لوگو کانون بورس

صفر تا صد آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن + مقایسه با سایر بازارها

آموزش تحلیل قیمت مسکن
شما در حال مطالعه مقاله ۱ از ۱ در این سرفصل آموزش رایگان هستید.

آموزش تحلیل قیمت مسکن یکی از آموزش هایی است که برای همه ما ایرانی ها لازم است. سرمایه گذاری در بازار مسکن یکی از سرمایه گذاری های مطمئن و ایده آل در ایران شناخته شده و تقریبا اکثر افراد در صورت داشتن پیش نیازهای لازم وارد سرمایه گذاری در این حوزه می شوند. اما تجربه نشان داده که نداشتن شناخت کافی و اطلاعات لازم برای سرمایه گذاری در بازار مسکن باعث شده تا اشتباهات بسیار زیادی در میان کاربران ایرانی به وجود آید. اشتباه در سرمایه گذاری آن هم در بازار مسکن با این قیمت ها می تواند شرایط فوق العاده بدی را برای هر کسی ایجاد کند. با توجه به این موضوع بر آن شدیم تا در کنار آموزش رایگان ارز دیجیتال و آموزش رایگان بورس در این مقاله به صورت کامل و جامع ۰ تا ۱۰۰ آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن را نیز با شما در میان بگذاریم.

در این مقاله ابتدا به بررسی مفاهیم اولیه و عمومی مربوط به شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن پرداخته و سپس نکات فوق العاده حرفه ای و تخصصی را به زبان کاملاً ساده با شما در میان خواهیم گذاشت. در پایان این مقاله شما می توانید مانند افراد حرفه‌ای در بازار مسکن سرمایه گذاری داشته باشید و برای تحلیل تکنیکال قیمت مسکن و تحلیل فاندامنتال آن اقدام کنید. در این بین نکاتی ارزنده برای تعیین هرچه بهتر قیمت و خرید ملک های اکازیون را نیز برای شما آماده کرده ایم که در مجموع توانسته باشیم شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن را به صورت کامل برای شما تشریح نماییم.

راهنمای مطالعه نمایش

 

اهمیت آموزش تحلیل قیمت مسکن برای همه ایرانی ها

آموزش تحلیل قیمت مسکن

آموزش تحلیل قیمت مسکن اهمیت بسیار زیادی برای همه کاربران دارد. زیرا سرمایه گذاری در این بازار یکی از روش های سرمایه گذاری رایج محسوب شده و تمام افراد حتی کسانی که در سایر بازارها سرمایه ‌گذاری می‌کنند نیز بخشی از سرمایه های خود را وارد بازار مسکن می نمایند. امروزه کمتر کسی را می توان پیدا کرد که چه برای خانه دار شدن و چه برای سرمایه گذاری، سودای ورود به بازار مسکن را نداشته باشد و یا تجربه ورود به این بازار را پیدا نکرده باشد. کاربران ایرانی به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند که دسته اول افرادی هستند که به دنبال ایجاد شرایط لازم برای ورود به بازار مسکن بوده و دسته دوم نیز کسانی هستند که با فراهم کردن شرایط ممکن در حال حاضر وارد این بازار شده اند.

اهمیت آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن آنجاست که شما می توانید با استفاده از این آموزش ها شرایط به مراتب بهتری را برای سرمایه ‌گذاری در این بازار برای خود ایجاد کنید. دقت داشته باشید که به دلیل قیمت بسیار زیاد مسکن در کشور ما، حتی یک نکته ساده نیز می تواند تبدیل به یک راه حل فوق العاده برای بهینه کردن شرایط این سرمایه گذاری شده و شما را در مسیر بهتری در بازار مسکن قرار دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم که قبل از اینکه به صورت حرفه ای وارد بازار مسکن شده و ریسک هایی بسیار زیاد سرمایه ‌گذاری در این بازار را برای خود بخرید حتماً آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن را با ما همراه باشید.

نکته بسیار مهم دیگری که درباره آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن باید بپردازیم این است که خیلی از موسسات آموزشی و سایت های مختلف برای ارائه همین مقالات آموزشی و نکاتی که در این مقاله با شما در میان می گذاریم، هزینه های بسیار گزافی را از کاربران دریافت می نمایند. اگر بخواهیم واقع بین باشیم آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن در این مقاله می تواند صرفه جویی چند میلیون تومانی برای دریافت این آموزش های حرفه ای را برای شما به دنبال داشته باشد.

اهداف تحلیل قیمت مسکن

آموزش تحلیل قیمت مسکن با اهداف سرمایه گذاری در بازار مسکن ارائه می شود. شاید با خود بپرسید که سرمایه گذاری در بازار مسکن نیاز به آموزش و تحلیل قیمت نداشته و شما می توانید به دلیل جذابیت های بسیار زیاد این بازار در ایران بدون این آموزش‌ها نیز در این بازار سرمایه گذاری کنید. اما با شناخت اهداف تحلیل قیمت مسکن درک خواهید کرد که چرا حتماً باید قبل از اقدام برای خرید تحلیل کامل و جامع نسبت به شرایط قیمت مسکن در کشور داشته و سپس به دنبال خرید مسکن مورد نظر خود بروید.

اگر از کسانی که سال ها تجربه فعالیت در بازار مسکن را داشته و در حال حاضر از جمله سرمایه گذاران بزرگ این بازار محسوب می‌شوند بپرسید، آنها به شما گوشزد خواهند کرد که چه سرمایه های هنگفتی را با اشتباهات کوچک از دست داده و نبود آموزش های حرفه ای لازم چه مشکلاتی را برای آنها به دنبال داشته است. حالا انتخاب با شماست که دوباره همان چالش ها و مشکلات را برای سرمایه گذاری در بازار مسکن پیش روی خود ببینید و یا با استفاده از آموزش تحلیل فاندامنتال و تکنیکال قیمت مسکن و همچنین بررسی روش های سرمایه گذاری در این بازار از همان ابتدا قدم های اولیه را نیز به صورت کاملاً حرفه ای در سرمایه ‌گذاری در این بازار بردارید.

همچنین لازم به توضیح است که تلاش بسیار زیادی برای آماده سازی این مقاله آموزشی در زمینه سرمایه گذاری در بازار مسکن انجام شده که در نهایت بتوانیم شما را به صورت کاملاً حرفه ای با شرایط سرمایه گذاری در این بازار آشنا کنیم. مطالعه این مقاله حداقل کمکی است که شما می توانید برای داشتن یک سرمایه ‌گذاری کاملاً مطمئن و ایده آل در بازار مسکن برای خود داشته باشید.

۱- تعیین بهترین زمان برای خرید مسکن

آموزش تحلیل قیمت مسکن با هدف اصلی شناخت هرچه بهتر شرایط سرمایه گذاری در این بازار انجام می پذیرد. یکی از مهمترین شرایط لازم برای سرمایه گذاری بهینه و ایده آل در بازار مسکن ورود به این بازار و خرید در بهترین زمان ممکن و بهترین قیمت ممکن است. همانطور که می دانید قیمت مسکن در شرایط مختلف با نوسانات زیادی همراه شده و ممکن است همین نوسانات کیفیت سرمایه گذاری شما را در این بازار تحت تاثیر قرار دهند.

نقشه بسیار مهم درباره سرمایه گذاری در بازار مسکن این است که با توجه به قیمت بسیار بالایی که املاک در کشور ما دارد حتی یکی دو درصد تفاوت در قیمت خرید آنها نیز می تواند بهینه سازی بسیار زیادی را برای سرمایه گذاری شما به دنبال داشته باشد. به همین دلیل انتخاب بهترین قیمت برای خرید مسکن اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت و اگر شما بتوانید بهترین قیمت را برای خرید مسکن در این روش سرمایه گذاری اتخاذ نمایید ممکن است حتی با وجود رشد قیمت مسکن نیز نتوانید به شرایط ایجاد سرمایه گذاری برسید.

یکی از مهمترین اهداف تحلیل قیمت مسکن بررسی تمام شرایط و جوانب و رسیدن به بهترین قیمت برای این بازار است. در این حالت است که شما می‌توانید حتی در بازه های زمانی کوتاه مدت نیز سود های قابل توجهی را از خرید و فروش مسکن در محل سکونت خود برای خود ایجاد کنید. در حالی که عدم دقت به همین نکته ساده می تواند در کوتاه مدت حتی باعث افت ارزش سرمایه های شما نیز شده و به نوعی ضرر های سرمایه گذاری را برای شما ایجاد کند.

۲- تعیین بهترین زمان برای فروش مسکن

آموزش تحلیل قیمت مسکن

یکی دیگر از اهداف تحلیل قیمت مسکن بررسی شرایط و انتخاب بهترین زمان برای فروش مسکن است. حالا که توانستید بهترین قیمت برای مسکن را پیدا کرده و در نهایت بتوانید با هزینه های کمتر مسکن مورد نظر خود را خریداری نمایید نوبت به این رسیده تا بهترین زمان برای فروش مسکن را نیز انتخاب کرده و بیشترین میزان سود را از بابت خرید و فروش مسکن دریافت کنید.

احتمالاً بسیاری از شما با این چالش روبرو شده اید که بعد از فروش مسکن خود افسوس خورده و با شاهد بودن رشد قابل توجه قیمت مسکن ضررهای زیادی را به سرمایه ‌گذاری خود وارد کرده اید. تقریبا نیمی از افراد سرمایه گذار در بازار مسکن خاطراتی از فروش املاک خود با قیمت های پایین را دارند و آرزو کردند که زمان فروش بهتری را برای املاک خود در نظر می گرفتند.

اهمیت آموزش تحلیل قیمت مسکن در همین جا خود را نشان می دهد و شما با دریافت این آموزش می توانید بهترین زمان برای فروش مسکن را نیز انتخاب کرده و در بالاترین قیمت ها املاک خود را به فروش برسانید. در مقاله آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن در کنار شما هستیم تا این نکته را نیز برای شما به صورت کامل تشریح کرده و شرایط لازم برای رسیدن به حداکثر میزان سود را برای شما فراهم آوریم.

۳- تعیین بهترین روش سرمایه گذاری در مسکن

آموزش تحلیل قیمت مسکن همچنین می‌تواند در انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری در این بازار نیز شما را راهنمایی کند. همانطور که می دانید روش ‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در بازار مسکن پیش روی شما قرار دارد که هر یک از این روش ها مزیت ها و معایب خاص خود را دارد. در آموزش تحلیل قیمت مسکن در کنار شما خواهیم بود تا نکات لازم برای انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری را نیز به شما گوشزد نماییم.

دو نفری را در نظر بگیرید که هر دو با مقدار سرمایه یک سال و در یک محیط به دنبال سرمایه گذاری در بازار مسکن هستند. نفر اول به دلیل نداشتن اطلاعات و عدم کسب آموزش‌ های لازم درباره روش های سرمایه گذاری در این بازار تنها به دنبال خرید املاک و در نهایت فروش آنها با قیمت های بالاتر می رود. در این بین دو نفر دوم با کسب اطلاعات و آموزش های لازم از همان سرمایه برای سرمایه گذاری بهینه تر و مطمئن تر در بازار مسکن استفاده کرده و در همان بازه زمانی سرمایه های خود را چندین برابر بیشتر از نفر اول می نماید.

دنیا دنیای اطلاعات است و رسیدن به اطلاعات کاربردی و مهم می تواند نکته کلیدی شما در امر سرمایه گذاری باشد. این روزها اطلاعات گرانبها در هر صنعتی و در هر موضوعی با هزینه های بسیار زیادی خرید و فروش می‌شود و شما حتما می بایست این اطلاعات را درباره سرمایه گذاری در بازار مسکن را به دست آورید. آموزش تحلیل تکنیکال قیمت مسکن و تحلیل فاندامنتال بازار مسکن ، آموزشی است که می‌تواند این اطلاعات مفید را در اختیار شما قرار داده و در نهایت شرایط لازم برای انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری را در هر لحظه در اختیار شما قرار دهد. دقت داشته باشید که بسته به شرایط زمانی هر کدام از روش های سرمایه گذاری در این بازار می توانند نسبت به بقیه در اولویت قرار می گیرند و تحلیل یکباره قیمت مسکن نمی تواند در انتخاب یک روش سرمایه گذاری برای تمام زمانها برای شما مفید باشد.

۴- کاهش ریسک سرمایه گذاری در بازار مسکن

یکی از اهداف بسیار ایده آل آموزش تحلیل قیمت مسکن کاهش میزان ریسک در سرمایه گذاری در این بازار است. سرمایه گذاری در بازار مسکن نیز مانند سایر بازارهای مالی دارای ریسک های بسیار زیادی است و اگر شما شناخت کافی نسبت به روش های برطرف کردن این ریسک ها را نداشته باشید خیلی زود با چالش‌های بسیار زیادی روبرو خواهید شد. در تحلیل قیمت مسکن شما یاد خواهید گرفت که با چه ترفندهایی و با چه روشهایی می توانید ریسک سرمایه ‌گذاری در این بازار را به حداقل میزان ممکن برسانید.

نکته بسیار جالب دیگر درباره سرمایه گذاری در بازار مسکن این است که بسیار پیش آمده که دو فرد در شرایط کاملاً یکسان و با انتخاب یک روش سرمایه گذاری به میزان درآمد متفاوتی در این بازار رسیده‌اند. یک نفر با استفاده از آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن از ترفندهای لازم برای کاهش میزان ریسک در این بازار استفاده کرده و ایده آل ترین شرایط سرمایه گذاری را برای خود رقم زده و نفر دوم بدون دقت با این ترفند ها تنها به دنبال کسب سود از روش سنتی خرید و فروش مسکن در بازار ایران رفته است. در حال حاضر شرایط اقتصادی حاکم بر جهان و جامعه ما می‌طلبد که تمام افراد آموزش های حرفه ای را برای سرمایه گذاری در بازارهای مختلف پشت سر گذاشته و با در نظر گرفتن تمام ترفند ها در نهایت ایده آل ترین شرایط را از این بابت برای خود رقم بزنند.

۵- همراه شدن با سیکل تغییرات قیمت مسکن

آموزش تحلیل قیمت مسکن همچنین می‌تواند شما را به نوعی با سیکل تغییرات قیمت مسکن در کشور ما نیز همراه نماید. نوسانات قیمت مسکن در دوره های زمانی مختلف معمولاً مشابه یکدیگر است و شما با شناخت سیکل نوسانات قیمت مسکن میتوانید معاملات خود را مطابق با این چرخه در نظر گرفته که این هم می تواند سرمایه شما را چندین برابر بیشتر نسبت به روش سنتی رشد دهد. شاید با افرادی روبرو شده باشید که درست در کمترین قیمت ها وارد بازار مسکن شده و در بیشترین قیمت ها املاک خود را به فروش می رسانند. این افراد به صورت دقیق به شما میگویند که در ۴ یا ۵ سال آینده چه اتفاقی برای قیمت مسکن خواهد افتاد و سرمایه ‌گذاری خود را نیز بر همین اساس پیاده سازی میکنند.

جالب است بدانید که این دسته از افراد علم غیب نداشته و استعداد ذاتی برای تحلیل تکنیکال قیمت مسکن را نیز ندارند. نکته بسیار مهم درباره روش سرمایه گذاری آنها این است که آنها شناخت کافی نسبت به سیکل و چرخه نوسانات قیمت مسکن در بازار ایران پیدا کرده و روند خرید و فروش خود را نیز بر اساس همین سیکل پایه گذاری می نمایند. در واقع داشتن یک اطلاعات بسیار ساده باعث شده تا آنها در طول یک دوره چهار تا پنج ساله حداکثر میزان درآمد ممکن را از بازار مسکن کسب کرده و تفاوت‌های فاحشی میان روش سرمایه گذاری خود و سایرین ایجاد نمایند. شما نیز می‌توانید با آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن به چنین شرایطی برسید و از این پس سرمایه ‌گذاری کاملاً متفاوتی در این بازار برای خود رقم بزنید.

سوالاتی که باید پاسخ آنها را درباره تحلیل قیمت مسکن بدانید

آموزش تحلیل قیمت مسکن

چالش های بسیار زیادی درباره تحلیل قیمت مسکن و ارزیابی شرایط بازار مسکن وجود دارد که ممکن است بسیاری از این چالش ها برای شما آشنا نباشند. اولین و مهمترین قدم برای حل یک مسئله شناخت کامل مسئله مورد نظر و پرداختن به تمام جزئیات آن است. از این رو تصمیم گرفتیم تا در همین ابتدای مقاله به صورت پرسش و پاسخ چالش های مربوط به تحلیل قیمت مسکن را با شما در میان بگذاریم و به نحوی ذهن شما را آماده کنیم که از پس آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن چه اهدافی را دنبال می کنیم و قرار است شما به چه اطلاعات کاربردی در این باره برسید. در واقع این سوالات و پاسخ های آنها به نوعی ذهنیت اولیه شما را مربوط به این بازار ایجاد خواهند کرد سپس با ارائه راهکارهای لازم برای حل این چالش ها، شما را آماده ورود به سرمایه گذاری در بازار مسکن خواهیم نمود.

شایان ذکر است سوالات و چالش های دیگری نیز ممکن است در ذهن شما وجود داشته باشد که در این بخش گنجانده نشده، از این رو در بخش دیدگاه ها منتظر پرسش های حرفه ای شما درباره بازار مسکن و شرایط سرمایه گذاری در آن هستیم تا در اولین فرصت پاسخ های لازم به سوالات ذهنی شما را نیز ارائه کنیم. هدف ما از طراحی سوالات مربوط به این بخش، شناخت دقیق تر و هرچه بهتر بازار مسکن و ذهنیت مربوط به این بازار در میان افراد جامعه ما است. همچنین سعی کرده ایم تا به شایعات مربوط به سرمایه گذاری در بازار مسکن و شرایط آن نیز بپردازیم.

آیا سرمایه گذاری در بازار مسکن همیشه موفقیت آمیز است؟


اولین سوالی که درباره تحلیل قیمت مسکن و همچنین بررسی سرمایه گذاری در این بازار باید به آن بپردازیم این است که آیا سرمایه گذاری در این بازار همیشه می تواند موفقیت آمیز باشد یا خیر؟  چندی پیش پای صحبت یکی از دوستان بودیم که خاطره جالبی از یکی از  سرمایه گذاری های خود در بازار مسکن برای ما تعریف کرد. این دوست ما که در آن زمان اطلاعات کافی درباره شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن و همچنین این تحلیل قیمت مسکن نداشت، اقدام به خرید یک واحد مسکونی با چیزی حدود ۵۰ درصد وام بانکی با سود ۱۸ درصد کرده بود. دو سال از زمان خرید گذشته بود و در طول این دو سال قسط های سنگین چالش های اقتصادی زیادی را برای زندگی وی فراهم کرده بود. جمع بندی شرایط و مشورت با دوستان و اطرافیان در آن زمان این دیدگاه را برای این دوست ما به وجود آورده بود که فروش واحد مسکونی فوق می تواند بهترین شرایط را برای وی به دنبال داشته باشد. قضیه وقتی جالب تر  میشد که بدانید بعد از گذشت حدود دو سال قیمت واحد مسکونی مورد نظر تغییر چندانی نکرده بود و مجبور بود با همان قیمت خرید واحد مسکونی مورد نظر را به فروش برساند. باید به این موضوع اضافه کنیم که دو سال سود بانکی فوق العاده بالا را به عنوان هزینه پرداخت کرده بود.

دقیقا چند ماه بعد از فروش واحد مسکونی فوق، قیمت مسکن در بازار تهران با رشد قابل توجه ۳۰ تا ۵۰ درصدی روبرو شد و این افزایش قیمت قابل توجه قیمت واحد مسکونی مورد نظر را به صورت سرسام آوری افزایش داده بود. در واقع این دوست خوب ما اگر تنها چند ماه دیگر صبر میکرد و قسط بانکی را پرداخت می نمود علاوه بر اینکه با افزایش قیمت واحد مسکونی خود تمام این قیمت ها به صورت ارزش افزوده بر روی واحد مسکونی وی قرار می گرفت، سود بسیار مناسبی نیز عاید او می شد. اتفاقات این چنینی و نظیر آن بارها و بارها در میان اطرافیان ما افتاده است که نشان از این دارد که سرمایه گذاری در بازار مثل همیشه موفقیت آمیز نیست و برای کسانی که اطلاعات کافی و کاربردی درباره شرایط تحلیل قیمت مسکن نداشته و آموزش تحلیل قیمت مسکن را پشت سر نگذاشته باشند این روش سرمایه گذاری حتی می تواند زیان ده باشد.

سرمایه گذاری در بازار مسکن یکی از حرفه ای ترین روش های سرمایه گذاری در بازار ایران است که نیاز به تجربه و تخصص خاصی داشته و حتماً باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت درباره داستان فوق این است که اکثر تحلیلگران و کسانی که تجربه کافی در تحلیل قیمت مسکن داشتند، حتی با تجربه و تخصص کم نیز به راحتی می‌توانستند امکان افزایش قابل توجه قیمت مسکن را در شش ماه بعد از فروش این واحد مسکونی را پیش بینی نمایند. در واقع این اتفاق چند سال یکبار در قیمت واحد مسکونی در تهران و سایر شهرستان ها رخ می دهد و پیش بینی آن چندان نیاز به استعداد خاصی نخواهد داشت. همین اطلاعات ساده کاربردی می‌توانست در حال حاضر شرایط مالی کاملا متفاوتی را برای این کاربر رقم بزند. اتفاقی که ممکن است برای هر یک از ما نیز به همین شکل تکرار شده باشد.

سرمایه گذاری در بازار مسکن در کوتاه مدت یا بلند مدت؟


یکی از مهم ترین بخش های آموزش تحلیل قیمت مسکن ارزیابی شرایط سرمایه گذاری در این بازار در بازه های زمانی کوتاه مدت و بلند مدت است. این سوال همیشه در ذهن بسیاری از کاربران وجود دارد که سرمایه گذاری در بازار مسکن در کوتاه مدت بهتر است یا بلند مدت. جالب است بدانید که اگر شما با چرخه تغییرات و نوسان قیمت مسکن در بازار ایران آشنا باشید و تحلیل تکنیکال قیمت مسکن را بشناسید، به راحتی می توانید درباره این موضوع تصمیم بگیرید. در واقع تصمیم گیری درباره اینکه سرمایه گذاری در بازار مسکن در کوتاه مدت بهتر است یا بلند مدت نه فقط به شرایط تغییرات قیمت مسکن بلکه به کلیت اصل سرمایه گذاری در بازارهای مالی مرتبط می شود. به عنوان مثال شما بایستی بدانید که چه روش های سرمایه گذاری در بازار ایران پیش روی شما قرار دارد.

  • شما می توانید با آموزش تحلیل قیمت خودرو امکان سرمایه گذاری در بازار خودرو را برای خود فراهم آورید.
  • آموزش رایگان ارز دیجیتال شرایط سرمایه گذاری در بازار رمز ارز ها را برای شما فراهم می آورد.
  • آموزش رایگان بورس امکان سرمایه‌ گذاری در بازار مستعد بورس ایران را برای شما ایجاد خواهد کرد.
  • آموزش رایگان فارکس امکان سرمایه گذاری در بازار بین المللی فارکس را برای شما فراهم می آورد.
  • آموزش تحلیل و پیش بینی قیمت طلا امکان سرمایه گذاری در بازار طلا را برای شما به دنبال خواهد داشت.
  • با آموزش پیش بینی قیمت سکه میتوانید در بازار سکه فعالیت کنید.
  • با آموزش پیش بینی قیمت دلار می توانید بخشی از سرمایه های خود را وارد بازار دلار کنید.
  • با آموزش نحوه راه اندازی یک کسب و کار امکان سرمایه گذاری در این حوزه را خواهید داشت.

ملاحظه می کنید که روش های مختلف سرمایه گذاری در بازار ایران با استعداد رشد قابل توجه پیش روی شما قرار دارد. فرض کنید که شما یک میلیارد تومان پول نقد در اختیار دارید و به دنبال انتخاب هر یک از این روش های سرمایه گذاری برای خود هستید. آیا بدون تفکر و بدون بررسی شرایط تنها اقدام به سرمایه گذاری در بازار مسکن کرده و به سایر بازارها هیچ نگاهی نمی اندازید؟ این اشتباه می تواند فرصت های فوق العاده ایده آلی را در بازارهای مالی از شما سلب کرده و شرایط مالی متفاوتی را در آینده برای شما رقم بزند. شما تصمیم بگیرید که در بازار مسکن در کوتاه مدت سرمایه گذاری کنید و یا بلند مدت به عوامل مختلفی بستگی دارد.

در قدم اول شما باید با تحلیل تکنیکال قیمت مسکن شرایط سرمایه‌ گذاری در این بازار را برای خود ارزیابی کنید. با تحلیل تکنیکال قیمت مسکن یک علامت سوال جالب و شگفت انگیز برای شما به وجود خواهد آمد. ۵۰ درصد ارزش افزوده و رشد سرمایه در دو سال گزینه بهتری برای سرمایه گذاری برای شما است یا ۶۰ درصد ارزش افزوده و رشد سرمایه در ۶ سال؟  تفاوت سود حاصل از سرمایه گذاری در دو بازه زمانی دو و شش ساله در بازار مسکن ممکن است تنها ده درصد باشد اما چهار سال تمام شما سرمایه قابل توجهی را در بازار مسکن به حالت رکود در خواهید آورد. در حالیکه اگر در پایان این دو سال تمام سرمایه های خود را از بازار مسکن خارج کرده و وارد بازار سکه یا  حتی بازار بورس می نمودید، امکان رسیدن به سرمایه ها و سود های ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی علاوه بر ۵۰ درصد ارزش افزوده حاصل از سرمایه گذاری در بازار مسکن در دو سال اول برای شما وجود داشت. حالا شما پاسخ دهید سرمایه گذاری در کوتاه مدت روش مناسب تری در بازار مسکن است و یا بلند مدت؟ پاسخ ما این است همه چیز به تحلیل قیمت مسکن و بررسی شرایط آن خواهد داشت.

آیا سرمایه گذاری در بازار مسکن ریسک دارد؟


بررسی چالش های مربوط به آموزش تحلیل قیمت مسکن را با یک سوال دیگر ادامه می دهیم. آیا در سرمایه گذاری در بازار مسکن ریسکی مقابل سرمایه گذاری ما قرار خواهد داشت یا خیر؟ نکته بسیار مهمی که در آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن به دنبال رسیدن به آن هستیم این است که ریسک سرمایه گذاری در بازار مسکن را برای شما به حداقل میزان ممکن برسانیم. اگر سرمایه گذاری در این باره هیچ ریسکی نداشت شما نیاز به دریافت آموزش های لازم را نداشتید و تنها با کمی تجربه امکان سرمایه‌ گذاری ایده آل را برای خود فراهم می نمودید. اما شایان ذکر است که سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن مانند سایر روش ‌های سرمایه‌ گذاری و سایر بازارهای مالی با ریسک قابل توجهی روبرو است اگر شما تهدیدات لازم برای عبور از این ریسک ها و چالش ها را در نظر نگرفته باشید ممکن است شرایط فوق العاده بدی را همراه با این سرمایه گذاری احساس کنید.

سرمایه گذاری در بازار مسکن هم می تواند ریسک تحلیلی و هم ریسک سیستماتیک برای شما به دنبال داشته باشد. از جمله مهمترین ریسک های مربوط به سرمایه گذاری در بازار مسکن می توان به چالش های حقوقی مربوط به تنظیم قراردادهای خرید و فروش واحدهای مسکونی و یا کلاهبرداری های رایج در این بازار به عنوان ریسک های سیستماتیک اشاره کرد. همچنین عدم دقت به نحوه تحلیل قیمت مسکن نیز می تواند یک رکود طولانی مدت را برای سرمایه های شما به دنبال داشته و باعث خواب سرمایه قابل توجهی برای شما شود. دقت داشته باشید که اگر شما ۴ سال سرمایه خود را در یک بازار بخوابانید و در طول این چهار سال شاهد هیچ رشدی نباشید این یک زیان بزرگ مالی برای شما خواهد بود. زیان دیدن فقط به این معنا نیست که ارزش اولیه سرمایه شما از نظر نقدی با افت روبرو شود. بلکه عدم امکان رشد سرمایه ها، حداقل میزان  تورم سالیانه می تواند به معنای افت ارزش سرمایه های شما باشد که این موضوع در سرمایه گذاری در بازار مسکن به شدت رایج است.

یکی از اتفاقات بسیار جالب و شگفت انگیزی که در میان سرمایه‌گذاران تازه کار و ناوارد بازار مسکن رخ می دهد، همان موضوعی است که به عنوان یک داستان در بخش های قبلی با شما در میان گذاشتیم. سرمایه گذاران ناآگاه و ناآشنا با روش های تحلیل قیمت مسکن بعد از رسیدن به یک سرمایه قابل توجه به امید کسب سود های فوق العاده زیاد و مطمئن این سرمایه ها را وارد بازار مسکن می نمایند. حال اگر زمان ورود این افراد به بازار مسکن در ابتدا یک دوره رکود ۲ تا ۴ ساله باشد عملاً این افراد در طول زمانی طولانی مدت ۲ تا ۴ سال هیچ رشدی را در سرمایه های خود مشاهده نکرده و حتی ممکن است شاهد افت ارزش سرمایه های خود نیز باشند.

همین عدم آشنایی با روش های تحلیل قیمت مسکن باعث میشود بین کاربران هیچ نقطه نظری درباره زمان آغاز روش های انفجاری در قیمت مسکن نیز نداشته و پس از گذشت زمانی طولانی مدت و نرسیدن به سود های مورد نظر خود، سودای فروش واحدهای خریداری شده تمام فکر و ذهن این افراد را درگیر کند. این اتفاق باعث می‌شود تا دقیقا در زمانی که قیمت ها در بازار مسکن در حال رشد های انفجاری قرار گرفته و به روز های رونق در بازار مسکن می رسیم،  افراد واحدهای مسکونی خود را به فروش رسانده و سرمایه‌های خود را به بازارهای دیگری منتقل کنند که در طول این چهار سال با روش‌ های زیادی روبرو شده اند.

این اتفاق باعث می شود که اولا خواب سرمایه طولانی مدت آن ها در بازار مسکن زیاد شود و از طرف دیگر با ارزش افزوده سرمایه گذاری در بازار مسکن در دوره رونق نیز همراه نخواهند بود. قضیه وقتی فاجعه آمیز تر می شود که بدانید هر بازار مالی در یک برهه‌ای رونق و رشد در گروه‌های دیگر ممکن است باعث افت و رکود روبرو باشد. بنابراین انتقال سرمایه ها بعد از دوره رکود بازار مسکن به یک بازار مالی دیگر مانند بازار سکه و بازار طلا و بازار بورس و ارز دیجیتال ممکن است با دوره رکود آن بازارها همراه باشد و دوباره یک بازه زمانی طولانی مدت، سرمایه های کاربران را با رکود همراه نماید.  ملاحظه می کنید که داشتن اطلاعات کاربردی ساده تا این حد می‌تواند در سرمایه گذاری در بازارهای مالی اهمیت داشته باشد و شرایط کاملاً متفاوتی را برای کاربران رقم بزند.

آیا سرمایه گذاری در مسکن بهترین روش سرمایه گذاری در ایران است؟


آموزش تحلیل قیمت مسکن

در آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن سعی داریم تا ذهن شما را به این سمت پیش ببریم که شما می توانید با فعالیت و سرمایه گذاری در بازار مسکن به سودهای قابل توجهی برسید بدون این که تعصب خاصی برای این بازار و یا سایر بازارهای مالی داشته باشید. بسیاری از افراد اشتباه تعصب خاصی بر روی سرمایه گذاری در بازارهای مالی خاصی داشته و سایر بازارهای مالی و سرمایه گذاری را نگاه هم نمی کنند. این اتفاق درباره بازار مسکن در کشور ما بیشتر از سایر بازارها رخ می دهد و شاهد هستیم که خیلی از کاربران سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن را بهترین روش سرمایه گذاری در ایران می دانند.

در ادامه با مقایسه شرایط سود های بازار های مالی مختلف در ایران به این نتیجه خواهید رسید که سرمایه گذاری در بازار مسکن بهترین روش سرمایه گذاری در ایران نیست و بازارهای مالی دیگری با روش های انفجاری تر پیش روی شما قرار دارد. اما با این حال از نظر میزان ریسک، سرمایه گذاری در بازار مسکن تهران و شهرستان ها می تواند شرایط به مراتب بهتری را نسبت به برخی دیگر از بازارهای مالی مانند بازار بورس و بازار سکه برای شما به دنبال داشته باشد.

اگر پای صحبت افرادی بنشینید که سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن را به عنوان بهترین روش سرمایه گذاری در ایران قلمداد می نمایند، آنها همیشه از روش های ۴۰ تا ۵۰ درصدی در طول یکی دو سال در بازار مسکن می گویند. در حالی که در همین بازه زمانی قیمت دلار در کشور ما نیز با رشد های به همین اندازه و بیشتر همراه شده و عملاً ارزش سرمایه های شما با افزایش قابل توجهی در این روش سرمایه گذاری همراه نشده است. برای اینکه میزان ارزشمندی سرمایه گذاری در بازار مسکن را برای خود مورد ارزیابی قرار دهید یک روش بسیار ساده را در پیش بگیرید. در همان روز اول که قصد سرمایه گذاری در بازار مسکن را دارید، مقدار ارزش نقدینگی خود را به دلار آمریکا تبدیل کرده و مقدار دارایی های خود را به دلار بدانید. در انتهای دوره سرمایه گذاری و بعد از فروش واحد مسکونی و یا هر روش سرمایه‌ گذاری دیگری که در این بازار انتخاب کرده اید، دوباره ارزش سرمایه های خود را به دلار آمریکا با توجه به قیمت روز این ارز در بازار ایران تبدیل کنید.

این اتفاق دو مزیت بسیار مهم برای شما به دنبال خواهد داشت. در درجه اول درک می کنید که آیا افزایش قیمت مسکن باعث افزایش ارزش دارایی های شما شده یا اینکه شما از این روش سرمایه گذاری ضرر کرده‌اید. همچنین می توانید به درک درستی از شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن و سایر بازارهای مالی نیز برسید که کدام بازار توانسته ارزش افزوده بیشتری را برای سرمایه‌گذاران خود رقم بزند. فراموش نکنید که صرف رشد سرمایه چند ده درصدی با ارزش ریالی واحد های مسکونی نمی تواند معیار خوبی برای سنجش جذابیت های سرمایه گذاری در بازار مسکن برای شما باشد. زیرا عملا شما بعد از فروش واحد مسکونی مورد نظر، تنها سرمایه لازم برای خرید واحد مشابه آن را خواهید داشت. برای اینکه بتوانید به درک درستی نسبت به شرایط برسید می توانید این روش سرمایه گذاری را با نوع فعالیت طلافروشان مقایسه کنید. طلافروشان مقدار مشخصی طلا در خزینه خود نگهداری می کنند که این مقدار به نوعی ارزش دارایی های آنها را به طلا مشخص می کند.

یک طلا فروش در طول یکسال کامل سعی می کند در فرایند خرید و فروش طلا و ارز مقدار طلای موجود در خزانه خود را حفظ نموده و حتی آن را افزایش دهد و در عین حال با سود حاصل از این خرید و فروش هزینه های زندگی خود را نیز پرداخت کند. در واقع در طول یک سال کامل علاوه بر اینکه ارزش سرمایه های یک طلافروش به طلا شده و یا حتی اضافه شده، هزینه های زندگی این افراد نیز از این طریق پرداخت می شود. آیا سرمایه گذاری در بازار مسکن در طول یک بازه زمانی مشخص نیز شرایط خوبی را برای شما ایجاد کرده است؟

  آیا سرمایه گذاری در مسکن مطمئن ترین روش سرمایه گذاری در ایران است؟

سوال مهم دیگری که قبل از آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن لازم است بعد از این نیز بپردازیم، بررسی این بازار به عنوان مطمئن ترین روش سرمایه گذاری در ایران است. قبل از هر چیزی باید یادآور شویم که منظور ما از مطمئن ترین روش سرمایه گذاری بهترین روش سرمایه گذاری از نظر میزان بازدهی نیست و در واقع اطمینان خاطر از ریسک پایین و سوددهی مطمئن را هدف قرار دادیم. بر این اساس بازار مسکن شرایط بسیار خوبی در میان سایر بازارهای حرفه ای سرمایه گذاری در ایران دارد. هرچند اکثر بازار های مالی مانند بازار سکه و حتی بازار دلار و بورس نیز در طولانی مدت روند صعودی به خود گرفته و اطمینان قابل توجهی در سرمایه گذاری در آنها وجود دارد اما با این حال بازار مسکن شرایط متفاوتی نسبت به این بازارها داشته و از نظر اطمینان سرمایه گذاری می توان آن را در اولویت بالاتری قرار داد.

سرمایه گذاران در بازار مسکن و به صورت کلی مردم ایران به این نتیجه رسیده اند که به هیچ وجه املاک خود را پایین تر از قیمتی که خریداری کردند به فروش نرسانند و در صورت عدم ارائه قیمت ‌های بالاتر توسط خریداران ترجیح می دهند تا فروش واحد مورد نظر را لغو کرده و در زمان دیگری برای فروش آن اقدام کنند. در واقع این باور در میان کاربران و خانواده‌های ایرانی رواج پیدا کرده که قیمت مسکن در بازه های زمانی با افزایش روبرو شده و حتی می توانند از این طریق سود خوبی به دست آورند. جالب است که خریداران هر سال نسبت به پارسال با افزایش قیمت مسکن موافق بوده و یک درصد معقول را به عنوان افزایش قیمت نسبت به سال گذشته منطقی می‌دانند.

هرچند این دیدگاه ها نمی تواند دیدگاه های حرفه‌ای باشد و سرمایه گذاری در بازار مسکن با تکیه بر چنین دیدگاه هایی می تواند خطرات بسیار زیادی برای شما به دنبال داشته باشد اما با این حال  باور در میان اکثر خانواده‌های ایرانی شکل گرفته و تغییر دادن آن نیز به این سادگی‌ها نخواهد بود. در این بین مزیت اصلی شکل گرفتن این باور این است که معمولاً سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن با اطمینان قابل توجهی روبرو بوده و به همین دلیل  بازار مسکن را می توان یکی از مطمئن ترین بازارها برای سرمایه گذاری در ایران تعریف کرد.

آیا تغییرات قیمت مسکن در ایران همیشه مثبت بوده است؟

آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن را با بررسی اینکه آیا تغییرات قیمت مسکن در ایران همیشه مثبت بوده یا خیر ادامه می دهیم. برای اینکه به بررسی این موضوع بپردازیم تنها راه حل نگاه کردن به داده های تاریخی درباره قیمت مسکن در ایران است. اگر بخواهیم درباره موضوع در ۴۰ سال گذشته بررسی های لازم را انجام دهید به جز در مواردی بسیار خاص و نادر که شرایط کاملاً بحرانی بوده قیمت مسکن همیشه روند رو به رشد را به ثبت رسانده و نوسانات آن مثبت بوده است. نکات بسیار مهم درباره تغییرات قیمت مسکن در ایران در تاریخ ۴۰ سال گذشته به شرح زیر هستند:

  • در بازه های زمانی بسیار کوتاه مدت یکی دو ساله شاهد رکود در قیمت مسکن بوده‌ایم. در این بازه های زمانی معمولاً قیمت مسکن ثابت باقی مانده و یا با افت فوق‌العاده کمی روبه‌رو شده است.
  • در موارد بسیار نادری در طول تاریخ نیز شاهد افت قابل توجه قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها بودیم که بیشتر به دلیل شرایط بحرانی مربوط به جنگ بوده است و بعد از آن دیگر تکرار نشده است.
  • افت قیمت های خاص در برخی از مناطق به دلایل و شرایط خاص نیز رخ داده که خیلی جنبه تحلیلی نداشته و بیشتر به دلیل مسائل مانند رانش خاک در منطقه مورد نظر و مواردی از این دست بوده است که نمی توان نتایج حاصل از آن را به حالت عمومی توسعه داد.

این نکات نشان می دهد که با کمی اغماض می توان تغییرات قیمت مسکن در تهران و ایران را در طول تاریخ همیشه مثبت تلقی کرد. البته این دیدگاه نباید تبدیل به دیدگاه اصلی شما برای سرمایه گذاری در بازار مسکن شده و حتماً بایستی با تحلیل قیمت و بررسی کامل شرایط و جوانب برای سرمایه گذاری در این بازار اقدام نمایید. دقت داشته باشید که مثبت بودن قیمت مسکن و نوسانات آن در طول تاریخ و در بازه های زمانی طولانی مدت به این معنا نیست که شما همیشه می توانید از سرمایه‌ گذاری در این موضوعات به سود برسید. کما اینکه نمونه‌های در تعارض با این موضوع را نیز در بالا به آنها اشاره کردیم که آنها می تواند باعث بروز ضرر از جانب سرمایه‌ گذاری در مسکن برای شما نیز شود.

مزیت های سرمایه گذاری در مسکن چیست؟

سوالات بسیار مهم و حیاتی درباره شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن در ایران را با شما در میان گذاشتیم که با دقت به پاسخ آنها اکنون شما یک تصور منطقی نسبت به سرمایه گذاری در این بازار در ذهن خود دارید و می توانید تا حدودی شرایط بازار مسکن در ایران و تهران را ارزیابی کنید. اکنون نوبت به این رسیده تا موضوعات تخصصی تر و حرفه ای تر درباره سرمایه گذاری در بازار مسکن و همچنین آموزش تحلیل قیمت مسکن را با شما در میان بگذاریم و اولین مورد نیز مزیت های سرمایه گذاری در این بازار را بررسی خواهیم کرد.

دقت داشته باشید که سرمایه گذاری در هر بازار شرایط خاص خود را داشته و ممکن است با مزیت ها و معایبی همراه باشد. بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و سرمایه‌ گذاری در این بازار نیز ممکن است هم با مزیت ها و هم با معایبی همراه باشد. هدف اصلی ما از معرفی مزیت ها و معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن این است که شما اولا به شناخت بیشتری نسبت به شرایط خرید و فروش ملک در ایران برسید و ثانیاً با چالش ها و ریسک های موجود در سرمایه گذاری در این بازار نیز آشنا باشید.

همچنین نکته بسیار مهمی که در بررسی مزیت ها و معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن باید به آن اشاره داشته باشیم این است که با دقت به این موارد شما امکان مقایسه شرایط سرمایه گذاری در این بازار با سایر بازارهای مالی را نیز پیدا خواهید کرد. در واقع شما با مقایسه مزیت های سرمایه گذاری در این بازار با مزیت های سرمایه گذاری در سایر بازارهای مالی و همچنین مقایسه معایب مربوطه می توانید در انتخاب بهترین بازار برای سرمایه گذاری در ایران نیز عملکرد بهتری داشته باشید.

دقت داشته باشید که انتخاب بهترین بازار برای سرمایه گذاری به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که بخش اعظمی از این عوامل و فاکتورها در واقع به شخصیت خود افراد مربوط می شود. برخی از کاربران ممکن است به دلیل ریسک پذیری بسیار پایین شرایط سرمایه گذاری در بازارهای مانند بازار بورس و بازار سکه را نداشته باشند و برخی نیز به دلیل جسارت زیاد امکان سرمایه گذاری در چنین بازارهایی را نیز پیدا کنند.

بنابراین بسیار مهم است که شما مزیت ها و معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن را با شرایط روحی و روانی خود نیز مورد مقایسه قرار داده و از این طریق سرمایه گذاری مطمئن تری برای خود رقم بزنید. البته هر چند شما در نگاه اول این موضوع را چندان مهم تلقی نخواهد کرد اما با حرفه ای شدن در مسائل سرمایه گذاری در کارکرد که بحث روانشناسی یکی از مهمترین بحث ها در سرمایه‌ گذاری از عدم دقت به آن حتی می تواند ضرر های سنگین را برای شما به دنبال داشته باشد. تسلط به اصول روانشناسی در سرمایه گذاری در هر بازاری می تواند بخش قابل توجهی از نیازمندی های اولیه شما برای موفقیت در آن را رقم بزند.

۱- رسیدن به سود حتمی در دراز مدت

آموزش تحلیل قیمت مسکن

اولین مزیت سرمایه گذاری در بازار مسکن که باید به بررسی آن بپردازیم امکان رسیدن به سود حتمی و مطمئن در دراز مدت است. در یک بازه زمانی ۵ تا ۱۰ سال معمولاً قیمت مسکن با افزایش قابل توجهی روبرو شده و شما می توانید از نظر ریالی به سود خوبی برسید. البته ذکر این نکته تنها به دلیل مسائل تجربی نیست و تحلیل قیمت مسکن نیز دقیقاً چنین شرایطی را برای آن نشان می دهد. البته شاید بیان این مزیت این دیدگاه را برای شما به وجود آورد که دیگر نیازی به آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن نداشته و می توانید بدون تحلیل و بررسی شرایط قیمت در این بازار برای سرمایه‌ گذاری در آن اقدام کنید. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم این دیدگاه کاملا اشتباه بوده و ممکن است شرایط بسیار بحرانی را برای شما در بازار مسکن ایجاد کند.

نکته بسیار مهمی که درباره این وضعیت باید به آن اشاره داشته باشیم این است که هر چند رسیدن به سود از نظر ریالی در بازار مسکن در دراز مدت برای شما حتمی خواهد بود اما اینکه این سود بیشتر از میزان تورم خواهد بود و یا شرایط ایده آلی را در مسائل مالی برای شما به وجود می‌آورد موضوعی است که بایستی به صورت خاص و حرفه‌ای با استفاده از تحلیل تکنیکال قیمت مسکن به بررسی آن پرداخت. به عنوان مثال ممکن است سرمایه گذاری در بازار مسکن در یک بازه زمانی ۵ ساله سود ۱۰۰ درصدی برای شما به دنبال داشته باشد اما آیا این میزان سود می تواند سود قابل قبولی در یک بازه زمانی ۵ ساله باشد؟ فراموش نکنید که در حال حاضر بانک‌ها نیز در طول ۵ سال سرمایه گذاری سود ۱۰۰ درصدی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

بنابراین اگر بخواهیم خیلی ساده به این موضوع نگاه کنیم سود حاصل از سرمایه گذاری در دراز مدت در بازار مسکن حتمی اسست اما مقدار سود و شرایط دسترسی به آن بایستی در یک تحلیل کامل و جامع ارزیابی شود و سپس منطقی بودن رسیدن به این سود در بازه های زمانی دراز مدت نیز مورد بررسی قرار گیرد.

۲- کم خطر بودن و کم ریسک بودن این روش سرمایه گذاری

یکی دیگر از مزیت های سرمایه گذاری در بازار مسکن اتفاقاً باعث شده تا خیلی از کاربران به سمت آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن نرفته و به صورت خودسرانه در این بازار سرمایه گذاری نمایند کم خطر بودن و کم ریسک بودن این روش سرمایه گذاری در بازار ایران است. در بازار بورس ممکن است در طول یک هفته قیمت سهام خریداری شده از سوی شما نزدیک به ۵۰ درصد افت داشته و سرمایه شما را تقریباً نصف نماید. در بازار سکه و بازار دلار نیز چنین شرایط وجود دارد. همانطور که در مقوله آموزش رایگان ارز دیجیتال و همچنین آموزش رایگان فارکس به آن اشاره کردیم بازارهای مالی بین المللی نیز از این نظر شرایط بسیار بحرانی داشته و ممکن است در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه مدت چند ساعته سرمایه های شما با افت قابل توجهی روبرو شود.

اما موضوع اینجاست که در بازار مسکن چنین خبری نیست و نوسانات قیمت در این بازار به کندی صورت گرفته و حتی در صورت منفی بودن نوسان در بازه زمانی کوتاه مدت و موقتی بازهم سرمایه شما تحت تاثیر افت قابل توجهی نخواهد بود. در واقع این موضوع نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در بازار مسکن ریسک کمتری دارد و خطر کمتری سرمایه‌های کاربران را تهدید می کند. البته همچنین دقت داشته باشید که این بررسی برای شرایط عمومی بوده و ممکن است در شرایط خاص شما حتی ضرر های سنگینی نیز در سرمایه‌ گذاری در این بازار رو به رو شوید. مانند وقتی که شما بدون دقت به شرایط مالکیت یک آپارتمان برای خرید آن اقدام کرده و سپس متوجه شوید که سرمایه خود را به دست افراد کلاهبردار سپرده اید.

۳- دید عمومی مثبت در ایران نسبت به قیمت ها در بازار مسکن

مزیت دیگری که در آموزش تحلیل قیمت مسکن برای سرمایه گذاری در این بازار باید به آن اشاره داشته باشیم، جایگاه عالیه بازار مسکن در میان کاربران ایرانی است. یک دید عمومی نسبت به این بازار در میان کاربران ایرانی به وجود آمده که سرمایه گذاران بازار مسکن را در درازمدت همیشه مثبت میدانند. بسیاری از افراد که در امر سرمایه گذاری در بازارهای مالی فعالیت دارند نیز بعد از رسیدن به سود، بخش قابل توجهی از سرمایه های خود را به سمت بازار مسکن هدایت می نمایند.

در واقع بازار مسکن در کشور ما تبدیل به یک بازار مطمئن و بی خطر برای سرمایه گذاری تبدیل شده که اکثر سرمایه‌گذاران به نوعی در نهایت به سمت آن گرایش پیدا می نمایند. همین موضوع باعث می‌شود تا میزان تقاضا برای خرید مسکن در کشور ما همیشه شرایط خوبی پیدا کرده و در نهایت جمیع این جوانب باعث افزایش قیمتها در بازار های زمانی طولانی مدت شود.

دقت داشته باشید که جایگاه یک بازار سرمایه گذاری در میان مردم اهمیت بسیار زیادی برای سرازیر شدن سرمایه ها در آن و همچنین افزایش قیمت ها در آن خواهد داشت. برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنیم می توانیم یک مثال بسیار ساده را با شما در میان بگذاریم.

بازار بورس ایران در طول سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تبدیل به یک بازار فوق العاده ایده آل برای رسیدن به سود های بزرگ شده و کاربران زیادی برای سرمایه گذاری در این بازار وارد شدند. سودهای کلان چند هزار درصدی در بازه‌های زمانی ۲ ، ۳ ساله باعث شده بود تا اقبال برای سرمایه‌ گذاری در این بازار بسیار بالا رفته و حتی افرادی که کمترین میزان شناخت نسبت به بازار بورس را داشتند نیز به سمت سرمایه‌ گذاری در این بازار متمایل شدند. افراد تازه وارد به قدری در این دو سال وارد بازار بورس شدند که آمارها نشان می‌دهد که تعداد سرمایه گذاران بازار بورس در این دو سال دو بار دو برابر شده است. این مهم در نهایت باعث شد تا با وجود حباب های قیمتی بسیار زیاد باز هم شاهد روشهای قیمت قابل توجه در این دو سال در بازار بورس باشیم.

البته این موضوع دوام خیلی زیادی پیدا نکرد و بعد از گذشت چند ماه از سال ۱۳۹۹ با یک افت فوق العاده شدید در بازار بورس همراه بودیم که این تمایل و رغبت در سرمایه‌ گذاری در این بازار را از بین برد. دقت کنید که این نوع رغبت و تمایل برای سرمایه گذاری به صورت بالقوه در بازار مسکن وجود دارد و حتی افراد تازه وارد نیز بر این باور هستند که سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن در دراز مدت می تواند برای آنها سود قابل توجهی به دنبال داشته باشد. همین دیدگاه مثبت می تواند یک مزیت بسیار بزرگ برای سرمایه گذاری در این بازار باشد. البته بازار مسکن نیز نشان داد که تمایلی برای از بین بردن این اطمینان و رغبت در میان کاربران ایرانی را نداشته و شرایط همچنان به همین صورت در حال ادامه پیدا کردن است.

۴- پیشتاز بودن قیمت مسکن نسبت به تورم در دراز مدت

تورم در ایران چقدر است؟ هر ساله آمارهای غلطی از سوی دولت درباره میزان تورم در اقتصاد ایران اعلام می‌شود که به هیچ وجه منطقی نیست و این اعداد و ارقام اعلام شده از سوی دولت، کاملاً ساختگی است. برای اینکه به مقدار دقیق تورم در اقتصاد ایران پی ببرید تنها کافیست به بررسی میزان افت ارزش ریال در برابر دلار برسید. وقتی قیمت دلار در بازار آزاد ایران نسبت به سال گذشته با افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی روبه‌رو شده عملاً میزان تورم در اقتصاد ایران نیز به همین مقدار است و به هیچ وجه اعداد هایی مانند ۱۰ تا ۲۰ درصد اعلام شده از سوی دولت را باور نکنید. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که رسیدن به یک سود ده تا بیست درصدی بایستی این دیدگاه را در ذهن شما به وجود آورده که توانستید در طول یک‌سال حداقل نسبت به تورم شرایط خوبی در سرمایه‌ گذاری خود ایجاد کنید زیرا این اعداد همچنان شما را زیر میزان تورم در اقتصاد ایران قرار می دهند.

اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم رسیدن به سود در حد تورم نیز می‌تواند سود خوبی برای معامله گران در بازارهای مختلف باشد. اگر شما در طول هر سال بتوانید میزان افزایش ارزش سرمایه های خود را حداقل به میزان تورم حفظ کنید این امکان برای شما وجود دارد که به شرایط سرمایه گذاری خوبی رسیده و استقلال مالی خوبی داشته باشید. به همین دلیل یکی از مهمترین معیارهای انتخاب بهترین بازار برای سرمایه گذاری در میان کاربران ایرانی هم این موضوع شده است و علاقه مندان همیشه به دنبال این هستند که سرمایه گذاری در بازارهای مالی مختلف حداقل به میزان تورم باعث افزایش ارزش دارایی های آنها در طول هر سال شود.

داده های تاریخی از بررسی شرایط افزایش قیمت در بازار مسکن و همچنین قیمت دلار نشان میدهد که بازار مسکن در بازه های زمانی طولانی مدت ۱۰ ساله همیشه افزایش حداقل برابر میزان تورم را ثبت کرده و در بسیاری از موارد نیز شرایط بهتری را برای سرمایه گذاران خود ایجاد کرده است. البته باید تاکید داشته باشیم که این داده‌های تاریخی تنها برای بازه های زمانی طولانی مدت صادق است و در کوتاه مدت و بازه های زمانی یکی دو ساله ممکن است شرایط کاملاً برعکس نیز باشد و سرمایه گذاری در بازار مسکن نتوانسته باشد میزان تورم سالیانه را در افزایش ارزش دارایی های سرمایه گذاران خود حفظ کند.

۵- نبود ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک بحرانی در بازار مسکن

مزیت دیگری که در آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن بایستی به بررسی آن نیز بپردازیم نبود ریسک های مختلف حاکم بر بازار مسکن است. بازار مسکن هر چند تحت تاثیر عوامل مختلفی قیمت گذاری می‌شود اما این قیمت ‌ها تحت تاثیر اخبار مختلف با نوسانات شدید روبرو نشده و در شرایط بحرانی قرار نمی گیرند. به عنوان مثال ممکن است یک خبر اقتصادی و سیاسی باعث نوسانات بسیار شدیدی در بازار بورس و یا بازار ارز دیجیتال شود اما این اخبار سیاسی و اقتصادی نیز تاثیر چندان زیادی در کوتاه مدت بر روی قیمت ‌ها در بازار مسکن نداشته و تنها می‌تواند باعث تغییرات بسیار اندک در این بازار شود.

این مهم نشان می‌دهد که به وجود آمدن شرایط بحرانی و ریسک های بزرگ در بازار مسکن چندان وجود ندارد و به همین دلیل سرمایه گذاران می تواند سرمایه گذاری مطمئن تری را در این بازار برای خود رقم بزنند. دقت داشته باشید که عدم وجود ریسک های بزرگ در یک بازار مزیت بسیار بزرگی است و شما می توانید با دغدغه و استرس کمتری سرمایه‌های خود را وارد چنین بازاری نمایید که بازار مسکن این شرایط را برای سرمایه گذاران ایرانی فراهم کرده است.

به عنوان مثال می توانیم به شرایط بازار هایی مانند بازار بورس و بازار سکه در حوادث نظامی اشاره داشته باشیم. بعد از بروز یک حادثه نظامی معمولاً این بازارها با نوسانات فوق العاده زیادی روبرو شده و حتی امکان فروش برخی از سهام ها برای سهامداران نیز فراهم نخواهد بود. بلافاصله بعد از بروز چنین اتفاقاتی صف فروش بسیار سنگینی در بازار بورس ایجاد خواهد شد و سهامداران با افت قابل توجهی در ارزش سهم های خود روبرو می شوند. چنین اتفاقاتی متوجه سرمایه های موجود در بازار مسکن بوده و این بازار در چنین شرایطی به همان حالت اولیه باقی می ماند. هر چند ممکن است خرید و فروش برای بازه های زمانی کوتاه مدت در بازار مسکن نیز تحت تاثیر این اخبار با چالش روبرو شود اما شاهد نزول قابل توجه قیمت ها در این بازار نخواهیم بود.

۶- سودهای قابل توجه در دراز مدت

آخرین مزیتی که برای سرمایه گذاری در بازار مسکن باید به آن اشاره داشته باشیم، امکان رسیدن به سود های قابل توجه در بازه های زمانی دراز مدت است. این بازار بسیار مستعد رشد بوده و اگر شما بتوانید برای بازه های زمانی طولانی مدت سرمایه گذاری خود را در آن ادامه دهید امکان رسیدن به سود های قابل توجه را نیز خواهید داشت.

معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن چیست؟

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با بررسی معایب سرمایه گذاری در این بازار ادامه می دهیم. دقت داشته باشید که در بررسی مزیت ها و معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن سعی کردیم تا به صورت کاملاً بی‌طرفانه صحبت کنیم تا در نهایت امکان انتخاب این بازار برای سرمایه گذاری برای شما به صورت کاملاً آگاهانه وجود داشته باشد. در بررسی معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن نیز همین شرایط را در دستور کار خود قرار داده ایم.

نکته بسیار مهمی که درباره معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن باید به آن اشاره داشته باشیم این است که معرفی معایب به این معنا نیست که سرمایه‌ گذاری در این بازار یک سرمایه گذاری اشتباه است و نباید در آن اقدام کنید. بلکه با معرفی معایب سرمایه‌ گذاری در این بازار به دنبال این هستیم که هشدارهای لازم را درباره عدم کسب آموزش های لازم در تحلیل تکنیکال قیمت مسکن ارائه داده باشیم زیرا نداشتن آگاهی های لازم یکی از اصلی ترین دلایل بروز چالش در این سرمایه گذاری برای کاربران است.

اگر شما مراحل آموزش تحلیل تکنیکال قیمت مسکن را پشت سر گذاشته و به درک صحیحی نسبت به شرایط سرمایه گذاری در این بازار برسید عملاً این امکان برای شما وجود خواهد داشت تا به صورت کاملا حرفه ای سرمایه های خود را وارد بازار مسکن کنید. در چنین شرایطی معایب سرمایه گذاری در این بازار چندان برای شما مطرح نبوده و با اتخاذ یک روش مناسب عملاً شما می توانید تمام این معایب را برای سرمایه‌ گذاری خود بی اثر نمایید. اما نداشتن آگاهی های لازم و نداشتن اطلاعات لازم برای سرمایه گذاری بهینه و استاندارد در بازار مسکن می تواند معایب زیر را با شدت بسیار زیاد برای شما به دنبال داشته باشد.

۱- قیمت مسکن بالاست و نیاز به پول زیادی داریم

آموزش تحلیل قیمت مسکن

اولین گزینه که در معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن باید به آن اشاره داشته باشیم این است که قیمت واحدهای مسکونی در کشور ما معمولاً بسیار زیاد است و برای سرمایه گذاری در این بازار نیاز به پول زیادی خواهید داشت. البته سرمایه گذاری با پول بیشتر در نهایت منجر به رسیدن به سود های بیشتری نیز می شود این یک موضوع کاملاً ثابت شده در علم اقتصاد است، اما با این حال برای اینکه شما بتوانید وارد بازار مسکن شده و شرایط سرمایه گذاری در این بازار را پیدا کنید نیاز است تا سرمایه قابل‌توجهی داشته باشید. در حال حاضر برای سرمایه گذاری در مسکن تهران حداقل به دو میلیارد تومان پول نیاز خواهید داشت و در شهرستانها نیز مبلغ لازم برای سرمایه گذاری در بازار مسکن کم کم در حال افزایش و رسیدن به اعداد بسیار بالا است.

اتفاقاً به همین دلیل اهمیت استفاده از آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن بسیار بیشتر می‌شود و شما حتماً بایستی نکات لازم برای تحلیل تکنیکال قیمت مسکن را به خوبی فرا گرفته و سپس سرمایه های سنگین خود را وارد این بازار نمایید. برای کسانی که با سرمایه های بسیار کم وارد بازار بورس و بازار ارز دیجیتال می شوند حتی از دست رفتن کامل سرمایه‌ها چند چالشی به دنبال نخواهد داشت اما یک ضرر ۱۰ درصدی در بازار مسکن می تواند بخش قابل توجهی از سرمایه های شما را از بین ببرد.

آموزش تحلیل تکنیکال قیمت مسکن و همچنین با شناخت عوامل موثر بر قیمت ها در این بازار و تحلیل فاندامنتال بازار مسکن این شرایط برای شما به وجود می آید که بتوانید به صورت کامل و جامع در هر لحظه شرایط این بازار را مورد بررسی قرار داده و در نهایت برای اتخاذ بهترین تصمیم برای سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنید.

۲- نقد شوندگی بسیار پایین به علت قیمت مسکن

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با بررسی شرایط نقد شوندگی بازار ادامه میدهیم. نقد شوندگی یکی از مهمترین فاکتورهای علم اقتصاد برای بررسی شرایط سرمایه گذاری در یک بازار است. به حداقل زمانی که شما میتوانید برای نقد کردن سرمایه های خود در یک بازار اقدام نمایید اصطلاحاً نقد شوندگی مربوط به آن بازار اطلاق می شود. نقد شوندگی در بازار مسکن بسیار پایین است و شما برای فروش واحدهای مسکونی و تجاری در این بازار نیاز به زمان بسیار زیادی خواهید داشت و حتی ممکن است چند ماه برای این موضوع معطل شوید.

مقایسه نقد شوندگی بازار مسکن با سایر بازارهای مالی و سرمایه گذاری مانند بازار بورس و یا بازار ارز دیجیتال و حتی بازار سکه و دلار نشان میدهد که بازار مسکن در این باره در بدترین شرایط ممکن قرار دارد. بهترین واحدهای مسکونی و تجاری نیز در کشور ما در بازه های زمانی چند هفته به فروش می رسند و نقد شدن آنها نیاز به زمان بسیار زیادی دارد که این موضوع تبدیل به یک چالش بزرگ در امر سرمایه گذاری در بازار مسکن شده است.

اگر شما بخواهید ملک مسکونی خود را با قیمت متعادل و مناسب به فروش برسانید لازم است تا مراحل مختلفی را طی کرده و در بهترین شرایط چندین هفته زمان لازم خواهد بود تا شما به پول خود برسید. این موضوع در شرایط بحرانی ممکن است چالشهایی را برای شما به دنبال داشته باشد.

۳- خطر وارد شدن به رکودهای چند ساله

یکی دیگر از معایب بزرگ سرمایه گذاری در بازار مسکن که در بحث تحلیل تکنیکال قیمت مسکن بیشتر آن را درک خواهید کرد خطر وارد شدن به رکود های چندین ساله در این بازار است. بازار مسکن ممکن است برای بازه های زمانی چند ساله وارد رکود و حتی رکود تورمی شده و شما نمی توانید در این بازه سرمایه‌ گذاری موفقی در این بازار داشته باشید. شناخت بهترین زمان خرید مسکن در کشور که از طریق آموزش تحلیل تکنیکال قیمت مسکن برای شما امکان‌پذیر خواهد شد می تواند شرایط لازم برای عبور از این چالش را برای شما فراهم کرده و به نوعی شما را از این خطر دور نگه دارد.

۴- هزینه های زیاد جانبی سرمایه گذاری در مسکن

نکته دیگری که در آموزش تحلیل قیمت مسکن به عنوان یک عیب بزرگ برای سرمایه‌ گذاری در این بازار باید به آن اشاره داشته باشیم این است که هزینه های جانبی بسیار زیادی در این فرآیند سرمایه گذاری پیشروی کاربران قرار می‌گیرد. هزینه های مانند:

  • هزینه های نقل و انتقال سند
  • هزینه های مربوط به مالیات خرید و فروش مسکن
  • هزینه های مربوط به کمیسیون مشاورین املاک
  • هزینه های مربوط به روز کردن مدارک شناسایی مسکن مانند پایان کار

و هزینه های این چنینی در فرایند خرید و فروش مسکن بسیار زیاد هستند و همین موارد ممکن است هزینه های جانبی شما را در این سرمایه‌ گذاری بیشتر کرده و باعث بروز مشکلاتی برای شما شوند. البته هزینه های جانبی در فرایند سرمایه گذاری در تمام بازار ها وجود دارد و این موضوع تنها مربوط به بازار مسکن نیست. اما با این حال میزان هزینه های جانبی در بازار مسکن به مراتب بیشتر از سایر بازارهای مالی است.

۵- نیاز به تخصص و تجربه

همچنین یکی دیگر از معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن این است که شما بایستی حتما به تخصص ها و تجربیات لازم برای این روش سرمایه گذاری برسید. هم تخصص و هم تجربه کافی باعث می‌شود تا امکان به وجود آمدن ضرر در فرایند سرمایه گذاری در بازار مسکن برای شما به حداقل میزان ممکن برسد. از طرف دیگر نداشتن تجربه و تخصص لازم در صورت انتخاب واحد مناسب برای خرید و فروش در فرآیند سرمایه گذاری در بازار مسکن نیز ممکن است چالش هایی را برای شما به وجود آورده و حتی باعث از بین رفتن بخشی از سرمایه های شما در این بازار شود. تحلیل تکنیکال قیمت مسکن و تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن دو دانش اصلی و مهمی هستند که برای سرمایه گذاری در این بازار به آنها نیاز خواهید داشت و در این مقاله سعی داریم تا به صورت کامل و جامع شرایط لازم برای رسیدن به این تخصص را برای شما فراهم آوریم.

۶- کند بودن سرعت رشد قیمت در بازار مسکن

همچنین از دیگر معایب سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن میتوان به کند بودن سرعت رشد قیمت ‌ها در این بازار اشاره کرد. همانطور که در بحث مزیت ها اشاره کردیم که نوسانات منفی و افت قیمت ‌ها در بازار مسکن نیز بسیار کند است رشد قیمت ‌ها در این بازار نیز معمولا با سرعت کمی رخ می دهد و قرار نیست شما در طول یک هفته به سود ۱۰۰ درصدی در بازار مسکن برسید. بالا بودن قیمت واحدهای مسکونی باعث شده تا نوسانات این بازارها نیز با سرعت بسیار کمی انجام پذیرد و شما برای اینکه در سرمایه گذاری خود شاهد افزایش قابل توجه قیمت ها باشید، لازم است صبر و تحمل زیادی به خرج دهید.

۷- کلاهبرداری های زیاد

بازار مسکن یکی از بازار های مستعد کلاهبرداری است و کلاهبرداری های بسیار زیادی در این بازار به ثبت رسیده و گزارش شده است. کلاهبرداری فقط مخصوص بازار مسکن نبوده و در سایر بازارهای حرفه ای و سرمایه گذاری نیز وجود دارد اما با این حال افراد زیادی در حال حاضر به عنوان کلاهبرداری در بازار مسکن فعالیت می کنند که تشخیص فعالیت آنها بسیار مشکل است. اگر شما تخصص و تجربه کافی برای انجام معاملات مسکن را نداشته باشید ممکن است اسیر این کلاهبرداران شده و سرمایه های خود را به صورت کامل از دست بدهید. خرید واحدهای مسکونی غیر و جعل سند از رایج ترین انواع کلاهبرداری در بازار مسکن هستند که متاسفانه در سال های اخیر شدت بیشتری نیز پیدا کرده اند.

۸- خطرات حقوقی مربوط به قراردادهای خرید و فروش مسکن

تنظیم قرارداد خرید و فروش مسکن یک قرارداد حقوقی پیچیده محسوب میشود اگر شما تجربه و شناخت کافی نسبت به نحوه تنظیم این قراردادها را نداشته باشید ممکن است با خطرات حقوقی مختلف روبرو شوید. نداشتن تجربه کافی باعث می‌شود تا سرمایه شما تحت تاثیر این خطرات کاملاً از بین برود و حتی می توانید پیگیر ضرر و زیان حاصل از این فعالیت باشید. نکته بسیار مهم در این باره این است که حتی از نظر قانونی نیز ممکن است شرایط به ضرر شما باشد و به دلیل عدم دقت به بندهای قرارداد خرید و فروش مسکن نتوانید ادعای خود را مبنی بر نداشتن آگاهی های لازم و یا کلاهبرداری به اثبات برسانید.

مقایسه شرایط سرمایه گذاری در مسکن با سایر بازارها

آموزش تحلیل قیمت مسکن را در این بخش با مقایسه میان شرایط این بازار با سایر بازارهای مالی و سرمایه گذاری در کشور ادامه می‌دهیم. این بخش از مقاله اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا باعث می شود تا شما به درک بهتری نسبت به شرایط بازار مسکن و معاملات آن با سایر بازارهای مالی برسید و همچنین بتوانید انتخاب بهتری برای یک سرمایه گذاری نیز داشته باشید.

البته مقایسه میان شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن با سایر بازارهای مالی و سرمایه گذاری نیاز به مقالات جداگانه دارد که سعی ما بر این است تا در ادامه این مقالات را نیز به صورت حرفه ای و کامل برای شما آماده کنیم. اما با این حال تصمیم گرفتیم تا در این مقاله نیز به صورت مختصر شرایط انجام معامله و سرمایه گذاری در بازار مسکن را با بازار های موجود در کشور مقایسه کنیم تا حداقل یک شناخت کافی نسبت به این شرایط برای شما به وجود آورده باشیم.

بازار مسکن یا بازار بورس؟

آموزش تحلیل قیمت مسکن

اگر نمودار قیمت مسکن با نمودار شاخص بورس را باهم مقایسه داشته باشیم به راحتی می توانیم شرایط رسیدن به سود در این دو بازار را باهم ارزیابی کنیم. بررسی میانگین قیمت مسکن در تهران و همچنین تحلیل تکنیکال قیمت مسکن نشان می دهد که اختلاف بسیار زیادی میان میزان سوددهی این بازار با بازار بورس وجود دارد. به صورت کلی مقایسه میان بازار مسکن و بازار بورس نکات زیر را به شما نشان خواهد داد:

  • سرمایه اولیه لازم برای ورود به بازار بورس به مراتب کمتر از سرمایه لازم برای ورود به بازار مسکن است.
  • میزان سوددهی بازار بورس در بازه‌های زمانی ۵ تا ۱۰ سال می تواند تا ۱۰ برابر میزان سود دهی بازار مسکن باشد.
  • ریسک سرمایه گذاری در بازار بورس به مراتب بیشتر از بازار مسکن است.
  • امکان از دست رفتن سرمایه ها در بازار بورس به مراتب بیشتر از بازار مسکن است و حتی ممکن است شما در بازه های زمانی کوتاه مدت بخش اعظمی از ارزش سرمایه های خود را از دست بدهید.
  • برای سرمایه گذاری در هر دو بازار نیاز به تخصص و تجربه لازم و کافی خواهد داشت اما این میزان تخصص و تجربه در بازار بورس بیشتر است.
  • خطر ناشی از سرمایه گذاری در بازار بورس به مراتب بیشتر از بازار مسکن است.
  • تنوع روش های سرمایه گذاری در بازار بورس بیشتر است.
  • امکان رسیدن به سود های قابل توجه در بازه های زمانی کوتاه مدت در بازار بورس وجود دارد.
  • نقد شوندگی بازار بورس به مراتب بیشتر از بازار مسکن است.

این نکات و موارد به خوبی نشان میدهند که سرمایه گذاری در بازار بورس ریسک بسیار بیشتری دارد اما پتانسیل بیشتری برای سوددهی نیز در بازار بورس نسبت به بازار مسکن وجود خواهد داشت. سرمایه گذاری در بازار بورس نیاز به ریسک پذیری بیشتری داشته و ممکن است شخصیت بسیاری از افراد از نظر روانشناسی برای ورود به این بازار مناسب نباشد. اما در عوض بازار مسکن با وجود سودهای کمتر اطمینان خاطر بیشتری را برای سرمایه گذار به وجود می آورد. در مقوله آموزش رایگان بورس و همچنین پیش بینی بورس نکات بسیار مهمی را درباره شرایط سرمایه گذاری در این بازار بیان کرده‌ایم که با مطالعه مقالات می توانید با درک کامل و جامع نسبت به بازار بورس برای مقایسه میان آن با بازار مسکن اقدام کنید.

بازار مسکن یا بازار دلار؟

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با مقایسه میان بازار مسکن و بازار دلار ادامه می دهیم. نوسانات قابل‌توجه قیمت دلار در کشور ما باعث شده تا بازار دلار نیز تبدیل به یکی از بازارهای عالی برای سرمایه گذاری شود. به همین دلیل لازم دانستیم تا مقایسه ای میان بازار مسکن و بازار دلار نیز از نظر شرایط سرمایه گذاری داشته باشیم. نکات زیر می تواند تفاوت های میان سرمایه گذاری در این بازار را برای شما بازگو نماید:

  • ورود به بازار مسکن نیاز به سرمایه اولیه به مراتب بیشتری نسبت به بازار دلار دارد.
  • نقد شوندگی بازار دلار به مراتب بیشتر از بازار مسکن است.
  • ریسک حاصل از سرمایه گذاری در بازار دلار بسیار بیشتر از بازار مسکن است و خطر از دست رفتن بخش قابل توجهی از سرمایه ها حتی در بازه های زمانی کوتاه مدت نیز در بازار دلار وجود دارد.
  • ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک به مراتب بیشتری در بازار دلار پیش روی سرمایه گذاری شما قرار خواهد گرفت.
  • بازار دلار تحت تاثیر اخبار اقتصادی و نظامی قرار داشته و بروز هرگونه خبر مهم در کشور و جهان می تواند باعث به وجود آمدن نوسانات بسیار زیاد در قیمت دلار در بازار آزاد ایران شود که در بازار مسکن چنین خبری نیست.
  • سرمایه گذاری در بازار دلار نیاز به تخصص و تجربه بیشتری داشته و تحلیل تکنیکال قیمت دلار با چالش‌های بیشتری نسبت به تحلیل تکنیکال قیمت مسکن همراه است.
  • میزان سود حاصل از سرمایه گذاری در بازار دلار و بازار مسکن در دراز مدت تقریبا نزدیک به یکدیگر است اما در کوتاه مدت میزان سود بازار دلار به مراتب بیشتر خواهد بود.

به صورت کلی سرمایه گذاری در بازار دلار نیاز به ریسک پذیری بسیار بیشتری نسبت به بازار مسکن داشته و ممکن است هر کسی شرایط سرمایه گذاری در این بازار را نداشته باشد. با توجه به این موضوع توصیه می‌کنیم که حتماً مقاله آموزش تحلیل قیمت دلار و پیش بینی دلار را مطالعه کرده و با شناخت کافی نسبت به این بازار برای انتخاب میان آن و بازار مسکن اقدام کنید.

بازار مسکن یا بازار طلا؟

آموزش تحلیل قیمت مسکن

آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن را با بررسی و مقایسه میان شرایط سرمایه گذاری در این بازار با بازار طلا ادامه می‌دهیم. بازار طلا نیز یکی از بازارهای مالی مستعد سوددهی بالا در ایران شناخته شده و کاربران زیادی در حال حاضر در حال سرمایه گذاری در این بازار هستند. مقایسه میان شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن با بازار طلا نکات زیر را نتیجه خواهد داد:

  • ریسک سرمایه گذاری در بازار طلا نسبت به بازارهای مالی مانند بازار بورس و بازار دلار به مراتب کمتر است اما با این حال باز هم این میزان نسبت به بازار مسکن بیشتر خواهد بود.
  • قیمت طلا در ایران تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته و اگر شما تنها به تحلیل تکنیکال قیمت طلا بپردازید ممکن است در زمان سرمایه گذاری در این بازار با چالش هایی روبرو شوید. به صورت کلی سرمایه گذاری در بازار طلا نیاز به تخصص و تجربه بیشتری نسبت به شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن دارد.
  • میزان نقد شوندگی بازار طلا به مراتب بیشتر از بازار مسکن است. شما می توانید در بازه زمانی بسیار کوتاهی سرمایه های خود را در بازار طلا نقد نمایید.
  • امکان رسیدن به سود های قابل توجه در بازه های زمانی کوتاه مدت در بازار طلا در اختیار شما قرار خواهد گرفت اما در بازار مسکن این شرایط با این شدت وجود ندارد.
  • تنوع سرمایه گذاری در بازار مسکن نسبت به بازار طلا بیشتر است و شما در بازار مسکن می توانید از روش های مختلفی برای رسیدن به سود استفاده کنید.
  • سرمایه اولیه لازم برای ورود به بازار طلا به مراتب کمتر از سرمایه اولیه لازم برای ورود به بازار مسکن است.

بازار طلا و بازار مسکن هر دو بازار هایی هستند که در دراز مدت اطمینان خاطر لازم برای سرمایه گذاری را برای کاربران به وجود می آورند و اگر شما سرمایه های خود را برای دراز مدت در این بازارها قرار دهید احتمال رسیدن به سودهای قابل توجه را خواهید داشت. البته هر چند قیمت طلا در ایران تحت تاثیر قیمت طلای جهانی است اما با این حال به دلیل تاثیرگذاری مستقیم قیمت دلار، صعودی بودن قیمت دلار در اکثر مواقع، سوددهی بازار طلا نیز مناسب خواهد بود.

بازار مسکن یا بازار سکه؟

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با بررسی و مقایسه میان شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن با بازار سکه ادامه می دهیم. بازار سکه نیز یکی از بازارهای فوق العاده ایده آل برای رسیدن به سود قابل توجه در ایران محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاران زیادی در حال حاضر در حال سرمایه گذاری در این بازار هستند. با توجه به اینکه انتخاب یک روش سرمایه گذاری اهمیت بسیار زیادی در موفقیت شما عزیزان دارد برای همین بایستی با دقت به نکات زیر در انتخاب میان بازار مسکن و بازار سکه بهترین شرایط را برای خود در نظر بگیرید:

  • بازار سکه در بازه های زمانی کوتاه مدت با نوسانات بسیار زیادی همراه بوده و ممکن است شاهد از بین رفتن قابل توجه ارزش سرمایه های خود را در بازه های زمانی کوتاه مدت در این بازار باشید.
  • بررسی نمودار قیمت مسکن با نمودار قیمت سکه نشان از این دارد که میزان سوددهی بازار سکه به مراتب بیشتر از بازار مسکن مخصوصاً در بازه های زمانی کوتاه مدت است. البته میزان سوددهی بازار سکه در بازه های زمانی طولانی مدت نیز چندین برابر بازار مسکن خواهد بود.
  • ریسک سرمایه‌ گذاری در بازار سکه به مراتب بیشتر از بازار مسکن است.
  • میزان نقد شوندگی بازار سکه به مراتب بیشتر از بازار مسکن است.
  • سرمایه اولیه لازم برای ورود به بازار سکه به مراتب کمتر از بازار مسکن است.

مقایسه بازار مسکن و بازار سکه از نظر شرایط سرمایه گذاری تقریباً مشابه با مقایسه شرایط بازار مسکن و بازار بورس است. همان نتیجه گیری که در مقایسه بازار بورس و بازار مسکن به آن اشاره داشتیم را میتوان برای مقایسه میان بازار مسکن و بازار سکه نیز بیان کرد.

بازار مسکن یا بازار ارز دیجیتال؟

آموزش رایگان ارز دیجیتال میتواند بهترین مقاله برای شناخت شرایط سرمایه گذاری در این بازار برای شما باشد. با مطالعه این مقاله شما می توانید به راحتی برای مقایسه شرایط سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال و بازار مسکن بپردازید. نکته قابل توجه در این باره این است که سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال در کشور ما با پیچیدگی‌های بسیار زیادی نسبت به سرمایه گذاری در بازار مسکن همراه بوده و این دو بازار از نظر شرایط سرمایه گذاری چندان با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. هم از نظر میزان سرمایه اولیه لازم برای ورود و هم از نظر میزان ریسک و میزان سود دهی در این بازارها اختلاف بسیار زیادی با هم دارند.

تنها مزیت سرمایه گذاری در بازار مسکن نسبت به بازار ارز دیجیتال اطمینان خاطر بیشتر سرمایه گذاران در بازار مسکن نسبت به کسب سود در بازه های زمانی طولانی مدت و ریسک کمتر این بازار است. در غیر اینصورت باید یادآوری کنیم که بازار ارز دیجیتال در حال حاضر یکی از حرفه ای ترین و بزرگترین بازار های مالی جهانی شناخته می‌شود که افراد بسیار زیادی با سرمایه های چندین میلیارد دلاری در حال سرمایه‌ گذاری در آن هستند. بازار مسکن ایران از نظر میزان وسعت و بزرگی به هیچ وجه قابل مقایسه با بازار ارز دیجیتال نیست و اختلاف این دو بازار ها به قدری زیاد است که حتی مقایسه آنها نیز چندان مقایسه منطقی نخواهد بود. دقیقا مانند اینکه بخواهیم بازار خودرو داخلی را با بازار خودرو خارجی با هم مقایسه کنیم.

بازار مسکن یا بازار فارکس؟

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با مقایسه میان این بازار با شرایط سرمایه گذاری در بازار فارکس ادامه می دهیم. در مقاله آموزش رایگان فارکس سعی کردیم تا تمام بررسی های لازم برای شناخت این بازار را به شما ارائه کنیم. بازار فارکس در حال حاضر بزرگترین بازار سرمایه گذاری در جهان است و ارزش نقل و انتقال های این بازار قابل مقایسه با هیچ بازار دیگری در جهان نیست. حتی بزرگترین بازارهای بورس جهان مانند بورس نیویورک و بورس لندن نیز از نظر ارزش دارایی‌ها تفاوت فوق العاده زیادی با بازار فارکس دارند و مقایسه این بازار و بازار مسکن داخلی چندان نمی‌تواند مقایسه منطقی باشد. نتیجه گیری که درباره مقایسه بازار مسکن با بازار ارز دیجیتال داشتیم را می توان برای مقایسه میان اثر شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن و بازار فارکس نیز بیان کرد. تفاوت فاحش میان شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن و بازار فارکس در وجود ریسک های بسیار زیاد در بازار فارکس و همچنین میزان پتانسیل سود دهی فوق العاده بالای این بازار نسبت به بازار مسکن داخلی است.

شرکت در دوره فارکس و یا رسیدن به تجربیات لازم برای معامله گری در بازار فارکس پیش نیاز اصلی و مهم این بازار است و بدون داشتن این تجربیات عملا سرمایه گذاری در بازار فارکس می تواند یک سرمایه گذاری پر چالش برای شما باشد. دقت داشته باشید که تجربه و تخصص لازم برای سرمایه گذاری در بازار مسکن حتی یک دهم تجربه و تخصص لازم برای سرمایه گذاری در بازار فارکس نیست.

بازار مسکن یا بازار خودرو؟

آموزش تحلیل قیمت مسکن

نوبت مقایسه میان شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن و بازار خودرو می رسد. بازار خودرو نیز در ایران یکی از بازارهای مالی مناسب برای سرمایه گذاری است و سود های قابل توجهی در این بازار پیشروی سرمایه‌گذاران وجود دارد. نکات زیر اصلی ترین و مهمترین نتایجی است که در مقایسه میان شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن و بازار خودرو می تواند توجه شما را به خود جلب نماید:

  • در حال حاضر برای ورود به بازار خودرو نیاز به سرمایه به مراتب کمتری نسبت به بازار مسکن خواهید داشت.
  • هرچند سرمایه گذاری در بازار خودرو سود بسیار زیادی به دنبال ندارد اما با این حال ریسک سرمایه گذاری در بازار خودرو نسبت به بازار مسکن بیشتر است.
  • نکته مهم بعدی درباره مقایسه این دو بازار میزان نقد شوندگی بسیار بالاتر بازار خودرو نسبت به بازار مسکن است.
  • پتانسیل سوددهی بازار خودرو و بازار مسکن در بازه های طولانی مدت بیشتر به نفع بازار مسکن است اما با این حال در بازه های زمانی کوتاه مدت سرمایه گذاران در بازار خودرو می‌توانند به سودهای قابل‌توجهی برسند.
  • از نظر ریسک هایی مانند ریسک های معاملات حقوقی و نقل و انتقال سند نیز این دو بازار تقریباً شرایط مشابه با یکدیگر دارند.

بازار مسکن یا راه اندازی استارتاپ؟

همچنین لازم دانستیم تا در ادامه مباحث مربوط به آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن مقایسه میان شرایط سرمایه گذاری در این بازار با راه اندازی یک استارتاپ نیز داشته باشیم. در سال‌های اخیر استارتاپ های بسیار زیادی در ایران راه اندازی شده که بسیاری از آنها موفقیت آمیز بوده و افراد سرمایه گذار در این عرصه نیز به درآمدهای قابل توجهی رسیدند. اما لازم به توضیح است که سرمایه گذاری در استارتاپ ها نیاز به تخصص و تجربه بسیار خاصی دارد و شرایط سرمایه گذاری در آنها قابل مقایسه با بازار مسکن نیست.

شما هم می توانید به عنوان یک کارآفرین وارد پروسه راه اندازی یک استارتاپ شوید و هم به عنوان یک سرمایه گذار در سایر استارت‌آپ‌ها سرمایه‌ گذاری نمایید. برای هر دوی این روش های سرمایه گذاری لازم است تا شما تحقیقات فوق العاده زیادی را درباره شرایط استارتاپ های موجود در کشور داشته و همچنین با افراد متخصص نیز در این باره مشورت کنید. واقعیت این است که سرمایه گذاری در استارتاپ ها نیز می‌تواند درآمد قابل توجهی برای شما به دنبال داشته باشد. کما اینکه بسیاری از افراد در حال حاضر با راه اندازی یک استارتاپ و یا سرمایه گذاری در این دسته از کسب و کارها شرایط فوق العاده مناسبی برای خود ایجاد کرده و به درآمدهای چند صد میلیونی نیز رسیده اند. اما واقعیت دیگر هم این است که همیشه این موضوع صادق نبوده و ممکن است شما در فرایند سرمایه گذاری در یک استارتاپ تمام دارایی های خود را نیز از دست بدهید.

بازار مسکن یا شرکت های تولیدی؟

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با ما مقایسه شرایط سرمایه گذاری در این بازار با راه اندازی یک شرکت تولیدی ادامه می‌دهیم. فرایند تولید در کشور ما با چالش‌های بسیار زیادی روبه‌رو شده و حتی با حمایت های انجام شده از سوی دولت نیز باز هم سرمایه‌گذاران در این عرصه نتوانستند به کیفیت و میزان درآمد لازم و مورد نظر خود برسند. هرچند ورود افراد به عرصه راه اندازی شرکت های تولیدی و کشیده شدن سرمایه‌ها به این سمت می‌تواند مزیت بزرگی برای اقتصاد کشور باشد، اما اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن به مراتب می تواند سود بیشتری را برای علاقه مندان به سرمایه گذاری به دنبال داشته باشد.

شرکت های تولیدی به دلیل تحریم‌های خارجی و مشکلات بسیار زیاد بین المللی هرگز نتوانسته اند رشد قابل توجه و مورد انتظار را در کشور ما رقم بزنند. بسترهای لازم برای موفقیت فعالان این عرصه نیز در کشور ما وجود نداشته و خود این کارآفرینان هستند که بایستی با تلاش و پشتکار زیاد در این عرصه به موفقیت برسند. مجموعه کانون بورس آرزوی موفقیت برای تمام فعالان مربوط به عرصه تولید داخلی دارد زیرا فعالیت این عزیزان تاثیر بسیار زیادی در رونق اقتصادی در کشور ما خواهد داشت و میتواند شرایط لازم برای ایجاد بسترهای رقابتی با سایر کشورهای جهان را نیز برای ما فراهم آورد.

بازار مسکن یا سرمایه گذاری در بانک؟

نوبت به مقایسه شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن با شرایط سرمایه گذاری در بانک ها می رسد. مقایسه بازار مسکن با سرمایه گذاری در بانک ها بیشتر از اینکه به خود این روش‌ های سرمایه‌ گذاری بستگی داشته باشد به نوع فعالیت افراد در بازار مسکن بستگی دارد. در حال حاضر حدود میزان سود دهی در بانک ها ۱۰۰ درصد سرمایه اصلی در طول ۵ سال است. اگر شما در بازار مسکن نیز به دنبال رسیدن به همین میزان سود باشید عملاً سرمایه گذاری شما اشتباه بوده و مسیر اشتباهی را برای خود انتخاب کرده اید. اما اگر بتوانید در طول همین پنج سال به سود های به مراتب بیشتری برسید بازار مسکن شرایط بهتری را برای شما برای سرمایه گذاری ایجاد خواهد کرد.

به طور کلی جدایی از بحث ریسک ها و پتانسیل سوددهی سرمایه گذاری در بازار مسکن یک کار حرفه ای تر و تخصصی تر است و توصیه می کنیم که در صورتی که آموزش‌های لازم را پشت سر گذاشته و تجربه کافی در این باره رسیده اید سرمایه خود را از بانک‌ها خارج کرده و به سمت بازار مسکن هدایت نمایید. زیرا به دلیل نوسانات شدید قیمت دلار سرمایه گذاری در بانک ها نمی تواند در نهایت یک سرمایه گذاری موفق برای شما باشد.

بازار مسکن یا سرمایه گذاری در صنعت بیمه؟

آموزش تحلیل قیمت مسکن را بررسی شرایط سرمایه گذاری در این بازار با صنعت بیمه ادامه می‌دهیم. صنعت بیمه هم در ایران و هم در جهان از جمله صنایع پیشرو محسوب شده و سرمایه های هنگفتی در این صنعت وارد می شوند. البته سرمایه گذاری افراد معمولی در صنعت بیمه در کشور ما چندان رایج نبوده و معمولاً کسانی که از مشاورین فوق تخصصی در زمینه سرمایه‌ گذاری کمک می‌گیرند به سمت سرمایه‌ گذاری در صنعت بیمه میروند. به صورت کلی صنعت بیمه یک صنعت روبرو شد و با پتانسیل سود دهی بسیار بالا است که در صورت در نظر گرفتن تمهیدات لازم حتی می‌تواند میزان سود دهی به مراتب بیشتری نسبت به بازار مسکن برای شما به دنبال داشته باشد. اما لازم به توضیح است که برای سرمایه گذاری در صنعت بیمه نیاز است تا از افراد متخصص و با تجربه در این زمینه مشورت گرفته و حتی این مشاورین حرفه‌ای را به صورت دائم در کنار خود داشته باشید. در غیر این صورت سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

جدول مقایسه شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن با سایر بازارها

به صورت مختصر به مقایسه شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن با سایر بازارهای مالی موجود در ایران پرداختیم. در این بخش قصد داریم تا در یک جدول به صورت خلاصه شرایط سرمایه گذاری در بازارهای مختلف را باهم مقایسه کنیم تا شما در یک نگاه می توانید این شرایط را برای همه بازارها مشاهده کنید. دقت داشته باشید که در کنار المان هایی که در این جدول برای مقایسه شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن و سایر بازارهای مالی به آنها پرداختیم شما همچنین بایستی شرایط روحی و روانی و شخصیتی خود برای سرمایه‌ گذاری را نیز در این امر در نظر بگیرید.

ساعات اهرم سطح دانش زمان سرمایه گذاری نقدینگی سودآوری ریسک نقدشوندگی
بازار مسکن نامحدود ندارد متوسط زیاد زیاد متوسط کم کم
بازار بورس محدود ندارد زیاد کم کم زیاد زیاد زیاد
بازار ارز دیجیتال نامحدود دارد زیاد کم کم زیاد زیاد زیاد
بازار فارکس نامحدود دارد زیاد کم کم زیاد زیاد زیاد
بازار سکه نامحدود ندارد زیاد متوسط کم زیاد زیاد زیاد
بازار طلا نامحدود ندارد زیاد متوسط کم متوسط متوسط زیاد
بازار خودرو نامحدود ندارد متوسط زیاد زیاد متوسط کم متوسط
بازار بیمه نامحدود ندارد کم زیاد کم کم کم زیاد
بانک نامحدود ندارد کم زیاد متوسط کم کم زیاد

 

روش های تحلیل قیمت مسکن

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با بررسی و معرفی روش های تحلیل قیمت مسکن ادامه می‌دهیم. معرفی روش های تحلیل قیمت مسکن از این جهت اهمیت دارد که شما بدانید که در حال حاضر افراد حرفه ای از چه روش هایی برای بررسی شرایط قیمت مسکن استفاده می نمایند و چه ابزارها و امکاناتی در این باره در دسترس شما قرار دارد. البته لازم به توضیح است که هر کس بنا به تجربه و میزان فعالیت خود در بازار مسکن شرایط مختلفی در استفاده از هر کدام از روش های تحلیل قیمت مسکن خواهد داشت اما با این حال دقت کنید که شروع فعالیت این افراد نیز با توجه به همین مواردی است که در ادامه به عنوان روش های تحلیل قیمت مسکن به آنها می پردازیم.

۱- تحلیل تکنیکال قیمت مسکن

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با معرفی تحلیل تکنیکال قیمت مسکن ادامه می دهیم. اولین و معمول ترین روش برای تحلیل قیمت مسکن در کشور ما تحلیل تکنیکال است. در این روش می بایست نمودار قیمت مسکن را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و نتایج لازم برای فعالیت در این بازار را از این طریق تحلیلی به دست آورید.

تحلیل تکنیکال قیمت مسکن روشی است که در آن شما تنها با توجه به نمودار قیمت مسکن شرایط نوسانات و تغییرات قیمت را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و نتایج لازم برای سرمایه گذاری در این بازار را از این طریق به دست می آورید. تحلیلگران در این روش با استفاده از استراتژی ها و روش های تحلیلی که از بررسی و ارزیابی گذشته تغییرات قیمت مسکن به دست آمده از آنها برای پیش بینی آینده قیمت مسکن استفاده می نمایند. در تحلیل تکنیکال قیمت مسکن هیچ نیازی به بررسی اخبار و اطلاعات مربوط به بازار مسکن نداشته و تنها با اتکا به نمودار قیمت مسکن می توانید برای تحلیل شرایط سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنید.

در تحلیل تکنیکال قیمت مسکن لازم است تا شما از ابزارهای مختلفی تعریف شده برای تحلیل تکنیکال استفاده نمایید که این ابزارها را در مقالات جداگانه به شما معرفی کردیم. مقالات آموزش تحلیل تکنیکال بورس و آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و همچنین آموزش تحلیل تکنیکال فارکس مقالات جامعی هستند که تمام روش های تکنیکال رایج در بازارهای مالی را به شما معرفی می نمایند.

نتایج حاصل از تحلیل تکنیکال قیمت مسکن نیز به شرح زیر خواهد بود:

  • شما می‌توانید به روند نوسانات و تغییرات قیمت مسکن در شرایط حاضر و شرایط پیش رو پی ببرید.
  • امکان پیش بینی قیمت مسکن هم در بازه های زمانی کوتاه مدت و هم در بازه‌های زمانی بلند مدت را خواهید داشت.
  • بهترین نقطه برای ورود به بازار مسکن را پیدا خواهید کرد.
  • اگر به دنبال سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازار مسکن هستید می توانید بهترین زمان برای فروش ملک را در بازار مسکن نیز از این طریق پیدا کنید.
  • نقاط کف و سقف قیمت مسکن را برای بازه های زمانی مختلف متوجه خواهید شد.

به صورت کلی با استفاده از آموزش تحلیل تکنیکال قیمت مسکن این امکان برای شما وجود خواهد داشت و می توانید شرایط تغییرات قیمت مسکن در تهران و شهرستان ها را به صورت کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و یک سرمایه‌ گذاری کاملاً هدفمند و ایده آل را در این بازار برای خود رقم بزنید. سرمایه گذاری در بازار مسکن با استفاده از تحلیل تکنیکال یک سرمایه گذاری فوق العاده ایده آل و جذاب برای شما خواهد شد. البته لازم به توضیح است که نیاز است تا علاوه بر کسب آموزش تحلیل تکنیکال قیمت مسکن به کسب تجربه در استفاده از روش ها و تکنیک های مختلف نیز در این باره بپردازید تا در نهایت سرمایه گذاری شما به همان چیزی برسد که انتظار آن را دارید

۲- تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن

دومین روش برای تحلیل قیمت مسکن تحلیل فاندامنتال است. در تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن شما بایستی تمام عوامل و فاکتورهای موثر بر قیمت مسکن را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و سپس شرایط تاثیر گذاری این فاکتورها را در هر لحظه و هر زمانی ارزیابی کنید تا در نهایت بتوانید به پیش بینی از نحوه تغییرات قیمت مسکن برسید. در این روش دیگر خبری از بررسی کامل نمودار قیمت مسکن نبوده و شما می بایست اطلاعات و اخبار مربوط به بازار مسکن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید تا در نهایت شرایط لازم برای پیش بینی قیمت مسکن در تهران و سایر شهرستان ها برای شما ایجاد شود.

تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن نیاز به شناخت تمام عوامل موثر بر قیمت ها در این بازار داشته و همچنین شما می بایست نحوه تاثیرگذاری این فاکتور ها در قیمت مسکن را نیز بدانید. به عنوان مثال اخبار مربوط به برجام یکی از مهمترین اخبار های سیاسی و اقتصادی در کشور ما است که به صورت مستقیم می‌تواند تاثیر خود را در بازارهای مالی مختلف بگذارد. شما می‌دانید که اخبار مربوط به برجام به بازار مسکن نیز تاثیر خواهد گذاشت اما لازم است با بررسی گذشته این اتفاق در کشور نوع تاثیرگذاری این خبر را نیز در بازار مسکن بدانید و در تحلیل و پیش بینی خود از آن استفاده کنید.

۳- خرید مسکن بدون تحلیل قیمت

آموزش تحلیل قیمت مسکن با بررسی شرایط خرید مسکن بدون تحلیل قیمت ادامه می دهیم. در حال حاضر سرمایه گذاران بسیار زیادی هم هستند که از هیچ یک از روشهای تحلیل تکنیکال قیمت مسکن و تحلیل فاندامنتال آن استفاده نکرده و تنها با توجه به مطمئن بودن سرمایه گذاری در این بازار برای این منظور اقدام می نمایند. البته لازم به توضیح است که بسیاری از افراد به دلیل رسیدن به تجربیات ارزنده و همچنین شناخت کافی نسبت به شرایط بازار مسکن نیازی به بررسی تک تک المان‌ها و فاکتور ها و تحلیل تکنیکال قیمت مسکن نداشته و به راحتی می‌توانند این بازار را در لحظه تجزیه و تحلیل و شرایط سرمایه گذاری در این بازار را برای خود ارزیابی کنند. منظور ما از خرید مسکن بدون تحلیل قیمت مسلما این دسته از افراد نیست.

در خرید مسکن بدون تحلیل قیمت شما تنها دارایی خود را به بازار مسکن انتقال داده و بدون توجه به هیچ داده و اطلاعاتی به دنبال خرید مسکن می روید. جالب است که درصد قابل توجهی از سرمایه‌گذاران تازه وارد در بازار مسکن از این روش برای سرمایه گذاری در این بازار استفاده می نمایند که چالش های بسیار زیادی برای آنها به دنبال داشته است. حتی کسانی که به دنبال خرید مسکن برای سکونت نیز هستند می توانند با استفاده از روش های تحلیل قیمت مسکن در شرایط بهتری برای خرید واحد مسکونی خود اقدام نمایند.

آیا می توانیم بدون تحلیل قیمت مسکن در آن سرمایه گذاری کنیم؟

سوال مهمی که احتمالاً با مطالعه بند قبلی برای شما پیش آمده این است که آیا بدون تحلیل قیمت مسکن میتوان در این بازار سرمایه گذاری کرد و این روش سرمایه گذاری چه میزان می تواند موفقیت آمیز باشد؟ درباره این موضوع چندین نکته مهم قابل ارزیابی و بررسی است.

اولاً این که تحلیل قیمت مسکن و موفقیت آمیز بودن سرمایه‌ گذاری در این بازار بدون تحلیل قیمت به روش سرمایه گذاری شما نیز بستگی دارد. به عنوان مثال اگر شما به دنبال ساخت و ساز در بازار مسکن هستید عملاً این امکان برای شما وجود دارد که حتی در زمان رکود نیز برای روش سرمایه گذاری اقدام کرده و در زمان مناسب ارزش دارایی های خود را چندین برابر کنید. در ادامه روش های سرمایه گذاری در بازار مسکن را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

نکته مهم دیگر در سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن بدون تحلیل قیمت این است که شما به چه میزان به فاکتورهای موثر در موفقیت در این سرمایه‌ گذاری تسلط داشته باشید. به عنوان مثال کدام یک می تواند بیشتر برای شما ارزنده تر باشد و خرید در کدام مناطق سود بیشتری برای شما به دنبال خواهد داشت؟ اگر شما از این نکات برای سرمایه گذاری در بازار استفاده می کنید در حقیقت در حال استفاده از تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن بوده و سرمایه گذاری شما چندان نیز بدون تحلیل نیست.

اگر هیچکدام از نکات بالا را برای سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن و تحلیل قیمت در این بازار استفاده نمی کنید امکان ضرر کردن در این روش سرمایه گذاری را نیز می توان برای شما متصور بود. مثال های بسیار زیادی در این باره وجود دارد که افراد بدون تحلیل نمودار قیمت مسکن و شناخت کافی نسبت به روش سرمایه گذاری در این بازار سرمایه های قابل توجهی را از دست داده اند. لازم به توضیح است که اگر سرمایه گذاری در بازار مسکن یک موفقیت تضمین شده حتی بدون تحویل قیمت بود در حال حاضر اکثر سرمایه داران بزرگ کشور ما به جای ورود به سایر بازارهای مالی تمام سرمایه های خود را به بازار مسکن انتقال داده و یک موفقیت تضمین شده و بی دردسر برای خود درست می کردند.

مزیت های آموزش تحلیل قیمت مسکن در ایجاد شرایط بهتر

آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن این مزیت را برای شما ایجاد می‌کند تا بتوانید در شرایط بهتری وارد معامله در این بازار شوید و حتی در بازه های زمانی کوتاه مدت نیز سود های قابل توجهی به دست آورید. برای اینکه با مزیت های آموزش تحلیل قیمت مسکن آشنا شوید چند سوال بسیار مهم را با شما در میان می گذاریم:

  • سرمایه گذاری در کدام یک از مناطق تهران می‌تواند سود بیشتری برای شما به دنبال داشته باشد؟
  • افزایش قیمت ها و میزان سود دهی در سرمایه گذاری در کدام یک از انواع واحد های مسکونی و تجاری و اداری بیشتر است؟
  • خرید واحد های کلنگی سود بیشتری به دنبال دارد یا سرمایه گذاری در واحدهای مسکونی؟
  • ساخت و ساز سود بیشتری به دنبال دارد یا خرید و فروش مسکن؟
  • برای سرمایه گذاری در امر خرید و فروش مسکن به دنبال خرید واحدهای چند ساله باید باشیم؟
  • چگونه میتوانیم یک ملک اکازیون برای سرمایه گذاری در بازار مسکن انتخاب کنیم؟
  • آیا فرایند بازسازی می تواند سود قابل توجهی در امر سرمایه گذاری در بازار مسکن برای ما ایجاد کند؟

ملاحظه می کنید که پاسخ تک تک این سوال ها می توانند شرایط سرمایه گذاری شما را در بازار مسکن به مراتب بهتر کرده و سود های به مراتب بیشتری را برای شما ایجاد کند. در آموزش تحلیل قیمت مسکن به دنبال این هستیم تا پاسخ تمام این سوالات را برای شما ایجاد کنیم تا در نهایت درک کنید که سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن یک فرآیند کاملا حرفه ای است. ملاحظه می کنید که آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن می‌تواند وضعیت های بسیار زیادی برای شما در این امر داشته باشد.

آموزش تحلیل قیمت مسکن

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با بررسی روش های مختلف تحلیل این بازار را ادامه می دهیم. دقت داشته باشید که تحلیلگران در حال حاضر از روش‌های مختلفی برای تحلیل قیمت‌ ها در بازار مسکن استفاده می نمایند که شما نیز بایستی شناخت کافی و کامل به ساده ترین روش های تحلیلی پیدا کرده و سپس با استفاده از آنها ایده آل ترین شرایط را برای بررسی و ارزیابی سرمایه گذاری خود داشته باشید.

قبل از هر چیزی و پرداختن به آموزش روش های تحلیل قیمت مسکن لازم است تا چند نکته بسیار مهم را درباره این روش را با شما در میان بگذاریم:

  • در درجه اول بدانید که هیچ کدام از روش های تحلیل قیمت مسکن نمی تواند نتایج تضمین کننده را برای شما به دنبال داشته باشد اما استفاده از روش های بهتر و ایده آل تر می تواند تا ۸۰ تا ۹۰ درصد مواقع پیش بینی درستی را از بازار مسکن برای شما به ارمغان آورد.
  • همچنین لازم به توضیح است که روش های مختلف مورد استفاده برای تحلیل قیمت مسکن روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است و لازم است تا شما آموزش های خود را در این زمینه ادامه دهید.
  • یکی دیگر از نکات مهم درباره روش های مختلف تحلیل قیمت مسکن این است که کسب تجربه در نحوه به کارگیری از این روش ها اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از کاربران معمولاً به دلیل نداشتن تجربه دست به اقدامات اشتباه زده و تحت تاثیر اخبار مختلف قرار میگیرند. در نظر داشته باشید که سرمایه ‌گذاری در بازار مسکن نیز یک روش سرمایه گذاری حرفه‌ای است و نیاز است تا در این روش نیز شما اطلاعات کامل و کافی پیدا کرده و سپس این اطلاعات را در بازار واقعی نیز تجربه کنید.

در نهایت باید یادآور شویم که در حال حاضر دو روش تحلیل تکنیکال قیمت مسکن و تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن روش های رایج برای تحلیل قیمت ها در این بازار می باشد. در ادامه به بررسی و آموزش هر یک از این روش ها پرداخته و نکات لازم برای استفاده حرفه ای از آنها را در بازار مسکن با شما در میان می گذاریم.

آموزش تحلیل تکنیکال قیمت مسکن

روش دیگری که در آموزش تحلیل قیمت مسکن باید به بررسی آن بپردازیم تحلیل تکنیکال است. در تحلیل تکنیکال قیمت مسکن نیز شما می توانید به راحتی با استفاده از روش‌های مختلف موجود برای بررسی شرایط قیمت ها اقدام کرده و در نتیجه به سوالات و چالش های بسیار زیادی در این زمینه پاسخ دهید. در تحلیل تکنیکال شما تنها کافی است نمودار قیمت مسکن را مورد بررسی قرار دهید و نتایج بسیار مهمی که به آنها اشاره کردیم را به دست آورید.

نمودار چرخه تغییرات قیمت مسکن در ایران

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در آموزش تحلیل تکنیکال قیمت مسکن باید به آن اشاره کنیم، چرخه تغییرات و نوسانات در این بازار است. در نمودار زیر می توانید چرخه قیمت ها در بازار مسکن را مشاهده نمایید. این نمودار یک چرخه کامل قیمت ها در مسکن از سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۱۳۹۹ را نشان می دهد.

نمودار قیمت مسکن

طبق این نمودار قیمت مسکن به صورت پیاپی دو دوره رونق و رکود را تجربه می نماید. در دوره رکود قیمت ها ثابت مانده و یا حتی ممکن است با افت کوچکی همراه شوند. در دوره رونق نیز شاهد افزایش قیمت ها در بازار مسکن هستیم. طبق این بررسی به صورت میانگین دوره رکود در بازار مسکن یک دوره ۴۵ تا ۶۰ ماهه است و دوره رونق در بازار مسکن نیز یک دوره ۱۸ تا ۲۴ ماهه است. در واقع دوره رکود معمولا حدود ۳ برابر دوره رونق است. از این رو شما با درک این چرخه به راحتی می توانید به نتایج زیر برسید:

  • بهترین زمان برای خرید مسکن و ورود به این بازار انتهای دوره رکود است.
  • بهترین زمان برای خروج از بازار مسکن انتهای دوره رونق است.
  • حتما باید به درک صحیحی از زمان دوره رونق و رکود برسید.
  • هر چقدر جلوتر می رویم، دوره رکود طولانی تر شده و دوره رونق کوتاه تر می شود.
  • خرید در ابتدای دوره رکود می تواند خواب سرمایه بسیار طولانی را برای شما رقم بزند.

با درک این نکات به راحتی می توانید به این نتیجه برسید که چرا برخی از افراد بلافاصله بعد از ورود به سرمایه گذاری در مسکن و خرید واحدهای مسکونی با رشد و سود خیلی خوبی روبرو می شوند و برخی نیز با وجود سرمایه گذاری طولانی مدت نمی توانند سود خوبی به دست آورند. واقعیت این است که رفتار بسیاری از افراد ناآگاه در امر سرمایه گذاری در بازار مسکن این است که در ابتدای دوره رکود با دیدن ثابت ماندن قیمت ها وارد بازار می شوند. در طول ۳ تا ۵ سال معمولا تحمل این افراد کم شده و در انتهای دوره رکود واحدهای مسکونی خود را دقیقا چند ماه قبل از رشدهای انفجاری می فروشند. سرمایه گذاران باهوش دقیقا در همین مواقع با کمترین قیمت ها برای خرید واحدهای مسکونی اقدام می نمایند. چرخه نوسانات مسکن در جهان نیز شرایط مشابهی دارد.

آموزش تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن در ایران

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با آموزش تحلیل فاندامنتال قیمت در این بازار ادامه می دهیم. تحلیل فاندامنتال یکی از بهترین روش های تحلیلی در بازارهای مالی است که در بازار مسکن نیز به صورت مکرر از آن استفاده می شود و خیلی از تحلیل گران در حال حاضر این روش را اولویت اصلی خود برای تحلیل قیمت مسکن در نظر می‌گیرند. در تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن تحلیل گر می بایست مجموعه عوامل موثر بر قیمت مسکن را مورد بررسی قرار داده و در نهایت نسبت به شرایط موجود درباره آینده قیمت هم در بازه زمانی کوتاه مدت و هم در بازه زمانی بلند مدت تصمیم‌گیری نماید. در واقع کلید اصلی تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن در ایران در درجه اول شناخت عوامل موثر بر قیمت ها در این بازار و در کنار آن داشتن تجربه لازم برای آنالیز شرایط هر یک از این عوامل در نحوه تاثیر گذاری بر روی قیمت مسکن است.

به عنوان مثال یکی از عوامل موثر بر قیمت مسکن در ایران شرایط فصلی است. به این معنا که در برخی از فصول سال به دلیل تقاضای بسیار بیشتر برای خرید مسکن شاهد افزایش قیمت در این بازار هستیم و در برخی از فصول سال نیز به دلیل عرضه بیشتر و تقاضای کمتر قیمت ها وارد رکود می شوند. به همین سادگی و با درک این موضوع، شما در واقع در حال استفاده از تحلیل فاندامنتال برای ارزیابی قیمت مسکن هستید. حالا تنها کافی است بدانید که قیمت مسکن در کدام یک از فصول سال با افزایش روبرو خواهد شد و در کدام فصول سال نیز شاهد افت قیمت ها در بازار خواهیم بود.

در نهایت شما با مجموعه از این بررسی ها می توانید تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن را به انتها رسانده و شرایط لازم برای انجام معاملات بهینه در این بازار را برای خود فراهم آورید. دقت کنید که بررسی داده های تاریخی در این زمینه تاثیر بسیار زیادی بر روی نوع تحلیل شما از بازار خواهد داشت و به همین دلیل توصیه می کنیم که همراه با آموزش های لازم به بررسی دوره های تاریخی نیز بپردازید تا در نهایت تحلیل شما از قیمت مسکن کاملاً پخته شود.

عوامل موثر بر قیمت مسکن


شناخت عوامل موثر بر قیمت مسکن یکی از مهمترین پارامترهای تحلیل قیمت این کالا در بازار ایران است. البته شایان ذکر است که تاثیر گذاری عوامل موثر بر قیمت مسکن در شرایط مختلف بر روی روش های سرمایه گذاری مختلف در این بازار متفاوت خواهد بود. به این معنا که در برهه ای از سال ممکن است یک روش سرمایه گذاری در بازار مسکن شرایط خوبی داشته باشد و در همان زمان سایر روش ها از نظر میزان سوددهی با ریسک بالایی همراه باشند. به همین دلیل نوع بررسی و ارزیابی عوامل موثر بر قیمت مسکن بر روی هر یک از روش های سرمایه گذاری در این بازار متفاوت خواهد بود و شما بایستی به این توانمندی برسید که این عوامل را برای هر کدام از روش های سرمایه گذاری در این بازار به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید.

همچنین شایان ذکر است که عوامل موثر بر قیمت مسکن را به دو دسته میتوان تقسیم کرد. دستی اول عوامل خارجی هستند که به صورت کلی به بازار مسکن تأثیر گذاشته و قیمت ها را دچار نوسان می کنند. در این بخش سعی داریم تا این دسته از عوامل را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از آنها بتوانید تحلیل درست از شرایط بازار مسکن و پیش بینی آینده قیمت مسکن در کشور داشته باشید. این عوامل هستند که برای بررسی آینده قیمت و شرایط سرمایه گذاری در این بازار اهمیت خواهند داشت.

دسته دوم از عوامل موثر بر قیمت مسکن به خود ملک مورد نظر و شرایط اختصاصی آن بستگی دارد که بیشتر به صورت خاص برای هر ملک باید مورد بررسی قرار گیرد. این دسته از عوامل برای پیش بینی و تحلیل قیمت مسکن اهمیت نداشته و شما تنها با بررسی آن ها می توانید در انتخاب ملک بهتر برای سرمایه گذاری اقدام کنید. البته شایان ذکر است که در ادامه مقاله و در بررسی شرایط خرید املاک اکازیون این ویژگی ها و عوامل را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

قیمت دلار در بازار ایران

نمودار قیمت مسکن

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با بررسی یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت در این بازار یعنی نوسانات قیمت دلار در بازار آزاد ایران ادامه می دهیم. همانطور که می دانید نوسانات قیمت دلار در بازار آزاد ایران تاثیر مستقیمی بر روی تمام المان ها و فاکتورهای اقتصادی داشته و در صورتی که در طولانی مدت روند قیمت دلار تعیین شود به راحتی می‌توان روند سایر بازارهای مالی را نیز تعیین کرد. به عنوان یک نکته مهم درباره نحوه تاثیرگذاری قیمت دلار در بازار مسکن و سایر بازارهای مالی بایستی به این مهم بپردازیم که این تاثیر گذاری در کوتاه مدت و بلند مدت شرایط متفاوتی دارد.

در صورتی که در کوتاه مدت شاهد رشد های انفجاری در قیمت دلار در بازار آزاد ایران باشیم اکثر بازارهای مالی و اقتصادی مانند بازار مسکن با روش های انفجاری روبرو می شوند و معمولاً فروشنده ها ترجیح می دهند تا برای جبران ضرر ناشی از افت ارزش پولی خود واحدهای مسکونی را با قیمت های بالاتری در بازار عرضه نمایند. در واقع نوسانات شدید قیمت دلار در کوتاه مدت مانند یک شوک به بازار مسکن عمل کرده و باعث افزایش قیمت ها در این بازار در همان بازه های زمانی کوتاه مدت میشود.

وقتی قیمت دلار در بازار آزاد ایران در یک بازه زمانی طولانی وارد رکود شده و شاهد افزایش قابل توجه و یا کاهش قابل توجه در آن نباشیم قیمت‌ ها در بازار مسکن نیز تقریباً وارد رکود شده و رشد قیمت ها بسیار اندک خواهد بود. در واقع در یک چرخه زمانی میان مدت ممکن است حتی شاهد نوسان منفی قیمت دلار باشیم اما همچنان قیمت‌ ها در بازار مسکن با شیب بسیار کمی در حال صعود باشد.

به صورت کلی تحلیلگران در بازارهای مالی در ایران ترجیح می دهند تا در کنار تحلیل شرایط بازار مورد نظر خود حتماً به بررسی شرایط بازار دلار نیز بپردازند. هرچند از سوی دولت و مقام‌های دولتی تاثیر گذاری قیمت دلار در بازار آزاد ایران بر روی بازارهای اقتصادی مانند بازار مسکن معمولاً کتمان می شود اما این تاثیرگذاری کاملاً عیان است و اگر حتی تجربه بسیار کمی در فعالیت در بازار مسکن داشته باشید به خوبی از صحبت فروشندگان و خریداران نیز این موضوع را درک خواهید کرد. این بررسی نشان می دهد که بهترین زمان برای خرید مسکن و سرمایه گذاری در این بازار زمانی است که قیمت دلار وارد رکود شده و یا با نوسان منفی روبرو است.

قیمت طلای جهانی

یکی دیگر از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت مسکن قیمت طلای جهانی و نوع نوسان قیمت طلا در بازارهای مالی است. طلای کالای کاملاً ایمن برای سرمایه گذاری است و در زمان های بحرانی و در زمان شیوع اخبار منفی چه از نظر اقتصادی و چه از نظر سیاسی و نظامی سرمایه گذاری بر روی طلا با استقبال بیشتری روبرو می شود و اکثر کاربران ترجیح می دهند تا در چنین مواقعی دارایی‌های خود را به طلا تبدیل نمایند. از این رو تاثیرگذاری این فلز گرانبها را بر روی نوسان قیمت ها در بازارهای مختلف به هیچ وجه نمی‌توان کتمان کرد.

قیمت طلا و قیمت ها در بازار مسکن معمولاً به صورت همسو عمل می‌کنند؛ زیرا بازار مسکن نیز در ایران به عنوان یک بازار مطمئن برای سرمایه ‌گذاری شناخته می شود و در مواقع بحرانی تبدیل به جایگاهی برای حفظ ارزش سرمایه های کاربران می شود. در ایران وقتی کاربران از تمام بازارها و سرمایه گذاری ها ناامید شده و امکان رسیدن به سود را در هیچ کدام از بازارها برای خود متصور نباشد بازار مسکن تبدیل به بهترین گزینه برای سرمایه گذاری می شود. دقیقاً شرایط مشابهی برای بازار طلا نیز وجود دارد و به همین دلیل است که قیمت طلا و قیمت مسکن در بازار ایران به صورت همسو حرکت می کنند. البته شایان ذکر است که در این بین قیمت ها در بازار مسکن از قیمت طلای جهانی تاثیر می پذیرد و از طرف دیگر مقدار نوسان ها در این بازار با یکدیگر یکسان خواهد بود.

نکته بسیار مهمی که درباره این عامل از عوامل موثر در قیمت مسکن باید به آن اشاره داشته باشیم این است که قیمت طلای جهانی و قیمت دلار در بازار بین المللی معمولاً به صورت غیر همسو با یکدیگر رفتار می نمایند. از این رو این نتیجه گیری ممکن است برای یک تحلیلگر به وجود آید که قیمت دلار و قیمت طلا در رفتار نا همسو با یکدیگر می تواند تاثیر گذاری خود را بر روی قیمت مسکن از بین برده و این بازار تقریباً بدون نوسان باشد. اما این تحلیل برای بازار ایران چندان منطقی نیست.

دقت داشته باشید که هر چند قیمت طلای جهانی و قیمت دلار در بازار های بین المللی به صورت غیر همسو با یکدیگر رفتار می نماید اما به دلیل اقتصاد بسیار ضعیف ایران و همچنین اخبار مختلف اقتصادی بد در کشور ما، حتی اگر شاهد افت ارزش قیمت دلار در بازارهای جهانی باشیم باز هم قیمت دلار در بسیاری از مواقع در بازار آزاد ایران با افزایش روبرو می شود. به همین دلیل ممکن است رفتار قیمت طلای جهانی و قیمت دلار در بازار آزاد ایران به صورت همسو و البته تکمیل کننده یکدیگر بر روی قیمت مسکن تاثیر بگذارند.

تورم داخلی

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با بررسی شرایط تاثیرگذاری تورم داخلی بر روی قیمت‌ ها در بازار مسکن ادامه می‌دهیم. تورم داخلی از دیگر عوامل موثر بر قیمت مسکن است که البته ۱ یک عامل بسیار مهم نیز محسوب می شود. به صورت کلی نه فقط در بازار مسکن بلکه در تمام بازارهای مالی و سرمایه گذاری دیدگاه مالک این است که نرخ رشد ارزش دارایی های آنها بایستی حداقل مساوی و یا بالاتر از نرخ تورم داخلی باشد. بر این اساس وقتی نرخ تورم داخلی در طول یک سال در کشور ما ۳۰ درصد اعلام شود معمولاً مالکین در بازار مسکن تمایلی برای فروش واحدهای مسکونی با نرخ رشد کمتر از ۳۰ درصد نداشته و حتی ممکن است نرخ های بالاتری را نیز برای واحدهای مسکونی در نظر بگیرند.

با توجه به این نوع رفتار در میان مالکین در بازار مسکن بررسی و تحلیل نرخ تورم داخلی نیز در تحلیل قیمت مسکن اهمیت خواهد داشت. با افزایش میزان تورم داخلی همچنین این اتفاق دیگری که رخ می‌دهد این است که ارزش ریال ایران با افت روبرو می شود و به همین دلیل کاربران ترجیح می دهند تا سرمایه خود را نقد نگه نداشته و این سرمایه‌ها را به سمت بازارهای مالی هدایت می نمایند. این مهم به خودی خود نیز باعث افزایش تقاضا در بازار مسکن شده و در نتیجه به صورت تصاعدی باعث افزایش قیمت در بازار مسکن می شود.

دقت داشته باشید که تعیین نرخ تورم داخلی در کشور ما معمولاً با استفاده از آمارهای دولتی نبوده و مردم اعتمادی به آمارهای دولتی در این زمینه ندارند. ضرب المثل چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است بهترین ضرب المثل برای بیان شرایط تغییرات تورم داخلی با آن چیزی که دولت به عنوان آمار اعلام می کند است. وقتی قیمت اقلام مصرفی و سایر اقلام مورد استفاده برای خانوارهای ایرانی با رشد های ۴۰ تا ۵۰ درصد در طول یکسال روبه‌رو شده باشد عملاً تورم ۱۰ تا ۲۰ درصدی بسیار غیر منطقی خواهد بود. از این رو در بررسی ارزیابی شرایط تاثیر گذاری نرخ تورم در قیمت‌ ها در بازار مسکن حتماً باید از نرخ های واقعی استفاده کرده و به آمارهای دولتی در این باره استناد نکنید.

رفاه اجتماعی و شرایط اقتصادی جامعه

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت مسکن که باید به بررسی آن نیز بپردازیم رفاه اجتماعی و شرایط اقتصادی افراد جامعه است. البته رفاه اجتماعی و شرایط اقتصادی افراد جامعه ما با نرخ تورم رابطه معکوس داشته و هر چقدر میزان تورم افزایش پیدا کند شرایط اقتصادی کاربران جامعه ایران نیز با افت روبرو خواهد شد. از این رو این دو عامل را تقریبا می توان مشابه یکدیگر تلقی کرد اما از این جهت آنها را به صورت جداگانه برای شما بیان میکنیم تا بدانید که با درک یکی از این عوامل می توانید به دیگری نیز پی ببرید.

در واقع وقتی رفاه اجتماعی و شرایط اقتصادی کاربران جامعه ایران با افت روبرو شده و روز به روز قدرت خرید افراد جامعه کاهش پیدا می‌کند عملا می توان هرگونه آماری مبنی بر افت نرخ تورم نسبت به سال‌های گذشته را باور کرد. با توجه به اینکه این سری از عوامل به هم پیوسته هستند و نمی توان آنها را از هم جدا دانست از این رو شما باید درک کنید که هر یک از آنها میتوانید به دیگری نیز پی برده و از این طریق یک سرمایه گذاری مطمئن تر در بازار مسکن برای خود رقم بزنید. این موارد از جمله نکات طلایی آموزش تحلیل قیمت مسکن است که با استفاده از آن‌ها کمکم می توانید یک رفتار کاملا حرفه‌ای در بازار داشته و حتی اخبار های مختلف رسانه ها را نیز از این طریق تجزیه و تحلیل نموده و به درستی آنها پی ببرید.

البته لازم است تا یک نکته بسیار مهم درباره اخبار شایعه شده در رسانه ها را با شما در میان بگذاریم. به صورت کلی اخباری که در رسانه های ایران پخش می شود معمولاً اخبار مرده هستند و تاثیرگذاری آنها زمانی که به گوش کاربران معمولی میرسد در بازار انجام پذیرفته است. به عنوان مثال اگر دولت به دنبال اجرای یک طرح در مورد بازار مسکن است عملاً از ماه ها قبل برای این موضوع برنامه ریزی کرده و تمام دست اندرکاران دولت نیز به نوعی با این خبر از چندین ماه قبل آشنا هستند. با توجه به اینکه اطرافیان و افراد مرتبط با دست‌اندرکاران دولت بسیار گسترده است از این رو چنین اخباری معمولاً قبل از اینکه وارد رسانه ها شود در میان سرمایه گذاران بزرگ بازار مسکن پخش شده و آنها رفتار متناسب با این اخبار را در بازار اجرا کرده اند‌. از این رو وقتی خبری در رسانه ها پخش می شود به استناد به آن نباید دست به هرکاری بزنید.

میزان تولید داخلی

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با بررسی یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت مسکن ادامه می دهیم. میزان تولید ناخالص داخلی یکی از فاکتورهای بسیار مهم اقتصادی است که به راحتی بر روی تمامی بازارهای مالی و سرمایه گذاری در ایران تاثیر می گذارد. در واقع میزان تولید ناخالص داخلی یک فاکتور بسیار مهم برای بیان شرایط اقتصادی هر کشوری است و عملاً در صورتی که نرخ تولید ناخالص داخلی برای یک کشور با کاهش روبرو شود نشان از وجود نقاط ضعف بسیار زیادی در بستر های تولیدی این کشور و همچنین در فرایند صادرات آن خواهد داشت.

کاهش نرخ تولید ناخالص داخلی می تواند باعث کاهش میزان صادرات و افزایش میزان خروج ارز از کشور شود. واردات محصولات کاربردی و مورد استفاده در کشور نیز معایبی مانند افزایش قیمت ها و ضربه خوردن سایر واحدهای تولیدی را به دنبال داشته و ادامه دار شدن این روند در نهایت باعث کاهش بیشتر نرخ تولید ناخالص داخلی در کشور خواهد شد. به همین ترتیب این تاثیر گذاری روی تصمیم مردم برای نقد نگه داشتن سرمایه ها نیز ادامه داشته و باعث می شود تا بازارهای مالی مانند بازار مسکن با رشد های قیمتی حباب وار روبه‌رو شود. در واقع در این فرآیند هر چند در بازار مسکن شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود اما دقت کنید که این افزایش قیمت ها معمولاً همراه با حباب است.

کاهش نرخ تولید ناخالص داخلی باعث میشود تا این دیدگاه در میان افراد جامعه به وجود آید که بحث تولید و سرمایه گذاری در تولیدی ها دیگر پاسخگوی نیازهای آنها نبوده و از این‌رو سایر روش های سرمایه گذاری که سرمایه گذاری در بازار مسکن نیز یکی از آنها جایگزین وارد شدن پول ها و سرمایه ها به صنعت تولید می شود. این فرایند در نهایت افزایش میزان تقاضا در بازار مسکن را به دنبال داشته و باعث می شود تا قیمت واحدهای مسکونی حتی بدون تاثیر پذیری از سایر عوامل با رشد روبرو باشند.

عرضه و تقاضا

نمودار قیمت مسکن

موضوع بعدی که در عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت مسکن باید به بررسی آن بپردازیم میزان عرضه و تقاضا در این بازار است. دقت داشته باشید که قیمت گذاری در تمامی بازارهای مالی تحت تاثیر تمام عوامل در نهایت بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود. در واقع تمام عوامل موثر بر قیمت مسکن به نوعی شرایط عرضه و تقاضا در این بازار را تحت تاثیر قرار داده و باعث می‌شوند تا شاهد نوسان قیمت ها در بازار مسکن باشیم.

بر این اساس وقتی میزان عرضه در بازار مسکن ثابت باقی بماند و در عین حال میزان تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی با افزایش روبرو شود شاهد افزایش قیمت‌ ها در این بازار خواهیم بود. در چنین مواقعی فروشنده ها دست بالاتر را در اختیار داشته و ترجیح می دهند تا به دلیل کمبود فایل های فروش در بازار واحدهای مسکونی خود را با قیمت های بالاتری عرضه نمایند. خریداران نیز به جهت اینکه دسترسی به واحدهای لازم برای خریدن داشته مجبور خواهند بود تا زیر بار تقاضاهای فروشنده ها بروند.

در شرایط برعکس وقتی میزان تقاضا برای خرید مسکن ثابت باقی بماند و در عین حال شاهد افزایش عرضه در بازار باشیم قیمت ها کم کم رو به افت خواهد بود. البته دقت داشته باشید که به نکاتی که در بندهای قبلی به آنها اشاره کردیم به هیچ وجه در بازار مسکن ایران شاهد افت های آنچنانی نیستیم و افت در این بازار معمولاً با شیب بسیار ملایم همراه است. اما با این حال نکته مهم اینجاست که در چنین مواقعی خریداران دست بالاتر را داشته و فروشنده ها برای فروش واحدهای مسکونی خود مجبور به تمکین از بسیاری از خواسته های خریداران خواهند کرد.

به صورت کلی تحلیل قیمت مسکن بر اساس شرایط عرضه و تقاضا به شرایط مختلفی بستگی دارد و لازم است تا این بررسی به صورت کاملا حرفه‌ای انجام پذیرد. به عنوان مثال:

یکی از عوامل موثر که اتفاقا نقش بسیار مهمی نیز در فرایند عرضه و تقاضا در بازار مسکن دارد شرایط فصلی است. در فصول بهار و تابستان تقاضا برای خرید مسکن بیشتر است و در فصول پاییز و زمستان این تقاضا با کاهش روبرو می شود. همچنین در اواخر زمستان و نزدیک شب عید نیز شاهد افزایش تقاضا در بازار مسکن هستیم.

همچنین عرضه و تقاضا در بازار مسکن تحت تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی مختلف نیز قرار می گیرد. به عنوان مثال در صورتی که برجام با نتایج مثبتی برای کشور ایران همراه باشد می توان شرایط متعادل تری را در بازار مسکن شاهد بود در حالی که با عدم موافقت برجام ممکن است شاهد صعودی شدن شدید قیمت‌ ها در بازار مسکن باشیم.

از این گذشته شرایط عرضه و تقاضا برای انواع ملک نیز با وضعیت متفاوتی روبرو است. به عنوان مثال ممکن است تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی با متراژ پایین تر افزایش پیدا کند اما در این حال شاهد کاهش تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی با متراژ بزرگ تر باشید. یا بنا به شرایط ممکن است تقاضا برای خرید مستغلات و واحد های کلنگی افزایش پیدا کند اما خرید آپارتمان ها در اولویت کاربران قرار نگیرد.

تمام این نکات بایستی به صورت کامل و دقیق در ارزیابی فرایند عرضه و تقاضا در بازار مسکن مورد بررسی قرار بگیرد و در نهایت یک تصمیم گیری کامل برای تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن انجام پذیرد. در این صورت است که می توان یک تحلیل و پیش بینی فوق العاده دقیق از آینده بازار مسکن و در نهایت یک سرمایه گذاری مطمئن تر در این بازار داشت.

شرایط ساخت و ساز

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با بررسی یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت مسکن ادامه می دهیم. شرایط ساخت و ساز یکی دیگر از عواملی است که در تعیین قیمت ها در بازار مسکن نقش عمده ای را خواهد داشت. افزایش میزان ساخت و ساز در بازار مسکن افزایش میزان عرضه را در این بازار به دنبال داشته و کاهش میزان ساخت و ساز نیز کاهش میزان عرضه را به دنبال دارد. بنابراین برای تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن بایستی شرایط ساخت و ساز در منطقه مورد نظر نیز مورد بررسی قرار گیرد.

دقت داشته باشید که تحلیل و آنالیز شرایط ساخت و ساز در بازار مسکن برای هر منطقه و هر شهر ممکن است متفاوت باشد. به این معنا که ممکن است حتی در یکی از مناطق شهر تهران شاهد افزایش میزان عرضه با توجه به افزایش ساخت و ساز باشیم اما در عین حال در برخی از مناطق موضوع کاملاً برعکس باشد.

البته افراد سازنده حرفه‌ای معمولاً زمان ساخت و ساز خود را به گونه ای انتخاب می‌نمایند که اتمام فرآیند ساخت و ساز آن ها با شرایط ایده آل برای فروش واحدهای مسکونی آنها همراه باشد. به همین دلیل اگر شما با سازندگان بسیار بزرگ و قدیمی موجود در بازار مسکن آشنا باشید می توانید با تحلیل رفتار آنها در فرایند ساخت و ساز برای یک سرمایه گذاری مطمئن تر نیز اقدام نمایید. وقتی این دسته از افراد عملیات ساخت و ساز را در مناطق مختلف آغاز می‌نمایند به این معنا است که قیمت مصالح در پایین ترین شرایط خود قرار گرفته و قیمت مسکن نیز در پایین ترین وضعیت خود قرار دارد. البته این چنین تحلیل‌هایی حتماً بایستی با بررسی رفتار سازنده های بسیار خاص و بزرگ انجام پذیرد زیرا در بسیاری از مواقع سازندگان معمولا توجهی به این موضوع نداشته و تنها به دنبال رسیدن به سود ناشی از فرآیند ساخت و ساز خود هستند.

به صورت کلی در بازار ایران وقتی بازار خرید و فروش ملک با رکود همراه می شود شاهد افزایش قراردادهای مشارکت در ساخت در کشور هستیم. این موضوع نشان از این دارد که سازندگان حرفه ای معمولا با یک تحلیل و آنالیز دقیق از قیمت ها در بازار مسکن به دنبال آغاز فرآیند ساخت ساز خود می روند.

سیاست گذاری های دولت

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت مسکن که باید به بررسی آن نیز بپردازیم سیاستگذاری های دولت در این موضوع است. دولت می تواند تحت تاثیر رفتارهای مختلف و البته سیاست گذاری های مختلف خود باعث نوسان قیمت ها در بازار مسکن نیز شود. به عنوان مثال عرضه قابل توجه مسکن مهر و مسکن های این چنینی می‌تواند باعث ایجاد نوسان قیمت در این بازار شود. در دستور کار قرار گرفتن پروژه های مختلف عمرانی و در نظر گرفتن بودجه های قابل توجه برای این پروژه ها از سوی دولت یکی دیگر از رفتار هایی است که می تواند قیمت‌ ها در بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد.

البته شایان ذکر است که رفتارهای دولت در صورت دستوری بودن معمولاً تاثیر منفی در بازارهای مالی دارد. به عنوان مثال در بسیاری از مواقع ممکن است شاهد باشید که رسانه های ملی در برنامه های مختلف اعلام به وضعیت رکود در بازار مسکن داشته و مردم را تشویق به اجتناب از خرید واحدهای مسکونی نمایند. چنین رفتارهایی معمولاً به دستور دولت انجام پذیرفته که نشان از شرایط بسیار خاص و بحرانی در این بازار دارد. دقت داشته باشید که چنین برنامه هایی دیگر برای سرمایه گذاران حرفه ای بازار مسکن خیلی تاثیرگذار نبوده و آنها معمولاً به این نکات توجه خاصی ندارند. از طرف دیگر مردم در این زمینه اعتمادی به دولت نداشته و بسیار بعید است که آنها نصایح دولت برای اجتناب از خرید واحدهای مسکونی را به نفع خود تلقی کنند.

اعتبارات و تسهیلات بانکی

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت مسکن در بازار ایران اعتبارات و تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای این بازار است. معمولاً در سال های مختلف شاهد در نظر گرفتن اعتبارات و تسهیلات مختلف بانکی برای بازار مسکن هستیم که این تسهیلات به نوعی می تواند روی روند خرید و فروش واحدهای مسکونی نیز تاثیر داشته باشد. افزایش میزان اعتبارات و تسهیلات باعث افزایش تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی شده و به نوعی افزایش قیمت ها را در این بازار به دنبال خواهد داشت.

البته دقت کنید که میزان تاثیر پذیری قیمت مسکن در بازار ایران ناشی از افزایش میزان اعتبارات و تسهیلات چندان قابل توجه نیست و این عامل از درجه اهمیت پایین تری نسبت به سایر عواملی که به بررسی آنها پرداختیم برخوردار است.

مالیات های مربوط به بازار مسکن

یکی از سیاست‌های دولت که بایستی به صورت خاص به بررسی آن بپردازیم در نظر گرفتن مالیات های مختلف مربوط به مسکن است که باعث می‌شود تا شرایط عرضه و تقاضا در این بازار با آن روبرو شده و در نتیجه باعث تاثیر بر روی قیمت ها میشود. دولت در سال های اخیر سعی کرده تا به روش های مختلف اقدام به تعیین مالیات های مختلف برای مسکن نماید. نمونه بارز آن در ماه‌های اخیر نیز در نظر گرفتن مالیات برای واحدهای مسکونی خالی است که باعث شده تا بسیاری از کاربران در این زمینه با چالش هایی روبرو شوند.

هر کدام از سیاست های دولت در زمینه اعلام مالیات در بازار مسکن نتیجه متفاوتی در قیمت ها به دنبال داشته و از این رو بایستی به صورت خاص به بررسی آنها پرداخت.

نرخ اجاره بها

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت مسکن نرخ اجاره بها و شرایط رشد اجاره بها در شهرهای مختلف است. افزایش نرخ اجاره بها معمولاً باعث می‌شود تا کاربران کمتر تمایل به فروش واحدهای مسکونی داشته باشند و به همین دلیل شاهد کاهش عرضه و افزایش تقاضا در بازار می شویم. دقت داشته باشید که افزایش نرخ اجاره بها و تاثیرگذاری آن بر قیمت مسکن در واقع در نقش موازی سودهای بانکی و سپرده های بانکی قرار می گیرد. به این معنا که یک فرد می بایست بین سپرده گذاری نقدینگی خود در بانک برای دریافت سود و یا خرید یک واحد مسکونی و اجاره دادن آن برای رسیدن به سود یکی را انتخاب نماید.

با توجه به اینکه نرخ اجاره بها برای واحدهای مسکونی کوچک معمولاً خیلی بالا نیست بسیاری از علاقمندان ترجیح می‌دهند تا از سود های بانکی استفاده نمایند. اما افزایش نرخ اجاره‌بها آن هم با نوسان بسیار زیاد در سالهای گذشته باعث شده تا شاهد اولویت قرار گرفتن این روش سرمایه گذاری از سوی کاربران باشیم که در نهایت شرایط لازم برای افزایش قیمت‌ ها در بازار مسکن را نیز ایجاد کرده است.

نرخ شهرنشینی

نرخ شهرنشینی و افزایش مهاجرت مردم از روستاها به شهرها یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت ها در بازار مسکن است که ناشی از افزایش تقاضا در این بازار خواهد بود. البته آمارها نشان می‌دهد که در یکی دو سال گذشته نرخ شهرنشینی با افتخار توجهی روبرو شده و بسیاری از افراد از شهرهای بزرگ به سمت روستاها مهاجرت کرده اند. هرچند این عاملی تاثیر فوق‌العاده زیادی بر روی قیمت‌ ها در بازار مسکن دارد اما با این حال به عنوان یک عامل باعث شد در زمان تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن به آن نیز بپردازید.

شهر و منطقه مورد نظر

یکی از عوامل مهم دیگر در بررسی و تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن در نظر گرفتن شهر و منطقه مورد نظر است. دقت داشته باشید که این عامل در بسیاری از مواقع به صورت کاملا جداگانه نسبت به سایر عوامل نقش خود را ایفا می نماید. به این معنا که ممکن است بسیاری از عوامل موثر بر قیمت مسکن شرایط لازم برای کاهش قیمت‌ ها را ایجاد کرده و در بسیاری از شهرها و مناطق شاهد کاهش قیمت ها باشیم اما با این حال در یک منطقه خاص و یا در یک شهر خاص شرایط کاملاً برعکس باشد.

با توجه به این موضوع لازم است تا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در بازار مسکن حتماً به صورت خاص منطقه مورد نظر خود برای سرمایه گذاری را نیز مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار داده و درباره آن نیز شرایط لازم را به صورت کامل بسنجند. به عنوان مثال در برخی از مناطق شهر تهران مانند منطقه ۵ افزایش تقاضا برای خرید نسبت به سایر مناطق بیشتر است. از این رو ممکن است در صورتی که در سایر مناطق شاهد رکود باشیم، در این منطقه همچنان رونق حاکم باشد.

شرایط سایر بازارهای موازی مالی

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت مسکن سایر بازارهای مالی و سرمایه گذاری در ایران است. همیشه برای تحلیل قیمت مسکن و یا سایر بازارهای مالی لازم است تا شما شرایط را در همه بازارها به صورت همزمان مورد بررسی قرار دهید. دقت داشته باشید که بازارهای مالی معمولا تحت تاثیر یکدیگر رفتار می نماید و نوع رفتار کاربران در یک بازار ممکن است بر روی شرایط قیمت‌ ها در بازار دیگر تاثیر مستقیم داشته باشد. به عنوان مثال وقتی شاهد روند های قابل توجه در بازار بورس و بازار سکه باشیم عملاً بسیاری از سرمایه ها به سمت این بازارها هدایت شده و رونق آنچنانی در بازار مسکن شاهد نخواهیم بود.

در شرایط برعکس وقتی شاهد کاهش استقبال کاربران از بازار های مانند بازار بورس و بازار سکه باشیم سرمایه های کاربران ایرانی به سمت بازار مسکن هدایت شده و این امر می‌تواند باعث افزایش تقاضا برای خرید و در نتیجه افزایش قیمت‌ ها در این بازار شود.

دقت داشته باشید که به صورت کلی میزان سوددهی بازار مسکن نسبت به بازارهای مانند بازار سکه و بازار بورس به مراتب پایین تر است و به همین دلیل اکثر سرمایه‌گذاران حرفه‌ای ترجیح می دهند تا در مواقع مناسب سرمایه های خود را به بازار بورس و بازار سکه انتقال دهند. اما با این حال این موارد بایستی به صورت خاص در هر لحظه مورد بررسی قرار گرفته و سپس سرمایه گذار درباره شرایط حاکم بر بازار مسکن تصمیم گیری نماید.

هزینه‌های ساخت و قیمت مصالح

از دیگر عوامل موثر بر قیمت مسکن که باید به بررسی آن نیز بپردازیم هزینه های ساخت و قیمت مصالح در کشور است. سازندگان و افراد فعال در زمینه ساخت و ساز در کشور معمولاً از نظر سوددهی شرایط خاصی را برای خود در نظر می گیرند. با توجه به اینکه افزایش قیمت مصالح باعث افزایش هزینه های این دسته از افراد می شود در نتیجه قیمت های در نظر گرفته شده از سوی آنها برای فروش واحدهای مسکونی نیز بیشتر خواهد شد. همچنین کاهش قیمت مصالح نیز می‌تواند شرایط بهتری را از این نظر برای فعالان در بازار مسکن به وجود آورده و به نوعی شاهد رونق در این بازار باشیم.

قیمت نفت جهانی

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت مسکن که لازم است به بررسی آن بپردازیم قیمت نفت جهانی است. کشور ما یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان است و بخش اعظمی از درآمدهای دولت ما تحت تاثیر صادرات نفت خواهد بود. با توجه به این موضوع افزایش قیمت نفت و افزایش میزان صادرات نفت باعث بهبود شرایط اقتصادی در کشور ما شده و در نتیجه می‌تواند رفاه بیشتری را در جامعه ایجاد کرده و کاهش قیمت‌ ها در بازار مسکن به دنبال داشته باشد.

روش های سرمایه گذاری در بازار مسکن

یکی از مسائل بسیار مهمی که در آموزش تحلیل قیمت مسکن باید به آن بپردازیم شناخت روش های سرمایه گذاری در این بازار است. در حال حاضر روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در بازار مسکن پیشروی کاربران و علاقمندان به این بازار قرار گرفته که شما نیز می توانید از هر کدام از این روش ها و یا ترکیبی از آنها برای سرمایه گذاری در این بازار استفاده کنید. اتفاقاً با شناخت روش های سرمایه گذاری در بازار مسکن پتانسیل سوددهی بیشتری از این بازار در اختیار شما قرار می گیرد و می توانید حتی در زمان رکود بازار مسکن نیز شرایط لازم برای رسیدن به سود را در این بازار برای خود ایجاد کنید.

نکته بسیار جالب اینجاست که خیلی از افراد با روش های سرمایه گذاری در بازار مسکن آشنا نبوده و تنها به دنبال خرید و فروش واحد های مسکونی هستند. در حالی که افراد با تجربه و حرفه ای با استفاده از این روش ها در هر زمانی بهترین گزینه را برای خود انتخاب کرده و حتی در بازه های زمانی کوتاه مدت نیز سود خوبی از بازار مسکن به دست می آورند.

۱- خرید و فروش مسکن در کوتاه مدت

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با معرفی روش سرمایه گذاری خرید و فروش واحدهای مسکونی و اداری و تجاری در بازه های زمانی کوتاه مدت ادامه می دهیم. خرید و فروش مسکن در کوتاه مدت یکی از روش های سرمایه گذاری عالی در این بازار است که البته نیاز به تخصص و تجربه بسیار زیادی دارد. در فرایند خرید و فروش مسکن در کوتاه مدت شما می بایست واحدهای مسکونی اکازیون که قیمت پایین تری نسبت به شرایط نرمال منطقه دارند را انتخاب کرده و برای خرید آنها اقدام نمایید. سپس بعد از گذشت مدت کوتاهی مانند چند هفته تا چند ماه برای فروش واحدهای مسکونی مورد نظر را با قیمت بالاتر اقدام کنید. دقت به نکات زیر در این روش سرمایه گذاری در بازار مسکن اهمیت خواهد داشت:

  • در این روش سرمایه گذاری حتماً باید تجربه و تخصص لازم و کافی برای شناخت واحدهای مسکونی اکازیون را داشته باشید.
  • انتخاب منطقه مناسب برای خرید واحدهای مسکونی اهمیت بسیار زیادی در این روش دارد.
  • لوکیشن واحد مسکونی مورد نظر نیز برای تسریع فرایند خرید و فروش آن نیز اهمیت خاص خود را خواهد داشت.
  • داشتن پول نقد کافی در این روش اهمیت بسیار زیادی دارد تا شما بتوانید قیمت واحد مورد نظر را در کمترین حالت ممکن خریداری نمایید.
  • با استفاده از آموزش تحلیل تکنیکال قیمت مسکن می توانید بهترین زمان ها برای خرید واحدهای مسکونی را انتخاب نمایید.
  • سرمایه گذاری در واحدهای اداری و تجاری در این روش چندان نمی تواند منطقی به نظر برسد.

برای کسانی که تجربه و تخصص کافی برای سرمایه گذاری در بازار مسکن را ندارند این روش ممکن است چالش برانگیز باشد. افراد بی تجربه بهتر است از فرایند خرید و فروش مسکن در دراز مدت استفاده نمایند، که ریسک کمتری برای آنها به دنبال دارد.

۲- خرید و فروش مسکن در دراز مدت

دومین روش از روش های سرمایه گذاری در بازار مسکن که باید به معرفی آن بپردازیم فرایند خرید و فروش واحدهای مسکونی برای دراز مدت است. در این روش سرمایه گذار واحدهای مختلف را خریداری کرده و آنها را برای بازه های زمانی طولانی مدت حداقل ۵ سال نگهداری می نماید. این روش سرمایه گذاری کم ریسک ترین روش سرمایه گذاری در بازار املاک و مسکن است که برای شروع می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. البته لازم به توضیح است که با آموزش تحلیل تکنیکال قیمت مسکن و همچنین بررسی کامل شرایط فعلی بازار می توانید بهترین نقاط برای ورود به بازار را انتخاب کرده تا این روش سرمایه گذاری برای شما باز هم ایده‌آل شود. مبادا که برای خرید و فروش مسکن در دراز مدت در بالاترین نقاط اقدام به خرید نمایید تا حتی برای رسیدن به همان قیمت اولیه نیز نیاز به سال ها زمان برای شما وجود داشته باشد.

۳- خرید املاک قدیمی و بازسازی

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با معرفی سومین روش سرمایه گذاری در این بازار یعنی خرید املاک قدیمی و بازسازی آنها به سبک های دکوراسیون مدرن و امروزی و فروش آنها ادامه می دهیم. این روش سرمایه گذاری یکی از پرسود ترین روش های سرمایه گذاری در بازار مسکن است که می تواند سود قابل توجهی را برای فعالان به دنبال داشته باشد. در این روش شما می توانید به دنبال خرید املاک مسکونی با هر قدمت ۱۰ تا ۱۵ سال رفته و دکوراسیون داخلی آنها را با استفاده از متریال جدید و به روز و همچنین با سبک های امروزی بازسازی نمایید. دقت و نکات زیر شرایط سرمایه گذاری در این روش را برای شما ایده آل تر خواهد کرد:

  • در این روش حتماً بایستی با یک تیم بازسازی حرفه ای همکاری داشته باشید تا بلافاصله بعد از خرید مسکن فرایند بازسازی آن را آغاز نمایید.
  • استفاده از سبک های مدرن و امروزی و کیفیت بازسازی اهمیت بسیار زیادی برای رسیدن به سود در این روش سرمایه گذاری برای شما خواهد داشت.
  • در این روش هم میتوانید از افزایش قیمت مسکن در یک بازه زمانی مشخص و هم با ایجاد ارزش افزوده با بازسازی آن به سود برسید.
  • تمام نکات مربوط به خرید مسکن اکازیون که در ادامه با شما مرور خواهیم کرد برای این روش سرمایه گذاری اهمیت خواهد داشت.
  • در حال حاضر امکان استفاده از این روش هم برای سرمایه گذاری در مسکن تهران و هم در شهرستانها به راحتی برای کاربران وجود دارد.
  • دقت داشته باشید که خرید متریال درجه یک و با کیفیت و اما با قیمت مناسب نیز یکی از نکات بسیار مهم در این روش سرمایه گذاری است که باید به آن دقت کافی داشته باشید.

۴- ساخت و ساز

نمودار قیمت مسکن

روش دیگری که برای سرمایه گذاری در بازار مسکن می توانید از آن استفاده کنید ساخت و ساز است. در این روش شما با خرید ملک های کلنگی و یا خرید زمین می توانید وارد فرآیند ساخت و ساز شده و سود فوق العاده زیاد این روش سرمایه گذاری را به دست آورید. نکات مهم زیر می تواند در این روش سرمایه گذاری شما را یاری نماید:

  • ساخت و ساز یکی از پرسود ترین روش های سرمایه گذاری در بازار مسکن است که می تواند سود های چند صد برابری را برای شما فراهم آورد.
  • برای هرچه بهتر شدن میزان سود دهی روش ساخت و ساز حتماً باید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. به صورت کلی داشتن تیم حرفه ای برای ساخت و ساز در این روش سرمایه گذاری اهمیت بسیار زیادی برای شما خواهد داشت.
  • فرایند بستن قرارداد ساخت و ساز اهمیت بسیار زیادی دارد تا شما بتوانید شرایط ایده آل را برای این روش سرمایه گذاری برای خود ایجاد کنید.
  • انتخاب زمان مناسب برای شروع فعالیت ساخت و ساز از دو جهت برای شما اهمیت خواهد داشت. این موضوع هم باعث می‌شود تا در انتهای فرایند ساخت و ساز شما بتوانید املاک ساخته شده را با قیمتهای حداکثری به فروش برسانید و همچنین امکان برای شما وجود خواهد داشت تا با انتخاب زمان مناسب مصالح ساختمانی مورد نیاز را نیز با قیمت های پایین تری خریداری کنید.

۵- مشارکت در ساخت

آموزش تحلیل قیمت مسکن با بررسی یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در این بازار یعنی مشارکت در ساخت ادامه می دهیم. شما می توانید با خرید بخشی از یک واحد کلنگی و همکاری با افراد سازنده برای مشارکت در ساخت نیز اقدام کنید. همچنین جدا از بحث فرایند خرید ملک کلنگی می‌توانید با پیش خرید واحدهای مسکونی و مشارکت مالی در فرایند ساخت و ساز به نوعی این روش سرمایه گذاری را برای خود اتخاذ نمایید. داشتن یک مشاور قدرتمند برای هرچه بهتر کردن شرایط ساخت و ساز اهمیت بسیار زیادی در بهینه سازی این روش سرمایه گذاری برای شما خواهد داشت. همچنین لازم است تا در زمان تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت نیز از یک حقوقدان حرفه ای و با تجربه در این زمینه استفاده کنید تا هیچ گونه چالشی در آینده پیش روی شما قرار نگیرد.

۶- خرید خانه های کلنگی

خرید و فروش خانه های کلنگی یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در بازار مسکن است که البته این روش نیاز به سرمایه بسیار زیادی دارد. خانه های کلنگی به جهت اینکه با توجه به قیمت زمین معامله می شوند معمولاً قیمت های بالاتری نسبت به واحدهای ساخته شده دارند و از این رو سرمایه گذاری در این روش نیاز به سرمایه های بیشتری نسبت به سایر روش های سرمایه گذاری دارد. انتخاب واحد مناسب در لوکیشن مناسب اهمیت بسیار زیادی در هرچه بهتر کردن شرایط این روش سرمایه گذاری نیز برای شما خواهد داشت.

۷- خرید و اجاره دادن مسکن

یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در بازار مسکن خرید و اجاره دادن واحدهای مسکونی و اداری است. در این فرآیند شما در یک بازه زمانی طولانی مدت می توانید هم از افزایش قیمت واحدهای مسکونی و اداری به سود برسید و هم امکان رسیدن به سود از طریق اجاره دادن واحدهای مسکونی نیز وجود دارد. همچنین در این روش شما می توانید از پول حاصل از اجاره و رهن واحدهای مسکونی خود نیز برای رسیدن به سود بیشتر و یا فعالیت در سایر بازارهای مالی استفاده کنید.

کدام روش سرمایه گذاری در مسکن بهترین است؟

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با بررسی و مقایسه روش های مختلف سرمایه گذاری در این بازار ادامه می دهیم. در بخش قبلی به بررسی کامل روش های مختلف سرمایه گذاری در بازار مسکن پرداختیم و نکات لازم درباره هر یک از این روشها را نیز با شما در میان گذاشتیم. اما اگر این چالش ذهنی برای شما به وجود آمده که کدام روش سرمایه گذاری می تواند شرایط ایده آل تری را برای شما به دنبال داشته باشد بایستی پاسخ خود را تحت تاثیر عوامل مختلف به دست آورید.

در زمان های مختلف هر کدام از روش های مختلف سرمایه گذاری در بازار مسکن ممکن است شرایط مختلفی را داشته و گزینه بهتری نسبت به سایر موارد باشند. از این رو این گونه نیست که بخواهیم یک روش سرمایه گذاری را به عنوان بهترین گزینه در نظر گرفته و سپس آن را همیشه در اولویت اصلی خود قرار دهیم. نکته بسیار مهم در انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری در بازار مسکن این است که این انتخاب علاوه بر میزان سود حاصل از فرایند سرمایه گذاری به عوامل دیگری نیز بستگی دارد.

  • میزان سرمایه ها و بودجه های در دسترس کاربران یکی از عوامل تاثیر گذار در انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری در بازار مسکن خواهد بود.
  • تخصص ها و مهارت های افراد یکی دیگر از عواملی است که می تواند در این انتخاب تاثیر مستقیم داشته باشد.
  • نوع پول در دسترس و زمان لازم برای به اتمام رساندن فرآیند سرمایه گذاری یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند در انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری برای کاربران مهم باشد.

شما بایستی با در نظر گرفتن تمام این موارد در نهایت بهترین گزینه را برای سرمایه گذاری در این بازار انتخاب کنید. البته شایان ذکر است که در حال حاضر بسیاری از افراد با کسب تجربیات لازم در فرایند سرمایه ‌گذاری در این بازار به دنبال استفاده از روش های مختلف در کنار یکدیگر می روند. شما نیز می توانید با افزایش میزان تجربه خود در فرایند سرمایه ‌گذاری در این بازار و البته با کسب آموزش تحلیل قیمت مسکن این امکان را برای خود فراهم آورید.

آموزش تحلیل و خرید مسکن برای سود بیشتر

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با بررسی نکاتی ادامه می دهیم که با استفاده از آنها می توانید برای رسیدن به سود بیشتر در این بازار اقدام کنید. به صورت کلی شما بایستی در یک روند مشخص و بر اساس یک رفتار کاملا از پیش تعیین شده برای سرمایه گذاری در بازار مسکن اقدام نمایید. بسیاری از علاقه مندان به سرمایه گذاری در بازار مسکن متاسفانه وارد هیجانات مربوط به اخبار شده و سرمایه های خود را با چالش‌های بسیار زیادی روبرو می سازند. در برخی مواقع شاهد هستیم که با شایعه شدن یک خبر بسیاری از کاربران برای خرید واحدهای مسکونی وارد بازار شده و بعد از مدتی که هیجان مربوط به آن خبر فروکش کرد متوجه میشوند که با چه اشتباه بزرگی روبرو شده اند. واقعیت این است که بازار مسکن نیاز به سرمایه بیشتری نسبت به سایر بازارهای مالی برای سرمایه گذاری دارد و در عین حال تخصص و تجربه بیشتری نیز برای این منظور لازم است.  اگر قرار بود شما در هر مسیری و در هر روشی با سرمایه‌گذاری در بازار مسکن به موفقیت برسید، اکنون تمام کاربران بازارهای مالی را تعطیل کرده و به دنبال استفاده از مزیت های بازار مسکن برای سرمایه گذاری و رسیدن به سود بیشتر بودند.

بررسی و تحلیل قیمت مسکن و سرمایه گذاری در این بازار را بایستی بر اساس دو دسته از فاکتورها به شما معرفی کنیم. دسته اول از عوامل موثر بر تحلیل هر چه بهتر قیمت مسکن مربوط به دانش تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال این بازار می‌شود که در بند های قبلی به صورت کامل به بررسی آنها پرداختیم. اما دسته دیگری از عوامل و فاکتورهایی وجود دارند که استفاده از آنها اتفاقاً اهمیت بسیار زیادی داشته و بیشتر این عوامل به صورت تجربی به دست می آیند. ممکن است شما با تحلیل و بررسی به این نتیجه برسید که در حال حاضر خرید واحدهای مسکونی و اداری می تواند یک سرمایه گذاری مناسب و ایده آل باشد اما برای رسیدن به پاسخ این پرسش که کدام واحد مسکونی یا تجاری را بخرید حتما می بایست از نکات تجربی استفاده کنید.

در این بخش سعی داریم تا مراحل صفر تا صد خرید و سرمایه گذاری در بازار مسکن و همچنین تحلیل قیمت مسکن را برای شما بازگو نماییم. در واقع با استفاده از مواردی که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت شما  درک خواهید کرد که از همان ابتدا چه اقداماتی برای سرمایه گذاری در بازار مسکن لازم است چگونه میتوانید یک سرمایه‌گذاری کاملاً مطمئن و ایده آل برای خود رقم بزنید. این مراحل بایستی به ترتیب انجام پذیرد و شما بعد از اتمام هر مرحله به مرحله بعدی بروید.  این دو رفتار باعث می شود تا شما هیچ شک و تردیدی در روش سرمایه گذاری خود نداشته و بتوانید با شرایط ایده آلی سرمایه گذاری در بازار مسکن را ادامه دهید.

۱- تحلیل تکنیکال نمودار قیمت مسکن

اولین مرحله در تحلیل قیمت مسکن برای یک سرمایه گذاری کاملاً مطمئن و ایده آل، استفاده از روش های مختلف تحلیل تکنیکال نمودار قیمت مسکن است. در واقع در اولین قدم شما باید بدانید که بازار کجا قرار دارد، چه مسیری را طی کرده است و قرار است به کجا برسد. با استفاده از نمودار قیمت مسکن و همچنین دقت به چرخه تغییرات قیمت مسکن در بازار ایران می توانید به خوبی به این درک برسید که در حال حاضر روند قیمت مسکن چه شرایطی داشته و در ادامه می بایست منتظر چه شرایطی در این بازار باشیم. با استفاده از تحلیل تکنیکال نمودار قیمت مسکن شما بایستی نتایج زیر را به دست آورید:

در وهله اول باید بررسی کنید که طبق نمودار قیمت مسکن در حال حاضر در کدام قسمت از چرخه قیمت مسکن در یک دوره چند ساله قرار دارید. در واقع در این قدم شما میتوانید گذشته بازار مسکن را مورد بررسی قرار داده و آینده پیش‌رو را نیز مشاهده کنید.

نتیجه گیری دوم از تحلیل تکنیکال نمودار قیمت مسکن بررسی مدت زمان لازم برای وارد شدن قیمت مسکن به روند صعودی است. آیا در حال حاضر در ابتدای ورود به روند صعودی در نمودار قیمت مسکن هستید و یا قرار است چند سالی را برای این منظور صبر کنید؟  این نتیجه گیری اهمیت بسیار زیادی برای یک سرمایه‌گذاری کاملاً مطمئن برای شما خواهد داشت. زیرا باعث می‌شود تا در بهترین زمان ممکن و در بهترین قیمت ها برای سرمایه گذاری در بازار مسکن اقدام نمایید.

یکی دیگر از نتایج بسیار مهمی  که از تحلیل تکنیکال نمودار قیمت مسکن باید به آن برسید، بررسی میزان بازدهی بازار مسکن در مدت زمان مورد نظر شما برای سرمایه گذاری است. اگر قرار است برای سال های سال واحدهای مسکونی خریداری شده را به فروش نرسانید نیازی به این نتیجه گیری نخواهید داشت؛ اما اگر به دنبال سرمایه گذاری سودآور در بازه های زمانی کوتاه مدت در بازار مسکن هستید ،لازم است تا این تحلیل را نیز در بررسی قیمت مسکن انجام دهید.

به صورت کلی تحلیل تکنیکال نمودار قیمت مسکن خیلی کار پیچیده ای نیست و شما با کمی آموزش و البته تجربه می توانید به راحتی از بهترین تکنیک های تحلیل تکنیکال برای بررسی نمودار قیمت مسکن استفاده کنید.  با توجه به اینکه قیمت مسکن در بازار ایران معمولاً یک روند مشخص شده در طول سال های مختلف طی می کند و تنها درصد افزایش و کاهش قیمت ها در طول سال های مختلف با یکدیگر متفاوت خواهد بود، از این رو  شما با درک نمودار قیمت مسکن و شرایط تغییرات قیمت ها در این بازار به راحتی می توانید از روش های تحلیل تکنیکال برای بررسی شرایط این بازار استفاده کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که هم زمان با تحلیل تکنیکال نمودار قیمت مسکن لازم است تا شما نیم‌نگاهی به مقایسه آن با شرایط قیمت طلا و قیمت دلار نیز داشته باشید. با توجه به اینکه نحوه تغییرات قیمت ها در بازار مسکن و قیمت طلا و قیمت دلار ارتباط نزدیک به یکدیگر داشته و تاثیر این بازارها روی همدیگر در دراز مدت همیشه یک تاثیر یکسان است، به همین دلیل این بررسی می تواند درک بهتری نسبت به شرایط سرمایه گذاری در این بازار برای شما ایجاد نماید.

۲- تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن

دومین بخش در مرحله تحلیل قیمت مسکن و سرمایه گذاری در این بازار استفاده از روش های تحلیل فاندامنتال برای بررسی شرایط قیمت ها در این بازار است. در آموزش تحلیل قیمت مسکن سعی کردیم تا به صورت کامل عوامل موثر بر قیمت مسکن را با شما در میان گذاشته و نحوه استفاده از آن ها برای تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن را نیز بیان کردیم. با استفاده از این روش ها شما به راحتی می توانید از آن برای بررسی قیمت در بازار مسکن استفاده کرده و سرمایه گذاری خود را مطمئن تر نمایید. برای استفاده از تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن لازم است تا حتما به نکات زیر دقت کافی داشته باشید:

شما می بایست شرایط تاثیرگذاری تمام عوامل موثر بر قیمت مسکن را مورد بررسی قرار داده و در نهایت برآیند این تاثیر گذاری را در نظر بگیرید.

در بسیاری از مواقع ممکن است چند عامل به صورت متضاد با یکدیگر بر روی قیمت مسکن تاثیر بگذارند که در این مواقع می بایست قدرت هر یک از این عوامل را در نظر بگیرید تا در نهایت تحلیل درستی داشته باشید. به عنوان مثال میزان تاثیرپذیری قیمت مسکن از قیمت دلار به مراتب بیشتر از تاثیر پذیری قیمت‌ ها در این بازار از میزان رفاه اجتماعی در کشور است. از این رو وقتی قیمت دلار حکم  به افزایش قیمت‌ ها در بازار مسکن می‌دهد اما میزان رفاه اجتماعی در کشور به شدت کاهش پیدا کرده است، شما می بایست تاثیر قیمت دلار را در اولویت قرار دهید.

برای هرچه بهتر کردن شرایط تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن بهتر است حتما به داده های تاریخی و همچنین رفتار قیمت‌ ها در بازار مسکن در گذشته با توجه به عوامل مختلف دقت داشته باشید. به این معنا که اگر به دنبال بررسی نحوه تاثیرگذاری نوسان قیمت سکه بر روی قیمت مسکن هستید، بهتر است ابتدا در دوره های تاریخی شرایط این تأثیرپذیری را مشاهده نموده و سپس از همین روند برای پیش بینی آینده نیز استفاده کنید.

هرگز با توجه به اخبار هیجانی برای تحلیل فاندامنتال قیمت مسکن اقدام نکنید زیرا معمولا تاثیر این اخبار در بازه های زمانی بسیار کوتاه مدت به پایان خواهد رسید.

شایعاتی که در بازار مسکن توسط برخی از دلالان و همچنین فروشنده ها پخش می شود را خیلی جدی نگیرید و مطابق با نکات تحلیلی برای خرید و فروش واحدهای مسکونی در بازار اقدام کنید. دقت داشته باشید که در بسیاری از مواقع این شایعات به صورت هدفمند پخش می‌شود تا قیمت ها در بازار مسکن تحت تاثیر قرار بگیرد.

۳- تحقیق درباره شرایط بازار مسکن منطقه محل سکونت

سومین قدم برای داشتن یک سرمایه گذاری مطمئن و ایده آل در بازار مسکن تحقیق درباره شرایط این بازار در منطقه محل سکونت است. هر چند شرایط بازار مسکن به صورت یکپارچه در تمام کشور ما تحت تاثیر عوامل مختلف قرار گرفته و افزایش و کاهش قیمت ها نیز معمولاً بر این اساس به صورت یکپارچه است اما همیشه استثنائاتی در این باره وجود دارد و اگر شما دقت کافی به شرایط بازار مسکن در منطقه محل سکونت خود نداشته باشید ممکن است چالش‌های زیادی در این روش سرمایه گذاری و در این بازار سرمایه های شما را تهدید کند.

دلایل بسیار زیادی را می‌توان برشمرد که شما حتما می بایست تحقیقات کامل را درباره شرایط بازار مسکن در منطقه محل سکونت خود داشته باشید. به عنوان مثال:

  • ممکن است فرونشست زمین در یکی از محله های منطقه محل سکونت شما باعث ایجاد شائبه هایی درباره مسکن شده باشد و از این رو شرایط خوبی در روند خرید و فروش مسکن در محل سکونت شما وجود نداشته باشد.
  • شایعات مختلفی درباره بازار مسکن وجود دارد که این شایعات بر اساس منطقه و محل سکونت متفاوت است. ممکن است در زمانی که شما قصد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را دارید درگیر چنین شایعاتی شده و سرمایه گذاری اشتباه داشته باشید.
  • خراب شدن یک ساختمان مسکونی بر اثر اشتباه مهندسی یکی دیگر از دلایلی است که می تواند در کوتاه مدت بازار مسکن را در یک منطقه تحت تاثیر قرار دهد.

به همین دلیل در مواقع بسیار زیادی شاهد بودیم که با وجود صعودی بودن روند قیمت بازار مسکن در بسیاری از شهرها و مناطق، در برخی از مناطق قیمت ها روند کاهشی به خود گرفته باشد. البته شرایط برعکس این وضعیت نیز وجود دارد. حتی در شهر تهران نیز ممکن است در بسیاری از مواقع شرایط بازار مسکن در یک منطقه با سایر مناطق از نظر شرایط تغییرات و نوسانات با یکدیگر یکسان نباشد. به همین دلیل لازم است تا شما تحقیقات کاملی را درباره شرایط نوسانات و تغییرات قیمت مسکن در منطقه محل سکونت خود داشته باشید. برای این منظور می‌توانید از تحقیقات میدانی استفاده کرده و یا اخبار مجلات و روزنامه ها محلی را دنبال کنید. دقت کنید که این موضوع هرچند به دید بسیاری از سرمایه گذاران در بازار سرمایه خیلی جدی نیست اما می تواند در آینده چالش های زیادی را برای نوع سرمایه گذاری شما ایجاد نماید.

۴- انتخاب ملک های اکازیون

نمودار قیمت مسکن

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با چهارمین قدم برای یک سرمایه گذاری ایده آل و مطمئن در این بازار ادامه میدهیم. در این مرحله شما برای یک سرمایه گذاری بهتر و مطمئن تر بایستی به دنبال انتخاب ملک های اکازیون برای خرید بروید. اصطلاح املاک اکازیون در بازار مسکن وقتی به کار گرفته می‌شود که شما ملکی را برای خرید انتخاب کنید که یکی از ویژگی های زیر و یا تمام آنها را داشته باشد:

  • قیمت آن نسبت به قیمت منطقه محل سکونت و سایر املاک پایین تر باشد.
  • دارای یک ویژگی بسیار ایده آل باشد که حتی با قیمت منطقه نیز آن را یک ملک خاص جلوه می نماید.
  • امکان خرید و فروش آن بسیار ساده باشد.

به صورت کلی انتخاب و خرید یک ملک اکازیون باعث می شود تا شما حتی در شرایط بحرانی نیز یک سرمایه گذاری موفق در این بازار داشته و بتوانید سود خوبی به دست آورید. کسانی که تجربه کافی در بازار مسکن پیدا کرده و می‌تواند به خوبی در این بازار به دنبال انتخاب املاک اکازیون باشند یک سرمایه‌گذاری ایده‌آل برای خود رقم زده و سعی دارند تا همیشه همین روال را ادامه دهند. خرید ملک اکازیون مزیت های بسیار زیادی برای شما به دنبال دارد. به عنوان مثال برخی از مهمترین مزیت های انتخاب و خرید املاک اکازیون را می توان در موارد زیر تشریح کرد:

  • با خرید املاک اکازیون حتی در زمانی که قیمت ها روند نزولی داشته و بازار در رکود قرار دارد باز هم می توانید یک سرمایه‌گذاری سوده داشته باشید.
  • خرید املاک اکازیون سود شما را در سرمایه گذاری در بازار مسکن چندین برابر بیشتر خواهد کرد.
  • سرمایه گذاری در بازار مسکن با خرید املاک اکازیون می تواند به مراتب ریسک کمتری داشته باشد.
  • با این ترفند در بازه های زمانی کوتاه مدت می توانید سود قابل توجهی به دست آورید.
  • برای رسیدن به سود در این روش نیازی به صبر و تحمل طولانی‌مدت نخواهید داشت.

وقتی یک ترفند به این سادگی می تواند سرمایه گذاری در بازار مسکن را تبدیل به سرمایه گذاری فوق العاده ایده آل برای شما کند چرا از آن استفاده نکنیم؟ واقعیت این است که خرید املاک اکازیون و سرمایه گذاری با این روش در بازار مسکن به این سادگی ها هم نیست و نیاز است تا کاربران هم تخصص و تجربه کافی در این باره داشته باشند. از این رو بر آن شدیم تا نکات بسیار مهمی را در این باره با شما در میان بگذاریم که با دقت به آنها میتوانید در سرمایه گذاری مطمئن تر برای خود در بازار مسکن را رقم زده و به راحتی در زمان خرید و فروش خود یک قدم جلوتر از بقیه سرمایه‌گذاران باشید.

نکاتی که در انتخاب ملک اکازیون می تواند مفید باشد

درباره خرید و انتخاب املاک اکازیون برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن نکاتی که در ادامه بیان می کنیم به دو دسته مختلف تقسیم می شوند. دسته اول شرایط خود ملک را بیان می‌کنند که به صورت اختصاصی برای خود آن ملک بیان شده و نیاز است تا شما در زمان خرید به آنها دقت داشته باشید. سایر نکات نیز ویژگی های محل قرارگیری ملک هستند که آنها نیز اهمیت خاص خود را دارند.

دقت داشته باشید که هر چند برای خرید املاک اکازیون و انتخاب یک ملک نیاز نیست که شما تمام این ویژگی ها و موارد را مورد بررسی قرار دهید اما با این حال دقت کنید که نباید این فاکتورها خیلی در تناقض یکدیگر باشند. به عنوان مثال ملکی را تصور کنید که در یک منطقه بسیار عالی و با قیمت فوق العاده مناسب برای فروش قرار گرفته است. اما این واحد مسکونی در کور ترین نقطه یک ساختمان چندین واحدی قرار گرفته و هیچ نوری وارد آن نمیشود. در چنین مواقعی ممکن است که ملک مورد نظر از نظر قیمت و حتی لوکیشن در شرایط خوبی قرار داشته باشد اما شرایط اختصاصی خود ملک چندان متعارف نیست و خرید چنین واحدی به هیچ وجه نمی تواند یک سرمایه‌گذاری مناسب و مطمئن برای شما باشد.

به صورت کلی خرید یک ملک اکازیون نشان دهنده هنر شما در سرمایه گذاری در بازار مسکن است. این که خیلی از افراد در حال حاضر به توانمندی های لازم در این زمینه رسیده و می توانند به صورت هنرمندانه املاک اکازیون را تشخیص داده و برای خرید آنها اقدام کنند، با تجربه و بررسی شرایط چنین وضعیتی را برای خود به وجود آورده اند. بسیاری از ملک ها ممکن است حتی برای شما گزینه مناسبی برای خرید و سرمایه گذاری نباشد اما این دسته از افراد طلای وجود این دسته از املاک را تشخیص داده و سرمایه گذاری خود را از طریق خرید آنها تبدیل به سرمایه گذاری بی خطر و ایده آل می نمایند. برای اینکه شما نیز بتوانید در زمینه سرمایه گذاری در بازار مسکن به وضعیت ایده‌آل رسیده و بتوانید در هر روشی و هر چرخه ای بهترین شرایط را در این باره برای خود ایجاد کنید لازم است تا ابتدا نکات لازم در این باره را فراگرفته و سپس با کسب تجربه شرایط لازم برای موفقیت در این امر را به دست آورید.

نکاتی که در ادامه برای خرید املاک اکازیون با شما در میان می گذاریم می تواند راه حلی بسیار عالی برای پیشبرد اهداف شما در این باره باشد. با بررسی و به خاطر سپردن نکات و همچنین استفاده از آنها در زمان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن می توانید روند فوق العاده ایده آلی را برای خود رقم بزنید. این بخش از آموزش تحلیل قیمت مسکن اهمیت فوق‌العاده زیادی در ایجاد شرایط بهتر برای سرمایه گذاری در این بازار خواهد داشت.

لوکیشن بیشترین اهمیت را دارد

آموزش تحلیل قیمت مسکن همانطور که در بخش قبلی گفتیم در این قسمت اهمیت بسیار زیادی دارد و لازم است تا شما با تک تک این نکات به صورت دقیق آشنا شده و نحوه استفاده از این ترفند ها در زمان خرید و فروش در بازار واقعی را نیز درک کنید. یکی از مهمترین نکاتی که در زمان خرید در بازار مسکن بایستی به آن دقت داشته باشید انتخاب لوکیشن مناسب برای واحد مسکونی مورد نظر است. لوکیشن و محل قرارگیری ملک اهمیت فوق‌العاده زیادی در شرایط آن داشته و حتی دقت به این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد. نکات بسیار زیادی وجود دارد که درباره لوکیشن واحد مسکونی مورد نظر خود باید به آن دقت داشته باشید که برخی از مهم‌ترین نکات را در ادامه با شما در میان می گذاریم:

  • دقت کنید که ملک مورد نظر شما به هیچ وجه نباید نزدیک مکان های عمومی پر سروصدا مانند مدرسه و یا مسجد باشد. نزدیک بودن به این مکان ها یکی از نقاط ضعف بسیار مهم در ملک های مسکونی محسوب شده و چنین شرایطی ممکن است امکان خرید و فروش ملک مورد نظر شما را با چالش های زیادی همراه سازد.
  • قرار گرفتن ملک مورد نظر در یک محیط کاملا آرام و بی سر و صدا یکی از مزیت‌های بسیار بزرگ در زندگی شهرنشینی امروز است. اگر چنین شرایطی در منطقه و محل سکونت خود پیدا کرده اید احتمالا املاک موجود در آنها می توانند قیمت های بیشتری نسبت به سایر املاک موجود در منطقه محل سکونت شما داشته باشند.
  • یکی دیگر از مهمترین نکات مربوط به انتخاب املاکی با لوکیشن مناسب در هر محله و منطقه، نزدیک بودن آن به حمل و نقل عمومی است. نزدیک بودن محل سکونت به حمل و نقل عمومی نیز باعث می‌شود تا قیمت ملک مورد نظر نسبت به سایر املاک بیشتر باشد.
  • همچنین نزدیک بودن به محل های مانند محل خرید و یا سوپر مارکت ها و مراکز خرید بزرگ این چنینی نیز می تواند نقطه قوت دیگری در انتخاب لوکیشن مناسب برای املاک مسکونی باشد.
  • نزدیک نبودن محل قرارگیری ملک مورد نظر با اتوبان های بزرگ و پر سر و صدا یکی از مهم ترین نکات درباره انتخاب ملک در لوکیشن مناسب است. اگر در مناطق بالا نشین شهر تهران به دنبال واحدهای مسکونی باشید متوجه خواهید شد که واحدهای مسکونی نزدیک به اتوبان و بزرگراه های پر سر و صدا ۳۰ تا ۵۰ درصد قیمت کمتری نسبت به املاک نزدیک به خود دارند.
  • نبود ادارات و سازمانهای دولتی بزرگ و پر مشغله یکی دیگر از نکات بسیار مهمی است که می تواند لوکیشن بهتری برای یک واحد مسکونی باشد.
  • وجود شرایط لازم برای پارک خودروها در محل سکونت یکی دیگر از مزیت های انتخاب لوکیشن مناسب برای واحدهای مسکونی است.

در مجموع با جمع این جوانب می توانید در انتخاب لوکیشن مناسب برای املاک مسکونی و عملکرد بهتری داشته باشید. دقت داشته باشید که انتخاب لوکیشن مناسب اهمیت فوق‌العاده زیادی برای خرید املاک اکازیون داشته و اگر شما به نکات مربوط به این موضوع دقت نکنید به هیچ عنوان نمیتوانید در سرمایه گذاری در بازار مسکن موفق عمل کنید. بنابراین این بخش از آموزش تحلیل قیمت مسکن را چندین بار مرور کرده و حتما در زمان سرمایه گذاری و بازدید از املاک مورد نظر خود به این نکات دقت کافی داشته باشید.

نقشه داخلی خانه را به خوبی بررسی کنید

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که برای خرید املاک اکازیون باید به آن دقت داشته باشید نقشه داخلی خانه است. نقشه داخلی خانه اهمیت بسیار زیادی برای کاربران داشته و اگر شما در زمان خرید به این موضوع دقت نکنید، ممکن است در زمان فروش با چالش‌های بسیار زیادی روبرو شده و نتوانید آن چنان که باید یک سرمایه گذاری مطمئن و ایده آل برای خود داشته باشید. با توجه به اینکه این موضوع نیز اهمیت بسیار زیادی برای انتخاب املاک اکازیون دارد از این رو می بایست نکات زیر را برای بررسی هرچه بهتر آن در نظر داشته باشید:

  • در درجه اول دقت داشته باشید که نقشه خانه اهمیت بسیار زیادی در شرایط فروش آن خواهد داشت می تواند روند خرید و فروش یک ملک را تا درصد قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.
  • در سرمایه گذاری یکی از آیتم های بسیار مهم میزان نقدشوندگی است و در صورتی که نقشه ملک مورد نظر شما شرایط مناسبی نداشته باشد خرید و فروش آن با چالش روبرو خواهد شد.
  • داشتن یک نقشه بسیار بد حتی یک خانه در بهترین نقطه و بهترین منطقه در شهر تهران را می تواند تبدیل به یک خرید اشتباه برای شما کند.
  • خانواده های امروزی اهمیت بسیار زیادی به پلان خانه خود می دهند. به همین دلیل اگر شما در زمان خرید توجه به این نکته نداشته باشید عملا نمی توانید یک سرمایه گذاری مطمئن برای خود رقم بزنید.
  • نقشه خانه مورد نظر خود را از نظر میزان نور گیر بودن حتما مورد بررسی قرار دهید. در نشیمن و تالار پذیرایی و همچنین در آشپزخانه وجود نور مستقیم اهمیت بسیار زیادی دارد. در عوض در اتاق خوابها نبود نور مستقیم چندان تاثیری روی کیفیت نقشه خانه نخواهد داشت.
  • محل قرارگیری سرویس بهداشتی یکی دیگر از نکات بسیار مهم در زمان انتخاب خانه است و در نقشه آن باید به این موضوع نیز دقت داشته باشید.
  • نحوه باز شدن درب اتاق خواب ها و محل قرارگیری درب اتاق خواب ها نسبت به سالن پذیرایی و نشیمن موضوع مهم دیگری است که باید به آن دقت کرد.
  • ارتفاع سقف خانه بایستی حتماً مناسب باشد و پایین بودن زیاد از حد به ارتفاع سقف خانه باعث بروز یک چالش بزرگ برای خرید و فروش چنین واحدی خواهد شد.
  • وجود تراس و یا حتی بالکن یکی از نکات بسیار مهمی است که این روزها خانواده های ایرانی اهمیت بسیار زیادی به آن می دهند.

هر چند با این کار شما می توانید در زمان خرید یک ملک اکازیون، نقشه خانه مورد نظر خود را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید اما با این حال لازم است تا به صورت چشمی شرایط منزل مورد نظر را مورد بررسی قرار داده و حتماً کیفیت نقشه آن را به عنوان یکی از اولویت های اصلی خود قرار دهید.

خانه هایی با طول عمر ۵ تا ۱۰ سال بهترین گزینه هستند

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با بررسی یکی دیگر از نکات بسیار مهم در انتخاب املاک اکازیون ادامه می دهیم. یکی از مهمترین مباحث در زمان خرید و سرمایه گذاری در بازار مسکن به طول عمر واحدهای مسکونی است. طول عمر واحدهای مسکونی از چند جهت می تواند اهمیت داشته باشند. اگر در زمان خرید یک ملک به طول عمر آن دقت نکنید ممکن است مجبور به پرداخت هزینه های بالاتر برای خرید یک واحد مسکونی شده و در زمان فروش نیز نتوانید مبلغ مورد نظر و یا سود مورد نظر را از فروش خانه به دست آورید. برای اینکه در زمان خرید و سرمایه گذاری در بازار مسکن دست روی املاک اکازیون گذاشته باشید، نکات و موارد زیر در بحث طول عمر خانه ها می تواند برای شما اهمیت داشته باشد:

  • خرید واحدهای نوساز و کلید نخورده این چالش را برای شما به دنبال خواهد داشت که نیاز به پرداخت هزینه های بیشتری برای خرید آنها دارید.
  • دقت داشته باشید که خانه های نوساز و کلید نخورده با گذشت زمان آن حتی در صورت افزایش قیمت ملک در منطقه نیز با یک افت قیمت به جهت افزایش طول عمر خود روبرو هستند. در واقع با یک انتخاب اشتباه و در صورتی که شاهد افزایش قیمت‌ ها در بازار باشید باز هم ممکن است خرید شما از نظر میزان سوددهی بی نتیجه باشد.
  • خانه هایی که طول عمر خیلی زیادی داشته باشند، خیلی به مذاق خریداران خوش نیامده و ممکن است فروش چنین واحدهایی برای شما بسیار سخت باشد. معمولاً وقتی طول عمر واحد ها به بیش از ۱۵ سال در ایران میرسد عملاً دیگر به عنوان ملک های فرسوده شناخته شده و خرید و فروش آنها نسبت به واحدهای با طول عمر کمتر سخت تر است.
  • خرید واحد هایی که طول عمر آنها بین ۵ تا ۱۰ سال میتواند بهترین سرمایه گذاری برای شما باشد. چنین خانه‌هایی هم دیگر نوساز نبوده و افت قیمت مربوط به نو بودن خود را انجام داده و از طرف دیگر طول عمر خیلی زیادی ندارند که فروش آنها سخت شود.
  • دقت داشته باشید که طول عمر واحدهای مسکونی بایستی همزمان با بررسی شرایط خود ساختمان انجام پذیرد. به عنوان مثال بسیاری از برج های بلند مرتبه در نقاط بالا شهر تهران با وجود گذشت طول عمر بسیار زیاد،  اما همیشه می توانند جذابیت های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری داشته باشند. همچنین خانه های زیبا تعداد طبقات کمتر و یا ویلایی ها نیز با توجه به این که در عمر های طولانی خود به قیمت زمین خرید و فروش می شوند ممکن است گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری باشند.

ملاحظه می کنید که طول عمر ساختمان اهمیت بسیار زیادی در شرایط آن داشته و حتماً باید به این موضوع دقت کافی داشته باشید تا دست روی املاک اکازیون گذاشته باشید. خرید و فروش املاک اکازیون بدون در نظر گرفتن طول عمر واحدهای مسکونی چندان قابل توجیه نیست و حتما این موضوع باید به عنوان یکی از اولویت های اصلی شما در زمان خرید در نظر گرفته شود.

طبقه ملک در آپارتمان ها

نکته مهم بعدی که در انتخاب املاک اکازیون  باید به آن دقت داشته باشید طبقه واحد مورد نظر در آپارتمان است. طبقه ملک نیز اهمیت بسیار زیادی داشته و می‌تواند در شرایط خرید و فروش آن تاثیر مستقیم داشته باشد. در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که یک ملک با وجود داشتن بسیاری از فاکتورهای موثر در اکازیون بودن آن، اما به دلیل بد بودن طبقه چندان مورد توجه قرار نگرفته و خرید و فروش آن نیز بسیار سخت است. دقت داشته باشید که شما در  زمان خرید املاک مسکونی بیشتر به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها هستید و هدف زندگی کردن در چنین واحدهای نیست. به همین دلیل لازم است تا سلیقه عمومی افراد جامعه را در نظر گرفته و خیلی به سلیقه شخصی خود توجه ویژه نداشته باشید. برای انتخاب بهترین طبقه برای سرمایه گذاری در بازار مسکن دقت به نکات زیر می تواند برای شما مفید باشد:

  • در وهله اول باید یادآور شویم که تمام طبقات موجود در آپارتمان ها مشتری خاص خود را دارد. بسیاری از افراد به دنبال خرید آپارتمان در طبقات پایین تر و حتی طبقه اول هستند و خیلی ها نیز به دلایل مختلفی طبقات بالاتر را ترجیح میدهند. از این رو طبقه ملک نسبت به سایر ویژگی هایی که برای املاک اکازیون در بند های قبلی مرور کردیم در اولویت کمتری قرار دارد. در واقع خرید یک ملک در طبقات پایین تر در لوکیشن بهتر و با نقشه بهتر به مراتب می تواند  سرمایه گذاری بهتری برای شما باشد، نسبت به خرید یک ملک در طبقات بالاتر اما در لوکیشن ضعیف تر و با نقشه ضعیف تر.
  • به صورت کلی خانواده‌های ایرانی به دلیل ویو مناسب تر و برخی چالش ها، طبقات بالاتر آپارتمان ها را نسبت به طبقات پایین تر ترجیح می‌دهند و خرید و فروش طبقات بالاتر معمولاً راحت تر است و البته قیمت آنها نیز نسبت به قیمت طبقات پایین تر بیشتر خواهد بود.
  • در نظر داشته باشید که طبقه ملک در قیمت آن نیز می تواند تاثیر مستقیم داشته باشد.
  • در ساختمان ها و آپارتمان های با تعداد واحدهای بسیار زیاد طبقات پایین‌تر معمولاً همیشه در معرض سر و صدا و شلوغی قرار گرفته و به همین دلیل خیلی از کاربران ترجیح می دهند تا به دنبال خرید واحدهای موجود در طبقات بالاتر باشند.
  • در ساختمان ها و آپارتمان هایی که آسانسور در آنها تعبیه نشده  است، واحدهای موجود در طبقات پایین تر کیفیت بهتری دارند.

لازم به توضیح است که شما در هنگام خرید املاک اکازیون همیشه نمی توانید تمام فاکتورها و معیارها را در بهترین شرایط داشته باشید. از این رو بایستی در کنار بررسی نکات  به تجربه لازم برای سبک سنگین کردن آنها رسیده و شرایط مختلف حاکم بر یک واحد را مورد بررسی قرار دهید تا کیفیت سرمایه گذاری بر روی آن مشخص شود. طبقه واحد مسکونی یکی از فاکتورهای موثر بر شرایط آن است و بایستی این فاکتور را در کنار سایر موارد مورد بررسی قرار دهید.

متراژ

نکته مهم بعدی که در زمان خرید املاک اکازیون باید به آن دقت داشته باشید متراژ واحد مسکونی مورد نظر است. درباره متراژ واحد مسکونی نکات مختلفی وجود دارد که حتماً بایستی به آنها دقت کنید تا در زمان خرید بتوانید بهترین شرایط را برای خود ایجاد کرده و همچنین در زمان فروش بتوانید بالاترین میزان سود را به دست آورید. از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکاتی که درباره متراژ واحدهای مسکونی در زمان سرمایه گذاری در بازار مسکن باید به آن دقت کنید، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • به صورت کلی خرید و فروش واحدهای مسکونی با متراژ های بزرگتر به کندی خرید و فروش می‌شوند و سرمایه گذاری بر روی آنها ممکن است در بسیاری از مناطق توجیه اقتصادی نداشته باشد. در مناطق بالا نشین شهر تهران این امکان وجود دارد که واحدهای مسکونی با متراژ بزرگتر مشتریان خاص خود را داشته باشند اما در بسیاری از مناطق چنین وضعیتی وجود ندارد و خرید چنین واحدهایی می‌تواند چالش‌های بزرگی را برای سرمایه‌گذاری شما به دنبال داشته باشد.
  • قیمت واحدهای مسکونی با متراژ بزرگتر در یک منطقه و حتی در یک آپارتمان ممکن است نسبت به واحدهای مسکونی با متراژ کمتر، برای هر متر مربع کمتر باشد. زیرا برای خرید چنین واحدهای نیاز به سرمایه های بیشتری خواهید داشت و  تعداد افرادی که میتوانند برای پرداخت چنین ارقامی اقدام کنند کمتر است.
  • در برج های بزرگ و بلند مرتبه واحدهای مسکونی با متراژ بزرگتر نیز می‌توانند جذابیت های قابل توجهی برای سرمایه گذاری داشته باشند.
  • اگر به دنبال سرمایه گذاری کوتاه مدت و رسیدن به سود مشخص در بازه‌های زمانی کم هستید، خرید و فروش واحدهای مسکونی با متراژ کمتر گزینه بهتری برای شما است.
  • خرید واحدهای مسکونی با متراژ بزرگتر مخصوصاً در زمانی که در شرایط رکود در بازار مسکن هستیم می تواند برای مدت زمان طولانی باعث خواب سرمایه شما شود.
  • به صورت کلی خرید و فروش واحدهای مسکونی با متراژ بزرگتر یک سرمایه گذاری بلند مدت تر نسبت به واحدهای مسکونی با متراژ کمتر است.

با توجه به این نکات و موارد در زمان خرید و فروش واحدهای مسکونی و یا پیدا کردن املاک اکازیون می توانید شرایط آنها را از نظر متراژ نیز مورد بررسی قرار دهید تا در نهایت یک سرمایه گذاری مطمئن را در بازار برای خود رقم زده باشید. در صورت عدم دقت به این موضوعات ممکن است وارد چالش هایی شوید که برون‌رفت از آنها زیان زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد. اگر تصور می‌کنید که فرصت خیلی زیادی برای خرید و فروش واحد مسکونی نداشته و بایستی در یک بازه زمانی مشخص تمام فرآیند سرمایه گذاری خود را به اتمام برسانید، بهتر است را به واحدهای مسکونی با متراژ کمتر بروید.

امکانات رفاهی ساختمان

آموزش تحلیل قیمت مسکن با بررسی یکی دیگر از نکات مربوط به انتخاب املاک اکازیون یعنی شرایط آپارتمان از نظر امکانات رفاهی ادامه می دهیم. یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در زمان خرید واحدهای مسکونی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی شرایط آنها داشته باشند امکانات رفاهی موجود در ساختمان های مورد نظر است. امروزه امکانات فوق العاده پیشرفته را در ساختمان ها شاهد هستیم و خانواده های ایرانی نیز به دلیل شرایط جامعه بیشتر به دنبال خرید واحد هایی هستند که شرایط رفاهی در ساختمان ها برای آنها فراهم شود. از جمله مهمترین و اصلی ترین امکانات رفاهی موجود در ساختمان های امروزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود پارکینگ به تعداد زیاد
  • وجود انباری برای هر کدام از واحدهای مسکونی به صورت مجزا
  • وجود سالن اجتماعات برای برگزاری جشن ها و مراسم های مختلف و حتی جلسات ساختمان
  • تعبیه لابی یا همان ورودی لاکچری
  • ساختمان هایی که نگهبان برای آنها استفاده می شود.
  • وجود استخر، سونا و جکوزی برای استفاده ساکنین ساختمان
  • وجود سالن ورزشی و بدنسازی یا اصطلاحاً جیم
  • حیاط سازی قابل توجه
  • روف گاردن و یا سقف سبز برای استراحت خانواده‌ها در هوای مطلوب
  • سالن سینما
  • آشپزخانه صنعتی
  • فضای بازی برای کودکان

البته که تمام این امکانات رفاهی در تمام ساختمان ها وجود ندارد و ساختمانهایی نیز وجود دارد که امکانات رفاهی بیشتری مانند رستوران و کافی شاپ نیز در آنها تعبیه شده است. دقت داشته باشید که هر چقدر امکانات رفاهی موجود در یک ساختمان افزایش پیدا کند کیفیت آن نیز بیشتر شده و تقاضا برای خرید آن بالاتر خواهد رفت. پیدا کردن یک واحد مسکونی اکازیون در چنین ساختمان هایی می تواند سود فوق العاده جذابی را برای شما در سرمایه‌گذاری در بازار مسکن به دنبال داشته باشد. البته دقت کنید که چنین ساختمانهای معمولاً از نظر قیمت نسبت به ساختمانهای معمولی در شرایط بالاتری قرار داشته و خرید و فروش آنها ممکن است کمی طولانی تر شود. اما با این حال به دلیل جذابیت های بسیار بالا، سرمایه گذاری بر روی چنین ملک هایی را توصیه می کنیم. به عنوان آخرین نکته درباره امکانات رفاهی موجود در یک ساختمان بایستی به لوکیشن و محل قرارگیری واحد مسکونی نیز دقت کنید. چنین ساختمانهایی با چنین شرایطی معمولاً در مناطق بالانشین شهر ها می توانند یک سرمایه گذاری عالی باشند و در مناطقی که معمولاً مردم و خانواده ها در شرایط اقتصادی متوسط قرار می گیرند چه ساختمان هایی از نظر اقتصادی چندان توجیه‌پذیر نخواهد بود. هرچند معمولاً سازنده ها به این نکته توجه می کنند اما با این حال شما نیز بهتر است در این باره نکات لازم را در نظر داشته باشید.

سازنده

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که برای خرید املاک اکازیون می تواند مورد توجه قرار بگیرد سازنده واحد مسکونی مورد نظر است. این آیتم در برخی از مناطق اهمیت چندانی زیادی ندارد و البته نسبت به سایر فاکتورهای بیان شده برای املاک اکازیون نیز در اولویت پایین تری قرار می گیرد اما با این حال در برخی از مناطق مخصوصاً شمال تهران اهمیت فوق العاده زیادی خواهد داشت. جالب است بدانید که وقتی سازنده یک ساختمان فرد مشهوری باشد به خودی خود قیمت‌ آن نسبت به ساختمان های اطراف برای هر متر مربع تا چند میلیون تومان بیشتر خواهد بود.

سازنده تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت ساختمان دارد و افرادی که در یک منطقه اقدام به خرید و فروش ملک می‌نمایند با شناخت کامل نسبت به سازنده برای این منظور پیش قدم می شوند. در حال حاضر کاربران ایرانی به آگاهی های بسیار بالایی برای خرید واحدهای مسکونی رسیده و حتی افرادی که برای اولین بار به دنبال خرید یک ملک مسکونی هستند نیز به این نکات توجه ویژه دارند. در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که برخی از کاربران تنها به دنبال خرید واحدهای مسکونی ساخته شده توسط سازنده های خاص هستند.

بسیار بایستی تاکید داشته باشیم که نباید این نکته برای انتخاب املاک اکازیون را نادیده بگیرید. در مواقع زیادی شاهد هستیم که حتی در زمان رکود بازار مسکن نیز واحدهای مسکونی ساخته شده توسط سازندگان معروف و مشهور با تقاضای بسیار زیادی روبرو شده و سود خوبی را می‌توانید از خرید و فروش آنها به دست آورید. به همین دلیل توصیه می کنیم که حتماً خرید و فروش چنین واحدهایی را نیز در دستور کار خود قرار داده و تحقیقات لازم درباره این موضوع را نیز در زمان خرید داشته باشید.

ساختمان های شمالی طرفداران بیشتری دارد

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با بررسی یکی دیگر از نکات مربوط به انتخاب املاک اکازیون ادامه میدهیم. یکی دیگر از ویژگی هایی که در زمان خرید واحدهای مسکونی بایستی مورد بررسی قرار دهید شمالی یا جنوبی بودن ملک مورد نظر است. در یک تعریف کلی ساختمان های شمالی به آن دسته از ساختمان هایی اطلاق می شود که ورودی آنها از حیات است و ساختمان های جنوبی به آن دسته از ساختمانهای اطلاق می شود که ورودی آنها ورودی اصلی ساختمان و حیاط در پشت ساختمان قرار میگیرد.

ساختمان های شمالی بهینه ترین شرایط نورگیری را داشته و معمولاً مورد توجه اکثر خانواده های ایرانی قرار می گیرند. خرید و فروش ساختمان های شمالی نسبت به ساختمان های جنوبی در صورت یکسان بودن شرایط معمولاً راحت تر و بهتر است و تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی شمالی بیشتر است. همچنین نکته بسیار مهم دیگر درباره ساختمان های شمال این است که در یک منطقه و در یک محله ممکن است واحد ها و ساختمان های شمالی قیمت بیشتری نسبت به ساختمان های جنوبی داشته باشند.

اگر به دنبال انتخاب بهترین شرایط برای سرمایه‌گذاری خود در بازار مسکن هستید درباره شمالی و جنوبی بودن ساختمان و واحد مورد نظر دقت به نکات زیر می تواند برای شما مفید باشد:

  • بهترین و عالی ترین واحد در ساختمان های مسکونی زمانی است که خود ساختمان شمالی و واحد مورد نظر جنوبی باشد.
  • در ساختمان های جنوبی نیز واحدهای جنوبی کیفیت بیشتری داشته و خرید آن ها معمولاً تقاضای بیشتری دارد.
  • در ساختمان های شمالی و واحدهای شمالی و همچنین ساختمان های جنوبی و واحدهای شمالی کمترین میزان نور وارد محیط خانه شده و به همین دلیل خرید و فروش این واحدها با استقبال کمتری روبرو است.

دقت داشته باشید که در برخی از مواقع ممکن است در پشت ساختمان یک مکان عمومی پرسروصدا مانند مدرسه قرار گرفته و در چنین شرایطی خرید واحدهای رو به مدرسه اشتباه بزرگی از جانب شما برای سرمایه گذاری در این بازار خواهد بود. حتی ساختمان هایی که پشت آن ها مکان هایی مانند بیمارستان و واحد های اینچنینی هستند نیز چنین شرایطی داشته و خرید چنین واحدهایی می‌تواند خواب سرمایه قابل توجهی را برای شما ایجاد کند.

خانه های با پارکینگ بخرید

یک نکته بسیار مهم دیگر که در زمان انتخاب املاک اکازیون لازم است به آن دقت داشته باشید که وجود پارکینگ برای واحد مورد نظر است. اول اینکه در شرایط امروزی معمولاً تمام خانواده ها دارای خودروی سواری شخصی هستند و از طرف دیگر قرار دادن خودروی سواری شخصی در محیط بیرون ممکن است چالشها و مشکلات بسیار زیادی داشته باشد. نداشتن پارکینگ برای یک واحد مسکونی یک نقطه ضعف بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

وقتی یک واحد مسکونی دارای پارکینگ نباشد خرید آن ممکن است چالش زیادی برای شما به دنبال داشته باشد زیرا در زمان فروش بایستی تلاش و وقت زیادی را صرف کنید. نداشتن پارکینگ برای یک واحد مسکونی مخصوصاً در مناطق بالانشین به هیچ وجه قابل توجیه نیست و چنین واحدهایی صد در صد یک سرمایه گذاری اشتباه برای شما هستند.

هر چقدر تعداد پارکینگ های تعریف شده برای یک واحد و یا کل ساختمان بیشتر باشد امکان عرضه چنین واحدهای مسکونی با قیمت بالاتر در منطقه وجود خواهد داشت.

قیمت یک پارکینگ در ساختمان های امروزی متناسب با قیمت ملک در منطقه تعریف شده و روز به روز در حال افزایش است و وجود یک پارکینگ برای واحد مسکونی مورد نظر شما کاملا الزامی خواهد بود.

واحد هایی که برای آنها پارکینگ تعریف نشده باشد به سختی به فروش می‌روند و حتی اگر افزایش قابل توجه قیمت در بازار مسکن را شاهد باشیم باز هم فروش این واحدها سخت‌تر خواهد شد مگر با قیمت پایین تر نسبت به قیمت واحد های مشابه در منطقه.

نیاز به بازسازی با هزینه های کم

آموزش تحلیل قیمت مسکن برای خرید املاک اکازیون را با بررسی نیاز به بازسازی ساختمان ها ادامه می دهیم. شاید با خودتان سوال کنید که وقتی یک واحد مسکونی نیاز به بازسازی دارد نمی تواند واحد مناسبی برای خرید و فروش و سرمایه گذاری باشد اما این تصور کاملا اشتباه است. خرید واحدهای مسکونی که نیاز به بازسازی البته با هزینه های کم و معقول را دارند می توانند یک سرمایه گذاری فوق العاده مناسب برای شما باشد و یک ملک را از حالت عادی تبدیل به یک ملک اکازیون کند.

وقتی یک ملک از نظر کیفیت ظاهری نیاز به بازسازی داشته باشد، شما می‌توانید آن را با قیمت بسیار کمتری نسبت به قیمت سایر واحدهای موجود در منطقه خریداری نمایید. این موضوع باعث می شود که اولا شما هزینه های کمتری پرداخت کنید و ثانیاً با هزینه‌ای کمتر سراغ ملک هایی بروید که سرمایه‌گذاری ایده‌آل‌تری هستند.

از این گذشته وقتی عملیات بازسازی بر روی یک واحد مسکونی انجام می پذیرد قیمت آن نسبت به قیمت واحدهای موجود در منطقه افزایش چند برابری خواهد داشت.

در واقع در این روش های سرمایه گذاری شما هم یک واحد مسکونی را با قیمتی کمتر نسبت به قیمت واحدهای مسکونی موجود در منطقه خریداری میکنید و هم آن را با قیمت بالاتر نسبت به واحدهای مسکونی موجود به فروش می رسانید. به این موضوع می توانید افزایش قیمت و نوسان قیمت در بازار مسکن را نیز اضافه کنید که می‌تواند یک سود فوق العاده جذاب را برای شما در این روش سرمایه گذاری به دنبال داشته باشد. از این رو به صرف اینکه یک واحد مسکونی از نظر کیفیت ظاهری نیاز به بازسازی دارد به هیچ وجه آن را رد نکرده و حتماً تمام جوانب را در نظر بگیرید. البته به این موضوع نیز دقت کنید که وقتی هزینه بازسازی یک واحد بسیار زیاد شود عملاً شما در چالش بزرگی قرار گرفته و ممکن است سرمایه گذاری درست و ایده آلی برای خود نداشته باشید.

در حال حاضر خیلی از کاربران و سرمایه گذاران در بازار مسکن هستند که توجه زیادی به شرایط رکود و یا رونق در بازار نداشته و روش سرمایه گذاری خود را در زمینه واحدهای مسکونی با بازسازی قرار داده اند. این روش سرمایه گذاری فارغ از شرایط بازار مسکن می تواند در هر زمانی برای شما سودآور باشد. بازسازی یک واحد مسکونی قدیمی و استفاده از متریال و مصالح جدید و مدرن به خودی خود چندین برابر باعث افزایش قیمت آن می‌شود که حتی بدون نوسان مثبت قیمت‌ ها در بازار مسکن نیز می‌تواند یک سرمایه گذاری سودآور را برای سرمایه گذاری ایجاد کند.

پول نقدتر قیمت کمتر

برای خرید واحدهای مسکونی اکازیون حتما باید پول نقد کافی همراه خود داشته باشید. لازم به توضیح است که هر چقدر سرمایه شما نقدتر باشد امکان خرید یک ملک با قیمت کمتر برای شما بیشتر خواهد بود. نه فقط در موضوع سرمایه‌گذاری بلکه حتی برای خرید واحدهای مسکونی مورد استفاده برای سکونت نیز داشتن پول نقد بیشتر می تواند سود بیشتری را از این جهت برای شما به دنبال داشته باشد که امکان دریافت تخفیف بیشتر وجود خواهد داشت.

وقتی شما پول نقد بیشتری داشته باشید دست بالا تر با شما خواهد بود و امکان خرید یک ملک مسکونی با شرایط بهتری را برای خود فراهم میکنید. به عنوان یک نکته بسیار مهم باید یادآوری داشته باشیم که ملک های اکازیون تعداد زیادی در منطقه نیستند اما برای همان تعداد کم معمولاً مشتریان بسیار زیادی وجود دارد. در چنین شرایطی دست بالاتر معمولاً برای مشتریان خواهد بود که پول نقد بیشتری داشته باشند و امکان خرید واحد مسکونی مورد نظر را با نقدینگی بیشتری برای فروشنده فراهم می کنند.

خرید مستقیم مسکن

آموزش تحلیل قیمت مسکن برای خرید واحدهای اکازیون را با بررسی شرایط خرید مستقیم از مالک ادامه می دهیم. وقتی شما می توانید به صورت مستقیم با مالک در ارتباط بوده و امکان خرید واحد مسکونی را از مالک داشته باشید اولا در هزینه‌های جانبی خود صرفه جویی کرده و می توانید هزینه کمتری برای خرید پرداخت کنید و از طرف دیگر امکان تخفیف بیشتر و خرید ملک با همان قیمت واقعی را خواهید داشت. البته منظور و هدف ما از بیان این مطلب زیر سوال بردن خدمات مشاورین املاک و صنف های مربوط به خرید و فروش مسکن در کشور نیست بلکه به این موضوع اشاره داریم که در بسیاری از مواقع دلالان به خودی خود باعث افزایش قیمت های مسکن در بازار به صورت غیر واقعی می شوند.

به عنوان مثال یک دلال وقتی شرایط لازم برای رسیدن به درآمد از یک واحد مسکونی را پیدا نمیکند و فروش آن را به دست رقیب مشاهده می کند بلافاصله با تماس با مالک از وی می خواهد که در فروش خود دست نگه داشته تا بتوانند ملک وی را با قیمت بالاتری به فروش برسانند و دلالی های اینچنینی باعث می‌شود تا قیمت‌ ها در بازار مسکن به صورت غیر واقعی افزایش پیدا کند. اگر شما از طریقی بتوانید به صورت مستقیم با مالک یک واحد مسکونی صحبت کرده و برای خرید از این طریق اقدام کنید امکان یک سرمایه گذاری بهتر و بهینه تر برای شما وجود خواهد داشت اما دقت کنید که به همراه داشتن یک مشاور املاک دلسوز و کاربلد نیز مزیت های خاص خود را خواهد داشت که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

از مشاورین حرفه ای کمک بگیرید

استفاده از خدمات مشاور این حرفه ای و آشنا به منطقه که با تعداد بسیار زیادی از مالکین منطقه محل سکونت شما ارتباط مستقیم داشته باشند می تواند یک پتانسیل عالی برای سرمایه گذاری در بازار مسکن را برای شما ایجاد کند. چنین مشاورینی معمولاً همیشه املاک اکازیون را زیر دست داشته و ارتباط شما با آنها باعث می‌شود تا بتوانید به راحتی یک سرمایه‌گذاری فوق العاده جذاب را در بازار برای خود رقم بزنید. شایان ذکر است که تعداد چنین مشاورانی در کشور خیلی زیاد نیست اما با این حال تجربه شما در بازار مسکن باعث می‌شود تا با چنین افراد نیز برخورد داشته باشید.

نکته بسیار مهم دیگر درباره استفاده از خدمات مشاورین حرفه ای و دلسوز در بازار مسکن این است که امکان تنظیم هرچه بهتر قراردادهای خرید و فروش را نیز برای خود ایجاد میکنید و از این طریق می‌توانید سرمایه گذاری خود را کم ریسک تر و بی خطر تر کنید. مشاورین املاک به دلیل تخصص و تجربه ای که دارند به راحتی می‌توانند شرایط یک ملک مسکونی را از نظر شرایط سندی و همچنین شرایط مالکیت به صورت کامل مورد بررسی قرار داده و در صورت وجود هر گونه چالش شما را از این موضوع باخبر سازند.

همیشه پول نقد برای خرید ملک اکازیون داشته باشید

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با بررسی آخرین نکته در زمینه خرید املاک اکازیون ادامه میدهیم. به عنوان آخرین نکته بایستی یادآور شویم که املاک اکازیون معمولاً به دلیل شرایطی که فروشنده پیدا می کند هر چند وقت یک بار در تمام مناطق پیدا می شوند. ممکن است یک فروشنده به دلیل شرایط کاری و اقتصادی نیاز مبرم به فروش واحد مورد نظر خود در اسرع وقت داشته باشد که در چنین شرایطی شما حتما می بایست پول نقد کافی برای خرید چنین واحدهای را در اختیار داشته باشید.

توصیه می‌کنیم که اگر به دنبال سرمایه گذاری در بازار مسکن هستید و سرمایه کافی برای سرمایه گذاری چند منظوره دارید، بازار را پیدا کرده اید بهتر از همیشه پول نقد کافی برای خرید املاک اکازیون را نیز داشته باشید. در واقع این امکان بایستی برای شما وجود داشته باشد که در چنین مواقعی در فاصله زمانی کوتاه چند روزه بتوانید هزینه لازم برای خرید این واحدهایی را تامین کنید. فراموش نکنید که خرید و فروش و سرمایه گذاری در املاک اکازیون منتظر شما برای جور کردن پول نخواهند ماند و حتماً شما بایستی برای چنین مواقعی برنامه ریزی درست و دقیق داشته باشید.

۵- ایجاد ارزش افزوده برای املاک خریداری شده

قدم بعدی برای داشتن یک سرمایه گذاری مطمئن و ایده آل در بازار مسکن ایجاد ارزش افزوده برای ملک خریداری شده است. روش های مختلف وجود دارد که شما با استفاده از آنها میتوانید باعث ایجاد ارزش افزوده برای املاک خریداری شده توسط خود شده و از این طریق سرمایه گذاری مطمئن تری را در بازار مسکن رقم بزنید. به عنوان مثال یکی از روش هایی که در بالا نیز به آن اشاره کردیم بازسازی واحدهای مسکونی قدیمی است که می‌تواند باعث افزایش قیمت قابل توجه املاک خریداری شده توسط شما شود. روش های دیگری نیز برای این منظور وجود دارد.

  • خرید پارکینگ برای واحدهای مسکونی که پارکینگ ندارند و یا خرید پارکینگ اضافه برای واحد مسکونی مورد نظر
  • خرید و اضافه کردن انباری به واحد مسکونی
  • ایجاد یک تغییر دکوراسیون جذاب در داخل نقشه ساختمان
  • فول فرنیش کردن واحد مسکونی مورد نظر با استفاده از محصولات و لوازم آشپزخانه مدرن و به روز
  • اضافه کردن پنجره های مدرن و جدید

و روش ها و ترفندهای اینچنینی می توانند ارزش افزوده قابل توجهی را برای ملک خریداری شده توسط شما ایجاد نمایند. به صورت کلی استفاده از این روش در میان افراد و سرمایه‌گذاران زیادی رایج شده و خیلی ها در حال حاضر با این ترفند به دنبال ایجاد یک سرمایه گذاری مطمئن تر در بازار برای خود هستند. چنین شرایطی باعث می شود تا شما حتی در زمان رکود نیز بتوانید به سود قابل ملاحظه‌ای از سرمایه‌گذاری خود در بازار مسکن برسید.

۶- کاهش حداکثری هزینه های جانبی خرید مسکن

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با بررسی قدم بعدی در بالاتر بردن کیفیت سرمایه‌گذاری در این بازار ادامه میدهیم. همانطور که در بندهای قبلی اشاره کردیم سرمایه‌گذاری در بازار مسکن از آن دسته از سرمایه‌گذاری‌های زیادی نیاز به هزینه های جانبی خیلی زیادی خواهد داشت. درباره هزینه های جانبی خرید و فروش مسکن نیز نکات لازم را با شما در میان گذاشتیم. اما ذکر این نکته ضروری است که شما با کاهش حداکثری هزینه های جانبی در زمان خرید و فروش مسکن می‌توانید یک سرمایه گذاری بهتر و مطمئن تر برای خود رقم زده و سود بیشتری را نیز از این طریق به دست آورید.

البته در بسیاری از مواقع هزینه‌های جانبی به خودی خود خیلی هم بد نیستند و حتی ممکن است باعث بالا رفتن کیفیت سرمایه گذاری شما نیز شوند. هزینه های جانبی مانند هزینه های بازسازی و یا پرداخت دستمزد مشاورین با تجربه که واحدهای مسکونی فوق العاده اکازیون را به شما معرفی می کند می تواند از جمله هزینه های مقرون به صرفه و قابل توجیه از نظر اقتصادی باشند. اما در این بین برخی هزینه‌ها نیز به هیچ وجه توجیه پذیر نبوده و وجود آنها باعث می شود تا سرمایه گذاری شما با چالش های بیشتری روبرو شود.

نکات سرمایه گذاری در مسکن در تهران

نکات بسیار مهمی را در بخش قبلی با شما در میان گذاشتیم که با استفاده از آنها می توانید یک سرمایه گذاری فوق العاده جذاب و ایده آل در بازار مسکن برای خود رقم زده و سود های خود را نسبت به شرایط معمولی چندین برابر کنید. دقت داشته باشید که کسانی که به دنبال فرایند خرید و فروش ملک در بازار مسکن هستند حتما باید شرایط را برای خود در نظر بگیرند که در نهایت سود حاصل از این فرایند سرمایه گذاری در یک سال بیشتر از میزان تورم سالانه شود. اگر شما در کل فرایند سرمایه گذاری خود در بازار مسکن تنها ۲۰ درصد ارزش افزوده برای سرمایه خود ایجاد کنید و عملاً عملکرد ضعیف تری نسبت به سرمایه گذاری در بانک نیز داشته اید. به همین دلیل لازم است تا حتما نکات بالا را به صورت دقیق مرور کنید تا شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن برای شما بهتر و ایده آل تر شود.

در این بخش از مقاله آموزش تحلیل قیمت مسکن سعی داریم تا نکات بسیار مهمی را درباره شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن تهران با شما در میان بگذاریم. سرمایه گذاری در بازار مسکن در تهران شرایط خاص خود را داشته و حتما باید نکات بسیار مهمی را در این باره در نظر داشته باشید تا سرمایه گذاری شما در نهایت تبدیل به یک سرمایه گذاری مطمئن و ایده آل شود. دقت کنید که در اکثر مواقع این قیمت واحدهای مسکونی در تهران است که شرایط بازار مسکن در کل کشور را هدایت می کند و اگر شما دقت کافی به این موضوع داشته باشید ممکن است نتوانید آنچنان که باید در بازار مسکن فعالیت کنید. این موضوع نشان می‌دهد که حتی اگر شما قصد سرمایه گذاری مستقیم در بازار مسکن تهران را نیز نداشته باشید تحلیل قیمت مسکن در تهران برای شما لازم و ضروری خواهد بود.

۱- منطقه مناسب برای خرید مسکن انتخاب کنید

آموزش تحلیل قیمت مسکن در تهران و داشتن یک سرمایه گذاری ایده آل در پایتخت را با اولین نکته یعنی بررسی منطقه مورد نظر برای سرمایه گذاری و خرید مسکن ادامه می دهیم. در حال حاضر شهر تهران دارای ۲۲ منطقه شهرداری است که شرایط بازار مسکن در این ۲۲ منطقه تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. هم از نظر قیمت و هم از نظر میزان رونق و تعداد مشتریان در مناطق مختلف شهر تهران شاهد تفاوت های خیلی زیادی هستیم.

در مناطق بالاشهر معمولاً قیمت واحدهای مسکونی فوق‌العاده زیاد است سرمایه‌گذاری در چنین مناطقی نیاز به سرمایه های هنگفتی خواهد داشت. در بسیاری از مناطق نیز با وجود مناسب بودن قیمت اما رونق کافی وجود نداشته و سرمایه‌گذاری در چنین مناطقی ممکن است باعث رکود قابل توجه در سرمایه های شما شود. به همین دلیل انتخاب منطقه مورد نظر و مناسب برای خرید مسکن در تهران اهمیت به مراتب بیشتری نسبت به سایر فاکتورها خواهد داشت و حتماً باید شما درباره این موضوع نکات مهمی را مد نظر قرار دهید که این نکات به شرح زیر هستند.

  • در درجه اول میزان شناخت شما نسبت به شرایط بازار مسکن در یک منطقه می تواند تبدیل به برگ برنده شما شود. اگر ساکن یک منطقه هستید و یا قبل از سرمایه گذاری های خود را در یک منطقه خاص انجام داده باشید ، سرمایه گذاری دوباره در آن منطقه با توجه به آگاهی و تجربه شما می تواند کیفیت بالاتری داشته باشد.
  • همچنین نکته مهم بعدی در سرمایه گذاری در بازار مسکن تهران برای انتخاب منطقه مناسب در نظر گرفتن قیمت ها و تعداد مشتریان است.
  • طبق آمارهای ارائه شده از سوی اتحادیه مسکن تهران مناطقی مانند منطقه ۵ معمولاً رونق بیشتری داشته و حتی در زمان رکود نیز تعداد مشتریان قابل توجهی در این منطقه برای خرید و فروش مسکن اقدام می نماید.
  • اگر سرمایه خیلی قابل توجهی برای سرمایه گذاری در بازار مسکن در اختیار ندارید بهتر است به دنبال سرمایه گذاری در مناطق جنوبی و یا جنوب غربی و جنوب شرقی بروید که خرید واحدهای مسکونی در آنها نیاز به سرمایه خیلی زیادی نخواهد داشت.
  • شرایط سندی یکی دیگر از نکات بسیار مهمی است که حتماً باید در زمان خرید واحدهای مسکونی در تهران به آن دقت کافی داشته باشید. در هر کدام از مناطق تهران ممکن است برخی از سند ها با توجه به کد پستی درج شده در سند شرایط متفاوتی داشته باشند که معمولاً مشاورین املاک با این شرایط به خوبی آشنا هستند و می توانند بهترین راهنمایی ها را به شما داشته باشند.

۲- نکات مربوط به املاک اکازیون را در نظر بگیرید

برای سرمایه گذاری در بازار مسکن تهران و خرید و فروش ملک در این شهر دقت به نکاتی که درباره خرید و فروش املاک اکازیون به آنها اشاره کردیم اهمیت به مراتب بیشتری پیدا می کند. ب خرید و فروش املاک اکازیون در تهران که البته تعداد آنها نیز کم نیست می توانید یک سرمایه گذاری فوق العاده جذاب و ایده آل را برای خود در بازار مسکن رقم بزنید. میزان سوددهی املاک اکازیون در شهر تهران می‌تواند به مراتب بیش از شهرهای دیگر باشد و اگر شما بتوانید به تخصص و تجربه کافی در این روش سرمایه گذاری در تهران برسید امکان سوددهی قابل توجهی را در بازه های زمانی کوتاه مدت یکساله نیز برای خود رقم بزنید.

۳- املاک با متراژ پایین تر زودتر خرید و فروش می شوند

در آموزش تحلیل قیمت مسکن در بخش بررسی املاک اکازیون اشاره کردیم که متراژ نیز یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای خرید و فروش واحدهای مسکونی و سرمایه‌گذاری در بازار مسکن است. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار مسکن تهران هستید دقت به متراژ واحدهای مسکونی اهمیت بسیار زیادی برای شما خواهد داشت. در این باره دقت کنید که اگر فرآیند سرمایه گذاری شما در این بازار یک فرایند کوتاه مدت چند ماهه یا حداکثر یکسال است بهتر است سراغ واحدهای با متراژ پایین تر بروید. زیرا تعداد مشتریان چنین واحدهای معمولاً بیشتر است و فرآیند فروش آنها نیز ساده تر خواهد بود.

دقت کنید که حتی برای کسانی که سرمایه های بسیار زیادی در اختیار دارند نیز خرید چند واحد مسکونی با متراژ پایین تر می تواند ریسک سرمایه گذاری در بازار مسکن را کاهش دهد. زیرا اولاً شما می توانید تعدادی از این واحدها را برای طولانی مدت نگهداری کنید و در صورت نیاز به نقدینگی نیز تعداد کمی از آنها را به فروش رسانده و بتوانید این سرمایه‌گذاری خود را در بازار مسکن ادامه دهید.

البته نکته بسیار مهم درباره سرمایه گذاری در بازار مسکن تهران این است که تعیین متراژ واحد مسکونی خریداری شده به منطقه محل سکونت و مورد نظر شما برای سرمایه گذاری نیز بستگی دارد. در مناطق بالا نشین معمولاً سرمایه گذاری در متراژ های بزرگتر از ۱۵۰ متر شرایط خوبی برای رسیدن به سود ایجاد می‌کند زیرا این واحد ها مشتریان بیشتری نسبت به واحدهای کوچکتر دارند. اما در مناطق متوسط هم مانند مناطق شرق و غرب تهران و حتی مناطق جنوبی واحد های کوچکتر می توانند روند سرمایه گذاری بهتری را برای شما ایجاد نمایند.

۴- قیمت مسکن در منطقه مورد نظر خود را بدانید

نکته فوق العاده مهم دیگری که درباره شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن تهران باید به آن اشاره داشته باشیم این است که حتماً باید در یک تحقیق کامل و گسترده قیمت مسکن در منطقه محل سکونت و یا مورد نظر خود را استخراج کرده و بدانید که چقدر هزینه برای خرید و فروش مسکن بایستی در اختیار داشته باشید. نداشتن اطلاعات کافی درباره شرایط قیمت بازار ممکن است باعث اشتباه در انجام سرمایه گذاری شده و حتی شما را به سمت یک سرمایه‌گذاری کاملاً اشتباه بکشاند. به همین دلیل توصیه می کنیم که حتما قبل از اقدام برای خرید یک بررسی کامل نسبت به قیمت ها داشته باشید تا قیمت منطقه دستتان بیاید.

خرید مسکن در تهران در مناطق بالا یا پایین؟

آموزش تحلیل قیمت مسکن ر با بررسی یک نکته مهم دیگر درباره شرایط سرمایه گذاری در بازار تهران ادامه می دهیم. یکی از اصلی‌ترین چالش‌های ذهنی کاربران درباره سرمایه گذاری در بازار مسکن تهران این است که در کدام مناطق شرایط سرمایه گذاری در این بازار در تهران بهتر است؟ درباره مناطق مختلف تهران نکات لازم را با شما در میان گذاشتیم و همچنین شرایط انتخاب بهترین منطقه برای سرمایه گذاری را نیز بیان نمودیم. واقعیت این است که هر کدام از مناطق تهران شرایط خاص خود را برای سرمایه گذاری داشته و انتخاب شما بایستی تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی می باشد که در بالا به آنها اشاره کردیم.

در برخی از مواقع شناخت شما نسبت به یک منطقه و شرایط مسکن در آن می‌تواند به مراتب قدرت بیشتری را برای شما نسبت به رونق بازار مسکن در منطقه دیگر ایجاد کند. اگر شما شناخت کافی نسبت به منطقه مورد نظر برای سرمایه‌گذاری را نداشته باشید احتمال ورود به چالش های سرمایه گذاری برای شما بیشتر خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که اگر به دنبال تغییر منطقه خود برای سرمایه گذاری در شهر تهران هستید بهتر است با دقت کامل و همچنین قدم به قدم این موضوع را در دستور کار خود قرار دهید تا هیچ گونه چالشی پیش روی شما قرار نگیرد.

نکاتی برای تعیین هر چه بهتر قیمت مسکن

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکاتی که در سرمایه‌گذاری در بازار مسکن باید به آن دقت داشته باشید تعیین قیمت واحدهای مسکونی است. به صورت کلی تعیین قیمت مسکن تحت تاثیر فاکتورهای بسیار زیادی انجام می پذیرد و اگر شما اطلاعات کافی نسبت به این فاکتورها را نداشته باشید ممکن است نتوانید قیمت مناسب و ایده آل را برای واحدهای مسکونی مختلف استخراج کرده و سرمایه‌گذاری ضعیفی نیز خواهید داشت. از این گذشته اگر شما در این باره اطلاعات و آگاهی های لازم را نداشته باشید مجبور به تبعیت از فروشندگان و یا مشاورین املاک خواهید بود و نمی توانید نظر شخصی خود را درباره قیمت واحد مسکونی مورد نظر ارائه کنید.

در این بخش از مقاله آموزش تحلیل قیمت مسکن سعی داریم تا نکاتی را با شما در میان بگذاریم که با استفاده از آنها میتوانید در تعیین قیمت مسکن در مناطق و شهرهای مختلف اقدام کنید. البته در حقیقت این نکات عوامل موثر بر قیمت مسکن در یک منطقه خاص و در شهر شما هستند. همانطور که در بالا اشاره کردیم عوامل موثر بر قیمت مسکن به دو دسته عوامل بیرونی و عوامل درونی تقسیم می‌شود که عوامل بیرونی را به صورت کامل باهم بررسی و نحوه ارزیابی قیمت مسکن با استفاده از آب و هوا را نیز بیان نمودیم. در این بخش ویژگی ها و شرایط خود مسکن را با شما در میان می گذاریم که می توانند بر روی قیمت واحدهای مسکونی تاثیر مستقیم داشته باشند.

۱- قیمت مسکن به لوکیشن بستگی زیادی دارد

آموزش تحلیل قیمت مسکن را در این بخش با بررسی عوامل داخلی برای تعیین قیمت مسکن ادامه می دهیم. اولین و مهمترین موضوع در تعیین قیمت مسکن در هر شهری و هر منطقه ای لوکیشن است. لوکیشن واحد مسکونی اولاً از نظر قرارگیری در محیط شهری و محیط روستایی و بعد از آن در منطقه مورد نظر در خود شهر می تواند روی قیمت واحد مسکونی تاثیر داشته باشد. دقت کنید که در یک شرکت تمام مناطق قیمت مشترکی برای واحدهای مسکونی نداشته و ممکن است قیمت یک واحد از یک منطقه به منطقه دیگر با تفاوت های بسیار زیادی همراه باشد.

موضوع وقتی جالب تر می شود که بدانید حتی قیمت مسکن در یک منطقه از یک محله به محله دیگر و از یک کوچه به کوچه دیگر نیز ممکن است متفاوت باشد. حتی بارها مشاهده شده که قیمت های واحدهای مسکونی موجود در یک کوچه نیز به دلیل شرایط قرارگیری در ابتدا و انتهای کوچه با یکدیگر متفاوت بوده و به همین دلیل لازم است تا شما در اولین قدم برای تعیین قیمت مسکن در محل مورد نظر خود یک بررسی کامل و دقیق نسبت لوکیشن واحد داشته باشید.

بسیار مهم است که بدانید وجود یک واحد مسکونی در یک لوکیشن خوب باعث می شود تا قیمت آن به صورت قابل توجهی نسبت به سایر واحدهای مسکونی موجود در آن منطقه افزایش پیدا کند. چنین واحدهایی با وجود بالا تر بودن قیمت مشتریان بیشتری نیز دارند و فرایند خرید و فروش آنها نیز ساده تر است. بنابراین صرف بالاتر بودن قیمت یک واحد در یک لوکیشن بهتر و برتر نبایستی دلیلی برای شما باشد که به دنبال سرمایه گذاری بر روی آن نروید.

۲- قیمت مسکن در یک کوچه ممکن است با هم متفاوت باشد

اشاره کردیم که قیمت واحدهای مسکونی موجود در یک کوچه ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. البته منظور ما از این تفاوت در واحدهای مسکونی مشابه با یکدیگر از همه نظر مانند سن و سال و متراژ است. تعداد طبقات تعداد واحدها در هر طبقه از جمله عواملی هستند که می‌توانند در افزایش و کاهش قیمت مسکن در یک کوچه تاثیر مستقیم داشته باشند. از این گذشته ممکن است در داخل یک کوچه فضاهای عمومی مانند مدرسه و ادارات و سازمان های مختلف قرار گرفته باشند که در این شرایط ساختمان های نزدیک به این واحدها با قیمت های کمتری نسبت به سایر معامله می شوند.

از این رو شما بایستی شرایط یک ملک را از این نظر نیز به صورت کامل مورد بررسی قرار دهید تا در تعیین قیمت آن بتوانید یک تصمیم آگاهانه و هوشمندانه داشته باشید. این رفتار باعث می شود تا شما در هنگام انتخاب ملک مورد نظر برای سرمایه گذاری نیز بهتر عمل کنید. دوباره باید تاکید کنیم که بالاتر بودن قیمت یک واحد به هیچ وجه نمی تواند معیاری برای عدم انتخاب آن برای سرمایه گذاری باشد. زیرا در مواقعی که با نوسان قیمت در بازار مسکن روبرو هستیم چنین ملک هایی با نوسان بیشتری روبرو شده و قیمت بالاتری نیز می توان برای آنها تعیین کرد.

۳- ساکنین منطقه روی قیمت مسکن تاثیر دارند

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با بررسی یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت مسکن در شرایط قرار گیری آن ادامه می دهیم. نکته مهم دیگری که می تواند روی قیمت مسکن در یک منطقه تاثیر داشته باشد ساکنین منطقه و حتی ساکنین ساختمان مورد نظر از نظر شرایط فرهنگی و اقتصادی است. اگر در مناطق بالانشین شهر تهران به دنبال خرید مسکن رفته باشید به خوبی با این موضوع آشنا هستید و آن را درک می‌کنید.

با توجه به اینکه وقتی شرایط فرهنگی و اقتصادی خانواده های ساکن در یک منطقه بالاتر می‌رود باعث زندگی آسوده‌تر برای ساکنین می‌شود در نتیجه قیمت واحدهای مسکونی قرار گرفته در این مناطق نیز نسبت به مناطق اطراف بیشتر خواهد بود. البته لازم به توضیح است که منظور ما از بالاتر رفتن شرایط فرهنگی و اقتصادی خانواده ها تنها محدود به مناطق بالا شهر تهران نبوده و در سایر مناطق یا در سایر شهرها نیز چنین موضوعی صادق است. از این رو شما بایستی در این باره نیز یک تحقیق میدانی داشته باشید تا تعیین قیمت مسکن مورد نظر برای شما ساده تر و دقیق تر باشد.

۴- میزان رونق خرید و فروش مسکن در شهر یا منطقه

در مناطقی که رونق خرید و فروش ملک در آنها بیشتر است قیمت ها نیز بیشتر تعیین می شود. مانند هر بازار دیگری وقتی تقاضا برای خرید و فروش در یک منطقه افزایش پیدا میکند شرایط برای سرمایه‌گذاری در آن منطقه با سایر مناطق متفاوت خواهد بود. با توجه به اینکه مالکین چنین مناطقی به خوبی می دانند که ملک آنها در هر لحظه ممکن است فروش برود و تعداد مشتریان بسیار زیادی برای ملک آنها وجود دارد به همین دلیل سعی می کنند در بالاترین قیمت ممکن برای فروش اقدام نمایند. البته این موضوع نباید باعث نگرانی شما شود زیرا در صورت خریداری از سوی شما دوباره چنین شرایطی برای خود شما نیز برقرار خواهد بود.

پیدا کردن یک ملک اکازیون در چنین مناطقی می تواند یک برگ برنده بسیار بزرگ برای سرمایه گذاری در بازار مسکن برای شما باشد. از این رو به جای اینکه به دلیل قیمت‌ های بالا از چنین مناطقی فرار کنید بهتر است به دنبال پیدا کردن املاک اکازیون و مناسب برای سرمایه گذاری در چنین مناطقی باشید.

۵- میزان نقدینگی خریدار

همچنین یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت مسکن میزان نقدینگی خریدار در روز معامله است. وقتی فروشنده احساس کند که شما نقدینگی کافی برای خرید لحظه‌ای ملک آنها را نداشته و نیاز به چند هفته یا چند ماه زمان برای پرداخت مبلغ مورد نظر خواهید داشت سعی می‌کند تا با قیمت بالاتری با شما کنار بیاید. در چنین شرایطی اگر معامله به هم نخورد شما مجبور به پرداخت هزینه بیشتری برای خرید واحد مسکونی مورد نظر خود خواهید شد. در صورتی که در اختیار داشتن نقدینگی بالا باعث می شود تا شما بتوانید با تخفیف بیشتری برای خرید ملک مورد نظر اقدام کرده و در نتیجه یک سرمایه گذاری مناسب تر برای خود رقم بزنید.

۶- طبقه ملک

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با بررسی یکی دیگر از عوامل موثر در تعیین قیمت واحدهای مسکونی ادامه می‌دهیم. همانطور که در بحث نحوه تعیین و خرید املاک اکازیون به آن اشاره کردیم طبقه ملک نیز می تواند تاثیر بسیار زیادی بر میزان عرضه و تقاضا بر روی آن داشته و در نتیجه در قیمت آن نیز موثر خواهد بود. به عنوان یک قانون است و معمولاً در ساختمان های جدید و نوساز با هر طبقه افزایش ۳ درصدی در قیمت ها را شاهد هستیم. البته برای ساختمان های خیلی بلند مرتبه این موضوع منطقی نیست اما با این حال بسیاری از سازندگان و فروشندگان با در نظر گرفتن این شرط برای فروش املاک خود اقدام می نمایند.

با توجه به این موضوع شما برای تعیین قیمت ملک مورد نظر خود حتماً باید طبقه آن را نیز در نظر بگیرید. همچنین باید یادآوری کنیم که خرید ملک های در طبقات بالاتر باعث میشود تا شما در زمان فروش نیز بتوانید شرایط بهتری را برای خود رقم بزنید.

۷- طول عمر ساختمان

نکته مهم بعدی که درباره قیمت مسکن در محل مورد نظر شما باید به آن اشاره داشته باشیم طول عمر ساختمان است. هر چقدر طول عمر یک ساختمان افزایش پیدا کند در نتیجه قیمت نیز با کاهش روبرو شده و شما می توانید با هزینه های کمتری برای خرید آن اقدام کنید. درباره طول عمر ساختمان نیز در موضوع انتخاب املاک اکازیون برای سرمایه گذاری نکات لازم را با شما در میان گذاشتیم که با استفاده از آن نکات میتوانید برای تعیین قیمت واحد مسکونی مورد نظر خود نیز اقدام نمایید.

۸- امکانات رفاهی ساختمان

آموزش تحلیل قیمت مسکن را با بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت مسکن ادامه می دهیم. وجود امکانات رفاهی نیز یکی از عوامل افزایش قیمت ها در بازار مسکن است اگر شما به دنبال خرید واحدهایی در ساختمان هایی با امکانات رفاهی بیشتر باشید نیاز به پرداخت هزینه های بیشتری نیز خواهد داشت.

۹- شمالی و جنوبی بودن

در شهرهای ایران معمولاً ساختمان های شمالی قیمت بیشتری نسبت به ساختمان های جنوبی دارند. البته دقت کنید که واحدهای جنوبی در ساختمان های شمالی گرانترین واحد ها هستند و بعد از آن واحدهای جنوبی در ساختمانهای جنوبی قیمت بیشتری خواهند داشت.

۱۰- متراژ

متراژ ساختمان یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت مسکن در محل مورد نظر شما است. در بخش های مختلف آموزش تحلیل قیمت مسکن اشاره کردیم که افزایش متراژ ساختمان به معنای افزایش قیمت آن نیست و معمولا هر چقدر متراژ ساختمان افزایش پیدا می‌کند قیمت آن نسبت به سایر واحدهای مسکونی مشابه اما با متراژ کمتر، کمتر خواهد بود.

نکاتی مهم برای سرمایه گذاری و خرید مسکن

نمودار قیمت مسکن

در انتهای مقاله لازم دانستیم تا نکات بسیار مهمی را درباره سرمایه گذاری در بازار مسکن و خرید واحدهای مسکونی با شما در میان بگذاریم که با دقت به این نکات می توانید روند بهتری را در سرمایه گذاری در این بازار برای خود رقم بزنید. نکاتی که در ادامه درباره شرایط سرمایه گذاری و خرید مسکن با شما در میان می گذاریم معمولا نکات تجربی بسیار مهمی است که در کمتر کتاب و مقاله می توانید به آنها دسترسی داشته باشید. این نکات هر چند ممکن است خیلی ساده به نظر برسند اما می‌توانند مخصوصاً در زمان شروع ورود به بازار مسکن شرایط فوق العاده مناسب تر و ایده آلی را برای شما در امر سرمایه‌گذاری رقم بزنند.

۱- با یک حقوقدان مشورت کنید

یکی از مهمترین نکاتی که در آموزش تحلیل قیمت مسکن لازم است به آن بپردازیم این است که شما برای هرچه بهتر کردن شرایط سرمایه گذاری خود در این بازار حتماً باید با یک حقوقدان در زمان انجام معاملات و تنظیم قراردادها مشورت کنید. اگر تعداد کسانی که در مواقع تنظیم قرارداد در زمان خرید و فروش مسکن با کلاهبرداری های مختلف مواجه شدن را برشماریم تعداد آنها از تعداد سرمایه گذاران در این بازار بیشتر خواهد شد. معمولاً افراد تازه کار که به تازگی به دنبال سرمایه گذاری در بازار مسکن هستند بر این تصور هستند که مشورت با حقوقدانان خیلی برای آنها ضروری نیست و به همین دلیل با چالش‌های بسیار زیادی روبرو شده و سرمایه گذاری های خود را از همان ابتدا با اشتباه در بازار آغاز میکنند.

۲- مدت زمان مورد نظر برای سرمایه گذاری خود را تعیین کنید

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که معمولاً کاربران در زمان ورود به سرمایه گذاری در بازار مسکن دقتی به آن ندارند مدت زمان لازم برای سرمایه گذاری در این بازار است. انتخاب روش مناسب برای سرمایه گذاری به شدت به مدت زمان مورد نظر شما برای سرمایه گذاری در این بازار بستگی خواهد داشت. اگر به این موضوع دقت کافی نکنید ممکن است نتوانید سود مناسب و لازم را از بازار مسکن برای خود استخراج کنید.

۳- خرید دو ملک با متراژ کم بهتر است از خرید یک ملک با متراژ بالا

در بخش های مختلف آموزش تحلیل قیمت مسکن درباره متراژ واحدهای مسکونی با شما صحبت کردیم. دقت کنید که اگر در شروع سرمایه‌گذاری در بازار مسکن هستید بهتر از املاک با متراژ کمتر آغاز کنید زیرا خرید املاک با متراژ کم هم ریسک سرمایه‌گذاری برای شما را کاهش می‌دهد و هم روند بهتری را در بازار برای شما رقم می زند. حتی اگر سرمایه زیادی در اختیار دارید بهتر است دو یا چند ملک با متراژ کمتر را خریداری کنید تا اینکه با سرمایه هنگفت سراغ خرید ملک های با متراژ بسیار زیاد بروید.

۴- خانه های وام دار را فراموش نکنید

خرید خانه های وام دار یکی دیگر از نکات بسیار مهمی است که در فرایند سرمایه گذاری در بازار مسکن می تواند هم به شما کمک کند و هم شرایط بهتری را برای سرمایه گذاری در این بازار رقم بزند. خانه های وام دار معمولا با قیمت های بیشتری خرید و فروش می شوند و از این گذشته تقاضا برای خرید چنین واحدهای نیز بیشتر از سایر واحدها است. از این رو اگر در زمان پیدا کردن املاک اکازیون با چنین واحدهای روبرو شدید می توانید از مزیت های آن ها برای سرمایه گذاری در بازار مسکن استفاده کنید.

۵- مراقب حباب مسکن باشید

یکی از مهمترین نکاتی که در بحث آموزش تحلیل قیمت مسکن به آن تاکید داریم دور ماندن از حباب قیمت ها در بازار مسکن است. در بازار مسکن نیز مانند سایر بازارهای مالی و سرمایه گذاری معمولا ممکن است شاهد حباب قیمت باشیم و به همین دلیل لازم است تا با یادگیری کامل روش های تغییر قیمت مسکن در چنین شرایطی به دنبال سرمایه گذاری و خرید واحدهای مسکونی نروید.

۶- در فصل مناسب برای خرید مسکن اقدام کنید

همچنین نکته دیگری که در آموزش تحلیل قیمت مسکن به آن پرداختیم انتخاب فصل مناسب برای سرمایه گذاری در این بازار است. این مهم باعث می شود تا شما می توانید در کمترین قیمت ها برای خرید واحدهای مورد نظر خود اقدام کرده و در نهایت با بالاترین قیمت ها آنها را به فروش برسانید.

حتما بخوانید: تله خرسی چیست؟

جمع بندی


آموزش تحلیل قیمت مسکن را به صورت کامل و جامع با شما در میان گذاشته و نکات بسیار مهم و ارزنده ای را درباره شرایط سرمایه گذاری در این بازار با شما مرور کردیم. اولاً فراموش نکنید که در سری مقالات آموزش رایگان کانون بورس ما سعی کردیم تا تمام بازارهای مالی را به صورت کاملا رایگان و با نکات بسیار مهم و طلایی به شما آموزش دهیم. از این رو شما می توانید با مطالعه مقالات آموزش رایگان بورس و آموزش رایگان ارز دیجیتال و حتی آموزش رایگان فارکس با این بازارهای مالی نیز آشنا شده و شرایط آنها را با شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن مقایسه کنید. همچنین دوباره باید تاکید داشته باشیم که سرمایه گذاری در بازار مسکن نیز یک سرمایه گذاری حرفه ای است و نیاز به سطح دانش و اطلاعات کافی خواهد داشت. از این رو توصیه می کنیم هرگز بدون داشتن اطلاعات کافی و همچنین دانش کافی برای تحلیل قیمت ها در بازار مسکن برای وارد کردن سرمایه‌های هنگفت خود به این بازار اقدام نکنید.

ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات این بخش...
  • صفر تا صد آموزش رایگان تحلیل قیمت مسکن + مقایسه با سایر بازارها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره: ۱8٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱4/۸۰۰/۰۰۰ تومان

پیش پرداخت: 2٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

روش‌های پرداخت و ثبت نام

ارزش دوره ۱۷٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان

تماس فوری با شما

موضوع تماس با شما: