ضمن تبریک سال نو، به اطلاع می رساند از تاریخ 26 اسفند ماه 1402 لغایت 25 فروردین ماه 1403، تمامی کلاس های حضوری کانون بورس برگزار نخواهند شد.
لوگو کانون بورس
نوروز مبارک

آموزش نوسان گیری در بورس | ۲۵ نکته حرفه‌ای نوسان گیری

آموزش نوسان گیری در بورس
شما در حال مطالعه مقاله ۲۱ از ۳۸ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

آموزش نوسان گیری در بورس یکی از حرفه‌ای‌ترین آموزش های مربوط به بازار بورس ایران است که در صورتی که بتوانید تسلط کافی روی روش ها و ایده های مربوط به این روش پیدا کنید خیلی راحت امکان رسیدن به درآمدهای قابل توجه در بازه های زمانی کوتاه مدت را خواهید داشت. اما نوسان گیری در بورس ایران چیست و چگونه می‌توانیم از این روش به درآمد برسیم؟ شایعات و تصورات غلط بسیار زیادی درباره نوسان گیری در بازارهای سرمایه وجود دارد که بسیاری از این شایعات اشتباه بوده و کاربران با استناد به آنها وارد چالش‌های بسیار بزرگی در سرمایه‌گذاری‌های خود می‌شوند. در این مقاله از سری مقالات آموزش رایگان بورس هم‌زمان با بررسی تمام ترفندها و نکات حرفه‌ای برای نوسان گیری در بازار بورس تهران سعی داریم تا این تصورات اشتباه را نیز از ذهن شما دور کنیم.

نکات کلیدی مقاله:

  • نوسان گیری یکی از حرفه‌ای‌ترین و تخصصی‌ترین روش های درآمدزایی در بازار بورس ایران است که استفاده از این روش نیاز به دانش تحلیلی فوق‌العاده قدرتمندی خواهد داشت.
  • تحلیل تکنیکال اصلی‌ترین پایه لازم برای نوسان گیری در بازار سرمایه است.
  • اقدام به نوسان گیری از سهم های مختلف در بازار سرمایه بدون داشتن دانش و پیش نیازهای لازم خطرات بسیار زیادی برای شما به دنبال خواهد داشت.
  • سیگنال های نوسان گیری در بازار بورس در بسیاری از مواقع اشتباه هستند و اتکا به این سیگنال ها باعث بروز چالش های بسیار زیادی در معاملات شما در بازار سرمایه خواهد شد.
راهنمای مطالعه نمایش

 

نوسان گیری در بورس چیست

نوسان گیری در بورس

آموزش نوسان گیری در بازار بورس ایران را با ارائه مطالب ابتدایی و مفاهیم اولیه برای سرمایه گذاری در بازار آغاز می‌کنیم. در ابتدا نیز لازم است تا شما بدانید نوسان گیری در بورس چیست و این روش چگونه به وجود آمده است؟ همان‌طور که می دانید قیمت سهم های مختلف در بازار سرمایه به صورت زیگزاگ حرکت می‌کند. در روندهای صعودی بخش اعظم حرکت به سمت بالا و بخش کوچک حرکت که از آن به عنوان اصلاح یاد می شود به سمت پایین است. در روندهای نزولی بخش اعظم حرکت به سمت پایین و بخش اصلاح قیمت به سمت بالا است.

اگر شما یک سهم را در قیمت پایین خریداری کرده و در قیمت بالاتر به فروش برسانید اصطلاحاً در حال نوسان گیری در بازار بورس هستید. البته نوسان گیری در بازار سرمایه معمولاً در یک بازه زمانی مشخص صورت می‌پذیرد و قرار نیست شما ماه‌ها یا سال‌ها سهام مورد نظر را در حساب کاربری خود در کارگزاری بورس نگهداری کنید.

در روندهای صعودی در آغاز حرکت موج اصلی بایستی اقدام به خرید سهام مورد نظر کرده و در انتهای همان موج و قبل از شروع به اصلاح برای خروج از بازار اقدام کنید. در روندهای نزولی نیز در شروع اصلاح بازار اقدام به خرید سهام مورد نظر کرده و در انتهای اصلاح برای خروج از بازار اقدام کنید.

این تعریف ساده‌ترین تعریف برای نوسان گیری در بازار سرمایه است. نوسان گیری در بازار سرمایه در بازه‌های زمانی خیلی کوتاه مدت در حد چند ساعت و هم در بازه های زمانی یکی دو هفته انجام می‌پذیرد. اصطلاحاً به سرمایه‌گذاری هایی که در آن سرمایه گذار یک سهم را بیش از دو هفته نگهداری می‌کند خیلی عنوان نوسان گیری اطلاق نمی‌شود.

اهمیت آموزش نوسان گیری در بورس چیست

دربند قبلی درک کردید که نوسان گیری در بورس چیست و چگونه می‌توان از این روش به درآمد در بازار رسید. اما اهمیت آموزش نوسان گیری در بازار سرمایه کجاست؟ همان طور که می دانید اقدام به سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام در بازار بورس بدون داشتن دانش تحلیلی لازم اشتباه بسیار بزرگی است و می‌تواند خطرات بسیار زیادی بر روی سرمایه‌های شما به دنبال داشته باشد. دقت کنید که اهمیت آموزش نوسان گیری در بازار بورس به دلیل حساسیت‌های بسیار زیاد این روش درآمدزایی بیشتر از سایر روش‌ها است. کوچک ترین اشتباهی در روند معاملات می‌تواند فاجعه به بار آورده و سرمایه قابل توجه را به باد دهد.

البته بسیاری از کاربران بدون داشتن آموزش های لازم و تنها با تکیه بر سیگنال نوسان گیری در بورس به دنبال استفاده از این روش برای درآمدزایی در بازار هستند که هنوز فرد موفقی در این شرایط در بازار دیده نشده است. توصیه می‌کنیم که به صورت پایه‌ای آموزش نوسان گیری در بازار بورس را پشت سر گذاشته و سپس با تمرین و رسیدن به تسلط کافی برای این روش سرمایه گذاری اقدام کنید.

آموزش نوسان گیری در بورس برای چه کسانی لازم است؟

آموزش نوسان گیری در بورس برای چه کسانی مناسب است و چه کسانی می‌توانند از این روش به درآمدهای قابل توجه در بازار برسند؟ قبل از هر چیزی بایستی یادآوری کنیم که استفاده از این روش درآمد زایی در بازار سرمایه نیاز به شرایط خاصی دارد. جدای از بحث میزان سرمایه در دسترس که در ادامه به صورت کامل به آن خواهیم پرداخت، لازم است تا کاربران روحیات لازم برای انجام معاملات به شکل نوسان گیری در بازار سرمایه را نیز داشته باشند.

  • داشتن روحیه ریسک پذیری بسیار بالا
  • قدرت کنترل احساسات در شرایط های مختلف بازار بورس
  • امکان کنار آمدن با ضررهای کوتاه مدت در انجام معاملات نوسان گیری
  • کنترل حرص و طمع در شرایط مختلف بازار

چهار ویژگی مهمی هستند که حتماً سرمایه گذاران که به دنبال سرمایه گذاری به روش نوسان گیری هستند باید آنها را داشته و یا در خود تقویت نمایند. واقعیت این است که هیچ فردی در شروع ورود خود به بازار بورس چنین ویژگی هایی ندارد و عملاً برای تقویت آنها بایستی تمرین و آموزش های لازم پشت سر گذاشته شود. برخی از افراد به کل دارای روحیاتی هستند که به هیچ وجه با آموزش هم نمی‌توان چنین شرایط و ویژگی هایی در آنها ایجاد کرد که برای این افراد نوسان گیری در بازار سرمایه اصلاً روش مناسبی برای درآمدزایی نیست.

نکته مهم دیگری که در این باره باید به آن اشاره داشته باشیم، در بسیاری از سایت ها و مقالات تبلیغات گسترده‌ای برای ورود به عرصه نوسان گیری در بازار سرمایه انجام می پذیرد که این تبلیغات در اکثر مواقع مبالغه است. رسیدن به سودهای صد برابری در یک ماه، هر هفته ۱۰ درصد سود کنید، با نوسان گیری میلیاردر شوید، سیگنال نوسان گیری راه حلی برای میلیاردر شدن در بازار بورس و تبلیغات این چنینی معمولاً با اهداف مشخصی صورت می پذیرد.

اما واقعیت این است که نوسان گیری در بازار سرمایه یک روش فوق‌العاده پرخطر و پر ریسک است و معمولاً درصد کمی از افراد در این روش سرمایه گذاری به موفقیت می رسند. کسی که در تلگرام کانال سیگنال وی آی پی نوسان گیری در بورس ارائه می‌کند عملاً با معاملات خود به جایی نرسیده و دنبال جبران ضرر های خود از طریق سرمایه های سایر افراد است. بی شک تمام کانال های ارائه دهنده سیگنال نوسان گیری چیزی جز یک تبلیغات پوچ نیستند و هیچ ایده و شرایط ایرانی در پشت این کانال های سیگنال دهی نوسان گیری وجود ندارد.

از این رو در ابتدای این مقاله با ارائه این نکات سعی کردیم تا شما را با واقعیت نوسان گیری در بازار بورس آشنا کنیم و یک مسیر کاملاً روشن و واقع‌بینانه برای شما رقم بزنیم. وگرنه شروع مقاله با تبلیغات این چنینی که نوسان گیری می‌تواند شما را در بازار بورس میلیاردر کند چندان برای ما هم چالشی نداشت.

نوسان گیری در بورس

ارزیابی شرایط نوسان گیری در بورس از نظر پتانسیل سوددهی و میزان ریسک

آموزش نوسان گیری در بورس را با بررسی پتانسیل سوددهی و میزان ریسک های وارد بر سرمایه ها در این روش سرمایه گذاری ادامه می‌دهیم. نظر قطعی ما درباره این روش سرمایه گذاری این است که حتی با آموزش های حرفه‌ای هم خیلی ها نمی‌توانند در این شرایط معاملات خوبی داشته باشند و بدون آموزش تمام افراد محکوم به شکست در انجام معاملات خود خواهند بود. اما تصمیم‌گیری درباره شرایط نوسان گیری در بازار سرمایه را به خود شما می‌سپاریم.

برای اینکه بتوانید بهتر درباره شرایط این روش درآمدزایی در بازار بورس تصمیم گیری کنید لازم است مزایا و معایب این روش را در دو کفه ترازو قرار داده و در نهایت با توجه به روحیات خود در سرمایه گذاری برای این تصمیم گیری اقدام کنید. دقت داشته باشید که اگر یک روش سرمایه گذاری هزاران مزیت هم داشته باشد اما با روحیه شما سازگار نباشد عملاً نمی توانید برای موفقیت در آن روش امیدوار بمانید. البته کسب آموزش های حرفه‌ای هم در این مورد بی تاثیر نخواهد بود و ممکن است شما را به شرایط لازم برای موفقیت در روش‌های مختلف سرمایه گذاری نزدیک تر نماید.

مزیت های نوسان گیری در بورس چیست

برای این که بتوانید دید بهتری نسبت به شرایط نوسان گیری در بازار بورس پیدا کرده و یک تصمیم گیری منطقی برای سرمایه گذاری در بازار داشته باشید، بدون هیچ اغراقی و به صورت کاملاً واقع بینانه مزیت ها و معایب نوسان گیری در بازار بورس را با هم مرور می کنیم. در قدم اول برای اینکه با جذابیت‌های این روش سرمایه گذاری آشنا شوید مزیت های این روش را به شرح زیر در نظر داشته باشید:

اصلی‌ترین و مهم‌ترین و البته جذاب‌ترین مزیت نوسان گیری در بازار سرمایه امکان کسب سود در یک بازه زمانی بسیار کوتاه مدت است. تصور کنید که شما در یک روز می‌توانید ۵ تا ۱۰ درصد سود به دست آورید. در علم اقتصاد امروز این میزان سود در یک روز فوق‌العاده است. البته منظور ما از این مزیت مقدار سود حاصل از نوسان گیری نیست بلکه هدف ما معرفی بازه زمانی کوتاه مدت این روش برای رسیدن به سود است. تمام اقدامات شما برای سرمایه گذاری در این روش از ۱ تا نهایت ۱۴ روز به نتیجه خواهد نشست.

دومین مزیت نوسان گیری در بازار سرمایه این است که بازار نیز طبق همین استراتژی‌های این روش حرکت می کند. جالب است که شرایط تغییرات قیمت سهام ها در بازار بورس امکان نوسان گیری در این بازار را فراهم می‌کنند و در نتیجه استراتژی های معاملاتی تعریف شده برای نوسان گیری به نوعی استراتژی های موفق هستند البته نه برای همیشه.

سومین مزیت برای نوسان گیری در بازار سرمایه بازدهی بالای این روش است. بازدهی یک روش سرمایه گذاری در بازارهای مالی مختلف بر اساس دو فاکتور میزان موفقیت و همچنین مدت زمان لازم برای رسیدن به سود سنجیده می شود. از این نظر نوسان گیری در بازار سرمایه شرایط خوبی دارد.

یکی از مهم‌ترین مزیت های نوسان گیری در بازار سرمایه عدم نیاز به روش های تحلیل بنیادی در بازار بورس در این روش است. تکنیک ها و روش های تحلیل بنیادی معمولاً چالش های بسیار زیادی داشته و افراد مخصوصاً در شروع کار خود نمی‌توانند از این تکنیک ها به خوبی استفاده نمایند. از این گذشته استفاده از روش های تحلیل بنیادی در بورس می‌تواند بسیار زمان گیر باشد.

همچنین یکی دیگر از مزیت های نوسان گیری در بازار سرمایه این است که سرمایه شما زمان زیادی درگیر یک سهم یا سرمایه گذاری نخواهد بود. این موضوع مخصوصاً برای کسانی که به سرمایه خود در بازار برای زندگی شخصی نیاز دارند اهمیت بالایی خواهد داشت.

مهم‌ترین و اصلی ترین مزیت های نوسان گیری در بورس را با هم مرور کردیم و سایر مزیت های تعریف شده برای این روش نیز به نوعی زیر شاخه‌ای از همین مزیت ها هستند. احتمالاً در حال حاضر مجذوب این مزیت های بسیار عالی برای نوسان گیری در بازار سرمایه شده‌اید. اما توصیه می‌کنیم که عجله نکنید و در ادامه مقاله نیز با ما همراه باشید.

معایب نوسان گیری در بورس چیست

نوبت به معرفی معایب نوسان گیری در بازار سرمایه می رسد. البته قبل از این که به معرفی تک تک از معایب نوسان گیری در بورس بپردازیم لازم به توضیح است که برخی از معایبی که در ادامه با شما در میان می گذاریم با استفاده از ترفندهایی قابل رفع هستند. از این رو در کنار معرفی معایب، شرایط برطرف کردن آنها را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت تا در نهایت یک سرمایه گذاری مطمئن و ایده‌آل برای شما رقم بزنیم.

عیب ۱:

یکی از اصلی ترین و مهم ترین معایب نوسان گیری در بازار بورس ریسک بسیار بالای سرمایه گذاری این روش است. زیرا همانطور که در یک بازه زمانی بسیار کوتاه مدت ممکن است شما به سود قابل توجهی برسید در همین مدت کوتاه امکان ورود به ضرر نیز برای شما وجود خواهد داشت.

روشهای رفع ایراد:

  • یکی از بهترین و اصلی ترین روش های رفع این عیب در نوسان گیری در بازار سرمایه استفاده از مدیریت سرمایه در بورس است. مدیریت سرمایه باعث می شود تا حتی در صورت ورود به ضرر نیز ضررهای شما بسیار کم شده و در نهایت برایند معاملات شما مثبت باشد.
  • انجام معاملات منظم و پایبندی به حد ضرر از دیگر روش های رفع این عیب در انجام معاملات نوسان گیری در بازار سرمایه است.
  • داشتن یک پلن معاملاتی و پایبند بودن به استراتژی معاملاتی در زمان انجام معاملات روش دیگری است که می‌تواند ریسک انجام نوسان گیری در بازار سرمایه را برای شما کاهش دهد.
  • تمرین و پیدا کردن تسلط کافی به روش های تحلیل تکنیکال برای نوسان گیری در بازار بورس آموزش‌های حرفه‌ای هم از جمله راههای برطرف کردن این ایراد برای شما خواهند بود.

عیب ۲:

نوسان گیری در بازار بورس به شدت به تحلیل تکنیکال وابسته است.

روشهای رفع ایراد:

  • شرکت در دوره های حرفه‌ای آموزش تحلیل تکنیکال میتواند این ایراد را برای شما برطرف سازد.
  • تمرین و امتحان کردن استراتژی های مختلف در حساب کاربری دمو نیز می‌تواند شرایط خوبی از این نظر برای شما به وجود آورد.

عیب ۳:

نوسان گیری در بازار بورس نیاز به کنترل هیجانات و احساسات بسیار قدرتمندی دارد.

روش های رفع ایراد:

  • همراه شدن در ابتدای کار با یک مربی یا استاد که تجربه کافی در انجام معاملات نوسان گیری در بازار بورس را داشته باشد می‌تواند راه حلی مناسب برای برطرف کردن این ایراد باشد.
  • تمرین و پیدا کردن تجربه در انجام معاملات با سرمایه بسیار کم تا حدی می‌تواند امکان کنترل هیجانات و احساسات را در هنگام نوسان گیری برای شما مقدور سازد.

عیب ۴:

بالا رفتن کارمزد های معاملاتی در نوسان گیری در بازار سرمایه

روش های رفع ایراد:

  • انجام معاملات سودده راه حل اصلی برای از بین بردن ضرر ناشی از پرداخت کارمزد های معاملاتی در نوسان گیری است.

مقایسه نوسان گیری در بورس با خریدهای طولانی مدت

در دو بند قبلی سعی کردیم تا مزایا و معایب نوسان گیری در بازار سرمایه را با شما در میان بگذاریم تا خودتان با شناخت کافی بتوانید برای اتخاذ روش سرمایه گذاری اقدام کنید یا خیر. همچنین در بررسی معایب نوسان گیری در بورس نیز سعی کردیم تا روش های برطرف کردن معایب موجود را نیز به شما بگوییم. واقعیت این است که اگر شما تمهیدات لازم برای رفع ایرادات و معایب این روش سرمایه گذاری را در نظر نگیرید عملاً امکان رسیدن به موفقیت برای شما بسیار سخت خواهد شد. از این رو توصیه می کنیم که یا سراغ این روش سرمایه گذاری نروید و یا اگر می روید حتماً تمام شرایط و جوانب را برای جلوگیری از به وجود آمدن این معایب در معاملات خود در نظر بگیرید.

اما برای نتیجه گیری درست و صحیح لازم دانستیم تا یک مقایسه میان دو روش سرمایه گذاری نوسان گیری و خرید و فروش در بازه های زمانی طولانی مدت در بازار بورس برای شما داشته باشیم.

اولاً که نوسان گیری نیاز به خواباندن طولانی مدت سرمایه ندارد و شما در بازه زمانی کوتاه مدتی می‌توانید سرمایه های خود را به صورت کامل از بازار خارج کنید اما در روش خرید و فروش طولانی مدت عملاً سرمایه های شما تا مدت زمان قابل توجهی بر بازار بورس باقی خواهد ماند.

به دلیل تورم بسیار زیادی که اقتصاد کشور ما دارد روند کلی قیمت سهام ها در بازار بورس در بازه‌های زمانی بیش از ۵ سال معمولاً صعودی است و شما در این مدت با احتمال بسیار زیاد معاملات سودده خواهید داشت اما در نوسان گیری احتمال رسیدن به سود کمتر است.

در روش نوسان گیری لازم است تا شما در طول مدت معامله در بازار فعال باشید و زمان بسیار زیادی صرف بررسی شرایط هر کدام از سهم ها چه قبل از معامله و چه بعد از معامله کنید. اما در روند خرید و فروش طولانی مدت عملاً نیازی به این موضوع نخواهید داشت.

نوع سهم هایی که برای نوسان گیری مناسب هستند با سهم هایی که برای خرید و فروش طولانی‌ مدت مناسب هستند با یکدیگر متفاوت است و شما باید از استدلال ها و استراتژی های مختلفی برای هر کدام از این روش ها استفاده کنید.

سرمایه گذاری با سرمایه بسیار کم در روش خرید و فروش طولانی مدت عملا نمی تواند سود خوبی برای شما به دنبال داشته باشد. رسیدن به سودهای حتی بیش از ۲۰۰ درصدی نیز بعد از گذشته ۵ تا ۶ سال مزیت خاصی برای سرمایه های کم نخواهد بود. اما در نوسان گیری شرایط متفاوت است و شما می‌توانید با توجه به نرخ سود مرکب با همان سرمایه کم نیز به سود قابل توجهی برسید.

به صورت کلی انجام معاملات در روش نوسان گیری پیچیده‌تر است و چالش‌های بسیار بیشتری پیش روی معامله گران و تحلیلگران قرار خواهد گرفت اما در خرید و فروش طولانی مدت شرایط متفاوت است.

در خرید و فروش طولانی مدت لازم است تا شما تمام استدلال های بنیادی مربوط به هر یک از سهم ها را نیز در نظر بگیرید تا در نهایت در انتخاب سهم مورد نظر بهتر عمل کنید.

با بررسی این تفاوت ها و این تمایز ها اکنون به خوبی می‌توانید درک کنید که شرایط برای انجام معاملات نوسان گیری در بورس چگونه است و چه وضعیتی پیش روی شما قرار خواهد گرفت. مزیت های زیاد برای سوددهی جذاب و در عین حال کاهش ها و ریسک های بیشتر کلماتی هستند که به خوبی می‌توانند نوسان گیری در بورس را برای شما تعریف نمایند و آن را نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاری در این بازار مشخص‌تر کنند. هر چند معامله گری با استفاده از روش‌های تحلیلی مانند تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال به هیچ وجه قمار نیست اما اگر بخواهیم مقایسه میان خرید و فروش طولانی مدت با نوسان گیری داشته باشیم نوسان گیری مشخصات نزدیک تری به قمار دارد و احتمال بروز شکست در آن بیشتر است. البته این موضوع کاملاً منطقی است زیرا همیشه رسیدن به سود های بیشتر در بازه های زمانی کوتاه مدت تر ریسک بالاتری نه در بازار بورس را که در هر بازار دیگری به دنبال دارد.

برای درک هرچه بهتر این موضوع می‌توانیم یک مقایسه ساده با بازار خودرو داشته باشیم. خرید و فروش طولانی مدت در بازار بورس دقیقاً مشابه این است که شما یک خودروی معمولی را ۵ سال پیش خریداری میکردید. بدترین خودرو های موجود در بازار نیز از پنج سال پیش تا کنون چندین برابر افزایش قیمت داشته اند. اما دلال هایی در بازار خودرو وجود دارند که کل روند خرید و فروش خودرو برای آنها ممکن است در کمتر از چند روز به پایان برسد و سود مناسبی هم از این فرآیند به دست آورند. با این حال این دسته از افراد نیاز به تلاش بیشتری داشته و همچنین با چالش های بیشتری نیز روبرو خواهند بود.

نوسان گیری در بورس

برای نوسان گیری در بورس چقدر سرمایه نیاز داریم؟

یکی از مهم‌ترین چالش هایی که برای ورود به روش سرمایه گذاری نوسان گیری باید آن را پشت سر بگذارید، انتخاب مقدار سرمایه برای وارد کردن در انجام معاملات است. انتخاب سرمایه برای نوسان گیری در بازار بورس از چند جهت اهمیت پیدا می کند. اگر شما شرایط خوبی از این نظر برای حساب معاملاتی خود در نظر نگیرید خیلی زود دچار چالش خواهید شد و ممکن است حتی در صورت اتخاذ استراتژی های مناسب و ایده‌آل نیز باز هم با شکست روبرو شوید. به صورت کلی بر خلاف استراتژی معاملاتی طولانی مدت در نوسان گیری مقدار سرمایه اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند.

در حال حاضر افراد بسیار زیادی هستند که با وجود داشتن دانش تحلیل تکنیکال قدرتمند برای انجام معاملات نوسان گیری نمی‌توانند به سود مناسبی برسند و خیلی زود با شکست از بازار خارج می‌شوند. دلایل بسیار زیادی را برای این مهم می‌توان برشمرد که یکی از مهم‌ترین این دلایل نداشتن سرمایه مناسب برای نوسان گیری در بازار بورس است. در آغاز و در جهت مقابل برخی از افراد نیز با سرمایه های بسیار کم به امید رسیدن به سودهای میلیاردی وارد چرخه نوسان گیری در بازار سرمایه شده و این دسته از افراد نیز همان مقدار سرمایه های خود را نیز به باد می دهند.

با توجه به چالش‌های بسیار زیادی که انتخاب مقدار سرمایه برای انجام معاملات نوسان گیری در بورس دارد از این رو بر آن شدیم تا یک توضیح کامل و شفاف درباره این موضوع برای شما ارائه کنیم. برای این منظور ابتدا به بررسی شرایط نوسان گیری در بازار سرمایه با سرمایه های کم و سپس با سرمایه های زیاد خواهیم پرداخت و در نهایت یک نتیجه گیری کلی از این توضیح برای شما ارائه خواهیم داد.

نوسان گیری در بورس با سرمایه کم

قبل از هر چیزی لازم به توضیح است که مقدار سرمایه از نظر کم و زیاد بودن در بازار بورس تحت تاثیر زمان متغیر است. شاید اگر حدود ۵ سال پیش اقدام به نگارش این مقاله می کردیم یک سرمایه ۱۰ میلیون تومانی سرمایه نسبتاً مناسب و خوبی در بازار بورس بود اما در حال حاضر این چنین نیست. از این رو ممکن است سرمایه که اکنون به عنوان یک سرمایه خوب در بازار شناخته می‌شود در آینده دچار همین چالش گردد.

معیارهای مختلفی برای انتخاب مقدار سرمایه در بازار بورس وجود دارد. در بررسی که در این مقاله داریم سرمایه های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان را به عنوان سرمایه کم تلقی می‌کنیم و سرمایه های بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان را به عنوان سرمایه های قابل توجه در نظر می‌گیریم. البته که این موضوع خود نیز چالش های خاص خود را داشته و بایستی شما بر اساس شرایط سرمایه گذاری مورد نظر معیار مناسبی از این نظر برای خود در نظر بگیرید.

وقتی شما با سرمایه کم وارد چرخه نوسان گیری در بازار بورس می شوید با شرایط و چالش های زیر رو به رو خواهید شد:

اولاً اینکه وقتی سرمایه شما در بازار بورس کم باشد عملاً نمی توانید به تعداد معاملات خیلی زیادی وارد شوید و بایستی مقدار معامله خود را در چند سهم محدود کنید. از این رو ممکن است در زمان هایی فرصت معاملاتی خوبی در یک سهم برای شما به وجود آید اما نقدینگی لازم برای انجام معامله بر روی آن را نداشته باشید.

چالش بعدی این است که معمولاً سود های حاصل از نوسان گیری در بازار بورس در هر معامله کمتر از ۱۰ درصد است. ۱۰ درصد سود برای یک سرمایه گذاری ۵ میلیون تومانی تنها ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود که البته باید مقدار کارمزد را نیز از این سود کم کنید. هرچند رسیدن به ۱۰ درصد سود برای یک معامله شرایط بسیار ایده‌آلی است اما ۵۰۰ هزار تومان مبلغ قابل توجهی در بازار امروز نیست و شما مجبور هستید ده ها مورد از این پانصد هزار تومان را برای خود رقم بزنید تا در نهایت به سود قابل توجه برسید.

سرمایه کم باعث می‌شود تا هیجانات معامله‌گر بیشتر شده و امکان کنترل احساسات در زمان انجام معاملات برای وی کمتر شود. با توجه به اینکه حتی در صورت رسیدن به درصد سود قابل ملاحظه در یک معامله سود معامله گر از نظر ریالی چندان بالا نخواهد بود از این رو معامله گر همیشه در تلاطم انتخاب معاملات بیشتر و سرمایه گذاری های پر ریسک تر خواهد بود. از این رو به نوعی معامله گری با سرمایه کم ریسک معاملات شما را نیز افزایش می دهد.

یک نکته مثبت در ورود به روش سرمایه گذاری نوسان گیری در بازار سرمایه با سرمایه کم این است که شما می‌توانید کنترل خوبی بر روی سیستم مدیریت سرمایه در انجام معاملات خود داشته باشید. به صورت کلی انجام معاملات با سرمایه کم استرس کمتری ایجاد می کند زیرا حتی در صورت از بین رفتن تمام مبلغ در نظر گرفته شده در یک معامله نیز شرایط برای شما چندان پیچیده نخواهد شد. با وجود حد ضرر و سیستم مدیریت سرمایه این ضررها نیز در نهایت بسیار ناچیز خواهند شد و برای شروع انجام معاملات می‌تواند بهترین گزینه برای افراد تازه‌کار باشد.

نوسان گیری در بورس با سرمایه زیاد

شرایط و وضعیت‌های پیش رو در انجام معاملات نوسان گیری در بازار سرمایه با سرمایه کم را با هم بررسی کردیم و حالا نوبت رسیده تا این شرایط را برای سرمایه های زیاد نیز مورد بررسی قرار دهیم. هدف ما از ارائه این نکات آموزش نوسان گیری در بورس به صورت کاملاً حرفه‌ای و در نهایت اتخاذ یک روش معاملاتی عالی برای کاربران است. از این رو توصیه می کنیم که به این نکات به دید نکات آموزشی و تحلیل گری حرفه‌ای نگاه کنید. صرف مطالعه روزنامه وار این نکات به هیچ دردی از شما در معاملات بازار بورس نخواهد خورد.

وقتی شما با سرمایه زیاد به دنبال نوسان گیری در بازار بورس باشید با شرایط و وضعیت های زیر رو به رو خواهید شد:

اولاً این که حتی رسیدن به یک سود کم در یک معامله از نظر میزان درصد باز هم می‌تواند مبلغ قابل توجهی برای شما به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال ۵ درصد سود از انجام یک معامله ۲۰۰ میلیون تومانی می‌تواند سود ۱۰ میلیون تومانی را برای شما ایجاد کند که هرچند به نسبت سرمایه خیلی زیاد عدد قابل توجهی نیست اما با این حال سود خوبی برای یک معامله محسوب می‌شود و برای وضعیت روحی و روانی معامله گر راضی‌کننده خواهد بود. در حال حاضر افراد زیادی در بازار سرمایه هستند که در انجام یک معامله به سود های ۵۰۰ میلیون تومانی هم می‌رسند.

نکته دوم در انجام معاملات نوسان گیری با سرمایه زیاد در بازار بورس استرس‌های ناشی از نوسانات قیمت سهم مخصوصاً در شروع انجام معاملات است. زیرا افزایش و کاهش قابل توجه سرمایه ها می‌تواند استرس فوق‌العاده سنگینی را در روحیه فرد ایجاد کند. وقتی با یک نوسان ۱۰ درصدی ۵۰۰ میلیون تومان از سرمایه شما در ضرر قرار گرفته باشد عملاً امکان تحمل چنین شرایطی برای هرکسی مقدور نخواهد بود. بارها و بارها شنیده‌ایم که افراد زیادی در شروع انجام معاملات خود در بازار به دلیل عدم تحمل کافی مجبور به استفاده از خدمات درمانی شده‌اند.

سرمایه زیاد همچنین نیاز به بررسی پیچیدگی های زیادی برای سیستم مدیریت سرمایه نیز دارد. هر چقدر سرمایه بیشتر می‌شود لازم است تا از تکنیک های مدرن‌تری برای مدیریت سرمایه استفاده شده و از این گذشته کنترل دقیقی روی تمام معاملات انجام پذیرد. در غیر این صورت ممکن است شرایط به خوبی پیش نرود.

نوسان گیری در بورس

نتیجه گیری از مقدار سرمایه مورد نیاز برای نوسان گیری

در نهایت قرار شد تا یک نتیجه گیری از مقدار سرمایه مورد نیاز برای نوسان گیری در بورس داشته باشیم. این بخش از آموزش نوسان گیری در بورس اهمیت بسیار زیادی دارد و حتماً شما باید دقت کافی به نکات ارائه شده در این باره داشته باشید. برای این منظور نتیجه گیری های لازم را به صورت چند نکته با شما در میان می گذاریم و در نهایت با توجه به شرایط موجود تصمیم گیری به عهده شما خواهد بود:

اگر تجربه خیلی زیادی در نوسان گیری در بازار سرمایه نداشته و به نوعی در این روش معاملاتی تازه کار محسوب می شوید بهتر است با سرمایه کم وارد این روش سرمایه گذاری شوید. دقت کنید که شرایط سرمایه گذاری در نوسان گیری با سرمایه گذاری های طولانی مدت متفاوت است و حتی در صورت داشتن تجربه بالا در خرید و فروش طولانی ‌مدت سهم ها باز هم برای ورود به نوسان گیری بهتر است با سرمایه کم کار را آغاز کنید.

به مرور و با افزایش میزان تجربه می‌توانید مقدار سرمایه اولیه خود را بیشتر کرده و با ریسک بالاتری وارد معاملات شوید.

کسانی که علاقه دارند تا از همان نقطه شروع با سرمایه قابل توجه وارد بازار بورس شوند بهتر است در کنار دانش تحلیل تکنیکالی از یک مربی و استاد با تجربه در این باره کمک بگیرند.

هر چند روش نوسان گیری در بازار سرمایه به‌خودی‌خود ریسک های بسیار جدی دارد اما با استفاده از نکات بیان شده در روانشناسی بازار بورس و همچنین با اتکا به سیستم مدیریت سرمایه در بورس بهتر است ریسک های این روش سرمایه گذاری را برای خود به حداقل برسانید.

آموزش نوسان گیری در بورس به صورت حرفه‌ای

آموزش نوسان گیری در بورسبعد از بیان مفاهیم اولیه و نکات بسیار مهم برای شروع معاملات نوسان گیری در بازار سرمایه حالا نوبت به آموزش حرفه ای این روش معامله گری در بازار می رسد. دقت داشته باشید که هدف ما از ارائه نکاتی که در ادامه با شما در میان می گذاریم پرورش سرمایه گذاران نوسان گیر در بازار بورس نیست؛ زیرا ورود به چرخه نوسان گیری تنها با مطالعه یک مقاله به هیچ وجه نمی تواند شرایط خوبی برای شما به دنبال داشته باشد و حتی ممکن است چالش‌های زیادی را نیز در سرمایه گذاری شما ایجاد کند. اما با این حال آموزش نوسان گیری در بورس را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا:

  • افراد تازه کار که به تازگی در صدد ورود به انجام معاملات نوسان گیری هستند شناخت کافی اولیه نسبت به شرایط این روش سرمایه گذاری پیدا نمایند و انتخاب بهتری برای معامله گری در بازار بورس داشته باشند.
  • افرادی که آموزش ‌های اولیه نوسان گیری در بازار سرمایه را پشت سر گذاشته و اکنون قدم های اول در این روش سرمایه گذاری را برداشته‌اند با مطالعه این آموزش‌ها درک خود را نسبت به این روش بالاتر برده و همچنین قدرت بیشتری در معاملات خود داشته باشند.
  • افراد با تجربه و حرفه‌ای که ممکن است چالش هایی در حین انجام معاملات خود داشته باشند با استفاده از این نکات شرایط را برای خود بهینه تر کنند.
  • افراد موفق در نوسان گیری در بازار سرمایه نیز نکات بیشتری را برای انجام معاملات خود فرا گرفته و معاملات خود را از این هم بهتر نمایند.
  • آموزش نوسان گیری در بورس با چالش های بسیار زیادی همراه است و تلاش و تمرین زیادی لازم دارد اما با این حال در صورتی که تسلط کافی به این روش معاملاتی پیدا کنید خیلی زود می‌توانید درآمد ثابت قابل توجهی برای خود رقم بزنید.

اصطلاحاتی که باید درباره نوسان گیری در بورس بدانید

اولین مرحله از آموزش نوسان گیری در بورس معرفی اصطلاحات رایج درباره این روش معامله گری است. البته در مقاله اصطلاحات رایج بورس به صورت کم و بیش به معرفی اصطلاحات کلی مربوط به این بازار برای شما پرداختیم و اکنون تنها قصد داریم اصطلاحات حرفه‌ای و تخصصی مربوط به نوسان گیری را با شما در میان بگذاریم. دقت داشته باشید که آشنایی با این اطلاعات باعث می شود تا شما از همان روز اول به صورت کاملاً حرفه‌ای وارد معاملات نوسان گیری خود شده و با چالش‌های ابتدایی در این روش معاملاتی روبرو نباشید.

احتمالاً بسیاری از شما با این دسته از اصطلاحات آشنا هستید و تا حدی می دانید که مفهوم آنها دقیقاً در کجا قابل استفاده است اما با این حال هم برای کسانی که به تازگی وارد معاملات بازار بورس شده و شناخت کافی نسبت به این اصطلاحات ندارند و هم برای کسانی که ممکن است اطلاعات خود را در این باره به روز نکرده باشند لازم دانستیم تا این اصطلاحات را مرور کنیم.

دامنه محدودیت نوسان در بورس

به عنوان اولین مورد بایستی به دامنه محدودیت نوسان در بورس اشاره داشته باشیم. این اصطلاح از جهات مختلفی برای انجام معاملات نوسان گیری اهمیت خواهد داشت یکی از مهم‌ترین آنها تعیین میزان حداقل و حداکثر ضرر و سود در یک روز معاملاتی در بازار است. دامنه محدودیت نوسان قیمت در بورس اصطلاحاً به حداکثر میزان نوسان ممکن قیمت یک سهم در هر روز معاملاتی نسبت به قیمت پایانی آن سهم در روز گذشته اطلاق می شود. در واقع قیمت هر سهم در هر روز معاملاتی در بازار بورس تنها می‌تواند مقدار مشخصی به سمت بالا صعود کرده و یا به سمت پایین نزول نماید.

در حال حاضر حداکثر مقدار نوسان یک سهم در بازار بورس آخرین به روز رسانی سازمان بورس ۶ درصد است. البته هنوز این ۶ درصد برای تمام سهم ها اعمال نشده و در برخی از تابلوهای بازار فرابورس نیز این میزان کمتر است. اما با این حال لازم دانستیم تا حداکثر میزان نوسان قیمت یک سهم را برای شما بازگو کنیم. اگر شما این دسته از سهم ها را برای نوسان گیری انتخاب کرده باشید عملاً در طول روز امکان رشد و نزول ۶ درصدی قیمت سهم شما نسبت به قیمت پایانی روز قبل وجود خواهد داشت.

البته شایان ذکر است که انتخاب سهم هایی با حداکثر محدودیت دامنه نوسان ۶ درصدی ممکن است ریسک معاملات شما را بیشتر نماید و از طرف دیگر پتانسیل سوددهی را برای شما نیز افزایش خواهد داد.

نوسان گیری در بورس


حداقل و حداکثر میزان ضرر و سود در یک روز در بورس

دومین نکته ای که برای شما که به دنبال آموزش نوسان گیری در بازار بورس ایران هستید باید به آن اشاره داشته باشیم حداقل و حداکثر میزان ضرر و سود در یک روز معاملاتی حاصل از این نحوه سرمایه گذاری است. حداقل و حداکثر میزان سود و ضرر از این جهت اهمیت دارد که شما بدانید در یک روز معاملاتی ممکن است چه مقدار سرمایه خود را از دست بدهید و یا اگر بازار روی خوش به شما نشان دهد چه مقدار به سود برسید. البته شما باید باهوش باشید و هر دو طرف این موضوع را به صورت همزمان در نظر بگیرید تا هم از سودهای بازار که منتظر شما هستند مغرور نشوید و هم ضرر های سنگین شما را از این بازار دور نگه ندارد.

همانطور که در بند قبلی به آن اشاره کردیم در حال حاضر حداکثر محدودیت دامنه نوسان در معاملات بازار بورس ۷ درصد است. به این معنا که یک سهم نسبت به قیمت پایانی روز قبل خود حداکثر می‌تواند ۷ درصد افزایش یا ۷ درصد کاهش را تجربه کند. البته این موضوع برای تمام سهم‌ها صادق نیست و تنها برخی از آنها شرایط این چنینی دارند. اما با توجه به اینکه به دنبال معرفی حداکثر میزان سود و ضرر در یک روز معاملاتی به شما کاربران هستیم از این رو لازم است تا سهامی را برای شما تجزیه و تحلیل کنیم که حداکثر امکان سود و ضرر در آن وجود داشته باشد.

اگر شما چنین سهامی را در صف فروش یک روز معاملاتی بخرید و آن را در صف خرید بفروشید با احتساب یک و نیم درصد کارمزد معاملاتی مربوط به انواع کارگزاری بورس شما می‌توانید به سود ۱۲.۵ درصد برای معامله خود دست یابید. در شرایط برعکس اگر شما در صف خرید اقدام به ورود به یک معامله در بازار بورس نمایید و در همان روز معاملاتی در صف فروش معامله خود را خاتمه دهید، با فرض یک و نیم درصد کارمزد معاملاتی مربوط به کارگزاری ها حداکثر میزان ضرر ناشی از این معامله ۱۵.۵ درصد خواهد بود. اختلاف ایجاد شده در حداکثر میزان سود و حداکثر میزان ضرر در یک روز معاملاتی در بازار بورس به دلیل این است که کارمزد با ضرر های شما جمع می شود اما از سود های شما کم می گردد.

این موضوع پتانسیل بسیار بالای بازار بورس برای سودآوری و همچنین زیان رساندن به معاملات کاربران را نشان می دهد و اگر شما قدرت کافی برای استفاده از بهترین سبک های تحلیل تکنیکال را نداشته باشید ممکن است با ضررهای بسیار سنگینی روبرو شده و نتوانید معاملات خود را به سمت سودآوری پیش ببرید.

نوسان گیری در بورس در حمایت ها

یکی از بهترین نقاط برای شروع معاملات نوسان گیری در بازار بورس ایران حمایت ها هستند. اگر با تحلیل تکنیکال آشنا باشید می دانید که حمایت ها محل های بسیار مستعدی برای برگشت قیمت بوده و اگر شما در چنین شرایطی حداقل برای یک سود متوسط وارد معاملات خرید شوید می توانید سودآوری فوق العاده جذابی را در بازه های کوتاه مدت برای خود رقم بزنید.

اگر تجربه قابل قبولی در استفاده از روش های تحلیل تکنیکال در معاملات خود در بازار بورس داشته باشید می دانید که نقاط بحرانی معمولاً نقاطی هستند که قیمت قبلا به آنها واکنش نشان داده و احتمال اینکه دوباره به آنها واکنش نشان دهد بسیار زیاد است. البته نه اینکه قیمت به تمام حمایت ها و مقاومت های خود در مسیر واکنش نشان دهد اما تجربه نشان داده که اگر شما بتوانید حمایت های بزرگ و مهم پیش روی قیمت را ترسیم نمایید مسلماً می توانید از آنها برای انجام معامله استفاده کرده و سودآوری قابل توجهی را نیز برای خود رقم بزنید.

وقتی قیمت به یک حمایت بسیار مهم خود در بازار میرسد این احتمال برای آن وجود دارد که شاهد برگشت آن حداقل برای چند درصد باشیم. در واقع منظور ما این است که هر حمایتی قرار نیست بازار را به صورت کامل برگرداند و آن را از روند نزولی به روند صعودی تبدیل کند اما حمایت ها می‌توانند حداقل برای چند کندل شرایط لازم برای انجام یک معامله خرید را برای کاربران فراهم آورند و اگر شما بتوانید چنین معاملاتی را در بازار شکار کنید می توانید از آنها برای نوسان گیری در بورس استفاده نموده و معاملات کوتاه مدتی را با سود های قابل توجه به پایان برسانید.

برای این که در این زمینه پیشرفت داشته باشید و شرایط خود را موفق تر نیز نمایید می توانید با کسب تجربه حمایت هایی را در دستور کار معاملاتی خود قرار دهید که قدرت بیشتری دارند و امکان برگشت قیمت از آنها بیشتر است. یا اینکه می توانید همراه با بررسی حمایت یک استراتژی معاملاتی دیگر را نیز مانند الگوهای کندل استیک در بورس به آنها اضافه کرده تا هم درصد موفقیت شما افزایش پیدا کند و هم قدرت معاملاتی بیشتری برای خود رقم زده باشید.

پرواضح است که اگر شما در همین روش معاملاتی تجربه بسیار زیادی به دست آورده و بتوانید مهارتهای خود را به صورت کامل تقویت نمایید با گذشت زمان این تجربه به کار شما خواهد آمد و می توانید خود را از انجام معاملات زیان‌آور کاملا دور نگه دارید. به همین دلیل است که معامله گران قدیمی و با سابقه بازار بورس معمولاً از روش های خیلی زیادی برای انجام معاملات خرید خود استفاده نکرده و تنها با اتکا به یک یا چند روش مختصر معاملات خود را پیاده سازی می نمایند. این اقدام آنها بیشتر از این جهت است که در دراز مدت بتوانند تسلط بیشتر و کامل تری به استراتژی معاملاتی خود به دست آورده و تمام جزئیات آن را به صورت کامل درک کنند. شما نیز می‌توانید حتی با استراتژی های بسیار ساده اما با کسب تجربه و کمک شرایطی را برای خود فراهم آورید که از معاملات زیان آور خودداری کرده و تنها معاملاتی را انجام دهید که احتمال موفقیت آنها به میزان قابل توجهی زیاد باشد.

نوسان گیری در بورس با استفاده از کانال ها

اگر با نحوه ترسیم کانال در نمودار قیمت در بازار بورس آشنا باشید از این ابزار نیز می توانید برای نوسان گیری در معاملات خود استفاده نمایید. کانال در واقع باعث می شود تا شما قیمت را به صورت کامل برای خود شرطی سازی کنید و شرطی سازی قیمت نیز باعث می شود تا شما در بازه‌های زمانی کوچک کف و سقف قیمت را بشناسید و بتوانید معاملات خود را به گونه ای پیش ببرید که در کف برای خرید اقدام کرده و در سقف معاملات خود را ببندید.

در یک تایم فریم روزانه ممکن است کف تا سقف یک کانال ۴ تا ۵ روز کاری فاصله داشته باشد و انجام معامله در این بازه زمانی ممکن است سود خوبه ۱۵ تا ۳۰ درصدی را به شما بدهد. البته اگر سهام خوبی را انتخاب کرده باشید و کانال مناسبی را نیز بر روی نمودار آن ترسیم نموده باشید می توانید از همین ترفند دقیقا مانند ترفند حمایت و مقاومت سودآوری قابل توجهی را برای خود در بازار بورس رقم بزنید.

نکته بسیار مهمی که در استفاده از کانال ها برای نوسان گیری در بورس باید به آن اشاره داشته باشیم این است که این روش حتی به تنهایی نیز قدرت کافی برای ایجاد معاملات موفق برای شما دارد و از این بابت چالش خیلی زیادی برای شما به وجود نخواهد آمد اما با این حال شما میتوانید الگوهای کندل استیک در بورس را با این روش معاملاتی ترکیب کرده و یک استراتژی قوی تر برای خود به وجود آورید.

نکته بسیار مهم درباره ترکیب استراتژی های معاملاتی مختلف در بازار بورس این است که در بسیاری از مواقع ترکیب چند استراتژی معاملاتی پیچیده با یکدیگر باعث می شود تا شما اصلاً نتوانید وارد هیچ معامله‌ای شوید و این اتفاق خوبی برای شما نخواهد بود. در واقع استراتژی معاملاتی شما در نهایت باید به گونه ای باشد که امکان ورود شما به معامله را نیز فراهم آورد و شما می‌توانید با استفاده از آن سیگنال های مناسب برای خرید و فروش در بازار بورس را دریافت کنید.

این نکته از این جهت حائز اهمیت است که اگر شما استراتژی های خیلی پیچیده را با کانالها تایید کنید ممکن است شرایط برای شما چندان مناسب نباشد. زیرا بسیاری از استراتژی های معاملاتی رایج معمولاً سیگنال های بسیار تاخیری را اعلام می‌کنند و این سیگنال های تاخیری باعث می شود تا درصد قابل توجهی از سود ناشی از معامله در کانال از بین رفته باشد و حتی حد ضرر شما نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده باشد.

با توجه به این نکته اگر به دنبال استفاده از یک استراتژی همراه با استراتژی کانال در معاملات خود در بازار بورس هستید حتماً باید از روشهایی استفاده کنید که معاملات شما را تسهیل نماید و خیلی پیچیدگی زیادی برای آن ایجاد نکند. البته از طرف دیگر استفاده از یک استراتژی خیلی سبک نیز ممکن است شما را وارد معاملات بسیار زیادی نموده و تعداد ضررهای معاملاتی شما را افزایش دهد.

بهترین راه حل برای بهینه سازی استراتژی معاملاتی در بازار بورس تست کردن آن و کسب تجربه در بازار با استفاده از استراتژی مورد نظر است. شما می توانید تعداد نمودار های بسیار زیادی را در شروع فرایند معاملاتی خود در بازار بورس مورد آزمایش قرار دهید تا در نهایت این امکان برای شما به وجود آید تا بتوانید استراتژی معاملاتی خود را کاملاً آزمایش کرده و با نقاط ضعف و قدرت آن کاملاً آشنا شوید.

نوسان گیری در بورس با استفاده از اندیکاتور RSI

اندیکاتور آر اس آی در معاملات بازارهای مالی معروف به ماشین سیگنال دهی است و این اندیکاتور می‌تواند به راحتی در تمام بازارهای مالی و در تمام تایم فریم های معاملاتی برای شما سیگنال معاملاتی به وجود آورد و شما می توانید بارها و بارها در بازار بورس نیز از این اندیکاتور برای ورود به معاملات استفاده نمایید. تجربه نشان داده که استفاده از اندیکاتور آر اس آی همراه با برخی از پارامتر ها و جزئیات می تواند روند خوبی را برای معاملات شما در بازار بورس مخصوصاً برای کسانی که به دنبال نوسان گیری در این بازار هستند ایجاد نماید.

اگر شما تمام سیگنال های این اندیکاتور را برای معاملات خود در بازار استفاده کنید با شکست های بسیار زیادی روبرو خواهید شد و تعداد بالای شکست های شما ممکن است باعث شود تا نتوانید در نهایت سودآوری خوبی را برای خود در فرآیند نوسان گیری در بورس ایجاد کنید. به همین دلیل کسانی که به دنبال استفاده از این اندیکاتور برای انجام معاملات خود هستند لازم است تا جزئیات کامل را در نظر گرفته و حتماً با توجه به شرایط و استراتژی های معاملاتی موجود برای استفاده از این اندیکاتور و سیگنالهای آن اقدام نمایند.

به عنوان مثال یک روش معاملاتی عالی که باعث میشود تا شما بتوانید از سیگنال های آر اس آی در فرآیند نوسان گیری در بازار بورس بهتر استفاده کنید استفاده از سیگنال هایی است که تنها همسو با جهت روند صادر می شوند. به عنوان مثال شما می توانید نمودار شاخص کل بورس ایران را مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار داده و آنالیز نمایید و در صورت تایید صعودی بودن آن و همچنین تایید صعودی بودن نمودار سهام مورد نظر شما برای معامله می تواند سیگنال های خرید این اندیکاتور برای ورود به بازار استفاده نمایید که در اینصورت قدرت بیشتری را در معاملات برای شما رقم خواهد زد و می توانید درصد موفقیت بیشتری را نیز در معاملات خود داشته باشید.

دقت داشته باشید که با توجه به اینکه استفاده از این اندیکاتور برای انجام معاملات در بازار بورس بسیار ساده است و معمولاً تمام معامله گران در همان روزهای اول ورود خود به بازار های مالی شرایط استفاده از این اندیکاتور را فرا می‌گیرند، توصیه می‌کنیم که از آن به تنهایی برای انجام معاملات خود استفاده نکنید و حتما تمام شرایط و جوانب را به گونه ای در نظر بگیرید که تنها از سیگنال های قدرتمند این اندیکاتور برای ورود به بازار استفاده نموده باشید. بهترین راه حل برای این منظور می‌تواند ترکیب آن با سایر استراتژی های معاملاتی موجود در بازار باشد.

نوسان گیری در بورس

به عنوان مثال ترکیب آن با کانالها و ترکیب آن با حمایت و مقاومت ها می تواند یک استراتژی قدرتمند برای شما ایجاد کرده و بسیاری از سیگنال‌های اشتباهی این اندیکاتور را برای شما فیلتر نماید. اما متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری از کاربران به همین نکات ساده دقت نکرده و به صورت مکرر از سیگنال های این اندیکاتور برای انجام معامله در بازار استفاده می کنند که همین موضوع باعث به وجود آمدن چالش های بسیار زیادی برای آن ها می شود.

اگر در میان اطرافیان خود کسانی را میشناسید که از اندیکاتور rsi متنفر هستند و معتقدند که این اندیکاتور درصد قابل توجهی از دارایی های آنها را در بازار از بین برده است به دلیل این است که این افراد معمولاً بدون توجه به اصول اولیه برای معامله گری با این اندیکاتور از آن استفاده می نمایند و همین موضوع باعث می‌شود تا آنها بیشتر ضرر کرده تا این که در بازار به سودآوری برسند.

نوسان گیری در بورس با استفاده از اندیکاتور مکدی

همچنین شما می توانید از اندیکاتور مکدی نیز برای سیگنال گیری در بازار بورس استفاده کرده و سیگنال های اندیکاتور مکدی نیز برای انجام معاملات خرید در بازار استفاده نمایید. شرایط استفاده از اندیکاتور مکدی برای نوسان گیری در بورس دقیقا مشابه با اندیکاتور rsi است و این اندیکاتور نیز می تواند سیگنال های بسیار زیادی برای انجام معامله در این بازار برای شما به وجود آورد که استفاده از بسیاری از آنها چندان جالب نخواهد بود و بهتر است به جای استفاده مستقیم از آنها به دنبال بهینه کردن این سیگنال‌ها باشید تا بتوانید از این اندیکاتور نیز برای انجام معاملات موفق در بازار استفاده نمایید.

به صورت کلی استفاده از تمام اندیکاتور ها به دلیل ارائه سیگنال های تاخیری با چالش‌های بسیاری همراه هستند و شما باید دقت کافی داشته باشید تا از اندیکاتور های مختلف حتماً با توجه به شرایط موجود و با در نظر گرفتن تمام جزئیات لازم درباره آنها دست به معامله بزنید. اگر اندیکاتوری را به خوبی نمی شناسید و از آن برای انجام معاملات مختلف استفاده نکردید، بهتر است از سیگنال های آن نیز برای ورود به معامله در بازار بورس استفاده نکنید و کم کم با افزایش توانایی ها و مهارت های خود نسبت به هریک از اندیکاتور ها آنها را وارد معاملات خود نمایید.

همچنین توصیه ما این است که خیلی زیاد و در حجم بالا از اندیکاتور های معاملاتی استفاده نکنید زیرا این روش ممکن است شما را کم‌کم برای ورود به معاملات زیاد و ضرر های پی درپی عادت دهند و این موضوع به هیچ وجه نمی‌تواند فرایند معاملاتی خوبی برای شما به دنبال داشته باشد. اما با این حال در کنار استفاده از سایر روش های معاملاتی مانند الگوهای کندل استیک در بورس یا پرایس اکشن می توانید از اندیکاتور های مختلف نیز برای تاییدیه استفاده کنید تا قدرت معاملاتی شما افزایش پیدا کند.

فراموش نکنید که شما به دنبال سودآوری در بازار بورس ایران هستید و اصلا مهم نیست که این سودآوری توسط یک اندیکاتور به وجود آید یا مدرن ترین روش تحلیل تکنیکال. مهم این است که شما بتوانید با افزایش مهارت ها و توانمندی های خود شرایط را به گونه ای پیش ببرید که حتی از بهترین استراتژی ها هم بتوانید بهترین استفاده را برده و در نهایت موفقیت خود را در بازار تضمین شده بدانید. رسیدن به این مهم جز با تجربه و استفاده از یک استراتژی برای دفعات زیاد امکان‌پذیر نخواهد بود.

نوسان گیری در بورس در اخبار اقتصادی و سیاسی مثبت

یکی دیگر از روش‌های نوسانگیری در بورس که اتفاقاً خطر بسیار زیادی داشته و اگر شما تجربه کافی برای استفاده از نداشته باشید ممکن است شما را با چالش‌های بسیار سنگینی همراه سازد، نوسانگیری با استفاده از اخبار اقتصادی و سیاسی مثبت است. بسیاری از کاربران عادت کرده اند که بلافاصله بعد از انتشار اخبار سیاسی اقتصادی مثبت معاملات خود را در بازار بورس آغاز کرده و خریدهای خود را انجام می‌دهند و بعد از اینکه به سود خوبی رسیدند معاملات خود را می بندند.

البته که بازار بورس در سالهای اخیر ثابت کرده است که به شدت تحت تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی مثبت قرار گرفته و این اخبار می‌تواند شرایط بسیار ایده آلی را برای روند قیمت سهام در این بازار ایجاد کنند اما صرف اینکه یک خبر مثبت در بازار پیش آمده باشد نمی تواند سیگنال قدرتمندی برای ورود به معامله بوده و شما در دفعات زیاد با استفاده از این نوع سیگنال های معاملاتی ممکن است در تله بیفتید.

توصیه می‌کنیم که اگر به دنبال انجام معامله همراه با اخبار اقتصادی و سیاسی مثبت هستید حتماً از یک استراتژی معاملاتی تکنیکال نیز در کنار آن بهره ببرید تا بتوانید معاملات کاملا هدفمند و بهینه شده را برای خود در بازار رقم بزنید و همچنین سیگنال های دریافت شده از بازار نیز کاملا مطمئن باشند.

نوسان گیری در بورس با تغییرات شدید حجم معاملات

یکی از جذابترین و بهترین روش های سیگنال گیری در بازار بورس ایران استفاده از روش های حجمی است. در روش های حجمی شما می‌توانید با بررسی تغییرات شدید حجم معاملات در سهام مختلف که با استفاده از آموزش تابلو خوانی در بورس برای شما امکان پذیر خواهد بود، وارد معاملات سودآور آن هم در بازه های زمانی کوتاه مدت چند روزه شوید.

استفاده از روش های حجمی برای انجام معاملات کوتاه‌مدت روش فوق العاده قدرتمندی است البته اگر شما تجربه و مهارت کافی برای استفاده از این روش ها در بازار را داشته باشید. نکته بسیار جالب درباره استفاده از روشهای حجمی در فرآیند معاملات در بازار بورس این است که شما می‌توانید نسبت به قدرت این روش ها اطمینان کامل داشته باشید. نکته بسیار جالب تر درباره این روش ها این است که در حال حاضر بسیاری از افراد باسابقه و قدیمی بازار بورس تنها با اتکا به همین روش های حجمی و بدون استفاده از سایر روشهای تحلیل تکنیکال یا تحلیل فاندامنتال در بورس در حال انجام معامله در این بازار هستند و قدرت معاملاتی بسیار بالایی را نیز داشته و دائماً در حال سودآوری برای خود می باشند.

این موضوع ثابت می‌کند که اگر شما بتوانید قدرت معاملاتی خود را با استفاده از روش های حجمی به میزان قابل توجهی بالا ببرید و به تمامی روش ها و نکات و جزئیات آن ها احاطه پیدا نمایید امکان موفقیت شما به میزان قابل توجهی در بازار بورس افزایش پیدا خواهد کرد. البته فراموش نکنید که استفاده از روش های حجمی حتماً باید همراه با تجربه استفاده از آنها در بازار باشند و اگر شما تجربه کافی در این باره نداشته باشید به احتمال زیاد در شروع کار با چالش روبرو خواهید شد و بهتر است حداقل حجم معاملات خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید تا این چالشها با ضرر های سنگین برای شما همراه نشود.

نحوه انتخاب سهام مناسب برای نوسان گیری در بورس

روش های مختلفی برای انتخاب بهترین سهام برای نوسان گیری در بازار بورس وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن ها هم قدرت معاملاتی خود را بالاتر ببرید و هم دست روی معاملاتی بگذارید که پتانسیل سودآوری بیشتری برای شما ایجاد می نمایند. به عنوان مثال نکاتی که در ادامه با شما در میان می گذاریم می تواند راهنمای خوبی برای این منظور برای شما باشند:

  • حتما باید به دنبال انتخاب سهم هایی باشید که محدودیت دامنه نوسان خیلی پایینی در طول روز داشته باشند تا شما بتوانید در هر روز معاملاتی یک سود معقول از معاملات خود به دست آورید.
  • شرکت های خیلی بزرگ که سهام شناوری خیلی زیادی در بازار دارند معمولاً به کندی رشد می نمایند و انتخاب آنها برای نوسان گیری ممکن است چندان جذاب نباشد.
  • شرکت های خیلی کوچک که ممکن است نقد شوندگی قابل توجهی نداشته باشند و انتخاب آنها برای نوسان گیری ممکن است این چالش را برای شما به وجود آورده که در زمان کوتاه نتوانید دارایی های خود را نقد کنید و این موضوع این روش سرمایه گذاری را برای شما به چالش خواهد کشید.
  • با مطالعه مقاله نسبت پی به ای در بورس میتوانید انتخاب بهتری نسبت به این نکته در شرکت های مختلفی نیز داشته باشید تا روند معاملات شما به سمت شرکتهای پیش برود که پتانسیل بالاتری برای سودآوری در اختیار شما قرار می دهند.

نکات حرفه‌ای نوسان گیری در بورس ایران

حالا نوبت به این رسیده که نکات بسیار حرفه ای برای انجام معاملات نوسان گیری در بازه های کوتاه مدت در بازار بورس را با شما در میان بگذاریم. نکاتی که در ادامه مرور می‌کنیم نکاتی هستند که معمولاً شما بعد از چند سال معامله گری در بازار بورس با آنها دست پیدا خواهید کرد و احتمالا ممکن است ضرر های بسیار سنگینی را نیز پرداخت کرده باشید. حالا اما شما به صورت رایگان به این نقاط دسترسی دارید و می توانید از آنها برای بالا بردن قدرت معاملاتی خود استفاده نمایید.

البته بسیاری از کاربران هم هستند که با وجود اینکه این نکات را در اینجا مطالعه می کنند باز هم آنها را در معاملات خود را نادیده گرفته و به همین دلیل در حال ضرر های سنگینی در فرایند معاملات خود هستند و تا زمانی که با ضرر کردن به این نکات و تجربیات نرسند آنها را در معاملات خود رعایت نخواهند کرد. اما به هر حال اندک افرادی هم هستند که از این نکات برای پیشبرد اهداف خود در بازار استفاده می نمایند و به همین دلیل قرار شد تا تمام تجربیات خود را کم کم در همین مقاله در فرآیند نوسانگیری در بورس با شما در میان بگذاریم.

نوسان گیری در بورس

۱- به حجم معاملات سهام مورد نظر دقت کنید

آموزش نوسان گیری در بورسیکی از نکاتی که باعث می شود تا شما مسیر بهتری در فرایند نوسان گیری در بازار بورس داشته باشید دقت به حجم معاملات یک سهم است. سهام مورد نظر شما باید حجم معاملات قابل قبولی داشته باشد تا اگر به دنبال خرید آن هستید یا سعی در فروش سهام خود بعد از رسیدن به سود داشته باشید بتوانید آن را به راحتی انجام دهید و خیلی چالشی از این بابت جلوی پای شما قرار نگیرد. البته حجم معاملات سهام مورد نظر خیلی هم نباید بالا باشد که باعث می‌شود تا روند رشد آن در بازار بسیار کند شود.

۲- از یک گروه بیش از یک سهم برای نوسان گیری انتخاب نکنید

اگر به دنبال انجام معاملات نوسانگیری در بورس هستید حتماً از صنایع مختلف سهم های مختلف انتخاب نمایید تا در نواحی حساس شرایط برای شما پیچیده نشود و بتوانید یک سبد سرمایه کاملاً متنوع در فرایند نوسان گیری داشته باشید. تجربه ثابت کرده که معمولاً در شرایط یکسان اکثر سهم های تعریف شده در یک گروه روند مشخص و یکسانی را به خود گرفته و میزان نوسانات آنها نیز با یکدیگر برابر است. از این رو انتخاب تمام صفحه ها برای نوسان گیری در بازار بورس از یک گروه و صنعت ممکن است باعث بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری شما در بازار شود.

۳- در بازار اول و دوم و بازار اصلی فرابورس معامله کنید

انجام معامله در بازار اول و دوم و بازار اصلی فرابورس این اطمینان را برای شما فراهم می آورد تا بتوانید سود خوبی را از معاملات خود به دست آورید و سایر بازارها معمولاً به دلیل محدودیت نوسانات پایین چندان برای نوسان گیری در بازار بورس جالب نیستند. اگر شناخت کافی نسبت به انواع بازار بورس داشته باشید بهتر می توانید در این باره تصمیم بگیرید و معاملات خود را به سمتی پیش ببرید که در نهایت موفقیت آنها کاملا تضمین شده باشد. بهتر است حتماً این قبیل نکات را تا قبل از اینکه فرآیند معاملات خود را در بازار آغاز کنید در نظر گرفته و حتما سعی کنید در ابتدای فرآیند معاملاتی خود شرایط خوبی را از این بابت برای خود ایجاد نمایید.

۴- به سودهای کم قانع باشید

در فرایند نوسانگیری در بورس بایستی معاملات خود را به گونه ای پیش ببرید که خیلی به دنبال سود های آنچنان زیاد در یک معامله نباشید. البته اگر حجم سرمایه شما قابل توجه باشد با درصدهای سود ۵ تا ۲۰ درصدی میتوانید سود قابل توجهی به دست آورید اما نباید معاملات خود را به سمتی پیش ببرید که به دنبال رسیدن به سود های ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی باشید زیرا این قبیل سود ها معمولاً در فرایند معاملات طولانی تری به وجود می آید و خیلی برای نوسان گیری در بازار بورس مناسب نیستند. البته قانع بودن به صورت های کم هم به این معنا نیست که شما با یکی دو درصد سود از معامله خارج شوید و ده‌ها معامله را برای رسیدن به یک سود ۲۰ درصدی انجام دهید.

زیرا افزایش قابل توجه تعداد معاملات نیز به نوعی می تواند ریسک سرمایه‌گذاری شما را در بازار افزایش دهد و تعداد معاملات زیان آور شما را بیشتر نماید. شما باید بتوانید به شرایط معقولی نسبت به سودآوری خود در معاملات نوسان گیری در بازار بورس برسید که این مهم با کمی تجربه به راحتی برای شما امکان پذیر خواهد بود.

۵- همه دارایی خود را روی یک سهم نگذارید

برخی از افراد در فرآیند نوسان گیری در بازار بورس به اشتباه تمام دارایی های خود را صرف معامله گری بر روی یک سهم انجام می دهند و این مهم باعث می شود تا سایر فرصت های معاملاتی در بازار را به راحتی از دست بدهند. تک سهم بودن در فرایند نوسانگیری در بورس باعث می شود تا شما اولا ریسک بسیار زیادی در معاملات خود داشته باشید و از این گذشته بسیاری از فرصت های جذاب بازار را به راحتی از دست بدهید. البته بررسی نمودار تعداد بسیار زیادی از سهام های تعریف شده در بازار بورس نیز چندان فرایند جالبی در فرآیند سرمایه گذاری به روش نوسان گیری نیست. شما باید در نهایت از کل بازار تعداد شرکت های مشخص و انتخاب کرده و معاملات خود را بر روی آنها پیش ببرید.

۶- هیچ اندیکاتوری همیشه درست نمی گوید

یکی از مهمترین اشتباهات رایج در بورس از سوی معامله گران تکیه خیلی زیاد به نتایج حاصل از تحلیل اندیکاتوری و برخی از اندیکاتور های خاص است که باعث می‌شود تا در نهایت چالش‌های بسیار زیادی در فرایند معاملات این دسته از معامله گران به وجود آید. سعی کنید اعتماد خیلی زیاد و بیش از حد به یک اندیکاتور برای معاملات خود در بازار بورس نداشته باشید.

۷- خیلی به اندیکاتورها وابسته نباشید

نوسان گیری در بورس همچنین باید اشاره کنیم که در فرایند نوسان گیری در بازار بورس خیلی نباید به اندیکاتور ها وابسته شوید و معاملات خود را به گونه ای برنامه ریزی نکنید که تمام سیگنال های معاملاتی خود را از اندیکاتور های مختلف دریافت نمایید. بهترین فرایند از نظر ما برای استفاده از اندیکاتور ها در معاملات بازار بورس این است که از آن‌ها بیشتر برای کسب تاییدیه برای ورود به معاملات استفاده کنید و مستقیما از آنها برای نوسان گیری و یا سیگنال بورس استفاده نکنید.

۸- پرایس اکشن می‌تواند یک روش بسیار مناسب برای نوسان گیری باشد

یکی از بهترین روش های معاملاتی برای نوسان گیری در بازار بورس ایران پرایس اکشن است. شما میتوانید با یادگیری انواع سبک های پرایس اکشن از آنها در فرایند نوسانگیری به راحتی استفاده کرده و معاملات موفقی را در این بازار برای خود رقم بزنید. در نظر داشته باشید که در حال حاضر افراد بسیار زیادی از روش‌های مدرن موجود در این سبک معاملاتی استفاده کرده و معاملات خود را به گونه پیش میبرند که در نهایت موفقیت شما تضمین شده باشد.

۹- از الگوی های کندل استیک در بورس غافل نشوید

یکی از بهترین روش های مورد استفاده در فرآیند نوسان گیری در بازار بورس استفاده از الگوهای شمعی است. الگوهای شمعی در بورس قدرت بسیار زیادی داشته و شما به راحتی می توانید از این الگو ها برای انجام معاملات در تایم های کوتاه استفاده کرده و اتفاقاً قدرت بسیار بالایی را نیز برای معاملات خود رقم بزنید. توصیه می‌کنیم که اگر حتی مستقیم از این الگوها برای انجام معامله و سیگنال گیری در بورس استفاده نمی کنید حتما از آنها به عنوان تاییدیه برای هرچه بهتر کردن به سایر استراتژی های معاملاتی خود بهره ببرید.

۱۰- به سهام داران شرکت ها دقت کنید

بازیگران اصلی بازار بورس کسانی هستند که روند ها را در این بازار تشکیل می دهند و شما با بررسی نحوه رفتار آنها به راحتی می توانید معاملات خود را به مراتب جذاب تر و بهتر از گذشته نمایید. با آموزش تابلوخوانی در بورس تا اندازه ای می توانید سهامداران شرکت های مختلف را شناسایی کرده و از رفتار آنها برای انجام معاملات بهتر خود استفاده کنید.

۱۱- کد به کد می‌تواند بهترین سیگنال نوسان گیری در بورس باشد

یکی از روش های معاملاتی فوق العاده جذاب و ایده آل برای نوسان گیری در بورس استفاده از معاملات کد به کد است. اگر شما بتوانید انجام معاملات کد به کد را تشخیص داده و نحوه جابجایی و نوع معاملات را نیز در هر روز معاملاتی مورد بررسی و شناسایی قرار دهید، در نهایت این امکان برای شما به وجود خواهد آمد تا بتوانید از آنها برای سیگنال گیری و انجام معاملات خوب و عالی در بازار استفاده نمایید. توصیه می‌کنیم که حتماً به تمام جوانب و شرایط مربوط به کد به کد در بازار بورس تسلط پیدا کرده و حتماً در صورت مشاهده شواهد این نوع معاملات به دنبال تشخیص نوع جابجایی پول در آنها باشید. زیرا این فرآیند معاملات می تواند سیگنال های قدرتمندی را برای شما در ترکیب با سایر استراتژی های تحلیل تکنیکال به وجود آورد.

۱۲- آموزش تابلو خوانی را به صورت حرفه‌ای پشت سر بگذارید

یکی از بهترین روش های معاملاتی در بازار بورس ایران استفاده از تابلو خوانی است. اگر شما آموزش تابلو خوانی را پشت سر گذاشته و بتوانید از تکنیک های آن در فرایند معاملات خود استفاده کنید بعد از مدتی متوجه ارزش بالای این روش معاملاتی خواهید شد. البته بسیار مهم است که شما تابلو خوانی را به صورت کاملا حرفه ای و کاربردی بیاموزید و به دنبال استفاده از نکات حرفه‌ای‌ آن برای معامله گری باشید.

۱۳- روی احساسات و عواطف خود کار کنید

نوسان گیری در بورس یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نقاط ضعف معامله گران در بازار بورس درگیر کردن احساسات و عواطف در فرآیند معاملات است و معمولاً افراد تازه کار نمی توانند احساسات و عواطف خود را از خود و معاملات خود را کنترل نمایند. همین موضوع باعث شکست های پیاپی برای آنها می شود. اگر شما بتوانید این موضوع را در خود تقویت کنید، امکان رسیدن به سود های قابل توجه در فرآیند نوسان گیری در بورس برای شما به راحتی در دسترس خواهد بود.

۱۴- با سرمایه کم آغاز کنید

اگر تجربه کافی و لازم برای انجام معاملات نوسان گیری در بازار بورس را ندارید بهتر است حتماً با سرمایه کم معاملات خود را آغاز نمایید تا حتی در صورت ورود به ضرر هم چالش چندان بزرگی شما را درگیر نسازد. ورود به معاملات با سرمایه کم باعث میشود تا اعتماد به نفس شما در ابتدای فرآیند معاملاتی در این بازار به حداکثر میزان ممکن برسد و این موضوع برای یک شروع خوب و عالی برای شما بسیار سودمند خواهد بود. متاسفانه خیلی از کاربران این نکته را نادیده گرفته و در همان ابتدای فرآیند ورود به معاملات خود در بازار بورس تعیین می کند تا با بیشترین حجم ها معاملات خود را آغاز نمایند که منجر به شکست های بسیار بزرگ و خروج دائمی آنها از بازار بورس می شود.

۱۵- سرمایه اصلی خود را خیلی سریع از بازار بیرون کشیده  و با سودها نوسان گیری کنید

یکی از مهمترین نکاتی که در فرایند نوسان گیری در بازار بورس باید به آن دقت داشته باشید این است که سرمایه اصلی خود را بلافاصله باید از بازار بیرون کشیده و بیشتر سعی کنید که با سود های خود معاملات خود را پیش ببرید. این موضوع باعث می‌شود تا اولاً شما سرمایه اولیه خود را وارد ریسک معاملات خود نکنید و ثانیا اعتمادبه‌نفس شما برای انجام معامله نیز به میزان قابل توجهی باشد تا نگران احساسات و عواطف و شکست ها در بازار بورس نباشید. دقت داشته باشید که معامله گری با اصل سرمایه ممکن است شرایط بسیار بدی از نظر روحی برای شما ایجاد کند و فشارهای حاصل شده معمولاً باعث میشود که معامله گران تصمیمات خوبی برای معاملات خود نگیرند.

۱۶- میزان تغییرات سهام های مورد نظر در هر روز را بررسی کنید

یکی دیگر از نکات معامله گری به روش نوسان گیری در بازار بورس این است که شما بر روی شرکتهایی معامله انجام دهید که در هر روز نوسانات قابل توجهی داشته باشند و رشد قابل توجهی در سرمایه های شما ایجاد نمایند. چنین امری زمانی در دسترس شما قرار خواهد گرفت که شرکت های مختلف را برای روزهای معاملاتی مد نظر داشته باشید و میزان نوسانات آنها را دائماً بررسی نمایید. تکرار کردن این نکته در ماههای اول شروع معاملات خود شما باعث می‌شود تا از همان ابتدا معاملات فوق العاده جذابی را برای خود رقم بزنید و بتوانید یک معامله گر حرفه ای در بازار شوید. افراد خیلی حرفه ای معمولا با همین جزئیات و نکات ریز است که معاملات خیلی ایده آلی را برای خود رقم می‌زنند و وجه تمایز آنها با افراد دیگر نیز همین نکات ساده اما بسیار مهم است.

۱۷- سهام های بزرگ معمولا کندتر هستند

دوباره باید یادآوری کنیم که شرکت های خیلی بزرگ هر چند ممکن است فرصت های معاملاتی بیشتری را برای شما ایجاد نمایند و نقدشوندگی بالایی هم داشته باشند اما معمولاً فرایند رشد آنها در بازار بسیار کند است و شما نمی توانید در فرآیند نوسان گیری در بازه های زمانی کوتاه مدت سود خوبی از آن ها به دست آورید.

۱۸- P/E های خیلی بزرگ یا منفی می‌توانند برای کوتاه مدت خوب باشند

نوسان گیری در بورس یکی از ویژگی هایی که می تواند شما را به سمت انجام معاملات بر روی شرکت هایی که سرعت خوبی در رشد دارند انتخاب شرکت هایی است که نسبت پی به ای برای آنها خیلی بزرگ یا منفی است. این قبیل شرکت ها معمولاً با سرعت های خیلی زیادی رشد می کنند اما به خاطر داشته باشید که ریسک معاملات آنها نیز معمولاً زیاد است. به همین دلیل توصیه می کنیم که با افزایش مهارت های خود در تحلیل تکنیکال کم‌کم به سمت استفاده از این شرکت ها برای معاملات خود بروید.

۱۹- فریب صف خرید و فروش را نخورید

اگر شما هنوز هم ذهنیت استفاده از صف خرید و فروش برای معاملات خود در بازار بورس را دارید بهتر است از آن به دنبال نوسان گیری در بازار بورس نباشید و سراغ سایر روش های سرمایه گذاری در این بازار بروید. متاسفانه این قبیل فریبکاری ها در بازار بورس توسط بازیگردان اصلی هنوز هم ادامه دارد و بسیاری از سرمایه گذاران تازه کار به راحتی فریب افراد را خورده و نمی توانند خود را از چنین تله هایی دور نگه دارند. توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه معاملات خود را در بازار بورس بر اساس شرایط صف خرید و فروش پیش نبربد. زیرا ممکن است از همان ابتدا شما را با زیان های بسیار بزرگی همراه سازد.

۲۰- اخبار را دنبال کنید

یکی از نقاط قوت که شما می بایست حتما کم کم با کسب تجربه در تحلیل تکنیکال بورس در فرایند نوسانگیری در بازار به آن برسید ترجمه و تحلیل اخبار است و باید از همان ابتدا اخبار را از منابع رسمی و معتبر دنبال نمایید و تاثیر آنها را بر روی نوسانات سهام مورد نظر خود نیز متوجه شوید. معمولاً شرکت های فعال در بازار بورس تاثیر پذیری بسیار زیادی از اخبار اقتصادی و سیاسی دارند و اگر شما تاثیر این قبیل اخبار را در معاملات خود نادیده بگیرید ممکن است در آینده به چالش بخورید. از این گذشته با پیگیری اخبار از همان ابتدای ورود به معاملات می توانید در ادامه از آنها برای سودآوری بیشتر استفاده کنید و به نوعی اخبار تبدیل به نقطه قوت معاملات شما در بازار شود.

۲۱- دنبال میانگین کم کردن نباشید

انجام معاملات نوسانگیری در بازار بورس سازوکار خاص خود را دارد و شما باید با اصول نوسان گیری و اصول تحلیل تکنیکال برای این قبیل معاملات آشنا باشید. ضررهای بسیار کم و سودهای بالا از جمله اصلی ترین نکات انجام معاملات کوتاه مدت در بازار بورس است که اگر شما این نکته را در نظر نگیرید، شرایط برعکسی رقم زده و کم‌کم تمام دارایی های خود را در این فرایند سرمایه گذاری از دست خواهید داد. یکی از اشتباهات رایج در بورس که اتفاقاً معامله‌گران در فرایند نوسان گیری بسیار دست به آن می زنند میانگین کم کردن در معاملات زیان آور است که معمولاً بیشتر برای تسکین قلب در زیان های بزرگ انجام می پذیرد و منجر به ضرر بیشتر نیز می‌شود. میانگین کم کردن تنها در مواقع بسیار کمی می تواند سودآوری قابل توجهی را برای شما به وجود آورد و اگر شما هنوز تسلط کافی بر روی معاملات خود را پیدا نکرده‌اید بهتر است از این روش در معاملات خود استفاده نکنید.

۲۲- پایبندی به حد ضرر فراموش نشود

قرار نیست شما برای نوسان گیری در بورس وارد یک معامله شده و چند ماه در ضرر باقی بمانید در حالی که سرمایه به شما درزیان فرو رفته است. اگر چنین عادتی در فرآیند معاملات خود در بازار بورس دارید بهتر است اصلاً روش نوسانگیری را انتخاب نکرده و سراغ سایر روش های سرمایه گذاری در بورس بروید. نکته بسیار مهمی که می تواند شما را از چنین شرایطی دور نگه دارد پایبند بودن به حد ضرر در فرایند معاملات است. شما حتماً باید برای تمام معاملات خود در فرایند نوسانگیری حد ضرر تعیین کنید و همچنین باید به حد ضرر خود در معاملات پایبند باشید. پایبندی به حد ضرر اتفاقاً بیشتر برای افراد حرفه‌ای و کسانی انجام می پذیرد که قدرت معاملاتی بسیار بالایی داشته باشند و تحت تاثیر عواطف و احساسات در معاملات خود قرار نگیرند.

۲۳- در ساعات ابتدایی یا انتهایی بهتر می شود نوسان گیری کرد

بهترین ساعات برای انجام معامله به روش نوسان گیری در بازار بورس ساعت ابتدایی یا ساعات انتهایی است. در مقاله بهترین زمان خرید سهام در بورس اشاره کردیم که چه زمانی باید برای خرید سهام اقدام کنید و در چه ساعاتی بهتر است برای فروش سهام خود اقدام نمایید تا بهترین نتیجه را برای خود به دست آورید. دقت به این نکته در فرایند نوسانگیری در این بازار نیز می‌تواند قدرت معاملاتی شما را بالا ببرد و شرایطی را به وجود آورد که شما بتوانید بیشترین سود ها را برای معاملات خود به دست آورید.

۲۴- طمع خیلی زیاد نداشته باشید

نوسان گیری در بورس طمع یکی از نقاط ضعف بسیار بزرگ معامله گران در فرایند نوسانگیری در بورس است و شما باید تمرین کنید تا کم کم طمع را از معاملات خود به صورت کامل دور نگه دارید تا بتوانید کم کم معاملات استاندارد و بهینه را در این بازار برای خود رقم زده و سودآور باشید. شاید در معاملات طولانی مدت طمع خیلی هم خوب باشد اما در معاملاتی نوسان گیری باعث میشود یا شما وارد معاملاتی با ریسک بسیار زیاد شوید و یا اینکه در معاملات سودآور خود به قدری باقی بمانید که سودهای خود را نیز از دست داده و کم کم وارد زیان شوید.

حتما بخوانید: تحلیل تکنیکال در بورس

۲۵- تعداد سهام مشخصی را برای بررسی های خود انتخاب کنید

از همان ابتدای شروع معاملات خود به روش نوسان گیری در بازار بورس بهتر است شما تعداد سهام مشخصی را انتخاب کرده و دائم نمودار آنها را مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار دهید تا قدرت چشم شما برای تجزیه و تحلیل و آنالیز این شرکت‌ها نیز بیشتر شود. این روند باعث می‌شود تا در دراز مدت شما بتوانید قدرت معاملاتی خود را حتی با استفاده از استراتژی های معمولی بر روی یک یا چند سهام خاص به میزان قابل توجهی بالا ببرید.

نوسان گیری در بورس

بهترین دوره آموزش نوسان گیری در بورس کدام است؟

در مجموعه کانون بورس در کنار شما هستیم تا بهترین دوره آموزش بورس را با عنوان دوره جامع بزرگان بورس به شما ارائه کنیم که شما در این دوره می توانید با تمام استراتژی های معاملاتی برای نوسان گیری در بازار بورس آشنا شوید و از آنها به صورت حرفه‌ای در فرایند معاملات خود در این بازار استفاده نمایید. آموزش یکی از مهمترین وساده ترین قدم ها برای ورود به فرآیند سرمایه گذاری در بازار بورس است و با توجه به این که نوسان گیری قدرت تحلیلی بسیار زیادی نیاز دارد حتما شما باید آموزش‌های حرفه‌ای لازم را در این باره پشت سر گذاشته باشید. در انتها اگر تجربه ای از فرآیند معاملات نوسان گیری در بازار بورس دارید می توانید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...

9 پاسخ

  1. باسلا م
    خواندن مقاله خوب بودوهرچندمطالبش برایم تکراری بودامابازهم احساس کردم برایم مفیدبود.
    باتشکر

  2. باسلا م
    ازخواندن مقاله رضایت دارم وهرچندبیشترمطالب رامطلع بودم امابسیارخوشوقت شدم که مطالب ارایه شده صریح وشفاف بیان شده بود.امیدوارم بتوانم بازهم ازعلم وتجربیات اساتیدمحترم بهره مندگردم.
    باسپاس فراوان

  3. خسته نباشید عالیه امیدوارم همیشه درزندگی مستدام وپاینده باشید خیلی ازاین مقالات یاد گرفتم ممنون وسپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: