادی داشته و با وجود اینکه قیمت تا میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است اما توانستند دوباره بازار را به شرایط ابتدایی خود بازگردانند. همچنین اگر در الگوی دوجی سایه بالایی حذف شده و سایه پایینی بزرگ شود، به اصطلاح شاهد تشکیل یک دوره سنجاقک در بازار هستیم. تشکیل الگوی سنجاقک به این معنا است که قدرت خریداران نسبت به فروشندگان بسیار افزایش پیدا کرده و امکان برگشت بازار به سمت روند صعودی بیشتر است. دقت داشته باشید که اگر هر یک از کندل‌های دوجی سنجاقک یا سنگ قبر با یک خط حمایت یا مقاومت همراه شود، این قدرت را خواهند داشت تا بتواند بازار را در جهت برعکس تغییر دهند. از این رو همیشه باید در زمان تشکیل هر یک از کندل‌های دوجی دقت بسیار زیادی به سایر تکنیک های پرایس اکشن مانند خطوط حمایت و مقاومت یا کانال‌ها و یا حتی خط روند داشته باشید.

الگوی کندل استیک ماروبزو

یکی دیگر از الگوهای کندل استیک لازم است برای آموزش پرایس اکشن به تشریح و توصیف آن نیز بپردازیم، الگوی ماروبزو است. الگوی ماروبزو  یک الگوی تک کندلی بوده که در آن سایه‌ها بسیار بسیار کوچک شده و حتی ممکن است کاملاً از بین بروند. در عوض بدنه کندل به شدت بزرگ شده و نشان‌ دهنده قدرت یکی از طرفین خریدار و فروشنده در بازار خواهد بود. اگر بدنه کندل سفید و صعودی باشد نشان از قدرت بالای خریداران در بازار خواهد داشت. همچنین در صورت مشکی بودن کندل و نزولی بودن آن، تشکیل این الگو نشان دهنده ضعف در خریداران و قدرت در فروشندگان خواهد بود.

ماهیت الگوی ماروبزو به این صورت است که  معامله‌گران و تریدرها روند بازار را تشخیص داده و با قدرت به سمت آن روند در حال معامله هستند. این امر باعث می‌شود تا یک طرف از معامله کنندگان قدرتمند شوند و طرف دیگر ضعیف شود. وقتی یک الگوی کندل استیک ماروبزو در ابتدا یک روند تشکیل می‌شود، نشان از شروع قدرتمند آن روند خواهد بود.

الگوی کندل استیک چکش یا پین‌بار

یکی دیگر از الگوهای بسیار مهم کندل استیک در آموزش پرایس اکشن لازم است به تشریح آن نیز بپردازیم، الگوی شمعی چکش یا پین‌بار است. الگوی چکش شکل و شمایلی دقیقاً مشابه با یک چکش ایستاده دارد. به این معنا که بدنه کندل بسیار کوچک بوده سایه بالایی آن تقریباً نشده و بسیار کوچک است و سایه پایینی آن بسیار بزرگ بوده و دو تا سه برابر بدنه کندل خواهد بود.

ماهیت کندل چکش به این معنا است که قدرت فروشندگان به اتمام رسیده و خریداران در حال تسلط پیدا کردن در بازار هستند. الگوی کندل استیک چکش معمولاً در انتهای یک روند نزولی تشکیل می‌شود و به وجود آمدن آن در نمودار قیمت نشان از این دارد که هر لحظه این روند در جهت عکس حرکت خواهد کرد. این الگو به قدری قدرتمند و تأثیرگذار است که بسیاری از تحلیل‌گران و معامله گران در بازار حتی شده یک کندل بعد از آن را وارد معامله در جهت عکس روند قبلی می‌شوند. به این معنا که حتی اگر این کندل موفق به برگشت کل روند بازار نشود می‌تواند حداقل آن را برای یک تا چند کندل برگرداند.

الگوی کندل استیک چکش نیز از جمله الگوهای تک کندلی بوده به عنوان یک الگوی برگشت دهنده روند شناخته می‌شود. در هنگام تشکیل این الگو رنگ بدنه کند اهمیت خیلی خاصی ندارد اما اگر این رنگ صعودی باشد، می‌تواند قدرت کندل را بیش از پیش به نمایش درآورد. همچنین دقت داشته باشید که در صورت تشکیل الگوی چکش در انتهای روند نزولی اگر با یک خط حمایت قوی نیز همراه باشیم، احتمال برگشت نمودار به سمت بالا بسیار بیشتر خواهد شد.

الگوی دیگری با عنوان الگوی چکش معکوس نیز در میان الگوهای تک کندلی کندل استیک معرفی می‌شود که کار کرد و ماهیتی مشابه با الگوی چکش دارد. الگوی چکش معکوس نیز در انتهای روند نزولی تشکیل شده و وجود آن همانند معنی وجود الگوی چکش را می‌دهد. در الگوی چکش معکوس پایه بالایی ۲ تا ۳ برابر بدنه کندل بوده و سایه پایینی تقریباً حذف شده است.

 الگوی کندل استیک مرد دارآویز

یکی دیگر از الگوهای بسیار عالی که در آموزش پرایس اکشن اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند و لازم است آن را به عنوان یکی از عالی‌ترین تکنیک های پرایس اکشن معرفی کنیم، الگوی کندل استیک مرد دارآویز است. این الگو شکل و شمایل و ماهیتی دقیقاً برعکس الگوی چکش دارد. در انتهای روند صعودی تشکیل شده و تشکیل آن به معنی امکان برگشت قیمت خطا برای یک یا چند کندل خواهد بود. سایه پایینی کندل مرد دارآویز بسیار کوچک بوده و بدنه آن نیز به نسبت سایه بالایی آن کوچک است. سایه بالایی می‌تواند ارتفاعی ۲ تا ۳ برابر بدنه کندل داشته باشد. در صورتی که کندل مرد دارآویز است با یک خط مقاومت به صورت همزمان تشکیل شود، امکان برگشت روند صعودی به روند نزولی بسیار بیشتر خواهد شد. این چند مدل نیز از جمله الگو‌های تک کندلی شناخته شده و به عنوان یک الگوی برگشت دهنده روند معرفی می‌شود.

الگوی دیگری در پرایس اکشن به عنوان الگوی ستاره ثاقب شناخته می‌شود که در واقع برعکس کندل مرد دارآویز است. ستاره سابق نیز در انتهای روند صعودی تشکیل شده و به وجود آمدن آن در انتهای روند صعودی می‌تواند باعث برگرداندن روند شود. این الگو نیز ماهیت و کارکردی مشابه با الگوی مرد دار آویز داشته و تنها از نظر شکل و شمایل برعکس آن است. سایه بالایی در الگوی ستاره ساوه ۲ تا ۳ برابر بدنه بوده و سایه پایینی آن نیز تقریباً حذف شده است.

الگوی کندل استیک هارامی

یکی دیگر از الگوهای مهمی که در آموزش پرایس اکشن باید به بررسی آن بپردازیم، الگوی کندل استیک هارامی است.  نام این الگو از فرهنگ ژاپنی گرفته شده و به معنی مادر و فرزند است. الگوی هارامی هم می‌تواند در انتهای روند نزولی و هم در انتهای روند صعودی تشکیل شود. در اواخر روند نزولی تشکیل یک کندل نزولی با بدنه بزرگ و بعد از آن یک کندل کوچک که تمام قسمتهای سایه و بدنه آن در داخل کندل  قبلی قرار می‌گیرد، به وجود می‌آید. در این حالت کندل نزولی بزرگ اول به عنوان مادر شناخته شده و کندل کوچک دوم به عنوان فرزند معرفی می‌شود.  دقت داشته باشید که معمولاً رنگ بدنه این دو کندل با یکدیگر متفاوت خواهد بود و همچنین ممکن است کندل دوم با یک توپ کوچک نسبت به نقطه خروج کندل اول تشکیل شود.

الگوی کندل استیک هارامی  نزولی دقیقاً شرایط برعکس هارامی صعودی دارد و در انتهای روند صعودی تشکیل شده و نشان از ضعف به خریداران دارد. الگوی کندل استیک هارامی نزولی از یک کندل بزرگ صعودی با بدنه بزرگ تشکیل می‌شود که بعد از آن یک کندل کوچک در داخل بدنه کندل قبلی شکل گرفته است. در این الگو نیز رنگ بدنه کندل‌ها با یکدیگر متفاوت است.

الگوی شمعی هارامی در واقع در اواخر روندها به معنی ضعف در روند فعلی است. به این معنا که معامله گران در یک روند طولانی مدت سود خوبی را کسب کرده و در حال خروج از بازار هستند. با تشکیل این الگوی کندل استیک شما بایستی هر لحظه آماده برگشت روند حاضر باشید. هارامی یک الگوی کندل استیک دو کندلی بوده و می‌تواند به عنوان یک الگوی برگشت دهنده روند به آن نگاه کرد.

 الگوی کندل استیک ستاره صبحگاهی

یکی دیگر از الگوهای پرکاربرد که باید در آموزش پرایس اکشن به تشریح آن نیز بپردازیم، الگوی کندل استیک ستاره صبحگاهی است. تشکیل یک کندل نزولی خیلی بزرگ با بدنه بزرگ، بعد از آن تشکیل یک کندل با بدنه کوچک و یا حتی دوجی و سپس یک کندل صعودی نسبتاً بزرگ در انتهای روند نزولی به معنی تشکیل الگوی کندل استیک ستاره صبحگاهی است. در این الگو رنگ کندل اول حتماً نزولی و رنگ کندل آخر نیز حتماً صعودی است. البته رنگ کندل وسط یا دوجی اهمیت خاصی نخواهد داشت. الگوی کندل استیک ستاره صبحگاهی یک الگوی سه کندلی بوده و در انتهای روند نزولی تشکیل می‌شود. تشکیل این الگو نشانه بسیار قدرتمندی برای برگشت روند به سمت صعودی شدن است.

تشکیل الگوی کندل استیک ستاره صبحگاهی به این معنا است که فروشندگان تمام قدرت خود را از دست داده و بعد از یک روند نزولی طولانی مدت ستاره صبحگاهی روند صعودی در حال طلوع کردن است.

الگوی کندل استیک پوشای صعودی و نزولی یا اینگالف

این الگو نیز از مهمترین و بهترین الگوها و تکنیک های پرایس اکشن است که اهمیت بسیار زیادی برای معامله گران دارد. الگوی اینگالف صعودی در انتهای روند نزولی و الگوی اینگالف نزولی در انتهای روند صعودی تشکیل می‌شود. این الگو یک الگوی دو کندلی بوده و می‌توان آن را به عنوان هشداری برای برگشت روند در نظر گرفت. در انتهای روند نزولی یک کندل نزولی کوچک و بعد از آن یک کندل سودی بسیار بزرگ تمام قسمتهای کندل قبلی را در بر می‌گیرد، نشان دهنده تشکیل الگوی پوشای صعودی است. است تشکیل این الگو به این معنا است که قدرت فروشندگان کاهش پیدا کرده و در حال حاضر احتمال برگشت روند به سمت صعودی شدن بسیار زیاد است.

تشکیل یک چندل سودی کوچک در انتهای روند صعودی و بعد از آن یک  کندل نزولی که تمام کندل قبلی را در خود در بر بگیرد، نشان از به وجود آمدن الگوی پوشای نزولی است. با به وجود آمدن این الگو قدرت خریداران کاهش پیدا کرده و در هر لحظه امکان برگشت روند به سمت نزولی شدن وجود خواهد داشت.

الگوی کندل استیک ستاره عصر گاهی

یکی دیگر از الگوهای رایج که در آموزش پرایس اکشن به بررسی آن می‌پردازیم، الگوی ستاره عصرگاهی است. ستاره از گاهی دقیقاً مشابه با الگوی ستاره صبحگاهی بوده اما در انتهای روند صعودی و برای برگرداندن قیمت به سمت نزول به وجود می‌آید. یک کندل صعودی بزرگ و قدرتمند، بعد از آن یک کندل کوچک و حتی دوجی و سپس یک کندل نزولی بزرگ تشکیل دهنده سه عضو الگوی کندل استیک ستاره عصرگاهی می‌باشند. با به وجود آمدن این الگو در انتهای روند صعودی معامله‌گران بایستی خود را برای تغییر روند و نزولی شدن آن آماده کنند.

الگوی کندل استیک سه کلاغ سیاه یا سه سرباز سفید

به عنوان آخرین الگوی کندل استیک رایج و معمول به بررسی الگوی شمعی سه کلاغ سیاه یاس سرباز سفید می‌پردازیم.الگوی سه کلاغ سیاه در ابتدای یک روند نزولی تشکیل شده و به معنی قدرتمند بودن روند نزولی است. تشکیل این الگو به این معنا است که روند نزولی با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد. کلاغ سیاه از سه کندل نزولی با بدنه بزرگ تشکیل می‌شوند که پشت سر هم قرار می‌گیرند. ماهیت این الگو قدرت بسیار بالای فروشندگان در ابتدای روند نزولی است. این الگو یک الگوی سه کندلی محسوب شده و به عنوان یک الگوی ادامه دهنده روند نزولی شناخته می‌شود.

الگوی سه سرباز سفید دقیقاً شرایط برعکس سه کلاغ سیاه را دارد. این الگو در ابتدای یک روند صعودی تشکیل شده و به معنی قدرت گرفتن روند صعودی است. سه کندل صعودی قدرتمند در ابتدای روند صعودی، پشت سرهم تشکیل شده و این الگو را به وجود می‌آورند.

الگوهای کندل استیک

 مزیت‌های استفاده از الگوهای کندل استیک برای معامله در بازار

الگوهای کندل استیک یکی از بهترین استراتژی های پرایس اکشن محسوب شده و در آموزش پرایس اکشن اهمیت بسیار زیادی دارند. استفاده از این الگوها می‌تواند مزیت‌های زیر را برای کاربران و معامله گران به دنبال داشته باشد:

  • در این تکنیک ها حد ضرر بسیار کوچک خواهد بود و حتی شما می‌توانید با سرمایه‌های بسیار کم نیز از آنها برای معامله‌گری استفاده کنید.
  •  این تکنیک ها خیلی زود به شرایط بازار واکنش نشان داده و در همان ابتدای روند شما را وارد یک روند قدرتمند می‌نمایند.
  •  الگوهای کندل استیک دارای قدرت بسیار زیادی هستند و معامله‌گران بسیار زیادی از آنها در معاملات خود استفاده می‌نمایند.
  •  امکان ترکیب الگوهای کندل استیک با درصد بالایی از روش‌ها و استراتژی های معاملاتی به راحتی امکان‌پذیر است.
  •  برای پیاده‌سازی الگوهای کندل استیک نیازی به هیچ اندیکاتور و یا ابزار دیگری نخواهید داشت.
  •  امکان استفاده از آنها برای تحلیل هر بازاری وجود دارد.
  •  استفاده از تکنیک های پرایس اکشن بسیار ساده بوده و هیچ چالشی با خود به همراه نخواهند داشت.

 نکاتی برای معامله با الگوهای شمعی

جمعی برای اینکه بتوانید در هنگام استفاده از الگوهای شمعی بهترین عملکرد را داشته و بیشترین سود و موفقیت را از آنها کسب کنید، به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر بهتر است الگوهای شمعی را با سایر استراتژی ها و تکنیک های پرایس اکشن ترکیب کنید.
  •  همچنین دقت داشته باشید که بایستی بازار را تا به انتها رسیدن یک الگو دنبال کنید.
  •  با توجه به اینکه تغییر در یک کند ممکن است کل یک الگو را به هم بزند، از این رو شما بایستی بعد از به انتها رسیدن آخرین کندل در الگو برای معامله ورود کنید.
  • تعیین حد ضرر در الگوهای کندل استیک اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

الگوهای هارمونیک

یکی دیگر از تکنیک های پرایس اکشن که لازم است کاربران و معامله گران از آن نیز در معاملات خود استفاده نمایند، الگوهای هارمونیک هستند. در این بخش از آموزش پرایس اکشن به بررسی الگوهای هارمونیک می‌پردازیم. این الگوها دائماً در نمودار قیمت تکرار شده و کاربران می‌توانند با مشاهده آن‌ها اقدام به ورود به معامله کنند. الگوهای هارمونیک معمولاً الگوهای چند موجی هستند که هر موج متناسب با موج قبلی تشکیل شده و این نظم باعث به وجود آمدن این الگو‌ها می‌شود. اگر در اینترنت به دنبال الگو‌های هارمونیک جستجو کرده باشید، تعداد بسیار زیادی از این الگوها را مشاهده خواهید کرد که بسیاری از آنها در پرایس اکشن کاربرد بسیار زیادی نداشته و عملاً استفاده از آنها می‌تواند شما را در دردسرهای بسیار زیادی قرار دهد.

در بند‌های قبلی اشاره کردیم که هر چقدر در یک الگو همه‌گیرتر و رایج‌تر باشد قدرت بیشتری خواهد داشت. در حالی که بسیاری از الگوهای هارمونیک معرفی شده توسط بسیاری از سایت‌ها اصلاً رایج نبوده و تعداد بسیار کمی از معامله‌گران از آنها استفاده می‌نمایند. دقت کنید که ما در تحلیل تکنیکال به دنبال ابداع روش‌های من درآوردی نیستیم که هیچ موفقیتی برای ما به دنبال نداشته باشد. از این رو در این بخش از مقاله آموزش پرایس اکشن سعی کرده‌ایم تنها الگوهای رایج و اصلی هارمونیک مورد استفاده توسط درصد قابل توجهی از معامله گران را به شما معرفی کنیم. سایر الگوهای معرفی شده در سایت‌های مختلف کاربرد چهار الگوی هارمونیک زیر را نخواهند داشت و خیلی کاربردی نیستند.

الگوهای هارمونیک

الگوهای هارمونیک هم می‌توانند در انتهای روند‌ها تشکیل شوند و هم در اواسط روندها برای یک اصلاح کوتاه مدت ممکن است شاهد به وجود آمدن این الگوها باشیم. این الگو‌ها هم حالت نزولی داشته و هم حالت صعودی دارند. برای استفاده از الگوهای هارمونیک در معاملات پرایس اکشن خود حتماً به درصدهای اصلاح هر موج نسبت به روش‌های قبلی دقت کافی داشته باشید. یکی از نکات بسیار مهمی که معمولاً از چشم کاربران استفاده کننده از الگوهای هارمونیک دور می‌ماند، وارد شدن زودهنگام به معاملات است.  کاربران باید دقت داشته باشند که حتماً بعد از اتمام یک الگو برای ورود به بازار اقدام کرده و از عجله کردن برای ورود به پوزیشن با استفاده از این الگو‌ها خودداری کنند.

واگرایی‌ها و مومنتم بازار

یکی دیگر از تکنیک های پرایس اکشن که می‌توان با آن برای معامله در بازارهای مختلف اقدام کرد، استفاده از واگرایی‌ها و مومنتوم بازار است. در جایی که مومنتوم در حال کاهش است و همزمان شاهد واگرایی در بازار نیز هستیم، احتمال برگشت قیمت بسیار زیاد خواهد بود. بود در چنین مواقعی تحلیلگران و کاربران بایستی خود را برای برگشت قیمت آماده کنند.

پولبک و اصلاح بازار

یکی دیگر از  رایج‌ترین تکنیک های  پرایس اکشن پولبک‌ها هستند. پولبک به معنی این است که قیمت بعد از شکستن خط روند دوباره برگشته و با یک بوسه به خط روند دوباره روند جدید خود را در پی می‌گیرد. پولبک بهترین فرصت برای کسانی است که از ورود به معامله در شروع روند جا ماندند و یا به دنبال تثبیت بیشتر روند هنوز به بازار وارد نشده‌اند.

بهترین استراتژی های پرایس اکشن

بهترین استراتژی های پرایس اکشن

در این مقاله برای آموزش پرایس اکشن سعی کردیم تا قدم به قدم شما را با روش‌ها و تکنیک های رایج در این روش آشنا کنیم. ابتدا مفاهیم اولیه مربوط به تائید اکشن را بررسی کرده و سپس پیش نیازهای آموزش این روش معاملاتی را مرور کردیم. در‌بخش قبلی نیز بهترین و رایج‌ترین تکنیک های  پرایس اکشن را با شما بررسی نمودیم. در این بخش از مقاله آموزش پرایس اکشن نوبت به بررسی بهترین استراتژی های رایج در این تکنیک می‌رسد. دقت داشته باشید که تمام تکنیک هایی که در‌بخش قبلی به آنها اشاره کردیم می‌توانند به عنوان یک استراتژی مستقل مورد استفاده قرار گیرند. اما در این بخش سعی داریم تا در کنار تکنیک های قبلی برخی از استراتژی های معرفی شده توسط تحلیلگران و معامله گران بزرگ بازار را به شما معرفی کنیم. دقت داشته باشید که پرایس اکشن دنیای بسیار بزرگی است که افراد زیادی در آن صاحب سبک می‌باشند.

برای معرفی بهترین استراتژی های پرایس اکشن عناوین زیر را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد:

  • چگونه بهترین استراتژی های پرایس اکشن را بسازیم؟
  • تعیین نقاط ورود در بهترین استراتژی های پرایس اکشن
  • تعیین حد ضرر در بهترین استراتژی های پرایس اکشن
  • تعیین حد سود در بهترین استراتژی های پرایس اکشن
  • مدیریت ریسک و سرمایه در بهترین استراتژی های پرایس اکشن
  • معرفی بهترین استراتژی های پرایس اکشن
  • آموزش بهترین تکنیک های پرایس اکشن ال بروکس
  • آموزش استراتژی معاملاتی پرایس اکشن سم سیدن (عرضه و تقاضا)

چگونه بهترین استراتژی های پرایس اکشن را بسازیم؟

تیتر این بخش از مقاله آموزش پرایس اکشن  ساختن بهترین استراتژی انتخاب کرده‌ام زیرا کاربران با کمی کسب تجربه و تست کردن روش‌های مختلف می‌توانند به راحتی و با ترکیب چند مورد از تکنیک های پرایس اکشن اقدام به ساختن یک استراتژی قدرتمند و منحصر به فرد نمایند. استفاده از تکنیک های مختلف در یک استراتژی باعث می‌شود تا عملاً معاملات اشتباه فیلتر شده و نتیجه معاملات بهتر شود.  همچنین این موضوع باعث می‌شود تا تحلیلگران با خیال راحت‌تری نسبت به ورود به بازار اقدام نموده و سودهای قابل توجهی نیز به دست بیاورند. برای ساختن بهترین استراتژی پرایس اکشن عالی‌ترین و بهترین نکته  تمرین و امتحان کردن تکنیک های مختلف در بازار است.

بهترین استراتژی های پرایس اکشن

پرایس اکشن کارها به صورت کلی علاقه بسیار زیادی به داشتن استراتژی های منحصر به فرد و مخصوص به خود را دارند. این دسته از معامله گران بیشترین تعداد دیده و سبک معامله‌گری را نیز به بازار معرفی کرده و امکان استفاده از آن را برای سایر کاربران فراهم آورده‌اند. شما نیز می‌توانید با تکرار و تمرین تکنیک هایی که در این مقاله به بررسی آنها پرداختیم، چنین شرایطی را برای خود به وجود آورید.

تعیین نقاط ورود در بهترین استراتژی های پرایس اکشن

برای اینکه یکی از بهترین استراتژی های پاریس خشن را در اختیار داشته باشید، در وهله اول باید نقاط ورود خود را بهینه کنیم. انتخاب نقطه ورود یا به اصطلاح تریدرها تریگر ورود اهمیت بسیار زیادی در استراتژی های مختلف دارد. یک تریگر ورود بایستی به نحوی انتخاب شود که هم نسبت به ادامه روند در آن اطمینان وجود داشته باشد و هم تأخیر خیلی زیادی در ورود به روند نداشته باشد. انتخاب چنین دیگری آنقدرها هم ساده نیست. اما با استفاده از تکنیک های پرایس اکشن این امکان را خواهید داشت تا خیلی راحت به چنین تریگر‌هایی دسترسی داشته باشید. استفاده از الگوهای شمعی یا نواحی حمایت و مقاومت می‌تواند نقاط ورود بسیار عالی و بی‌نظیری را در اختیار شما قرار دهد.

تعیین حد ضرر در بهترین استراتژی های پرایس اکشن

تعیین حد ضرر نیز یکی از چالش‌های بسیار مهم معامله گران و تریدرها در بازار سهام و فارکس و بورس است. از یک طرف تعیین حد ضرر بسیار زیاد ممکن است باعث به هم خوردن مدیریت سرمایه کاربران شده و ضررهای هنگفتی برای آنها به دنبال داشته باشد، از طرف دیگر انتخاب حد ضرر‌های کوچک نیز ممکن است تحلیل‌های درست کاربران را نیز با چالش روبرو نماید. از این رو بایستی در هنگام انتخاب حد ضرر دقت بسیار زیادی داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است بسیاری از معاملات موفق خود را با چالش روبرو کرده و آنها را با ضرر همراه نمایید.  انتخاب حد ضرر از مهم‌ترین بخش‌های ساختن بهترین استراتژی های پرایس اکشن است. برای این مورد نیز می‌توانید از الگوهای کندل استیک یا سایر روش‌ها و تکنیک های پرایس اکشن استفاده نمایید.

تعیین حد سود در بهترین استراتژی های پرایس اکشن

نکته بعدی برای ساخت بهترین استراتژی های پرایس اکشن در تعیین حد سود معاملات است. انتخاب حد سود نیز اهمیت بسیار زیادی برای رسیدن به موفقیت در بازارهای مالی دارد. انتخاب حد سودهای بسیار دور از دسترس باعث می‌شود تا بسیاری از معاملات با وجود این که به سود خوبی رسیده‌اند، حتی در ضرر بسته شوند. انتخاب حد سودهای چند نیز باعث می‌شود تا کاربران از سود‌های آنچنانی دور بمانند. الگوهای شمعی یکی از بهترین و رایج‌ترین موارد برای تعیین حد سود لحظه‌ای در بازار هستند. با استفاده از این الگوها می‌توانید بالاترین میزان سود را در روند‌ها برای معاملات خود کسب کنید. استفاده از خطوط حمایت و مقاومت، سقف و کف کانال‌ها، خطوط روند و سایر تکنیک های پاییز گشنیز می‌تواند شما را در تعیین بهترین حد سود یاری نماید.

مدیریت ریسک و سرمایه در بهترین استراتژی های پرایس اکشن

مدیریت سرمایه و ریسک نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های داشتن یک استراتژی قدرتمند است. لازم است تا همراه با آموزش  پرایس اکشن به آموزش روش‌ها و تکنیک های مختلف مدیریت سرمایه نیز بپردازید. مدیریت سرمایه ترفندی است که شما را در معاملات اشتباه از ضرر‌های هنگفت دور نگه می‌دارد. هرچند ممکن است تکنیک های به کار گرفته شده در این روش شما را از ورود به معاملات با حجم‌های سنگین باز دارد اما در نهایت چنین تکنیک های به نفع تریدر خواهد بود. بسیاری از تحلیلگران و معامله‌گران قدیمی و بزرگ بازارها بر این باورند که استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه راه نجاتی برای معامله‌گران تازه وارد است. اگر بتوانید تکنیک های مدیریت ریسک را نیز به استراتژی های پرایس اکشن اضافه کنید، امکان ماندگاری بسیار طولانی مدت در بازار را خواهید داشت و همچنین می‌توانید کم‌کم سرمایه‌های خود را رشد داده و سودهای جذابی را برای خود به دست آورید.

آموزش رایگان پرایس اکشن

معرفی بهترین استراتژی های پرایس اکشن

در نهایت نوبت به این می‌رسد که بهترین استراتژی های پرایس اکشن را به شما معرفی کنیم. البته شایان ذکر است که در حال حاضر تحلیلگران و معامله‌گران بسیار زیادی از همین تکنیک هایی که در‌بخش قبلی به معرفی آنها پرداختیم برای معامله در بازار استفاده کرده و اندوخته‌های بسیار عالی را برای خود به وجود آورده‌اند. روش‌ها و استراتژی هایی که در ادامه با هم مرور خواهیم کرد نیز روش‌هایی هستند که توسط برخی از معامله گران بزرگ و شناخته شده معرفی شده‌اند.

آموزش بهترین تکنیک های پرایس اکشن ال بروکس

ال بروکس یکی از پیشگامان آموزش پرایس اکشن در دنیا است. آقای بروکس  استراتژی های بسیار متنوع ایران برای پرایس اکشن کارها ترویج داده است. البته بسیاری از استراتژی های معرفی شده توسط آقای بروکس با برخی از تکنیک های سایر روش‌های ترکیب شده است. برای مثال استفاده از اندیکاتور‌هایی مانند مووینگ اوریج البته یکی از اندیکاتور‌های معمول و رایج مورد استفاده توسط تحلیل‌گران است، در استراتژی های آقای بروکس به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.  آقای بروکس بیش از ده‌ها استراتژی مختلف برای پرایس اکشن معرفی کرده است که معرفی و تشریح همه آنها در این مقاله امکان‌پذیر نیست. بسیاری از این روش‌ها نیز قدرت خیلی بالایی نداشته و استفاده از آنها برای افراد تازه کار ممکن است با خطرات بسیار زیادی همراه باشد.

با توجه به نوشته بند قبل توصیه می‌کنیم که افراد تازه کار به دنبال آموزش استراتژی های بروکس برای آموزش پرایس اکشن نرفته و بیشتر به دنبال استفاده از تکنیک های رایج و معمولی باشند که در این مقاله به معرفی آنها پرداختیم. استراتژی‌‌های پرایس اکشن ال بروکس  بیشتر ترکیبی از الگوهای شمعی با خطوط حمایت و مقاومت و همچنین خطوط روند می‌باشد. وی از شکسته شدن خطوط روند و همچنین خطوط حمایت و مقاومت و تائید آنها با استفاده از الگوهای شمعی اقدام به ورود به معامله می‌نماید. این معاملات گاهی اوقات با درصد موفقیت ۴۰% معرفی می‌شوند و گاهی هم احتمال بیشتری برای موفقیت به همراه دارند.

کانال‌ها، پولبک‌ها، الگوهای شمعی، حمایت و مقاومت و شکسته شدن آنها توسط قیمت اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده بهترین استراتژی های پرایس اکشن توسط ال بروکس هستند. وی با ترکیب تکنیک های پرایس اکشن سعی در معرفی استراتژی های مختلف داشته است.

آموزش استراتژی معاملاتی پرایس اکشن سم سیدن (عرضه و تقاضا)

یکی دیگر از بهترین استراتژی های پرایس اکشن که کاربران بسیار زیادی از آن استفاده کرده و نتایج بسیار خارق العاده‌ای نیز برای آنها رقم میزند، استراتژی موضوع به عرضه و تقاضای آقای سیدن است. آقای سیدن یکی از دست‌اندرکاران بازار معاملات نیویورک بود. یکی از وظایف افراد شاغل در این بازار وارد کردن اردرهای سایر تحلیلگران در سیستم بازار فارکس است. مشاهده‌ی این اردرها جذابیت بسیار زیادی دارد. برای مثال وقتی شما با یک اردر ۵۰۰ لاتی در یک محدوده مواجه می‌شوید، پر واضح است که تشخیص روند بازار بسیار ساده خواهد بود و شما می‌توانید به راحتی آینده بازار را پیش‌بینی کنید. چنین ناحیه‌هایی در نمودار قیمت با عنوان نواحی عرضه و تقاضا شناخته می‌شوند. اما برای تحلیلگران خرد امکان مشاهده این اردرها وجود ندارد.

آقای سیدن در استراتژی خود در پرایس اکشن اقدام به ابداع روش نموده است که به وسیله آن می‌توان درصد قابل توجهی از این اردر‌ها را مشاهده نمود و به وسیله آن اقدام به ورود به بازار در جهت معاملات بانک‌ها و مؤسسات مالی کرد. برای روش خود بازار را در چهار حالت پیش‌بینی و تحلیل می‌نماید.

برای شناخت استراتژی عرضه و تقاضای سیدن  بایستی با سه حالت و سه روند بازار که در بخش‌های قبلی آموزش پرایس اکشن به بررسی آنها پرداختیم، آشنا باشید.

  • روند اول روند صعودی است که در استراتژی عرضه و تقاضا با عنوان رالی شناخته می‌شود. در حالت‌های مختلف بازار نیز این روند را با حرف R  نمایش می‌دهند.
  • دومین روند، روند نزولی است که با عنوان دراپ شناخته شده و آن را با حرف D نمایش می‌دهند.
  • در نهایت سومین روند بازار نیز روند رنج است که با اصطلاح بیس شناخته شده و آن را با حرف B  نمایش می‌دهند.

آقای سیدن  معتقد است که بازار و قیمت در مسیر خود در چهار حالت RBD، RBR، DBR و DBD حرکت می‌کند.  در این روند‌ها محدوده بیس در واقع همان محدوده‌های عرضه و تقاضای استراتژی سیدن  هستند. آقای سیدن  معتقد است که قیمت دوباره به این مناطق باز خواهد گشت از این رو بازگشت قیمت به این مناطق می‌تواند بهترین شرایط را برای ورود به روندهای عالی موافق با حرکات بانک‌ها و مؤسسات مالی برای تحلیل‌گران و معامله گران فراهم آورد.

استراتژی معاملاتی واگرایی و خط روند در پرایس اکشن چیست؟

یکی از بهترین و رایج ترین استراتژی های معاملاتی به کار گرفته شده در روش معاملاتی پرایس اکشن در ارز دیجیتال تکیه بر شرایط واگرایی است. درباره واگرایی در مقاله تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال به اندازه کافی صحبت کرده و تمام روش های تشخیص واگرایی از طریق بهترین اندیکاتور ها مانند اندیکاتور مکدی و آر اس آی را به شما معرفی کردیم. شما می‌توانید با تشخیص واگرایی و همچنین در نظر گرفتن شکست خط روند یک استراتژی فوق العاده عالی و قدرتمند برای تحلیل و نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال در اختیار داشته باشید.

وقتی با یک واگرایی در نمودار قیمت مواجه می شوید نشانه های زیر برای شما صادر شده است:

  • اول اینکه وجود واگرایی نشان از ضعف در نمودار فعلی دارد و ممکن است روند فعلی قیمت معکوس شود.
  • آثار دیگر وجود واگرایی به نشانه این است که بسیاری از خریداران و فروشندگان که قدرت اصلی را در بازار داشتن در حال حاضر در حال از دست دادن قدرت خود هستند و این مورد نیز نشانه دیگری برای بازگشت روند قیمت است.

بنابراین با مشاهده واگرایی شما بایستی بلافاصله برای ترید در جهت معکوس روند فعلی قیمت آماده شوید. اما قرار نیست بعد از مشاهده واگرایی بلافاصله برای خرید و فروش اقدام کرده و وارد معامله شود زیرا ممکن است بسیاری از واگرایی ها در نهایت فیلد شوند. مخصوصاً برای بسیاری از ارزهای دیجیتال شاهد هستیم که واگرایی ها خیلی مناسب و ایده آل عمل نکرده و دائماً در حال فیلد شدن هستند.

در چنین مواقعی استفاده از خط روند و شکسته نمی‌تواند بهترین شرایط را برای معامله گری برای شما به دنبال داشته باشد. به صورت کلی شکست خط روند یکی از مهم ترین روش های معاملاتی در پرایس اکشن ارز دیجیتال و فارکس و بورس است. در صورتی که شکست خط روند همراه با یک واگرایی باشد عملاً بهترین شرایط برای ورود به معامله برای شما فراهم آمده است.

  • برای تقویت این استراتژی می‌توانید از موارد زیر نیز کمک بگیرید:
  • می توانید از الگوهای شمعی استفاده کنید که روند معاملاتی شما را تایید می نمایند.
  • ابزار فیبوناچی یکی دیگر از ابزارهای است که می‌تواند همراه با این روش معامله گری در پرایس اکشن به شما یاری رساند.
  • در صورتیکه واگرایی ها همراه با برخورد قیمت با مقاومت و حمایت باشند قدرت استراتژی معاملاتی شما چندین برابر خواهد شد و می توانید با حجم بالاتری وارد معامله شوید‌.

احتمال موفقیت استراتژی های پرایس اکشن چقدر است؟

یکی از نکات دیگری که درباره استراتژی های پرایس اکشن در انجام معاملات در بازارهای مالی باید به آن اشاره داشته باشیم میزان موفقیت این استراتژی ها است. در حال حاضر استراتژی های بسیار زیادی برای معامله گری در بازارهای سرمایه اعم از بازار ارز دیجیتال و یا بازار بورس و بازار فارکس وجود دارد. در مقاله تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال به صورت کامل و جامع برخی از استراتژی های رایج در این بازار را به شما معرفی کردیم و همچنین در مقالات جداگانه‌ای با عناوین تحلیل تکنیکال بورس و تحلیل تکنیکال فارکس نیز شرایط انجام معاملات به روش های مختلف را برای شما تشریح کردیم.

اما شایان ذکر است که استفاده از استراتژی های پرایس اکشن برای انجام معاملات با طرفداران بسیار زیادی روبرو شده و خیلی از کاربران در حال حاضر در حال استفاده از روش‌های این استراتژی برای انجام معاملات خود هستند. در این بین سوال اساسی اینجاست که آیا روش‌ها و استراتژی‌های به کار گرفته شده در پرایس اکشن می‌تواند قدرت کافی برای انجام معاملات در بازارهای سرمایه داشته باشد یا خیر و اگر بلی قدرت این روش ها چقدر است و چقدر می توانیم به آنها اعتماد داشته باشیم.

واقعیت این است که هیچ روش و هیچ استراتژی در بازارهای مالی به صورت تضمین شده و صددرصد عمل نمی کند و این که بگوییم پرایس اکشن به صورت ۱۰۰ درصد معاملات سودی برای شما به دنبال خواهد داشت به هیچ وجه نمی‌تواند نکته مثبت و درستی باشد. پرایس اکشن نیز مانند سایر استراتژی های رایج برای انجام معاملات در بازار های مالی با نقاط ضعف و نقاط قوت مخصوص به خود روبه‌رو است. امکان ورود به معاملات اشتباه در این روش معاملاتی نیز وجود دارد. اما با این حال روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها شما می‌توانید میزان قدرت استراتژی های پرایس اکشن را برای انجام معاملات خود به حداکثر شرایط ممکن برسانید.

  • در درجه اول حتماً باید به استراتژی معاملاتی خود پایبند باشید و با ورود چند معامله به ضرر به دنبال عوض کردن استراتژی خود نروید.
  • همچنین استفاده از سیستم های مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال و یا مدیریت سرمایه در فارکس و مدیریت سرمایه در بورس می تواند این استراتژی را در انجام معاملات در هر یک از این بازار ها برای شما قدرتمند تر سازد.
  • ترکیب کردن استراتژی های پرایس اکشن با سایر استراتژی های موجود در بازارهای مالی امکان تقویت این استراتژی ها را برای شما به وجود خواهد آورد.
  • انجام معاملات منظم و به دور از هیجان یکی دیگر را از راه‌حل‌هایی است که بایستی چاشنی معاملات خود در بازارهای مالی نمایید تا استراتژی های پرایس اکشن برای شما باز هم قدرتمند تر شوند.

بهترین استراتژی پرایس اکشن

 آموزش پرایس اکشن به زبان ساده و دانستنی‌های درباره این روش

تا اینجای مقاله آموزش پرایس اکشن تمام نکات و جزئیات مورد نیاز برای استفاده از تکنیک های این روش را فرا گرفته‌اید.  در این بخش از مقاله سعی داریم تا برخی نکات و معلومات عمومی درباره استفاده از تکنیک های پرایس اکشن را به شما معرفی کنیم. این بخش از مقاله بیشتر روی بحث روانشناسی استفاده از بهترین استراتژی های پرایس اکشن تمرکز داشته و می‌تواند شخصیت شما را در بازار بالاتر ببرد. داشتن شخصیت برنده یکی از ویژگی‌های اصلی مورد نیاز برای موفقیت در بازارهای مالی است. بدون استفاده از اصول روانشناسی و کنترل هیجانات در بازار نمی‌توانید به موفقیت‌های مستمر برسید. برای چنین منظوری وی دقت به نکاتی که در این بخش تحت عناوین زیر به شما معرفی خواهیم کرد، لازم و ضروری خواهد بود:

  • بهترین زمان برای استفاده از روش پرایس اکشن
  • بهترین تایم فریم برای به کارگیری پرایس اکشن
  • آیا پرایس اکشن یک روش نوسان گیری کوتاه مدت است؟
  • تأثیر روانشناسی معامله گران در تکنیک های پرایس اکشن
  • رازهایی مهم درباره تکنیک های پرایس اکشن

بهترین زمان برای استفاده از روش پرایس اکشن

همانطور که می‌دانید بسیاری از استراتژی ها و تکنیک های به کار گرفته شده در بازارهای مالی محدود به زمان‌های خاصی هستند. استفاده از این روش‌ها در سایر زمان‌ها باعث بروز مشکلات و چالش‌های می‌شود. عدم موفقیت، طولانی شدن معاملات و مشکلاتی از این دست می‌توانند از جمله چالش‌های استفاده از استراتژی های مختلف در زمان‌هایی به غیر از زمان‌های اصلی آنها باشد. اما لازم است برای تکمیل آموزش پرایس اکشن به شما یادآوری کنیم که استفاده از تکنیک های این روش هیچ محدودیت زمانی نداشته و شما در هر بازه‌ای از شبانه روز می‌توانید برای استفاده از تکنیک های آن اقدام کنید. در واقع تکنیک ها و بهترین استراتژی های پرایس اکشن در هر شرایطی و در هر زمانی می‌توانند عملکرد فوق‌العاده و قدرتمند خود را برای شما به ارمغان آورند.

بهترین تایم فریم برای به کارگیری پرایس اکشن

همچنین دقت به تایم فریم معامله یکی دیگر از چالش‌هایی است که بسیاری از کاربران با آن روبرو بوده تا به دنبال انتخاب بهترین تایم فریم برای معاملات خود هستند. برای استفاده از تکنیک های پرایس اکشن هیچ محدودیتی از نظر تایم فریم نداریم اما تکنیک ها و الگوهای معرفی شده در این روش در تایم فریم‌های بالاتر اعتبار بیشتری دارند. از این رو اگر به دنبال استفاده از این تکنیک ها و الگوها در معاملات خود می‌باشید، توصیه می‌کنیم که آنها را بیشتر در تایم فریم‌های ۱۵ دقیقه و بالاتر مورد استفاده قرار دهند. این توصیه مخصوصاً برای افراد تازه کار و مبتدی اهمیت بسیار زیادی دارد و حتماً باید به آن دقت کافی داشته باشند. البته بسیاری از تحلیلگران حرفه‌ای هم هستند که از تکنیک های پرایس اکشن برای معامله در تایم فریم‌های بسیار کوتاه و حتی یک دقیقه‌ای نیز استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید به مرور با تمرین و ممارست و حرفه‌ای شدن در استفاده از این تکنیک ها، امکان به‌کارگیری آن‌ها را در تایم فریم‌های کوتاه‌تر نیز برای خود فراهم آورید.

آموزش رایگان پرایس اکشن

آیا پرایس اکشن یک روش نوسان گیری کوتاه مدت است؟

در بند قبلی اشاره کردیم که استفاده از تکنیک های پرایس اکشن بیشتر برای تایم فریم‌های بلند مدت و میان مدت رواج پیدا کرده است. استفاده از این تکنیک ها برای نوسان گیری در زمان‌های کوتاه مدت ممکن است  برای افراد مبتدی و تازه کار با چالش‌های همراه باشد. اما با این حال هیچ محدودیتی در این امر وجود ندارد.

تأثیر روانشناسی معامله گران در تکنیک های پرایس اکشن

روانشناسی و کنترل هیجانات یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت در بازارهای مالی است. حتی اگر شما به بهترین استراتژی های پرایس اکشن مسلط شده و به راحتی آن‌ها را در نمودار قیمت پیاده‌سازی کنید، در صورت عدم کنترل هیجانات و عدم شناخت کافی از روانشناسی بازار نمی‌توانید معاملات موفقی برای خود به وجود آورید. از این رو توصیه می‌کنیم که حتماً قبل از به کارگیری تمام تکنیک ها و استراتژی های معرفی شده در این مقاله در بازار واقعی، آنها را در دموی بازار تست کنید. این امر باعث می‌شود تا هم تسلط شما نسبت به استفاده از این روش‌ها بیشتر شود و هم  بتوانید آموزش‌های لازم برای کنترل هیجانات و روانشناسی بازار را نیز سپری کنید. بازار بهترین معلم برای تدریس اصول روانشناسی است.

رازهایی مهم درباره تکنیک های پرایس اکشن

اما در انتهای این بخش از مقاله آموزش پرایس اکشن قصد داریم برخی از راز‌های بسیار مهم استفاده از تکنیک های این روش را برای شما بازگو کنیم. این رازها هر چند ممکن است به نظر ساده برسند اما اهمیت بسیار زیادی برای داشتن معاملات موفق در بازار دارند.  البته بسیاری از این نکات و رازها را در خلال آموزش پرایس اکشن تشریح کردیم.

  • دقت کنید که برای استفاده از تکنیک های پرایس اکشن استفاده از نواحی حمایت و مقاومت شرایط بهتری را نسبت به استفاده از خطوط حمایت و مقاومت ایجاد خواهد کرد.
  • همچنین تمرکز بر روی موج‌های بزرگ و پیوت‌های بزرگ می‌تواند نتایج بهتری را برای شما به دنبال داشته باشد.
  •  معامله در تایم فریم‌های یک ساعته و چهار ساعته و روزانه بهترین نتایج را برای معامله گران به دنبال دارد.
  • دقت کنید که هر جایی برای ورود به بازار مناسب نیست. حتماً باید منتظر فرصت‌های دقیق و عالی برای ورود به بازار باشید. این مهم می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در موفقیت شما در استفاده از تکنیک های پرایس اکشن داشته باشد.
  • استفاده از الگوهای شمعی را در ترکیب با سایر روش‌ها حتماً مدنظر قرار دهید.
  • تعیین حد زیان مناسب نیز یکی از نکات بسیار مهم و طلایی در استفاده از بهترین استراتژی های پرایس اکشن است.
  • همچنین با انتخاب بازارها و نمودارهای منظم ایده‌آل می‌توانید در روزهای ابتدایی از استفاده از این تکنیک ها عملکرد بهتری داشته باشید.

موارد استفاده از آموزش پرایس اکشن در بازارداخلی و خارجی

اما آموزش پرایس اکشن چه کاربردی داشته و در چه مواردی می توان از این آموزش ها استافده نمود؟ همان طور که تا کنون متوجه شدید، این روش تکنیکالی یکی از بهترین و مدرن ترین روش ها در تحلیل تکنیکال است که از آن می توانید برای موارد زیر استفاده نمود:

  • برای تحلیل بیت کوین می توانید از روش های پرایس اکشن استفاده کنید. اتفاقا این روش برای تحلیل قیمت بیت کوین کارایی بسیار بالایی داشته و مزیت های بسیار زیادی را نیز ایجاد می نماید.
  • برای تحلیل و پیش بینی بورس نیز به راحتی می توانید از این تکنیک ها استفاده کنید. این روش تحلیل به خوبی می تواند زمان دقیق ورود به سهام مختلف بازار بورس تهران را به مشا معرفی نماید.
  • پرایس اکشن هم چنین یکی از مهم ترین سرفصل های آموزش فارکس محسوب شده و برای تحلیل جفت ارزها در بازار فارکس نیز کاربرد دارد. درصد قابل توجهی از کاربران از این روش تحلیلی برای این بازار استفاده می نمایند.
  • هم چنین دوره های آموزش رایگان ارز دیجیتال نیز همیشه با آموزش پرایس اکشن همراه بوده و از این روش در این دوره ها نیز یاد می شود.
  • برای تحلیل و پیش بینی قیمت سکه در بازار ایران نیز می توانید از تکنیک های مختلف ارائه شده در این مقاله استفاده کنید. در حال حاضر بسیاری از افراد حرفه ای که در بازار سکه فعالیت دارند، این تکنیک ها را به عنوان استراتژی اصلی خود ب کار می گیرند.
  • برای تحلیل و پیش بینی قیمت طلا چه در بازار داخلی و چه در بازار خارجی می توانید از این روش تکنیکالی عالی استفاده کنید.
  • اگر در بازاار دلار فعالیت داشته وبه دنبال تحلیل و پیش بینی قیمت دلار هستید، پرایس اکشن می توانید ابزاری قدرتمند برای شما باشد.
  • برای تعیین دقیق قیمت سکه و قیمت دلار در هر روز، به کار گیری پرایس اکشن می تواند تکنیکی عالی باشد.

اگر به سرفصل های پکیج آموزش بورس یا پکیج آموزش ارز دیجیتال نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که آموزش های پرایس اکشن عنصر جدایی ناپذیر این دوره ها هستند. از این رو مرور چند باره این مقاله می تواند شما را تبدیلا به یک تحلیل گر بزرگ در تمام بازارهای مالی بزرگ دنیا نماید. آموزش بورس و سایر بازارهای مالی بدون استفاده از پرایس اکشن عملا کاربرد زیادی برای معامله گران به دنبال نخواهد داشت.

آموزش رایگان پرایس اکشن

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

سعی کردیم تا به صورت کامل و جامع نکات لازم برای آموزش پرایس اکشن را به شما ارائه کنیم. در‌بخش اول مقاله مفاهیم اولیه مربوط به تکنیک های پرایس اکشن را مرور و بررسی کردیم. با توجه به اینکه بسیاری از کاربران ممکن است در ابتدای راه ورود به بازارهای مالی باشند، از این رو در‌بخش اول حتی جزئیات ابتدایی را نیز مورد بررسی قرار داده تا این دسته از عزیزان نیز بتوانند از این مقاله برای آموزش تکنیک های پرایس اکشن استفاده کنند. بسیاری از نکات ارائه شده در‌بخش اول مقاله حتی در سایر روش‌ها و استراتژی های به کار گرفته شده برای بازارهای مالی قابل استفاده است. با توجه به اینکه نکات بسیار مهمی را در این بخش ارائه کردیم، از این رو حتماً باید با دقت بسیار بالا آنها را مطالعه کرده و به ذهن بسپارید.

در‌بخش دوم پیش نیاز‌های اصلی مورد نیاز برای معامله‌گری با تکنیک های پرایس اکشن را مورد بررسی قرار دادیم.  در این بخش شما با الفبای آموزش پرایس اکشن آشنا شدید. مطالعه این بخش نیز به جهت اهمیت اطلاعات ارائه شده بسیار مهم خواهد بود. در نهایت نوبت به معرفی و تشریح تکنیک های پرایس اکشن و همچنین بهترین استراتژی های  پرایس اکشن رسید. اکنون شما با کمی تمرین و دقت به نکات ارائه شده میتوانید یکی از بهترین استراتژی های مورد استفاده در بازارهای مالی را در اختیار داشته باشید. با دقت به استراتژی های عنوان شده حتی دیگر نیاز به سایر روش‌ها و استراتژی ها هم نخواهید داشت. تنها کلید گمشده این مقاله برای کاربران و افرادی که ترجیح می‌دهند در بازارهای مالی به موفقیت برسند، تمرین و ممارست و استفاده مکرر این تکنیک ها در بازار است.

موسسه کانون بورس با سالها تجربه در زمینه ارائه بهترین و حرفه‌ای‌ترین دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال و بهترین استراتژی های پرایس اکشن، این امکان را برای شما عزیزان فراهم آورده است تا بتوانید با شرکت در این دوره‌ها علاوه بر آموزش بیش از پیش پرایس اکشن و سایر استراتژی های مورد استفاده در بازارهای مالی، در کنار اساتید معروف و با تجربه این روش‌ها را بارها و بارها تمرین کنید. ترکیب مطالعه این مقاله و استفاده از تمرین‌های ارائه شده در کلاس‌های حضوری در کانون بورس می‌تواند یک قدم بزرگ مالی در زندگی شما باشد. قدمی که در انتها به درآمدهای دلاری قابل توجه منتهی شده و می‌تواند شما را برای همیشه از کارهای روزانه بی‌نیاز سازد. برای یک قدم بسیار بزرگ با آموزش پرایس اکشن در کانون بورس با شما همراه هستیم.

سوالات متداول درباره پرایس اکشن

پرایس اکشن چیست؟

تحلیل روند یک نمودار بر اساس تغییرات قیمت و بدون استفاده از اندیکاتورها اصطلاحا پرایس اکشن نامیده می شود.

آیا پرایس اکشن استراتژی قدرتمندی است؟

استراتژی های پرایس اکشن از قدرتمندترین استراتژی های تحلیل بازار بورس، فارکس و بازار ارز دیجیتال هستند.

مزیت های پرایس اکشن چیست؟

ورود سریع به بازار، تشخیص بهترین نقاط ورود و خروج، عدم نیاز به استفاده از اندیکاتورها و قدرت بالا

از استراتژی پرایس اکشن در چه بازاری می توان استفاده نمود؟

در تمام بازارهای مالی از جمله بازار بورس تهران، بورس خارج، بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال می توان از این استراتژی استفاده کرد.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: